Thx, ik heb het gevonden.FabiandJ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:10:
[...]
Je moet de BMW Download Manager downloaden en installeren op je pc/laptop. Dan inloggen met je account en vervolgens wordt de update gedownload en geïnstalleerd op een USB stick (64GB).
Dat compacte is natuurlijk relatief met een vierzits auto van 4,5M lang. Het is wat je in een auto zoekt natuurlijk maar ik vind de kleinste Coupe van BMW hiermee al weer behoorlijk log worden. Inderdaad een 4-serie die ze iets korter en 100kg lichter hebben gemaakt. Voegt dat dan echt nog wat toe aan het modellengamma? Een auto voor potentiële 4-serie kopers die niet met de nieren kunnen leven ofzo?Bulder schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Vind deze juist beter geslaagd. Eerdere 2's waren overduidelijk gebaseerd op de 1, maar vanaf deze generatie heeft het meer weg van een compacte 4. Dat de neus wat langer is draagt daar voor mij alleen maar aan bij.
Edit: Ik ben schijnbaar niet de enige met deze mening.
Koplampen roepen dan wel weer een beetje een Opel-gevoel (edit 2: of toch Audi?) bij me op, maar het kan ook niet allemaal meezitten natuurlijk.
De G22 kruipt alweer vrij dicht richting de 5 meter, waardoor hij voor sommige kopers misschien net iets te lang wordt. De G22 scheelt maar bar weinig met een E63, en dat was écht een schip. Dan is dit een mooi compromis, en die horizontale nieren dragen daar misschien inderdaad ook wel aan bij.MadMarky schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:31:
[...]
Dat compacte is natuurlijk relatief met een vierzits auto van 4,5M lang. Het is wat je in een auto zoekt natuurlijk maar ik vind de kleinste Coupe van BMW hiermee al weer behoorlijk log worden. Inderdaad een 4-serie die ze iets korter en 100kg lichter hebben gemaakt. Voegt dat dan echt nog wat toe aan het modellengamma? Een auto voor potentiële 4-serie kopers die niet met de nieren kunnen leven ofzo?
Daarnaast heb ik het idee dat ze met de 2 altijd maar wat proefballonnetjes oplaten. Denk aan de F44 en F45.
[ Voor 3% gewijzigd door Bulder op 07-07-2021 15:44 ]
Tja, auto's worden groter en groter. Een 2-serie gran coupé is van hetzelfde formaat als een E90, en dat is nog maar twee generaties geleden.MadMarky schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:31:
[...]
Dat compacte is natuurlijk relatief met een vierzits auto van 4,5M lang. Het is wat je in een auto zoekt natuurlijk maar ik vind de kleinste Coupe van BMW hiermee al weer behoorlijk log worden. Inderdaad een 4-serie die ze iets korter en 100kg lichter hebben gemaakt. Voegt dat dan echt nog wat toe aan het modellengamma? Een auto voor potentiële 4-serie kopers die niet met de nieren kunnen leven ofzo?
Signatures zijn voor boomers.
Afgaande wat ik gezien heb ben ik wat blij dat ik de oude heb, met name de achterzijde van de nieuwe is me een partij niet zo mooi ;-)MadMarky schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:35:
Ik weet dat ik eigenlijk geen recht van spreken heb als 'clownschoen' bezitter, maar ik vind in het zijaanzicht de verhoudingen van de nieuwe 2-serie Coupe wel wat vreemd. Alsof de neus 20cm te lang is ten opzichte van het passagiersgedeelte:
[Afbeelding]
Bij de oude 1-serie Coupe klopte dat veel beter:
[Afbeelding]
Sowieso is de 2-serie ook weer flink groter, met ruim 4,5M inderdaad een 20cm langer dan de 1 Coupe
Mogelijk dat het IRL meevalt..
Heb wel eens iemand bij een dealer horen zeggen dat het zo is dat een huidige 3er de 5er van twee of drie generaties terug moet benaderen qua afmetingen. Volgens mij klopt dit wel, want de G21 is bijvoorbeeld 4,71m en een E39 was 4,78m. Wel is de vraag waar dit een keer stopt. Met die elektrische auto's lijkt er weer een barriere geslecht op het gebied van afmetingen, kijk naar de EV-bakbeesten als de ID.4, eTron, etc.Maasluip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:14:
[...]
Tja, auto's worden groter en groter. Een 2-serie gran coupé is van hetzelfde formaat als een E90, en dat is nog maar twee generaties geleden.
Ik vind deze 2 serie er ook een beetje gek uitzien.. maar dat vind ik van de 1 coupe ook. Al is dat in het echt wel een ander verhaal. Zo zijn er wel meer auto's die er op de foto's niet zo geslaagd uitzien als in het echt (Megane 3 RS bijv).MadMarky schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:35:
Ik weet dat ik eigenlijk geen recht van spreken heb als 'clownschoen' bezitter, maar ik vind in het zijaanzicht de verhoudingen van de nieuwe 2-serie Coupe wel wat vreemd. Alsof de neus 20cm te lang is ten opzichte van het passagiersgedeelte:
[Afbeelding]
Bij de oude 1-serie Coupe klopte dat veel beter:
[Afbeelding]
Sowieso is de 2-serie ook weer flink groter, met ruim 4,5M inderdaad een 20cm langer dan de 1 Coupe
Ze maken auto’s altijd net iets groter iedere generatie Wat ze proberen te voorkomen is dat iemand bijvoorbeeld altijd de nieuwste 3 serie aanschaft, en dan ineens een kleinere auto heeft. Werkt bij alle merken zo.
Ja en nee. Ik begrijp wel wat je zegt maar volgens deze logica rijden we over 50 jaar allemaal in auto's ter grootte van een vrachtwagen. Ik denk dat er ook traditioneel gezien gesleuteld werd aan slimmigheden voor bijvoorbeeld het creëren van meer binnenruimte, zonder dat de buitenruimte significant groter wordt.THM0 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:41:
Ze maken auto’s altijd net iets groter iedere generatie Wat ze proberen te voorkomen is dat iemand bijvoorbeeld altijd de nieuwste 3 serie aanschaft, en dan ineens een kleinere auto heeft. Werkt bij alle merken zo.
Daarnaast zie je dat de segmenten ook enigszins op zijn gaan schuiven. Waar voorheen de polo de kleine VW was, is de Polo vandaag de dag een kleine Golf en is de Up daaronder geschoven. En die is dan al weer een heel stuk meer uitgerust dan een Polo 10-15 jaar geleden was.
Ook aan die tactiek zitten de grenzen: je ziet dat de "dure" Golf in de markt minder populair is dan de goedkopere en benaderbare Polo, die je overal ziet rijden. Maar een 1-serie of 2-serie is nog geen 3-serie. En hoewel de 3-er dan wel is gegroeid, weet BMW ook dat men de auto mede kiest voor het sportieve karakter en dat is niet vol te houden bij maatje slagschip.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Je kunt natuurlijk ook elke volgende generatie hetzelfde formaat houden.THM0 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:41:
Maar er zal ook wel een psychologisch ding in zitten. Normaliter heb je ook steeds een grotere auto nodig. Je begint als petje met een sportieve auto, dan komt de vriendin, kinderen, die groeien op, etc.
Dan kan het een psychologisch effect geven als de auto ook zo meegroeit en dat je niet "ineens" een model groter moet gaan kopen.
Alleen is het dan vervelend voor merken met een modelnaamstrategie als BMW hoe je dat oplost. Onder de 3 kon nog de 1 (en nu de 2), wat als die 1-serie over 10 jaar ook weer een 30 centimeter gegroeid is.
Signatures zijn voor boomers.
Dan noem je dat een mini!Maasluip schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Je kunt natuurlijk ook elke volgende generatie hetzelfde formaat houden.
Maar er zal ook wel een psychologisch ding in zitten. Normaliter heb je ook steeds een grotere auto nodig. Je begint als petje met een sportieve auto, dan komt de vriendin, kinderen, die groeien op, etc.
Dan kan het een psychologisch effect geven als de auto ook zo meegroeit en dat je niet "ineens" een model groter moet gaan kopen.
Alleen is het dan vervelend voor merken met een modelnaamstrategie als BMW hoe je dat oplost. Onder de 3 kon nog de 1 (en nu de 2), wat als die 1-serie over 10 jaar ook weer een 30 centimeter gegroeid is.
Die volkswagen ID dingen zijn trouwens ook achterlijk groot, ik dacht dat dat golf formaat moest worden. maar is mee reen grote touran geworden.
Daarvoor heb je dus de X5M. Die staat hier sinds kort op de oprit.Maasluip schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Ik had aan de GT gedacht als verdere evolutie 😁
Maar goed bij mij is de evolutie gestopt bij vriendin en hond. een 3 serie is dus voldoende
Maar goed bij mij is de evolutie gestopt bij vriendin en hond. een 3 serie is dus voldoende
[ Voor 51% gewijzigd door Yalopa op 08-07-2021 14:27 ]
You don't need eyes to see, you need vision
BMW gaat ondanks dat ze maar van 1 tot 8 kunnen nummeren volgens mij wel creatief om met de ruimte binnen die nummers. Kijk naar de 2 Serie. Binnen de 2 Serie heb je werkelijk een paar totaal verschillende auto's.Maasluip schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Je kunt natuurlijk ook elke volgende generatie hetzelfde formaat houden.
T.a.v. dat meegroeien, ik denk juist dat BMW het liever juist andersom ziet...zeker bij een merk dat probeert dat statusdingetje bij mensen wakker te schudden. Volgens mij is voor hen de ideale klant iemand die van een 1 naar een 3 en vervolgens naar een 5 gaat....en als ie dan pensionado is een 8 Serie neemt (bij wijze van spreken). Het kunnen veroorloven van iedere keer een serie hoger is juist iets waar mensen met status erg gevoelig voor zijn....en dat weten ze bij BMW maar al te goed.
Waarmee ik overigens niet zeg dat iedereen die BMW rijdt dat enkel voor de status doet...voor ik daar weer boze reacties over krijg
Ik ga niet ontkennen dat ik het cool vond om met een 5 rond te rijden, maar de pret was snel over toen ik meermaals per week dat ding in een krappe parkeergarage moest proppen in hartje BXL.
Ik ging van de DS3 naar de Cactus, Kamiq en nu een Z4, maar hopen dat er geen kinderen komenMaasluip schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:28:
Normaliter heb je ook steeds een grotere auto nodig. Je begint als petje met een sportieve auto, dan komt de vriendin, kinderen, die groeien op, etc.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Met de 1er blijven zo nog aardig consistent, zo is de F40 zelfs nog een fractie korter dan de F20. Ook oogt hij door de kortere neus wat meer als een B-segment auto, dus wat dat betreft bewaken ze wel echt de onderkant van hun gamma.Maasluip schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Al is de F20 stiekem ook wel echt een lange wagen. Zette de mijne laatst naast de station van m'n pa, en ze ontlopen elkaar weinig.
Dat opschalen van het carrosserie is wat mij betreft ook onnodig. Huurde op vakantie per abuis een Fiat Panda, en eigenlijk is het echt weelde om in een auto te rijden die over langs/tussen/door past. Met een grote (en dure) auto ben je stiekem vrij vaak aan het stressen dat je niks raakt.
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om mijn andere velgen te monteren.
Geheel met de trend mee (en ik vind het gewoon ook mooi) heb ik ze hoogglans zwart laten poedercoaten.
Van 17 inch naar een setje originele 18 inch gegaan, nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 eronder.
Heerlijk stil weer, de oude bridgestone runflat maakte aardig lawaai.
Geheel met de trend mee (en ik vind het gewoon ook mooi) heb ik ze hoogglans zwart laten poedercoaten.
Van 17 inch naar een setje originele 18 inch gegaan, nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 eronder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1No1w0jG4Epz3vcR5RdFNCky.jpg?f=user_large)
[ Voor 1% gewijzigd door ComTech op 08-07-2021 16:47 . Reden: typo ]
Fotos?THM0 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:10:
[...]
Daarvoor heb je dus de X5M. Die staat hier sinds kort op de oprit.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Want mensen die in grote auto's rijden hebben iets te compenseren?
Wat betreft grootte: de Astra K is kleiner (5 cm) en lichter (tot 200 kg) dan zijn voorganger Astra J.
Een tijdje terug stelde ik hier de vraag voor ruittinters. Inmiddels heb ik iemand gevonden die gisteren de auto aan huis getint heeft inclusief dot matrix-behandeling. Ideaal natuurlijk zo hoef ik niet ver te reizen of een dag vrij te houden. Het bedrijf zat een beetje weggestopt in de zoekresultaten van Google maar had hele goede recensies. Ik ben er dan ook heel tevreden mee en de dot matrix is tot een acceptabel niveau gereduceerd.
Een tijdje terug stelde ik hier de vraag voor ruittinters. Inmiddels heb ik iemand gevonden die gisteren de auto aan huis getint heeft inclusief dot matrix-behandeling. Ideaal natuurlijk zo hoef ik niet ver te reizen of een dag vrij te houden. Het bedrijf zat een beetje weggestopt in de zoekresultaten van Google maar had hele goede recensies. Ik ben er dan ook heel tevreden mee en de dot matrix is tot een acceptabel niveau gereduceerd.
Heb je honger?Loei123 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:35:
Want mensen die in grote auto's rijden hebben iets te compenseren?
Hap hap..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Nee dat niet.
Vraag me gewoon af wat de beweegreden kan zijn om zo'n opmerking te plaatsen.
Vooral kort nadat iemand trots over zijn X5 praat.
Wat heeft iedereen toch met die dot matrix? Het is met überhaupt nog nooit storend opgevallen en ik vind de resultaten van 't wegpoetsen ook niet bijzonder als ik sommige resultaten zie op Google.Cheesy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:53:
Wat betreft grootte: de Astra K is kleiner (5 cm) en lichter (tot 200 kg) dan zijn voorganger Astra J.
Dat was gewoon om in te haken op de discussie dat het kennelijk volstrekt normaal is om eens in de zoveel tijd een grotere auto te kopen. En wat het compenseren betreft: nee dat was niet specifiek voor de X5 bedoeld maar haakt in op het stereotype beeld van mensen met overdreven grote auto's. Zie ook vooral de smiley.Loei123 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:01:
[...]
Nee dat niet.
Vraag me gewoon af wat de beweegreden kan zijn om zo'n opmerking te plaatsen.![]()
Vooral kort nadat iemand trots over zijn X5 praat.
Zo goed?
Het is wel fijn dat het jou niet stoort. Ik trek daarin gewoon m'n eigen lijn wat ik mooi vind ongeacht wat 'iedereen' vindtEagle Creek schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:00:
[...]
Wat heeft iedereen toch met die dot matrix? Het is met überhaupt nog nooit storend opgevallen en ik vind de resultaten van 't wegpoetsen ook niet bijzonder als ik sommige resultaten zie op Google.
Het beste is natuurlijk af-fabriek maar soms moet je wat.
Okeoke, no offense.MadMarky schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Dat was gewoon om in te haken op de discussie dat het kennelijk volstrekt normaal is om eens in de zoveel tijd een grotere auto te kopen. En wat het compenseren betreft: nee dat was niet specifiek voor de X5 bedoeld maar haakt in op het stereotype beeld van mensen met overdreven grote auto's. Zie ook vooral de smiley.
Zo goed?
Maar wanneer is een auto overdreven groot?
Ben zelf wel van mening dat je met een X7/G klasse/E-tron-Q8/Ford Ram 1500 een ander gewoon tot last bent in normale weg/parkeer omstandigheden.
Het nadeel is alleen dat als je een bepaald niveau van luxe en afwerking wilt, dit vaak samen gaat met grotere auto's.
Toen ik 2 jaar geleden met m'n kinderen op vakantie was in de VS heb ik een GMC Yukon XL gehuurd. Leek me wel een keer leuk na de keren daarvoor een 'gewone' sedan te hebben gehad
.
Nu was dat in Los Angeles en Las Vegas geen enkel probleem. De straten en parkeerplaatsen zijn ruim genoeg.
Maar we zijn ook in San Francisco geweest, en dat is qua bouw en ruimte voor het autoverkeer redelijk vergelijkbaar met een Nederlandse stad. Moet er niet aan denken om in zo'n situatie zo'n bakbeest te moeten besturen
. Totaal niet te doen.
Heb nu een 6GT, die met een lengte van 5,1m ook nog wel eens wat inschatting vereist. Dit is nog net te doen, maar groter hoeft van mij echt niet.
Nu was dat in Los Angeles en Las Vegas geen enkel probleem. De straten en parkeerplaatsen zijn ruim genoeg.
Maar we zijn ook in San Francisco geweest, en dat is qua bouw en ruimte voor het autoverkeer redelijk vergelijkbaar met een Nederlandse stad. Moet er niet aan denken om in zo'n situatie zo'n bakbeest te moeten besturen
Heb nu een 6GT, die met een lengte van 5,1m ook nog wel eens wat inschatting vereist. Dit is nog net te doen, maar groter hoeft van mij echt niet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Alles vanaf het C-segment kan zeker op de wat oudere parkeerplaatsen/garages al snel wat groot aanvoelen. Ik ben zelf nooit zo bang om te parkeren, maar meer bang voor anderen die naast mij parkeren en minder voorzichtig zijn.
Daar stond ik afgelopen zondag met mijn 4 GC naast geparkeerd, dan is een 4 GC ineens best klein en vooral heel laagHeb nu een 6GT, die met een lengte van 5,1m ook nog wel eens wat inschatting vereist. Dit is nog net te doen, maar groter hoeft van mij echt niet.
Ik rijd slechts in een 'kleine' F30, maar ben alsnog erg blij met surround view. Heel fijn met inparkeren, je ziet precies hoe veel ruimte je hebt en of je een beetje recht staat. Dit zal met de nieuwere G-series alleen nog maar mooier en beter zijn.
Dat is het dan ook vaak... de rest die geen rekening houdt met andermans bezit... die denkt dat iedereen in de wereld alleen maar een auto heeft om van a naar b te komen. Het zal je hobby maar zijn...B-Real schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:29:
Ik ben zelf nooit zo bang om te parkeren, maar meer bang voor anderen die naast mij parkeren en minder voorzichtig zijn.
Ik vind de F30 ook al aardig log aanvoelen voor sportief sturen.
Destijds F30 en F20 testgereden na elkaar en dan vind ik de F20 toch wel fijner rijden.
Destijds F30 en F20 testgereden na elkaar en dan vind ik de F20 toch wel fijner rijden.
Zo nu en dan update ik jullie met wat foto's van auto's die ik uit Japan haal als hobby. Nu heb ik een 335i coupe op de kop getikt uit 2006 (youngtimer!) met slechts 46.000km op de teller. Dus ik heb mijn Mini Cooper Coupe S te koop gezet en ruil ik 'm in voor de 335i. (een echte BMW
) Het zal nog wel een maand of twee duren voordat de 335i hier is, maar ik kan niet wachten.
Daarnaast ben ik aan de slag met de 650i die ik nog had staan (2005 - 67.000km). Daar heb ik al wel wat fotootjes van.
Ik ga niet ontkennen dat het een gruwelijk foute bak is. Maar als je even loslaat wat mensen van je denken dan is zo'n grote coupe met ruwe V8 en de perfecte uitlaat gewoon echt genieten om lekker mee te touren.
Daarnaast ben ik aan de slag met de 650i die ik nog had staan (2005 - 67.000km). Daar heb ik al wel wat fotootjes van.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ga niet ontkennen dat het een gruwelijk foute bak is. Maar als je even loslaat wat mensen van je denken dan is zo'n grote coupe met ruwe V8 en de perfecte uitlaat gewoon echt genieten om lekker mee te touren.
Heerlijk hoor zo’n V8, zo worden ze niet meer gemaaktFiXeR.nl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:28:
Zo nu en dan update ik jullie met wat foto's van auto's die ik uit Japan haal als hobby. Nu heb ik een 335i coupe op de kop getikt uit 2006 (youngtimer!) met slechts 46.000km op de teller. Dus ik heb mijn Mini Cooper Coupe S te koop gezet en ruil ik 'm in voor de 335i. (een echte BMW) Het zal nog wel een maand of twee duren voordat de 335i hier is, maar ik kan niet wachten.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
>> Signature?
Ja, en ze rijden er vrijwel geen kilometers, strenge keuringen en zijn heel schoon. Bovendien zijn het statussymbolen dus vaak rijk uitgerust. Dus deze 650i heeft maar 67.000km gereden en is vrijwel nieuw van binnen. Dat is wel wat anders dan Europese auto's die vaak 200.000+ kilometer hebben gereden met iemand die dus ook al die tijd in de stoel heeft gezeten.Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:14:
Waarom uit Japan ? Zoveel voordeliger daar dan ? Of een andere reden ?
Ja, zoiets. Kost echt geen knoop om dit zakelijk te rijden. Bovendien kun je ook nog de BTW over de aanschafprijs terugvragen.Tortelli schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:21:
Wat is de actuele catalogus waarde van zo'n auto? ~€10-15k? Je kunt zoiets dus (zakelijk) rijden voor een prikkie. Ben wel benieuwd hoe lang dit nog blijft bestaan overigens.
Ik ben niet zo bang dat de regeling gaat verdwijnen. Ik heb begrepen van de taxateur die ik wel eens zie dat de regeling nog ongewijzigd op de 'voertuigbrief' van de overheid staat voor de komende 5 jaar minimaal.
NiceComTech schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:46:
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om mijn andere velgen te monteren.
[Afbeelding]
Is dat poedercoaten een dure? heb nog een setje bicolor liggen maar das niet zo mooi als je het mij vraagt
Ik dacht dat ze in japan links reden, maar je stuur lijkt "aan onze kant" te staan?FiXeR.nl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:28:
Zo nu en dan update ik jullie met wat foto's van auto's die ik uit Japan haal als hobby.
Klopt, voor Japanners is het een statussymbool als ze een geïmporteerde auto met het stuur (voor hun) aan de verkeerde kant rijden.Yalopa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:38:
[...]
Ik dacht dat ze in japan links reden, maar je stuur lijkt "aan onze kant" te staan?
Dus de Japanners importeren een auto uit pakweg europa, enkel omdat het stuur daar aan een voor hun onhandige kant staat, en die haal jij vervolgens terug naar hier
En maar afvragen waar al die uitstoot toch vandaan komtYalopa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:59:
Dus de Japanners importeren een auto uit pakweg europa, enkel omdat het stuur daar aan een voor hun onhandige kant staat, en die haal jij vervolgens terug naar hier

Op de eerste foto lijkt hij Mineralgrau maar ik neem aan Sapphirschwarz? Hoe was het weekendje Ardennen met de M135i?Stancke schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:53:
Morgen enkele dagen naar de (Belgische) Ardennen, benieuwd om deze eens de sporen te geven, M135i met M-Performance Pack (maar dat is enkel voor de show dus hoeft voor mij niet). Net enkele foto's gaan nemen met m'n smartphone.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit al heel het weekend te spelen met de configurator (twijfel tussen Storm Bay en Mineralgrau, vooral omdat ik nu een 2015 Mineralgrau 320d Touring heb) en het viel me vandaag op dat de M Performance Pack (met de zwarte nieren) ervoor zorgt dat het Opbergpakket eruit wordt gehaald. Weet er iemand toevallig wat deze 2 met elkaar te maken hebben?
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Prachtige fotos. De B58 is echt fantastisch! Hoeveel liter gaat in uw tank? Mijn M240i maar 13.7 gallon of ~52 liter. En dat is echt te weinig. Met wat gek doen haal ik amper 320km uit een tank.
En aangezien de afstanden in de VS hoger zijn zit ik al bij 80km te zoeken naar het volgende station.
LOL. In mijn 340i (stage 1 getuned) gaan iets meer liters (60 volgens mij) maar daar haal ik eenvoudig de 600km mee, soms zelfs 700. En als ik echt gek doe 500km, maar dat komt eigenlijk nooit voor.Snake schreef op maandag 12 juli 2021 @ 02:29:
[...]
Prachtige fotos. De B58 is echt fantastisch! Hoeveel liter gaat in uw tank? Mijn M240i maar 13.7 gallon of ~52 liter. En dat is echt te weinig. Met wat gek doen haal ik amper 320km uit een tank.
En aangezien de afstanden in de VS hoger zijn zit ik al bij 80km te zoeken naar het volgende station.
Wat voor prut verkopen ze daar aan de pomp?
Mijn M340 haalt ook tussen de 500 en 600 KM per tank.
<Zinloze tekst hier>
Dat vroeg ik mij inderdaad ook af. Rijd je dan echt als een bezetene of is de kwaliteit van de brandstof (RON91 is het toch standaard?) zo verschillend dat het verbruik zo veel hoger ligt?
Niet helemaal..B-Real schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:24:
Dat vroeg ik mij inderdaad ook af. Rijd je dan echt als een bezetene of is de kwaliteit van de brandstof (RON91 is het toch standaard?) zo verschillend dat het verbruik zo veel hoger ligt?
https://www.etuners.gr/fuel/
In the United States gas stations describe the types of gasoline based on the Pump Octane Number (PON). That number is the average between RON and MON. This causes many problems.
If a fuel is 98 RON then it will be 93 PON -> 93 PUMP
If a fuel is 95 RON and 87 MON then it will be 91 PON -> 91 PUMP
[ Voor 32% gewijzigd door Eagle Creek op 12-07-2021 08:31 ]
Echt nice! Leuke beschrijving ook, alsof ik op de achterbank zatTortelli schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:21:
Wat is de actuele catalogus waarde van zo'n auto? ~€10-15k? Je kunt zoiets dus (zakelijk) rijden voor een prikkie. Ben wel benieuwd hoe lang dit nog blijft bestaan overigens.
***members only***
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
52 liter volgens mij. Nu op de terugweg naar NL, zouden een dikke 600km op de tank kunnen rijden aldus de auto zelf (vrouw rijdt momenteelSnake schreef op maandag 12 juli 2021 @ 02:29:
[...]
Kwestie van bergen rijden denk ik. Beetje sportief een flinke klim maken en je verbruik stort in.B-Real schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:24:
[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 12-07-2021 10:26 ]
Prachtig ding, dat zal wel lekker toeren geweest zijn! Helaas met mijn Z4 (E85) nog niet verder gereden dan het Nederlandse platte land maar dat zal ongetwijfeld wel komen binnenkort.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Zojuist met mijn Z4 (e89 uit 2012 met inmiddels ruim 155k op de teller) bij de garage geweest voor nieuwe motorolie en nieuwe remvloeistof. Is natuurlijk gewoon standaard onderhoud dus dat is prima. Kon ik weer een stukje door rijden dacht ik, maar de garage gaf aan dat mijn remblokken en schijven, zowel voor als achter aan vervanging toe zijn. Dat vermoeden had ik al want af en toe piepen de achterremmen.
Ik ga nog een offerte krijgen, maar ben al even opzoek geweest naar de prijzen van remschijven en die lopen erg uiteen. Van BMW zelf zijn de voor remschijven ongeveer 200 euro per stuk, maar als je een Bosch of een Brembo pakt (toch ook goede merken) dan zit je aan 125 euro per stuk. Wat is jullie advies? Beter originelen eronder laten zetten, of gaan voor een (goedkoper) ander merk?
Ik ga nog een offerte krijgen, maar ben al even opzoek geweest naar de prijzen van remschijven en die lopen erg uiteen. Van BMW zelf zijn de voor remschijven ongeveer 200 euro per stuk, maar als je een Bosch of een Brembo pakt (toch ook goede merken) dan zit je aan 125 euro per stuk. Wat is jullie advies? Beter originelen eronder laten zetten, of gaan voor een (goedkoper) ander merk?
Origineel is waarschijnlijk Ate, dus die zou je ook als aftermarket kunnen nemen. Of een mooie gelegenheid voor een upgrade naar de schijven van een 35is, dat zijn tweedelige schijven en die kunnen wat meer hebben.Mystic Spirit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:37:
Zojuist met mijn Z4 (e89 uit 2012 met inmiddels ruim 155k op de teller) bij de garage geweest voor nieuwe motorolie en nieuwe remvloeistof. Is natuurlijk gewoon standaard onderhoud dus dat is prima. Kon ik weer een stukje door rijden dacht ik, maar de garage gaf aan dat mijn remblokken en schijven, zowel voor als achter aan vervanging toe zijn. Dat vermoeden had ik al want af en toe piepen de achterremmen.
Gewichtsbesparing van 10kg met het M Performance pack. Zou ik nooit nemen net omwille van het weglaten van het opbergpakket.bibi2205 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:07:
[...]
Op de eerste foto lijkt hij Mineralgrau maar ik neem aan Sapphirschwarz? Hoe was het weekendje Ardennen met de M135i?
Ik zit al heel het weekend te spelen met de configurator (twijfel tussen Storm Bay en Mineralgrau, vooral omdat ik nu een 2015 Mineralgrau 320d Touring heb) en het viel me vandaag op dat de M Performance Pack (met de zwarte nieren) ervoor zorgt dat het Opbergpakket eruit wordt gehaald. Weet er iemand toevallig wat deze 2 met elkaar te maken hebben?
Geen Bosch pakken, Bosch blokken+schijven gaan piepen. Brembo ben ik meer van te spreken persoonlijk.Mystic Spirit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:37:
In California is het prut. Maar algemeen genomen in de bergen gaat het heel rap.Spollie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:53:
[...]
LOL. In mijn 340i (stage 1 getuned) gaan iets meer liters (60 volgens mij) maar daar haal ik eenvoudig de 600km mee, soms zelfs 700. En als ik echt gek doe 500km, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Wat voor prut verkopen ze daar aan de pomp?
California heeft andere benzine, meer zuurstof, en minder energie: https://digital.library.u...m2/1/high_res_d/16469.pdf
Heeft die auto geen teller om te zeggen hoeveel km je nog hebt op je blokken?Mystic Spirit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:37:
Vanavond thuis gekomen na een rit van een 900km, zit op de totale trip (2500km) op een gemiddeld verbruik van 7,5 op 100 aldus de auto zelf. Daar zat een tank tussen die rond de >10 op 100 zat maar ook een (mijn vrouw reed...) die op 6 op 100 zat vanmiddag
.
ATE ligt rond de 140. Scheelt toch weer 60 euro. Voor de 35is schijven 180 dus dat zou een goede suggestie kunnen zijn voor een upgrade. DankjewelSpollie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:54:
[...]
Origineel is waarschijnlijk Ate, dus die zou je ook als aftermarket kunnen nemen. Of een mooie gelegenheid voor een upgrade naar de schijven van een 35is, dat zijn tweedelige schijven en die kunnen wat meer hebben.
Slaan we de Bosch schijven overScrtz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:56:
[...]
Geen Bosch pakken, Bosch blokken+schijven gaan piepen. Brembo ben ik meer van te spreken persoonlijk.
Er zit idd een slijtage indicator op. Over 12k de voorremmen en over 13k de achterremmen. Maar die indicator zegt niet of het alleen de blokken zijn of ook de schijven. Vraag me sowieso af waar de schijven van zouden slijten. Je ziet ook wel eens remschijf revisies. Dan schaven ze de schijven weer recht en kan je weer vooruit. Of kunnen schijven ook te dun worden?Snake schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:35:
[...]
In California is het prut. Maar algemeen genomen in de bergen gaat het heel rap.
California heeft andere benzine, meer zuurstof, en minder energie: https://digital.library.u...m2/1/high_res_d/16469.pdf
ATE nemen inderdaad. Heb ik nog nooit gezeik mee gehad. Laatst de hele boel zelf vervangen. Dat scheelde 800 euro met de garage.
Schijven kunnen afgedraait worden, maar hebben een minimumdikte.Mystic Spirit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:37:
[...]
ATE ligt rond de 140. Scheelt toch weer 60 euro. Voor de 35is schijven 180 dus dat zou een goede suggestie kunnen zijn voor een upgrade. Dankjewel
[...]
Slaan we de Bosch schijven over
[...]
Er zit idd een slijtage indicator op. Over 12k de voorremmen en over 13k de achterremmen. Maar die indicator zegt niet of het alleen de blokken zijn of ook de schijven. Vraag me sowieso af waar de schijven van zouden slijten. Je ziet ook wel eens remschijf revisies. Dan schaven ze de schijven weer recht en kan je weer vooruit. Of kunnen schijven ook te dun worden?
Een remschijf gaat normaal gezien 2 remblokken mee.
4 blokken of 2 setjes mag ik hopen dat je bedoeld

Met een schuifmaat opmeten dat doet de APK keurmeester ook als die dun is. Versleten remblokken kan je ook zien. Als je doorrijd kost het je ook vaak een slijtage indicator en/of reset in de boordcomputer. Indicator slijt niet dan niet en kan je klemmend overzetten op hetzelfde merk. Ik doe het zelf en bestel via Amazon of in een duitse webshop. Maar als die garage zegt wat er versleten is kan je zelf eerst kijken. Op Yputube staan veel filmpjes oa. de zuiger terugdrukken in de cilinder. Als het eng vind op aan de remmen te sleutelen kan je altijd laten vervangen, een prijsopgave vragen kan altijd.
Whoops. Dat inderdaad.
Als die garage zegt dat het versleten is dan zal dat wel zo zijn.
kans is groot dat het de originele schijven nog zijn, dus dan mogen die wel een keer ja.
Zelf de dikte controleren kan, maar met een schuifmaat lastig, dan pak je vaak de rand mee van de remschijf en dat is niet het dunste punt.
ATE is ook aftermarket prima, wel goed opletten met bestellen, BMW heeft nogal veel varianten blokken/schijven. Dus 3x checken of het allemaal klopt. Ik heb al iets te vaak verkeerd spul in huis gehad terwijl het volgens de verkopende webshops allemaal goed moest zijn.
kans is groot dat het de originele schijven nog zijn, dus dan mogen die wel een keer ja.
Zelf de dikte controleren kan, maar met een schuifmaat lastig, dan pak je vaak de rand mee van de remschijf en dat is niet het dunste punt.
ATE is ook aftermarket prima, wel goed opletten met bestellen, BMW heeft nogal veel varianten blokken/schijven. Dus 3x checken of het allemaal klopt. Ik heb al iets te vaak verkeerd spul in huis gehad terwijl het volgens de verkopende webshops allemaal goed moest zijn.
Het lijkt mij.. van de remblokken..Mystic Spirit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Er zit idd een slijtage indicator op. Over 12k de voorremmen en over 13k de achterremmen. Maar die indicator zegt niet of het alleen de blokken zijn of ook de schijven. Vraag me sowieso af waar de schijven van zouden slijten. Je ziet ook wel eens remschijf revisies. Dan schaven ze de schijven weer recht en kan je weer vooruit. Of kunnen schijven ook te dun worden?
En ja, ze kunnen te dun worden. Op een gegeven moment is het "op".
Ik was afgelopen week ook aan de beurt voor nieuwe remblokken voor. Schijven waren nog geen afkeur, maar zat wel een rand in. De garage (geen dealer) adviseerde om de schijven gelijk ook te vervangen, anders moesten die volgend jaar alsnog. Dus nu maar in 1x gedaan. Ik was €380 ex BTW kwijt voor het materiaal. Niet goedkoop maar ik wil niet bezuinigen op dit soort zaken.
*knip*Aanbieden van producten (en diensten), hoe sympathiek bedoeld ook, is niet toegestaan op het forum. *knip*
[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 14-07-2021 00:55 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
HIer het spelletje van nieuwe auto bestellen nog steeds bezig. Van een iX3 naar een Polestar 2 AWD toch richting een i4. De hele voorgeschiedenis bespaar ik jullie want dan kan ik een epistel van 5 pagina's vol schrijven.
De specificatie die ik graag zou willen is de volgende:
Nu vind ik High exec schitterend maar het voegt bijvoorbeeld het Laserlight toe en connected professional. Twee opties die ik echt niet hoef maar het wel onnodig duur maken. High exec. zou in het budget passen maar het is maandelijks significant duurder (E.b. en bijtelling combinatie) dat ik dat er niet voor over heb.
Heeft iemand hier, hier ervaring mee? Dus het Safety pack zonder High exec? Ik wil gewoon alle rijhulpsystemen daar ik veel snelweg KM maak en dat prettig vind rijden, ACC is los te bestellen maar lane-assist/steering assist niet.
Op de prijslijst staat bij ZS6 (Rijdersassistentiesystemen, pag 19) niet vermeld dat ZH8 verplicht is. (Bij 5AU, driving assistant professional staat er wel duidelijk bij alleen in combinatie met ZH6), op pagina 9 wel.
Ben benieuwd of jullie hier misschien een verlossend antwoord over hebben!
De specificatie die ik graag zou willen is de volgende:
- Sanremo Green (C4E)
- Safety pack (ZS6)
- Driver sassistant Professional (5AU)
- Hifi Systeem (676)
- Parking assistent plus (5DN)
- Verwarmbare voorstoelen (495)
Nu vind ik High exec schitterend maar het voegt bijvoorbeeld het Laserlight toe en connected professional. Twee opties die ik echt niet hoef maar het wel onnodig duur maken. High exec. zou in het budget passen maar het is maandelijks significant duurder (E.b. en bijtelling combinatie) dat ik dat er niet voor over heb.
Heeft iemand hier, hier ervaring mee? Dus het Safety pack zonder High exec? Ik wil gewoon alle rijhulpsystemen daar ik veel snelweg KM maak en dat prettig vind rijden, ACC is los te bestellen maar lane-assist/steering assist niet.
Op de prijslijst staat bij ZS6 (Rijdersassistentiesystemen, pag 19) niet vermeld dat ZH8 verplicht is. (Bij 5AU, driving assistant professional staat er wel duidelijk bij alleen in combinatie met ZH6), op pagina 9 wel.
Ben benieuwd of jullie hier misschien een verlossend antwoord over hebben!
Volgens Dusseldorp kan dat ook alleen samen. Daarbij:Mauritio schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:46:
Volgens mij een mooie spec met vrijwel alle technische snufjes qua rijhulp. Echter nu komt de discussie... Volgens dealer A en Leaseplan is het Safety Pack (ZS6) zonder High exec (ZH8). te bestellen, dealer B (die moet leveren door afspraken met het bedrijf) roept dat dit niet kan.
/f/image/dIb3RQo6x97ef0nzF6Kdlo9H.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt me duidelijk
Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat het niet overal in de prijslijst expliciet vermeld staat. Daar staan nog wel meer foutjes in.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Leek mij dus ook duidelijk maar uit dezelfde prijslijst en vandaar de verwarring (inclusief dealergroepen die zich tegenspreken):fsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:53:
[...]
Volgens Dusseldorp kan dat ook alleen samen. Daarbij:
Lijkt me duidelijk![]()
Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat het niet overal in de prijslijst expliciet vermeld staat. Daar staan nog wel meer foutjes in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jjbDnbSEwyMvN5xhHZ5VvK2t.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WDZvTF3wrxgODf5nOl5PyQmi.jpg?f=user_large)
Zal aan mij liggen maar ik zie daar geen tegenspreken?
Nouja wel dat er niet staat dat ZH8 verplicht is?Eagle Creek schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:15:
Zal aan mij liggen maar ik zie daar geen tegenspreken?
Die hele prijslijst is slordig gemaakt. Wat vind je bijvoorbeeld van deze klimaatbeheersende opties:Mauritio schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:31:
[...]
Nouja wel dat er niet staat dat ZH8 verplicht is?
/f/image/34mZUALZJ6ICRzCCVvBsx1ii.png?f=fotoalbum_large)

H/K ontbreekt ook.
Ja mooi hefsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Die hele prijslijst is slordig gemaakt. Wat vind je bijvoorbeeld van deze klimaatbeheersende opties:
[Afbeelding]
H/K ontbreekt ook.
HK is volgens Dusseldorp ook niet te bestellen... Vind het matige launch tot dusver.
(Overigens kan ik ook een kale m50 bestellen, wel snel maar kaal).
Ben bang dat ik dus maar gewoon voorover moet bukken en High Exec erbij moet nemen
[ Voor 6% gewijzigd door Mauritio op 13-07-2021 13:49 ]
Misschien krijg je het loeiheet van het goede geluid..fsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Die hele prijslijst is slordig gemaakt. Wat vind je bijvoorbeeld van deze klimaatbeheersende opties:
[Afbeelding]
H/K ontbreekt ook.
Ik vind ook dat ze wel hoog aanzetten. Voor een goed aangeklede m50 zit je tegen de 100k, en dan geen h/k erbij? Ben benieuwd wat de korting gaat worden, een beetje meerprijs tov een m440i is nog wel te accepteren, maar het moet niet te gek worden.Mauritio schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Ja mooi he![]()
HK is volgens Dusseldorp ook niet te bestellen... Vind het matige launch tot dusver.
(Overigens kan ik ook een kale m50 bestellen, wel snel maar kaal).
Ben bang dat ik dus maar gewoon voorover moet bukken en High Exec erbij moet nemen
Vooral als je ziet wat een iX3 kost, dan vind ik de i4 eigenljk vrij prijzig. Maar goed, nieuw model dus daar zal het wel door komen. Jammer dat hij op geen mogelijkheid meer dit jaar op kenteken kan komenfsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:35:
[...]
Ik vind ook dat ze wel hoog aanzetten. Voor een goed aangeklede m50 zit je tegen de 100k, en dan geen h/k erbij? Ben benieuwd wat de korting gaat worden, een beetje meerprijs tov een m440i is nog wel te accepteren, maar het moet niet te gek worden.

Maar goed, de iX3 zijn twee in China aan elkaar geplakte i3'sMauritio schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:12:
[...]
Vooral als je ziet wat een iX3 kost, dan vind ik de i4 eigenljk vrij prijzig. Maar goed, nieuw model dus daar zal het wel door komen. Jammer dat hij op geen mogelijkheid meer dit jaar op kenteken kan komenDan was de keuze helemaal makkelijk geweest! (dan was het goedkoper dan een Countryman SE die ik nu rijd met 22%)
Bedankt voor de adviezen allemaal
De prijsopgave is inmiddels binnen. Ca. 750 euro (incl. montage en BTW) voor schijven en blokken van de remmen voor. Ruim 600 euro daarvan is materiaal.
Vind het arbeidsloon wel netjes, maar dat originele BMW materiaal is best prijzig. Dus daar moet ik nog wel even over nadenken.
Natuurlijk kan ik ook nog ca. 150 euro uitsparen als ik het zelf doe en denk dat ik dat best zou kunnen. Ziet er op filmpjes niet veel ingewikkelder uit dan wielen wisselen, maar ik ben denk ik een halve dag aan het knutselen en moet misschien ook nog speciaal gereedschap bij om de remblokken te kunnen vervangen of valt dat mee bij BMW?
Heb namelijk al eens gekeken voor een setje Volvo gereedschap voor de remblokken en dat koste ongeveer hetzelfde als het arbeidsloon van de garage om het te laten doen
De prijsopgave is inmiddels binnen. Ca. 750 euro (incl. montage en BTW) voor schijven en blokken van de remmen voor. Ruim 600 euro daarvan is materiaal.
Vind het arbeidsloon wel netjes, maar dat originele BMW materiaal is best prijzig. Dus daar moet ik nog wel even over nadenken.
Natuurlijk kan ik ook nog ca. 150 euro uitsparen als ik het zelf doe en denk dat ik dat best zou kunnen. Ziet er op filmpjes niet veel ingewikkelder uit dan wielen wisselen, maar ik ben denk ik een halve dag aan het knutselen en moet misschien ook nog speciaal gereedschap bij om de remblokken te kunnen vervangen of valt dat mee bij BMW?
Heb namelijk al eens gekeken voor een setje Volvo gereedschap voor de remblokken en dat koste ongeveer hetzelfde als het arbeidsloon van de garage om het te laten doen

Ik heb onder mn F30 al inmiddels 2 maanden rondom ATE schijven en blokken onder en ben er wel over te spreken. Geen gekraak of gepiep. Prijs was ook prima.Mystic Spirit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:37:
[...]
ATE ligt rond de 140. Scheelt toch weer 60 euro. Voor de 35is schijven 180 dus dat zou een goede suggestie kunnen zijn voor een upgrade. Dankjewel
[...]
Slaan we de Bosch schijven over
[...]
Enig nadel wat ik ook met originele blokken/schijven ervaarde is dat de F30 over het algemeen slecht remt. Wellicht ook omdat de automatenbak ook mee wordt geremd en terugschakelt. Dit is irritant in een bijna stilstaande file met harmonica bewegingen. Dan trek je net op en schakelt hij naar zijn 2, en als de voorganger plotseling remt dan moet ik hard op de rem trappen.
Ik vraag mij af in hoeverre de i4 een leasetopper gaat worden. De prijzen zijn niet mals, dus het aandeel leasers dat in dat segment kan kijken is redelijk beperkt denk ik, laat staan dat ze hem dan ook kiezen en niet zijn afgeschrikt door het design. Als je hem beetje waardig wil aankleden zit je zo aan EUR 70-75k denk ik. Hopelijk komt er nog een gratis optie 'Front end replacement'....maar ik vrees van niet.fsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:28:
[...]
Maar goed, de iX3 zijn twee in China aan elkaar geplakte i3'sOok de onderliggende software is daardoor op een ouder level. SOP voor de i4 is in november, maar de kans lijkt me redelijk klein er dit jaar eentje te krijgen. Hopelijk haken de leaserts dan allemaal af en blijven er meer productieslots over voor mensen die zelf betalen
Over ATE remblokken 1e de beste site 90,- voor mijn BMW, maar BMW vraagt dus 245,- voor het zelfde product in een ander doosje?
mag wel hééél lekkere koffie zijn bij de dealer

Tja.. zo gaat het toch bij alle "premium" merken. Daarvoor koop je een Surface of MBP, rijd je BMW of Mercedes, drink je zacht water van Boshuis of Aquacell of eet je A-merken. Een deel voor de inhoud, een deel voor de beleving..Accident schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:04:
Over ATE remblokken 1e de beste site 90,- voor mijn BMW, maar BMW vraagt dus 245,- voor het zelfde product in een ander doosje?
BMW wil helemaal niet rijk worden van remschijven, het is gewoon een dienst die ze ook aanbieden. En als jij graag dealer onderhouden wilt rijden, betekent dat zij graag aan je leveren. Voor dat geld krijg je dan vaak ook goede service terug, iets wat de kleine garagist op de hoek zich misschien niet altijd kan veroorloven.
(uitzonderingen en regels etc. etc. daargelaten)
[ Voor 26% gewijzigd door Eagle Creek op 13-07-2021 18:26 ]
De service van BMW Den Haag viel me wel wat tegen, maar kan ook aan mij liggen (t-shirt - jeans - Airmax) 
Over 7k km gaan we iig eens kijken of Kalfsbeek wel de ervaring bied die bij het merk zou horen, en anders na de Premium Selection lekker naar de specialist
Over 7k km gaan we iig eens kijken of Kalfsbeek wel de ervaring bied die bij het merk zou horen, en anders na de Premium Selection lekker naar de specialist
Nee, dat zie je verkeerd. BMW levert remblokken gemaakt door Pagid, Textar, Ate, et cetera en die moeten voldoen aan minimale eisen en dan mag er een BMW logo op. Diezelfde merken leveren ook producten volgens dezelfde afmetingen, maar hoeven onder eigen naam niet te voldoen aan de eisen van BMW, ergo goedkoper. En als je het echt nog niet gelooft... BMW maakt ook nog steeds zelf remschijven. Niet alles komt van toeleveranciersAccident schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:04:
https://www.bmwgroup-werk...logien/bremsscheiben.html
Verdiep je ook maar eens in BMW OE, OEM en aftermarket en ja natuurlijk... de gebruikers van aftermarket zullen je altijd op de mouw spelden dat alles hetzelfde is en alles komt uit China en weet ik veel nog meer.
[ Voor 12% gewijzigd door CreativeS op 14-07-2021 19:11 ]
Die schijven lijken op die van mij, ik geloof je
Begrijp wat je schrijft, maar verschil blijft toch wel groot
Begrijp wat je schrijft, maar verschil blijft toch wel groot
[ Voor 5% gewijzigd door Accident op 13-07-2021 19:27 ]
Wat een prijzen zeg voor die schijven
De normale 300mm schijven die onder mijn Z3 gaan kosten 5 tientjes per stuk bij Autodoc. En dan heb ik het over ATE Powerdisc oftewel OEM+. De schijven die er nu onder zitten zijn tweedelige 325mm floating discs die ook voor de E46 M3 gebruikt worden, die moet ik bij BMW zelf bestellen en kosten dan €170 per stuk. Maar dat is dus niet het spul dat je zomaar op een normale BMW zult aantreffen. Dat ze dan €200 durven te vragen voor een schijf van een 'gewone' Z4 is lichtelijk van de pot gerukt IMHO.

De normale 300mm schijven die onder mijn Z3 gaan kosten 5 tientjes per stuk bij Autodoc. En dan heb ik het over ATE Powerdisc oftewel OEM+. De schijven die er nu onder zitten zijn tweedelige 325mm floating discs die ook voor de E46 M3 gebruikt worden, die moet ik bij BMW zelf bestellen en kosten dan €170 per stuk. Maar dat is dus niet het spul dat je zomaar op een normale BMW zult aantreffen. Dat ze dan €200 durven te vragen voor een schijf van een 'gewone' Z4 is lichtelijk van de pot gerukt IMHO.
Nu is het wel zo dat veel schijven tegenwoordig van meerdere metalen samengesteld zijn ook op 'normale autos'.MadMarky schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:09:
Wat een prijzen zeg voor die schijven![]()
De normale 300mm schijven die onder mijn Z3 gaan kosten 5 tientjes per stuk bij Autodoc. En dan heb ik het over ATE Powerdisc oftewel OEM+.
Dus ook bij een e89 zie je dat de kern van de schijf uit aluminium is bij de zwaarder gemotoriseerde varianten. Welliswaar niet semi floating zoals bij een m3 het geval is maar toch.
Dat is natuurlijk een veel duurdere productiemethode dan de volledig gietijzeren schijven van de z3 dus je kan het niet helemaal vergelijken.
Dat ziet er dan zo uit (en ze kunnen ook vrij groot zijn, tot 348mm, wat groter is dan van een e46 m3):

Trouwens, de BMW stealerprijs van een 325mm M3 voorschijf is € 302 incl. btw.
De voorschijf van ee e89 35IS (348mm) is € 268 bij de stealer.
Dus dat ligt wel enigzins in lijn met elkaar. Beide duur vergeleken met de after market/3rd party suppliers.
Al zijn er, als ik op de productfoto's afga, in de aftermarket ook exemplaren te vinden die geheel uit gietijzer zijn terwijl hun bmw equivalent wel die alu kern heeft, dus dat is zeker een puntje om op te letten.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2021 23:12 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Mijn BMW is opeens verdwenen uit mijn BMW app en ik moet de auto opnieuw toevoegen. Ik zie hem wel gewoon als ik inlog op de website van myBMW.. dat is raar. Iemand wel eens gehad?
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
ah top! ik ging even checken hoe of wat maar vooral NIET Op het garage icoon links boven in drukken (iOS app) dan ben je instant je auto kwijthmr schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:22:
Mijn BMW is opeens verdwenen uit mijn BMW app en ik moet de auto opnieuw toevoegen. Ik zie hem wel gewoon als ik inlog op de website van myBMW.. dat is raar. Iemand wel eens gehad?

Gisteren is er een nieuwe iOS versie live gezet die deze bug bevat.. Tijd om negative reviews te schrijven!
Ik denk dat dit met de nieuwe app te maken heeft en dat ze de oude backend/ apis hebben gedropt. Auto is op de website nog wel te vinden maar de oude connected drive website is ook weg. bedienen van de auto op afstand gaat nu niet via de website
Feedback sturen lijkt wel te werken
:strip_exif()/f/image/gYOK1hsybrRSWl8En3unnrPY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door gekke-gerrit op 13-07-2021 23:45 ]
Inderdaad een aluminium kern, dat is het idee achter die semi-floating constructie. Scheelt ruim 1,5 kilo per schijfmr_petit schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:49:
[...]
Al zijn er, als ik op de productfoto's afga, in de aftermarket ook exemplaren te vinden die geheel uit gietijzer zijn terwijl hun bmw equivalent wel die alu kern heeft, dus dat is zeker een puntje om op te letten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lbSj3OU1oxlznWGc5GHux6iL.jpg?f=user_large)
Dat BMW een schijf met alumium kern op meer modellen toe past snap ik best uit gewichtsoogpunt, maar volgens mij is de E89 van @Mystic Spirit geen 35is toch?
Ik weet niet wat voor e89 hij heeft. Maar niet alleen de 35is heeft een alu kern in de voorremschijf.MadMarky schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:41:
[...]
maar volgens mij is de E89 van @Mystic Spirit geen 35is toch?
Afaik alles vanaf 330mm heeft die kern, dus volgens mij 28i en hoger.
Die 330mm versie met alu kern kost €203 bij de stealer, dus die zal hij wel hebben. (dus dan rijdt hij rond in een 28i of 30i)
De volledig stalen 300mm remschijf voor kost € 123 bij de stealer.
De vraag is natuurlijk ook nog of een ATE powerdisc 'OEM+' is.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 14-07-2021 01:52 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Ik kon bij de E46 de slijtindicator ook laten zitten. Bij de F11 kreeg ik na een paar honderd km alsnog een mooie rode foutmelding toen ik de indicator hergebruikte. Dus voor die paar euro extra zou ik die wel vervangen.RAAF12 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 01:37:
Met een schuifmaat opmeten dat doet de APK keurmeester ook als die dun is. Versleten remblokken kan je ook zien. Als je doorrijd kost het je ook vaak een slijtage indicator en/of reset in de boordcomputer. Indicator slijt niet dan niet en kan je klemmend overzetten op hetzelfde merk. Ik doe het zelf en bestel via Amazon of in een duitse webshop. Maar als die garage zegt wat er versleten is kan je zelf eerst kijken. Op Yputube staan veel filmpjes oa. de zuiger terugdrukken in de cilinder. Als het eng vind op aan de remmen te sleutelen kan je altijd laten vervangen, een prijsopgave vragen kan altijd.
Nouja, het is wel iets meer verschil.Mystic Spirit schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:14:
Bedankt voor de adviezen allemaal![]()
Ik was voor m'n F11 laatst per as 250 euro aan materiaal kwijt (ATE). Ik heb in het verleden al eens een inbusbitje in een maatje moeten halen dat ik niet had liggen en een dop 18. Dat is het enige dat ik aan speciaal gereedschap nodig had. En daar heb ik met een zaterdagochtendje 2,5u rustig aan klussen tov jouw prijsopgave dus 500 euro verdiend. De achterschijven zaten muurvast en kostten meer moeite, maar ook dat was met 6u klaar. Alsnog tov jouw prijs 80 euro netto per uur verdiend.
Het uurloon in jouw prijsopgave is inderdaad netjes, maar dat compenseren ze wel fors met de onderdeelprijzen.
Bedienen via de website is al enige tijd eruit gehaald, zo vertelde support mij een half jaar geleden.gekke-gerrit schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:33:
[...]
Ik denk dat dit met de nieuwe app te maken heeft en dat ze de oude backend/ apis hebben gedropt. Auto is op de website nog wel te vinden maar de oude connected drive website is ook weg. bedienen van de auto op afstand gaat nu niet via de website
Zitten bij de nieuwere BMW's nog boekjes? Ik ben wat aan het rondkijken voor een M140i xDrive (na 2017 update, niet te veel km's) en deze komen nauwelijks online. Wat er al online komt is vaak import, dus extra aandacht. Hier is vaak netjes een foto gemaakt van het infotainment scherm waar het onderhoud op staat, maar ik vroeg me ook af of er nog boekjes bij zitten tegenwoordig?
Ik heb een boekje maar daar wordt geen onderhoud in genoteerd door de dealer.TheBrut3 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:54:
Zitten bij de nieuwere BMW's nog boekjes? Ik ben wat aan het rondkijken voor een M140i xDrive (na 2017 update, niet te veel km's) en deze komen nauwelijks online. Wat er al online komt is vaak import, dus extra aandacht. Hier is vaak netjes een foto gemaakt van het infotainment scherm waar het onderhoud op staat, maar ik vroeg me ook af of er nog boekjes bij zitten tegenwoordig?