Wat al meer gezegd is, vooral niet doen als je er geen vertrouwen in hebt maar de beste manier om het vertrouwen terug te krijgen is om het stap voor stap toch weer op te bouwen. Daarnaast moet je er ook gewoon vertrouwen in hebben dat de persoon voor je niet ineens uitwijkt of door een gat rijdt. Als jij je niet geweldig voelt bij die groep is dat misschien een goede reden om er even niet samen mee te rijden.Reginas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:26:
Tips gevraagd voor veilig rijden in het wiel van een ander: afgelopen jaar heb ik 2x een smak gemaakt doordat er niet (tijdig?) werd gesignaleerd vanuit de groep en ik op de achterste rij aan de rechterkant opgesloten zat. Hoewel ik beide valpartijen redelijk genadig door ben gekomen, merk ik dat de schrik in mijn lijf is gekropen.
Ik merk dat ik hierdoor toch -onbewust- wat minder comfortabel rijd in een groep als ik niet op kop zit, zeker als de snelheid wat hoger ligt. Ik heb de neiging om door gaatjes (over schouders, onder armen etc.) heen te kijken naar voren. Gisteren kreeg ik bij een training meermaals te horen dat ik daardoor niet strak het wiel van degene voor me houd.
Hoe win je dat vertrouwen terug? Hoe kun je dat het beste oefenen? Waar kan ik überhaupt het beste naar kijken?
Valpartijen waren overigens bij een toerclub waar de paniek soms sneller is dan de rensters en de feedback kwam van een meer wedstrijd-georiënteerde club waar ze sowieso heel kritisch zijn. Het maakte me wel weer bewust van mijn gedrag en dat wil ik graag verbeteren.
Vraagje voor de mechanikers hier. Ik heb een carbon stuur geïnstalleerd.
Shifter mogen op 4Nm vast gezet worden (fabrikant stuur), maar dan zit de shifter (SRAM Force) niet vast.
Ik heb deze nu vastgezet, totdat ik 'm niet meer makkelijk kan bewegen, dit komt uit op 5Nm. Stuurlintje zit er weer op, heb deze veel gebruikt bij binnen fietsen.
Maar nu wil ik weer buiten gaan fietsen, maar ik knijp 'm dus enorm. Aangezien ik de torque niet heb aangehouden, ben ik dus bang dat het een keer misgaat door bijv een kassei of slecht wegdek. Want binnen heb je daar naar natuurlijk geen last van.
Wat kan ik het beste doen? Stuurlint er weer af en kijken of er een afdruk in het stuur staat? Of toch maar beter voor een aluminium stuur gaan en ff lekker geen risico lopen? M'n leven en gebit zijn mij sowieso meer waard.
Shifter mogen op 4Nm vast gezet worden (fabrikant stuur), maar dan zit de shifter (SRAM Force) niet vast.
Ik heb deze nu vastgezet, totdat ik 'm niet meer makkelijk kan bewegen, dit komt uit op 5Nm. Stuurlintje zit er weer op, heb deze veel gebruikt bij binnen fietsen.
Maar nu wil ik weer buiten gaan fietsen, maar ik knijp 'm dus enorm. Aangezien ik de torque niet heb aangehouden, ben ik dus bang dat het een keer misgaat door bijv een kassei of slecht wegdek. Want binnen heb je daar naar natuurlijk geen last van.
Wat kan ik het beste doen? Stuurlint er weer af en kijken of er een afdruk in het stuur staat? Of toch maar beter voor een aluminium stuur gaan en ff lekker geen risico lopen? M'n leven en gebit zijn mij sowieso meer waard.
[ Voor 3% gewijzigd door tiswat op 02-03-2026 10:18 ]
ok, toch eerst de band eraf. dit is natuurlijk verder ook een situatie die een amateur die zijn eigen materiaal moet betalen nooit zal overkomen.. ik zie mezelf niet met een platte band door rijden, met of zonder liner.
Maar... als je dit van plan bent in een race situatie (want je hebt immers ook een liner om met een platte band door te kunnen rijden), dan moet je dus ook geen carbon spaken nemen, of als het dan carbon spaken zijn, dan een hub met normale gaten, want op deze manier kan je dus niet doorrijden met een lekke band
Voor normale hubs zijn inmiddels ook oplossingen voor carbon spaken. Toevallig kwam het gister voorbij bij Hambini...Prulleman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:21:
[...]
ok, toch eerst de band eraf. dit is natuurlijk verder ook een situatie die een amateur die zijn eigen materiaal moet betalen nooit zal overkomen.. ik zie mezelf niet met een platte band door rijden, met of zonder liner.
Maar... als je dit van plan bent in een race situatie (want je hebt immers ook een liner om met een platte band door te kunnen rijden), dan moet je dus ook geen carbon spaken nemen, of als het dan carbon spaken zijn, dan een hub met normale gaten, want op deze manier kan je dus niet doorrijden met een lekke band
YouTube: If Your Wheel Falls Apart It Is Not Because Of This
Snakebite bij tubelessLouislouislouis schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Wauw niet echt reclame voor je merk. Voor deze foto wist ik helemaal niet van het bestaan van die ‘liners’ in tubeless banden, iemand hier die daar ook mee rijdt?
Dit staat als productbeschrijving bij zo’n liner:
“Dankzij het veerkrachtige polymeerschuim dempt de insert schokken en trillingen, voorkomt het snakebites en biedt het meer grip zonder concessies aan het rijgevoel.”
Klinkt lang niet gek
Het zou technisch kunnen, maar dat is toch echt meer een biba probleem.
Ik denk dat het meer helpt als je echt lek gaat, dat je dan niet meteen op je velg stuitert of op je plaat gaat.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Waarom niet gewoon langs een FM ?tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:18:
Heb je hem gemonteerd met montagepasta, want dit zou bij een lager moment wel kunnen helpen voor meer grip en dus minder kans dat hij gaat bewegen.tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:18:
daarnaast ga je echt geen afdruk zien die iets gaat zeggen of het stuur beschadigd is. Misschien iets in het hars van het carbon dat dit eerst zal beschadigen. Vergeet ook niet dat een buis een van de sterkste vormen is.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Ik zie voor liners ook eerder een usecase in een profpeleton, waar je op een lekke band door rijd tot de spaken er uit vliegen of de ploegwagen komt met een nieuw wiel.Mistraller schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Snakebite bij tubeless![]()
Het zou technisch kunnen, maar dat is toch echt meer een biba probleem.
Ik denk dat het meer helpt als je echt lek gaat, dat je dan niet meteen op je velg stuitert of op je plaat gaat.
Of wanneer je band een boertje laat, en er geen luchtdruk meer in de band is natuurlijk.
Ha allen,
Ik heb even een vraagje.
Ik heb dus een paar weken geleden een nieuwe fiets gekocht, zie :
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84598838
Nu heb ik er paar ritjes op zitten, maar ben toch benieuwd, ik rij dus voor t eerst sinds een jaar of 10 op een Carbon fiets, met meer oriëntatie op Aero en nu vind ik het echt heel moeilijk om met deze racefiets rechtop te zitten en even handjes los te hebben, wat uit achterzak te pakken etc. Voor mijn gevoel ben ik helemaal niet meer stabiel ( vergeleken met mijn oude bianchi) kon ik echt zowel overal wind voor/tegen wel prima even losse handen rijden, en hoewel het niet helemaal een must is, maar tijdens het rijden even strekken, armpjes beetje rust geven en gemakkelijk wat eten pakken was wel relaxed. Is dit echt nog een kwestie van wennen? Of blijft t gewoon met zulke modellen dat je fiets zo makkelijk reageert op elke kleine mini beweging dat je gewoon een heel stuk meer voorzichtig moet doen ?
Ik heb dus wel een klein stukje gefietst voor aanschaf, maar met een fiets die je ''nog'' niet heb gekocht vond ik dat niet t slimste om uit te proberen terwijl t wegdek nog een klein beetje nat was.
Ik heb even een vraagje.
Nu heb ik er paar ritjes op zitten, maar ben toch benieuwd, ik rij dus voor t eerst sinds een jaar of 10 op een Carbon fiets, met meer oriëntatie op Aero en nu vind ik het echt heel moeilijk om met deze racefiets rechtop te zitten en even handjes los te hebben, wat uit achterzak te pakken etc. Voor mijn gevoel ben ik helemaal niet meer stabiel ( vergeleken met mijn oude bianchi) kon ik echt zowel overal wind voor/tegen wel prima even losse handen rijden, en hoewel het niet helemaal een must is, maar tijdens het rijden even strekken, armpjes beetje rust geven en gemakkelijk wat eten pakken was wel relaxed. Is dit echt nog een kwestie van wennen? Of blijft t gewoon met zulke modellen dat je fiets zo makkelijk reageert op elke kleine mini beweging dat je gewoon een heel stuk meer voorzichtig moet doen ?
Ik heb dus wel een klein stukje gefietst voor aanschaf, maar met een fiets die je ''nog'' niet heb gekocht vond ik dat niet t slimste om uit te proberen terwijl t wegdek nog een klein beetje nat was.
[ Voor 9% gewijzigd door dfbt op 02-03-2026 11:07 ]
Herken dat wel @dfbt .
Naast dat het frame wat directer en dus nerveuzer is, zat er bij mij ook zo'n 30mm aan velg hoogte verschil in. Helpt ook niet mee.Zolang de wind van voor of achter komt gaat het nog wel. Maar anders gewoon handjes aan het stuur.
Naast dat het frame wat directer en dus nerveuzer is, zat er bij mij ook zo'n 30mm aan velg hoogte verschil in. Helpt ook niet mee.Zolang de wind van voor of achter komt gaat het nog wel. Maar anders gewoon handjes aan het stuur.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Wat voor momentsleutel heb je? hoe oud istie? berg je em altijd op de juiste manier op (spanning eraf bv)? waren de bouten droog of vet?tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:18:
Zoveel variabelen waardoor 4nm heel anders kan uitpakken... maar simpel gezegd als je shifter draait, zit ie niet vast genoeg. daarmee is de kans groot dat je momentsleutel afwijkt, of er ergens anders wat mis gaat.
In dit geval wil je ook niet dat je shifter ineens tijdens het rijden wegzakt, (ik maak me dus meer druk om dat het nu zo vast zit dat het "niet makkelijk" beweegt).
Ik zou eerder checken of het allemaal vast genoeg zit en niet zomaar kan verdraaien of verschuiven.
Carbon knijp je echt niet fijn als je 5 nm eropzet ipv 4
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2026 12:03 ]
Wat was je oude fiets? Kunnen we even ook de geometrie vergelijken.dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:06:
Ha allen,
Ik heb even een vraagje.
Ik zou zelf denken dat alleen het materiaal carbon/alu/tita een fiets niet direct stabielier / instabieler maakt, maar dat het eerder in de geometrie of de wielen zit.
De wat oudere fietsen met zwaardere wielen hadden als ongemerkt pluspunt dat de middelpuntvliedende kracht van die wielen stiekem de fiets best stabiel maakt. Lichtere klimwielen - die vaak ook nog een stuk dieper zijn - reagere veel sneller/gevoeliger.
Momentsleutel is een paar maanden oud. En draai het altijd terug naar 0. Het verschuift nu niet, dus het zit stevig. Heb steeds beetje bij beetje vaster gezet om te voelen of er beweging in zat. Vind het nog steeds tricky, het is een Darimo stuur (132 gram) dus echt verdomd licht. Overigens wel de klassieke vorm.Prulleman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Wat voor momentsleutel heb je? hoe oud istie? berg je em altijd op de juiste manier op (spanning eraf bv)? waren de bouten droog of vet?
Zoveel variabelen waardoor 4nm heel anders kan uitpakken... maar simpel gezegd als je shifter draait, zit ie niet vast genoeg. daarmee is de kans groot dat je momentsleutel afwijkt, of er ergens anders wat mis gaat.
In dit geval wil je ook niet dat je shifter ineens tijdens het rijden wegzakt, (ik maak me dus meer druk om dat het nu zo vast zit dat het "niet makkelijk" beweegt).
Ik zou eerder checken of het allemaal vast genoeg zit en niet zomaar kan verdraaien of verschuiven.
Carbon knijp je echt niet fijn als je 5 nm eropzet ipv 4
Misschien maak ik me zorgen om niks hoor, maar echt een stemmetje in mijn achterhoofd.
gewoon lekker mee fietsen dan!tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Momentsleutel is een paar maanden oud. En draai het altijd terug naar 0. Het verschuift nu niet, dus het zit stevig. Heb steeds beetje bij beetje vaster gezet om te voelen of er beweging in zat. Vind het nog steeds tricky, het is een Darimo stuur (132 gram) dus echt verdomd licht. Overigens wel de klassieke vorm.
Misschien maak ik me zorgen om niks hoor, maar echt een stemmetje in mijn achterhoofd.
