Noxa schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:04:
Gisteren bij een mooie occasion wezen kijken. BMW 325i uit 2005. Echter bij proefrit een hele batterij aan storingen. ABS waarschuwing, bandenspanning sensor storing en na een paar km werd het nog niet echt warm in de auto. 2 Tellen later een waarschuwing dat de motor te warm werd met uiteindelijk een rode waarschuwing.
Ik heb niet veel verstand van auto's dus wellicht hier meer info. Is dit bij voorbaat een lekker links laten liggen auto, of is er een easy fix voor dit probleem en is het misschien toch de moeite waard?
Tenzij je het model kan dromen en uit hebt kunnen lezen, laten staan. Vooral het niet warm worden en daarna te warm worden is zo'n beetje de grootste rode vlag die je kan krijgen. Dit kan motorschade betekenen, met in het ergste geval een kromme kop.
Hier gaat project BMW Cabrio rustig verder.
Sinds de laatste update uit november heb ik de volledige kabelboom uit de auto gehaald, of eigenlijk de 6 kabelbomen. In de E36 heb je namelijk een motorkabelboom, voorste kabelboom, achterste kabelboom, in ieder portier een kabelboom en een kabelboom voor de audio.
En uitgelegd zijn het best ingewikkelde dingen:

Dit is de achterste kabelboom, inclusief de audioboom waar eigenlijk alles op aangesloten zit dat in de cabine zit (op de airco na), dus stoelen, airbags, achterlichten, etc. Dit is de meest complexe.

De voorste kabelboom, met zekeringenkast, koplampen, airco, abs, etc.
En om alles te beschermen gedurende het project, netjes per boom in een tas verpakt:
Ikea-tassen zijn hier echt ideaal voor. En alles bij elkaar weegt dit dus 35kg
En nu is het interieur dus leeg:
Ook de gevreesde krukasbout van de M52-motor is los:

Waarom gevreesd? De bout wordt met 400Nm aangetrokken (wat al heel veel is) en om hem los te halen is nog veel meer kracht nodig. Het hoekijzer op de foto was nodig om de krukas tegen te houden, de bout heb ik losgetrokken met een wringijzer waar een buis van 1,5 meter overheen geschoven was. En vervolgens met veel beleid losgetrokken.
Als laatste dingetje, onlangs op de sloop nog een speciaal bedieningspaneel voor de airco gescoord:

De cabrio heeft al de volautomatische airco, maar deze unit heeft de extra optie van automatische recirculatie (zie het recirculatieknopje rechts). Die werkt met een sensor achter de grill en als er teveel verontreiniging in de lucht zit (denk aan zware dieselwalmen), dan schakelt de airco automatisch over op recirculatie. Een beetje nutteloos in een cabrio die straks vrijwel alleen nog open gebruikt zal worden, maar in het kader van hoe meer opties hoe beter, komt deze er straks in

Samen met deze unit ook de volledige kabelboom voor stoelverwarming (zit er nu nog niet in) meegenomen om in te bouwen.
Ik ben nu nog vooral op zoek naar PDC en een fabrieksoriginele afneembare trekhaak voor de cabrio.
Inmiddels sta ik op het punt om de motor en versnellingsbak uit de cabrio te gaan halen en dat betekent dat de carrosserie op reis mag. Vanwege wat persoonlijke omstandigheden (waaronder alle beperkingen door de corona) is dat nu even uitgesteld, maar ik hoop hem in maart of april weg te kunnen brengen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier