Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat was je bandendruk weet je dat? i4 vreet hoe dan ook (Hankook of niet) binnenkantjes als je met de fabrieksuitlijning en aanbevolen bandendruk rijdt, kan makkelijk 0,3 bar boven de aanbeveling rijden om enigszins meer op het loopvlak te komen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
2.5 all round. Zodra de auto bij de dealer staat laat ik ze ook nog wel keertje opnieuw uitlijnen.

https://printcraft3d.nl


  • wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mr Pingu schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:58:
Wat was je bandendruk weet je dat? i4 vreet hoe dan ook (Hankook of niet) binnenkantjes als je met de fabrieksuitlijning en aanbevolen bandendruk rijdt, kan makkelijk 0,3 bar boven de aanbeveling rijden om enigszins meer op het loopvlak te komen.
Ik rij 2,9 / 3,1 (onbeladen, bij 'koud'). Controleer regelmatig thuis met de compressor. Bij beladen (bv vakantie) die ik er achter nog iets bij.

Heb overigens nu weer dezelfde Hankook eronder... :o

Divide and conquer.


  • IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

IQM

Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:
2.5 all round. Zodra de auto bij de dealer staat laat ik ze ook nog wel keertje opnieuw uitlijnen.
Niet om het één of ander maar een dealer lijnt uit zoals BMW voorschrijft. Zou je niet beter naar een echte uitlijnspecialist met verstand van wegligging en bandenslijtage gaan?
Enne, 2,5 bar rondom is volgens Lammert te weinig. ;)

  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:
2.5 all round. Zodra de auto bij de dealer staat laat ik ze ook nog wel keertje opnieuw uitlijnen.
Veel te zacht voor de achterbanden bij i4.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:
2.5 all round. Zodra de auto bij de dealer staat laat ik ze ook nog wel keertje opnieuw uitlijnen.
Lijkt me heel erg zacht. Op mijn F30 320i vedergewicht heb ik al 2,6 voor en 3,0 achter.

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
Ik heb de auto pas een maand dus had nog niet naar de banden spanning gekeken voordat dit gebeurde, toen zag ik de rest op 2,5 staan.

https://printcraft3d.nl


  • oostland33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 18:07
2.7 voor 3.0 achter. altijd goed! lekker stuiteren over de weg met m sport onderstel....

[ Voor 45% gewijzigd door oostland33 op 01-06-2026 18:07 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb 0.3 (kleine 10%) harder dan de adviesspanning. Voor dus 2.7 en achter 2.9. Men moet niet vergeten dat de adviesbandenspanning van BMW enigszins voor de hele doelgroep wordt geadviseerd. Veelal teveel op comfort. En bij het E-chassis zijn de adviezen ook voor RFT. Non-RFT moet je er wat bij doen om de hardheid te compenseren. En ik moet eerlijk bekennen... op de standaard bandenspanning kreeg ik een beginnend zaagtandprofiel aan de binnenkant... dat had dus cupping kunnen worden, maar het is redelijk bijgetrokken.

En stuiteren? Het zou jammer zijn als je onderstel stug is en je hebt veel zijdelingse beweging door zachte wangen :)

  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

CreativeS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:53:
Ik heb 0.3 (kleine grote 10%) harder dan de adviesspanning...
:)

Verder eens. Adviesspanning (zeker bij normale belading) is veel te zacht. Bij RFT is voor mij uitgangspunt het midden tussen wat BMW aangeeft voor min. en max. belasting. Bij non-RFT mag er van mij zelfs nog 0.2 bovenop.

[ Voor 39% gewijzigd door Puf op 01-06-2026 22:04 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wat zal jij lekker slapen... :O

  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

CreativeS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:03:
[...]


Wat zal jij lekker slapen... :O
Ik dacht dat jij dit wel kon waarderen als zelfbenoemd OCD'er. ;)

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
IQM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:11:
[...]


Niet om het één of ander maar een dealer lijnt uit zoals BMW voorschrijft. Zou je niet beter naar een echte uitlijnspecialist met verstand van wegligging en bandenslijtage gaan?
Enne, 2,5 bar rondom is volgens Lammert te weinig. ;)
Mwah, ligt echt aan je dealer en de medewerkers daar. Natuurlijk zullen ze vast niet zo bedreven zijn als Lammert! Maar goed ik gooi wel even balletje op, de auto moet er toch heen voor de nieuwe bandjes. Ik denk dat ik voor de Michelin PS4 ga, die zijn er ook met ster markering in de juiste maat en hebben zo goed als dezelfde rol weerstandscoëfficiënt.

https://printcraft3d.nl


  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Mwah, ligt echt aan je dealer en de medewerkers daar. Natuurlijk zullen ze vast niet zo bedreven zijn als Lammert! Maar goed ik gooi wel even balletje op, de auto moet er toch heen voor de nieuwe bandjes. Ik denk dat ik voor de Michelin PS4 ga, die zijn er ook met ster markering in de juiste maat en hebben zo goed als dezelfde rol weerstandscoëfficiënt.
Ik snap wel dat je onder garantie voor sterbanden kiest. Over het algemeen zijn de nieuwste generaties wel een stuk beter qua wegligging en slijtvastheid (zelfs zonder ster).

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Puf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ik dacht dat jij dit wel kon waarderen als zelfbenoemd OCD'er. ;)
Normaal gesproken wel... tegenwoordig kan ik dat keurig onderdrukken :)
Lees: wat minder laten overheersen. Druk druk druk.

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:07:
Ik denk dat ik voor de Michelin PS4 ga...
Pilot Sport 4 is vervangen door de Pilot Sport 5... tenzij je de Pilot Sport 4S bedoelt.. :) Voor mij geen andere band in ieder geval. Wel eens getwijfeld... maar blijf Michelin trouw... ik kan er mee 'lezen en schrijven'.

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 01-06-2026 22:17 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik rij overigens weer met een oranje MIL rond. Deze keer bewust. Vandaag is de auto voor wat kleine dingetjes weggeweest. Soms bij het starten schudt de auto wel eens (lichtjes). Een kniesoor die erop let, maar het stoort mij. Hele motorruimte is nagekeken. Geen valse lucht. LMM is keurig schoon. Motor zelf is picobello in orde. Maar de waardes van bank 1 (cilinder 1, 2, 3) en bank 2 (cilinder 4, 5, 6) verschillen wat te veel. Toevallig de bank waarbij dus een kapotte bobine aanwezig was die dus al een tijdje voor een verkeerde ontbranding zorgde. Waarschijnlijk is de schuldige de O²-sensor na de kat. Deze is losgekoppeld en zo probeer ik het een aantal dagen. Is er geen 'geschud', dan wordt die vervangen. Ja, ik ga ook nog even de autobahn op om alles even goed heet te stoken.

En eh... ik ben heel benieuwd hoe de Compact morgen rijdt met nieuwe Michelin Cross Climate 3 en nieuwe achterveren. Ik moet er echt weer meer aandacht aan besteden.

[ Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 01-06-2026 22:32 ]


  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
CreativeS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:16:
[...]


Pilot Sport 4 is vervangen door de Pilot Sport 5... tenzij je de Pilot Sport 4S bedoelt.. :) Voor mij geen andere band in ieder geval. Wel eens getwijfeld... maar blijf Michelin trouw... ik kan er mee 'lezen en schrijven'.
Nee ik had bewust de PS4 getikt, de 5 is er niet met ster en de PS4S heeft veel meer rolweerstand wat voor een EV als de i4 juist ongewenst is. Onder de m3 heb ik wel PS4S ;-)

de niet OE ps4 heeft ook meer rolweerstand dan de standaard.

plus de dealer gaat sowieso geen niet ster banden monteren onder garantie;-)

https://printcraft3d.nl


  • DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 15:22
MadMarky schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:05:
[...]
BMW heeft nog niet zo lang EVs in het assortiment (op de i3 na) dus rij ik nu Koreaans, omdat een i4 nog veel te prijzig is.
Welke Koreaan is het?

  • Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
MrFl0ppY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:27:
Klopt, heb voor hetzelfde gestaan. Puur in aanschaf en voor het rijden zijn de e's veruit het voordeligste. De angel zit 'm in het accupakket. Die ga je gewoon een keer tegenkomen voor de 200k. Dat ben je OF zelf OF jouw opvolger. Beide opties kost het je geld. Of het dan aan het einde van de rit voordeliger was of niet is koffiedik kijken. Dus heb ik zelf maar besloten om de keuze te maken op basis van hoe de auto rijdt en daar vonden wij een pure benzine toch nog echt wel beter. Veel verfijnder te besturen en minder bemoeienis van een computer. En dat is nog los van de nadelen zoals gewicht en minder kofferbakruimte.

Maar goed, aan de andere kant is er veel meer aanbod van e series dus kun je wel makkelijker er één vinden die precies voldoet aan jou wensen qua uitrusting en kleur etc.
Ik werd hier wel door getriggerd. Want ik vind het nogal een aanname dat je er voor de 200k mee geconfronteerd wordt. Waar is de onderbouwing? We zien nu één 330e die met 195k op de klok, waarvan 105k elektrisch, die een nieuwe accu nodig heeft. Als ik dat even extrapoleer, heb ik 280dkm nodig om aan 105k elektrische kilometers te komen. En ik laad vrij veel aan huis op. Ik denk dat menig 330e zo rond de 25% elektrische kilometers uitkomt.

Zelf kan ik geen cijfers vinden over hybride bmws of Volvo v60’s etc, die bij bosjes sneuvelen onder de 200dkm.

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:05

Tylen

Neem mij niet te serieus

Ah check my bad. Ook mooi ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 15:11
Marc Rademaker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Ik werd hier wel door getriggerd. Want ik vind het nogal een aanname dat je er voor de 200k mee geconfronteerd wordt. Waar is de onderbouwing? We zien nu één 330e die met 195k op de klok, waarvan 105k elektrisch, die een nieuwe accu nodig heeft. Als ik dat even extrapoleer, heb ik 280dkm nodig om aan 105k elektrische kilometers te komen. En ik laad vrij veel aan huis op. Ik denk dat menig 330e zo rond de 25% elektrische kilometers uitkomt.

Zelf kan ik geen cijfers vinden over hybride bmws of Volvo v60’s etc, die bij bosjes sneuvelen onder de 200dkm.
Je hebt gelijk er zit wel een nuance in het verhaal. Het gaat immers niet zozeer hoeveel de auto in totaal heeft gereden maar vooral hoeveel je elektrisch hebt gereden (laden/ontladen). Dat verscheelt nogal per persoon/auto. De één rijdt 1 op de 10 kilometer elektrisch en de ander 5 op de 10. Maar dat de levensduur vrij beperkt is wordt in het dit filmpje goed uitgelegd:
Die 2 ton is vooral op mezelf betrokken want ik wil (en kan) ook veel elektrisch rijden met een e. Daar zit immers ook het voordeel en ik kan thuis 's middags thuis opladen met zonnepanelen. Dus ik zou ook meer richting die 50% elektrisch gaan gok ik zo.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Mwah, ligt echt aan je dealer en de medewerkers daar. Natuurlijk zullen ze vast niet zo bedreven zijn als Lammert! Maar goed ik gooi wel even balletje op, de auto moet er toch heen voor de nieuwe bandjes. Ik denk dat ik voor de Michelin PS4 ga, die zijn er ook met ster markering in de juiste maat en hebben zo goed als dezelfde rol weerstandscoëfficiënt.
Ja, voor garantie kom je denk ik niet onder de stermarkering uit. Normaal gesproken zou ik ook de voorkeur geven aan de laatste iteratie van een band (bv Michelin PS5 of Conti SC7).

Divide and conquer.


  • MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb getwijfeld tussen een Niro/Kona en een Ioniq 5/EV6, uiteindelijk voor de meest compacte variant gekozen (Kona) omdat ik de ruimte niet persé nodig heb. Scheelt ook nog wel dat ie flink zuiniger met energie om springt ( voor mij 14-16kWh/100km) dan een i4, als ik de gebruikerservaringen daarvan zo lees.

🖥️ | 🏎️ | 🚙


  • timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:24
Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Nee ik had bewust de PS4 getikt, de 5 is er niet met ster en de PS4S heeft veel meer rolweerstand wat voor een EV als de i4 juist ongewenst is. Onder de m3 heb ik wel PS4S ;-)

de niet OE ps4 heeft ook meer rolweerstand dan de standaard.

plus de dealer gaat sowieso geen niet ster banden monteren onder garantie;-)
Ehm....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAn8fL6h9j6RncZ9nlTPZdCr_ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBS5FuffXvy7SCqRSrW8P27q.jpg?f=fotoalbum_large

  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:24
Breedset

225/40 R19 XL
255/35 R19 XL

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
timbak02 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Breedset

225/40 R19 XL
255/35 R19 XL
De i4 heeft als het goed is: 245/40R19 en 255/40R19...

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:05

Tylen

Neem mij niet te serieus

Vandaag de X5 laten unlocken bij ATM. Ging lekker soepel. Nu de ron95 stage 1 map erin en ben van 400/600 naar 480/720 (pk/nm) gegaan en de 0 tot 100 vanuit launch control ging van 5,6 naar 5,0. Snel de tank leegrijden en 98 erin en die map erop ;)

Ben er helemaal blij mee.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

timbak02 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Breedset

225/40 R19 XL
255/35 R19 XL
CreativeS schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:48:
[...]


De i4 heeft als het goed is: 245/40R19 en 255/40R19...
Precies mijn punt, die maat is de PS5 er niet met * ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:57
Tylen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:06:
Vandaag de X5 laten unlocken bij ATM. Ging lekker soepel. Nu de ron95 stage 1 map erin en ben van 400/600 naar 480/720 (pk/nm) gegaan en de 0 tot 100 vanuit launch control ging van 5,6 naar 5,0. Snel de tank leegrijden en 98 erin en die map erop ;)

Ben er helemaal blij mee.
Heb je ook al XHP voor de versnellingsbak?

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:05

Tylen

Neem mij niet te serieus

Dennis_sla schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:15:
[...]

Heb je ook al XHP voor de versnellingsbak?
Die wilde ik gisteren gaan doen (kan je zelf doen) maar de app zei dat mijn bak niet supported is. Wat ik raar vind.
edit:
net even verder gekeken en idd loopt het zelf flashen tot 2021. Dus ik zou weer terug naar atm moeten haha. Ach ze zitten om de hoek.

