Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 668 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Prulleman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Nee, dat mag niet. Misschien dat het gedoogd wordt... Maar het slaat natuurlijk nergens op. Als de profs dit doen wordt de weg afgezet of rijden motoren vooruit
Wij rijden met de club (5 groepen) elke zondag over de weg met volgauto. Dat is in Vlaanderen en Duitsland toegestaan en in het verkeer telt het peloton als 1 voertuig. Derhalve ook gangbaar in Brabant en Limburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:18
CedricD schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:44:
[...]

Een zadeltasje met daarin:
  • 1 ventielverlenger
Was da dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon 73 op 26-01-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:52
Gok een verloopnippel van Frans naar gewoon ventiel? :S
Jpjedi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:01:
[...]

Wij rijden met de club (5 groepen) elke zondag over de weg met volgauto. Dat is in Vlaanderen en Duitsland toegestaan en in het verkeer telt het peloton als 1 voertuig. Derhalve ook gangbaar in Brabant en Limburg.
Maar dus niet toegestaan, mits je Nederlands Brabant en Limburg bedoelt.

[ Voor 51% gewijzigd door Maarten_E op 26-01-2020 22:28 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:00
Maarten_E schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:27:
[...]

Nee joh. Het is ver hip om met hoge velgen te rijden maar de meeste binnenbanden hebben een te kort ventiel om door het gat naar buiten te kijken. Met een ventiel verlenger verleng je het ventiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
Holkers schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Nee joh. Het is ver hip om met hoge velgen te rijden maar de meeste binnenbanden hebben een te kort ventiel om door het gat naar buiten te kijken. Met een ventiel verlenger verleng je het ventiel..
Oja tuurlijk, was ik even vergeten dat die ook bestaan! Klinkt logisch inderdaad.
Ik ben niet hip, daarom zie je mij ook niet met hoge velgen rijden. :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Maarten_E schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:27:
[...]

[...]

Maar dus niet toegestaan, mits je Nederlands Brabant en Limburg bedoelt.
Meeste clubs in NL Brabant en Limburg doen dat toch, rij op zondagochtend maar eens rondje rondje Oesterdam. Naast BE clubs ook veel NL clubs. Komen er eigenlijk nooit tegen die op fietspad rijden omdat dat levensgevaarlijk is met peloton. Wordt gedoogd en er rijdt bij ons (trappistentrappers Wernhout/Zundert) zelfs een wout mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:54
Holkers schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Eerder voor het geval ik al eens platgevallen ben en als niemand van de groep nog een binnenband bij zich heeft met lang ventiel :) (of om anderen te helpen in dezelfde situatie).

Velgen zijn trouwens maar 45mm hoog, valt dus nog mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:34
Jpjedi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:35:
[...]

Meeste clubs in NL Brabant en Limburg doen dat toch, rij op zondagochtend maar eens rondje rondje Oesterdam. Naast BE clubs ook veel NL clubs. Komen er eigenlijk nooit tegen die op fietspad rijden omdat dat levensgevaarlijk is met peloton. Wordt gedoogd en er rijdt bij ons (trappistentrappers Wernhout/Zundert) zelfs een wout mee.
Het niet toegestaan gaat vooral om de volgauto. Dat is in Nederland namelijk niet toegestaan. Het fietsen over de weg ook niet natuurlijk ;)

Wij fietsen met onze club ook op de weg ipv het fietspad op de nodige plekken. Zelf ben ik daar niet altijd even blij mee maar voor onze veiligheid denk ik dat het alsnog veiliger is op de weg. Levensgevaarlijk vind ik het echter niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
la_fusion schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:51:
[...]

Het niet toegestaan gaat vooral om de volgauto. Dat is in Nederland namelijk niet toegestaan. Het fietsen over de weg ook niet natuurlijk ;)

Wij fietsen met onze club ook op de weg ipv het fietspad op de nodige plekken. Zelf ben ik daar niet altijd even blij mee maar voor onze veiligheid denk ik dat het alsnog veiliger is dan op de weg. Levensgevaarlijk vind ik het echter niet ;)
Geen idee hoe je dat voor je ziet? Onze B groep waar ik in rij is meestal 25-40 man (splitsen bij 20) en wij rijden 34-36 gem. Onze A groep (wedstrijdrijders) van man of 20 komt regelmatig met 40gem terug. De overige groepen CDE allemaal 25-35 man met lagere gemiddeldes. Elke groep gevolgd door bus met zwaailicht. Als je dat op zondagochtend over fietspaden gaat jagen dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
in belgie mag het inderdaad:
https://wegcode.be/wettek...s/kb/wegcode/217-art43bis

kon zo snel niks vinden over NL, enkel dat ze in 2010 van plan waren iets vergelijkbaars in de voeren om problemen op het fietspad te voorkomen.

Ik heb vooral vraagtekens bij de noodzaak om met dit soort grote groepen te rijden.. (los van het feit dat je gemiddelde waarschijnlijk meer dan 5 km/u hoger ligt in een grote groep).

Naar mijn idee kan je veel beter gewoon in kleine groepjes van een man of 5 rondrijden. dan kan je tenminste een beetje anticiperen op het verkeer om je heen. Lijkt me erg positief voor het imago van wielrenners.... Een peleton van 30 man is gewoon veel te log om te anticiperen. Als medeweggebruiker kan ik daar nog enigzins begrip voor opbrengen omdat snap hoe het werkt.. anderen zullen simpelweg gewoon enorm geirriteerd zijn. (en ook wel een beetje terecht naar mijn mening).

Als je 300 watt trapt voor een gemiddelde van 33km/uur in een groepje van 5 of 300 watt voor een gemiddelde van 40km/u in een peleton.. je krijgt dezelfde training.

(maar misschien mis ik wat.. ik doe meer solo MTB, dus ik ben zo'n beetje het tegenovergestelde van een clubwielrenner)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 19:31
Jpjedi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Geen idee hoe je dat voor je ziet? Onze B groep waar ik in rij is meestal 25-40 man (splitsen bij 20) en wij rijden 34-36 gem. Onze A groep (wedstrijdrijders) van man of 20 komt regelmatig met 40gem terug. De overige groepen CDE allemaal 25-35 man met lagere gemiddeldes. Elke groep gevolgd door bus met zwaailicht. Als je dat op zondagochtend over fietspaden gaat jagen dan zijn de gevolgen niet te overzien.
En exact dit zorgt voor het onbegrip en de irritatie bij medeweggebruikers. De weg wordt geclaimd, liefst zo breed dat achteropkomend verkeer niet kan inhalen, kruisingen en rotondes worden recht overgestoken ipv het fietspad te gebruiken en als de eerste door is, meent de rest te mogen/kunnen volgen, ongeacht verkeerslicht of voorrangsregel.

Niks persoonlijks verder tegen jou hoor :) Het enige wat ik wil aangeven is dat zo'n groep die zijn eigen regels meent te kunnen bepalen en afdwingen (die auto met zwaailicht werkt tenslotte ook deels intimiderend), de oorzaak is dat wielrenners er bij veel mensen slecht op staan. En daar heb je vervolgens als individueel rijdende wielrenner ook last van, want 'daar heb je er weer zo een'.

Ik gun ieder zijn hobby en zit zelf ook graag op de fiets, maar laten we respect voor elkaar blijven tonen en ons aan de regels houden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:27
wisselwerking schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:38:
Ik heb nog nooit gehad dat er iets uit de achterzak valt, zelfs niet met mountainbiken (terwijl ik rustig overal vanaf spring). Dus een beetje vertrouwen in hebben.
Mijn telefoon wil nog wel eens uit m'n achterzak vallen tijdens een sprint. Heeft al 2-3x het afval gekust bij 50 km/u+ en inmiddels dus ook al wat littekens aan overgehouden.

Verder kun je alles prima in je achterzakken hebben voor ritten tot een uur of 6-8 (onderweg is er dan vaak ook wel iets te krijgen). Ik heb geen zadeltas meer, maar zo'n etui van Rapha met daarin een multitool, bandje, plakkers, cash en co2 pomp. Ik vergat steeds mn zadeltasje over te zetten (ook als heb ik zo'n ICS systeem van Fizik) als ik op m'n winterfiets ging en nu stop ik deze gewoon samen met mijn telefoon achterin zodat die ook goed vast zit.

Daarnaast een jerseypocket voor regenjack en de ander voor gelletjes/banaantjes/bolletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
coelho schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:19:
[...]

En exact dit zorgt voor het onbegrip en de irritatie bij medeweggebruikers. De weg wordt geclaimd, liefst zo breed dat achteropkomend verkeer niet kan inhalen, kruisingen en rotondes worden recht overgestoken ipv het fietspad te gebruiken en als de eerste door is, meent de rest te mogen/kunnen volgen, ongeacht verkeerslicht of voorrangsregel.

Niks persoonlijks verder tegen jou hoor :) Het enige wat ik wil aangeven is dat zo'n groep die zijn eigen regels meent te kunnen bepalen en afdwingen (die auto met zwaailicht werkt tenslotte ook deels intimiderend), de oorzaak is dat wielrenners er bij veel mensen slecht op staan. En daar heb je vervolgens als individueel rijdende wielrenner ook last van, want 'daar heb je er weer zo een'.

Ik gun ieder zijn hobby en zit zelf ook graag op de fiets, maar laten we respect voor elkaar blijven tonen en ons aan de regels houden.
Tja daar sta ik toch anders in, hier in de grensregio heeft elk dorp van 6 huizen wel 3 wielerverenigingen. Als die op fietspaden gaan rijden, met 20x5 groepjes of 5x20 groepjes, wordt het een levensgevaarlijke puinhoop en ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit gewaardeerd gaat worden door overige weggebruikers.

Op de weg leidt dit zelden tot irritatie, als er per seizoen 3x geclaxonneerd wordt dan is het veel maar dat heeft wellicht ook met de streek te maken. Westbrabantse/Vlaamse wielercultuur geeft ook veel begrip van overige weggebruikers. Kan niet anders zeggen dan dat het altijd vlekkeloos verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jpjedi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:31:
[...]

Tja daar sta ik toch anders in, hier in de grensregio heeft elk dorp van 6 huizen wel 3 wielerverenigingen. Als die op fietspaden gaan rijden, met 20x5 groepjes of 5x20 groepjes, wordt het een levensgevaarlijke puinhoop en ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit gewaardeerd gaat worden door overige weggebruikers.

Op de weg leidt dit zelden tot irritatie, als er per seizoen 3x geclaxonneerd wordt dan is het veel maar dat heeft wellicht ook met de streek te maken. Westbrabantse/Vlaamse wielercultuur geeft ook veel begrip van overige weggebruikers. Kan niet anders zeggen dan dat het altijd vlekkeloos verloopt.
20x5 komt echt heel anders over dan 5x20 (en is praktisch gezien ook totaal wat anders). En geloof me, als je lekker in het peleton zit, krijg je echt niet alle irritaties mee van je medeweggebruikers... (zoek voor de grap maar eens op wielrenners op dumpert..)

Het gaat er bij mij met name om dat je in een peleton je niet/moeilijk kan aanpassen en er dus vanuit gaat dat de rest van het verkeer zich aan jullie aanpast om ongelukken te voorkomen. Dit dwing (zonder dat je er recht op hebt imo) je af door in een grote groep te gaan rijden en voorkom je door met kleinere groepjes te rijden (stuk socialer)

Maar het zal wel iets met gewoontes en tradities te maken hebben die in dit land erg moeilijk te veranderen zijn..

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik vind het maar niets van die grote groepen wielrenners. Hier in Nijmegen heb je ook twee of drie van die verzamelclubjes die zichzelf iets te serieus nemen. Ja het is tof om hard te fietsen maar nee je bent niet met een wedstrijd bezig. Je dient je aan verkeersregels te houden en dat is gewoon lastiger om te doen in peloton dat doorraast, je trekt als individu sneller aan de rem dan als groep.

Overigens zijn de meeste van deze amateurs echt niet zo bedreven in sturen en fietsen dat het veilig is om ertussen te fietsen. Ik ben twee keer mee geweest met zo'n groep en vond het bijna levensgevaarlijk. Ik ben zelf natuurlijk ook maar een recreant en voel me veel prettiger in kleine groepjes met een paar vrienden dan in een testosteron gevoedde kudde.

edit: ik weet overigens van kennissen die in het Limburgse Heuvelland wonen dat wielrenners in het algemeen een enorme ergernis zijn. Het zijn daar in de zomermaanden zo veel dat, ook wanneer ze zich netjes gedragen, je met de auto nauwelijks nog wegkomt of ontspannen kunt rijden door de kleine straatjes en dorpen.

[ Voor 17% gewijzigd door SirLenncelot op 27-01-2020 12:33 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Jpjedi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Er stond een enkele keer dan teveel in mijn bericht ;-)
SirLenncelot schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:31:
Ik vind het maar niets van die grote groepen wielrenners. Hier in Nijmegen heb je ook twee of drie van die verzamelclubjes die zichzelf iets te serieus nemen. Ja het is tof om hard te fietsen maar nee je bent niet met een wedstrijd bezig. Je dient je aan verkeersregels te houden en dat is gewoon lastiger om te doen in peloton dat doorraast, je trekt als individu sneller aan de rem dan als groep.

Overigens zijn de meeste van deze amateurs echt niet zo bedreven in sturen en fietsen dat het veilig is om ertussen te fietsen. Ik ben twee keer mee geweest met zo'n groep en vond het bijna levensgevaarlijk. Ik ben zelf natuurlijk ook maar een recreant en voel me veel prettiger in kleine groepjes met een paar vrienden dan in een testosteron gevoedde kudde.

edit: ik weet overigens van kennissen die in het Limburgse Heuvelland wonen dat wielrenners in het algemeen een enorme ergernis zijn. Het zijn daar in de zomermaanden zo veel dat, ook wanneer ze zich netjes gedragen, je met de auto nauwelijks nog wegkomt of ontspannen kunt rijden door de kleine straatjes en dorpen.
Het ligt ook een beetje aan de groep waar je in rijdt. Zelf een aantal jaar geleden gestart in de B groep en kort daarna naar de A groep gegaan. Bij de A groep werd sneller gereden maar veel beter en netter dan in de B groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:22:
[...]

zeker allemaal met Strava open...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7TtHcnV.jpg

V.w.b. fietsen in groepen; ik ben zelf wegkapitein bij onze lokale toerclub. We fietsen gemiddeld met 20 man verdeeld over 2-3 groepen met snelheden van 28/31/33+. Over het algemeen vallen we niet in de categorie 'prof wielrennertje spelen', maar het is gewoon lastig om je met een hele groep altijd en overal aan de regels te houden.

Zoals je al aangeeft, het is vaak de snelste groep die het netste rijdt. Dat zijn over het algemeen de meer ervaren fietsers, die een beetje kunnen sturen, overzicht bewaren, anticiperen, weten dat een dorpskern niet de plek is om je maten pijn te doen etc. Het zijn vaak de wat minder getalenteerde renners die de drang hebben zich te bewijzen of simpelweg door onkunde/onwetendheid onhandige dingen doen (bijv. als kopman door oranje rijden).

Een hele bak verkeersfrustraties kunnen voorkomen worden door gewoon een rustige route uit te kiezen. Simpele dingen als je rondje rechtsom rijden scheelt vaak al dat je de binnenbocht kunt nemen op kruispunten/rotondes. Als wegkaptein kies ik op een snelle rit meestal voor vaste routes om verwarring te voorkomen, voor rustige tourrondjes op zondagmorgen zoeken we dan de mooie weggetjes en dan is er ook niemand die naar het gemiddelde kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 15:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

magic_nl schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:52:
Even een totaal andere richting. In plaats van nieuw kan ik een Batavus Tech Ali Team R (vergelijkbaar met http://link.marktplaats.nl/m1493447696 krijgen. Online kan ik er niet veel over vinden. Weet iemand meer info (leeftijd, kwaliteit, etc.)?
Mijn vader blij dat ik zijn oude fiets meegenomen heb. Had ie mooi een excuus om een nieuwe te kopen Afgelopen week hij een nieuwe gekocht. Dat is een Trek Domane SLR7 eTap geworden. Kan ie de komende jaren weer lekker op fietsen, en als ie het beu is haal ik ‘m wel op.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 22:23
CedricD schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:27:
Ik heb nog nooit gehad dat er iets uit mijn zakken is gekatapulteerd.
Hier ook al eens een mobieltje; ik reed bergaf een stukje onverhard en ineens was het zand mul geworden. Gelukkig viel mijn telefoon dus ook zacht ;)

Hier in de buurt ook af en toe van die grote groepen. Zelfs als ik zelf met een redelijk tempo solo rijd, voel ik me niet op m'n gemak; of ze me nu inhalen of tegemoet komen; er is er vaak nét eentje die te wijd uitwaaiert, auto's kiezen er dan maar voor om mij in de kant te drukken ipv het peloton, etc.

Probleem is dat in zo'n groep bijna niemand meer individueel lijkt te beoordelen wat veilig is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 15:45
Mistraller schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:17:
[...]

Hier ook al eens een mobieltje; ik reed bergaf een stukje onverhard en ineens was het zand mul geworden. Gelukkig viel mijn telefoon dus ook zacht ;)

Hier in de buurt ook af en toe van die grote groepen. Zelfs als ik zelf met een redelijk tempo solo rijd, voel ik me niet op m'n gemak; of ze me nu inhalen of tegemoet komen; er is er vaak nét eentje die te wijd uitwaaiert, auto's kiezen er dan maar voor om mij in de kant te drukken ipv het peloton, etc.

Probleem is dat in zo'n groep bijna niemand meer individueel lijkt te beoordelen wat veilig is.
Assos heeft daar wel handige zakken voor met zo'n flap die je over je telefoon doet waardoor hij er niet uit kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
Zijn hier ook mensen met ervaring in Chinese wielen/naven?
Ik zit namelijk met het volgende probleem; Nadat het leek alsof er een slag in de cassette zat had ik het vermoeden dat de lagers van de body stuk waren. Vervolgens de cassette en body gedemonteerd om het volgende tegen te komen:
https://imgur.com/a/1jEAMrU
Er lijkt een ring in het midden los te zitten? Heeft iemand dit eerder gehad met eventueel een oplossing?
Het betreffen volgens mij naven van het merk Chosen maar er staat nergens een naaf typenummer, enkel een typenummer op de body zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04-2024
Iemand ervaring met het merk Scott? En zo ja, bevalt dit en is het goeie kwaliteit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 03-08 15:51

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:43:
Iemand ervaring met het merk Scott? En zo ja, bevalt dit en is het goeie kwaliteit?
Annemiek van Vleuten rijdt erop... en ze is erg goed ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
Wat is makkelijker voor een beginner? Schijf of velgremmen? Ik hoor veel verschillende reacties erover :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:51:
Wat is makkelijker voor een beginner? Schijf of velgremmen? Ik hoor veel verschillende reacties erover :(
Dat zal afhankelijk zijn van je budget.
Als ik 1000 euro te besteden heb, dan kies ik voor velgremmen, heb ik 3000 euro te besteden dan kies ik voor schijfremmen.

De 'negatieve' reacties over schijfremmen zijn vaak van de wat conservatieve wielrenner. Deze sport is een hele conservatieve sport, zo heeft het jaaaaren geduurd voordat wielerprofs over zijn gegaan op schijfremmen. Tegenwoordig rijden ze (vrijwel) allemaal met schijfremmen.

Je kunt veel gedoseerder remmen, je hebt veel meer remkracht, de remrand van je (dure?) velgen slijt niet, bij een afdaling wordt er niets wat niet heet mag worden (velg?) heet, enz.

Ik heb al 15 jaar schijfremmen op mijn MTB en sinds 2 jaar ook op mijn racefiets. Zou niets anders meer willen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Galois Ik zit een beetje rond de 1300 euro nu te kijken, ik zie soms fietsen met en zonder schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:04:
@Galois Ik zit een beetje rond de 1300 euro nu te kijken, ik zie soms fietsen met en zonder schijfremmen.
In die prijsklasse zijn het vaak mechanische schijfremmen. Daar zou ik niet voor gaan.

Voor 1300 euro zou ik niet kijken naar schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Galois Ik was wel van het weekend bij een winkel langs geweest die had een cube attain sl met hydraulic schijfremmen.
Dat was deze: https://www.cube.eu/nl/20...ttain-sl-blackngrey-2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:14:
@Galois Ik was wel van het weekend bij een winkel langs geweest die had een cube attain sl met hydraulic schijfremmen.
Dat was deze: https://www.cube.eu/nl/20...ttain-sl-blackngrey-2020/
Dat is zeker een leuke fiets voor een mooie prijs. Cube staat bekend om zijn hoge prijs-kwaliteitverhouding. Voor deze prijs krijg je bv. geen Scott met deze afmontage (105 is helemaal prima!). De schijfremmen zijn zeker goed (lees de reviews er maar op na, zeer positief).

Als deze fiets (geometrie) goed bij je past, zal je er zeker geen spijt van hebben. Je krijgt heel veel voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Galois Merk je het als je cranks niet 105 zijn? Dat heeft de cube namelijk wel.

Nog een vraagje, als je een meer gerichte endurance bike neemt zoals de cube kan je uiteindelijk iets veranderen waardoor het stuur lager komt te zitten voor een meer race-achtige houding?

Die cube had ik wel bij een winkel gezien die iets verder weg is (niet veel verder dus maakt niet uit). Maar niet veel mensen over gehoord kwa service, misschien omdat het een kleinere winkel is in een dorpje.

Die andere winkel heeft vooral Scott of Canondale in mijn prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:25:
@Galois Merk je het als je cranks niet 105 zijn? Dat heeft de cube namelijk wel.

Nog een vraagje, als je een meer gerichte endurance bike neemt zoals de cube kan je uiteindelijk iets veranderen waardoor het stuur lager komt te zitten voor een meer race-achtige houding?

Die cube had ik wel bij een winkel gezien die iets verder weg is (niet veel verder dus maakt niet uit). Maar niet veel mensen over gehoord kwa service, misschien omdat het een kleinere winkel is in een dorpje.

Die andere winkel heeft vooral Scott of Canondale in mijn prijsklasse.
Je kunt waarschijnlijk wel ietsje lager gaan zitten als je de vulringen die hij standaard heeft er tussenuit haalt. Maar als niet-ervaren wielrennen denk ik dat je de endurance-geometrie wel zult waarderen hoor?

Je kunt niets veranderen aan de geometrie en aan de hoogte van je stuur weinig.

Geen idee wat het verschil in cranks is in de praktijk. Ongetwijfeld minder stijf, maar of je dat echt merkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-08 21:04
Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:51:
Makkelijker? Interessante vraag. Daar domme vragen niet bestaan ga ik hem zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Makkelijker, als in de mannier waarop je ze bedient? Dat maakt het geen verschil. De rem grepen zijn hetzelfde gevormd en worden op dezelfde manier bedient.

Makkelijker, als in onderhoud? Ja en nee. Schijfremmen heb je, als je zo goed laat bleeden en richten geen omkijken meer naar. Zo nu en dan je remblokken vervangen en klaar is kees. Met de minimale tools kun je deze klussen ook prima zelf. Velgremmen zijn qua onderhoud denk ik net zo invasief. Zo nu en dan nieuwe blokken en opnieuw afstellen. Beide klusjes doen (na wat ervaring) niet voor elkaar onder.

Makkelijker, als in gemak? Schijfremmen!! je steekt ze in je frame/voorvork, steekas er door en ze zitten atijd meteen goed. Dit in tegenstelling tot velgremmen waarbij je je wiel met een snelspanner vast zet en je wiel niet meteen kaarsrecht zit.

Makkelijker, als in stijfheid van je fiets? Schijfremmen! Ze zitten door middel van steekas superstrak in je frame. Snelspanners van wielen met velgrem hebben meer speling, ergo minder stijf.

Makkelijker, als in slijtage? Bij velgremmen slijten letterlijk de randen van je wielen. Na x aantal km's zijn je wielen op. Schijfremmen slijten alleen je remschijven, die zijn makkelijker te vervangen.

Makkelijker, als in remkracht in nat weer en afdalingen? Velgremmen remmen.... 1 tot 12 fiets lengtes later dan schijfremmen. Of je daar tevreden mee bent is aan jou.

Makkelijker, als in je spaarrekening? Tja... daar ga je. Een nieuwe fiets met schijfremmen kost je makkelijk een paar 100 Euro meer. Is dat het je waard? Dat ligt vooral aan je budget en enthousiasme denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Het is gewoon een topmerk, maar wel één van de minder bekende. Ik vind ze de laatste jaren echt een inhaalslag gemaakt te hebben met gave modellen en zou er serieus één overwegen (Scott Foil/Addict RC of Spark MTB).

Annemiek doet het er ook wel aardig op.

@Galois "De remrand van je (dure) velgen slijt niet" vind ik zo'n non-argument die zeker geen hout slaat bij beginners. Ik ben een veelfietser door weer en wind en ben nog nooit in de buurt geweest van een remrand op te rijden en ik kan je naast DDX geen 5 personen noemen die ooit een wiel opgeremd hebben.

Ook slecht weer vind ik een non-argument. Het kan een keer voorkomen dat je in een bui terecht komt (maar dat is <5% van de tijd), maar mijn mooie Zipp's hebben nog nooit regen gezien. Als ik een fiets van €3-5k+ koop ga ik die niet in slecht weer gebruiken, of hij nou discs heeft of niet.

Remmen in afdalingen (die ene week per jaar) overleef je ook wel zonder discs, dat lukte in de 100 jaar daarvoor ook. Nieuwe generatie carbon velgen ploffen niet meer en schijven hebben net zo goed kans op oververhitting.

Daarnaast is er altijd wel iemand in mijn fietsgroep bij de wie de schijven piepen en/of aanlopen, tot het punt dat ze met de auto opgehaald moeten worden (al 2x). Discs vergen meer onderhoud dan velgremmen en zijn gevoelliger voor afstelling. Daarnaast eten ze net zo goed (duurdere blokjes) dan velgremmen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Noem me conservatief, maar buiten specifieke doeleinden (woon-werk het hele jaar door bijvoorbeeld) zie ik hem niet zo.

[ Voor 58% gewijzigd door Ypuh op 29-01-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 10:51
Oelske schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:39:
Vervolgens de cassette en body gedemonteerd om het volgende tegen te komen:
https://imgur.com/a/1jEAMrU
Er lijkt een ring in het midden los te zitten? Heeft iemand dit eerder gehad met eventueel een oplossing?
Is dat een soort bus?
In de body zitten twee lagers geperst; één aan de spaakzijde en één aan de framezijde. Er kan een afstandsbus gebruikt worden om die twee lagers op afstand te houden. Kan dat hem zijn?
Op zich geen ongebruikelijke constructie. Maar normaliter zit dat allemaal klemvast tegen elkaar en blijft het lekker op zijn plek. Anderzijds: de bus wordt niet belast dus het is begrijpelijk dat er een zo goedkoop mogelijk stukje tinnef voor gebruikt wordt. Kun je hem weer axiaal cetreren? Dan kun je zo je as er weer doorheen schuiven.
Om terug te komen op je probleem: draaien die twee lagers soepel of zit er speling in? Zitten de lagers klemvast in de body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Noxa Dankje voor de uitleg.

@Ypuh Is Cube ook zo'n merk wat top is maar minder bekent?
Helaas was er geen medewerker beschikbaar vandaag die wat fietsen kon laten zien Scott/Canondale. Wel zelf even gekeken maar die man kon het de vorige keer wel goed uitleggen.

Als ik dan die fiets heb gezien maak ik de keuze tussen die en de cube attain sl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:05:

Helaas was er geen medewerker beschikbaar vandaag die wat fietsen kon laten zien Scott/Canondale. Wel zelf even gekeken maar die man kon het de vorige keer wel goed uitleggen.

Als ik dan die fiets heb gezien maak ik de keuze tussen die en de cube attain sl.
Cube is ook prima en wat ik eigenlijk iedere beginner aan kan raden. De topmodellen zijn doorgaans wat minder high-end, maar in de prijscategorieen onder de <€2.000 leveren ze doorgaans de beste value for money samen met Giant en Canyon.

De Attain SL is een allemansvriendje en past eigenlijk elke beginner goed. Voldoet ook wel aan alle moderne eisen/minimale recommended specs zoals hydraulische grepen, 11s en 28mm banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:05:

Cube is een heel bekend fietsmerk die voor een hele goede prijs, een goede fiets levert. Ze zijn dus vooral bekend om hun goede prijs/kwaliteitverhouding. Qua afmontage zijn ze ongeëvenaard. Maar goed, er zijn meer dan genoeg Scott fietsen die veeeeeeeel minder zijn dan sommige Cubes. Dus ook niet goed 1-op-1 te vergelijken. Maar voor 1300 euro krijg je meer fiets bij Cube dan bij Scott. Dat staat vast.

Scott is veel meer een merk dat we in de supermarkt een A-merk zouden noemen.

Dus de Cube is AH-melk, de Scott is Campina-melk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Galois En waar valt bijvoorbeeld canondale is dat rijtje is dat ook een soort 'a-merk' ?

Is de frame goed van cube kwalitatief gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:21:
@Galois En waar valt bijvoorbeeld canondale is dat rijtje is dat ook een soort 'a-merk' ?

Denk dat als je per se schijfremmen wilt, de Cube inderdaad één van de betere opties is voor jouw budget.

Cannondale is een 'A-merk', maar niet mijn smaak. Ze hebben doorgaans ook wat meer een race geometrie (langer en lager) wat niet echt beginner vriendelijk is.

A-merken moet je toch vooral zien als emotie hoor. Een Ferrari (=Pinarello) is een stuk mooier dan een Golf (=Cube/Canyon), maar uiteindelijk ligt er dezelfde motor in (=jij) en mag je er toch niet harder mee dan 130 in Nederland. De aller goedkoopste modellen van de A-merken (Pinarello, Cervelo, Specialized, Trek, Cannondale, Colnago etc.) lenen doorgaans echter bar weinig van hun higher end broers, dus dan betaal je puur voor de naam en bieden Cube, Giant, Canyon, Rose, Sensa etc. doorgaans een beter totaalplaatje.

Slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Het zijn dan eerder de onderdelen waar dan op beknibbelt wordt. Een Cannondale zal om de prijs te drukken goedkopere remmen, crankstel, zadel, banden etc. monteren om een concurrerende prijs aan Giant/Canyon/Cube te bieden. Dan blijft er nog maar weinig over van die A-status.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 29-01-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
DieAnder schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:01:
[...]

Is dat een soort bus?
In de body zitten twee lagers geperst; één aan de spaakzijde en één aan de framezijde. Er kan een afstandsbus gebruikt worden om die twee lagers op afstand te houden. Kan dat hem zijn?
Op zich geen ongebruikelijke constructie. Maar normaliter zit dat allemaal klemvast tegen elkaar en blijft het lekker op zijn plek. Anderzijds: de bus wordt niet belast dus het is begrijpelijk dat er een zo goedkoop mogelijk stukje tinnef voor gebruikt wordt. Kun je hem weer axiaal cetreren? Dan kun je zo je as er weer doorheen schuiven.
Om terug te komen op je probleem: draaien die twee lagers soepel of zit er speling in? Zitten de lagers klemvast in de body?
Bedankt voor je snelle reactie.
Het is inderdaad een soort huls, maar waar die vandaan komt? Het is een flinterdun stukje metaal. De lager aan de framekant zie ik duidelijk zitten, maar die aan de spaakkant is niet hetzelfde lijkt het?
Ik heb die huls weer in het midden gekregen (in die lege ruimte waar die nu ook zit) en de as er weer doorheen geduwd, maar nu lijkt de speling erger te zijn geworden. Kan het zijn dat dit het binnenste van de lager aan de spaakkant is (daar zie ik ook die gouden coating zitten).
De lagers zitten wel goed vast in de body. De speling lijkt ook te komen uit de kant van de spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:21:

Cannondale is net zo’n A-merk als Scott.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:50:
[...]

@Galois "De remrand van je (dure) velgen slijt niet" vind ik zo'n non-argument die zeker geen hout slaat bij beginners. Ik ben een veelfietser door weer en wind en ben nog nooit in de buurt geweest van een remrand op te rijden en ik kan je naast DDX geen 5 personen noemen die ooit een wiel opgeremd hebben.

Ook slecht weer vind ik een non-argument. Het kan een keer voorkomen dat je in een bui terecht komt (maar dat is <5% van de tijd), maar mijn mooie Zipp's hebben nog nooit regen gezien. Als ik een fiets van €3-5k+ koop ga ik die niet in slecht weer gebruiken, of hij nou discs heeft of niet.

Remmen in afdalingen (die ene week per jaar) overleef je ook wel zonder discs, dat lukte in de 100 jaar daarvoor ook. Nieuwe generatie carbon velgen ploffen niet meer en schijven hebben net zo goed kans op oververhitting.

Daarnaast is er altijd wel iemand in mijn fietsgroep bij de wie de schijven piepen en/of aanlopen, tot het punt dat ze met de auto opgehaald moeten worden (al 2x). Discs vergen meer onderhoud dan velgremmen en zijn gevoelliger voor afstelling. Daarnaast eten ze net zo goed (duurdere blokjes) dan velgremmen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Noem me conservatief, maar buiten specifieke doeleinden (woon-werk het hele jaar door bijvoorbeeld) zie ik hem niet zo.
Klopt... conservatief ;-)

Vroeger waste iedereen zich met een teiltje met water, nu douchen we allemaal. Ging het niet met een teiltje? Tuurlijk wel! 100 jaar daarvoor ging het ook allemaal goed 😊

In principe heb je natuurlijk gelijk hoor... denk dat als ik op een velgrem fiets, niet minder snel, minder lang kan fietsen of niet veilig beneden kom... klopt.
Maar wat ook klopt is dat schijfremmen beter remmen en een fijner gevoel geven (net zoals douchen fijner is, maar ik mijzelf ook met een teiltje na het fietsen kan wassen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Ypuh @Galois Kan een van jullie me wat meer vertellen over de banden van de Cube attain sl die ik eerder had gelinkt?

Zijn deze kwalitatief goed of is hier op bespaard.

Heeft die cube grote of kleine versnellingen? En waar kan ik dit aan zien?
Ik wil voor het grootste gedeelte op het plattenland rijden, maar ook in de bergen kunnen rijden als ik verder weg ga of op vakantie ga.

Alvast bedankt voor de informatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Galois Die teiltjes analogie gaat mij niet over de streep trekken :9. Doe mij maar de overjarige high-end frames en wielen met velgremmen die niemand meer wil. Je hebt dan een 3% mindere fiets voor 50% van de retailprijs. Op Marktplaats is een walhalla met jong gebruikte wielsets, groepen, frames etc. omdat hele volksstammen zonder discs het einde van de straat niet meer denken te kunnen halen, laat staan een berg af te dalen :+.

@Dizzy Mike De fiets heeft C-kwaliteit banden en een 50/34 cranstel met een 11-34 gatenkaas cassette, maar laat je daar vooral niet door tegenhouden. De eerste 5.000km lekker mee rijden en over 1-2 jaar gooi je er een nieuwe ketting, cassette en banden op voor zo'n €125,- en kun je weer 5.000km tegenaan.

De andere onderdelen zijn prima en het is vrij normaal om met de tijd wat dingen naar je hand te zetten zoals zadel, pedalen, stuur(tape) etc.

Hou er rekening mee dat je nog kleding/schoenen/pedalen/helm/bidonhouders/reservesetje/fietscomputer etc. nodig bent wat je ook minimaal €200 gaat kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 29-01-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Ypuh wat moet ik voor me zien met de banden "c merk" is dit kwa grip? Of slijtage.

Over die "gatenkaas" casette wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:19:
@Ypuh wat moet ik voor me zien met de banden "c merk" is dit kwa grip? Of slijtage.

Over die "gatenkaas" casette wat bedoel je daar precies mee?
Vooral rolweerstand en misschien lekbestendigheid. Qua slijtage zal het wel meevallen, dure banden hebben vaak wat zachter rubber en slijten misschien nog wel sneller.
Maar het is toch een slijtage deel dus niet blind op staren.

De cassette heeft grotere stappen dan een 11-25, je zal dus vaker net niet de juiste versnelling hebben. De een heeft er meer moeite mee dan de ander. Als je net begint weet je niet beter, dus ook niet druk om maken. Ook hier, tegen de tijd dat het versleten is weet je beter wat je wil.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@Prulleman betekent het dan dat 11/34 zwaardere versnellingen heeft dan 11/25 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dizzy Mike schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:52:
@Prulleman betekent het dan dat 11/34 zwaardere versnellingen heeft dan 11/25 ?
Nee.. grotere tandwielen achter (34 als grootste ipv 25) dat trapt lichter als je bergop moet, maar in Nederland zal je die nooit gebruiken. Om verdeeld over de 11 kransjes een verloop naar 34 te creëren, heb je grotere stappen om bij 34 te komen, op het vlakke kan je dus met een 11-25 vaker 1 tandje schakelen, waarbij je met de 11-34 al direct 2 tandjes tegelijk schakelt

11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
11-34: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Dizzy Mike in welk gebied ga je vooral fietsen? Denk namelijk dat je in zuid-Limburg als beginner wel graag lichter wilt kunnen trappen, dus achter groter willen kunnen. Bij de crank is dat andersom (kleiner is daar lichter) maar daar zie je minder verschil bij de instap-groepen.

En schijfremmen maken wel degelijk verschil in hoe het “voelt” om te remmen. Ik merkte het vooral goed toen ik van schijf terug naar velg ging. Maar je hebt het niet nodig. En in die categorie, Merckx deed alles op een stalen fiets, de motor ben je toch zelf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:59:
[...]
11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
11-34: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34
Naar mijn mening moet je ook rekening houden met welke snelheid je op het vlakke rijdt. Rond of onder de 30 km/h met een relatief hoge cadans gebruik je de 17 of 19 vnl. Dan heb je ook met de 11-25 gatenkaas en je hebt een aardig scheve kettinglijn.

Ben wel met je eens dat een 11-34 onzin is voor Nederland. Keuze voor een fiets met deze zou voor mij zijn vanwege de dan al aanwezig lange kooi.

Snap trouwens echt niet dat er voor recreanten niet meer keuzes zijn voor cassettes zonder bijv. de 11,12 en 13 kransjes. Weinig personen zullen deze in de praktijk gebruiken,

[ Voor 4% gewijzigd door pdukers op 30-01-2020 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Campagnolo heeft een 13-29 (https://www.bikester.nl/f...-cassettes-10/256865.html). Lijkt me inderdaad bruikbaarder dan een 11-25 voor een recreant die in Nederland wat heuvels fietst.

Ritzelrechnervisualisatie d'r bij:
check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Uiteindelijk ben ik toch weer terug bij een 11-23 polder cassette i.c.m. 50/34, mede omdat daar een 18 in zit.

Heb verschillende combi's gereden, waaronder 46/36 kettingbladen i.c.m. een 14/28 cassette op mijn crossfiets, maar die cassette was toch echt te licht voor de groepsritten met de club (de crossfiets is ook mijn winter/slechtweer fiets).

Een 12-25 lijkt me de ideale cassette voor Nederland als je geen volle sprints doet (dan is een 11t toch nog wel fijn). Daar zit de 18 ook in. De 18 is vrij schaars in cassettes en het is fijn om een extra tandje te hebben rond de sweetspot van 31-33 km/u bij ca. 90-95 omwentelingen (zie verzettentabel).

11-23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Bijkomend voordeel is dat je kettinglijn net iets fijner is bij een 12-25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-08 16:43
Ypuh schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:56:
Uiteindelijk ben ik toch weer terug bij een 11-23 polder cassette i.c.m. 50/34, mede omdat daar een 18 in zit.

Heb verschillende combi's gereden, waaronder 46/36 kettingbladen i.c.m. een 14/28 cassette op mijn crossfiets, maar die cassette was toch echt te licht voor de groepsritten met de club (de crossfiets is ook mijn winter/slechtweer fiets).

Een 12-25 lijkt me de ideale cassette voor Nederland als je geen volle sprints doet (dan is een 11t toch nog wel fijn). Daar zit de 18 ook in. De 18 is vrij schaars in cassettes en het is fijn om een extra tandje te hebben rond de sweetspot van 31-33 km/u bij ca. 90-95 omwentelingen (zie verzettentabel).

11-23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Bijkomend voordeel is dat je kettinglijn net iets fijner is bij een 12-25.
Misschien een domme vraag maar rijd je dan voor op je kleine of grote blad? Ik moet ook eens een nieuwe cassette kopen, sowieso omdat ik deze zomer naar Frankrijk ga, voor het eerste echte klimmetjes doen, maar ook omdat ik nu telkens schuine ketting heb met 11-28 en 50/34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53
Ik ga binnenkort mijn Canyon een grote beurt laten geven bij de LBS waar ik hem 2e hands gekocht heb: Salomo bikes. Na een tip van iemand in dit topic hem daar vorige zomer gekocht, top winkel! :).

Vraag: ik ga in juni de Stelvio en Mortirolo proberen op te fietsen. Nu mijn fiets een beurt krijgt, zou ik ook gelijk een andere cassette kunnen laten installeren.

Wat voor cassette adviseren jullie voor zulke steile bergen? Watt/kg is rond de 3,3 voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-07 07:25
Zo gister voor het eerst nieuwe fiets ketting vervangen en casette uit elkaar gehaald in een badje wasbenzine,helemaal gereinigd en terug gemonteerd.

2 dingen waar ik ff tegen aan liep.
Volgorde van casette is erg belangrijk!
Was het even kwijt dus dat was wel puzzelen.

En het pennetje van mijn shimano ketting weer erin ponzen... Jezus wat een geklooi vond ik dat zeg.

Dan gaat ie er scheef in.
Dan zit ie erin, maar is er geen speling meer op de schakel.

Het is uiteindelijk gelukt, maar hoop de volgende keer dat dit wat soepeler gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Smok3yNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:20:
Zo gister voor het eerst nieuwe fiets ketting vervangen en casette uit elkaar gehaald in een badje wasbenzine,helemaal gereinigd en terug gemonteerd.

En het pennetje van mijn shimano ketting weer erin ponzen... Jezus wat een geklooi vond ik dat zeg.

Het is uiteindelijk gelukt, maar hoop de volgende keer dat dit wat soepeler gaat.
Heb je zo'n speciaal (zwart) pennetje gebruikt waarbij je na ponsen de helft af moet breken of een orginele pen?
Afbeeldingslocatie: https://www.bakkerracingproducts.nl/media/catalog/product/cache/1/image/437x268/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/h/shi10_1.jpg

Als je een gewoon pennetje terug hebt geduwd is het niet de vraag of je ketting gaat breken, maar wanneer. Het antwood daarop is, op het verkeerde moment als je vol aanzet (in een sprint, hard optrekken of iets dergelijks). Als je geluk hebt dan breekt je ketting bij lage snelheid..
Ik heb het zelf gehad (jaren terug) toen ik flink aanzette uit een bocht op de MTB, het gevolg is dat je ineens geen weerstand hebt, je voet wegschiet, je stuur dubbel klapt en je op de grond ligt. Resultaat bij mij was een bult ter grote van een tennisbal op mijn knie en een lange pijnlijke wandeling naar de auto.

Dus doe je zelf een plezier en gooi deze ketting weg en monteer een nieuwe op de juiste manier :)

(iedereen die zegt dat dit wel kan rijdt nog met 7 speed, is niet sterk genoeg of moet nog even geduld hebben)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 30-01-2020 10:29 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Smok3yNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:20:

Tip: shimano heeft manuals waarin men heel goed de volgorde van de tandwielen en spacers beschrijft.
Bijvoorbeeld: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RACS001-03-ENG.pdf

Mbt de pennetjes ... gebruik een quick link! Je hebt de pons dan alleen nodig om een nieuwe ketting op de goede lengte te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Verona27 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Misschien een domme vraag maar rijd je dan voor op je kleine of grote blad? Ik moet ook eens een nieuwe cassette kopen, sowieso omdat ik deze zomer naar Frankrijk ga, voor het eerste echte klimmetjes doen, maar ook omdat ik nu telkens schuine ketting heb met 11-28 en 50/34.
In Nederland rij ik 90% van de tijd op het grote blad. Rij wel groot deel van de tijd in groepen en dan ligt het gemiddelde al snel 2-3 km/u hoger waardoor je wat beter uitkomt. Als ik alleen ben en windkracht 4 dan schakel ik nog wel eens naar het binnenblad.

11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28)
12-25 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25)

Kijk eens naar de verzettentabel om je verzet te berekenen. Als je ideale cadans 85 is en je voorblad een 50 dan:
- rij je met een 15t 35.63 km/u
- rij je met een 16t 33.41 km/u
- rij je met een 17t 31.44 km/u
- rij je met een 18t 29.69 km/u
- rij je met een 19t 28.13 km/u

- rij je met een 21t 25.45 km/u

De sweetspot ligt voor de meeste mensen dus ergens rond de 17/18. Bij een cadans van 90 zal dat ongeveer 1 km/u hoger zijn. Hou er rekening mee dat je kruissnelheid gemiddeld 2 km/u hoger ligt dan je gemiddelde. Dus als je ongeveer 30 gem. rijdt, zal je voornamelijk op de 16/17t rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 15:50

Flipmo

OMG !!

daarom heb ik op mijn cassette onlangs ook gewisseld.
Had toen ik de fiets kocht er een 11-32 op laten leggen, in combinatie met een lange slag derailleur.
met een cadans van 90 en zo rond de 32km/h gemiddeld verprong mijn cadans teveel met een versnelling hoger of lager. vaak naar de 82, of richting de 100.

Nu heb ik er een 12-25 opgelegd en is dat verschil veel kleiner, je cadans zakt of stijgt veel minder.

de 11-32 (met extra ketting en missing link ;) ) bewaar ik voor de klimritten dit jaar: Weekendje Luxemburg, Limburgs Mooiste, klimweekend in de Eifel met de club en de zomervakantie in Freiburg :)
Met de 12-25 zal ik vast ook wel bovenkomen, maar trap bult op liever met een hogere cadans dan dat ik stoempend boven moet komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Flipmo +1 Zo doe ik het ook.

Voor één dagje Limburg ben ik meestal te lui om cassette's te wisselen (vaak omdat ik er dinsdags achter kom dat ik vergeten ben de cassette terug te wisselen en dat 2-3 weken vol kan houden).

Het ligt ook een beetje aan het type rit wat je dan gaat doen. Heb je met vrienden afgesproken dat je het rustig aan gaat doen -wat vrij vertaald betekent we doen iedere klim wie als eerste boven is- dan kom je met 34x23 ook prima boven. Ben je van plan in het voorjaar de lange afstand van de AGR te doen, dan is het wel wijs om ff te wisselen.

Over het algemeen geldt hoe langer de rit/klimmen of rustiger het tempo, hoe eerder ik geneigd ben te wisselen. Je komt altijd wel boven, maar het is ook wel fijn om niet iedere klim met hartslag 170+ op te hoeven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Prulleman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Heb je zo'n speciaal (zwart) pennetje gebruikt waarbij je na ponsen de helft af moet breken of een orginele pen?
[Afbeelding]

Als je een gewoon pennetje terug hebt geduwd is het niet de vraag of je ketting gaat breken, maar wanneer. Het antwood daarop is, op het verkeerde moment als je vol aanzet (in een sprint, hard optrekken of iets dergelijks). Als je geluk hebt dan breekt je ketting bij lage snelheid..
Ik heb het zelf gehad (jaren terug) toen ik flink aanzette uit een bocht op de MTB, het gevolg is dat je ineens geen weerstand hebt, je voet wegschiet, je stuur dubbel klapt en je op de grond ligt. Resultaat bij mij was een bult ter grote van een tennisbal op mijn knie en een lange pijnlijke wandeling naar de auto.

Dus doe je zelf een plezier en gooi deze ketting weg en monteer een nieuwe op de juiste manier :)

(iedereen die zegt dat dit wel kan rijdt nog met 7 speed, is niet sterk genoeg of moet nog even geduld hebben)
Meen je dat nou :'(
Heb inderdaad de originele pen hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Smok3yNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Meen je dat nou :'(
Heb inderdaad de originele pen hergebruikt.
ja helaas wel. Zeker bij 11 speed heb je nu echt een zwakke plek in de ketting (hoewel ik zelfs nog met een dikke 8 speed mijn ketting heb gebroken op deze manier).

Als je de schakel nog kan identificeren kan je deze ertussen uit halen en vervangen door een quicklink, scheelt weer een nieuwe ketting kopen

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 30-01-2020 12:10 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dat je uberhaupt loopt te klooien met breekpennen joh. Quick links zijn the way to go!

Ook handig om altijd eentje bij je te hebben voor onderweg als je ketting breekt (let wel, je hebt dan nog steeds een kettingpons nodig a la Crankbrothers M17 om de kapotte helft van de schakel af te breken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Prulleman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:09:
[...]

ja helaas wel. Zeker bij 11 speed heb je nu echt een zwakke plek in de ketting (hoewel ik zelfs nog met een dikke 8 speed mijn ketting heb gebroken op deze manier).

Als je de schakel nog kan identificeren kan je deze ertussen uit halen en vervangen door een quicklink, scheelt weer een nieuwe ketting kopen
Helaas ga ik die niet meer vinden.
Zal wel gewoon een nieuwe ketting halen, bedankt voor de tip. Weer een leer momentje!

https://www.mantel.com/sh...k-link-ultegra-xt-ketting

Dit de juiste neem ik aan?

Zal er gelijk een link tang bij aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Smok3yNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Zal wel gewoon een nieuwe ketting halen, bedankt voor de tip. Weer een leer momentje!

Dat is een prima ketting, deze van KMC is net zo goed.
Misschien een paar gram zwaarder en wellicht nog iets duurzamer als de Shimano ketting.
En scheelt je toch weer een tientje leergeld ;)
(is ook incl. missing link)

https://www.mantel.com/kmc-x11-ketting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

SRAM en KMC worden standaard geleverd met een quick link, Shimano is eigenlijk de enige uitzondering.

Zou dus lekker voor een KMC 11.93 gaan. Zijn elders vaak ook wel iets goedkoper te vinden (ca. 18e) maar dan zit je vaak weer met verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Ypuh schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:36:
[...]

SRAM en KMC worden standaard geleverd met een quick link, Shimano is eigenlijk de enige uitzondering.
Tegenwoordig krijg je bij shimano ook standaard een quick link erbij.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 11:55
Als je een ander merk ketting op je fiets legt, is alleen aantal schakels tellen van de oude, dit ook doen bij de nieuwe, zeker niet genoeg? Maar moet ik hem in zijn geheel opnieuw meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Sleeon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:30:
Als je een ander merk ketting op je fiets legt, is alleen aantal schakels tellen van de oude, dit ook doen bij de nieuwe, zeker niet genoeg? Maar moet ik hem in zijn geheel opnieuw meten?
schakels zijn altijd even lang*, onafhanklijk van het merk, dus je kan gewoon tellen en hetzelfde aantal schakels aanhouden bij alle merken.

*je ketting wordt wel langer door slijtage, leg maar eens een oude naast een nieuwe, dat kan zo een halve schakel schelen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
[...]
Is naar mijn ervaring niet nodig. Ik krijg mijn quick links vrij makkelijk met het handje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
pdukers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:58:
[...]

Is naar mijn ervaring niet nodig. Ik krijg mijn quick links vrij makkelijk met het handje open.
Niet mijn ervaring. Heb wel eens flink lopen kloten (tot schelden aan toe) waarbij alles eronder zat om zo'n ding los te krijgen. Voor een tientje heb je geen last meer van vieze handen of lopen klooien met ijzerdraadjes om het ding los te krijgen.

Vastzetten is geen probleem zonder tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ypuh schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Niet mijn ervaring. Heb wel eens flink lopen kloten (tot schelden aan toe) waarbij alles eronder zat om zo'n ding los te krijgen. Voor een tientje heb je geen last meer van vieze handen of lopen klooien met ijzerdraadjes om het ding los te krijgen.

Vastzetten is geen probleem zonder tang.
Loskrijgen gaat nog wel zonder tang door de ketting dubbel te vouwen en daarmee de schakel te breken, gevolg is wel dat je handen helemaal onder het smeer zitten. Daarnaast loop je de kans op sneedjes :+

Het vastzetten van de missing link vind ik zonder tang ook makkelijker dan het vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
De ene link is de andere niet, of het nu aan het merk, of 10/11/12 speed ligt... sommige vouw je zo open en de andere kosten echt veel kracht.. Een tang is een goede investering!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:43:
De ene link is de andere niet, of het nu aan het merk, of 10/11/12 speed ligt... sommige vouw je zo open en de andere kosten echt veel kracht.. Een tang is een goede investering!
Zeker! Op m’n MTB rij ik met twee kettingen (nee, niet tegelijk :+) en wissel om de twee weken. Zonder die tang was het een hell, nu een eitje. Aliexpress en 5 weken wachten, maar voor 6 euro een mooi tangetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:57
Mijn racer is een Scott Addict 10 uit 2014. Bevalt me uiterst goed, licht en stijf maar ook voldoende comfort. Nooit problemen gehad met de fiets. Wel na 2 jaar de wielen ge-upgrade naar full carbon. Ik kijk nog wel eens met een schuin oog naar de Foil voor erbij... :9

De huidige addict is begreep ik trouwens niet meer echt een racer maar meer een Endurance model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:57
Requiem19 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:07:
Ik ga binnenkort mijn Canyon een grote beurt laten geven bij de LBS waar ik hem 2e hands gekocht heb: Salomo bikes. Na een tip van iemand in dit topic hem daar vorige zomer gekocht, top winkel! :).

Vraag: ik ga in juni de Stelvio en Mortirolo proberen op te fietsen. Nu mijn fiets een beurt krijgt, zou ik ook gelijk een andere cassette kunnen laten installeren.

Wat voor cassette adviseren jullie voor zulke steile bergen? Watt/kg is rond de 3,3 voor mij.
De Stelvio valt (relatief ;) ) nog mee (qua stijgingspercentage dan, niet qua lengte), maar de Mortirolo is wel echt steil met meerdere km's a 14%. Het is een beetje persoonlijk, ben je een krachtpatser die houdt van harken of meer op hoge cadans en souplesse maar minimaal een 28 voor de Stelvio en een 30 voor de Mortirolo zou ik persoonlijk prettig vinden. Pff voor de Mortirolo schaam ik me ook niet met een 32 achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53
Ik denk dat ik meer van de cadans ben en liever niet teveel harken, dan gaat het licht meestal wat sneller uit bij mij :).

32 cassette it is dan maar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Bij 14% zijn de verfijnde traptechnieken ver te zoeken hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Bij alles boven 10% is het harken om boven te komen ;)
Er is ook nog een 11-34 mocht je nog lichter willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 15:45
Vriend van me heeft een Cannondale Synapse met Shimano afmontage, maar Cannondale crank vanwege de bb30 die ze gebruiken.

Nu wil hij een quarq aanschaffen. Klopt het dat hij dan een Dzero moet hebben? En welke bb en chainrings raden jullie aan?

Normaal gesproken is voor Shimano de Dfour van toepassing meen ik, maar vanwege dat Cannondale verhaal dus juist niet, klopt?

[ Voor 20% gewijzigd door Stoffa op 30-01-2020 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-07 14:23
Hij heeft drie mogelijkheden.

1. De GXP versie pakken en dan een conversie BB erin doen, bijvoorbeeld deze van C-bear.
2. De BB30 versie kopen, dan past het meteen en heb je geen andere lagers nodig.

Note: beide systemen zijn EOL, maar worden her en der nog verkocht (niet alle uitvoeringen meer). Bijvoorbeeld. Hollandbikeshop en Bike24 hebben nog veel uitvoeringen.

3. Een DUB versie kopen. Dit is de nieuwe asstandaard van Quarq, die overal in past. Je hebt dan wel nieuwe lagers nodig klik.

Voordeel van optie 1 en 3 is dat ze ook nog in andere frames passen.... Nadeel van optie 1 is dat het een waardeloos systeem is voor PF-frames (bij schroefcups is het prima). Meer info hierover, zie YouTube, zoekterm Hambini GXP.

Cannondale cranks gebruiken meestal 5x110 BCD. Als hij de bladen wil overzetten dan moet hij 5x 110 non-hidden bolt versie hebben.

Alternatief is de versie voor Shimano kopen (DFour) en daar dan Shimano bladen op zetten.

Alternatief 3 is de 5x110 hidden bolt versie kopen, dan heb je SRAM bladen nodig...

[ Voor 28% gewijzigd door havana op 31-01-2020 17:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
Mijn prijs waar ik naar kijk wordt steeds een beetje hoger xD
Maar ik kwam deze fiets tegen in een winkel vandaag.

https://www.scott-sports....tt-speedster-10-disc-bike

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Iemand tips voor nieuwe carbon velgen? Spline /+-50mm /1500-1550gr / voorkeur 240s naven. Geen beunspaker maar gewoon merk. Budget rond 1500 euro.

Ben nu ingezoomed op DT Swiss ERC 1400 47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jpjedi schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:24:
Iemand tips voor nieuwe carbon velgen? Spline /+-50mm /1500-1550gr / voorkeur 240s naven. Geen beunspaker maar gewoon merk. Budget rond 1500 euro.

Waarom geen handgespaakt setje? Is dat onder wielrenners zo anders dan bij MTB-ers? Daar zweert iedereen bij handgespaakt. Voor 1500 euro is er weinig wat niet mogelijk is..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Prulleman schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:27:
[...]

Waarom geen handgespaakt setje? Is dat onder wielrenners zo anders dan bij MTB-ers? Daar zweert iedereen bij handgespaakt. Voor 1500 euro is er weinig wat niet mogelijk is..
Dank voor je reactie 👍

Ik heb liever de kwaliteitscontrole, kennis en de macht der getallen in mijn voordeel van een grotere bewezen partij. Ik ben niet graag afhankelijk van een beun of zelfstandige met alle respect. Ik weet niet waar de goede meneer zn velgen inkoopt en ik vermoed ook niet dat hij naar China vliegt om daar een professionele leveranciersaudit uit te voeren.

Zullen veel argumenten tegenin te brengen zijn maar mijn werkervaring met sourcen in China maakt dat ik dat een vak apart vind.

Ik wil het overwegen als de wielbouwer met gerenomeerde velgen werkt waar ik wat referenties bij kan zoeken.

Of dit bij koersfietsen anders is dan bij mtb weet ik niet, voor mn mtb’s heb ik de behoefte niet aan speciale wielen omdat ik er te weinig voordeel van merk. Op mn crossers heb ik altijd halfhoge carbon maar dat meer ivm vuil ophoping van lage velgen. Op mn TT rijd ik met 90 hoge DA wielen waar de aero aspecten een significante besparing op vermogen geven. Op de koersfiets zoek je een compromis tussen aero en gewicht. Aero effecten spelen vanaf 45mm op 19mm breed al mee maar je wil ook wat handelbaarheid in hoge snelheid afdalingen behouden en niet te gevoelig zijn voor zijwind. Juist de hoge snelheid maakt dat ik erg kieskeurig ben qua fabrikant voor deze wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Wheeltec uit Alkmaar werkt met gerenormeerde velgen en naven :

http://wheel-tec.nl/introductie/

Gewoon eens informeren wat ze daar voor je kunnen betekenen en wat ze allemaal voor merken in hun assortiment hebben.
Ik heb 2 setjes daar laten opbouwen en over beide erg tevreden.

1 wielset Nox Citico met DT swiss 350 naven voor m'n gravelbike
1 wielset Enve SES 5.6 met Chris King naven voor een van m'n racefietsen

Maargoed ook kant en klaar wielen van veel merken is weinig mis mee.
Ik ben bijvoorbeeld ook heel tevreden over m'n Cosmic Pro Cabon SL UST wielen.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 31-01-2020 23:30 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
DDX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:27:
Wheeltec uit Alkmaar werkt met gerenormeerde velgen en naven :

http://wheel-tec.nl/introductie/

Gewoon eens informeren wat ze daar voor je kunnen betekenen en wat ze allemaal voor merken in hun assortiment hebben.
Ik heb 2 setjes daar laten opbouwen en over beide erg tevreden.

1 wielset Nox Citico met DT swiss 350 naven voor m'n gravelbike
1 wielset Enve SES 5.6 met Chris King naven voor een van m'n racefietsen

Maargoed ook kant en klaar wielen van veel merken is weinig mis mee.
Ik ben bijvoorbeeld ook heel tevreden over m'n Cosmic Pro Cabon SL UST wielen.
Ken hem idd, Enve bouwt hij toch niet zelf? Ik begreep dat hij de voorraad van de voormalige importeur Veltec heeft gekocht. Machtig mooie wielen maar stervensduur.
Nox is een goede velg maar dacht niet dat ze modellen voor de weg maken.

Cosmic eigenlijk geen ervaring mee. Zal eens checken wat ze qua naven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Wheeltec bouwt zeker wel zelf (IMHO véél te duur). Verder vind ik het een enorme eikel, maar dat kan aan mij liggen. Hij vindt zichzelf te geweldig en denkt dat hij de god van de wielen is.

Ik bouw mijn wielen inmiddels zelf, maar ik deins er ook niet voor terug een kant-en-klaar setje te kopen. Bijvoorbeeld mijn DT Swiss G1800 spline (gravel) setje is gewoon kant en klaar. Voor dat geld kun je niet zelf gaan klooien.

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 01-02-2020 07:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
havana schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 07:56:
Wheeltec bouwt zeker wel zelf (IMHO véél te duur). Verder vind ik het een enorme eikel, maar dat kan aan mij liggen. Hij vindt zichzelf te geweldig en denkt dat hij de god van de wielen is.

Ik bouw mijn wielen inmiddels zelf, maar ik deins er ook niet voor terug een kant-en-klaar setje te kopen. Bijvoorbeeld mijn DT Swiss G1800 spline (gravel) setje is gewoon kant en klaar. Voor dat geld kun je niet zelf gaan klooien.
Enve had ik het over, een merk dat hij verkoopt.

Verder klinkt het niet als een zaak waar ik snel zaken mee wil doen. Sowieso ik kom van België en Alkmaar is wel eindje weg. Gaat hem niet worden.

DT-Swiss blijft voorlopig op nr1 keuze. Hadron van Swiss Side als goede 2e (zeer gekend in Triatlon wereldje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Enve velgen spaakt hij custom in. Velgen koopt ie los.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk

Ik rij ook op die velgen (zaten standaard in m’n racer) en ben er erg tevreden mee. Snelle aangrijpingspunt, relatief weinig last van de wind (alleen negatieve druk is een punt maar dat is voor elke velg een probleem) en je kunt tubeless rijden als je het wil. En ze zien er ook nog eens top uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh

Zipp 404 Firecrest's moeten als je goed zoekt net lukken voor dat geld. Rij ik zelf ook en zeer content mee (looks & ride feel). De FFWD's die ik hiervoor had vond ik toch een stuk oncomfortabeler en qua remmen/looks ook een niveautje minder. De problemen met naven die je soms nog leest zijn de afgelopen jaren opgelost met de 77/177 hubs (er zitten geen Cognition hubs op zoals Futurum vermeld, die zitten alleen op de veel duurdere NSW's). Ze zijn waarschijnlijk paar gram (50) zwaarder, maar daar krijg je dan ook wel een stuk degelijkheid voor terug.

Neem aan dat jij discs hebt? Dan is remmen een non-issue, maar krijg je wel TL ready en bredere IW (19mm vs 17mm) er voor terug. De 404's voor velgremmen zijn geen TL, maar ik mis het niet. De OW is in beide gevallen 26.4mm.

De 303's zijn ook altijd nog een optie met 45mm i.p.v. de 58mm van de 404's.

[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 01-02-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
havana schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:29:
Enve velgen spaakt hij custom in. Velgen koopt ie los.
Ah zo, Maar nee ik ga niet voor een lokale wielenbouwer.
Holkers schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Ik rij ook op die velgen (zaten standaard in m’n racer) en ben er erg tevreden mee. Snelle aangrijpingspunt, relatief weinig last van de wind (alleen negatieve druk is een punt maar dat is voor elke velg een probleem) en je kunt tubeless rijden als je het wil. En ze zien er ook nog eens top uit :)
Top, dank je voor de terugkoppeling. Fijn om zo uit eerste hand te vernemen. Tubeless is absoluut het plan.
Ypuh schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Zipp 404 Firecrest's moeten als je goed zoekt net lukken voor dat geld. Rij ik zelf ook en zeer content mee (looks & ride feel). De FFWD's die ik hiervoor had vond ik toch een stuk oncomfortabeler en qua remmen/looks ook een niveautje minder. De problemen met naven die je soms nog leest zijn de afgelopen jaren opgelost met de 77/177 hubs (er zitten geen Cognition hubs op zoals Futurum vermeld, die zitten alleen op de veel duurdere NSW's). Ze zijn waarschijnlijk paar gram (50) zwaarder, maar daar krijg je dan ook wel een stuk degelijkheid voor terug.

Neem aan dat jij discs hebt? Dan is remmen een non-issue, maar krijg je wel TL ready en bredere IW (19mm vs 17mm) er voor terug. De 404's voor velgremmen zijn geen TL, maar ik mis het niet. De OW is in beide gevallen 26.4mm.

De 303's zijn ook altijd nog een optie met 45mm i.p.v. de 58mm van de 404's.
Ik zoek Spline wielen inderdaad dus voor disc. FFWD heb ik gehad maar hoop gezeik met die hubs. Wel goed opgelost door Hopmans maar was er wel klaar mee eigenlijk. Ik ga toch eens naar Zipp kijken, nooit gehad maar toch wel gerenomeerd. Die 404 eens kijken of ik die goed kan vergelijken met die DT Swiss. Bedankt voor de tip.

edit: Die Zipp wielen zitten toch al snel 2-2,5k of kijk ik zo mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Jpjedi schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Ah zo, Maar nee ik ga niet voor een lokale wielenbouwer.

[...]

Top, dank je voor de terugkoppeling. Fijn om zo uit eerste hand te vernemen. Tubeless is absoluut het plan.

[...]

Ik zoek Spline wielen inderdaad dus voor disc. FFWD heb ik gehad maar hoop gezeik met die hubs. Wel goed opgelost door Hopmans maar was er wel klaar mee eigenlijk. Ik ga toch eens naar Zipp kijken, nooit gehad maar toch wel gerenomeerd. Die 404 eens kijken of ik die goed kan vergelijken met die DT Swiss. Bedankt voor de tip.

Ninja Edit:

https://www.mantel.com/zi...ess-disc-racefiets-wielen

1750 bij Mantel

[ Voor 11% gewijzigd door Holk op 01-02-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-08 22:39

Grin

Ride si sapis.

@Jpjedi Als je toch naar de beter wielen aan het kijken bent, neem de Campagnolo Bora WTO/ONE serie dan ook ff mee. Die zitten tussen de 1500-2000 Euro voor een set. Ben d'r goed over te spreken en dat G3 spaakpatroon is weer eens wat anders en zo zijn schijfremmen zowaar nog een beetje te harden qua spaakpatroon/looks. Voor het eerst positief verrast m.b.t. schijfremmen... :/

Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-ox79uhj/images/stencil/960w/products/41232/108655/Pinarello_F12_Disk_Campagnolo_Super_Record_Mech_Bora_WTO_Bike__79553.1571717352.jpg?c=2&imbypass=on

[ Voor 44% gewijzigd door Grin op 01-02-2020 20:00 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Jpjedi schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:03:
Futurum heeft ze voor 1.5k.

https://www.futurumshop.n...WJZ0gaShLk-QaAqgyEALw_wcB

[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 01-02-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Grin schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:37:
@Jpjedi Als je toch naar de beter wielen aan het kijken bent, neem de Campagnolo Bora WTO/ONE serie dan ook ff mee. Die zitten tussen de 1500-2000 Euro voor een set. Ben d'r goed over te spreken en dat G3 spaakpatroon is weer eens wat anders en zo zijn schijfremmen zowaar nog een beetje te harden qua spaakpatroon/looks. Voor het eerst positief verrast m.b.t. schijfremmen... :/

[Afbeelding]
Hmmm.... interessant.

https://www.hopmansfietsg...ielset-8053340450419.html

En erg licht voor die hoogte met 1550gr.
Pagina: 1 ... 72 ... 668 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).