Ik had hetzelfde aan de hand bij mijn nieuwe Giant Defy. Shifters verschoven constant en volgens FM was dit normaal vanwege moment. Ik vond daar niks normaals aan en heb ze zelf inderdaad iets vaster gedraaid en nooit nog problemen gehad..tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Momentsleutel is een paar maanden oud. En draai het altijd terug naar 0. Het verschuift nu niet, dus het zit stevig. Heb steeds beetje bij beetje vaster gezet om te voelen of er beweging in zat. Vind het nog steeds tricky, het is een Darimo stuur (132 gram) dus echt verdomd licht. Overigens wel de klassieke vorm.
Requiem19 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Wat was je oude fiets? Kunnen we even ook de geometrie vergelijken.
Ik zou zelf denken dat alleen het materiaal carbon/alu/tita een fiets niet direct stabielier / instabieler maakt, maar dat het eerder in de geometrie of de wielen zit.
De wat oudere fietsen met zwaardere wielen hadden als ongemerkt pluspunt dat de middelpuntvliedende kracht van die wielen stiekem de fiets best stabiel maakt. Lichtere klimwielen - die vaak ook nog een stuk dieper zijn - reagere veel sneller/gevoeliger.
:strip_exif()/f/image/1HTl29Ca8gYzlJKfkd5TyTPx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was mijn oude fiets, Bianchi gekocht eind 2016 . Alu fiets en wielen. Wel een keer nieuw setje wielen erop gezet.
Lagere wielen, dunnere buizen etc etc.dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:56:
[...]
[Afbeelding]
Dit was mijn oude fiets, Bianchi gekocht eind 2016 . Alu fiets en wielen. Wel een keer nieuw setje wielen erop gezet.
Je nieuwe fiets is een aero bike, met veel oppervlakte aan de zijkant. Dikker frame, hogere wielen. Daarmee vang je echt flink meer wind
ja ik weet dat die verschillen er zijn, maar het is ook gewoon op de plekken waar helemaal geen wind staat, even laatste 100 meter met 15-20 km per uur door mijn straat kon ik altijd handen los ff ''chillen''. Het is gewoon voor mijn gevoel heel onstabiel. (kan ook gewoon aan mij liggen hoor)Flipmo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:01:
[...]
Lagere wielen, dunnere buizen etc etc.
Je nieuwe fiets is een aero bike, met veel oppervlakte aan de zijkant. Dikker frame, hogere wielen. Daarmee vang je echt flink meer wind
[ Voor 3% gewijzigd door dfbt op 02-03-2026 13:05 ]
kan bv ook aan de balhoofd hoek liggen, als die bij je oude fiets een stukje vlakker was, dan gaat die ook makkelijker rechtdoor. Een fiets met een steilere stuurhoek is wat nerveuzer.dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:05:
[...]
ja ik weet dat die verschillen er zijn, maar het is ook gewoon op de plekken waar helemaal geen wind staat, even laatste 100 meter met 15-20 km per uur door mijn straat kon ik altijd handen los ff ''chillen''. Het is gewoon voor mijn gevoel heel onstabiel. (kan ook gewoon aan mij liggen hoor)
Daarnaast heb je ook nog het concept "fork offset"
https://road.cc/content/f...ngles-trail-matter-267512
:strip_exif()/f/image/UhngLBMz50OjeKfE1Bkl52yX.png?f=user_large)
Meer trail --> stabieler
minder trail --> nerveuzer
combinatie van een hoop factoren waarschijnlijk bij je nieuwe fiets die alles bij elkaar voor een nerveuzer stuur gedrag zorgen.
ik kan op mijn brompton vouwfiets nog geen 2 meter met losse handen rijden. Met de MTB is het een heel stuk simpeler, maar die is veel langer en meer slack. De wegfiets zit er tussenin
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2026 13:19 ]
GCN filmpje over de Servicekoers van EF, daar hebben ze het er over dat ze eigenlijk altijd met liners rijden. Waarschijnlijk vanwege bovenstaande..guapper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:57:
[...]
Ik zie voor liners ook eerder een usecase in een profpeleton, waar je op een lekke band door rijd tot de spaken er uit vliegen of de ploegwagen komt met een nieuw wiel.
Of wanneer je band een boertje laat, en er geen luchtdruk meer in de band is natuurlijk.
Als ik het zo snel even bekijk scheelt de trail tussen beide fietsen niet gek veel. Dat is qua geometrie toch wel een van de dingen die het meeste impact heeft op stabiliteit.dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:56:
[...]
[Afbeelding]
Ik zou met windstil verwachten dat er er niet een reuze verschil zou zijn.
Wellicht interessant om eens te checken of met name je voorwiel goed gebalanceerd is.
Verder kan het uiteraard ook een kwestie zijn van wennen...
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic