iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Effectief misschien niet, maar ik lees wel veel dingen op andere fora dat cranklengte wel juist moet ingesteld zijn voor je powermeter anders krijg je te hoge waarden..Phydomir schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:40:
[...]
Crank lengte heeft echt 0 te maken met het wattage wat je moet trappen. Hooguit zal het rpm wat verschillen om hetzelfde vermogen te genereren.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Dat klopt zeker ja. Maar je kan dus niet zo maar zeggen, "kortere crank is meer vermogen nodig". Er hangen een hele hoop dingen samen om tot dat vermogen te komen. Dus in bepaalde gevallen kan het juist zo zijn dat een verandering van cranklengte juist zorgt dat je minder vermogen nodig hebt om tot dezelfde snelheid te komen.verstappen33 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:41:
[...]
Effectief misschien niet, maar ik lees wel veel dingen op andere fora dat cranklengte wel juist moet ingesteld zijn voor je powermeter anders krijg je te hoge waarden..
In dit specifieke geval is het wel bijzonder dat je in het wiel meer vermogen moet trappen. Zelfs als de rijder voorop een stuk aerodynamischer is, zou je in het wiel toch wel iets minder moeten trappen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Dat geldt voor vermogensmeters in de pedalen, omdat die de kracht meten die op het pedaal komt te staan. Om daar het effectieve koppel uit te halen, moet je die vermenigvuldigen met de cranklengte en je hebt het koppel nodig om het vermogen te berekenen (mbv. de cadans / hoeksnelheid)verstappen33 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:41:
[...]
Effectief misschien niet, maar ik lees wel veel dingen op andere fora dat cranklengte wel juist moet ingesteld zijn voor je powermeter anders krijg je te hoge waarden..
De persoon in kwestie twijfelde over zijn Power2Max, dat is een spider-gebaseerde vermogensmeter die de cranklengte niet nodig heeft, want die meet in de spider.
Power = Pedal force * crank length * rotational speedPhydomir schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:02:
[...]
Dat klopt zeker ja. Maar je kan dus niet zo maar zeggen, "kortere crank is meer vermogen nodig". Er hangen een hele hoop dingen samen om tot dat vermogen te komen. Dus in bepaalde gevallen kan het juist zo zijn dat een verandering van cranklengte juist zorgt dat je minder vermogen nodig hebt om tot dezelfde snelheid te komen.
In dit specifieke geval is het wel bijzonder dat je in het wiel meer vermogen moet trappen. Zelfs als de rijder voorop een stuk aerodynamischer is, zou je in het wiel toch wel iets minder moeten trappen.
Verander je alleen maar de cranklengte variabele dan wordt je poweroutput wel degelijk lager..
Het is inderdaad een spel tussen pedaalkracht, cranklengte en cadans wat je power output is.
maar dat is iets totaal anders toch? de cranklengte die je instelt op je pm gebruikt ie icm met het moment om het vermogen te berekenen (die moet dus kloppen met de werkelijkheid, anders kloppen de metingen uiteraard niet. En als je cranklengte te hoog is ingesteld, zal je pm ook te hogfe waardes geven). Maar een kortere (of langere) crankarm heeft niets te maken met hoeveel vermogen je moet leveren.verstappen33 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:41:
[...]
Bedoel dit niet heel verkeerd, maar je haalt van alles doormekaar - waaruit blijkt dat je niet precies de fysica snapt. Ook het doorelkaar gebruiken van terminologie maakt het erg ondoorzichtig.verstappen33 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:25:
[...]
Ik denk dat cranklengte en ook het verschil in voorblad ook best significant is..
Bij kortere cranks zul je wat meer power moeten zetten om de pedalen rond te krijgen.
Hoeveel dit bijdraagt aan meer/minder watts durf ik niet te stellen, maar het is er wel.
Ook de vertanding van de bladen speelt een kleine rol, zeker op hogere snelheden wil je de cadans zo efficient mogelijk hebben t.o.v. de snelheid die je fietst.
Kortere cranks vereisen meer KRACHT (force) om rond te krijgen met een bepaalde cadans tov. langere cranks. Dat komt omdat je wel evenveel KOPPEL (torque) moet leveren en, omdat je spreekt over dezelfde cadans je ook evenveel VERMOGEN (power) moet leveren om een bepaalde snelheid te halen bij een bepaalde overbrenging.
Strikt genomen maakt de vertanding niet uit, maar in de praktijk zijn bepaalde combinaties inefficiënter doordat je kettinglijn ongunstiger is (meer wrijving) of omdat je overbrenging ongunstiger is door een kleinere hoeveelheid tanden (meer wrijving).
Ook hier, dit klopt wat je zegt. Alleen staat vermogen niet gelijk aan snelheid in het fietsen. Uiteindelijk gaat het (helemaal in een TT) om welke snelheid je wilt bereiken. Stel dat in dit geval alles exact hetzelfde (cda, gewicht etc) is en je wilt 40 rijden. Dan is het vermogen wat nodig is extract hetzelfde, ongeacht de cracklengte. Alleen hoe je tot dat vermogen komt, dat zal verschillen.verstappen33 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:05:
[...]
Power = Pedal force * crank length * rotational speed
Verander je alleen maar de cranklengte variabele dan wordt je poweroutput wel degelijk lager..
Het is inderdaad een spel tussen pedaalkracht, cranklengte en cadans wat je power output is.
Eens, maar zoals je zegt in je laatste zin, het hoe is belangrijk...Phydomir schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:14:
[...]
Ook hier, dit klopt wat je zegt. Alleen staat vermogen niet gelijk aan snelheid in het fietsen. Uiteindelijk gaat het (helemaal in een TT) om welke snelheid je wilt bereiken. Stel dat in dit geval alles exact hetzelfde (cda, gewicht etc) is en je wilt 40 rijden. Dan is het vermogen wat nodig is extract hetzelfde, ongeacht de cracklengte. Alleen hoe je tot dat vermogen komt, dat zal verschillen.
En bij kortere crank moet je dus andere variabelen ook veranderen om tot dezelfde output te komen.
En als je dus een vermogensmeter hebt die 1 van deze variabelen dus verkeerd ingesteld heeft staan (cranklengte) dan geeft die dus een verkeerde waarde..
En bij een vermogensmeter die alleen de torque meet op de as is dit natuurlijk niet van toepassing, want daar geld Torque * cadans = vermogen.
Veder kan ik helemaal mee komen in jullie verhaal, we bedoelen hetzelfde maar ik kreeg het niet zo uit mijn toetsenbord.
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 14-10-2024 13:20 ]
De hype van de kortere cranks is natuurlijk extra groot sinds Pogacar dit jaar naar 165mm is gegaan. Ben zelf ook wel tempted om het te proberen. Op mijn binnenfiets kan ik het makkelijk testen door de pedalen hoger of lager te monteren in de crank.
Maar zou het liefste buiten testen voordat ik een kortere crank bestel voor m'n nieuwe fiets (nu op 172,5). Tweede probleem dat ik zie: als ik voor m'n 2e fiets een kortere crank neem wordt het overstappen tussen fietsen 'onnatuurlijk'. Volgens mij fietst het het lekkerste als de cranks (en uberhaupt je fit) redelijk overeenkomen...
Ik ervaar zelf momenteel een groot lichamelijke verschil omdat ik heel veel aan het afvallen ben.Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:33:
[...]
Eens met het eerste deel van je post, maar gewicht maakt echt heel weinig uit als er geen HM's in het parcours zitten en het weinig start/stop is.
Wel zijn lichtere mensen doorgaans wat meer aero simpelweg omdat ze een lager frontaal oppervlak hebben. En met dit soort snelheden is er maar 1 ding dat telt. Aerrooooooooooo
Ja op het vlakke gewoon wattage trappen is anders dan bijv tijdens het klimmen. Maar ik zie mijn snelheid alleen maar toenemen en mijn gewicht droppen, aldus zelfde wattages. ( op het vlakke)
Ik heb gewoonweg minder luchtweerstand omdat ik minder body heb. Ik weet niet hoe groot die verschillen nog gaan zijn als iemand 75 of 85 kg weegt, maar ik ben nu van 110 naar 94 gegaan, en dat verschil is aanzienlijk. Vooral het aanzetten na bochten, en fietsen met tegenwind. Maar ik fiets nu ook echt makkelijker achter iemand in een meer Aero positie.
