Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 606 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zat vandaag nog eens te kijken welke velden ik precies had op mijn wahoo bolt 1 in combinatie met mijn join training.
Ik krijg dus per blok te zien wat mijn doel vermogen is en mijn doel trapfrequentie, met daarbij mijn daadwerkelijke vermogen, trapfrequentie, hartslag en hoe lang ik nog moet in een blokje.
Als laatste nog een grafische weergave van de training. Die geeft je een idee wat er nog komt.

Zie foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMHSE6oxSA-kpHMfcZPwpzJhLJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M85M3D9U7Bl0J04bWtGGDW0f.jpg?f=fotoalbum_large

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:35
Edwin987 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:34:
Ik zat vandaag nog eens te kijken welke velden ik precies had op mijn wahoo bolt 1 in combinatie met mijn join training.
Ik krijg dus per blok te zien wat mijn doel vermogen is en mijn doel trapfrequentie, met daarbij mijn daadwerkelijke vermogen, trapfrequentie, hartslag en hoe lang ik nog moet in een blokje.
Als laatste nog een grafische weergave van de training. Die geeft je een idee wat er nog komt.

Zie foto: [Afbeelding]
Dit moet ik eens kijken of ik kan nabouwen op mijn Garmin. Zo'n trainingspagina ziet er wel héél gemakkelijk uit. Waarom heb ik daar nog niet aan gedacht 8)7

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:43
UnderAVoidSky schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Dit moet ik eens kijken of ik kan nabouwen op mijn Garmin. Zo'n trainingspagina ziet er wel héél gemakkelijk uit. Waarom heb ik daar nog niet aan gedacht 8)7
Op trainerroad hebben ze een uitleg om een trainingspagina te maken voor de Garmin.
Link trainerroad

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24
UnderAVoidSky schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Spoiler alert: ja dat kan 😏

Strava | AP | IP | AW

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-12-2025
Maar voor de Garmin is het zonder secundair doel (bv. cadans) gok ik? (Ik heb dat niet kunnen vinden...)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24
@JustMyOpinion als je de training synchronizeert vanuit Join dan neemt ie het secundair doel niet mee. Ik maak daarom de trainingen zelf met de hand in Garmin zodat ik het secundaire doel ook heb. Om een overzichtspagina op je garmin te hebben waarin alles staat wat je nodig hebt is het een kwestie van het juiste aantal velden kiezen. Je kunt dan vervolgens per veld instellen wat je wil zien en daar zitten primaire / secundaire doelen ook bij. Of, maar dat weet ik niet zeker, heeft een Garmin dat automatisch al als je een bepaalde workout gaat doen. Moet je dat dus wel instellen in de workout zelf (en dat secundaire target is dus niet automatisch vanuit Join beschikbaar)

Strava | AP | IP | AW

• JustMyOpinion
Webgnome schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:53:
@JustMyOpinion als je de training synchronizeert vanuit Join dan neemt ie het secundair doel niet mee. Ik maak daarom de trainingen zelf met de hand in Garmin zodat ik het secundaire doel ook heb. Om een overzichtspagina op je garmin te hebben waarin alles staat wat je nodig hebt is het een kwestie van het juiste aantal velden kiezen. Je kunt dan vervolgens per veld instellen wat je wil zien en daar zitten primaire / secundaire doelen ook bij. Of, maar dat weet ik niet zeker, heeft een Garmin dat automatisch al als je een bepaalde workout gaat doen. Moet je dat dus wel instellen in de workout zelf (en dat secundaire target is dus niet automatisch vanuit Join beschikbaar)
Het laatste, als je een workout van Join neemt komt er al een apart veld in de Garmin. Maar deze is best summier. Ik heb dus al een eigen 'pagina' gemaakt. Mijn vraag was voornamelijk over dat secundaire doen, maar hiervan hadden we in de vorige posts al besloten dat deze niet wordt meegenomen naar Garmin ;)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
iemand nog een handige site/ideeën voor handige spullen/gadgets tijdens wielrennen met budgetten onder 50 euro?

Sinterklaas/kerstlootjes komen er hier alweer aan, en ik krijg steeds de vraag of ik mijn lijstje alvast kan update.. behalve de standaard co2 patronen, binnenbandje zoek ik nog wel wat leuke dingen om erop te zetten..

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
dfbt schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:31:
iemand nog een handige site/ideeën voor handige spullen/gadgets tijdens wielrennen met budgetten onder 50 euro?

Sinterklaas/kerstlootjes komen er hier alweer aan, en ik krijg steeds de vraag of ik mijn lijstje alvast kan update.. behalve de standaard co2 patronen, binnenbandje zoek ik nog wel wat leuke dingen om erop te zetten..
Schoenplaatje cover (voor als je moet lopen met je fietsschoenen).
Sokken
Handschoenen
Overige kleding, die je nog mist? Onderkleding, buff etc?
Sleutelhanger van je favoriete fietsmerk
Overige sieraden die met fietsen te maken hebben.. Armbandje met ketting-quicklink als sluiting ofzo.

Beetje creatief zijn... :P

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Off-bike kleding zoals bijv. van Velojunkie of LSRF?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

McMiGHtY

- burp -

Tailfin?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11

Tubeless ventielen
Sealant
Dynaplug

Grow up, be a men :+

Maar ff serieus

Sokken (al dan niet waterdichte)
Ondershirt (shit deze is net iets duurder ) O-)
Overschoenen/neusjes
Knie/been/arm stukken
Silca Mattone (met Black Friday)

[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 21-10-2024 10:40 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:49
- Hartslagsensor
- Snelheidssensor / cadans sensor
- Airtag
- Fietsverlichting

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:51

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Aero sokken, casquette, buff, onderhemdje, handschoenen, stuurlint, Shirtje (ergens op een kortingsite, als je de maat kent), spatborden, poetssetje (borstels, shampoo, waterproofing)
tickets voor een fietsbeurs of musuem (daguitstap, Koers in Waregem, Centrum ronde van Vlaanderen in Oudenaarde...)

[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 21-10-2024 11:43 ]

• dfbt
kijk hier kan ik wel een lijstje mee vullen, thx voor alle tips :D hartslag band (niet de meter zelf) kan ook wel een keer vervangen worden.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Inschrijving voor een SR in 2025?

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:35

Galois

1811 - 1832

Vraagje. Ik heb zelf van mijn MTB met PF30 bottom bracket lagers, deze lagers meerdere keren vervangen. Fluitje van een cent.

Nu vroeg een maatje van mij of ik hem wilde helpen met het vervangen van zijn bottom bracket lagers. Hij heeft PF86 op zijn fiets.

Ik heb een bottom bracket removal tool van Parktool voor mijn PF30 lagers. Deze.
Ik denk dat deze niet op de PF86 gaat passen (ook al lees ik op verschillende fora dat mensen het wel gebruikt hebben...).

Een verschil tussen PF30 en PF86 is de diameter van de lagers. PF30 heeft een binnen-buitendiameter van 30-46mm en PF86 van 24-41 mm.

De PF86 is dus 'smaller' en dan zal deze Parktool tool van mij er niet eens inpassen toch?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• GerGio
Soms, is het upgraden van je fiets best leuk. De maat stuur die nu op mijn fiets zit is eigenlijk net iets te breed voor het mooie en de stuurpen eigenlijk net iets te lang. Daardoor kan ik niet helemaal zo diep zitten als ik graag wil. Dus gezocht naar een upgrade. Onderdelen voor een Madone zijn niet heel goedkoop nieuw. Maar omdat trek echt onmogelijk stuurcombinatie heeft op zijn fietsen staan er genoeg tweedehands sturen te koop. Dus met een beetje onderhandelen heb ik een carbon stuur en een losse stuurpen die ik zocht op de kop kunnen tikken. Altijd leuk

Nickname KasPlantje.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

sapphire

Die-hard pruts0r

@mhr-zip Ik was nog wel een beetje aan het kijken wat ik wil qua zadeltasje maar die Silca slaat qua prijs wel door vind ik, zeker met mijn Topeak tasje van €15 ofzo :p

Maar leuke tips allemaal hierboven, bedankt iedereen. Ik ga denk een Co2 pompje vragen en dat eens proberen? Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag ;)

Vanavond voor het eerst spinnen in de sportschool als aanvulling op fietsen wat ivm het weer wat minder is. Eens kijken of dat bevalt in de winter :)

Gabriël AM5

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:49

Reginas

Queen of Core Stability

@sapphire Als het spinnen bevalt zijn lichtgewicht microvezel handdoekjes wel een leuk schoencadeautje. Bijvoorbeeld deze van Decathlon. Ik ben er blij mee en ze blijven mooi na vaak wassen.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Reginas schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:02:
@sapphire Als het spinnen bevalt zijn lichtgewicht microvezel handdoekjes wel een leuk schoencadeautje. Bijvoorbeeld deze van Decathlon. Ik ben er blij mee en ze blijven mooi na vaak wassen.
Die zijn fijn inderdaad! Al vind ik de geribbelde variant nog net iets fijner, die lijkt nog wat meer op te kunnen nemen. Ik gebruik ze overigens als lichtgewicht handdoek tijdens fietskamperen.

• mhr-zip
sapphire schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:41:
@mhr-zip Ik was nog wel een beetje aan het kijken wat ik wil qua zadeltasje maar die Silca slaat qua prijs wel door vind ik, zeker met mijn Topeak tasje van €15 ofzo :p
Ff op Blackfriday wachten. Vaak hebben ze dan korting + 10% korting voor nieuwe klanten cq. klanten die een nieuw e-mailadres gebruiken O-)
Maar leuke tips allemaal hierboven, bedankt iedereen. Ik ga denk een Co2 pompje vragen en dat eens proberen? Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag ;)
CO2 pompje van PRO.
Ik heb veel fancy varianten (beet) gehad.
Maar vaak is het het allemaal net niet. Die van PRO is prima, compact en niet zo duur.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:52
mhr-zip schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:51:

[...]

CO2 pompje van PRO.
Ik heb veel fancy varianten (beet) gehad.
Maar vaak is het het allemaal net niet. Die van PRO is prima, compact en niet zo duur.
Bedoel je dan de standaard versie, of de team uitvoering, met regelaar?

Die laatste kun je zo te zien dicht draaien zodat de patroon niet leeg loopt als er iets tegen drukt in je tas / opbergvak. Wordt ook geleverd met patroon, en bovenal een isolerend jasje. Daarmee bevries je je vingers minder snel.. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 22-10-2024 15:28 ]

• mhr-zip
guapper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Bedoel je dan de standaard versie, of de team uitvoering, met regelaar?

Die laatste kun je zo te zien dicht draaien zodat de patroon niet leeg loopt als er iets tegen drukt in je tas / opbergvak. Wordt ook geleverd met patroon, en bovenal een isolerend jasje. Daarmee bevries je je vingers minder snel.. ;)
Nee de gewone standaard versie. Al die regelaars en shit zijn leuk, maar het werkt altijd maar half is mijn ervaring.

Zo'n isolerend jasje had ik liggen van een ander setje. Of anders doe je er een paar wikkeltjes ducktape over (of iets van tape dat je weer kan hergebruiken), je kan ook je handschoen uittrekken en als een soort taco vastpakken, zoek een graspol :+. Volgens mij komt dit altijd wel goed.

• guapper
mhr-zip schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
[...]
Volgens mij komt dit altijd wel goed.
Tweede keer gaat een stuk beter idd. :+

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb zelf deze: https://ride.lezyne.com/p...o2?variant=19837340319830

Stevig, goed werkend, niet kapot te krijgen.

Uiteraard als backup voor: Het Pompje

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nog meer mensen zich ingeschreven voor de Winter 11Steden Fietstocht?

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:15:
Nog meer mensen zich ingeschreven voor de Winter 11Steden Fietstocht?
Zit er wel over te denken, maar nog niet ingeschreven..
Vind de prijs ook wel redelijk hoog eerlijk gezegd..

Ander ding wat mij nog een beetje tegenhoud is de winter, ik voel er weinig voor om met slecht weer in lage temperaturen te rijden... Met regen, harde win en evt temperaturen tussen de 0-5 graden is het echt bikkelen..

[ Voor 37% gewijzigd door verstappen33 op 23-10-2024 10:13 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:41
McMiGHtY schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:10:
Ik heb zelf deze: https://ride.lezyne.com/p...o2?variant=19837340319830

Stevig, goed werkend, niet kapot te krijgen.

Uiteraard als backup voor: Het Pompje
Tss niet eens de silca versie aanraden ? :

https://silca.cc/en-eu/products/eolo-iv-co2-regulator-only

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
verstappen33 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

Ander ding wat mij nog een beetje tegenhoud is de winter, ik voel er weinig voor om met slecht weer in lage temperaturen te rijden... Met regen, harde win en evt temperaturen tussen de 0-5 graden is het echt bikkelen..
weeronline geeft bij jou toch altijd goed weer met een 11stedentocht?

www.vanspeykwheels.nl

• verstappen33
ElGreco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

weeronline geeft bij jou toch altijd goed weer met een 11stedentocht?
Tja. niets is zo veranderlijk als het weer.. :+
En voorspellen kunnen ze nog steeds niet in de Bilt. :|

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 23-10-2024 11:09 ]

• mhr-zip
Heb je deze ook?

Over de Tattico van Silca ben ik super tevreden. Maar ik heb ook een CO2 pompje van Silca liggen (wel ander type). Is allemaal fancy en licht, maar het is het allemaal net niet.

En zoals @guapper al aangeeft met de 2de keer werkt het wel. CO2 kan echt heel prima werken, maar ik vind het onbetrouwbaar. Al net te vaak gehad dat een CO2 patroon leeg bleek te zijn. En zo’n CO2 pompje is leuk. Maar als je niet er thuis al mee geoefend hebt, kan het onderweg best wel eens een leuke leercurve worden :')

• Edwin987
Nou daar kan ik over meepraten. Dit voorjaar een CO2 pompje gekocht en helaas ook gebruik van moeten maken. Ik had alleen nog niet geoefend, dus 2 patronen verbruikt en dat was mijn voorraad. Mocht ik daarna toch bij een boer langs, daar kon ik met pijn en moeite mijn band oppompen.
Vorige week ook lekke band, bleek de schroefdraad van t pompje kapot te zijn. Had ik er dus weer niets aan. Weer bij een bedrijf aangeklopt en daar weer met wat moeite band kunnen oppompen.

Nu maar weer terug bij mijn kleine handpompje, die heeft mij nog niet in e de steek gelaten

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

Hmjah..maar als het droog is en weinig wind..ben je zo klaar natuurlijk.

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Hmjah..maar als het droog is en weinig wind..ben je zo klaar natuurlijk.
Met een dikke zuidwester ben je ook zo weer terug richting Leeuwarden, alleen het begin en het laatste stukje is dan even afzien :P

Maarja ik kijk het nog wel even aan, mocht er tegen die tijd nog kaarten beschikbaar zijn en het weer is mij goed gezind dan doe ik denk ik wel mee..

Nu 50 euro uitgeven voor een kaartje met een redelijk groot risico op slecht weer vind ik een beetje zonde..

En nu is het ook 1 grote ronde, dus je kunt halverwege ook niet even kleding wisselen zoals bij de pinkster editie..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

D'r zijn van die tasjes die je aan je fiets kan hangen schijnt..

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:00:
Staat niet mooi op een Tarmac :P

• DDX
mhr-zip schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Heb je deze ook?

Over de Tattico van Silca ben ik super tevreden. Maar ik heb ook een CO2 pompje van Silca liggen (wel ander type). Is allemaal fancy en licht, maar het is het allemaal net niet.

En zoals @guapper al aangeeft met de 2de keer werkt het wel. CO2 kan echt heel prima werken, maar ik vind het onbetrouwbaar. Al net te vaak gehad dat een CO2 patroon leeg bleek te zijn. En zo’n CO2 pompje is leuk. Maar als je niet er thuis al mee geoefend hebt, kan het onderweg best wel eens een leuke leercurve worden :')
Nee ik heb hem niet.
Co2 is mij te onbetrouwbaar als enkele oplossing en als ik dan toch al pompje meeneem waarom zou ik dan nog co2 gaan meenemen ?

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:00:
Heb je velg of schijfremmen?
Wat vind je van Canyon?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
verstappen33 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Tja. niets is zo veranderlijk als het weer.. :+
En voorspellen kunnen ze nog steeds niet in de Bilt. :|
Zeker wel, maar alleen het weer in De Bilt ;) Elfstedentocht in de winter lijkt me wel mooi, alleen niet als het goed is, met je 25mm bandjes over sneeuw of ijzel lijkt me niet heel relax. Een beetje wind of kou kan je je natuurlijk op kleden. Weer es wat anders dan met Pinksteren in de regen rijden. Alleen al mijn fietsbuddies durven niet ;)

• verstappen33
borft schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Zeker wel, maar alleen het weer in De Bilt ;) Elfstedentocht in de winter lijkt me wel mooi, alleen niet als het goed is, met je 25mm bandjes over sneeuw of ijzel lijkt me niet heel relax. Een beetje wind of kou kan je je natuurlijk op kleden. Weer es wat anders dan met Pinksteren in de regen rijden. Alleen al mijn fietsbuddies durven niet ;)
Dat klopt, al is mijn winter gear niet 100% in orde, ik mis namelijk een goede winter broek + schoenen.
Zeker wanneer je 7 uur op het zadel zit wil je geen last hebben van de kou en regen..

Ik check het straks in Januari nog wel een keer of er nog kaarten zijn, dan maar een tientje meer betalen maar hopelijk wel meer zekerheid op het type weer.

• joker1977
  • Laatst online: 26-12-2025

joker1977

Tweakert

Dit soort tochten komen toch wel een beetje neer bij mij op "gewoon" zwart-rijden. Als "oprjochte Frysk" vind ik een bedrag van dik 50 euro toch een beetje van de gekke voor zoiets wat een slap aftreksel is van de Fiets-11steden cq. Schaats-11steden...

• verstappen33
joker1977 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:44:
Dit soort tochten komen toch wel een beetje neer bij mij op "gewoon" zwart-rijden. Als "oprjochte Frysk" vind ik een bedrag van dik 50 euro toch een beetje van de gekke voor zoiets wat een slap aftreksel is van de Fiets-11steden cq. Schaats-11steden...
Geen idee hoe de verzorging onderweg precies is, je krijgt wel een pasta maaltijd naderhand.
Maarja dat is geen 50 euro waard.

Heb tochten gereden voor 15-20 euro met “onbeperkt” hoeveelheid sport reepjes, sportdrank, koek, chips, krentenbollen etc.
En na afloop nog een gratis drankje bij de bar.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

sapphire

Die-hard pruts0r

@mhr-zip @DDX @Edwin987 Nou tot zo ver de motivatie om een CO2 pompje aan te schaffen :+

Als het zo matig werkt dan vind ik het niet fijn om mijn pompje voor te vervangen, en ik ga niet met beide rondrijden :+
Dan eens kijken naar een ander pompje, geen haast want mijn Lezyne doet het maar ziet er niet uit na een paar keer gevallen te zijn…..waarvan 1x met 45km/u met mij er bovenop :X

@Reginas Nou dat spinnen was me een ding zeg, kan me niet herinneren wanneer ik zoveel gezweten heb :p
Beetje jammer dat het op hartslag was en je daar blijkbaar een polar band voor nodig had om mee te kunnen doen.
Kreeg weinig bruikbare info vanuit de sportschool wat ik nou precies nodig heb dus anders maar de wahoo mee en de percentages zelf uitrekenen :?

Was opzich wel leuk maar lijkt me een stuk prettiger met goede HR meting en schoenen met klik pedalen.

En helaas zoals verwacht migraine vanmorgen wss hierdoor :(

Gabriël AM5

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
Edwin987 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:37:
Nou daar kan ik over meepraten. Dit voorjaar een CO2 pompje gekocht en helaas ook gebruik van moeten maken. Ik had alleen nog niet geoefend, dus 2 patronen verbruikt en dat was mijn voorraad. Mocht ik daarna toch bij een boer langs, daar kon ik met pijn en moeite mijn band oppompen.
Vorige week ook lekke band, bleek de schroefdraad van t pompje kapot te zijn. Had ik er dus weer niets aan. Weer bij een bedrijf aangeklopt en daar weer met wat moeite band kunnen oppompen.

Nu maar weer terug bij mijn kleine handpompje, die heeft mij nog niet in e de steek gelaten
Ik had mijn co2 altijd netjes bij en ook geoefend. Spullen uit zadeltasje en in elkaar draaien. Overal kwam co2 uit maar niets in de band :X kopje was geroest in het zadeltasje.

Altijd pompje bij de laatste jaren en werkt altijd. Ik heb alleen wel een ander probleem, gp5000 bandjes zitten zo strak om de velg dat ze er bijna niet af te krijgen zijn. Stond van de week dus in het donker in de regen te prutsen een half uur lang.

Rij weinig lek en vind banden vervangen terwijl ze eigenlijk nog goed zijn een beetje zonde, maar wil ook de hele winter door blijven fietsen naar kantoor en zoek dus eigenlijk iets wat makkelijker van de velg gaat als ik lek rijd. Mensen tips qua banden?

• ElGreco
Flatlinernl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

Ik had mijn co2 altijd netjes bij en ook geoefend. Spullen uit zadeltasje en in elkaar draaien. Overal kwam co2 uit maar niets in de band :X kopje was geroest in het zadeltasje.

Altijd pompje bij de laatste jaren en werkt altijd. Ik heb alleen wel een ander probleem, gp5000 bandjes zitten zo strak om de velg dat ze er bijna niet af te krijgen zijn. Stond van de week dus in het donker in de regen te prutsen een half uur lang.

Rij weinig lek en vind banden vervangen terwijl ze eigenlijk nog goed zijn een beetje zonde, maar wil ook de hele winter door blijven fietsen naar kantoor en zoek dus eigenlijk iets wat makkelijker van de velg gaat als ik lek rijd. Mensen tips qua banden?
Biba of tubeless?

www.vanspeykwheels.nl

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

sapphire schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:33:

@Reginas Nou dat spinnen was me een ding zeg, kan me niet herinneren wanneer ik zoveel gezweten heb :p
Beetje jammer dat het op hartslag was en je daar blijkbaar een polar band voor nodig had om mee te kunnen doen.
Kreeg weinig bruikbare info vanuit de sportschool wat ik nou precies nodig heb dus anders maar de wahoo mee en de percentages zelf uitrekenen :?

Was opzich wel leuk maar lijkt me een stuk prettiger met goede HR meting en schoenen met klik pedalen.

Oef, dat zweten geloof ik meteen! Wat had je in je bidon zitten? Gewoon water of een sportdrank? Want als je veel elektrolyten verliest via je zweet, kan je daar ook flinke hoofdpijn van krijgen. Dehydratie is ook een bekende trigger voor hoofdpijn en migraine.
Ik weet van mezelf dat ik een salty sweater ben (verlies vrij snel veel zouten) en ik mik daarom bij een ‘zweetactiviteit’ als spinning een elektrolyten-tablet van Decathlon in mn bidon. Werkt ook goed op warme dagen als aanvulling op je water of sportdrank.

Hoe dan ook: voldoende drinken. Overweeg ORS te nemen als je merkt dat je waarschijnlijk toch te weinig hebt gedronken tijdens je workout. Gewoon verkrijgbaar bij de drogist en sowieso handig in je medicijnkast. Hopelijk scheelt dat in de hoofdpijn nadien.

Open deur misschien, maar heb je veel cafeïne ingenomen gedurende de dag? Of een pre workout mix met cafeïne genomen toevallig? Dat droogt ook uit en als je dan ook nog eens flink vocht verliest, is dat wel een flinke uitlokkende factor voor hoofdpijn.

Qua hartslag: ik heb mijn Garmin borstband gekoppeld aan mijn sporthorloge (Garmin Forerunner 55), want bij mij op de sportschool was het ook niet mogelijk om de hartslag te koppelen aan de spinfiets. Als dataveld heb ik de verstreken tijd, mijn hartslag en mijn hartslagzone.

• JustMyOpinion
Flatlinernl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

Ik zweer bij Continental Grand Prix 4 Seasons. Heb er jaren op gereden zonder lek. Mijn zoon en vrouw rijden er ook op, tot heden zonder lekkage.

Heb net een Foil RC10, al twee keer lek! Zit er sterk aan te denken om ook hier de 4 Seasons onder te zetten. Die paar Watt dat het scheelt vind ik niet zo erg, goede training zullen we maar zeggen ;)

• Flatlinernl
Bandje
JustMyOpinion schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Ik zweer bij Continental Grand Prix 4 Seasons. Heb er jaren op gereden zonder lek. Mijn zoon en vrouw rijden er ook op, tot heden zonder lekkage.

Heb net een Foil RC10, al twee keer lek! Zit er sterk aan te denken om ook hier de 4 Seasons onder te zetten. Die paar Watt dat het scheelt vind ik niet zo erg, goede training zullen we maar zeggen ;)
Het gaat dus niet om het lek rijden op zich, 1x iedere paar duizend km. Maar het feit dat de band er bijna niet af te krijgen is, is dat beter voor de 4 Seasons?

[ Voor 68% gewijzigd door Flatlinernl op 24-10-2024 08:22 ]

• mhr-zip
Flatlinernl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Bandje
[...]

Het gaat dus niet om het lek rijden op zich, 1x iedere paar duizend km. Maar het feit dat de band er bijna niet af te krijgen is, is dat beter voor de 4 Seasons?
Heb je je bandjes helemaal “los gekneed”?
Of te wel je randjes vanaf beide zijden even naar het midden van je velg duwen. Bandjes kunnen soms zo vast blijven zitten aan een randje (en je hebt de ruimte die je in het midden van je velg hebt nodig aan de ene kant, om aan de andere kant meer ruimte te creëren).

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Bezulba

Formerly known as Eendje

@mhr-zip @DDX @Edwin987 Nou tot zo ver de motivatie om een CO2 pompje aan te schaffen :+

Als het zo matig werkt dan vind ik het niet fijn om mijn pompje voor te vervangen, en ik ga niet met beide rondrijden :+
Dan eens kijken naar een ander pompje, geen haast want mijn Lezyne doet het maar ziet er niet uit na een paar keer gevallen te zijn…..waarvan 1x met 45km/u met mij er bovenop :X

Ik ben nog nooit zo dood gegaan als tijdens een spin training... ik kan geen maat houden, dus dan zit ik al lekker in het rood "Nog een tandje erbij en op die pedalen" Excuse me?! Maar dan toch doen...

blup

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik heb zelf een SKS Airboy CO2 - dat is een handpomp waar je ook CO2 in kunt draaien. Volgens mij wordt die niet meer gemaakt, maar is her en der nog wel verkrijgbaar.

Super eenvoudig en je hebt "the best of both worlds" - de optie om met de hand te pompen (granted, niet de beste pomp, maar genoeg om thuis te komen) of gewoon dat bommetje erin te schieten en klaar.

YMMV

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
Bezulba schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Ik ben nog nooit zo dood gegaan als tijdens een spin training... ik kan geen maat houden, dus dan zit ik al lekker in het rood "Nog een tandje erbij en op die pedalen" Excuse me?! Maar dan toch doen...
(ik heb nog nooit een spin class gedaan, maar wel groepstrainingen in de sportschool)

Dat heb ik dus ook altijd: ik ga sowieso altijd full gas (trainen is trainen...), en dan roept de trainer dat het nu ff harder moet. Ik ga dan nog verder over rood heen, terwijl de rest van de groep in blauw zat en dan even aantrekt naar oranje.

Daarom vind ik fietsen fijn en al helemaal met een power meter: dan zijn de intensiteitsopdrachten aan mezelf gewoon concreet.

• verstappen33
1Mark schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

(ik heb nog nooit een spin class gedaan, maar wel groepstrainingen in de sportschool)

Dat heb ik dus ook altijd: ik ga sowieso altijd full gas (trainen is trainen...), en dan roept de trainer dat het nu ff harder moet. Ik ga dan nog verder over rood heen, terwijl de rest van de groep in blauw zat en dan even aantrekt naar oranje.

Daarom vind ik fietsen fijn en al helemaal met een power meter: dan zijn de intensiteitsopdrachten aan mezelf gewoon concreet.
Die valkuil had ik ook vroeger in de sportschool..

Met de huidige techniek is het toch niet zo moeilijk om een groepsworkout goed te stroomlijnen??
Iedereen die bijvoorbeeld aan een spinning les mee wil doen moet eerst zijn FTP weten..

Spinfietsen met vermogensmeters en ERG mode..
Bij aanvang stel je je FTP in, en de instructeur werkt gewoon een programma af met stappen etc. die ook de fietsen kan aansturen naar welk percentage van FTP aangepast moet worden (Zoals Zwift ook doet als je een workout volgt)..

Enige wat de sporter dan nog kan dien is de intensiteit hooguit wat bij of afplussen als het toch te licht of te zwaar wordt..

Zeker nu met de huidige generatie smart-bikes moet dat toch wel haalbaar zijn voor een sportschool?

• guapper
verstappen33 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Die valkuil had ik ook vroeger in de sportschool..

Met de huidige techniek is het toch niet zo moeilijk om een groepsworkout goed te stroomlijnen??
Iedereen die bijvoorbeeld aan een spinning les mee wil doen moet eerst zijn FTP weten..

Spinfietsen met vermogensmeters en ERG mode..
Bij aanvang stel je je FTP in, en de instructeur werkt gewoon een programma af met stappen etc. die ook de fietsen kan aansturen naar welk percentage van FTP aangepast moet worden (Zoals Zwift ook doet als je een workout volgt)..

Enige wat de sporter dan nog kan dien is de intensiteit hooguit wat bij of afplussen als het toch te licht of te zwaar wordt..

Zeker nu met de huidige generatie smart-bikes moet dat toch wel haalbaar zijn voor een sportschool?
Aan de bikes/materiaal zal het niet liggen gok ik.

Maar je stelt wel erg hoge verwachtingen aan het personeel en de deelnemers, en stapt van vrijblijvend luchtfietsen over naar een gestructureerde training met XX deelnemers die allemaal hun eigen programma moeten afwerken, gebaseerd op hun eigen waardes.
Zit de gemiddelde sportschool(klant) daar op te wachten?

• verstappen33
guapper schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Aan de bikes/materiaal zal het niet liggen gok ik.

Maar je stelt wel erg hoge verwachtingen aan het personeel en de deelnemers, en stapt van vrijblijvend luchtfietsen over naar een gestructureerde training met XX deelnemers die allemaal hun eigen programma moeten afwerken, gebaseerd op hun eigen waardes.
Zit de gemiddelde sportschool(klant) daar op te wachten?
Geen idee, maar het voorkomt wel dat mensen zich voortijdig opblazen omdat ze zich teveel laten opnaaien door de muziek en de schreeuwerd voor in het lokaal :+. maar we gaan hier natuurlijk wel een beetje off-topic.

Persoonlijk zou ik er wel wat voor voelen om op deze manier in de sportschool te trainen.. Maakt het toch wat gezelliger dan alleen in mijn garage..

• Flatlinernl
mhr-zip schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:44:
[...]
Heb je je bandjes helemaal “los gekneed”?
Of te wel je randjes vanaf beide zijden even naar het midden van je velg duwen. Bandjes kunnen soms zo vast blijven zitten aan een randje (en je hebt de ruimte die je in het midden van je velg hebt nodig aan de ene kant, om aan de andere kant meer ruimte te creëren).
Die poging is er wel maar ze zijn bijna niet van de rand weg te krijgen, de grootste uitdaging zit dus in los/eraf krijgen. Terug er op gaat iets makkelijker omdat 1 kant dan makkelijk in het midden te leggen is.

Vriendin heeft dezelfde wielen maar dan met Vittoria RubinPro en dat gaat vanzelf. Zoektocht op internet leerde dat het een bekend probleem is van de gp5000. Op de vorige fiets had ik er nooit last van.

Zou dus het liefst horen van mensen die het probleem hadden en zijn overgestapt naar iets anders en het toen beter ging.

Merk dat ik het gewoon irritanter vind nu. In de zomer met 20 graden in een zonnetje is het niet zo erg dat het wat langer duurt, in het donker met 5 graden in de regen is toch wat anders.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Er zijn ook spinningklasjes die wel zo gedtailleerd trainen. Volgens mij is Wattworks bijvoorbeeld zo'n club waarin je wel samen in 1 ruimte fietst, maar iedereen op basis van FTP een eigen workout voorgeschoteld krijgt.

Maar laten we eerlijk zijn, 90% van de recreatieve sporters - en dan vooral het type niet wielrenner - wil gewoon even lekker gedachteloos doodgaan in de sportschool om zich daarna goed te voelen. Die wil je helemaal niet lastig vallen met zones, ftp etc etc.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Flatlinernl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Bandje
[...]

Je bedoelt de All Seasons? Die gaan er zeker niet makkelijker af. Ik ben thuis in de garage al een half uur aan het worstelen om ze er af te krijgen. Heb ze tubeless staan, als ik het met een plug niet red dan bel ik naar huis om me op te komen halen...

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Requiem19
Is die all season band dan zoveel anders dan de normale GP5K? De normale GP5K gaat er echt super makkelijk op en af.

Moeilijkste band om erop te leggen is de P Zero voor mij. Corsa Pro gaat het allermakkelijkste. GP5K gaat ook makkelijk.

Tot nu toe krijg ik alle banden er op zonder gekke trucs, dus gewoon met de hand. *Klopt dit even af :D.

• Flatlinernl
Requiem19 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:15:
Is die all season band dan zoveel anders dan de normale GP5K? De normale GP5K gaat er echt super makkelijk op en af.

Moeilijkste band om erop te leggen is de P Zero voor mij. Corsa Pro gaat het allermakkelijkste. GP5K gaat ook makkelijk.

Tot nu toe krijg ik alle banden er op zonder gekke trucs, dus gewoon met de hand. *Klopt dit even af :D.
Als ie niet anders is ga ik hem dus niet proberen. GP5K gaan er op deze velgen bijna niet op, voorgaande fietsen prima en google bevestigd dat dit vaker het geval is. Miss een combinatie van velg wat groot/lastig band wat klein/strak?

Oplossing met 2 handen aan de band trekken terwijl een ander er iets tussen probeert te krijgen voelt niet heel houdbaar heel de winter.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:49
Requiem19 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:39:
Er zijn ook spinningklasjes die wel zo gedtailleerd trainen. Volgens mij is Wattworks bijvoorbeeld zo'n club waarin je wel samen in 1 ruimte fietst, maar iedereen op basis van FTP een eigen workout voorgeschoteld krijgt.

Maar laten we eerlijk zijn, 90% van de recreatieve sporters - en dan vooral het type niet wielrenner - wil gewoon even lekker gedachteloos doodgaan in de sportschool om zich daarna goed te voelen. Die wil je helemaal niet lastig vallen met zones, ftp etc etc.
Hier op het werk hebben wij ook een paar keer per week een spinningsles in onze sportruimte.
En daar gebruiken we wel de kleuren per zone, die zijn idd voor iedereen afhankelijk zijn van z'n FTP die een paar keer per jaar word getest.
Dus de sportleraar hoeft alleen maar te roepen in welke kleur je moet fietsen met meestal een bijbehorend cadans erbij.
Ook geef je als je fietst je gewicht op en zie je tijdens het fietsen live de w/kg van de andere fietsers op groot scherm wat extra motiverend werkt :)

Maar zelf fiets ik liever buiten ivm oververhitting binnen :) dus doe niet heel vaak mee.
Wel laatst met de FTP test meegedaan en die was zo goed als hetzelfde als buiten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Requiem19
Flatlinernl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Als ie niet anders is ga ik hem dus niet proberen. GP5K gaan er op deze velgen bijna niet op, voorgaande fietsen prima en google bevestigd dat dit vaker het geval is. Miss een combinatie van velg wat groot/lastig band wat klein/strak?

Oplossing met 2 handen aan de band trekken terwijl een ander er iets tussen probeert te krijgen voelt niet heel houdbaar heel de winter.
Ah wat vreemd ja, ik heb de GP5K op meerdere velgen gelegd en eigenlijk nog nooit echt gehad dat het niet te doen was.

Ik zeg: goed excuus voor een nieuw setje wielen :)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Over welke bandbreedtes hebben we het? Dat mis ik hier.
Naar mijn idee maakt dat veel meer uit dan welk merk en model.

Van moeilijk naar makkelijk, allemaal op dezelfde wielen (20mm intern, 25mm extern):
25mm Giant Course 1 (opgegeven wegens bloedende vinger),
28mm Continental UltraSport (gelukt, blaren staan nog op mijn vingers, huidige setup, weet nog niet wat te doen bij onderweg lek :+),
32mm Continental 5000 (makkie),
40mm Vittoria Terreno Dry (extra makkie),
2.0" Continental RaceKing (hoef je bij wijze van spreken alleen maar naar te kijken).

Niet vragen waarom ik zo'n variëteit aan banden op 1 wiel gebruik(te) :+

[ Voor 6% gewijzigd door TheTinusNL op 24-10-2024 19:36 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Edwin987
Waarom heb jij zo’n variariteit aan banden op 1 wiel geprobeerd?

:+

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Ah wat vreemd ja, ik heb de GP5K op meerdere velgen gelegd en eigenlijk nog nooit echt gehad dat het niet te doen was.

Ik zeg: goed excuus voor een nieuw setje wielen :)
Ook mijn ervaring. Ik merk ook wel vaak bij de club dat er een groot verschil zit tussen wat de een als moeilijk bestempeld tov. de andere.

Ik denk dat er een groot deel is die de band er "verkeerd" op probeert te leggen. Net zoals dat er maar 1 optie is bij zadeltasjes, schijfremmen en tubeless is er ook bij banden op de velg leggen maar 1 goede manier:

Altijd tegenover ventiel beginnen en eindigen bij ventiel. Altijd de draad naar het midden van de velg masseren zodat je de kleinste diameter hebt. Niet trekken, maar duwen.

Krijg vrijwel iedere combinatie er met de hand op - als dat niet kan is het per definitie een kut band / wiel combo :)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
TheTinusNL schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:35:
Over welke bandbreedtes hebben we het? Dat mis ik hier.
Naar mijn idee maakt dat veel meer uit dan welk merk en model.

Van moeilijk naar makkelijk, allemaal op dezelfde wielen (20mm intern, 25mm extern):
25mm Giant Course 1 (opgegeven wegens bloedende vinger),
28mm Continental UltraSport (gelukt, blaren staan nog op mijn vingers, huidige setup, weet nog niet wat te doen bij onderweg lek :+),
32mm Continental 5000 (makkie),
40mm Vittoria Terreno Dry (extra makkie),
2.0" Continental RaceKing (hoef je bij wijze van spreken alleen maar naar te kijken).

Niet vragen waarom ik zo'n variëteit aan banden op 1 wiel gebruik(te) :+
Waarom probeer je zoveel banden op 1 velg te leggen? Dat past toch ook sowieso niet.. afgaande van je lijstje ben je begonnen bij de 40 mm en pastte vervolgens die andere banden er niet meer op. Sowieso knap dat je er nog een aantal over elkaar op hebt gekregen _/-\o_

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:24
Requiem19 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:15:

Help me even herinneren dat ik een setje Challenge bandjes voor je meeneem 8)

Hij wil.

• Joindry

Joindry

klaaas schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Hier spreekt een mede slachtoffer van Challenge Strade bianchi bandjes. :+
Op youtube staan op zich video's over hoe het makkelijker te maken. Talkpoeder maakte voor mij het grootste verschil. Maar het blijven inderdaad wel de moeilijkste ooit om te monteren. (ik doe het intussen 18 jaar ongeveer en heb een 10 tal banden zien passeren)

• Requiem19
klaaas schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Mag ik de woordgrap maken?

• JustMyOpinion
joker1977 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Altijd tegenover ventiel beginnen en eindigen bij ventiel. Altijd de draad naar het midden van de velg masseren zodat je de kleinste diameter hebt. Niet trekken, maar duwen.
Bij mij is een combo van trekken/duwen eigenlijk altijd 'de oplossing'. Dus als je bij het laatste stukje bent pak ik met mijn linkerhand de band vast en maak dan via de velg een soort 'hefboom' en met mijn rechter hand (muis), duw ik tegen de rand van de band. (Heb dan wel wiel klem tussen benen)

Maar dat werkt eigenlijk wel prima.

Hoop dat mijn uitleg beetje duidelijk is :P

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:24
Joindry schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

Hier spreekt een mede slachtoffer van Challenge Strade bianchi bandjes. :+
Op youtube staan op zich video's over hoe het makkelijker te maken. Talkpoeder maakte voor mij het grootste verschil. Maar het blijven inderdaad wel de moeilijkste ooit om te monteren. (ik doe het intussen 18 jaar ongeveer en heb een 10 tal banden zien passeren)
Yep, de Strada Bianca's idd. Ik ben op een gegeven moment zelfs een keer gestopt om de volgende dag verder te gaan. Maar het is me 2x gelukt een setje er op te krijgen. Je moet er niet aan denken dat je dit onderweg moet doen...

Hij wil.

• dfbt
bij de fietsenmaker een maand of 3 geleden een nieuw setje buitenbanden laten monteren zonder te melden welke eronder konden..

Kreeg ik S-Works Turbo RapidAir 2Bliss ready t2/t5 banden.. (gelukkig betaalde verzekering de buitenbanden want 90 euro per stuk :D)
Vorige week toevallig lek gereden, en ik kreeg ze met geen mogelijkheid op mijn velg. Dus call of of shame naar mijn vrouw of mij op te halen..
Gister avond thuis op de bank ongeveer 40 minuten bezig geweest met het erop leggen, elke keer een kleine cm erbij. Stond op het punt om die hele velg in tweeën te trappen :D

• la_fusion
dfbt schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:53:
bij de fietsenmaker een maand of 3 geleden een nieuw setje buitenbanden laten monteren zonder te melden welke eronder konden..

Kreeg ik S-Works Turbo RapidAir 2Bliss ready t2/t5 banden.. (gelukkig betaalde verzekering de buitenbanden want 90 euro per stuk :D)
Vorige week toevallig lek gereden, en ik kreeg ze met geen mogelijkheid op mijn velg. Dus call of of shame naar mijn vrouw of mij op te halen..
Gister avond thuis op de bank ongeveer 40 minuten bezig geweest met het erop leggen, elke keer een kleine cm erbij. Stond op het punt om die hele velg in tweeën te trappen :D
In zo'n geval een beetje zeepsop erbij pakken, dan ploppen ze er zo op. Voortaan dus ook wat zeepsop meenemen in je zadeltasje :+

• dfbt
la_fusion schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

In zo'n geval een beetje zeepsop erbij pakken, dan ploppen ze er zo op. Voortaan dus ook wat zeepsop meenemen in je zadeltasje :+
haha bedankt voor de tip :D zadeltasje heeft nog wel ruimte voor een klein tube sop.

• DDX
Zeepsop gaat je niet helpen om de band op velg te krijgen, gaat eerder lastiger denk omdat je geen grip hebt met je handen.
Je hebt wel tryreglider tools ed die het wat makkelijker maken, die heb ik wel zo ongeveer standaard in mijn tailfin zitten voor het geval dat.

In warme ruimte of in de zomer gaat het ook stuk makkelijker trouwens omdat rubber wat soepeler is.

• Joindry

Joindry

DDX schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:21:
Zeepsop gaat je niet helpen om de band op velg te krijgen, gaat eerder lastiger denk omdat je geen grip hebt met je handen.
Je hebt wel tryreglider tools ed die het wat makkelijker maken, die heb ik wel zo ongeveer standaard in mijn tailfin zitten voor het geval dat.

In warme ruimte of in de zomer gaat het ook stuk makkelijker trouwens omdat rubber wat soepeler is.
Daarom dus talkpoeder. Maar ook, rubber krimpt bij warmte.
Die Challenge banden had ik een nachtje op de grond laten liggen in mijn garage. Die leggen beter wanneer ze wat stugger zijn (zijn geen draadbanden). En ze worden dus wat groter ook.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Joindry schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:29:
Daarom dus talkpoeder. Maar ook, rubber krimpt bij warmte.
Die Challenge banden had ik een nachtje op de grond laten liggen in mijn garage. Die leggen beter wanneer ze wat stugger zijn (zijn geen draadbanden). En ze worden dus wat groter ook.
Rubber krimpt bij warmte? Dat lijkt me stug (no pun intended).

• la_fusion
DDX schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:21:

Nou mij heeft het wel degelijk vaker geholpen hoor! Je smeert het vooral aan de binnenkant van de band, de band glijdt dan makkelijker van buitenaf over de velg heen ook heb je er met erop leggen geen last van als je het alleen aan de binnenkant van de band smeert.

• Joindry

Joindry

joker1977 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Rubber krimpt bij warmte? Dat lijkt me stug (no pun intended).
Alle polymeren:
https://www.sciencefocus....t-dont-expand-when-heated

B)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb deze in mijn zadeltasje zitten. Als ik thuis banden wissel, haal ik die speciaal uit mn zadeltasje om banden er op te krijgen.

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Tyremonkey is een topding idd! Blij dat ik die heb gekocht. (past ook in je schoen, voor de mensen die nog een Sint-cadeau zoeken!)

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:56:
Ik heb deze in mijn zadeltasje zitten. Als ik thuis banden wissel, haal ik die speciaal uit mn zadeltasje om banden er op te krijgen.
Jep. De Tyremonkey werkt echt heel top, raad hem echt aan voor iedereen die wel eens met bandjes worstelt.

Werkt zoal met erop als eraf halen.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08
McMiGHtY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:56:
Yep, deze staat wel in de top10 beste tools!
We hebben er 1 voor hem en direct daarna ook 1 voor haar besteld :+
Mocht de laatste keer dat mini-me een lekke band had gewoon van huis!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zijn er (Belgische) fietsers die mij kunnen helpen bij de volgende vraag. Volgend jaar ben ik op een gegeven moment op de fiets aangekomen in Kortrijk, door tijdgebrek zit terugfietsen er (helaas) niet in.

Wat is de manier om de complete treinreis, inclusief fiets mee in de trein, van Kortrijk naar Alkmaar te boeken?

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:07
McMiGHtY schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:21:
Wat is de manier om de complete treinreis, inclusief fiets mee in de trein, van Kortrijk naar Alkmaar te boeken?
Als je gewoon met lokale treinen en intercity's gaat hoef je niets te boeken. Je kan bij NMBS een supplement fiets kopen (€4), een fietskaart dal bij NS (€7,50) en voor de rest kan je met losse kaartjes werken (uit de automaat, en dan in NL inchecken met je OV-chipkaart of je boekt bij NMBS internationaal een ticket voor de hele route). Met https://bikeontrain.belgiantrain.be/ kan je (in België) de voor de fiets meest geschikte route zoeken.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, maar dat was niet de vraag.
Op https://www.b-europe.com/ kan ik nog niet vinden hoe ik een fiets bijboek voorde hele reis.

"Als je gewoon met lokale treinen en intercity's gaat hoef je niets te boeken"

Correct, dat had ik al gevonden, je hebt alleen geen zekerheid dat de fiets mee kan, en of je bijvoorbeeld 3 treinen aan je voorbij moet laten gaan voordat je wel mee mag. De reisdag is op een zondag en de dag erop zal er weer gewoon op kantoor verschenen moeten worden, de mogelijkheid dat we een reisdag van 18 uur hebben omdat er een of andere akela-conductrice op d'r strepen gaat staan en je niet mee mag (been there, done that) trekt niet heel hard..

Vandaar de vraag hoe ik met 1x boeken zoiets kan regelen..

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:07
McMiGHtY schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:34:
Op https://www.b-europe.com/ kan ik nog niet vinden hoe ik een fiets bijboek voorde hele reis.
Voor zo ver ik weet kan je geen fietsplek reserveren. Het werkt net zoals in Nederland.

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@McMiGHtY Slightly offtopic, maar ga je Velofollies combineren met stukje fietsen in de regio?

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:29
Heeft er iemand hier ervaring met het huren van een fietskoffer? We zijn bezig een triathlontrainingskamp te boeken in januari op Lanzarote, en willen eigenlijk onze eigen triathlonfietsen meenemen. Koffer kopen wordt een wat dure grap en op marktplaats e.d. zie ik wel wat aanbieders.

Het is ook mogelijk daar in de buurt een fiets te huren, maar wil eigenlijk wel graag m'n eigen fiets mee al zitten we daar nog wel over te twijfelen. Als ik zie hoe die bagagegasten met onze spullen omgaan bij die vliegtuigen..

• KW25
  • Laatst online: 18:14
Giel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:22:
Heeft er iemand hier ervaring met het huren van een fietskoffer? We zijn bezig een triathlontrainingskamp te boeken in januari op Lanzarote, en willen eigenlijk onze eigen triathlonfietsen meenemen. Koffer kopen wordt een wat dure grap en op marktplaats e.d. zie ik wel wat aanbieders.

Het is ook mogelijk daar in de buurt een fiets te huren, maar wil eigenlijk wel graag m'n eigen fiets mee al zitten we daar nog wel over te twijfelen. Als ik zie hoe die bagagegasten met onze spullen omgaan bij die vliegtuigen..
Huren niet, maar ik heb er zelf een. Neem het een aantal keer per jaar mee naar de Costa Blanca en heb nog nooit een probleem gehad qua schade of iets dergelijks.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:29
KW25 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:31:
[...]

Huren niet, maar ik heb er zelf een. Neem het een aantal keer per jaar mee naar de Costa Blanca en heb nog nooit een probleem gehad qua schade of iets dergelijks.
Goed om te horen. Wat voor type heb je?

• KW25
  • Laatst online: 18:14
Giel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Goed om te horen. Wat voor type heb je?
Evoc Pro Bag volgens mij, iig geen hardcase.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
Interessant tooltje tegengekomen; Lockring remover tool. Met 1 ringetje je cassette verwijderen en plaatsen. Ideaal dus voor bikepackers, als je geen grote zware tools mee kunt nemen.
Een mooie strakke versie is de Stein tool en die is uiteraard duur.
Een goedkope versie is de unior; hier in een filmpje.

Bij beide merken is aandacht voor lakschade wel een puntje, maar als je in nood je cassette moet verwijderen, bijv bij spaakbreuk, kan het een uitkomst zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Reginas schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:36:
@McMiGHtY Slightly offtopic, maar ga je Velofollies combineren met stukje fietsen in de regio?
Zoiets :)

• ElGreco
Mistraller schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:31:
Interessant tooltje tegengekomen; Lockring remover tool. Met 1 ringetje je cassette verwijderen en plaatsen. Ideaal dus voor bikepackers, als je geen grote zware tools mee kunt nemen.
Een mooie strakke versie is de Stein tool en die is uiteraard duur.
Een goedkope versie is de unior; hier in een filmpje.

Bij beide merken is aandacht voor lakschade wel een puntje, maar als je in nood je cassette moet verwijderen, bijv bij spaakbreuk, kan het een uitkomst zijn.

[YouTube: 2 in 1 pocket spoke and cassette lockring tool 1669/4 | Product Overview | Unior Bike Tools]
Als de cassette eraf moet, kun je beter de cassette met body en al van je wiel aftrekken dan lopen prutsen met zo'n klein dinkie en je frame beschadigen. Sowieso is het profiel van de tandjes heel erg dun.
De meeste spaakbreuken zijn links achter en de lockring van de disc rotor krijg je hiermee niet los. Tooltje kan nergens op afzetten.

Je kunt beter en losse parktool oid lockring dop meenemen. En onderweg vragen of je een sleutel/bahco of schroefbank mag gebruiken.

www.vanspeykwheels.nl

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000

Fisico

by Fabian

Tubeless kan helaas toch lek. Na de koffiestop bij mijn vader vond ik dat het opspattende water bij het achterwiel heel anders klonk dan voor en dat bleek latex te zijn. Het gaatje ging niet helemaal lekker dicht want bij elke keer stuiteren begonnen de latex weer te borrelen. Rustig terug gereden en thuisgebracht. Zo bespaar ik weer een patroon en een plug, want die schijnen schaars te zijn.

Band is nog steeds niet dicht. Er zit een gaatje in, direct ervoor nog scheur en daarvoor een klein gaatje. Dus ik heb toch echt iets meegepakt tussen alle bladeren.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• mhr-zip
Fisico schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:53:
Tubeless kan helaas toch lek. Na de koffiestop bij mijn vader vond ik dat het opspattende water bij het achterwiel heel anders klonk dan voor en dat bleek latex te zijn. Het gaatje ging niet helemaal lekker dicht want bij elke keer stuiteren begonnen de latex weer te borrelen. Rustig terug gereden en thuisgebracht. Zo bespaar ik weer een patroon en een plug, want die schijnen schaars te zijn.

Band is nog steeds niet dicht. Er zit een gaatje in, direct ervoor nog scheur en daarvoor een klein gaatje. Dus ik heb toch echt iets meegepakt tussen alle bladeren.
Ja wat is dit nu, een klacht of ?

FF Rema Tiptop TT13 plakker er in en gaan (goed in de midden plakken!!).

• JustMyOpinion
Goed, onder het mom "weten wat je doet" heb ik toch een vraagje...

Gisteren even op de elektrische fiets van mijn vrouw naar de winkel. Zie ik dat de achterband helemaal kaal is. Dus maar direct een nieuwe band besteld en alvast het achterwiel er uit gehaald. Echter heb ik de Nexus 7 er helemaal (gear cassette) afgehaald en niet alleen het kabeltje los gemaakt (Yep, niet aan gedacht om even op te zoeken hoe je normaal zo'n achterwiel er uit haalt :-( ).

Filmpje op Youtube gevonden hoe ik het er weer op moet zetten, maar wat mij even niet duidelijk is. Kan ik dit gewoon op elke stand doen? Ik snap de twee gele punten, maar moet ik nog ergens op letten. Of kan ik hem gewoon er opzetten en locken?

Het is trouwens een fiets met velgremmen, dus met trommelrem o.i.d. heb ik niets te maken.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:34
mhr-zip schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:12:
[...]

Ja wat is dit nu, een klacht of ?
...of het delen van een relevante ervaring waar dit soort fora voor bedoeld zijn :)

Als ik mijn ervaring dit jaar daar tegenover mag zetten: Plm 9000 km op de wegfiets, gp5000 met binnenbanden en tot nu toe 3x lek gereden, waarvan 2x tijdens dezelfde rit omdat ik het minuscule doorntje in de band over het hoofd zag. Toen had ik goed tubeless kunnen gebruiken :) maar al met al ben ik nog tevreden met deze setup.
Pagina: 1 ... 606 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).