Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 404 405 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:16
B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:35:
Naja, die 330i heb ik al een aantal jaren dus die vlieger gaat voor mij niet op. Overigens rijd ik op mijn woon/werk traject 1:15, soms zelfs 1:16. Een 330e doet dat vast nog iets beter, maar in mijn specifieke geval zou het verschil nog wel eens minder groot kunnen zijn dan gemiddeld.

De hybride techniek, niet alleen bij BMW, is vrij goed. Alleen als je aan de beurt bent mag je ook diep bukken.
Risico = kans x impact. De kans is wellicht niet zo groot, de impact kan zomaar 10.000eu+ zijn. Dat maakt het voor mij toch een risico waardoor ik begin te twijfelen of ik zin heb in een hybride.

Is geen welles/niets cq goed/fout, puur waar ik enigszins mee worstel in de zoektocht naar een andere auto. De beoogde opvolger wisselt ook wekelijks, dus ik ben er nog lang niet uit voor mijzelf :P
Heb precies hetzelfde.

Ik herhaal dan weer, de 330i is qua aanschaf en brandstof misschien wel 10k duurder.
En de lci 2 330i is er alleen maar in xdrive

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:05
Martin.Air schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Ik zou de noodsleutel wel meenemen als ik jou was. Tenminste, als je hem wel eens via de app blokkeerd. Het is mij helaas als 2x voorgekomen dat hij bij het parkeren probleemloos wou blokkeren, maar niet deblokeren.

Ik blokkeer hem meestal als ik de sleutel heel erg in range heb snachts. Bijvoorbeeld bij een vakantiehuisje.
Ik blokkeer mijn auto eigenlijk nooit, wanneer zou je dit doen?
Zodra het alarm af gaat dan blokkeerd die toch automatisch?

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

Eagle Creek

Breathing security

Romius schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Dit wordt duidelijk uit wat snel zoekwerk, wat tegenwoordig natuurlijk AI is, maar of dat ook gegrond is..
Nou ja, dát dus. In theorie: hoe meer erop zit, hoe meer kapot kan gaan. Dat maakt veel mensen huiverig, dat staat op fora en dat praat AI ook na.

Dat een reparatie die complex is, duurder wordt is denk ik ook wel logisch. De vraag is meer; hoe snel loop je tegen een complexe reparatie aan.
realphoenikx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:54:
Ik rij mijn G20 330e nu vanaf 2021 en tik inmiddels tegen de 100k km. Ik heb nog nooit een probleem gehad met deze auto. Eén van mijn fijnste auto's ooit.
Ik zit met mijn G20 2019 inmiddels bijna op 150K km en ben echt dolgelukkig met de wagen. De reparaties die ik eraan heb gehad, hadden niets te maken met de aandrijving.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:35:
Naja, die 330i heb ik al een aantal jaren dus die vlieger gaat voor mij niet op. Overigens rijd ik op mijn woon/werk traject 1:15, soms zelfs 1:16. Een 330e doet dat vast nog iets beter, maar in mijn specifieke geval zou het verschil nog wel eens minder groot kunnen zijn dan gemiddeld.

De hybride techniek, niet alleen bij BMW, is vrij goed. Alleen als je aan de beurt bent mag je ook diep bukken.
Risico = kans x impact. De kans is wellicht niet zo groot, de impact kan zomaar 10.000eu+ zijn. Dat maakt het voor mij toch een risico waardoor ik begin te twijfelen of ik zin heb in een hybride.

Is geen welles/niets cq goed/fout, puur waar ik enigszins mee worstel in de zoektocht naar een andere auto. De beoogde opvolger wisselt ook wekelijks, dus ik ben er nog lang niet uit voor mijzelf :P
Wow, ik dacht dat ik met de F34 met 1 op 13,5 al zuinig reed. Hoe krijg je dat verbruik uit de B48? :?

Overigens helemaal mee eens. Voor 1x een storig aan het hybride deel kan je heeeul veel tanken.
Eagle Creek schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:14:

In pure onderhoudstermijnen is dat waar, maar de motor slijt wel minder hard. I.p.v. dat je brandstofmotor 100K heeft gereden, heeft 'ie bijvoorbeeld slechts 50K gereden. Daarmee zou de brandstofmotor in de regel een stuk langer mee moeten kunnen gaan.
De andere kant is dat een ICE gewoon wel continu op bedrijfstemperatuur is. Dat lijkt me zeker bij lange stukken veel beter in termen van slijtage.

[ Voor 23% gewijzigd door ephymerous op 30-06-2026 12:15 ]

XXXVI

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

Eagle Creek

Breathing security

AlexV schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:17:
@Romius
Bij mijn eerste 330e (F20) is de HV-accu uiteindelijk gesneuveld toen de auto op 190.000 km stond. Toen heb ik de auto maar ingeruild, want reparatie kostte duizenden euro's (meer richting de tienduizend dan richting de vijfduizend). Desondanks heb ik daarna nog de G20 330e gereden, maar dan wel altijd met het voorbehoud voor mezelf om deze ellende voor te zijn.
Belangrijk punt. Koop je daarna alleen nieuw of bijna-nieuw, dan is de nieuwe accu te verantwoorden (de afschrijving zou immers vele malen hoger zijn dat de batterij). Ga je echter voor tweedehands met de afschrijving eraf, dan komt het dichter bij elkaar te liggen.
@Romius
• Qua onderhoud heb je ook geen voordeel, want de brandstofmotor valt gewoon onder regulier onderhoudsschema (daarvoor heb je wel Service Inclusive, maar je blijft zo'n 1100 euro per 3 jaar/40.000 km betalen
In pure onderhoudstermijnen is dat waar, maar de motor slijt wel minder hard. I.p.v. dat je brandstofmotor 100K heeft gereden, heeft 'ie bijvoorbeeld slechts 50K gereden. Daarmee zou de brandstofmotor in de regel een stuk langer mee moeten kunnen gaan.
@Romius
• Mij beviel de rij-ervaring wel, de overschakeling brandstof naar hybride is soepel en je merkt er weinig van. Enige is dat je vaak met een koude brandstofmotor rijdt, dus ff op z'n staart trappen als je de snelweg op knort is niet verstandig. Dat beperkt het rijplezier en de spontaniteit een beetje.
Hoewel BMW wel dat staart trappen beperkt, is het verstandig om hier bewust mee om te gaan. Voor mij is dat eigenlijk geen issue omdat ik heel bewust rijd (dus in de winter schakel ik zelf even de ICE in als ik heuvel-afwaards rijd zodat 'ie rustig kan gaan meedraaien) maar dat beperkt inderdaad de spontaniteit.

M.a.w: het is niet per se slecht, wel iets om rekening mee te houden.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:41
DeBaroN schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:31:
Voor het geld dat een 330i meer kost en je bespaart qua brandstofkosten bij een 330e, kun je behoorlijk wat opzij zetten voor evt reparaties. Die misschien helemaal niet komen.

De hybride lijn van bmw is toch gewoon hartstikke goed. Iets met beren zien
Ik sta er een beetje dubbel in. Ik vind de 330e fantastisch rijden. Ik rij ~60% elektrisch en met zonnepanelen en ERE certificaten betaal ik vrijwel niets aan stroom momenteel. Gecombineerd rij ik 1 op 45 op benzine.
Helaas vorige maand wel pech gehad en 2300,00 kwijt om een cel van de HV batterij te laten vervangen. Klein voordeel, elektrisch bereik ging van 50 naar 55 Km.
En afgelopen week was het erg fijn dat je de airco vast kunt aanzetten in de app voordat je weg moet. (en in de winter rij je in een warme auto weg).
Blijft een moeilijke overweging maar als ik zelf zou moeten kiezen op dit moment zou ik toch weer voor een 330e gaan.

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:57
Kijk, een hoop nuttige reacties, bedankt allen. Zo kan ik een goede afweging maken.
DeBaroN schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:23:
[...]

30k? Een G21 LCI ga je dan niet redden. Sowieso een 330i niet met een beetje opties. Wat wil je eigenlijk qua km stand? Opties ?
In DE staan er bij de officiele dealer zeker wel wat LCI G21 van eind 2022/begin 2023 voor rond de 30, wel de 330e uiteraard (tenminste, ik ga ervan uit dat de LCI diegene is met het brede/doorlopende navigatie scherm). Ik zoek wel iets met minder dan 90k aan km's. Wensen qua opties valt wel mee, sportstoelen, parkeerhulp/camera en de cockpit plus, dat zijn de voornaamste denk ik. Hoewel de optielijst bij BMW altijd erg lang is.. ;)

Deze bijv: 330E
VidaR-9 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:15:
[...]

2x35km met een 330e moet opzich toch wel haalbaar zijn op een lading?

@Romius kan je thuis goedkoop/gratis laden? Dan een 330e. Anders zou ik lekker voor de 330i gaan. De 330i vind ik ook net even lekkerder. Maar omdat wij thuis gratis laden zou ik zelf voor een plug-in variant kiezen. Dat scheelt best serieus geld.
Ik kan thuis wel opladen met panelen/laadpaal, mijn vrouw heeft een elektrische auto, dus dat is deels ook een voordeel inderdaad.

[ Voor 127% gewijzigd door Romius op 30-06-2026 14:34 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:55
ephymerous schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Wow, ik dacht dat ik met de F34 met 1 op 13,5 al zuinig reed. Hoe krijg je dat verbruik uit de B48? :?

Overigens helemaal mee eens. Voor 1x een storig aan het hybride deel kan je heeeul veel tanken.
\
Ik had hiervoor een 420i Gran Coupe (F36), die vond ik ook zuinig maar de G2x doet dat echt nog een stuk beter. Voor een verbruik hoef je een 330i echt niet te laten staan.

Mijn woon/werk is circa 45km enkele reis, grotendeels N-wegen met een hoop rotondes, klein stukje snelweg. De cruise control staat standaard op vMax +10. Doe daar verder niet zo heel veel bijzonders voor qua gebruik. De auto loopt nagenoeg het hele traject vrijwel stationair bij wijze van.

Volgende week gaat de caravan er weer achter, dan staat de cruise control (in Duitsland ;)) ook op 100 á 110 en is het verbruik ineens 1:7,5 :P

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:26:
[...]

\
Ik had hiervoor een 420i Gran Coupe (F36), die vond ik ook zuinig maar de G2x doet dat echt nog een stuk beter. Voor een verbruik hoef je een 330i echt niet te laten staan.

Mijn woon/werk is circa 45km enkele reis, grotendeels N-wegen met een hoop rotondes, klein stukje snelweg. De cruise control staat standaard op vMax +10. Doe daar verder niet zo heel veel bijzonders voor qua gebruik. De auto loopt nagenoeg het hele traject vrijwel stationair bij wijze van.

Volgende week gaat de caravan er weer achter, dan staat de cruise control (in Duitsland ;)) ook op 100 á 110 en is het verbruik ineens 1:7,5 :P
Ik keutel vaak tussen de 80 en 110 kmh en kom niet boven de 1 op 13,5. Over veel kilometers trouwens. Het was een beetje zuiniger maar een paar (vouwwagen)vakanties hebben negatieve invloed :)

Wat me verbaasd is dat het verschil zo groot is tussen de B48's.

XXXVI

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:06

_Arthur

blub

B-Real schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:26:
Voor een verbruik hoef je een 330i echt niet te laten staan.
Eens, mijn G21 330i non-lci was echt wel zuinig te rijden. De huidige M340i valt ook niet tegen qua verbruik als je de reguliere snelheden op de ACC rijdt. Gebruik je het gasdedaal wel veelvuldig; dan is het een ander verhaal :+

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Ik heb geen idee wat het verbruik van een 320i G2x is. Mijn 420i F36 moest soms nog enigszins werken om vooruit te komen, kwam eigenlijk wat koppel te kort. Misschien daardoor een wat hoger verbruik?
Uiteraard staat de techniek ook niet stil en zal de B48 nog weer wat meer doorontwikkeld zijn.

Het betere verbruik van mijn 330i viel mij in een van de eerst woon/werk ritten al op. Met de F36 kwam ik met moeite boven de 1:14, met de G21 met gemak boven de 1:15. Gemiddeld over een tank is het iets minder natuurlijk, want heb ook wel kortere/andere ritten maar 1:13 lukt vaak wel volgens mij.

De 330i heeft een bak meer koppel en al vanaf een laag toerental, die kun je dus rijden als een diesel. Bij een 340i zal dat niet anders zijn. De ZF8 zorgt er voor dat het toerental bij normaal Nederlands wegverkeer ook altijd laag is bij constante snelheden.
Zal er eens opletten, maar denk dat ik op woon/werk amper boven de 2500 hoef te komen en dan het verkeer niet ophoudt. Al is het vaak de SET knop van de cruise control indrukken, waarna de auto automatisch naar vMax +10 gaat.

Op momenten dat je het vermogen wel volledig gebruikt is het verbruik ook anders, maar kun je een hoop auto's achter je laten cq verrassen.

Ook de reden waarom de zoektocht naar iets anders nog niet serieuzer is. Mijn huidige 330i is de fijnste auto die ik tot op heden heb gehad, zonder vorige auto's te kort te doen.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mijn gemiddeld verbruik met de G21 330ix zal rond de 1:12,5 hangen ongeveer maar ik rijd eigenlijk meer secundaire wegen en enkel maar korte stukjes autostrade.
1:14 haal ik sowieso wel bij langere ritten autostrade.
Al heb ik wel de indruk dat het verbruik lichtjes gestegen is met de 19" breedset tov de square 225 originele wielen.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die nieuwe iX5 is wel interessant. De iX3 was echt veel te krap achterin, dus het is een optie. Maar laten we eerst de prijsstelling maar bekijken. Na de LCI is de huidige X5 echt wel heel erg duur geworden. Als deze, BPM vrije, het weer een beetje kan laten zakken naar normale waarden, zou het mooi zijn.

En natuurlijk op voorwaarde dat dat passagiersscherm weg kan.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnluSlmTc6zD27yv_mVLrnLjheo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/933x2CdTE17IabDuPm6lNQX5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHkoxACL6qNk256wrHLG0ax43Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHF9IICU7i9fLx2dA8DLQa0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZLbyCHXWtCmxHV_KITA3A9XAmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHW9iam96ExLTC7QLaVM9wQa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o59nu3VsypmKiKQbp65fUbS46kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1kvudttxufRODq9P7gHSn05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwrbqV3y4yJxK08sNoZjkkSoEqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tU0nLMVqeviE1916ylhLeKBq.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live: Miesjh NL

Pagina: 1 ... 404 405 Laatste