Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 700 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:40:
@wibblemoo Oh, het zal medisch bezien best voordelen opleveren, maar ik hoef toch de tour niet te winnen?
Ik zorg dat ik voldoende eet en drink tijdens het fietsen, en dat ik ook 2 uur van tevoren genoeg eet voordat ik een lange fanatieke rit heb (ook al betekent dat de wekker soms halverwege de nacht gaat). Ik zal dus ongetwijfeld in die categorie wielrenners vallen die zich 'druk maakt om eten en drinken'.

Toen ik zo'n 1,5 jaar geleden begon met 8-10u per week trainen ben ik onbedoeld 6 kilo afgevallen, dus genoeg eten was totaal niet evident voor mij. Na de langere trainingen kwam ik altijd leeg en chagrijnig thuis.
Door genoeg te eten heb ik daar totaal geen last van, ook is het fietsen zelf er leuker van geworden want de laatste helft kan ik nog gewoon genieten van de tocht, in plaats van enkel te dromen van wat ik ga eten als ik thuiskom.

Als ik ga fietsen met vrienden, ben ik ook niet degene die na een paar uur de rest ophoudt met z'n hongerklop. Ook heb ik door de gewenning aan eten op de fiets geen probleem om ondertussen een beetje tempo te blijven trappen, wat erg fijn is voor degenen die in je wiel zitten.

Dus ik hoef ook geen tour te winnen, sterker nog, ik doe geen races. Maar door meer op mijn voeding te letten, geniet ik er meer van fietsen én ben ik na afloop nog te tolereren door m'n omgeving.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-01 21:55
guapper schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:02:
@Cloclo100 Je hoeft het niet eens te betrekken op je sportieve prestaties, vaak helpt het ook bij het functioneren naast de fiets. Het kan bijvoorbeeld er aan bijdragen dat je beter in je vel zit, en met een goed humeur en vol energie met je gezin op pad kunt na het douchen.
Klopt, dat zat bij bij onder de noemer "herstel" :).

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38
Als je nergens last van hebt @Marcel a, vooral lekker doorgaan, maar als je weleens denkt.. ik voel me toch wat vermoeid na een (rustig) ritje, of je hebt hoofdpijn, of je slaapt slechter, minder uitgerust de volgende dag, verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt.. dan zou ik toch eens proberen wat te drinken en wat energie te pakken tijdens de rit.

Zoals eerder gezegd zit er voor iedereen ergens wel een kantelpunt waarbij het toch echt wel beter is om een beetje voor jezelf te zorgen. Ook als je verder geen doelen hebt. Waar dat punt ligt is voor iedereen anders. Als je van nature redelijk fit bent, je eet altijd gezond en je doet een rustig (<180 watt???) ritje van 2 uur, dan kan het best zo zijn dat je inderdaad helemaal nergens last van hebt. Dit zal nog sterker van toepassing zijn als je bv maar 2 ritjes per week doet (1x 2 uur, 1 x 1 uur bv), dat is natuurlijk veel makkelijker te managen dan 10+ uur. Ik denk dat het gemiddelde hier toch wel boven de 6 uur per week zit, dat is ook een grote factor waar dit kantelpunt zit.

Voor mezelf, ik zit met een duurritje rond de 200 watt, dus dat is makkelijk rekenen, elk uur verbrand je dan ongveer 200*3.6 = 720 kCal. Dus 2 uur z2 is al 1440 kCal, om dat op een dag extra te eten kost al best wat moeite. (en dan heb ik het nog niet over 3-4 uur z2 ritten, met 4 uur heb je dus een dubbele ADH nodig aan energie) Dan ben ik van mening dat je beter gewoon de tank vol kan houden tijdens het fietsen, dus dan pak ik eigenlijk altijd al wel 120 gram tijdens 2 uur dat is nog geen 500 kCal, maar het voorkomt dat je de tank ver leeg trekt, want daar reageert je lichaam niet perse fijn op (hoofdpijn, en andere signalen dat je rustig aan moet doen en eerst de tank weer vol te laten lopen).

Bij langer/intensiever wordt het alleen nog maar belangrijker om de tank niet helemaal leeg te rijden.

nuchter trainen / vetverbranding forceren heeft nog wel zijn plek, maar als regelmatig component in je training zwaar achterhaald. (herstel telt zwaarder dan jezelf naar de klote rijden).

Glycogeen in je spieren is ongeveer 1200-1500 kCal en in je lever heb je nog eens 300-400 kCal ter beschikking. Als je dat dus opmaakt voel je (in ieder geval ik) met niet fijn. Misschien heeft de een veel meer, of is de component vetverbranding (door lage intensiteit) zoveel hoger dat je niet snel de tank leeg rijdt.

Verder kost het aanvullen van je volledige glycogeen voorraad 1-2 dagen en krijgt je inmuunsysteem ondertussen een aardige klap. Als je dus de volgende dag weer een ritje wilt doen, dan is dat een extra reden om een beetje bij te blijven tijdens het fietsen.

kortom er zijn veel meer argumenten om een beetje lief voor jezelf te zijn tijdens een ritje dan andersom.

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 13-01-2026 12:16 ]

Strava

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:34
blitzkrieg schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik heb ook een mailtje.
Het wordt alleen geen klotenweer zondag? :?
Dat is toch wat ik vorige keer al zei, ze treffen het gewoon iedere keer met geen klote weer :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-01 16:13

McMiGHtY

- burp -

Sorry...storingsdienst

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:36
Ik neem altijd een snelle jelle mee in mijn achterzak, zelfs met ritjes van 1 uur. En altijd 1 gevulde bidon, zelfs als ik in de winter niet drink.

Al neem ik t zelf niet in, dan zit die er maar gewoon in t achterzakje. Heb ondertussen al vaak zat een reepje of snelle Jelle aan iemand gegeven die er helemaal doorheen zat. Heb ook wel eens bij een ritje van 1.5 uur 2x lekke band gereden en geen 3e band bij mij. Toen was t of naar huis lopen a 20 km of wachten op mijn vrouw. Die bleek ergens in een winkelcentrum met haar moeder te zitten en t zou ong 2 uur duren voordat ze er was. Kan ik mooi mijn fiets bij een bankje zetten en nog genieten van een beetje drinken en koek..

Het is ook gewoon niet heroïsch toch? Kijk mij niks bij me hebben. Bidon op je fiets en een reep in je achterzak kost mij letterlijk niks.

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

dfbt schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:47:
Ik neem altijd een snelle jelle mee in mijn achterzak, zelfs met ritjes van 1 uur. En altijd 1 gevulde bidon, zelfs als ik in de winter niet drink.

Al neem ik t zelf niet in, dan zit die er maar gewoon in t achterzakje. Heb ondertussen al vaak zat een reepje of snelle Jelle aan iemand gegeven die er helemaal doorheen zat. Heb ook wel eens bij een ritje van 1.5 uur 2x lekke band gereden en geen 3e band bij mij. Toen was t of naar huis lopen a 20 km of wachten op mijn vrouw. Die bleek ergens in een winkelcentrum met haar moeder te zitten en t zou ong 2 uur duren voordat ze er was. Kan ik mooi mijn fiets bij een bankje zetten en nog genieten van een beetje drinken en koek..

Het is ook gewoon niet heroïsch toch? Kijk mij niks bij me hebben. Bidon op je fiets en een reep in je achterzak kost mij letterlijk niks.
je moet het gewoon als extra training zien, al dat extra gewicht wat je meesleept :+

Raar... Is zo gek nog niet

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Laptop in je rugzakje en gaan :twk

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
We mogen soort van juichen :
Fietsen over volledige Afsluitdijk wordt in 2027 weer mogelijk

In de loop van volgend jaar kan weer over de volledige Afsluitdijk gefietst worden. Sinds 2019 is dat niet mogelijk door grootschalige werkzaamheden aan de ruim 30 kilometer lange waterkering. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten in 2027 tijdelijke fietsbruggen te plaatsen bij de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand, zodat fietsers en ook wandelaars weer de volledige lengte van 32 kilometer van de Afsluitdijk kunnen gebruiken. Ze moeten nu nog met een bus voorbij de sluizen, waaraan al jaren wordt gewerkt.
https://www.nhnieuws.nl/n...rdt-in-2027-weer-mogelijk

Paar jaar vertraagd.

Maar nog wel :
Het ministerie verwacht dat de fietsbruggen er ‘op zijn vroegst’ in 2027 komen, omdat bij beide sluizen eerst andere werkzaamheden afgerond moeten worden.
Dus niets is nog zeker...

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 13-01-2026 15:56 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-01 16:13

McMiGHtY

- burp -

Echt..wat een shitshow zeg.. Dit duurt echt wel lang..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-01 17:21
DDX schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:53:
We mogen soort van juichen :

[...]

https://www.nhnieuws.nl/n...rdt-in-2027-weer-mogelijk

Paar jaar vertraagd.

Maar nog wel :

[...]

Dus niets is nog zeker...
Niets is zeker maar ik ken mijn werkgever inmiddels een beetje: die doen niet zo’n briefje eruit als ze niet vrij zeker zijn dat die datum haalbaar is 😜

• DDX
Vraag mij wel af hoe dat dan straks gaat als ze een definitieve oplossing gaan verzorgen.
Is het dan weer maanden(/jaren) afgesloten ?

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:07:
Als je nergens last van hebt @Marcel a, vooral lekker doorgaan, maar als je weleens denkt.. ik voel me toch wat vermoeid na een (rustig) ritje, of je hebt hoofdpijn, of je slaapt slechter, minder uitgerust de volgende dag, verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt.. dan zou ik toch eens proberen wat te drinken en wat energie te pakken tijdens de rit.
Ik heb doorlopend overal last van. Maar dat zal vast ook iets met de leeftijd te maken hebben. Maar even serieus: als je met een zekere intensiteit traint heb je ergens last van. Zwaardere benen die je voelt bij het traplopen. Vroeger en anders moe die dag. Dat los je niet op met eten/drinken tijdens een rit. Dat is simpelweg het effect dat trainen heeft op je lichaam. Je lijkt een beetje een wereld te schetsen waarin je zoveel kan trainen als je wil zolang je maar eet en drinkt. Heb je ergens last van? Eten en drinken tijdens de training is de oplossing! Zo werkt het natuurlijk niet en ik neem ook even aan dat je dat niet zo bedoelt.
Ik ben 57 en fiets met een voor mij nog redelijk tempo 1 a 2 uur en dat doe (als het seizoen weer start) 1 tot 3 keer per week. Als de omstandigheden zwaarder worden (warmer) neem ik water mee. Meer niet. Ik train redelijk vaak voor het ontbijt en dat gaat eigenlijk best prima. Natuurlijk heb ik wel eens last van een training en dan had ik dat ongetwijfeld kunnen voorkomen door eten/drinken, maar dat doet zich niet zo heel vaak voor en vooral als het toch wat zwaarder was dan ik me had voorgesteld.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb doorlopend overal last van. Maar dat zal vast ook iets met de leeftijd te maken hebben. Maar even serieus: als je met een zekere intensiteit traint heb je ergens last van. Zwaardere benen die je voelt bij het traplopen. Vroeger en anders moe die dag. Dat los je niet op met eten/drinken tijdens een rit. Dat is simpelweg het effect dat trainen heeft op je lichaam. Je lijkt een beetje een wereld te schetsen waarin je zoveel kan trainen als je wil zolang je maar eet en drinkt. Heb je ergens last van? Eten en drinken tijdens de training is de oplossing! Zo werkt het natuurlijk niet en ik neem ook even aan dat je dat niet zo bedoelt.
Ik ben 57 en fiets met een voor mij nog redelijk tempo 1 a 2 uur en dat doe (als het seizoen weer start) 1 tot 3 keer per week. Als de omstandigheden zwaarder worden (warmer) neem ik water mee. Meer niet. Ik train redelijk vaak voor het ontbijt en dat gaat eigenlijk best prima. Natuurlijk heb ik wel eens last van een training en dan had ik dat ongetwijfeld kunnen voorkomen door eten/drinken, maar dat doet zich niet zo heel vaak voor en vooral als het toch wat zwaarder was dan ik me had voorgesteld.
Ik noem geen zware benen.. hoewel ook dat mogelijk minder kan zijn met de juiste voeding/drinken.

Anyway, ik zou zeggen,.probeer het eens 🙃

Strava

• Marcel a
  • Nu online
@Prulleman Nu ja, 'verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt......' Daar valt toch zo'n beetje alles onder :)

• sapphire
  • Laatst online: 08:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Je zou zeggen dat mensen die het voor hun werk doen wel aardig snappen hoe het moet en die eten ook als ze gewoon trainen tussendoor.

Just say’in O-)

Gabriël AM5

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:46
Bij zo'n 10 °C kan je m.i. best zonder eten en drinken een Z1 rit van 2 tot 3 uur maken. Ook afhankelijk van hoe gehydrateerd en volgegeten je begint. De vraag is natuurlijk wel waarom je dat zou doen. Bij hogere temperaturen en hogere inspanning zal al snel vochttekort gaan opspelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• DDX
Mijn woon-werk ritjes (die soms ook wel 2-3 uur duren) neem ik eigenlijk nooit eten mee.
In de zomer misschien bidon met water.
Vooraf broodje eten en thuis eten dan red ik dat wel.

Maar weekend ritjes, ook al zijn ze maar 2 uur gaat er wel reepje/suikerbidon mee.

• Mistraller
  • Nu online
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:24:
[...]

... Maar even serieus: als je met een zekere intensiteit traint heb je ergens last van. Zwaardere benen die je voelt bij het traplopen. Vroeger en anders moe die dag. Dat los je niet op met eten/drinken tijdens een rit.
Je spieren verwennen met vocht en mineralen dan hoeven er minder reserves verstookt te worden en ben je sneller weer het mannetje. Juist als je ouder wordt is het verstandig om daarop te letten. Iets als kramp is ook gerelateerd aan een vocht/mineralen tekort.
Als ik op vakantie 2 uur ga fietsen, dan wordt ik de rest van de dag wel geacht om leuk mee te doen, mijn gezin gaat niet op het strand liggen bakken :P
Bovendien heb ik na een uurtje arbeid ook wel gewoon zin in een liga, banaan of een reep. :)

---------------

• Marcel a
  • Nu online
@Mistraller Ik verwen ze genoeg. Ik leef redelijk gezond. Ik overdrijf dat niet graag, maar het gaat best goed.
Ik zal dit seizoen eens wat vaker drinken meenemen en terugrapporteren.

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:24
kaassouflee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:56:
https://www.cube.eu/nl-en...ree-c-62-models-2025-2026

Aangezien hier wel een aantal Cube Agree rijders zitten leek het me nuttig deze even te delen. Mogelijk fouten in voorvork voor modellen uit 2025 en 2026.
Was zelf aan het kijken naar een Agree One uit een van die jaren, maar misschien toch nog maar even wachten :(
Iemand hier al feedback gehad over de datum van zijn vervanging? We zijn mid januari dus eerste zouden toch moeten vervangen worden, maar zelf nog geen feedback gekregen van de fietsenmaker over de planning.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:38
2026 is een dikke week oud en we kunnen het onderwerp 'bidon of geen bidon' alweer aftikken. Zullen we februari halen voordat we de tubeless of niet discussie hebben gehad, of #TeamZadeltas weer meer leden heeft, of lube, wax of olie beter is en de ultieme; is het friet of patat

8)

• DDX
En dan meteen ook even welk pompje je het beste kan nemen ? (silca gravelero)

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:54
Holk schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:06:
2026 is een dikke week oud en we kunnen het onderwerp 'bidon of geen bidon' alweer aftikken. Zullen we februari halen voordat we de tubeless of niet discussie hebben gehad, of #TeamZadeltas weer meer leden heeft, of lube, wax of olie beter is en de ultieme; is het friet of patat

8)
Nou nou nou.... niet zo snel....
Heb in de discussie plastic vs titanium bidons nog niet voorbij zien komen, we kunnen het zeker rekken tot Feb! :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:38
Ik mis stiekem wel de schijfrem of velgrem discussie. Misschien dat we die nu kunnen opfrissen door er een 28mm of 32mm discussie van te maken. Of 38mm ;)

• sapphire
  • Laatst online: 08:52

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:12:
*kuch*Tattico*kuch*

We kunnen het ook over geschoren benen of niet hebben? Die heb ik maanden niet gezien.

Overigens zoals het er nu naar uitziet gaan we met het gezin in juni een weekje naar Lanzarote :9
Vrouwlief had al een fietsverhuur gevonden dus i.i.g. één ritje zit er wel in :9

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 13-01-2026 22:18 ]

Gabriël AM5

• DDX
sapphire schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:16:
[...]

*kuch*Tattico*kuch*

We kunnen het ook over geschoren benen of niet hebben? Die heb ik maanden niet gezien.
Ik heb ze beide maar waarom zou je nu nog de tattico kopen ?

• Mistraller
  • Nu online
Die had ik hier in dit topic nog niet gezien, maar aangezien binnenkort heel Nederland weer over de Maas komt om bij ons Carnaval te komen vieren; wen er maar vast aan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83CHceNX0CgHTCIPueKhMutbAPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1KqMTtn5amrN2bSS6XOvrzB7.png?f=user_large

---------------

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:12:
Heb je die aan de fiets hangen?

Gisteren lek, latex kreeg het niet dicht en net op tijd thuis gekomen (hoewel sturen al niet meer ging). Had geen zin in die CO2 dingen, dus voor 2026 toch maar eens op zoek naar een pomp. Liefst model die in rugtasje (the pack) kan!

Kunnen we deze discussie nog voor februari aftikken >:)
Pagina: 1 ... 700 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).