Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 704 ... 714 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:45

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kindrih schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
Iemand ervaring met oordopjes op bij het fietsen? Mijn oog viel op de JLab Epic Sport ANC 3, deze houdt windgeruis tegen maar laat andere geluiden door. Aangezien ik de laatste tijd veel alleen fiets is een muziekje erbij wel fijn. Heb op dit moment nog oudere airdpods maar daar hoor je alleen maar wind en ben bang dat ze bij het fietsen er uit vallen.
Ja ervaring mee, als medeweggebruiker. Doe je medeweggebruikers een lol en doe gewoon geen oordopjes in.

Wandelaars/fietsers die teveel in hun eigen wereldje zitten verstopt met oordopjes in en geen idee hebben wat overige weggebruikers doen zijn superirritant :X

Maar goed trek je niks van mijn antwoord aan want denk dat ik 1 van de weinigen ben die er zo over denkt... :)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:02
Iemand ervaring met oordopjes op bij het fietsen? Mijn oog viel op de JLab Epic Sport ANC 3, deze houdt windgeruis tegen maar laat andere geluiden door. Aangezien ik de laatste tijd veel alleen fiets is een muziekje erbij wel fijn. Heb op dit moment nog oudere airdpods maar daar hoor je alleen maar wind en ben bang dat ze bij het fietsen er uit vallen.
Geen oordopjes aub in het verkeer. Ik rij met een bone conduction headset en dat werkt oké, mits niet te luide muziek.
Vorige week als test eens met mijn JBL Tour Pro 2 dopjes gereden, ambient aware aan. Het is veel beter dan gewone oordopjes, laat staan met ANC. Toch voel ik mij niet veilig met oordopjes, je hoort gewoon veel minder.
Mijn test was om 6.00 in de ochtend, dan heb ik het gehoor niet direct nodig bij het fietsen, maar met drukker verkeer is het no-go.
Als je muziek wil luisteren, hooguit bone conduction is veilig te noemen. De Shokz openrun2 heeft fijn geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 03-02-2026 20:39 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:37
pier87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:01:
Vraagje, over les3ballons weet iemand hier of je na het finishen van dit evenement een mogelijkheid is om teruggebracht te worden bij de start?
Terugfietsen is ook een prima optie hoor, dan komen er 22 km extra bij ;)
Neen. Was vorige keer nog een helletocht in de regen, maar toch voornamelijk bergaf. Je kan wel een rugzak afgeven bij de start, die je dan daar boven kan afhalen met dan verse kledij of iets anders.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-04 15:15
Het is zover, de Aeroo is gearriveerd :)
Moet nog even wachten op m'n stuurpen, die lijkt morgen binnen te komen, dus hopelijk dit weekend tijd om alles te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JriFnV0NW7ZkTvezKQ8432T161o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG7RKqbGRipONfxbLFuYpTc8.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi verpakt moet ik zeggen. Heb het al even naast m'n huidige stuur gehouden en handpositie etc vergeleken, lijk hiermee zo'n 6-8cm meer van m'n onderarmen op het stuur te kunnen laten rusten in aerotuck positie. Natuurlijk nog niet met shifters gemonteerd geprobeerd, dus vandaar de marge op m'n meting.

Voelt zo in de hand ook niet eens smal aan, terwijl het op de hoods toch maar 30cm is. Erg benieuwd hoe het aanvoelt op de fiets.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:20:
Tijdje geleden zocht ik oplossing om spurcycle op m'n factor ostro te monteren, met dank aan @mr.DJ95 3d print en spurcycle netjes onder de garmin mount.

Nog even geluidverschil tussen de hidemybell en de spurcycle :
[YouTube: hidemybell vs spurcycle]
Heb je een foto van hoe/wat/wast er nu geprint is/ hoe het gemonteerd is?

Wil ooit nog eens een Aero FI mount voor mijn Wahoo maken en printen :9

@Kindrih Gewoon niet doen.
Vorig jaar 2x gehad dat iemand zó in zijn/haar eigen bubbel zat met oortjes op en ondanks meerdere keren bellen opeens afsloeg op moment dat ik wilde gaan inhalen :X

[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 03-02-2026 22:48 ]

Gabriël AM5

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59
1 dopje mono is niks mis mee. Niet twee doen inderdaad; en gewoon niet te hard zetten, geen podcasts waar je met concentratie naar luistert etc.
En ook géén noise cancelling gebruiken. Ik heb zelf nu JLab Go air pop, nooit uitgevallen. (kan ik ook slechts mono gebruiken want de andere heeft de wasmachine niet overleefd)
In spotify laat ik een playlistje maken met 180BPM; hij vult het met mijn favo muziek; ik fiets er heerlijk op.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04

Kluus

Gang is alles

Je kan inderdaad naar de Shokz openrun kijken zoals @Ramon 73 ook al zegt, die heb ik ook en zeker de laatste generatie is heel prima. Dan heb je niets in je oren en hoor je je omgeving ook gewoon.

Als ik muziek op zet gebruik ik die, maar eigenlijk heb ik persoonlijk maar een hekel aan met muziek op fietsen, ook solo. Ff rust en wat fluitende vogeltjes aan mijn kop vind ik ook wel lekker.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:01:
@TheTinusNL .. zit je ketting dan niet veel te vast...?
Ja :+
Risico van tweedehands zullen we maar zeggen. Maar hij is inmiddels los zonder polsen of kettingponsen te breken :+
Want een veel grotere hefboom heb je meestal niet. En als je eerder alles krom trekt dan het pinnetje eruit duwt.. dan zit het te vast (ondanks wel of geen hefboom). Of .... Hij zat niet recht op het pinnetje door speling bv
Polariteit schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:39:
[...]

weet je zeker dat de pons op precies de goed plek zit? Luistert vrij nauw, een milimeter te ver naar links of rechts en je zit al op de kettingschakel zelf met het pinnetje van de pons; en dan kan je draaien tot je een ons weegt...
Ja meerdere keren gecheckt of hij er goed op zat en ook meerdere pinnetjes geprobeerd, maar heb ook bij verse nieuwe kettingen al moeite met die kettingpons. Dus dank voor de tips allen over welke kettingponsen jullie tevreden over zijn d:)b

Informaticus of vakkundig Googler?

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:49
Strider schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
Heeft er hier iemand ervaring met een wielset van Wheelsfar? Best mooie (high-end specs) voor het geld:

Hub: DT Swiss 240 + 54T
Hoogte: 50mm
Intern: 24mm
Extern: 30mm
Spaken: Sapim cx-ray + Black Brass
Mat zwart + no holes in rim bed
Gewicht: 1377gram

Prijs (shipping + duty prepaid): $1269 - $85 (korting) = $ 1185 --> ~ € 1010,-
Betrouwbare partij. Vraag altijd nog even voor een (extra) korting.
Heb 3 wielsets van ze. 2x voor race en 1x voor MTB. Volledig customized naar mijn wensen _/-\o_

Mijn 1e set bestelde ik ergens in 2019. Daar heb ik ~35k mee gefietst totdat ik een spaakbreuk had, (deels) door eigen toe doen.

Ik geloof dat een deel van hun wielsets ook UCI certified is (oid).

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 04-02-2026 10:02 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 16:27
kielkiel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Ik ben een leek op het gebied van cranks, maar kan het een shimano hollowtech zijn? Ik haal regelmatig de crank / trapas eruit en maak de binnenkant schoon. Ik zie daar zover ik mij kan herinneren alleen 2 kunststof ringen met een ruimte ertussen maar niet iets wat lijkt op lagers? Of zijn die kunststof ringen toevallig de lagers?
Ik heb nu van Rolfstone tijdens het fietsen vaak alleen het rechter dopje in. Nog nooit last gehad van loskomen of iets. Soms als geluid ietsje minder werd kon ik het oortje wel weer beter erin steken / beetje bijdraaien maar dat is het dan ook. Zijn de Riva, maar ik zie dat ze alleen nog de Nova Sport verkopen. Sowieso zijn heel veel dopjes die ze hadden of koptelefoons niet meer te bestellen. Of het gaat niet zo goed met ze of er komt een nieuwe lineup...

Maar ik zou me dus vooral beperken tot aan 1 kant een dopje in. Rechts dan voornamelijk omdat je dan met links het verkeer achter en naast je goed kan horen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-04 15:26
orange.x schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:17:
[...]

Ik heb nu van Rolfstone tijdens het fietsen vaak alleen het rechter dopje in. Nog nooit last gehad van loskomen of iets. Soms als geluid ietsje minder werd kon ik het oortje wel weer beter erin steken / beetje bijdraaien maar dat is het dan ook. Zijn de Riva, maar ik zie dat ze alleen nog de Nova Sport verkopen. Sowieso zijn heel veel dopjes die ze hadden of koptelefoons niet meer te bestellen. Of het gaat niet zo goed met ze of er komt een nieuwe lineup...

Maar ik zou me dus vooral beperken tot aan 1 kant een dopje in. Rechts dan voornamelijk omdat je dan met links het verkeer achter en naast je goed kan horen.
is dat zodat je de lagers beter kan horen, of wat? :D

• orange.x
borft schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:19:
is dat zodat je de lagers beter kan horen, of wat? :D
Ben wel benieuwd naar de freehub van m'n nieuwe wielen, maar dat moet nog even op zich laten wachten ja 8)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kielkiel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Ik ben een leek op het gebied van cranks, maar kan het een shimano hollowtech zijn? Ik haal regelmatig de crank / trapas eruit en maak de binnenkant schoon. Ik zie daar zover ik mij kan herinneren alleen 2 kunststof ringen met een ruimte ertussen maar niet iets wat lijkt op lagers? Of zijn die kunststof ringen toevallig de lagers?
Die kunstof ringen die je ziet zijn waarschijnlijk afdicht ringen, daarachter zitten je lagers verstopt, maar let op, bij sommige merken (zoals Shimano) is het niet de bedoeling dat je dit verder uit elkaar haalt..

Lijkt inderdaad een vreemd issue, kan je nog eens posten welke cranks je hebt zodat we weten met wat voor systeem we te maken hebben? Je zicht Shimano Hollotech, dat kan, zijn je cranks dan ook van Shimano en dus met een preload dop en knijp pakking op de linker cranck, of heb je een ander systeem zoals SRAM waar je de cranks in elkaar draait op een centrale bout op de rechter crank en dan mogelijk links een preload ring? (Of nog iets anders).

Als je het niet precies weet misschien eens een foto plaatsen dan kunnen mensen hier het vast herkennen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 04-02-2026 15:05 ]

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:05
Strider schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
Heeft er hier iemand ervaring met een wielset van Wheelsfar?
Ik beschouw Farsports als een van de OG "direct to consumer" Chinese wielbouwers. Ik kocht er in 2018 mijn eerste setje Chinese wielen via hun Wheelsfar.com website, gesterkt in mijn keuze omdat ze toen een van de weinigen waren met UCI-gekeurde wielen. Altijd zeer tevreden van geweest.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27
Die UCI certificatie is wel een beetje een wassen neus vind ik.

Die vereisen een impact test van 40j, terwijl zelfs de merken die sub 1000g 50mm wielen maken op 80/90j testen. En dat zijn dan vaak wielen met een beperkt maximaal gewicht van 90-100kg.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52
Mooi filmpje hierover :

[ Voor 45% gewijzigd door DDX op 04-02-2026 15:54 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• CyberThijs
Wassen neus of niet: als een bedrijf de moeite doet om zo'n certificaat te behalen, dan is de kans dat ze morgen met de noorderzon vertrokken zijn behoorlijk klein.

Gelukkig zijn er de dag van vandaag ook Nederlandse importeurs die hun Chinese leverancier hebben doorgelicht en er een vertrouwensband mee hebben opgebouw. Zo kan daare met extra vertrouwen (en aftersales) kan kopen <3

• DDX
En netjes garantie geven/recalls doen, oh wacht dan stopt die dropshipper.
En recalls vanuit china hoef je ook niet echt te verwachten denk ik.

Of gewoon informeren bij bijvoorbeeld @ElGreco wat hij kan leveren.

• Mistraller
CyberThijs schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Ik beschouw Farsports als een van de OG "direct to consumer" Chinese wielbouwers.
Is dat met Elitewheels ook niet zo dacht ik? Die waren ook bezig om al hun wielen UCI certified te krijgen dacht ik. En die bouwen ook wielen voor rebranders maar dat heb ik niet zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 04-02-2026 18:33 ]

---------------

• DDX
Benieuwd hoeveel duurder ons leven als fietser gaat worden, gaan ze opeens onze brandstof belasten...
https://nos.nl/artikel/26...r-meer-als-je-veel-snoept

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

DDX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:24:
Benieuwd hoeveel duurder ons leven als fietser gaat worden, gaan ze opeens onze brandstof belasten...
Dat wordt banaantjes vastbinden aan je bovenbuis…

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:32
Ik was nooit zo van het ontbijten. 🥞 maar het is verbazingwekkend hoeveel lekkerder ik fiets met een goed pannenkoekenontbijt. Geen fade aways, snel herstel na een explosieve inspanning, etc, etc..

Zo te lezen is de invoering nog niet zo simpel. Ik ga ervanuit dat zelfgemaakte pannenkoeken betaalbaar blijven. 😄

https://www.strava.com/athletes/38143282

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:34
Geen gummybeertjes meer mee in ieder geval :D :+

• DDX
sapphire schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:44:
[...]

Heb je een foto van hoe/wat/wast er nu geprint is/ hoe het gemonteerd is?

Wil ooit nog eens een Aero FI mount voor mijn Wahoo maken en printen :9
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gLSGNDpz/photo-2026-02-04-20-22-05.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Cp189SMd/photo-2026-02-04-20-22-05-2.jpg

en 3d file : https://www.printables.co...ro-mount-spurcycle-holder

De factor mount heeft een gopro connector (zie foto1) maar ik heb een extra gopro adapter onder de garmin plek gezet, k-edge opzetstukje paste ook gewoon.
Lamp er nu nog opzetten gaat dingetje worden, het opzetstukje gaat er niet ver genoeg op zegmaar.
Maargoed bij mij kan de lamp nogsteeds op de mount erachter.
En eventueel kan dit helpen :
https://framesandgear.com...-extension-mount-aluminum

Ziet er beter uit en stuk luider dan de hidemybell dus tevreden :)

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 04-02-2026 20:28 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en 3d file : https://www.printables.co...ro-mount-spurcycle-holder

De factor mount heeft een gopro connector (zie foto1) maar ik heb een extra gopro adapter onder de garmin plek gezet, k-edge opzetstukje paste ook gewoon.
Lamp er nu nog opzetten gaat dingetje worden, het opzetstukje gaat er niet ver genoeg op zegmaar.
Maargoed bij mij kan de lamp nogsteeds op de mount erachter.
En eventueel kan dit helpen :
https://framesandgear.com...-extension-mount-aluminum

Ziet er beter uit en stuk luider dan de hidemybell dus tevreden :)
Ah nou snap ik het, maar de GoPro mount in dat geprinte ding kun je dus niet gebruiken?

En lekker geluidje hoor die Spurcycle, of het luider is vind ik lastig op je filmpje, sowieso helderder!

Overigens mochten mensen zo’n Ali Spurcycle kloon overwegen….. alleen doen als je nooit in de regen fietst :+
Ding roest als een gek en na een paar maanden doet het alleen nog maar een doffe tik ipv ping.
offtopic:
Black inc. met witte letters :N

Gabriël AM5

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dubbel nvm.

[ Voor 97% gewijzigd door sapphire op 04-02-2026 20:56 ]

Gabriël AM5

• DDX
sapphire schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Ah nou snap ik het, maar de GoPro mount in dat geprinte ding kun je dus niet gebruiken?
Misschien als je dat blokje iets bewerkt kan je hem er nog verder opschuiven.
Of als je een andere gopro mount hebt, want als je naar plaatje bij de 3d file staat past het daar wel :
Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/1005176/images/7647024_9c194d1a-e14c-4d3c-966c-3b46bc813aba_19bf4351-7be1-4efe-9c31-ddf313f6ca2d/thumbs/inside/1280x960/jpg/pxl_20240911_084852398.webp

Maar voor mij maakt het niet uit, heb lamp liever erachter.
En bel achteraan even geprobeerd maar dan zit hoek bel niet handig en ook onhandiger te bedienen.
En lekker geluidje hoor die Spurcycle, of het luider is vind ik lastig op je filmpje, sowieso helderder!
Op filmpje komt het lastig over.
Maar zeker onderweg valt geluid van de hidemybell gewoon erg tegen.
offtopic:
Black inc. met witte letters :N
Kan stuk erger bij de wielen :
Afbeeldingslocatie: https://www.220triathlon.com/wp-content/uploads/sites/4/2024/08/black-ink-48-58-wheelset-rim.jpg?w=1024

Maar ik heb de zwarte versie van de decals :
Afbeeldingslocatie: https://intwiel.be/wp-content/uploads/2024/09/Factor-Black-Inc-4858-black-front-hover.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 04-02-2026 21:12 ]

• CyberThijs
Mistraller schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Is dat met Elitewheels ook niet zo dacht ik? Die waren ook bezig om al hun wielen UCI certified te krijgen dacht ik. En die bouwen ook wielen voor rebranders maar dat heb ik niet zeker.
Mijn tweede setje Chinese wielen komt dan ook van Elitewheels ;) . Ook daar heel tevreden van. Waar ik bij mijn FarSports wielen had gekozen voor echte DT-Swiss 350 naven ben ik bij Elitewheels gegaan voor hun eigen RD13 hub: ook een ratchet style hub. Sinds de patenten van DT-Swiss vervallen zijn kun je prima "generieke" ratchet hubs krijgen .

• Mistraller
CyberThijs schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Mijn tweede setje Chinese wielen komt dan ook van Elitewheels ;) . Ook daar heel tevreden van. Waar ik bij mijn FarSports wielen had gekozen voor echte DT-Swiss 350 naven ben ik bij Elitewheels gegaan voor hun eigen RD13 hub: ook een ratchet style hub. Sinds de patenten van DT-Swiss vervallen zijn kun je prima "generieke" ratchet hubs krijgen .
Ik heb ook een eigen merk hub. Doet het prima, alleen is een 6-pal (in elk geval de mijne) wel heel luid. Bellen niet nodig als ik de benen stilhou ;)

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het enige nadeel van non dt swiss ratchet hubs is dat als ze stuk gaan op fietsvakantie je met een waardeloos wiel zit opgescheept (dit overkwam mij vorig jaar in Livigno op dag 2) terwijl je met dt swiss veel meer kans hebt dat je zo ergens een nieuwe ratchet kan scoren.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-04 20:53
In de elders zeer populaire CSC wielen passen volgens mij gewoon DT Swiss ratchets. Zullen niet de enige Chinezen zijn waarbij dat past?

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:34:
In de elders zeer populaire CSC wielen passen volgens mij gewoon DT Swiss ratchets. Zullen niet de enige Chinezen zijn waarbij dat past?
Dat zou dan prima zijn inderdaad, maar iets om in de gaten te houden. In mijn geval ging het om een totaal ander systeem dan DT swiss (maar wel ratchet) waar niet even snel aan te komen was. Maar dat was ook geen chinees merk. :)

Die ervaring heeft me wel doen besluiten om voortaan voor DT swiss te gaan persoonlijk. Het heeft me wel een setje goeie klimwielen opgeleverd (Roval Alpinist) die daar in Livigno relatief goed geprijst waren (en ja, die hebben DT swiss naven). ;)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-04 21:58
Er zijn inderdaad Chinese naven waarbij de ratchet op die van DT lijkt ontwerp technisch, maar toch andere maten heeft. Hierdoor past een DT Swiss ratchet niet, in geval van nood, of als het ooit gewoon versleten raakt.
Functionaliteit en werkting is inderdaad dezelfde, maar uitwisselbaarheid niet gegarandeerd. Soms heb je pech, soms heb je geluk.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Dix0r
Kluus schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:02:
Het enige nadeel van non dt swiss ratchet hubs is dat als ze stuk gaan op fietsvakantie je met een waardeloos wiel zit opgescheept (dit overkwam mij vorig jaar in Livigno op dag 2) terwijl je met dt swiss veel meer kans hebt dat je zo ergens een nieuwe ratchet kan scoren.
Ratchets die bij DT Swiss kapot gaan? Dat heb ik gelukkig zelf nog nooit hoeven te ervaren. Mijn idee is dat dit bomb-proof is. Heb zowel 350/240/180 in mijn wielen. Mijn laatste wielset 180 EXP :9~

Enige waarmee ik een issue gehad heb is de 360 3-pawl hub. Daar heb ik de body vervangen en was het issue opgelost.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-04 21:58
Dix0r schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:06:
[...]

Ratchets die bij DT Swiss kapot gaan? Dat heb ik gelukkig zelf nog nooit hoeven te ervaren. Mijn idee is dat dit bomb-proof is. Heb zowel 350/240/180 in mijn wielen. Mijn laatste wielset 180 EXP :9~

Enige waarmee ik een issue gehad heb is de 360 3-pawl hub. Daar heb ik de body vervangen en was het issue opgelost.
@Kluus heeft het over
non
dt swiss ratchet hubs, niet over het echte werk.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Dix0r
ElGreco schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:08:
[...]

@Kluus heeft het over
non
Check.

Ik kan me overigens wel een recall herinneren van de 240EXP. Dat was de 1e batch naar het EXP systeem.
DT Swiss stuurde me toen nieuwe ratchets toe.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
bwernsen schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:50:
Ik was nooit zo van het ontbijten. 🥞 maar het is verbazingwekkend hoeveel lekkerder ik fiets met een goed pannenkoekenontbijt. Geen fade aways, snel herstel na een explosieve inspanning, etc, etc..

Zo te lezen is de invoering nog niet zo simpel. Ik ga ervanuit dat zelfgemaakte pannenkoeken betaalbaar blijven. 😄
Tja, maar stroop of poedersuiker erop wordt net zo duur alsof je er bladgoud er op legt of truffel op schaaft. :9

• orange.x
esphome schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Tja, maar stroop of poedersuiker erop wordt net zo duur alsof je er bladgoud er op legt of truffel op schaaft. :9
Zijn wel producten die volgens mij behoorlijk lang houdbaar zijn. HAMSTERUUUUH!

• klaaas
ElGreco schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:08:
[...]

@Kluus heeft het over
non
Even gecheckt en het zat verkeerd in mijn hoofd. Iemand had DT Swiss bodies op CSC naven gezet. Dat ging prima. Zegt dus nog niet alles over de ratchets, alleen dat ze aan de ratchet kant iig gelijk genoeg zijn aan DT.

Hij wil.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:46

sebasd

rijdt op espresso

Pfff.. januari was maar een matige maand qua fietsen. Wel wat ritjes kunnen doen, maar achtereenvolgens sneeuw, griep en een ingreep in mijn gezicht met de bijbehorende hersteltijd maakten dat ik bij lange na niet zoveel kilometers heb kunnen maken als ik heb gehoopt. Wel tussendoor zowel een schoen- als een bikefit kunnen doen, dus daar zal het als het goed is niet meer aan liggen...

Nu zijn zowel de sneeuw als de griep hier de deur uit, en de hechtingen zijn uit mijn gezicht, dus ik kan weer. Aankomende 2,5 maand staan in het teken van toewerken naar mijn eerste century, dus lekker kilometers wegtrappen. Heel veel zin in.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-04 22:07

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Dan ga ik mijn sportvoeding wel in het buitenland bestellen als het hierdoor in Nederland duurder wordt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• DDX
blitzkrieg schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Dan ga ik mijn sportvoeding wel in het buitenland bestellen als het hierdoor in Nederland duurder wordt.
Invoerheffing net zoals btw bij douane 8)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 19:11
Gaat dat alleen over producten waar suiker aan is toegevoegd, of raakt dit ook jouw suikerbidon?

• Requiem19
guapper schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:21:
Gaat dat alleen over producten waar suiker aan is toegevoegd, of raakt dit ook jouw suikerbidon?
Wat ik gezien heb van de regels is het doel om suikerhoudende eindproducten te belasten; geraffineerd/bewerkt voedsel dus.

Ik zou verwachten dat de basale ingrediënten ongemoeid blijven. De beste workaround is dus vooral zelf veel gaan bakken in de keuken denk ik ;).

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

DDX schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:17:
[...]

Invoerheffing net zoals btw bij douane 8)
Dat doen ze bij de verbruiksbelasting op frisdranken ook niet.

• Requiem19
blitzkrieg schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Dat doen ze bij de verbruiksbelasting op frisdranken ook niet.
Zeker wel: https://www.douane.nl/ond...nvoeren-uit-niet-eu-land/
Als u uit een niet-EU-land accijnsgoederen of verbruiksbelastinggoederen invoert in Nederland, dan moet u accijns of verbruiksbelasting betalen.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Dat is als een bedrijf importeert, niet als particulier voor eigen gebruik. Uk wens ze veel succes met het controleren van mijn pakketje met 2 buitenbanden, een cassete en een doos repen.

• Requiem19
blitzkrieg schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Dat is als een bedrijf importeert, niet als particulier voor eigen gebruik. Uk wens ze veel succes met het controleren van mijn pakketje met 2 buitenbanden, een cassete en een doos repen.
Alle drie zullen een HS code hebben op de commerciële factuur die toegevoegd is aan je zending. De douaneheffingen, invoer btw en overige heffingen worden bepaald obv de HS (of Taric) code, die aangeeft wat voor type goederen je invoert.

Er is hier geen onderscheid tussen een bedrijf en een consument.

• DDX
Requiem19 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Wat ik gezien heb van de regels is het doel om suikerhoudende eindproducten te belasten; geraffineerd/bewerkt voedsel dus.

Ik zou verwachten dat de basale ingrediënten ongemoeid blijven. De beste workaround is dus vooral zelf veel gaan bakken in de keuken denk ik ;).
Gelukkig is merendeel van mijn energie gewoon suikerwater 8)
En anders ga ik gewoon suikerbiet kopen.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:01
Dan bestel je toch gewoon in een EU land waar geen suikertaks op sportvoeding geheven wordt, bijvoorbeeld in Duitsland. Daar kost een fles coca cola ook maar € 1,25 ofzo.

Zien anderen er overigens ook de ironie in van suikertaks op sportvoeding? Ik kan er in ieder geval hartelijk op lachen.

Het duurt niet lang meer en je kunt in Nederland met de auto vanuit Amsterdam via Kleve naar Antwerpen rijden en terug en je bent nog goedkoper uit als je een keer tankt, een paar flessen shampoo en een doos gelletjes meeneemt.

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-04 12:31
Mag ik nog eens de banden discussie aanhalen? Sta weer voor de keuze nieuwe bandjes te kopen voor het seizoen, en weer die vraag; 26mm of 28mm. Het moeten sowieso de Pirelli P Zero (met biba) worden, de GP5000's die worden zo snel plat?
Waar ik de afgelopen twee jaar constant op 26mm heb gereden neemt nu ineens de twijfel toe. De bandjes komen op ARC1650 62mm DT Swiss velgen... Wat ik me dus afvraag, ligt 28mm net zo mooi als 26mm op de velg, en merk je die 2mm echt?

• danoontjeh
Het is zover hoor, ik heb zojuist de Aeroo gemonteerd.
Nog niet uitgebreid geprobeerd, heb helaas griep te pakken dus alleen even 50 meter in de straat heen en weer gedaan. Moet zeggen dat dat erg goed voelde. Die 30cm tussen de hoods is wel wat smaller dan m'n 38cm hiervoor, maar het voelt niet als een extreem verschil.
Nog niet helemaal tevreden met hoe m'n stuurlint er op zit, maar dat doe ik nog wel een andere keer opnieuw. Is bij zo'n vreemd gevormd stuur toch ff wat lastiger om écht strak te krijgen.

Huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEwEgGUctzx5pZIgDq8kvRmpG_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf2LEBOVDRKZ6n9m2XuCylR1.jpg?f=fotoalbum_large

En mocht iemand het stuur nog van bovenaf willen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JM3SezwRUXRCXVF-JFLrvk3G6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SMp2fAFeftKoAeKwLGxxOkG.jpg?f=fotoalbum_large

• DDX
Casual Ruud schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:50:
Zien anderen er overigens ook de ironie in van suikertaks op sportvoeding? Ik kan er in ieder geval hartelijk op lachen.
Geen idee of het direct op sportvoeding gaat vallen, maar daar zit al flinke reclame/marge tax op.
Helemaal die zakjes/bussen sportpoeder.

• KW25
  • Laatst online: 10:06
danoontjeh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:20:
Nog niet uitgebreid geprobeerd, heb helaas griep te pakken dus alleen even 50 meter in de straat heen en weer gedaan. Moet zeggen dat dat erg goed voelde. Die 30cm tussen de hoods is wel wat smaller dan m'n 38cm hiervoor, maar het voelt niet als een extreem verschil.
Nog niet helemaal tevreden met hoe m'n stuurlint er op zit, maar dat doe ik nog wel een andere keer opnieuw. Is bij zo'n vreemd gevormd stuur toch ff wat lastiger om écht strak te krijgen.

Huidige setup:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel hele korte reach zo? Ook een hele korte stuurpen of lijkt dat zo door de foto’s?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• DDX
En vandaag nieuwe tailfin speedpack ontvangen, eens kijken of dit beetje ok werkt voor ritjes waar ik wat minder spullen meeneem.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SX63mJ2s/photo-2026-02-05-21-14-16.jpg

• danoontjeh
KW25 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Lijkt wel hele korte reach zo? Ook een hele korte stuurpen of lijkt dat zo door de foto’s?
Korte stuurpen inderdaad, slechts 70mm. Had hiervoor 80mm maar bij m'n recente bikefit werd aangeraden nog 10mm korter te gaan. Moet wel zeggen dat het nu wat aan de korte kant voelde toen ik heen en weer reed hier in de straat, maar kan altijd nog een langere stuurpen monteren als het nodig blijkt. Eerst eens wat uren maken en dan zie ik wel weer.

Het stuur zelf heeft overigens een reach van 80mm, waar m'n oude stuur 75mm had dus effectief ben ik maar 5mm korter gaan zitten. Hoe dan ook wel aan de korte kant natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door danoontjeh op 05-02-2026 21:29 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:59
s.vanrossem schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:05:
De bandjes komen op ARC1650 62mm DT Swiss velgen... Wat ik me dus afvraag, ligt 28mm net zo mooi als 26mm op de velg, en merk je die 2mm echt?
Ik denk dat deze 17mm intern en 27mm extern zijn? Redelijk smal voor 28mm en het breedste punt ligt redelijk ver naar binnen. Denk niet dat 28mm heel mooi gaat liggen op deze velg al zou het prima kunnen.

Ik ben op m'n vorige racefiets van 25 naar 28 en terug naar 25 gegaan en merkte zelf eigenlijk weinig verschil in comfort en snelheid. Setje TPU binnenbanden doet dan voor mijn gevoel meer.

Flickr - Strava

• Dix0r
danoontjeh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:20:

Huidige setup:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog nooit gehoord van Hygge als fietsmerk, bevalt ie?

Daarnaast die spacerstack met (korte) reach, heb je wel de juiste fietsmaat of past de fiets geometrie voldoende bij je eigen afmetingen en fysiek?

Zoals eea nu is geplaatst doet het me denken aan een endurance.

Ik twijfel zelf nog over flares / aero drops. Het is een optie op m'n nieuwe Aeroad om deze erin te schroeven. Wat zijn de ervaringen van anderen in dit topic hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 06-02-2026 09:42 ]

• orange.x
GWBoes schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:48:
Ik ben op m'n vorige racefiets van 25 naar 28 en terug naar 25 gegaan en merkte zelf eigenlijk weinig verschil in comfort en snelheid. Setje TPU binnenbanden doet dan voor mijn gevoel meer.
Dat verschil merk je denk ik meer als je ook nog tubeless zou gaan. Dan kan je vaak net iets minder druk rijden. Of het echt sneller is ofzo, dat zal wel iets meevallen heb ik het gevoel altijd maar het comfort is wel echt anders als je 25mm met binnenband op 6,5bar vergelijkt met tubeless 28mm op 4,5bar.

Op de nieuwe fiets ga ik naar 28mm met TPU ook om eens te kijken hoe dat bevalt. Ik heb wel eens gelezen dat die TPU bandjes redelijk snel druk verliezen. Moet zeggen dat me dat nog best meevalt. Ik heb ze nu gewoon binnenstaan opgepompt en voorwiel zit in de fiets voor de trainer maar duurt voor mijn gevoel aardig lang voordat ze echt zachter staan.

• Dix0r
Wellicht ook een leuk moment om mijn nieuwe fiets te posten. Enige tijd afwezig geweest in dit topic. Heb 2 jaar geleden het fietsen op een laag pitje gezet door andere prio's; aandacht voor kids en gezin, zakelijk veranderingen en ik was ervoor ook hard gevallen waar ik enorm van geschrokken ben.

Nu er weer wat meer vrije tijd gevonden is kan ik het fietsen toch weer niet laten. Of het weer 10k+ km per jaar gaat worden weet ik nog niet, alleen het blijft toch mijn sport #1. De liefde voor de fiets blijft.

Het werd ook wel een keer tijd voor een nieuwe ros aangezien ik al een 5-tal jaar op een Canyon Ultimate met velgremmen reed. Eigenlijk nog prima, alleen dat gedoe met en extra wielset (alu velgrand) en afstelling op vakanties wilde ik opgelost zien.

Nu weet ik dat Canyon in het topic hier door sommige verafschuwd wordt / werd door allerlei argumenten zoals eenheidsworst, geen mooie kleuren, etc. alleen toch bij een Aeroad (CFR) uitgekomen. Mooi framekleurtje die in het echt ook anders voor de dag komt dan op de foto.

Heb nog even getwijfeld door voor Look te gaan of iets uit China te bestellen en op te bouwen (Winspace) alleen Canyon past me gewoon precies omdat:

1. Servicecenter hier om de hoek zit en ik geen 'gedoe' wil met een Chinees.
2. Bang for buck - mooie deal m.i.
3. Innovaties zoals verwisselbare handlebars, spacertoren die weggewerkt kan worden zonder stuurbuis af te korten, 1 torx bout voor alle schroeven, etc.
4. Maatvoering me al bekend is (heb ook nog 1x MTB en 1x crossfiets van ze)
5. Ik het liefst zelf sleutel aan mijn fiets.
6. Snelste fiets in het peloton aldus de marketing claims
7. De fiets die ik nu besteld heb helemaal compleet is qua eisen (shimano, dt swiss hubs, dual-side powermeter, sella italia zadel, etc.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PZLW62lpaH1P1uPybhuUqvk7yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpvCJJTq8SbvoBuNmoMo8by7.jpg?f=fotoalbum_large

Hij rijdt echt zalig en is qua comfort met name een vooruitgang t.a.v. mijn Ultimate. Vermoedelijk zit dit in een betere demping door het frame en de bandjes 28mm achter en 26 mm voor (en hij staat nog niet eens tubeless). Voorheen reed ik altijd nog op Continental 5000 GP STR 25mm (tubeless).

In een eindsprint op een traingsrondje 59,8 km/u al mogen aantikken, schrok er zelf ook een beetje van hoe fijn dat ging.

[ Voor 11% gewijzigd door Dix0r op 06-02-2026 10:41 ]

• orange.x
@Dix0r Mooi bakkie toch. En als voor jou om wat voor reden dan ook een Canyon een goede aankoop is dan gewoon lekker doen en van genieten. Niet teveel aantrekken van meningen van anderen :P Uiteindelijk zal iedereen zijn of haar afwegingen moeten maken gebaseerd op individuele smaak, portemonnee, aanbieding, afmontage of de LBS die om de hoek zit.... Zolang er maar gefietst wordt en je een mooie uitlaatklep hebt (je hebt kinderen dus dat kan goed gebruikt worden als uitlaatklep (bij mij wel geregeld het geval)).

• Requiem19
Lekker hoor zo'n Aeroad - wordt vaak beetje schamper over gedaan maar ik fiets er nu voor het 5e jaar op en het rijdt gewoon echt nog steeds als een trein.

Ook als ik het vergelijk met nieuwere modellen waar ik wel eens een dagje op gereden heb.

• GerbenBK
  • Laatst online: 07:55
Dix0r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:04:

7. De fiets die ik nu besteld heb helemaal compleet is qua eisen (shimano, dt swiss hubs, dual-side powermeter, sella italia zadel, etc.).
Wat voor dual sided pm krijg je bij een deze Canyon? Of heb je er zelf los pedalen bij?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wellicht ook een leuk moment om mijn nieuwe fiets te posten. Enige tijd afwezig geweest in dit topic. Heb 2 jaar geleden het fietsen op een laag pitje gezet door andere prio's; aandacht voor kids en gezin, zakelijk veranderingen en ik was ervoor ook hard gevallen waar ik enorm van geschrokken ben.

Nu er weer wat meer vrije tijd gevonden is kan ik het fietsen toch weer niet laten. Of het weer 10k+ km per jaar gaat worden weet ik nog niet, alleen het blijft toch mijn sport #1. De liefde voor de fiets blijft.

Het werd ook wel een keer tijd voor een nieuwe ros aangezien ik al een 5-tal jaar op een Canyon Ultimate met velgremmen reed. Eigenlijk nog prima, alleen dat gedoe met en extra wielset (alu velgrand) en afstelling op vakanties wilde ik opgelost zien.

Nu weet ik dat Canyon in het topic hier door sommige verafschuwd wordt / werd door allerlei argumenten zoals eenheidsworst, geen mooie kleuren, etc. alleen toch bij een Aeroad (CFR) uitgekomen. Mooi framekleurtje die in het echt ook anders voor de dag komt dan op de foto.

Heb nog even getwijfeld door voor Look te gaan of iets uit China te bestellen en op te bouwen (Winspace) alleen Canyon past me gewoon precies omdat:

3. Innovaties zoals verwisselbare handlebars, spacertoren die weggewerkt kan worden zonder stuurbuis af te korten, 1 torx bout voor alle schroeven, etc.

[Afbeelding]

Hij rijdt echt zalig en is qua comfort met name een vooruitgang t.a.v. mijn Ultimate. Vermoedelijk zit dit in een betere demping door het frame en de bandjes 28mm achter en 26 mm voor (en hij staat nog niet eens tubeless). Voorheen reed ik altijd nog op Continental 5000 GP STR 25mm (tubeless).

In een eindsprint op een traingsrondje 59,8 km/u al mogen aantikken, schrok er zelf ook een beetje van hoe fijn dat ging.
Prachtige fiets @Dix0r en inderdaad niets mis met een Canyon en ook niet met een aeroad. Als ik nu een nieuwe race fiets zou kopen werd dat ook 99.9% zeker een aeroad (en idem voor MTB zou ik nu blind voor een Lux gaan) en mijn gravel is al een canyon.

Fijn dat je het fietsen weer op gaat pakken, wellicht komen we elkaar nog wel eens tegen (ik geloof dat je ook in de regio woont).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[Afbeelding]

Kijk het zit gewoon zo; Canyon is k*t een eenheidsworst en zie je overal, Specialized is voor mensen met geld teveel, Pinarello is voor mannen met een midlifecrisis en geld teveel. Giant is een overpriced eenheidsworst en iedereen heeft er één, Cube zie je overal en is een skeere eenheidsworst.
En qua kleur eigenlijk is elke kleur mwa en het nét niet behalve zwart dat kan sowieso niet.
Het beste kunnen gewoon geen fiets nemen dan heb je geen discussie :).

Maar nu wel serieus, dikke fiets man!
Gaat er om wat jij er van vind, ben jij er blij mee? Goed zo _/-\o_ Lekker van gaan genieten en uiteindelijk denken de meeste hier ook zo en zijn die ook gewoon blij voor een ander :)

Dit zegt iemand met een zwarte Cube :+

Gabriël AM5

• Dix0r
GerbenBK schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Wat voor dual sided pm krijg je bij een deze Canyon? Of heb je er zelf los pedalen bij?
Shimano Dura Ace FC-R9200-P Powermeter Crankset - 2x12-speed

Ben er overigens nog niet achter hoe ik de crank demonteer met zo'n integrated powermeter. Iemand enig idee? Waar normaal de crankarm preload schroef zit (non-drive zijde) vind ik daar nu achter een kapje powermeter elektronica.

Opzich sowieso opmerkelijk hoe dit geheel werkt (gezien de prijs van dit component) want het plastic kapje wat aan crankzijde zit (voor het opladen van PM) verloor ik na een 1e proefrit al omdat ik die niet goed had vastgezet, voelt ergens enorm goedkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 06-02-2026 13:08 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@sapphire Bij Pinarello denk ik altijd eerst dat het een chinese replica is, ik ken niemand met een echte Pinarello, dus daar zit sowieso een smet op. Waarom zo veel betalen als iedereen om je heen op een goedkope replica rijdt en net doet of het dezelfde fiets is. En hetzelfde heb ik in iets mindere mate met S-Works, daarom ben ik ook blij dat mijn Tarmac en Epic gewone Specialized uitgespeld voor plebs op de onderbuis hebben staan. :+

• Galois
  • Laatst online: 04-04 19:09

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:10:
@sapphire Bij Pinarello denk ik altijd eerst dat het een chinese replica is, ik ken niemand met een echte Pinarello, dus daar zit sowieso een smet op. Waarom zo veel betalen als iedereen om je heen op een goedkope replica rijdt en net doet of het dezelfde fiets is. En hetzelfde heb ik in iets mindere mate met S-Works, daarom ben ik ook blij dat mijn Tarmac en Epic gewone Specialized uitgespeld voor plebs op de onderbuis hebben staan. :+
Is dat zo? Hoor weinig over Chinese replica's. Ook hier niet vaak. Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat het een echt is als ik er één zie... :)
En waarom is Pinarello daar meer een merk van dan (bv) Trek?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
Dix0r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:04:
[...]

[..]
Opzich sowieso opmerkelijk hoe dit geheel werkt
Ja die mag canyon gratis monteren van shimano, zou mij zelfs niets verbazen als ze daar zelfs cashback voor geven 8)

Zou iig zorgen dat je meting rechts uitzet.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 06-02-2026 13:22 ]

• Prulleman
  • Laatst online: 09:54
Dix0r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Ben er overigens nog niet achter hoe ik de crank demonteer met zo'n integrated powermeter. Iemand enig idee? Waar normaal de crankarm preload schroef zit (non-drive zijde) vind ik daar nu achter een kapje powermeter elektronica.

Opzich sowieso opmerkelijk hoe dit geheel werkt (gezien de prijs van dit component) want het plastic kapje wat aan crankzijde zit (voor het opladen van PM) verloor ik na een 1e proefrit al omdat ik die niet goed had vastgezet, voelt ergens enorm goedkoop.
https://bettershifting.co...t/?utm_source=chatgpt.com
onze medetweaker @Salteh heeft er een mooie handleiding van :)

en het verliezen van zo'n kapje.. dat doe je maar 1 keer, want dan weet je dat je goed moet opletten dat ie goed vast zit. (zelfde gehad met de shock cover van mijn Scott Spark..)

Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:10:
Jaaaaaarenn geleden was Nikki Terpstra bij de Avondetappe te gast en toen hadden ze een mooi ingestudeerd stukje over de ‘CycleWe app’ en die werd toen gelanceerd. Toen maakte hij om het te showen een ritje aan voor de volgende avond met de start op het kopje van Bloemendaal en mensen konden dan meerijden. Niet geheel verrassend kwam daar dus 200 man ofzo op af :+
Maargoed ritje met Nikki Terpstra dus dat werd kneiterkneiter hard rijden :X Hele groep aan gort gereden natuurlijk.
Toen had ik terug op het kopje terug was helemaal verrot natuurlijk kwamen er aan de lopende band MAMILs binnen met een bierbuik op een Pinarello compleet stuk en hijgend als een stervend hert volhoudend ‘dat het lekker ging’ _O-

Dat is mijn gedachte daaraan als Pinarello hoor O-) mijn hoofd werkt af en toe raar….

Gabriël AM5

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Is dat zo? Hoor weinig over Chinese replica's. Ook hier niet vaak. Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat het een echt is als ik er één zie... :)
En waarom is Pinarello daar meer een merk van dan (bv) Trek?
Geen idee, misschien omdat bij mij in de buurt voor zo ver ik weet geen Pinarello dealer zit maar wel iemand die Pinarello (en S-Works) replica's importeert en opbouwt. Kan dus een regio gebonden dingetje zijn, maar het bepaalt in mijn geval dus wel mijn associatie. ;)

Edit: Bij de S-Works kan ik ze overigens wel herkennen meestal, bij de Pinarello's niet omdat ik die frames niet goed genoeg ken, al is het na een tijdje vaak wel te zien aan het spuitwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 06-02-2026 13:52 ]

• Dix0r
Ik merk dat de vibe in deze draad nog hetzelfde is als 2 jaar geleden :D
Dank voor de upvotes iig en complimenten. @Kluus , idd wellicht komen we elkaar eens tegen!

Gelukkig weet ik nu dat ik nu met een garbage powermeter zit opgescheept. Tenzij Shimano dit firmware technisch krijgt opgelost (?). Mijn vorige powermeter (enkelzijdig) was ook al niet erg accuraat. Als die powermeter waardes consistent foutief zijn is dat ook een referentiekader ;)

Thanks @Prulleman, zinvolle informatie. Om de ~5k gaat mijn crankstel er meestal af om e.e.a. schoon te maken.
edit:
Canyon heeft die preload tool niet meegestuurd met de fiets, daar ga ik ze ook direct voor benaderen

[ Voor 13% gewijzigd door Dix0r op 06-02-2026 14:01 ]

• Galois
  • Laatst online: 04-04 19:09

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Geen idee, misschien omdat bij mij in de buurt voor zo ver ik weet geen Pinarello dealer zit maar wel iemand die Pinarello (en S-Works) replica's importeert en opbouwt. Kan dus een regio gebonden dingetje zijn, maar het bepaalt in mijn geval dus wel mijn associatie. ;)

Edit: Bij de S-Works kan ik ze overigens wel herkennen meestal, bij de Pinarello's niet omdat ik die frames niet goed genoeg ken, al is het na een tijdje vaak wel te zien aan het spuitwerk.
Gek, dat zo'n zaakjes bestaat en mag bestaan van de autoriteiten... :-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Nog gekker dat er een markt voor is.

• Requiem19
Galois schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Dat mag niet, maar het aanpakken is lastig.

Pinarello was vroeger een populair merk voor low budget low quality replica’s uit China.

Daarom werden dit soort fietsen vaak ‘Chinarello’s’ genoemd ;-).

Tegenwoordig is het populairder om een S-Works of Factor te kopiëren.

Niet al te lang geleden kwam iemand in dit topic vol trots zijn replica frame ook showen en die vond het maar gek dat er niet positief op werd gereageerd :).

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
sapphire schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Jaaaaaarenn geleden was Nikki Terpstra bij de Avondetappe te gast en toen hadden ze een mooi ingestudeerd stukje over de ‘CycleWe app’ en die werd toen gelanceerd. Toen maakte hij om het te showen een ritje aan voor de volgende avond met de start op het kopje van Bloemendaal en mensen konden dan meerijden. Niet geheel verrassend kwam daar dus 200 man ofzo op af :+
Maargoed ritje met Nikki Terpstra dus dat werd kneiterkneiter hard rijden :X Hele groep aan gort gereden natuurlijk.
Toen had ik terug op het kopje terug was helemaal verrot natuurlijk kwamen er aan de lopende band MAMILs binnen met een bierbuik op een Pinarello compleet stuk en hijgend als een stervend hert volhoudend ‘dat het lekker ging’ _O-

Dat is mijn gedachte daaraan als Pinarello hoor O-) mijn hoofd werkt af en toe raar….
Makes sense toch, als je wat verder in je leven komt wordt ook je bestedingspatroon vaak wat groter. Je fysiek gaat met de jaren achteruit maar je wilt jezelf toch die droomfiets gunnen, je leeft immers maar 1x. Hoe cliché het ook klinkt.
Ik heb zelf geen Pinarello (wel Canyon) maar mijn fietsen zijn er door de jaren heen ook niet goedkoper op geworden.

BlaBlaBla

• danoontjeh
Dix0r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:39:
[...]
Ik heb nog nooit gehoord van Hygge als fietsmerk, bevalt ie?
Is een chinees merk, relatief nieuw op de markt vermoed ik. Heb ze in 2023 pas voor het eerst voorbij zien komen. Ik ben er tevreden mee moet ik zeggen, nog niks op aan te merken gehad in ~ anderhalf jaar met 8000km
Daarnaast die spacerstack met (korte) reach, heb je wel de juiste fietsmaat of past de fiets geometrie voldoende bij je eigen afmetingen en fysiek?

Zoals eea nu is geplaatst doet het me denken aan een endurance.
Snap je observatie, heb ik zelf ook wel overwogen. Maar om nou een ander frame te kopen puur zodat ik de spacers weg kan laten vind ik ook wat zonde van het geld.

Grappig genoeg kwam er uit m'n laatste bikefit dat de ideale framemaat voor mij heel dicht bij m'n huidige ligt. Ik zou dan eigenlijk 2mm korter en 1mm hoger mogen, maar dat is dus praktisch hetzelfde als ik nu heb.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 23:01

Reginas

Queen of Core Stability

Requiem19 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:13:
[...]

Dat mag niet, maar het aanpakken is lastig.

Pinarello was vroeger een populair merk voor low budget low quality replica’s uit China.

Daarom werden dit soort fietsen vaak ‘Chinarello’s’ genoemd ;-).
Ik heb weleens gefietst met iemand met een ‘Pinarelo’. Diegene voelde zich ook echt wel betrapt met zijn zelf geïmporteerde fiets waarvan zelfs de bestickering niet klopte, hoewel hij het later volgens mij wel heeft omarmd.

Hier in de buurt zie ik de echte Pinarello’s (en Aurums) wel met enige regelmaat langskomen, maar ik woon vrij dichtbij een officiële dealer die ook veel groepsritten organiseert.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Ja inderdaad dat mag niet zoals @Requiem19 al zegt, het is ook geen zaakje maar gewoon iemand die dit doet vanuit zijn schuur en die bekend is in het lokale fietscircuit, dus inderdaad, lastig aanpakken. ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Requiem19
Reginas schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Ik heb weleens gefietst met iemand met een ‘Pinarelo’. Diegene voelde zich ook echt wel betrapt met zijn zelf geïmporteerde fiets waarvan zelfs de bestickering niet klopte, hoewel hij het later volgens mij wel heeft omarmd.

Hier in de buurt zie ik de echte Pinarello’s (en Aurums) wel met enige regelmaat langskomen, maar ik woon vrij dichtbij een officiële dealer die ook veel groepsritten organiseert.
Het meeste heb ik in Italië en Spanje gefietst en daar zie ik toch ook wel vaak Pinarello's. Beetje Italiaans chauvinisme. En rondom Girona - zoals je zelf ook weet :P - is het 1 groot ''kijk mij eens met m'n mooie fiets', dus daar zie je sowieso veel duurdere merken.

Ik heb in het echt eigenlijk nog nooit een replica fiets gezien, of ik herken ze gewoon niet goed genoeg?

• Requiem19
Kluus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Ja inderdaad dat mag niet zoals @Requiem19 al zegt, het is ook geen zaakje maar gewoon iemand die dit doet vanuit zijn schuur en die bekend is in het lokale fietscircuit, dus inderdaad, lastig aanpakken. ;)

***members only***
Members only:

• DDX
Je hebt namaak en namaak, veel frames lijken op elkaar.
Maar op het moment dat er een andere merknaam op gaat plakken....

