WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14

Bommes

Capo del formaggio

Moet de motor er ook uit bij de 1.5 drie cilinders?? Om die ketting te vervangen?
Onze 218i heeft nu 145.000 op de teller, nog geen enkele ratel te horen, meteen stil ook na koud start. Niks mis mee tot nu toe dus. Maar voor het geval ik het ding nog een paar jaar blijft rijden, is het werk goed te weten of dit echt serieus veel werk is of wel mee valt.
Kan helpen in de beslissing om de auto wel of niet te blijven rijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:56
Bommes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:27:
Moet de motor er ook uit bij de 1.5 drie cilinders?? Om die ketting te vervangen?
Onze 218i heeft nu 145.000 op de teller, nog geen enkele ratel te horen, meteen stil ook na koud start. Niks mis mee tot nu toe dus. Maar voor het geval ik het ding nog een paar jaar blijft rijden, is het werk goed te weten of dit echt serieus veel werk is of wel mee valt.
Kan helpen in de beslissing om de auto wel of niet te blijven rijden.
De ketting zit bij alle B-serie motoren achteraan dus motor en transmissie moeten van elkaar gescheiden worden om de ketting te vervangen. Per auto verschilt wat het makkelijkste is (of wat mogelijk is), meestal is transmissie minder werk. Weer een reden om geen x-drive te kiezen als je dat niet echt nodig hebt, is bijna altijd meer werk, nooit minder.

Vaker dan voorgeschreven de motorolie vervangen is een goede preventieve maatregel zijn (ik doe zelf om de 15.000 ongeveer, ipv de bijna 30.000 die BMW soms aanhoudt).

B-serie motoren hebben een demper op de hogedrukpomp zitten die oscillaties in de ketting vermindert, daarom hebben ze wat minder vaak problemen met de ketting ten opzichte van de eerdere series.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Olie + filter gaat hier elk jaar. Voor ons is dat ergens tussen de 10 en 20 duizend kilometer. Maar zoals ik al zei er is niks van een ketting geluid te horen dat niet goed zou zijn.
En gezien de onderhouds kosten tot nu toe, niks buitensporigs maar wel BMW prijzen, blijf ik er het liefste nog ff mee rijden.
Ja volledig EV zou nu fijn zijn, maar de huidige onrustige markt is niet eentje om te gaan wisselen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Merellecht
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 12:28
ewrz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Is wel een aandachtspunt bij die motoren ja. De officiele BMW werkwijze is motor uitbouwen maar veel onafhankelijke bedrijven doen het door alleen de versnellingsbak uit te bouwen, dat scheelt nogal wat werk en is daarom wat goedkoper.

Als de ketting geluid maakt, niet mee wachten tenzij je de auto wil afdanken zodra de motor kapot gaat. Een geoefende monteur er naar laten kijken, die hoort wel of het dringend nodig is of niet (slijpend geluid, klinkt een beetje als een fietsketting die tegen een jasbeschermer komt)

Goede voor/na video, het geluid is niet heel hard maar wel te horen

[YouTube: BMW N47 engine chain noise before and after chain change]
Bedankt voor de info en het filmpje! Voorlopig geen geluid te horen tijdens het rijden. Zit nu dus met een dilemma want zou graag nog enkele jaren rijden met deze auto. Heeft het zin om een mechanieker eens te laten kijken op slijtage van de distributieketting? Of zou je het zo laten en gewoon blijven rijden zolang ik geen lawaai hoor? Of toch eerder preventief laten vervangen?

Alvast bedankt!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Puf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:14:
De kaartupdate (2026-1) voor mijn ID6 unit (NBT EVO) is eindelijk beschikbaar. Is nu aan het downloaden op een USB Stick. Voorgaande jaren kwam er 2x per jaar een update uit - in februari en in augustus. Aangezien er sinds augustus 2025 geen update meer is geweest en hij nu precies halverwege feb-aug uitkomt, vermoed ik dat de frequentie omlaag is geschroefd naar 1x per jaar.
Het nieuwe stuk A16 rond Rotterdam Airport staat er nog geen eens op, moet zeggen dat mij dat best wel tegenvalt. Dat had er gewoon in moeten staan met een activatie in de toekomst ofzo toen ze de kaarten maakten.

• ewrz
Merellecht schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 06:36:
[...]

Bedankt voor de info en het filmpje! Voorlopig geen geluid te horen tijdens het rijden. Zit nu dus met een dilemma want zou graag nog enkele jaren rijden met deze auto. Heeft het zin om een mechanieker eens te laten kijken op slijtage van de distributieketting? Of zou je het zo laten en gewoon blijven rijden zolang ik geen lawaai hoor? Of toch eerder preventief laten vervangen?

Alvast bedankt!
Tijdens het rijden ga je die ketting niet horen, het geluid is niet zo luid en alleen buiten de auto te horen. Een monteur kan wellicht met de stethoscoop eerder horen of hij geluid maakt. Een geoefend oor maakt het verschil.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Pas op, mega post :+

Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update (bijna 2 jaar blijkbaar :X ), maar het restauratieproject ligt zeker niet stil.

Vlak na de laatste update heb ik het chassis weer opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53867860790_cb573588d7_b.jpg
om thuis weer op te kunnen gaan bouwen.

En dus portieren weer afmonteren:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53961600548_e40aebdba4_b.jpg

Nieuwe geluids- en warmteisolering in de motorruimte aanbrengen (helaas was de originele deken niet meer leverbaar, dus heb ik dit uit universeel glasvezelmat moeten maken):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54029998158_a7ea72b0fb_b.jpg

Anti-dreun matten en kabelboom terug in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54078700806_b118ee15d4_b.jpg
Vooral de kabelboom heeft veel tijd gekost voor die helemaal goed lag. Routing in orde krijgen was best nog wel puzzelen. Vooral langs het brandschot, waar alle bedrading bij elkaar komt, en dus onhandelbaar stijf maar ook heel kritisch qua uitlijning, heeft mij veel tijd gekost.

In april vorig jaar kon vervolgens wel het tapijt terug de cabrio in:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54432161553_75704e652c_b.jpg
Wat de auto in één klap een hele andere uitstraling gaf.

Toen kwam de uitdaging van het kachelhuis. Daar moest een nieuwe (airco)verdamper en verwarmingskern in, wat betekende dat hij uit elkaar moest. Daarbij natuurlijk gelijk ook zoveel mogelijk vergaan schuimrubber vervangen. En dat heeft voor behoorlijk wat hoofdpijn gezorgd... Kleppen en wat andere delen zijn namelijk ABS en dat bleek na bijna 30 jaar niet zo buigbaar mee te zijn en brak iets te makkelijk :X

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54616009277_358c007dd4_b.jpg

Gelukkig is ABS wel heel goed te lijmen en is het makkelijk te versterken met "ABS sludge" (ABS opgelost in aceton, wat na verdampen van het aceton een nieuw laagje kunststof achterlaat):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54635130181_f3b6b0cbbd_b.jpg

Die zit ook weer op z'n plek, en inmiddels heb ik kunnen testen of alle kleppen werken, en dat doen ze *O*
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54687780293_dfe90b3ccb_b.jpg

Dus dashboard er weer in:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54697695771_680d4f1063_b.jpg
En ja, de knoppen op het stuurwiel zijn functioneel. Met de knoppen links is de radio te bedienen (volume en next/previous) en de knoppen rechts worden door de cruise control module herkend. Dit is een bekende mod om te doen, maar de E36 is nooit door BWM zo geleverd (in de jaren 90 was dit nog voorbehouden aan alleen de 5 en 7 series). Dus om het werkend te hebben op een manier dat het ook nog eens totaal niet zichtbaar is dat het een retrofit is, is gewoon heel gaaf. *O*

Afgelopen december was het tijd om de aandacht naar het onderstel te verleggen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55012155896_3686dd18eb_b.jpg

Dit is helemaal gestript, alle rubbers eruit, opnieuw laten verzinken en poedercoaten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55251239788_041ecb178d_b.jpg

En de gietstalen draagarmen zijn gezandstraald en opnieuw zwart geverft:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55271480972_107f361077_b.jpg
(dit was afgelopen week).

En gisteren opnieuw een belangrijk moment:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55278606836_fd28fbcbd8_b.jpg
Motor en versnellingsbak voor het eerst sinds oktober 2021 weer met elkaar verenigd, met een nieuwe koppeling en vliegwiel ertussen.

En weer terug in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55277687017_8e53d5f82c_b.jpg

Nu alles weer aansluiten, onderstel er weer onder en hopelijk kan ik snel de motor voor het eerst in ruim 6 jaar weer starten. Maar voor het zover is, moet er nog heel veel weer terug gemonteerd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 19-05-2026 14:19 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

6 jaar, man man we worden oud, en we hangen hier al lang rond.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Bommes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:39:
6 jaar, man man we worden oud, en we hangen hier al lang rond.
Inderdaad... Nu is het wel zo dat toen ik begon, ik nog geen kinderen had, en mijn oudste nu net 4 jaar. Daardoor is er, zeker in de weekenden en vakanties, aanzienlijk minder tijd om aan de auto te werken, waardoor het allemaal wat langer duurt. Maar nu maak ik wel serieus grote stappen. In principe kan ik bijv. in één avond (1 à 2 uurtjes) de hele voorwielophanging nu in orde maken. Achterwielophanging kost me waarschijnlijk 2 avonden, waarbij het grootste probleem is dat ik eerst ruimte rond de auto moet maken.
Motorruimte is ook nog 2 avonden om alles terug te plaatsen, en dan moet er nog stukje bedrading in orde gemaakt worden waarvoor eerst het front terug moet.

Alles bij elkaar hoop ik binnen een aantal weken wel klaar te zijn tot het punt dat hij weer voor APK kan en dus weer de weg op mag. En dan waarschijnlijk ergens in de zomer een nieuwe kap erop en in de winter de bekleding van stoelen en achterbank laten repareren. Volgend jaar, als ik de nodige kilometers heb gereden en lagers en zuigerveren dus ingesleten zijn, nog een keer naar de rollerbank en dan is het restauratieproject klaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

En dan op MP.. :P

* Bommes rent

[ Voor 41% gewijzigd door Bommes op 19-05-2026 15:50 ]

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:28
Tjonge, wat een project. Knap hoor 😅👍

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Eagle Creek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ja, veelvuldig besproken in dit topic. Na bandenwissel bij de dealer geen herkenning meer. Zou vanzelf goed komen, aldus de balie. Nog terug geweest, ze zijn er uren mee bezig geweest en de conclusie was dat ze er niet uit kwamen maar het met de juiste bandenmaat toch niet uit zou moeten maken.

Zucht.
Vandaag op verzoek nog eens naar de dealer geweest. Aldaar aangekomen was het met 20 minuten klaar. Terug in de auto was de instelling naar handmatig gezet en dat was het. Nog niet opgelost dus, zonde van mijn tijd. Maar ergens vind ik toch dat ik ervoor betaald heb en het gewoon hoort te werken.

Baliemedewerker was vriendelijk maar toch zichtbaar geirriteerd omdat er niks in de agenda stond. Terwijl ik daar was op verzoek van een servide medewerker.

Verder was de auto vorige keer thuis gebracht. Rit was anderhalf keer zo lang geweest. Passagier voorstoel verzet en in de cardata zag ik een omweg via Muiderberg. Vermoed dat er iemand afgezet is. Ook dat vind ik niet dat je met een particuliere auto hoort te doen.

Al met al is de hele ervaring bij BMW v Poelgeest nog niet heel fijn. Heb het ook maar op de mail gezet en maar op zoek naar een ander denk ik. Misschien Ekris eens proberen, Service Inclusive loopt toch nog.

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 19-05-2026 16:09 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 16:52
@deepbass909 Leuk om weer eens een update te zien. Ja kinderen snoepen veel tijd weg (en met goede reden). Mooi dat je nog steeds bezig bent. In welke kleur is de auto gespoten?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MrFl0ppY schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:46:
@deepbass909 Leuk om weer eens een update te zien. Ja kinderen snoepen veel tijd weg (en met goede reden). Mooi dat je nog steeds bezig bent. In welke kleur is de auto gespoten?
Dit is Avus Blau, wat hij ook origineel was.

En ik wil kosten wat kost voorkomen dat het een zoveelste project wordt waar met goede moed aan begonnen is, maar halverwege strand. En nu het einde in zicht begint te komen, geeft mij dit ook weer een boost om vooral door te gaan. Ik moest mezelf gisteravond om 23.30 ook uit de garage trappen, anders was ik rustig tot diep in de nacht doorgegaan. :')

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:31
Vandaag de auto kunnen ophalen bij Mosselman Turbo, na een ritje van ruim 100 km kan ik wel zeggen dat de auto nog steeds comfortabel schakelt en dat hij een flink stuk vlotter is.

Het vermogen af fabriek was 167pk ipv 156pk, en het koppel was 266Nm ipv 250Nm

Het eindresultaat zijn bijna 330i waarde, zo heeft hij nu 255pk en 379Nm, en vanwege de XHP stage 2 schakelt hij ook lekker snel door en terug.

Ik was de auto een week kwijt vanwege de ECU die moest worden unlocked door Femto in Finland, maar omdat er nog een feestdag tussen zat en ze vrijdag ook gesloten waren duurde het iets langer.

Al bij al ben ik erg tevreden met het behaalde resultaat wat je op de onderstaande foto kunt zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX5Q9tPp4cfwBQQX0p2H7vxxzhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grueIJ0BXrgcKnmsiPvNYJX3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf8kcNg59nHZThmbqXXZPG3HCtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25DzfHZjbUCxIRUl7h5N6Quh.jpg?f=fotoalbum_large

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@deepbass909

Ik volg je project vanaf begin en ik moet zeggen respect! _/-\o_ Dat je het überhaupt aandurft vind ik al een complimentje waard! Wanneer ga je de sleutel voor het eerst omdraaien?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:54
Dennis_sla schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:
Vandaag de auto kunnen ophalen bij Mosselman Turbo, na een ritje van ruim 100 km kan ik wel zeggen dat de auto nog steeds comfortabel schakelt en dat hij een flink stuk vlotter is.

Het eindresultaat zijn bijna 330i waarde, zo heeft hij nu 255pk en 379Nm, en vanwege de XHP stage 2 schakelt hij ook lekker snel door en terug.

Ik was de auto een week kwijt vanwege de ECU die moest worden unlocked door Femto in Finland, maar omdat er nog een feestdag tussen zat en ze vrijdag ook gesloten waren duurde het iets langer.

Al bij al ben ik erg tevreden met het behaalde resultaat wat je op de onderstaande foto kunt zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zal wel lekker rijden zoveel meer koppel. Voor de 4.5k toeren schakelen en je blijft lekker in de powerband.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
pjot1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:32:
@deepbass909

Ik volg je project vanaf begin en ik moet zeggen respect! _/-\o_ Dat je het überhaupt aandurft vind ik al een complimentje waard! Wanneer ga je de sleutel voor het eerst omdraaien?
Het zou zomaar kunnen dat ik dit weekend voor het eerst de motor rond ga laten gaan op de startmotor. Maar dat is dan om een compressietest te doen.

Echt starten durf ik op dit moment nog niet te zeggen, daarvoor moet eerst nog de krukasbout weer aangetrokken worden, en aangezien dat ding op 410Nm moet, kan dat pas als hij weer op z'n wielen staat, en dus ook de hele ophanging klaar moet zijn, want met zoveel kracht is er anders een serieus risico dat ik hem van de as-steunen af ga trekken.

• Dennis_sla
TheBrut3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Dat zal wel lekker rijden zoveel meer koppel. Voor de 4.5k toeren schakelen en je blijft lekker in de powerband.
Ja dat merk je heel goed, even op de snelweg van 100km/h naar 130km/h versnellen gaat nu zo veel soepeler en met gemak.

• ewrz
deepbass909 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat ik dit weekend voor het eerst de motor rond ga laten gaan op de startmotor. Maar dat is dan om een compressietest te doen.

Echt starten durf ik op dit moment nog niet te zeggen, daarvoor moet eerst nog de krukasbout weer aangetrokken worden, en aangezien dat ding op 410Nm moet, kan dat pas als hij weer op z'n wielen staat, en dus ook de hele ophanging klaar moet zijn, want met zoveel kracht is er anders een serieus risico dat ik hem van de as-steunen af ga trekken.
Eerste start is altijd leuk omdat je allerlei verbrande dingen ruikt, wat volkomen normaal of desastreus kan zijn. Ontspannend.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ewrz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:22:
[...]

Eerste start is altijd leuk omdat je allerlei verbrande dingen ruikt, wat volkomen normaal of desastreus kan zijn. Ontspannend.
Ik word nu al zenuwachtig voor alleen al de eerste keer de motor rond laten gaan op de startmotor, hoewel ik op basis van handmatig ronddraaien 100% zeker weet dat alles vrij loopt en soepel beweegt.

En dan inderdaad het moment dat er daadwerkelijk benzine de motor in zal gaan. De uitlaatspruitstukken zijn hoe dan ook wat vettig aan de buitenkant, dus die zullen gaan roken, maar ook de motor - incl. verbrandingskamers - zit vol assemblagevet. Dat gaat dus wegbranden in de eerste minuten, wat ook de nodige witte rook uit de uitlaat zal gaan geven.

Ik hoop dit weekend het hele onderstel in orde te kunnen maken, waarbij vooral de 4 wiellagers de grote onzekere factor zijn in de tijd die het kost en of het lukt zonder werkplaatspers. En het zou fijn zijn als ik het tussenlager van de cardanas gemonteerd kan krijgen, zodat die er ook onder kan. Krijg ik die gemonteerd, dan kan de cabrio weer op z'n eigen wielen staan en kan ik komende week van mijn werk een zware momentsleutel (moet minimaal 410Nm aankunnen :X ) lenen om de krukasbout (en wiellagermoeren) aan te trekken (dat doe ik liever als de auto op de grond staat namelijk).
Dan zijn alle kritieke stappen genomen die het starten nu nog in de weg staan. Zaken als de inlaat en uitlaat zijn op zich snel genoeg geplaatst namelijk en vereisen geen speciale gereedschappen.

En draait de motor goed, dan kan het front er weer op oOo en krijgt de cabrio voor het eerst in ruim 5 jaar ook weer de kenmerkende E36 voorkant terug.

• ewrz
deepbass909 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Ik word nu al zenuwachtig voor alleen al de eerste keer de motor rond laten gaan op de startmotor, hoewel ik op basis van handmatig ronddraaien 100% zeker weet dat alles vrij loopt en soepel beweegt.

En dan inderdaad het moment dat er daadwerkelijk benzine de motor in zal gaan. De uitlaatspruitstukken zijn hoe dan ook wat vettig aan de buitenkant, dus die zullen gaan roken, maar ook de motor - incl. verbrandingskamers - zit vol assemblagevet. Dat gaat dus wegbranden in de eerste minuten, wat ook de nodige witte rook uit de uitlaat zal gaan geven.

Ik hoop dit weekend het hele onderstel in orde te kunnen maken, waarbij vooral de 4 wiellagers de grote onzekere factor zijn in de tijd die het kost en of het lukt zonder werkplaatspers. En het zou fijn zijn als ik het tussenlager van de cardanas gemonteerd kan krijgen, zodat die er ook onder kan. Krijg ik die gemonteerd, dan kan de cabrio weer op z'n eigen wielen staan en kan ik komende week van mijn werk een zware momentsleutel (moet minimaal 410Nm aankunnen :X ) lenen om de krukasbout (en wiellagermoeren) aan te trekken (dat doe ik liever als de auto op de grond staat namelijk).
Dan zijn alle kritieke stappen genomen die het starten nu nog in de weg staan. Zaken als de inlaat en uitlaat zijn op zich snel genoeg geplaatst namelijk en vereisen geen speciale gereedschappen.

En draait de motor goed, dan kan het front er weer op oOo en krijgt de cabrio voor het eerst in ruim 5 jaar ook weer de kenmerkende E36 voorkant terug.
Ik heb de laatste keer de motor kort (20 seconden) stationair laten draaien terwijl het front nog helemaal open lag (en dus helemaal zonder koelsysteem), zodat ik in ieder geval wist dat de motor liep en ik overal nog makkelijk bij kon mocht dat niet zo zijn. Eventuele lekkage kan dan ook alleen olie of benzine zijn en geen water.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ewrz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Ik heb de laatste keer de motor kort (20 seconden) stationair laten draaien terwijl het front nog helemaal open lag (en dus helemaal zonder koelsysteem), zodat ik in ieder geval wist dat de motor liep en ik overal nog makkelijk bij kon mocht dat niet zo zijn. Eventuele lekkage kan dan ook alleen olie of benzine zijn en geen water.
Eerste startpoging wordt ook zonder front, precies om die reden. Als dat goed gaat, en de motor start makkelijk, dan gaat het front ervoor.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@deepbass909 Mega! Indrukwekkend stukje arbeid _/-\o_

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 17:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

deepbass909 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:17:
Pas op, mega post :+

Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update (bijna 2 jaar blijkbaar :X ), maar het restauratieproject ligt zeker niet stil.

Vlak na de laatste update heb ik het chassis weer opgehaald:
[Afbeelding]
om thuis weer op te kunnen gaan bouwen.

En dus portieren weer afmonteren:
[Afbeelding]

Nieuwe geluids- en warmteisolering in de motorruimte aanbrengen (helaas was de originele deken niet meer leverbaar, dus heb ik dit uit universeel glasvezelmat moeten maken):
[Afbeelding]

Anti-dreun matten en kabelboom terug in de auto:
[Afbeelding]
Vooral de kabelboom heeft veel tijd gekost voor die helemaal goed lag. Routing in orde krijgen was best nog wel puzzelen. Vooral langs het brandschot, waar alle bedrading bij elkaar komt, en dus onhandelbaar stijf maar ook heel kritisch qua uitlijning, heeft mij veel tijd gekost.

In april vorig jaar kon vervolgens wel het tapijt terug de cabrio in:
[Afbeelding]
Wat de auto in één klap een hele andere uitstraling gaf.

Toen kwam de uitdaging van het kachelhuis. Daar moest een nieuwe (airco)verdamper en verwarmingskern in, wat betekende dat hij uit elkaar moest. Daarbij natuurlijk gelijk ook zoveel mogelijk vergaan schuimrubber vervangen. En dat heeft voor behoorlijk wat hoofdpijn gezorgd... Kleppen en wat andere delen zijn namelijk ABS en dat bleek na bijna 30 jaar niet zo buigbaar mee te zijn en brak iets te makkelijk :X

[Afbeelding]

Gelukkig is ABS wel heel goed te lijmen en is het makkelijk te versterken met "ABS sludge" (ABS opgelost in aceton, wat na verdampen van het aceton een nieuw laagje kunststof achterlaat):
[Afbeelding]

Die zit ook weer op z'n plek, en inmiddels heb ik kunnen testen of alle kleppen werken, en dat doen ze *O*
[Afbeelding]

Dus dashboard er weer in:
[Afbeelding]
En ja, de knoppen op het stuurwiel zijn functioneel. Met de knoppen links is de radio te bedienen (volume en next/previous) en de knoppen rechts worden door de cruise control module herkend. Dit is een bekende mod om te doen, maar de E36 is nooit door BWM zo geleverd (in de jaren 90 was dit nog voorbehouden aan alleen de 5 en 7 series). Dus om het werkend te hebben op een manier dat het ook nog eens totaal niet zichtbaar is dat het een retrofit is, is gewoon heel gaaf. *O*

Afgelopen december was het tijd om de aandacht naar het onderstel te verleggen:
[Afbeelding]

Dit is helemaal gestript, alle rubbers eruit, opnieuw laten verzinken en poedercoaten:
[Afbeelding]

En de gietstalen draagarmen zijn gezandstraald en opnieuw zwart geverft:
[Afbeelding]
(dit was afgelopen week).

En gisteren opnieuw een belangrijk moment:
[Afbeelding]
Motor en versnellingsbak voor het eerst sinds oktober 2021 weer met elkaar verenigd, met een nieuwe koppeling en vliegwiel ertussen.

En weer terug in de auto:
[Afbeelding]

Nu alles weer aansluiten, onderstel er weer onder en hopelijk kan ik snel de motor voor het eerst in ruim 6 jaar weer starten. Maar voor het zover is, moet er nog heel veel weer terug gemonteerd worden.
Is dat deze auto? :D

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMyasu1Kg3b2_npFSeJ3zV8j5byqu4xp_vao6uM55nc1XZHR0iOh8XCrqsO-UowheoX8uPutCulDDiMjsd2SCETvmoZ60ELlTJ0H9_cV0RKAhCnmrX0qVoF5ZB1r9p4i-Q5KQLMlNzA1O4qrN2Ki6bVeg=w2224-h1308-s-no-gm

Foto is van 10 april 2016 tijdens een T.net Automeet ;)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Is dat deze auto? :D

[Afbeelding]

Foto is van 10 april 2016 tijdens een T.net Automeet ;)
Yup, dat is dezelfde cabrio. 10 jaar terug al weer...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:36

Eagle Creek

Breathing security

Ophidian schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Vandaag op verzoek nog eens naar de dealer geweest. Aldaar aangekomen was het met 20 minuten klaar. Terug in de auto was de instelling naar handmatig gezet en dat was het. Nog niet opgelost dus, zonde van mijn tijd. Maar ergens vind ik toch dat ik ervoor betaald heb en het gewoon hoort te werken.

Baliemedewerker was vriendelijk maar toch zichtbaar geirriteerd omdat er niks in de agenda stond. Terwijl ik daar was op verzoek van een servide medewerker.

Verder was de auto vorige keer thuis gebracht. Rit was anderhalf keer zo lang geweest. Passagier voorstoel verzet en in de cardata zag ik een omweg via Muiderberg. Vermoed dat er iemand afgezet is. Ook dat vind ik niet dat je met een particuliere auto hoort te doen.

Al met al is de hele ervaring bij BMW v Poelgeest nog niet heel fijn. Heb het ook maar op de mail gezet en maar op zoek naar een ander denk ik. Misschien Ekris eens proberen, Service Inclusive loopt toch nog.
Oei. MIjn ervaring met Van Poelgeest is niet perfect maar zeker een stuk beter dan Ekris Utrecht. Als ze jouw auto hebben gebruikt als Taxi ben ik toch wel heel benieuwd naar hun reactie.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dennis_sla schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel een lekkere toename. Ik vind het vooral wel mooi om te zien hoe de oorspronkelijke tune duidelijk gericht was op een zo groot mogelijk koppelplateau (=comfort en souplesse), vanaf 2000 tot 4500 toeren was hij vrijwel vlak. Nu zit je duidelijk meer op het maximale van de turbo, aangezien het nieuwe plateau smaller is geworden en meer afloopt. Maar ook dat motorvermogen op blijft lopen tot de toerenbegrenzer. Die motor wil daardoor graag blijven versnellen, en valt niet dood, zoals zoveel moderne motoren wel doen boven de 4000 toeren.

Maar vooral het verschil met een motor uit de jaren 90 is wel grappig om te zien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48996489861_1ac9d3b046_b.jpg
Dit was een dyno-run vlak voor ik aan mijn restauratie begon. Non-turbo en alleen enkele vanos (die je heel duidelijk ziet omschakelen trouwens). En koppelplateau? Dat bestaat niet :+

Overigens, elke keer als ik deze grafiek weer zien, blijf ik me verbazen over de cijfers. Fabrieksopgave is 170pk @ 5.500rpm / 245Nm 3.950rpm. De toerentallen kloppen bijna perfect (ik vermoed dat de vanos niet helemaal fit meer was, en daardoor het bultje rond 4.000rpm en iets verschoven maximaal koppen), maar 14 pk meer (8%) en 10Nm meer koppel bij een motor met 420.000km, blijft toch bijzonder.

Zodra de auto weer een jaar heeft gereden (zodat lagers en zuigerveren goed ingesleten zijn), gaat hij weer terug naar Beek Auto Racing voor een nieuwe dyno. Ik ben heel benieuwd wat er dan uit gaat komen.

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-05 09:17
Mijn m340i met adaptive onderstel kwam met Pirelli P-Zero run flats (*). Na schroef in de band gekregen te hebben nu eens Michelin Pilot Sport 4S (*) run flats geprobeerd. Wereld van verschil zeg! Drempels en ongelijke wegen doet hij echt zoveel beter. Rijd niet zo bonkig alsof je houten wielen hebt. Ook veel minder rij geluid en dieper profiel.

Overstap naar non runflat ook overwogen, maar geen plek voor thuiskomer dus dan hou je alleen slime en mobiele compressor over...

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
Hugodv schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:29:
Mijn m340i met adaptive onderstel kwam met Pirelli P-Zero run flats (*). Na schroef in de band gekregen te hebben nu eens Michelin Pilot Sport 4S (*) run flats geprobeerd. Wereld van verschil zeg! Drempels en ongelijke wegen doet hij echt zoveel beter. Rijd niet zo bonkig alsof je houten wielen hebt. Ook veel minder rij geluid en dieper profiel.

Overstap naar non runflat ook overwogen, maar geen plek voor thuiskomer dus dan hou je alleen slime en mobiele compressor over...
Daar heb je de pechhulp voor toch?

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37
KW Var 3 besteld voor de G21 :)
Levertijd 3 à 4 weken.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 11:54

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Nog nooit een platteband gehad maar van de rf af was heerlijk.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:47

MLLL

Palm Treo 650

DeBaroN schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Daar heb je de pechhulp voor toch?
Geen pechhulp en gewoon thuiskomen is lekkerder.

Heb hier 3 x 4 velgen liggen met RF banden en wil niets anders meer. Met een F11 530d

Goodyear

Michelin

Pirelli

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:18

IQM

NLKornolio schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:45:
Nog nooit een platteband gehad maar van de rf af was heerlijk.
Terug van vakantie uit Italië lek gereden boven op de Brenner.
Op RFT de berg af naar een bandenboer in Innsbruck was ook heerlijk.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 15:24
Ik ben er ook al eens zeer blij mee geweest. En als ik in het buitenland zoiets heb wil ik liever niet stranden maar nog even doorrijden tot een veilige plek. Pechhulp of niet.

Ik rij dan liever een velgmaatje kleiner en wel RFT (en dus het comfort behouden), dan de grootste velg zonder RFT.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:36

Eagle Creek

Breathing security

Grappig weer al die RFT reacties. Heb zelf onlangs juist sinds 6 jaar gekozen voor non-RFT. Vond het comfort op vakantie wel een verademing. Veel minder vermoeid aangekomen. Misschien dat ik bij m'n komende eerste lekke band er heel anders over ga denken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Over banden gesproken... voor de Compact van mijn vriendin heb ik nu Michelin CrossClimate 3 besteld. Keurig in de maten 225/40R18 en 255/35R18 op Style 162. De banden die er nu onder zitten (Pilot Sport 4) zijn gewoon op. Rationeel gezien wordt die auto eigenlijk alleen maar grotendeels voor woon-werkverkeer gebruikt en worden er geen dingen mee uitgehaald die ik wel met mijn auto doe. Daarnaast staat de Compact behoorlijk voorover; "Butt in the air" en dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat bij de voorbanden de binnenkant wat extra versleten zijn. Dit wordt nu grotendeels ondervangen door de veren achter te vervangen voor standaard 'S226 sportchassis'-veren van Bilstein. Ja, die hebben een lagere aslast dan de Eibach Sportline... 1045kg tegen 1190kg. Ik had ook 2 losse Pro-Kit-veren voor achter kunnen bestellen (die zijn ook 1045 tegen 1190) maar ik kan die site niet meer vinden waar die veren los te bestellen waren :( Dus... dan maar de standaard veren (OE replacement) van Bilstein zelf. Ja, ik had dit van te voren kunnen weten... lesje geweest :) Anyway, dat wordt nu weer redelijk goed gezet waardoor nu ook de onderkant van de voorbumper een aantal millimeter omhoog komt, nu de kont naar beneden gaat.

Daarnaast... door budgetaire redenen vorig jaar helaas minder preventief onderhoud kunnen uitvoeren en dat bijt ons nu in de kont. Koelslangkoppeling bij radiateur moet vervangen worden. Kachelventilator moet vervangen worden, die hield er spontaan mee op toen ik zei dat de airco echt lekker werkte. Goed koud :| Kleppendekselpakking moet vervangen worden. Alle banden dus... daar waar ik die normaal standaard rond de 3mm profiel al in de bestelling zet, kon dat nu niet echt dus hebben we dat gerekt... maar die rek is er nu wel helemaal uit. Ze moeten nu vervangen worden. De kosten zitten ook voornamelijk in de arbeid.

In veel beter nieuws... het torretje draait echt rustig op de nieuwe Liqui Moly Top Tec 4100 5w40 LL04. Bij de Castrol Edge 5w30 LL04 hoorde je de vanostandwielen bij de start... echt miniem, maar je hoorde ze. Je hoort nu helemaal niets. Starten, lopen, rustig. Ik kan niet wachten tot het in mijn blok komt. Heerlijk, maar hoe ironisch...we rijden er de komende zo weinig mogelijk mee. Geen doen zonder airco :)

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:41
Eagle Creek schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:40:
Grappig weer al die RFT reacties. Heb zelf onlangs juist sinds 6 jaar gekozen voor non-RFT. Vond het comfort op vakantie wel een verademing. Veel minder vermoeid aangekomen. Misschien dat ik bij m'n komende eerste lekke band er heel anders over ga denken.
Tja wat heb je liever, na elke lange rit gebroken aankomen. Of eens in de 10 jaar pechhulp nodig. Al heb je ook van die vloeibare meuk die je in de band kunt spuiten als reparatieset voor onderweg, maar heb daar geen ervaring mee.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:47

MLLL

Palm Treo 650

Het Fantoom schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Tja wat heb je liever, na elke lange rit gebroken aankomen. Of eens in de 10 jaar pechhulp nodig. Al heb je ook van die vloeibare meuk die je in de band kunt spuiten als reparatieset voor onderweg, maar heb daar geen ervaring mee.
Mijn F11 veert prima op de snelweg, heeft achter wel luchtvering misschien dat dat scheelt, maar het comfort is prima met RF banden in mijn ogen. En die van mij ligt relatief een stuk lager dan de reguliere F11's die ik tegenkom,mijne heeft denk ik ook een M onderstel. Ik vond zelfs het setje Goodyear 19 inch zachter dan de Pirelli's 18 inch, maar die komen onder mijn vorige X3 35d vandaan. Die heeft een hogere loadindex

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 11:06

Puf

Mijn F30 met M-onderstel (LCI, dus iets harder) heeft sinds anderhalve maand voor het eerst non-RFT's op de 19" zomerbreedset. Heb de overstap gemaakt van de GoodYear F1 Asymmetric 2's waarop de auto is geleverd naar Asymmetric 6. Wat voor mij de doorslag gaf is dat je voor RFT's in mijn maten op veel oudere generaties banden bent aangewezen. Bandenfabrikanten hebben de afgelopen jaren heel veel innovaties doorgevoerd, o.a. onder de druk van milieuwetgeving, waardoor naast de rijeigenschappen ook de slijtvastheid enorm is verbeterd. Ik heb geen moment spijt gehad van de keuze. De banden plakken beter aan de weg, zijn veel beter voorspelbaar op de limiet en produceren minder geluid. Daarnaast ook comfortabeler zonder aan stuurgedrag in te boeten.

Overigens heb ik een keer lek gereden op een RFT, en ben daarna ca. 30 km doorgereden met 80 km/h, maar de band was daarna niet meer te redden. De grens tussen loopvlak en sidewall was te ver heen. Voor mij voegt RFT dan ook niet heel veel toe. Ik bel de Pechhulp wel.

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 13:55
CreativeS schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:46:
Over banden gesproken... voor de Compact van mijn vriendin heb ik nu Michelin CrossClimate 3 besteld. Keurig in de maten 225/40R18 en 255/35R18 op Style 162. De banden die er nu onder zitten (Pilot Sport 4) zijn gewoon op. Rationeel gezien wordt die auto eigenlijk alleen maar grotendeels voor woon-werkverkeer gebruikt en worden er geen dingen mee uitgehaald die ik wel met mijn auto doe. Daarnaast staat de Compact behoorlijk voorover; "Butt in the air" en dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat bij de voorbanden de binnenkant wat extra versleten zijn. Dit wordt nu grotendeels ondervangen door de veren achter te vervangen voor standaard 'S226 sportchassis'-veren van Bilstein. Ja, die hebben een lagere aslast dan de Eibach Sportline... 1045kg tegen 1190kg. Ik had ook 2 losse Pro-Kit-veren voor achter kunnen bestellen (die zijn ook 1045 tegen 1190) maar ik kan die site niet meer vinden waar die veren los te bestellen waren :( Dus... dan maar de standaard veren (OE replacement) van Bilstein zelf. Ja, de verlagingsveren achter van de bilstein B12 Sportline zijn hoger dan de standaard veren voor sportchassis en Eibach Pro-Kit. Ja, ik had dit van te voren kunnen weten... lesje geweest :) Anyway, dat wordt nu weer redelijk goed gezet waardoor nu ook de onderkant van devoorbumper een aantal millimeter omhoog komt, nu de kont naar beneden gaat.
Biesheuvel kan je mailen voor losse veren.

Ooit wel eens gedaan, maar een complete set was voor mij (touring) bijna net zo duur als 2 losse veren. Dus dan houden we die voorveren wel liggen als reserve, maar voor blijft wel heel. Achter meermaals vervangen.

• CreativeS
  • Niet online
Eric Z schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Biesheuvel kan je mailen voor losse veren.

Ooit wel eens gedaan, maar een complete set was voor mij (touring) bijna net zo duur als 2 losse veren. Dus dan houden we die voorveren wel liggen als reserve, maar voor blijft wel heel. Achter meermaals vervangen.
Ik heb ze na lang zoeken al voor een schappelijk prijsje kunnen vinden en komen van de week binnen, maar bedankt!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:09:
Overigens heb ik een keer lek gereden op een RFT, en ben daarna ca. 30 km doorgereden met 80 km/h, maar de band was daarna niet meer te redden.
Dat is ook niet het doel van een RFT... het enige doel van een RFT is dat je nog even door kan rijden... de band moet sowieso vervangen worden want de harde zijwand gaat helemaal kapot. Meer niet.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tsja wat zullen we hier van zeggen?

Het begon goed met een mooie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb44KMjCZWr2wP5nQ1ZmxdSuzFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naeD157QMLkLBhz43YnhdgLs.jpg?f=fotoalbum_large

10 min later was het huilen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbKgNS6n4bc4q5uNHaJJlnlPjh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWI6tUc9ICeUytrZhsvUQgPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Draagarm dwars af; aandrijfas (En hoogtesensor) mee het graf in genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUW5slB-J1j-ypsrQdmTCZgA2bw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fyr1SBJIDhuajv7EtFddajbQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaSAtvZrqkv_Qf-13kC9aREzVqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6COoC39PZnPnLlh4z1Og7wF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzVodgJG745VxSrYhH8eMio5sL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdlgsFEWWfkYVpSHCyUAPS3j.jpg?f=fotoalbum_tile
Iemand een mening hoe dit kan?

Draagarm is ongeveer 3j/ 55k km oud.

(Voor de kenners, degene die mijn auto oplepelde was Thord van Ice Road Rescue)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 23-05-2026 23:04 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:40:
Puf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:09:
Overigens heb ik een keer lek gereden op een RFT, en ben daarna ca. 30 km doorgereden met 80 km/h, maar de band was daarna niet meer te redden. De grens tussen loopvlak en sidewall was te ver heen. Voor mij voegt RFT dan ook niet heel veel toe. Ik bel de Pechhulp wel.
Een lekke band nooit gelegen maar het gebeurd altijd op het meest vervelende moment op de meest vervelende plaats. Precies op dat moment bewijst RFT zijn nut.

Dit gezegd hebbende, mijn huidige wagen kocht ik met 245/35R20 en 275/30R30 met non-RFT banden. Prima banden maar als ik weer lek rijdt ben ik ook aan de beurt om de ANWB te bellen.

• Puf

Puf

IQM schreef op zondag 24 mei 2026 @ 01:40:
[...]

[...]

Een lekke band nooit gelegen maar het gebeurd altijd op het meest vervelende moment op de meest vervelende plaats. Precies op dat moment bewijst RFT zijn nut.

Dit gezegd hebbende, mijn huidige wagen kocht ik met 245/35R20 en 275/30R30 met non-RFT banden. Prima banden maar als ik weer lek rijdt ben ik ook aan de beurt om de ANWB te bellen.
Als je meteen stopt kan een lekke band in veel gevallen nog gerepareerd worden. Dat kost ca. 35 euro en kost 30 minuten. Ook de ANWB kan de band pluggen, mits veilig en verantwoord.

Bij doorrijden moet je de band sowieso vervangen, RFT of niet, en als het verschil in profieldiepte/rolomtrek te groot wordt zelfs twee (of vier bij Xdrive) . Sowieso moet je op zoek naar een bandenboer die de band(en) op voorraad heeft en moet je je auto daar nog zien te krijgen.

De scenario's waarin ik nog ervoor zou kiezen om door te rijden op RFT's zijn zéér beperkt. Op het moment zelf (04:00 's nachts bij slecht weer) lijkt het een goed idee om gewoon door te rijden, maar in de meeste gevallen zou ik de volgende dag spijt hebben en denken "had ik maar gewoon de Pechhulp gebeld en even gewacht".

Weeg ik ook nog verbeterde handling & comfort, verminderd geluid en langere levensduur van de nieuwste generaties banden (die niet als RFT in mijn maat worden gemaakt) mee, dan is de keuze best makkelijk voor mij.

Wel is het handig om een compressor (en eventueel een propsetje) in de auto te hebben. In bijna alle gevallen waarin ik lek reed in mijn leven was het op een spijker of schroef en liep de band langzaam leeg.

Als de nieuwste generaties RFT's in de maten van mijn F30 leverbaar zouden zijn, dan was het misschien een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 24-05-2026 11:24 ]

• ewrz
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:02:

Het begon goed met een mooie plaatje.

[Afbeelding]

10 min later was het huilen

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Meestal omdat het wiel iets hards geraakt heeft (stoeprand of een gat in de weg). Dat hoeft niet eens een heel harde klap te zijn, de schok geeft de schade. Soms heb je niet meteen een breuk maar een scheur die dan na verloop van tijd tot breuk lijdt.

Ik neem aan dat je in Noorwegen woont, misschien in de winter een keer ergens tegenaan gegleden? Als het erg koud is, geven de rubbers in de draagarm ook minder mee en heb je dus eerder schade.

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 07:43
Daar staat ie weer te koop:
https://laneassist.nl/veiling/lot-8758-bmw-e30

Zou er wat mee mis zijn?

• CreativeS
  • Niet online
Alleen als je een bankrekening met vele nullen hebt... moet je hier pas aan beginnen. Volledige keuring bij RDW, want er zijn geen papieren. En dan de inspectie van de hele auto... want er is niets bekend. Dat betekent dus eigenlijk voor de volledigheid ook een complete revisie van motor en bak. En dan blijft altijd de zweem dat het een Amerikaan is. Dat levert nooit zoveel op als eentje geleverd in Europa. Als Aaldering al niet hapt... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 24-05-2026 15:47 ]

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Bijzonder vervelend, maar je weet het nooit. Moeheid? Productiefout? Het kan allemaal.

En dan niet even op de foto gaan met Thord? :+

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ewrz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Meestal omdat het wiel iets hards geraakt heeft (stoeprand of een gat in de weg). Dat hoeft niet eens een heel harde klap te zijn, de schok geeft de schade. Soms heb je niet meteen een breuk maar een scheur die dan na verloop van tijd tot breuk lijdt.

Ik neem aan dat je in Noorwegen woont, misschien in de winter een keer ergens tegenaan gegleden? Als het erg koud is, geven de rubbers in de draagarm ook minder mee en heb je dus eerder schade.
Ja dat zou kunnen, de wegen zijn niet hier niet altijd heel best maar dat moet toch op de rubbers gaan en probeer gaten altijd te vermijden. Rubbers beschadigt door alle schokken maar daar was geen teken van, moeten ook niet de schokbrekers en de wishbone de meeste verticale klappen opvangen?

Dit gebeurde met ietsje harder remmen toen er een auto van rechts kwam die achter een obstakel vandaan kwam, maar was/is verre van extreem hard remmen. Is ook beperkt hoe hard je moet remmen voor weg van rechts als je 40 rijdt.

Ja dat klopt. En nee, ik ben deze winter nergens tegen aangegleden, bovendien heb ik 17 inch winterbanden(55 hoog) en Scandinavische winterbanden(Viking Contact 8) zijn zo zacht dat die heel veel dempen dus minder belasting op het onderstel.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Bijzonder vervelend, maar je weet het nooit. Moeheid? Productiefout? Het kan allemaal.

En dan niet even op de foto gaan met Thord? :+
Ik gok op moeheid en/of productiefout. Hoe dan ook, verwachten levensduur in Noorwegen volgens de consumentenwet is 5 jaar en 100.000km dus ik ga zeker een belletje wagen aan de leverancier en garage die deze draagarmen eronder hebben gezet.

Jawel, maar ik ga niet m’n kop op een openbaar forum posten ;)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:27
Net terug van een wat langere rit (500 Km). Thuis aan de lader gehangen maar de auto (330e, G21, 2021) wil niet opladen. Op het dashboard deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp5KsGWJVnU1oxFyvf4gSzrClJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4ufrSboyuelN4kVzLtsZqGf.png?f=fotoalbum_large Enig idee wat dit zou kunnen zijn? HV batterij te ver leeg getrokken? (Geeft 3% aan in de app)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:07

TommieW

Numa numa.

remmuz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:17:
Net terug van een wat langere rit (500 Km). Thuis aan de lader gehangen maar de auto (330e, G21, 2021) wil niet opladen. Op het dashboard deze melding:
[Afbeelding] Enig idee wat dit zou kunnen zijn? HV batterij te ver leeg getrokken? (Geeft 3% aan in de app)
Het enige zinvolle wat je kan doen, is 'm uit laten lezen (met een BMW-specifie lezer, generiek OBD2 is eigenlijk onbruikbaar voor zoiets). Zo'n melding kan ontzettend veel verschillende dingen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TommieW op 25-05-2026 22:14 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:53
[Afbeelding] Enig idee wat dit zou kunnen zijn? HV batterij te ver leeg getrokken? (Geeft 3% aan in de app)
Mijn eerste gedachte bij wat je noemt (foutmelding en niet willen opladen) zou de KLE boordlader zijn. Die sneuvelt vaak tussen 3-6 jaar oud. Vervanging is helaas een dure grap.

• remmuz
AlexV schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:35:
[...]

Mijn eerste gedachte bij wat je noemt (foutmelding en niet willen opladen) zou de KLE boordlader zijn. Die sneuvelt vaak tussen 3-6 jaar oud. Vervanging is helaas een dure grap.
Ik heb de auto kunnen uitlezen met een geleende kabel. Foutmelding is:
High-voltage battery, cell module 5: at least one battery cell in the cell block is faulty.

Dat is dan einde oefening?

• Puf

Puf

remmuz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:14:
[...]

High-voltage battery, cell module 5: at least one battery cell in the cell block is faulty.

Is het niet zo dat BMW 6 jaar of 100k km garantie geeft op je batterij? Ben je de 100k al gepasseerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 26-05-2026 11:31 ]

• IQM

IQM

[...]

Ik kan wel raden wat BMW zal zeggen als het niet meer onder de garantie valt. Maar de HV accu bestaat uit 6 modules. Er zijn bedrijven die delen van de accupack repareren/vervangen. Wellicht kunnen ze module 5 repareren of vervangen.

• remmuz
Puf schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Is het niet zo dat BMW 6 jaar of 100k km garantie geeft op je batterij? Ben je de 100k al gepasseerd?
195K ...

• ewrz
Laadt hij nog op? Soms heb je alleen een zwakke cel die zich in rust iets herstelt en zich daarna weer op laat laden. Als hij zwak blijft wordt de rest van de accu ook afgekoppeld en laad de auto in zijn geheel niet meer op. Dan is het inderdaad tijd om naar een specialist te gaan voor een precieze diagnose (of de auto in te ruilen)

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
Bel veldhuizenBmw even op. Ik weet bijna zeker dat hij dit kan fixen voor fractie van de dealer prijs. Stond me iets van bij dat dit indd een onderdeel dat snel stuk gaat.

https://printcraft3d.nl

• AlexV
[...]

Ahja, die ellende heb ik met mijn F30 330e ook gehad. Defecte module. Voor de 330e G20 kost zo'n module volgens mij ongeveer 1.500 euro en dan nog de manuren. Totaal kom je dan op ongeveer 3.000 - 3.500 euro aan kosten uit. Destijds met mijn F30 had ik 2 kapotte modules, dat was ongeveer 5.000 euro aan reparatie. Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en de auto ingeruild, mede omdat toen ook de elektrische verwarming van de cabine kapot was.

• ikbenben
Meer foto's :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZzQT1c1N/708034678nrplaat.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nMJK6J5N/706698087-18424232974133151-6418315486461571427-n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ymPhHS37/707668454nrplaat.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/spNJ2mWq/707816113-18424232992133151-5245381208144398437-n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vxwGQ9Ld/707946197-18424233007133151-1904236453654104586-n.jpg

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• remmuz
AlexV schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Ahja, die ellende heb ik met mijn F30 330e ook gehad. Defecte module. Voor de 330e G20 kost zo'n module volgens mij ongeveer 1.500 euro en dan nog de manuren. Totaal kom je dan op ongeveer 3.000 - 3.500 euro aan kosten uit. Destijds met mijn F30 had ik 2 kapotte modules, dat was ongeveer 5.000 euro aan reparatie. Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en de auto ingeruild, mede omdat toen ook de elektrische verwarming van de cabine kapot was.
Ik heb inmiddels 2 offertes voor reparatie, 2300,00 en 2500,00.
Volledige batterij vervangen komt op 10000,00.
Ik ga even nadenken over vervolg stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door remmuz op 27-05-2026 06:45 ]

• AlexV
remmuz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 06:44:
[...]

Ik heb inmiddels 2 offertes voor reparatie, 2300,00 en 2500,00.
Volledige batterij vervangen komt op 10000,00.
Ik ga even nadenken over vervolg stappen.
Dan zijn de prijzen in ieder geval iets omlaag gegaan, maar het blijft een (bijzonder) zure appel en een flinke knauw in het vertrouwen in je auto/de accu.

Uit interesse, in de auto kan je bij de rij-informatie zien hoeveel kilometers je elektrisch hebt afgelegd (als je de instelling even op "Fabriek" zet. Je zit op 195k km totaal, hoeveel daarvan waren elektrisch? Ik zit nu zelf op 146k km met ongeveer 56k km elektrisch volgens iDrive. Heb de auto zelf sinds 62k (toen stond er 5k elektrisch op), dus van de afgelopen 84k waren er 51k elektrisch bij mij. Gezien mijn eigen ervaring met de F30 (en nu jouw bericht) heb ik steeds sterker het idee dat ik de accu-ellende dit keer voor moet zijn.

• remmuz
AlexV schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:19:
[...]

Dan zijn de prijzen in ieder geval iets omlaag gegaan, maar het blijft een (bijzonder) zure appel en een flinke knauw in het vertrouwen in je auto/de accu.

Uit interesse, in de auto kan je bij de rij-informatie zien hoeveel kilometers je elektrisch hebt afgelegd (als je de instelling even op "Fabriek" zet. Je zit op 195k km totaal, hoeveel daarvan waren elektrisch? Ik zit nu zelf op 146k km met ongeveer 56k km elektrisch volgens iDrive. Heb de auto zelf sinds 62k (toen stond er 5k elektrisch op), dus van de afgelopen 84k waren er 51k elektrisch bij mij. Gezien mijn eigen ervaring met de F30 (en nu jouw bericht) heb ik steeds sterker het idee dat ik de accu-ellende dit keer voor moet zijn.
Van de 195K is 115K elektrisch geweest.

