Wellicht ook een leuk moment om mijn nieuwe fiets te posten. Enige tijd afwezig geweest in dit topic. Heb 2 jaar geleden het fietsen op een laag pitje gezet door andere prio's; aandacht voor kids en gezin, zakelijk veranderingen en ik was ervoor ook hard gevallen waar ik enorm van geschrokken ben.
Nu er weer wat meer vrije tijd gevonden is kan ik het fietsen toch weer niet laten. Of het weer 10k+ km per jaar gaat worden weet ik nog niet, alleen het blijft toch mijn sport #1. De liefde voor de fiets blijft.
Het werd ook wel een keer tijd voor een nieuwe ros aangezien ik al een 5-tal jaar op een Canyon Ultimate met velgremmen reed. Eigenlijk nog prima, alleen dat gedoe met en extra wielset (alu velgrand) en afstelling op vakanties wilde ik opgelost zien.
Nu weet ik dat Canyon in het topic hier door sommige verafschuwd wordt / werd door allerlei argumenten zoals eenheidsworst, geen mooie kleuren, etc. alleen toch bij een Aeroad (CFR) uitgekomen. Mooi framekleurtje die in het echt ook anders voor de dag komt dan op de foto.
Heb nog even getwijfeld door voor Look te gaan of iets uit China te bestellen en op te bouwen (Winspace) alleen Canyon past me gewoon precies omdat:
1. Servicecenter hier om de hoek zit en ik geen 'gedoe' wil met een Chinees.
2. Bang for buck - mooie deal m.i.
3. Innovaties zoals verwisselbare handlebars, spacertoren die weggewerkt kan worden zonder stuurbuis af te korten, 1 torx bout voor alle schroeven, etc.
4. Maatvoering me al bekend is (heb ook nog 1x MTB en 1x crossfiets van ze)
5. Ik het liefst zelf sleutel aan mijn fiets.
6. Snelste fiets in het peloton aldus de marketing claims
7. De fiets die ik nu besteld heb helemaal compleet is qua eisen (shimano, dt swiss hubs, dual-side powermeter, sella italia zadel, etc.).
Hij rijdt echt zalig en is qua comfort met name een vooruitgang t.a.v. mijn Ultimate. Vermoedelijk zit dit in een betere demping door het frame en de bandjes 28mm achter en 26 mm voor (en hij staat nog niet eens tubeless). Voorheen reed ik altijd nog op Continental 5000 GP STR 25mm (tubeless).
In een eindsprint op een traingsrondje 59,8 km/u al mogen aantikken, schrok er zelf ook een beetje van hoe fijn dat ging.
[
Voor 11% gewijzigd door
Dix0r op 06-02-2026 10:41
]