Op marktplaatst staan ze ook vaak, op fiets.nl is er topic waar paar mensen actief zijn om dit te melden (of andere gekke advertenties)
https://www.fiets.nl/foru...692647611b81c1&start=5028

Echt een winkel/dealer die dit doet heb ik nog niet van gehoord, lijkt me ook makkelijker aan te pakken dan iemand verscholen achter een marktplaats advertentie.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 06-02-2026 14:43 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 06-02-2026 14:46 ]

• danoontjeh
Die Grevil van Pinarello is wel echt enorm gewild in de replicamarkt heb ik het idee. Keek enkele weken geleden eens op aliexpress wat er aan gravelframes te koop was op het moment en zo ongeveer de helft was een Grevil replica, danwel met of zonder stickers.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Strider schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Makes sense toch, als je wat verder in je leven komt wordt ook je bestedingspatroon vaak wat groter. Je fysiek gaat met de jaren achteruit maar je wilt jezelf toch die droomfiets gunnen, je leeft immers maar 1x. Hoe cliché het ook klinkt.
Ik heb zelf geen Pinarello (wel Canyon) maar mijn fietsen zijn er door de jaren heen ook niet goedkoper op geworden.
Dat is het punt ook niet ;)

Ik ken genoeg 60- en zelfs 70+’ers die op hele dure fietsen rondrijden en daar enorm van genieten. Dat zijn wel mensen die ook wat sportiever zijn en hun eigen grenzen kennen. Zo heb ik een tijdje terug voor het laatst met een goede kennis van me gefietst, kerel is 75 ofzo. Dikke fiets, dikke accessoire alles er op en er aan (behalve powermeter) en alles altijd in topstaat. Hij traint meer als ik maar hij kwam laatst toch tot de conclusie dat ondanks dat alles hij het tempo van de groep waarin we reden gewoon niet meer trekt. Respect voor deze man en ik teken ervoor om zijn fysieke staat te hebben op die leeftijd en respect dat hij zijn grens durft aan te gaven.
Dat vind ik totaal anders dan met je dikke fiets met de duurste speeltjes erop met een dikke bierbuik en conditie van een pinda rondrijd en doet alsof je ‘de man’ bent maar ondertussen helemaal naar de klote bent en amper meer op je benen kan staan na 46km. Ofwel status willen ontlenen aan de hoeveelheid geld die je er aan uit geeft en een grote bek hebben.

Als zo’n zelfde figuur als een stervend hert aankomt en zou zeggen ‘tandjes ik ben kapot, ik ben er compleet afgereden’ is het een heel ander verhaal vind ik.

Mogen die mensen dat allemaal zelf weten en zelf bepalen waar en hoeveel geld en erin pompen, absoluut!
Mag ik er wat van vinden, absoluut!

Moet je je er veel van aantrekken, nee dat dan weer niet :+

Gabriël AM5

• DDX
Tja laat iemand lekker een fiets van 15k kopen en lekker genieten van een dure fiets terwijl je nooit zo rap als een profrenner kan fietsen.
En voor veel mensen is die 15k kleingeld, als ze daarnaast ook nog een auto van ruim een ton hebben die in 1 jaar meer afschrijft dan de fiets kost.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:31
DDX schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:57:
Tja laat iemand lekker een fiets van 15k kopen en lekker genieten van een dure fiets terwijl je nooit zo rap als een profrenner kan fietsen.
En voor veel mensen is die 15k kleingeld, als ze daarnaast ook nog een auto van ruim een ton hebben die in 1 jaar meer afschrijft dan de fiets kost.
Wat een gek ervoor geeft. Dat heb ik dus ook met mensen die op hele dure fietsen fietsen, maar dan uiteindelijk 27km/u gemiddeld rijden. Het is belachelijk, maar het is wat je zelf uit wilt geven aan je hobby.

• DDX
Shit ik kwam vanmorgen met 23km/u aan op m'n werk, gelukkig wel op een van m'n goedkopere fietsen.
Ben wel weer eens toe om te fietsen op een van m'n duurdere fietsen maarja nog maar even spatborden fiets....

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:21
Ik probeer er wel voor te zorgen dat mijn fietsverzameling meer waard is dan mijn auto(‘s). Gaat tot nu toe goed!

• DDX
Lukt hier ook wel, maar dat is al snel als je geen auto hebt :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vrouw heeft een lease wagen en mijn fiets is ook lease op haar naam dus ik heb sowieso niks.
Ja een setje pedalen, bidonhouders, een fietscomputers en een linker crank met ongebruikte powermeter _O-

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 06-02-2026 17:18 ]

Gabriël AM5

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Louislouislouis schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:53:
Ik probeer er wel voor te zorgen dat mijn fietsverzameling meer waard is dan mijn auto(‘s). Gaat tot nu toe goed!
Dat lukt hier ook, maar dat ligt meer aan de auto ;)

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 20:19
DDX schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:57:
Net een fiets van 5000 euri gekocht :P Dit is de 6e die ik ooit gekocht heb en veruit de duurste. Mijn laatste aankoop dateert van 2016. Voor deze heb ik moeten sparen en dingen moeten laten. En mijn vrouw heeft dit goedgekeurd natuurlijk _/-\o_ . Ik ben afgetraind hoor :P .

Ik gun iedereen zijn ding maar vind het soms lastig om bierbuiken op de bovenbuis te zien hangen. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet verwoorden. Het matcht niet ?

En wat me wel eens steekt is dat er mensen zijn die van alles de prijs kennen maar van niets de waarde (Oscar Wilde). Ooit een collega gehad die een oude Ford Fairlane na 4 jaar zwoegen weer rijdend had. Een andere collega kreeg een Buick Riviera zo cadeau van zijn vader omdat hem dat ook wel wat leek, zo’n v8.

• klaaas
NeBuCADnezar schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Ik gun iedereen zijn ding maar vind het soms lastig om bierbuiken op de bovenbuis te zien hangen. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet verwoorden. Het matcht niet ?
Geef maar toe: het steekt vooral dat die bierbuik je er ook nog uitfietst ;)

Hij wil.

• GerbenBK
  • Laatst online: 07:55
Als je je fiets duur vindt, gewoon omrekenen naar euro/km. Dan valt het reuze mee.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:32
GerbenBK schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:31:
Als je je fiets duur vindt, gewoon omrekenen naar euro/km. Dan valt het reuze mee.
Ligt eraan hoe vaak je een nieuwe koopt…

https://www.strava.com/athletes/38143282

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 14:53

McMiGHtY

- burp -

NeBuCADnezar schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Ik ben niet de meest afgetrainde figuur maar kan, al zeg ik het zelf, best lekker fietsen. Vorig jaar had m'n vrouw me opgegeven voor haar kerk-groepje om een sponsorrit te rijden, een van die meefietsers bleek niet zo'n geweldige conditie te hebben en dacht (en dat zei die later ook) "ow..dan ben ik iig niet de langzaamste"... boi did I prove him wrong..

Zo'n bierbuikje zegt dus niet altijd wat, het werkt alleen wel tegen me als er geklommen moet worden..

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Mistraller
sapphire schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Kijk het zit gewoon zo; Canyon is k*t een eenheidsworst en zie je overal, Specialized is voor mensen met geld teveel, Pinarello is voor mannen met een midlifecrisis en geld teveel. Giant is een overpriced eenheidsworst en iedereen heeft er één, Cube zie je overal en is een skeere eenheidsworst.
En qua kleur eigenlijk is elke kleur mwa en het nét niet behalve zwart dat kan sowieso niet.
Het beste kunnen gewoon geen fiets nemen dan heb je geen discussie :).
Daarom rij ik Scott 8)

---------------

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Team Sensa meldt zich :P
Pagina: 1 ... 704 ... 714 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).