Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:04

Mr Pingu

Professioneel Prutser

alexbl69 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:43:
[...]

Is ook mijn ervaring.

Bij m'n F10 en G32 vertrouwde ik er niet op, want er werd continu door tegenstanders geseind, maar nu lijkt het eindelijk goed te werken. Staat constant aan, en heb na ruim 3000km nog geen signaal gekregen.

Geldt ook voor de ACC en klimaatcontrole overigens.

De ACC werkt nu ook fatsoenlijk op de snelweg. 'Driving Assistant Pro' doet wat het moet doen. Zeker als je een navigatiedoel hebt ingesteld hoef je bijna niet meer te remmen of gas te geven. Hij wil soms nog iets te rap over rotonde's en accelereert soms juist te langzaam, maar ik merk dat ik het rem- en gas/stroompedaal bijna niet meer aanraak.

Volgende punt zou zijn dat ik het stuurwiel graag wat langer los zou willen laten. Zeker op de snelweg werkt het allemaal zo goed dat je het eigenlijk niet meer vast hoeft te houden.

Onder klimaatcontrole versta ik dat het handmatig bedienen van de stoel- en stuurverwarming niet meer nodig is. Was eerst nogal ontstemd dat daar geen fysieke knoppen meer voor zijn, maar de automatische functies werken in de praktijk net zo goed. Heb ze nog niet handmatig aan hoeven te passen. Hopelijk werkt dit net zo goed voor de stoelventilatie als de temperaturen hoger zijn, maar daar ga ik wel vanuit.

Heb augmented reality ingesteld als standaard view in m'n cockpit. Dit zodat je dan continu kunt zien of de auto de straatranden herkent of niet.
Had je op de F10 KAFAS of enkel FLA? mijn ervaring was dat met KAFAs de HBA beter was dan enkel FLA.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
Mr Pingu schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:09:
[...]

Had je op de F10 KAFAS of enkel FLA? mijn ervaring was dat met KAFAs de HBA beter was dan enkel FLA.
Zal enkel FLA zijn geweest.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:56
@Civic09 gefeliciteerd! Mooie volle auto inderdaad. Toch weer een mooie stap tov de F31. Succes met de verkoop.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 23:37
VidaR-9 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:02:
@Civic09 gefeliciteerd! Mooie volle auto inderdaad. Toch weer een mooie stap tov de F31. Succes met de verkoop.
Dank je! Inderdaad een mooie stap weer. En toch blijf ik de F31 ook een fantastische auto vinden. Die moet komende week het internet masr eens op. 3 BMW’s op de oprit wordt me net iets te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 09:41
DutchManticore schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:17:
[...]

Nee bij de eerste dealer rekenden ze 1200 euro en dat zat vooral in de manuren.
Herprogrammeren kon wel een dag duren was de boodschap

Heb nu een tweede BMW dealer gebeld.
Die komt op €428,58 voor een vrijschakel-code, herprogrammeren en afgifte klasse 3 certificaat.
En dan zou het met een uurtje klaar moeten zijn.

Die prijzen varieren wel heel erg veel!
Alsof hun mannetje de hele dag naar de laptop zit te kijken...koekkoek.
Maar wel zuur zo zeg, hoop gezeik. Ik heb gewoon S302 erin staan en ga ervanuit dat dat voldoende is voor de verzekering. Die willen klasse 3 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Vraagje: ik heb voor binnenkort onderhoud bij de BMW-dealer ingeboekt via de app. Nu kom ik daar voor het eerst voor een beurt. Ik moest niets doorgeven wat voor onderhoud precies, enkel 'onderhoud'. Lezen ze dan zelf obv chassisnummer/kenteken uit wat er moet gebeuren en doen ze de werkplaatsplanning op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:49
Pannencouque schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:28:
Vraagje: ik heb voor binnenkort onderhoud bij de BMW-dealer ingeboekt via de app. Nu kom ik daar voor het eerst voor een beurt. Ik moest niets doorgeven wat voor onderhoud precies, enkel 'onderhoud'. Lezen ze dan zelf obv chassisnummer/kenteken uit wat er moet gebeuren en doen ze de werkplaatsplanning op die manier?
Je kunt in de app zien wat de auto aan onderhoud nodig is. De dealer heeft dezelfde informatie adhv het kenteken. Zie in de App ¨status controleren¨ en dan volgend onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58
Boszie schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:06:
[...]

Je kunt in de app zien wat de auto aan onderhoud nodig is. De dealer heeft dezelfde informatie adhv het kenteken. Zie in de App ¨status controleren¨ en dan volgend onderhoud.
Ze lezen sowieso de sleutel uit. Dan weten ze in 1x alles van de auto qua vorig onderhoud, benodigd onderhoud en komend onderhoud.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42
pipo1000 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:10:
Super leuk die BF aanbiedingen van BMW;

Kaartupdate & Uw Connected Booster pakket.
Geactiveerd tot 28-02-2025
De boeking is voltooid.
Deze digitale dienst loopt tot 28-02-2025. U kunt deze 30 dagen voordat deze afloopt verlengen.

Of te wel jammer joh, alleen minder dan 10% (1/12de) van de BMW rijders met een actief abonnement kunnen gebruik maken van de BF aanbieding. Wat een geze*k, waarom kan ik niet stacken voor een jaar vanaf 28-2-2025.

Op deze manier is zo'n aanbieding meer ergerlijk dan dat het sympathie opwekt voor BMW.
Abonnementsvormen zijn sowieso al ergerlijk. Je bezit in feite niks, maar huurt het jaar in jaar uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 01-12-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Boszie schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:06:
[...]

Ja, dat is me helder. Maar als je niets extra's communiceert, is dat dan ook wat ze gaan doen?

Wat ik wel jammer vind is dat de dealers in NL geen prijzen in de app zetten. De Duitse dealers doen dat wel: olieservice 215 euro en farhzeug-check 98 euro. Benieuwd wat ze in NL rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Leut schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:03:
[...]

Ze lezen sowieso de sleutel uit. Dan weten ze in 1x alles van de auto qua vorig onderhoud, benodigd onderhoud en komend onderhoud.
Check. Alleen lijkt het me zo gek dat ze dat pas ter plekke doen.
Mocht ik nou voor anderhalf uur aan extra werk/wensen hebben, dan loopt hun hele planning toch in de soep als ze dat 's ochtends pas horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:33
Je kunt het beste telefonisch even een afspraak maken en direct aangeven wat je zoal wil qua onderhoud. Het kan wel zijn dat ze je raar aankijken wanneer je ruim binnen de olie interval toch een olie wissel laat doen etc. Maar dat moet je gewoon negeren 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Pannencouque schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:23:
[...]

Maar wel zuur zo zeg, hoop gezeik. Ik heb gewoon S302 erin staan en ga ervanuit dat dat voldoende is voor de verzekering. Die willen klasse 3 dacht ik.
Ik heb ook s302 maar dat is dus niet genoeg.
Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten maar mijn ervaring is dat verzekeringsmaatschappijen alles aangrijpen om niet uit te hoeven keren.

Voor 420 euro laat ik het nu oplossen bij de BMW dealer. Best wat geld, maar voor de gemoedsrust wel goed.

Dat is me het geld wel waard.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Ik weet even niet meer of dit bij mij om dezelfde optie code ging.

