Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:15
roland kroes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:36:
Frapant dat ze al zolang op dezelfde druk staan. Heb je geen variatie dan? Warm en koud weer bijvoorbeeld?
Een klein beetje variatie is er natuurlijk altijd. Op een warme dag begint die misschien op 2.5 en op een koude dag begint die misschien op 2.6. Dat zou in mijn ogen echter geen waarschuwing van de bandenspanning moeten triggeren.

Zo warm was het vandaag ook niet.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:43

Puf

TheBrut3 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:36:
Weet iemand wat de triggers kunnen zijn van de bandenspanningscontrole in een LCI F20/30? Buiten het wegvallen van de spanning.

Ik kreeg vanmiddag op de parkeerplaats op het werk een waarschuwing bandenspanning, dus een extra rondje over het industrieterrein zodat ik de spanning kon zien voordat ik de snelweg op ging. Alle banden staan netjes op 2.4 bar, dat staan ze al maanden... Ik zag (en zie) geen reden voor de trigger.
Volgens mij wordt de waarschuwing getriggerd als de spanning x% onder de ingestelde waarde komt. Als de reset bijv. op 2,7 is uitgevoerd, dan kan bijv. 2,3 een warning triggeren.Het kan dus zijn dat na stilstand op de parking je spanning net onder de drempelwaarde kwam, maar na je rondje industrieterrein er weer net boven kwam.

Hoe zachter je banden, hoe sneller ze opwarmen bij het rijden. Dat komt doordat het rubber meer vervormt en de interne frictie in warmte wordt omgezet.

Ik zou de banden gewoon goed op spanning brengen. Zowel voor als achter ergens in het midden tussen min en max. Dan een reset uitvoeren in iDrive. Best kans dat het probleem dan weer maanden wegblijft.
TheBrut3 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Een klein beetje variatie is er natuurlijk altijd. Op een warme dag begint die misschien op 2.5 en op een koude dag begint die misschien op 2.6. Dat zou in mijn ogen echter geen waarschuwing van de bandenspanning moeten triggeren.

Zo warm was het vandaag ook niet.
Een lage bandenspanning triggert een ⚠️.

Bij koud weer is de spanning lager dan bij warm weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Puf op 11-06-2026 18:23 ]

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste