ColeJ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:53:
Hier ook een 1 serie rijder, de 116i F20 uit 2014. Uiteraard ben ik bekend met de problemen van het THP blok maar die heb ik nog 0.0 ondervonden. Ik heb de auto 3 jaar geleden gekocht met 68xxx op de teller en deze staat nu op 105xxx. Het is wel zo dat ik iedere 15xxx olie en filter (zelf) vervang. Tevens bij 100xxx heb ik zelf de bougies en remblokken vervangen. Dit zijn uiteraard allemaal slijtageonderdelen en had ik bij ieder andere auto ook gehad.
Bij een kilometerstand van 72xxx heb ik de auto laten chippen en heeft hij nu ~205pk. Echt een wereld van verschil en wat een heerlijke wagen. Met betrekking tot de opties zou ik zeker kiezen voor xenon, climate control, sportstoelen en 18 inch (origineel BMW velgen). Het grote scherm vind ik altijd een discussiepunt.. ja het is mooier maar in mijn optiek nog steeds weinig zinvol. Een scherm heeft pas zin als er Apple Carplay oid op kan. Al het standaard navigatiespul van auto's is hopeloos ouderwets in vergelijking met Flitsmeister oid.
Ohja en het M stuur... die zet ik er persoonlijk niet in. Die wordt er toch weer uit gejat

Dat is precies waar ik achter probeer te komen. Komen de problemen bij 1 op de 10 blokken voor, of is het bij 1 op de 100.000.
En is er een recall geweest of zijn er after market onderdelen op de markt gekomen die het euvel oplossen.
Dat zijn dan dingen waar ik bij het uitzoeken een geschikt exemplaar rekening mee kan houden.
Of juist van de prijs af kan proberen te krijgen wanneer dit nog gedaan moet worden.
Daarnaast is en blijft het natuurlijk een gebruikte auto. Dan is ook nog een model waar de kans dat er sportief mee gereden is aannemelijk aanwezig.
Daarnaast gaan autos van 6-10 jaar gewoon onderhoud nodig hebben, dat is ook een gegeven en vind ik ook niet bezwaarlijk.
Een redelijk deel van de slijtage delen bij m'n huidige auto doe ik ook zelf het onderhoud aan. Vorig jaar nog de remschijf, klauw, remleiding en achter veren zelf vervangen. Dag werk maar scheelt een flinke smak geld.
Cid Highwind schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:04:
[...]
Ik zou ze even proberen. Ze zijn behoorlijk breed en soepel, maar de verlengde zitting is erg fijn en de wangen zijn ook wat steviger. Het hele "sport" gedeelte is behoorlijk overdreven en puur marketing, enkel dat je de wangen compleet op kunt blazen om jezelf klem te zetten zou je zo kunnen interpreteren. Ik heb ze echter vooral als erg comfortabel ervaren en ergonomischer dan de standaard stoelen. Ter referentie: Als BMW ze nog zou leveren in de nieuwe 3-Serie had ik nu geen C-klasse gereden.
Een handmatige airco is voor mij typisch A-segment. Dat zou ik in een BMW gewoonweg niet meer verwachten, maar als je daar mee kunt leven is dat natuurlijk volledig in orde. Ik wilde het vooral even aanstippen indien het je zelf nog niet wat opgevallen
Verder vind ik dat de 1-Serie best wat leuke opties biedt voor het interieur. Dit is het standaard goedkope grijze plastic, nog niet eens het aluminium wat met de sport-line bijvoorbeeld standaard kwam. Wat ook opvalt is dat er nog niet eens tweeters verbouwd zijn in de deurstijlen, dan betreft het waarschijnlijk het basissysteem. Een goede optie wanneer je graag met 5€ dopjes van de Action muziek luistert via je telefoon. Maar als je verwacht dat een merk als BMW standaard al fatsoenlijk geluid levert kom je bedrogen uit.
Het M-Sport stuur had je al genoemd als niet boeiend, bij een handbak komt deze echter wel met een "sportief pookje"

Deze ligt echt lekker in de hand, al is dat waarschijnlijk iets wat zich heel makkelijk naderhand nog laat wijzigen.
Succes verder met de keuze natuurlijk, het blijft een model naar m'n hart. Jammer dat ze hem zo niet meer bouwen.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting!
Van de stoelen zal ik inderdaad eens moeten gaan uitproberen. Doorgaans zijn sportstoelen voor mij een no go met een V-frame lichaam waardoor ik met het gevoel zit dat m'n schouders ieder moment uit de kom kunnen vliegen (helaas gebeurt dat ook regelmatig, maar niet bij het zitten).
Ga sowieso proberen een testrit te doen in zowel de 116i als een 120i om het verschil in vermogen te ervaren. Dan zal er ook hopelijk ergens een sportstoel tussen zitten.
Ben ondertussen wat aan het uitzoeken welke opties er destijds waren en in welke pakketen zodat ik ook weer wat gerichter cq met wat meer voorkeur kan gaan zoeken.