Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 628 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-01 20:10
Je rijd niet alleen; met jou nog 15.000 anderen.
Maak er een leuke dag van! (y)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-01 15:48
BravoWhiskyAlfa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:26:
[...]
Mijn afweging was dat bij ongeveer gelijke kosten ik het comfort/plezier van een week op mijn eigen fiets rijden de moeite van het inpakken e.d. waard vond. Zou het opnieuw op deze manier doen.
Als je thuis een dure fiets hebt staan en je iets vergelijkbaars wil huren denk ik dat het misschien zelfs goedkoper is om hem zo mee te nemen. Ik betaalde vorig jaar in Girona ook ruim €300 voor een lang weekend op een Basso Diamante met Ultegra Di2.

Thuis rij ik op een alu fiets met velgremmen en 105, dan is het wel leuk om een keer wat moderners en duurders te huren en proberen.

Flickr - Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
Huren of meenemen heeft beide voor en nadelen.

Als je mee neemt:
Koffer regelen
Fiets uit elkaar (sommige koffers hoeft dat maar een klein beetje gelukkig)
Koffer transport (evt grotere auto) ook na het vliegen
Koffer opslag in je vakantie verblijf
Fiets weer in elkaar
Relatief hoge kosten bij korte trip
Maar je hebt wel je eigen fiets.

Persoonlijk zou ik hier voor kiezen, want "26 uur" op een huurfiets: mij niet gezien.

Huurfiets heeft ook weer eigen voor en nadelen.
Het is je eigen fiets niet. De ene is hier gevoeliger voor dan de ander. Maar ik heb een korte reach, korte cranks etc. Succes met huren. Daarnaast eigen PM, eigen bandjes met tubeless set-up O+
Geen in uit elkaar halen van fiets
Geen gedoe met vervoer: je kan sneller OV enzo pakken
Je kan jezelf evt lekker trakteren om een dikke fiets te huren
Nadeel is dat veel huurfietsen echt niet je van het zijn
Relatief hoge kosten bij een lange trip

Dus alles heeft voor en nadelen (en ik ben er vast nog wel een paar vergeten). Maar bovenal zullen ze persoonlijk zijn.

Mij lijkt dat je vooral gaat om te genieten, dus maak dat de hoofdmoot.
En of dat nu is met je eigen fiets, weinig gedoe of een dikke huurfiets dat moet je lekker zelf weten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 21:47
Even een vraagje heeft iemand ervaring met korting bij Giant op de actuele modellen, dus van het lopende modeljaar? De shortlist met nieuwe fietsen is steeds korter geworden en ik was benieuwd of hier nog onderhandelingsruimte zit of wat je gewoon overal de adviesprijs betaald?

In dat laatste geval koop ik het liefste bij de dichtsbijzijnde LBS die ook Giant dealer is :). Maar als ik 400-500 euro kan besparen door een stukje te rijden dan doe ik dat graag natuurlijk.

Het gaat om deze fiets: https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1-2025

HD4Life @ Full-HD

• GWBoes
@Davidshadow13 Bij de lokale Giant dealer hier zit er eigenlijk geen ruimte in de adviesprijs op te bestellen fietsen, voorraad fietsen is mogelijk een ander verhaal natuurlijk.
Hij is wel heel coulant in het monteren van accessoires (gratis pedalen, bidon houders, garmin mount etc.), maar zo te zien zitten die bij de Defy er al standaard op :)

Flickr - Strava

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 15:05
sapphire schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Zegt de wielrenner die staat te stampvoeten omdat hij niet mee mag doen :+

Ik ben overigens ook 2x uitgeloot en niks qua reservelijst. Boehoe, ik ga Limburgs Mooiste rijden en anders ga ik zelf wel een keer naar Limburg. Qua sfeer sowieso altijd goed om te fietsen imho :)

Whats next ik mag niet met de Tour mee rijden, het is immers openbare weg en niet volledig in de hekken?
Haha oké oké vooruit.

Stampvoeten moet je niet doen hé is slecht voor je schoenplaatjes, of wakker ik dan de discussie aan dat SPD prima onder een wielrenschoen kan ;-)? (dit was een grapje, voor de zekerheid)

Het zure voor mij zit hem in het feit dat ik een doel heb gesteld en daar naartoe heb getraind, vervolgens ben uitgeloot en mijn broer zijn inloting niet betaald heeft (dus ben ik twee keer teleurgesteld in die zin). Alle argumenten waarom niet zijn op zich prima begrijpelijk, maar naast ratio bestaat emotie. Als ik op vrijdag zou besluiten dat ik op zaterdag mee zou doen, dan snap ik de reacties natuurlijk veel beter dan wanneer je in augustus je doelen en je training er op afstelt.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik een ronde in België doen, het huisje is toch al betaald. Het is gewoon jammer dat het niet gelukt is. Verder snap ikhet punt van @Mistraller.

Limburgs mooiste en de klimclassic zouden ook goeie alternatieven zijn, waarschijnlijk ook een graadje of 10 warmer en meer kans op lekker fietsweer. Voor deze maand staan in ieder geval Parijs Roubaix en Luik Bastenaken Luik op de agenda. Deze heb ik overigens netjes betaald hoor, geen zorgen!

Over tot de orde van de dag, wat heeft u in uw zadeltas zitten?

• mhr-zip
Davidshadow13 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:31:
Even een vraagje heeft iemand ervaring met korting bij Giant op de actuele modellen, dus van het lopende modeljaar? De shortlist met nieuwe fietsen is steeds korter geworden en ik was benieuwd of hier nog onderhandelingsruimte zit of wat je gewoon overal de adviesprijs betaald?

In dat laatste geval koop ik het liefste bij de dichtsbijzijnde LBS die ook Giant dealer is :). Maar als ik 400-500 euro kan besparen door een stukje te rijden dan doe ik dat graag natuurlijk.

Het gaat om deze fiets: https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1-2025
Het helpt nooit als de dichtstbijzijnde Giant dealer weet, dat je zijn dichtstbijzijnde bent O-)

Daarnaast alles kan, maar het helpt ook hoe goed je in het spelletje bent. Als er nog één Defy Pro 1 beschikbaar is en die wil jij perse hebben en of je wilt alles snel. Dat maakt echt wel verschil vs. dat je binnenkomt en je twijfelt tussen een Giant en bijv. een Orbea en Canyon waarbij je ze alle 3 gelijkwaardig vind, behalve dat de Giant duurder is :+ Dan zal een verkoper aan het werk moeten om die fiets aan jou te verkopen.

Het is heel makkelijk om altijd 25% korting te krijgen, dat is een fiets niet kopen als je geen 25% korting krijgt.

Dit lijkt natuurlijk een beetje stom, maar het is wel zo. Als je een fiets/huis/auto perse wilt, dan ben je bereid om veel meer water bij de wijn te doen. Als je zegt: wil minimaal 20% korting anders koop ik hem niet. Dan heb je of een fiets met 20% korting of geen fiets :+

Persoonlijk als ik geen 10% krijg zou ik het sowieso nooit doen. En niet aankomen met paar pedalen en 2 binnenbandjes.

Edit:

Daarnaast zit op een dure fiets meer marge in harde euro's dan op een goedkope fiets. Het afmonteren, bestellen, personeel en pand huur kost hetzelfde. Dus in theorie kan je hier meer korting op geven.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 31-03-2025 10:57 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 08:40
mhr-zip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:27:
Huren of meenemen heeft beide voor en nadelen.

Als je mee neemt:
Koffer regelen
Fiets uit elkaar (sommige koffers hoeft dat maar een klein beetje gelukkig)
Koffer transport (evt grotere auto) ook na het vliegen
Koffer opslag in je vakantie verblijf
Fiets weer in elkaar
Relatief hoge kosten bij korte trip
Maar je hebt wel je eigen fiets.

Persoonlijk zou ik hier voor kiezen, want "26 uur" op een huurfiets: mij niet gezien.

Huurfiets heeft ook weer eigen voor en nadelen.
Het is je eigen fiets niet. De ene is hier gevoeliger voor dan de ander. Maar ik heb een korte reach, korte cranks etc. Succes met huren. Daarnaast eigen PM, eigen bandjes met tubeless set-up O+
Geen in uit elkaar halen van fiets
Geen gedoe met vervoer: je kan sneller OV enzo pakken
Je kan jezelf evt lekker trakteren om een dikke fiets te huren
Nadeel is dat veel huurfietsen echt niet je van het zijn
Relatief hoge kosten bij een lange trip

Dus alles heeft voor en nadelen (en ik ben er vast nog wel een paar vergeten). Maar bovenal zullen ze persoonlijk zijn.

Mij lijkt dat je vooral gaat om te genieten, dus maak dat de hoofdmoot.
En of dat nu is met je eigen fiets, weinig gedoe of een dikke huurfiets dat moet je lekker zelf weten.
Klopt, maar het ligt er ook aan wat je die week/dagen precies gaat doen, is de focus de hele week puur op het fietsen en maak je idd echt veel uren, dan zou ik ook zeker voor een eigen fiets gaan.

Ik ga over 3-4 weken een weekje naar Griekenland, heb een fiets gehuurd (Cube Attain SL) met een 105 groepset en schijfremmen, het is een redelijke fiets maar niet te vergelijken met wat ik thuis heb staan.
Maarja voor 20 euro per dag mag je ook niet teveel verwachten natuurlijk.

Ik ben van plan om 3-4x een rondje van max 3-4 uur te gaan maken, dus qua uren tikt het niet heel erg aan, en ik neem het ongemak van een huurfiets maar even voor lief.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:04

Reginas

Queen of Core Stability

Ik wil nog een laatste (oppervlakkige) duit in het zakje doen wat betreft zwart meerijden met evenementen. Toen ik een paar jaar geleden meereed met de AGR, was dat ook mijn trainingsdoel. Vet veel zin in om de sfeer mee te pakken. Ik hoopte ook op wat toffe actiefoto’s van mezelf, want op een aantal punten fotografen langs de kant.

Was er iemand op een elektrische fiets die overduidelijk niet deelnam aan het evenement, die op verschillende klimmetjes voor me zat, ‘want lekker genieten van de sfeer’. Ik had na afloop de ervaring dat die persoon voor mijn gevoel het gros van mijn foto’s had verprutst, door breeduit te lachen naar de fotograaf, op ‘mijn moment’, met een fiets en uitstraling die behoorlijk uit de toon vielen. Ik heb het setje toen wel gekocht vanwege de paar geslaagde foto’s, soort van beloning voor die maandjes trainingsarbeid… maar. Wees een tof persoon en beïnvloedt niet andermans ervaring/napret op deze manier.

[ Voor 19% gewijzigd door Reginas op 31-03-2025 12:14 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 11:54
pannekoek schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Haha oké oké vooruit.

Stampvoeten moet je niet doen hé is slecht voor je schoenplaatjes, of wakker ik dan de discussie aan dat SPD prima onder een wielrenschoen kan ;-)? (dit was een grapje, voor de zekerheid)
Dat kan ook prima. Ideaal voor als je op je werk nog een heel eind naar de douches moet lopen over een gladde tegelvloer, en als je ook mtb doet is het wel zo handig, dan kan je je zomer- en winterschoenen voor beide disciplines inzetten.
Het zure voor mij zit hem in het feit dat ik een doel heb gesteld en daar naartoe heb getraind, vervolgens ben uitgeloot en mijn broer zijn inloting niet betaald heeft (dus ben ik twee keer teleurgesteld in die zin). Alle argumenten waarom niet zijn op zich prima begrijpelijk, maar naast ratio bestaat emotie. Als ik op vrijdag zou besluiten dat ik op zaterdag mee zou doen, dan snap ik de reacties natuurlijk veel beter dan wanneer je in augustus je doelen en je training er op afstelt.
Die heuvels verdwijnen niet na de AGR, en de bordjes ook niet. Je kunt je doel prima verwezenlijken, alleen niet op die dag. De spelregels rond de loting zijn al jaren hetzelfde, dus je kunt daarop anticiperen.
...
Wil je dit écht? :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

joker1977

Tweakert

Reginas schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:32:
Ik wil nog een laatste (oppervlakkige) duit in het zakje doen wat betreft zwart meerijden met evenementen. Toen ik een paar jaar geleden meereed met de AGR, was dat ook mijn trainingsdoel. Vet veel zin in om de sfeer mee te pakken. Ik hoopte ook op wat toffe actiefoto’s van mezelf, want op een aantal punten fotografen langs de kant.

Was er iemand met echt een nare kop (ik zei al, oppervlakkige duit in het zakje) op een lelijke elektrische toerfiets met dom tasje, die op verschillende klimmetjes voor me zat, ‘want lekker genieten van de sfeer’. En al m’n foto’s op 2 of 3 na verpest door die lelijke natnek. Die zonder schaamte lachte naar iedere fotograaf. 🥹 Ik heb het setje toen wel gekocht vanwege de paar geslaagde foto’s, soort van beloning voor die maandjes trainingsarbeid… maar. Wees een tof persoon en verpest niet andermans ervaring/napret op deze manier.
Sorry hoor, maar wat?! Ik heb niks met electrische fietsen op, maar als we mensen gaan shamen om hun fiets, lelijk hoofd en dom tasje dan ben je wat mij betreft wel af. Ik zie ook allemaal dikke mensen bij de AGR, die verpesten ook je foto ? Of mensen die je niet kent ?

Ga dan niet de drukste toertocht van Limburg fietsen, toch ?

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:04

Reginas

Queen of Core Stability

joker1977 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Sorry hoor, maar wat?! Ik heb niks met electrische fietsen op, maar als we mensen gaan shamen om hun fiets, lelijk hoofd en dom tasje dan ben je wat mij betreft wel af. Ik zie ook allemaal dikke mensen bij de AGR, die verpesten ook je foto ? Of mensen die je niet kent ?

Ga dan niet de drukste toertocht van Limburg fietsen, toch ?
Helemaal gelijk in. Ik heb mijn stukje aangepast, ik reageerde vanuit mijn eigen frustratie. :) Dat was niet OK van mij. Ik ben overigens een groot voorstander van ‘all bodies on bikes’ en dat probeer ik de rest van het jaar uit te dragen.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-01 20:09
Ik ben weer wat verder in mijn custom build en wil nu toch misschien nog een klimsetje toevoegen naast de ZIPP303S als daily driver. Aangezien ik 32mm breed wil blijven rijden voor comfort, maakt de interne breedte bij een klimset van pakweg 30 tot 35mm velghoogte dan nog iets uit? Veel aerogains lijken die lage velgen an sich toch niet te halen dus dit zou een keuze voor gewicht en comfort zijn ipv aero en looks?

Ik zie bv. bij Roval de Alpinist en de Terra, waarbij de laatste een gravelwiel is. De Alpinist heeft 21mm interne breedte, 27mm extern en de Terra 25mm/30mm. Voor de rest hetzelfde gewicht, spaken en freehub.. dus ik zou hier eerder de keuze maken voor het gravelwiel omdat de band daar beter/mooier op uitkomt. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Hunt heeft ook zeer lichte (smalle) klimwielen met 21mm interne breedte of ik zou voor een iets meer all rounder van Scribe kunnen gaan die op alle terrein mee kan.

Any insights?

• Cloclo100
Reginas schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:32:

Was er iemand op een elektrische fiets die overduidelijk niet deelnam aan het evenement, die op verschillende klimmetjes voor me zat, ‘want lekker genieten van de sfeer’. Ik had na afloop de ervaring dat die persoon voor mijn gevoel het gros van mijn foto’s had verprutst, door breeduit te lachen naar de fotograaf, op ‘mijn moment’, met een fiets en uitstraling die behoorlijk uit de toon vielen. Ik heb het setje toen wel gekocht vanwege de paar geslaagde foto’s, soort van beloning voor die maandjes trainingsarbeid… maar. Wees een tof persoon en beïnvloedt niet andermans ervaring/napret op deze manier.
Ik wil gerust wel eens een poging doen met Photoshop 😊?

• mhr-zip
Cloclo100 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:21:
Ik ben weer wat verder in mijn custom build en wil nu toch misschien nog een klimsetje toevoegen naast de ZIPP303S als daily driver. Aangezien ik 32mm breed wil blijven rijden voor comfort, maakt de interne breedte bij een klimset van pakweg 30 tot 35mm velghoogte dan nog iets uit? Veel aerogains lijken die lage velgen an sich toch niet te halen dus dit zou een keuze voor gewicht en comfort zijn ipv aero en looks?

Ik zie bv. bij Roval de Alpinist en de Terra, waarbij de laatste een gravelwiel is. De Alpinist heeft 21mm interne breedte, 27mm extern en de Terra 25mm/30mm. Voor de rest hetzelfde gewicht, spaken en freehub.. dus ik zou hier eerder de keuze maken voor het gravelwiel omdat de band daar beter/mooier op uitkomt. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Hunt heeft ook zeer lichte (smalle) klimwielen met 21mm interne breedte of ik zou voor een iets meer all rounder van Scribe kunnen gaan die op alle terrein mee kan.

Any insights?
Bij de minimaal juiste interne breedte dan valt een buitenband het mooiste. Anders staat je band bol, en dat gaat te koste van o.a. de rij eigenschappen.

Volgens mij kom je bij 32 mm band uit op een 23/25 mm interne breedte (minimaal).

“Ja vroeger deden we dit allemaal op een 15 mm velg.”

Anno 2025 en je moet het nog aanschaffen zou ik voor minimaal 25 mm intern kiezen.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:47

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Voelen wij dat verschil als niet-prof? Rij zelf nog met interne velgbreedte van 17mm + 32mm banden (of 30mm naargelang prijs en aanbod) en dat gaat prima (naar mijn gevoel).

En moeten wij dezelfde standaard aanhouden als profs: kortere cranks, enkel voorblad, 13 versnellingen achter, ...? (= da's voor een groot stuk toch ook marketing/verkoop aanzwengelen)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:30

Any insights?
inderdaad met het oog op 32 mm banden zou ik ook voor 23 of 25mm velgen gaan, maar waar ik meer moeite mee heb is 2 wielsets met 10-15mm verschil in hoogte... nou zijn die zipps niet de meest lichte 45mm velgen, maar zo'n chique alpinist set is ook maar 280 gram lichter... (voor een lagere en smallere set dus..)

Dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om je geld goed uit te geven voor een lichte hoge set, dan kom je aardig in de buurt van die 1265 gram van die alpinist voor bv een 23mm intern/ 50 mm hoge set.

zelf ik heb ik een setje met deze velgen: https://www.eiecarbon.com/goods/details/ARG50TC30
erase naven en sapim cx ray spaken.
komt op 1360 gram.. dan heeft zo'n klim set van 1265 helemaal weinig waarde..

Strava

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:23
[...]

Haha oké oké vooruit........
Heel goed. Als je er trouwens naar toe getrained hebt, is een andere dag wss ook nog beter om sneller, maar vooral ook relaxter de ronde te kunnen doen.
.........Over tot de orde van de dag, wat heeft u in uw zadeltas zitten?
Nog beter: ik heb een nieuw zadeltasje! Met daarin een nieuwe tyre glide (veel beter dan een tyre monkey 8) ) en morgen de nieuwe Topump TB2 daarin.

Daarmee ga ik morgen op pad om de powermeter bij mijn niet-zo-LBS te laten monteren om op de terugweg alleen maar oog te hebben voor de Watts

• Prulleman
jorrefunk schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:57:
Voelen wij dat verschil als niet-prof? Rij zelf nog met interne velgbreedte van 17mm + 32mm banden (of 30mm naargelang prijs en aanbod) en dat gaat prima (naar mijn gevoel).

En moeten wij dezelfde standaard aanhouden als profs: kortere cranks, enkel voorblad, 13 versnellingen achter, ...? (= da's voor een groot stuk toch ook marketing/verkoop aanzwengelen)
Nooit met die combinatie gereden, maar op de MTB wel met smalle velgen, tubeless en lage druk, en dat is toch merkbaar minder stabiel in bochten (zwabberen).
Kan me voorstellen dat dit ook op de racefiets merkbaar is als je ook tubeless met lagere druk wilt rijden. Als je er 6+ bar in knalt, dan blijft die band wel recht in bochten, maar op 3.5-4 bar... en dan een smalle velg en brede band (lightbulb vorm), dat klapt echt om als je een beetje door de bocht gaat.
Daar hoef je geen prof voor te zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7BrAL-uhUkHKXKDNjkSDJA2B7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k73Z8XwEWt6pdCJQ512wlJhw.png?f=fotoalbum_large
de eerste is gewoon minder stabiel in bochten, daarnaast heb je met een brede velg meer comfort voordelen bij een zelfde band door het grotere volume aan lucht

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 31-03-2025 13:17 ]

Strava

• jorrefunk

jorrefunk

Ik zit nog onder die eerste ;) . En ik rij met binnenbanden. En zonder Strava dus bochten neem ik op mijn gemakje.
Uiteraard zal ik een bredere interne velgbreedte nemen als de huidige wielset zou stukgaan en in theorie zal dat dus beter zijn. Maar ga IK dat echt voelen? Heb daar mijn twijfels over.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-01 15:41
jorrefunk schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:19:
Ik zit nog onder die eerste ;) . En ik rij met binnenbanden. En zonder Strava dus bochten neem ik op mijn gemakje.
Uiteraard zal ik een bredere interne velgbreedte nemen als de huidige wielset zou stukgaan en in theorie zal dat dus beter zijn. Maar ga IK dat echt voelen? Heb daar mijn twijfels over.
Ja, dat voel je wel. Vooral het comfort wordt hoger bij brede velgen en lagere drukken. Ik ben van 19 naar 25 mm en van 8 naar 3,5 bar gegaan. Een enorm verschil!

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Prulleman
jorrefunk schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:19:
of JIJ het gaat voelen kunnen wij niet raden natuurlijk, maar de mogelijkheid om stabiel en met normale (dezelfde) rolweerstand met 4 bar te rijden tov 6 bar voelt denk ik iedereen..

het is dus een combinatie van aanpassingen (velg breedte, band breedte, tubeless, lage druk) die voor de voordelen zorgen (comfort, grip, stabiel, rolweerstand). Hoe meer verschillen tussen de voor en na situatie, hoe beter merkbaar het zal zijn

Strava

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:41

sapphire

Die-hard pruts0r

@mhr-zip Vanwaar die kortere cranck?

Beetje ver gezocht wellicht maar zit nog in een vroeg stadium van proberen maar merkte de laatste 2~3 ritten na een tijdje dat ik pijn mijn lies/voorzijde heup krijg aan de rechterkant. Online is dat lastig zoeken maar één van de weinige dingen die ik kon vinden was dat een te lange crank de oorzaak zou kunnen zijn en laat ik nou nét van 172,5 naar 175mm gegaan zijn.
Tis ook niet echt een onderdeel wat je even snel wisselt om te testen.

Gabriël AM5

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Any insights?
Ik vind a) dat brede banden mooier vallen op brede banden en b) rijd je zo met iets meer volume (dus meer comfort, mits je de bandenspanning goed aanpast).

Die Hunts en Scribes schelen niet gek veel qua gewicht, weet niet wat die Terra's wegen? Zolang het verschil niet meer is dan 100-150gram zou ik voor bredere velgen gaan.

Overigens mijn 5 cents qua verschil:

Ik heb nu 2 sets wielen ( 8)) op m'n huidige fiets.

Set 1: Intern 28mm, extern 36mm. Gewicht 1400g. Hoogte 50mm
Set 2 Intern 26mm, extern 34mm Gewicht 1160g. Hoogte 50mm

Op set 1 rijd ik 40mm semi slicks, op set 2 rijd ik 32mm P Zero RS. Het totale verschil is ongeveer 500g vanwege de lichtere banden en iets minder sealant.

Misschien ben ik erg ongevoelig, maar ik merk oprecht weinig verschil in rij-beleving tussen de 2 sets.

XMCS Netherlands

• Requiem19
  • Nu online
jorrefunk schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:57:

Hee, dat klinkt als mij:

- 28mm interne breedte, check
- Kortere cranks, check => van 172.5 naar 167,5 gegaan
- Enkel voorblad, check => 42tandjes voor aero blad
- 13 versnellingen achter, check = 10-46 achter

(ik ben kennelijk nogal gevoelig voor marketing >:)).

Qua ervaring:
- Bredere banden rijd wel echt lekker. Interne breedte helpt daar ook wel iets aan bij.
- Kortere cranks: merk weinig verschil
- Enkel voorblad: chill om geen voorderailleur meer te hebben
- 13 versnellingen achter: stapjes tussen de versnellingen zijn OK voor het vlakke, maar had liever nog een 10-36 13s gehad met 1 of 2 extra trandjes onderin.

XMCS Netherlands

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Ik vind a) dat brede banden mooier vallen op brede banden en b) rijd je zo met iets meer volume (dus meer comfort, mits je de bandenspanning goed aanpast).

Die Hunts en Scribes schelen niet gek veel qua gewicht, weet niet wat die Terra's wegen? Zolang het verschil niet meer is dan 100-150gram zou ik voor bredere velgen gaan.

Op set 1 rijd ik 40mm semi slicks, op set 2 rijd ik 32mm P Zero RS. Het totale verschil is ongeveer 500g vanwege de lichtere banden en iets minder sealant.

Misschien ben ik erg ongevoelig, maar ik merk oprecht weinig verschil in rij-beleving tussen de 2 sets.
Ja maar vergelijk het eens met 28 mm bandjes op 7 bar in een 17 mm velg.

• Requiem19
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Ja maar vergelijk het eens met 28 mm bandjes op 7 bar in een 17 mm velg.
Op m'n DT Swiss 62mm is de IW 20mm, daar rijd ik ook met veel comfort op 28mm op 4.0 bar tubeless.

XMCS Netherlands

• mhr-zip
sapphire schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:29:
@mhr-zip Vanwaar die kortere cranck?

Beetje ver gezocht wellicht maar zit nog in een vroeg stadium van proberen maar merkte de laatste 2~3 ritten na een tijdje dat ik pijn mijn lies/voorzijde heup krijg aan de rechterkant. Online is dat lastig zoeken maar één van de weinige dingen die ik kon vinden was dat een te lange crank de oorzaak zou kunnen zijn en laat ik nou nét van 172,5 naar 175mm gegaan zijn.
De bewegelijkheid van mijn linker heup gewricht wordt afgeremd door mijn buik :+ , rechts door mijn heupbot zelf (en die bewegelijkheid is beperkt).
Tis ook niet echt een onderdeel wat je even snel wisselt om te testen.
Goede bikefitter kan je hier veel meer zinnigs over vertellen.
Als je het niet nodig hebt is veranderen zinloos, maar aan de andere kant er zitten geen nadelen aan kortere cranks (binnen het redelijke) maar wel nadelen aan te lange cranks.

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Op m'n DT Swiss 62mm is de IW 20mm, daar rijd ik ook met veel comfort op 28mm op 4.0 bar tubeless.
Precies wat je zegt op 4 bar, maar daar zijn ook niet alle fietsen/velgen/berijdersgewichten geschikt voor.

En er is verder ook niks mis mee dus zou ik het upgraden anno 2025; nee.
Zou ik anno 2025 als ik iets nieuws moet hebben. 20 mm intern kopen en 28 mm bandjes; nee.

Verder is het asfalt gewoon te goed in NH :')

• Cloclo100
Prulleman schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:03:
[...]

inderdaad met het oog op 32 mm banden zou ik ook voor 23 of 25mm velgen gaan, maar waar ik meer moeite mee heb is 2 wielsets met 10-15mm verschil in hoogte... nou zijn die zipps niet de meest lichte 45mm velgen, maar zo'n chique alpinist set is ook maar 280 gram lichter... (voor een lagere en smallere set dus..)

Dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om je geld goed uit te geven voor een lichte hoge set, dan kom je aardig in de buurt van die 1265 gram van die alpinist voor bv een 23mm intern/ 50 mm hoge set.

zelf ik heb ik een setje met deze velgen: https://www.eiecarbon.com/goods/details/ARG50TC30
erase naven en sapim cx ray spaken.
komt op 1360 gram.. dan heeft zo'n klim set van 1265 helemaal weinig waarde..
Ja ik ga misschien teveel weighweenies op die nieuwe set-up maar die 303s heb ik nu 3j in weer en wind gereden en wil nu nog eens upgraden. Het ging me trouwens eerder over de keuze voor de Terra in dat geval, vanwege de interne breedte. Niet zozeer dat ik er dat geld aan wou geven. Reserve heeft ook een mooie combo 47/42 maar nagenoeg niet te verkrijgen. Ik ga me nu alleszins wat verder inlezen en richten op die minimale 23/25mm. Thanks!

• Cloclo100
Prulleman schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Nooit met die combinatie gereden, maar op de MTB wel met smalle velgen, tubeless en lage druk, en dat is toch merkbaar minder stabiel in bochten (zwabberen).
Kan me voorstellen dat dit ook op de racefiets merkbaar is als je ook tubeless met lagere druk wilt rijden. Als je er 6+ bar in knalt, dan blijft die band wel recht in bochten, maar op 3.5-4 bar... en dan een smalle velg en brede band (lightbulb vorm), dat klapt echt om als je een beetje door de bocht gaat.
Daar hoef je geen prof voor te zijn
[Afbeelding]
de eerste is gewoon minder stabiel in bochten, daarnaast heb je met een brede velg meer comfort voordelen bij een zelfde band door het grotere volume aan lucht
Interessant. Misschien dat ik dan toch beter voor een 30mm band ga, als die toch breder uitkomen. Qua comfort gaat dit dan niet zo heel veel schelen wed ik.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Die Terra's komen 1265gr, nagenoeg hetzelfde als die Scribes en Hunt. Ze hebben natuurlijk wel een 180DT for what it's worth. Verkrijgbaarheid is ook wel een dingetje, omdat ik einde april weer in het hooggebergte zit. Anders had ik dit setje al in huis gehaald, maar nergens te verkrijgen helaas.

• Prulleman
Cloclo100 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Die Terra's komen 1265gr, nagenoeg hetzelfde als die Scribes en Hunt. Ze hebben natuurlijk wel een 180DT for what it's worth. Verkrijgbaarheid is ook wel een dingetje, omdat ik einde april weer in het hooggebergte zit. Anders had ik dit setje al in huis gehaald, maar nergens te verkrijgen helaas.
tering wat een geld... stuur anders onze huis wielbouwer @ElGreco eens een berichtje.. die kan voor dat geld echt wel iets samenstellen wat en / of goedkoper, hoger, lichter, breder is (wellicht niet allemaal, maar wie weet..)

mijn voorbeeld is met chinese velgen, mocht je liever een "merk" hebben, hij bouwt ook veel met Duke, heb ik ook MTB velgen van, erg mooi spul.
bv https://www.duke-racingwh...0-rim_finish-ud_paintless
(gewicht is nagenoeg gelijk aan de reserve 49 en kan lager als je voor 23mm gaat, wat voor 30/32mm ook prima is)

Strava

• Requiem19
  • Nu online
Het aero verschil tussen de verschillende merken wielen wordt ook wel eens overschat overigens.

https://www.cyclingnews.c...ed-road-bike-wheels-2024/

Op basis van deze test is bij 30 km/u het verschil tussen de beste set (Scope Artech 6a) en de langzaamste set (Shimano C50 / Black Inc 48/58) een ongekende 1.9 watt.

Dat verschil loopt op tot 6 watt bij 50 km/u. Dat is nog steeds een erg klein verschil bij zo'n hoge snelheid.

Je kunt wielen dan - IMO - ook beter uitkiezen op stabiliteit bij zijwind, bouwkwaliteit, looks, serviceability.

XMCS Netherlands

• blitzkrieg
  • Laatst online: 09:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Doe eens niet zo rationeel joh! :P ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Prulleman
blitzkrieg schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:48:
Doe eens niet zo rationeel joh! :P ;)
fixed
Requiem19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:44:
Het aero verschil tussen de verschillende merken wielen wordt ook wel eens overschat overigens.

https://www.cyclingnews.c...ed-road-bike-wheels-2024/

Op basis van deze test is bij 30 km/u het verschil tussen de beste set (Scope Artech 6a) en de langzaamste set (Shimano C50 / Black Inc 48/58) een ongekende 1.9 watt.

Dat verschil loopt op tot 6 watt bij 50 km/u. Dat is nog steeds een erg klein verschil bij zo'n hoge snelheid.

Je kunt wielen dan - IMO - ook beter uitkiezen op stabiliteit bij zijwind, bouwkwaliteit, looks, serviceability.

Strava

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-01 16:50
misschien een beetje vloeken in de kerk, maar zijn er niet mooie 50mm hoge setjes voor rond de 500 euries met een prima binnen/buitenbreedte voor 28-30mm bandjes?

ps: het gaat hier dus puur om hoe het eruit ziet 8)

[ Voor 14% gewijzigd door doebbalapoent11 op 31-03-2025 16:02 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-01 20:10
doebbalapoent11 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:02:
misschien een beetje vloeken in de kerk, maar zijn er niet mooie 50mm hoge setjes voor rond de 500 euries met een prima binnen/buitenbreedte voor 28-30mm bandjes?

Dat kan inderdaad... zolang je maar doorrijd. Niet stoppen voor koffie, want dan val je gruwelijk door de mand.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-01 22:22

Niet voor 500 euro, maar HUNT schijnt prima velgen te maken! Dan zullen sommige hier wel weer gaan roepen dat service minder is en wat als er een spaak breekt bla bla, maar je moet ergens op inleveren als je cheapy cheapy wilt. :)

Deze bijvoorbeeld:

https://eu.huntbikewheels...t-50-carbon-disc-wheelset

[ Voor 7% gewijzigd door Giel op 31-03-2025 16:16 ]

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-01 16:50
guapper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Dat kan inderdaad... zolang je maar doorrijd. Niet stoppen voor koffie, want dan val je gruwelijk door de mand.
omdat het gaat om een merknaam? het diepere profiel is opzich voor het oog het enige dat mij uit kan maken. Merknamen of iets kan ik me niet zo over laten vallen, overigens de uitspraken van mensen die dan snobbistisch moeten doen over het merk dat iemand anders rijdt, die gaan bij mij ook het ene oor in en het andere uit in dat geval ;)

edit: kwaliteit dat het niet bij de eerste drempel uit elkaar dondert, of onderbouwd commentaar daarop, is overigens wel altijd van harte welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door doebbalapoent11 op 31-03-2025 16:11 ]

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-01 05:48
The Ride 2025 (Stelvio naar Valkenburg)

We gaan naar de komende editie van The Ride in juni.
Nu haakt er helaas 1 iemand van ons groepje af... dus... er is een kaartje over.
  • Hierbij een eenmalige oproep of je zelf of wellicht iemand anders weet die z'n kaartje wilt overnemen.
    Zoja, PM me en dan breng ik je in contact.

• verstappen33
PaulBloem schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:16:
The Ride 2025 (Stelvio naar Valkenburg)

We gaan naar de komende editie van The Ride in juni.
Nu haakt er helaas 1 iemand van ons groepje af... dus... er is een kaartje over.
  • Hierbij een eenmalige oproep of je zelf of wellicht iemand anders weet die z'n kaartje wilt overnemen.
    Zoja, PM me en dan breng ik je in contact.
Wel veel afvallers deze editie tov vorig jaar, ik hoop niet door ziekte, blessures of andere ellende??

• PaulBloem
verstappen33 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Wel veel afvallers deze editie tov vorig jaar, ik hoop niet door ziekte, blessures of andere ellende??
Nee niet door ellende (gelukkig)... maar door algehele "ik kan m'n vibe niet vinden om op de fiets te stappen..." malaise ;)
Dus die had nu de knoop doorgehakt om er van af te zien. Leek mij ook wel verstandig gezien z'n trainingsarbeid tot dusver: nihil :X

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

Spikey

Making the web accessible!

Mijn Emonda heeft Aeolus Pro 3 velgen, die zijn intern 19 mm breed.
De 32c Pirelli's meten daarop daarom maar 30 mm.

Een grotere maat past nu ook niet. In de breedte is er nog wel wat ruimte, maar de hoogte van de band is wel het maximum nu.

Een wat bredere velg zou in dit geval, als ik het goed begrijp, dus een bredere en 'lagere' band opleveren, uiteindelijk met meer volume en dus comfort?

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• verstappen33
PaulBloem schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:46:
[...]

Nee niet door ellende (gelukkig)... maar door algehele "ik kan m'n vibe niet vinden om op de fiets te stappen..." malaise ;)
Dus die had nu de knoop doorgehakt om er van af te zien. Leek mij ook wel verstandig gezien z'n trainingsarbeid tot dusver: nihil :X
Tja, dan is het gewoon een :+
Snap het niet, je geeft je op voor een groot evenement en dan er niets voor doen.

Ikzelf heb ook een flinke tegenslag gehad qua gezondheid, maar opgeven was geen optie.

Ben nu weer aan het opbouwen, en heb de gewenste conditie en plannen maar even opgegeven, maar ik zal hem gewoon fietsen.
Dan maar iets langer over een etappe doen.

• Requiem19
  • Nu online
In dat geval wil ik graag een setje Scope Artech 6A

Afbeeldingslocatie: https://cdn.cykelexperten.dk/media/3d/97/de/1711370470/ride4fun.dk_images_diverse_Scope_Artech_6_top.jpg?width=3000

Geschikt voor pescotariërs.

XMCS Netherlands

• mhr-zip
doebbalapoent11 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:10:
[...]

edit: kwaliteit dat het niet bij de eerste drempel uit elkaar dondert, of onderbouwd commentaar daarop, is overigens wel altijd van harte welkom.
De eerste 1000 km rijdt alles goed :+

Een merkwiel is geen garantie dat iets goed is. Uit welke onderdelen iets is opgebouwd maakt het verschil tussen een goed en slecht wiel (en daarnaast hoe/wie het is/heeft gebouwd).

Daarnaast heb je nog allemaal dingen die mee spelen als:

Garantie
Service
Crash Replacement
Service-baarheid (zijn de onderdelen te vervangen, zijn ze (los) te verkrijgen, zijn ze algemeen verkrijgbaar, zijn het universele of proprietaire onderdelen).

Dan heb je nog gewicht, (interne) breedte, hoogte, berijdersgewicht, design.

En dan ben ik vast nog genoeg vergeten.

Als iemand hier roept: dit is goed.
- Hoeveel km heb je er al mee gereden?
- Hoeveel km staan er al op de set?
- Hoeveel weeg je?
- "Hoe" gebruik je ze? (De ene alleen op een ritje in de zomer met mooi weer, de andere in alle natte en pekel omstandigheden en ragt net zo makkelijk verhard als onverhard met zijn wegfiets.)

• mhr-zip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfK1ZljWnjJY52WPBoGD-XCcqxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws7dyyyN4iyYZ7jjHena9qcs.jpg?f=fotoalbum_large

Naast dit:
Geld
Kopie ID
ICE gegevens

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ben via de reservelijst alsnog ingeloot voor de AGR 2025, maar heb twee startbewijzen nodig zodat een maatje ook mee kan. Heeft iemand toevallig nog een toegangsbewijs over? Voor zover de afstand er toe doet, de 240km.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Zeker wel, kijk eens op https://elitewheelscyclin...detail.0.0.628do6Xzo6Xzkj

Komt vast een hoop "Maar merk X is veul beter" op af, maar als je enkel voor looks gaat zit je hiermee prima. Kun je voor onder de 500 euro een setje scoren.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-01 17:51
mhr-zip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:59:
[...]

[Afbeelding]

Naast dit:
Geld
Kopie ID
ICE gegevens
Binnenband, bandenlichters, pompje. En dat in een zakje in mijn achterzak. :+

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:31
[...]
Binnenband, bandenlichters, multitool, slotje, € 10,--

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• PaulBloem
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Binnenband, bandenlichters, multitool, slotje, € 10,--
Yeps same here (hmm bijna dan… minus de 10 euro)

• mhr-zip
Hoe Waarmee pompen jullie je banden onderweg op?

Edit: om de rest van de grappenmakers voor te zijn.

Het goede antwoord is trouwens ook niet "met tegenzin".

[ Voor 61% gewijzigd door mhr-zip op 31-03-2025 20:50 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:31
mhr-zip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:36:
Hoe pompen jullie je banden onderweg op?
Liefst niet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:34

Polariteit

Fietsende fotografeur

[...]

Zadeltasje racefiets
-2 binnenbanden
-multitool
-bandenlichters
-2x missinglink

Stuurtas racefiets
-pompje
-nog meer bandenlichters :')
-tie wraps
-ductape
-poetsdoekje
-slot (abus bordo oid)
-voorlicht
-telefoon/geld/eten etc

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hoe pompen jullie je banden onderweg op?
  • Stil gaan staan
  • Testen welke band lucht nodig heeft
  • pompje aansluiten en pompen maar
vergelijkbare pomp als deze in gebruik. It gets the job done
[...]
...

• Pompje
  • binnenbandje(s)
  • bandenwippers
  • repareersetje ( van die latex meuk )
  • extra kabeltje voor mijn di2 (die is wel eens, mede door handbike.., midden in een rit gebroken. Dat is niet fijn)
  • de nodige imbussleutjes

[ Voor 30% gewijzigd door Webgnome op 31-03-2025 20:51 ]

Strava | AP | IP | AW

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:36
Hoe Waarmee pompen jullie je banden onderweg op?
Met lucht?

Ofja ik met koolstofdioxide. :+

Mijn zadeltasje bevat als standaard uitrusting:

-co2 patronen + pomp
-binnenbandje
-imbus/sleutelsetje
-ventielkern tooltje
-paar tiewraps

Verder is het een beetje afhankelijk met wie ik ga fietsen (en hoe ver) of er meer meegaat aan reserve materiaal of gereedschap.

Ik wil eigenlijk nog een plugtool. Ik zag al een Dynaplug voorbij komen. Geldt daarvoor ook weer dat het niet kopen van een alternatief korting is op een Dynaplug racer?

• mhr-zip
Casual Ruud schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:36:
Ik wil eigenlijk nog een plugtool. Ik zag al een Dynaplug voorbij komen. Geldt daarvoor ook weer dat het niet kopen van een alternatief korting is op een Dynaplug racer?
Uiteraard.

Je moet trouwens de Dynaplug racer pro hebben.

• Prulleman
Spikey schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Mijn Emonda heeft Aeolus Pro 3 velgen, die zijn intern 19 mm breed.
De 32c Pirelli's meten daarop daarom maar 30 mm.

Een grotere maat past nu ook niet. In de breedte is er nog wel wat ruimte, maar de hoogte van de band is wel het maximum nu.

Een wat bredere velg zou in dit geval, als ik het goed begrijp, dus een bredere en 'lagere' band opleveren, uiteindelijk met meer volume en dus comfort?
Dezelfde band zal breder en lager vallen op een vredere velg. En inderdaad met meer volume, dus lagere druk mogelijk met meer comfort en behoud van goede rij eigenschappen (bochten, rolweerstand).

Goede reden voor een upgrade toch😉

Strava

• Wafflestomper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
Volgende week ben ik voor werk een paar dagen in Noordwijk aan Zee, iemand nog een (paar) goede route(s)? Strava linkjes of gpc maakt niet uit. 60-110km lijken me meer dan zat. Thanks alvast..

• mhr-zip
Wafflestomper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:08:
Volgende week ben ik voor werk een paar dagen in Noordwijk aan Zee, iemand nog een (paar) goede route(s)? Strava linkjes of gpc maakt niet uit. 60-110km lijken me meer dan zat. Thanks alvast..
Dat is bij jou in the hood toch @sapphire ?

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:00
Naar het noorden, richting langevelderslag, door de duinen, door zandvoort door de duinen bij parnassia erin, richting duiningang bleek en berg of duin en kruidberg, richting spaarndam, door de polder naar halfweg langs ringvaart naar Lisse en weer richting noordwijk?

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:00
https://www.komoot.com/nl...aPh6D5qpTENMT4hMp&ref=its

Zoiets dus, maar dit is met dikke vingers op iphone geklikt, dus vooral ff na lopen;)

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
ejet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:24:
https://www.komoot.com/nl...aPh6D5qpTENMT4hMp&ref=its

Zoiets dus, maar dit is met dikke vingers op iphone geklikt, dus vooral ff na lopen;)
Ja, dat is een hele leuke route. De ringvaart kan een beetje langdradig zijn maar heel geeigend om met rugwind langs te stampen.
Tussen Bloemendaal aan Zee en Spaarndam kun je er nog een lusje in leggen over het kopje van Bloemendaal en ik zou al in Zwanenburg de ringvaart oversteken i.p.v. tot Halfweg doorrijden.

• verstappen33
Gisteravond nog een medefietser geholpen die met pech aan de kant stond..
Hij had een lekke band, en zijn reserveband had die ook lekgestoken met een bandelichter toen die het laatste stukje er terug probeerde op te wippen.. :X

Nieuw bandje +co2 patroontje gegeven en success gewenst, ik moest zelf nog 20km, dus hoop op zegen dat ikzelf geen pech zou krijgen.. (en anders was het even een telefoontje naar mijn lieve vrouw).

Bij een kort rondje heb ik meestal maar 1 bandje bij + wat klein materiaal. Maar bij een grotere ronde of verder van huis dan neem ik wel een 2e mee in mijn achterzakje..

Ook plan ik grotere rondes vaak langs steden met een trein station, in het ergste geval kan ik dan uitwijken en met de trein naar huis komen als mijn vrouw niet in staat is om mij op te halen (omdat ze moet werken ofzo)..

Ik heb nog maar 1x een ronde moeten afbreken, ik reed toen 2x lek op een ronde van 150km en na de 2e keer lek moest ik nog 70-80km, ik ben toen direct naar een station gefietst en naar huis gegaan. Durfde het risico niet te lopen om een flink aantal kilometers te moeten lopen.

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01 11:26
verstappen33 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:55:
Bij een kort rondje heb ik meestal maar 1 bandje bij + wat klein materiaal. Maar bij een grotere ronde of verder van huis dan neem ik wel een 2e mee in mijn achterzakje..
Ik heb denk ik altijd zeer veel geluk gehad dan, ga eigenlijk altijd zonder plugs (tubeless setup) weg en nog nooit met biba in achterzak gereden (regelmatig 100km+). Heb één keer echt naar huis moeten lopen (30 min) en dat met een gravel fiets 8)

• verstappen33
Linkser schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb denk ik altijd zeer veel geluk gehad dan, ga eigenlijk altijd zonder plugs (tubeless setup) weg en nog nooit met biba in achterzak gereden (regelmatig 100km+). Heb één keer echt naar huis moeten lopen (30 min) en dat met een gravel fiets 8)
Don't jinx it.. :+

Ik mag zelf ook niet klagen, rij al 2 jaar zonder lekke banden.. *knock on wood!*

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Linkser schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:19:
[...]

Dit leer je heel snel af als je eens 10km hebt moeten lopen omdat je geen biba/plugs bij je hebt :+

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

verstappen33 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:52:
[...]
Ik mag zelf ook niet klagen, rij al 2 jaar zonder lekke banden.. *knock on wood!*
Ik reed 2 jaar rond zonder lekke banden toen ik me realiseerde dat ik reserve binnenbanden meesleepte met een te kort ventiel.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Polariteit schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:54:
[...]

Dit leer je heel snel af als je eens 10km hebt moeten lopen omdat je geen biba/plugs bij je hebt :+
Precies dit. Ik fiets vrij regelmatig "in the middle of nowhere" waar je rustig 5+ km. van een dorp (zonder winkel, laat staan een fietsenwinkel) af bent.

Er zijn situaties die ik accepteer als "nu wordt het lopen". Ik neem geen quicklinks mee, bijvoorbeeld (je hebt niks aan quicklinks zonder pons, tenslotte).

Maar een bandje (of 2) is wel vrij minimaal, want de kans op lek is groot genoeg dat ik dan wel 1-2x per jaar zou stilstaan.

• mhr-zip
verstappen33 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:55:

Ook plan ik grotere rondes vaak langs steden met een trein station, in het ergste geval kan ik dan uitwijken en met de trein naar huis komen als mijn vrouw niet in staat is om mij op te halen (omdat ze moet werken ofzo)..
Eigenlijk geeft dit het hele probleem mooi weer.

Leuk dat iedereen roept wat hij bij zich heeft, maar als je niet weet wat die ander voor ritten rijdt. Kan je er ook niks over zeggen.

Rij je iedere dinsdag een rondje met de club, dan kom je waarschijnlijk wel thuis zonder iets mee te nemen.
Of als je in de buurt fietst en je hebt een partner met rijbewijs die toch op de bank met telefoon ligt te spelen is het ook makkelijk.

Maar als je niet alleen rondom huis rijdt. Kleine kinderen hebt. Ook met extreem slechtweer rijdt. Allergisch bent voor the call of shame etc. Dan hangt de vlag er anders bij.
7o9 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:55:
[...]

Ik reed 2 jaar rond zonder lekke banden toen ik me realiseerde dat ik reserve binnenbanden meesleepte met een te kort ventiel.
Dit komt echt zo vaak voor :+

Je kan vaak nog beter ventielverlengers neenemen dan een extra biba (iig qua volume en verschilt per rit uiteraard).
Een extra biba kan je onderweg regelen bij een FM of bietsen bij een collega wielrenner. Maar heb het (bij anderen) al meegemaakt dat het vaak struikelt op de ventiellengte.

[ Voor 20% gewijzigd door mhr-zip op 01-04-2025 10:17 ]

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
ah, iemand heeft het maandelijkse 'wat heb je in je zadeltasje' weer in gang gezet..

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24

Kluus

Gang is alles

Op de race en gravel sleep ik meestal wel een bandje mee, maar nog nooit nodig gehad. Wel af en toe een plugje nodig gehad dus ik begin er over te denken om de bandjes maar thuis te laten (maar dan zal je net zien... ;)).

Op de MTB neem ik al jaren geen band meer mee sinds ik daar tubeless mee rij (2016 ofzo), nog nooit op mis gegrepen. Maar goed tubeless werkt daar ook wel echt perfect, bovendien heb ik al eens aan de binnenkant van die band gevoeld, bij vervangen of schoonmaken en ik kan zeggen dat het vrij kansloos wordt als je daar nog een binnenband in moet leggen... :+

Dit laatste kan overigens ook gelden voor mijn racer en gravel, die zou ik ook eerst goed moeten nalopen voordat ik de binnenband erin doe.

• verstappen33
joker1977 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:07:
[...]

Precies dit. Ik fiets vrij regelmatig "in the middle of nowhere" waar je rustig 5+ km. van een dorp (zonder winkel, laat staan een fietsenwinkel) af bent.

Er zijn situaties die ik accepteer als "nu wordt het lopen". Ik neem geen quicklinks mee, bijvoorbeeld (je hebt niks aan quicklinks zonder pons, tenslotte).

Maar een bandje (of 2) is wel vrij minimaal, want de kans op lek is groot genoeg dat ik dan wel 1-2x per jaar zou stilstaan.
Elke kilometer lopen is er 1 teveel..
Vorige week zijn we weer met clubritten begonnen, en gelijk 3 lekke banden in 1 groepje bij een rondje van 60km..
Soms heb je gewoon pech (of slechte staat van materiaal bij mensen), maar in een groepje kom je vaak wel thuis ja.
Vorig jaar ook iemand 20km op sleeptouw moeten nemen omdat hij gevallen was en zijn derailleur afgebroken was.. Hij is vrijgezel en geen mogelijkheid voor een call of shame..
Dus we hebben 2 binnenbandjes aan elkaar geknoopt als sleepkabel en zo heb ik hem thuis gekregen, maar fijn was het niet.. Had liever gezien dat iemand hem ophaalde..

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

joker1977 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:07:
[...]

Mijn multitool heeft een pons, dus die heb ik ook altijd bij me. best handig :)

Overigens is het straktrekken van de quicklinks ook nog wel een viesmakend dingetje met je blote handen; vandaar de poetsdoek :+
mhr-zip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:09:
[...]

Eigenlijk geeft dit het hele probleem mooi weer.

Leuk dat iedereen roept wat hij bij zich heeft, maar als je niet weet wat die ander voor ritten rijdt. Kan je er ook niks over zeggen.

Rij je iedere dinsdag een rondje met de club, dan kom je waarschijnlijk wel thuis zonder iets mee te nemen.
Of als je in de buurt fietst en je hebt een partner met rijbewijs die toch op de bank met telefoon ligt te spelen is het ook makkelijk.

Maar als je niet alleen rondom huis rijdt. Kleine kinderen hebt. Ook met extreem slechtweer rijdt. Allergisch bent voor the call of shame etc. Dan hangt de vlag er anders bij.
Idd waar; ikzelf fiets ook vooral in de middle of nowhere, solo, en ook zonder treinstation in de buurt. Dichtstbijzijnde station van mijn huis is uberhaupt al 13km lopen :) Vandaar dus liever teveel dan te weinig extra spul/reparatiezooi :)

• mhr-zip
Biohazzard21 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:11:
ah, iemand heeft het maandelijkse 'wat heb je in je zadeltasje' weer in gang gezet..
We hadden ff tijd, niemand vroeg om koopadvies voor een Canyon.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 08:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb een liter wodka in m'n zadeltasje. Als er wat fout gaat kan ik m'n verdriet wegdrinken terwijl ik wacht op de auto.

blup

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:23
Bezulba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:20:
Ik heb een liter wodka in m'n zadeltasje. Als er wat fout gaat kan ik m'n verdriet wegdrinken terwijl ik wacht op de auto.
Dat doe ik preventief in mijn bidon 8)7

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wafflestomper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:08:
Ik heb hier een rondje Scheveningen - IJmuiden langs de kust voor je, 109km lang.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:23
Ik neem altijd een biba + pompje mee, anders krijg ik op m'n flikker van m'n fietsmaatjes. Ik heb nu ook al een Varia, ook al vanwege social pressure en ga vanmiddag een powermeter ophalen, zucht.

Ooit wilde ik minder data en meer gewoon rondfietsen zonder Strava stress, look at what I've become.......

Heel Gallië, nee, een klein dorpje aan de kust bleef dapper weerstand bieden tegen de Romeinen en rijdt nog steeds rond met binnenbanden en schakelt mechanisch 8)

(ps. bij die Varia zat ik echt verkeerd met m'n kritiek, het fiets zoveel relaxter, met name op B-wegen)

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:15
Toevallig gister voor het eerst sinds lange tijd lek gereden. Was op weg van werk terug naar huis. Gelukkig wel op een mooie plek in het zonnetje!

Hamvraag aan jullie als moreel wielerkompas:

1. Tubo er thuis weer uit halen voor normale binnenband want lekgevoeliger en $$$
2. Ook een Tubolito in de voorband want 1 zo'n oranje ventiel ziet er niet uit! :X #OCD
3. Yolo, Tubo lekker laten zitten.
4. Waarom heb je in Godsnaam een Deuter rugzak in plaats van korting op een Tailfin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kiKxVKhsXeVB6DQgMHX9a6u12E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeBPCuErBAbk4EKEGwW8d2o5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zURXIFoM2g5DpG7YY5Jdwge-AEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3UteyGeRnNQEepueX9iWpgK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 53% gewijzigd door GerbenBK op 01-04-2025 10:42 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• mhr-zip
Frenz64 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:35:
(ps. bij die Varia zat ik echt verkeerd met m'n kritiek, het fiets zoveel relaxter, met name op B-wegen)
Ik vraag me wel eens af of er mensen zijn die een Varia hebben en het niks vinden.

Als ik kritiek tegen kom op een varia is het van mensen die er geen hebben.
"In 1572 deden we het ook altijd zonder"

• jorrefunk

jorrefunk

GerbenBK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:39:
Toevallig gister voor het eerst sinds lange tijd lek gereden. Was op weg van werk terug naar huis. Gelukkig wel op een mooie plek in het zonnetje!

1. Tubo er thuis weer uit halen voor normale binnenband want lekgevoeliger en $$$
2. Ook een Tubolito in de voorband want 1 zo'n oranje ventiel ziet er niet uit! :X #OCD
4. Waarom heb je in Godsnaam een Deuter rugzak in plaats van korting op een Tailfin!

[Afbeelding][Afbeelding]
Optie 1

• mhr-zip
GerbenBK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:39:

[Afbeelding][Afbeelding]
Een Tubo hoort in een zadeltasje!

Maar het echte antwoord is: 4

• GWBoes
@GerbenBK
5. Tubo eruit en Aerothans kopen met zwarte ventielen :+

Flickr - Strava

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:15
mhr-zip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:41:
[...]

Ik vraag me wel eens af of er mensen zijn die een Varia hebben en het niks vinden.

enige punt van kritiek is die brakke aan/uit knop

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
GerbenBK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:45:
[...]

Ik zou daar de batterijduur wel aan toe willen voegen :9

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:28
verstappen33 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:15:
[...]
Hij is vrijgezel en geen mogelijkheid voor een call of shame..
anwb lidmaatschap voor zulke pechgevallen
of gewoon uber busje laten komen

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
  • Nu online
Zadeltasjes... zo 2020 sinds frames opbergruimte hebben :).

XMCS Netherlands

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:28
GerbenBK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:45:
[...]

Die zou gewoon goed moeten zijn en anders even afspoelen onder kraan.
En werkt dat nog niet garantie aanspreken, krijg je ook weer verse batterij. (en bij mij zelfs upgrade van 510->515)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• mhr-zip
DDX schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]

Ik zou ook niet zo snel iemand laten staan.
Tot dat iemand herhaaldelijk door gebrek aan zorg voor fiets dit overkomt.
Maar verder: Samen uit, samen thuis.

En daarnaast, als ik zie hoe weinig sommige mensen bij zich hebben. Als je dan 1,5 uur in de koude regen moet staan te wachten tot dat de ANWB een keer tijd heeft.

Ik vind het verder prima als iemand niks of weinig meeneemt voor onderweg, maar zorg dat je plan B op orde is dan.

• verstappen33
DDX schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]

Hier in het verre oosten kennen we geen Uber..
En ach, voor je fietsmaten moet je soms wat over hebben. Op zich ging het redelijk, we hadden wind mee, ik heb mij niet kapot hoeven trappen om hem thuis te krijgen..

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Biohazzard21 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]

Ik zou daar de batterijduur wel aan toe willen voegen :9
En het moeten opladen met micro-usb

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:41:
[...]

Beetje haat-liefde hier:

Min:
- Op zich niet echt mooi vind ik...
- Het is weer een extra ding om op te laden (al gaat hij bij mij best wat ritten mee, zie volgende punt)
- By default gaat de lamp altijd naar de verkeerde stand (naar mijn smaak): gewoon uit bij overdag.
- Knipperlampjes zijn vet irritant imho (maar dat is vooral voor de mede gebruikers natuurlijk)
- Soms wordt je wel een beetje gek van de piepjes als je langs een N- of snelweg zit, zeker als je het standaard piepje nog gebruikt.
- Soms rij je op kop in een treintje en waarschuw je de rest maar besluit de auto niet in te halen of eerder af te slaan.

Plus:
- Toch wel wat veiliger ivm meer awareness van je omgeving.
- Als je in een treintje aan het rijden bent (of sowieso groep) kan je de rest wat beter waarschuwen voor achteropkomend verkeer = minder verkeers hinder en daardoor minder agressie en beter voor ons algemene imago.
- Het ding is te programmeren met de IQ app SmartBikeLights.
- Gadget gehalte

Ik dacht een paar maanden geleden zonder te kunnen maar toch miste ik hem al vrij snel weer, dus toch weer er op. Ondertussen had ik wel SmartBikeLights van mijn Garmin verwijderd, dus dit is een goede reminder om die er ook weer op te zetten.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:44:
@GerbenBK
5. Tubo eruit en Aerothans kopen met zwarte ventielen :+
6. Tubo eruit, ventiel + sealant erin (en eventueel ff een plakkertje/Bison max repair(?) op het gat aan de binnenkant) ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Oja nog een voordeel: de houder kan mooi tegen het rubber afdek kapje van de zadelpen zitten zodat die zich niet omhoog kan werken als je lekker aan het stoempen bent geweest ;).

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CmPVjg-Jci1K96kF6oa-WkPNGIe9ZbYwkeBo56EKgMk-1536x2048.jpg

• Mistraller
En nog steeds noemt niemand het mini rolletje ductape. Als er iets is wat mij en m'n medefietsers al vaak heeft gered dan is het dat wel. grotere scheur in buba? ductape. Losse gebroken spaak? ductape. Stuurlint losgeraakt? ductape. Gevallen en een gaatje in je broek? ductape. etc
Voor het "meerdere lekjes" issue kan je ook nog noodplakkers meenemen. Ik heb ook nog een half pakje zakdoekjes erbij gepropt. Altijd handig als je in het bos wilt schijten. :+

---------------

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mistraller schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:33:
En nog steeds noemt niemand het mini rolletje ductape. Als er iets is wat mij en m'n medefietsers al vaak heeft gered dan is het dat wel. grotere scheur in buba? ductape. Losse gebroken spaak? ductape. Stuurlint losgeraakt? ductape. Gevallen en een gaatje in je broek? ductape. etc
Jawel hoor, zit er bij mij ook standaard in. Evenals tiewraps :)

• Mistraller
Polariteit schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:35:
[...]

Jawel hoor, zit er bij mij ook standaard in. Evenals tiewraps :)
lol ik las er overheen. _/-\o_

---------------

Pagina: 1 ... 628 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).