Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 ... 355 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:16

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Nosfera7u schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:43:
Eind Maart komt als het goed is mijn nieuwe Mini Countryman E binnen bij de dealer.

Favoured Uitvoering
Nanuq White.
Stoelen Vintage Brown.
XL Pakket.

Ben benieuwd of er hier al mensen zijn met de nieuwe Countryman Electric en hun ervaringen.

[Afbeelding]
Heb bijna een week in een nieuwe Countryman gereden toen mijn auto voor schade bij de dealer stond. Eerst een mild hybrid in dezelfde kleur combinatie als jij besteld heb (kleur, velgen). Later werd deze gewisseld omdat er een koper voor was door een Countryman JCW SE (de 313pk elektrische).
Best veel zaken waar wat op af te dingen is, zoals het feit dat je zonder schakelflippers niet meer handmatig kunt schakelen in de mild hybrid en het feit dat alles in het touchscreen zit en er geen fysieke idrive meer aanwezig is.

Mijn vader (70+) is sinds een paar maanden in bezit van een nieuwe X1 25e en ik ben niet verbaasd dat hij best moeite heeft om te snappen hoe alles werkt. Imo is eea niet overzichtelijker geworden tov de iDrive 7 generatie.

Denk wel dat dit went, mag hopen dat de spraakfunctie beter is (want die is waardeloos in de G21, of ik doe iets verkeerd…) want dat ga je relatief veel gebruiken denk ik.
Rijgedrag van de auto is eigenlijk heel goed. Merk het gewicht niet heel sterk en zelfs van de hoogte van de auto lijk je beperkt last te hebben. Prima daily drive.
Moet wel zeggen dat ik de 230km niet haalde qua range in de JCW, maar dat zal wat met mijn rijgedrag te maken hebben :D.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:35
Tortelli schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:20:
[...]

Heb bijna een week in een nieuwe Countryman gereden toen mijn auto voor schade bij de dealer stond. Eerst een mild hybrid in dezelfde kleur combinatie als jij besteld heb (kleur, velgen). Later werd deze gewisseld omdat er een koper voor was door een Countryman JCW SE (de 313pk elektrische).
Best veel zaken waar wat op af te dingen is, zoals het feit dat je zonder schakelflippers niet meer handmatig kunt schakelen in de mild hybrid en het feit dat alles in het touchscreen zit en er geen fysieke idrive meer aanwezig is.

Mijn vader (70+) is sinds een paar maanden in bezit van een nieuwe X1 25e en ik ben niet verbaasd dat hij best moeite heeft om te snappen hoe alles werkt. Imo is eea niet overzichtelijker geworden tov de iDrive 7 generatie.

Denk wel dat dit went, mag hopen dat de spraakfunctie beter is (want die is waardeloos in de G21, of ik doe iets verkeerd…) want dat ga je relatief veel gebruiken denk ik.
Rijgedrag van de auto is eigenlijk heel goed. Merk het gewicht niet heel sterk en zelfs van de hoogte van de auto lijk je beperkt last te hebben. Prima daily drive.
Moet wel zeggen dat ik de 230km niet haalde qua range in de JCW, maar dat zal wat met mijn rijgedrag te maken hebben :D.
De nieuwe X1 is ook zonder iDrive knop toch?

• Tortelli

Tortelli

X1 heeft hem inderdaad ook niet.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Zolang je internet werkt en je connected drive services actief zijn, werkt ie prima in mijn ervaring.
(en zolang je naar straten navigeert en niet naar POI's)

Als 1 van die aspecten er niet (meer) is, doen ze niet de extra cloud processing oid, en werkt ie belabberd :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-05 22:59
CarJunkyXL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:30:
[...]

Ik denk dat jij degene bent op AW met dat Duo Penotti interieur. ;)
Leuk om je ook hier tegen te komen.

-

Ben zelf bijna 40 en had mijn eerste BMW toen ik een jaartje of 30 was. Dus 10 jaar bij het merk ondertussen. Op dit moment is de drie serie\vier en acht serie denk ik mijn favoriet. Vijf serie vind ik ook tof. Maar dat gewicht is echt bizar, maar het schijnt nog steeds goed te rijden. Uiteraard minder sportief dan drie serie, maar dat is logisch, hoe hoger het getal, hoe comfortabler de BMW wordt.

Ben ook bij de nieuwe 1 serie introductie geweest. Geen verkeerde auto vind ik om te zien, maar voor mijn gevoel geen BMW. Je kan er ook een ander Kia Logo opplakken bijvoorbeeld. Ik mis er gewoon wat BMW DNA in. (Schijnt voor een FWD wel goed te rijden)

Er is dus nog wel wat te shoppen. Maar het wordt wel steeds beperkter inderdaad. Jammer!
Ha dacht precise hetzelfde, dat Duo Penotti zou ik nooit kiezen maar als je ziet en hebt is dat toch wel gaaf denk ik.

Heb een tanzanitblauwe F36 uit 2018 (LCI) en vind dat nog steeds mooiste 4 serie. De nieuwe vond ik eerst vooral lomp, maar ik merk dat ik hem nu mooier vind worden omdat alles wat nu uit Beieren komt 10x lomper, lelijker en plastic is.

Een 6 of 8 serie GC zou mooie opvolger zijn, maar deze missen de liftback achterklep van de F36 die toch wel erg prettig is. :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
Hoe zit dat precies met internet en connected services bij BMW :?

Bij mijn Audi zat dat er destijds 3 jaar bij, de auto die ik nu gekocht heb ik 13 maanden oud, zit hier standaard internet op/bij en de connected services of moet ik hier een abonnement voor afsluiten :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:39
Grolsch schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:38:
Hoe zit dat precies met internet en connected services bij BMW :?

Bij mijn Audi zat dat er destijds 3 jaar bij, de auto die ik nu gekocht heb ik 13 maanden oud, zit hier standaard internet op/bij en de connected services of moet ik hier een abonnement voor afsluiten :?
ligt aan de auto, plugin hybride of BEV's zijn voor de gehele levensduur van de auto gratis connected. Andere auto's hebben naar mijn weten X tijd gratis, en daarna per jaar betalen (black friday standaard 30% korting)

Maar download de bmw App, meld je voertuig aan en dan zie je het snel genoeg!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
gekke-gerrit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:40:
[...]

ligt aan de auto, plugin hybride of BEV's zijn voor de gehele levensduur van de auto gratis connected. Andere auto's hebben naar mijn weten X tijd gratis, en daarna per jaar betalen (black friday standaard 30% korting)

Connected services als mobiel lock status etc zijn levenslang (of totdat het 4G netwerk down gaat in mijn geval) . Cloud voice processing, RTTI e.d. zijn een jaar of 3 na aankoop actief en daarna onderdeel van een booster pack.

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49
Rookert25 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:07:
[...]

Ha dacht precise hetzelfde, dat Duo Penotti zou ik nooit kiezen maar als je ziet en hebt is dat toch wel gaaf denk ik.

Heb een tanzanitblauwe F36 uit 2018 (LCI) en vind dat nog steeds mooiste 4 serie. De nieuwe vond ik eerst vooral lomp, maar ik merk dat ik hem nu mooier vind worden omdat alles wat nu uit Beieren komt 10x lomper, lelijker en plastic is.

Een 6 of 8 serie GC zou mooie opvolger zijn, maar deze missen de liftback achterklep van de F36 die toch wel erg prettig is. :)
Jaaaaa, ik vind dat Duo Penotti wel wat, haha! De F32\F36 blijft tijdloos. Zeker in LCI trim.
Rij zelf ook Tanzanite blauw. Wat een drama om die kleur goed schoon te houden. Zelfs met een ceramic coating. Maar daar zal jij ook wel last van hebben. ;)

Oh en je leert wel leven met alleen een achterklep. ;) Of heb je de liftback-klep nu vaak nodig?

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 22:32
[...]

Ik vind vooral een range van 230km echt belabberd voor de prijs van die auto.

>> Signature?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
gekke-gerrit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:40:
[...]

Tnx, ik haal de auto vanmiddag pas op, dus de app heb ik al wel, maar voertuig nog niet gekoppeld maar dat ga ik vanmiddag doen.

Is de auto dan de hotspot, of kan ik van mijn telefoon de hotspot maken en dat de auto daarmee connect :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Er is maar één plek belangrijk... hè soulmates? :*)

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De laatste weken zie ik steeds meer de auto's met de ledstrips rondom de nieren rijden.

Ik dacht eerst dat ik het niks zou vinden, maar eigenlijk vind ik het er nog best goed uit zien in het echt :)

PSN

• CreativeS
  • Niet online
In het echt ziet (bijna) alles er beter uit toch?

Ik vind die Iconic Glow geweldig, maar je hoort ook wel andere verhalen (collega's die het minder vinden).

[ Voor 54% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2024 12:23 ]

• Tortelli

Tortelli

ChiLLeR schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:43:
[...]

Ik vind vooral een range van 230km echt belabberd voor de prijs van die auto.
Heb er behoorlijk mee door gereden en het was koud. Denk dat een dikke 300km wel haalbaar zijn met een normaal rijgedrag ;).

• Puf
  • Nu online
CreativeS schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:

Ik vind die Iconic Glow geweldig, maar je hoort ook wel andere verhalen (collega's die het minder vinden).
Ik ben nog in dubio... Iig beter dan een gare fantasieloze rechte streep boven de grille á la Golf. Ben benieuwd welke aftermarket varianten we gaan zien voor de E en F series. 🫣

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:36
YakuzA schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:17:
De laatste weken zie ik steeds meer de auto's met de ledstrips rondom de nieren rijden.

Ik dacht eerst dat ik het niks zou vinden, maar eigenlijk vind ik het er nog best goed uit zien in het echt :)
Heb het altijd aanstaan. Vind het op een bepaalde manier stijlvol. Zeker nu andere merken ook een poging doen maar de plank een beetje mislaan met veel te felle of dikke leds.

Grz D.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als eigenaar zie je het natuurlijk bijna nooit :P

PSN

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:49
Puf schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:31:
[...]

Ik ben nog in dubio... Iig beter dan een gare fantasieloze rechte streep boven de grille á la Golf. Ben benieuwd welke aftermarket varianten we gaan zien voor de E en F series. 🫣
Inderdaad beter dan de rechte lijn.

In het algemeen ben ik alsnog niet in dubio over elke extra verlichting; al die lijnen buiten de normale verlichtingspunten vind ik vooral opzichtig op een platte manier zoals neonverlichting onder je auto. Of in termen van kleding alsof je een fluorescerend maatpak aantrekt in plaats van een strak gesneden pak met mooi geweven kwaliteitstof.

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:31:
Ik ben nog in dubio... Iig beter dan een gare fantasieloze rechte streep boven de grille á la Golf. Ben benieuwd welke aftermarket varianten we gaan zien voor de E en F series.
Ik mag hopen dat ze er nooit aan beginnen... ik vind het al heel wat dat ik bij de nieuwe achterlichten (originele Black Lines) de gloeilampen (behalve richtingsaanwijzers, achteruitrij- en mistlichten) heb vervangen door Philips led, maar dat is voor een goede reden. De gloeilampen produceerden in de file's in Italië zoveel warmte dat de achterlichten (binnenunits) zijn gaan smelten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:05

Persoonlijk vind ik het een beetje een goedkope Ali-achtige uitstraling hebben. Ik zou er in ieder geval zelf nooit voor kiezen, maar als ik zie wat er tegenwoordig allemaal bij VW rondrijdt, had het nog erger kunnen zijn. Die doorlopende rode lichtbalk, waarbij zelfs het logo in het rood wordt weergegeven, is imo echt het hoogtepunt van smakeloosheid.

• CreativeS
  • Niet online
jos707 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:35:
Persoonlijk vind ik het een beetje een goedkope Ali-achtige uitstraling hebben. Ik zou er in ieder geval zelf nooit voor kiezen, maar als ik zie wat er tegenwoordig allemaal bij VW rondrijdt, had het nog erger kunnen zijn. Die doorlopende rode lichtbalk, waarbij zelfs het logo in het rood wordt weergegeven, is imo echt het hoogtepunt van smakeloosheid.
Ik doel dan ook op de verlichting rondom de nieren hè. Niet vanuit de nieren... de oude versie zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voor de duidelijkheid, ik bedoelde deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2023/09/2024-BMW-X2-U10-iX2-Teaser-Nacht-Design-Iconic-Glow-Niere-750x500.jpg
Niet de verlichting achter de nieren :P

PSN

• Ideevoor2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-01 17:53
Ik heb er vele voorbij zien komen en heb in zowel de E, F en nu de G modellen gereden. Bij elkaar zo'n 500k gedraaid. Wat me wel opvalt dat het rijden in een nieuwer model beter is.
Vering, minder windgeruis, motorlawaai, sneller de bocht om, digitaal dashboard, infotainment ect. Ik zou niet graag teruggaan van de huidige G20 naar een E30. Dingen als kleur, velgen type ect. zijn niet aan mij besteed ik ga voor het rijden en niet voor de bling, bling. Hoewel ik laatst wel zat te denken om de velgen zwart te maken want dan valt het niet zo op als ze smerig zijn van de remstof.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:46

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Benieuwd wat ze bij BMW kosten maar hierdoor wordt je vast minder enthousiast
https://www.autoweek.nl/a...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NLKornolio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:15:
[...]

Die laser lights die ik nu erop heb zitten zullen ook niet goedkoop zijn ;)
Zo'n ledstrip zal in verhouding daarmee best meevallen :+

PSN

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:35
Wat dacht je van dat oled spul aan die nieuwste Audi's!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ideevoor2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:12:
Ik heb er vele voorbij zien komen en heb in zowel de E, F en nu de G modellen gereden. Bij elkaar zo'n 500k gedraaid. Wat me wel opvalt dat het rijden in een nieuwer model beter is.
Het liep ook alleen maar opliep qua rijervaring... E46/X, E9X... terugval met de F3X en toen weer een grote stap voorwaarts met de G2X.
Ideevoor2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:12:
Hoewel ik laatst wel zat te denken om de velgen zwart te maken want dan valt het niet zo op als ze smerig zijn van de remstof.
Dan worden je velgen gauw bruin/roodbruin van het remstof :)
Valt net zo hard op. Maar goed, zwarte velgen, nee ik doe niet mee aan die hype.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CreativeS schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:31:
[...]
Valt net zo hard op. Maar goed, zwarte velgen, nee ik doe niet mee aan die hype.
Vind het erg meevallen op zwarte velgen :)
Stof is een beetje mat grijzig, dus je ziet vooral dat het minder glimt.

(dat het een hybride is helpt ook flink voor de reductie van de hoeveelheid remstof vermoed ik :) )

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 13:06

DexterDee

I doubt, therefore I might be

YakuzA schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:52:
Als eigenaar zie je het natuurlijk bijna nooit :P
Mjah, valt mee. Elke keer als je in het donker naar je auto loopt toch? Ik heb dan wel een ouder model, maar ik bewonder nog steeds de welcome lights en de witte ledjes in de deurgrepen.

Ik heb dan ook de laatste generatie van toen alles nog rond was bij BMW. Ronde angel lights, ronde klokjes. Daarna is alles naar hex gegaan. En ik vind rond toch eigenlijk wel erg fraai.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

NLKornolio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:15:
[...]

Laserkoplampen kosten ook gewoon een goede 3k per stuk.
Adaptive LEDs kosten 2 duizend per stuk nieuw. En dat is dan nog zonder de modules. Die ook weer een een goede 800 euro kosten per kant.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:21
Goh....ik herinner mij nog een tijd, dat ik de xenon lampjes al duur vond :-)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

-
Heb je een link / plaatje naar deze Duo Penotti?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Puf
  • Nu online
DexterDee schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:46:
[...]

Mjah, valt mee. Elke keer als je in het donker naar je auto loopt toch? Ik heb dan wel een ouder model, maar ik bewonder nog steeds de welcome lights en de witte ledjes in de deurgrepen.

Ik heb dan ook de laatste generatie van toen alles nog rond was bij BMW. Ronde angel lights, ronde klokjes. Daarna is alles naar hex gegaan. En ik vind rond toch eigenlijk wel erg fraai.
Ja, die deurgreeplampjes geven net dat beetje extra. Heb ze bij m'n F30 LCI ook aan gecode in z'n achteruit, een beetje om de stoeprandjes bij te lichten en een beetje gewoon omdat het kan. Ik kijk ook altijd even naar de koplampen als ik hem unlock met die DRL/koplamp sequence. Dan denk ik toch altijd even bij mezelf "dikke shit boiiii".

Als je fan bent van de kermisgrille, dan kan ik me voorstellen dat je er blij van wordt als je grille iets leuks doet bij het unlocken, of als bij het parkeren het spiegelbeeld van je grille ziet in een ruit of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Mr Pingu schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:51:
[...]

Heb je een link / plaatje naar deze Duo Penotti?
U vraagt, wij draaien: YouTube: BMW 6er Gran Coupé (F06), Interieur

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ah niet mijn kleuren combi maar wel een erg mooi interieur.

• CarJunkyXL
Mr Pingu schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:47:
[...]

Ah niet mijn kleuren combi maar wel een erg mooi interieur.
Hij is wat smaak gevoelig inderdaad. 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Onder dat motto vandaag X5 comfort zetels opgehaald. Hopelijk krijg ik ze goed werkend in de X1 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnei_ikRx3kAS7nrZIf8fDV7MFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlcQd5M3ydjNH8SV2PvXiRCu.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, er zit wat zout op de achterbumper :X

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 19-12-2024 22:03 ]

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Mr Pingu schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:02:
[...]

Onder dat motto vandaag X5 comfort zetels opgehaald. Hopelijk krijg ik ze goed werkend in de X1 :)

[Afbeelding]

Passen die stoelen überhaupt in een X1, qua afmetingen?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Spollie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:10:
[...]

Passen die stoelen überhaupt in een X1, qua afmetingen?
Ja zoveel groter zijn die stoelen niet ;) Bijna alle BMW stoelen zijn ongeveer even groot. Het is de middenconsole die groter wordt bij bredere auto.
Mogelijk moet achter iets inboeten in beenruimte maar er zit zelden iemand achterin.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr Pingu op 19-12-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
CreativeS schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:31:
[...]

Het liep ook alleen maar opliep qua rijervaring... E46/X, E9X... terugval met de F3X en toen weer een grote stap voorwaarts met de G2X.

[...]

Ja dat is ook weer zo misschien dat het er wel minder smerig uitziet dan bij aluminiumkleurige velgen. Ik moet elke dag poetsen maar misschien heb ik wel remblokken die veel poeder afgeven. Zal wel geen asbestos zijn. 'Originele' BMW blokken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 16:51
[...]

-

Ben zelf bijna 40 en had mijn eerste BMW toen ik een jaartje of 30 was. Dus 10 jaar bij het merk ondertussen. Op dit moment is de drie serie\vier en acht serie denk ik mijn favoriet. Vijf serie vind ik ook tof. Maar dat gewicht is echt bizar, maar het schijnt nog steeds goed te rijden. Uiteraard minder sportief dan drie serie, maar dat is logisch, hoe hoger het getal, hoe comfortabler de BMW wordt.

Ben ook bij de nieuwe 1 serie introductie geweest. Geen verkeerde auto vind ik om te zien, maar voor mijn gevoel geen BMW. Je kan er ook een ander Kia Logo opplakken bijvoorbeeld. Ik mis er gewoon wat BMW DNA in. (Schijnt voor een FWD wel goed te rijden)

Er is dus nog wel wat te shoppen. Maar het wordt wel steeds beperkter inderdaad. Jammer!
Dat klopt! Het duo penotti lederen interieur van de persauto, love it or hate it maar zo stond hij wel in de foldertjes destijds. Mijn auto is o.a. naar Sicilië gevlogen voor de fotoshoot en de persfoto's staan nog steeds bij BMW op de site. Ik probeer de auto in nieuwstaat te houden en dat lukt redelijk goed. Veel mensen die de auto niet kennen en instappen vinden het heel mooi en denken dat de auto gloednieuw is, ze zijn verbaasd als ik vertel dat hij al meer dan 10 jaar oud is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timewa
Bovenstaand filmpje is bijna mijn F06, alleen heb ik het "witte hout", een vrij zeldzame optie qua interieurlijsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CJOpaM0pxOB-3DAE0ndRiWYt6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwgX4zCxFUBsILqePSvrB0Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUPmUFG52vHh7ApTgjuw69tG7E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgJJ1bxVnGgu3G1xcXTHyS7W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpsPWjJKd7kW3d-W0EpbuLN-efw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6HFbS4slXLbqxM4gFUq6wh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
Dit zijn dus BMW persfoto's van 2012 van mijn auto, waar de pers destijds mee reed. Er staan diverse reviews online met mijn auto, dus dat vind ik wel geinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Ik zou duo penotti nooit zelf gekozen hebben, heb mijn auto's altijd in beige of elfenbein besteld, maar nu ik het heb went het wel en vind ik het heel leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timewa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKEfHmeZY5EeakE7MoDTmKSnU0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTupbcpoET8JBcdcT2YbEgHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqPLXkiPW_qtJgLwmWPv8sqYF2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DskSv5S6LcXEfxugMUJGmFLG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
De lak is Mondstein / Moonstone, een mooie individual kleur die afhankelijk van de lichtinval behoorlijk verandert in het palet van grijs naar lichtblauw naar beige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:16
Prachtig interieur!
Enige 'smet' is in mijn optiek het eeuwig zwarte stuur. Die had ook in dat bruine kunnen zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DaFreakhead schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 06:48:
Prachtig interieur!
Enige 'smet' is in mijn optiek het eeuwig zwarte stuur. Die had ook in dat bruine kunnen zijn uitgevoerd.
Dat is wel relatief makkelijk op te lossen met een herbekleding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timewa
Het zwarte stuur lijkt inderdaad een beetje een dissonant maar went snel. Er waren ook persauto's met dit interieur en dan het stuur met de witte bies, maar dat vind ik echt oubollig qua design.

Het leuke vind ik ook dat, ondanks de leeftijd van 12 jaar, eigenlijk alles er op zit wat je op nieuwe auto's aantreft, en meer. Natuurlijk zijn lane departure, adaptive cruise, HUD en infotainment ietsjes eenvoudiger dan bij nieuwe auto's in dit segment, maar ik mis echt helemaal niks en vind het juist fijn dat het allemaal op de achtergrond werkt en niet bemoeizuchtig is.

En ik ben ook heel blij met de B&O audio, klinkt heerlijk. Bijna net zo goed als de Burmester van de Mercedes 350e die ik eerder had.

Dit alles i.c.m. de heerlijke N55 zes in lijn en de ultieme ZF8... ik denk dat dit een blijvertje is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timewa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC0-FMUvhsb9Wdd--L3S_mDO0Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Z7R3qUN1jd3BfpQxOkjndmq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Ik vind het model van de 6GC echt mooier dan alles wat je nu nieuw kunt bestellen bij BMW.

Ik hoop dat ze in het tijdperk van de Neue Klasse weer gaan shinen qua design, elegante designs met weinig lijnen en niet verstoord door tierelantijnen. Designs waar BMW vroeger zo goed in was, zonder dat het een kopie van oude modellen hoeft te zijn.

De BMW ontwerpafdeling zou m.i. een E9 en een E34 pontificaal in hun kantoor moeten zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Timewa op 20-12-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:05
Timewa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 01:58:
Bovenstaand filmpje is bijna mijn F06, alleen heb ik het "witte hout", een vrij zeldzame optie qua interieurlijsten.

[Afbeelding]
Vergane glorie, toen BMW nog designers in huis had die wisten hoe ze een mooi interieur moesten ontwerpen. Staat in groot contrast met het interieur van de huidige modellen waar een eentonigheid van goedkoop plastic en algemene schraalheid de bovenhand hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
Dat vind ik dus ook. Ik zit regelmatig in nieuwe auto's w.o. BMWs uit de hogere klasse, en vind eigenlijk alles een achteruitgang, behalve infotainment dan.

Deels is die mening over achteruitgang smaakgebonden, maar kwalitatief is het ook echt minder geworden en de kostenbesparingen en het gebrek aan engineering liefde is overduidelijk.

Het is wel een normale cyclus dat een product op een bepaald punt uitgeevolueerd en geperfectioneerd is, en vervolgens de cost cutting en margemaximalisatie toeslaat. Soms ook bewust maximaal uitmelken om te investeren in een volgende productgeneratie.

Ik vergelijk het met het hoogtepunt van het audio era eind vorige eeuw. Als je kijkt welke prachtige audio apparaten uitkwamen in de jaren 90 en erna, topkwaliteit voor hele faire prijzen. Mijn Sony TA-FA777ES speelt nog steeds de sterren van de hemel om een voorbeeld te noemen, en qua bouw- en geluidskwaliteit is er niks nieuws te koop wat er op lijkt.

En toen kwamen de multikanaals versterkers, de bluetooth speakers, de Bose en Sonos rommel etc... misschien prima spul voor veel mensen, maar zeker niet met zoveel liefde ontworpen als het hoogtepunt van de industrie in de ~1985-2000 periode.

Ik denk dat voor auto's het hoogtepunt iets voor het euro6 downsize tijdperk lag, veel auto's van 2000-2010 zitten enorm goed in elkaar, rijden heerlijk - puur en nog geen obesitas - en kunnen met goed onderhoud probleemloos 500dkm of meer plezierige kilometers rijden.

Nu vermoed ik dat we bij een volgende generatie batterijen ook bij EVs een hoogtepunt zullen gaan zien, meestal zijn dit soort dingen cyclisch en is er wisseling van de wacht bij multinationals tussen finance boys en engineers in het management. Maar het kan nog wel even duren, we zitten m.i. nu bij veel automotive merken helaas op een dieptepunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ideevoor2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 01:11:
Ja dat is ook weer zo misschien dat het er wel minder smerig uitziet dan bij aluminiumkleurige velgen. Ik moet elke dag poetsen maar misschien heb ik wel remblokken die veel poeder afgeven. Zal wel geen asbestos zijn. 'Originele' BMW blokken!
Die blokken stuiven als een gek. Ik heb op beide auto's Ferodo DS Performance, die stuiven bijna niet. Als ik de auto 3 weken niet was, lijken de velgen nog schoon :) Kost je €350 per set (voor en achter) per auto, maar je hebt ook nog eens heel wat meer bite en feel.

Ik heb de upgrade van blokken maar gedaan nadat ik eens vanuit Oberhausen op het laatste moment erachter kwam dat de afrit met de M bij Rees op de autobahn 3 iets sneller bereikt was dan gedacht. Ik zat echter nog op de linker baan. Dan weet je pas wat fading is en dat met originele blokken, ze gaven na een bepaald punt totaal geen thuis meer... uiteraard eigen schuld, maar toch. Geen last meer van gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Timewa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:45:
Ik zit regelmatig in nieuwe auto's w.o. BMWs uit de hogere klasse, en vind eigenlijk alles een achteruitgang, behalve infotainment dan.
Maar ook daar heb je weer ontzettend veel verschil in. Of je nu in een i7 M60, 750e, i5 pf 550e of een X5 M60i xDrive Guard zit... je blijft het verschil in serie wel merken, hoe nihil ook. Enige wat praktisch identiek is, is de infotainment. Nu zijn de deuren van de Guard-versies sowieso niet te vergelijken met de 'normale' versies, dus het klinkt nog meer solide, maar toch ;)

Voordeel dat de carrosserie bij BMW vaak ook voor ICE en PHEV wordt gebruikt... in de BMW's lijken het gewoon 'motorblokken' met een keurige afdekplaat als je de 'motorkap' opendoet. Bij de EQS en dergelijke is het echt een lege ruimte waarbij de bollen met koelvloeistof vnl opvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8O6xu8pV6-Le_GdpEVPUElxz_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6CMLZeAmGo9J3LGZ2ncPzE7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het bij Mercedes ook niet de bedoeling dat je de 'motorkap' opent (want de hendel om te ontgrendelen is keurig afgedekt), maar het is wel een erg mooi verschil. Nu is het bij Mercedes niet allemaal kommer en kwel hoor... ze weten nog steeds een erg goede V12 in te bouwen.

[ Voor 42% gewijzigd door CreativeS op 20-12-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03

Investig8or

What goes up, could come down

Erg mooie auto, complimenten :Y

Ik zit na eerst een E90 318i voor 4 jaar te hebben gehad nu alweer 6 jaar in een F22 220i. Volgende zou ook wel eens een 640i kunnen worden, maar dan de coupe uitvoering (want ik heb nooit mensen achterin). Kijk met een scheef oog nog naar een 8-serie, maar die is me qua prijs toch wat te gortig denk ik :X

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
Een F12 640i is ook een hele goede keuze, 12cm kortere wielbasis maar rijdt vergelijkbaar heerlijk. Ik vind zelf dynamic drive en 4-wiel besturing grote pluspunten, en zou zelf ook zeker weer B&O en HUD willen.

Enorm goede auto's, en als je een perfect onderhouden exemplaar koopt dan doet het in vrijwel geen enkel opzicht onder voor een 840i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Puf
  • Nu online
Het uitzicht vanaf het terrasje van de snelwegmotelkamer onlangs...
Op dit soort momenten ben ik blij dat ik een paar jaar geleden heb doorgezocht naar een occasion die zo goed als volledig aan mijn wensen voldeed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qHdVaiL7avHCOxmyt6f-zOZ0n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wddBFlbZtkFqGNn2DFI7OYz3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:50:
Op dit soort momenten ben ik blij dat ik een paar jaar geleden heb doorgezocht naar een occasion die zo goed als volledig aan mijn wensen voldeed.
[Afbeelding]
En wat er niet opzit kan toch nog geretrofit worden? Zo is mijn kale beestje uiteindelijk best goed uitgerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Ik las dat er oa. voor de i7 en 7 serie Amazon Fire TV beschikbaar is om live TV te kunnen kijken op de 31 inch schermen op de achterbank in de auto. Is dat te retrofitten in een 320i?

Het lijkt mij leuk om ergens onderweg even het 8 uur journaal te kunnen kijken. Dat kan natuurlijk ook via een laptop met 4G dongle en Wifi en NPO start. Maar zoiets met een vast ingebouwd scherm lijkt mij wel iets. Het scherm voorin de G20 accepteert alleen opgenomen media in mp3 en mp4 video formaat via een USB stick.

[ Voor 61% gewijzigd door Ideevoor2 op 20-12-2024 23:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Pfew... ergens halverwege dit jaar wilde ik de zijruiten voor onze Compact bestellen want de rubbers van het linker ruit begonnen redelijk af te brokkelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQvNoY7P8Ot_oSJdrdegW1opD3g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jQDIjEnzWioEAsSodQ2dPbep.jpg?f=user_large

Mag na 21 jaar ook wel eens natuurlijk. Maar... de rubbers zitten vast op het ruit. Niet los te bestellen. Hup, even rondstruinen op de site van Leebmann in Duitsland. Rechts wel leverbaar, links niet. Ik heb dus te lang gewacht. Helaas. Rechts nieuw besteld, nieuwe rubbers op de carrosserie en voor links een goede van de sloperij. Afgelopen maanden geen tijd gehad dus het ligt nog allemaal in de garage en warempel... zo net voor kerst :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-ixnrkk53fRf5K3H5IJidJLGx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOnIUgMTk9NGWXS9U7nXjkvD.png?f=fotoalbum_large

Van DHL net de bevestiging ontvangen dat het pakket al in de regio is, dus van de week nog even ophalen in de Duitse getränkemarkt (DHL Postfiliale).

Edit: donderdag besteld...
Sa, 21.12.2024, 12:01
Die Sendung liegt ab sofort in der Filiale *** zur Abholung bereit
Nu alleen nog een 'nieuw' schuifdak... althans voornamelijk de cassette met wormwiel... en dan gecombineerd alles loshalen en vervangen.

* CreativeS is happy *O*

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 21-12-2024 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timewa
Als reactie op de vraag of het de 6 serie van de review van Autoweek is: Ja, ik heb daar enkele reviews geplaatst.

Hierbij de link naar de review van de 6GC voor wie meer wil weten:

https://www.autoweek.nl/r...oupe-high-executive-2012/

[ Voor 54% gewijzigd door Timewa op 21-12-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-05 19:19
*knip* reactie. Is aangepast *;

[ Voor 50% gewijzigd door wheez50 op 21-12-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Timewa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:14:
Het zwarte stuur lijkt inderdaad een beetje een dissonant maar went snel. Er waren ook persauto's met dit interieur en dan het stuur met de witte bies, maar dat vind ik echt oubollig qua design.

Het leuke vind ik ook dat, ondanks de leeftijd van 12 jaar, eigenlijk alles er op zit wat je op nieuwe auto's aantreft, en meer. Natuurlijk zijn lane departure, adaptive cruise, HUD en infotainment ietsjes eenvoudiger dan bij nieuwe auto's in dit segment, maar ik mis echt helemaal niks en vind het juist fijn dat het allemaal op de achtergrond werkt en niet bemoeizuchtig is.

[...]
Los van het feit of je het mist of niet: bluetooth audio streaming zal er wel in zitten maar het lijkt me niet dat een 12 jaar oude auto bijv al android auto ondersteuning had zodat je navigatiekaarten hebt met realtime verkeer etc. Dan kom je toch weel op een telefoonhouder uit net zoals bij de echt oude auto's.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
MadMarky schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:27:
Los van het feit of je het mist of niet: bluetooth audio streaming zal er wel in zitten maar het lijkt me niet dat een 12 jaar oude auto bijv al android auto ondersteuning had zodat je navigatiekaarten hebt met realtime verkeer etc. Dan kom je toch weel op een telefoonhouder uit net zoals bij de echt oude auto's.
Met een AndroidAuto- of Carplay-module los je dat 'probleem' toch ook weer op? Mijn telefoon ligt ook gewoon in de middenconsole of broekzak en maakt middels wifi en/of bluetooth contact met de Mr12Volt-module.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2bQDKbz_SmRLMDQkLFHcO9kKOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZUJOoCBWMCgPqwG5ky7R5WP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideevoor2
Yep Bluetooth is meen ik voor de toegangscontrole en de data voor beeld of geluid en gaat via een Wifi stream. Tenminste zo gaat het in mijn G20 met native BT en draadloos Wifi in Carplay. Kan er wel een BT sniffer opzetten om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met de RDC/TPMS-sensoren/ventielen?
OE BMW voor minimaal 80 euro p/s of aftermarket van bijv. VDO of Hella voor de helft van de prijs?
Preventief met de banden meevervangen of wachten totdat de batterijen leeg zijn? Dat laatste betekent natuurlijk wel een keer extra de banden van de velg drukken.
En is het nadelig voor de batterijduur als je vaak de bandendruk en temperatuur handmatig opvraagt in je iDrive Autostatus en op het scherm laat staan of wordt die sowieso continu met dezelfde frequentie op de achtergrond gepolld?

[ Voor 24% gewijzigd door Puf op 21-12-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideevoor2
Die sensors zijn nog niet vervangen na 140k, na een bandenwissel hebben ze de sensors overgezet. Behalve de druk wordt ook de temperatuur per band uitgelezen. Dat kost niets extra's......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Nu online
Ideevoor2 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:03:
Die sensors zijn nog niet vervangen na 140k, na een bandenwissel hebben ze de sensors overgezet. Behalve de druk wordt ook de temperatuur per band uitgelezen. Dat kost niets extra's......
Ja, temperatuur heb ik ook aangezet. Stond standaard niet aan bij de F30. Kan me niet meer herinneren of ik dat via iDrive of Bimmercode heb gedaan.
Ik ga ervan uit dat de BMW sensoren ook door VDO worden gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:11:
[...]

Ja, temperatuur heb ik ook aangezet. Stond standaard niet aan bij de F30. Kan me niet meer herinneren of ik dat via iDrive of Bimmercode heb gedaan.
Ik ga ervan uit dat de BMW sensoren ook door VDO worden gemaakt?
Via bimmercode ;)
Die batterij gaat ongeveer 10 jaar mee en hoor weinig problemen met generieke sensoren mits goed geprogrammeerd maar dat kan iedere bandenboer wel. Het is sinds 2014 verplicht in de EU dus wel redelijk standaard spul nu ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 21-12-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Puf schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:34:
OE BMW voor minimaal 80 euro p/s of aftermarket van bijv. VDO of Hella voor de helft van de prijs?
Preventief met de banden meevervangen of wachten totdat de batterijen leeg zijn? Dat laatste betekent natuurlijk wel een keer extra de banden van de velg drukken.
En is het nadelig voor de batterijduur als je vaak de bandendruk en temperatuur handmatig opvraagt in je iDrive Autostatus en op het scherm laat staan of wordt die sowieso continu met dezelfde frequentie op de achtergrond gepolld?
Ik had laatst Bosch sensoren besteld voor mijn nieuwe velgen, bleek dat die universeel zijn en geprogrammeerd moeten worden om met BMW te werken. Teruggestuurd en nu op eBay.de originele z.g.a.n. gekocht voor 110 euro voor 4 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 22:17
Mr Pingu schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

Goede keuze! Ben heel benieuwd of je ze werkend krijgt.
Ik heb ooit nog eens geïnformeerd bij een bedrijf of er comfortstoelen in een 3 te plaatsen waren, maar kreeg er niet eens respons op. Anders had ik wellicht nu een 3 gehad ipv een 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
MadMarky schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:27:
[...]

Daarom gaf ik in de vergelijking ook infotainment als verschil in het voordeel van nieuwe auto's aan. Maar eigenlijk vind ik het verschil alsnog klein.

Ik heb ook een G30 LCI 5 serie gehad die wel Android Auto e.d. had, waar ik niet echt van onder de indruk was, en in het instrumentarium zag je de Spotify info etc - dat mist de F06 generatie.

Daar staat tegenover dat er verder weinig mist. Er is bluetooth streaming, er zijn 360 graden camera's, de navigatie werkt nog uitstekend en ik heb net weer 2024 kaarten geïnstalleerd etc. Grafisch vind ik deze generatie iDrive mooier dan de nieuwe. De filemeldingen kloppen ook goed, al is het allemaal wel iets trager.

Bij veel vorige auto's vond ik de infotainment echt onder de maat, b.v. van de Volvo en Mercedes die ik ook heb gereden, maar de navi pro van de BMW F01/10/06/12/13 is m.i. goed oud geworden en vandaag de dag nog heel bruikbaar. Ik vind de HUD integratie en de vrij te programmeren sneltoetsen ook fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timewa
Puf schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:34:
De lithium batterij is ontworpen voor een levensduur van minimaal 10 jaar, maar gaat in de praktijk over het algemeen 12...15 jaar mee.

Hoe vaak je de bandenspanning opvraagt heeft geen invloed op levensduur - het is one-way versturen van data. De transmissies beginnen na beweging bij de meeste TPMS sensoren, dus als je heel veel rijdt zal de batterij eerder leeg gaan.

Originele BMW sensoren bestellen is het makkelijkst, maar als je weet wie ze OEM geleverd heeft (b.v. Schräder/Sensata o.i.d.) dan gaat dat ook prima, kost wat uitzoekwerk om een paar tientjes te besparen.

Let bij TPMS sensoren altijd even goed op als je ze vult: Vanwege de stuggere vulopening t.o.v. een normaal ventiel, kunnen ze afbreken als je hem er schuin opzet en dan heel veel kracht zet. Dit gebeurt met regelmaat, als mensen b.v. in het donker snel even banden vullen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Pannencouque schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:13:
[...]
Goede keuze! Ben heel benieuwd of je ze werkend krijgt.
Ik heb ooit nog eens geïnformeerd bij een bedrijf of er comfortstoelen in een 3 te plaatsen waren, maar kreeg er niet eens respons op. Anders had ik wellicht nu een 3 gehad ipv een 5.
Ik heb wat uitdagingen geïdentificeerd maar niets onoverkomelijk.
1) X5 stoelen hebben 2 pinnen aan de onderkant die de X1 niet heeft.
Als de X1 geen gat heeft daarvoor dan moet ik die dus eraf slijpen.
2) De X1 rails heeft 2 verhogingen aan de onderkant waar de bouten ingaan.
Op te lossen met 1 of 2 DIN125 ringen verwacht ik :)
3) X1 gordel zit vastgeklikt met een soort veer en een gat van 10,5mm.
De vraag is of ik daar een bout inkrijg zonder de veer er af te moeten halen. In het slechtste geval kan ik dan nooit meer terug want die veer is niet geschroefd.

4) Ik wil alles op de stoel repinnen maar de X5 gebruikt de pinnen 29-42 niet dus ik mis deze stekkertjes aan de stoel kant.
Ik hoop deze te vinden en anders moet ik een hoop repinnen aan de kant van de auto. Wat het minder plug&play maakt en dus niet kan voorbereiden voordat ik de oude stoelen eruit schroef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWZXMqmk5YQdR8Zv0q2pSspNmeU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/z1jUnUsNajNhh0lwhrd5mYMG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltmRcE30Sjc9PAl0wzjk-teQZaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2M9tmOvDC0IJgBH4FavkUJij.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LWaxKzlgqyA4oEjuw5H3iWitpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROb0SJWUWFvyMuL9zjadcdNT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2E794FX5U_Ws7c3gTQY21IhfjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ref6ykDAe5FjikLlq4r5fWUg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbPsaVVR_10uL7Oiw8Zlc-_5Ums=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OP7NBteVv95jrwcHwNjcf9R8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3FJL-E6CrNhPw8ufUPXI6JSgd4=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/PGaDH4xAMRI2gOkAMkKWt682.webp?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 22-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
jos707 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:27:
[...]

Vergane glorie, toen BMW nog designers in huis had die wisten hoe ze een mooi interieur moesten ontwerpen. Staat in groot contrast met het interieur van de huidige modellen waar een eentonigheid van goedkoop plastic en algemene schraalheid de bovenhand hebben.
Maar de rijeigenschappen worden wel steeds verbeterd en daar gaat het m.i om bij een auto. Maar goed mijn auto is geen eye candy lustobject >:) Basic greymetal G20 maar rijd en stuurt als de brandweer.

edit: TV kijken in de auto waar eerder melding van werd gedaan is opgelost met een Aliexpress kastje, dat is een soort extender waarmee via oa. de KPN app (heb daar een abo) live TV kan worden gekeken. Normaliter staan Apple Carplay en Android Auto dat niet toe op hun systemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ideevoor2 op 22-12-2024 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puf
  • Nu online
Ideevoor2 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:59:
[...]

Maar de rijeigenschappen worden wel steeds verbeterd en daar gaat het m.i om bij een auto.
Er worden zeker zaken verbeterd zoals stijfheid van het chassis, maar aanpassingen om minder CO2 uit te stoten zoals downsizing en de overgang van hydraulische naar elektronische stuurbekrachtiging vergroten i.m.o. niet per se de Freude am Fahren. De overgang van de E naar de F generatie was behoorlijk ingrijpend op dat gebied.

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 23-12-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
@Puf
Overstap naar elektronische stuurbekrachtiging: Ik kon me daar niks bij voorstellen. Nu ik de overstap heb gemaakt kan ik het nog altijd niet uitleggen maar moest er wel zeker een paar maanden aan wennen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:50:
Er worden zeker zaken verbeterd zoals stijfheid van het chassis, maar aanpassingen om minder CO2 uit te stoten zoals downsizing en de overgang van hydraulische naar elektronische stuurbekrachtiging vergroten i.m.o. niet per se de Freude am Fahren. De overgang van de E naar de F generatie was behoorlijk ingrijpend op dat gebied.
Met de overgang van de originele E9X naar de E9X LCI kwam toch al elektronische stuurbekrachtiging? Ik ben blij dat ik nog hydraulisch heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken:

Sinds dat ik deze auto heb F31 2015 BMW 3 serie touring krijg ik steeds melding dat RDC (bandenspanningsysteem) de bandenspanning niet kan laden. Nu is er vanuit het bedrijf waar ik de auto gekocht heb al 2-maal de sensoren vervangen maar elke keer als ik kalibratie start blijft deze hangen op 49% en krijg ik de melding dat het niet gelukt is.

Het ligt dus nu vrijwel zeker niet aan sensoren gezien die al 2x vervangen zijn. Het bedrijf gaat het zelf ook verder uitzoeken, maar dacht wellicht heeft iemand hier ook al eens met dit bijltje gehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:05

TommieW

Numa numa.

SirMemeAlot schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:29:
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken:

Sinds dat ik deze auto heb F31 2015 BMW 3 serie touring krijg ik steeds melding dat RDC (bandenspanningsysteem) de bandenspanning niet kan laden. Nu is er vanuit het bedrijf waar ik de auto gekocht heb al 2-maal de sensoren vervangen maar elke keer als ik kalibratie start blijft deze hangen op 49% en krijg ik de melding dat het niet gelukt is.

Het ligt dus nu vrijwel zeker niet aan sensoren gezien die al 2x vervangen zijn. Het bedrijf gaat het zelf ook verder uitzoeken, maar dacht wellicht heeft iemand hier ook al eens met dit bijltje gehakt.
Ik had een vergelijkbaar probleem bij mijn F40. Bij mij was de root-cause dat de dealer te incapabel was om de ventielen juist te programmeren. Ze hadden iets van 3 pogingen nodig hiervoor. Hangen bij 49% was volgens mij dat één van de ventielen niet herkend kan worden.

Ik raad je aan om mijn soap van een tijdje geleden terug te lezen: TommieW in "Het grote BMW-topic #14"

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:05

TommieW

Numa numa.

Ook een mooie. Ik kreeg vanochtend een mailtje van Ekris voor een "kostenloze controle" waarbij ze vanalles checken wat je zelf ook kan in 5 minuten. Echter als je dan op "Plan afspraak" in de mail klikt is zo'n kostenloze controle niet te selecteren.
En daarnaast: ze hebben al nauwelijks plek in de werkplaats met flinke wachttijden. Waarom dan werkplaatstijd vullen met gratis controles?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

80000

mrox

CreativeS schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:27:
[...]

Met de overgang van de originele E9X naar de E9X LCI kwam toch al elektronische stuurbekrachtiging? Ik ben blij dat ik nog hydraulisch heb.
Gelukkig maar dat de E9x LCI ook nog steeds hydraulisch is, ik heb er enkele jaren mee gereden, voordat ik deze inruilde voor een F30 in 2016. De F30 was voor mij echt een teleurstelling qua stuurgedrag (Freude was weg), maar verder een prima auto. Ik ben hierna dus ook maar blijven hangen bij tweedehandse BMW's met servotronic :+ .

Overigens, zijn er wel F modellen met hydraulische stuurbekrachtiging geleverd, de F10 M5. (en ik vermoed de M6 ook, aangezien de aandrijving vrijwel op de M5 was gebaseerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
TommieW schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:41:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem bij mijn F40. Bij mij was de root-cause dat de dealer te incapabel was om de ventielen juist te programmeren. Ze hadden iets van 3 pogingen nodig hiervoor. Hangen bij 49% was volgens mij dat één van de ventielen niet herkend kan worden.

Ik raad je aan om mijn soap van een tijdje geleden terug te lezen: TommieW in "Het grote BMW-topic #14"
Even doorgelezen, ik heb geen idee of ze ook iets ingevoerd hebben in de auto, ook geen idee of dit nodig is bij mij auto. Die komt namelijk uit 2015 maar ze hebben gewoon de sensoren in de bandverwisseld en de banden er weer onder gezet en herkalibratie in het menu aangevinkt. Zou me niet verbazen dat ze voor de verkoop er nog wat andere velgen/goedkopere banden onder gezet hebben, maar met de juiste sensoren in de banden moet er dus nog meer gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Puf schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:50:
[...]

Het gevoel met de weg is inderdaad wel minder tijdens het scherp sturen in een G20, blijkbaar ben ik er na veel km's aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:12:
[...]
Er zijn twee opties. Als je de trilfunctie in je stuur hebt hoeft de boel enkel gecodeerd te worden en knopje toevoegen.
Anders moet je een nieuw stuur erin steken en daarna coderen/knopje toevoegen.

Coderen weet ik niet 100% zeker overigens.
Hoe komen we daarachter :p Ik heb het trillende stuur, dus dat is alvast stap 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Nu online
TommieW schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:55:
Ook een mooie. Ik kreeg vanochtend een mailtje van Ekris voor een "kostenloze controle" waarbij ze vanalles checken wat je zelf ook kan in 5 minuten. Echter als je dan op "Plan afspraak" in de mail klikt is zo'n kostenloze controle niet te selecteren.
En daarnaast: ze hebben al nauwelijks plek in de werkplaats met flinke wachttijden. Waarom dan werkplaatstijd vullen met gratis controles?
Ik vermoed voor de monnies.
"Meneer er zit nog maar 6mm op uw remblokjes, zullen we die meteen maar vervangen? We adviseren om ook de schijven gelijk mee te doen en als we dan toch bezig zijn ook maar preventief het oliefilterhuis, een nieuwe turbo en koppakking."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Puf schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:47:
[...]

"Meneer er zit nog maar 6mm op uw remblokjes, zullen we die meteen maar vervangen? We adviseren om ook de schijven gelijk mee te doen en als we dan toch bezig zijn ook maar preventief het oliefilterhuis, een nieuwe turbo en koppakking."
Vergeet ook niet de ruitenwisservloeistof. Ik bracht mijn auto met een compleet gevuld reservoir, maar de dealer kreeg er toch nog 4x 1 liter in a 8,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PWM schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:00:
[...]

Vergeet ook niet de ruitenwisservloeistof. Ik bracht mijn auto met een compleet gevuld reservoir, maar de dealer kreeg er toch nog 4x 1 liter in a 8,95.
Daarmee zou ik toch terug gegaan zijn, dat is 36 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Puf schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:47:
[...]

Ik begrijp dat het oliefilterhuis toch nog een zwakke plek is in de B48, weet iemand daar meer van? Heb een G20 330i 2019 met 110.000KM op de teller nu, wil nog een kleine 2 jaar doorrijden met deze, dus zeg tot 150.000KM, zal ik die preventief ergens laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
PWM schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:00:
[...]

Classic is deze inderdaad, heb ik ook eens gehad. Wel mee terug geweest, en na wat moeilijk doen, uiteindelijk wel in mindering gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Quantor schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:32:
[...]

Ik begrijp dat het oliefilterhuis toch nog een zwakke plek is in de B48, weet iemand daar meer van? Heb een G20 330i 2019 met 110.000KM op de teller nu, wil nog een kleine 2 jaar doorrijden met deze, dus zeg tot 150.000KM, zal ik die preventief ergens laten vervangen?
In de G20 is het al aangepast vanaf fabriek. Alleen de B48 in oudere modellen heeft er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Ideevoor2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:28:
[...]

In de G20 is het al aangepast vanaf fabriek. Alleen de B48 in oudere modellen heeft er last van.
Heb je daar meer info over of een goede bron? Ik heb een F20 met B48 gebouwd eind 2018.

BMW-specialist bij mij in de buurt was er niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Eind 2018 heeft nog de oude uitvoering en vanaf eind 2019 kwam het verbeterde oliefilterhuis af fabriek gemonteerd. https://www.bimmerworld.c...skets-B46-B48-Engine.html Ik had er ook belang bij om te weten wanneer mijn G20 , ook met B48 motor, in elkaar gezet was en had geen zin om onder de motorkap te kijken. Maar dat bleek niet nodig.
......Dan kan je de 'specialist' even bijpraten :*)

[ Voor 63% gewijzigd door Ideevoor2 op 23-12-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Mr Pingu schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:02:
[...]

Ik heb wat uitdagingen geïdentificeerd maar niets onoverkomelijk.
1) X5 stoelen hebben 2 pinnen aan de onderkant die de X1 niet heeft.
Als de X1 geen gat heeft daarvoor dan moet ik die dus eraf slijpen.
2) De X1 rails heeft 2 verhogingen aan de onderkant waar de bouten ingaan.
Op te lossen met 1 of 2 DIN125 ringen verwacht ik :)
3) X1 gordel zit vastgeklikt met een soort veer en een gat van 10,5mm.
De vraag is of ik daar een bout inkrijg zonder de veer er af te moeten halen. In het slechtste geval kan ik dan nooit meer terug want die veer is niet geschroefd.

4) Ik wil alles op de stoel repinnen maar de X5 gebruikt de pinnen 29-42 niet dus ik mis deze stekkertjes aan de stoel kant.
Ik hoop deze te vinden en anders moet ik een hoop repinnen aan de kant van de auto. Wat het minder plug&play maakt en dus niet kan voorbereiden voordat ik de oude stoelen eruit schroef.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ben nu nog nieuwsgieriger of het je gaat lukken. Vooral dat stuk dat je 't niet kan voorbereiden zou ik spannend vinden. Maar goed, ik ben dan ook geen held met elektronica e.d.
Zou wel dik zijn, een X1 met comfortstoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
SirMemeAlot schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:50:
[...]

Classic is deze inderdaad, heb ik ook eens gehad. Wel mee terug geweest, en na wat moeilijk doen, uiteindelijk wel in mindering gebracht.
Goeie. Ik moet die van mij ook nog even aftoppen.

Overigens gaf de BC tot op heden aan 'olieservice'. Maar ik heb begrepen dat een 60k-beurt toch iets groter is. Eén van jullie ervaring met de hoogte van de factuur (incl. div. filters, bougies)? Ik blijf 't irritant vinden dat BMW er geen prijsopgave voor geeft in de app, en de Duitse dealers wel. Ik ga 't nu ondervinden, maar als het te veel scheelt ga ik de volgende keer wel koffie drinken bij de dealer in Duitsland.
Pagina: 1 ... 333 ... 355 Laatste