Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 405 ... 407 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:27
B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:35:
Naja, die 330i heb ik al een aantal jaren dus die vlieger gaat voor mij niet op. Overigens rijd ik op mijn woon/werk traject 1:15, soms zelfs 1:16. Een 330e doet dat vast nog iets beter, maar in mijn specifieke geval zou het verschil nog wel eens minder groot kunnen zijn dan gemiddeld.

De hybride techniek, niet alleen bij BMW, is vrij goed. Alleen als je aan de beurt bent mag je ook diep bukken.
Risico = kans x impact. De kans is wellicht niet zo groot, de impact kan zomaar 10.000eu+ zijn. Dat maakt het voor mij toch een risico waardoor ik begin te twijfelen of ik zin heb in een hybride.

Is geen welles/niets cq goed/fout, puur waar ik enigszins mee worstel in de zoektocht naar een andere auto. De beoogde opvolger wisselt ook wekelijks, dus ik ben er nog lang niet uit voor mijzelf :P
Heb precies hetzelfde.

Ik herhaal dan weer, de 330i is qua aanschaf en brandstof misschien wel 10k duurder.
En de lci 2 330i is er alleen maar in xdrive

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-07 12:45
Martin.Air schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Ik zou de noodsleutel wel meenemen als ik jou was. Tenminste, als je hem wel eens via de app blokkeerd. Het is mij helaas als 2x voorgekomen dat hij bij het parkeren probleemloos wou blokkeren, maar niet deblokeren.

Ik blokkeer hem meestal als ik de sleutel heel erg in range heb snachts. Bijvoorbeeld bij een vakantiehuisje.
Ik blokkeer mijn auto eigenlijk nooit, wanneer zou je dit doen?
Zodra het alarm af gaat dan blokkeerd die toch automatisch?

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

Eagle Creek

Breathing security

Romius schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Dit wordt duidelijk uit wat snel zoekwerk, wat tegenwoordig natuurlijk AI is, maar of dat ook gegrond is..
Nou ja, dát dus. In theorie: hoe meer erop zit, hoe meer kapot kan gaan. Dat maakt veel mensen huiverig, dat staat op fora en dat praat AI ook na.

Dat een reparatie die complex is, duurder wordt is denk ik ook wel logisch. De vraag is meer; hoe snel loop je tegen een complexe reparatie aan.
realphoenikx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:54:
Ik rij mijn G20 330e nu vanaf 2021 en tik inmiddels tegen de 100k km. Ik heb nog nooit een probleem gehad met deze auto. Eén van mijn fijnste auto's ooit.
Ik zit met mijn G20 2019 inmiddels bijna op 165K km en ben echt dolgelukkig met de wagen. De reparaties die ik eraan heb gehad, hadden niets te maken met de aandrijving.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57
Naja, die 330i heb ik al een aantal jaren dus die vlieger gaat voor mij niet op. Overigens rijd ik op mijn woon/werk traject 1:15, soms zelfs 1:16. Een 330e doet dat vast nog iets beter, maar in mijn specifieke geval zou het verschil nog wel eens minder groot kunnen zijn dan gemiddeld.

De hybride techniek, niet alleen bij BMW, is vrij goed. Alleen als je aan de beurt bent mag je ook diep bukken.
Risico = kans x impact. De kans is wellicht niet zo groot, de impact kan zomaar 10.000eu+ zijn. Dat maakt het voor mij toch een risico waardoor ik begin te twijfelen of ik zin heb in een hybride.

Is geen welles/niets cq goed/fout, puur waar ik enigszins mee worstel in de zoektocht naar een andere auto. De beoogde opvolger wisselt ook wekelijks, dus ik ben er nog lang niet uit voor mijzelf :P
Wow, ik dacht dat ik met de F34 met 1 op 13,5 al zuinig reed. Hoe krijg je dat verbruik uit de B48? :?

Overigens helemaal mee eens. Voor 1x een storig aan het hybride deel kan je heeeul veel tanken.
Eagle Creek schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:14:

In pure onderhoudstermijnen is dat waar, maar de motor slijt wel minder hard. I.p.v. dat je brandstofmotor 100K heeft gereden, heeft 'ie bijvoorbeeld slechts 50K gereden. Daarmee zou de brandstofmotor in de regel een stuk langer mee moeten kunnen gaan.
De andere kant is dat een ICE gewoon wel continu op bedrijfstemperatuur is. Dat lijkt me zeker bij lange stukken veel beter in termen van slijtage.

[ Voor 23% gewijzigd door ephymerous op 30-06-2026 12:15 ]

XXXVI

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

AlexV schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:17:
@Romius
Bij mijn eerste 330e (F20) is de HV-accu uiteindelijk gesneuveld toen de auto op 190.000 km stond. Toen heb ik de auto maar ingeruild, want reparatie kostte duizenden euro's (meer richting de tienduizend dan richting de vijfduizend). Desondanks heb ik daarna nog de G20 330e gereden, maar dan wel altijd met het voorbehoud voor mezelf om deze ellende voor te zijn.
Belangrijk punt. Koop je daarna alleen nieuw of bijna-nieuw, dan is de nieuwe accu te verantwoorden (de afschrijving zou immers vele malen hoger zijn dat de batterij). Ga je echter voor tweedehands met de afschrijving eraf, dan komt het dichter bij elkaar te liggen.
@Romius
• Qua onderhoud heb je ook geen voordeel, want de brandstofmotor valt gewoon onder regulier onderhoudsschema (daarvoor heb je wel Service Inclusive, maar je blijft zo'n 1100 euro per 3 jaar/40.000 km betalen
In pure onderhoudstermijnen is dat waar, maar de motor slijt wel minder hard. I.p.v. dat je brandstofmotor 100K heeft gereden, heeft 'ie bijvoorbeeld slechts 50K gereden. Daarmee zou de brandstofmotor in de regel een stuk langer mee moeten kunnen gaan.
@Romius
• Mij beviel de rij-ervaring wel, de overschakeling brandstof naar hybride is soepel en je merkt er weinig van. Enige is dat je vaak met een koude brandstofmotor rijdt, dus ff op z'n staart trappen als je de snelweg op knort is niet verstandig. Dat beperkt het rijplezier en de spontaniteit een beetje.
Hoewel BMW wel dat staart trappen beperkt, is het verstandig om hier bewust mee om te gaan. Voor mij is dat eigenlijk geen issue omdat ik heel bewust rijd (dus in de winter schakel ik zelf even de ICE in als ik heuvel-afwaards rijd zodat 'ie rustig kan gaan meedraaien) maar dat beperkt inderdaad de spontaniteit.

M.a.w: het is niet per se slecht, wel iets om rekening mee te houden.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:30
DeBaroN schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:31:
Voor het geld dat een 330i meer kost en je bespaart qua brandstofkosten bij een 330e, kun je behoorlijk wat opzij zetten voor evt reparaties. Die misschien helemaal niet komen.

De hybride lijn van bmw is toch gewoon hartstikke goed. Iets met beren zien
Ik sta er een beetje dubbel in. Ik vind de 330e fantastisch rijden. Ik rij ~60% elektrisch en met zonnepanelen en ERE certificaten betaal ik vrijwel niets aan stroom momenteel. Gecombineerd rij ik 1 op 45 op benzine.
Helaas vorige maand wel pech gehad en 2300,00 kwijt om een cel van de HV batterij te laten vervangen. Klein voordeel, elektrisch bereik ging van 50 naar 55 Km.
En afgelopen week was het erg fijn dat je de airco vast kunt aanzetten in de app voordat je weg moet. (en in de winter rij je in een warme auto weg).
Blijft een moeilijke overweging maar als ik zelf zou moeten kiezen op dit moment zou ik toch weer voor een 330e gaan.

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:03
Kijk, een hoop nuttige reacties, bedankt allen. Zo kan ik een goede afweging maken.
DeBaroN schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:23:
[...]

30k? Een G21 LCI ga je dan niet redden. Sowieso een 330i niet met een beetje opties. Wat wil je eigenlijk qua km stand? Opties ?
In DE staan er bij de officiele dealer zeker wel wat LCI G21 van eind 2022/begin 2023 voor rond de 30, wel de 330e uiteraard (tenminste, ik ga ervan uit dat de LCI diegene is met het brede/doorlopende navigatie scherm). Ik zoek wel iets met minder dan 90k aan km's. Wensen qua opties valt wel mee, sportstoelen, parkeerhulp/camera en de cockpit plus, dat zijn de voornaamste denk ik. Hoewel de optielijst bij BMW altijd erg lang is.. ;)

Deze bijv: 330E
VidaR-9 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:15:
[...]

2x35km met een 330e moet opzich toch wel haalbaar zijn op een lading?

@Romius kan je thuis goedkoop/gratis laden? Dan een 330e. Anders zou ik lekker voor de 330i gaan. De 330i vind ik ook net even lekkerder. Maar omdat wij thuis gratis laden zou ik zelf voor een plug-in variant kiezen. Dat scheelt best serieus geld.
Ik kan thuis wel opladen met panelen/laadpaal, mijn vrouw heeft een elektrische auto, dus dat is deels ook een voordeel inderdaad.

[ Voor 127% gewijzigd door Romius op 30-06-2026 14:34 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:12
ephymerous schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Wow, ik dacht dat ik met de F34 met 1 op 13,5 al zuinig reed. Hoe krijg je dat verbruik uit de B48? :?

Overigens helemaal mee eens. Voor 1x een storig aan het hybride deel kan je heeeul veel tanken.
\
Ik had hiervoor een 420i Gran Coupe (F36), die vond ik ook zuinig maar de G2x doet dat echt nog een stuk beter. Voor een verbruik hoef je een 330i echt niet te laten staan.

Mijn woon/werk is circa 45km enkele reis, grotendeels N-wegen met een hoop rotondes, klein stukje snelweg. De cruise control staat standaard op vMax +10. Doe daar verder niet zo heel veel bijzonders voor qua gebruik. De auto loopt nagenoeg het hele traject vrijwel stationair bij wijze van.

Volgende week gaat de caravan er weer achter, dan staat de cruise control (in Duitsland ;)) ook op 100 á 110 en is het verbruik ineens 1:7,5 :P

• ephymerous
B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:26:
[...]

\
Ik had hiervoor een 420i Gran Coupe (F36), die vond ik ook zuinig maar de G2x doet dat echt nog een stuk beter. Voor een verbruik hoef je een 330i echt niet te laten staan.

Mijn woon/werk is circa 45km enkele reis, grotendeels N-wegen met een hoop rotondes, klein stukje snelweg. De cruise control staat standaard op vMax +10. Doe daar verder niet zo heel veel bijzonders voor qua gebruik. De auto loopt nagenoeg het hele traject vrijwel stationair bij wijze van.

Volgende week gaat de caravan er weer achter, dan staat de cruise control (in Duitsland ;)) ook op 100 á 110 en is het verbruik ineens 1:7,5 :P
Ik keutel vaak tussen de 80 en 110 kmh en kom niet boven de 1 op 13,5. Over veel kilometers trouwens. Het was een beetje zuiniger maar een paar (vouwwagen)vakanties hebben negatieve invloed :)

Wat me verbaasd is dat het verschil zo groot is tussen de B48's.

XXXVI

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56

_Arthur

blub

B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:26:
Voor een verbruik hoef je een 330i echt niet te laten staan.
Eens, mijn G21 330i non-lci was echt wel zuinig te rijden. De huidige M340i valt ook niet tegen qua verbruik als je de reguliere snelheden op de ACC rijdt. Gebruik je het gasdedaal wel veelvuldig; dan is het een ander verhaal :+

• B-Real
Ik heb geen idee wat het verbruik van een 320i G2x is. Mijn 420i F36 moest soms nog enigszins werken om vooruit te komen, kwam eigenlijk wat koppel te kort. Misschien daardoor een wat hoger verbruik?
Uiteraard staat de techniek ook niet stil en zal de B48 nog weer wat meer doorontwikkeld zijn.

Het betere verbruik van mijn 330i viel mij in een van de eerst woon/werk ritten al op. Met de F36 kwam ik met moeite boven de 1:14, met de G21 met gemak boven de 1:15. Gemiddeld over een tank is het iets minder natuurlijk, want heb ook wel kortere/andere ritten maar 1:13 lukt vaak wel volgens mij.

De 330i heeft een bak meer koppel en al vanaf een laag toerental, die kun je dus rijden als een diesel. Bij een 340i zal dat niet anders zijn. De ZF8 zorgt er voor dat het toerental bij normaal Nederlands wegverkeer ook altijd laag is bij constante snelheden.
Zal er eens opletten, maar denk dat ik op woon/werk amper boven de 2500 hoef te komen en dan het verkeer niet ophoudt. Al is het vaak de SET knop van de cruise control indrukken, waarna de auto automatisch naar vMax +10 gaat.

Op momenten dat je het vermogen wel volledig gebruikt is het verbruik ook anders, maar kun je een hoop auto's achter je laten cq verrassen.

Ook de reden waarom de zoektocht naar iets anders nog niet serieuzer is. Mijn huidige 330i is de fijnste auto die ik tot op heden heb gehad, zonder vorige auto's te kort te doen.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:17
Mijn gemiddeld verbruik met de G21 330ix zal rond de 1:12,5 hangen ongeveer maar ik rijd eigenlijk meer secundaire wegen en enkel maar korte stukjes autostrade.
1:14 haal ik sowieso wel bij langere ritten autostrade.
Al heb ik wel de indruk dat het verbruik lichtjes gestegen is met de 19" breedset tov de square 225 originele wielen.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die nieuwe iX5 is wel interessant. De iX3 was echt veel te krap achterin, dus het is een optie. Maar laten we eerst de prijsstelling maar bekijken. Na de LCI is de huidige X5 echt wel heel erg duur geworden. Als deze, BPM vrije, het weer een beetje kan laten zakken naar normale waarden, zou het mooi zijn.

En natuurlijk op voorwaarde dat dat passagiersscherm weg kan.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 21:12

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnluSlmTc6zD27yv_mVLrnLjheo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/933x2CdTE17IabDuPm6lNQX5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHkoxACL6qNk256wrHLG0ax43Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHF9IICU7i9fLx2dA8DLQa0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZLbyCHXWtCmxHV_KITA3A9XAmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHW9iam96ExLTC7QLaVM9wQa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o59nu3VsypmKiKQbp65fUbS46kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1kvudttxufRODq9P7gHSn05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwrbqV3y4yJxK08sNoZjkkSoEqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tU0nLMVqeviE1916ylhLeKBq.jpg?f=fotoalbum_large

• DeBaroN
XX==00==XX

Stond al in de comments in AW. Was wel grappig.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:41
ephymerous schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:14:
Als ik rustig mijn wwv doe, dan haal ik dat met de B58. Dan moet ik natuurlijk niet gek doen en moet er ook niet te veel file staan.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-07 13:57
syntesia schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Ik blokkeer mijn auto eigenlijk nooit, wanneer zou je dit doen?
Zodra het alarm af gaat dan blokkeerd die toch automatisch?
Als je auto ontgrendeld dan gaat je normale blokkade er ook af. Door hem handmatig te blokkeren gebeurd dit niet. Dus als iemand je sleutel kopieert, of je auto sleutel ontfutseld (of je je sleutel verliest in een pretpark) en je auto vindt op de parkeerplaats, dan start hij alsnog niet.
In de auto komen ze inderdaad wel, dus wellicht is je hele interieur weg, maar je auto nemen ze niet zomaar mee.

Daarvoor moet je hem dan eerst weer deblokkeren via de app, of de fysieke deblokkade sleutel gebruiken.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-07 21:27

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De look begint te wennen, lijkt beter te wennen. Ziet er best toonbaar uit volgens mij?
Nu nog wachten tot de fysieke knoppen weer een beetje terug komen en wie weet is dit de opvolger van mijn 550e.

Vandaag de eerste beurt gehad daarvan. X1 20i als leenauto, gloedje nieuw €65k. Wat is die aandrijflijn beroerd voor dat geld. Die 3 pitter in combinatie met de automaat valt echt tegen tov een 3 serie aandrijflijn met de ZF8 imo; ding reageert soms erg abrupt en onnodig aggeressief.
PWM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:38:
Die nieuwe iX5 is wel interessant. De iX3 was echt veel te krap achterin, dus het is een optie. Maar laten we eerst de prijsstelling maar bekijken. Na de LCI is de huidige X5 echt wel heel erg duur geworden. Als deze, BPM vrije, het weer een beetje kan laten zakken naar normale waarden, zou het mooi zijn.

En natuurlijk op voorwaarde dat dat passagiersscherm weg kan.
Ben ook wel benieuwd naar de prijs, maar gezien de prijs van de iX3 zal de iX5 wel starten bij een 90k ofzo?

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 30-06-2026 17:02 ]

• PWM
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:01:
Ben ook wel benieuwd naar de prijs, maar gezien de prijs van de iX3 zal de iX5 wel starten bij een 90k ofzo?
Dat hoop ik. Waar je pre-LCI een 45e nog wel voor 105k lekker vol had (maar zelfs voor 95k eigenlijk de normale basics wel), start de 50e bij 105k, maar ben je 125k+ verder als je iets leuks wil.

Een iX5 rond de 100k zou top zijn.

• DeBaroN

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 21:12

Miesjh

• B-Real
Ik ben wel hoopvol qua prijsstelling voor de iX5.
De iX3 40e heb je, leuk aangekleed, op de dam staan voor circa 75k en de 50e voor 83k. Veel geld, maar niet per se duur.

Ik zou zeggen dat een prima uitgeruste iX5 voor 100k dan toch ook lukt.

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-07 11:06
B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:39:
Ik ben wel hoopvol qua prijsstelling voor de iX5.
De iX3 40e heb je, leuk aangekleed, op de dam staan voor circa 75k en de 50e voor 83k. Veel geld, maar niet per se duur.

Ik zou zeggen dat een prima uitgeruste iX5 voor 100k dan toch ook lukt.
Aangezien een iX op 87k begint lijkt het me sterk dat je een prima uitgeruste iX5 voor 100k kunt hebben. De vanaf prijs van de huidige 50e is al 104k.

• Tortelli

Tortelli

Prijs vanaf 105k voor de elektrische 60.
https://www.autoblog.nl/n...rijs-van-de-nieuwe-bmw-x5

[ Voor 50% gewijzigd door Tortelli op 30-06-2026 17:54 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:12
Voor het geld dat een 330i meer kost en je bespaart qua brandstofkosten bij een 330e, kun je behoorlijk wat opzij zetten voor evt reparaties. Die misschien helemaal niet komen.

Dat is waar, maar met 30K shop je wel in het wat oudere segment met meer kms. Dan worden de risico’s wel groter.

• VidaR-9
Wachten op de lichtere versies dus. Hopelijk ook een versie met kleinere accu om de prijs en het gewicht te drukken. Ik zou dat niet nodig hebben.

Ik vind hem wel een stuk dikker dan een iX3, daar ben ik nog steeds niet aan gewend. Maar ik vind een X3 ook niets vergeleken met een X5.

[ Voor 11% gewijzigd door VidaR-9 op 30-06-2026 18:18 ]

• DeBaroN
VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Dat is waar, maar met 30K shop je wel in het wat oudere segment met meer kms. Dan worden de risico’s wel groter.
Ik shop niet voor 30k, dat is iemand anders.

• PWM
  • Niet online
Valt me niet mee. Nu krijg je zonder blinken 15%-20% korting op de i5, maar heb niet het idee dat we dat zelfde gaan zien voor de iX5. Los van de techniek, is 105 (+20k) opties veel geld voor een EV, die een leasemij 70% gaat afschrijven in 4 jaar.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02

IQM

B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:06:
Ik ben niet bang voor onderhoud. Een B48 blok kan ook kapot en een ZF8 bak ook, ik acht die kans niet zo groot en er zijn inmiddels genoeg specialisten die dat ook kunnen.
Een hybride systeem wordt ook steeds betrouwbaarder, maar als het kapot gaat gaat de teller wel heel snel heel hard lopen. Denk dat de gemiddelde BMW specialist daar ook nog niet heel veel ervaring in heeft en dat repareren (nog) niet lukt, aftermarket onderdelen er nog niet zijn en je dus uit komt bij duur OEM vervanging (al dan niet door de dealer).
Vandaag met de 530e bij Carrec geweest voor (preventief) onderhoud aan de automaatbak, tussenbak en reguliere oliewissel. De B48 heeft echt wel wat aandachtspunten maar toch noemde Dennis ook een positief punt. De hybrides zijn volgens hem veel beter qua slijtage in de versnellingsbak. Mijn wagen had 152K gelopen maar de automaatbak was eigenlijk nog in goede conditie. De olie was nog goed en op de magneten zat nauwelijks slijpsel. De tussenbak was er wel aan toe. Gezien dat mijn auto relatief veel lange afstanden heeft gereden en weinig in de EV modus kan ik er nog een flink aantal jaren mee rijden. Dat geeft mij ook meer tijd om te kijken naar een geschikte opvolger.
Als mijn accu leeg is en ik rij rustig dan is het actuele verbruik ergens rond de 5,7l/100km. En dat met een zwaardere 530e xDrive. Een gemiddelde is lastig omdat de auto alles uitrekent incl. stekkeren. (1x per half jaar tanken oid.)

• VidaR-9
DeBaroN schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:49:
[...]

Ik shop niet voor 30k, dat is iemand anders.
I know, maar @Romius zijn vraag waren we met zijn allen op aan het reageren toch.

• ephymerous
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Als ik rustig mijn wwv doe, dan haal ik dat met de B58. Dan moet ik natuurlijk niet gek doen en moet er ook niet te veel file staan.
Dan moet ik de geest hier toch maar eens rijp gaan maken voor een 640GT :9 :o

XXXVI

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:31
IQM schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:53:
[...]

70km ga je op 1 lading van 12kWh niet redden, 35km makkelijk.
Met mijn 530e LCI xDrive staat mijn record op 54km in november.
Je hebt records en records. Ik heb ooit 55km bereik op de meter gehad toen ie was opgeladen na een lange rit. Maar in de praktijk haal ik er meestal hooguit 35 en in de winter nog iets minder.

Dat kan prima zijn voor woon-werk, maar rijk ga je er niet van worden.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Je hebt records en records. Ik heb ooit 55km bereik op de meter gehad toen ie was opgeladen na een lange rit. Maar in de praktijk haal ik er meestal hooguit 35 en in de winter nog iets minder.

Dat kan prima zijn voor woon-werk, maar rijk ga je er niet van worden.
Ik had toen 50km gereden en nog 4km over. Dat was over 80km wegen en op de A50 op de rechterbaan tussen de vrachtwagens gebleven. Als ik 105km/u rij ipv. op de rechterbaan haal ik 47km.

Rijk word ik er niet van maar ik krijg wel meer reiskostenvergoeding bij mijn werkgever. De vergoeding voor brandstof auto's is 21ct per km en wordt niet geïndexeerd. Voor EV en Hybride is dat 23ct en wordt wel geïndexeerd.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Nu nog wachten tot de fysieke knoppen weer een beetje terug komen en wie weet is dit de opvolger van mijn 550e.
De uitblaasrichting en luchthoeveelheid wordt nu ook via het scherm bediend. Capacitieve zones op het stuur in plaats van fysieke knoppen, iets waar Volkswagen al op terug is gekomen...

Ben bang dat je lang kunt wachten :X

Werd vorige week al benaderd door de dealer of ik m'n huidige X5 50e in wilde ruilen voor een nieuwe. M'n wagen is nog geen 2 jaar oud, en heeft nog wel 'gewone' knoppen op het stuur. Dat gaat hem dus niet worden :) .

[ Voor 19% gewijzigd door alexbl69 op 30-06-2026 21:32 ]

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Quanza
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-07 16:28
remmuz schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Ik sta er een beetje dubbel in. Ik vind de 330e fantastisch rijden. Ik rij ~60% elektrisch en met zonnepanelen en ERE certificaten betaal ik vrijwel niets aan stroom momenteel. Gecombineerd rij ik 1 op 45 op benzine.
Helaas vorige maand wel pech gehad en 2300,00 kwijt om een cel van de HV batterij te laten vervangen. Klein voordeel, elektrisch bereik ging van 50 naar 55 Km.
En afgelopen week was het erg fijn dat je de airco vast kunt aanzetten in de app voordat je weg moet. (en in de winter rij je in een warme auto weg).
Blijft een moeilijke overweging maar als ik zelf zou moeten kiezen op dit moment zou ik toch weer voor een 330e gaan.
Ik heb ook een 330e en ben benieuwd waar jij de HV-batterijcel hebt laten vervangen. En weet je toevallig ook welke foutmelding of storing de auto gaf voordat de reparatie nodig was?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

De hybride techniek, niet alleen bij BMW, is vrij goed. Alleen als je aan de beurt bent mag je ook diep bukken. Risico = kans x impact. De kans is wellicht niet zo groot, de impact kan zomaar 10.000eu+ zijn. Dat maakt het voor mij toch een risico waardoor ik begin te twijfelen of ik zin heb in een hybride.
N.a.v. de berichten van Romius, AlexV en anderen rondom "330e vs 330i", vind ik het nog wel leuk wat inzichten te delen.

Ik ben al een tijdje heel lichtvoetig aan het oriënteren. Ik geniet elke dag van mijn G20 2019 met 165.000 op de teller maar toch gaan wel eens gedachten spelen in de zin van "doorrijden of inruilen". Precies met veel van de argumenten die hier genoemd worden.

Ik ben wel zo'n dodo dat áls ik ga vervangen, het nieuw of tegen nieuw aan moet zitten. En daarmee zit je dus met flinke afschrijvingskosten waarvoor je waarschijnlijk nog heel wat tijd kan blijven repareren.

Toevallig ook door dit topic besloot ik eens te kijken naar een tikkie minder nieuwe iX3. Zo rond de 70K op de teller, volledig elektrisch dus en een paar jaar jonger (2022). Met het idee dat volledig elektrisch voordeliger is, een X-model mij al jaren knipogend aankijkt en er geen 'complexe' kosten aan zitten te komen -- BMW premium selection.

Hieronder deel ik een kort knipsel uit het gesprek tussen mij en broeder Chat G - al is het maar om te inspireren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:30
Quanza schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:14:
[...]

Ik heb ook een 330e en ben benieuwd waar jij de HV-batterijcel hebt laten vervangen. En weet je toevallig ook welke foutmelding of storing de auto gaf voordat de reparatie nodig was?
Het begon met deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlbNDtuYxwel15PaTkkK9tU-j9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JsS0EXeVGApAHQI8xgOrwZR5.png?f=user_large
Auto wilde nog wel opladen maar gaf na een paar minuten al de melding dat de batterij vol was.
Heb er een laptop met ISTA aan gehangen en die gaf de melding:
Fault code 21F1C7
High-voltage battery, cell module 5: at least one battery cell in the cell block is faulty.

Ben toen op zoek gegaan naar een bedrijf die dit kon oplossen. Kwam uiteindelijk bij hybrideaccuspecialist.nl uit. (Dit was de minst dure met 2299,00 inclusief BTW)
Het is een behoorlijk intensieve klus. Eerst uitlaat en aandrijfas eraf, airco systeem leeg maken en loskoppelen van de batterij. Vervolgens batterij eruit en de slechte module vervangen.
Alles bij elkaar was ik de auto 3 dagen kwijt.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-07 16:25
Ik ben geen BMW liefhebber maar vind het wel altijd hele mooie auto's om te zien. Alleen het 'neue klasse' designtaal vind ik persoonlijk dus echt vreselijk.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:55
Eagle Creek schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:26:
[...]

[...]

[...]

N.a.v. de berichten van Romius, AlexV en anderen rondom "330e vs 330i", vind ik het nog wel leuk wat inzichten te delen.

Ik ben al een tijdje heel lichtvoetig aan het oriënteren. Ik geniet elke dag van mijn G20 2019 met 165.000 op de teller maar toch gaan wel eens gedachten spelen in de zin van "doorrijden of inruilen". Precies met veel van de argumenten die hier genoemd worden.

Ik ben wel zo'n dodo dat áls ik ga vervangen, het nieuw of tegen nieuw aan moet zitten. En daarmee zit je dus met flinke afschrijvingskosten waarvoor je waarschijnlijk nog heel wat tijd kan blijven repareren.

Toevallig ook door dit topic besloot ik eens te kijken naar een tikkie minder nieuwe iX3. Zo rond de 70K op de teller, volledig elektrisch dus en een paar jaar jonger (2022). Met het idee dat volledig elektrisch voordeliger is, een X-model mij al jaren knipogend aankijkt en er geen 'complexe' kosten aan zitten te komen -- BMW premium selection.

Hieronder deel ik een kort knipsel uit het gesprek tussen mij en broeder Chat G - al is het maar om te inspireren.

***members only***
Grappig, zelf heb ik ook veel met Claude zitten rekenen aan de verschillende scenario's (330e houden of verkopen, i4 of iX3 aanschaffen, etc). Als ik Claude vraag om een recap van al onze berekeningen en scenario's, dan komt ie hiermee qua overwegingen die voor mij golden:
Belangrijke disclaimer vooraf: óf de iX3 goedkoper uitpakt hangt volledig af van je situatie. Bij mij tikte een aantal dingen samen die het kantelden, dus lees dit als "zo pakte het voor mij uit", niet als "EV is per definitie goedkoper dan PHEV".

Mijn profiel: eenmanszaak, ~27.500 km/jaar, thuislader (Alfen, MID-meter), zonnepanelen met jaarlijks overschot, en ik betaal alles cash (geen financiering, dus geen rentelasten in de som).

Energie — het grootste verschil Hier deed de PHEV bij mijn kilometrage pijn. De elektrische actieradius van de 330e is bij mij 35-45 km in de zomer en 25-35 km in de winter. Op 27.500 km/jaar rijd ik ook nog het nodige gewoon op benzine. Realistische kosten per km:
  • iX3: ~€0,033/km
  • 330e (realistische mix): ~€0,098/km
Verschil: ~€1.800/jaar. Thuisladen met zonoverschot maakt de EV-kant nog wat gunstiger dan het kale kWh-tarief suggereert.

ERE-certificaten (wordt vaak vergeten) Voor thuisgeladen kWh krijg ik ~€0,10/kWh via ERE-certificaten. Voor de iX3 (~4.950 kWh/jaar thuis) is dat ~€495/jaar, tegenover ~€200 bij de 330e (omdat ik hier maar ongeveer 50% kan thuisladen i.v.m. de kleine accu). Geen wereldbedrag, maar het telt mee en veel mensen weten niet dat dit bestaat.

MRB — let op de 2026-wijziging Subtiel maar belangrijk, en het valt uit in het voordeel van de EV:
  • PHEV: de 25% MRB-korting is per 1-1-2026 volledig vervallen. De 330e betaalt nu het volledige tarief — en door het accugewicht in de praktijk vaak zelfs meer dan een vergelijkbare benzineauto.
  • EV: 30% korting in 2026 t/m 2028, dus 70% van het tarief. Daarna 25% korting in 2029, vol tarief vanaf 2030.
Juist in de jaren dat ik de iX3 rijd, zit de EV dus op korting terwijl de PHEV op vol tarief zit.

Onderhoud + reparatierisico
  • iX3: lopend onderhoudscontract t/m juni 2027 (€0 onderhoud) plus 2 jaar verlengde BMW-fabrieksgarantie (~€2.140). Reparatierisico gedekt, inclusief accugarantie.
  • 330e: geen garantie meer. Recent nog €1.400 APK-reparatie, en een grote beurt in het verschiet (november 2027). Mijn vorige 330e (F30) sneuvelde op ~190.000 km op de HV-accu — bij 146.500 km is dat risico geen theorie meer.
De rekensom
  • iX3 aankoop: €36.000
  • Extra garantie: €2.140
  • 330e verkocht: €22.250
  • Gat inclusief garantie: ~€15.900, cash betaald
  • Verduurzamingsbudget werkgever: €2.000
  • Netto zelf bij te leggen: €13.900
Over het "synchronisatievenster" (de resterende ~17 maanden dat ik de 330e nog verantwoord kon doorrijden, afgezet tegen ~3,5 jaar iX3-bezit) komt het uit op kostenneutraal tot licht voordelig. Dáárna wordt het structureel goedkoper, vooral door energie + het wegvallende reparatierisico.

Eerlijk over de kanttekeningen Zonder thuislader + zonoverschot, met financiering in plaats van cash, of bij veel minder kilometers verandert dit plaatje snel. En laten we eerlijk zijn: een deel van mijn keuze is gewoon dat ik elektrisch rijden fijner vind en benzine tanken op den duur als geld weggooien voelde. Puur rationeel was het bij mij op korte termijn ongeveer break-even, met een voordeel op langere termijn; de rijbeleving gaf de doorslag.

Kortom: voor een veelrijder mét thuislaadmogelijkheid en zon pakt de iX3 in mijn geval gunstiger uit dan de 330e blijven rijden. Voor een lage-kilometer-rijder zonder thuislader kan de uitkomst zomaar andersom zijn.
Claude had er ook een mooie graphic bij gemaakt over de 330e, met een aantal aannames natuurlijk (zoals de SOH, die schatte ik zelf tussen de 80-90% o.b.v. laad- en ontlaadgedrag en Claude kwam met de BMW en laadpaal data op 82% uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymiutQ-B7bt1NfqiUCHd4bYVENY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bfmSC4E25hlr7zEA93vGLjko.png?f=fotoalbum_large

Kortom, het blijft altijd koffiedik kijken, maar voor mij was het simpel dat ik die 14.000 euro inleg voor de helft zou terugverdienen in 3 jaar tijd met lagere energiekosten en voor de andere helft omdat ik geen onderhoud/reparaties heb en een stukje risico vermijd.

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:03
Nou, ik heb wat losgemaakt hier ;)

Wel mooie inzichten verder.

Ik begin nu zelf ook weer twijfelen of dan toch niet voor volledig elektrisch moet gaan, maar juist is een ICE (al dan niet gedeeltelijk) nog wel weer leuk voor extra rijplezier, ondanks meer risico's en hogere kosten.

• IQM

IQM

Romius schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:31:
You sure did...
;)

• BigEagle
  • Laatst online: 08:05
Ik rij nu een 530e en de volgende auto gaat denk ik wel een volledig elektrische worden. Het bereik is met de nieuwe generatie aardig verbeterd. En de minder complexe aandrijving is altijd mooi meegenomen.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Tortelli

Tortelli

Ik ga daar in mijn geval ook vanuit, 550e zal 5 jaar zijn tegen de tijd dat je met bestaande auto's 12% over de nieuwwaarde moet gaan betalen (september 2030). Tzt mooie tijd om iets volledig elektrisch te gaan rijden.

Als je de ontwikkelingen nu ziet die BMW (en andere partijen) maken zal er tzt wel een nieuwe generatie i5's zijn die prima voldoen. >700km range en minimaal 300kW laden en we kunnen er wel mee leven denk ik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 21:11

Maasluip

Kabbelend watertje

[...]

De look begint te wennen, lijkt beter te wennen. Ziet er best toonbaar uit volgens mij?
Dan heb ik nog even te gaan. Het ziet er niet uit, playmobil, kinderachtig.

Signatures zijn voor boomers.

• DeBaroN
Romius schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:31:

Wel mooie inzichten verder.

Ik begin nu zelf ook weer twijfelen of dan toch niet voor volledig elektrisch moet gaan, maar juist is een ICE (al dan niet gedeeltelijk) nog wel weer leuk voor extra rijplezier, ondanks meer risico's en hogere kosten.
Oh, dat gebeurt wel vaker hier. Daar is het voor toch!
Kun je geen BMW meer rijden. Zit zelf ook te kijken naar een i4 edrive40 als alternatief, maar dan zit je tegen de 45k met een beetje opties en een redelijke km stand. (Import DE)

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 01-07-2026 12:28 ]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
remmuz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:48:
[...]

Het begon met deze melding:
[Afbeelding]
Auto wilde nog wel opladen maar gaf na een paar minuten al de melding dat de batterij vol was.
Heb er een laptop met ISTA aan gehangen en die gaf de melding:
Fault code 21F1C7
High-voltage battery, cell module 5: at least one battery cell in the cell block is faulty.

Ben toen op zoek gegaan naar een bedrijf die dit kon oplossen. Kwam uiteindelijk bij hybrideaccuspecialist.nl uit. (Dit was de minst dure met 2299,00 inclusief BTW)
Het is een behoorlijk intensieve klus. Eerst uitlaat en aandrijfas eraf, airco systeem leeg maken en loskoppelen van de batterij. Vervolgens batterij eruit en de slechte module vervangen.
Alles bij elkaar was ik de auto 3 dagen kwijt.
Ik vind dit eigenlijk nog best mee vallen, ik denk dat ik in de 90.000km die ik met de (niet-BMW) diesel gereden heb, hogere reparatiekosten gehad heb. Hoewel dat ook wel extreem was, 3x dezelfde NOx sensor, koppeling+vliegwiel, ketting.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
IQM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:00:
[...]

[...]

Vandaag met de 530e bij Carrec geweest voor (preventief) onderhoud aan de automaatbak, tussenbak en reguliere oliewissel. De B48 heeft echt wel wat aandachtspunten maar toch noemde Dennis ook een positief punt. De hybrides zijn volgens hem veel beter qua slijtage in de versnellingsbak. Mijn wagen had 152K gelopen maar de automaatbak was eigenlijk nog in goede conditie. De olie was nog goed en op de magneten zat nauwelijks slijpsel. De tussenbak was er wel aan toe. Gezien dat mijn auto relatief veel lange afstanden heeft gereden en weinig in de EV modus kan ik er nog een flink aantal jaren mee rijden. Dat geeft mij ook meer tijd om te kijken naar een geschikte opvolger.
Vraagje: wat was je bij hen kwijt hiervoor? Heb exact dezelfde auto en dit onderhoud komt er ook aan.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:44
Qua onderhoud is de B58 wat mij betreft koning.

Mijn vorige F30 340i heb ik in 3,5 jaar van 60k naar 140k gereden. Buiten de beurten (deed ik zelf) en banden (1x een zomerset aangeschaft) heb ik daar geen kosten aan gehad. Gewoon super betrouwbaar dus. Bij 140k zaten de originele remschijven er nog op.

Nu rijd ik al 2 jaar in een M340i en ook daar heb ik nog geen kosten aan gehad. Elke 10-15k km nieuwe olie en af en toe nieuwe ruitenwissers, luchtfilter en bougies, wat ik allemaal zelf doe. Binnenkort de eerste apk in mijn bezit en dan laat ik de remvloeistof en airco even doen.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:31
alexbl69 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:24:
[...]

[...]

De uitblaasrichting en luchthoeveelheid wordt nu ook via het scherm bediend. Capacitieve zones op het stuur in plaats van fysieke knoppen, iets waar Volkswagen al op terug is gekomen...
Mijn VW ID.7 heeft de bediening van de ventilatieroosters ook via het scherm, en stiekem is dat (zeker zolang het nog in de garantie zit...) best lekker. Bij écht warm weer en Max AC gaan de fans oscilleren, waardoor het gevoelsmatig een stuk sneller behagelijk wordt in de auto.

Daarnaast heeft ie ook capacitieve knoppen op het stuur, dat blijft gewoon kut. Na een jaar en 20.000km ben ik er redelijk aan gewend, maar reguliere knoppen zijn fijner. Zou de auto er niet om laten staan. Hetzelfde geldt eigenlijk voor bediening in het touchscreen. De climate control werkt dusdanig goed dat ik daar eigenlijk nooit aan zit. Dat is in mijn E36 wel anders, daar loop ik continu te hannessen met het koud/warm wieltje, temperaturen en fanspeed.

Tijd voor wat plaatjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yAjHmISSRYgF8T3M0C2NKtgCtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XpsD6UBJFfBywzmY9TbAAhDO.jpg?f=user_large

Oh, wat betreft de PHEV: mijn vorige daily was een PHEV, deze is (zoals waarschijnlijk wel te zien is) vol elektrisch. Wat ik een niet te onderschatten voordeel van een BEV vindt is dat je -veel- minder vaak hoeft te stekkeren. Reële range van mijn PHEV was een km of 30, die van de ID.7 ligt met dit weer rond de 400-500. Scheelt een factor 13 aan stekkerhoeveelheid ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Knul op 01-07-2026 13:19 ]

• alexbl69
Knul schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Mijn VW ID.7 heeft de bediening van de ventilatieroosters ook via het scherm, en stiekem is dat (zeker zolang het nog in de garantie zit...) best lekker. Bij écht warm weer en Max AC gaan de fans oscilleren, waardoor het gevoelsmatig een stuk sneller behagelijk wordt in de auto.
Dank je wel :). Loop me al sinds gisteren het hoofd te breken over wat een voordeel zou kunnen zijn van dit systeem, maar dat is er één inderdaad.

Had tot nu toe alleen nadelen gevonden: kostbaarder, veel omslachtiger in de bediening en een potentiële kostenpost.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:31
@alexbl69 Bediening valt ook wel mee, de auto weet zelf heel aardig waar frisse lucht gewenst is. Ik heb de reguliere roosters nog geen moment gemist in ieder geval :)

• IQM

IQM

Panini schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:02:
Vraagje: wat was je bij hen kwijt hiervoor? Heb exact dezelfde auto en dit onderhoud komt er ook aan.
Zie pb.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Met handbediening kan dat ook wel, maar dat is wel wat meer handwerk :Y)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Pannencouque
Oh, wat betreft de PHEV: mijn vorige daily was een PHEV, deze is (zoals waarschijnlijk wel te zien is) vol elektrisch. Wat ik een niet te onderschatten voordeel van een BEV vindt is dat je -veel- minder vaak hoeft te stekkeren. Reële range van mijn PHEV was een km of 30, die van de ID.7 ligt met dit weer rond de 400-500. Scheelt een factor 13 aan stekkerhoeveelheid ;)
Als je niet thuis kan stekkeren is dat zeker een punt, ja. Als je thuis naast je laadpaal staat kost je het misschien 5-10 seconden. Hopelijk kun je die wel missen op een dag. :P

• CreativeS
  • Niet online
Ooooooh in love with my car again... <3

Na uren zoeken en heel veel mogelijke oorzaken uitsluiten... is de kans enorm groot dat de olieretourleiding de schuldige van het slechte starten was. Er ging olie vanuit het carter naar de inlaat. Dampen oké, maar olie hoort niet. Nu heeft de voortreffelijke monteur een ventiel met klep van de N46 in de retourleiding geplaatst. Olie kan niet meer omhoog, alleen dampen. Oorzaak van het slechte starten was dus olie die vanuit de inlaat bovenop de zuiger terechtkwam en dat verklaart ook het toefje rook bij het starten. Daarnaast had ik al vaker geklaagd over de aircocompressor en die is nu onder garantie vervangen. Denso -> Valeo en omdat ze toch bezig waren hebben ze eindelijk de motorsteunen vervangen. Ook al zei de monteur dat het eigenlijk niet nodig zou zijn... ben ik volhardend gebleven en heb ze tevens nieuwe transmissiesteunen aangeleverd (vanuit Duitsland). Het is nu een compleet andere auto qua rijgedrag. Zelfs de automaat schakelt met xHP stage 3 in Drive boterzacht. De rubbers waren allemaal dus op. Ook de motor zorgt niet meer voor onbalans. Het hele front voelt als één en dat is goed te merken met het nemen van bochten of gewoon rechtuit. Oja, de motorsteunen zijn van de 335is en in Europa worden ze door een Z4 E89 35is gebruikt. De bestuurderskant is over de hele linie hetzelfde, maar de passagierskant is massief rubber ipv een hydrolager. Samen met de M3-draagarmen (kogel ipv hydrolager) en de lichtere remschijven voelt het nu echt als één geheel.

De motor zoemt weer en de uitlaat zorgt voor de effecten (zoals het hoort).

Ik moet weer een beetje mijn vertrouwen terugwinnen... maar Freude am Fahren komt wel weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpd94ZfrEpBo29GFKyyjHvPNNFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rge5pMPd12h8mv36xs7Vj68N.png?f=fotoalbum_large

Next on the list:
  • Rubbers differentieel
  • M3-draagarmen achter
  • Hanglager cardanas van JXB Performance
  • Aluminium hardyschijf van IRP
Eerst maar weer eens genieten!

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 02-07-2026 23:39 ]

• Tortelli

Tortelli

Misschien een stomme vraag, maar was het met zoveel aanpassingen niet logischer geweest om een keer te upgraden naar een 330i of 335i en vanuit daar verder te bouwen?
Niets tegen een 25i, maar mijn vader had toen de tijd een LCI 525i die bovenin het toerental wel wat asmatisch aanvoelde. Je merkte gewoon dat die geknepen was waarbij de 30i wel het volle vermogen leverde. Zelfde gevoel heeft een huidige *20i en *30i ook overigens.
(die generatie 25i en 30i motoren waren de eerste direct geïnjecteerde, beide een 3.0 motor maar met een wat andere kop en elektronica volgens mij)

Heel fraai hoor, daar niet van. De E90 (en E92) drogen erg goed op imo!.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 03-07-2026 12:28 ]

• IQM

IQM

Tortelli schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:20:
Misschien een stomme vraag, maar was het met zoveel aanpassingen niet logischer geweest om een keer te upgraden naar een 330i of 335i en vanuit daar verder te bouwen?
Niets tegen een 25i, maar mijn vader had toen de tijd een LCI 525i die bovenin het toerental wel wat asmatisch aanvoelde. Je merkte gewoon dat die geknepen was waarbij de 30i wel het volle vermogen leverde. Zelfde gevoel heeft een huidige *20i en *30i ook overigens.
(die generatie 25i en 30i motoren waren de eerste direct geïnjecteerde, beide een 3.0 motor maar met een wat andere kop en elektronica volgens mij)

Een LCI 525i heeft een N53 motor. Dat is een geknepen 3.0. De N52 25i heeft een kortere slag dan de 30i.
Op zich geen verkeerde motor, ik heb 6 jaar met veel plezier een E61 525i Touring uit 2006 gereden. Maar zuinig was 'ie echt niet. Qua geluid leek hij nog wel wat op de oude BMW 6 pitters. Deze had nog een beetje dat turbine achtige huil geluid van weleer.
De latere 6 pitter turbo motoren hebben een veel zwaardere brom. (Een koude start van een N55 of B58 vind ik nog steeds geweldig.)

• CreativeS
  • Niet online
Tortelli schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:20:

Wat @IQM al zegt... ik heb geen N53B30 :) Ik heb nog een heerlijke indirect ingespoten N52B25. Liep en loopt inmiddels weer als een naaimachientje. Geen gehakketak van de injectoren, wat je toch wel vaak hoort bij direct ingepoten motoren. En ik hoef niet per se de snelste of de meest volle te hebben. Ik heb bijna 9 jaar geleden een 325i gekocht vanwege een jeugddroom. In de laatste weken van mijn moeders leven werd ik geconfronteerd met wat dingen, waaronder: als je dingen wil doen, moet je ze gewoon doen. Week later stond er een standaard uitgevoerde 325i voor de deur. Ze heeft 'm nooit gezien. Standaard, maar het belangrijkste... sluitend onderhoud en staat inmiddels op 297.000km. Net ook weer... terugweg naar huis... genieten. Gewoon 4 wielen, een stug onderstel en een stuur... genieten.

Is het allemaal rationeel te verantwoorden? Nee, natuurlijk niet. Beide BMW's zijn dat niet, maar apart zijn ze beiden wel nu. Zou ik een 330i of een 335i willen? Jawel... maar ik heb er geen behoefte aan. Ik weet nu wat ik heb. Tot in de puntjes. Een subtiel aangepaste E90 325i waar er niet zo snel een tweede van is. Gisteravond even tanken in Duitsland... bij Jet in Bocholt. En weer complimenten voor mijn nette gebakje van 21 jaar oud (07.04.2005). Nicht verkaufen... auch sehr schöne tieferlegung.

De E92 vind ik overigens ook steeds beter te pruimen. Heeft even geduurd. Leuk, maar een sedan is voor ons handiger. Touring komt er niet. Als pakezel hebben we de 3 Serie Compact.

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:44:
Op zich geen verkeerde motor, ik heb 6 jaar met veel plezier een E61 525i Touring uit 2006 gereden. Maar zuinig was 'ie echt niet. Qua geluid leek hij nog wel wat op de oude BMW 6 pitters. Deze had nog een beetje dat turbine achtige huil geluid van weleer.
Zuinig is ie zeker niet... gewoon woon-werkverkeer (snelweg) 1 liter op 10km en na 19.00u gaat dat richting de 1 op 8... als ik eens niet rustig rij. Mijn N52B25 kan zo heerlijk janken als ik deze in de manuele stand heb. Door xHP stage 3 schakelt de bak niet automatisch en kan ik dus de toerenbegrenzer in. Janken! Het kan gelukkig en met de nieuwe motor- en transmissiesteunen is het bijna een comfortabele wagen. Had ik veel eerder moeten doen. Ik maar steeds denken dat het soms wat minder comfortabel schakelde vanwege de ouderdom, maar het waren gewoon de transmissiesteunen die op waren. Ook met bochten... nu achteraf waren het gewoon de motorsteunen die het blok in de bochten niet goed genoeg ondersteunde. Je voelde extra gewicht bij het inzetten van de bochten bewegen. Nu helemaal strak. Binnenkort maar eens downbadgen.... 316i op de kofferklep :)

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-07 19:59
Vreselijk, die liefhebbers 😁

• CreativeS
  • Niet online
Inderdaad… gadver :+

• PWM
  • Niet online
Na een beetje twijfelen, toch met de F07 naar Italië vertrokken voor vakantie. Blijft beetje spannend met een YT. Maar de kinderen zitten lekker achterin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvZpn9mbJb7D0gkVgd5BWDxoBdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VYLwCvJM7eONzy1j2BG0WcB.jpg?f=fotoalbum_large

En hij heeft het heel goed gedaan. Mooie autobahn cruiser. Gemiddeld 1 op 11 is ook niet slecht.

Nu is Toscane moet ik wel wennen. Ben in een bekend gebied waar ik met veel auto’s heb gereden. Maar geen had zoveel gewicht als deze. Bochten moet ik wel even anders aanvliegen :p

• CreativeS
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:43:
Na een beetje twijfelen, toch met de F07 naar Italië vetrokken voor vakantie. Blijft beetje spannend met een YT.
Gewoon gaan... zoals altijd.
Alleen een goede pechhulp nemen... zoals met elke auto.
Fijne vakantie. Wij moeten nog 2 maanden wachten...

[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 04-07-2026 22:01 ]

• IQM

IQM

CreativeS schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:59:
Wat @IQM al zegt... ik heb geen N53B30 :) Ik heb nog een heerlijke indirect ingespoten N52B25. Liep en loopt inmiddels weer als een naaimachientje. Geen gehakketak van de injectoren, wat je toch wel vaak hoort bij direct ingepoten motoren. En ik hoef niet per se de snelste of de meest volle te hebben. Ik heb bijna 9 jaar geleden een 325i gekocht vanwege een jeugddroom. In de laatste weken van mijn moeders leven werd ik geconfronteerd met wat dingen, waaronder: als je dingen wil doen, moet je ze gewoon doen. Week later stond er een standaard uitgevoerde 325i voor de deur. Ze heeft 'm nooit gezien. Standaard, maar het belangrijkste... sluitend onderhoud en staat inmiddels op 297.000km. Net ook weer... terugweg naar huis... genieten. Gewoon 4 wielen, een stug onderstel en een stuur... genieten.

Is het allemaal rationeel te verantwoorden? Nee, natuurlijk niet. Beide BMW's zijn dat niet, maar apart zijn ze beiden wel nu. Zou ik een 330i of een 335i willen? Jawel... maar ik heb er geen behoefte aan. Ik weet nu wat ik heb. Tot in de puntjes. Een subtiel aangepaste E90 325i waar er niet zo snel een tweede van is. Gisteravond even tanken in Duitsland... bij Jet in Bocholt. En weer complimenten voor mijn nette gebakje van 21 jaar oud (07.04.2005). Nicht verkaufen... auch sehr schöne tieferlegung.

De E92 vind ik overigens ook steeds beter te pruimen. Heeft even geduurd. Leuk, maar een sedan is voor ons handiger. Touring komt er niet. Als pakezel hebben we de 3 Serie Compact.
Even een bevestiging wat je al wist: Welke BMW motoren zijn betrouwbaar?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

N47 een betrouwbare diesel motor noemen. 🫣 Veel registerketting problemen

Verder wel eens met de N52 en M54 :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:51
Lijkt een vertaald Amerikaans verhaal want het genoemde vermogensbereik klopt niet voor de Europese markt.

Zou zelf de M52 nog iets boven de M54 zetten. Het is grotendeels dezelfde motor maar er zit minder plastic aan (o.a. die koelwaterbuizen onder het inlaatspruitstuk, die zijn bij de M52 van metaal en bij de M54 van plastic).

De genoemde motoren zijn inmiddels allemaal ook wel op de leeftijd dat de staat van de rest van de auto (hallo roest) belangrijker is dan welke motor er precies in zit.

• Pannencouque
PWM schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:43:
Na een beetje twijfelen, toch met de F07 naar Italië vertrokken voor vakantie. Blijft beetje spannend met een YT. Maar de kinderen zitten lekker achterin

[Afbeelding]

En hij heeft het heel goed gedaan. Mooie autobahn cruiser. Gemiddeld 1 op 11 is ook niet slecht.

Nu is Toscane moet ik wel wennen. Ben in een bekend gebied waar ik met veel auto’s heb gereden. Maar geen had zoveel gewicht als deze. Bochten moet ik wel even anders aanvliegen :p
Heerlijk. Dit is beenruimte waar mijn kinderen alleen maar van (kunnen) dromen. Maar zo kun je in luxe prima km's vreten.

• PWM
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Heerlijk. Dit is beenruimte waar mijn kinderen alleen maar van (kunnen) dromen. Maar zo kun je in luxe prima km's vreten.
En dat ook nog eens achter mij, als 2 meter lange bestuurder.

Helaas dus ook de reden dat het zoeken naar een nieuwe vervanger erg moeilijk is.

• alexbl69
PWM schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:57:
[...]

En dat ook nog eens achter mij, als 2 meter lange bestuurder.

Helaas dus ook de reden dat het zoeken naar een nieuwe vervanger erg moeilijk is.
G32 640i :)

• IQM

IQM

Heb ik ook overwogen maar met de juiste opties best wel dunbezaaid en daardoor duur. Qua ruimte ideaal maar ik vind het lijnenspel niet zo mooi als een G31. En ik heb het idee dat als je er eentje moet kopen dat je veel betaald -want er zijn er niet zoveel geleverd- maar als je hem wilt inruilen dat je niet veel terugkrijgt. Dan is het ineens niet zo'n courante auto bla, bla, bla.
Een autobedrijf waar ik voor een 530e ging kijken had ook een 630i staan. De verkoper liet direct al doorschemeren dat hij op de 630i meer kon doen dan op de 530e. Beide zijn niet snel verkocht maar die 630i stond beduidend langer.

• Pannencouque
IQM schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Heb ik ook overwogen maar met de juiste opties best wel dunbezaaid en daardoor duur. Qua ruimte ideaal maar ik vind het lijnenspel niet zo mooi als een G31. En ik heb het idee dat als je er eentje moet kopen dat je veel betaald -want er zijn er niet zoveel geleverd- maar als je hem wilt inruilen dat je niet veel terugkrijgt. Dan is het ineens niet zo'n courante auto bla, bla, bla.
Een autobedrijf waar ik voor een 530e ging kijken had ook een 630i staan. De verkoper liet direct al doorschemeren dat hij op de 630i meer kon doen dan op de 530e. Beide zijn niet snel verkocht maar die 630i stond beduidend langer.
De G32 staat bij mij hoog op de wishlist als vervanger. Maar ik merk exact hetzelfde. Voor een 530e krijg schandalig laag wisselgeld terug en zo'n G32 moet in veel gevallen de hoofdprijs kosten. En dan vaak nog met een kmstand waar je nog 5-10k aan onderhoud voor je kiezen krijgt in de eerste twee jaar eigenaarschap (bijv het hele Executive Drive-onderstel...).

Ik heb besloten nog maar even door te rijden in de 530e. En dan over een jaar weer verder kijken. Mocht ik dan een oplossing hebben gevonden voor het ruimteprobleem achterin, dan komt er een 530i of 540i touring terug. Liefst non-xDrive. En daar ga ik dan heul lang mee doorrijden.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Mocht ik dan een oplossing hebben gevonden voor het ruimteprobleem achterin, dan komt er een 530i of 540i touring terug. Liefst non-xDrive. En daar ga ik dan heul lang mee doorrijden.
Bedoel je de kofferbak? Ik heb een dakkoffer van 500 liter. Zelfs met 5 personen past dat prima. Er past zoveel in dat ik gewoon over de bagage heen kan kijken via de binnenspiegel.

Dat heul lang doorrijden wilde ik met mijn F11 535i ook doen. Maar toen hij 15 jaar werd was ik het helemaal zat met alle problemen. De motoren alles liep nog perfect maar er kwam een waslijst aan andere issues waardoor ik toch besloot om hem in ruilen op een 11 jaar jonger exemplaar. (en 2 weken later was hij blijkbaar gerepareerd en weer te koop aangeboden.)

Ik wacht tot het moment daar is dat de oudste 2 kinderen niet meer meegaan. Dan zou ik wel willen kijken naar een jonge 545e sedan of misschien een (i)X3.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33

Puf

IQM schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Er past zoveel in dat ik gewoon over de bagage heen kan kijken via de binnenspiegel.
Dan had je net zo goed een sedan kunnen nemen :+

• IQM

IQM

Puf schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Dan had je net zo goed een sedan kunnen nemen :+
De sedan heeft geen dakrails. Ik weet dat je er BMW dakdragers voor kunt kopen maar dan moet je bij elke generatie weer nieuwe kopen. Ik rij 22 jaar BMW en heb altijd een touring met dakrails gehad,

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-07 21:10
IQM schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:47:
[...]

De sedan heeft geen dakrails. Ik weet dat je er BMW dakdragers voor kunt kopen maar dan moet je bij elke generatie weer nieuwe kopen. Ik rij 22 jaar BMW en heb altijd een touring met dakrails gehad,
Meerprijs touring + verkoop oude dakrails en was je denk ik goedkoper uit 🤣😜

https://printcraft3d.nl

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:09
Een touring heeft veel mooiere lijnen dan de sedan! Bij de 5 althans.

• CreativeS
  • Niet online
DaFreakhead schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:38:
Kwestie van smaak...

Enfin! Bekende kwaal... bekerhouders die de geest geven. De hele wereld weet ze te repareren en dan werkt het weer. Bij mij zowel aan de onderkant van de 'klem' waar de veer in vergrendeld zit als de bovenkant een stukje afgebroken. Met tiewrap (veer blokkeren achter plastic) is het niet op te lossen... dus dan maar weer nieuw. Leeftijd begint te tellen, wat een prijs inmiddels. Paar jaar geleden maar 4 tientjes nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSSYn1BynsEghWeVWOOrVTqEa2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9G9LGarGNGVqfLE1qcGPip4.png?f=fotoalbum_large

Zodra de nieuwe binnen is ga ik die wel modificeren. Daar waar de veer (die de houder uitschuift) geklemd zit, ga ik wat versteviging plaatsen. Ik denk aan een dunne ring waarbij ik een stukje uitfrees zodat deze tussen het plastic en de veer achter de 'haak' geschoven kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHIk5AOWCI_xm-o9JRyXw9PmZAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LX87fjrpUpWMvlnFsPcPo3jQ.png?f=user_large

Je blijft bezig :+

• IQM

IQM

Greetoz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:31:
Meerprijs touring + verkoop oude dakrails en was je denk ik goedkoper uit 🤣😜
Zeker!. Maar als ik goedkoop had willen rijden had ik geen BMW gekocht. ;)
Het is een (persoonlijke) keuze. En qua rijden was de sedan ook altijd net wat strakker door het lagere gewicht en andere achtervering. Maar voor een gezin met kinderen vind ik de touring gewoon de meest praktische uitvoering.
DaFreakhead schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:38:
Eens maar de generatie maakt ook verschil. Ik beschouw mijzelf echt wel als een fan van de touring maar bij de E46 en E39 generatie vond ik de sedans toch heel mooi. De E60 vond ik een minder geslaagde achterkant hebben bij de touring. Vanaf de F10 vind ik de touring inderdaad de mooiere lijnen hebben.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik kreeg een navigatie regio update gepusht (2026-3), en dacht daarom maar gelijk heel Europa te updaten (handmatig).

Online in BMW portaal zie ik echter Road Map EUROPE Joy 2026-2 als laatste/nieuwe versie. Heeft iemand 2026-3 staan?

[ Voor 3% gewijzigd door wimpie op 07-07-2026 11:12 ]

Divide and conquer.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:17
Gisteren nog maar net 2026-2 gedownload (moet wel nog installeren)!

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• Pannencouque
IQM schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Bedoel je de kofferbak? Ik heb een dakkoffer van 500 liter. Zelfs met 5 personen past dat prima. Er past zoveel in dat ik gewoon over de bagage heen kan kijken via de binnenspiegel.

Dat heul lang doorrijden wilde ik met mijn F11 535i ook doen. Maar toen hij 15 jaar werd was ik het helemaal zat met alle problemen. De motoren alles liep nog perfect maar er kwam een waslijst aan andere issues waardoor ik toch besloot om hem in ruilen op een 11 jaar jonger exemplaar. (en 2 weken later was hij blijkbaar gerepareerd en weer te koop aangeboden.)

Ik wacht tot het moment daar is dat de oudste 2 kinderen niet meer meegaan. Dan zou ik wel willen kijken naar een jonge 545e sedan of misschien een (i)X3.
Nee, ik bedoel de ruimte achter mij. Ik ben vrij lang en heb de stoel ver naar achteren, waardoor achter mij amper zitruimte is.
Die kofferbak is geen probleem. Ik zie op vakantie mensen met de grootste idioterie op pad gaan, daar doe ik niet aan mee. Het moet gewoon passen. En dat doet het altijd eenvoudig.

Ik snap je punt qua leeftijd overigens wel. Mijn idee zou zijn om een vrij vers exemplaar te kopen. Liefst LCI dus max een jaar of 6 oud. Daar kun je dan nog zomaar een jaar of 6-8 mee doen voordat de combinatie van leeftijd en km's 'm de das om gaat doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 07-07-2026 22:02 ]

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:21
Pannencouque schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Voor een 530e krijg schandalig laag wisselgeld terug en zo'n G32 moet in veel gevallen de hoofdprijs kosten.
Wat voor bod kreeg je voor je 530e? Ik ben in de markt voor een 530e en ben wel benieuwd hoe groot het verschil is tussen de inruilprijzen en bedragen waarvoor ze te koop staan.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:59:
Nee, ik bedoel de ruimte achter mij. Ik ben vrij lang en heb de stoel ver naar achteren, waardoor achter mij amper zitruimte is.
Die kofferbak is geen probleem. Ik zie op vakantie mensen met de grootste idioterie op pad gaan, daar doe ik niet aan mee. Het moet gewoon passen. En dat doet het altijd eenvoudig.

Ik snap je punt qua leeftijd overigens wel. Mijn idee zou zijn om een vrij vers exemplaar te kopen. Liefst LCI dus max een jaar of 6 oud. Daar kun je dan nog zomaar een jaar of 6-8 mee doen voordat de combinatie van leeftijd en km's 'm de das om gaat doen.
Ik ben zelf ook 1.95m. Maar ik zet mijn stoel meestal relatief hoog waardoor er achter mij nog best wel beenruimte is.

Mijn auto's koop ik altijd als ze 4 jaar oud zijn en tussen de 115-170K km gelopen hebben. Dat zijn meestal meer snelweg km's waar ik niet bang voor ben bij deze leeftijd. Dan rijd ik er een jaar of 5-6 in en wordt hij ingeruild. De 535i was wat dat betreft met zijn 15 jaar oud een uitzondering.

Bij deze G31 weet ik niet hoe lang ik hem ga houden. De staat van auto, de HV accu en het onderhoud, alles ziet er goed uit om hem lang te houden. Nu een jaar later ben ik nog niet actief op zoek. De G61 550e zou motorisch heel interessant kunnen als die betaalbaar wordt. Maar op vakantie zou ik het apart te open achterruitje enorm missen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik een hele grote mijlpaal bereikt met mijn restauratieproject.

Zondag was het plan om de motor voor het eerst weer te starten sinds ik die in november 2023 (dus 2,5 jaar terug) volledig gereviseerd heb. Afgelopen week heb ik namelijk de remmen en koppeling ontlucht, wat de laatste voorwaarde was om dit te kunnen doen.
Na alle checks, olie vullen (proefstarten om olie rond te pompen), benzine vullen (systeem geforceerd doorspoelen mbv een diagnose computer) was het tijd om te starten. Ik ging er niet van uit dat de eerste poging ook gelijk succesvol zou zijn, maar wel dat binnen een poging of 5 meerdere seconden starten, de motor op z'n minst een teken van leven zou geven.
Helaas, hij ging wel rond op de startmotor, maar geen gestotter of pogingen tot aanslaan. Het geluid was overigens wel zoals het hoorde, met een constant "hinniken" van de compressieslagen, dus mechanisch leek het allemaal goed te zijn.

Na een poging of 10 (ik heb ze niet exact geteld) maar de handdoek in de ring gegooid en gestart met diagnose, voor zover mogelijk. Want het storingsgeheugen was op een lambda-storing na leeg (de heater in één van de sensoren is kapot, dat wist ik al en heeft geen invloed op het starten). Ook de startonderbreker gaf geen fouten. Dus dan maar de check of ik brandstof of ontsteking heb.

Hulp ingeschakeld, want dit is letterlijk dingen in de motorruimte lostrekken, kijken en eventueel meters aansluiten terwijl de motor gestart wordt. Door m'n vrouw geïnstrueerd wat ze exact moest doen (niet langer dan 5 seconden starten, en mocht hij tot leven lijken te komen, direct stoppen). Eerste verdachte waren de injectoren, die zijn nieuw en van een vervangend type (wel Bosch, maar modernere variant) dan wat erin zat. Ik haal de rail los, hou de injectoren vlak boven hun gaten in de inlaat (lang leve port injection) en we doen een poging.
De injectoren sprayen netjes brandstof en... de motor begint aan te slaan :o

Gelijk weer afgezet, met 6 gigantische vacuumlekken wil ik de motor niet starten, straks draait hij al in de soep door een veel te arm mengsel. Injectoren terug op hun plek, nog een poging, en toen sloeg hij direct aan *O* Alleen wel jammer dat ik het dus niet zelf was die hem startte -O-

Maar sindsdien is het sleutel omdraaien, 1 of 2 hoorbare compressieslagen en hij loopt oOo

En dit alles is natuurlijk niks waard zonder bewijs, dus hierbij:
Hij tikt hier nog wel heel erg, maar dat zijn 99% zeker de klepstoters dit volledig gereinigd, en dus leeg zijn. Die moeten eerst vullen met olie en dat kost even tijd, zeker met koude olie. 's Avonds, na nog een aantal keer starten en kort draaien, werd het tikken al minder. Maar omdat er nog geen koelsysteem op zit , kan ik hem niet langer dan een minuut laten draaien.

Helaas blijkt dat als de olie op druk komt, er wel een lek te zitten tussen oliefilterhuis en motorblok. Daar zweten deze motoren heel vaak, maar in mijn gevallen hangen er op meerdere plekken druppels olie onder de motor en vormen zich kleine plasjes op de garagevloer :X Ik verdenk het filterhuis, die komt van een andere auto en ik had ook al problemen met het installeren van het filter. De originele komt er daarom op terug, maar die moet eerst nog schoongemaakt worden en ik heb een nieuwe pakking nodig. Dat kost nog even tijd. Als die lekkage onder controle is, gaat de voorkant er weer op, met het koelsysteem weer aangesloten en mag hij langer gaan draaien en goed op temperatuur komen.
Dan gaan deze olie en filter eruit, komt er verse, schone olie in, nieuwe bougies (ik wou nieuwe bougies niet gelijk slopen met eventuele achtergebleven assemblageolie), en zal hij ook voorzichtig weer de eerste meters gaan rijden op eigen kracht.

Terwijl ik op die onderdelen wacht, ga ik rustig verder met bouwen. Inmiddels zitten de voorstoelen en portieren er ook weer in:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55380595519_8e1b757922_b.jpg
Natuurlijk heb ik weer even plaatsgenomen achter het stuur, en dat voelt toch wel heel vertrouwd gelijk weer, met alles op precies de juiste plek, een pook die soepel maar strak versnellingen selecteert. Alleen de koppeling voelt ongewoon licht. Maar dat is vooral gewenning, ik was een zware (door ouderdom) koppeling gewend, terwijl nu, op de hoofdkoppelingscilinder na, alles nieuw is en dus nog heel soepel werkt.

En ja, er zit in de bekleding van de bestuurdersstoel een scheurtje. Die laat ik voor nu nog even zitten. Die hele bekleding heeft slijtage (niet zo gek na ruim 4 ton) en ik wil de stoelkussens en achterbank in de nabije toekomst (waarschijnlijk komende winter) naar een stoffeerder gaan brengen voor herstel.

Ook de achterbumper met (werkende) PDC sensoren zit er weer op, al moet die nog beter afgesteld worden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55366788102_60d7829161_b.jpg
De afdekkap voor de trekhaak komt tegen de stekkerdoos aan, waardoor deze nu niet goed past en niet vastklikt. Maar dat is zo goed als zeker een afstelkwestie. De vier sensoren, nadat ik er één heb moeten vervangen, laten allemaal goede, vergelijkbare waarden zijn, dus dat werkt helemaal goed.

Vanavond wil ik de ruiten in de voorportieren terug gaan plaatsen, zodat deze afgesteld kunnen worden. Vervolgens kunnen dan de achterste ruiten afgesteld worden (die zijn namelijk afhankelijk van de portierruiten) en als dat klaar is, mag de achterbank erin, kunnen de stootstrips aan de zijkant erop en sideskirts eronder. Ik moet nog 1 interieurpaneel modificeren, namelijk onder het dashboard bij de bestuurder. Er zit nu een verstelbare stuurkolom in, en daarvoor moet er een uitsparing komen voor de vergrendelingshendel.

En dan is op de motorruimte na, de cabrio eigenlijk al klaar. *O*

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

IQM schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Ik ben zelf ook 1.95m. Maar ik zet mijn stoel meestal relatief hoog waardoor er achter mij nog best wel beenruimte
Als je zelf lang bent en je zet je stoel ook nog eens hoog, dan kom je toch tegen het dak aan?

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:28:
Als je zelf lang bent en je zet je stoel ook nog eens hoog, dan kom je toch tegen het dak aan?
Dat valt op zich mee. Vroeger zat ik steevast in de laagste stand maar nu zet ik hem zo dat er achter iemand zijn voeten onder de stoel kan doen. Bijkomend voordeel is dat de rugleuning dan ook een fractie verder naar voren kantelt. Dan zit ik nog niet tegen het dak aan gelukkig maar kan mijn dochter (1,70m) prima achter mij zitten.

• CreativeS
  • Niet online
Zo, het gebakje wenst nog meer aandacht. Gisteren is er een nieuwe accu ingekomen. De radio deed het de dagen ervoor 's ochtends niet en 's avonds wel. Ik was in de veronderstelling dat de accu nog niet zo oud was... maar er was 12/19 in de accupool geslagen. Spanning te laag en dat bleek ook wel. SOC van 60%. Ik zei vorig jaar al dat het te weinig was, maar dat kon nog wel volgens iemand. Krijg je als je twee jaar lang ritjes van max 16km maakt. Gaat niet goed met opladen.

Klein plaatje bij het praatje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKy42kLrOcIiSzFw_U_l3H3TIQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8FKxubd7bxe7dGITvS0Umkp.jpg?f=fotoalbum_large

Enfin... er staat nog veel meer aan te komen. Het slechte starten is weer terug (beschamend tweetakt gepruttel en verdwijnt met geluk na tien seconden) en de auto gaat zaterdag alvast naar de specialist om daar tot rust te komen. Maandagochtend worden direct de bougies eruit gehaald en gaat men kijken wat er eventueel op de zuigers ligt, de cilinderwanden checken plus compressietest. Ook al zegt de monteur dat de klepsteelhoedjes bij een N52 geen issue zijn, heb ik zelf het vermoeden dat er olie langs de klepstelen in de cilinder lekt (ik heb wel vaker gelijk, maar goed, ik heb er niet voor geleerd :+ ). De monteur denkt aan overdruk in het carter en slechte zuiger- en olieschraapveren. In dat laatste geval hebben we al besloten dat het blok opengehaald gaat worden. Ja, dat is best ingrijpend... het motorblok eruit, maar de wagen betekent mij teveel. Tenzij een acceptabele N52B30 ons pad kruist in de komende weken, dan wordt die erin gelepeld... maar die kans is uiterst klein en dan weet je ook niet wat je hebt. Bijna 3 ton op de klok en dan opnieuw inrijden :) Als het blok toch open ligt gaan wel direct de klepsteelhoedjes mee.

The story continues.

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 09-07-2026 23:06 ]

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-07 11:30
CreativeS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:12:
Zo, het gebakje wenst nog meer aandacht. Gisteren is er een nieuwe accu ingekomen. De radio deed het de dagen ervoor 's ochtends niet en 's avonds wel. Spanning te laag en dat bleek ook wel. SOC van 60%. Ik zei vorig jaar al dat het te weinig was, maar dat kon nog wel volgens iemand. Krijg je als je twee jaar lang ritjes van max 16km maakt. Gaat niet goed met opladen.

Enfin... er staat nog veel meer aan te komen. Het slechte starten is weer terug (beschamend tweetakt gepruttel) en de auto gaat zaterdag alvast naar de specialist om daar tot rust te komen. Maandagochtend worden direct de bougies eruit gehaald en gaat men kijken wat er eventueel op de zuigers ligt plus compressietest. Ook al zegt de monteur dat de klepsteelhoedjes bij een N52 geen issue zijn, heb ik zelf het vermoeden dat er olie langs de klepstelen in de cilinder lekt (ik heb wel vaker gelijk, maar goed, ik heb er niet voor geleerd :+ ). De monteur denkt aan overdruk in het carter en slechte zuiger- en olieschraapveren. In dat laatste geval hebben we al besloten dat het blok opengehaald gaat worden. Ja, dat is best ingrijpend... het motorblok eruit, maar de wagen betekent mij teveel. Tenzij een acceptabele N52B30 ons pad kruist in de komende weken, dan wordt die erin gelepeld... maar die kans is uiterst klein en dan weet je ook niet wat je hebt. Bijna 3 ton op de klok en dan opnieuw inrijden :) Als het blok toch open ligt gaan wel direct de klepsteelhoedjes mee.

The story continues.
Een hobby mag geld kosten ;)
Uit je verhalen/bijdrages is duidelijk te lezen dat je gek bent van je wagen. En daar kun je met alle wil van de wereld niet tegenop redeneren of iets wel of niet economisch verantwoord is.
Dus, lekker blijven klussen en ons vermaken met je bijdrages, anders wordt het ook zo saai hier 8)

Eric, Signing off !!

• CreativeS
  • Niet online
Eric H schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Een hobby mag geld kosten ;)
Uit je verhalen/bijdrages is duidelijk te lezen dat je gek bent van je wagen. En daar kun je met alle wil van de wereld niet tegenop redeneren of iets wel of niet economisch verantwoord is.
Dus, lekker blijven klussen en ons vermaken met je bijdrages, anders wordt het ook zo saai hier 8)
Dat mag geld kosten… maar ook daar heb je gradaties in :P

Als je alles goed wil doen, neem je ook direct nieuwe zuigers van na 2010 en dan het liefst 0.25 overmaats. Die hebben de oliekanalen op de betere plek zitten en dan kan je een N52B25 krijgen die geen olie zuipt. Maar… dat betekent alleen al €1600,- aan zuigers. Komen de veren allemaal én arbeid nog bij. Dan neem je de ketting mee. Drijfstanglagers. Krukaslagers. Krukaskeerring. Cilinderwanden honen en dat moet ook weer specialistisch, want BMW wilde baanbrekend met de N52 zijn. De hele bende nieuw. Ik denk dat dat beter is als de auto met pensioen gaat en dus niet dagelijks meer rijdt.

Voor de rest… drukke zomermaanden met de festivals, dus ben er niet meer elke dag.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:51
deepbass909 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:34:
Afgelopen weekend heb ik een hele grote mijlpaal bereikt met mijn restauratieproject.

Zondag was het plan om de motor voor het eerst weer te starten sinds ik die in november 2023 (dus 2,5 jaar terug) volledig gereviseerd heb. Afgelopen week heb ik namelijk de remmen en koppeling ontlucht, wat de laatste voorwaarde was om dit te kunnen doen.
Na alle checks, olie vullen (proefstarten om olie rond te pompen), benzine vullen (systeem geforceerd doorspoelen mbv een diagnose computer) was het tijd om te starten. Ik ging er niet van uit dat de eerste poging ook gelijk succesvol zou zijn, maar wel dat binnen een poging of 5 meerdere seconden starten, de motor op z'n minst een teken van leven zou geven.
Helaas, hij ging wel rond op de startmotor, maar geen gestotter of pogingen tot aanslaan. Het geluid was overigens wel zoals het hoorde, met een constant "hinniken" van de compressieslagen, dus mechanisch leek het allemaal goed te zijn.

Na een poging of 10 (ik heb ze niet exact geteld) maar de handdoek in de ring gegooid en gestart met diagnose, voor zover mogelijk. Want het storingsgeheugen was op een lambda-storing na leeg (de heater in één van de sensoren is kapot, dat wist ik al en heeft geen invloed op het starten). Ook de startonderbreker gaf geen fouten. Dus dan maar de check of ik brandstof of ontsteking heb.

Hulp ingeschakeld, want dit is letterlijk dingen in de motorruimte lostrekken, kijken en eventueel meters aansluiten terwijl de motor gestart wordt. Door m'n vrouw geïnstrueerd wat ze exact moest doen (niet langer dan 5 seconden starten, en mocht hij tot leven lijken te komen, direct stoppen). Eerste verdachte waren de injectoren, die zijn nieuw en van een vervangend type (wel Bosch, maar modernere variant) dan wat erin zat. Ik haal de rail los, hou de injectoren vlak boven hun gaten in de inlaat (lang leve port injection) en we doen een poging.
De injectoren sprayen netjes brandstof en... de motor begint aan te slaan :o

Gelijk weer afgezet, met 6 gigantische vacuumlekken wil ik de motor niet starten, straks draait hij al in de soep door een veel te arm mengsel. Injectoren terug op hun plek, nog een poging, en toen sloeg hij direct aan *O* Alleen wel jammer dat ik het dus niet zelf was die hem startte -O-

Maar sindsdien is het sleutel omdraaien, 1 of 2 hoorbare compressieslagen en hij loopt oOo

En dit alles is natuurlijk niks waard zonder bewijs, dus hierbij:
[YouTube: 5 juli 2026]

Hij tikt hier nog wel heel erg, maar dat zijn 99% zeker de klepstoters dit volledig gereinigd, en dus leeg zijn. Die moeten eerst vullen met olie en dat kost even tijd, zeker met koude olie. 's Avonds, na nog een aantal keer starten en kort draaien, werd het tikken al minder. Maar omdat er nog geen koelsysteem op zit , kan ik hem niet langer dan een minuut laten draaien.

Helaas blijkt dat als de olie op druk komt, er wel een lek te zitten tussen oliefilterhuis en motorblok. Daar zweten deze motoren heel vaak, maar in mijn gevallen hangen er op meerdere plekken druppels olie onder de motor en vormen zich kleine plasjes op de garagevloer :X Ik verdenk het filterhuis, die komt van een andere auto en ik had ook al problemen met het installeren van het filter. De originele komt er daarom op terug, maar die moet eerst nog schoongemaakt worden en ik heb een nieuwe pakking nodig. Dat kost nog even tijd. Als die lekkage onder controle is, gaat de voorkant er weer op, met het koelsysteem weer aangesloten en mag hij langer gaan draaien en goed op temperatuur komen.
Dan gaan deze olie en filter eruit, komt er verse, schone olie in, nieuwe bougies (ik wou nieuwe bougies niet gelijk slopen met eventuele achtergebleven assemblageolie), en zal hij ook voorzichtig weer de eerste meters gaan rijden op eigen kracht.

Terwijl ik op die onderdelen wacht, ga ik rustig verder met bouwen. Inmiddels zitten de voorstoelen en portieren er ook weer in:
[Afbeelding]
Natuurlijk heb ik weer even plaatsgenomen achter het stuur, en dat voelt toch wel heel vertrouwd gelijk weer, met alles op precies de juiste plek, een pook die soepel maar strak versnellingen selecteert. Alleen de koppeling voelt ongewoon licht. Maar dat is vooral gewenning, ik was een zware (door ouderdom) koppeling gewend, terwijl nu, op de hoofdkoppelingscilinder na, alles nieuw is en dus nog heel soepel werkt.

En ja, er zit in de bekleding van de bestuurdersstoel een scheurtje. Die laat ik voor nu nog even zitten. Die hele bekleding heeft slijtage (niet zo gek na ruim 4 ton) en ik wil de stoelkussens en achterbank in de nabije toekomst (waarschijnlijk komende winter) naar een stoffeerder gaan brengen voor herstel.

Ook de achterbumper met (werkende) PDC sensoren zit er weer op, al moet die nog beter afgesteld worden:
[Afbeelding]
De afdekkap voor de trekhaak komt tegen de stekkerdoos aan, waardoor deze nu niet goed past en niet vastklikt. Maar dat is zo goed als zeker een afstelkwestie. De vier sensoren, nadat ik er één heb moeten vervangen, laten allemaal goede, vergelijkbare waarden zijn, dus dat werkt helemaal goed.

Vanavond wil ik de ruiten in de voorportieren terug gaan plaatsen, zodat deze afgesteld kunnen worden. Vervolgens kunnen dan de achterste ruiten afgesteld worden (die zijn namelijk afhankelijk van de portierruiten) en als dat klaar is, mag de achterbank erin, kunnen de stootstrips aan de zijkant erop en sideskirts eronder. Ik moet nog 1 interieurpaneel modificeren, namelijk onder het dashboard bij de bestuurder. Er zit nu een verstelbare stuurkolom in, en daarvoor moet er een uitsparing komen voor de vergrendelingshendel.

En dan is op de motorruimte na, de cabrio eigenlijk al klaar. *O*
Klinkt inderdaad als klepstoters. Dat oliefilterhuis heb ik ook eens twee keer moeten doen, meen me te herinneren dat het toen kwam door olie/smurrie in de blinde gaten waar de bevestingsbouten in draaien. Daardoor niet goed aangetrokken of zo. Alles extra goed schoongemaakt met een nieuwe pakking en toen was het wel goed.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ewrz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:44:
[...]

Klinkt inderdaad als klepstoters. Dat oliefilterhuis heb ik ook eens twee keer moeten doen, meen me te herinneren dat het toen kwam door olie/smurrie in de blinde gaten waar de bevestingsbouten in draaien. Daardoor niet goed aangetrokken of zo. Alles extra goed schoongemaakt met een nieuwe pakking en toen was het wel goed.
Geloof me, het blok en filterhuis zijn schoon ;) Er zit iets in het filterhuis niet goed, aangezien de centrale pen van het deksel ook al niet goed erin wil (deksel en huis horen bij elkaar) en ik vermoed dat de oliedruk dus niet goed wegkrijgt.
Mijn originele huis zweet rond ingeperste pluggen, daar heb ik ooit een "beun" oplossing op losgelaten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4537/37789797485_7d57292255_b.jpg
Zodra de siliconen goed uitgehard waren, heb ik die uiteraard strak afgesneden. Dit was in 2017 en tot op heden zweet het niet. Maar ik had liever een huis zonder die beun oplossing.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
CreativeS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Dat mag geld kosten… maar ook daar heb je gradaties in :P

Als je alles goed wil doen, neem je ook direct nieuwe zuigers van na 2010 en dan het liefst 0.25 overmaats. Die hebben de oliekanalen op de betere plek zitten en dan kan je een N52B25 krijgen die geen olie zuipt. Maar… dat betekent alleen al €1600,- aan zuigers. Komen de veren allemaal én arbeid nog bij. Dan neem je de ketting mee. Drijfstanglagers. Krukaslagers. Krukaskeerring. Cilinderwanden honen en dat moet ook weer specialistisch, want BMW wilde baanbrekend met de N52 zijn. De hele bende nieuw. Ik denk dat dat beter is als de auto met pensioen gaat en dus niet dagelijks meer rijdt.

Voor de rest… drukke zomermaanden met de festivals, dus ben er niet meer elke dag.
@deepbass909 is bijna klaar met zijn project! ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 15:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Timorad schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Wat voor bod kreeg je voor je 530e? Ik ben in de markt voor een 530e en ben wel benieuwd hoe groot het verschil is tussen de inruilprijzen en bedragen waarvoor ze te koop staan.
28k kreeg ik via autobod voor 530e uit 2020 met 90k km.

Wil er toch wel 35k voor met nog 40k onderhoudscontract. Custom matchup audio met speakers en dashcam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Eigq72Kqm9-ZhBJqp3GlxkZkzU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLamIPFN5cKSWHvf5qAmuBep.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 56% gewijzigd door NLKornolio op 10-07-2026 18:11 ]

• IQM

IQM

NLKornolio schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:05:
28k kreeg ik via autobod voor 530e uit 2020 met 90k km.

Wil er toch wel 35k voor met nog 40k onderhoudscontract. Custom matchup audio met speakers en dashcam
Pfff, en dan te bedenken dat ze vorig jaar met meer km van 2021 nog voor € 40K te koop stonden.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
pjot1 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:23:
[...]

@deepbass909 is bijna klaar met zijn project! ;)
Haha, maar ik ben dan voorlopig even klaar met dergelijke projecten. Dit slokt behoorlijk wat tijd op, terwijl ik bijv. ook al tijden in huis wat smart dingen werkend probeer te krijgen en daar nu geen tijd voor heb.

Ik heb alleen het idee dat levertijden van E36 onderdelen toe begint te nemen... In het verleden was het meestal een paar werkdagen, maar nu is een week niet ongewoon.

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-07 13:19
CreativeS schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:12:
Zo, het gebakje wenst nog meer aandacht. Gisteren is er een nieuwe accu ingekomen. De radio deed het de dagen ervoor 's ochtends niet en 's avonds wel. Ik was in de veronderstelling dat de accu nog niet zo oud was... maar er was 12/19 in de accupool geslagen. Spanning te laag en dat bleek ook wel. SOC van 60%. Ik zei vorig jaar al dat het te weinig was, maar dat kon nog wel volgens iemand. Krijg je als je twee jaar lang ritjes van max 16km maakt. Gaat niet goed met opladen.

Klein plaatje bij het praatje...
[Afbeelding]

Enfin... er staat nog veel meer aan te komen. Het slechte starten is weer terug (beschamend tweetakt gepruttel en verdwijnt met geluk na tien seconden) en de auto gaat zaterdag alvast naar de specialist om daar tot rust te komen. Maandagochtend worden direct de bougies eruit gehaald en gaat men kijken wat er eventueel op de zuigers ligt, de cilinderwanden checken plus compressietest. Ook al zegt de monteur dat de klepsteelhoedjes bij een N52 geen issue zijn, heb ik zelf het vermoeden dat er olie langs de klepstelen in de cilinder lekt (ik heb wel vaker gelijk, maar goed, ik heb er niet voor geleerd :+ ). De monteur denkt aan overdruk in het carter en slechte zuiger- en olieschraapveren. In dat laatste geval hebben we al besloten dat het blok opengehaald gaat worden. Ja, dat is best ingrijpend... het motorblok eruit, maar de wagen betekent mij teveel. Tenzij een acceptabele N52B30 ons pad kruist in de komende weken, dan wordt die erin gelepeld... maar die kans is uiterst klein en dan weet je ook niet wat je hebt. Bijna 3 ton op de klok en dan opnieuw inrijden :) Als het blok toch open ligt gaan wel direct de klepsteelhoedjes mee.

The story continues.
Zowel de klepseals als de zuigerveren kunnen op de n52b25 een issue zijn.

Bij mij gaven de klepseals een misfire op cilinder 4 doordat er boven de 3k toeren gewoon olie de cilinder inliep

Er zijn bedrijven die de klepseals vervangen zonder het hele blok open te maken. Ben je voor 1000eu klaar

Zuigerveren schijnt moeilijk te zijn doordat de cilinder ovaal uitslijt en honden niet goed lukt

dan is vervangen voor b30 wss brter

• Pannencouque
Timorad schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Kmstand onder de ton, geen M-pakket, ramvol opties en in super nette staat (velgen schadevrij, enkel steenslag, verder geen deukje ofzo te vinden): tussen 24-30k. Voor een auto van nog geen vier jaar oud. Mafketels.

[ Voor 11% gewijzigd door Pannencouque op 11-07-2026 08:49 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 15:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

IQM schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Pfff, en dan te bedenken dat ze vorig jaar met meer km van 2021 nog voor € 40K te koop stonden.
Ben opzoek naar 545e en ook daar zie je weinig beweging. Autos staan erg lang te koop maar je ziet de handelaren niet snel zakken terwijl ze dezelfde prijs als een dealer proberen. Duitsland is momenteel zelfs niet meer goedkoper als je een beetje opties wil.

Vreemde markt mensen willen geen hybride lijkt het. Snap het ergens wel voor hetzelfde geld heb je een nieuwe tesla.

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:29:
Zowel de klepseals als de zuigerveren kunnen op de n52b25 een issue zijn.

Bij mij gaven de klepseals een misfire op cilinder 4 doordat er boven de 3k toeren gewoon olie de cilinder inliep

Er zijn bedrijven die de klepseals vervangen zonder het hele blok open te maken. Ben je voor 1000eu klaar

Zuigerveren schijnt moeilijk te zijn doordat de cilinder ovaal uitslijt en honden niet goed lukt

dan is vervangen voor b30 wss brter
De Compact is met de N42B20 al bij mijn specialist geweest voor het vervangen van de klepseals. Zij doen dat ook op de 'makkelijke' manier en heeft er inmiddels alweer 75.000km bij. Ik reed vanochtend achter mijn eigen auto en zag bij gas loslaten af en toe een pufje rook. Ik weet het niet zeker en ik ga zeker de goden niet verzoeken, maar mijn verdenking ligt toch echt bij de klepseals. Ondanks dat ze zeggen dat ze die nog nooit bij een N52B25 hebben vervangen, denk ik ook dat ze nog niet zoveel N52B25's met bijna drie ton ervaring hebben gehad. N52 is en blijft gewoon een familielied van de N42. Ja, misschien ander onderdeelnummer van de klepseals, maar ik heb foto's gezien van klepseals die er nog 'maar' 200.000km in zaten... het gat van de klepsteel was gewoon uitgelubberd. Tel daarbij op dat ze keihard worden... en nu ze maandag toch gaan kijken door het bougiegat... kunnen ze dan nu wel eindelijk de bougies vervangen. Hadden ze al moeten doen, maar goed.
Pagina: 1 ... 405 ... 407 Laatste