Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 401 402 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29

Bommes

Capo del formaggio

Moet de motor er ook uit bij de 1.5 drie cilinders?? Om die ketting te vervangen?
Onze 218i heeft nu 145.000 op de teller, nog geen enkele ratel te horen, meteen stil ook na koud start. Niks mis mee tot nu toe dus. Maar voor het geval ik het ding nog een paar jaar blijft rijden, is het werk goed te weten of dit echt serieus veel werk is of wel mee valt.
Kan helpen in de beslissing om de auto wel of niet te blijven rijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Bommes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:27:
Moet de motor er ook uit bij de 1.5 drie cilinders?? Om die ketting te vervangen?
Onze 218i heeft nu 145.000 op de teller, nog geen enkele ratel te horen, meteen stil ook na koud start. Niks mis mee tot nu toe dus. Maar voor het geval ik het ding nog een paar jaar blijft rijden, is het werk goed te weten of dit echt serieus veel werk is of wel mee valt.
Kan helpen in de beslissing om de auto wel of niet te blijven rijden.
De ketting zit bij alle B-serie motoren achteraan dus motor en transmissie moeten van elkaar gescheiden worden om de ketting te vervangen. Per auto verschilt wat het makkelijkste is (of wat mogelijk is), meestal is transmissie minder werk. Weer een reden om geen x-drive te kiezen als je dat niet echt nodig hebt, is bijna altijd meer werk, nooit minder.

Vaker dan voorgeschreven de motorolie vervangen is een goede preventieve maatregel zijn (ik doe zelf om de 15.000 ongeveer, ipv de bijna 30.000 die BMW soms aanhoudt).

B-serie motoren hebben een demper op de hogedrukpomp zitten die oscillaties in de ketting vermindert, daarom hebben ze wat minder vaak problemen met de ketting ten opzichte van de eerdere series.
Pagina: 1 ... 401 402 Laatste