CreativeS schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:11:
[...]
Het is niet voor niets een OEM die OE-onderdelen maakt, dus dan is het logisch dat ze uit dezelfde fabriek komen, máár dat zegt niets over de kwaliteit. Maar je bent natuurlijk 'al' een OEM als je ook maar iets van een onderdeel van een auto voor de fabrikant zelf maakt. Dat je je daarnaast richt op andere onderdelen wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijkwaardig is. Pasvorm is de grootste eis bij OEM en die eis is nog lager bij aftermarket. En ja, onder de naam Sachs verkopen ze ook geen prut, maar het is niet origineel en dat proberen velen wel te verkondigen om hun eigen keuze voor het OEM-artikel maar te vergoelijken. Ook niet alles van ATE is origineel, toch noemen ze de OEM-onderdelen origineel

Er ging een tijdje een leuk verhaal rond over de Hilfy banden... ja is een onderdeel van het Michelinconcern, dus de kwaliteit van Michelin voor de prijs van een C-merk. Hoe simplistisch kun je zijn, maar dat soort verhalen zijn natuurlijk koren op de molen van... ach ja. Ik ben ook maar iemand die auto's uit elkaar haalt als arbeid om ze vervolgens weer in elkaar te zetten (met wat extra onderdelen).
En cherrypicking was toch ook al verteld door jou? Onderdeel met de beste kwaliteit bijvoorbeeld: Audi, iets meer afwijking/grotere tolerantie: VW en de grootste toleranties: Skoda.
Ja OEM is een domme term eigenlijk. Zimmermann maakte bijv remschijven voor aantal modellen maar de blokjes kwamen ergens anders vandaan. Als je dan een setje Zimmermann koopt met schijven en blokjes is dat dan OEM? Kijkend naar de definitie? Ja want Zimmermann is een Original Equipment Manufacturer maar toch zijn de remblokjes dus niet uit dezelfde fabriek.
Dus dan komen weer terug bij toleranties, zowel productie als persoonlijk toleranties.
Tollereer je persoonlijk dat er dan Zimmermann blokjes opgaan? Ik durf te wedden dat 99% het verschil niet merkt tussen een OE schijf en een Zimmermann-schijf. Hetzelfde geldt voor de blokjes.
Dus daarmee is OEM net zo goed als OE omdat 99% het verschil niet weet te vinden. Maar daarmee is ook voor praktisch gebruik het prijsverschil met OE niet te rechtvaardigen en soms ook echt een verdienmodel. Zelfs als heeft OE strakkere tolleranties, het boeit geen moer voor praktisch gebruik.
Dus ja ik erken dat er een verschil is tussen OE en OEM en er even van uitgaande dat we nu OEM bedoelen in de stricte term, dus onderdelen die daadwerkelijk voor een autofabrikant daar geproduceerd worden en niet zoals de Zimmermann blokjes

Naar tegelijkertijd zeg ik dat het soms dus geen moer uitmaakt, enkel gerommel in de marge maar weinig betekenis in de praktijk.
Betreft Sachs, dan komen we op hetzelfde maar daar zijn de verschillen iets groter. Kwaliteit dik in orde maar enkel 1 lengte, voor het gros van de mensen heeft het geen betekenis want kwaliteit is net zo goed maar heeft wel enigszins andere eigenschappen. Of dat een probleem vormt moet diegene zelf bepalen. De meeste boeit het niets dus Sachs = net zo goed als OE. Maar technisch gewoon niet gelijk.
Haha ja Gislaved is ook Continental maar ik zie nooit Gislaved een test winnen