Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 401 402 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:16
DeBaroN schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:00:
Ik ben aan het kijken naar een G21 LCI en dan met m sport pro en alle lijstjes zwart, want dat vind ik mooi. Nu zit ik enorm te twijfelen tussen Dravit grau en Skycraper. Ik neig naar Dravit en ga van het weekend beide kleuren is goed bekijken in het echt.

Maar hebben mensen hier nog een goeie redenen waarom wel/niet voor die kleur te kiezen?

Ik rij op moment Saphir zwart, maar dat nooit meer omdat die snel smerig is.
Persoonlijk vind ik dravit grau veel mooier, zeker in de zon. Overigens ben ik geen fan van zilvergrijs dus zou dat niet snel kiezen boven welke kleur dan ook.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:01
DeBaroN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:00:
[...]

idd. Heb de auto laten chippen door BR en zelf xhp aangeschaft. Kan zo vaak aanpassen als je zelf wil.
Die xhp bij de tuner is eenmalig.
Geeft de xhp meerwaarde?

Waar merk je dat aan?

Gebruik je het regelmatig of is het voor een keer nice-to-have?

Homo sapiens non urinat in ventum

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben aan het kijken naar een G21 LCI en dan met m sport pro en alle lijstjes zwart, want dat vind ik mooi. Nu zit ik enorm te twijfelen tussen Dravit grau en Skycraper. Ik neig naar Dravit en ga van het weekend beide kleuren is goed bekijken in het echt.

Maar hebben mensen hier nog een goeie redenen waarom wel/niet voor die kleur te kiezen?

Ik rij op moment Saphir zwart, maar dat nooit meer omdat die snel smerig is.
Ik heb ook een dravit... echt een hele mooie kleur in de zon ;) (in de schaduw/geen zon is het overigens gewoon grijs :))

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:44
Jan Smit schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Geeft de xhp meerwaarde?

Waar merk je dat aan?

Gebruik je het regelmatig of is het voor een keer nice-to-have?
Ik denk dat je even Google of ai moeten vragen wat xhp is. Maar in het kort;

Bak schakelt sneller

Betere schakelmomenten

Dit vooral icm chippen heerlijk.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Na de tip hier heb ik wat garages gebeld die meer BMW's hadden staan. We hebben hem zojuist verkocht voor 14.750 euro.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-05 22:53
zunrob schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Autoverkooppartner in dit geval.
Klopt, jij blijft gewoon eigenaar totdat de auto daadwerkelijk verkocht is.

Een automakelaar neemt vervolgens het volledige verkooptraject uit handen en werkt meestal met een vaste fee. Daar staat tegenover dat de auto vaak voor een hogere prijs verkocht wordt, waardoor dat verschil in de praktijk nauwelijks voelbaar is.

Een andere optie is Qoets en daar direct weer een andere BMW uitzoeken. Dat vind ik persoonlijk ook een erg prettige partij.

• Jan Smit
DeBaroN schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat je even Google of ai moeten vragen wat xhp is. Maar in het kort;

Bak schakelt sneller

Betere schakelmomenten

Dit vooral icm chippen heerlijk.
Vrees niet, uiteraard heb ik gegoogled en ik weet wat xhp is en doet.

Praktijkervaringen van tweakers zijn belangrijker.

Is dat 'heerlijk' jouw persoonlijke ervaring?

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jan Smit schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Vrees niet, uiteraard heb ik gegoogled en ik weet wat xhp is en doet.

Praktijkervaringen van tweakers zijn belangrijker.

Is dat 'heerlijk' jouw persoonlijke ervaring?
Dat 'heerlijk' is ook mijn persoonlijke ervaring :)

Mijn oudje is een heel andere auto geworden met schakelmomenten die veel logischer zijn.

De ZF6HP is naar de moderne tijd gebracht. Geen vertraging meer met flipperen, comfort in Drive en lekker hard in Sport.

• Jan Smit
CreativeS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Mijn oudje is een heel andere auto geworden met schakelmomenten die veel logischer zijn.

De ZF6HP is naar de moderne tijd gebracht. Geen vertraging meer met flipperen, comfort in Drive en lekker hard in Sport.
Ik ga sparen.

edit: klaar met sparen

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Smit op 08-05-2026 20:49 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
CreativeS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Zou je het ook aanraden bij een niet gechipte motor?

XXXVI

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:53
ephymerous schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Ik heb het op m’n 8 traps 118d met slechts 150pk. Stage 3 (maar ik rij haast nooit in de sportstand), rijdt gewoon een stuk soepeler en prettiger. Ook fijn dat je agressiever kunt remmen op de motor (al heb ik helaas geen flippers).

• CreativeS
  • Niet online
ephymerous schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Sterker nog, juist dan. Ik heb zelf een turboloze indirect ingespoten 6-in-lijn met een standaard trage automaat. Het hele rijden is anders geworden. Pakt vlot op. Schakelt soepel maar op veel logsichere momenten, welke vervolgens altijd aanpasbaar zijn. Rijdt je bijvoorbeeld 50 binnen de bebouwde kom, maar zit de automaat tegen een schakelmoment aan, kun je dit vervroegen of wat later zetten. In Sport is het wordt er niet meer automatisch overgeschakeld bij Stage 3 (manueel/flipperen). In de toerenbegrenzer is ook daadwerklijk in de toerenbegrenzer. Met terugschakelen toefje gas voor het opvangen van de toeren. En in Sport/Manueel hoef je echt weinig te remmen, soms pas echt op het laatst voor stilstand. Het materiaal was al goed, de software heeft het verbeterd.

[ Voor 29% gewijzigd door CreativeS op 09-05-2026 13:00 ]

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:33

Puf

Na al deze berichten over XHP vraag ik me af waarom BMW en ZF het niet zelf zo hebben ingeregeld als het geen negatieve effecten heeft op de levensduur van je transmissie. Freude am Fahren is toch de filosofie?

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 09-05-2026 13:46 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:46:
Na al deze berichten over XHP vraag ik me af waarom BMW en ZF het niet zelf zo hebben ingeregeld als het geen negatieve effecten heeft op de levensduur van je transmissie. Freude am Fahren is toch de filosofie?
Mijn gok;

Waarom uren stoppen in iets dat werkt? Optimaliseren voor iets dat geen geld oplevert.

Voor XHP levert het wel geld op maar ze hebben er wel uren in moeten stoppen, maar BMW kan dat niet op dezelfde manier vermarkten.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:46:
Nou, het is eigenlijk (onder andere) begonnen met het feit dat er ZF6HP's waren die te weinig geheugenopslag hadden om de Alpina-flash te huisvesten. Alpina-flash is zeg maar Stage 1+, maar geen Stage 2. Daarnaast moet je natuurlijk niet vergeten dat óók BMW zich moet richten op de gehele doelgroep. Het moet voor iedereen rijdbaar zijn en de één wil het nu net wat strakker. Daarnaast zijn er miljoenen gereden kilometers met xHP.

In hoeverre leveren meer logische schakelmomenten extra slijtage op? Misschien levert het compromis van BMW wel meer slijtage op. Als er dan problemen aan het licht komen, is het vaak te wijten aan problemen die er al waren. Dat men dacht dat eventuele problemen zoals slippen wel opgelost zou worden met het installeren van xHP. Maar goed, dat is net zo met spoelen van de bak... dat kan ook niet alles oplossen. Ik heb nu 297.000km op de bak en xHP Stage 3 is bij een kilometerstand van 212.329km geïnstalleerd. Automaat is gespoeld bij 208.146km. Ik heb bewust voor Stage 3 gekozen omdat het allemaal net wat agressiever is. Maar (!), je kunt dit natuurlijk zelf altijd wat aanpassen. Zo kun je per stand (Drive en Sport) kiezen voor een profiel.
  • Drive Relax+
  • Drive Relax
  • Drive Neutral
  • Drive Sport
  • Drive Sport+
  • Sport Relax+
  • Sport Relax
  • Sport Neutral
  • Sport
  • Sport+
Sport+ vind ik in Drive veel te agressief, dus die staat op Drive Sport. Zoals bijvoorbeeld voor het afremmen voor een drempel... dan remt deze véél te hard op de motor af. Dat wil ik niet in 'comfortabel' Drive. Sport daarentegen heb ik behoorlijk agressief afgesteld, maar het is dan ook een keuze om daarmee te rijden en zo heb ik dat profiel eigenlijk gekozen op basis van de Nordschleife. Zo rijdt de auto daar het 'lekkerst'. En ja, beleving ipv handbak? Ja, je kunt nog steeds je linker voet stilhouden, maar voor de rest gaat de bak net zo lekker door de toeren en de bak reageert direct op de flippers. Tot snerpend op de max toeren.

[ Voor 29% gewijzigd door CreativeS op 09-05-2026 14:08 ]

• CreativeS
  • Niet online
En in ander nieuws... ik stap af van de Castrol Edge 5W30 LL. Er zijn - veel - betere varianten. Rowe, Motul en ik kies voor Liqui Moly Top Tec 4100 5W40 (LL-04). De Compact met N42B20 is als eerste aan de beurt omdat deze over twee weken een dagje weg is. Waarschijnlijk - weer - lekkage oliefilterhuis/warmtewisselaar en dan kunnen ze in ieder geval al even olie wisselen. Aangezien zij zelf alleen Castrol voeren... heb ik het maar zelf aangeschaft. Dat vond hij geen enkel probleem... want onze 'band' gaat al ver terug en hij weet dat ik mijn onderzoek wel verricht. Zo heb ik ook zelf de complete remmerij (alle onderdelen) aangeleverd. Uiteraard alles zoveel mogelijk origineel, maar er is schijnbaar ook wat met de kachelweerstand (de egel) en dat wordt toch echt eentje van Mahle :) Origineel bijna 200 euro voor een weerstand. Het kan ook te gek.

Voor mijn eigen auto zijn nu twee nieuwe motorsteunen onderweg. Ik heb gekozen voor de versie van de 335is, maar in Europa is deze ook te vinden op de Z4 E89 35is, net als mijn BMW Leichtbau remschijven. De motorsteun aan de passagierskant is dan compleet van rubber. Dat is overigens de steun waar het blok het meest op leunt. De steun aan de bestuurderskant is dan hydrolager (oliegevuld rubber) en bij de komende APK komt er een nieuwe brandstofpomp in.

Ja, ze komen weer uit Duitsland. Bijna €90,- verschil (mede door minimale bestelhoeveelheden in NL) is toch weer richting een volle tank benzine. Hebben of niet hebben.

Ekris:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2nQ-qGyiDtCQvSYE0qF1AeOK2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZKeODqXlJWt4JClBIB4jPSsW.png?f=fotoalbum_large

Leebmann:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiCpMIKO5oebo0A-hdOTw_xtjiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nP7A0NKFkJ8KWemNJmGmhFBa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door CreativeS op 10-05-2026 14:51 ]

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:45
Velgen zitten er onder 🙂
Ben wel sterk aan het overwegen om een KW Var 3 te monteren om hem toch een tikkeltje lager te leggen zodat alles mooier uitkomt.

Vooraan staat het net iets te hoog naar mijn zin, achteraan is nog ok.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SpQKuuD.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tKBcTee.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ss7QQbO.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pSGTatM.jpeg

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:53

_Arthur

blub

Niet te lang twijfelen over Dravit Grau zou ik zeggen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVGj6DrL81UJI-gqzw0y5saQwPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4F9Dq7LvHbUhp8RfPGGUBaw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbnaKk8OnLn7Jd8GKmYolQ3Pfvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMFMid8WxJbjhLwGroPJyge6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door _Arthur op 09-05-2026 20:27 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:25
VidaR-9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

M2 Competition is heel dik, maar dan zit je weer in de 3e auto hoek. Overigens ook nog niet uitgesloten. Maar dan staat een Cayman ook nog op het lijstje.
Op de zondagochtend een beetje aan het verdiepen in een M2 Competition, kom je een bericht van jezelf tegen van 2,5 jaar terug. Inmiddels juist wel op zoek naar een 3e auto, dus ook nu juist wel naar een M2 Competition aan het kijken. Ik heb er laatst mee gereden, en sindsdien krijg ik de auto niet meer uit mijn hoofd. Wat een heerlijke auto! Lang geleden dat een auto zulke kriebels opleverde en ik er zo hebberig van werd. Wel gevaarlijk :+

• jordy2811
  • Laatst online: 18:49
F87 of G87? Zelf enkele jaren gereden met een F87 en dat was altijd een feestje!

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:25
jordy2811 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:52:
F87 of G87? Zelf enkele jaren gereden met een F87 en dat was altijd een feestje!
Een F87. Een nette, geheel originele op t oog.

Nog tips of aandachtspunten obv jou ervaringen?

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 21:30
Dakdrager-vraag: klopt het dat dakdragers voor F31 modellen inderdaad niet passen op een F36 ivm daklijn?

Ben opzoek naar 2e hands setje want nieuw 250 euro is wel aan de prijs. En dan de dakkoffer nog :+

• jordy2811
VidaR-9 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Een F87. Een nette, geheel originele op t oog.

Nog tips of aandachtspunten obv jou ervaringen?
Wel/niet gechipt vind ik altijd erg belangrijk. Zelf laten doen door een betrouwbare partij, helaas zijn er ook een hoop dubieuze bedrijfjes die een standaard remap van lage kwaliteit flashen.

Achterdifferentieel wil nog weleens lekken, de keerring vervangen is bij BMW een reparatie van +-1200 euro. Verder erg veel plezier mee gehad!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:05
jordy2811 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:36:
[...]

Wel/niet gechipt vind ik altijd erg belangrijk. Zelf laten doen door een betrouwbare partij, helaas zijn er ook een hoop dubieuze bedrijfjes die een standaard remap van lage kwaliteit flashen.

Achterdifferentieel wil nog weleens lekken, de keerring vervangen is bij BMW een reparatie van +-1200 euro. Verder erg veel plezier mee gehad!
En wat als hij al gechipt is door een partij die jij gerenommeerd vind? Gewoon uit interesse:-). Plus nog tips voor remaps?

https://printcraft3d.nl

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 19:11
Vandaag vanuit Ali wat van die bar covers achter de grill binnengekomen en er opgezet. Staat best aardig.

Foto is ter illustratie, niet mijn auto.
Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/Af800e3548b904650876b09d3c0a09311D.jpg_960x960q75.jpg_.avif

[ Voor 17% gewijzigd door TheBrut3 op 11-05-2026 13:27 ]

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 09:17
Ik ben al een aantal maanden aan het zoeken of we onze G31 wegdoen en een G21 530i kopen. Maar nergens kon ik een 530i met de vereiste opties vinden.

We zijn te verwent met onze huidige G21 330i

Werd ik afgelopen dinsdag gebeld door Ekris. We hebben een 530i die bijna aan alle eisen voldoet. Even online gekeken en zag er prima uit. Volgens mij geen standkachel, wat ik wel een groot gemis vind, maar overleef ik wel.

45K KMs en kleur zwart.

Denk mooi ga zaterdagochtend kijken, want door de weeks geen tijd ivm werk.

2dgn later..is dat kreng al verkocht...wel #&)*@#)(*#@

Heb ik weer. :'(

• Greetoz
Unknown Alien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:52:
Ik ben al een aantal maanden aan het zoeken of we onze G31 wegdoen en een G21 530i kopen. Maar nergens kon ik een 530i met de vereiste opties vinden.

Werd ik afgelopen dinsdag gebeld door Ekris. We hebben een 530i die bijna aan alle eisen voldoet. Even online gekeken en zag er prima uit. Volgens mij geen standkachel, wat ik wel een groot gemis vind, maar overleef ik wel.

45K KMs en kleur zwart.

Dat is wel balen, had je geen afspraak gemaakt? Want als ik een afspraak maak voor een proefrit bij Ekris verkopen ze hem niet tussendoor...

• Unknown Alien
Greetoz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Dat is wel balen, had je geen afspraak gemaakt? Want als ik een afspraak maak voor een proefrit bij Ekris verkopen ze hem niet tussendoor...
Nee, ik ben enorm druk op het werk en hij belde tijdens werk en dan kap ik prive gesprekken altijd snel af.

Mjah andere kant, ik had al besloten om onze G21 te houden, omdat ik er erg blij mee ben en rijdt erg fijn. Dus een andere auto zou erg leuk zijn maar geen must

Had nog wel gekeken naar een G21 LCI 330i of 340i, maar met onze eisenpakket zijn we vrij kansloos is mij verteld en ik wil geen e. De 100L minder bagage ruimte en 150kilo extra meesleuren weegt voor mij echt niet op om 60km "gratis" te kunnen rijden.

• _Arthur

_Arthur

blub

Unknown Alien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:29:
Had nog wel gekeken naar een G21 LCI 330i of 340i, maar met onze eisenpakket zijn we vrij kansloos is mij verteld
Ligt er aan of het budget bij dat eisenpakket wel genoeg is 8)

• Unknown Alien
_Arthur schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:50:
[...]

Ligt er aan of het budget bij dat eisenpakket wel genoeg is 8)
In NL is er schijnbaar weinig behoefte aan een standkachel en achterbank verwarming. Achterbank verwarming weinig wordt gekozen snap ik wel in NL met onze karige winters, maar mijn vrouw zit vaak achterin, omdat onze jongste wagenziek is en voorin moet zitten.

Ik ga wel even zoeken of er bedrijven zijn die dat later kunnen inbouwen, dan doen ze met voorstoelen ook, zal vast kunnen. Maakt het wat makkelijker.

• _Arthur

_Arthur

blub

Unknown Alien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:20:
[...]

In NL is er schijnbaar weinig behoefte aan een standkachel en achterbank verwarming. Achterbank verwarming weinig wordt gekozen snap ik wel in NL met onze karige winters, maar mijn vrouw zit vaak achterin, omdat onze jongste wagenziek is en voorin moet zitten.

Ik ga wel even zoeken of er bedrijven zijn die dat later kunnen inbouwen, dan doen ze met voorstoelen ook, zal vast kunnen. Maakt het wat makkelijker.
Die achterbank verwarming zal je sowieso moeten retrofitten bij een G21 LCI.

Standkachel is zeker wel te vinden, heb ik op mijn M340ix ook. Echt super in de winter, dus snap wel dat je dat wilt 8)

Wat ik je eind 2025 al had gemeld ;)
Achterbank verwarming was er alleen als optie op de G21 non-LCI. Bij de G21 LCI (eerste en tweede ronde) niet meer als optie te kiezen.

• Unknown Alien
_Arthur schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Die achterbank verwarming zal je sowieso moeten retrofitten bij een G21 LCI.

Standkachel is zeker wel te vinden, heb ik op mijn M340ix ook. Echt super in de winter, dus snap wel dat je dat wilt 8)

Wat ik je eind 2025 al had gemeld ;)
Achterbank verwarming was er alleen als optie op de G21 non-LCI. Bij de G21 LCI (eerste en tweede ronde) niet meer als optie te kiezen.
Ah, wel gelezen, maar vergeten...verklaard een hoop :P zat laatste tijd ook al steeds te zoeken naar een LCI 330i of LCI 340i. Ik weet namelijk niet of ik het sport karakter wil inruilen voor comfort van een 5. Elke keer als ik een andere wilde kopen gingen we ook in een 5 rijden en kwamen steeds terug op de 3.

Standkachel is top, ontdooit en in een warme auto instappen is ergfijn.nl

Ik had het Alpina dashboard aangezet, die vind ik er wel gaaf eruit zien zeg. d:)b en rij standaard iun adaptive, wat ik een erg fijne rijmodus vind.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001

IQM

Greetoz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:45:
Geloof me, zolang een auto niet expliciet aan jou verkocht is kan iedereen hem gewoon kopen hoor!
Heb zelf met de BMW dealer in Enschede meegemaakt dat ik voor zaterdagmorgen een afspraak voor een proefrit gemaakt had. Zaterdagmorgen vroeg belt de verkoper mij dat de auto op vrijdagavond door zijn collega uit Almelo ongezien verkocht was.
Ook een huis kan gewoon verkocht worden aan een ander terwijl je in onderhandeling bent.
Unknown Alien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:20:
Bij de 5 serie is een verwarmde achterbank en 4 zone klimaatregeling een optie die best vaak voorkomt.
Unknown Alien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:46:
[...]
Ik weet namelijk niet of ik het sport karakter wil inruilen voor comfort van een 5. Elke keer als ik een andere wilde kopen gingen we ook in een 5 rijden en kwamen steeds terug op de 3.

Standkachel is top, ontdooit en in een warme auto instappen is ergfijn.nl
Die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden. ;) Maar heel herkenbaar.
Toen de kinderen nog klein waren was ik super tevreden over mijn 3 serie. Maar toen er een 3e kwam ben ik toch maar naar een 5 gegaan. En inmiddels zitten we op het punt dat ze de achterbank van de 5 te krap vinden. Het moment dat ze niet allemaal meer meegaan komt -gelukkig- ook snel.

Een standkachel is een erg fijne optie maar gebruik ik relatief weinig. Eigenlijk alleen als het gevroren heeft en ik 's morgens vroeg weg moet. Misschien maar 6x per winter ofzo. Enige minpunt van de auto voorverwarmen vind ik dat het stuur zo ontzettend heet wordt. Zodra ik instap doe ik de stuurverwarming direct uit. Ik kan het bijna niet vasthouden zo heet.

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
weet niet of jullie kunnen helpen met deze vraag, maar heb zojuist mijn auto voor het eerst naar de BMW garage gebracht voor een beurt (heb auto sinds december).
Ik heb hem gebracht voor een beurt naar de officiele dealer want zit nog garantie op tot maart 27 en gevraagd naar paar kleine dingetjes te kijken.

Nu zie ik in de app dat je ook dat BMW service inclusive kan nemen a 1075EU voor 3 jaar en/of 40.000km.
Is dit iets waar jullie ervaringen mee hebben/aanraden? En zo ja, kan ik dat nu nog afsluiten (hij staat nu bij garage)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PhrancK schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:26:
Nu zie ik in de app dat je ook dat BMW service inclusive kan nemen a 1075EU voor 3 jaar en/of 40.000km.
Is dit iets waar jullie ervaringen mee hebben/aanraden? En zo ja, kan ik dat nu nog afsluiten (hij staat nu bij garage)
Qua kosten is het over het algemeen wel voordelig tov zelf bij de dealer betalen.
De eerste jaren zat er volgens mij ook standaard de pechservice bij in.

/of het vandaag kan moet je even aan de dealer vragen, ik kan me herinneren dat een collega van me het idd bij de balie kon regelen bij de 1e beurt.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2026 11:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:38

Eagle Creek

Breathing security

Is al vaker voorbij gekomen in dit topic maar de algemene mening is: ja, gunstig en doen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ikbenben
Maar zo'n plan telt toch enkel voor de dealer opgestelde geplande onderhouden, dus een veel hogere kilometers interval voor een oliewissel? Ik wil om de 10k een oliewissel.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Eagle Creek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Is al vaker voorbij gekomen in dit topic maar de algemene mening is: ja, gunstig en doen.
Ik zit er ook nog over te twijfelen. Maar blijven ze het ook doen als de auto getuned is? (unlock en mhd tune erop)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Unknown Alien
@IQM [quote]Bij de 5 serie is een verwarmde achterbank en 4 zone klimaatregeling een optie die best vaak voorkomt.[/quote]

Dan ben ik bang dat Arthur gelijk heeft en mijn budget dit x niet toereikend is. Filter is tot 50k en ik heb tot nu toe 1 G31 gevonden met deze optie.

Standkachel wordt hier veel gebruikt,

[quote]Die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden. ;)

Maar heel herkenbaar.
Toen de kinderen nog klein waren was ik super tevreden over mijn 3 serie. Maar toen er een 3e kwam ben ik toch maar naar een 5 gegaan. En inmiddels zitten we op het punt dat ze de achterbank van de 5 te krap vinden. Het moment dat ze niet allemaal meer meegaan komt -gelukkig- ook snel.[/quote]

Die van ons zijn 13 en 9, dus ik heb ngo wel even- gelukkig :) en we doen graag een paar auto vakanties over de grens, waar zelfs de Thule XXL dakkoffer mee moet ivm ruimte.

Ik kijk vrolijk verder, zoals gezegd de auto hoeft niet weg, zou leuk zijn om weer wat anders te gaan rijden.

En opties op 3 die te koop zijn bij Ekris zijn schraal, zelfs die van 59K heeft de helft aan opties enige wat ik erg mooi vind is de kleur.

• _Arthur

_Arthur

blub

Unknown Alien schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:54:
Dan ben ik bang dat Arthur gelijk heeft en mijn budget dit x niet toereikend is. Filter is tot 50k en ik heb tot nu toe 1 G31 gevonden met deze optie.
Een G21 LCI M340ix met de opties die je wenst zit er dan denk ik (nog) niet in.

• lostboy_0234
weet niet of jullie kunnen helpen met deze vraag, maar heb zojuist mijn auto voor het eerst naar de BMW garage gebracht voor een beurt (heb auto sinds december).
Ik heb hem gebracht voor een beurt naar de officiele dealer want zit nog garantie op tot maart 27 en gevraagd naar paar kleine dingetjes te kijken.

Bij Kallenhard, krijg je dit nu gratis. Zie hun aanbiedingen.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:25
lostboy_0234 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Moet je wel even een auto bij ze kopen

• Greetoz
IQM schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Geloof me, zolang een auto niet expliciet aan jou verkocht is kan iedereen hem gewoon kopen hoor!
Heb zelf met de BMW dealer in Enschede meegemaakt dat ik voor zaterdagmorgen een afspraak voor een proefrit gemaakt had. Zaterdagmorgen vroeg belt de verkoper mij dat de auto op vrijdagavond door zijn collega uit Almelo ongezien verkocht was.
Ook een huis kan gewoon verkocht worden aan een ander terwijl je in onderhandeling bent.
Tuurlijk kàn dat... maar de verkoper met wie ik altijd contact heb doet dat niet, zeker niet als je vrij snel de testrit komt maken, kijk als ik een auto over een 2-3 weken pas kan testrijden zeggen ze eerlijk dat ze hem niet vasthouden maar als ik deze week bel dat ik zaterdag kom en serieus ben. Dan wordt hij echt vrijdag niet verkocht aan iemand. Het ligt denk ik een beetje aan de relatie die je hebt met de dealer/verkoper.

Ze kunnen namelijk autos gewoon in hun systeem vastzetten zodat hij niet ongezien verkocht kan worden bij een andere dealer.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:33
jordy2811 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:52:
Waarom deed je hem dan weg?

• lostboy_0234
remmuz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Moet je wel even een auto bij ze kopen
Ha! Ja sorry ik vloog te snel op enter. Maar idd wel ff auto meenemen.

• lostboy_0234
Unknown Alien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:52:

45K KMs en kleur zwart.

Nu lijk ik bijna een verkoper haha. Maar juist daarom koop ik mijn auto’s tegenwoordig via Qoets. Ze denken goed mee en hadden zelfs een auto die ik op het oog had alvast voor mij apart gezet, omdat mijn eigen planning even wat anders liep. Kleine 5 weken…

• jordy2811
Greetoz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:27:
[...]

En wat als hij al gechipt is door een partij die jij gerenommeerd vind? Gewoon uit interesse:-). Plus nog tips voor remaps?
Het liefst koop ik een auto die volledig origineel is pas hem dan eventueel aan. Als de auto echter bij bijvoorbeeld BR-performance / Mosselman / andere gerenommeerde tuner geweest is zou ik het wel overwegen. Hangt ook veel van de vorige eigenaar af. Ik kan bijvoorbeeld aantonen dat ik iedere 15k km olie ververs, helaas kan ik niet aantonen dat ik de auto ALTIJD volledig warm rij. Door met een verkoper te praten kan je natuurlijk wel een idee krijgen.

Mijn huidige M3 kocht ik via de BMW dealer en was al getuned door AC Schnitzer en werd geleverd met 24 maanden premium selection garantie. Bovendien werkt de softwarematige aanpassing pas bij een olietemp. van ~80'C.
Het Fantoom schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:34:
[...]

Waarom deed je hem dan weg?
Als autogek ben je altijd aan het kijken wat er tekoop is! Toen er bijna 90k km op de M2C stond heb ik hem ingeruild op een M3C sedan. Het bij te betalen bedrag vond ik toen schappelijk en ik stapte in een auto met veel minder km, generatie jonger en wat meer ruimte.

Inmiddels al aan de 3e M3 in 14 maanden tijd! Je bent autogek of je bent het niet. Toegegeven, 1 M3 was noodgedwongen wegens een ongeval waarbij de auto total loss werd verklaard.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 09:36
lostboy_0234 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Voor niks gaat de zon op. :)

• Greetoz
jordy2811 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Het liefst koop ik een auto die volledig origineel is pas hem dan eventueel aan. Als de auto echter bij bijvoorbeeld BR-performance / Mosselman / andere gerenommeerde tuner geweest is zou ik het wel overwegen. Hangt ook veel van de vorige eigenaar af. Ik kan bijvoorbeeld aantonen dat ik iedere 15k km olie ververs, helaas kan ik niet aantonen dat ik de auto ALTIJD volledig warm rij. Door met een verkoper te praten kan je natuurlijk wel een idee krijgen.

Mijn huidige M3 kocht ik via de BMW dealer en was al getuned door AC Schnitzer en werd geleverd met 24 maanden premium selection garantie. Bovendien werkt de softwarematige aanpassing pas bij een olietemp. van ~80'C.
Tja je weet nooit hoe er met een auto omgegaan is, ook niet als hij stock is. Dan is de kans denk ik groter dat hij niet goed ingereden is, vaak zijn de mensen die zo'n auto tunen en goed onderhouden netter met de auto dan iemand die hem stock heeft en gewoon veel geld had en hem weer ingeruild heeft voor nieuwer model ;-), die mensen gaan ook niet tussendoor olie verversen, maar doen gewoon de standaard beurtjes.

Wat je zegt, de eigenaar zegt vaak genoeg over de auto.

Maar was meer benieuwd wat je gerenommeerde tuners vond. BR is prima toko, voor BMW doen ze veel zelf, maar ze ondersteunen zoveel merken/autos dat ze zeer waarschijnlijk ook veel van de plank kopen.

Die van mij is nog stock, wel de hub vervangen, idee was tunen, maar voor de verkoopwaarde evt toch niet gedaan.

• jordy2811
Crankhub is inderdaad een goed idee! Al is de werkelijke omvang van het probleem me nooit helemaal duidelijk geworden. Krijgt 1% van de S55 motoren ermee te maken? Meer? Minder? Feit is dat de modificatie, mits goed uitgevoerd, geen kwaad kan dus het overwegen waard is.

Overigens had ik op mijn F87 ook de xHP baksoftware (stage 3) en was daarmee niet echt tevreden. Het schakelen verliep daarmee soms rommeliger dan origineel. Alsof de bak niet altijd raad wist met de input. Persoonlijk zou ik met een DCT bak niet snel meer voor xHP gaan, n=1.

Overigens wel goede ervaring met ZF bakken en xHP.

• Greetoz
jordy2811 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:21:
Crankhub is inderdaad een goed idee! Al is de werkelijke omvang van het probleem me nooit helemaal duidelijk geworden. Krijgt 1% van de S55 motoren ermee te maken? Meer? Minder? Feit is dat de modificatie, mits goed uitgevoerd, geen kwaad kan dus het overwegen waard is.

Overigens had ik op mijn F87 ook de xHP baksoftware (stage 3) en was daarmee niet echt tevreden. Het schakelen verliep daarmee soms rommeliger dan origineel. Alsof de bak niet altijd raad wist met de input. Persoonlijk zou ik met een DCT bak niet snel meer voor xHP gaan, n=1.

Overigens wel goede ervaring met ZF bakken en xHP.
Heb de Kotte hub, die zit er al weer wat KM onder zonder issues. Was meer piece of mind nadat de garantie verliep. Kosten vielen voor mij mee aangezien de motor al uit elkaar lag voor vervanging nokkenas (die werd door BMW betaald uit coulance en kon uitgevoerd worden door mijn eigen specialist) dus was klein beetje arbeid plus de hub.

Ik ben ook niet 100% tevreden over XHP, gok dat het met een Tune wel beter is maar stock is CS software op de bak denk ik beter.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:25
Voor de iPhone gebruikers onder ons; De laatste versie van de My BMW app (6.5.1) biedt Siri snelkoppelingen voor het openen van de kofferbak en het starten van de klimaatregeling.

• lostboy_0234
Greetoz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:08:
[...]

Ja die vorige was mijn vriendin haha, deze heb ik "gelukkig" zelf gedaan (eerste keer in 15 jaar dag ik velg schade rij...) de velgenhersteller was echt een liefhebber en zei dat hij dit perfect kon herstellen, nu alleen even wachten op een plekje in zijn agenda. Hierna hoop ik alle bad luck wel weer gehad te hebben.
Welke velgen hersteller heb jij gebruikt?

• lostboy_0234
Greetoz schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Rotary Velgherstel in Haarlem, enorme autisten op dit gebied (in positieve zin). https://rotaryvelgenherstel.nl/

Makkelijkst is om even een whatsapp met de schade te sturen.
Heb jij daar je velgen eens laten doen?

• Greetoz
lostboy_0234 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:37:
[...]

Heb jij daar je velgen eens laten doen?
Ja al meerdere sets!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-05 14:42
Ik heb op mijn bmw 325i al enige tijd de foutcodes 29F4 en 29F5 ; post-katalysator waardes niet gehaald

Nu dacht ik aan slechts kats gezien km-stand en olieverbruik. Alleen blijkt nu bij de APK dat die in perfecte staat zijn adhv de 4 gassen meting

Dus wrs de o2 sensoren slecht. Nu twijfel ik tussen het vervangen van de sensoren en dan wel voor Bosch ipv BMW. Die van Bosch zijn ca de helft van de bmw sensoren maar wel OEM

Een andere optie is het laten uitcoderen van de foutcode zodat niet constant het MIL lampje brandje

Iemand ervaring met deze Codes i.v.m. De fix?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat kosten nieuwe van BMW?

Persoonlijk zou ik geen problemen hebben om er Bosch sensoren in te zetten aangezien bosch in dit geval ook de OE-leverancier voor specifiek dit onderdeel is.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• sjaak81
Bij BMW kosten ze ruim 200eu per stuk

naar wat ik begrijp vervang je ze liever per bank tegelijk

Bij Bosch zijn ze 100eu per stuk

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:27:
Die van Bosch zijn ca de helft van de bmw sensoren maar wel OEM
Mahle is ook OEM... die levert ook originele onderdelen maar niet specifiek dat onderdeel... en dat maakt het een OEM-leverancier.

• Jan Smit
Okay. Knoop gehakt; deze week is de G31 530e naar ATM tuning gegaan.
En ik kan het niet laten om hier een positieve ervaring te vertellen.
Keurige ontvangst, keurig bedrijf, serieuze mensen, geen cross- of upselling (' nee meneer, zo'n rollenbank hoeft niet. Het is wel leuk, maar hou gerust de centen in je zak'.).
De stage 1 bestond uit een unlock (in huis), aanpassing van de versnellingsbak (koppellimiters en interne druk), aanpassing performance display en verwijderen v-max.

En het allerbeste: de bmw rijdt als een zonnetje, en als de brandweer. Bizar veel vermogen (indicatie 400pk).

• sig69
  • Laatst online: 18:39
Mag ik vragen wat je ongeveer betaald hebt? Ik zit er aan te denken om mijn velgen te laten doen. Hangt af van de hoeveelheid schade uiteraard, maar als indicatie.

Roomba E5 te koop

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:26
sjaak81 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:27:
Ik heb op mijn bmw 325i al enige tijd de foutcodes 29F4 en 29F5 ; post-katalysator waardes niet gehaald

Nu dacht ik aan slechts kats gezien km-stand en olieverbruik. Alleen blijkt nu bij de APK dat die in perfecte staat zijn adhv de 4 gassen meting

Dus wrs de o2 sensoren slecht. Nu twijfel ik tussen het vervangen van de sensoren en dan wel voor Bosch ipv BMW. Die van Bosch zijn ca de helft van de bmw sensoren maar wel OEM

Een andere optie is het laten uitcoderen van de foutcode zodat niet constant het MIL lampje brandje

Iemand ervaring met deze Codes i.v.m. De fix?
Bosch is prima, Delphi of Delco ook. Wel bij een reguliere leverancier bestellen en niet op de veilingsites, daar wordt soms namaak verkocht.

Zou zelf voor uitcoderen gaan aangezien het dan 100% opgelost is.

• CreativeS
  • Niet online
ewrz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:
Ja, en dan straks gezeik met de APK op de gasmeting (en die moet als er geen readiness is).

• ikbenben
Jan Smit schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:
Keurige ontvangst, keurig bedrijf, serieuze mensen, geen cross- of upselling (' nee meneer, zo'n rollenbank hoeft niet. Het is wel leuk, maar hou gerust de centen in je zak'.).
De stage 1 bestond uit een unlock (in huis), aanpassing van de versnellingsbak (koppellimiters en interne druk), aanpassing performance display en verwijderen v-max.

En het allerbeste: de bmw rijdt als een zonnetje, en als de brandweer. Bizar veel vermogen (indicatie 400pk).
Nochtans kan een rollenbank uitdraai wel weergeven of vermogen en koppel mooi wordt afgeleverd, wat niet altijd direct voelbaar is. Indien zo kan er altijd wat gefinetuned worden. Zonder uitdraai weet je dat dus niet.
Het is dan ook geen "maat tuning" maar gewoon een standaard file.

• ewrz
CreativeS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Ja, en dan straks gezeik met de APK op de gasmeting (en die moet als er geen readiness is).
Hij zegt dat de auto de gasmeting haalt dus dat probleem is er niet. De sensoren na de katalysator controleren alleen de werking van de kat, ze hebben geen sturende werking qua uitstoot.

• CreativeS
  • Niet online
Juist wel... door de sensoren wordt de ontsteking en het megsel gestuurd...

Lekker uitcoderen. Komt vanzelf allemaal goed! :+

[ Voor 39% gewijzigd door CreativeS op 14-05-2026 21:39 ]

• sjaak81
ewrz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Bosch is prima, Delphi of Delco ook. Wel bij een reguliere leverancier bestellen en niet op de veilingsites, daar wordt soms namaak verkocht.

CreativeS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:23:
Juist wel... door de sensoren wordt de ontsteking en het megsel gestuurd...

Lekker uitcoderen. Komt vanzelf allemaal goed! :+
ewrz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Hij zegt dat de auto de gasmeting haalt dus dat probleem is er niet. De sensoren na de katalysator controleren alleen de werking van de kat, ze hebben geen sturende werking qua uitstoot.
De readiness blijft , de programmeur doet dit vaker

Maar ik denk dat de sensoren ook wel invloed hebben op brandstof trims? Daar doet de codering niks aan wrs

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:44:
[...]

[...]

[...]

Maar ik denk dat de sensoren ook wel invloed hebben op brandstof trims? Daar doet de codering niks aan wrs
Bij een MIL-lampje heb je juist geen readiness (da's de hele truuk), ook niet als je deze of onderdelen nodig voor readiness uitcodeert. Pas als alles doorlopen is, krijg je readiness. Je moet wel heel ver gaan met uitcoderen wil je dit in orde krijgen. Weegt het gezeik wat je hiervan krijgt (voordeel/nadeel) op tegen de kosten van 2 nieuwe sensoren? Enfin, jouw auto, maar zodra er gebeund gaat worden is het 'het begin van het einde'.

[ Voor 29% gewijzigd door CreativeS op 15-05-2026 11:27 ]

• sjaak81
Maar klopt het dat je de sensoren van 1 bank tegelijk moet vervangen? En niet alleen de post-kat sensoren?

• IQM

IQM

Jan Smit schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:

Waar ik met name benieuwd naar ben zijn je ervaringen op de wat langere termijn.
Hoe voelt de motor als de accu leeg is? Hoeveel verbruik je als je alleen op brandstof rijdt dat soort vragen.
Voor mij is de 530e prima maar voelt wel als een flinke stap terug van een 535i. Ik zit er ook wel aan te denken om de mijne te laten tunen maar ben voorzichtig met een B48 van de laagste specificatie. (UL motor).

• ewrz
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:44:
[...]

[...]

[...]

Pre-kat sensoren worden gebruikt voor het regelen van de brandstoftrim. De post-kat sensoren meten of de katalysator nog goed werkt, deze moeten een ander signaal geven dan de pre-kat sensoren (omdat het uitlaatgas door de katalysator van samenstelling is veranderd - daarom zijn ze ook niet bruikbaar voor mengselregeling). Geven ze hetzelfde signaal als de pre-kat sensoren (bijvoorbeeld door een scheur in de katalysator) dan geeft hij een storing.

Tuners programmeren die check op de 2e sensoren uit (of gebruiken een simulator, een nep-O2 sensor die het effect van een goede katalysator op een O2 sensor nabootst). De motorcomputer ziet geen storing meer en dus heb je een OBD readiness. Ongeacht dat, zolang de auto de viergasmeting haalt is het voor de APK goed.
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:32:
Maar klopt het dat je de sensoren van 1 bank tegelijk moet vervangen? En niet alleen de post-kat sensoren?
Nee hoeft niet. Wat niet kapot is kun je niet repareren, als ze goed werken (en dat doen ze blijkbaar, anders had je wel een storing daarop of haalde de auto de viergastest niet) lekker laten zitten.

• CreativeS
  • Niet online
Toch wel grappig als je met je 21 jaar oude gebakje naar de Duitse supermarkt gaat en na het uitstappen direct aangesproken wordt door een iets oudere man die zegt: "Mooie auto heb je... Wees er zuinig op! Doe 'm niet weg zoals ik heb gedaan." Na even in gesprek te zijn geweest dat hij de lekkere oude 6-in-lijn toch wel miste liep hij naar zijn F30 330e. Hij moest nu genoegen nemen met een 4 cilinder en met een elektrisch bereik van 20km. Die van mij was toch 'voordeliger' ondanks de oudere onderdelen :9

In ander nieuws... de nieuwe motorsteunen voor mijn 325i zijn binnen, inclusief de rechter van de Z4 35is. Ik zal ze even vragen een foto te maken van de oude en de nieuwe naast elkaar. Nu nog een nieuwe brandstofpomp en dan kan die ergens in juli voor de APK '26. Voor de andere is nu een "egel' (kachelweerstand) van Mahle besteld (€200,- vind ik dan net weer wat te veel voor origineel) en die wordt volgende week gemonteerd, samen met een oliewissel en onderzoek naar een lekkage.

[ Voor 37% gewijzigd door CreativeS op 15-05-2026 16:59 ]

• sjaak81
ewrz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Pre-kat sensoren worden gebruikt voor het regelen van de brandstoftrim. De post-kat sensoren meten of de katalysator nog goed werkt, deze moeten een ander signaal geven dan de pre-kat sensoren (omdat het uitlaatgas door de katalysator van samenstelling is veranderd - daarom zijn ze ook niet bruikbaar voor mengselregeling). Geven ze hetzelfde signaal als de pre-kat sensoren (bijvoorbeeld door een scheur in de katalysator) dan geeft hij een storing.

Tuners programmeren die check op de 2e sensoren uit (of gebruiken een simulator, een nep-O2 sensor die het effect van een goede katalysator op een O2 sensor nabootst). De motorcomputer ziet geen storing meer en dus heb je een OBD readiness. Ongeacht dat, zolang de auto de viergasmeting haalt is het voor de APK goed.

[...]

Nee hoeft niet. Wat niet kapot is kun je niet repareren, als ze goed werken (en dat doen ze blijkbaar, anders had je wel een storing daarop of haalde de auto de viergastest niet) lekker laten zitten.
juist die brandstoftrims van bank1, de longterm brandstof trims zijn erg afwijkend, maf al vervangen en geen vacuumlek

dus dan geef ik zelf al het antwoord; dan toch maar de sensoren vervangen denk ik? Alleen softwarematig zal wel werken maar voelt toch een beetje beunig

• sig69
CreativeS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

Ik zoek ook een paravan, want er moet eigenlijk een nieuw ruit in, maar levering is niet eerder dan 01.08.2025. Met andere woorden, de paravan komt wel weer maar we moeten geduld hebben.

[Afbeelding]
Het jaarlijkse onderhoud komt er weer aan. Had jij al wat gevonden toevallig?

Roomba E5 te koop

• CreativeS
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:26:
Het jaarlijkse onderhoud komt er weer aan. Had jij al wat gevonden toevallig?
Hmja, ik ben er absoluut niet trots op, maar ik denk dat ik niet anders kan...

https://nl.aliexpress.com/item/1005009688608500.html

Ik heb BMW Classic aangeschreven (en vorig jaar al daar gevraagd), maar helaas geen resultaat.
Best wel een cruciaal onderdeel.

[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 15-05-2026 21:42 ]

• ewrz
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:09:
[...]

juist die brandstoftrims van bank1, de longterm brandstof trims zijn erg afwijkend, maf al vervangen en geen vacuumlek

dus dan geef ik zelf al het antwoord; dan toch maar de sensoren vervangen denk ik? Alleen softwarematig zal wel werken maar voelt toch een beetje beunig
Zou ook gewoon een echte afwijking kunnen zijn waarvoor correct gecorrigeerd wordt. Pas als het buiten de tolerantie komt krijg je een storing voor de pre-kat sensor. Hoe zeker weet je dat er geen vacuumlek is? Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt natuurlijk maar je hebt het al snel over vrijwel de hele motor die je moet controleren op lekkages. Heb je de inlaat er van af gehad?

Ik weet niet of het bij jouw motor past, maar vaak kun je de bank 1 en 2 sensoren verwisselen en kijken of het probleem mee verplaatst of niet. Dan weet je al wat meer.

Je kunt ook gewoon die post-kat sensoren vervangen als je dat liever doet, het uitprogrammeren is soms goedkoper (en permanent) afhankelijk van wat je wel of niet zelf kunt doen.

• sig69
@CreativeS Ok. Qua prijs zou je zeggen dat het geen absolute rommel kan zijn. Laat het me weten aub.

Roomba E5 te koop

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
CreativeS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Hmja, ik ben er absoluut niet trots op, maar ik denk dat ik niet anders kan...

https://nl.aliexpress.com/item/1005009688608500.html

Ik heb BMW Classic aangeschreven (en vorig jaar al daar gevraagd), maar helaas geen resultaat.
Best wel een cruciaal onderdeel.
Paar jaar terug vervangen, weet niet meer uit m’n hoofd bij de coupe of touring.

Mocht je nog de plastic kapjes er bij weghalen om e.e.a. schoon te maken let dan goed op met terug plaatsen op de volgorde. Ik deed iets verkeerd om en bij het corrigeren trok ik gelijk een clipje oid van de nieuwe parafaan kapot.

Met m’n beste plasticsoldeer kunst (lees geknoei) wel weer netjes gekregen. Maar zit je niet op te wachten.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:59

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb led koplampen die de hele tijd aan en uit lijken te gaan. Stond vandaag geparkeerd en die lampen gaan 5x uit en aan binnen een minuut. Iemand vaker dit issue gezien. Lijkt mij niet heel bevoordelijk. Zie het ook wel vaker bij stoplicht in weerkaatsing van de vooeganger dat licht aan en uit gaat.

• CreativeS
  • Niet online
Eric Z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:16:
Paar jaar terug vervangen, weet niet meer uit m’n hoofd bij de coupe of touring.

Mocht je nog de plastic kapjes er bij weghalen om e.e.a. schoon te maken let dan goed op met terug plaatsen op de volgorde. Ik deed iets verkeerd om en bij het corrigeren trok ik gelijk een clipje oid van de nieuwe parafaan kapot.

Met m’n beste plasticsoldeer kunst (lees geknoei) wel weer netjes gekregen. Maar zit je niet op te wachten.
Ik heb ‘m direct na aankoop ook vervangen maar het zit inmiddels allemaal los. Wat dat betreft kan er weinig mis zijn met die van Ali. Langzamerhand wil ik het gewoon opgelost hebben. Voor montage keurig in de Gyeon Trim zetten en dan moet het wel een tijdje goedblijven. Ik zal de TIS eens nakijken. Dank voor de tip in ieder geval.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:33
Na ca. 10 jaar een BMW E87 te hebben gereden - vier jaar lang een gechipte 116d en zes jaar lang een 118i i.v.m. minder woon-werkverkeer kilometers - werd het tijd voor wat anders. Ik had een budget van ca. EUR 30k en had interesse in een G21, G31 of G01. De hoge zit en het postuur van een hoge auto heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Deze week kwam er een mooie dealer-onderhouden en niet geïmporteerde X3 online met de juiste opties: Live Cockpit, HUD, elektrisch wegklapbare trekhaak en adaptive LED. De enige opties die ik er nog graag op had gewild was ACC en een panoramadak, je moet iets te wensen overhouden :)

Er zijn weinig pre-LCI X3 occasions met het Live Cockpit dashboard. Een LCI X3 had ook gekund, maar dat zijn vrijwel allemaal hybride's en ik vind de pre-LCI mooier (sowieso de achterkant). Na een proefritje was de deal vrij snel gesloten, aankomende week kan ik 'm ophalen. De aanpassingen aan het exterieur hadden voor mij niet per sé gehoeven, de lip voor staat erg goed, de spoiler achter wat minder vind ik.

Ik moet nog uitzoeken:
  • Of ik de auto ga chiptunen, het is een standaard 20i die voor dagelijks gebruik prima voldoet, maar extra vermogen is wel lekker. Ik heb BR Performance al gemaild.
  • Of ik een BMW Service Inclusive contract afsluit, de auto is tot op heden dealer-onderhouden en vind het wel prettig om dat voort te zetten. Mijn oude 1 serie werd onderhouden bij een beunhaas, maar dat was een auto met een dagwaarde van een paar duizend euro.
  • Wat ik nodig heb om de auto met de hand te gaan wassen, m'n oude E87 ging gewoon door de wasstraat.
Bedankt voor alle tips en informatie in dit forum, lees het met veel plezier!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K161xtMutmMjB1a06BSXkp6YBII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrfJXyNUogbQpyoHjXEiItpR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg8UNUJY_fV_B-gdJsp285vlZOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWhUbA3h6LA43ppkmJBoXdU8.webp?f=fotoalbum_large

• _Arthur

_Arthur

blub

Denk ook nog even over het verplaatsen van de OBD2 poort.

• IQM

IQM

TheDeuce schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:38:
  • Of ik de auto ga chiptunen, het is een standaard 20i die voor dagelijks gebruik prima voldoet, maar extra vermogen is wel lekker. Ik heb BR Performance al gemaild.
  • Of ik een BMW Service Inclusive contract afsluit, de auto is tot op heden dealer-onderhouden en vind het wel prettig om dat voort te zetten. Mijn oude 1 serie werd onderhouden bij een beunhaas, maar dat was een auto met een dagwaarde van een paar duizend euro.
  • Wat ik nodig heb om de auto met de hand te gaan wassen, m'n oude E87 ging gewoon door de wasstraat.
Mooie wagen! Ik heb vorig jaar ook bij een G01 gekeken. Uiteindelijk toch een G31 LCI gekocht omdat die op de achterbank net wat makkelijker zit met 3 pubers.
Inderdaad, je moet wat te wensen houden qua opties. Mijn oude F11 had zo goed als alles, de G31 niet. Valt mee te leven hoor. Als je wel alle wanna-have's aanvinkt kom je meestal klem te zitten met het budget.

Als je de auto met de hand gaat wassen kan ik de producten van Monello van harte aanbevelen. Vooral de Acquafobia ben ik heel erg tevreden over.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-05 04:39
Na ca. 10 jaar een BMW E87 te hebben gereden - vier jaar lang een gechipte 116d en zes jaar lang een 118i i.v.m. minder woon-werkverkeer kilometers - werd het tijd voor wat anders. Ik had een budget van ca. EUR 30k en had interesse in een G21, G31 of G01. De hoge zit en het postuur van een hoge auto heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Deze week kwam er een mooie dealer-onderhouden en niet geïmporteerde X3 online met de juiste opties: Live Cockpit, HUD, elektrisch wegklapbare trekhaak en adaptive LED. De enige opties die ik er nog graag op had gewild was ACC en een panoramadak, je moet iets te wensen overhouden :)

Er zijn weinig pre-LCI X3 occasions met het Live Cockpit dashboard. Een LCI X3 had ook gekund, maar dat zijn vrijwel allemaal hybride's en ik vind de pre-LCI mooier (sowieso de achterkant). Na een proefritje was de deal vrij snel gesloten, aankomende week kan ik 'm ophalen. De aanpassingen aan het exterieur hadden voor mij niet per sé gehoeven, de lip voor staat erg goed, de spoiler achter wat minder vind ik.

Ik moet nog uitzoeken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi apparaat! Goed wassen is altijd een aanrader op zwart. Scroll het Detailing Topic ff door als je de tijd neemt. Heel veel nieuwe auto-eigenaren die weer met de hand willen wassen.

@DetailingBySmotske

• Pannencouque
IQM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:48:
Mijn oude F11 had zo goed als alles, de G31 niet. Valt mee te leven hoor.
Grappig. Ik heb ooit de stap gemaakt van een behoorlijk volle F11 naar een G31 met een paar goede opties, maar waar ook echt wel eea ontbrak. Ik ben daar nooit warm van geworden en die auto is na een goed halfjaar dus ook weer verkocht. Heb toen iets anders teruggekocht dat veel dikker in de opties zit en dat maakt me een stuk blijer.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:37:
Grappig. Ik heb ooit de stap gemaakt van een behoorlijk volle F11 naar een G31 met een paar goede opties, maar waar ook echt wel eea ontbrak. Ik ben daar nooit warm van geworden en die auto is na een goed halfjaar dus ook weer verkocht. Heb toen iets anders teruggekocht dat veel dikker in de opties zit en dat maakt me een stuk blijer.
Mijn F11 was een echt bomvolle 535i met bijna alles plus een 550i uitlaat/diffuser en een paar achteraf toegevoegde opties van de LCI modellen.
Sommige opties zoals Night Vision, TV en Actiefstoelen voegden voor mij niets toe en kan ik wel missen. Helaas waren Integral Active Steering, Surround View en Stoelventilatie niet te vinden in combinatie met de must have opties binnen mijn budget. (Met de G31 generatie is de optielijst weer 6 pagina's langer geworden.)
Als ik mijn G31 zou verkopen dan zou dat niet vanwege de opties zijn maar eerder dat ik naar een 45e of 50e aandrijflijn zou overstappen.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:58
NLKornolio schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:24:
Heb led koplampen die de hele tijd aan en uit lijken te gaan. Stond vandaag geparkeerd en die lampen gaan 5x uit en aan binnen een minuut. Iemand vaker dit issue gezien. Lijkt mij niet heel bevoordelijk. Zie het ook wel vaker bij stoplicht in weerkaatsing van de vooeganger dat licht aan en uit gaat.
Ik heb dat ook met enige regelmaat met mijn g31. Ik kan het zelf niet goed reproduceren, ik vermoed dat het met een of andere lux sensor te maken heeft.

• sjaak81
ewrz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Zou ook gewoon een echte afwijking kunnen zijn waarvoor correct gecorrigeerd wordt. Pas als het buiten de tolerantie komt krijg je een storing voor de pre-kat sensor. Hoe zeker weet je dat er geen vacuumlek is? Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt natuurlijk maar je hebt het al snel over vrijwel de hele motor die je moet controleren op lekkages. Heb je de inlaat er van af gehad?

Ik weet niet of het bij jouw motor past, maar vaak kun je de bank 1 en 2 sensoren verwisselen en kijken of het probleem mee verplaatst of niet. Dan weet je al wat meer.

Je kunt ook gewoon die post-kat sensoren vervangen als je dat liever doet, het uitprogrammeren is soms goedkoper (en permanent) afhankelijk van wat je wel of niet zelf kunt doen.
De inlaat nog nooit los geweest

MAF is vervangen

Kleppendekselpakking 20k km oud

Carterventilatie 30k km oud

Uitlaat lekt ook niet , geen bijgeluiden oid

Zou het vervangen van de sensoren veel voordelen hebben tov het uitcoderen?

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:10

Ik moet nog uitzoeken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi wagen feliciteerd!
Ik rij dit weekend in de nieuwe X3, hij rijdt opzich lekker comfortabel( ben daarbij ook minder comfortabel gewend :) )

Maar voor de rest bagger bak. kwaliteit echt drama qua kofferbakruimte echt weinig voor zo'n grote auto.
Mn vrouwtje vind het wel weer aangenaam. :+

• Pannencouque
IQM schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:34:
[...]

Mijn F11 was een echt bomvolle 535i met bijna alles plus een 550i uitlaat/diffuser en een paar achteraf toegevoegde opties van de LCI modellen.
Sommige opties zoals Night Vision, TV en Actiefstoelen voegden voor mij niets toe en kan ik wel missen. Helaas waren Integral Active Steering, Surround View en Stoelventilatie niet te vinden in combinatie met de must have opties binnen mijn budget. (Met de G31 generatie is de optielijst weer 6 pagina's langer geworden.)
Als ik mijn G31 zou verkopen dan zou dat niet vanwege de opties zijn maar eerder dat ik naar een 45e of 50e aandrijflijn zou overstappen.
Ah ja, dat is wel heul vol. En de opties die je noemt kun je prima zonder inderdaad.

Desondanks zou ik nu IAS niet meer willen missen, net als comfortstoelen, stuurverwarming, stoelventilatie, etc etc. Sterker nog, ik vond Dakota leder altijd prima maar nu ik Nappa heb gehad merk ik dat dat een stuk fijner aanvoelt, dus wil ik dat eigenlijk ook weer... Net als 4-zone airco, waarmee gezeik op de achterbank in de toekomst voorkomen wordt. Ik heb het nu allemaal, maar in een opvolger is dat extreem lastig inderdaad.

Surround View is het compromis dat ik in deze auto heb gesloten en ook dat zou ik graag weer terug hebben. Is geen harde eis, maar staat wel heel hoog op de wishlist.

Zo hou je wat te wensen hè :P

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:56:
Ah ja, dat is wel heul vol. En de opties die je noemt kun je prima zonder inderdaad.

Desondanks zou ik nu IAS niet meer willen missen, net als comfortstoelen, stuurverwarming, stoelventilatie, etc etc. Sterker nog, ik vond Dakota leder altijd prima maar nu ik Nappa heb gehad merk ik dat dat een stuk fijner aanvoelt, dus wil ik dat eigenlijk ook weer... Net als 4-zone airco, waarmee gezeik op de achterbank in de toekomst voorkomen wordt. Ik heb het nu allemaal, maar in een opvolger is dat extreem lastig inderdaad.

Surround View is het compromis dat ik in deze auto heb gesloten en ook dat zou ik graag weer terug hebben. Is geen harde eis, maar staat wel heel hoog op de wishlist.

Zo hou je wat te wensen hè :P
Ik heb overwogen om Surround View te retrofitten. Maar dat is echt veel werk en daarmee best wel duur.

Het is ook een kwestie van hoeveel tijd je hebt om te zoeken. Naar mijn F11 heb ik bijna een half jaar gezocht. In eerste instantie opgegeven en toen kwam 'ie ineens voorbij. Deze keer had ik geen tijd om zo lang te zoeken. Ik denk dat ik alles bij elkaar 2-4 weken gezocht heb ofzo. Toen ik deze opvallende kleur -Tansanitblau- met 846m velgen voorbij zag komen was ik verkocht. Hij had alle must haves van mijn lijstje zoals HUD, comfortstoelen, ACC, trekhaak met 2000kg trekgewicht en stuurverwarming. (En nog een paar onzinnige opties zoals display key, gesture control en ambien air package maar goed.)

• ewrz
sjaak81 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:06:
[...]

De inlaat nog nooit los geweest

MAF is vervangen

Kleppendekselpakking 20k km oud

Carterventilatie 30k km oud

Uitlaat lekt ook niet , geen bijgeluiden oid

Zou het vervangen van de sensoren veel voordelen hebben tov het uitcoderen?
Onder de inlaat zit bij veel BMW motoren een woud van vacuumslangen, blinde doppen en andere rubber delen. Kan allemaal uitdrogen en voor vacuumlekkage zorgen. Ik heb bij een E46 alles vervangen toen ik hem kocht en 8 jaar later was een aantal van die dingen opnieuw aan vervanging toe, ondanks dat de auto maar iets van 20000km gereden had in die tijd (cabrio voor de zomer). Dus afhankelijk van de leeftijd van je auto zeker de moeite om er wat nader naar te kijken.

Sensoren vervangen is ook prima (even er van uit gaande dat de sensoren daadwerkelijk stuk zijn). Uitcoderen is permanent en mocht er daadwerkelijk een katalysatorprobleem zijn, is het toch opgelost (een sensor kan al een melding geven voordat de uitstoot een probleem wordt voor de apk)

Ik zou de beslissing laten afhangen van waar je je het beste bij voelt ten opzichte van de te maken kosten.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

CreativeS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:20:
Hij moest nu genoegen nemen met een 4 cilinder en met een elektrisch bereik van 20km. Die van mij was toch 'voordeliger' ondanks de oudere onderdelen :9
20 km? Niet voor een 330e neem ik aan? 😀

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik moet nog uitzoeken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schitterende wagen! Gefeliciteerd!

• CreativeS
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:04:
20 km? Niet voor een 330e neem ik aan? 😀
Nog uit de F-serie.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:33

Puf

De kaartupdate (2026-1) voor mijn ID6 unit (NBT EVO) is eindelijk beschikbaar. Is nu aan het downloaden op een USB Stick. Voorgaande jaren kwam er 2x per jaar een update uit - in februari en in augustus. Aangezien er sinds augustus 2025 geen update meer is geweest en hij nu precies halverwege feb-aug uitkomt, vermoed ik dat de frequentie omlaag is geschroefd naar 1x per jaar.

• IQM

IQM

Puf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:14:
De kaartupdate (2026-1) voor mijn ID6 unit (NBT EVO) is eindelijk beschikbaar. Is nu aan het downloaden op een USB Stick. Voorgaande jaren kwam er 2x per jaar een update uit - in februari en in augustus. Aangezien er sinds augustus 2025 geen update meer is geweest en hij nu precies halverwege feb-aug uitkomt, vermoed ik dat de frequentie omlaag is geschroefd naar 1x per jaar.
Zoals een maandje geleden ook geconstateerd werd voor de BMW OS 7 (LIVE) navigatieupdate. Die kwam altijd 4x per jaar uit, nu lijkt het naar 2x per jaar te gaan. Helaas zijn de abonnementsprijzen niet gehalveerd...

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:00
Afgelopen week zijn we gaan oriënteren op de opvolger van onze F31 320i. Stonden een 330e xDrive en 430i GC op de planning. De 330e vonden wij tegenvallen, best schokkerig met wegrijden/remmen en ik vond dat het wel erg complex aanvoelen met een start/stop, automaat en hybride aandrijflijn. De auto moet toch wel erg veel nadenken na een simpele druk op het gaspedaal. Het toegenomen gewicht vond ik niet direct storend want het vermogen en de xDrive vangen het prima op. Het zal allemaal wel een beetje wennen zijn maar het het was het voor ons niet.

De 430i daarentegen was wel echt genieten geblazen. Snel, wendbaar en agressief. Deze had een adaptief onderstel en dat vonden wij toch wel erg fijn. Redelijke comfortabel voor de hobbelige binnenwegen en snaarstrak op de vlakke wegen. Deze was uitgerust in San Remo groen met rode sportremmen en competition stoelen, erg mooie combinatie. Toch valt ie af want ik vond de competition stoelen toch wel erg smal voor de benen, zeker voor de langere ritten op de cruise control. Ook was er geen head-up display en moest er nog een trekhaak bij. En omdat deze al op onze top zat qua budget valt ie af.

Maar goed, veel geleerd. We zoeken verder naar een 330i of 430i nu.
Puf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:14:
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik vond het ook al lang duren. Nu is wel bekend van BMW dat ze updates terugbrengen naarmate de systemen ouder worden. Achja ons huisnummer is nog steeds niet bekend, we zijn hier 7 jaar geleden komen wonen :O . Op https://maps.here.com staat ie al wel maar het is nog niet opgenomen in de kaartmateriaal van 2026...

[ Voor 41% gewijzigd door MrFl0ppY op 18-05-2026 11:21 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Merellecht
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 12:28
Ik heb een BMW 1 (diesel (1.6 ED) - bouwjaar 2012) met 195.000 km op de teller. De distributieketting is op vandaag nog niet vervangen. Moest vandaag voor iets anders naar de officiële BMW-garage en die zeiden dat dit eigenlijk best al vervangen zou zijn (we deden onze auto altijd bij een lokale BMW-specialist op onderhoud maar die is sinds dit jaar in pensioen).

Mijn vraag is nu: laat ik dat best vervangen of kan een mechanieker zien of vervanging al dan niet al nodig is (slijtage?)? Volgende (groot) onderhoud is pas binnen 25.000 km dus niet voor direct.

Wat zou dat ongeveer kosten (in België)? Ik lees prijzen van €750-€1100 bij een BMW-specialist maar prijzen van >€1500 bij de BMW-garage zelf.

Bedankt!

• ewrz
Merellecht schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
Ik heb een BMW 1 (diesel (1.6 ED) - bouwjaar 2012) met 195.000 km op de teller. De distributieketting is op vandaag nog niet vervangen. Moest vandaag voor iets anders naar de officiële BMW-garage en die zeiden dat dit eigenlijk best al vervangen zou zijn (we deden onze auto altijd bij een lokale BMW-specialist op onderhoud maar die is sinds dit jaar in pensioen).

Mijn vraag is nu: laat ik dat best vervangen of kan een mechanieker zien of vervanging al dan niet al nodig is (slijtage?)? Volgende (groot) onderhoud is pas binnen 25.000 km dus niet voor direct.

Wat zou dat ongeveer kosten (in België)? Ik lees prijzen van €750-€1100 bij een BMW-specialist maar prijzen van >€1500 bij de BMW-garage zelf.

Bedankt!
Is wel een aandachtspunt bij die motoren ja. De officiele BMW werkwijze is motor uitbouwen maar veel onafhankelijke bedrijven doen het door alleen de versnellingsbak uit te bouwen, dat scheelt nogal wat werk en is daarom wat goedkoper.

Als de ketting geluid maakt, niet mee wachten tenzij je de auto wil afdanken zodra de motor kapot gaat. Een geoefende monteur er naar laten kijken, die hoort wel of het dringend nodig is of niet (slijpend geluid, klinkt een beetje als een fietsketting die tegen een jasbeschermer komt)

Goede voor/na video, het geluid is niet heel hard maar wel te horen
Pagina: 1 ... 401 402 Laatste