Denk dat de diepe ontlading de nekslag was. Ik heb de batterij nog nooit onder de 8% gehad.
Door de lange rit zat ik nu op 3% en blijkbaar is er een cel onder de drempelwaarde gekomen.

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 07:51
remmuz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:47:
[...]

Denk dat de diepe ontlading de nekslag was. Ik heb de batterij nog nooit onder de 8% gehad.
Door de lange rit zat ik nu op 3% en blijkbaar is er een cel onder de drempelwaarde gekomen.
Zou de (buiten)temperatuur nog een issue kunnen zijn (geweest)? Het was ook maandag al best warm zeg maar.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• TheBrut3
Volgens mij hebben accu's meer moeite met kou dan met hitte.

• AlexV
remmuz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:47:
[...]

Dat zou idd goed kunnen, hoewel mijne ook wel eens op 3% duikt. Maar met een hogere SoH heeft dat dan nog geen gevolgen denk ik. Je hebt iig wel flink doorgereden met 115K elektrisch. Uitgaande van gemiddeld 35 km per cycle zit je dan ook al wel op ruim 3.000 cycles.
TheBrut3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:04:
Volgens mij hebben accu's meer moeite met kou dan met hitte.
Mijn F30 330e overleed toen na de winter. Op wintersport bij -10 had ie bij 40 km/u al niet meer voldoende power en toen herstelde dat nog met hogere temperaturen. Helaas in mei ging het toen alsnog mis en had de accu alsnog geen vermogen meer als je elektrisch reed en gas gaf.

[ Voor 6% gewijzigd door AlexV op 27-05-2026 12:19 ]

• DeBaroN
snip: AI dump

[ Voor 135% gewijzigd door We Are Borg op 27-05-2026 13:16 ]

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:06
Wat ik regelmatig lees is dat het vervangen van een losse module uitstel van executie is. Kans dat je volgend jaar weer aan de beurt bent is redelijk groot. Module vervangen en dan een schop geven. Of een nieuw accupakket a 10k en dan hopen dat de transmissie met elektromotor niet ook nog defect raakt. In dat geval ben je weer aan de beurt met 14k aan kosten. Een gewone benzine 3-serie was echt veel voordeliger geweest om te rijden.

Kun je niet het beste een volledig accupakket van een sloop 330e met weinig km's opscharrelen? Lijkt mij een veel betere oplossing en dan ben je voor zo'n 3k wel klaar.

Mijn 320e gaat eind dit jaar eruit. Met 65dkm kan die nog wel even mee en is deze nog interessant voor de volgende particulier. Met 150dkm gaat niemand die gok meer nemen.

• MrFl0ppY
De zoektocht naar een opvolger is weer ten einde. Helaas iets buiten het budget gegaan maar deze kon ik niet laten staan. Het is een G26 430i Gran Coupe geworden in het mooie Aventurin rot III. Nu weet ik dat er hier kritische mensen rondhangen rondom te term full options maar dat durf ik 'm toch wel te noemen. Het ontbreekt enkel aan de competition stoelen (voor mij een voordeel, vond die te smal en teveel zicht wegnemen voor de achterpassagiers.) en de individual bekleding. Maar verder zit alles erop tot aan de standkachel aan toe.

Sneakpreview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kGz6r_ofHipIVH7Eu2DLxXS9sk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mf4L4t0SvkZ3CQOwXIkSfZ6h.jpg?f=fotoalbum_medium

Stond in België met slechts 13K aan kilometers en daarmee optisch praktisch nieuw. Nu nog even wachten op de oplevering en dan nog transport regelen naar Nederland. Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen. Een exportkenteken is in België een heel gedoe lees ik wel.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 13:29
MrFl0ppY schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:05:
De zoektocht naar een opvolger is weer ten einde. Helaas iets buiten het budget gegaan maar deze kon ik niet laten staan. Het is een G26 430i Gran Coupe geworden in het mooie Aventurin rot III. Nu weet ik dat er hier kritische mensen rondhangen rondom te term full options maar dat durf ik 'm toch wel te noemen. Het ontbreekt enkel aan de competition stoelen (voor mij een voordeel, vond die te smal en teveel zicht wegnemen voor de achterpassagiers.) en de individual bekleding. Maar verder zit alles erop tot aan de standkachel aan toe.

Sneakpreview:

[Afbeelding]

Stond in België met slechts 13K aan kilometers en daarmee optisch praktisch nieuw. Nu nog even wachten op de oplevering en dan nog transport regelen naar Nederland. Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen. Een exportkenteken is in België een heel gedoe lees ik wel.
Gefeliciteerd!

Voor kentekens, kun je een Nederlands kenteken regelen. Die kun je ook in België gebruiken, dus neem je die hier af, verzekering regelen (wellicht nog het lastigst), en rijd je gewoon zelf naar je RDW afspraak (zelfde dag als ophalen is het makkelijkst qua kenteken).

Voor je verzekering, er zijn er wel een paar die je een "gratis" verzekering geven voor een tijdelijk kenteken als je daarna de auto bij hun verzekerd. OHRA deed dit iig vroeger bijvoorbeeld. Het beste kun je even rondbellen.
edit:
Ik moet even zoeken naar het 1 dags kenteken dat geldig is in België. Het was er 100% zeker wel gezien ik dit een aantal jaar geleden zelf heb gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin.Air op 28-05-2026 10:14 ]

• remmuz
Civic09 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:33:
Wat ik regelmatig lees is dat het vervangen van een losse module uitstel van executie is. Kans dat je volgend jaar weer aan de beurt bent is redelijk groot. Module vervangen en dan een schop geven. Of een nieuw accupakket a 10k en dan hopen dat de transmissie met elektromotor niet ook nog defect raakt. In dat geval ben je weer aan de beurt met 14k aan kosten. Een gewone benzine 3-serie was echt veel voordeliger geweest om te rijden.

Kun je niet het beste een volledig accupakket van een sloop 330e met weinig km's opscharrelen? Lijkt mij een veel betere oplossing en dan ben je voor zo'n 3k wel klaar.

Mijn 320e gaat eind dit jaar eruit. Met 65dkm kan die nog wel even mee en is deze nog interessant voor de volgende particulier. Met 150dkm gaat niemand die gok meer nemen.
Accupakket van de sloop kun je vergeten. Bovendien is het nogal een klus om deze te vervangen.
En alles kan kapot. een 'gewone' benzine versie heeft ook gewoon een motor en transmissie die stuk kan gaan.
Hybride was een bewuste keuze. Ik vind het geweldig rijden met het beste van twee werelden. Met zonnepanelen en nu ook nog met ERE certificaten rij ik vrijwel voor niks. (afgezien van MRB en dergelijke natuurlijk). Daarnaast de voordelen dat ik de auto op afstand kan verwarmen of koelen.
Volledig elektrisch voor een vergelijkbare auto was ver buiten budget.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:06
remmuz schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Accupakket van de sloop kun je vergeten. Bovendien is het nogal een klus om deze te vervangen.
En alles kan kapot. een 'gewone' benzine versie heeft ook gewoon een motor en transmissie die stuk kan gaan.
Hybride was een bewuste keuze. Ik vind het geweldig rijden met het beste van twee werelden. Met zonnepanelen en nu ook nog met ERE certificaten rij ik vrijwel voor niks. (afgezien van MRB en dergelijke natuurlijk). Daarnaast de voordelen dat ik de auto op afstand kan verwarmen of koelen.
Volledig elektrisch voor een vergelijkbare auto was ver buiten budget.
Lijkt me zeker niet meer werk. Je huidige accupakket moet er ook onder uit, moet gedemonteerd worden en dan weer eronder plaatsen. Lijkt me veel beter dan alleen defecte module vervangen. Verder mee eens hoor, het is een heerlijke auto. Alleen techniek is er niet op gemaakt om hem puur als EV te rijden. Dan ben je zo door je accupakket heen.

[ Voor 9% gewijzigd door Civic09 op 29-05-2026 14:19 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn mening is en blijft dat een PHEV het slechtste van twee werelden is.
Niet voldoende accucapaciteit om écht voordelig electrisch rond te kunnen rijden terwijl je wel de techniek en onderhoud van een dubbele aandrijflijn hebt. Waarbij zowel de kleine accu als ook de brandstofmotor relatief zwaar belast worden, omdat de motor vaak niet de kans krijgt om rustig warm te lopen als er vermogen gevraagd wordt.
Daarbij rijdt het IMHO ook gewoon minder goed dan vol electrisch met dat omschakelen de hele tijd.
CreativeS schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:46:
Over banden gesproken... voor de Compact van mijn vriendin heb ik nu Michelin CrossClimate 3 besteld. Keurig in de maten 225/40R18 en 255/35R18 op Style 162. De banden die er nu onder zitten (Pilot Sport 4) zijn gewoon op. Rationeel gezien wordt die auto eigenlijk alleen maar grotendeels voor woon-werkverkeer gebruikt en worden er geen dingen mee uitgehaald die ik wel met mijn auto doe.
Waarom zo'n dikke breedset ipv 225 square? Smallere achterbanden scheelt geld en ook grip als je met je allseasons een keer in natte en/of winterse omstandigheden terecht komt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• ikbenben
Ik ben bij de aankoop van mijn huidige G21 330i ook aan het twijfelen geweest, normaal gezien ging ik een 330e kopen maar ben er op terug gekomen door het hoger risico op grote(re) kosten.

• TheBrut3
MadMarky schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:46:
Als occasions met kilometers wel. Als je relatief vroege bezitter bent en je kan de eerste 100k kilometers doen, dan valt het best mee.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:41
TheBrut3 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Als occasions met kilometers wel. Als je relatief vroege bezitter bent en je kan de eerste 100k kilometers doen, dan valt het best mee.
Maar dan is het financieel gezien alsnog een slechte keuze want die eerste 100k kosten veruit het meest aan afschrijving.

• CreativeS
  • Niet online
Waarom zo'n dikke breedset ipv 225 square? Smallere achterbanden scheelt geld en ook grip als je met je allseasons een keer in natte en/of winterse omstandigheden terecht komt.
Niet verkeerd bedoelt... maar gewoon omdat het kan? Wie betaalt... bepaalt en dit zijn gewoon de normale breedset-maten die BMW ook levert. Ik ben dan ook ontzettend blij dat Michelin deze maten levert. Ik probeer eigenlijk nog een tweede Style 162 breedset te regelen. Ik heb nog wel een square setje Style 162, maar ik wil eigenlijk ook in de winter een breedset onder mijn 325i. Aan de andere kant... Cross Climate 3 Sport heb je weer niet in 255/35R18 en dan heb ik weer meer aan 4x 8J 18". Tja... keuzes.

En voor de rest... het verschil tussen smalle en bredere winterbanden/all seasons is kleiner dan men denkt.
  • Narrow tires perform better in both snow and ice traction tests.
  • Narrow tires offer better acceleration in snow but perform worse in snow braking compared to wider tires.
  • Tire width has a minimal impact on handling and performance; tire quality matters more.
  • Consider fitting narrower winter tires for practical reasons, like protecting larger alloy wheels, but focus on choosing a high-quality winter tire rather than worrying about width.
  • Differences in handling and performance between narrow and wide tires are extremely small, with width making little difference in most cases.
Het is allemaal om het even... met die barre winters hier in Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 30-05-2026 12:28 ]

• IQM

IQM

CreativeS schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:22:
Gewoon omdat het kan? Wie betaalt... bepaalt en dit zijn gewoon de normale breedset-maten die BMW ook levert.

En voor de rest... het verschil tussen smalle en bredere winterbanden/all seasons is kleiner dan men denkt.
  • Narrow tires perform better in both snow and ice traction tests.
  • Narrow tires offer better acceleration in snow but perform worse in snow braking compared to wider tires.
  • Tire width has a minimal impact on handling and performance; tire quality matters more.
  • Consider fitting narrower winter tires for practical reasons, like protecting larger alloy wheels, but focus on choosing a high-quality winter tire rather than worrying about width.
  • Differences in handling and performance between narrow and wide tires are extremely small, with width making little difference in most cases.
Het is allemaal om het even... met die barre winters hier in Nederland.
Helemaal mee eens! Al worden die kleine verschillen in bandenbreedte in de F1 wel extreem uitvergroot. Zoals alles op dat niveau eigenlijk.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
Niet voldoende accucapaciteit om écht voordelig electrsich rond te kunnen rijden terwijl je wel de techniek en onderhoud van een dubbele aandrijflijn hebt. Waarbij zowel de kleine accu als ook de brandstofmotor relatief zwaar belast worden, omdat de motor vaak niet de kans krijgt om rustig warm te lopen als er vermogen gevraagd wordt.
Daarbij rijdt het IMHO ook gewoon minder goed dan vol electrisch met dat omschakelen de hele tijd
Wij twijfelen ook wel eens over een PHEV. Maar voor dat dubbele onderhoud, helemaal als de accu defect raakt, kan je veel benzine tanken.

XXXVI

• CreativeS
  • Niet online
Mijn auto liep al een tijdje niet lekker, maar het vermoeden lag eerder bij de brandstofdruk dan bij een andere oorzaak. Maar... deze symptomen kunnen zoveel oorzaken hebben, dus ik had voor de zekerheid al wel 6 bobines besteld (Delphi Bobine BMW GN10571-12B1 / 12138616153). BMW levert ze sowieso niet meer en de door Bosch geleverde originele bobines hebben een revisie door Delphi gekregen. Anyway, van de week voor het eerst een oranje MIL gekregen. Misfire op cilinder 6. Oorzaak kan een simpele kapotte bobine zijn, tot compressieverlies of zelfs problemen met de DME.

Maar goed... wat gebeurt er als er één bobine echt dreigt te overlijden...?
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0UW9r9yCo0oMnyzcNqF4x6EV88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omAWenr5CYRoRK9AY37irPB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxV4ZcK-yVkRzy7Rwm9BFVHgOBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3EkUWaUo0rIxWJpXz0HFmqz.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren onderweg naar Amsterdam ineens een 'knal' onder gas geven. Op dat moment is het bovenstaande waarschijnlijk gebeurd. Hieronder de bobine van cilinder 6 en daaronder een foto van alle bobines... respectievelijk cilinder 6, 5, 4, 3, 2 en 1. Zoals te zien is... het gat in de rubberen mantel komt overeen met de inslag in de bougiekoker. Bobines zaten er al sinds 2019 in en hebben het 90.000km volgehouden. Volgende keer vervang ik ze preventief bij 65.000km. Voor het geld hoef je het niet te laten. Bougies zitten er nog niet zo lang in, dus die laat ik nog even zitten. Ik kijk de komende maanden even aan en als ik het niet vertrouw kan ik ze alsnog vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koho4olkX5bpQ28_MEz1_YG7rjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcC2tJa0vSH2e8zJshzAjhhG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaOpqkHbay89DgxIX_j5IylRTb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTxQhv2Wr0Ihwk8MVfqQR2G2.jpg?f=fotoalbum_large

Enfin, vanmiddag alles losgehaald en nieuwe bobines geplaatst. De 6-in-lijn spint weer als een tevreden poesje. Voor de zekerheid even alle mantels van de kabels naar de bobines gecheckt en speciaal aandacht gegeven aan de massapunten van de bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8RHlQvVHUo1YRERQv-SMLe_tvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdzxvTBFXcSo7cd6exJqJcpj.jpg?f=fotoalbum_large

In ander nieuws... de Compact rijdt heerlijk met de Liqui Moly Top Tec 4100 5w40. Heerlijk zacht en soepel. Wat een verschil alleen maar door andere olie. Banden en nieuwe achterveren liggen hier klaar, nieuwe kachelmotor ligt klaar bij de specialist... het Compactje gaat dinsdag verwend worden. O ja, de egel (kachelweerstand) hebben ze alvast vervangen... dat was nog eentje uit de fabriek, bijna 23 jaar oud.

• TommieW
  • Registratie: December 2010

TommieW

Numa numa.

Na een dikke maand in een leenauto (Mini Countryman S) gereden te hebben, staat mijn 120i eindelijk weer in m'n garage. Onder garantie zijn de oliepomp, een wiellager en het projectielampje onder de spiegel vervangen.

Het begon met een licht metalig rammeltje voornamelijk bij stationair. De ene keer meer aanwezig dan de andere keer. Als hij goed warm was, was het altijd wel aanwezig (maar als dat niet het geval was, te reproduceren door te spelen met het gas). Tijdens mijn eerste bezoek kon de dealer het niet horen en zei de monteur dat dit een typisch geluid voor een koppelomvormer is (dat deze 7DCT300 geen koppelomvormer heeft is bijzaak). Bij de tweede keer hoorden ze wel wat ik bedoelde, later op de dag werd ik gebeld dat ik de auto mocht laten staan, want het geluid leek uit het blok te komen. Ze hebben de carterpan gedemonteerd en een ticket aangemaakt bij BMW Duitsland. Daar bleek uiteindelijk uit dat deze failure mode van de oliepomp een bekend probleem is en er een servicebulletin voor is!
Natuurlijk kreeg ik geen nummer of iets anders op papier waaruit blijkt dat dit aan mijn auto gedaan is. Moet je voorstellen dat de klant weet wat er met z'n auto gebeurt.

Het wiellager kon de monteur tijdens de proefrit goed horen en is dus vervangen en het probleem opgelost.

Het projectielampje onder de spiegel (die "BMW" op de grond projecteert), schijnen aan de lopende band witte vlekken te gaan vertonen en vervangen te moeten worden. Gewoon bizar slechte kwaliteit onderdelen dus.

Al met al, heel erg fijn dat dit zonder gezeur door de garantie is opgelost. En heel erg fijn dat ik een nette leenauto hiervoor kreeg. Echter de communicatie verliep best slecht; men had echt geen idee wat de status van de verschillende problemen waren, ik ben meerdere keren niet teruggebeld ondanks dat mij wel beloofd was en een kwartier in de wachtrij staan is niets.

tl;dr: Er is een servicebulletin voor een rammeltje uit de oliepomp bij een B48 in een 120i, er moet dan een nieuwe pomp in. De projectielampjes zijn van een kutkwaliteit. En als een wiellager bij 96.000km faalt, zou het prima kunnen zijn dat dat onder garantie valt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• DeBaroN
Niet voldoende accucapaciteit om écht voordelig electrisch rond te kunnen rijden terwijl je wel de techniek en onderhoud van een dubbele aandrijflijn hebt. Waarbij zowel de kleine accu als ook de brandstofmotor relatief zwaar belast worden, omdat de motor vaak niet de kans krijgt om rustig warm te lopen als er vermogen gevraagd wordt.
Daarbij rijdt het IMHO ook gewoon minder goed dan vol electrisch met dat omschakelen de hele tijd.

[...]
Dit bedoel je dan heel zwart/wit gezien denk ik?
Een elektrische auto heeft ook nadelen, waarvan aanschafprijs een hele grote is.
Als ik bijvoorbeeld onze eisen op een rij zet icm het budget kom ik uit op een 330e touring.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 15:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yA5zEoPEN4fVyiCNllBTnoU36w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HE9HwPNHRayfYZbb2nAbumlM.png?f=fotoalbum_large

De morgenstond heeft goud in de mond....

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

saabfanatic schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:15:
[Afbeelding]

De morgenstond heeft goud in de mond....
Dravit-Grau... Ik loop ook altijd met een smile naar de auto als de zon schijnt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 15:14
Helaas: Sophisto Grau!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DeBaroN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Dit bedoel je dan heel zwart/wit gezien denk ik?
Een elektrische auto heeft ook nadelen, waarvan aanschafprijs een hele grote is.
Als ik bijvoorbeeld onze eisen op een rij zet icm het budget kom ik uit op een 330e touring.
Dit bedoel ik inderdaad heel zwart/wit.
Mensen die vanaf een brandstofauto komen zullen waarschijnlijk positief zijn over een PHEV, omdat het vrijwel hetzelfde rijgedrag biedt bij een lager verbruik. Maar het concept zelf is gewoon flawed om redenen die ik eerder heb genoemd.

Ga je voor een 330e als leaseauto? Doe wat je wil, niet jouw auto en niet jouw onderhoud. Ik zou er echter als particulier niet eentje aanschaffen. BMW heeft nog niet zo lang EVs in het assortiment (op de i3 na) dus rij ik nu Koreaans, omdat een i4 nog veel te prijzig is. Wil je persé BMW rijden en is een (bijna) nieuwe EV te duur dan zou ik voor een reguliere brandstofauto gaan zonder al die extra techniek.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Aanschafprijs nieuw of tweedehands?

Als ik in de configuratior een 330e met M-Sport pakket en Innovation pack aanklik zit ik al op 71k, geen andere kleur, velg of enkele andere aanvullende optie gekozen. Dat kan makkelijk nog heel veel duurder.
Als ik een ix3 40 helemaal bij elkaar klik zoals ik hem zou willen zit ik op 74k.

Tweedehands is een 330e er vanaf +/- 25k á 30k denk ik? Voor dat geld zijn er vast ook al wel iX3's van het oude type, die zijn namelijk niet zo duur omdat de actieradius niet geweldig is. Er zijn vast ook genoeg Koreaanse EV's die voor dat geld te krijgen zijn en die zijn volgens mij wel gewoon goed.

Nu speelt aanschafprijs absoluut een rol in alles wat je koopt, maar dit is ook een kwestie van prioriteiten/wensen. Want je kunt voor het geld van een 330e (nieuw/gebruikt) zeker ook wel een EV rijden.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:35
Tylen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Dravit-Grau... Ik loop ook altijd met een smile naar de auto als de zon schijnt.
Ik ook, dat heeft alleen weinig te maken met de kleur. 8)

Een echt lelijke kleur zou de pret misschien wat drukken, bruin of champagne ofzo. :|

• DeBaroN
Ik koop particulier. Km stand is max 50k en en bouwjaar vanaf 2022. Budget zit max tegen de 40k aan. Wordt sowieso een import. Verschil aanschaf tussen een 330e en 330i is behoorlijk groot ten nadele van een 330i met dezelfde specs. Kosten per mnd in onze situatie is de 330i ook hoger.

• MrFl0ppY
Klopt, heb voor hetzelfde gestaan. Puur in aanschaf en voor het rijden zijn de e's veruit het voordeligste. De angel zit 'm in het accupakket. Die ga je gewoon een keer tegenkomen voor de 200k. Dat ben je OF zelf OF jouw opvolger. Beide opties kost het je geld. Of het dan aan het einde van de rit voordeliger was of niet is koffiedik kijken. Dus heb ik zelf maar besloten om de keuze te maken op basis van hoe de auto rijdt en daar vonden wij een pure benzine toch nog echt wel beter. Veel verfijnder te besturen en minder bemoeienis van een computer. En dat is nog los van de nadelen zoals gewicht en minder kofferbakruimte.

Maar goed, aan de andere kant is er veel meer aanbod van e series dus kun je wel makkelijker er één vinden die precies voldoet aan jou wensen qua uitrusting en kleur etc.

• Dennis_sla
MrFl0ppY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:27:
Klopt, heb voor hetzelfde gestaan. Puur in aanschaf en voor het rijden zijn de e's veruit het voordeligste. De angel zit 'm in het accupakket. Die ga je gewoon een keer tegenkomen voor de 200k. Dat ben je OF zelf OF jouw opvolger. Beide opties kost het je geld. Of het dan aan het einde van de rit voordeliger was of niet is koffiedik kijken. Dus heb ik zelf maar besloten om de keuze te maken op basis van hoe de auto rijdt en daar vonden wij een pure benzine toch nog echt wel beter. Veel verfijnder te besturen en minder bemoeienis van een computer. En dat is nog los van de nadelen zoals gewicht en minder kofferbakruimte.

Maar goed, aan de andere kant is er veel meer aanbod van e series dus kun je wel makkelijker er één vinden die precies voldoet aan jou wensen qua uitrusting en kleur etc.
Ik heb ook een tijdje na zitten denken om van een G20 318i over te stappen naar een gebruikte 330e, er is veel aanbod voor een leuke prijs maar uiteindelijk toch ook niet gedaan vanwege de kosten voor eventueel kapotte batterij(en), hogere wegenbelasting en de kleinere kofferbak, uiteindelijk wat geld gestoken in een tune voor de 318i en daar ben ik achteraf heel blij mee 😁

• Greetoz
Onaangename verrassing gisteren. Zie opeens dat de rechter achterband van de i4 helemaal plat staat terwijl ik er nog mee had gereden enkele uren ervoor. BMW Pech-hulp gebeld binnen half uur was iemand hier van de ANWB. Helaas, scheur op de rand loopvlak zijwang... Volgens de pechhulp was dit vanuit binnenuit gescheurd dus niet omdat ik ergens doorheen was gereden. Band hield nog wel 15 minuutjes lucht dus bij de dichtsbijzijnde BMW garage neergezet met de ANWB.

Vanmorgen contact gehad met de verkopende dealer omdat de auto pas net in mijn bezit was. Die willen de achterbanden sowieso kosteloos vervangen, en ze checken de voorbanden ook. Liggen nu Hankooks onder. Maar dealer staat open om naar Michelin Pilot Sport 4 te gaan als blijkt dat ze alle 4 vervangen moeten worden. Weet alleen niet wat dat met de Range zou doen.

Enige nadeel, de auto moet dan wel naar Veenendaal (vanaf omgeving haarlem). Dus voordat ik de pechdienst zo ver kreeg was ik uren verder.. Ekris had ook aangeboden om de rekening van 2 hankooks te betalen bij Poelgeest waar de auto nu op de parkeerplaats staat, maargoed dan verlies ik de flexibiliteit om evt naar ander merk te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjqxgRDAwfqhbDOKOo86jxaOhsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYud5FlEoCYvXogs7hQLnVIT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiDzI-LCnw5W6WFQMTDzkAn1nOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buH2cdjj6Vwb5V5U93Xq3sl2.jpg?f=fotoalbum_tile

• Puf

Puf

Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:11:
Onaangename verrassing gisteren. Zie opeens dat de rechter achterband van de i4 helemaal plat staat terwijl ik er nog mee had gereden enkele uren ervoor. BMW Pech-hulp gebeld binnen half uur was iemand hier van de ANWB. Helaas, scheur op de rand loopvlak zijwang... Volgens de pechhulp was dit vanuit binnenuit gescheurd dus niet omdat ik ergens doorheen was gereden. Band hield nog wel 15 minuutjes lucht dus bij de dichtsbijzijnde BMW garage neergezet met de ANWB.

Vanmorgen contact gehad met de verkopende dealer omdat de auto pas net in mijn bezit was. Die willen de achterbanden sowieso kosteloos vervangen, en ze checken de voorbanden ook. Liggen nu Hankooks onder. Maar dealer staat open om naar Michelin Pilot Sport 4 te gaan als blijkt dat ze alle 4 vervangen moeten worden. Weet alleen niet wat dat met de Range zou doen.

Enige nadeel, de auto moet dan wel naar Veenendaal (vanaf omgeving haarlem). Dus voordat ik de pechdienst zo ver kreeg was ik uren verder.. Ekris had ook aangeboden om de rekening van 2 hankooks te betalen bij Poelgeest waar de auto nu op de parkeerplaats staat, maargoed dan verlies ik de flexibiliteit om evt naar ander merk te gaan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Liever op je eigen oprit dan op de snelweg!

Zijn dat RFT's trouwens? Dan zou het wel eens kunnen dat de vorige eigenaar iets te lang is doorgereden met een lekke band.

• IQM

IQM

DeBaroN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:49:
Ik koop particulier. Km stand is max 50k en en bouwjaar vanaf 2022. Budget zit max tegen de 40k aan. Wordt sowieso een import. Verschil aanschaf tussen een 330e en 330i is behoorlijk groot ten nadele van een 330i met dezelfde specs. Kosten per mnd in onze situatie is de 330i ook hoger.
Dat verschil komt mede door het verschil in BPM. Bij een 30e komt nauwelijks BPM meer bij.
Liefst wilde ik een jaar geleden een 540i. Maar tot € 40K werd dat een 2017 of hoogstens 2018. Terwijl bij een 530e bouwjaar 2021 of 2022 goed mogelijk was. 4 bouwjaren verschil is best veel. Dus heb ik toch voor het LCI model gekozen.

En aan de andere kant, ik krijg van mijn werkgever een hogere km vergoeding voor een plugin hybride dan voor een mild hybird of brandstofmotor. Naast de mogelijkheid om goedkoop te laden op het werk.
Voor mij is een -e model gewoon minder duur dan een -i model. Maar misschien dat ik met deze niet 10 jaar moet blijven rijden en hem eerder inruil op een andere.
MrFl0ppY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:27:

In mijn specifieke geval heeft mijn auto relatief veel lange afstanden gereden. Het totaal aantal elektrische kilometers is vrij laag. De teller staat nu op 150K km waarvan 20K elektrisch. Over de staat van de accu maak ik me vooralsnog weinig zorgen. Zeker als ik hier soms veel lagere km standen voorbij zie komen waarbij het aantal volledig elektrische km veel hoger is.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit lijkt op een gevalletje BMW OEM uitlijning. Bij de 5 serie zie je erg vaak dat ze af fabriek uitgelijnd de hele binnenkant wegvreten. Sinds mijn wagens door Lammert van der Meulen uitgelijnd zijn heb ik daar geen last meer van.

[ Voor 29% gewijzigd door IQM op 01-06-2026 14:40 ]

• Greetoz
Puf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Liever op je eigen oprit dan op de snelweg!

Zijn dat RFT's trouwens? Dan zou het wel eens kunnen dat de vorige eigenaar iets te lang is doorgereden met een lekke band.
Dat is helemaal waar... Zover ik weet zijn het geen RFT's, die staan volgens mij ook niet zo plat als ze leeg zijn.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Had ik laatst ook. Gelukkig niet plat, maar wel voor een ander dingetje bij de dealer en mocht niet vertrekken zonder 4 nieuwe banden. Alle 4 aan de binnenkant tot op het canvas (i4 M50 Hankook banden). De uitlijning staat standaard lekker sportief met veel camber, maar de keerzijde is dit dan inderdaad.

Ik weet niet of anderen dit ook met ander merk banden hebben gehad, heb het tot heden alleen van Hankook gezien.

Divide and conquer.

• Greetoz
wimpie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Had ik laatst ook. Gelukkig niet plat, maar wel voor een ander dingetje bij de dealer en mocht niet vertrekken zonder 4 nieuwe banden. Alle 4 aan de binnenkant tot op het canvas (i4 M50 Hankook banden). De uitlijning staat standaard lekker sportief met veel camber, maar de keerzijde is dit dan inderdaad.

Ik weet niet of anderen dit ook met ander merk banden hebben gehad, heb het tot heden alleen van Hankook gezien.
De ANWB man gaf ook aan dat het schering en inslag was met de Hankook banden! Wat voor banden heb jij nu?

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste