Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:10
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:06:
[...]

Petje af hoor..
Een meerdaagse trip lijkt me ook wel donders vet, zo zit ik al een tijdje met een schuin oog naar "The Ride" te kijken, maar qua kosten staat me dat niet aan.

Hoe heb je het volgende aangepak?t:
- Eten/Drinken
- Bagage, zie wel wat tasjes op je fiets, maar paste daar alles in? Schone kleren??
- Rust, na een dagje klimmen voel ik mijn benen wel. Ik zie dat jij gewoon 4 dagen gepeddelt hebt _/-\o_
dat heb je de rest nog niet gezien... DDX doet niet eigenlijk niet aan rustdagen :P
ook niet aan korte ritten overigens

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:07
@DDX Jij enig idee waarom de effort die je kan leveren opzich niet per se afneemt maar de hartslag wel daalt bij veelvuldig achter elkaar rijden van lange tochten? Je gaf aan in de comments van je 4e rit dat je hartslag veel lager was ondanks dat je nog steeds heuvelop doorreed. Ik heb me dat al eens afgevraagd, maar heb er nog geen antwoord op :)

In 2017 zijn we met een clubje in de Vogezen geweest en daar merkte ik ook dat de 3e dag ondanks dat het niet langzamer heuvelop ging de hartslag dus wel daalde. Is dat dan toch een vorm van vermoeidheid die niet direct negatief uitwerkt op je prestaties ofzo? Wel gek opzich.

[ Voor 30% gewijzigd door orange.x op 08-07-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
orange.x schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:41:
@DDX Jij enig idee waarom de effort die je kan leveren opzich niet per se afneemt maar de hartslag wel daalt bij veelvuldig achter elkaar rijden van lange tochten? Je gaf aan in de comments van je 4e rit dat je hartslag veel lager was ondanks dat je nog steeds heuvelop doorreed. Ik heb me dat al eens afgevraagd, maar heb er nog geen antwoord op :)

In 2017 zijn we met een clubje in de Vogezen geweest en daar merkte ik ook dat de 3e dag ondanks dat het niet langzamer heuvelop ging de hartslag dus wel daalde. Is dat dan toch een vorm van vermoeidheid die niet direct negatief uitwerkt op je prestaties ofzo? Wel gek opzich.
Zou je sowieso niet juist verwachten dat je hartslag toeneemt naarmate je lichaam vermoeider wordt, ipv afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12

sapphire

Die-hard pruts0r

@Ypuh @Remko24 Ik herken dat echt niet van die R540's :?

Ik kan gewoon volle bak sprinten op die dingen of staand een hevel vol gas pakken zonder dat ze los gaan ofzo. Enige speling is van de gele plaatjes maar dat hoort gewoon.
Design technisch zijn er gewoon stevige concessie's gedaan want ze zijn zwaarder dan de rest, as/lagers zijn niet te servicen en dat plastic top plaatje is gewoon...dom gekozen. Aan de andere kant zijn ze voor casual gebruik en kosten geen drol en zo zijn ze ook in de markt gezet en verder doen ze gewoon wat ze moeten doen.
De keren dat ik met duurdere pedalen reed heb ik echt geen tel gedacht van "jeetje wat zit dit veel beter/straker/vaster/minder speling".
105/Ultegra/Dure Ace pedalen koop je imho meer omdat je gewoon wel je pedalen wilt servicen, je een mooi geheel wilt met de overige onderdelen, looks of zelfs gewicht.

10~15K KM met een paar pedalen vind ik niet echt veel overigens :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:10
sapphire schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:54:
@Ypuh @Remko24 Ik herken dat echt niet van die R540's :?

Ik kan gewoon volle bak sprinten op die dingen of staand een hevel vol gas pakken zonder dat ze los gaan ofzo. Enige speling is van de gele plaatjes maar dat hoort gewoon.
Design technisch zijn er gewoon stevige concessie's gedaan want ze zijn zwaarder dan de rest, as/lagers zijn niet te servicen en dat plastic top plaatje is gewoon...dom gekozen. Aan de andere kant zijn ze voor casual gebruik en kosten geen drol en zo zijn ze ook in de markt gezet en verder doen ze gewoon wat ze moeten doen.
De keren dat ik met duurdere pedalen reed heb ik echt geen tel gedacht van "jeetje wat zit dit veel beter/straker/vaster/minder speling".
105/Ultegra/Dure Ace pedalen koop je imho meer omdat je gewoon wel je pedalen wilt servicen, je een mooi geheel wilt met de overige onderdelen, looks of zelfs gewicht.

10~15K KM met een paar pedalen vind ik niet echt veel overigens :?
ik rij zelf met spd (niet sl) omdat ik meer op de MTB zit en nog niet de behoefte heb gehad om 2 paar fietsschoenen te kopen.. op beide fietsen zitten de M520's welke volgens mij op dezelfde plek in de ladder staan, tikje zwaar, maar net zo functioneel en degelijk.
Echter.. bij sommige mensen gaan ze jaren en jaren mee, zonder te servicen, bij mij zijn ze goed gaar na 3000 km op de MTB (en het paar op de racefiets die ik van iemand te leen heb, waar ze toevallig ook op zaten is ook niet al te best met volgens mij nog minder KM en zeker betere omstandigheden). Nu zijn ze wel redelijk te servicen (weet je zeker dat de R540 niet te services is? allemaal cup/conus toch bij shimano, van onder tot boven aan het assortiment). maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen bij gebrek aan een plastic lockring tooltje van 2 euro + 7 euro verzendkosten.....

rechts zit overigens meer speling, mogelijk door het vaker uitklikken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:25
Verona27 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Zou je sowieso niet juist verwachten dat je hartslag toeneemt naarmate je lichaam vermoeider wordt, ipv afneemt?
In feite is je hart ook een spier en die kan bij veel inspanning ook vermoeid raken. Dan blijft je hartslag lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:06
orange.x schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:41:

Heb dat zelf ook gewoon. Als ik vermoeid ben krijg ik hem gewoon 'niet meer omhoog'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Het is niet alleen een kwestie van vermoeid zijn, dan zou je wattage ook niet meer omhoog krijgen.
Deels is het ook gewenning/getrained zijn/dat je met lagere harstlag evenveel power kan trappen.
Natuurlijk speelt vermoeidheid na aantal dagen lange ritten wel mee, ik kon ook niet meer op omslagpunt een klim op trappen.
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:06:
[...]
Hoe heb je het volgende aangepak?t:
- Eten/Drinken
- Bagage, zie wel wat tasjes op je fiets, maar paste daar alles in? Schone kleren??
- Rust, na een dagje klimmen voel ik mijn benen wel. Ik zie dat jij gewoon 4 dagen gepeddelt hebt _/-\o_
Kwa tassen ja past niet heel veel in. Zadeltas heb ik, maar bevalt mij niet. Kom er met benen tegenaan en met klimmen zwieberd die maar heen en weer. Stuurtas dus voor extra setje kleding en energiereepjes voorraad.
Kleding extra broek en shirt mee. Broek met iets andere zeem is soms ook wel prettig.
En uitspoelen krijg je het soms net niet droog in 8 uurtjes.
Maar haarfohn in hotel wilt soms ook wel helpen dan.
Of niet volledig uitspoelen maar alleen zeem beetje schoonmaken.
En knie/armstukken/regenjas/windjackje (allemaal niet nodig gehad)
Frametas (die net aan past icm bidons) voor opladers /2 binnenbandjes / voorlamp en nog wat kleine spulletjes.
Lampjes had ik voor zekerheid mee, wel zo prettig voor de zekerheid. Maar zo begin juli is het lekker lang licht.
En klein tasje bovenop frame voor nog wat reepjes ed.

Ik had vantevoren rugzakje met schoenen/normale kleding aan m'n ouders meegegeven dus dat hoefde ik niet mee te nemen tijdens het fietsen.

[ Voor 67% gewijzigd door DDX op 08-07-2019 17:26 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ypuh schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:16:
[...]
Heb dat zelf ook gewoon. Als ik vermoeid ben krijg ik hem gewoon 'niet meer omhoog'.
Dat is heel normaal. In welke context ook.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDX schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:20:
Het is niet alleen een kwestie van vermoeid zijn, dan zou je wattage ook niet meer omhoog krijgen.
Deels is het ook gewenning/getrained zijn/dat je met lagere harstlag evenveel power kan trappen.
Natuurlijk speelt vermoeidheid na aantal dagen lange ritten wel mee, ik kon ook niet meer op omslagpunt een klim op trappen.

[...]

Kwa tassen ja past niet heel veel in. Zadeltas heb ik, maar bevalt mij niet. Kom er met benen tegenaan en met klimmen zwieberd die maar heen en weer. Stuurtas dus voor extra setje kleding en energiereepjes voorraad.
Kleding extra broek en shirt mee. Broek met iets andere zeem is soms ook wel prettig.
En uitspoelen krijg je het soms net niet droog in 8 uurtjes.
Maar haarfohn in hotel wilt soms ook wel helpen dan.
Of niet volledig uitspoelen maar alleen zeem beetje schoonmaken.
En knie/armstukken/regenjas/windjackje (allemaal niet nodig gehad)
Frametas (die net aan past icm bidons) voor opladers /2 binnenbandjes / voorlamp en nog wat kleine spulletjes.
Lampjes had ik voor zekerheid mee, wel zo prettig voor de zekerheid. Maar zo begin juli is het lekker lang licht.
En klein tasje bovenop frame voor nog wat reepjes ed.

Ik had vantevoren rugzakje met schoenen/normale kleding aan m'n ouders meegegeven dus dat hoefde ik niet mee te nemen tijdens het fietsen.
Mocht ik het voor het eerst een meerdaagse trip gaan maken dan begin ik wel eerst in Nederland of net een stukje over de grens. Mocht ik dan kapot gaan kan ik altijd makkelijk terug naar huis.
Maarja eerst nog veel trainen in het algemeen en ook trainingsdagen achter elkaar zonder “rust”. Nog niet 2x (of meer) achter elkaar 200+ gefietst. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 22:45

Galois

1811 - 1832

CedricD schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:12:
Weekje Pyreneeën achter de rug (zaterdag tem vrijdag). Kleine 550 km gefietst met in totaal bijna 11500 hoogtemeters :9.
De bekende cols gedaan (Tourmalet, Hautacam, Hourquette, Aspin, Aubisque,...) maar ook wat steile, onbekende klimmetjes die minstens even lastig waren :9.
Voor mij was het (wat) te warm om te klimmen. Soms meer dan 35 graden, maar los van dat heb ik me erg geamuseerd :).

Gisteren een volledige dag in de auto doorgebracht en ik dacht vandaag een rustig herstelritje te hebben in het wiel met de club, viel dat even tegen: 113 km met 35.7 gemiddeld :+.

Dan nu maar rusten :P.
[Afbeelding]
Gaaf! Ik ga daar over 3 weken heen! :)

Welke cols moet je sowieso gedaan hebben? De Tourmalet ga ik doen (al is het vanwege de naam), maar heb geen tijd om allen die jij noemt te doen... Zat er één tussen die je niet moet missen?

Zat je bij het dorpje Luz Saint Sauveur? Daar gaan wij zitten en ben benieuwd of dat dorp ook wat is.

Andere tips over de regio zijn welkom! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Galois schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:48:
[...]

Welke cols moet je sowieso gedaan hebben? De Tourmalet ga ik doen (al is het vanwege de naam), maar heb geen tijd om allen die jij noemt te doen... Zat er één tussen die je niet moet missen?

Zat je bij het dorpje Luz Saint Sauveur? Daar gaan wij zitten en ben benieuwd of dat dorp ook wat is.

Wij zaten in Argelès-Gazost, aan de voet van de Hautacam.
We zijn wel in Luz St Sauveur gepasseerd en dat zag er wel een gezellig dorpje uit. Je kan er aan het openbaar toilet gratis je drinkbussen vullen voor je aan dé klim begint :).

Sowieso:
- Tourmalet
- Luz d'Ardiden (heb ik niet gedaan, maar zag er wel prachtig uit)
- Hautacam (+ Trammasel, die is nog 1 km doorklimmen als je boven bent op de Hautacam)
- Hourquette d'Ancizan was ook tof
- De Aubisque via Soulor is ook prachtig. Het uitzicht bij de afdaling van de Soulor naar Aubisque is magnifiek.

Je moet wel geluk hebben met het weer. Soulor beklommen in de mist en pas de laatste km boven de wolken uitgestegen. Mocht dat niet gebeurd zijn dan had ik dat prachtige uitzicht gemist :9

Kijk gerust rond op Strava om wat inspiratie op te doen: https://www.strava.com/athletes/1071054

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:40
Galois schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:48:
[...]

Wij zijn in 2013 in Luz geweest, zie hier een verslag: wackmaniac in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17"

Sowieso zou ik Cirque de Troumouse aanraden. Niet zwaar, wel heel erg mooi.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:07

Kluus

Gang is alles

CedricD schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Wij zaten in Argelès-Gazost, aan de voet van de Hautacam.
We zijn wel in Luz St Sauveur gepasseerd en dat zag er wel een gezellig dorpje uit. Je kan er aan het openbaar toilet gratis je drinkbussen vullen voor je aan dé klim begint :).

Sowieso:
- Tourmalet
- Luz d'Ardiden (heb ik niet gedaan, maar zag er wel prachtig uit)
- Hautacam (+ Trammasel, die is nog 1 km doorklimmen als je boven bent op de Hautacam)
- Hourquette d'Ancizan was ook tof
- De Aubisque via Soulor is ook prachtig. Het uitzicht bij de afdaling van de Soulor naar Aubisque is magnifiek.

Je moet wel geluk hebben met het weer. Soulor beklommen in de mist en pas de laatste km boven de wolken uitgestegen. Mocht dat niet gebeurd zijn dan had ik dat prachtige uitzicht gemist :9

Kijk gerust rond op Strava om wat inspiratie op te doen: https://www.strava.com/athletes/1071054
Thanks, ik ga ook even wat routes van je jatten. Wij zitten daar de derde week van Augustus voor de Marmotte Pyrenees. Een deel van deze klimmen zit al in de cyclo, maar de rest van de week moeten we ook wat te doen/trainen hebben. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 14:33
Ik krijg volgende week mijn tubeless-ready wielset binnen. Nu voelen jullie de vraag al aankomen: tubeless gaan rijden of lekker bij een clincher band blijven (kan beiden namelijk)? Ik rij niet competitief oid maar ben wel enigszins gecharmeerd van de mogelijkheid met lagere rolweerstand en minder vaak lek te rijden. Iemand ervaringen? Ik heb nieuwe buitenbanden nodig namelijk. Ik kan natuurlijk ook een tubeless band gaan rijden met een binnenband (om dan later altijd nog de binnenband eruit te kunnen halen :*)) maar dat doe ik liever niet.

Indien het antwoord een volmondig "tubeless" is, aanraders qua band? Ik lees goede verhalen over de Schwalbe Pro One.

[ Voor 4% gewijzigd door tomtom137 op 09-07-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
tomtom137 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:55:
Ik krijg volgende week mijn tubeless-ready wielset binnen. Nu voelen jullie de vraag al aankomen: tubeless gaan rijden of lekker bij een clincher band blijven (kan beiden namelijk)? Ik rij niet competitief oid maar ben wel enigszins gecharmeerd van de mogelijkheid met lagere rolweerstand en minder vaak lek te rijden. Iemand ervaringen? Ik heb nieuwe buitenbanden nodig namelijk. Ik kan natuurlijk ook een tubeless band gaan rijden met een binnenband maar dat doe ik liever niet.

Indien het antwoord een volmondig "tubeless" is, aanraders qua band? Ik lees goede verhalen over de Schwalbe Pro One.
Ik ben een maandje geleden overgestapt op de Continental GP5000 TL dat was een mooie verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:47
Mijn Giant TCR kwam standaard met tubeless setup. Rijdt op zich prima en nog nooit lek gereden ermee. Wel moet je ieder half jaar de latex bijvullen; bij de achterband was dat geen enkel probleem, maar de voorband wou er met geen mogelijkheid meer om (ook niet met compressor van de LBS)... Dus ik rij achter nog steeds tubeless en voor met biba. Ik merk niet heel veel verschil en ben met beiden nog niet lekgereden. Heb wel het idee dat de standaard Giant bandjes vrij stug / stevig zijn; met zachtere / soepelere banden merk je wellicht meer verschil (en rijd je wellicht ook wat vaker lek).

Voor MTB zou ik sowieso tubeless aanbevelen, ondat ik daar wel veel lek reed. Voor racer twijfel ik; als je lek rijdt en de latex doet z'n werk niet, moet je alsnog een biba gaan gebruiken. Dat is dan wel wat meer geklooi en geklieder met latex. De banden zitten met tubeless doorgaans ook wat strakker om de velg. Aangezien ik met de racer wat verder van huis gaat dan met de MTB, voelt een biba wat meer "fool proof".

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 09-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

tomtom137 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:55:
Ik krijg volgende week mijn tubeless-ready wielset binnen. Nu voelen jullie de vraag al aankomen: tubeless gaan rijden of lekker bij een clincher band blijven (kan beiden namelijk)? Ik rij niet competitief oid maar ben wel enigszins gecharmeerd van de mogelijkheid met lagere rolweerstand en minder vaak lek te rijden. Iemand ervaringen? Ik heb nieuwe buitenbanden nodig namelijk. Ik kan natuurlijk ook een tubeless band gaan rijden met een binnenband (om dan later altijd nog de binnenband eruit te kunnen halen :*)) maar dat doe ik liever niet.

Zou het zeker doen!

M.i. is er maar één 'nadeel': je moet eens in de zoveel tijd de latex bijvullen. En een klein tweede nadeeltje: de tubeless bandjes zijn iets duurder...

Het monteren van de band is even anders dan je gewend bent, maar als je dat gewend bent, gaat het (bijna) even snel...

(ben sinds kort een tubeless rijder, dus heel veel ervaring heb ik nog niet, maar voor nu alleen positief)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zou echt niet weten waarom je het zou doen als recreant/semi-serieuze rijder. De winst lijkt me minimaal tov het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik zie geen ongemakken... Welke ongemakken heb je het over? Het erop leggen van de band is even anders dan traditioneel, maar niet moeilijker of zo.

Enig ongemak is dat je eens in de paar maanden latex moet bijgieten, maar als je een ventiel hebt waar de core uit kan, dan is dat ook niet zoveel werk.

Als je dan toch een 'scheur' krijgt in je band wat de latex niet kan oplossen, tsja.. .kans is klein maar dan heb je een ander probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
1. Latex bijgieten;
2. Lek onderweg lastiger op te lossen;
3. Duurder;
4. Lastiger op te leggen;
5. Potentiële bende.

[ Voor 25% gewijzigd door MrAcid op 09-07-2019 10:42 . Reden: 4 en 5 toegevoegd obv reactie hieronder. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Galois schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:29:
Ik zie geen ongemakken... Welke ongemakken heb je het over? Het erop leggen van de band is even anders dan traditioneel, maar niet moeilijker of zo.

Enig ongemak is dat je eens in de paar maanden latex moet bijgieten, maar als je een ventiel hebt waar de core uit kan, dan is dat ook niet zoveel werk.

Als je dan toch een 'scheur' krijgt in je band wat de latex niet kan oplossen, tsja.. .kans is klein maar dan heb je een ander probleem...
Mwoh. Bij mij sprong de band van de velg toen ik probeerde via het ventiel de latex bij te vullen. Vervolgens wou de band er niet meer om, ook niet met sopje en compressor. Waarschijnlijk teveel latex rond de rand van de band en / of in de groef van de velg. Dan zit je toch wel behoorlijk te klooien...

Uiteindelijk velg en band helemaal schoon geschrobt met water, zeep en veel krabben (opgedroogde stukjes latex) en daarna binnenband erin. Misschien had ik het na schoonmaken nog een keer moeten proberen, maar was er wel klaar mee.

Mijn ervaring (ook met MTB) is dat het heel erg afhankelijk is van de velg en vooral de band of het makkelijk gaat of niet. Check ook zeker je velgtape goed voor je begint; dit moet goed strak en recht in het velgbed liggen, anders kom je nergens.

Tubeless is mooi (zeker voor MTB) maar kan inderdaad wel wat meer gedoe opleveren. Plus dat de prijs nog wat hoger ligt (bijvoorbeeld de bizarre prijzen voor stukje velgtape 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Galois schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:29:
gewoon wat meer rijden, dan is je band versleten voordat je moet bijvullen ;)

Ik wil iig niet meer terug, je kan met lagere druk rijden (meer comfort dus)
En kans op lekrijden is stuk kleiner, geen kans op stootlek bij kuilen oid.

En voor noodgevallen als sealant niet werkt, kan je altijd gewoon binnenbandje monteren.
Toevallig afgelopen weken 2 keer moeten doen.
1e keer was omdat ventielcore niet vast genoeg zat, dus los kwam toen ik pompje loshaalde.
(sealant had z'n werk gedaan, maar was wat druk kwijt)
En toen ging alle druk uit band/plofte de band van velgrand, wat je met handpompje niet meer terug krijgt.

2e keer stukje onverhard met grote stenen had ik flinke snee in wang band, te groot voor sealant of plug (die heb ik ook altijd bij me, heeft me ook al aantal keer geholpen)

[ Voor 51% gewijzigd door DDX op 09-07-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
DDX schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:43:
[...]

gewoon wat meer rijden, dan is je band versleten voordat je moet bivullen ;)
:+

Of vaker hard remmen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Nu had ik met mijn goedkopere banden al niet zoveel last van lekke bandjes maar heb nu ook sinds dit seizoen voor het eerst tubeless en ook de Continental GP 5000, moet zeggen dat het ideaal is/lijkt. Geen idee hoeveel ik anders lek had gereden. Misschien nog helemaal niet maar het rijdt prima. Of het echt sneller is, geen idee. De bandjes zelf merk ik wel verschil qua grip maar dat is ook wel het verschil tussen deze en de vrij goedkope die ik ervoor had.

Tja, ze zijn iets duurder. Het verandert niets aan het feit dat je voor de zekerheid alsnog wel een binnenband mee moet nemen op langere tochten. Maar het brengt wat meer comfort, en dat sealant vervangen/bijvullen om de zoveel tijd, och. Dat is een kwestie van druk eraf en als je een ventiel hebt idd bijspuiten (mits je dan ook een spuitje hebt). Of anders de band aan een kant even losmaken, fles schudden, scheut erbij, ronddraaien en erop leggen. Dus opzich!

Zag bij bike-components.de dat ze nu al vanaf 91 euro te krijgen zijn, setje 5000 in 28mm. Dat is alweer bijna 10 minder dan ik er voor betaald heb. Dus die prijzen zakken komende tijd misschien beetje bij beetje ook nog wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

Phydomir

Dennis

Hoelang gaat een setje banden eigenlijk normaal gesproken mee? Ik heb nu de banden erop liggen die er standaard opzaten toen ik de fiets vorig jaar kocht (Conti Ultra Sport 2) en heb nu 4100KM gefietst. Ik kan wel zien dat ze wat vierkant zijn maar qua stuur gedrag merk ik nog geen verschil. Ook als ik kijk naar de slijtage indicator dan moet de band nog wel een tijdje mee gaan.

Houden jullie gewoon een standaard aantal kilometers aan of op gevoel?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Phydomir weet ik bij deze banden nog niet in ieder geval. Merk dat de achterbant al wel iets vlakker begint te worden met nu zo'n 1700km erop. Maar slijtageindicator nog niet naar gekeken. Voorband is overigens nog veel beter dus ik ga ze deze week even omleggen zodat ze weer wat meer naar elkaar toe kunnen slijten zeg maar. Ik denk dat het mooi zou zijn als ik er 4000+km mee kan rijden. Dat zou dan ongeveer neerkomen op een seizoen met de carbon zomerwielen + tubeless setje en dan kan in oktober zeg maar weer de winterset erop met de goedkope bandjes en velgen.

Aantal km is niet te doen want iedere band slijt anders. En gevoel, ja als je ze niet meer vertrouwt omdat ze te snel lek rijden kan dat een reden voor vervangen zijn. Ik heb overigens wel eens op banden gereden waarbij het blauw zichtbaar werd, waren Schwalbe's denk ik of Vittoria, maargoed dat was wel een indicatie dat ze behoorlijk versleten waren. Daar reed ik dan in de Vogezen nog wat rondjes mee met de afdalingen en ook klimmen etc en dat ging toen verder prima. Of het verstandig was, naja achteraf kon het :) Maar ik had ze beter kunnen vervangen.

[ Voor 33% gewijzigd door orange.x op 09-07-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Kan iemand mij helpen? Wat is een slijtage indicator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

maikelonline schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:32:
Kan iemand mij helpen? Wat is een slijtage indicator?
Een indicator in de band waarmee je kunt zien of je banden echt versleten zijn. Bij de band die er bij mij op ligt is het een soort klein kuiltje in het rubber. Als je die niet meer kan zien betekend dat dus dat de rest van het rubber al afgesleten is en wordt het tijd om de band te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://www.conti.nl/wp-content/uploads/2013/06/fietsbanden-twi-187x300.jpg

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelonline
Hey, TIL! thnx, die herken ik dacht dat het gewone fabricage was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:09
Wil toch even reageren op de tubeless banden.
Deze zaten standaard op mijn Giant racefiets.
Nu had ik 2 weken geleden een fietstocht hoor ik een gemopper achter mij.
Was ik lek gereden, spoot het latex in het gezicht van de persoon die achter mij reed. Fiets helemaal onder de latex.
Ik zat onder. Alles plakte aan elkaar.
Gelukkig had ik een binnenband bij mij, maar wat was dat een zooitje om binnenband aan te brengen.
Voor mij nooit geen tubeless meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Op basis van één negatieve ervaring?

Tsja... als bij elke innovatie iedereen zo reageert... :D

Ik heb nog geen negatieve ervaringen, maar ook niet met binnenbanden. Ik rijd vrijwel nooit lek. Als ik moet schatten denk ik dat ik zo eens in de 10.000 km lek rijd... Dat is dus niet echt een reden om op tubeless over te gaan...

Tot nu toe is het voor mij: tubeless! (maar als ik achter iemand rijd die op jouw manier lek rijd, dan verander ik misschien wel van mening :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, de een heeft wat meer pech dan de ander..
Ik rijdt zelf met biba's op de GP4000II en heb nu al 2x lek gereden op deze banden (1800km).
1e keer was een langzame leegloper,
2e keer was met nat weer tijdens de 11-steden tocht. Toen reed bijna iedereen lek..

Met mijn vorige banden (Schwalbe Lugano's) reed ik 2x lek in de eerste 100km :'(
Toen gelijk de conti's erop gelegd en op zich redelijk te spreken over..

Maarja in totaal wel 4x lek tijdens ongeveer 2000km wat ik nu erop heb zitten met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:59:
Tja, de een heeft wat meer pech dan de ander..
Ik rijdt zelf met biba's op de GP4000II en heb nu al 2x lek gereden op deze banden (1800km).
1e keer was een langzame leegloper,
2e keer was met nat weer tijdens de 11-steden tocht. Toen reed bijna iedereen lek..

Met mijn vorige banden (Schwalbe Lugano's) reed ik 2x lek in de eerste 100km :'(
Toen gelijk de conti's erop gelegd en op zich redelijk te spreken over..

Maarja in totaal wel 4x lek tijdens ongeveer 2000km wat ik nu erop heb zitten met deze fiets.
Dat is wel heel erg veel. Op hoeveel bar zet je je banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je kunt tubeless toch niet echt een spannende innovatie noemen. Dat is er echt al eeuwig. Volgens mij is het enige echte voordeel dat je geen snake-bite meer kunt krijgen, maar dat komt in mijn ervaring toch al niet vaak voor.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Eeuwig? Bij Continental nog maar een jaar... :) Niet de minste wielrenbandenfabrikant... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:18
Galois schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:24:
Eeuwig? Bij Continental nog maar een jaar... :) Niet de minste wielrenbandenfabrikant... :)
Fietsen is een breder begrip dan wielrennen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zelf in het wielrennen. Ik begon op een Panasonic fiets van begin jaren 90 en stond ik aardig voor lul met mn reserve binnenband toen de tube daarop lek was.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:34:
Zelf in het wielrennen. Ik begon op een Panasonic fiets van begin jaren 90 en stond ik aardig voor lul met mn reserve binnenband toen de tube daarop lek was.
Tubes en tubeless zijn twee heel verschillende dingen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:05:
[...]

Dat is wel heel erg veel. Op hoeveel bar zet je je banden?
6-7 bar ongeveer. (25mm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:21
koetsier88 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:48:
Wil toch even reageren op de tubeless banden.
Deze zaten standaard op mijn Giant racefiets.
Nu had ik 2 weken geleden een fietstocht hoor ik een gemopper achter mij.
Was ik lek gereden, spoot het latex in het gezicht van de persoon die achter mij reed. Fiets helemaal onder de latex.
Ik zat onder. Alles plakte aan elkaar.
Gelukkig had ik een binnenband bij mij, maar wat was dat een zooitje om binnenband aan te brengen.
Voor mij nooit geen tubeless meer.
Ook gehad maar met de mountainbike. Was verder niemand in de buurt. Nogal wat latex tegen mijn been gekregen en niet gemerkt. Dus onder de douche proberen af te wassen, lukte niet. Kon ik mijn benen ook nog scheren, eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:02
Heeft het gewicht van de fietser ook niet een directe invloed op hoeveel je lek rijdt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:09
Galois schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:53:
Op basis van één negatieve ervaring?

Tsja... als bij elke innovatie iedereen zo reageert... :D

Ik heb nog geen negatieve ervaringen, maar ook niet met binnenbanden. Ik rijd vrijwel nooit lek. Als ik moet schatten denk ik dat ik zo eens in de 10.000 km lek rijd... Dat is dus niet echt een reden om op tubeless over te gaan...

Tot nu toe is het voor mij: tubeless! (maar als ik achter iemand rijd die op jouw manier lek rijd, dan verander ik misschien wel van mening :) ).
Nou negatieve ervaring.
Heb dit al van meerdere mensen gehoord dat als je lek rijd, dat het een kliederboel wordt.
Alles zat zo onder dat de laatste 80km alles aan het plakken was en laat mij vertellen dat is geen pretje.
Heb het geprobeerd en voor mij vind ik het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FreeShooter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:31:
Heeft het gewicht van de fietser ook niet een directe invloed op hoeveel je lek rijdt?
Wou je soms zeggen dat ik dik ben :+
Tuurlijk is dat van invloed, zeker als je lek rijdt vanwege en gat in de weg of dat je tegen een stoeprand op knalt.

Maar of je nu met 50kg door glas (of iets anders scherps) heen rijdt of met 90kg.. de kans dat het zal binnendringen is vrij groot. (en meer gewicht is gewoon meer druk op bv de glassplinter en dus meer kans op binnendringen.)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelonline
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:39:
[...]

Wou je soms zeggen dat ik dik ben :+
Tuurlijk is dat van invloed, zeker als je lek rijdt vanwege en gat in de weg of dat je tegen een stoeprand op knalt.

Maar of je nu met 50kg door glas (of iets anders scherps) heen rijdt of met 90kg.. de kans dat het zal binnendringen is vrij groot. (en meer gewicht is gewoon meer druk op bv de glassplinter en dus meer kans op binnendringen.)
Ik ben 58KG en ik rij ook nog steeds stootlekken als ik niet oplet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Toevallig ben ik zelf ook aan het experimenteren met tubeless. Ik schreef er een stukje over

https://www.cyclokalender...ageid=RN&editid=788#form2

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:19
Heeft iemand toevallig de documentaire Niki Terpstra - Niks meer laten liggen ?
Kan deze online niet meer vinden om terug te kijken. Is op 25 maart j.l. op VRT uitgezonden.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

havana schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:24:
Toevallig ben ik zelf ook aan het experimenteren met tubeless. Ik schreef er een stukje over

https://www.cyclokalender...ageid=RN&editid=788#form2
Jij schrijft dat je een tubeless band op een niet-tubless-ready velg kan gooien. Dat zou ik zeker nooit never doen. De velg is er niet voor geschikt en er is geen garantie dat de band goed blijft zitten. Gebruik alleen een tubeless ready velg, of een echte tubeless velg.

Je lijstje van "wat heb ik nodig" klopt imho dan ook niet. Je beschrijft de TR en NTR velg. Er is nog een 3e velg: de Tubeless velg. (die dus al geheel geschikt is voor tubeless). Je zou alleen T en TR velgen moeten gebruiken, niet NTR.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 09-07-2019 20:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Ik logeer binnen een maandje een paar dagen in Breukelen.
Iemand toevallig mooie ritjes richting de UHR?
Heb alle MTB-routes al gedaan, nu gaat de racefiets eens mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Microkid schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:18:
[...]

Jij schrijft dat je een tubeless band op een niet-tubless-ready velg kan gooien. Dat zou ik zeker nooit never doen. De velg is er niet voor geschikt en er is geen garantie dat de band goed blijft zitten. Gebruik alleen een tubeless ready velg, of een echte tubeless velg.

Je lijstje van "wat heb ik nodig" klopt imho dan ook niet. Je beschrijft de TR en NTR velg. Er is nog een 3e velg: de Tubeless velg. (die dus al geheel geschikt is voor tubeless). Je zou alleen T en TR velgen moeten gebruiken, niet NTR.
Definitiekwestie denk ik.

TR bedoel ik tubelessvelg.
NTR bedoel ik tubelessready.

Clinchervelgen die niet voor tubeless geschikt zijn te maken, bestaan bijna niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Mocht ik het voor het eerst een meerdaagse trip gaan maken dan begin ik wel eerst in Nederland of net een stukje over de grens. Mocht ik dan kapot gaan kan ik altijd makkelijk terug naar huis.
Maarja eerst nog veel trainen in het algemeen en ook trainingsdagen achter elkaar zonder “rust”. Nog niet 2x (of meer) achter elkaar 200+ gefietst. :9
Wat alleen jammer is dat Hotels in Nederland best prijzig zijn en je ook redelijk vroeg moet inchecken.
Ik had mijn route op het eind van de dag langs een grote plaats gelegd en daar waren aantal opties zoals f1, ibis etc.
Uiteindelijk 2 keer een ibis hotel genomen, en gewoon avondeten rond half 10 en 's ochtends lekker ontbijtbuffet.

Maar vorig jaar ook een tripje gedaan vanuit huis naar Roubaix en daar gewoon rond 11 uur oid ingechekt met creditcard en voor paar tientjes overnacht.
Zoiets mis je eigenlijk in Nederland. (en Duitsland ook trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond i.p.v. fietsen, de fietsen maar eens een goede poetsbeurt gegeven.
De racer was zo klaar, maar mijn woon-werk fiets had ik al 3-4 maand niet gepoetst.
De ketting was dan ook behoorlijk zwart uitgeslagen van het smeer. (Wax en vuil)

Ik had eerder altijd een cheap-ass chainclean apparaatje wat eigenlijk niet goed werkte, dus had ik laatst toen ik toch wat onderdelen en gereedschap nodig had de parktool chaincleaner mee besteld incl een flesje reiniger (set).

Afgelopen jaren bleef er altijd wel wat vuil achter op de ketting en tussen de schakels.
Maar na 1 behandeling met de parktool was die 98% schoon en zag eruit als nieuw!!
Doekje erover en het blinkt weer. :-)

Ik ben niet gauw enthousiast, maar dit heeft me vanavond wel even versteld doen staan.
Was een dure aankoop, maar mijn fietsen staan er weer goed bij. :-)
DDX schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Wat alleen jammer is dat Hotels in Nederland best prijzig zijn en je ook redelijk vroeg moet inchecken.
Ik had mijn route op het eind van de dag langs een grote plaats gelegd en daar waren aantal opties zoals f1, ibis etc.
Uiteindelijk 2 keer een ibis hotel genomen, en gewoon avondeten rond half 10 en 's ochtends lekker ontbijtbuffet.

Maar vorig jaar ook een tripje gedaan vanuit huis naar Roubaix en daar gewoon rond 11 uur oid ingechekt met creditcard en voor paar tientjes overnacht.
Zoiets mis je eigenlijk in Nederland. (en Duitsland ook trouwens)
Hotels zijn idd redelijk duur, maar in de grotere steden zijn ze prima te boeken tegen gereduceerd tarief als je gewoon binnen loopt, belt of last minute boekt via Booking.com oid.
Zo heb ik vanwege werk ook regelmatig een overnachting geboekt omdat ik te moe was om naar huis te gaan of de volgende dag toch weer in die regio moest zijn.

Je moet alleen de ketens dan vermijden maar gewoon de kleinere hotels pakken die niet bij een keten horen.
50-60 euro incl ontbijt is me vaak genoeg gelukt.

En daarnaast heb ik overal wel wat familie wonen, (Randstad, Brabant, Limburg, Drenthe) dus kan als daar evt ook nog vragen om een nachtje te pitten en mee te eten.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:56
In het kader van een masterproef van een paar kinesetherapie-studenten (fysiotherapie-studenten in het Hollands) aan de Universiteit Gent doe ik mee aan een studie waarbij ik vandaag oa. een inspanningstest heb afgelegd en de komende 3 maanden nog wat vragenlijsten moet invullen over mijn trainingen / evt. blessures.

Voordeel is dat ik zo eens gratis een inspanningstest kon doen. Nadeel is dat ze mij de gedetailleerde resultaten pas over 3 maanden krijg (kwestie van mij gemotiveerd te houden om de vragenlijsten te blijven invullen :+). De inspanningstest ging in blokken van 3min waarbij de wattage steeds met 50W omhoog ging. Uiteindelijk de strijd moeten staken 1min in de blok van 400W.

Ik heb wel wat foto's kunnen maken van de schermen die ze me toonden met de waardes over mijn ademhaling. Lactaat-waardes, FTP etc zijn voor later.

Als iemand mij wat goeie lectuur kan aanraden over hoe ik de waardes in de foto's kan interpreteren, dan hou ik me aanbevolen!

Ventilatoir OmslagpuntV'O2 peak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 10:09
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:01:
Vanavond i.p.v. fietsen, de fietsen maar eens een goede poetsbeurt gegeven.
De racer was zo klaar, maar mijn woon-werk fiets had ik al 3-4 maand niet gepoetst.
De ketting was dan ook behoorlijk zwart uitgeslagen van het smeer. (Wax en vuil)

Ik had eerder altijd een cheap-ass chainclean apparaatje wat eigenlijk niet goed werkte, dus had ik laatst toen ik toch wat onderdelen en gereedschap nodig had de parktool chaincleaner mee besteld incl een flesje reiniger (set).

Afgelopen jaren bleef er altijd wel wat vuil achter op de ketting en tussen de schakels.
Maar na 1 behandeling met de parktool was die 98% schoon en zag eruit als nieuw!!
Doekje erover en het blinkt weer. :-)

Ik ben niet gauw enthousiast, maar dit heeft me vanavond wel even versteld doen staan.
Was een dure aankoop, maar mijn fietsen staan er weer goed bij. :-)
Zoveel beter dan deze bedoel je? https://www.ebay.com/itm/...m:mvoql-4KVEWt0t0LsXefGAQ

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eeuuhh Ja?? O-)
Ik heb geen idee, deze lijkt inderdaad hetzelfde en is stukken goedkoper, kan best zijn dat het even goed werkt.. Maar ik ga liever zelf op goede ervaringen af ipv dingen uitproberen via Ebay of Ali..
Dan betaal ik maar iets teveel..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2019 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
Ik ben al een hele tijd aan het klungelen met fietsschoentjes. Had eerst Shimano schoenen, maar deze gingen na verloop van tijd knellen bij de voorvoet. Toen op advies een bredere fietsschoen gekocht: Northwave Revolution. Knellen bleef uit, dus ik was tevreden.

Ik heb met deze schoenen/setup al eens een serieuze bikefit laten uitvoeren, en op dat moment zat alles comfortabel. Zooltje erin, wedges erbij, alles afgesteld – ik was tevreden. Echter merk ik dat ik de laatste tijd wéér last heb van het knellen bij de voorvoet.

Nu, als ik zoek op, "extra brede schoen wielrennen" of iets in die trant, kom ik voornamelijk op de merken Bont en Lake uit. Het enige nadeel van deze schoenen vind ik de abominabele prijs – 350+ voor een schoen voor de racefiets vind ik écht te veel.

Heeft iemand (met brede voorvoeten) positieve ervaringen met schoenen die niét zo achterlijk duur zijn, maar wel van prima kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik merk dat het strakker aantrekken voor er juist voor kan zorgen dat het minder knelt, dit omdat er dan geen 'bobbel' in je tong ontstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft het niet ermee te maken dat tijdens een inspanning je voeten warm worden en iets opzwellen?
Mijn schoenen zitten ook strakker na een uurtje flink fietsen dan bij het aantrekken.
Misschien na een uurtje de sluiting een tandje losser zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Smultie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:54:
Ik merk dat het strakker aantrekken voor er juist voor kan zorgen dat het minder knelt, dit omdat er dan geen 'bobbel' in je tong ontstaat.
Ik heb de afgelopen paar ritten flink gespeeld met het strakker/losser doen van de schoen. Voor losser, achter strakker en vice versa ook geprobeerd, maar ik lijk teeveel druk te houden aan de buitenkant van mijn voorvoet.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:01:
Heeft het niet ermee te maken dat tijdens een inspanning je voeten warm worden en iets opzwellen?
Mijn schoenen zitten ook strakker na een uurtje flink fietsen dan bij het aantrekken.
Misschien na een uurtje de sluiting een tandje losser zetten?
Absoluut, ik merk dan ook dat het na een tijdje heftiger wordt. Echter heb ik een keer zonder overschoentjes gefietst wanneer het buiten flink koud was, en ook toen had ik teveel druk. Ook heb ik heel vaak gespeeld met het strakker/minder strak afstellen van de schoen tijdens het fietsen, maar ook dit is tevergeefs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
CyberThijs schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:19:
In het kader van een masterproef van een paar kinesetherapie-studenten (fysiotherapie-studenten in het Hollands) aan de Universiteit Gent doe ik mee aan een studie waarbij ik vandaag oa. een inspanningstest heb afgelegd en de komende 3 maanden nog wat vragenlijsten moet invullen over mijn trainingen / evt. blessures.

Voordeel is dat ik zo eens gratis een inspanningstest kon doen. Nadeel is dat ze mij de gedetailleerde resultaten pas over 3 maanden krijg (kwestie van mij gemotiveerd te houden om de vragenlijsten te blijven invullen :+). De inspanningstest ging in blokken van 3min waarbij de wattage steeds met 50W omhoog ging. Uiteindelijk de strijd moeten staken 1min in de blok van 400W.

Ik heb wel wat foto's kunnen maken van de schermen die ze me toonden met de waardes over mijn ademhaling. Lactaat-waardes, FTP etc zijn voor later.

Als iemand mij wat goeie lectuur kan aanraden over hoe ik de waardes in de foto's kan interpreteren, dan hou ik me aanbevolen!

[Afbeelding: Ventilatoir Omslagpunt][Afbeelding: V'O2 peak]
FTP is bij de uitkomst van die test 300W (75% van 400W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:01:
Hoe vaak wax jij je ketting? Ik meestal 1 keer per week.

Bij thuiskomst even droog doekje eroverheen halen en eventueel opnieuw waxen (ligt een beetje aan de afstanden die je rijdt).

Rij nu op mijn cyclo naar werk, enige fiets waar ik olie op gebruik, wat een troep is dat! Binnenkort maar ontvetten en wax erop.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joint_me schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Hoe vaak wax jij je ketting? Ik meestal 1 keer per week.

Bij thuiskomst even droog doekje eroverheen halen en eventueel opnieuw waxen (ligt een beetje aan de afstanden die je rijdt).

Rij nu op mijn cyclo naar werk, enige fiets waar ik olie op gebruik, wat een troep is dat! Binnenkort maar ontvetten en wax erop.
Ik gebruik Boeshield T9 op beide fietsen.

Op mijn normale fiets om de 400-500km bij redelijk droog weer, bij natter weer zal dat om de 200-300km zijn.. Dit is gemiddeld om de 4 weken..
Echt schoonmaken van de ketting doe ik eens met 2-3 maanden.

Op mijn racefiets gaat er na elke rit even snel een doekje over de ketting, en druppel ik hem om de 3-4 ritten even bij (250-300km).
Dit is gemiddeld elke 2 weken.
De ketting helemaal schoonmaken doe ik om de 5-6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:07

Kluus

Gang is alles

MrAcid schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:05:
[...]

FTP is bij de uitkomst van die test 300W (75% van 400W).
Hey cool! Laatst ook zo'n test gedaan, puur als jaarlijkse checkup en FTP werd in mijn verslagje niet vermeld. Aangezien ik zelf een PM heb en dus mijn FTP regelmatig test maakte ik me daar ook niet echt druk om.

Die 75% van de inspanningstest komt inderdaad overeen met de waarden die ik zelf meet. Is hier een onderbouwde bron voor? (Ik zal zelf ook even googelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kluus schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:13:
[...]

Hey cool! Laatst ook zo'n test gedaan, puur als jaarlijkse checkup en FTP werd in mijn verslagje niet vermeld. Aangezien ik zelf een PM heb en dus mijn FTP regelmatig test maakte ik me daar ook niet echt druk om.

Die 75% van de inspanningstest komt inderdaad overeen met de waarden die ik zelf meet. Is hier een onderbouwde bron voor? (Ik zal zelf ook even googelen).
Enige wat ik zo weet is dat ze bij Zwift en TrainerRoad hetzelfde doen met hun ramp testen. Die gaan ook in blokken omhoog en pakken ook 75% van het gemiddelde van je laatste minuut.

Hier gaan ze bij TR er dieper op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
DDX schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:34:
Vorige week trouwens leuke tocht gemaakt naar Zuid Frankrijk (naar de Drome, camping waar m'n ouders staan)
Aantal hebben het al via strava gezien vermoed ik
Zondagochtend vertrokken en woensdagavond aangekomen na 4 dagen fietsen (en 's avonds lekker hotel voor eten/bed/ontbijt)
Was een mooie rit, Ardennen, vogezen en jura meegepakt voor wat klimwerk.

Totale rit:
1244 km
13607 hm
28.300 calorieën

https://www.strava.com/activities/2492996832
https://www.strava.com/activities/2495988344
https://www.strava.com/activities/2498334348
https://www.strava.com/activities/2501757411
Zet je al je routes van tevoren uit? Of zet je gewoon de "Tom Tom" aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:56
Phydomir schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Enige wat ik zo weet is dat ze bij Zwift en TrainerRoad hetzelfde doen met hun ramp testen. Die gaan ook in blokken omhoog en pakken ook 75% van het gemiddelde van je laatste minuut.

Hier gaan ze bij TR er dieper op in.
Thanks voor deze info! Zelf heb ik nog nooit TrainerRoad gebruikt (indoor fietsen is mijn ding niet), dus kende ik de ramp test nog niet. Wel zo nuttig om te weten.

Voor wie geen podcast wil bekijken, ook een geschreven versie: FTP Testing en RAMP Test info op TR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
yoekel schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Zet je al je routes van tevoren uit? Of zet je gewoon de "Tom Tom" aan?
Vantevoren route op strava gemaakt.
En beetje mooie omgevingen/klimmetjes geprobeerd mee te nemen.
Suggesties van andere mensen meegenomen over welke wegen/klimmetjes ik niet moest vergeten. (Vogezen en Jura)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 10:09
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:15:
[...]

Eeuuhh Ja?? O-)
Ik heb geen idee, deze lijkt inderdaad hetzelfde en is stukken goedkoper, kan best zijn dat het even goed werkt.. Maar ik ga liever zelf op goede ervaringen af ipv dingen uitproberen via Ebay of Ali..
Dan betaal ik maar iets teveel..
Deze is wel ietsje gammel hoor, maar als de ketting er eenmaal goed inzit dan werkt het wel. Maar ik dacht dat je bedoelde dat de parktool juist beter was dan deze chinese dingen
Maar ik geef tegenwoordig toch de voorkeur aan een missing link en een badje wasbenzine, dan kan het zand gewoon bezinken terwijl de ketting in het badje ligt en het geeft minder geklieder.
De wasbenzine giet ik na afloop terug in een glazen pot, en na enkele weken/maanden, is alles op de bodem terecht gekomen en gebruik ik de helder geworden wasbenzine opnieuw :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Deze is wel ietsje gammel hoor, maar als de ketting er eenmaal goed inzit dan werkt het wel. Maar ik dacht dat je bedoelde dat de parktool juist beter was dan deze chinese dingen
Maar ik geef tegenwoordig toch de voorkeur aan een missing link en een badje wasbenzine, dan kan het zand gewoon bezinken terwijl de ketting in het badje ligt en het geeft minder geklieder.
De wasbenzine giet ik na afloop terug in een glazen pot, en na enkele weken/maanden, is alles op de bodem terecht gekomen en gebruik ik de helder geworden wasbenzine opnieuw :)
Ieder zijn dingetje..
Ikzelf heb ook wel een quicklink, maar ff snel op de fiets schoonmaken vind ik zelf wel prettig..
Ding erop klikken, paar rondjes de ketting rond laten gaan, afspoelen en de rest van de fiets afsoppen..
Na fiets droogmaken even opnieuw invetten en klaar..
Totaal 10 minuutjes bezig ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:51

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Ieder zijn dingetje..
Ikzelf heb ook wel een quicklink, maar ff snel op de fiets schoonmaken vind ik zelf wel prettig..
Ding erop klikken, paar rondjes de ketting rond laten gaan, afspoelen en de rest van de fiets afsoppen..
Na fiets droogmaken even opnieuw invetten en klaar..
Totaal 10 minuutjes bezig ofzo.
Als het snel moet gaan, gewoon een vod met wat ontvetter op.
Als het grondiger moet, quicklink en petroleum. In waterdicht bakje, goed schudden, uurtje laten bezinken en klaar.
Petroleum wordt dan door koffiefilter gegoten terug in de originele fles. Fles gaat al flink even mee zo. Perfect helder is ze niet meer, maar ontvetten doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Alleen zou je die quick link officieel iedere keer moeten vervangen als je 'm open hebt gehad, maar volgens mij doet niemand dat... Ook nog geen zwaarwegende redenen gehoord waarom je de quick link maar 1 keer mag gebruiken. Volgens mij is er iets meer risico dat de link losschiet (bv door hobbel / kuil) als het mechanisme versleten is, maar in de praktijk merk je daar niks van.

[ Voor 25% gewijzigd door Morrar op 10-07-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 23:23
Morrar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:14:
Alleen zou je die quick link officieel iedere keer moeten vervangen als je 'm open hebt gehad, maar volgens mij doet niemand dat...
Van de KMC MissingLink sluitschakels heb je verschillende varianten: reusable en non-reusable.
http://www.kmcchain.nl/connector-road_cross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat de uiterlijke finish tijden zijn voor de Amstel Gold Race?
Ik kan wel de start tijden vinden maar niet tot hoelaat je kunt finishen..

Zelfde geld voor Limburgs Mooiste (Zuid), als ik het goed interpreteer start om 7:00 en finish uiterlijk 20:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:13:
[...]

Trainerroad Ramp test was inmiddels langsgekomen zie ik, dus daar heb je je bron. :)

Overigens (@CyberThijs) hoeft het niet precies 300 te zijn, met deze test is je FTP "75% van het wattage in de minuut met je hoogste gemiddelde wattage (Best Power 60s)". Dat zal, gezien de testopzet, nagenoeg altijd de laatste minuut zijn (zeker als je ERG-mode gebruikt). Maar als je op 30s in de minuut gestopt bent dan is het dus eerder 75% van 375W (30s 350W in de vorige interval en 30s 400W in de laatste interval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:46:

Zelfde geld voor Limburgs Mooiste (Zuid), als ik het goed interpreteer start om 7:00 en finish uiterlijk 20:00.
Als je twijfelt of je binnen de tijd kunt finishen bij een toertocht: kies lekker een kortere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:51:
[...]

Als je twijfelt of je binnen de tijd kunt finishen bij een toertocht: kies lekker een kortere afstand.
Ja daar wilde ik dus rekening mee houden.. Maar dan moet ik wel weten hoeveel tijd ik heb.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Ja daar wilde ik dus rekening mee houden.. Maar dan moet ik wel weten hoeveel tijd ik heb.. :+
Blijkbaar twijfel je, dus mijn advies is: fiets een kortere afstand.

Heb ook voor je gezocht maar ik kon het niet vinden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:38

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:46:

Ik zou me daar niet te druk over maken... Gewoon lekker fietsen en volgens mij komt dat met jou helemaal goed. Bij de JJC wordt gerekend met een gemiddelde van 20 km/h om de maximale tijd te bepalen. Als je daar boven zit zul je op tijd binnen zijn.

Eerste obstakel met AGR is ingeloot worden volgens mij kun je je daar meer zorgen over maken :).

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Wat voor afstand ben je van plan. Wat voor afstanden rijd je normaal gesproken en met voor snelheid. Of als je een Strava account hebt, link die dan even. Dan maken we een 'educated guess'.

Maar persoonlijk zou ik mij er niet te druk over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
Inperiosus schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:24:
Ik ben al een hele tijd aan het klungelen met fietsschoentjes. Had eerst Shimano schoenen, maar deze gingen na verloop van tijd knellen bij de voorvoet. Toen op advies een bredere fietsschoen gekocht: Northwave Revolution. Knellen bleef uit, dus ik was tevreden.

Ik heb met deze schoenen/setup al eens een serieuze bikefit laten uitvoeren, en op dat moment zat alles comfortabel. Zooltje erin, wedges erbij, alles afgesteld – ik was tevreden. Echter merk ik dat ik de laatste tijd wéér last heb van het knellen bij de voorvoet.

Nu, als ik zoek op, "extra brede schoen wielrennen" of iets in die trant, kom ik voornamelijk op de merken Bont en Lake uit. Het enige nadeel van deze schoenen vind ik de abominabele prijs – 350+ voor een schoen voor de racefiets vind ik écht te veel.

Heeft iemand (met brede voorvoeten) positieve ervaringen met schoenen die niét zo achterlijk duur zijn, maar wel van prima kwaliteit?
Lake is geweldig. De eigenaar (Christian) is overigens Nederlands, en staat vaak een dagje bij allerlei fietsenwinkels in Nederland. Zo kwam hij bij mij in Leiden bij Raasbikes langs, en heeft hij me de juiste schoen voor mij geadviseerd. Dat was overigens wel de CX241 van 300 piek, maar gezien al mijn problemen daarna in een klap over waren in mijn ogen iedere euro waard.
Hij vertelde mij echter ook dat de goedkopere Lakes met nylon zool nog altijd ontzettend goed zijn, misschien dat dat wat voor je kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
Je zou eens een afspraak kunnen maken bij de podotherapeut. Ze kan je voet opmeten en controleren of je fietsschoen goed past en advies geven. Eventueel zou een op maat gemaakte inlegzool nog uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:27

Ik ben hier geweest: https://www.bikeshoe4u.nl/

Paar Lake's cx 241 aanbevolen gekregen, bevallen goed. Zijn wel duur, maar ja ik heb nu eenmaal probleem voeten en nog 4 andere paren proberen om uiteindelijk toch bij deze schoenen uit te komen is ook niet goedkoop.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:26
mhr-zip schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Paar Lake's cx 241 aanbevolen gekregen, bevallen goed. Zijn wel duur, maar ja ik heb nu eenmaal probleem voeten en nog 4 andere paren proberen om uiteindelijk toch bij deze schoenen uit te komen is ook niet goedkoop.
Plus heel veel voor bikeshoe4u.
Laat je verschillende schoenen passen en laat je zelf aangeven welke goed voelen en welke niet. Prijs volgt later pas zodat je dat niet meeneemt in je “gevoel”. ;)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:50:
Vrijdag voor het eerst echt op een wielrenfiets gezet. Gelijk de Ventoux op gereden met vrienden die heel vaak fietsen. Was zo leuk dat ik nu zelf een fiets wil kopen. Als semi nerd natuurlijk ook met wat gadgets.

Ik denk aan:
- Cannondale Caad12. Gebaseerd op mini internetonderzoekje. Lijkt fiets te zijn met veel waar voor je geld. Alu frame, maar wel licht (+- 8kg). En goede reviews. Ik denk dat carbon frame pas interessant wordt in hogere prijsklasse?

Voor een beginner leek mij 105 voldoende (?).

- Garmin Edge 530: op basis van review Dcrainmaker lijkt mij dit een top apparaat, met aantal mooie nieuwe functies.
- Favero Assioma DUO: wattage meter in pedaalvorm. Als gadget nerd en data freek vind ik het wel heel cool om met wattage te gaan fietsen. Volgens mij kan Garmin dan ook V02 max beter inschatten en kun je leuker trainen.

Ik ben benieuwd of iemand nog opmerkingen / tips heeft!
Even terugkijken naar mn eerdere plannen :-).

Uiteindelijk een Canyon CF Ultimate Pro gekocht, maar wel de Edge 530 en Favero Assioma Uno.

Erg blij met m’n aankopen! Al paar rustigere ritjes samen met mn vriendin, maar gisteren voor het eerst met wat snellere mannen die mij flink pijn deden :-). Rondje hoep gereden en man man wat is het gaaf om in een treintje te rijden. In het wiel scheelt echt ZO veel. Mooi om dat ook terug te zien op de power meter. In zo’n groepje is het ook meer interval training. Op kop klein beetje stuk gaan, en dan daarna in het wiel herstellen.

Helaas reed ik na 30km m’n achterband leken werkte ons meegebrachte pompje niet |:(. Heb me dus moeten laten ophalen, maar dat is vast ook de charme van het wielrennen.

Gemiddelde van 30,1 en rondje hoep 32,4 zag ik op strava segmenten. Ik vind het in ieder geval al best hard 8).

https://strava.app.link/1GAV4speeY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 02-10 16:15

Flipmo

OMG !!

Requiem19 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:58:
[...]

Even terugkijken naar mn eerdere plannen :-).

Uiteindelijk een Canyon CF Ultimate Pro gekocht, maar wel de Edge 530 en Favero Assioma Uno.

Erg blij met m’n aankopen! Al paar rustigere ritjes samen met mn vriendin, maar gisteren voor het eerst met wat snellere mannen die mij flink pijn deden :-). Rondje hoep gereden en man man wat is het gaaf om in een treintje te rijden. In het wiel scheelt echt ZO veel. Mooi om dat ook terug te zien op de power meter. In zo’n groepje is het ook meer interval training. Op kop klein beetje stuk gaan, en dan daarna in het wiel herstellen.

Helaas reed ik na 30km m’n achterband leken werkte ons meegebrachte pompje niet |:(. Heb me dus moeten laten ophalen, maar dat is vast ook de charme van het wielrennen.

Gemiddelde van 30,1 en rondje hoep 32,4 zag ik op strava segmenten. Ik vind het in ieder geval al best hard 8).

https://strava.app.link/1GAV4speeY
in een groep scheelt het enorm ja. Je gaat zo 2 a 3km/h gemiddeld harder in een groepje met dezelfde (of zelfs minder) energie.
Balen van je lekke band, misschien werkt een co2 patroon voor je wel fijner?
Wel raar overigens, als je met een groepje was niemand je even kon helpen met de lekke band. Iedereen zou toch wel een pompje / co2 patroon bij zich moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inperiosus
Bedankt allen voor de tips!
Fanatix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 06:30:
[...]

Plus heel veel voor bikeshoe4u.
Laat je verschillende schoenen passen en laat je zelf aangeven welke goed voelen en welke niet. Prijs volgt later pas zodat je dat niet meeneemt in je “gevoel”. ;)
mhr-zip schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Bikeshoe4u had ik al eens gezien. Is voor mij wel een flink eind rijden, maar ik denk dat ik er binnenkort toch maar eens langs ga, want dit is ook geen doen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:57
MrAcid schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:11:
[...]

Blijkbaar twijfel je, dus mijn advies is: fiets een kortere afstand.

Heb ook voor je gezocht maar ik kon het niet vinden op de site.
Of fiets de Agr op een andere dag en maak er een eigen tourversie van....
Heb je ook geen last van de grote meute :X

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wisselwerking schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Wat voor afstand ben je van plan. Wat voor afstanden rijd je normaal gesproken en met voor snelheid. Of als je een Strava account hebt, link die dan even. Dan maken we een 'educated guess'.

Maar persoonlijk zou ik mij er niet te druk over maken.
Mijn motivatie wil eigenlijk altijd het maximale, maar aangezien dit in de "bergen" is ben ik bang dat die me gaat opbreken aangezien ik niet zo heel veel klim.
Al kan ik daar natuurlijk wel specifiek voor trainen in de weken ervoor.

Hier enkele ritjes:
https://www.strava.com/activities/2511702520 (met wat heuvels)
https://www.strava.com/activities/2504446220
https://www.strava.com/activities/2487941208
https://www.strava.com/activities/2439861042 (11-stedentocht) qua snelheid niet representatief want ik had een ongetraind iemand bij me |:(

Normale trainingrondjes (vlak) zijn gemiddeld 50-60km lang en haal ik meestal wel de 30km/u gemiddeld, ik rij dan solo of met een fietsmaatje zij-aan-zij..
Heb een tijdje met een club gereden en dan ligt het rond de 31 gemiddeld.
Maar ik merk dat wanneer ik richting de 100+ ga de gemiddelde snelheid wel inzakt naar 28-29.

Qua afstand denk ik dat 150-180km goed te doen zal zijn, Maar ik probeer de lat altijd hoog te leggen maar twijfel of ik genoeg tijd zal hebben voor de maximale afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2019 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Joh, met dat soort snelheden haal je het wel hoor! Op tijd starten, veel van groepjes gebruik maken op de vlakke stukken en niet te vaak/lang pauzeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dat haal je zeker! Bij de langere afstanden heb ik vaker last van mijn motivatie (dat ik het gewoon zat ben) dan dat het fysiek op is.

Mijn trainingsrondjes zijn ook van die lengte (wel vaker richting de 70) en in mijn eentje doe ik ook iets van 30 gemiddeld. En uiteraard, bij langere tochten zakt de snelheid wel in.
(behalve als de wind je helpt :) Zo haal ik vaak het voorbeeld aan van windkracht 5 in de rug na een familieweekend dat ik besloot maar terug naar huis te fietsen. 33 km/h gemiddeld :) over 150 km. Met grote dank aan de wind :) ).

In een groepje scheelt het bij mij wel wat meer dan 1 km/h, eerder richting de 3 of 4.

Groepje vrienden hebben vorig jaar de AGR 240 km gedaan en zijn ongeveer van mijn getraindheid. Ik kon helaas niet meedoen, was op vakantie. Volgend jaar zijn we het weer van plan. Ik fiets overigens nooit dit soort lange afstanden, maar weet zeker dat ik het kan en op tijd eindig... :)

Zo ga ik volgende week 200 km MTB'en (alle UHR-routes). Ook dat soort afstanden op de MTB doe ik nooit... maar altijd leuk zulke uitdagingen. Het gaat zeker zwaar worden (en saai op een gegeven moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galois schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:53:
Dat haal je zeker! Bij de langere afstanden heb ik vaker last van mijn motivatie (dat ik het gewoon zat ben) dan dat het fysiek op is.

Mijn trainingsrondjes zijn ook van die lengte (wel vaker richting de 70) en in mijn eentje doe ik ook iets van 30 gemiddeld. En uiteraard, bij langere tochten zakt de snelheid wel in.
(behalve als de wind je helpt :) Zo haal ik vaak het voorbeeld aan van windkracht 5 in de rug na een familieweekend dat ik besloot maar terug naar huis te fietsen. 33 km/h gemiddeld :) over 150 km. Met grote dank aan de wind :) ).

In een groepje scheelt het bij mij wel wat meer dan 1 km/h, eerder richting de 3 of 4.

Groepje vrienden hebben vorig jaar de AGR 240 km gedaan en zijn ongeveer van mijn getraindheid. Ik kon helaas niet meedoen, was op vakantie. Volgend jaar zijn we het weer van plan. Ik fiets overigens nooit dit soort lange afstanden, maar weet zeker dat ik het kan en op tijd eindig... :)

Zo ga ik volgende week 200 km MTB'en (alle UHR-routes). Ook dat soort afstanden op de MTB doe ik nooit... maar altijd leuk zulke uitdagingen. Het gaat zeker zwaar worden (en saai op een gegeven moment).
In een groepje op kortere afstanden scheelt het inderdaad wel meer dan 1km/u, maar mijn geringe ervaring met lange afstanden en groepjes is dat iedereen toch wat rustiger aan doet om energie beter te verdelen over de tocht..

Ik heb nog geen ervaring met de AGR of Limburgs mooiste, maar lees inderdaad dat het een vrij massale tocht is, dus in een groepje hangen moet wel lukken denk ik.

Dat was met Sallands Mooiste wel anders afgelopen week.. Daar was geen hond te bekennen op de weg, en hebben we de tocht als het ware solo uitgefietst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Remko24 ik zou mij niet te druk maken over niet op tijd finishen. Met jouw gemiddelden en training kun je makkelijk die 150km fietsen. Dat is volgens mij ook de meest gekozen afstand. Ik geloof dat daar de mooiste stukjes in zitten én ook niet on belangrijk dat je wel gemotiveerd blijft (wat @Galois terecht opmerkt).

Bij een AGR of een LM kun je ook altijd wel aanhaken bij groepjes die een vergelijkbare snelheid fietsen. Dat scheelt ook al weer een hoop energie, die je dan weer kan gebruiken bij de kllimmetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:16

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:33:
Qua afstand denk ik dat 150-180km goed te doen zal zijn, Maar ik probeer de lat altijd hoog te leggen maar twijfel of ik genoeg tijd zal hebben voor de maximale afstand.
Tenzij je als allerlaatste wilt starten haal je dat makkelijk joh. Ik heb 2 x de AGR 150 gereden, beide keren zo vroeg mogelijk gestart (6:30 of 7 u dus), niet heel veel mensen gezien trouwens. 6 uur fietsen en uurtje pauze denk ik bij elkaar. Ben je meer dan ruim op tijd terug. En als je regelmatig rondjes met 30 rijdt (solo) zul je wel meer dan 25 redden in de heuvels per uur, en dus nog minder om je druk om te maken.

De 150 vind ik de mooiste, volgens mij ga je bij de langere afstanden eerste naar 'boven' en dat is gewoon retesaai en geen mooi stukje Limburg. De 150 pakt imo al het moois van Zuid Limburg mee.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Cranzai schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:34:
Als fervent hardloper geïnteresseerd geraakt in het fietsen als alternatieve training. De afgelopen paar jaar leek het me sws al leuk te gaan fietsen.

Nu van een familielid een fiets te leen (trek one series 1.5). Al een stukje op gefietst bij het ophalen maar wil nu echt testen of het fietsen wat voor mij is.

Hebben jullie tips waarmee te beginnen? Had online een route van 60km gevonden die ik misschien wel wil proberen. Weet alleen niet of dit direct verstandig is qua afstand? (Protesterende knieën heb ik wel eens van gehoord)
Bij deze even een update, inmiddels de eigenaar van een prachtige cannondale caad 4 team saeco editie. (Gekocht op marktplaats, kennis mee gehad om de fiets te checken.) Recentelijk schijnt deze fiets voorbij gekomen te zijn in de GCN Tech show als "super nice" maar ik kan de aflevering niet vinden, dus als bij iemand een belletje rinkelt ;)

Inmiddels al een aantal ritjes gemaakt op de fiets en het is werkelijk waar een genot. Constant een glimlach van oor tot oor als ik op de fiets zit. Heb een athena crankstel 52/42 en vandaag ook maar eens het buitenblad uitgeprobeerd, dat was wel andere koek maar wel erg mooi (direct 7 km/u harder :P ) Helaas was de fiets wel errug vies geworden dus maar langs de fietsenwinkel voor mijn eerste schoonmaak items. Heb nu een eerste keer de ketting ontvet en weer ingevet, nog niet helemaal zeker of alles goed gegaan is maar voor een eerste keer wel tevreden.

Cannondale Caad 4 Saeco

Helemaal trots op dit fietsje, heb nog wat pogingen gewaagd de precieze leeftijd te identificeren maar ben er nog niet in geslaagd (vermoed rond 2000-2004). Mocht iemand het weten, hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:45
Vandaag op pad gegaan met twee nieuwe bandjes onder de racer. Afgelopen maandag zag ik bij thuiskomst een gat in de zijkant die door het canvas was, keek op de binnenband.. Heb 2 Conti GP 5000 banden besteld en vanmorgen erop gelegd. Mooie donkere band. Maar wat fietsen die banden fijn! Rollen heerlijk, weinig geluid, goed gevoel. Oude bandjes waren GP 4000 IIs en de nieuwe voelen gewoon echt stukken beter. #aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 18:27
Inperiosus schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:23:
Bedankt allen voor de tips!

[...]

[...]

Bikeshoe4u had ik al eens gezien. Is voor mij wel een flink eind rijden, maar ik denk dat ik er binnenkort toch maar eens langs ga, want dit is ook geen doen. Bedankt!
Ik ben er ook van onder Rotterdam vandaan naar toe gereden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:39
Hallo!

Ik wil graag mijn eerste race fiets gaan kopen. Ik heb een budget van 900 a 1100 in gedachte. Besloten dat ik een nieuwe ga kopen en geen 2e handse. Met mijn MTB ook gedaan en bevalt prima de keuze voor een nieuwe.

Ik heb een hele avond zitten speuren en heb nu deze twee opties in gedachte:

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-2019#reviews

https://www.canyon.com/nl...endurace-al-7.0/2176.html

Onder de ervaren mensen hier. Zou je kiezen voor de Canyon of de Sensa?

De Sensa scheelt me 150 euro ten opzichte van de Canyon. De Canyon vind ik er wel vetter uit zien.

Qua afmontage, ik zie het niet goed meer welke er uit springt... of is dit om het even? Ik zie overigens het gewicht van de Sensa niet. De Canyon is mooi licht met 8.2 KG.

Iemand die hier een duidelijke keuze zou maken, of nog beter gezegd is er een nog betere fiets te vinden in deze prijsklasse nieuw?

Tips zeer welkom :)

Oh nog 1 ding: ben 1.88 / 1.89 lang. Moet ik voor 58cm of 61cm frame gaan. Beide vallen onder mij lengte maat... :S

[ Voor 5% gewijzigd door Sleehond op 11-07-2019 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:45
Beetje lood om oud ijzer, beide fietsen zijn gelijk qua afmontage. Frame van de Canyon is wat meer endurance tov de Sensa meende ik (heb zelf ook een Canyon Endurace en ben erg blij met de ergonomie). Wel de rode kiezen, dat gele stuurlint is echt lelijk :)

Qua maat, ik ben ook die lengte en heb voor een XL gekozen, binnenbeenmaat was doorslaggevend

[ Voor 15% gewijzigd door Holk op 11-07-2019 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Juiste eerder een M, hooguit een L! Een te groot frame rijdt beroerd en is lastiger te corrigeren. Canyon is een kilo lichter. Stuurlint het makkelijkste/goedkoopste onderdeel om te vervangen op en fiets dus kies vooral de kleur van niét te vervangen onderdelen.

Verder beide goede fietsen - veel waar voor je geld! Zou persoonlijk liever op een Canyon dan op een Sensa rijden (en dat doe ik dan ook :+).

Ik ben 1,93m en rij ook op een L.

[ Voor 41% gewijzigd door MrAcid op 12-07-2019 07:11 . Reden: Maat toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:25
Voor referentie, ik ben met 1.91 voor een L gegaan en dat zit erg goed. Denk dat ik met 1.88 ook voor een L zou kiezen. XL sowieso niet, naar mijn mening. Een te grote fiets is erg vervelend.
Pagina: 1 ... 48 ... 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).