[ Voor 21% gewijzigd door Tylen op 03-06-2026 07:42 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

IQM

melensuup schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:18:
Kaarten 2026-1 zijn nu te downloaden.
Vanmorgen kreeg ik een melding dat de navigatie bijgewerkt is. Blijkbaar is Live 2026-2 stilletjes uitgebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmUNlfxMXZNunt-dOWgZBncqT_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/de771Lw3iHNqyGuFBvdlurd6.jpg?f=fotoalbum_large
Tylen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 06:32:
[...]
net even verder gekeken en idd loopt het zelf flashen tot 2021. Dus ik zou weer terug naar atm moeten haha. Ach ze zitten om de hoek.
[/edit]
Daar zit ik dus ook mee. De mijne is van 03-2021. Officieel is het tot 06-2021 maar als ik op mijn VIN zoek krijg ik ook een melding.
Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:07:
Mwah, ligt echt aan je dealer en de medewerkers daar. Natuurlijk zullen ze vast niet zo bedreven zijn als Lammert! Maar goed ik gooi wel even balletje op, de auto moet er toch heen voor de nieuwe bandjes. Ik denk dat ik voor de Michelin PS4 ga, die zijn er ook met ster markering in de juiste maat en hebben zo goed als dezelfde rol weerstandscoëfficiënt.
Mocht je er belang bij hebben wil ik je het uitlijningsrapport van Lammert voor mijn G31 wel sturen. Deze waarden zijn vergelijkbaar met de uitlijning van mijn vorige F11. Reed erg prettig en zeer gelijkmatige bandenslijtage.

[ Voor 25% gewijzigd door IQM op 03-06-2026 09:04 ]


  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
Sorry ik zal in het vervolg nog duidelijker zijn. Niet beschikbaar met ster in de maat die ik nodig heb ;-)
wimpie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Ja, voor garantie kom je denk ik niet onder de stermarkering uit. Normaal gesproken zou ik ook de voorkeur geven aan de laatste iteratie van een band (bv Michelin PS5 of Conti SC7).
Heb er naar gekeken. Maar de niet ster versies van de nieuwe banden hebben een veel hogere rolweerstand.

[ Voor 31% gewijzigd door Greetoz op 03-06-2026 15:28 ]

https://printcraft3d.nl


  • Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:57
Tylen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 06:32:
[...]

Die wilde ik gisteren gaan doen (kan je zelf doen) maar de app zei dat mijn bak niet supported is. Wat ik raar vind.
edit:
net even verder gekeken en idd loopt het zelf flashen tot 2021. Dus ik zou weer terug naar atm moeten haha. Ach ze zitten om de hoek.
Ik heb mijn auto afgelopen maand ook een stage 1 gegeven, maar XHP is echt een absolute must!

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |


  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

Greetoz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Sorry ik zal in het vervolg nog duidelijker zijn. Niet beschikbaar met ster in de maat die ik nodig heb ;-)


[...]


Heb er naar gekeken. Maar de niet ster versies van de nieuwe banden hebben een veel hogere rolweerstand.
Bij UHP banden ligt de nadruk op grip. Rolweerstand, grip en tractie houden direct verband met elkaar. Daarom zal een sportieve UHP band over het algemeen minder zuinig rijden en meer grip hebben dan een eco-band. De grootste kracht die een auto op snelwegsnelheid moet overwinnen is de luchtweerstand. 30% toename van de rolweerstand resulteert gemiddeld slechts in een 3-5% hoger verbruik.

Lang verhaal kort - ik zou me persoonlijk niet blindstaren op rolweerstand als je een BMW rijdt. Uiteindelijk wil je ook gewoon lekker hoeken en grip houden.

https://www.michelin.nl/auto/advies/basisbeginselen-banden/rolweerstand9

  • timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:24
Greetoz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Sorry ik zal in het vervolg nog duidelijker zijn. Niet beschikbaar met ster in de maat die ik nodig heb ;-)
Idd kon ik niet opmaken uit je berichtje. Overigens zijn het wel hele fijne banden

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
Puf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:45:
[...]

Bij UHP banden ligt de nadruk op grip. Rolweerstand, grip en tractie houden direct verband met elkaar. Daarom zal een sportieve UHP band over het algemeen minder zuinig rijden en meer grip hebben dan een eco-band. De grootste kracht die een auto op snelwegsnelheid moet overwinnen is de luchtweerstand. 30% toename van de rolweerstand resulteert gemiddeld slechts in een 3-5% hoger verbruik.

Lang verhaal kort - ik zou me persoonlijk niet blindstaren op rolweerstand als je een BMW rijdt. Uiteindelijk wil je ook gewoon lekker hoeken en grip houden.

https://www.michelin.nl/auto/advies/basisbeginselen-banden/rolweerstand9
Met mijn M3 ben ik het daar helemaal mee eens maar voor de i4 is 5% minder range op elke lading gewoon veel en daarmee ga ik niet lekker vol de bocht om en de grip limiet opzoeken. De auto is simpelweg voor een ander doel aangeschaft. Het is ook niet alsof de PS4 opeens een hele slechte band is.

Tevens is nieuwer niet altijd in alle opzichten en situatie beter. Zo is de oude PSS in droog weer op een track sneller dan de nieuwere PS4S.

https://printcraft3d.nl


  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 15:12
Dennis_sla schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Ik heb mijn auto afgelopen maand ook een stage 1 gegeven, maar XHP is echt een absolute must!
Normaal gezien ben je altijd beter een tuning te doen in combinatie met een tuning voor de ZF, al is het zelfs enkel al maar voor de torque limiter te verhogen.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
Greetoz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Met mijn M3 ben ik het daar helemaal mee eens maar voor de i4 is 5% minder range op elke lading gewoon veel en daarmee ga ik niet lekker vol de bocht om en de grip limiet opzoeken. De auto is simpelweg voor een ander doel aangeschaft. Het is ook niet alsof de PS4 opeens een hele slechte band is.

Tevens is nieuwer niet altijd in alle opzichten en situatie beter. Zo is de oude PSS in droog weer op een track sneller dan de nieuwere PS4S.
Zo’n drama, die stermarkering. Ik kon kiezen uit hankook ventus s1 evo3, cinturato p7, turanza t005 (die had ik) of pilot sport 4. De tests vond ik maar weinig verhelderend dus voor de hankooks gegaan. Grip kwam ik nooit tekort, band lijkt iets meer te rollen bij ingaan van de bocht. Geluid kan ik nog niet inschatten. Verbruik boeit me niet zo.

  • MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:04

MLLL

Palm Treo 650

CreativeS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:53:
Ik heb 0.3 (kleine 10%) harder dan de adviesspanning. Voor dus 2.7 en achter 2.9. Men moet niet vergeten dat de adviesbandenspanning van BMW enigszins voor de hele doelgroep wordt geadviseerd. Veelal teveel op comfort. En bij het E-chassis zijn de adviezen ook voor RFT. Non-RFT moet je er wat bij doen om de hardheid te compenseren. En ik moet eerlijk bekennen... op de standaard bandenspanning kreeg ik een beginnend zaagtandprofiel aan de binnenkant... dat had dus cupping kunnen worden, maar het is redelijk bijgetrokken.

En stuiteren? Het zou jammer zijn als je onderstel stug is en je hebt veel zijdelingse beweging door zachte wangen :)
Dit vind ik wel interessant.

Ik heb een set Pirelli nagenoeg nieuw die geven best veel lawaai na 5000km.

Een set Goodyears die leken vrij stil te zijn voordat ik een set winterbanden van Dunlop monteerde.

Nu had ik de Goodyears afgelopen maand weer onder de auto gemonteerd, alleen heb ik de wielen die achter zaten op de vooras gezet en voor op de achteras. Nu geven die banden ook een takkeherrie.

Volgens mij hebben alle drie de sets een stermarkering en zijn Runflats

Zelfs de winterbanden zijn stiller boven de 80km/u


Ik heb mijn bandenspanning achter op 2,5 bar en voor op 2.2 bar, ik kan het beter dus iets verhogen om cupping/zaagtandeffect te voorkomen begrijp ik?


Gaat om 530D F11

  • IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

IQM

MLLL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:56:
Dit vind ik wel interessant.

Ik heb een set Pirelli nagenoeg nieuw die geven best veel lawaai na 5000km.

Een set Goodyears die leken vrij stil te zijn voordat ik een set winterbanden van Dunlop monteerde.

Nu had ik de Goodyears afgelopen maand weer onder de auto gemonteerd, alleen heb ik de wielen die achter zaten op de vooras gezet en voor op de achteras. Nu geven die banden ook een takkeherrie.

Volgens mij hebben alle drie de sets een stermarkering en zijn Runflats

Zelfs de winterbanden zijn stiller boven de 80km/u


Ik heb mijn bandenspanning achter op 2,5 bar en voor op 2.2 bar, ik kan het beter dus iets verhogen om cupping/zaagtandeffect te voorkomen begrijp ik?


Gaat om 530D F11
Mijn persoonlijke ervaring met Goodyear onder een F11 is prima. 2 sets (245/40R19) versleten. Daarna heb ik rondom Pirelli laten monteren. Die waren stiller en hadden meer grip. Waarschijnlijk sleten ze ook veel sneller dan de Goodyears maar ik heb de wagen na montage vrij snel ingeruild.

Nu heb ik onder mijn G31 Hankook. Achter de tweede set inmiddels. Wel wat hard en niet heel stil maar qua grip geen klagen en ze waren niet heel duur.

Maar 2,2 en 2,5 bar onder een F11 is veel te weinig. Dat zou ik echt wel 0,4-0,5 bar hoger zetten.

  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 15:12
Ik heb de Pirelli P Zero 5 stermarkering breedset in 19". Tot hiertoe zeer tevreden van!
Voordien PS4S gereden maar ik kan niet vergelijken omdat dat niet op dezelfde wagen was. De Michelin is ondertussen al van 2017 op de markt en ik wou een nieuwere band proberen (welke zeer goed uit reviews komt).

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:04

MLLL

Palm Treo 650

IQM schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:35:
[...]


Mijn persoonlijke ervaring met Goodyear onder een F11 is prima. 2 sets (245/40R19) versleten. Daarna heb ik rondom Pirelli laten monteren. Die waren stiller en hadden meer grip. Waarschijnlijk sleten ze ook veel sneller dan de Goodyears maar ik heb de wagen na montage vrij snel ingeruild.

Nu heb ik onder mijn G31 Hankook. Achter de tweede set inmiddels. Wel wat hard en niet heel stil maar qua grip geen klagen en ze waren niet heel duur.

Maar 2,2 en 2,5 bar onder een F11 is veel te weinig. Dat zou ik echt wel 0,4-0,5 bar hoger zetten.
Ik heb volgens mij die gegevens afgelezen op de sticker die op de b pilaar zit als je de bestuurdersdeur opent.


Vond het zelf toen ook al aan de lage kant.

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
MLLL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Dit vind ik wel interessant.

Ik heb een set Pirelli nagenoeg nieuw die geven best veel lawaai na 5000km.

Een set Goodyears die leken vrij stil te zijn voordat ik een set winterbanden van Dunlop monteerde.

Nu had ik de Goodyears afgelopen maand weer onder de auto gemonteerd, alleen heb ik de wielen die achter zaten op de vooras gezet en voor op de achteras. Nu geven die banden ook een takkeherrie.

Volgens mij hebben alle drie de sets een stermarkering en zijn Runflats

Zelfs de winterbanden zijn stiller boven de 80km/u


Ik heb mijn bandenspanning achter op 2,5 bar en voor op 2.2 bar, ik kan het beter dus iets verhogen om cupping/zaagtandeffect te voorkomen begrijp ik?


Gaat om 530D F11
Mijn indruk is dat winterbanden zowiezo wat stiller zijn dan zomerbanden, waarschijnlijk omdat ze wat zachter rubber gebruiken. Heb vorige maand een nieuwe set zomerbanden gekocht (Michelin Primacy 5) en ze maken duidelijk meer geluid dan de (ook Michelin) winterbanden. Zelfde maat. Komen vrij gemiddeld uit de ADAC test qua geluid.

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 08:08
ewrz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:39:
[...]


Mijn indruk is dat winterbanden zowiezo wat stiller zijn dan zomerbanden, waarschijnlijk omdat ze wat zachter rubber gebruiken. Heb vorige maand een nieuwe set zomerbanden gekocht (Michelin Primacy 5) en ze maken duidelijk meer geluid dan de (ook Michelin) winterbanden. Zelfde maat. Komen vrij gemiddeld uit de ADAC test qua geluid.
Elke band maakt sowieso ook een geluid op een andere frequentie. Er is ook zeker daarmee een groot verschil tussen zomer en winterbanden, omdat winterbanden meer open kanalen hebben, waar zomerbanden meer stroken hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.apkserviceheiloo.nl/media/illustratie/anwb_w760.jpeg


In de cabrio merk ik het heel duidelijk, simpel gezegd omdat het dak minder verschillende tonen isoleert. In de winter zijn autos gemiddeld gewoon een stuk luidruchtiger, maar met een andere toonfrequentie dan in de zomer. In de zomer zijn de grote SUVs vooral erg luidruchtig, denk X5, Q7, Model X. Maar ook de lagere zware autos kunnen er wat van, zoals de huidige M5.
Maar je merkt ook de goedkope banden op, vaak onder koekblikjes. Meestal met een hele hoge frequentie vergeleken bij de rest.

Maar die andere toonhoogtes maken dat je auto wellicht beter geisoleerd is tegen de een als tegen de ander. Daarmee kan een luidruchtigere band in een test voor jou stiller zijn. (tenzij je met het raam/dak open rijdt)

[ Voor 8% gewijzigd door Martin.Air op 04-06-2026 09:08 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ikbenben schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:42:
De Michelin is ondertussen al van 2017 op de markt en ik wou een nieuwere band proberen (welke zeer goed uit reviews komt).
En doet nog steeds mee met de top. Moet je nagaan hoe goed deze band is :) Dat deze pas na jaren voorbij gestreeft wordt... zegt genoeg. Maar het lijkt natuurlijk altijd heel wat al die verschillen, maar veel is gewoon in de marge natuurlijk. Veel banden zijn niet te vergelijken en reageren gewoon anders.

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 05-06-2026 21:22 ]


  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 15:12
CreativeS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]


En doet nog steeds mee met de top. Moet je nagaan hoe goed deze band is :) Dat deze pas na jaren voorbij gestreeft wordt... zegt genoeg. En Continental (welke nu vaak hoog staat) heeft ruim een mm extra profiel uit fabriek en slijt toch sneller. Maar het lijkt natuurlijk altijd heel wat al die verschillen, maar veel is gewoon in de marge natuurlijk. Veel banden zijn niet te vergelijken en reageren gewoon anders.
Zeker weten!
Uiteindelijk zijn de verschillen allemaal niet zo groot tussen de topbanden en dan zelfs meestal nog als men meer op de limiet gaat rijden.
Btw, op deze test heb ik mij gebaseerd : https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Best-Performance-Summer-Tyres-For-2025.htm

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb deze zomer voor het eerst de Falken FK520 om wat geld te besparen. Ik ben positief verrast over de grip en het gevoel, directer dan de Premium Contacts (6) die ik voorheen had en de band geeft veel vertrouwen in de

Grote nadeel is wel het geluid, ze maken net zoveel lawaai als m’n winterbanden. Maargoed je kan niet alles hebben als je in prijs naar beneden gaat.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
ikbenben schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:54:
[...]

Zeker weten!
Uiteindelijk zijn de verschillen allemaal niet zo groot tussen de topbanden en dan zelfs meestal nog als men meer op de limiet gaat rijden.
Btw, op deze test heb ik mij gebaseerd : https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Best-Performance-Summer-Tyres-For-2025.htm
Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?

  • melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:09
Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?
De K137 is een andere band dan de band in de Anwb test. De k137 is ook nieuwer.

In meer algemene zin: ik rijd al jaren op diverse Hankooks (hun "topmodellen"), maar ook continental en michelins. Met de Hankooks heb je gewoon een goede allround band (zolang je niet met 200 door een bocht wil) met een mooie prijs-kwaliteit verhouding. Maar dat is mijn ervaring.

  • Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:00

Vuvuzela

My spire is forming

Tylen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:06:
Vandaag de X5 laten unlocken bij ATM. Ging lekker soepel. Nu de ron95 stage 1 map erin en ben van 400/600 naar 480/720 (pk/nm) gegaan en de 0 tot 100 vanuit launch control ging van 5,6 naar 5,0. Snel de tank leegrijden en 98 erin en die map erop ;)

Ben er helemaal blij mee.
Hoefde je ECU niet naar Finland/Femto? Sorry ik lees dat ATM dat nu al zelf kan doen blijkbaar.

Misschien moet ik daar maar eens met de Mini (B48) langs.

[ Voor 13% gewijzigd door Vuvuzela op 05-06-2026 12:14 ]

I served in a company of heroes.


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 08:08
Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?
Ik heb moeite met de TyreReviews review. Gezien daar geen snelheidsindex bij staat, dit kan best een verschil maken wegens de rubber keuzes.

Maar in dit geval zijn het ook andere banden. S1 evo3 vs K137.

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:41
Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):
Belangrijk om te lezen wat er wordt getest. De test van 2025 zijn performance summer tyres, de test waar jij naar refereert zijn summer tyres en dan zijn er ook nog zogenaamde ultra (of ultra-ultra) high performance summer tyres.

Verder scheelt het ook nog welke maat en op welk voertuig ze testen. De ene test is met een Golf 8 GTI (245/265pk voorwielen) en de andere met een BMW 3 serie waarbij ik de motorisering en aandrijving zo snel niet in de test zie staan. ANWB/Autoweek wil nog weleens testen met (EV) SUFs, dat is natuurlijk weer een heel ander rijgedrag.

  • AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:06
Toevallig afgelopen dagen een potentieel interessante iX3 tegengekomen, dus eens kijken of er een goede deal te sluiten valt.

snip: promotie is niet de bedoeling
En als het allemaal weer anders uitpakt, rijden we de 330e nog even door.

[ Voor 47% gewijzigd door We Are Borg op 05-06-2026 21:27 ]


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:41
AlexV schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:22:
Toevallig afgelopen dagen een potentieel interessante iX3 tegengekomen, dus eens kijken of er een goede deal te sluiten valt.

En als het allemaal weer anders uitpakt, rijden we de 330e nog even door.
Even uit nieuwsgierigheid, hoe ga je om met proefritten als er een particulier komt?
Misschien dat ik later dit jaar mijn auto op marktplaats ga zetten, maar ik worstel nu al met de gedachte van proefritten bij particuliere verkoop.

Wel een goed stukje tekst trouwens, kunnen een hoop professionele verkopers nog wat van leren.

[ Voor 24% gewijzigd door We Are Borg op 05-06-2026 21:28 . Reden: Verwijderd stuk uit quote ]


  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 15:12
Martin.Air schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb moeite met de TyreReviews review. Gezien daar geen snelheidsindex bij staat, dit kan best een verschil maken wegens de rubber keuzes.

Maar in dit geval zijn het ook andere banden. S1 evo3 vs K137.
Je hebt een punt maar bij de grotere maten (in het sportiefste bandensegment) is er meestal ook maar 1 snelheidsindex en dat is ook meestal Y.

Persoonlijk hecht ik juist meer aan de reviews van TyreReviews omdat deze echt wel gepassioneerd én met zeer goede kennis zijn reviews maakt. Het blijft uiteraard geen 1 op 1 verhaal want elke wagen en bandenmaat kan anders reageren maar het geeft wel een indicatie.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

IQM

Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?
Als ik zie waar Hankook vandaan komt kan ik haast niet geloven dat ze hoge slijtage hebben. Toen ze in 1997-1998 begonnen in Nederland waren het keiharde banden die nauwelijks sleten. (Ik heb in de begintijd nog de hele administratie gedaan voor Hankook en ook nog wel contact gehad met de allereerste salesmanager voor Europa.)

Onder mijn BMW zaten Hankook Ventus S1 Evo 3 banden. toen ik hem kocht. Onlangs achter weer nieuwe Ventus S1 evo 3 banden aangeschaft. Voor normaal gebruik prima. Iets meer lawaai dan bijv. een mijn vorige Pirelli's. Ze hebben wel een iets hogere rolweerstand merk ik aan het bereik op de accu. In de winter kom ik op de winterbanden 10% verder dan in de zomer..

  • AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:06
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid, hoe ga je om met proefritten als er een particulier komt?
Misschien dat ik later dit jaar mijn auto op marktplaats ga zetten, maar ik worstel nu al met de gedachte van proefritten bij particuliere verkoop.

Wel een goed stukje tekst trouwens, kunnen een hoop professionele verkopers nog wat van leren.
Thanks!

In het verleden bij verkoop via Marktplaats heb ik proefritten altijd gedaan door er zelf naast te zitten. Dan kan je ook toelichting geven op de auto. Bij mijn eigen aankopen via MP reed de verkoper ook altijd mee. Ik moet ook zeggen dat ik de proefrit als sluitstuk van de onderhandeling zie, dus eerst moet duidelijk zijn wat de prijs wordt en daarna de proefrit als bevestiging dat alles klopt. Dit om inderdaad te voorkomen dat je 15 proefritten hebt. Bij voorgaande verkopen had ik op bovenstaande manier 1-3 proefritten en daarna gelijk verkoop.

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
Ik heb er ook altijd naast gezeten bij een proefrit inderdaad, meeste kopers verwachten ook niet dat ze gewoon de sleutel meekrijgen.

Na veel gezeur met BMW pechdienst staat mijn i4 eindelijk bij Ekris. Band was inderdaad lek buiten mijn schuld. 2x nieuwe Michelin achterbanden op kosten Ekris. Voor had wat optische schade maar niks waarvoor ze onder garantie de banden zouden vervangen.

Omdat ik graag over wilde van Hankook naar Michelin en niet 2 verschillende merken onder de auto wil, kreeg ik de optie om de voorbanden voor 423 te laten vervangen, arbeid is dan op kosten Ekris en ik betaal alleen de 2 voorbanden. Dit is ongeveer 30 euro per band meer dan een internet bandenboer dus vond het wel netjes.

https://printcraft3d.nl


  • DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 15:22
Mensen hier ervaring met Merino Elfenbeinweiß interieur in een g21?

  • lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-06 00:52
Dacht ik even mijn nieuwe ruit te wassen, zie ik ter hoogte van de KAFAS-camera aan de binnenkant van het glas een vieze vlek zitten. Blijkbaar toch niet helemaal perfect afgewerkt bij de ruitvervanging.

Denk je dat dit een klusje is voor iemand met ongeveer een 5/10 aan technische behendigheid, of kan ik hier beter even mee teruggaan naar de ruitspecialist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJmyrHvO1Od3dsHmpLc4e0NCg3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrUojSpUQprqeL8uPe8HKCqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1uoSlM8DAvzNezIwGyycIMlcMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXATSiNRLcBQ7uYEco2BS4dr.jpg?f=fotoalbum_large

  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid, hoe ga je om met proefritten als er een particulier komt?
Misschien dat ik later dit jaar mijn auto op marktplaats ga zetten, maar ik worstel nu al met de gedachte van proefritten bij particuliere verkoop.

Wel een goed stukje tekst trouwens, kunnen een hoop professionele verkopers nog wat van leren.
Ik ga altijd zelf mee. En heb in diverse prijsklassen particulier verkocht.
De truc is wel om vooraf te filteren via de telefoon om te checken wie of wat je binnenkrijgt. En het helpt ook als je advertentietekst reëel is - als ie niet per se weg hoeft, krijg je ook niet van die schrapers die 25% van de prijs af willen.

Verder is 't ook gewoon accepteren dat het je wat tijd en energie kost. Dat is de prijs die je betaalt voor een hogere opbrengst dan bij inruil.
Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:11:
Vanmorgen contact gehad met de verkopende dealer omdat de auto pas net in mijn bezit was. Die willen de achterbanden sowieso kosteloos vervangen, en ze checken de voorbanden ook. Liggen nu Hankooks onder. Maar dealer staat open om naar Michelin Pilot Sport 4 te gaan als blijkt dat ze alle 4 vervangen moeten worden.
Dat vind ik oprecht heel netjes van de dealer opgelost zo. Had ik niet verwacht. Bij een doorsnee verkoper kun je 't gewoon zelf uitzoeken.
MadMarky schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:05:
Ga je voor een 330e als leaseauto? Doe wat je wil, niet jouw auto en niet jouw onderhoud. Ik zou er echter als particulier niet eentje aanschaffen.
Mwoah, dat is wel erg stellig. Je loopt bij een hogere kmstand meer risico, maar het is niet zo dat die dingen spontaan uit elkaar vallen ofzo.
Mijn 530e is tot nu toe qua onderhoudskosten de voordeligste auto die ik heb gehad. En dan heb ik zelfs alles bij de dealer laten doen. :o
IQM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:38:
Dit lijkt op een gevalletje BMW OEM uitlijning. Bij de 5 serie zie je erg vaak dat ze af fabriek uitgelijnd de hele binnenkant wegvreten. Sinds mijn wagens door Lammert van der Meulen uitgelijnd zijn heb ik daar geen last meer van.
Ik trof mijn banden voor de wissel naar de winterset inderdaad ook zo aan. Oops.

  • Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:48
DeBaroN schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:58:
Mensen hier ervaring met Merino Elfenbeinweiß interieur in een g21?
Wel met BMW Individual vollederen bekleding 'Merino' Schwarz in een G21 330i, maar weet niet of je vraag betrekking heeft op de stoelen / leer of de kleur?

Zal me meteen maar even voorstellen, sinds November 2025 in bezit van mijn eerste BMW komende van een Ford Fiesta ST. Betreft een 2019 G21 330i in Tanzanite Blue met dus het Merino interieur en verder mooie opties als lederen dashboard, H/K audio, driving assistant pro, Pano en M-sport pakket. Helaas geen HUD, comfort Access en laser koplampen (wel de upgrade LED). Maar kon deze niet laten lopen.

Was al een tijdje aan het kijken voor een 330i G21 en wilde geen hybride, dus dan is je markt al aardig klein. Kwam deze particulier tegen en betrof de tweede eigenaar na bereden te zijn door een werknemer van de dealer. Altijd spannend om particulier te kopen, maar betrof een echte liefhebber welke de auto zakelijk reed en dan voornamelijk snelweg kilometers. Auto had recent z'n laatste beurt gehad en mooie prijs kunnen onderhandelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Inmiddels staat de teller op 108k km, voornamelijk door 2 trips naar Oostenrijk afgelopen winter. De 330i is echt een heerlijke autobahn cruiser, heerlijk om met 180-200 km/h te cruisen naar de alpen.

In september gaat er weer nieuwe olie in en dan meteen het oliefilterhuis en motorsteun achter vervangen. Twijfel nog om de ZF bak van nieuwe olie te voorzien of dit nog een jaar uit te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjUcAlMCQpMqMkeU567oQa-44Mc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k5MP1RnFmrugq9IeI2X35evm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh4fPKGaH7h7TDpyFV4NDbUXE7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BEMCT2fRltSLoo2CC5tw0Q37.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnHJe_nCF6LaFO_90Sml_H9T8Io=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yDRrw4oKSfme5Gqng3255ddy.jpg?f=user_large

En onderweg naar de alpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqw5DxdOGD91qdEUfqWWVRm2DfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qn0YlOA0lax4wFwsiNwhU2Bt.jpg?f=user_large

En naast de 330i in december 2025 een tweede auto aangeschaft, een Mini Cooper SE uit 2022. Zelf geïmporteerd uit Duitsland. De BMW zetten we meer in voor de langere afstanden en de Mini wordt voornamelijk gebruikt door m'n vriendin en korte ritjes in en om de stad. Ideale combo. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1aAb3SVcCb9qSjLmfP86tmciXE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuDMGybdg3behb6vstoDZsZe.jpg?f=user_large

[ Voor 92% gewijzigd door Marcusso op 06-06-2026 11:40 ]

No Shame, only Fame!


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
180 is geen 'cruisen' meer...

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 08:08
Mwa, als het rustig genoeg is kan dat prima.

  • roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:28
Dat is is crazen 😁.

Maar ind, in sommige huidige wagens heb je niet eens in de gaten dat je zo hard gaat.

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Martin.Air schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:29:
Mwa, als het rustig genoeg is kan dat prima.
Als het rustig genoeg is ja.. da's tegenwoordig vaak een utopie :)
En ook met 180 moet je op je qui vive zijn... hoe rustig het ook is.
Maar misschien zie ik wel meer gevaren met overstekend wild en zo...
en zulke uitspraken zijn natuurlijk ook niet StOeR hè... zijn haantjes-onwaardig.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 06-06-2026 20:27 ]


  • Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 23:24
IQM schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:35:
[...]


Mijn persoonlijke ervaring met Goodyear onder een F11 is prima. 2 sets (245/40R19) versleten. Daarna heb ik rondom Pirelli laten monteren. Die waren stiller en hadden meer grip. Waarschijnlijk sleten ze ook veel sneller dan de Goodyears maar ik heb de wagen na montage vrij snel ingeruild.

Nu heb ik onder mijn G31 Hankook. Achter de tweede set inmiddels. Wel wat hard en niet heel stil maar qua grip geen klagen en ze waren niet heel duur.

Maar 2,2 en 2,5 bar onder een F11 is veel te weinig. Dat zou ik echt wel 0,4-0,5 bar hoger zetten.
Ik ben benieuwd naar jouw Hankook ervaringen. Bij mijn G31 stuiteren ze volgens mij enorm. Toch eens langs Dokkum denk ik? Ik heb enkel ervaring met Pirelli op de E91 maar dat is simpelweg een heel ander soort auto dus daar durf ik geen vergelijking te maken. Ik dacht eerst maar eens naar de balancering te laten kijken en dan eventueel langs Dokkum. Wat zijn jouw ervaringen?

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jarno schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:04:
Ik ben benieuwd naar jouw Hankook ervaringen. Bij mijn G31 stuiteren ze volgens mij enorm. Toch eens langs Dokkum denk ik? Ik heb enkel ervaring met Pirelli op de E91 maar dat is simpelweg een heel ander soort auto dus daar durf ik geen vergelijking te maken. Ik dacht eerst maar eens naar de balancering te laten kijken en dan eventueel langs Dokkum. Wat zijn jouw ervaringen?
Lammert zal Michelin adviseren... desnoods MO (Mercedes Optimiert).

  • TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 22:26

TommieW

Numa numa.

Klopt, de ACC gaat maar tot 160km/u. Echt helemaal ruk. (:+)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:05

Tylen

Neem mij niet te serieus

Je word oud man ;)

heerlijk cruisen met 180.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:31:
Je word oud man ;)

heerlijk cruisen met 180.
Je hebt gelijk hoor...

  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

TommieW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Klopt, de ACC gaat maar tot 160km/u. Echt helemaal ruk. (:+)
Welke auto? De ACC premium van X5 f15 gaat tot 180.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
TommieW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Klopt, de ACC gaat maar tot 160km/u. Echt helemaal ruk. (:+)
Met zulke snelheden wil ik sowieso niet op ACC rijden maar zelf opletten. De gewone cruise doet het prima tot over de 200.

  • DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:32
mijn cruisecontrol werkt tot 250, acc gaat tot 210 dacht ik

  • rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 11:18
In Duitsland cruise ik vaak genoeg met 180, zelfs met koffer op het dak naar de sneeuw. Harder durf ik niet ivm die koffer anders zou ik eerder op de 250 gaan zitten, maar die snelheid heb ik nooit geprobeerd met cruisecontrol. Heb een aantal keer ACC getest bij proefritten en/of voorloop auto's (allemaal BMW's), maar daar wordt ik persoonlijk heel verdrietig van. Wel fijn met file rijden overigens.

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 08:08
DaFreakhead schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:44:
mijn cruisecontrol werkt tot 250, acc gaat tot 210 dacht ik
Bij mijn G29 idd ook, wel zet ik hem zelf altijd op max afstand in dat geval. Dat maakt qua detectierange niet uit, maar wel hoeveel ruimte hij over houdt na het afremmen. Betekend ook dat als de auto voor je namelijk tijdens jouw afremmen ook afremt je nog een buffer hebt.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

rows schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:28:
Heb een aantal keer ACC getest bij proefritten en/of voorloop auto's (allemaal BMW's), maar daar wordt ik persoonlijk heel verdrietig van. Wel fijn met file rijden overigens.
ACC met DAP is best fijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 11:18
Ja, daar heb ik zelf totaal geen ervaring mee. We moeten(mogen) volgend jaar weer voor een nieuwe auto gaan, dan zal ik dat ook eens testen, indien mogelijk.

  • DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 15:22
Je wordt toch wel een stuk voorzichtiger als je keer om 3uur in de ochtend richting de wintersport met 150km/u een spookrijder moet ontwijken. Maar de kans is natuurlijk heel klein dat dit nog is gebeurd..

  • Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 16:52

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:03:
[...]

ACC met DAP is best fijn.
DAP is fantastisch.

Maar acc houdt automatisch meer afstand als je snelheid hoger is. "Eén streepje" afstand is veel minder bij 50 kmh dan bij 100 kmh dan bij 180 kmh.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~


  • DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:32
DeBaroN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:14:
Je wordt toch wel een stuk voorzichtiger als je keer om 3uur in de ochtend richting de wintersport met 150km/u een spookrijder moet ontwijken. Maar de kans is natuurlijk heel klein dat dit nog is gebeurd..
caramba daar is geen kruid tegen gewassen!

  • Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:02

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Vandaag was ook ik aan de beurt met mijn B48 blok en de bekende koelwater malheur.

Tijdens starten motor gaf hij direct laag niveau aan, voorzichtig naar een autozaak gegaan om koelvloeistof te halen. Bijgevuld maar na 1 km kwam de melding weer in. Conclusie, het stroomde er net zo hard in als uit ;( Staat nu bij een BMW specialist, die kon me vertellen dat hij nog 2 auto's had staan met hetzelfde euvel |:(

  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 15:11
Dat is balen @Xqlus1ve :'( maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:58:
@Xqlus1ve Betreft onderdeel 17128616536. Stukje leiding voor de koelvloeistof op de B48 motor. De aansluitingen worden broos naar verloop van tijd en kunnen dan op een willekeurig moment afbreken. Vaak gaat het "goed" totdat er een keer iemand of iets tegenaan komt. Eigenlijk is de kans dat de slang slecht wordt 100% en is het een loterij of die van jou afbreekt of niet en wanneer. Is een terugroepactie geweest in de VS maar hier doet BMW alsof de neus bloed. Je ziet in de link ook dat er al 3 nieuwe versies van zijn uitgebracht, dus ze weten het heel goed in München.

Mijn advies, zo snel mogelijk vervangen want dat de slang slecht is, is zeker. Het moment van afbreken alleen niet. Kost je idd tussen de 200-500 afhankelijk van het uurloon. Onderdeel kost niet veel. Als ie afbreekt ben je de koelvloeistof kwijt en sta je stil langs de weg. En dat komt altijd op het slechtste moment is mijn ervaring :+ .
Of is het een ander deel?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is dat bij een G20(1) ook het geval of alleen bij de eerdere modellen met een B48?

  • Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:02

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

MrFl0ppY schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:41:
Dat is balen @Xqlus1ve :'( maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb:


[...]

Of is het een ander deel?
Oh ik was me heel erg bewust van dit zwakke onderdeel. Die stond dit jaar gepland gezamenlijk met een ZF bakflush. Ik heb tevens 4 dagen geleden mijn grote onderhouds beurt gehad en nog gevraagd of ze het wouden controleren. Helaas pindakaas. Belangrijkste is dat ik geen oververhitte motor hebt gehad en het niet onderweg was naar schiphol bijvoorbeeld (overmorgen :+ ), sta je dan, langs de snelweg met je vrouw en kind langs de vangrail, een vlucht te missen.

Ik wordt nog gebeld voort de diagnose, maar de specialist was eigenlijk al zeker van het defect, gezien die er nog 2 heeft staan.

Mijn reservoir voor de turbo koelvloeistof is niet lek, dus ook de turbo heeft niet geleden (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Xqlus1ve op 09-06-2026 11:12 ]


  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

Xqlus1ve schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Ik heb tevens 4 dagen geleden mijn grote onderhouds beurt gehad en nog gevraagd of ze het wouden controleren. Helaas pindakaas.
Misschien heeft de monteur er "ter controle" net een rukje te veel aan gegeven. Krak.

  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:03
Xqlus1ve schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:20:
Vandaag was ook ik aan de beurt met mijn B48 blok en de bekende koelwater malheur.

Tijdens starten motor gaf hij direct laag niveau aan, voorzichtig naar een autozaak gegaan om koelvloeistof te halen. Bijgevuld maar na 1 km kwam de melding weer in. Conclusie, het stroomde er net zo hard in als uit ;( Staat nu bij een BMW specialist, die kon me vertellen dat hij nog 2 auto's had staan met hetzelfde euvel |:(
Helemaal kut maar fijn dat het nu gebeurd. Ik heb 'm onlangs laten controleren en volgens de monteur nu geen zorgen. Maar het kan over een maand richting Kroatie maar zo anders zijn :X

XXXVI


  • decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 18:41
Afgelopen weekend heb ik een E89 aangeschaft. Ik heb 'm nog niet in bezit want de auto had wat kleine mankementen die gerepareerd moesten worden. Ook zag ik dat beide buitenspiegels bruin verkleurd zijn. Naar mijn idee is het glas dan kapot en dient dat vervangen te worden. Helaas heb ik er geen goede foto van gemaakt, maar het is op onderstaande foto wel te zien. Klopt mijn conclusie dat het glas vervangen moet worden? Ik twijfel enigzins omdat ze beiden op dezelfde manier verkleurd zijn. De auto heeft automatisch dimmende spiegels. Andere auto's waar ik bij keek hadden de verkleuring niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZxfSMT1r7vZNQW7cDPg25I1-cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOw2e5n7Ydi1mXgJQ0zmAQxt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NET30Wr3-jsiAlQI8tRjEPFsgq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6sHAxjxqWpeZlFb3H2D5i88.jpg?f=fotoalbum_large

De beste ideeën komen als je bezig bent.


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
decipherer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:31:
Klopt mijn conclusie dat het glas vervangen moet worden? Ik twijfel enigzins omdat ze beiden op dezelfde manier verkleurd zijn. De auto heeft automatisch dimmende spiegels. Andere auto's waar ik bij keek hadden de verkleuring niet.
Auto staat binnen... dus kan best verkleuring van het laatste 'contactmoment' zijn. Wil je zeker zijn... dan moet je de auto op contact zetten en in de achteruit... dan worden ze helder. Mijn spiegels (beide kanten dimmend) zijn soms ook wel eens zo donker. Die spiegelglazen zijn niet heel goedkoop, dus wees er altijd zuinig op (de mijne zijn al niet meer leverbaar ;) )

  • decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 18:41
Goed om te weten dat het zo getest kan worden. Op de foto staat de auto inderdaad binnen, maar nadat we er zaterdag mee gereden hadden (ook een stukje achteruit) zag het spiegelglas er ook net zo uit.

Dat ze duur zijn had ik gezien. Als het nodig is heb ik dan ook liever dat de verkoper ze vervangt, dan dat ik dat zelf nog moet doen :)

[ Voor 26% gewijzigd door decipherer op 09-06-2026 17:43 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.


  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
Defect in het glas is zeker mogelijk maar als het er aan beide kanten precies hetzelfde uitziet zou ik eerst kijken of het niet een hiccup in de software is. Auto denkt dat de kap dicht is terwijl hij open is of zo, je krijgt soms vreemde dingen als de accu een keer leeg is geweest. Parkeerverlichting staat ook aan op die foto, weet niet of dat tijdens de proefrit ook zo is maar de verlichtingsschakelaar in een andere stand zetten is ook het proberen waard.

Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels willen bij cabrio's nog wel eens kuren hebben omdat ze werken met het verschil aan lichtinval aan voor- en achterkant van de binnenspiegel. Kap open = veel licht binnen ineens, net alsof iemand met fel licht achter je rijdt. Zeker als je dan met de voorkant richting iets donkerders zoals een muur of open garage staat, willen ze wel eens onverwacht dimmen.

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 09:37
de i4 is terug, 4x michelin ps4. Optisch ook stuk mooier dan de hankooks (dat waren soort ballonnen 😆). Enige wat niet werkte was de automatische band herkenning. Handmatig goed gezet en RDC reset werkte wel.

ze hebben de auto ook op opnieuw uitgelijnd, rapport zat erbij en rechts achter was buiten de marge dus daarom waarschijnlijk ook snel versleten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNrXrO24WSpVbP0Qkip_YzJgA6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvSCRHGKSS2RoAglF2EkkatV.jpg?f=fotoalbum_large

https://printcraft3d.nl


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ewrz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:05:
Defect in het glas is zeker mogelijk...
Een defect in het glas zie je wel... dan is het sowieso niet egaal 'donkerder' en meestal is het dan 'krakelee'.

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
CreativeS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:24:
[...]


Een defect in het glas zie je wel... dan is het sowieso niet egaal 'donkerder' en meestal is het dan 'krakelee'.
Het begint soms met alleen permanent bruine waas, later kan dat er inderdaad meer krakelee uit gaan zien. Het is een pocket met LCD vloeistof in de spiegel en als die lek raakt kan de vloeistof er uit lekken of lucht er in komen. Ik heb een keer een binnenspiegel gehad waarbij de vloeistof er uitgelopen was en op de middenconsole lag. Zag er uit alsof er bellen in het glas zatten. Werd later pas echt ondoorzichtig.

Foto van internet ter illustratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQegbBc_vZ_9pJewO9XWIHAdNTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lty15csAkVxFgbQCiWxXXw0h.png?f=fotoalbum_large

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:41
Weet iemand wat de triggers kunnen zijn van de bandenspanningscontrole in een LCI F20/30? Buiten het wegvallen van de spanning.

Ik kreeg vanmiddag op de parkeerplaats op het werk een waarschuwing bandenspanning, dus een extra rondje over het industrieterrein zodat ik de spanning kon zien voordat ik de snelweg op ging. Alle banden staan netjes op 2.4 bar, dat staan ze al maanden... Ik zag (en zie) geen reden voor de trigger.

  • roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:28
Uhm.....als ze al maanden op 2.4 staan, zou al een trigger moeten zijn?

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:41
roland kroes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:44:
Uhm.....als ze al maanden op 2.4 staan, zou al een trigger moeten zijn?
Want? Daar zijn ze op gezet toen er nieuwe banden en velgen op kwamen :P
Is ook het advies, eigenlijk 2.2 voor en 2.4 achter.

  • roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:28
Frapant dat ze al zolang op dezelfde druk staan. Heb je geen variatie dan? Warm en koud weer bijvoorbeeld?
Pagina: 1 ... 403 404 Laatste