Heel lastig om dat verschil aantoonbaar te meten, maar ik heb met 110 kg lichaamsgewicht op het vlakke ook echt wel rond 250 watt moeten trappen om mijn fietsmaatje te moeten bijhouden van 75 kg die voorop reed (tegenwind) en die zei dat die rond de 180/190 watt zat.
en tegenwind hoeft ook niet altijd frontaal te zijn natuurlijk. Een goede zijwind en wat minder goed gepositioneerde wielrenner, kan ook gewoon bijna net zoveel of meer wattage trappen , zelfs als hij achter iemand zit.
[ Voor 7% gewijzigd door dfbt op 14-10-2024 13:33 ]
Ik gebruikte eerst ook de gratis versie, maar kreeg na paar weken de email of ik wilde upgraden me die 30% korting. Weet niet hoelang je al die gratis gebruikt, maar zou me niets verbazen als iedereen zo'n email zou krijgen na een paar weken lid.la_fusion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:25:
Aangezien ik nu toch al weer tegen het probleem loop dat ik een aantal routes in Komoot vind en geen zin heb om ze exact na te tekenen in Strava wil ik de Komoot wereldregio aanschaffen. Met 30 euro niet veel maar zijn er wellicht actieve kortingscodes in omloop of kan het makkelijk goedkoper?
Wil vooral makkelijk een GPX opslaan van een route om die te kunnen rijden/bewerken.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
In 2020 ooit eens aangemeld; nooit echt serieus gebruik van gemaakt maar zie de laatste tijd meer en meer routes bij Komoot voorbij komen en vind het vooral zonde van mijn tijd om alles stap voor stap te kopieren in Strava. Met name met gravelroutes is dat wat lastiger.JustMyOpinion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Ik gebruikte eerst ook de gratis versie, maar kreeg na paar weken de email of ik wilde upgraden me die 30% korting. Weet niet hoelang je al die gratis gebruikt, maar zou me niets verbazen als iedereen zo'n email zou krijgen na een paar weken lid.
Ik heb daarvoor bewust mijn PM(ook 4iiii single sided) eens op mijn Tacx gemonteerd om het eea gelijk te krijgen.aaaido schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:34:
Mijn wattages buiten (4iii single side) wijken redelijk af van mijn wattages binnen (Zwift hub trainer). Nu is dat best irritant als ik op Zwift een ftp test doe en vervolgens trainingen zowel binnen als buiten doe. Is het een idee om de 4iii gelijk te zetten (middels scale factor) met de smart trainer? Zijn er meer die dat doen of kies je voor aparte wattages binnen en buiten en bijv zowel een binnen als buiten ftp test?
Mijn 4ii single side, geeft nagenoeg binnen 1% marge zelfde cijfers als mijn wahoo kickr core. iets van jou machines klopt niet, ik weet niet welke meer positief is, maar omdat binnen training altijd ''zwaarder'' is omdat je relatief nooit je benen stilhoud, zou ik binnen meter aanhouden als die iets lager aangeeft.aaaido schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:34:
Mijn wattages buiten (4iii single side) wijken redelijk af van mijn wattages binnen (Zwift hub trainer). Nu is dat best irritant als ik op Zwift een ftp test doe en vervolgens trainingen zowel binnen als buiten doe. Is het een idee om de 4iii gelijk te zetten (middels scale factor) met de smart trainer? Zijn er meer die dat doen of kies je voor aparte wattages binnen en buiten en bijv zowel een binnen als buiten ftp test?
Als je Komoot gebruikt om routes te plannen (doe ik ook) dan raad ik je zeker de wereldwijde upgrade aan. Vorig jaar op vakantie geweest naar noord Frankrijk en enkel die regio gekocht. Dit jaar naar zuid Frankrijk en dacht toen ik moet toch alles wel zien maar nee. Na nog zo twee ervaringen was ik er klaar mee een gelijk wereldwijd gekocht.la_fusion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:25:
Aangezien ik nu toch al weer tegen het probleem loop dat ik een aantal routes in Komoot vind en geen zin heb om ze exact na te tekenen in Strava wil ik de Komoot wereldregio aanschaffen. Met 30 euro niet veel maar zijn er wellicht actieve kortingscodes in omloop of kan het makkelijk goedkoper?
Wil vooral makkelijk een GPX opslaan van een route om die te kunnen rijden/bewerken.
Je zou een nieuw account kunnen maken, die even gebruiken tot je die email krijgt (ga ik dan ff vanuit). En later kan je je email terug zetten naar je 'echte' email. Zo heb ik het namelijk ook gedaanla_fusion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:35:
[...]
In 2020 ooit eens aangemeld; nooit echt serieus gebruik van gemaakt maar zie de laatste tijd meer en meer routes bij Komoot voorbij komen en vind het vooral zonde van mijn tijd om alles stap voor stap te kopieren in Strava. Met name met gravelroutes is dat wat lastiger.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Twee opties:aaaido schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:34:
- in de winter binnen een 20m FTP test doen en die waarden aanhouden
- scalen middels software
Scalen is tricky: je past vaak een percentage aan. Zeg 4%. Op 150watt is dat maar 6watt verschil. Maar doe je een zwaar V02 max blok van bijv 400watt, is het opeens 16 watt verschil. Het is maar de vraag of die afwijking tussen beide PM's lineair is.
Om beter te trainen zou ik de waarde van je indoorfiets gebruiken. Nog beter is vermogensmeter in je pedalen en die zowel binnen als buiten gebruiken, weet je zeker dat de data redelijk gelijk is.
Helaas is de pm van buiten fiets binnen gebruiken geen werkbare oplossing daar ik een binnen en buiten fiets heb. Dan moet ik steeds de pm omwisselen. Teveel gedoe.Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:43:
[...]
Twee opties:
- in de winter binnen een 20m FTP test doen en die waarden aanhouden
- scalen middels software
Scalen is tricky: je past vaak een percentage aan. Zeg 4%. Op 150watt is dat maar 6watt verschil. Maar doe je een zwaar V02 max blok van bijv 400watt, is het opeens 16 watt verschil. Het is maar de vraag of die afwijking tussen beide PM's lineair is.
Om beter te trainen zou ik de waarde van je indoorfiets gebruiken. Nog beter is vermogensmeter in je pedalen en die zowel binnen als buiten gebruiken, weet je zeker dat de data redelijk gelijk is.
Dan wordt het dus toch de buiten pm via scaling gelijktrekken met die van de indoor trainer
Mijn 4iii gaf veel hogere waarden dan de Kickr Core (~10%), paar sessies met verschillende intensiteit met beiden opgenomen en dan in de Zwiftpower analyzer gestoken. Verschil is niet lineair, dus heb de scale factor aangepast zodat de meestgebruikte zones min of meer overeenkomen.aaaido schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:34:
Wat best kan is dat eigenlijk je L/R-balans niet 50/50 is, maar variabel afhankelijk van je belasting. Daardoor zwabbert die afwijking tussen de 4iii en de Core ook alle kanten op.L.Fields schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:03:
[...]
Mijn 4iii gaf veel hogere waarden dan de Kickr Core (~10%), paar sessies met verschillende intensiteit met beiden opgenomen en dan in de Zwiftpower analyzer gestoken. Verschil is niet lineair, dus heb de scale factor aangepast zodat de meestgebruikte zones min of meer overeenkomen.
Zeker als je bv. gemiddeld 53/47 hebt maar dat dat soms 55/45 en soms 51/49 is heb je al bijna die 10% verschil te pakken. Dat krijg je helaas nooit goed.
Grappig, dat van Pogi wist ik niet. Ik ben van 175mm naar 165mm gegaan omdat het (naar het schijnt) nogal helpt bij belasting van je knieën en het dus inderdaad geen donder uit maakt voor de vermogens die je moet trappen. Let wel op de stand van je zadel als je overstapt! Bij mij was de grootste moeite een powermeter vinden voor 165mm.Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:22:
De hype van de kortere cranks is natuurlijk extra groot sinds Pogacar dit jaar naar 165mm is gegaan. Ben zelf ook wel tempted om het te proberen. Op mijn binnenfiets kan ik het makkelijk testen door de pedalen hoger of lager te monteren in de crank.
Maar zou het liefste buiten testen voordat ik een kortere crank bestel voor m'n nieuwe fiets (nu op 172,5). Tweede probleem dat ik zie: als ik voor m'n 2e fiets een kortere crank neem wordt het overstappen tussen fietsen 'onnatuurlijk'. Volgens mij fietst het het lekkerste als de cranks (en uberhaupt je fit) redelijk overeenkomen...
Heb wel binnen nog 175mm (maar cyclocross frame) en voor ritjes naar werk (sportfietsframe en over het algemeen Z1-2 ritjes, dus geen idiote belasting op het lichaam), heb weinig last van overgang fiets op fiets. Vind het voor die fietsen ook niet de moeite/geld waard om dat aan te passen.
Ik zit met een schuin oog af en toe te kijken naar het kopen van V02max test/meetapparatuur test. Lijkt me super interessant om zo'n V02max test thuis te kunnen doen, maar ook om af en toe eens te testen of je efficiency toeneemt / afneemt op een bepaald wattage naar mate je meer / minder traint.
Die krengen zijn alleen echt reteduur. Zou dus alleen werken als andere fietsers zich af en toe ook willen (laten) testen (voor Tweakers een speciaal tarief dan natuurlijk). Ik weet van mezelf dat ik doorgaans meer interesse dan normaal hierin heb, dus vraag me vooral of of de modale fietser het interessant vindt om z'n V02 max (vaker) te laten testen.
Mooie van deze apparatuur is trouwens ook dat het portable is. In theorie zou je dus in je eigen huis op je eigen indoortrainer getest kunnen worden.
Interessant ja of nee?
Poll: Interessant of niet?
• Ja
• Nee
Ook een poll maken? Klik hier
Herkenbaar?
BlaBlaBla
Dat acht ik zeker mogelijk, maar ik kwam doorgaans ook thuis met hogere vermogens dan m'n collega's op de weg. Ligt na het aanpassen toch meer in lijn met wat zij trappen (en met geen grote anatomische verschillen).joker1977 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Wat best kan is dat eigenlijk je L/R-balans niet 50/50 is, maar variabel afhankelijk van je belasting. Daardoor zwabbert die afwijking tussen de 4iii en de Core ook alle kanten op.
Zeker als je bv. gemiddeld 53/47 hebt maar dat dat soms 55/45 en soms 51/49 is heb je al bijna die 10% verschil te pakken. Dat krijg je helaas nooit goed.
Ja, heb ik ook wel een beetje.. denk dat het voor een deel aan de statische houding op de racefiets ligt (ook al wissel je hand posities af). Op de MTB ben je meer met je bovenlichaam bezig en verander je continue de druk op je handen/polsen.Strider schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:54:
Ik merk tijdens het wielrennen dat ik wel eens last van mijn polsen krijg, ondanks dat ik vaak van positie wissel. Tijdens het MTB'en heb ik hier nooit last van.
Herkenbaar?
Op zich wel geinterresseerd om af en toe tussendoor eens te meten, maar alles hangt af van de prijs en de betrouwbaarheids factor van de "zelftest"Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:35:
Nu we toch aan het nerden zijn.
Ik zit met een schuin oog af en toe te kijken naar het kopen van V02max test/meetapparatuur test. Lijkt me super interessant om zo'n V02max test thuis te kunnen doen, maar ook om af en toe eens te testen of je efficiency toeneemt / afneemt op een bepaald wattage naar mate je meer / minder traint.
Die krengen zijn alleen echt reteduur. Zou dus alleen werken als andere fietsers zich af en toe ook willen (laten) testen (voor Tweakers een speciaal tarief dan natuurlijk). Ik weet van mezelf dat ik doorgaans meer interesse dan normaal hierin heb, dus vraag me vooral of of de modale fietser het interessant vindt om z'n V02 max (vaker) te laten testen.
Mooie van deze apparatuur is trouwens ook dat het portable is. In theorie zou je dus in je eigen huis op je eigen indoortrainer getest kunnen worden.
Interessant ja of nee?
• Ja
• Nee
[Afbeelding]
Ikzelf heb het 1x laten nameten bij een Sport Medisch Onderzoek, en die kwam goed overeen hoe Garmin hem berekend had.
Ik wil straks in januari weer zo'n test doen om te zien hoe ik qua training sta voor The Ride '25..
Ach ik vind dat soort dingen wel mooi, ik heb bijv. ook een groot medisch sport onderzoek gedaan in Martini Ziekenhuis met dergelijke waardes etc. Het is interessant maar niet meer dan dat. Want uiteindelijk is het een getal en kan je er weinig mee in mijn belevingRequiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:35:
Nu we toch aan het nerden zijn.
Interessant ja of nee?
• Ja
• Nee
[Afbeelding]
Het is naar mijn mening meer een bevestiging hoe "fit" je bent..rolandos582 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:37:
[...]
Ach ik vind dat soort dingen wel mooi, ik heb bijv. ook een groot medisch sport onderzoek gedaan in Martini Ziekenhuis met dergelijke waardes etc. Het is interessant maar niet meer dan dat. Want uiteindelijk is het een getal en kan je er weinig mee in mijn beleving
Aangezien die van Garmin redelijk overeen kwam met mijn SMO volg ik mijn Vo2Max wel via Garmin..
En als ik een periode heb waarin ik een stijgende lijn merk (als in verbeterde Vo2Max waarden) dan zie ik dat vaak ook wel terug in mijn ritten..
Het komt er vaak op neer dat ik vaak meer vermogen kan trappen met lagere Hartslag/RPE.
Deze zomer/najaar had ik last van een dalende lijn te pakken, en dat merk je ook weer in je ritjes. Je moet vaak net wat harder "werken" voor de inspanning die je wenst te leveren....
Op dit moment weer een stijgende lijn te pakken (volgens Garmin 57) en trainen gaat lekker..
Verder hecht ik er geen waarde aan of probeer ik het te beinvloeden met gerichte training.. Al zal trainen in het algemeen bevordelijk zijn voor je Vo2Max, maar ik streef niet naar een bepaald getalletje..
Voor mij zijn er een paar dingen wel interessant om op terugkerende basis te meten:rolandos582 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:37:
[...]
Ach ik vind dat soort dingen wel mooi, ik heb bijv. ook een groot medisch sport onderzoek gedaan in Martini Ziekenhuis met dergelijke waardes etc. Het is interessant maar niet meer dan dat. Want uiteindelijk is het een getal en kan je er weinig mee in mijn beleving
1. Progressie in V02max
2. Progressie in VT1 -> 1e drempel/aerobe drempel. Dit haal je niet uit een FTP test, maar moet je of met lactaatmeting testen, of ventilatoir (al doen de draagbare V02meters dit niet zo goed omdat ze vaak geen RER meten)
3. Efficiency (= O2 verbruik) per zone. Je kunt bijv niet beter worden qua FTP, maar wellicht wel beter worden in je tempo zone (=zelfde vermogen, maar minder 02 verbruik)
4. Algehele gezondheid: V02max is de beste voorspeller van algehele gezondheid
5. Waar zit de fysiologische beperking. Met een V02max test icm lokale saturatietesten (via Moxy bijv) kun je per persoon bekijken waar de specifieke beperking zit: is het een supply probleem (=aanvoer, dus pulmonair) of is het een demand probleem (=> lokaal, mitochondrieen/capillaries => meer Z2 training etc).
Maar true, veel is gewoon nerdy met dit soort dingen en je gaat er de TdF niet mee winnen. Ik ben echter gewoon een sucker voor experimentjes als dit.
Poll laat nu trouwens resultaten zien, mixed bag, maar zeker ook wel mensen die het interessant vinden
• Ja
• Nee
[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 14-10-2024 15:56 ]
Het ding is uiteindelijk, wat wil je met die data gaan doen? Wantja, more data is more better. De meeste mensen doen maar wat. Of trainen met een join ofzo. In de praktijk kun je dus niet zoveel met die data.Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:55:
[...]
Voor mij zijn er een paar dingen wel interessant om op terugkerende basis te meten:
1. Progressie in V02max
2. Progressie in VT1 -> 1e drempel/aerobe drempel. Dit haal je niet uit een FTP test, maar moet je of met lactaatmeting testen, of ventilatoir (al doen de draagbare V02meters dit niet zo goed omdat ze vaak geen RER meten)
3. Efficiency (= O2 verbruik) per zone. Je kunt bijv niet beter worden qua FTP, maar wellicht wel beter worden in je tempo zone (=zelfde vermogen, maar minder 02 verbruik)
4. Algehele gezondheid: V02max is de beste voorspeller van algehele gezondheid
5. Waar zit de fysiologische beperking. Met een V02max test icm lokale saturatietesten (via Moxy bijv) kun je per persoon bekijken waar de specifieke beperking zit: is het een supply probleem (=aanvoer, dus pulmonair) of is het een demand probleem (=> lokaal, mitochondrieen/capillaries => meer Z2 training etc).
Maar true, veel is gewoon nerdy met dit soort dingen en je gaat er de TdF niet mee winnen. Ik ben echter gewoon een sucker voor experimentjes als dit.
Poll laat nu trouwens resultaten zien, mixed bag, maar zeker ook wel mensen die het interessant vinden.
• Ja
• Nee
[Afbeelding]
Als je dit een paar keer moet gaan testen, word het best een dure onderneming. Kijk als je dit op conti of hoger doet. Snap ik het ergens nog wel. Die willen net ff wat meer eruit halen en doen ook wel die lactaat testen enzo. Maar voor ons simpele amateurs, deze sport is al duur genoeg
Doe dat een paar weken achtermekaar en je hebt zo 2-5 VO2max puntjes te pakken.
leuk als je dan training van Garmin erin zet, met blokken enzoGWBoes schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:03:
Je kan ook handmatig je FTP naar 400W zetten maar daar schiet je ook niks mee op.
Ik las verderop dat je een binnen en buiten fiets hebt. Hoe kom je tot de conclusie dat die waardes afwijken?aaaido schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:34:
Als je daar toe komt doordat bv hartslag tov power niet overeenkomt kan dat vele oorzaken hebben die niet perse met je pm te maken hebben.
Mocht je een keer je pm fiets op de Zwift Hub hebt gehad dan is dat al wat betrouwbaarder. Mocht je zien dat de afwijking altijd ongeveer gelijk is, zou je ook gewoon je ftp in Zwift aan kunnen passen zodat je trainingen overeen komen met wat je buiten doet.
Beste oplossing wat mij betreft is je buiten fiets met pm ook op je zwift hun gaan gebruiken en dan je 4iiii als power meter instellen in Zwift. Dan weet je zeker dat je zowel binnen als buiten op dezelfde manier traint.
Stap 1: performance score lijkt een sterke correlatie te hebben met V02 max stijging of daling
Stap 2: hoe krijg ik een zo hoog mogelijke performanc score?
Stap 3: uit mijn testen lijkt het een relatief simpele tabel te zijn die kijkt naar hartslag en vermogen. Hoe lager je HR en hoe hoger je vermogen tov baseline bij die HR => hogere performance score
Wel nu:
- Geen lange rustige ritten. Bij cardiac drift stijgt HR met vermogen = lagere performance score
- Vooral hoge intensiteit dus
- Bijna elke performance score chart begint vrij hoog en daalt daarna. Logisch: HR is bij je eerste intervallen het laagste. Dus doe vooral 1 blok intervallen en zet daarna je Garmin uit
- Drink geen caffeine, want hogere hartslag
- Kleed je vooral lekker koud, blijft je hr lager
- Niet fietsen in de hitte
- Goed gehydrateerd zijn. Dehydratie = hogere hartslag
tis meer dat het Garmin-algoritme nogal gevoelig is voor verstoringen en zich enkel baseert op ratio vermogen:hartslag (wat niet gek is, meer info is er niet) en max hartslag en natuurlijk je gewicht. Leuk en het kan best redelijk correleren met je VO2max - maar dat hoeft niet. En je weet pas als je correleert als je een echte lab-test hebt gedaan. LastigGWBoes schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:03:
Je kan ook handmatig je FTP naar 400W zetten maar daar schiet je ook niks mee op.
Heb mijn buiten fiets al eens op de trainer gezet en daar kwam inderdaad verschil uit. Het lijkt mij het makkelijkste om idd ftp in zwift aan te passen of om buiten aan te passen. Buiten fiets steeds naar binnen is geen optie. Trainer staat op zolder en heb juist een binnen en buiten fiets zodat ik makkelijk kan afwisselen. Toen ik enkel een fiets had stond deze of de hele winter binnen of buiten en fietste ik niet binnen.Phydomir schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:29:
[...]
Ik las verderop dat je een binnen en buiten fiets hebt. Hoe kom je tot de conclusie dat die waardes afwijken?
Als je daar toe komt doordat bv hartslag tov power niet overeenkomt kan dat vele oorzaken hebben die niet perse met je pm te maken hebben.
Mocht je een keer je pm fiets op de Zwift Hub hebt gehad dan is dat al wat betrouwbaarder. Mocht je zien dat de afwijking altijd ongeveer gelijk is, zou je ook gewoon je ftp in Zwift aan kunnen passen zodat je trainingen overeen komen met wat je buiten doet.
Beste oplossing wat mij betreft is je buiten fiets met pm ook op je zwift hun gaan gebruiken en dan je 4iiii als power meter instellen in Zwift. Dan weet je zeker dat je zowel binnen als buiten op dezelfde manier traint.
Zag straks in mijn mail dat Kalkman zondag a.s. een SR weg organiseert van ong. 70km vanaf Soesterberg.
https://www.cyclecapital.cc/cycle-capital-social-rides
:strip_exif()/f/image/IV9UGLoeB4noeOSRp136L0Kn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond persoonlijk die kalkman energy bites niet per se heel lekker maar ieder zijn voorkeur.
[ Voor 26% gewijzigd door rinslll op 14-10-2024 21:26 ]
Ik rij sinds ong 9 maanden ook met kortere 165mm cranks ipv 172.5mm. Niet vanwege Pogacar, maar eigen logica. Nadat ik 70kg ben afgevallen heb ik nog steeds last van een hangbuik en behoorlijk dikke bovenbenen, met als gevolg dat ik als ik wat dieper zit met buik raak met m'n bovenbenen tijdens het trappen. Door naar 7.5mm kortere crank te gaan win ik 15mm aan ruimte tussen m'n bovenbeen en buik. 1. M'n pedaal komt 7.5mm minder hoog. 2. Doordat m'n pedaal in de laagste stand dus ook 7.5mm hoger staat, moet m'n zadel 7.5mm hoger om dezelfde lengte te houden. Ergo in totaal 15mm meer ruimte. In comfort met fietsen scheelt dat echt enorm. Ook scheelt het vermogen, omdat ik (bijna) geen weerstand meer heb van m'n been tegen m'n buik.Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:22:
Je ziet overigens wel vaak dat men met kortere cranks automatisch een wat hogere cadans gaat fietsen.
Ik merk niks van minder vermogen / kracht / etc. Ik heb sinds ik 165mm rij al m'n power pb's uit voorgaande jaren verbroken.
Wel kan ik voor mij persoonlijk ontkrachten dat je een hogere cadans gaat fietsen door kortere cranks. Ik weet niet meer precies wanneer ik de 165mm cranks ben gaan gebruiken, maar het is ergens eind Januari van dit jaar geweest. Dit is m'n avg cadans grafiek van 2023 en 2024 (ritten met gem >70rpm en met minder dan 700hm aangezien ik bergop sowieso lagere cadans trap).
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Het zal toch niet verplicht zijn die te eten bij zo'n SR?rinslll schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:17:
Ik vond persoonlijk die kalkman energy bites niet per se heel lekker maar ieder zijn voorkeur.
Hij wil.
Ik ben dit jaar (in april) ook overgegaan van 172,5mm naar 165mm, gewoon omdat het kan. Ik heb er ook geen negatieve effecten van gemerkt. Zadel net zoals @derx666 1,5cm omhoog wat ik ook lekkerder vind zitten.derx666 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:02:
[...]
Ik rij sinds ong 9 maanden ook met kortere 165mm cranks ipv 172.5mm. Niet vanwege Pogacar, maar eigen logica. Nadat ik 70kg ben afgevallen heb ik nog steeds last van een hangbuik en behoorlijk dikke bovenbenen, met als gevolg dat ik als ik wat dieper zit met buik raak met m'n bovenbenen tijdens het trappen. Door naar 7.5mm kortere crank te gaan win ik 15mm aan ruimte tussen m'n bovenbeen en buik. 1. M'n pedaal komt 7.5mm minder hoog. 2. Doordat m'n pedaal in de laagste stand dus ook 7.5mm hoger staat, moet m'n zadel 7.5mm hoger om dezelfde lengte te houden. Ergo in totaal 15mm meer ruimte. In comfort met fietsen scheelt dat echt enorm. Ook scheelt het vermogen, omdat ik (bijna) geen weerstand meer heb van m'n been tegen m'n buik.
Ik merk niks van minder vermogen / kracht / etc. Ik heb sinds ik 165mm rij al m'n power pb's uit voorgaande jaren verbroken.
Wel kan ik voor mij persoonlijk ontkrachten dat je een hogere cadans gaat fietsen door kortere cranks. Ik weet niet meer precies wanneer ik de 165mm cranks ben gaan gebruiken, maar het is ergens eind Januari van dit jaar geweest. Dit is m'n avg cadans grafiek van 2023 en 2024 (ritten met gem >70rpm en met minder dan 700hm aangezien ik bergop sowieso lagere cadans trap).
[Afbeelding]
Ik merk niet dat ik altijd een hogere cadans heb, maar wel dat ik dat makkelijker kan halen (in vergelijking met mijn gravel bike waar nog 170mm op zit). Zodra ze op voorraad zijn ergens gaat de gravelbike ook over naar 165's.
@rutgrrrr Ik neem aan dat je je zadel 7.5mm hoger gezet hebt, anders zit je wel een stuk hoger/langer dan voorheen 😉
Cube Nuroad Race (2022)
Nope, want hij zit verder in de onderste positie naar boven. Dus je trapper komt in de onderste positie omhoog, want de cranklengte wordt gemeten vanaf de trapasCloclo100 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:29:
Moet je niet lager gaan zitten om bij die kortere cranks te kunnen? 😅
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Als er nog onder zitten dan wel, maar zadel verhogen gaat zeker met moderne cockpits wel wat eenvoudiger.KW25 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:44:
Kan je ook niet met minder spacers/lagere stack gaan rijden met kortere cranks?
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Ja dacht meer een combinatie van hoger zitten en dan spacers eruit? Aangezien de hoek van je heupen kleiner wordt en er meer ruimte ontstaat.fdees schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
Als er nog onder zitten dan wel, maar zadel verhogen gaat zeker met moderne cockpits wel wat eenvoudiger.
Helemaal gelijk, effectief is het 1,5cm maar het zadel zelf maar de helft omhoog. Spacers had ik al niet meer onder mijn stuur dus die kunnen er niet onder uit😅derx666 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:31:
Mja, ik heb op m'n gravel fiets wel nog 172.5 zitten, maar daar heb ik er niet zo'n last van aangezien ik wat rechterop zit. Ook heb ik totaal geen last van het switchen tussen 172.5 en 165mm. Eerlijk gezegd merk ik het niet eens.
@rutgrrrr Ik neem aan dat je je zadel 7.5mm hoger gezet hebt, anders zit je wel een stuk hoger/langer dan voorheen 😉
Reden dat ik ook mijn gravelbike nog wil omzetten is dat ik die ook als winter fiets op de weg gebruik. Als die alleen op de gravel gebruikt zou worden dan is de noodzaak minder, maar ik merk het verschil tussen die twee wel echt heel duidelijk (de rest van de fiets positie is nagenoeg hetzelfde op beide)
Na mijn vraag al op het fiets forum te hebben gesteld, wil ik hem hier ook nog een keer stellen.
Op dit moment rijd ik al 10 jaar op een Kuota Kharma evo uit 2014 in maat L.
Ik ben nu de laatste tijd aan het kijken voor een nieuwe fiets. Op mijn huidige fiets zit ik goed. Ik heb geen klachten. Ik heb soms wel het idee dat ik iets dieper kan zitten of misschien iets langer, maar omdat ik nu goed zit heb ik dit nog niet uitgetest.
De stack van mijn huidige fiets is 570 en er zitten 3cm spacers onder de stuurpen. De reach is 380 en ik heb een 12 cm stuurpen.
Zelf ben ik 184cm en mijn bbl is 86,5cm.
De fiets waar mijn oog op is gevallen is een Bianchi Sprint. Deze is bij mij in de buurt te kopen. Alleen twijfel ik qua maat.
Bij een maat 57 is de stack 561 en de reach 393. Deze is denk ik te laag voor mij.
Een maat 59 heeft een stack van 580 en een reach van 396. Volgens mij zou ik dan met 2cm spacers en een 10 of 11 cm stuurpen redelijk vergelijkbaar zitten.
Nu is het wel zo dat bij een maat 59 de bovenbuis 2,5cm langer is dan mijn huidige fiets. Volgens een reactie op het fiets forum zou dit de wendbaarheid van de fiets verminderen en ook de fiets anders aan doen voelen. Er is aangeraden om ook naar een Infinito te kijken en dan in maat 57.
Mijn vraag is nu eigenlijk of het echt een groot/merkbaar verschil geeft als de bovenbuis 2,5cm langer is (wielbasis 2cm) qua wendbaarheid.
Eigenlijk alle fietsen die ik de laatste tijd heb bekeken hebben een langere bovenbuis dan mijn huidige fiets (Canyon Ultimate, Orbea Orca, Merida Reacto/Scultura, Wilier Garda, Colnago V4).
Zelf zou ik graag voor de Sprint gaan, en ik heb het idee dat dit zou moeten kunnen. Of gaat deze fiets mij toch niet zo goed passen en ga ik er spijt van krijgen?
Bij twijfel altijd het kleinere frame pakken, want met spacers, zadelpen, stuurpen, risers en spacers kun je kleiner compenseren zonder al te veel nadeel in stuurgedrag te krijgen, maar als je bijvoorbeeld een grotere reach oplost met een korte stuurpen krijg je een fiets die ineens niet zo fijn meer stuurt.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
En aangezien je zelf aangeeft wel dieper te kunnen zitten zou ik zeker niet een fiets kopen die zowel qua reach als stack groter is.
Dit. Sinds 2014 zijn de shifters inderdaad ongeveer 2 vingers langer geworden: je kunt er tegenwoordig 4 vingers om de grepen heen slaan bij het vasthouden bovenop de tops.GWBoes schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:06:
@RMark Dat verschil in stack is in mijn ogen zo minimaal dat je dat niet gaat merken. Denk dat er meer factoren aan de fiets zijn waar je verschil in houding/positie/rijgevoel gaat krijgen. Zoals zadelpen setback, vorm van de stuurbocht, vorm van de shifters, balhoofdhoek en wielbasis.
En aangezien je zelf aangeeft wel dieper te kunnen zitten zou ik zeker niet een fiets kopen die zowel qua reach als stack groter is.
Bij bike-stats kun je de gehele geometrie invoeren (incl. zadel setback, stuurpen, stuur, spacers, crank lengte enz.), maar niet de lengte van de shifters.
Ik gebruik overigens ook een Varia koplamp, maar die staat vrij laag gericht. Hoofdlamp is dus zeker niet de enige verlichting die ik voer.
Ik verwacht hem niet vaak te gebruiken, dus ik wil er niet tè veel aan uitgeven, maar het is wel fijn als ik er langere tijd plezier van kan hebben. Dus liever geen Ali-prul dat na een keer gebruik uit elkaar valt.
[ Voor 13% gewijzigd door Reginas op 16-10-2024 14:28 ]
Decathlon. Keuze genoeg en prima spul.Reginas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:26:
Aanstaande zaterdag heb ik een offroad-avondtocht op het programma staan. Iemand suggesties voor een goede en betaalbare hoofdlamp, die bij voorkeur ook goed te gebruiken is zonder helm (dus bij hardlopen in het donker)? Doel is paden aanlichten om obstakels tijdig te zien in het donker.
Ik gebruik overigens ook een Varia koplamp, maar die staat vrij laag gericht. Hoofdlamp is dus zeker niet de enige verlichting die ik voer.
Ik verwacht hem niet vaak te gebruiken, dus ik wil er niet tè veel aan uitgeven, maar het is wel fijn als ik er langere tijd plezier van kan hebben. Dus liever geen Ali-prul dat na een keer gebruik uit elkaar valt.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik heb deze maar meer voor camping dan voor fietsen: https://www.klimwinkel.nl/petzl-actik-coreReginas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:26:
Aanstaande zaterdag heb ik een offroad-avondtocht op het programma staan. Iemand suggesties voor een goede en betaalbare hoofdlamp, die bij voorkeur ook goed te gebruiken is zonder helm (dus bij hardlopen in het donker)? Doel is paden aanlichten om obstakels tijdig te zien in het donker.
Top ding maar vooral ook door de features die je op de fiets wellicht niet gebruikt. (hoogte aanpassen, rood nightlight, ophangen, diffuser etc).
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Of je moet de band op een paar plekken op de helm met zip of twist ties vast maken @Reginas
Met deze loop ik nu al een jaar of twee in het donker:Reginas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:26:
Aanstaande zaterdag heb ik een offroad-avondtocht op het programma staan. Iemand suggesties voor een goede en betaalbare hoofdlamp, die bij voorkeur ook goed te gebruiken is zonder helm (dus bij hardlopen in het donker)?
https://www.run2day.nl/un...-ultimate-1648823985-9964
€18,95
[ Voor 13% gewijzigd door MrAngry op 16-10-2024 21:04 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dezelfde hier. Accu via usb oplaadbaar, veel licht, laag gewicht. Ik gebruik de lamp voor hardlopen in het donker, voor de fiets heb ik een lamp die veel meer licht geeft.GerbenBK schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:08:
[...]
Ik heb deze maar meer voor camping dan voor fietsen: https://www.klimwinkel.nl/petzl-actik-core
Top ding maar vooral ook door de features die je op de fiets wellicht niet gebruikt. (hoogte aanpassen, rood nightlight, ophangen, diffuser etc).
Met alleen petzl op de fiets vind ik aan de krappe kant, maar ter ondersteuning kan het wel.
Hebben jullie nog tips hoe ik dit eenvoudig gangbaar kan maken?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik zou hem naar een service centrum met enige historie brengen. Herkenbaar aan de neon letters met 'fietsenmaker' of 'rijwiel specialist' in de etalage.TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:33:
Goedemorgen fietsenmakers, ik heb een stadsfiets met terugtraprem in de achterwielnaaf die wel nog remt maar niet meer pakt wanneer ik trap. Eerder kon ik die nog wel “los” krijgen door een keer hard te remmen maar nu blijf ik luchtfietsen.
Hebben jullie nog tips hoe ik dit eenvoudig gangbaar kan maken?
Wellicht dat daar nog iemand werkt die deskundigheid heeft inzake dergelijke rijwielen.
Heb je het wiel er al uit gehaald, en van binnen bekeken? Youtube geraadpleegd?
[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 17-10-2024 09:44 ]
Deze site ook even opgenomen in de wall of fameguapper schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Dit. Sinds 2014 zijn de shifters inderdaad ongeveer 2 vingers langer geworden: je kunt er tegenwoordig 4 vingers om de grepen heen slaan bij het vasthouden bovenop de tops.
Bij bike-stats kun je de gehele geometrie invoeren (incl. zadel setback, stuurpen, stuur, spacers, crank lengte enz.), maar niet de lengte van de shifters.
[Afbeelding]
(Makkelijk terug te vinden via de gepinde topics).
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 17-10-2024 21:54 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Verder nog maar eerste training dus kan er niet heel over zeggen anders dan dat het weer net iets andere training was dan gewend (pyramide ipv een simpele interval )
Vanavond de tweede ben benieuwd. Het werkt overigens ook best goed indoor
Hoe werkt dat met een hand-bike? Gebruik je dan dezelfde parameters/variables en terminologie (hartslag, vermogen, FTP) bij Join ?Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:41:
Zo mijn kennismaking met join.cc zit er op. Afgelopen woensdag eerste training. En het is echt wel een stukje anders dan Fondo. Moet zeggen dat ik de app niet heel overzichtelijk vind. Ook zijn de trainingen soms incompleet? Dan staat er in de tekst dat je minimaal 90rpm moet trappen. Zet dat gewoon in de training erbij zodat ik dat niet hoef aan te passen in Garmin achteraf.
Verder nog maar eerste training dus kan er niet heel over zeggen anders dan dat het weer net iets andere training was dan gewend (pyramide ipv een simpele interval )
Ik ben vooral benieuwd hoe Join daar mee omgaat, met wattages etc. Ik heb geen powermeter op dit moment, het wattage volgens Join komt nu net boven de 40 uit. Dat is natuurlijk enorm laag en niet realistisch. Volgens een inspanningstest 2 jaar terug zat ik rond de 116.
We gaan eens even kijken hoe dat join adaptieve trainingen hier mee om gaan. Ben een beetje bang dat het algoritme het niet begrijpt en vervolgens vind dat ik geblesseerd ben of zo
[ Voor 27% gewijzigd door Webgnome op 18-10-2024 08:00 ]
Ga het eerst maar eens goed testen op dit moment. Heb nog maar 1 training gedaan via Join en dat beviel wel. Even kijken hoe Join omgaat met als ik een keertje naar de Posbank ga of zo ( zondag, als het weer beetje mee zit weer een paar rondjes draaien om de Emma Piramide heen)
PM kan ook op een handbike denk ik? In de crank bijv?Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:17:
Op de lange termijn wil ik dat wel doen natuurlijk. Ik vraag mij wel af of dat het echt nodig is. Ze bieden immers beide opties aan. Dat een powermeter secuurder ( want minder onderhevig aan de grillen van t lichaam) is mij wel duidelijk. Tot nu toe altijd al op hartslag getraind.
Ga het eerst maar eens goed testen op dit moment. Heb nog maar 1 training gedaan via Join en dat beviel wel. Even kijken hoe Join omgaat met als ik een keertje naar de Posbank ga of zo ( zondag, als het weer beetje mee zit weer een paar rondjes draaien om de Emma Piramide heen)
Op HR trainen kan natuurlijk, maar het is wel een stuk minder concreet dan met PM.
zelfs de beste wielrenner van de wereld traint blijkbaar meer met HR dan zijn PMRequiem19 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:26:
[...]
PM kan ook op een handbike denk ik? In de crank bijv?
Op HR trainen kan natuurlijk, maar het is wel een stuk minder concreet dan met PM.
Ik hou zelf rekening met beide, maar het is wel afhankelijk van wat voor type workout ik wil doen..dfbt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
zelfs de beste wielrenner van de wereld traint blijkbaar meer met HR dan zijn PMDie was volgens hem best onbetrouwbaar.
Is het een endurance training of lange toertochten dan hou ik zowel power als hartslag in de gaten en blijf ik met mijn hartslag liefst 4-6bpm onder VT1 (eerste omslagpunt)..
Bij interval trainingen vind ik hartslag (realtime) niet relevant, dan wil je gewoon vanaf de eerste seconde in de interval het juiste vermogen trappen.
Hartslag controleer ik naderhand wel via Garmin/Strava om te zien hoe mijn lichaam reageerde op de interval..
Zeker met wat langere SST blokken of blokken rond FTP kun je goed zien hoe je hartslag reageert, en vaak kan ik daar ook wel uithalen of een training juist lekker of moeilijk ging..
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 18-10-2024 08:39 ]
Ik heb ook beide hoor, ik hoorde Pogi alleen in de podcast vertellen dat powermeters vrij onbetrouwbaar zijn, en hij al sinds hij een HR monitor gebruikt, die data kent en dat het voor hem vrij betrouwbaar was.verstappen33 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Ik hou zelf rekening met beide, maar het is wel afhankelijk van wat voor type workout ik wil doen..
Is het een endurance training of lange toertochten dan hou ik zowel power als hartslag in de gaten en blijf ik met mijn hartslag liefst 4-6bpm onder VT1 (eerste omslagpunt)..
Bij interval trainingen vind ik hartslag (realtime) niet relevant, dan wil je gewoon vanaf de eerste seconde in de interval het juiste vermogen trappen.
Hartslag controleer ik naderhand wel via Garmin/Strava om te zien hoe mijn lichaam reageerde op de interval..
Zeker met wat langere SST blokken of blokken rond FTP kun je goed zien hoe je hartslag reageert, en vaak kan ik daar ook wel uithalen of een training juist lekker of moeilijk ging..
Voor mij persoonlijk kan ik eigenlijk weinig op HR vertrouwen. Ik train, zoals vele hier waarschijnlijk, na het werk en heb thuis twee kleine bengels rondlopen.dfbt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
Ik heb ook beide hoor, ik hoorde Pogi alleen in de podcast vertellen dat powermeters vrij onbetrouwbaar zijn, en hij al sinds hij een HR monitor gebruikt, die data kent en dat het voor hem vrij betrouwbaar was.
Ik ben dus al (dan niet) gestressed van het gejaag van de kinderen, mogelijks extra vermoeid door slecht te slapen door diezelfde kinderen.
Heb een stressvolle job, als ik veel koffie/fris heb gedronken merk ik dat effect ook.
Samengevat: ik krijg zo goed als nooit een gelijkaardige situatie om te kunnen vetrouwen op mijn HR.
Is ook grappig dat wanneer ik twee gelijkaardige Zwift traingen vergelijk er soms ook echt een groot verschil zit op mijn HR.
Als je tegen een pro zegt ‘fiets nu op 90% van je omslagpunt’ kunnen ze dat bijna allemaal op 5-10watt nauwkeurig fietsen zonder dat ze een PM waarde op hun Garmin ziendfbt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
Ik heb ook beide hoor, ik hoorde Pogi alleen in de podcast vertellen dat powermeters vrij onbetrouwbaar zijn, en hij al sinds hij een HR monitor gebruikt, die data kent en dat het voor hem vrij betrouwbaar was.
Ze fietsen week in week uit 20-30 uur p/w en dat vaak al jaren lang. Ze voelen hun lichaam veel beter aan.
Dus les 1 voor mij is altijd: vooral niet luisteren naar hoe de pro’s het doen :-).
Maar het belangrijkste is je eigen lichaam kennen en je workout kunnen analyseren..
Ik had vorige week ook een endurance ritje (virtueel) die gebaseerd is op power, ik was enigszins vermoeid door slechte nachtrust en wat drukte op het werk. Ik had tijdens de workout last van cardiac drift..
Ik kon de workout prima voltooien, maar de hartslag was niet stabiel zoals ik gewend was als ik meer uitgerust zou zijn.. Dit was achteraf prima verklaarbaar., en 2 dagen later na goede nachtrust was de gemiddelde hartslag weer 5-10bpm lager terwijl ik een iets hogere intensiteit fietste.
Zolang je het maar goed kunt intepreteren waarom een bepaalde waarde zo is dan kun je daar prima lering uit trekken.
Ik heb alleen geen idee wat de impact is van bijvoorbeeld vermoeidheid op je musculaire/cardio-vasculaire systemen bij een bepaalde workout.. (met andere woorden, hoeveel nut heeft het om te trainen als je redelijk vermoeid bent door bijvoorbeeld wat slaap tekort).
Heb de desbetreffende podcast niet geluisterd, maar gaat het om alle powermeters in het algemeen? Want volgens mij rijdt Pogi met de Shimano crank powermeter die door bijv. GPLama en anderen als zeer onbetrouwbaar / slecht wordt gezien. Dat hoeft natuurlijk niet voor andere PM's te gelden.dfbt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
Wat ik me dan wel afvraag: je crankarmen staan allebei hetzelfde. Dan kan je niet zomaar een enkelzijdige nemen.Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:33:
@Requiem19 ja, pm's zijn ook goed mogelijk op een handbike.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Daarom wil je er ook eentje die niet aan je crank vast zit maar eentje die bij de tandwielen zit. Dat is, zover ik weet, de meest gebruikte variant bij een handbike.mhr-zip schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:32:
[...]
Wat ik me dan wel afvraag: je crankarmen staan allebei hetzelfde. Dan kan je niet zomaar een enkelzijdige nemen.
hij benoemde eigenlijk alle powermeters wel in het algemeen.Cormo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:23:
[...]
Heb de desbetreffende podcast niet geluisterd, maar gaat het om alle powermeters in het algemeen? Want volgens mij rijdt Pogi met de Shimano crank powermeter die door bijv. GPLama en anderen als zeer onbetrouwbaar / slecht wordt gezien. Dat hoeft natuurlijk niet voor andere PM's te gelden.
Ze zullen daar vast naar gekeken hebben met zo'n budget
Dit, vooral dit. Of je nu met een power meter of een hartslag meter aan de gang gaat als je niet weet wat de getalletjes betekenen kun je net zo goed met een stadsfiets de ventoux opverstappen33 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:13:
Wij zijn idd maar "amateurs", we kunnen wel leren van de pro's en tot zekere hoogte ook wel bepaalde dingen kopieren..
Maar het belangrijkste is je eigen lichaam kennen en je workout kunnen analyseren..
...
Heb je een zware dag gehad op het werk dan zijn je waarden logischerwijs anders. Dat moet je dan wel erbij gebruiken. Dat betekent niet dat je dan dus maar niet op hartslag kan trainen. Tuurlijk kan dat, je dient er gewoon meer rekening mee te houden. En als je buiten traint is het natuurlijk ook nog van belang wat het weer was.
Ik ken mijn lichaam aardig goed waardoor ik, zover ik weet, goed aanvoel of een training goed gaat of dat deze gewoon heel slecht gaat. Ook is het van belang dat je dus kan interpreteren hoe je training is gegaan. Mijn valkuil is, zoals meer amateurs, dat ik teveel te hoog in de hartslag train. Dus niet gewoon rustig in D1 ~ D2 maar altijd in D2 ~ D3 willen spelen want dat voelt lekker. Dat je daar op de lange termijn niks aan hebt wil er bij mij nog niet altijd in.
Nu het kouder begint te worden zakt mijn snelheid gewoon in elkaar. Dat komt simpelweg omdat mijn lichaam probeerd om mijn onderlichaam op temperatuur te houden en dat kost bakken energie (info: mijn onderlichaam doet niks, kan niks en is er alleen voor de show. Maar ja dat moet je wel onderhouden
* Webgnome moet toch maar eens beginnen met het structureel opschrijven hoe een training gegaan is in garmin/strava/wherever
[ Voor 38% gewijzigd door Webgnome op 18-10-2024 09:49 ]
In join geef je de training een cijfer, aan de hand of t zwaar was, of dat t matige training was qua intensiteit. In strava kan je ongeveer zelfde doen. Alleen ik denk niet, dat je volgende week op je telefoon in je strava activeiteit terug gaat zitten lezen hoe je 1,5 jaar geleden rond deze periode getraind heb of wel?Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:40:
[...]
Dit, vooral dit. Of je nu met een power meter of een hartslag meter aan de gang gaat als je niet weet wat de getalletjes betekenen kun je net zo goed met een stadsfiets de ventoux op.
Heb je een zware dag gehad op het werk dan zijn je waarden logischerwijs anders. Dat moet je dan wel erbij gebruiken. Dat betekent niet dat je dan dus maar niet op hartslag kan trainen. Tuurlijk kan dat, je dient er gewoon meer rekening mee te houden. En als je buiten traint is het natuurlijk ook nog van belang wat het weer was.
Ik ken mijn lichaam aardig goed waardoor ik, zover ik weet, goed aanvoel of een training goed gaat of dat deze gewoon heel slecht gaat. Ook is het van belang dat je dus kan interpreteren hoe je training is gegaan. Mijn valkuil is, zoals meer amateurs, dat ik teveel te hoog in de hartslag train. Dus niet gewoon rustig in D1 ~ D2 maar altijd in D2 ~ D3 willen spelen want dat voelt lekker. Dat je daar op de lange termijn niks aan hebt wil er bij mij nog niet altijd in.
Nu het kouder begint te worden zakt mijn snelheid gewoon in elkaar. Dat komt simpelweg omdat mijn lichaam probeerd om mijn onderlichaam op temperatuur te houden en dat kost bakken energie (info: mijn onderlichaam doet niks, kan niks en is er alleen voor de show. Maar ja dat moet je wel onderhouden). Dat weet ik dus ik ga niet huilen in een hoekje in de winter als ik niet mijn PR op de Emma Piramide heb verbeterd. Ik kijk eerder naar hoe ik het een jaar daarvoor heb gedaan, wat het weer toen was etc.
offtopic:
* Webgnome moet toch maar eens beginnen met het structureel opschrijven hoe een training gegaan is in garmin/strava/wherever
Ik heb een maandje terug nog deze persoon benaderd via een PM op dat forum en hij reageerde dezelfde dag nog en een paar dagen later had ik een envelopje in de brievenbus met de shims.joker1977 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:10:
Iemand toevallig een (goedkoop) adresje voor Centerlock disc rotor shims ?
Die heeft zeker alleen die oude SRM dingen en nu Shimano powermeters gebruiktdfbt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
Cube Nuroad Race (2022)
Dit is een goede tip, op het werk heb ik ook steeds die shims, stom dat ik daar ook nog niet eerder aangedacht heb om te gebruiken voor me fiets.. ik koop die dingen normaal in grootverpakkingen inr0g3r schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Ik heb een maandje terug nog deze persoon benaderd via een PM op dat forum en hij reageerde dezelfde dag nog en een paar dagen later had ik een envelopje in de brievenbus met de shims.
Dat van dat cijfer geven weet ik inderdaad. Dat staat er eigenlijk heel groot aangegeven. Is niet veel anders dan bij Fondo behalve dat het daadwerkelijk je schema aanpast. Heb zelf strava non prem en eerlijk gezegd heb ik strava alleen omdat anderen het ook hebben. Ik ga daar inderdaad niet checken hoe mijn training was een jaar geleden aangezien de interface van strava gewoon ruk is. Als ik dat al doe dan is dat in Garmin. Dat is eigenlijk mijn echte backlog. Al moet ik het daar ook beter beschrijvendfbt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
In join geef je de training een cijfer, aan de hand of t zwaar was, of dat t matige training was qua intensiteit. In strava kan je ongeveer zelfde doen. Alleen ik denk niet, dat je volgende week op je telefoon in je strava activeiteit terug gaat zitten lezen hoe je 1,5 jaar geleden rond deze periode getraind heb of wel?
en tuurlijk ga je ik niet zomaar even een jaar terug of iets. Ik weet ongeveer wanneer ik waar ben geweest dus dan zoek ik in Garmin even op wanneer die training ook alweer was of kijk inderdaad wel een jaar terug en pak een vergelijkbare training erbij. Maar dan nog, daar heb je niet zo heel veel aan. Het gaat uiteindelijk om te bepalen gedurende een schema hoe het gaat.
[ Voor 16% gewijzigd door Webgnome op 18-10-2024 11:50 ]
Jups heel goed punt met betrekking tot RPM. Ik kies en bekijk een workout puur qua kleurtjes en vergeet standaard de RPM. Die vind je tijdens het fietsen dus niet meer terug.Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:41:
Zo mijn kennismaking met join.cc zit er op. Afgelopen woensdag eerste training. En het is echt wel een stukje anders dan Fondo. Moet zeggen dat ik de app niet heel overzichtelijk vind. Ook zijn de trainingen soms incompleet? Dan staat er in de tekst dat je minimaal 90rpm moet trappen. Zet dat gewoon in de training erbij zodat ik dat niet hoef aan te passen in Garmin achteraf.
😀😀😀
Wat mij overigens ook opvalt is dat de Join app alleen vanuit strava bepaald of dat je een training gedaan hebt of niet? Ik had eerst strava ontkoppeld maar dan mis ik bepaalde activiteiten. Nu strava weer gekoppeld en de activiteiten die ik miste zijn weer toegevoegd
Ik dacht dat die ook met Garmin Connect kon verbinden en zo de data binnenhaalde? Voor mij was vooral de nadruk op (bij mij iig) SST en relatief weinig Z1/ZE icm het gedoe om trainingen fatsoenlijk op mn Garmin en Zwift te krijgen de reden waarom ik na een paar weken weer gestopt ben met Join. Sindsdien gewoon weer zelf "plannen". Nog een blokje met trainingen vanuit Garmin Connect gedaan voor Limburgs Mooiste. Dat was opzich wel prima eigenlijk. Geen adaptatie, maar dat was op dat moment ook niet echt nodig. Daarna gewoon gedaan waar ik zin in had, maar wel (grotendeels) consistent gebleven in de dagen en uren (5-6 dagen 10-13u/week). Dat bevalt prima, en fiets op dit moment PB na PB tijdens Zwift racesWebgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:08:
Ik heb de fout gemaakt om de training te exporteren naar Garmin. Dan kun je die dus niet meer aanpassen. Nu heb ik voor vanavond de training met de hand gemaakt en heb ik die RPM etc er ook aan gekoppeld. Denk dat ik dat dus blijf doen aangezien het anders niet lekker werkt.
Wat mij overigens ook opvalt is dat de Join app alleen vanuit strava bepaald of dat je een training gedaan hebt of niet? Ik had eerst strava ontkoppeld maar dan mis ik bepaalde activiteiten. Nu strava weer gekoppeld en de activiteiten die ik miste zijn weer toegevoegd
Ik ga wel binnenkort weer een afspraak maken voor SMO incl vo2 etc (gesponsord door VGZ 😉) en wellicht dat ik dan een half jaartje begeleiding erbij die van diegene die die SMO doet (iets van 56,- per maand, vergelijkbaar met anytime fitness). Dit in aanloop naar de Maratona die ik volgend jaar wil fietsen. Wil niet dat ik onderaan de Giau de korte route opgestuurd wordt omdat ik te langzaam ben 😅
Cube Nuroad Race (2022)
Is er een reden dat je die RPM's wilt zien? Ik gebruik ook JOIN, maar de trainingen waarbij specifiek cadans wordt genoemd zijn er niet heel veel. En die ik krijg kan ik prima onthouden wanneer wat van mij wordt verwacht.Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:08:
Ik heb de fout gemaakt om de training te exporteren naar Garmin. Dan kun je die dus niet meer aanpassen. Nu heb ik voor vanavond de training met de hand gemaakt en heb ik die RPM etc er ook aan gekoppeld. Denk dat ik dat dus blijf doen aangezien het anders niet lekker werkt.
Wat ik deed was in Garmin Connect een kopie van de geëxporteerde training maken, die kon ik wel bewerken. Is voor mij anderhalf jaar geleden dat ik met join trainde maar vermoed dat het nog wel werkt op die manier.Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:08:
Tip destijds overigens hier of via fietscomputer topic gekregen
[ Voor 3% gewijzigd door ONWdolf op 18-10-2024 15:07 ]
Dat is ook ongeveer wat ik doe. Ik heb hem nu even met de hand na gemaakt, is ook niet zo heel veel werkONWdolf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Wat ik deed was in Garmin Connect een kopie van de geëxporteerde training maken, die kon ik wel bewerken. Is voor mij anderhalf jaar geleden dat ik met join trainde maar vermoed dat het nog wel werkt op die manier
[ Voor 29% gewijzigd door Webgnome op 18-10-2024 15:07 ]
Geen kids hier, maar man, wat doet koffie met je. Hartslag is een drama. Toch kan ik er niet vanaf blijven!UnderAVoidSky schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:58:
Heb een stressvolle job, als ik veel koffie/fris heb gedronken merk ik dat effect ook.
Ik gebruik JOIN al een aardig tijdje, maar ik zie de cadans echt als een richtwaarde. Het is zowieso buiten haast niet te doen om precies de waarde te fietsen.Webgnome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:06:
@JustMyOpinion Ik lees niet het hele verhaal boven de training. Ik kijk naar de stappen die ik moet doen en daar ga ik op af. Als er in de beschrijving staat dat je 90RPM moet aanhouden verwacht ik, dat wanneer ik dat naar Garmin / Wahoo / iets anders sync dat die 90RPM mee genomen word. Dat is dus NIET het geval. En daar zit het probleem. Ik wil de training zo goed mogelijk doen. Als ik die 90RPM dan gemist heb en die dus niet doe dan heb ik de training dus niet goed gedaan ook al zal Join mij, zover ik weet, niet op afrekenen.
Voor mezelf zie ik het gewoon als drie standen: Zwaar (60 rpm), normaal (90 rpm) en snel (110 rpm). Wanneer ik wat moet doen kan ik wel onthouden, want ik krijg nou ook weer niet heel veel trainingen voorgeschoteld waar de cadans is aangegeven.
Maar waarom ze geen secundair doel kunnen exporteren.... geen idee!
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic