Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Nieuwere versies van de idrive intergreren inderdaad wel Carplay met de HUD.Puf schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]
Dit is trouwens op een F30 met ID6 NBT EVO Professional. Misschien dat op nieuwere auto's Android Auto/CarPlay wél integreert met het HUD.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Weet je toevallig ook of dat voor Android Auto ook werkt?YakuzA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:39:
[...]
Nieuwere versies van de idrive intergreren inderdaad wel Carplay met de HUD.
Op ID7 verschijnen de navigatieaanwijngen van Android Auto gewoon in de HUD, weliswaar zonder kaart maar dat maakt me niet uit. Het inspreken en zoeken van bestemmingen werkt met AA / Google Maps ook erg goed.Puf schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]
Tenzij je je HUD wilt gebruiken voor navigatie. Voor mij is dat de hoofdreden om het boosterpakket te nemen.
Navigatie zonder RTTI is waardeloos met ons drukke wegennet. Daarnaast vind ik de "online zoeken" functie erg prettig. Ik spreek de naam van een bestemming in (bijv. een restaurant, hotel of parkeergarage) en hij gaat navigeren zonder dat ik het adres eerst hoef op te zoeken. De navigatie-instructies verschijnen duidelijk in mijn HUD (inclusief rijstrook-indicatie en aftellen naar de volgende afslag) en ik kan mijn ogen op de weg houden. Voor mij is het dat waard.
Dit is trouwens op een F30 met ID6 NBT EVO Professional. Misschien dat op nieuwere auto's Android Auto/CarPlay wél integreert met het HUD.
Ondanks dat die idd beter zijn wat dat betreft wordt ook hier aangeraden om 100% charge zo kort mogelijk te houden:SPee schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:32:
[...]
Dat hangt af van het type batterij. Voor LFP is dat anders.
https://www.evupdate.nl/e...vensduur-van-een-lfp-accu
En aangezien de degradatie marges voor de PHEV kleiner zijn dan neem ik iig wel dit soort voorzorgsmaatregelen.
[ Voor 10% gewijzigd door timbak02 op 27-11-2024 13:10 ]
Op mijn iX3 met Carplay komt de navigatie gewoon op de HUD.Puf schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]
EDIT: Spuit 11 zie ik
[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 27-11-2024 13:09 ]
Ok, nice, heb ik wat om naar uit te kijken als ik t.z.t. een nieuwere BMW aanschaf. Mezelf kennende duurt het alleen nog wel een aantal jarenSpollie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:00:
[...]
Op ID7 verschijnen de navigatieaanwijngen van Android Auto gewoon in de HUD, weliswaar zonder kaart maar dat maakt me niet uit. Het inspreken en zoeken van bestemmingen werkt met AA / Google Maps ook erg goed.
Kaarten mogen mooi op het consolescherm blijven. Krijg je met ID7 en Android Auto in je HUD wel pijltjes /afstanden tot volgende instructie/schema's van kruisingen en rotondes?
Ben inmiddels terug gebeld, er zit volgens de medewerker van de BMW dealer in Brielle (Dusseldorp) GEEN BF korting op service inclusive, enkel 'online' pakketten. De standaard prijs die ze de hele jaar hanteren is 975 inclusief btw, Hij heeft nog nooit een prijs van 1243 euro gezien en gaf ook toe dat dit eigenlijk niet zo'n nette move is van de marketing.Xqlus1ve schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:57:
Ik heb in de tussentijd de dealer gebeld of die contact met mij wil opnemen aangezien ze adverteren alsof de 975 een kortingsprijs is echter dit standaard ook al de normale prijs is, ben benieuwd wat ze gaan zeggen.
/f/image/3lFnAj8tvkDaMZ37vwl8Ohae.png?f=fotoalbum_large)
Het tijdelijk aanbod is dus niet waar en is gewoon het "standaard" aanbod

Houd de fabrikant daar ook niet al een marge aan, zodat 100% charge eigenlijk maar 90% charge daadwerkelijk is. Ik heb ergens gelezen dat ze ook cellen nog niet gebruiken mochten er een paar stuk gaan.timbak02 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]
Ondanks dat die idd beter zijn wat dat betreft wordt ook hier aangeraden om 100% charge zo kort mogelijk te houden:
https://www.evupdate.nl/e...vensduur-van-een-lfp-accu
En aangezien de degradatie marges voor de PHEV kleiner zijn dan neem ik iig wel dit soort voorzorgsmaatregelen.
>> Signature?
Neppe shit...Xqlus1ve schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:36:
[...]
Ben inmiddels terug gebeld, er zit volgens de medewerker van de BMW dealer in Brielle (Dusseldorp) GEEN BF korting op service inclusive, enkel 'online' pakketten. De standaard prijs die ze de hele jaar hanteren is 975 inclusief btw, Hij heeft nog nooit een prijs van 1243 euro gezien en gaf ook toe dat dit eigenlijk niet zo'n nette move is van de marketing.
[Afbeelding]
Het tijdelijk aanbod is dus niet waar en is gewoon het "standaard" aanbod
Ik heb wel aardige tijdelijke aanbiedingen voor BMW Service Inclusive voorbij zien komen, maar niet op Black Friday. In oktober 2022 heb ik bijvoorbeeld een 5 jaar/100,000 km contract afgesloten voor 1349,-. Ik heb dat toen nog gecheckt en dat was normaal significant duurder.
Regelmatig inloggen en kijken of er een persoonlijke aanbieding voor je klaar staat dus.
Je zou ook eens bij je dealer kunnen navragen of zij wat kunnen doen. De dude achter de servicebalie bij mijn werkplaats was iig erg eager toen ik aangaf dat ik de online persoonlijke aanbieding wilde rondmaken bij hen. Mogelijk zit er voor de dealer nog wat marge op en kunnen ze daar mee spelen. Ze hopen natuurlijk dat ze ook je andere onderhoud zoals remblokken & schijven, banden e.d. mogen doen als je auto daar toch staat voor regulier onderhoud. Daar zitten natuurlijk ook astronomische marges op.
Klopt de G21 330E heeft een totale capaciteit van 12kWh maar bruikbaar 10.4kWh.ChiLLeR schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:03:
[...]
Houd de fabrikant daar ook niet al een marge aan, zodat 100% charge eigenlijk maar 90% charge daadwerkelijk is. Ik heb ergens gelezen dat ze ook cellen nog niet gebruiken mochten er een paar stuk gaan.
2k voor 4 jaar of 124k km. Staat nu 64k km op.
Ga dealer wel even bellen.
Dealer (ook Brielle) geeft aan dat korting helemaal niet voor service inculsive geldt zucht.
[ Voor 26% gewijzigd door NLKornolio op 27-11-2024 15:49 ]
Ik was in de war met de Mercedes S680. Mea culpa. Daar ben ik nu mee bezig. In de BMW's is het meer een 'view' om recht in de geleiderails te komen. Bij Mercedes wordt datgene uitgeschakeld wat jij beschreef.alexbl69 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:16:
Nope. Heb het tenminste niet kunnen vinden.
Wat doet die wasstraatmodus dan?
Zal nog sterker vertellen, heb een paar keer een live chat opgestart vandaag met de vraag betrekking met de actiekorting tegenover standaard prijs, tot 2x keer toe werdt mijn chat vroegtijdig beeindigt, en 1 keer non-stop in de wachtrij gezettimbak02 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:13:
[...]
Klopt de G21 330E heeft een totale capaciteit van 12kWh maar bruikbaar 10.4kWh.
BMW en after sales service...Xqlus1ve schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:53:
[...]
Zal nog sterker vertellen, heb een paar keer een live chat opgestart vandaag met de vraag betrekking met de actiekorting tegenover standaard prijs, tot 2x keer toe werdt mijn chat vroegtijdig beeindigt, en 1 keer non-stop in de wachtrij gezet
Ik had een keer een vraag over een (beruchte) koelslang op het B48 blok in de F3x en F2x waar op dat moment een terugroepactie voor was in de VS omdat deze spontaan knapten. In de mailwisseling werd door BMW steeds een ontwijkend geantwoord op de vraag of in mijn auto ook datzelfde onderdeel was gebruikt.
Na een paar mails heen en weer kreeg ik een zeer onvriendelijk telefoontje van het BMW NL hoofdkantoor in Rijswijk en werd mij duidelijk gemaakt dat ik beter kon stoppen met vragen omdat ik tóch nooit antwoord zou krijgen. 🥲
[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 27-11-2024 18:42 ]

Dus ik tik de volgende beurt maar gewoon af en zie wel hoeveel jammer geld het is over 30k km's.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Mijne verloopt met 2 weken, alleen hoe zit het qua overdragen van connecteddrive? Zit dit geregistreerd op de gebruiker of de auto? Want ik verkoop mijn auto met een 1,5 maand naar mijn vrouw.
Service inclusive gaat over naar de volgende eigenaar (is gekoppeld aan de auto), neem aan dat dat met connected drive diensten etc niet anders is.Tortelli schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:12:
[...]
Mijne verloopt met 2 weken, alleen hoe zit het qua overdragen van connecteddrive? Zit dit geregistreerd op de gebruiker of de auto? Want ik verkoop mijn auto met een 1,5 maand naar mijn vrouw.
PSN
Niet om in jouw privezaken te gaan zitten, maar heb je een goede reden voor de verkoop aan je vrouw? Als het zo zou zijn dat zij de hoofdbestuurder wordt is dit normaal ook geen enkel probleem als zij de verzekering afsluit op haar naam, maar de auto op jouw naam blijft staan. (zolang je dit maar aangeeft)Tortelli schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:12:
[...]
Qua gezamelijk vermogen maakt het tenslotte ook niet uit.
Tenzij de auto uit een zakelijk verband verkocht wordt naar particulier natuurlijk.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik heb eens Connected Drive services afgenomen (apps, weerbericht, RTTN) en die activeerden niet bij mij. Via BMW support toen de tip gekregen om in iDrive uit- en in te loggen met mijn BMW id en toen waren die services wel geactiveerd. Het is denk ik dus (helaas) in sommige gevallen een combinatie van VIN en BMW account.Mr Pingu schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:30:
Connected Drive services zijn gekocht voor de auto (VIN).
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Oh ik baseerde het op CarPlay, die volgde de auto. Wellicht Booster niet dan...DexterDee schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:57:
[...]
Ik heb eens Connected Drive services afgenomen (apps, weerbericht, RTTN) en die activeerden niet bij mij. Via BMW support toen de tip gekregen om in iDrive uit- en in te loggen met mijn BMW id en toen waren die services wel geactiveerd. Het is denk ik dus (helaas) in sommige gevallen een combinatie van VIN en BMW account.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Leuk! Hoe werkt dit technisch? Stuurt de BMW sowieso altijd een update naar de servers als er een raam wordt geopend? Of moet je nu continu pollen met bijkomstig stroomverbruik?Greetoz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:35:
Na de inbraak van mijn f80 heb ik samen met een vriend van mij een appje ontwikkeld om notificaties te geven als je BMW unlocked en/of een deur/raam open gedaan wordt. Deze data loopt via connecteddrive en is dus onafhankelijk van je alarm (aangezien ze die uitzetten). Doordat het via connecteddrive loopt kan er wel iets van 2-3 min vertraging zitten in de notificaties (zelfde respons tijd als de mybmw app). Anyway we zoeken aantal testers voor een eerste ruwe versie. Op dit moment nog enkel Apple iPhone (maar later ook Android). Heb 7 mensen nodig, mocht je interesse hebben stuur even een privé berichtje. Bèta loopt via TestFlight
Auto gaat van zakelijk naar privé.Martin.Air schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:29:
[...]
Niet om in jouw privezaken te gaan zitten, maar heb je een goede reden voor de verkoop aan je vrouw? Als het zo zou zijn dat zij de hoofdbestuurder wordt is dit normaal ook geen enkel probleem als zij de verzekering afsluit op haar naam, maar de auto op jouw naam blijft staan. (zolang je dit maar aangeeft)
Qua gezamelijk vermogen maakt het tenslotte ook niet uit.
Tenzij de auto uit een zakelijk verband verkocht wordt naar particulier natuurlijk.
Dat inloggen is wel een hell met een lang wachtwoord altijdDexterDee schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:57:
[...]
Ik heb eens Connected Drive services afgenomen (apps, weerbericht, RTTN) en die activeerden niet bij mij. Via BMW support toen de tip gekregen om in iDrive uit- en in te loggen met mijn BMW id en toen waren die services wel geactiveerd. Het is denk ik dus (helaas) in sommige gevallen een combinatie van VIN en BMW account.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 28-11-2024 14:40 ]
https://faq.bmw.nl/s/arti...tuig-B3AeR?language=nl_NLKrijg ik bij de verkoop van mijn BMW een terugbetaling voor de resterende looptijd van geboekte BMW ConnectedDrive diensten?
Nee. BMW ConnectedDrive diensten zijn voor een voertuig geboekt en blijven ook bij verandering van eigenaar tot het verstrijken ervan actief.
PSN
Je auto pusht de status naar ConnectedDrive, vervolgens heeft ConnectedDrive een API waar je de status kan pollen met een service.zunrob schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:17:
[...]
Leuk! Hoe werkt dit technisch? Stuurt de BMW sowieso altijd een update naar de servers als er een raam wordt geopend? Of moet je nu continu pollen met bijkomstig stroomverbruik?
De integratie van Home Assistant doet/(Deed

https://www.home-assistan...ions/bmw_connected_drive/
Wat @Mr Pingu al zegt, zo werkt het inderdaad. De auto doet in principe niks anders dan voorheen. Vervolgens polt de backend van onze app de BMW servers voor de status.zunrob schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:17:
[...]
Leuk! Hoe werkt dit technisch? Stuurt de BMW sowieso altijd een update naar de servers als er een raam wordt geopend? Of moet je nu continu pollen met bijkomstig stroomverbruik?
Ook worden je BMW inlog gegevens niet door ons opgeslagen, bij de eerste keer invullen krijgen we een authenticatie token van BMW en die gebruiken we. Als je uitlogt verloopt dat token en je hebt ook de optie om bij uitloggen gelijk alle gegevens van onze servers te verwijderen (nu cachen we bijvoorbeeld het plaatje van je auto wat we 1x vanuit BMW trekken).
Er zijn nog plekjes in de beta over. Voorlopig gaat het via time sensitive meldingen maar het idee is om bij Apple permission te krijgen voor critical meldingen.
Echter kan dat dus alleen als je 32A op 1 fase kan laden, daarvoor moet mijn energie aansluiting versterkt worden van 3x25A naar 3x32A, dit kost €1800 per jaar meer. Jammer maar helaas maar dat is het mij ook weer niet waard, het is niet onoverkomelijk maar wel jammer voor zo'n auto dat er geen 3 fase lader aan boord zit. Het verschil is toch wel 2x zo snel laden, en jammer dat het in de documentatie heel slecht te vinden is. Op de BMW site zelf heb ik het toch nu toe nog niet kunnen vinden.
>> Signature?
België? Anders zal je nu 3x25 hebben. Daar kan je op zich ook een 20A automaat achter zetten (gelul over selectiviteit is onzin bij automaten) en je laadpaal op 20A limiteren. Dan heb je nog iets meer vermogen beschikbaar maar 7.4kW gaat het niet worden idd. De vraag is of je er voor onderweg laden wat aan hebt, maar ik weet niet wat die laadpalen op 1 AC fase kunnen leveren.ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:03:
Mbt het laden van de X5 50e kom ik er nu pas achter dat de auto maar een 1 fase boordlader heeft. Dat betekend dat ik in mijn geval maar met max 3,8kw/h kan laden. Ik speciaal een 3 fase 11kw laadpaal gekocht omdat de auto volgens alle informatie met 7,4kw/h kan laden!
Echter kan dat dus alleen als je 32A op 1 fase kan laden, daarvoor moet mijn energie aansluiting versterkt worden van 3x20A naar 3x32A, dit kost €1800 per jaar meer. Jammer maar helaas maar dat is het mij ook weer niet waard, het is niet onoverkomelijk maar wel jammer voor zo'n auto dat er geen 3 fase lader aan boord zit. Het verschil is toch wel 2x zo snel laden, en jammer dat het in de documentatie heel slecht te vinden is. Op de BMW site zelf heb ik het toch nu toe nog niet kunnen vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 28-11-2024 15:09 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat verbaast me eigenlijk wel. De 5 serie heeft wel 2 fase. Kan zo op 7,4kW laden. De nieuwere hebben zelfs 11kW. Weet niet of dat 3 fase of meer vermogen op 2 fases is.ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:03:
Mbt het laden van de X5 50e kom ik er nu pas achter dat de auto maar een 1 fase boordlader heeft. Dat betekend dat ik in mijn geval maar met max 3,8kw/h kan laden. Ik speciaal een 3 fase 11kw laadpaal gekocht omdat de auto volgens alle informatie met 7,4kw/h kan laden!
Echter kan dat dus alleen als je 32A op 1 fase kan laden, daarvoor moet mijn energie aansluiting versterkt worden van 3x20A naar 3x32A, dit kost €1800 per jaar meer. Jammer maar helaas maar dat is het mij ook weer niet waard, het is niet onoverkomelijk maar wel jammer voor zo'n auto dat er geen 3 fase lader aan boord zit. Het verschil is toch wel 2x zo snel laden, en jammer dat het in de documentatie heel slecht te vinden is. Op de BMW site zelf heb ik het toch nu toe nog niet kunnen vinden.
Grz D.
De volgende generatie heeft/krijgt wel de 3-fasen lader aan boord op de hybride, de oude niet dacht ik.ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:03:
de nieuwste 330e met de grotere range heeft dat bijvoorbeeld:
https://www.autoweek.nl/a...sch-bereik-voor-plug-ins/
Voor de X5 hybrid zullen er ook wel dit soort afhankelijkheden zijn qua BJ.
X5 50e is idd MJ 2023 toen zaten er mogelijk geen meerfasige laders in de hybride modellen?
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2024 15:41 ]
PSN
Dit kan ik bevestigen op basis van een andere service die per direct offline ging nadat ik de iX3 resette.Greetoz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:50:
[...]
Wat @Mr Pingu al zegt, zo werkt het inderdaad. De auto doet in principe niks anders dan voorheen. Vervolgens polt de backend van onze app de BMW servers voor de status.
Ook worden je BMW inlog gegevens niet door ons opgeslagen, bij de eerste keer invullen krijgen we een authenticatie token van BMW en die gebruiken we. Als je uitlogt verloopt dat token en je hebt ook de optie om bij uitloggen gelijk alle gegevens van onze servers te verwijderen (nu cachen we bijvoorbeeld het plaatje van je auto wat we 1x vanuit BMW trekken).
Er zijn nog plekjes in de beta over. Voorlopig gaat het via time sensitive meldingen maar het idee is om bij Apple permission te krijgen voor critical meldingen.
Grz D.
Sorry 3x25A idd, er zit nu een 16A automaat op, dus 3,7kw/h. Met een 20A automaat ga je naar 4,6kw/h, goede tip. Zal het eens overwegen. Ik betwijfel ook of je er onderweg wat aan hebt, nou gebruik ik dat onderweg laden denk ik sowieso niet echt want met dit soort snelheden schiet het sowieso niet op.fsfikke schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:08:
[...]
België? Anders zal je nu 3x25 hebben. Daar kan je op zich ook een 20A automaat achter zetten (gelul over selectiviteit is onzin bij automaten) en je laadpaal op 20A limiteren. Dan heb je nog iets meer vermogen beschikbaar maar 7.4kW gaat het niet worden idd. De vraag is of je er voor onderweg laden wat aan hebt, maar ik weet niet wat die laadpalen op 1 AC fase kunnen leveren.
>> Signature?
Heb je hier een TLDR-versie van? Heb niet echt de behoefte een hele YT-video af te kijken..SPee schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:32:
[...]
Dat hangt af van het type batterij. Voor LFP is dat anders.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Goede wachtzin gebruiken, en dan bv eindigen met reeks cijfers (of juist beginnen etc.). Dan hoef je niet constant te wisselen van het toetsenbord en gaat het soepel.Tortelli schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:40:
[...]
Auto gaat van zakelijk naar privé.
[...]
Dat inloggen is wel een hell met een lang wachtwoord altijd
Zolang niet iedereen HorseStapleBattery pakt komt dat wel goed iddEagle Creek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:24:
[...]
Goede wachtzin gebruiken, en dan bv eindigen met reeks cijfers (of juist beginnen etc.). Dan hoef je niet constant te wisselen van het toetsenbord en gaat het soepel.
PSN
Verschil tussen elektrische uitvoering en hybride inderdaad. Je ziet overigens bij wel meer merken dat ook de volledige elektrische-uitvoering 1 fase is, tenzij je optioneel uitbreidt.DomiGijzen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:09:
[...]
Dat verbaast me eigenlijk wel. De 5 serie heeft wel 2 fase. Kan zo op 7,4kW laden. De nieuwere hebben zelfs 11kW. Weet niet of dat 3 fase of meer vermogen op 2 fases is.
Nice.. dat is voor hybride serieus netjes.YakuzA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:10:
[...]
De volgende generatie heeft/krijgt wel de 3-fasen lader aan boord op de hybride, de oude niet dacht ik.
de nieuwste 330e met de grotere range heeft dat bijvoorbeeld:
https://www.autoweek.nl/a...sch-bereik-voor-plug-ins/
Voor de X5 hybrid zullen er ook wel dit soort afhankelijkheden zijn qua BJ.
X5 50e is idd BJ 2023 toen zaten er nog geen meerfasige laders in de hybride modellen.
En mijn 2019-model hybride inderdaad 1 fase en geen mogelijkheid tot anders. Dus onderweg "even" bijladen is gewoonweg niet interessant.
Had het er niet bij gezet. Maar ik refereerde aan mijn 530e hybride. Die laad ik thuis met 7,4kW. De nieuwere kan dat met 11kW. Beide dus de G61 maar vanaf November meer laadvermogen.Eagle Creek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:26:
[...]
Verschil tussen elektrische uitvoering en hybride inderdaad. Je ziet overigens bij wel meer merken dat ook de volledige elektrische-uitvoering 1 fase is, tenzij je optioneel uitbreidt.
[...]
Nice.. dat is voor hybride serieus netjes.
En mijn 2019-model hybride inderdaad 1 fase en geen mogelijkheid tot anders. Dus onderweg "even" bijladen is gewoonweg niet interessant.
De volledige elektrische zijn standaard 11kW en optioneel (of standaard optie bij bepaalde uitvoeringen) 22kW.
Een volledige elektrische op 1 fase opladen is wel een uitdaging trouwens. Dan kom je op een kleine dag voor een lege accu.
@ChiLLeR Onderweg opladen is niet altijd zinvol. Als je kop koffie haalt ben je meer tijd kwijt aan het insteken dan de winst die je haalt. Maar als je ergens een uurtje bent en er staat een snelle normale lader (22kW) zou jouw auto toch 7,4kWh kunnen pakken. Dat is 1/3de ofzo?
Grz D.
Mijn X5 50e laad echt thuis met 7.4KW hoor, dus ergens zal het niet goed gaan met je auto lader...ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:03:
Echter kan dat dus alleen als je 32A op 1 fase kan laden, daarvoor moet mijn energie aansluiting versterkt worden van 3x25A naar 3x32A, dit kost €1800 per jaar meer. Jammer maar helaas maar dat is het mij ook weer niet waard, het is niet onoverkomelijk maar wel jammer voor zo'n auto dat er geen 3 fase lader aan boord zit. Het verschil is toch wel 2x zo snel laden, en jammer dat het in de documentatie heel slecht te vinden is. Op de BMW site zelf heb ik het toch nu toe nog niet kunnen vinden.
Klopt, mijn auto heeft nog het connected booster pakket wat de vorige eigenaar heeft aangeschaft.YakuzA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:41:
Volgens BMW hangen ze aan de auto, zo lees ik hem althans:
[...]
https://faq.bmw.nl/s/arti...tuig-B3AeR?language=nl_NL
En heb jij een 3x32A thuis installatie? Of een 'gewone' 3x25A installatie. Als jij dat laatste hebt ga ik toch nog eens de laadpaal checken.PSYch0landeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:38:
[...]
Mijn X5 50e laad echt thuis met 7.4KW hoor, dus ergens zal het niet goed gaan met je auto lader...
>> Signature?
Ik neem aan dat de 11kWh lader van de LCI 3 serie en G60/61 hybrides een 3 fase lader is? Maakt functioneel toch niet zoveel uit, ik zal toch een laadpaal moeten plaatsen om eea zakelijk te kunnen verrekenen.DomiGijzen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:36:
[...]
Had het er niet bij gezet. Maar ik refereerde aan mijn 530e hybride. Die laad ik thuis met 7,4kW. De nieuwere kan dat met 11kW. Beide dus de G61 maar vanaf November meer laadvermogen.
De volledige elektrische zijn standaard 11kW en optioneel (of standaard optie bij bepaalde uitvoeringen) 22kW.
Een volledige elektrische op 1 fase opladen is wel een uitdaging trouwens. Dan kom je op een kleine dag voor een lege accu.
@ChiLLeR Onderweg opladen is niet altijd zinvol. Als je kop koffie haalt ben je meer tijd kwijt aan het insteken dan de winst die je haalt. Maar als je ergens een uurtje bent en er staat een snelle normale lader (22kW) zou jouw auto toch 7,4kWh kunnen pakken. Dat is 1/3de ofzo?
Edit: wat ik zo snel op fora kan vinden heeft de X5 50e een 3 fase lader @ 7,4kWh max. Dat doet de X1 25e van mijn ouders ook maximaal.
[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 28-11-2024 15:59 ]
Heb een Easee Lite laadpaal met load balancer en de hoofdzekeringen zijn 3x 25a.ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:49:
[...]
En heb jij een 3x32A thuis installatie? Of een 'gewone' 3x25A installatie. Als jij dat laatste hebt ga ik toch nog eens de laadpaal checken.
Dan heb je kans dat de hoofdzekeringen er een keer uitvliegen op overbelasting zodra er een andere grote verbruiker aan gaat op die fase. Eigenlijk zit je nu al op het randje waarop de hoofdzekering binnen een uur uit zou moeten gaan (1,45*Inom). En het zou erg knullig zijn als er tussen je hoofdzekering en laadpaal niet nog een andere (kleinere) zekering zit.PSYch0landeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:02:
[...]
Heb een Easee Lite laadpaal met load balancer en de hoofdzekeringen zijn 3x 25a.
En waarop is de Easee ingesteld? In de instellingen moet je aangeven hoe zwaar je (hoofd)zekering is.
Op de configurator hebben ze het trouwens over 11kW
/f/image/Z6D3dMr1cf67nQmrPAxJEBB9.png?f=fotoalbum_large)
Maar de (laatste die ik kan vinden) technische specificaties schrijven:
/f/image/aYQW28LlJrkvAdzXwtfejhCw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 28-11-2024 16:15 ]
Even offtopic, werkt die paal goed qua load balancing (en optimaal gebruik van PV opwek)?PSYch0landeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:02:
[...]
Heb een Easee Lite laadpaal met load balancer en de hoofdzekeringen zijn 3x 25a.
Zit in twijfel tussen deze en de Zappi.
[ Voor 21% gewijzigd door Tortelli op 28-11-2024 16:08 ]
Hmm bijzonder, de informatie op het internet is nergens echt heel duidelijk over de mogelijkheden van de onboard charger. Niet op bmw.nl en niet op bimmerpost. Ik zal vanavond eens even gaan kijken wat ik nog in de laadpaal kan instellen.PSYch0landeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:02:
[...]
Op mijn werk heeft hij vandaag wel 15kwh geladen in 2 uur, dat is dus die 7,4kw/h. Maar geen idee op welke fase of hoeveel Ampere er daar op de paal staat. Ik verwacht wel dat daar een flinke hogere ampere beschikbaar is ivm industrieel (koelmagazijn) gebruik van het gebouw.
[ Voor 27% gewijzigd door ChiLLeR op 28-11-2024 16:21 ]
>> Signature?
Dat weet ik niet. Mijne is nog net die wat 7,4kW doet. En die gebruikt 2 fases. Het lijkt mij logisch dat 11kW dan 3 fases is. Zeker omdat de EV's van BMW dat ook doen. Maar wie ben ik...Tortelli schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:54:
[...]
Ik neem aan dat de 11kWh lader van de LCI 3 serie en G60/61 hybrides een 3 fase lader is? Maakt functioneel toch niet zoveel uit, ik zal toch een laadpaal moeten plaatsen om eea zakelijk te kunnen verrekenen.
Edit: wat ik zo snel op fora kan vinden heeft de X5 50e een 3 fase lader @ 7,4kWh max. Dat doet de X1 25e van mijn ouders ook maximaal.
Overigens weet ik ook niet wat ze bedoelen met een 3 fase 7,4kW lader. Mijne gebruikt maar 2 fases voor die 7,4kW. Maar ik weet zeker dat als ik de andere fase gebruik deze het ook nog doet. Is 3 fases dan 3 tegelijk dus ieder 3,46kW? Of alle 3 de pinnen zijn functioneel maar slechts 2 worden gebruikt? Dus ieder 3,7kW?
In mijn geval is het dat laatste.
Grz D.
Maar ik heb toch een loadbalancer dus wat is de paniek dat die zekering eruit klapt tijdens het laden dan?
In het begin was die LB niet goed gelinked aan de lader en dan fikt inderdaad je zekering er wel uit als je op een dag met negatieve stroomprijs wel alle verbruikers aan gooi
De loadblancer zorgt ervoor dat de stroom die je auto trekt + de stroom van andere verbruikers niet boven je zekering uitkomt. Maar enkel het laden met 32A is al meer dan je zekering (16/20A?) en hoofdzekering (25A) aankan. Dus dan voegt die LB niet meer zo veel toePSYch0landeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:31:
De gene die ze op dit moment bouwen kan met 11kw laden.
Maar ik heb toch een loadbalancer dus wat is de paniek dat die zekering eruit klapt tijdens het laden dan?
Dus het lijkt er sterk op dat het allemaal niet helemaal correct aangesloten en ingesteld is.
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 28-11-2024 17:40 ]
Waar lees jij dat ik met 32a over 1 fase laad?fsfikke schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:38:
[...]
De loadblancer zorgt ervoor dat de stroom die je auto trekt + de stroom van andere verbruikers niet boven je zekering uitkomt. Maar enkel het laden met 32A is al meer dan je zekering (16/20A?) en hoofdzekering (25A) aankan. Dus dan voegt die LB niet meer zo veel toe
Dus het lijkt er sterk op dat het allemaal niet helemaal correct aangesloten en ingesteld is.
Goh, waar denk je dat ik dat uit opmaak? Misschien uit de post van jou waar je dat suggereert?PSYch0landeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:01:
[...]
Waar lees jij dat ik met 32a over 1 fase laad?
7.4kW/230V=32APSYch0landeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:38:
[...]
Mijn X5 50e laad echt thuis met 7.4KW hoor, dus ergens zal het niet goed gaan met je auto lader...
De X5’s met een 7.4kW lader doen dit over 1 fase (zoals in de technische specificaties beschreven).
/f/image/aYQW28LlJrkvAdzXwtfejhCw.png?f=fotoalbum_large)
Ja dat is een mogelijkheid voor de auto.... in amerika gebruiken ze dit wel vaak.fsfikke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:08:
[...]
Goh, waar denk je dat ik dat uit opmaak? Misschien uit de post van jou waar je dat suggereert?
[...]
7.4kW/230V=32A
De X5’s met een 7.4kW lader doen dit over 1 fase (zoals in de technische specificaties beschreven).
[Afbeelding]
Bij mij krijgt die netjes de 7,4kw over 3 fases heen verdeeld de auto in hoor.
Aannames he altijd gevaarlijk

Onduidelijk communiceren is ook een kunstPSYch0landeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:39:
[...]
Ja dat is een mogelijkheid voor de auto.... in amerika gebruiken ze dit wel vaak.
Bij mij krijgt die netjes de 7,4kw over 3 fases heen verdeeld de auto in hoor.
Aannames he altijd gevaarlijk
The Equalizer is quite intelligent, and will inform your charger which phase has the lowest load. That phase will then be used for 1-phase charging. This is just one of the ways the Equalizer takes full advantage and utilizes your electricity to its fullest, most efficient potential.
Once the Equalizer has chosen the lowest loaded phase, it will not switch to another phase before the charging session ends. Once it starts again, the charger will then check again which phase to use.
[ Voor 42% gewijzigd door fsfikke op 29-11-2024 08:58 ]
Dit zie je wel vaker in Duitsland. In Nederland is het alarm (klasse 3) altijd onderdeel van de standaard uitrusting of op z'n minst van het laagste pakket. In Duitsland is dat niet en daarom hebben mijn laatste 2 3-series uit Duitsland ook geen alarm. Maar je kijkt op de juiste plaats, als het kan binnen de verzekeringsvoorwaarden heb je geen probleem. Verschillende verzekeraars hebben ook verschillende eisen dus als het niet kan bij de huidige kun je nog altijd rondshoppen.Civic09 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:03:
Vraagje: ga straks in Duitsland een G21 320i uit 2021 bekijken. Ik dacht redelijk voorbereid te zijn maar zie in de optielijst het alarm niet voorbij komen. In hoeverre is dit problematisch? Volgens mij vraagt Unive pas vanaf een nieuwprijs van 85k een alarm als eis. Achteraf inbouwen kan ook wel maar wordt het weer duurder van.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ok, I give up. Ik wacht wel tot er iemand langskomt die wel in volzinnen kan communicerenPSYch0landeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:59:
Nee de auto heeft gewoon een 3 fase lader aan boord.
Als jij nou gewoon als een normaal mens zou kunnen communicerenPSYch0landeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:09:
Als je nou niet zo eigenwijs was had je dit een hoop moeite gescheeld
@ChiLLeR wat dus gesteld wordt is dat jouw aanname dat je een 1-fase boordlader hebt niet zou kloppen en je eigenlijk een 3-fase lader hebt en dus ook sneller zou moeten kunnen laden. Of Psycho nou bedoelt dat de technische documentatie van BMW fout is of dat je al een nieuwe 11kW lader hebt is onduidelijk (ook waarom hij bij een 11kW boordlader maar met 7.4kW kan laden)
[ Voor 59% gewijzigd door fsfikke op 29-11-2024 09:48 ]
Ik zal dit weekend even de instellingen van mijn laadpaal nagaan. Het zou kunnen dat de USA versies een andere boordlader hebben. In USA is namelijk 40A/80A in een huis heel normaal, dus daar zal een 1 fase 32A prima volstaan. Ik stond in mei in Florida met een camper en daar had je gewoon een 80A plug voor je camperfsfikke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:03:
[...]
Ok, I give up. Ik wacht wel tot er iemand langskomt die wel in volzinnen kan communiceren
[...]
Als jij nou gewoon als een normaal mens zou kunnen communiceren
@ChiLLeR wat dus gesteld wordt is dat jouw aanname dat je een 1-fase boordlader hebt niet zou kloppen en je eigenlijk een 3-fase lader hebt en dus ook sneller zou moeten kunnen laden. Of Psycho nou bedoelt dat de technische documentatie van BMW fout is of dat je al een nieuwe 11kW lader hebt is onduidelijk (ook waarom hij bij een 11kW boordlader maar met 7.4kW kan laden)
In Europa is 32A zeker niet het gemiddelde, het zou dus goed kunnen dat BMW voor de EU modellen een 3 fase boordlader heeft. Echter zoals je ziet is de technische documentatie hierover nergens heel duidelijk om dit te bevestigen. Echter heeft @PSYch0landeR wel het praktijkvoorbeeld dat het bij hem wel gewoon werkt op een 25A huis installatie, dat impliceert dat er wel een 3 fase lader is. De easee is daarin geen afwijkende lader die 3 fases combineert naar 1 ofzo. @alexbl69 kan jij er iets over zeggen bij jouw X5?
>> Signature?
USA zit op 110 volt dus is toch logisch dat ze meer ampere gebruiken?ChiLLeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:08:
[...]
Ik zal dit weekend even de instellingen van mijn laadpaal nagaan. Het zou kunnen dat de USA versies een andere boordlader hebben. In USA is namelijk 40A/80A in een huis heel normaal, dus daar zal een 1 fase 32A prima volstaan. Ik stond in mei in Florida met een camper en daar had je gewoon een 80A plug voor je camper
Ik heb bij een partij een klasse 4 alarm systeem in laten bouwen, conform de eis van mijn verzekeraar.
Daarnaast eist de verzekeraar ook een SCM 3 klasse alarm systeem, of een af-fabriek systeem dat gelijkwaardig is.
Niet moeilijk zou je denken, want de BMW optie S0302 zit op mijn auto en dat is een alarmsysteem 'gelijkwaardig' aan een SCM klasse 3 systeem.
Vandaag krijg ik de certificaten binnen van de installateur:
1
2
| Basissysteem Klasse 1 SCM klasse 4 (VVS) |
Huh? Klasse 1?
Jup, want zegt de installateur: "Voor een klasse 4 heb je een VVS plus startonderbreker nodig die op afstand te activeren is."
Ja ok maar het alarmklasse 3 basissysteem dan? Nou zegt de installateur "Dat is aanwezig, maar niet gecertificeerd en ook niet nodig want de verzekeraar vraagt een gelijkwaardig systeem".
Certificaten dus naar de verzekeraar opgestuurd, en binnen 10 minuten telefoon.
"Meneer u voldoet niet aan de alarmeisen. Wij eisen klasse 3 plus een VVS, niet een klasse 1 plus VVS"
Dus ik vertel dat dat systeem er wel op zit, maar dat de installateur alleen de onderdelen voor de klasse 4 heeft gecertificeerd, en dat de installateur de eisen interpreteert als dat een gelijkwaardig alarmsysteem aanwezig moet zijn, en dat zit erop want BMW optie S0302 aanwezig.
Nu geeft de verzekeraar aan "Ja misschien wel, maar nu de installateur een klasse 1 certificaat toevoegt gaan bij ons de alarmbellen af. Dan was het misschien beter als dit niet was gebeurd. Verwijderen kan niet meer, en in plaats daarvan geven wij nu aan dat je geen dekking hebt voor diefstal. Je zult dus je basissysteem klasse 3 moeten laten certificeren"
Ik dus met dit verhaal naar de installateur en die begint direct te vloeken dat verzekeraars niet goed snik zijn en allemaal achterlijke eisen stellen. Hij zegt "Ja dat kon nog wel eens lastig worden. Bij importauto's wordt het meestal gerekend onder gelijkwaardig, omdat Nederlandse alarmsystemen aan wettelijk andere eisen voldoen dan Duitse. Je moet nu dus misschien zelfs gaan sleutelen aan het af-fabriek alarmsysteem zoals het toevoegen van noodstroom. Dat gaat weer een paar honderd euro kosten."
En ik zit er mooi weer tussenin

[ Voor 65% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2024 10:57 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Volg deze discussie met grote interesse maar mijn kennis van wat hierboven besproken wordt (fasen / amperage) is helaas dusdanig beperkt dat ik de draad al vrij snel kwijt benChiLLeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:08:
[...]
De easee is daarin geen afwijkende lader die 3 fases combineert naar 1 ofzo. @alexbl69 kan jij er iets over zeggen bij jouw X5?
Laad m'n wagen momenteel heel simpel via het stopcontact op. Ergens komende week wordt bij mij op de zaak de laadpaal geplaatst, zal de elektricien dan vragen hoe een en ander zit.
In de praktijk doe ik er circa 12 uur over om de accu middels het stopcontact volledig gevuld te krijgen, maar dat zal voor jullie geen verrassing zijn
Maar geloof me, op dit gebied leer ik meer van jullie dan jullie van mij
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Idd, even bij een dealer het BMW alarm system laten keuren, dan krijg je als het goed is een SCM klasse 3 certificaat die je aan de verzekeraar kan geven. Tenzij de installateur het e.a. anders heeft geinstalleerd, daar heb ik geen weet van.DutchManticore schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:50:
Zucht. En daar begint het verzekeringsdrama.
Ik heb bij een partij een klasse 4 alarm systeem in laten bouwen, conform de eis van mijn verzekeraar.
Daarnaast eist de verzekeraar ook een SCM 3 klasse alarm systeem, of een af-fabriek systeem dat gelijkwaardig is.
Niet moeilijk zou je denken, want de BMW optie S0302 zit op mijn auto en dat is een alarmsysteem 'gelijkwaardig' aan een SCM klasse 3 systeem.
Vandaag krijg ik de certificaten binnen van de installateur:
code:
1 2 Basissysteem Klasse 1 SCM klasse 4 (VVS)
Huh? Klasse 1?
Jup, want zegt de installateur: "Voor een klasse 4 heb je een VVS plus startonderbreker nodig die op afstand te activeren is."
Ja ok maar het alarmklasse 3 basissysteem dan? Nou zegt de installateur "Dat is aanwezig, maar niet gecertificeerd en ook niet nodig want de verzekeraar vraagt een gelijkwaardig systeem".
Certificaten dus naar de verzekeraar opgestuurd, en binnen 10 minuten telefoon.
"Meneer u voldoet niet aan de alarmeisen. Wij eisen klasse 3 plus een VVS, niet een klasse 1 plus VVS"
Dus ik vertel dat dat systeem er wel op zit, maar dat de installateur alleen de onderdelen voor de klasse 4 heeft gecertificeerd, en dat de installateur de eisen interpreteert als dat een gelijkwaardig alarmsysteem aanwezig moet zijn, en dat zit erop want BMW optie S0302 aanwezig.
Nu geeft de verzekeraar aan "Ja misschien wel, maar nu de installateur een klasse 1 certificaat toevoegt gaan bij ons de alarmbellen af. Dan was het misschien beter als dit niet was gebeurd. Verwijderen kan niet meer, en in plaats daarvan geven wij nu aan dat je geen dekking hebt voor diefstal. Je zult dus je basissysteem klasse 3 moeten laten certificeren"
Ik dus met dit verhaal naar de installateur en die begint direct te vloeken dat verzekeraars niet goed snik zijn en allemaal achterlijke eisen stellen. Hij zegt "Ja dat kon nog wel eens lastig worden. Bij importauto's wordt het meestal gerekend onder gelijkwaardig, omdat Nederlandse alarmsystemen aan wettelijk andere eisen voldoen dan Duitse. Je moet nu dus misschien zelfs gaan sleutelen aan het af-fabriek alarmsysteem zoals het toevoegen van noodstroom. Dat gaat weer een paar honderd euro kosten."
En ik zit er mooi weer tussenin
>> Signature?
Kosten €1.200 en de auto een dag kwijt.
Wtf?!
Import auto? dan mist die de NL settings voor het alarm.DutchManticore schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:05:
Heb BMW gebeld, die geven aan dat ze het systeem moeten hercoderen naar 8SA standaard.
Wtf?!
BMW zal dan heel je auto willen updaten en herprogrammeren incl de aanpassing voor het alarm.
Al slaat die prijs echt totaal nergens op. (hoor normaal een dealer prijs voor 250 tot 290 voor deze actie)
Is het voor 1200eu niet een compleet klasse 5 systeem wat ze inbouwen? (das was ik namelijk kwijt)
BTW ik kan dit sneller en goedkoper voor je regelen
Nee bij de eerste dealer rekenden ze 1200 euro en dat zat vooral in de manuren.PSYch0landeR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:10:
[...]
Import auto? dan mist die de NL settings voor het alarm.
BMW zal dan heel je auto willen updaten en herprogrammeren incl de aanpassing voor het alarm.
Al slaat die prijs echt totaal nergens op. (hoor normaal een dealer prijs voor 250 tot 290 voor deze actie)
Is het voor 1200eu niet een compleet klasse 5 systeem wat ze inbouwen? (das was ik namelijk kwijt)
BTW ik kan dit sneller en goedkoper voor je regelen
Herprogrammeren kon wel een dag duren was de boodschap
Heb nu een tweede BMW dealer gebeld.
Die komt op €428,58 voor een vrijschakel-code, herprogrammeren en afgifte klasse 3 certificaat.
En dan zou het met een uurtje klaar moeten zijn.
Die prijzen varieren wel heel erg veel!
https://www.bimmerfest.co...-using-vo-coding.1128649/DutchManticore schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:05:
Heb BMW gebeld, die geven aan dat ze het systeem moeten hercoderen naar 8SA standaard.
Wtf?!
Interessant stukje lezen over hetzelfde "probleem".
Aan de andere kant snap ik de verzekeraar ook wel. Het (af-fabriek) alarm van mijn E36 kon ik er namelijk gewoon uitschroeven, zonder dat er iets gebeurde.
Had de ruimte van de alarm module nodig voor de cruise control module
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Is het origineel van BMW verplicht dan?Knul schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:49:
Wat een geouwehoer (en een geld)... kan me voorstellen dat het erg frustrerend is.
Aan de andere kant snap ik de verzekeraar ook wel. Het (af-fabriek) alarm van mijn E36 kon ik er namelijk gewoon uitschroeven, zonder dat er iets gebeurde.
Had de ruimte van de alarm module nodig voor de cruise control module
Ik had in de F31 de cobra laten plaatsen met SCM3 certificaat. €700 en werkt met je originele FOB.
Heb zitten zoeken in de instellingen van de auto, maar kan het niet vinden.
G21 pre lci
Ik vind het blauwe dashboard ook mooi en leuk voor de verandering, alleen wil ik niet in ECO modus rijden. Dus in comfort of adaptive met blauw dashboard. Is dit wel mogelijk?
Zag ook opeens een lampje branden links lamp icoon+A . Drukte op de linkerhendel knopje onder aan de zijkant. Deed verder niks, tot ik een bocht in ging in het donker en grootlicht ging opeens aan..TF? Niet fijn voor de tegenligger. Ik heb laser led
FBTO idem. Ze widle mijn SCM3 certificaat niet eens van Fleetaccess .ahbart schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:58:
Ik heb onze BMW en Mini verzekerd via Unive. En die stelden dat ze tot zo'n 70.000 geen alarm vragen. Zijn die BMW's hierboven dan boven die prijsklasse? Of is dat "Verzekering verschillend"?
[ Voor 14% gewijzigd door Unknown Alien op 29-11-2024 12:04 ]
Hun prijzen zijn prima, staan aangegeven in £ dus je zou denken vanuit de UK...Maar als ik mijn adres moet invullen dan staat het land standaard op Litouwen (kan dat wel aanpassen). Er staan verder geen contactgegevens behalve een WhatsApp nummer dat begint met +37 (oude country code van de DDR, maar die bestaat al even niet meer).
Je moet je adres en natuurlijk je type auto doorgeven om het juiste artikel te krijgen, en ik heb niet zo'n zin om de database te vullen van een organisatie die vervolgens mensen langs stuurt om m'n stuur en navi professional te jatten. Iemand alternatieven?
PMDutchManticore schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:17:
[...]
Nee bij de eerste dealer rekenden ze 1200 euro en dat zat vooral in de manuren.
Herprogrammeren kon wel een dag duren was de boodschap
Heb nu een tweede BMW dealer gebeld.
Die komt op €428,58 voor een vrijschakel-code, herprogrammeren en afgifte klasse 3 certificaat.
En dan zou het met een uurtje klaar moeten zijn.
Die prijzen varieren wel heel erg veel!
Nee dat is dus expliciet wel het geval.MrFl0ppY schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:54:
Maar begrijp ik nu goed dat de optie implementatie van het alarm (S0302) kan afwijken van het land van uitgifte? Want dat wist ik ook niet. Ik dacht dat een andere implementatie ook zou resulteren in een andere optiecode...
Een origineel Nederlands geleverde auto heeft andere software op dezelfde hardware van het alarm systeem.
Als je netjes compliant wilt zijn en geen gezeur wilt riskeren bij diefstal moet je het af-fabriek systeem dus naar Nederlandse standaarden laten programmeren
Ik heb opdracht gegeven voor 350 euro na een beetje onderhandelen, bij BMW zelf.
Dat is grootlichtassistent. Die zou tegenliggers moeten herkennen en terugschakelen naar dimlicht. Ik gebruik het amper omdat ik in NL hoofdzakelijk op de snelweg en in de stad rij.Unknown Alien schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:03:
Zag ook opeens een lampje branden links lamp icoon+A . Drukte op de linkerhendel knopje onder aan de zijkant. Deed verder niks, tot ik een bocht in ging in het donker en grootlicht ging opeens aan..TF? Niet fijn voor de tegenligger. Ik heb laser led
In mijn ervaring werkt het 90% van de tijd, daarmee werkt het niet goed genoeg om tegenliggers niet te verblinden en gebruik ik het nooit..loeberce schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:07:
[...]
Dat is grootlichtassistent. Die zou tegenliggers moeten herkennen en terugschakelen naar dimlicht. Ik gebruik het amper omdat ik in NL hoofdzakelijk op de snelweg en in de stad rij.
Laser led blokt gewoon tegenliggers uit de grootlicht bundel, die schakelt niet terug naar dimlicht dacht ik.loeberce schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:07:
[...]
Dat is grootlichtassistent. Die zou tegenliggers moeten herkennen en terugschakelen naar dimlicht. Ik gebruik het amper omdat ik in NL hoofdzakelijk op de snelweg en in de stad rij.
PSN
ah, Ik reed in het donder de snelweg op, ging de bocht in en grootlicht ging aan. Schijnt wel groot gedeelte de bocht in, maar strooilicht heb je altijd wel en zeker met dit soort lampen. Niet meer aanzetten dusloeberce schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:07:
[...]
Heb de auto al ruim 1 jaar, zit nog te zoeken naar de dashboard licht en achteruit parkeren zit er ook op, maar moet nog ff de juiste knop vinden, vind het wel geinig.
Kaartupdate & Uw Connected Booster pakket.
Geactiveerd tot 28-02-2025
De boeking is voltooid.
Deze digitale dienst loopt tot 28-02-2025. U kunt deze 30 dagen voordat deze afloopt verlengen.
Of te wel jammer joh, alleen minder dan 10% (1/12de) van de BMW rijders met een actief abonnement kunnen gebruik maken van de BF aanbieding. Wat een geze*k, waarom kan ik niet stacken voor een jaar vanaf 28-2-2025.
Op deze manier is zo'n aanbieding meer ergerlijk dan dat het sympathie opwekt voor BMW.
Eigenlijk werken al dat soort systemen te laat, want het acteert pas zodra de tegenligger al in beeld is en er dus last van heeft. In Nederland dus vaak niet handig. Persoonlijk vind ik het wel fijn in afgelegen gebieden zonder verlichting en zonder medeweggebruikers.YakuzA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:18:
[...]
Laser led blokt gewoon tegenliggers uit de grootlicht bundel, die schakelt niet terug naar dimlicht dacht ik.
:strip_exif()/f/image/ukCrPM2NGhDycvIjtn4iT58w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GTTMXCowjZ9opEdkxrSYom6J.jpg?f=fotoalbum_large)
De winterbanden liggen erop. 22 inch individual velgen verruild voor 20 inch velgen.
Rijcomfort niet echt verschil. Merk wel dat deze winterset veel meer rolgeluid heeft dan de zomerset.
Ja ik ga hem dit weekend uitgebreid schoonmaken 😉
[ Voor 26% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2024 14:47 ]
Je kunt wel je huidige abonnement stopzetten via de klantenservice en dan gelijk een nieuw abo nemen. Je krijgt dan alleen je resterende maanden niet gecrediteerd. Sowieso gelden de kortingen niet bij een verlenging zie ik, dus je zult dat dan elk jaar moeten doen.pipo1000 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:10:
Super leuk die BF aanbiedingen van BMW;
Kaartupdate & Uw Connected Booster pakket.
Geactiveerd tot 28-02-2025
De boeking is voltooid.
Deze digitale dienst loopt tot 28-02-2025. U kunt deze 30 dagen voordat deze afloopt verlengen.
Of te wel jammer joh, alleen minder dan 10% (1/12de) van de BMW rijders met een actief abonnement kunnen gebruik maken van de BF aanbieding. Wat een geze*k, waarom kan ik niet stacken voor een jaar vanaf 28-2-2025.
Op deze manier is zo'n aanbieding meer ergerlijk dan dat het sympathie opwekt voor BMW.
Een alerte rijder zet idd zijn grootlicht al uit als de tegenligger nog voorbij de bocht is en enkel de reflectie van de koplampen op de omgeving zichtbaar is.Cheesy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:12:
[...]
Eigenlijk werken al dat soort systemen te laat, want het acteert pas zodra de tegenligger al in beeld is en er dus last van heeft. In Nederland dus vaak niet handig. Persoonlijk vind ik het wel fijn in afgelegen gebieden zonder verlichting en zonder medeweggebruikers.
Maarreh... Wat heb je er aan als er geen andere weggebruikers zijn? Dan kun je toch gewoon old school groot licht knallen? En als je in een lollige bui bent ook nog je mistlampen/bermverlichting aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 29-11-2024 15:27 ]
Eh niet altijd, want met goed sterk licht zie je de reflectie in de omgeving / vangrail soms al lang voordat jullie beiden bij de desbetreffende bocht zijn. Ik vind in ieder geval de non-adaptive grootlicht assistent erg goed werken. Ben benieuwd hoe ik de adaptive lichten ga ervaren.Puf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:26:
[...]
Een alerte rijder zet idd zijn grootlicht al uit als de tegenligger nog voorbij de bocht is en enkel de reflectie van de koplampen op de omgeving zichtbaar is.
Maarreh... Wat heb je er aan als er geen andere weggebruikers zijn? Dan kun je toch gewoon old school groot licht knallen? En als je in een lollige bui bent ook nog je mistlampen/bermverlichting aan.
Ik heb mijn grootlicht zo geprogammerd dat de bochten-lichten (in de binnenkant van de koplamp) ook nog aangaan. Groot licht is voor mij sowieso "zo veel mogelijk licht"En als je in een lollige bui bent ook nog je mistlampen/bermverlichting aan
Volgens mij bedoelen we hetzelfde... Dat je niet wacht met je groot licht uitzetten totdat je je tegenligger vol in z'n bakkes schijnt, maar een beetje anticipeert. Volgens mij heeft zo'n assistent daar wat meer moeite mee. Natuurlijk is het ook overdreven om het al uit te zetten als de "vijand" nog drie bochten verder is.Mr Pingu schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:46:
[...]
Eh niet altijd, want met goed sterk licht zie je de reflectie in de omgeving / vangrail soms al lang voordat jullie beiden bij de desbetreffende bocht zijn. Ik vind in ieder geval de non-adaptive grootlicht assistent erg goed werken. Ben benieuwd hoe ik de adaptive lichten ga ervaren.
[...]
Ik heb mijn grootlicht zo geprogammerd dat de bochten-lichten (in de binnenkant van de koplamp) ook nog aangaan. Groot licht is voor mij sowieso "zo veel mogelijk licht"
Ik heb non-adaptive LEDs (F30 LCI). Geven best ok licht, maar ik mis in scherpe bochten of hoeken in de duisternis wel de breedte, zeker bij een gevaarlijke berm, dus dan wil ik ook wel eens de mistlampen/breedstralers aandoen.
[ Voor 67% gewijzigd door Civic09 op 01-12-2024 17:23 ]
Ik heb het altijd aan staan en er heeft in 2400km niemand geseint
Even voor de goede orde. Grootlicht is niet hetzelfde als laserlicht trouwens. Ook niet als je het Adaptive licht tekentje aan hebt staan.
Je hebt met laserlichten "gewoon" adaptive LED en een aparte set laser lichten.
Als je handmatig grootlicht aan zet heb je groot licht op de adaptive LED unit. Flinke felle jongens, maar nog niet zo fel als de lasers. Alleen de computer kan de lasers aanzetten, er is niets wat je kunt doen om dat te forceren.
Er is een hele rits eisen waar de computer tevreden over moet zijn voordat de lasers ingeschakeld worden.
Een paar weet ik:
- Adaptive mode aan
- Minimaal 80kmh snelheid
- Geen verkeer voor de auto (tegenliggend of meerijdend)
- Geen straatverlichting
- GPS moet zien dat je buiten de bebouwde kom rijdt en dat je geen bebouwd gebied nadert.
Er zijn er vast nog meer.
Ik rijd veel in het buitengebied en ik kan je vertellen, als ze aan gaan heb je geen seconde twijfel of ze aan zijn. Echt een zee van licht, echt wel een kilometer ver dat dingen gigantisch verlicht worden met twee solide lichtstralen. Ik denk dat veel laser bezitters denken dat ze de lasers gezien hebben terwijl ze in feite alleen de grootlicht van de LEDs hebben gezien haha.
De ervaring is echt dimlicht, grootlicht en dan ineens BAM echt groot licht. De laser bundels bewegen niet echt mee, het zijn statische bundels.
Ik vind de reactie snelheid van de grootlicht assistent erg goed, en ook de snelheid waarmee lichtbundels uit de ogen van medeweggebruikers gehaald. Heb ervaring met laserlichten in mijn X5 45e nu, en in een 2021 530d (3 maanden gehuurd, lang verhaal).
In de 530d gingen ze weinig aan, in de X5 nu regelmatig.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2024 22:02 ]
Is ook mijn ervaring.DutchManticore schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:54:
Interessant dat jullie ervaringen met de grootlichtassistent zo wisselend zijn.
Ik heb het altijd aan staan en er heeft in 2400km niemand geseint
Even voor de goede orde. Grootlicht is niet hetzelfde als laserlicht trouwens. Ook niet als je het Adaptive licht tekentje aan hebt staan.
Je hebt met laserlichten "gewoon" adaptive LED en een aparte set laser lichten.
Als je handmatig grootlicht aan zet heb je groot licht op de adaptive LED unit. Flinke felle jongens, maar nog niet zo fel als de lasers. Alleen de computer kan de lasers aanzetten, er is niets wat je kunt doen om dat te forceren.
Er is een hele rits eisen waar de computer tevreden over moet zijn voordat de lasers ingeschakeld worden.
Een paar weet ik:
- Adaptive mode aan
- Minimaal 80kmh snelheid
- Geen verkeer voor de auto (tegenliggend of meerijdend)
- Geen straatverlichting
- GPS moet zien dat je buiten de bebouwde kom rijdt en dat je geen bebouwd gebied nadert.
Er zijn er vast nog meer.
Ik rijd veel in het buitengebied en ik kan je vertellen, als ze aan gaan heb je geen seconde twijfel of ze aan zijn. Echt een zee van licht, echt wel een kilometer ver dat dingen gigantisch verlicht worden met twee solide lichtstralen. Ik denk dat veel laser bezitters denken dat ze de lasers gezien hebben terwijl ze in feite alleen de grootlicht van de LEDs hebben gezien haha.
De ervaring is echt dimlicht, grootlicht en dan ineens BAM echt groot licht. De laser bundels bewegen niet echt mee, het zijn statische bundels.
Ik vind de reactie snelheid van de grootlicht assistent erg goed, en ook de snelheid waarmee lichtbundels uit de ogen van medeweggebruikers gehaald. Heb ervaring met laserlichten in mijn X5 45e nu, en in een 2021 530d (3 maanden gehuurd, lang verhaal).
In de 530d gingen ze weinig aan, in de X5 nu regelmatig.
Bij m'n F10 en G32 vertrouwde ik er niet op, want er werd continu door tegenstanders geseind, maar nu lijkt het eindelijk goed te werken. Staat constant aan, en heb na ruim 3000km nog geen signaal gekregen.
Geldt ook voor de ACC en klimaatcontrole overigens.
De ACC werkt nu ook fatsoenlijk op de snelweg. 'Driving Assistant Pro' doet wat het moet doen. Zeker als je een navigatiedoel hebt ingesteld hoef je bijna niet meer te remmen of gas te geven. Hij wil soms nog iets te rap over rotonde's en accelereert soms juist te langzaam, maar ik merk dat ik het rem- en gas/stroompedaal bijna niet meer aanraak.
Volgende punt zou zijn dat ik het stuurwiel graag wat langer los zou willen laten. Zeker op de snelweg werkt het allemaal zo goed dat je het eigenlijk niet meer vast hoeft te houden.
Onder klimaatcontrole versta ik dat het handmatig bedienen van de stoel- en stuurverwarming niet meer nodig is. Was eerst nogal ontstemd dat daar geen fysieke knoppen meer voor zijn, maar de automatische functies werken in de praktijk net zo goed. Heb ze nog niet handmatig aan hoeven te passen. Hopelijk werkt dit net zo goed voor de stoelventilatie als de temperaturen hoger zijn, maar daar ga ik wel vanuit.
Heb augmented reality ingesteld als standaard view in m'n cockpit. Dit zodat je dan continu kunt zien of de auto de straatranden herkent of niet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik heb daar ook besteld, maar had inderdaad precies dezelfde bedenkingen als jij. Uiteindelijk binnen een paar dagen in huis, goed verpakt. Betaald met paypal. Heb het op mn werk laten bezorgen.Puf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:48:
Iemand ervaring met https://www.dummyobd.com/?
Hun prijzen zijn prima, staan aangegeven in £ dus je zou denken vanuit de UK...Maar als ik mijn adres moet invullen dan staat het land standaard op Litouwen (kan dat wel aanpassen). Er staan verder geen contactgegevens behalve een WhatsApp nummer dat begint met +37 (oude country code van de DDR, maar die bestaat al even niet meer).
Je moet je adres en natuurlijk je type auto doorgeven om het juiste artikel te krijgen, en ik heb niet zo'n zin om de database te vullen van een organisatie die vervolgens mensen langs stuurt om m'n stuur en navi professional te jatten. Iemand alternatieven?
Signature
Ook daar besteld, netjes binnen een paar werkdagen hun pakketje ontvangen.Puf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:48:
Iemand ervaring met https://www.dummyobd.com/?
BMW_M3 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:25:
[...]
Ik heb daar ook besteld, maar had inderdaad precies dezelfde bedenkingen als jij. Uiteindelijk binnen een paar dagen in huis, goed verpakt. Betaald met paypal. Heb het op mn werk laten bezorgen.
Ok, bedankt. Ik laat het dan ook maar bij vrienden of familie bezorgen.Xqlus1ve schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:55:
[...]
Ook daar besteld, netjes binnen een paar werkdagen hun pakketje ontvangen.
Je geeft toch best wel wat info: Wat voor BMW je hebt, dat er opties op zitten die extra beveiliging waard zijn, wat voor extra beveiliging er op zit, en je adres.
Dat die info naar Litouwen(?) gaat naar een partij die hun eigen standplaats maskeert vind ik een beetje dubieus. Je weet ook niet hoe goed zij hun data hebben beveiligd.
Ja dan hebben ongeveer dezelfde lampen. s5A4 LED met extended scope. Dus wel VRL maar geen verdere adaptive functies.Puf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:24:
[...]
Volgens mij bedoelen we hetzelfde... Dat je niet wacht met je groot licht uitzetten totdat je je tegenligger vol in z'n bakkes schijnt, maar een beetje anticipeert. Volgens mij heeft zo'n assistent daar wat meer moeite mee. Natuurlijk is het ook overdreven om het al uit te zetten als de "vijand" nog drie bochten verder is.
Ik heb non-adaptive LEDs (F30 LCI). Geven best ok licht, maar ik mis in scherpe bochten of hoeken in de duisternis wel de breedte, zeker bij een gevaarlijke berm, dus dan wil ik ook wel eens de mistlampen/breedstralers aandoen.
Mijn ervaring is dat de HBA gelijk reageert zodra ie een andere lamp ziet. Zelf als je in de bocht iemand tegenkomt is de tijd dat deze mogelijk verblindt wordt minimaal. Op lange rechte stukken vind hem ik zelf te gevoelig, je groot licht hoeft echt nog niet uit als de "vijand" nog op een halve kilometer is, zelfs als de weg recht is.
Precies de reden dat ik dat samen met grootlicht gecode heb, grootlicht verblindt toch dus dan kunnen de mistlampen/bochtenlichten ook wel tegelijk aan met groot licht. Eerst had ik mistlampen, daarna gewisseld naar de bochtenlichten. Dit vanwege het feit dat mistlampen in mijn geval halogeen zijn en dus veel makkelijker te coden. Naarmate mijn kennis groeide, ontdekt hoe ik de bochtenlichten kon coden. Deze zijn feller en breder dus perfect voor de situaties met een gevaarlijke berm zoals jij beschrijft