Maar g31 lci, herkeuren niet mogelijk via Kiwa. Moet eerst een software update / optie code krijgen. Is een import auto, was 3,5jaar terug wel gekeurd bij import. Maar afgelopen jaar is er blijkbaar wat veranderd waarvoor dit nodig is. Kiwa accepteert het niet zolang BMW niet aangeeft dat de optie code er op zit. Terwijl Kiwa dat in het verleden wel in orde vond.
400+- was de prijs opgave. Had iets te maken met saboteren van het deurslot zelf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:23:
Maar jij hebt toch geen import uit Duitsland? Gewoon S302 met NL software? Ja, dan hoef jij je dus niet druk te maken toch? Het gaat om de S302 klasse 3 alarmsystemen met Duitse software die niet voldoende zijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Eric Z schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:04:
Ik weet even niet meer of dit bij mij om dezelfde optie code ging.

Maar g31 lci, herkeuren niet mogelijk via Kiwa. Moet eerst een software update / optie code krijgen. Is een import auto, was 3,5jaar terug wel gekeurd bij import. Maar afgelopen jaar is er blijkbaar wat veranderd waarvoor dit nodig is. Kiwa accepteert het niet zolang BMW niet aangeeft dat de optie code er op zit. Terwijl Kiwa dat in het verleden wel in orde vond.
400+- was de prijs opgave. Had iets te maken met saboteren van het deurslot zelf ofzo.
BMW's waren een tijd erg gevoelig voor diefstal via keyless. Dat liep en loopt de spuigaten uit dus heeft de verzekeringslobby hogere eisen aan de certificering door Kiwa geëist. BMW heeft de sleutels aangepast met een standbymodus. Ergo, nieuwe eisen waar de auto aan moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:46
Misschien een gekke vraag, maar ik zie hier iedereen praten over inbraak en verzekeringen. Toen ik mijn G30 kocht, werd deze gewoon allrisk verzekerd, zonder dat er specifieke vragen werden gesteld. Mis ik nu iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
@CreativeS Ben ik van op de hoogte maar dat is toch wel van voor G31 LCI verwacht ik. Nooit uigezocht eigenlijk.
Maar ik krijg in ieder geval geen nieuwe sleutels. ‘t Is vooral een software/optie code ding waar de Kiwa over valt. Bij import in ‘21 via de importerende dealer Kiwa certificaat gekregen.
In ‘24 exact dezelfde auto voor herkeuring, alles in orde. Alleen de alarmboer kon bij het Kiwa geen certificaat uitdraaien. Belletje naar Kiwa bleek software/optiecode is verplicht sinds ‘23. BMW dealer in de buurt kwam daarmee, en BMW dealer die de import gedaan heeft bevestigde dit en wist te vertellen dat in ‘23 het strenger is geworden en ze dus niet bij import zelf iets gemist hebben.

@lostboy_0234 Afhankelijk van je verzekerings voorwaarden. Ze zullen een alarm klasse voorschrijven waar je aan moet voldoen.
Ik heb bewust gezocht naar klasse 3 verzekeraar. Geen zin in extra spul in de auto en evtuele abbonementsvormen.

[ Voor 0% gewijzigd door Eric Z op 01-12-2024 19:58 . Reden: Typo’s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nog iets om eventueel rekening mee te houden, niet alle BMW’s hebben optiecode 8TG, vooral de BMW’s in(/uit) Duitsland.

Dit is een andere feature van het slot dat je niet het ruitje kan intikken en vervolgens van binnenuit de auto kunt open zolang het alarm er op staat. De deurhendel aan de binnenkant doet dan niks ;)

Ik weet niet of de verzekering dat ook wil zien maar weet dus dat ook nog bestaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr Pingu op 01-12-2024 21:05 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
lostboy_0234 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:48:
Misschien een gekke vraag, maar ik zie hier iedereen praten over inbraak en verzekeringen. Toen ik mijn G30 kocht, werd deze gewoon allrisk verzekerd, zonder dat er specifieke vragen werden gesteld. Mis ik nu iets?
Lees je polisvoorwaarden.
Overigens, mocht je auto bij aankoop ouder zijn geweest dan 5 jaar, en een catalogus waarde lager dan 80k hebben gehad dan laten veel verzekeraars al veel eisen vallen.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:38:
De iX3 weg en de 535i GT er in :)

PWM in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

Slechts 90k op de klok, voelt als nieuw. Wel grappig dat een waanzinnige mooie en soepele 35i, na 7 jaar elektrisch rijden echt als een dinosaurus aanvoelt.
Na 10 jaar auto's met stuurverwarming, klaagt mijn vrouw over het gebrek hieraan in de "nieuwe" auto. Ik zie online wel stuurwielen voor de F serie met stuurverwarming. Zou dat in theorie gewoon moeten werken, of is het lastiger dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
PWM schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:15:
[...]

Na 10 jaar auto's met stuurverwarming, klaagt mijn vrouw over het gebrek hieraan in de "nieuwe" auto. Ik zie online wel stuurwielen voor de F serie met stuurverwarming. Zou dat in theorie gewoon moeten werken, of is het lastiger dan dat?
Dat gaat zeker werken. Zelf paar jaar geleden de retrofit in een F31 gedaan. Stuur overzetten, afhankelijk van je bedrading extra draadjes trekken, coderen en klaar!

PS; Vergeet ook het knopje aan de zijkant van je stuurconsole niet!

Edit; hier een DIY: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1231186

[ Voor 11% gewijzigd door Pepppie op 02-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Over stuurverwarming gesproken, ik heb op mijn G21 de optie om dit automatisch te activeren als de temperatuur onder x aantal graden komt (volgens mij is dit onderdeel van het connected booster pakket). Echter lijkt deze instelling zich na een aantal ritten telkens te resetten, wat best irritant is. Iemand een idee waarom dit kan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het kan zijn dat je ook een nieuw SZL nodig hebt als de doorvoer van stroom voor de stuurverwarming daar niet opzit.

Als het een automaat is en je hebt nog geen flippers kan je gemakkelijk deze 2 mods tegelijkertijd meepakken. Bedrading legt grotendeels hetzelfde pad af.

Edit:
Mocht je een nieuwe SZL nodig hebben en je hebt al KAFAS (bordenherkenning) kan je eventueel ook nog de HBA (Automatisch grootlicht) retrofitten als je dat ook nog niet had.

[ Voor 25% gewijzigd door Mr Pingu op 02-12-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
PWM schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:15:
[...]

Dat schijnt erg lastig te zijn.
Wel mogelijk maar gaat je 1000+ kosten.
Het is in ieder geval zeker geen plug en play systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 02-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DutchManticore schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:52:
[...]

Dat schijnt erg lastig te zijn.
Wel mogelijk maar gaat je 1000+ kosten.
Het is in ieder geval zeker geen plug en play systeem.
Erg lastig is heel relatief.

Dit is juist 1 van de makkelijkere retrofits, met een beetje ervaring is dit in 3-4 uur te doen. Heb je het nooit eerder gedaan is het een goede zaterdag. Ben je niet bang dan is dit prima een retrofit die ik kan aanraden als eerste retrofit. Enige tricky part is eigenlijk de airbag, je moet het doorhebben hoe dat mechanisme werkt maar deze video is 1 van de beste. Veel achtergrond uitleg over het pin-systeem en ook hoe het airbag mechanisme werkt en laat ook precies zien hoe je een kabel naar het stuur trekt. Gaat dan wel niet over stuurverwarming maar proces is 90% gelijk. Enige is dat de kabel wat langer door moet naar de zekeringskast. YouTube: How to Retrofit F80 M3 Paddle Shifters on an F30 Steering Wheel (20...

Prijs is ook geen 1000+ ervanuit gaande dat je gebruikt koopt. Aangezien we het hier over een F-series hebben is de auto ook al gebruikt dus kwestie van nette onderdelen vinden.

stuurtje zonder airbag is voor 400-500 te vinden, SZL voor 100 en knop + cover is nog eens 100. Pins + kabels, tape nog eens 50-60 euro. Dan eventueel nog 50-70 eur voor coding op afstand en we zitten nog steeds goed onder de 1000.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 02-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mr Pingu schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:11:
[...]
Prijs is ook geen 1000+ ervanuit gaande dat je gebruikt koopt. Aangezien we het hier over een F-series hebben is de auto ook al gebruikt dus kwestie van nette onderdelen vinden.
Gejat bedoel je ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Er zijn ook genoeg 2e hands onderdelen te krijgen die niet gejat zijn bij gerenommeerde schade en demontage bedrijven.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ebay is de kans groot ja, autoslopen nee.
Veel autoslopen geven de VIN op en in Zweden en Noorwegen is dit zelfs verplicht vanuit de wet voor dit soort bedrijven. Laat nou net stuurverwarming-stuurtjes en de benodigde SZL in deze landen makkelijk te vinden zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58
Dit weekend mooi ritje naar Belgie in de X5 50e gedaan, echter kreeg ik na 2uur rijden een 'Transmissie temperatuur' probleem, alleen elektrisch rijden mogelijk. Maar toen meteen , 'geen elektrische capaciteit'. Klopt de accu was inmiddels leeg. Toen schakelde hij toch weer naar de motor, en waren ineens alle errors weer verdwenen. Voor de zekerheid de dealer gebeld maar die kon ook vrij weinig omdat de foutmelding nergens meer te zien was.

Bijzonder, hopelijk een eenmalig 'nieuwigheid' foutje. Maar ik ben er niet gerust op...

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is een leaseauto. Dus voor die 1000,- koopt ze maar handschoenen :p Dacht voor ~400 nog wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
ChiLLeR schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:56:
Dit weekend mooi ritje naar Belgie in de X5 gedaan, echter kreeg ik na 2uur rijden een 'Transmissie temperatuur' probleem, alleen elektrisch rijden mogelijk. Maar toen meteen , 'geen elektrische capaciteit'. Klopt de accu was inmiddels leeg. Toen schakelde hij toch weer naar de motor, en waren ineens alle errors weer verdwenen. Voor de zekerheid te dealer gebeld maar die kon ook vrij weinig omdat de foutmelding nergens meer te zien was.

Bijzonder, hopelijk een eenmalig 'nieuwigheid' foutje. Maar ik ben er niet gerust op...
Wat voor X5 heb je? En 45e of een 50e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PWM schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:01:
Het is een leaseauto. Dus voor die 1000,- koopt ze maar handschoenen :p Dacht voor ~400 nog wel leuk.
Hehe, will je aan die prijs komen dan moeten inderdaad de onderdelen gejat zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
DutchManticore schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:06:
[...]

Wat voor X5 heb je? En 45e of een 50e?
50e, nieuw, vorige week opgehaald :p

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PWM schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:01:
Als het een Lease is, dan wordt het idd elektrisch verwarmde handschoenen halen :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
ChiLLeR schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:51:
[...]

50e, nieuw, vorige week opgehaald :p
Ik hoor oprecht vaker over dit soort klachten bij de 50e. Meldingen over de aandrijflijn die overhit, of onbeschikbaar zou zijn.

Hij is nieuw dus je hebt garantie d:)b
Hopen dat de storing zo snel mogelijk weer voorkomt, dat je maar maximaal in de garantie kunt oplossen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik lees ook berichten dat mensen de auto weken kwijt zijn, omdat die op een gegeven moment helemaal niet meer start. Bij de ander voldoet weer een softwareupdate. Bij weer een ander wordt het brandstofrelais vervangen... of komt de melding een aantal keer voorbij en daarna nooit meer. Problemen zijn bij de X7 (zelfde motoren) begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik dacht dat alle foutcodes in het geheugen werden opgeslagen, maar blijkbaar is dat dus niet het geval? Of is dit weer zo'n typische BMW strategie als in "zo lang we het probleem niet erkennen hoeven we er niks aan te doen en verdwijnt het misschien vanzelf of keert het pas terug nadat de garantie is afgelopen".
In dit geval zou ik zelf een app als Bimmerlink en een goede OBD Dongle kopen (compatible met nieuwere BMW') om die foutcode zelf op te slaan als hij terugkeert. Als hij niet terugkeert dan is zo een codereader tóch altijd heel erg handig om in de auto te hebben.

[ Voor 69% gewijzigd door Puf op 02-12-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:59:
Ik dacht dat alle foutcodes in het geheugen werden opgeslagen, maar blijkbaar is dat dus niet het geval?
In theorie zou dat het geval moeten, maar in praktijk heb ik dat al een paar eerder gezien. Wel motorlampje, geen foutcodes 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Dit weekend mooi ritje naar Belgie in de X5 50e gedaan, echter kreeg ik na 2uur rijden een 'Transmissie temperatuur' probleem, alleen elektrisch rijden mogelijk. Maar toen meteen , 'geen elektrische capaciteit'. Klopt de accu was inmiddels leeg. Toen schakelde hij toch weer naar de motor, en waren ineens alle errors weer verdwenen. Voor de zekerheid de dealer gebeld maar die kon ook vrij weinig omdat de foutmelding nergens meer te zien was.

Vreemd dat ze de foutcode niet uit kunnen lezen. Geen lekker gevoel met een nieuwe wagen :X.

Op Bimmerpost is een vrij lange draad over het 'check engine light' probleem dat BMW maar niet onder controle lijkt te kunnen krijgen. Meerdere users in dat draadje hebben zelfs hun auto al weer in mogen leveren. Hopelijk krijgen we die toestanden niet bij onze auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
alexbl69 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:01:
[...]

Vreemd dat ze de foutcode niet uit kunnen lezen. Geen lekker gevoel met een nieuwe wagen :X.

Op Bimmerpost is een vrij lange draad over het 'check engine light' probleem dat BMW maar niet onder controle lijkt te kunnen krijgen. Meerdere users in dat draadje hebben zelfs hun auto al weer in mogen leveren. Hopelijk krijgen we die toestanden niet bij onze auto's.
Klinkt eerder alsof de dealer op afstand heeft gekeken, wellicht is er met een OBD reader wel meer uit te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideevoor2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-01 17:53

Nee, dat komt geheid weer terug. Overigens kan je ook op laag nivo uitlezen en permanent errors tegenkomen. Als de fout optreedt een screenshot maken, of uitlezen met een tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
alexbl69 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:01:
[...]

Yes dit topic bedoelde ik inderdaad Alex. Ik zag meerdere gevallen hiervan, inderdaad tot aan lemon law return. Kwam ik tegen in mijn research toen ik nog twijfelde of het misschien toch een 50e nog moest worden

Ik heb even proberen te zoeken wat het verschil is met de 50e en 45e in de aandrijflijn maar kom er nog niet achter of de ICE een andere B58 variant is.

Wel zie ik dat de electromotoren andere unitnummers hebben en het batterypack ook.

Versnellingsbak nog niet bekeken

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 02-12-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
DutchManticore schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:32:
[...]

Yes dit topic bedoelde ik inderdaad Alex. Ik zag meerdere gevallen hiervan, inderdaad tot aan lemon law return. Kwam ik tegen in mijn research toen ik nog twijfelde of het misschien toch een 50e nog moest worden

Ik heb even proberen te zoeken wat het verschil is met de 50e en 45e in de aandrijflijn maar kom er nog niet achter of de ICE een andere B58 variant is.

Wel zie ik dat de electromotoren andere unitnummers hebben en het batterypack ook.

Versnellingsbak nog niet bekeken
Heb enkel deze site kunnen vinden waar ze iets dieper op de verschillen in gaan.

Specifiek over de ICE en elektromotor:

One of the more significant updates for the 2024 model year gives the X5 PHEV a more powerful hybrid powertrain. While the trim names of BMWs no longer indicate the engine size, larger numbers indicate more power. The X5 plug-in is now the xDrive50e, replacing the outgoing xDrive45e.

At the heart of the updated hybrid system is a substantially revised, turbocharged, 3.0-liter inline 6-cylinder engine. The gas engine uses the Miller combustion cycle, which shortens the time that the intake valves are open for improved efficiency. BMW also completely redesigned the engine's combustion chambers and intake parts.

The electrified component of the hybrid system is a more powerful electric motor integrated into the 8-speed automatic transmission. The electric motor puts out 194 horsepower—a substantial increase of 83 hp versus the outgoing version. With 332 pound-feet of torque delivered instantly through the transmission, acceleration is noticeably more robust, as is the power to pass when needed. The lithium-ion battery supplying power to the motor is almost 25 percent larger than before.

Lijkt dus wel te wijzen op een wijziging aan de ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-10 22:32
Al meerdere weken ben ik op zoek naar een geschikte set velgen+winterbanden voor onder mijn G80 M3. Het liefst dezelfde 826m bicolor velgen die nu onder de auto zitten. Omdat ik regelmatig de de auto op wintersport ga en ook nog eind maart richting de Alpen rij vind ik een W snelheidsindex (270km/h) wel zo fijn. Zeker in maart bij droog weer is er nog weleens de mogelijkheid lekker door de rijden.

Nu komt het vervelende, in de originele maten zoals ze op de velgen horen lijkt er geen fatsoenlijke winterband beschikbaar (tot +- 400 euro per stuk). Het gaat om de maten:
Vóór: 275 35 r19 (velg 9,5J x 19 ET 20)
Achter: 285 30 r20 (velg 10,5 x 20 ET 20)

Is mijn wens voor een W snelheidsindex zo vreemd voor deze maatvoering? In V (240km/h) is er voldoende beschikbaar.

Hebben jullie nog tips waar te zoeken? Of andere ideeën met andere maten oid?

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

jordy2811 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:05:
Al meerdere weken ben ik op zoek naar een geschikte set velgen+winterbanden voor onder mijn G80 M3. Het liefst dezelfde 826m bicolor velgen die nu onder de auto zitten. Omdat ik regelmatig de de auto op wintersport ga en ook nog eind maart richting de Alpen rij vind ik een W snelheidsindex (270km/h) wel zo fijn. Zeker in maart bij droog weer is er nog weleens de mogelijkheid lekker door de rijden.

Nu komt het vervelende, in de originele maten zoals ze op de velgen horen lijkt er geen fatsoenlijke winterband beschikbaar (tot +- 400 euro per stuk). Het gaat om de maten:

Is mijn wens voor een W snelheidsindex zo vreemd voor deze maatvoering? In V (240km/h) is er voldoende beschikbaar.

Winterbanden zijn zachter dus moeilijker te vinden met hogere snelheidindex, dus ja je wens is enigszins vreemd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Mr Pingu schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:11:
[...]

Winterbanden zijn zachter dus moeilijker te vinden met hogere snelheidindex, dus ja je wens is enigszins vreemd ;)
Ze zijn prima te vinden, zowel pirelli als Michelin maken ze, alleen niet onder de 400€.

Je kan ook kijken naar all seasons met een sneeuwvlok;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:28:
[...]

Ze zijn prima te vinden, zowel pirelli als Michelin maken ze, alleen niet onder de 400€.

Je kan ook kijken naar all seasons met een sneeuwvlok;-)
Ik zeg ook moeilijker ;) Banden zijn altijd een compromis, winterbanden met hogere index zijn automatisch meer geavanceerd en daarom duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
Het all season alternatief zal ik zeker nog overwegen! Zal op zoek gaan naar een performance variant.

En inderdaad zijn ze wel te krijgen maar de prijsstelling is erg vreemd, ter illustratie:
Michelin Alpin 5 vooras: 350 euro, achteras 810 euro. En dat vind ik gewoon echt te duur voor een band die in 1,5 seizoen op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
alexbl69 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:57:
[...]

Heb enkel deze site kunnen vinden waar ze iets dieper op de verschillen in gaan.

Specifiek over de ICE en elektromotor:

One of the more significant updates for the 2024 model year gives the X5 PHEV a more powerful hybrid powertrain. While the trim names of BMWs no longer indicate the engine size, larger numbers indicate more power. The X5 plug-in is now the xDrive50e, replacing the outgoing xDrive45e.

At the heart of the updated hybrid system is a substantially revised, turbocharged, 3.0-liter inline 6-cylinder engine. The gas engine uses the Miller combustion cycle, which shortens the time that the intake valves are open for improved efficiency. BMW also completely redesigned the engine's combustion chambers and intake parts.

The electrified component of the hybrid system is a more powerful electric motor integrated into the 8-speed automatic transmission. The electric motor puts out 194 horsepower—a substantial increase of 83 hp versus the outgoing version. With 332 pound-feet of torque delivered instantly through the transmission, acceleration is noticeably more robust, as is the power to pass when needed. The lithium-ion battery supplying power to the motor is almost 25 percent larger than before.

Lijkt dus wel te wijzen op een wijziging aan de ICE.
Ja inderdaad! Thanks heel fijn.

Wil jij mij eens een plezier doen Alex?
Wat zegt jouw verbruik bij 130 op cruise control met battery hold aan. Met andere woorden, als alleen de ICE werkt, welke waarde aan actueel verbruik zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:42
jordy2811 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:51:
Het all season alternatief zal ik zeker nog overwegen! Zal op zoek gaan naar een performance variant.

En inderdaad zijn ze wel te krijgen maar de prijsstelling is erg vreemd, ter illustratie:
Michelin Alpin 5 vooras: 350 euro, achteras 810 euro. En dat vind ik gewoon echt te duur voor een band die in 1,5 seizoen op is.
Kun je op de achteras niet dezelfde band als op de vooras monteren, alleen wat meer getrokken? Het scheelt een centimeter in de breedte, dat is niet de wereld.
Nevermind inchmaat is anders zie ik nu haha

[ Voor 3% gewijzigd door DaFreakhead op 03-12-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat hoort erbij, bij zulke grote velgen.
Das een beetje fact of life, grotere velg is duurdere band.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
DutchManticore schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:58:
[...]

Wat zegt jouw verbruik bij 130 op cruise control met battery hold aan. Met andere woorden, als alleen de ICE werkt, welke waarde aan actueel verbruik zie je dan?
Van het weekend een vergelijkbaar experimentje gedaan met een andere aandrijflijn, vlakke weg droog weer 260kmh was 19 liter diesel per 100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Zal dat een dezer dagen een keer nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
DaFreakhead schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:19:
[...]

Van het weekend een vergelijkbaar experimentje gedaan met een andere aandrijflijn, vlakke weg droog weer 260kmh was 19 liter diesel per 100 km.
260 km/u :) ?

Dat ga ik niet meten hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:26

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

alexbl69 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:46:
[...]

260 km/u :) ?

Dat ga ik niet meten hoor :+
Op zich wel netjes hoor, 19 liter op 100 km bij 260km/u :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

Even ongenuanceerd...

Al die wensen zijn leuk, maar waarom denk je dat men in de winter vaak met dezelfde maten velgen (smalset) rondom rijdt? Denk je nou echt dat al die Duitsers met een M3 en winterbanden zich daar echt zo druk om maken? Los daarvan, en daar is de dooddoener (sorry)... je rijdt een G80 M3, dan kan er toch wel een setje banden van €1500,- af? Veiligheid staat bovenaan. Met winterbanden rijden betekent nu eenmaal een compromis. Op een gegeven moment maak je ook de keuze of je de winterbanden er eerder afhaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XsEVhQDfUpFabBzi6B71wudjRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDEFsWXDzX2LNEJULblL5Sjd.jpg?f=fotoalbum_large

Als je nog een setje velgen extra moet kopen (wat schijnbaar niet jouw voorkeur heeft), ben je nog meer kwijt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik heb idd de topics op Bimmerpost doorgelezen, sommige lijken idd een vergelijkbaar probleem te hebben. @alexbl69 @DutchManticore
Kan een koel klep zijn maar de transmissie, sommige hebben een elektronisch deel van de transmissie vervangen. Ik ga zo de dealer bellen dat ik er niet gerust op ben en ze maar de diepe foutcodes moeten uitlezen. Over 2 weken ga ik op wintersport met het gezin dus zit niet te wachten op dit soort problemen ergens onderweg….
Van het weekend was idd alleen telefonisch. Maar beter nu in de garantie dan 2 jaar later.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
ChiLLeR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:20:
Ik heb idd de topics op Bimmerpost doorgelezen, sommige lijken idd een vergelijkbaar probleem te hebben. @alexbl69 @DutchManticore
Kan een koel klep zijn maar de transmissie, sommige hebben een elektronisch deel van de transmissie vervangen. Ik ga zo de dealer bellen dat ik er niet gerust op ben en ze maar de diepe foutcodes moeten uitlezen. Over 2 weken ga ik op wintersport met het gezin dus zit niet te wachten op dit soort problemen ergens onderweg….
Van het weekend was idd alleen telefonisch. Maar beter nu in de garantie dan 2 jaar later.
Balen, zeker op een nieuwe wagen, maar ik denk dat de dealer je niet binnen 2 weken kan helpen, zeker niet als je NU geen issues hebt. Maar ik hoop het voor je..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz

Ik heb op mijn M3 ook gewoon V klasse banden, ten eerste rij ik niet dagelijks meer dan 240kmh en zeker niet in de winter, de droge weg dagen zijn dan sowieso al schaars. Voor die 4 maanden dat de winterbanden eronder zitten kan ik mij wel inhouden ;-).

Over winterbanden gesproken, mijn wintervelgen zijn weer als nieuw nadat ze terug zijn van de hersteller. Deze week even in de coating zetten dan gaan ze eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVi9vw2ssWHQA4f2pMoYW2MVcMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsL2dAH91gmWS1WuaQguRJ6e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Greetoz op 03-12-2024 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:30:
Balen, zeker op een nieuwe wagen, maar ik denk dat de dealer je niet binnen 2 weken kan helpen, zeker niet als je NU geen issues hebt. Maar ik hoop het voor je..
Ik denk dat je inderdaad al bijna hemel en aarde moet bewegen dat ze de auto überhaupt even aan de computer leggen. De keren dat ik een nieuwe auto heb gekocht en dan storingen? Pfff.

Gek is wel dat deze storing zich al voor kan doen als je nog maar net met je eerst kilometers bezig bent... maar ook zo verschillend.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik heb mijn laadpaal gereset en terug naar de default energie beheer applicatie. Nu laadt hij op 3 fasen… dus de x5 50e heeft een 3 fasen boordlader. :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHtyUZM5ZPS7L3uJPPehAtHun-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXZ4HWyZKrjd8J1B5ar4DDGM.jpg?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Greetoz
Sinds een maandje geeft BMW lifetime FSC (vrijschakelcodes) uit voor hun ingebouwde kaarten. Als je een actief kaart abonnement hebt kan je via de BMW downloader op de PC de kaart opnieuw laden en dan wordt die FSC code mee geinstalleerd met de kaart.

Als je geen actief abo hebt kan je een FSC repairpack aanvragen (kopen of je dealer lief aankijken). en dan krijg je hem ook.

Wat betekend dit...? Nou dat je je kaarten niet perse bij BMW vandaan hoeft te halen ;-).

Members only: BMW info blad
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Nou, dat is snel gelukt :).

Rijmodus: hybride, met battery hold geactiveerd

130 km/u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8hDBaeGM67z-aQsLy1UD6CJOKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnsXdyVhnkFndQLCknrBHur6.jpg?f=fotoalbum_large
Tijd: 8:31 / Afstand: 18,1 km / Geijkte snelheid: 127,5 km/u
Liter / 100km: 10,8
Liter / uur: 13,8
Bereik met volle tank (69L): 639 km

150 km/u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SOZpteWAiRYDk-2uUpCcI3GFcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnHEpzXojW9EVXXn9VUPzoRO.jpg?f=fotoalbum_large
Tijd: 5:27 / Afstand: 13,4 km / Geijkte snelheid: 147,5 km/u
Liter / 100km: 13,2
Liter / uur: 19,5
Bereik met volle tank (69L): 523 km

Het verbruik neemt bij deze wagen bij een iets hogere snelheid dus wel heel rap toe. Niet onlogisch bij een leeggewicht van 2395kg, wat in de praktijk dus ruim boven de 2,5t zit. Mag geen verrassing zijn dat m'n vorige wagen (G32 640i) een stuk zuiniger was bij nog hogere Autobahn snelheden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:01:
[...]

Het verbruik neemt bij deze wagen bij een iets hogere snelheid dus wel heel rap toe. Niet onlogisch bij een leeggewicht van 2395kg, wat in de praktijk dus ruim boven de 2,5t zit. Mag geen verrassing zijn dat m'n vorige wagen (G32 640i) een stuk zuiniger was bij nog hogere Autobahn snelheden :).
Bij dat soot snelheden maakt gewicht/rolweerstand niet zoveel meer uit, maar gaat het allemaal om luchtweerstand.
(edit: luchtweerstand is kwadratisch en de rest is lineair)

De X5 met de aerodynamica van een baksteen doet het op dat gebied wat slechten dan een sedan/touring O-)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2024 13:53 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
alexbl69 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:01:
[...]

Nou, dat is snel gelukt :).

Rijmodus: hybride, met battery hold geactiveerd

130 km/u
[Afbeelding]
Tijd: 8:31 / Afstand: 18,1 km / Geijkte snelheid: 127,5 km/u
Liter / 100km: 10,8
Liter / uur: 13,8
Bereik met volle tank (69L): 639 km

150 km/u
[Afbeelding]
Tijd: 5:27 / Afstand: 13,4 km / Geijkte snelheid: 147,5 km/u
Liter / 100km: 13,2
Liter / uur: 19,5
Bereik met volle tank (69L): 523 km

Helemaal top. Super bedankt.
Ik ga vanavond even checken waar ik op kom. Van wat ik eerder gezien heb zit ik bij 130kmh op 11.8 en bij 150 op 13.6 maar ik ga even dubbelchecken en zal ook even kijken of ik de boordcomputer kan fotograferen zoals jij gedaan hebt.

Even voor de goede orde, dat was op 22 inch Continental 6 zomerbanden.

Sta inmiddels op 20 inch winterbanden dus mogelijk wijkt dat nog wat af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ChiLLeR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:37:
Ik heb mijn laadpaal gereset en terug naar de default energie beheer applicatie. Nu laadt hij op 3 fasen… dus de x5 50e heeft een 3 fasen boordlader. :) [Afbeelding]
X5 50e heeft dus ook de update gekregen naar 11kWh laden recent?
Hoop dat de 50e problemen beperkt zijn tot de X5 en de 550e er geen last van heeft :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
DutchManticore schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:57:
[...]

Helemaal top. Super bedankt.
Ik ga vanavond even checken waar ik op kom. Van wat ik eerder gezien heb zit ik bij 130kmh op 11.8 en bij 150 op 13.6 maar ik ga even dubbelchecken en zal ook even kijken of ik de boordcomputer kan fotograferen zoals jij gedaan hebt.

Even voor de goede orde, dat was op 22 inch Continental 6 zomerbanden.

Sta inmiddels op 20 inch winterbanden dus mogelijk wijkt dat nog wat af
Heb er nu 21 inch winterbanden onder liggen.

Was overigens in beide gevallen een run zonder accelereren of afremmen, dus volledig 'zuiver'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Greetoz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:59:
Sinds een maandje geeft BMW lifetime FSC (vrijschakelcodes) uit voor hun ingebouwde kaarten. Als je een actief kaart abonnement hebt kan je via de BMW downloader op de PC de kaart opnieuw laden en dan wordt die FSC code mee geinstalleerd met de kaart.

Als je geen actief abo hebt kan je een FSC repairpack aanvragen (kopen of je dealer lief aankijken). en dan krijg je hem ook.

Wat betekend dit...? Nou dat je je kaarten niet perse bij BMW vandaan hoeft te halen ;-).

***members only***
Dit is wel heel interessant! Waar heb je deze info gevonden, en geldt het zeker weten ook voor NL?
Zoals ik het zie kan ik dus nog voor de BF prijs van €71,20 een geüpdate kaart kopen en die dan vrijschakelen via de computer? Ik kan alleen nu nergens de BMW downloader vinden, in de handleiding staat dat de update gewoon over the air wordt geïnstalleerd.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf

***members only***
Nice! Maar wat zou de gedachte hierachter zijn? Ze noemen zelfs expliciet (met uitroepteken!) dat je nu tot in de eeuwigheid piratenkaarten kunt installeren. Past niet echt bij het abo-verdienmodel van BMW.
Gaan ze stoppen met regelmatig kaarten updaten omdat toch iedereen vanaf de G series CarPlay/Android Auto gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GVGoOJ46ss8TlXFglMN8o0s3gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYKUh4XdFfjuNZsiqEW06rFg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Puf op 03-12-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Het zou wel mooi zijn dat BMW hiermee toegeeft wat een wangedrocht die Here kaarten zijn in de BMW navigatie. En wat werkt het goed in (mijn geval) navigeren met een app in Apple Carplay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:25:
[...]

Nice! Maar wat zou de gedachte hierachter zijn? Ze noemen zelfs expliciet (met uitroepteken!) dat je nu tot in de eeuwigheid piratenkaarten kunt installeren. Past niet echt bij het abo-verdienmodel van BMW.
Gaan ze stoppen met regelmatig kaarten updaten omdat toch iedereen vanaf de G series CarPlay/Android Auto gebruikt?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk weinig inkomsten want iedereen koopt de goedkope piratenversies en nieuwere auto’s gebruiken geen FSC’s meer. Zie het kopje "Not affected" dus ik schat in dat gewoon een manier van uitfaseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Ben ik de enige die het niet begrijpt?! Wat zijn FSCs?! En kan ik voor mijn 2020 45e nu wel of niet lifetime kaart updates unlocken tegen nihil of geringe kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

2020 model is waarschijnlijk MGU18 of MGU21(afhankelijk of je productiedatum bedoeld of VIN modeljaar ) dus ja ook voor jou ;)

FSC = Freischaltcode

[ Voor 39% gewijzigd door Mr Pingu op 03-12-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Ik snap nog steeds niet waarom BMW dit zou willen doen en dan zo opzichtig aankondigen dat je "nU PiRaTeNkAaRten kAn iNstAlLeREn!!!!".
Lijkt een beetje op een actie om de kaartenleverancier het faillisement in te drijven. Voor elk abo dat ze verkopen of weggeven gaat waarschijnlijk een bedrag naar Here, dus daarom geven ze alle klanten nu maar een code om levenslang illegale kopieën te kunnen installeren. Ik verwacht dan niet dat het voor Here nog interessant is om samen te werken met BMW om nieuwe updates te maken.

Misschien wil BMW de hele toko wel overnemen voor een zacht prijsje?

Edit: ik lees nu dat BMW al mede-eigenaar is van Here. Dus mijn speculatief theorietje gaat niet op.
Dan snap ik al helemaal niet waarom je wel een "piraten-key" aan je klanten geeft, maar niet de kaarten. Het gaat alleen maar om oudere wagens, dus het helpt je ook niet om meer auto's te verkopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Puf op 03-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy2811
CreativeS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:09:
[...]

Even ongenuanceerd...

Al die wensen zijn leuk, maar waarom denk je dat men in de winter vaak met dezelfde maten velgen (smalset) rondom rijdt? Denk je nou echt dat al die Duitsers met een M3 en winterbanden zich daar echt zo druk om maken? Los daarvan, en daar is de dooddoener (sorry)... je rijdt een G80 M3, dan kan er toch wel een setje banden van €1500,- af? Veiligheid staat bovenaan. Met winterbanden rijden betekent nu eenmaal een compromis. Op een gegeven moment maak je ook de keuze of je de winterbanden er eerder afhaalt.

[Afbeelding]

Als je nog een setje velgen extra moet kopen (wat schijnbaar niet jouw voorkeur heeft), ben je nog meer kwijt ;)
Ik was niet helemaal duidelijk lees ik nu terug, ik zal zeker een nieuwe set velgen aanschaffen. Bedoelde te zeggen dezelfde styling als die er nu onder zit. Autorijden kost geld, dat is geen probleem. Maar ik ga er niet onnodig geld aan uit geven dus vandaar mijn hulpvraag aan jullie.

Overigens heb ik afgelopen maanden al meer aan de auto uitgegeven dan gepland: Helaas ben ik 2 maanden terug door mijn eigen onoplettendheid van de weg geraakt en ben ik met de auto in een diepe greppel naast de weg beland. Nee, geen telefoon in de hand, dat doe ik pertinent niet. De schade-expert heeft de auto economisch total loss verklaard en na uitbetaling ben ik opzoek gegaan naar een vervangende M3. Het toeval wilde dat EXACT dezelfde in kleur en opties tekoop stond. 4k km meer dan 'de mijne' en 6 maanden jonger, ook origineel NL geleverd.

Als er iemand nog interesse heeft in mijn vorige, deze staat nog bij de opkoper tekoop:

https://www.schadeautos.n...e-track-package/o/1606854

Gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05

Kunnen er bij een G80 M3 bij een breedset wel sneeuwkettingen gemonteerd worden? Wel zo handig, soms noodzakelijk, in de wintersportlanden. In de brochure van een F3x staat expliciet dat er bij een breedset geen mogelijkheid is om sneeuwkettingen te monteren, ik neem aan vanwege aanlopen op de wielkast.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
Frunz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:00:
[...]

Kunnen er bij een G80 M3 bij een breedset wel sneeuwkettingen gemonteerd worden? Wel zo handig, soms noodzakelijk, in de wintersportlanden. In de brochure van een F3x staat expliciet dat er bij een breedset geen mogelijkheid is om sneeuwkettingen te monteren, ik neem aan vanwege aanlopen op de wielkast.
Dit kan volgens mij altijd, deze liggen alleen op het loopvlak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mHwtJBgl7LG--fm8tPDmx9pMdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWxUk5uOBkp0Vmia9DGyW918.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:30
Dat kan zeker niet altijd. Daarnaast kan het soms zijn dat je eerst moet krikken om ze erom te kunnen leggen. Spreek uit ervaring helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
DaFreakhead schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:09:
[...]

Dit kan volgens mij altijd, deze liggen alleen op het loopvlak.
[Afbeelding]
Die rode kunststof dingen zitten toch op de plek waar het wiel eventueel tegen de wielkast aan zou kunnen lopen? Lijkt me dus niet dat dat "altijd" kan. Brede banden zitten overigens vaak ook heel dicht op andere ophangingsdelen, dus het is niet alleen de wielkast waar je op moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
jordy2811 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:25:
Ik was niet helemaal duidelijk lees ik nu terug, ik zal zeker een nieuwe set velgen aanschaffen. Bedoelde te zeggen dezelfde styling als die er nu onder zit. Autorijden kost geld, dat is geen probleem. Maar ik ga er niet onnodig geld aan uit geven dus vandaar mijn hulpvraag aan jullie.
Duidelijk.
jordy2811 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:25:
Overigens heb ik afgelopen maanden al meer aan de auto uitgegeven dan gepland: Helaas ben ik 2 maanden terug door mijn eigen onoplettendheid van de weg geraakt en ben ik met de auto in een diepe greppel naast de weg beland. Nee, geen telefoon in de hand, dat doe ik pertinent niet. De schade-expert heeft de auto economisch total loss verklaard en na uitbetaling ben ik opzoek gegaan naar een vervangende M3. Het toeval wilde dat EXACT dezelfde in kleur en opties tekoop stond. 4k km meer dan 'de mijne' en 6 maanden jonger, ook origineel NL geleverd.

Als er iemand nog interesse heeft in mijn vorige, deze staat nog bij de opkoper tekoop:

https://www.schadeautos.n...e-track-package/o/1606854

Gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Zonde van de wagen, maar wel geluk bij een ongeluk betreffende je 'nieuwe'... en zelf zonder kleerscheuren, da's het belangrijkste!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:18:
[...]

Die rode kunststof dingen zitten toch op de plek waar het wiel eventueel tegen de wielkast aan zou kunnen lopen? Lijkt me dus niet dat dat "altijd" kan. Brede banden zitten overigens vaak ook heel dicht op andere ophangingsdelen, dus het is niet alleen de wielkast waar je op moet letten.
Aan de binnenkant van het wiel zullen idd er ook wel rode dingen zitten vermoed ik.
Op de plek waar het bij ver insturen of brede banden of verlaagde auto's die dicht bij de wielkast zitten wel en tegen je wielkast of andere delen kan schuren.

snap wel dat ze dat vanuit een garage niet adviseren :)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 04-12-2024 09:25 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
the-body schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:23:
[...]

Dit is wel heel interessant! Waar heb je deze info gevonden, en geldt het zeker weten ook voor NL?
Zoals ik het zie kan ik dus nog voor de BF prijs van €71,20 een geüpdate kaart kopen en die dan vrijschakelen via de computer? Ik kan alleen nu nergens de BMW downloader vinden, in de handleiding staat dat de update gewoon over the air wordt geïnstalleerd.
Ik kon de link op de site ook niet meer zo snel vinden maar hij stond nog in mijn download map

https://file.io/zMFZWpud2srj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Klopt. Daarom zijn velgen met winterbanden vaak ook smaller. Je zit aan de binnenkant van de velg zo tegen de schokdemper aan. Velgen die ik nu heb... minder dan een centimeter afstand van de schokbreker. Daar gaat geen sneeuwketting tussen passen (tenzij het enkel het loopvlak betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

en… smalle banden hebben meer tractie, althans in winterse omstandigheden dus waar je geen 400+ paarden op de weg kunt/hoeft te drukken.
Edit: Nevermind
Zie reacties @TheBrut3 en @CreativeS hieronder

[ Voor 21% gewijzigd door Mr Pingu op 04-12-2024 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Mr Pingu schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:40:
en… smalle banden hebben meer tractie, althans in winterse omstandigheden dus waar je geen 400+ paarden op de weg kunt/hoeft te drukken.
Volgens mij kwam ik laatst een artikel tegen van Tyre Review waar dit redelijk werd gedebunked.

Edit: Klopt inderdaad dat tractie wat beter was, maar remmen en grip niet. Alles bij elkaar zat er 0,1% verschil in de maten. De smalle band was wat beter, maar dat was een ander type winterband en imo kan je dat niet vergelijken. Het merk/type maakt een stuk meer verschil dan de afmeting.

Of om het filmpje te quoten; Stop worrying about how wide your winter tyre is and start worrying about how good the winter tyre fitting is.

[ Voor 39% gewijzigd door TheBrut3 op 04-12-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:40:
Tegenwoordig steeds meer in de marges.

Wat @TheBrut3 zegt... d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door CreativeS op 04-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Tortelli schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:59:
[...]

X5 50e heeft dus ook de update gekregen naar 11kWh laden recent?
Hoop dat de 50e problemen beperkt zijn tot de X5 en de 550e er geen last van heeft :|
Nee het is Max 7,4kwh. Dus of 1x32A of 3x11A.
Dealer herkende de problemen niet en zei dat ze er heel veel van verkopen maar vrijwel nooit problemen hebben. Dat een forum er vol mee staat herkende hij niet :Y) Geen idee, hopelijk blijft het hierbij.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Interessant :) Deze gasten weten waar ze over praten dus ik trek mijn statement in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
Aiiight!
Blij dat ik voor de maximale goedgekeurde maat icm sneeuwkettingen ben gegaan voor mijn F30: 225/45/R18. Kleiner dan 18" zou volgens mij ook niet passen ivm de M-Sport remmen.
Overigens valt de 225 op een 18" 8J velg niet zichtbaar dieper t.o.v. spatbord /wielkast dan het 255 zomerwiel op de 19"8.5J velg, dus met de looks ben ik nog steeds erg tevreden. Alleen als je recht van achter onder de auto kijkt, dan is 225 misschien een beetje skinny, maar is net wat je gewend bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 04-12-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:36:
Aiiight!
Blij dat ik voor de maximale goedgekeurde maat icm sneeuwkettingen ben gegaan voor mijn F30: 225/45/R18. Kleiner dan 18" zou volgens mij ook niet passen ivm de M-Sport remmen.
Overigens valt de 225 op een 18" 8J velg niet zichtbaar dieper t.o.v. spatbord /wielkast dan het 255 zomerwiel op de 19"8.5J velg, dus met de looks ben ik nog steeds erg tevreden. Alleen als je recht van achter onder de auto kijkt, dan is 225 misschien een beetje skinny, maar is net wat je gewend bent.
Op mijn oude 3'er F30 had ik 185 winterbanden rondom :P
(zomerbanden waren 225 rondom oid dacht ik, dus het is net wat je gewend bent idd :D )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik had 205 liggen op mijn F30 320i (met tune), was niet fijn want die banden hadden gewoon best weinig grip. Rij nu met een breedte set op mijn G21 330i wat mij veel beter bevalt.
Met de 550e straks weer naar en breedte set, maar dat is sowieso een verplichting (ivm draagvermogen). Achterwielbesturing van die auto kun je uitschakelen als je sneeuwkettingen (loopvlakkettingen) gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
[...]

Vooruit, als het aan de zichtkant niet past met de wielkast dan is dat inderdaad zo. Maar in de wielkast bij de schokdemper etc, is er geen belemmering, hij wordt alleen vanaf de voorzijde bevestigd en gaat niet om de band heen.
Met centerlockwielen werkt dit type trouwens ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller

***members only***
Maar hoe weet je dat je die vrijgeschakeld krijgt?

ik krijg gewoon te zien dat het voor 1 jaar is en dat de looptijd automatisch wordt beëindigd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMi2pUSy6mPRQEM8lMMQFLnRVmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUbxeuqf1YpoEe2j1BnDfnZ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door reller op 04-12-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
reller schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:44:
[...]

Maar hoe weet je dat je die vrijgeschakeld krijgt?

ik krijg gewoon te zien dat het voor 1 jaar is en dat de looptijd automatisch wordt beëindigd

[Afbeelding]
Je krijgt ook gewoon voor 1 jaar de mogelijkheid om de updates van BMW te downloaden, maar de code die geinstalleerd wordt in de auto is er eentje die niet verloopt. Dus daarna kan je gewoon maps blijven installeren. Althans dat zegt het document van BMW.

In het ergste geval mocht je het niet krijgen, heb je gewoon gekregen waarvoor je betaald hebt ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Greetoz op 04-12-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:27
Iemand hier nog tips voor welk spul te gebruiken voor auto wassen? Heb altijd gewoon standaard spul gebruikt, maar voor mijn huidige BMW wil ik wel wat grondiger te werken. Gezien mijn geringe ervaring dacht ik er aan om gewoon een pakket te kopen waar vrijwel alles in zit.

Zoals bijv: Meguiar's Deluxe Car Care Kit V2

En daarbij dan nog de foam cannon + shampoo te kopen. Dat klinkt wellicht rigoreus maar gek genoeg zie ik dit ook wel iets als dat mijn hobby mag zijn dan hoeft het niet perse rendabel te zijn. Al twijfel ik er nog over of dit het beste is en/of het 'beste' prijs/kwaliteit wise. Alle tips zijn welkom voor een beginnende poetser!

Voor zover het uitmaakt heb ik deze kleur: A83 - Glaciersilber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz
SirMemeAlot schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:02:
Iemand hier nog tips voor welk spul te gebruiken voor auto wassen? Heb altijd gewoon standaard spul gebruikt, maar voor mijn huidige BMW wil ik wel wat grondiger te werken. Gezien mijn geringe ervaring dacht ik er aan om gewoon een pakket te kopen waar vrijwel alles in zit.

Zoals bijv: Meguiar's Deluxe Car Care Kit V2

En daarbij dan nog de foam cannon + shampoo te kopen. Dat klinkt wellicht rigoreus maar gek genoeg zie ik dit ook wel iets als dat mijn hobby mag zijn dan hoeft het niet perse rendabel te zijn. Al twijfel ik er nog over of dit het beste is en/of het 'beste' prijs/kwaliteit wise. Alle tips zijn welkom voor een beginnende poetser!

Voor zover het uitmaakt heb ik deze kleur: A83 - Glaciersilber
Dit is eerder een vraag voor het detailing forum. Ik ben persoonlijk fan van Gyeon als merk. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1375908

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:27
Greetoz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:04:
[...]

Dit is eerder een vraag voor het detailing forum. Ik ben persoonlijk fan van Gyeon als merk. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1375908
Thanks! Was al op zoek geweest naar 'het grote autowassen topic' en andere synoniemen, maar detailing, je hebt direct mijn vocabulair uitgebreid hierover :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ideevoor2
Puf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:45:
Ik snap nog steeds niet waarom BMW dit zou willen doen en dan zo opzichtig aankondigen dat je "nU PiRaTeNkAaRten kAn iNstAlLeREn!!!!".
Lijkt een beetje op een actie om de kaartenleverancier het faillisement in te drijven. Voor elk abo dat ze verkopen of weggeven gaat waarschijnlijk een bedrag naar Here, dus daarom geven ze alle klanten nu maar een code om levenslang illegale kopieën te kunnen installeren. Ik verwacht dan niet dat het voor Here nog interessant is om samen te werken met BMW om nieuwe updates te maken.

Misschien wil BMW de hele toko wel overnemen voor een zacht prijsje?

Edit: ik lees nu dat BMW al mede-eigenaar is van Here. Dus mijn speculatief theorietje gaat niet op.
Dan snap ik al helemaal niet waarom je wel een "piraten-key" aan je klanten geeft, maar niet de kaarten. Het gaat alleen maar om oudere wagens, dus het helpt je ook niet om meer auto's te verkopen.
De nieuwere gaan allemaal met online kaartupdate en ook VW, Mercedes en Audi hebben aandelen Here, VW en Porsche dan weer niet. https://www.here.com/about/investors
Blijkbaar niet helemaal een Duits onderonsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Ideevoor2 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:35:
[...]

De nieuwere gaan allemaal met online kaartupdate en ook VW, Mercedes en Audi hebben aandelen Here, VW en Porsche dan weer niet. https://www.here.com/about/investors
Blijkbaar niet helemaal een Duits onderonsje.
In mijn F30 met NBT EVO ID6 (met 4G verbinding) worden de kaarten van je keuzeland(en) ook online / OTA geupdate, mits je een abonnement hebt. Ik mag zelf kiezen welk land (of bij kleinere landen: landengroep) binnen Europa. In mijn geval dus Benelux. De rest van Europa kan ik dan met de BMW Downloader op een PC downloaden en met een USB stick erop zetten.

Het ontgaat me nog steeds waarom BMW dit zou doen, want het enige effect is dat piraterij wordt gefaciliteerd. Verder biedt het geen voordelen voor de gemiddelde klant.
Pagina: 1 ... 329 ... 372 Laatste