Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 332 ... 355 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:22
laurens0619 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:01:
[...]

Je hebt gelijk :).
Volgens interwebs is de 4G LTE geleverd vanaf 07/2015 (wat ook release datum is van F31 LCI).
ID5 zat in de F31 LCI vanaf 07/2016
Ik zit daar precies tussenin en heb dus een ID4 icm LTE box.

Ik lees dat de F31 LCI origineel geleverd met ID5 en 4G module meer functies kan doorgeven zoals de locks status.
Met de retrofit is mij dat helaas niet gelukt om dat ook te kunnen activeren. Als iemand weet of zoiets nog gefixt kan worden dan graag :)
Hmm. Het zou wel mogelijk moeten zijn, op de ID3 van de i3 uit 2014 werkte de lock status zelfs al via de 3G module die er vroeger in zat.

Stuur mij anders eens een PM met een foto van je telematica box (waarchijnlijk onder je kofferbak vloer ;-)) Ze zijn van TCB naar ATM gegaan maar de ATM is ook gewoon met 3G geleverd namelijk. In mijn 2017 (2018 model LCI2) F80 zat af fabriekl namelijk gewoon een 3G ATM. Deze werkt gewoon met ID6.

Deze is vervangen door de dealer uit coulance, omdat ik de myBMW app te traag vond (en de auto te duur :P)

[ Voor 15% gewijzigd door Greetoz op 16-12-2024 09:10 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:26
CreativeS schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:39:
[...]
Ja, ze zijn doorgaan een fractie dunner. Andere geluidswerende eigenschappen. Foutmarge is groter. Men zal minder snel een ruit afkeuren op lichte vervorming. Vaak zijn de fabrikanten van aftermarket ruiten ook niet de OE fabrikant.
Heb je hier een goede bron voor?

Via de verzekering een paar maand terug de ruit laten vervangen, niet-OE uiteraard. Het valt me vooral op dat je nu al heel duidelijk het "werkgebied" van de ruitenwissers ingesleten ziet. Tegelijkertijd was dat bij de OE-ruit volgens mij niet anders.

En zou jij dan zelf betalen voor een OE-ruit? Of zijn er verzekeraars, anders dan via BMW zelf, die betalen voor een OE-ruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Greetoz schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:08:
[...]

Hmm. Het zou wel mogelijk moeten zijn, op de ID3 van de i3 uit 2014 werkte de lock status zelfs al via de 3G module die er vroeger in zat.

Stuur mij anders eens een PM met een foto van je telematica box (waarchijnlijk onder je kofferbak vloer ;-)) Ze zijn van TCB naar ATM gegaan maar de ATM is ook gewoon met 3G geleverd namelijk. In mijn 2017 (2018 model LCI2) F80 zat af fabriekl namelijk gewoon een 3G ATM. Deze werkt gewoon met ID6.

Deze is vervangen door de dealer uit coulance, omdat ik de myBMW app te traag vond (en de auto te duur :P)
Ow echt? Dat zou betekenen dat de lock status dus prima kan werken met 3G en ID4.
Dan weet ik niet zo goed waarom de ene auto het wel heeft en de andere niet...
Ik heb geloof ik ook wel eens gelezen dat je de ene BMW remote locatie altijd kunt uitlezen en bij sommige jaargangen alleen als die stilstaat. MAar zou ook kunnen dat dit weer gebonden aan land is.

Heb even de kofferbak open getrokken maar kon er zo snel niet bij. Zal eens kijken of ik fototje kan vinden.

edit:
Foto gevonden. Model: ATM-01 T1-ECE-4g

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:22
laurens0619 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:21:
[...]

Ow echt? Dat zou betekenen dat de lock status dus prima kan werken met 3G en ID4.
Dan weet ik niet zo goed waarom de ene auto het wel heeft en de andere niet...
Ik heb geloof ik ook wel eens gelezen dat je de ene BMW remote locatie altijd kunt uitlezen en bij sommige jaargangen alleen als die stilstaat. MAar zou ook kunnen dat dit weer gebonden aan land is.

Heb even de kofferbak open getrokken maar kon er zo snel niet bij. Zal eens kijken of ik fototje kan vinden.

edit:
Foto gevonden. Model: ATM-01 T1-ECE-4g
Ja zou moeten werken. Heb geantwoord op je foto in de PM.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wat is een goede bron? Er valt genoeg te lezen op internet en te vinden met google. Zonder negatief te willen zijn... er zijn genoeg argumenten te vinden om een keuze voor OE of aftermarket te vergoelijken.
WilbertNeems schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:11:
Via de verzekering een paar maand terug de ruit laten vervangen, niet-OE uiteraard. Het valt me vooral op dat je nu al heel duidelijk het "werkgebied" van de ruitenwissers ingesleten ziet. Tegelijkertijd was dat bij de OE-ruit volgens mij niet anders.
Maar dat zegt toch helemaal niets? Rondje met Gyeon GlassPolish en je ziet er niets meer van. Als een ruitenwisser zo snel 'inwerkt' op het ruit moet je eens gaan nadenken over de gebruikte autoschampoo of quickdetailer of ruitenreiniger of ruitenwisservloeistof wel voldoet aan je eisen.
En zou jij dan zelf betalen voor een OE-ruit? Of zijn er verzekeraars, anders dan via BMW zelf, die betalen voor een OE-ruit?
Ik zou betalen voor een OE-ruit, maar goed, zo heeft iedereen zijn keuze. Gelukkig maakt de verzekering (BMW Allianz) die voor mij. Rekening van bijna €1000,- voor een ruit zonder regensensor. Absurd, maar ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:19
[...]

Heb je hier een goede bron voor?

Weet je zeker dat dat slijtage van het glas is? Misschien dat je in de wasstraat of wasbox een "hot wax" of "protector" over de hele auto incl. ruiten (laat) spuit(en). Wat je ziet is dan gewoon dat die vettige laag het eerste weg is in het werkgebied van je ruitenwisser, waardoor o.a. de regendruppels niet meer "parelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb dit op de optielijst van de F07

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX1Vj81LHrfeh-xpkBYrzyme4kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJyCicyAt57o9Y0MxEUhh5gK.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat hetzelfde als de "Integral Active Steering", of was dat nog een aparte optie erbovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
CreativeS schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:36:
[...]
Wat is een goede bron? Er valt genoeg te lezen op internet en te vinden met google. Zonder negatief te willen zijn... er zijn genoeg argumenten te vinden om een keuze voor OE of aftermarket te vergoelijken.
[...]
Een vergelijkende onafhankelijke test is natuurlijk het best, of anders een referentie naar iemand die daadwerkelijke dikte en geluidsniveau gemeten heeft.

Er valt namelijk inderdaad genoeg te lezen op internet, zo veel informatie dat ongefundeerde ideeën ook in stand gehouden kunnen worden door talloze referenties naar mensen die dezelfde ongefundeerde etaleren (is hier een woord voor?). Ik probeer altijd te zoeken naar een primaire bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
CreativeS schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:36:
Ik zou betalen voor een OE-ruit, maar goed, zo heeft iedereen zijn keuze. Gelukkig maakt de verzekering (BMW Allianz) die voor mij. Rekening van bijna €1000,- voor een ruit zonder regensensor. Absurd, maar ja :D
En zelf een OE-ruit aanschaffen is goedkoper dan via de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42
PWM schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:38:

[Afbeelding]

Is dat hetzelfde als de "Integral Active Steering", of was dat nog een aparte optie erbovenop?
zou kunnen, maar die Nederlandse termen zijn altijd lastig vertaald.
het kan ook zomaar adaptieve stuurbekrachtiging zijn met een andere naam.

beste is hier; https://www.mdecoder.com/
even je chassis nummer doorheen te gooien, dan zie je exact welke opties je hebt met de juiste benaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
Puf schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:50:
[...]

Weet je zeker dat dat slijtage van het glas is? Misschien dat je in de wasstraat of wasbox een "hot wax" of "protector" over de hele auto incl. ruiten (laat) spuit(en). Wat je ziet is dan gewoon dat die vettige laag het eerste weg is in het werkgebied van je ruitenwisser, waardoor o.a. de regendruppels niet meer "parelen".
Dat klinkt zo plausibel dat ik wou dat ik het zelf had bedacht, inderdaad best vaak een wasbox of -straat bezocht de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PWM schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:38:

[Afbeelding]

Google zegt dat het dit is:
(S217) Variabele stuuroverbrenging (Active Front Steering)
Daarnaast beschik je over variabele stuuroverbrenging, ook wel Active Front Steering genoemd. Dit zorgt ervoor dat er op lage snelheden minder stuuromwenteling nodig is voor dezelfde wielbeweging, waardoor parkeren of rijden in de stad gemakkelijker is. Bij hoge snelheden werkt het andersom waardoor de automobiel minder zoekerig wordt.
Met de optiecode kun je misschien wel terugvinden wat er precies in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2024 10:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

WilbertNeems schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:37:
[...]

En zonder schakelflippers de schakelpook even naar beneden houden?
Zonder flippers moet je gewoon in d auto blijven rijden 🫣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Denniz0229 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:41:
[...]

zou kunnen, maar die Nederlandse termen zijn altijd lastig vertaald.
het kan ook zomaar adaptieve stuurbekrachtiging zijn met een andere naam.

beste is hier; https://www.mdecoder.com/
even je chassis nummer doorheen te gooien, dan zie je exact welke opties je hebt met de juiste benaming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ajlJl___YB4h6NO2cna6PMh4mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK5yjjVaGiKRh9zv5oJmcePF.jpg?f=fotoalbum_large

"Front Steering".

Helaasch. Had wel goede hoop door de prijs van de optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
WilbertNeems schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:38:
Een vergelijkende onafhankelijke test is natuurlijk het best, of anders een referentie naar iemand die daadwerkelijke dikte en geluidsniveau gemeten heeft.

Er valt namelijk inderdaad genoeg te lezen op internet, zo veel informatie dat ongefundeerde ideeën ook in stand gehouden kunnen worden door talloze referenties naar mensen die dezelfde ongefundeerde etaleren (is hier een woord voor?). Ik probeer altijd te zoeken naar een primaire bron.
Ik snap precies wat je bedoelt... en daarnaast ervaar ik het ook liever zelf dan maar iedereen na te blaten als een schaap. Ik ga liever zelf eens nat dan maar op anderen afgaan (tenzij reviews zo overduidelijk zijn ;))

Ik kan je zeggen (maar ja, volgens een aantal ben ik geen goede bron), op mijn vorige auto had ik een aftermarket ruit. Nu kun je een Ford (toen nog geen 500 van in Nederland) en een BMW niet vergelijken, maar het onderwerp is hetzelfde. Ik trapte in de marketing van zo'n glasboer. Als je dan door het ruit keek (en dat was al zo'n klein voorruitje ivm cabrio), zag je de vervorming ook. Qua beschadiging had ik echt geen klagen maar echt de vervorming. Alsof je door een geslepen glas keek. Gelukkig niet in het directe zichtveld. Nu weet ik wel dat dat een luxeprobleem is, maar ik heb het liever niet. Ik poets mijn bril ook niet voor niets héél vaak, al is het maar om de stofjes te verwijderen. Neemt niet weg dat ik die ene ervaring voldoende vind om te kiezen voor origineel. Nu ben ik niet zo naïef om te denken dat er met originele onderdelen totaal geen problemen zijn, maar ik kies door schade en schande liever anders. Qua budget kan er niets op tegen aftermarket en dat kan een keuze vergoelijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
PWM schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:47:
[Afbeelding]

"Front Steering".

Helaasch. Had wel goede hoop door de prijs van de optie.
Als ik de optielijst van de F07 bekijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9-xYwiQ31w3hnmJLwa4dNmJ7m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkkkwQYTlMFkD1aFsEuty0kl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
@CreativeS
Ook zonder praktische impact op je zicht zou ik mij ook storen aan een vervorming in de ruit.

In mijn eigen ervaring met een vervangen ruiten, 1 keer Citroën, en nu pas dus 1 keer BMW, kan ik geen duidelijke verschillen opmaken. Soms denk ik dat de regensensor wel erg gevoelig is nu, maar heb de BMW nog niet zo lang en dus te weinig met de originele ruit in de regen gereden om een goede referentie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

WilbertNeems schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:08:
@CreativeS
Ook zonder praktische impact op je zicht zou ik mij ook storen aan een vervorming in de ruit.

In mijn eigen ervaring met een vervangen ruiten, 1 keer Citroën, en nu pas dus 1 keer BMW, kan ik geen duidelijke verschillen opmaken. Soms denk ik dat de regensensor wel erg gevoelig is nu, maar heb de BMW nog niet zo lang en dus te weinig met de originele ruit in de regen gereden om een goede referentie te hebben.
Regensensor werkt in principe met een ledje oid de refractie meten in je voorruit om te zien of er water op zit, dus in principe zou een andere voorruit met een andere refractie dan fabrieksspec wel een klein verschil kunnen maken, maar het zou niet erg veel moeten kunnen afwijken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:54
Mijn ervaring is dat een regensensor altijd net even anders reageert. Heb nu 3 BMW's gehad met regensensor en ze reageerden alle 3 anders. Sowieso reageren ze anders als de voorruit vies is of bij verschillende soorten regen etc. Moeilijk om daar iets objectiefs over te zeggen lijkt mij. Kan me wel voorstellen dat ie opnieuw gekalibreerd moet worden na vervanging, maar ik dacht dat dat standaard was.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:45
De kogel is door de kerk, en de deal is rond :)

Als het goed is hoor ik aanstaande weekend ook bij de BMW rijders :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9j8CffY.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XkvNX6L.jpeg

*O* *O*

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:34
MrFl0ppY schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:46:
Mijn ervaring is dat een regensensor altijd net even anders reageert. Heb nu 3 BMW's gehad met regensensor en ze reageerden alle 3 anders. Sowieso reageren ze anders als de voorruit vies is of bij verschillende soorten regen etc. Moeilijk om daar iets objectiefs over te zeggen lijkt mij. Kan me wel voorstellen dat ie opnieuw gekalibreerd moet worden na vervanging, maar ik dacht dat dat standaard was.
De nieuwe kalibratie is waarschijnlijk ook gelijk de reden dat de sensor beter werkt. Die van mijn e91 was ook waardeloos tot de garage deze opnieuw heeft gekalibreerd/gereset zonder ruit vervanging. Werkt nu een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 21:59
CreativeS schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:39:
[...]

Nee joh, is alleen maar één pot nat... je betaalt alleen maar voor het logo!

Dat wil men toch graag horen? Nee, aftermarket ruiten voldoen aan de wettelijke eisen, maar hoeven niet altijd te voldoen aan de (vaak hogere) eisen van de fabrikant van de auto.
Nou nee, ik wil gewoon de feiten vinden en de daadwerkelijke verschillen, maar veel verder dan vermoedens en placebo-effecten komen we nog niet. Kan het verder ook nergens op internet vinden inderdaad. Waarschijnlijk weet alleen de glasboer het die de ruiten fabriceert, waarvan een deel naar BMW direct gaat en de rest naar andere partijen. Het lijkt me niet dat er verschillende kwaliteiten productiestraten worden opgezet voor een voorruit van hetzelfde type auto?

Reden waarom ik benieuwd ben is omdat ik een jaar of 2 geleden mijn voorruit heb laten vervangen bij carglass. Bevalt verder prima, merk niks geks tov de originele ruit. Alleen is er ondertussen wel weer een sterretje ingekomen die ik heb laten repareren en nu is er weer een stukje glas uit door steenslag. Vraag me af dat bij OEM ook zou gebeuren. Van de andere kant barstte de OEM ruit direct door een steentje. Maar zonder degelijke vergelijkende test blijft het gissen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:14
Ruim een jaar geleden in mijn vorige auto ook de originele BMW voorruit laten vervangen door een niet originele. Betreffende bedrijf beweerde ook bij hoog en laag dat het echt exact dezelfde ruit was die ze zouden plaatsen als origineel maar dan zonder logo. De gok genomen er er helaas achter gekomen dat dit niet het geval was. De ruit lag dieper en wat mij erg stoorde was dat bij regen het water niet goed door het afwateringskanaal liep maar óver de A-stijl de zijruiten over. Dit beperkte het zicht flink bij slecht weer.

Natuurlijk kan dit ook met de manier van monteren te maken hebben gehad. Verder vermoedde ik ook meer vervorming te zien, maar dat was niet objectief hard te maken. Perceptie/daadwerkelijke situatie?

Aangezien ik toen de ruit volledig zelf moest betalen de gok gewaagd, nu zou ik de knip trekken voor een originele ruit.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
alexbl69 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:07:
[...]

Was ik vergeten erbij te zeggen.... motor stond al minstens een kwartier in Battery-Hold voordat ik de snelweg opdraaide. Dit om er inderdaad voor te zorgen dat de motor warm was. Niet slim om speed runs te doen met een koude motor :).

Hoewel ik wel benieuwd ben of de motor niet wordt opgewarmd als je eerst elektrisch rijd. Is (met name in Duitsland) toch geen onrealistisch scenario. Eerst 10 minuten elektrisch naar de Autobahn, waarna er met hoge snelheden gereden wordt. Daar zouden ze toch rekening mee hebben moeten houden. Zou de olie (en de motor) elektrisch verwarmd worden?
Toch vandaag nog even beeld voor je weten te maken. Op de terugweg van Amsterdam naar huis (160km totaal), deze run aan het eind van de rit. Stond gewoon op adaptive cruise, ingesteld op 135kmh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kndQ__5fjYCYLMiT9oimiLz2rUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6Cip0hudlP1p2y5K9UUaQEx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het oprecht erg net verbruik 10.7l/100km bij 135kmh over 5km. Is niet zo ver maar wel representatief. Hybride accu was schoon leeg, aangezien ik niet op kon laden op het werk vandaag dus de terugreis ging zonder hybride ondersteuning.

Heenweg 4,7l/100km, terugweg 9,7l/100km gehaald inclusief wat filerijden.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 16-12-2024 19:41 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:11:
"Waarschijnlijk weet alleen de glasboer het die de ruiten fabriceert, waarvan een deel naar BMW direct gaat en de rest naar andere partijen. Het lijkt me niet dat er verschillende kwaliteiten productiestraten worden opgezet voor een voorruit van hetzelfde type auto?
Dus wel. Men denkt veel te makkelijk dat men toch maar dezelfde kwaliteit fabriceert want dat is makkelijk. Dat is niet zo. Hier en daar wat minderen (het minimale wettelijke leveren dus) levert een over de hele run behoorlijk wat marge op. Daarvoor levert men gerust wat in op de eisen. Daar verdienen ze juist op! Tuurlijk verdienen ze ook genoeg met de OE-fabricage, maar het is echt niet gelijk. Je kunt de mensen die wel verschil merken niet zomaar wegschuiven als 'slachtoffers van het placebo-effect'.
Het Fantoom schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:11:
Reden waarom ik benieuwd ben is omdat ik een jaar of 2 geleden mijn voorruit heb laten vervangen bij carglass. Bevalt verder prima, merk niks geks tov de originele ruit. Alleen is er ondertussen wel weer een sterretje ingekomen die ik heb laten repareren en nu is er weer een stukje glas uit door steenslag. Vraag me af dat bij OEM ook zou gebeuren. Van de andere kant barstte de OEM ruit direct door een steentje. Maar zonder degelijke vergelijkende test blijft het gissen natuurlijk.
Het is maar net waar je zelf voor open staat. Als jouw mening is: "dat alles dezelfde kwaliteit is, maar je betaalt alleen maar voor het logo" dan kan je lullen als brugman, overtuigen is nutteloos. Is ook helemaal niet erg, zoveel mensen, zoveel meningen. Maar... alsof elk steentje hetzelfde is... zo zal de barst, of het sterretje ook in elk ruit hetzelfde zijn :+ (niet serieus). Zo vergeet ik de slechte ervaringen bij Steverink niet... terwijl jij hun de hemel in prijst... toch? ;) Iemand anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:16:
[...]

Het is maar net waar je zelf voor open staat. Als jouw mening is: "dat alles dezelfde kwaliteit is, maar je betaalt alleen maar voor het logo" dan kan je lullen als brugman, overtuigen is nutteloos. Is ook helemaal niet erg, zoveel mensen, zoveel meningen. Maar... alsof elk steentje hetzelfde is... zo zal de barst, of het sterretje ook in elk ruit hetzelfde zijn :+ (niet serieus). Zo vergeet ik de slechte ervaringen bij Steverink niet... terwijl jij hun de hemel in prijst... toch? ;)
Nou ik sta in ieder geval open voor ruiten die niet OEM zijn en ga er niet zondermeer vanuit dat ze slechter zijn zonder BMW logootje. Zo lang niet bewezen zijn dat ze slechter zijn.

En vaak heb ik ook inderdaad het idee dat het uit dezelfde fabriek komt. Het is niet zo dat BMW alles maakt, er wordt alleen een BMW logo door de toeleverancier aan toegevoegd voor de OEM onderdelen. Zo had ik een achterlichtunit kapot van een 1-serie. Ik heb een vervanger besteld van Valeo voor de helft van het geld dat BMW vraagt. Blijkt dat de kapotte unit die ik eruit haal ook van Valeo komt, met zelfde codering + een Valeo en BMW logo op de sticker. Ik kon werkelijk geen verschil ontdekken tussen de oude en de nieuwe, behalve dat bij de nieuwe alleen het Valeo logo staat zonder BMW erachter.

Maar als de niet BMW-gemarkeerde ruiten slechter zijn dan zou ik daar graag echte testresultaten zien. Een onafhankelijke test, beide naast elkaar en dan testen op krasgevoeligheid, toleranties, sterkte, gevoeligheid voor breken/steeninslag. Dan ben ik te overtuigen, met alleen 'lullen als brugman' niet. :)

Ik weet verder niet wat je met dat laatste bedoelt want ik ken Steverink niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

the-body schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:23:
Weet iemand hoe ik met de BMW ZF automaat van Manueel Sport weer terug kan naar Automaat (D) Sport? Ik rij graag met de pook naar links, maar dan wel zonder schakelen. Echter soms wil je ff ingrijpen, maar dan gaat de bak meteen in M-stand. Als ik dan terug wil naar de automatische stand moet ik eerst de pook naar rechts, en dan weer naar links duwen. Dat moet toch anders kunnen?
Tylen schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:29:
[...]

Flipper up ingedrukt houden.
Ik heb het op alle manieren geprobeerd, maar werkt op mijn F31 (BMW 320i van 2017) helaas niet.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:15:
En vaak heb ik ook inderdaad het idee dat het uit dezelfde fabriek komt. Het is niet zo dat BMW alles maakt, er wordt alleen een BMW logo door de toeleverancier aan toegevoegd voor de OEM onderdelen. Zo had ik een achterlichtunit kapot van een 1-serie. Ik heb een vervanger besteld van Valeo voor de helft van het geld dat BMW vraagt. Blijkt dat de kapotte unit die ik eruit haal ook van Valeo komt, met zelfde codering + een Valeo en BMW logo op de sticker. Ik kon werkelijk geen verschil ontdekken tussen de oude en de nieuwe, behalve dat bij de nieuwe alleen het Valeo logo staat zonder BMW erachter.
Natuurlijk maakt BMW niet alles zelf (maar ze maken nog wel remschijven zelf)... maar er zijn wel minimale kwaliteitseisen die BMW wil hebben en wat diezelfde fabrikant onder eigen naam doet... maar goed, ik lul toch tegen een muur. Geen zin in, is de tijd niet waard... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:03

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het Fantoom schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:15:
[...]

Nou ik sta in ieder geval open voor ruiten die niet OEM zijn en ga er niet zondermeer vanuit dat ze slechter zijn zonder BMW logootje. Zo lang niet bewezen zijn dat ze slechter zijn.

Maar als de niet BMW-gemarkeerde ruiten slechter zijn dan zou ik daar graag echte testresultaten zien. Een onafhankelijke test, beide naast elkaar en dan testen op krasgevoeligheid, toleranties, sterkte, gevoeligheid voor breken/steeninslag. Dan ben ik te overtuigen, met alleen 'lullen als brugman' niet. :)

Ik weet verder niet wat je met dat laatste bedoelt want ik ken Steverink niet?
toon volledige bericht
Weet je zeker dat valeo is? Veel achterlichten worden door OLSA gemaakt maar de printplaat is wel van valeo ;) Just saying.

Voorlampen en PDC worden veelal door valeo gemaakt ook voor BMW. Maar voor PDC zijn zowel Bosch als Valeo OEM afhankelijk welk model ;)
F15 is valeo bijv, F3x is Bosch.

Wat vaak ook gebeurd is cherrypicken / toleranties. Bij VAG gaat dat mooi. (Overigens even verzonnnen/arbitraire getallen maar gaat wel zo)
Afwijkingstolerantie minder dan 1%? Audi.
Minder dan 3%? VW,
Minder dan 5%? Skoda

Rest wordt zonder logo als OEM aftermarket verkocht maar nog steeds met bruikbare toleranties. De vraag is waar jouw persoonlijke tolerantie ligt en waar de grens van deminishing returns ligt ;) Voor sommige onderdelen maakt het nauwelijks uit deze mogelijk 0.05 mm dikker of dunner is.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Mr Pingu schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:37:
[...]

Weet je zeker dat valeo is? Veel achterlichten worden door OLSA gemaakt maar de printplaat is wel van valeo ;) Just saying.

Voorlampen en PDC worden veelal door valeo gemaakt ook voor BMW. Maar voor PDC zijn zowel Bosch als Valeo OEM afhankelijk welk model ;)
F15 is valeo bijv, F3x is Bosch.
Vrij zeker, omdat het achterlicht een Valeo logo heeft en geen OLSA en in een groene Valeo doos zat.
Verder zie ik exact de achterlichten die ik nodig had als ik eenvoudig google op 'Valeo F20' en krijg ik de facelift achterlichten te zien bij 'OLSA F20'.
Wat vaak ook gebeurd is cherrypicken / toleranties. Bij VAG gaat dat mooi. (Overigens even verzonnnen/arbitraire getallen maar gaat wel zo)
Afwijkingstolerantie minder dan 1%? Audi.
Minder dan 3%? VW,
Minder dan 5%? Skoda

Rest wordt zonder logo als OEM aftermarket verkocht maar nog steeds met bruikbare toleranties. De vraag is waar jouw persoonlijke tolerantie ligt en waar de grens van deminishing returns ligt ;) Voor sommige onderdelen maakt het nauwelijks uit deze mogelijk 0.05 mm dikker of dunner is.
Maakt me niks uit bij een achterlicht want dat verschil zie ik niet. De LEDs van deze 'B-keus' variant gaan inmiddels langer mee dan die in de origineel geleverde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41
Puf schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:52:
[...]

Zelf heb ik erg goede ervaringen met Nextzett Gummi Pflege. Heeft ook veel fans op Engelstalige BMW fora. Plakt absoluut niet. Ik neem aan dat je wel je rubbers goed schoonmaakt voordat je de rubberverzorging aanbrengt?
Dit werkt veel beter dan de Gummipflegestift van shell.

Ondertussen heeft BMW de rubbers deze maand vervangen onder garantie (had 2 jaar garantie).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:57
Mmm goed om te lezen dat men verschil heeft. Maar niemand verder een ervaring van ruit vervangen bij een BMW dealer?

[ Voor 8% gewijzigd door lostboy_0234 op 17-12-2024 06:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het Fantoom schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:18:
[...]

Vrij zeker, omdat het achterlicht een Valeo logo heeft en geen OLSA en in een groene Valeo doos zat.
Verder zie ik exact de achterlichten die ik nodig had als ik eenvoudig google op 'Valeo F20' en krijg ik de facelift achterlichten te zien bij 'OLSA F20'.

[...]

Maakt me niks uit bij een achterlicht want dat verschil zie ik niet. De LEDs van deze 'B-keus' variant gaan inmiddels langer mee dan die in de origineel geleverde :)
Ja dat zou goed kunnen dat F20 geheel Valeo is :)

Goed om te weten de originele falen bij bosjes hier, ben al bij licht nr 3. Dat is wel op F48. Ga kijken of er voor F48 ook valeo is :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

lostboy_0234 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:20:
Mmm goed om te lezen dat men verschil heeft. Maar niemand verder een ervaring van ruit vervangen bij een BMW dealer?
Ja maar in Noorwegen, afgelopen Februari daar laten doen maar mijn verzekering heeft vrije garage keuze en dat geldt ook voor de glasverzekering.
Weet niet zo goed wat ik er over moet zeggen, nieuwe ruit en alles was zoals het was maar dan zonder barst van links naar rechts :p

Ik schrok me wel wild trouwens toen de barst er in kwam. Reed van het dal waar het ongeveer -5 was een bergpas over waar het -28 was. Temperatuur verschil in zo’n korte tijd met warme auto vond de ruit niet leuk en toen was «pang».

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:51
Paar weken terug op de iX3. Maar wat is je vraag?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:19
Gewoon laten doen. Prima service en een originele BMW ruit in plaats van een niet-OEM merk.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58
Hier ook 2x laten doen bij m'n f30 en beide keren goede ervaringen!

Waarom zou je kiezen voor een carglass/iets anders als je het ook gewoon allemaal origineel kan laten doen. Uiteraard wel afhankelijk van je verzekeraar.

Onlangs na ongeveer een jaar tijd de ruitenwissers vervangen (wederom OEM). Nu kan ik het redelijk vergelijken met Bosch (aerotwin) wat ik voorheen altijd had. En eerlijk gezegd vind ik het verschil heel minimaal. Zowel qua slijtage als geluid. Wel weer voor OEM gegaan dit keer omdat het prijsverschil ook minimaal is.

[ Voor 25% gewijzigd door Deagle op 17-12-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Deagle schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:49:

Waarom zou je kiezen voor een carglass/iets anders als je het ook gewoon allemaal origineel kan laten doen. Uiteraard wel afhankelijk van je verzekeraar.
Het is niet allemaal pais en vree, want mijn auto heeft er twee keer gestaan voor 1 ruitvervanging. Het ruit zat namelijk niet helemaal goed gemonteerd. Teveel naar de A stijl bestuurderskant. Nu was de service (en de geboden oplossingen) gelukkig wel goed, maar toch... je zit er wel weer mee. Ik zou echter de volgende keer de auto weer gewoon brengen, want het ruit zit verder goed. Erg weinig windgeruis t.o.v. het originele ruit wat er toch al een autoleven lang in zat.
Onlangs na ongeveer een jaar tijd de ruitenwissers vervangen (wederom OEM). Nu kan ik het redelijk vergelijken met Bosch (aerotwin) wat ik voorheen altijd had. En eerlijk gezegd vind ik het verschil heel minimaal. Zowel qua slijtage als geluid. Wel weer voor OEM gegaan dit keer omdat het prijsverschil ook minimaal is.
Ik koop de ruitenwissers in Duitsland. €37,18 per setje waar ze in Nederland €63,- voor vragen. Het verschil tussen OE en OEM is dan zo klein... dan kies ik wel voor OE. Ik bestel ze wel mee met andere bestellingen, want boven de €100,- geen verzendkosten in Duitsland.

PS. Een keertje Gyeon GlassPolish over het voorruit wil ook wel eens helpen als je denkt dat de ruitenwissers op zijn. Er zit genoeg vuiligheid op ruiten, ook al denk je dat ze schoon zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 17-12-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Leut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:53:
[...]

Gewoon laten doen. Prima service en een originele BMW ruit in plaats van een niet-OEM merk.
Ervaring mee?

Op deze manier is het precies waar het eerder over ging; verhalen die zich in stand houden op fora door herhaling zonder verder ook maar een verwijzing naar een primaire bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
[...]

Welke verzekeraar heb jij die wel betaalt voor vervangen met een OE-ruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Grolsch schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:43:
De kogel is door de kerk, en de deal is rond :)

Als het goed is hoor ik aanstaande weekend ook bij de BMW rijders :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

*O* *O*
Dikke bak!

Maar ik moet wel zeggen, wat een verschil in uitstraling met de relatief saaie/ingetogen/zakelijke designtaal van een generatie terug. Ze targeten wel echt een andere doelgroep met die matte lak, brede bodykits, aanwezige velgen.

Ik snap echt dat mensen dit dik vinden, is het ook, maar het is te schreeuwerig voor mij persoonlijk.

De Neue Klasse verbetert er niet zoveel aan, ik denk dat mijn huidige auto mijn eerste en laatste BMW is -O-

Je hebt overigens een terugroepactie open staan voor het remsysteem volgens de RDW. Zorg even dat je dat laat fixen bij het ophalen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 17-12-2024 10:44 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
DutchManticore schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:42:
[...]
Maar ik moet wel zeggen, wat een verschil in uitstraling met de relatief saaie/ingetogen/zakelijke designtaal van een generatie terug. Ze targeten wel echt een andere doelgroep met die matte lak, brede bodykits, aanwezige velgen.
Lak en velgen zijn keuzes, en wat betreft brede bodykit zie ik ook niet echt wat breders dan bij de G30. Dus heb je het over het design van het model of dit exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:19
WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:39:
[...]

Ervaring mee?

Op deze manier is het precies waar het eerder over ging; verhalen die zich in stand houden op fora door herhaling zonder verder ook maar een verwijzing naar een primaire bron.
Tweemaal ervaring mee, tweemaal uitstekend geholpen. Een eventuele derde maal neem ik dezelfde route en laat ik de ruit andermaal vervangen bij de dealer.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Leut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:59:
Tweemaal ervaring mee, tweemaal uitstekend geholpen. Een eventuele derde maal neem ik dezelfde route en laat ik de ruit andermaal vervangen bij de dealer.
Is niet voldoende... we zijn geen betrouwbare primaire bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
@CreativeS
Wat Leut nu schrijft is toch al veel zinvoller dan "gewoon doen".

Echt interessant wordt het natuurlijk als je ook een vergelijk hebt met een niet OE-ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:25:
@CreativeS
Wat Leut nu schrijft is toch al veel zinvoller dan "gewoon doen".
Maar er zijn al meer van dat soort ervaringen geplaatst... toch?
WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:25:
Echt interessant wordt het natuurlijk als je ook een vergelijk hebt met een niet OE-ruit.
En die zijn er genoeg... ook u heeft een zoekmachine waar u altijd een kleine vergoeding in kunt gooien :)
Je moet alleen wel in gedachte houden dat vele mensen vele diverse eisen hebben. Het zal nooit volledig eenduidig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 15:01
Eind Maart komt als het goed is mijn nieuwe Mini Countryman E binnen bij de dealer.

Favoured Uitvoering
Nanuq White.
Stoelen Vintage Brown.
XL Pakket.

Ben benieuwd of er hier al mensen zijn met de nieuwe Countryman Electric en hun ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5sE7pAN6m1sMHbPxAdbc7DI8Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pa2dZRxmTvLYhcemYhOW9jC0.png?f=fotoalbum_large

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DutchManticore schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:42:
[...]

Dikke bak!

Ik snap echt dat mensen dit dik vinden, is het ook, maar het is te schreeuwerig voor mij persoonlijk.

De Neue Klasse verbetert er niet zoveel aan, ik denk dat mijn huidige auto mijn eerste en laatste BMW is -O-
Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, en ik was ook bang dat het een soort van "turkenbak" zou zijn. Maar ik vind het persoonlijk een hele chique auto, die niet zwaar overdreven is. Maar nogmaals, kwestie va smaak.
Je hebt overigens een terugroepactie open staan voor het remsysteem volgens de RDW. Zorg even dat je dat laat fixen bij het ophalen.
Tnx voor de tip, ga ik aanstippen bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:09:
[...]
ik was ook bang dat het een soort van "turkenbak" zou zijn. .

[...]
.
Dit kun je beter wat anders verwoorden, anders zou je het vooroordeel kunnen bevestigen dat het een "tokkiebak" voor lompe boeren is... 🙃

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 17-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:36

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nosfera7u schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:43:
Eind Maart komt als het goed is mijn nieuwe Mini Countryman E binnen bij de dealer.

Favoured Uitvoering
Nanuq White.
Stoelen Vintage Brown.
XL Pakket.

Ben benieuwd of er hier al mensen zijn met de nieuwe Countryman Electric en hun ervaringen.

[Afbeelding]
Verkeerde topic? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 15:01
Laatste keer dat ik keek zaten de meeste Mini rijders hier, daarnaast kan je de Countryman niet echt een kleine Mini noemen :P

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yzk2w7TfEqiiBvbfJSkig8I1lKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iXLfblSkLhYyhiBUyNzQI2Ql.jpg?f=user_large

Oja...

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56511491

[ Voor 37% gewijzigd door CreativeS op 17-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
CreativeS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:40:
[...]

Maar er zijn al meer van dat soort ervaringen geplaatst... toch?

[...]

En die zijn er genoeg... ook u heeft een zoekmachine waar u altijd een kleine vergoeding in kunt gooien :)
Je moet alleen wel in gedachte houden dat vele mensen vele diverse eisen hebben. Het zal nooit volledig eenduidig zijn.
Dat er al meer ervaringen geplaats zijn doet er niks aan af dat een opmerking in de trant van gewoon doen niks toevoegd.

En tot nu toe is er nog niemand die bevestigd dat OE inderdaad beter is. De geplaatste ervaringen zijn mensen die weer een OE-ruit hebben laten plaatsen en daarmee dus zelf geen ervaring hebben met een aftermarketruit. Of ervaringen met een aftermarketruit die prima zijn, behalve dan jouw voorbeeld over de Ford en de vervormingen. Wat je zei over dikte en geluidsisolatie komt niet naar voren.

Verder helpt even googelen ook niet echt, dan krijg je vooral weer fora met weinig ervaringen of artikelen van winkels zonder verder onderbouwing. En in een paar minuten vond ik zelfs mensen die beweerden dat een OE-ruit juist slechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heb het destijds bij Ekris Arnhem laten doen; ruit zat er mooi in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Laatst online: 15:49
WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:45:
[...]

En tot nu toe is er nog niemand die bevestigd dat OE inderdaad beter is. De geplaatste ervaringen zijn mensen die weer een OE-ruit hebben laten plaatsen en daarmee dus zelf geen ervaring hebben met een aftermarketruit. Of ervaringen met een aftermarketruit die prima zijn, behalve dan jouw voorbeeld over de Ford en de vervormingen. Wat je zei over dikte en geluidsisolatie komt niet naar voren.
Misschien was ik dan niet helemaal duidelijk (of ik begrijp het verkeerd), maar: ik heb dus wel ervaring met een aftermarket ruit, en mijn conclusie is dat die absoluut slechter is dan de OE m.b.t. HUD (BoardCrusher in "Het grote BMW-topic #14"). De ruit is overigens vervangen door kwikfit, zowel de aftermarket (2x) als vervolgens de OE. Dat plaatsen ging prima, alleen zou ik een volgende keer dus wel direct OE eisen.

Primaire bron: mijn eigen observatie, die werd bevestigd door de Kwikfit meneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:57
Nou, ik wil weg bij mijn huidige dealer Dusseldorp omdat ik daar een ervaring heb gehad waardoor ik totaal geen vertrouwen meer heb in deze organisatie.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe BMW-dealer waar afterservice en passie nog écht tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Puf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:23:
[...]

Dit kun je beter wat anders verwoorden, anders zou je het vooroordeel kunnen bevestigen dat het een "tokkiebak" voor lompe boeren is... 🙃
Zo is het toch ook volgens vele mensen ;)

Een BMW heeft nu eenmaal een bepaald imago, daar kun je weinig aan veranderen :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
@BoardCrusher
Absoluut een goed voorbeeld natuurlijk, interessant ook. Enige informatie gekregen over welk model/merk ruit gemonteerd werd?

Verzekering heeft wel gewoon betaald voor alles neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
BoardCrusher schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:15:
[...]

Misschien was ik dan niet helemaal duidelijk (of ik begrijp het verkeerd), maar: ik heb dus wel ervaring met een aftermarket ruit, en mijn conclusie is dat die absoluut slechter is dan de OE m.b.t. HUD (BoardCrusher in "Het grote BMW-topic #14"). De ruit is overigens vervangen door kwikfit, zowel de aftermarket (2x) als vervolgens de OE. Dat plaatsen ging prima, alleen zou ik een volgende keer dus wel direct OE eisen.

Primaire bron: mijn eigen observatie, die werd bevestigd door de Kwikfit meneer.
Sommige mensen hebben het misschien niet door als de voorruit door een lachspiegel wordt vervangen, dus dat Kwikfit het één keer probeert snap ik, maar twee keer is natuurlijk niet ok... Of hebben ze eerst twee verschillende aftermarket-merken geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Laatst online: 15:49
WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:50:
@BoardCrusher
Absoluut een goed voorbeeld natuurlijk, interessant ook. Enige informatie gekregen over welk model/merk ruit gemonteerd werd?

Verzekering heeft wel gewoon betaald voor alles neem ik aan?
Ik heb wel foto's genomen toen, maar vermoed dat ik die niet meer heb. Was wel Pilkington dacht ik. Het was een lease-auto, dus de leasemaatschappij heeft het afgehandeld. Wie uiteindelijk betaald heeft weet ik niet, ik vermoed wel Kwikfit omdat die aantoonbaar fouten heeft gemaakt (en daarover niet duidelijk was). Tegelijkertijd heeft de leasemaatschappij misschien in eerste instantie gezegd dat replica goed genoeg was. Kortom: ik weet het niet zeker, maar het heeft mij in elk geval niets meer gekost dan een hoop moeite en tijd.
Puf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:55:
[...]

Sommige mensen hebben het misschien niet door als de voorruit door een lachspiegel wordt vervangen, dus dat Kwikfit het één keer probeert snap ik, maar twee keer is natuurlijk niet ok... Of hebben ze eerst twee verschillende aftermarket-merken geprobeerd?
Dat was een lang verhaal (voor de gein net nog even de mailconversatie van toen teruggelezen). Kort gezegd: na de eerste klacht gingen ze vervangen voor een "originele", om vervolgens een identieke ruit erin te zetten (ik had foto's van de typenummers, die waren hetzelfde). Ze claimden dus dat die tweede wel origineel was in eerste instantie, misschien in de hoop dat ik het niet door zou hebben of gewoon door onkunde. Hoe dan ook, uiteraard hetzelfde probleem, na wat heen en weer mailen hebben ze hem vervangen voor een OE en was ik weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-01 17:53
WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:45:
[...]

Dat er al meer ervaringen geplaats zijn doet er niks aan af dat een opmerking in de trant van gewoon doen niks toevoegd.

Verder helpt even googelen ook niet echt, dan krijg je vooral weer fora met weinig ervaringen of artikelen van winkels zonder verder onderbouwing. En in een paar minuten vond ik zelfs mensen die beweerden dat een OE-ruit juist slechter.
Dat kan ik onderschrijven, verhalen uit tweede hand, eigen meningen, vage websites ect. zegt niks. Betrouwbare info komt uit de fabriek zelf waar men ziet wat er gebeurd. Toevallig gisteren een origineel oliefilter bij de BMW dealer gekocht, doosje opengemaakt en op het filter staat Mahle.
Ik heb de illusie dat er geen verschil is in kwaliteit. Papier. plastic, maten ect. zijn gelijk. Maar ik zal het nooit zeker weten :( Verdienmodel sowieso want het 'BMW' filter is veel duurder dan een OEM Mahle.

Maar het zijn wel leuke onderwerpen op verjaardagen en de Tweakers site krijgt ook weer wat clicks >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Ideevoor2 op 17-12-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Alsof BMW zelf dat filter maakt. Nee, dat maakt Mahle (en sommige door Mann) voor ze. Heb ik een tip voor je, bestel het lekker op autodoc met OEM onderdelen... kan je ook zeggen dat de auto bijna dealeronderhouden is.

Jahaaaa, verdienmodel _O-

o<:)

[ Voor 12% gewijzigd door CreativeS op 17-12-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Ideevoor2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:53:
[...]

Dat kan ik onderschrijven, verhalen uit tweede hand, eigen meningen, vage websites ect. zegt niks. Betrouwbare info komt uit de fabriek zelf waar men ziet wat er gebeurd. Toevallig gisteren een origineel oliefilter bij de BMW dealer gekocht, doosje opengemaakt en op het filter staat Mahle.
Ik heb de illusie dat er geen verschil is in kwaliteit. Papier. plastic, maten ect. zijn gelijk. Maar ik zal het nooit zeker weten :( Verdienmodel sowieso want het 'BMW' filter is veel duurder dan een OEM Mahle.

Maar het zijn wel leuke onderwerpen op verjaardagen en de Tweakers site krijgt ook weer wat clicks >:)
Ik koop mijn Mahle en Mann oliefilters voor een tien á elf Euro op Autodoc, maar volgens sommigen is Autodoc een soort vuilnisbelt waar de OEMs hun afgekeurde troep dumpen. Je kunt daar idd eindeloos over discussiëren, dat is één van de redenen dat we al in de 14e editie van dit topic zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ja, er blijven weinig nuttige berichten over als die 'discussie' gefilterd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58
CreativeS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:18:
[...]

Het is niet allemaal pais en vree, want mijn auto heeft er twee keer gestaan voor 1 ruitvervanging. Het ruit zat namelijk niet helemaal goed gemonteerd. Teveel naar de A stijl bestuurderskant. Nu was de service (en de geboden oplossingen) gelukkig wel goed, maar toch... je zit er wel weer mee. Ik zou echter de volgende keer de auto weer gewoon brengen, want het ruit zit verder goed. Erg weinig windgeruis t.o.v. het originele ruit wat er toch al een autoleven lang in zat.

[...]

Ik koop de ruitenwissers in Duitsland. €37,18 per setje waar ze in Nederland €63,- voor vragen. Het verschil tussen OE en OEM is dan zo klein... dan kies ik wel voor OE. Ik bestel ze wel mee met andere bestellingen, want boven de €100,- geen verzendkosten in Duitsland.

PS. Een keertje Gyeon GlassPolish over het voorruit wil ook wel eens helpen als je denkt dat de ruitenwissers op zijn. Er zit genoeg vuiligheid op ruiten, ook al denk je dat ze schoon zijn.
toon volledige bericht
OE bedoel ik, volgens mij gaf jij die tip al eens om te bestellen bij hubauer. Daar waren ze dit keer €48.

Gyeon GlassPolish zie ik vaker. Leek me alleen nog niet super relevant op mijn redelijk verse voorruit. Wel iets om in de gaten te houden voor in de toekomst. Verder prima ervaringen met Gyeon spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:46
Een oliefilter is natuurlijk geen high-tech onderdeel, dat kunnen gewoon een hoop bedrijven produceren zonder issues. Dingen als een luchtmassameter zijn veel gevoeliger en zorgen voor gevolg-issues als ze niet goed werken, die zou ik origineel kopen. En dan heb je natuurlijk nog upgrade onderdelen, zoals remmen van EBC of veren van KW.

Ook bijvoorbeeld een zijruit achter is (technisch gezien) een stuk minder belangrijk dan de voorruit om origineel te hebben, toen ik in Valencia stond met een ingeslagen ruit was ik erg blij met de Carglass-ruit die op voorraad was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

HeldereM schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:03:
Een oliefilter is natuurlijk geen high-tech onderdeel, dat kunnen gewoon een hoop bedrijven produceren zonder issues. Dingen als een luchtmassameter zijn veel gevoeliger en zorgen voor gevolg-issues als ze niet goed werken, die zou ik origineel kopen. En dan heb je natuurlijk nog upgrade onderdelen, zoals remmen van EBC of veren van KW.

Ook bijvoorbeeld een zijruit achter is (technisch gezien) een stuk minder belangrijk dan de voorruit om origineel te hebben, toen ik in Valencia stond met een ingeslagen ruit was ik erg blij met de Carglass-ruit die op voorraad was :)
Over dat soort sensoren gesproken: deze video YouTube: Oem vs Aftermarket
Is objectief en laat mooi zien dat het voor werking niet uitmaakt of het aftermarket of OE is maar er wel degelijk een prestatatie verschil is.
Geen meningen, harde volt-waardes die spreken. Het is dan wel geen BMW maar deel BMW personeel werkt al bij Hyundai dus prima toepasbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:15
CreativeS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:18:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Hier vergelijkbare ervaring. Ik had een ster in het zichtveld als bestuurder. Naar de dealer gebracht en gezegd dat ik er een nieuwe ruit in wilde. Toen mijn vrouw de auto ophaalde zeiden ze "ja kon nog net gevuld worden dus dat hebben we maar gedaan". Daarop heb ik opnieuw aangegeven dat ik een nieuwe ruit wenste zoals ik eerder had aangegeven. Deze is keurig gemonteerd en ik ben als service nog even naar mijn werk gebracht en weer opgehaald toen de reparatie klaar was. Dik tevreden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Het zal natuurlijk ook per onderdeel verschillen of OEM-spec anders is dan origineel.

I.i.g. gebeurt het zeker ook dat de spec hetzelfde is en het originele onderdeel voor hogere prijs puur een verdienmodel is. Als je wel eens video's kijkt waarbij ze exoten, opvallend vaak Italiaans, opknappen heb je vast gezien dat ze onderdelen noemen die via de merkdealer schreeuwend duur zijn en gewoon hetzelfde zijn als van een massamerk. Zijknipperlichten op een Lamborghini waar gewoon een Ford-logo op zit bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Wie heeft dat filmpje met die Ford Focus knipperlichten niet gezien… of die “Supra” vol BMW logo’s… da’s de essentie niet volgens mij.

Maakt ook niet uit :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Ik bestel gewoon OEM op Autodoc. Doe ik al jaren dus dat is de enige goede manier. Ik ken ook veel andere mensen die dat doen en die zijn heel tevreden. Ik was een keer bij de BMW dealer en dat was kut, dus dat zou ik ten sterkste afraden.
Ok, klaar, verder geen discussie nu!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

WilbertNeems schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:48:
Het zal natuurlijk ook per onderdeel verschillen of OEM-spec anders is dan origineel.

I.i.g. gebeurt het zeker ook dat de spec hetzelfde is en het originele onderdeel voor hogere prijs puur een verdienmodel is. Als je wel eens video's kijkt waarbij ze exoten, opvallend vaak Italiaans, opknappen heb je vast gezien dat ze onderdelen noemen die via de merkdealer schreeuwend duur zijn en gewoon hetzelfde zijn als van een massamerk. Zijknipperlichten op een Lamborghini waar gewoon een Ford-logo op zit bijvoorbeeld.
Precies dat. Per onderdeel.

Betreft Ford onderdelen op Lamborghini. Er wordt ook zo ontzettend veel geleend / aan kruisbestuiving gedaan.
Toyota Cityace = Peugot partner
Ford Ka nieuwe model = Fiat 500
Volvo V70 2008 = Ford Mondeo 2008
Toyota Supra = BMW
Toyota GT86 / Subaru BRZ
Nissan Leaf = Renault Zoe

Weer even terug naar onderdelen
Dynamo’s gebruiken de meeste merken Denso. Ook voor de ruitenwisser motors. Enige wat vaak verschilt is de behuizing/bevestiging.

Sachs schokbrekers, voor mijn F48 verkopen ze Sachs onder eigen naam maar enkel 1 lengte, gewoon en Msport beide hetzelfde nummer. Dit terwijl BMW wel degelijk 2 lengtes heeft. Dit doet mij dus denken dat in het contract van BMW staat dat de aftermarket dus niet exact dezelfde specs mag hebben als de BMW schokbrekers ook al komen ze uit dezelfde fabriek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:06:
[...]

Precies dat. Per onderdeel.

Betreft Ford onderdelen op Lamborghini. Er wordt ook zo ontzettend veel geleend / aan kruisbestuiving gedaan.
Toyota Cityace = Peugot partner
Ford Ka nieuwe model = Fiat 500
Volvo V70 2008 = Ford Mondeo 2008
Toyota Supra = BMW
Toyota GT86 / Subaru BRZ
Nissan Leaf = Renault Zoe

Weer even terug naar onderdelen
Dynamo’s gebruiken de meeste merken Denso. Ook voor de ruitenwisser motors. Enige wat vaak verschilt is de behuizing/bevestiging.

Sachs schokbrekers, voor mijn F48 verkopen ze Sachs onder eigen naam maar enkel 1 lengte, gewoon en Msport beide hetzelfde nummer. Dit terwijl BMW wel degelijk 2 lengtes heeft. Dit doet mij dus denken dat in het contract van BMW staat dat de aftermarket dus niet exact dezelfde specs mag hebben als de BMW schokbrekers ook al komen ze uit dezelfde fabriek ;)
toon volledige bericht
Zou het kunnen dat BMW de schokdemper volledig naar BMW-ontwerp door Sachs laat produceren? In dat geval is het intellectueel eigendom van BMW en dat zou ook verklaren waarom Sachs het niet onder eigen naam levert.
Sachs maakt dan zelf de afweging of ze zelf twee verschillende schokdempers gaan ontwerpen en produceren die op dezelfde ophanging passen, of dat ze kosten besparen en een universele maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:12:
[...]

Zou het kunnen dat BMW de schokdemper volledig naar BMW-ontwerp door Sachs laat produceren? In dat geval is het intellectueel eigendom van BMW en dat zou ook verklaren waarom Sachs het niet onder eigen naam levert.
Sachs maakt dan zelf de afweging of ze zelf twee verschillende schokdempers gaan ontwerpen en produceren die op dezelfde ophanging passen, of dat ze kosten besparen en een universele maken.
Ja dat stukje blijft gissen / aannames wat er precies is afgesproken maar waar ik niet over twijfel is dat ze uit dezelfde fabriek komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
En nog kan er aan cherrypicking worden gedaan, de beste exemplaren A kwaliteit die van de band rollen gaan naar de auto fabrikant bijv. Iets wat heel normaal overigens is als het een ingewikkeld iets is wat wordt geproduceerd. Of een kleine beschadiging heeft opgelopen tijdens de run.
We weten het niet maar omdat het intrigerend is merk/oem/prijs/kwaliteit/ ect zal het een dankbaar onderwerp zijn om over te delibreren.
Assumption is the mother of all fuckups.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Ok het is definitief. Dit is mijn laatste BMW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmqyajqLIK4Q51zHIY_el14aHpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NonF7RTtJ8t5D0e4cRYPmYQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de inspiratie voor de nieuwe interieurs in de "Neue Klasse". Met andere woorden. Nog meer cost cutting, nog minder fysieke knoppen, nog meer gimmicky schermen en vormen en het ziet eruit alsof het rechtstreeks van een Chinese tekentafel komt. Echt het is nog een stap erger als in de huidige generatie.

Wat een doffe ellende.

En dan dacht ik dat Jaguar zelfmoord pleegde met hun turnaround

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 18-12-2024 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:43

Theimon

Snapte!?

Nu kan je werkelijk ieder logo op het stuur plakken, 0,0 verschil. Compleet inspiratieloos.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
DutchManticore schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:31:
...of sigaretje, of lijntje coke. Ik word er ook niet enthousiast van, maar als alle autofabrikanten dezelfde kant op gaan qua interieur, dan blijft BMW zich onderscheiden door handling, RWD, 50:50 gewichtsverdeling, dus we zullen zien hoeveel klanten dit kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:36

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

[Afbeelding]

Dit is de inspiratie voor de nieuwe interieurs in de "Neue Klasse". Met andere woorden. Nog meer cost cutting, nog minder fysieke knoppen, nog meer gimmicky schermen en vormen en het ziet eruit alsof het rechtstreeks van een Chinese tekentafel komt. Echt het is nog een stap erger als in de huidige generatie.

Wat een doffe ellende.

En dan dacht ik dat Jaguar zelfmoord pleegde met hun turnaround
Maar dit is toch een Citroën / Renault? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Puf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:12:
[...]

...of sigaretje, of lijntje coke. Ik word er ook niet enthousiast van, maar als alle autofabrikanten dezelfde kant op gaan qua interieur, dan blijft BMW zich onderscheiden door handling, RWD, 50:50 gewichtsverdeling, dus we zullen zien hoeveel klanten dit kost.
Ik hoop werkelijk dat je gelijk hebt, maar de 50:50 en RWD wordt ook steeds minder toegepast. Over de F40 met FWD vielen ook alle liefhebbers, maar de massa boeit het niet en het is goedkoper, dus nu is het de normaalste zaak. Een enkeling klaagt nog wel eens, verder verkoopt het goed.
Ik ben bang dat de 3 serie er binnenkort ook aan zal moeten geloven. Qua afzet is daar het meeste op aan te besparen. Ja het zal ze misschien wat klanten kosten in het begin, maar uiteindelijk wordt het geaccepteerd.
Uiteindelijk heb je geen keus meer als alle fabrikanten het gaan doen. Dan is doorrijden in wat je nu hebt of overstappen naar Chinees design.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:18:
...maar waar ik niet over twijfel is dat ze uit dezelfde fabriek komen ;)
Het is niet voor niets een OEM die OE-onderdelen maakt, dus dan is het logisch dat ze uit dezelfde fabriek komen, máár dat zegt niets over de kwaliteit. Maar je bent natuurlijk 'al' een OEM als je ook maar iets van een onderdeel van een auto voor de fabrikant zelf maakt. Dat je je daarnaast richt op andere onderdelen wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijkwaardig is. Pasvorm is de grootste eis bij OEM en die eis is nog lager bij aftermarket. En ja, onder de naam Sachs verkopen ze ook geen prut, maar het is niet origineel en dat proberen velen wel te verkondigen om hun eigen keuze voor het OEM-artikel maar te vergoelijken. Ook niet alles van ATE is origineel, toch noemen ze de OEM-onderdelen origineel 8)7 Er ging een tijdje een leuk verhaal rond over de Hifly banden... ja is een onderdeel van het Michelinconcern, dus de kwaliteit van Michelin voor de prijs van een C-merk. Hoe simplistisch kun je zijn, maar dat soort verhalen zijn natuurlijk koren op de molen van... ach ja. Ik ben ook maar iemand die auto's uit elkaar haalt als arbeid om ze vervolgens weer in elkaar te zetten (met wat extra onderdelen).

En cherrypicking was toch ook al verteld door jou? Onderdeel met de beste kwaliteit bijvoorbeeld: Audi, iets meer afwijking/grotere tolerantie: VW en de grootste toleranties: Skoda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
BMW_M3 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:54:
Ik hoop werkelijk dat je gelijk hebt, maar de 50:50 en RWD wordt ook steeds minder toegepast. Over de F40 met FWD vielen ook alle liefhebbers, maar de massa boeit het niet en het is goedkoper, dus nu is het de normaalste zaak. Een enkeling klaagt nog wel eens, verder verkoopt het goed.
Ik ben bang dat de 3 serie er binnenkort ook aan zal moeten geloven. Qua afzet is daar het meeste op aan te besparen. Ja het zal ze misschien wat klanten kosten in het begin, maar uiteindelijk wordt het geaccepteerd.
Uiteindelijk heb je geen keus meer als alle fabrikanten het gaan doen. Dan is doorrijden in wat je nu hebt of overstappen naar Chinees design.
Tja, als ze blijven voortborduren op het CLAR-platform... dan kan het wel eens RWD/AWD blijven. Als ze UKL gaan uitbreiden naar de 3 en 4 Serie dan wordt de kans groot dat de 3 en 4 Serie ook naar FWD gaan, maar dat is nog een generatie te vroeg denk ik. Verder heb je helemaal gelijk... FWD werd afgebrand... de grote meute boeit het geen moer. De neus van de M3 en i4/M4 werd afgebrand... wordt nu geaccepteerd. En toen de auto in de showroom kwam... kwijl! Het is allemaal zo roeptoeteren... totdat... ja. En ach, de mening van een minderheid is niet altijd belangrijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:11:
[...]

Het is niet voor niets een OEM die OE-onderdelen maakt, dus dan is het logisch dat ze uit dezelfde fabriek komen, máár dat zegt niets over de kwaliteit. Maar je bent natuurlijk 'al' een OEM als je ook maar iets van een onderdeel van een auto voor de fabrikant zelf maakt. Dat je je daarnaast richt op andere onderdelen wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijkwaardig is. Pasvorm is de grootste eis bij OEM en die eis is nog lager bij aftermarket. En ja, onder de naam Sachs verkopen ze ook geen prut, maar het is niet origineel en dat proberen velen wel te verkondigen om hun eigen keuze voor het OEM-artikel maar te vergoelijken. Ook niet alles van ATE is origineel, toch noemen ze de OEM-onderdelen origineel 8)7 Er ging een tijdje een leuk verhaal rond over de Hilfy banden... ja is een onderdeel van het Michelinconcern, dus de kwaliteit van Michelin voor de prijs van een C-merk. Hoe simplistisch kun je zijn, maar dat soort verhalen zijn natuurlijk koren op de molen van... ach ja. Ik ben ook maar iemand die auto's uit elkaar haalt als arbeid om ze vervolgens weer in elkaar te zetten (met wat extra onderdelen).

En cherrypicking was toch ook al verteld door jou? Onderdeel met de beste kwaliteit bijvoorbeeld: Audi, iets meer afwijking/grotere tolerantie: VW en de grootste toleranties: Skoda.
Ja OEM is een domme term eigenlijk. Zimmermann maakte bijv remschijven voor aantal modellen maar de blokjes kwamen ergens anders vandaan. Als je dan een setje Zimmermann koopt met schijven en blokjes is dat dan OEM? Kijkend naar de definitie? Ja want Zimmermann is een Original Equipment Manufacturer maar toch zijn de remblokjes dus niet uit dezelfde fabriek.

Dus dan komen weer terug bij toleranties, zowel productie als persoonlijk toleranties.
Tollereer je persoonlijk dat er dan Zimmermann blokjes opgaan? Ik durf te wedden dat 99% het verschil niet merkt tussen een OE schijf en een Zimmermann-schijf. Hetzelfde geldt voor de blokjes.
Dus daarmee is OEM net zo goed als OE omdat 99% het verschil niet weet te vinden. Maar daarmee is ook voor praktisch gebruik het prijsverschil met OE niet te rechtvaardigen en soms ook echt een verdienmodel. Zelfs als heeft OE strakkere tolleranties, het boeit geen moer voor praktisch gebruik.

Dus ja ik erken dat er een verschil is tussen OE en OEM en er even van uitgaande dat we nu OEM bedoelen in de stricte term, dus onderdelen die daadwerkelijk voor een autofabrikant daar geproduceerd worden en niet zoals de Zimmermann blokjes ;) Naar tegelijkertijd zeg ik dat het soms dus geen moer uitmaakt, enkel gerommel in de marge maar weinig betekenis in de praktijk.

Betreft Sachs, dan komen we op hetzelfde maar daar zijn de verschillen iets groter. Kwaliteit dik in orde maar enkel 1 lengte, voor het gros van de mensen heeft het geen betekenis want kwaliteit is net zo goed maar heeft wel enigszins andere eigenschappen. Of dat een probleem vormt moet diegene zelf bepalen. De meeste boeit het niets dus Sachs = net zo goed als OE. Maar technisch gewoon niet gelijk.

Haha ja Gislaved is ook Continental maar ik zie nooit Gislaved een test winnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Puf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:12:
[...]

Ja RWD en 50:50, echt zaken die ik dagelijks gebruik. En sterker nog, als je daar dan toch waarde aan hecht dan zou ik liever voor 50k een mooie onverpeste E30, E34, E38 of E39 kopen.

De kans dat ik dat doe is groter dan dat ik een nieuwe Teletubbie BMW van 120k koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik zou me wat minder druk maken hierover.

Tegen de tijd dat je toe bent aan een nieuwe auto over een jaartje of wat is de wereld toch weer compleet anders.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
DutchManticore schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:32:
[...]
Ja RWD en 50:50, echt zaken die ik dagelijks gebruik.
Als je rijdt in je auto gebruik je het ja. Of zit jij alleen maar op je oprit op de knopjes in het interieur te drukken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
DutchManticore schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:32:
[...]
En sterker nog, als je daar dan toch waarde aan hecht dan zou ik liever voor 50k een mooie onverpeste E30, E34, E38 of E39 kopen.

De kans dat ik dat doe is groter dan dat ik een nieuwe Teletubbie BMW van 120k koop
Vergeet de E36 niet. Was 10 jaar mijn daily driver voordat ik mijn huidige 2018 F30 kocht. Wat heb ik een plezier gehad aan die wagen, ondanks de schamele 102 pk en non-existent koppel. Wat een heerlijke vijfversnellingsbak en wat een agiliteit, handling en feedback vanuit de weg. Als je nooit hoeft te remmen voor een bocht hoef je ook niet op te trekken, dus dan mis je het vermogen ook niet :). Ik mis de hydraulische stuurbekrachtiging nog het meeste. En alles was zelf te fixen, veel onderdelen (bijvoorbeeld -sport- interieur- of aanbouwdelen) op de sloop te vinden en mechanische componenten volop van OEMs verkrijgbaar via Autodoc 8) . Alleen de DISA-klep begon op het laatst redelijk zeldzaam te worden, maar die had ik al op tijd vervangen. Heeft me ook nooit in de steek gelaten en die auto heeft een groot gedeelte van Europa gezien. Hij rijdt nog steeds rond met een liefhebber aan het stuur die er een dedicate Instagram account voor heeft gemaakt. :)
Ik zou er zo weer eentje naast kopen als ik de ruimte en tijd ervoor had.

[ Voor 17% gewijzigd door Puf op 18-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-05 22:59
Volgens mij is het toch ook een voordeel dat je lekker kan rondshoppen voor een model uit max 2020 en 60% van verschil met nieuwe BMW als reserve voor onderhoud gebruikt en de overige 40% gebruikt voor ... leuke dingen? :*)

Onderstaand filmpje van CarWow laat dit perfect zien, wat kan je 2e hands krijgen voor de prijs van de nieuwe 1 serie? Spoiler, de M340 of M4 van max 6 jaar oud. Tuurlijk is er onderhoud en geen garantie etc etc, maar je krijgt zoveel méér! _/-\o_ Ik ben hier gekomen voor Freude am Fahren, anders was een praktische Skoda ook prima en ging ik van het verschil in prijs 4 weken in Zuid-Spanje relaxen.

YouTube: £40k BMW 1 Series v £40k BMW Legends: Old vs New

[ Voor 12% gewijzigd door Rookert25 op 18-12-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
YakuzA schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:47:
[...]

Ik zou me wat minder druk maken hierover.

Tegen de tijd dat je toe bent aan een nieuwe auto over een jaartje of wat is de wereld toch weer compleet anders.
En de prijs van een liter benzine €5? Ik zal zo lang als mogelijk in een BMW met achterwielaandrijving, minimaal 4 cilinders en met metalen distributieketting blijven rijden. Freude am Fahren! (pas een jaartje of 30)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 16:51
Ik zie nu voor het eerst dat er een BMW topic is op Tweakers, leuk.

Ik ben groot autoliefhebber met een voorliefde voor BMW, met name omdat ze zo mooi geengineerd zijn. In 2007 bestelde ik mijn eerste nieuwe BMW, een E60 LCI, en sindsdien heb ik er 11 verschillende gehad.

De laatste nieuwe was een G30 LCI 530i van 2020 die weliswaar supercomfortabel reed, maar toch minder fijn was dan de iets oudere BMWs - erg afstandelijk, minder elegant uiterlijk (wel beter dan de pre-LCI G30 maar echt mooi.... mwah) en gewoon iets minder bijzonder dan eerdere BMW modellen die ik had waar de engineering-liefde gewoon vanaf spatte.

Na de G30 weer teruggegaan in de tijd met een 6 Gran Coupe (F06), een supercomplete voormalige BMW persauto met een prachtig interieur en gebouwd voor de eeuwigheid. Ben er heel blij mee en gebruik hem het meeste van alle auto's. Daarnaast dus nog diverse andere auto's in bezit w.o. een Z4M roadster met de heerlijke S54 motor - ouderwets puur genieten!

Ik vind vrijwel alles wat er de afgelopen 5...7 jaar van BMW uit is gekomen enorm teleurstellend. Ik begrijp dat de Aziatische markt de hoogste verkoopaantallen liet zien en dat er meer op o.a. Chinese smaak wordt afgestemd, maar het is niet alleen het schreeuwerige uiterlijk met lelijke tierelantijnen dat me tegen begint te staan, ook het interieur holt achteruit met lelijke touchscreen tablets, het verdwijnen van fysieke knoppen en goedkope materialen in het interieur. En dan heb ik het niet over de 1, 2 en 3 serie, maar over de duurdere modellen.

Ik zou normaal al lang weer een nieuwe BMW hebben besteld, maar er is geen 1 die ik de moeite waard vind of het geld waard vind. Misschien ben ik te oud en conservatief aan het worden, maar bij elke BMW die ik af en toe overweeg (de nieuwe 5 b.v.) heb ik het idee dat ik er alleen qua infotainment op vooruit ga, en verder in vrijwel alle andere opzichten juist achteruit. Ze zijn zwaar, ze zijn lelijk, ze bieden vrijwel niets t.o.v. de BMW topmodellen van 5...10 jaar geleden, en ze schrijven als een malle af (mijn G30 LCI kostte bijna 1 euro per kilometer vanwege de afschrijving).

Maar als je kijkt naar de resultaten van de BMW groep ben ik toch een van de weinigen die het zo ziet en als voormalig trouwe BMW klant afhaakt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puf
Timewa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:31:

Ik ben groot autoliefhebber met een voorliefde voor BMW, met name omdat ze zo mooi geengineerd zijn. In 2007 bestelde ik mijn eerste nieuwe BMW, een E60 LCI, en sindsdien heb ik er 11 verschillende gehad.

De laatste nieuwe was een G30 LCI 530i van 2020 die weliswaar supercomfortabel reed, maar toch minder fijn was dan de iets oudere BMWs - erg afstandelijk, minder elegant uiterlijk (wel beter dan de pre-LCI G30 maar echt mooi.... mwah) en gewoon iets minder bijzonder dan eerdere BMW modellen die ik had waar de engineering-liefde gewoon vanaf spatte.

Na de G30 weer teruggegaan in de tijd met een 6 Gran Coupe (F06), een supercomplete voormalige BMW persauto met een prachtig interieur en gebouwd voor de eeuwigheid. Ben er heel blij mee en gebruik hem het meeste van alle auto's. Daarnaast dus nog diverse andere auto's in bezit w.o. een Z4M roadster met de heerlijke S54 motor - ouderwets puur genieten!

Ik vind vrijwel alles wat er de afgelopen 5...7 jaar van BMW uit is gekomen enorm teleurstellend. Ik begrijp dat de Aziatische markt de hoogste verkoopaantallen liet zien en dat er meer op o.a. Chinese smaak wordt afgestemd, maar het is niet alleen het schreeuwerige uiterlijk met lelijke tierelantijnen dat me tegen begint te staan, ook het interieur holt achteruit met lelijke touchscreen tablets, het verdwijnen van fysieke knoppen en goedkope materialen in het interieur. En dan heb ik het niet over de 1, 2 en 3 serie, maar over de duurdere modellen.

Ik zou normaal al lang weer een nieuwe BMW hebben besteld, maar er is geen 1 die ik de moeite waard vind of het geld waard vind. Misschien ben ik te oud en conservatief aan het worden, maar bij elke BMW die ik af en toe overweeg (de nieuwe 5 b.v.) heb ik het idee dat ik er alleen qua infotainment op vooruit ga, en verder in vrijwel alle andere opzichten juist achteruit. Ze zijn zwaar, ze zijn lelijk, ze bieden vrijwel niets t.o.v. de BMW topmodellen van 5...10 jaar geleden, en ze schrijven als een malle af (mijn G30 LCI kostte bijna 1 euro per kilometer vanwege de afschrijving).

Maar als je kijkt naar de resultaten van de BMW groep ben ik toch een van de weinigen die het zo ziet en als voormalig trouwe BMW klant afhaakt...
toon volledige bericht
Tsja, voor elke "boomer" die afhaakt als klant krijgt BMW er twee jonge klanten met Gucci/Balenciaga/whatever outfits bij die met alle liefde een 1 serie met M pakket private leasen, als ie maar kermisgekleurde led-strips in het interieur heeft. RWD etc boeit ze geen moer. Dikke winst man.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWEcqV4OeBNMFY_fv339Vy9c2w0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aR5WAo92LhOwSrWVHrFNSJht.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:44:
[...]

Tsja, voor elke "boomer" die afhaakt als klant krijgt BMW er twee jonge klanten met Gucci/Balenciaga/whatever outfits bij die met alle liefde een 1 serie met M pakket private leasen, als ie maar kermisgekleurde led-strips in het interieur heeft. RWD etc boeit ze geen moer. Dikke winst man.

[Afbeelding]
dat zijn idd de 1-serie koplampen :P

/edit: 2 van de 4 koplampen iig :+
(die roze koplampen zijn duurder dan de auto denk ik, vooral qua onderhoud)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2024 17:57 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 16:51
Jouw opmerking sluit naadloos aan bij het beeld dat ik heb bij de verschuivende doelgroep.

Ik zit ook bij BMW Club Twente (aanrader, superleuke groep mensen!) en de meesten koesteren de tijdloze modellen zoals de E39, E46, E38, E63, F06/12/13, F10/11, E30, E9 etc terwijl er maar weinig mensen zijn die nog blij worden van nieuwe BMWs.

Ik begrijp dat een bedrijf winstmaximalisatie nastreeft en soms verschuift naar een andere doelgroep, het probleem is dat er ook niet zo veel andere merken zijn die echt begeerlijke en aantrekkelijke auto's aanbieden... het meeste in het hogere segment is toch categorie obesitas SUV en dat spreekt mij niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilbertNeems
YakuzA schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:53:
[...]
dat zijn idd de 1-serie koplampen :P
Toch niet, 2-serie-coupé-koplampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Ja dat is gewoon het probleem. BMW denkt hiermee een jongere nieuwe generatie aan te spreken. Die hebben alleen helemaal geen geld...

Maar in plaats van dat zodanig te doen dat je zowel nieuwe als oude klanten houdt met een evolutie worden de oudere klanten gewoon overboord gegooid lijkt het wel.

Je ziet het ook zo mooi. Het ´dit kost hij per maand´ bedrag is makkelijker te vinden dan het bedrag dat je gewoon af moet tikken. Wat is dat voor een gekkigheid

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 19-12-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideevoor2
Proefritje maken als die markt komt iets vanaf een plaatje afserveren doe ik niet.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
Iemand nog op zoek naar een mooie e90 330i met weinig kilometers? Je moet wel de stoffen bekleding en halogeen koplampen voor lief nemen.

https://www.autoblog.nl/n...o-duur-als-een-m3-6988461

[ Voor 19% gewijzigd door Spollie op 19-12-2024 07:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:08
Puf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:04:
[...]

Vergeet de E36 niet. Was 10 jaar mijn daily driver voordat ik mijn huidige 2018 F30 kocht. Wat heb ik een plezier gehad aan die wagen, ondanks de schamele 102 pk en non-existent koppel. Wat een heerlijke vijfversnellingsbak en wat een agiliteit, handling en feedback vanuit de weg. Als je nooit hoeft te remmen voor een bocht hoef je ook niet op te trekken, dus dan mis je het vermogen ook niet :). Ik mis de hydraulische stuurbekrachtiging nog het meeste. En alles was zelf te fixen, veel onderdelen (bijvoorbeeld -sport- interieur- of aanbouwdelen) op de sloop te vinden en mechanische componenten volop van OEMs verkrijgbaar via Autodoc 8) . Alleen de DISA-klep begon op het laatst redelijk zeldzaam te worden, maar die had ik al op tijd vervangen. Heeft me ook nooit in de steek gelaten en die auto heeft een groot gedeelte van Europa gezien. Hij rijdt nog steeds rond met een liefhebber aan het stuur die er een dedicate Instagram account voor heeft gemaakt. :)
Ik zou er zo weer eentje naast kopen als ik de ruimte en tijd ervoor had.
Veel slijtageonderdelen zijn voor de E36 nog prima verkrijgbaar, maar andere onderdelen - zoals deurpanelen - zijn nauwelijks vindbaar in goede staat of er worden woekerprijzen voor gemaakt.

Dat geldt overigens ook voor de E36s zelf :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QmrrIwtCwbgLqH-ADCJfmJgUmE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J1iM5wpvS230J0pRJ0pUatLo.jpg?f=user_large

Fotootje van de mijne :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
Timewa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:31:

-

Ik denk dat jij degene bent op AW met dat Duo Penotti interieur. ;)
Leuk om je ook hier tegen te komen.

-

Ben zelf bijna 40 en had mijn eerste BMW toen ik een jaartje of 30 was. Dus 10 jaar bij het merk ondertussen. Op dit moment is de drie serie\vier en acht serie denk ik mijn favoriet. Vijf serie vind ik ook tof. Maar dat gewicht is echt bizar, maar het schijnt nog steeds goed te rijden. Uiteraard minder sportief dan drie serie, maar dat is logisch, hoe hoger het getal, hoe comfortabler de BMW wordt.

Ben ook bij de nieuwe 1 serie introductie geweest. Geen verkeerde auto vind ik om te zien, maar voor mijn gevoel geen BMW. Je kan er ook een ander Kia Logo opplakken bijvoorbeeld. Ik mis er gewoon wat BMW DNA in. (Schijnt voor een FWD wel goed te rijden)

Er is dus nog wel wat te shoppen. Maar het wordt wel steeds beperkter inderdaad. Jammer!

• CreativeS
  • Niet online
Spollie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:52:
Iemand nog op zoek naar een mooie e90 330i met weinig kilometers? Je moet wel de stoffen bekleding en halogeen koplampen voor lief nemen.

https://www.autoblog.nl/n...o-duur-als-een-m3-6988461
Alles valt te retrofitten... maar dan ben je bij deze wel even bezig.
Kleur is wel ontzettend mooi.
Pagina: 1 ... 332 ... 355 Laatste