Helaas heeft mijn kettingreiniger het vanavond begeven. Het was er eentje van Asista maar ik heb altijd het gevoel gehad dat het net niet lekker werkte. De Chain Pig lijkt goed uit reviews te komen maar deze is in NL niet zomaar verkrijgbaar. Hebben jullie misschien suggesties voor een beter verkrijgbare optie?
Die van Park Tool werkt prima en is goed verkrijgbaar.JayWay schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:54:
Helaas heeft mijn kettingreiniger het vanavond begeven. Het was er eentje van Asista maar ik heb altijd het gevoel gehad dat het net niet lekker werkte. De Chain Pig lijkt goed uit reviews te komen maar deze is in NL niet zomaar verkrijgbaar. Hebben jullie misschien suggesties voor een beter verkrijgbare optie?
Ik heb wel een update voor jeStancke schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:27:
[...]
Heb jij al een update ondertussen mbt garantie wel of niet?
Voor nu is mijn fiets af met een goed stuur
Een quick-link schakel. Zo'n Quick-link tang en een klein emmertje om met kettingreiniger of o.i.d. je ketting schoon te maken. Helemaal verwijderen van je fiets scheelt een hoop gedoe met zon apparaat en viezigheid rondom je fiets enz.....JayWay schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:54:
Nu het natte winterweer weer voor de deur staat ben ik wel benieuwd hoe jullie je ketting beschermen tegen roest. Ik gebruik nu iets van 3 jaar squirt lube en dat bevalt me in de zomer erg goed, daarom heb ik vorig jaar ook de koude temperatuur versie gekocht.
Maar als ik in de winter mijn woon werk verkeer heb gedaan op bijvoorbeeld nat asfalt en ik bij thuiskomt de ketting en cassette droog maak met een doek en compressor dan zit er de volgende dag vaak toch nog een beetje roest op.
Mijn fiets staat snachts in een vrijstaande ongeisoleerde garage.
Maar als ik in de winter mijn woon werk verkeer heb gedaan op bijvoorbeeld nat asfalt en ik bij thuiskomt de ketting en cassette droog maak met een doek en compressor dan zit er de volgende dag vaak toch nog een beetje roest op.
Misschien ben je te zuinig geweest met de squirt lube? Ik doe namelijk precies hetzelfde, ik gebruik ook de racefiets in de winter.Owios schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:51:
Nu het natte winterweer weer voor de deur staat ben ik wel benieuwd hoe jullie je ketting beschermen tegen roest. Ik gebruik nu iets van 3 jaar squirt lube en dat bevalt me in de zomer erg goed, daarom heb ik vorig jaar ook de koude temperatuur versie gekocht.
Daarna even afspoelen, compressor even droogblazen en daarna droge doek en ben ik vrij royaal met de squirt.
Ik heb dezelfde ervaring. Genoeg Squirt erop, na gebruik even afspoelen als er bv. zout/pekel op de weg ligt/lag en daarna afdrogen met een doek en klaar.pier87 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:04:
[...]
Misschien ben je te zuinig geweest met de squirt lube? Ik doe namelijk precies hetzelfde, ik gebruik ook de racefiets in de winter.
Daarna even afspoelen, compressor even droogblazen en daarna droge doek en ben ik vrij royaal met de squirt.
Er zijn wel wat kettingen die wat "meer" roest-bestendig zijn, bijvoorbeeld KMC EPT kettingen:
https://www.kmcchain.com/en/series/ept
Is er iemand die me wat raad kan geven ivm het volgende?
Ik ga een nieuwe fiets kopen. Het wordt zeker een Giant TCR Advanced Pro Disc 0. Ik moet enkel de keuze nog maken tussen Di2 of Force AXS. Force AXS is 400€ duurder, maar wel inclusief powermeter. De fietsenmaker heeft navraag gedaan bij Giant, maar een powermeter 12 speed blijkt nog niet voorradig te zijn.
Iemand nog recente ervaringen met Force AXS? Ik lees 3 zaken waardoor ik meer naar Shimano neig: vaker technische defecten bij SRAM, aandrijflijn veel luidruchtiger bij SRAM en SRAM veel moeilijker af te stellen met chaindrops tot gevolg. Iemand die deze punten kan bevestigen/ontkrachten?
Het model met AXS is direct leverbaar. Di2 zou week 51 geleverd worden.
Ik ga een nieuwe fiets kopen. Het wordt zeker een Giant TCR Advanced Pro Disc 0. Ik moet enkel de keuze nog maken tussen Di2 of Force AXS. Force AXS is 400€ duurder, maar wel inclusief powermeter. De fietsenmaker heeft navraag gedaan bij Giant, maar een powermeter 12 speed blijkt nog niet voorradig te zijn.
Iemand nog recente ervaringen met Force AXS? Ik lees 3 zaken waardoor ik meer naar Shimano neig: vaker technische defecten bij SRAM, aandrijflijn veel luidruchtiger bij SRAM en SRAM veel moeilijker af te stellen met chaindrops tot gevolg. Iemand die deze punten kan bevestigen/ontkrachten?
Waar lees je dat? Want ik lees dat eigenlijk nergens. SRAM is niet moeilijker af te stellen, je kunt zelfs een tooltje gebruiken waarmee je de B-Gap heel precies goed kunt instellen. Fine-tuning van de versnelling is bij SRAM netjes geregeld in de App, simpelweg in 30 stapjes in te stellen, das écht niet lastig.Drossie schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:24:
Ik lees 3 zaken waardoor ik meer naar Shimano neig: vaker technische defecten bij SRAM, aandrijflijn veel luidruchtiger bij SRAM en SRAM veel moeilijker af te stellen met chaindrops tot gevolg. Iemand die deze punten kan bevestigen/ontkrachten?
Je zegt Di2, is dat Ultegra Di2 of 105 Di2 ? Het grootste voordeel van Shimano Ultegra Di2 is m.i. de extra knopjes op de hoods die je bv. kan gebruiken om door je Garmin-schermpjes te scrollen. Ik vind het schakel-systeem van SRAM daarentegen weer intuitiever (links up, rechts down, tegelijk voorblad wisselen).
Bij SRAM kun je ook reserve-onderdelen bestellen voor veel kleine onderdeeltjes, terwijl je bij Shimano dan meteen een compleet nieuw onderdeel moet kopen.
Beetje laat, maar ik heb zo'n ding aan mijn zadel hangen. Een GoPro zadel mount incl gopro garmin adapter.Mistraller schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:42:
[...]
Je gelooft het of niet, maar ik ben wel op dit gebied aan het zoek naar iets![]()
Als ik mijn spatbord gebruik kan de radar niet meer aan de zadelpen. Dus nu vroeg ik me af of er een garmin mount is die je met een clipje aan je zadeltasje kan hangen![]()
Nu doe ik hem in mijn jersey maar da's ook niet handig, ik heb niet voor niets een (gesoigneerde, want zwart) zadeltas.
Als je een zadeltasje hebt kan je een GoPro verleng armpje ertussen doen
Ik heb sinds kort voor het eerst hydraulische remmen op een racefiets. Als ik mijn handen op de remgrepen heb, heb ik mijn duim eroverheen, wijs en middelvinger op de rem en ringvinger en pink onder de rem. Zo heb ik stevig beet en kan stevig knijpen in de remmen.
Maar: met de hydraulische remmen moet ik de greep (recente shimano 105) zover inknijpen dat mijn vingers onder de remhendel klem komen te zitten en rem ik dus niet goed. Alle vingers op de remhendel voelt niet stevig.
Toen ik de fiets kocht heb ik meteen gevraagd of ze de remmen wat strakker konden zetten, dus ze hebben er nog een keer naar gekeken.
Is dit normaal, of kan het strakker door wat olie bij te vullen?
Maar: met de hydraulische remmen moet ik de greep (recente shimano 105) zover inknijpen dat mijn vingers onder de remhendel klem komen te zitten en rem ik dus niet goed. Alle vingers op de remhendel voelt niet stevig.
Toen ik de fiets kocht heb ik meteen gevraagd of ze de remmen wat strakker konden zetten, dus ze hebben er nog een keer naar gekeken.
Is dit normaal, of kan het strakker door wat olie bij te vullen?
Misschien helpt dit filmpje:apt schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:41:
keer bleeden kan geen kwaad als ik de situatie zo lees. Staan veel filmpjes op Youtube. Ik heb het zelf ook recentelijk gedaan goed kit kopen en rustig te werk gaan heeft me dik uur gekost 1e keer maar resultaat is erg goed. ook dingen al caliper centreren etc leer je allemaal bij.
Ik voor MTB gedaan met dot 5.1 SRAM Shimano gebruikt meestal mineral oil
Ik voor MTB gedaan met dot 5.1 SRAM Shimano gebruikt meestal mineral oil
The Sartorialist
Helaas heeft de 105 geen Free Stroke adjustment en als ik het probleem zo lees heeft het niet zozeer te maken met Reach Adjustment.matthijsln schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:59:
[...]
Misschien helpt dit filmpje:
[YouTube: Free stroke and reach adjustment on Shimano road disc brakes How-to]
Ik denk dat je meer baat hebt bij een keer (goed) bleeden (en evt. bijvullen). Ik zou ook even controleren dat als je vaak "lafjes er tegenaan loop te remmen" om even 5-10X de remmen stevig in te drukken om te bevestigen dat de automatic pad-adjustment goed werkt. De zuiger schuift vaak niet 'verder' over de seal-ring als je maar wat lafjes remt ipv. stevig te remmen.
3x onzin.Drossie schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:24:
Is er iemand die me wat raad kan geven ivm het volgende?
Ik krijg mijn sram voorderrie makkelijker afgesteld dan een Shimano voorderrie. 0 chaindrop tot nu toe. Met Shimano voorheen ook niet overigens. Wel vaak anderen gezien die dat hadden en die trapten bijna allemaal achteruit bij een kruispunt terwijl de ketting wissel van groot naar klein nog niet afgerond was. User error dus.
Qua geluid. Ik heb 2 sram fietsen in verschillende samenstellingen (1x en 2x) en beide zijn stil.
Powermeter op een asymmetrisch 4 arm Shimano crankstel was altijd en blijft problematisch qua correcte waardes (powermeter rechts).
Nadeel van Force zijn de grote shifters. Ik heb bewust voor Rival gekozen hierom. Nou is dat lastig bij een kant en klare fiets waar alles Force is vanuit de fabriek. Force zou ook zwaarder zijn dan Ultegra (dacht ik). En je mist de knopjes bovenop de hoods. Ik mis dat niet, maar iemand anders wellicht wel.
Week 51 zeg je. Dat is al over 4 weken. Daar hoef je dus je keus niet van af te laten hangen.
MatthijsIn Dank voor het filmpje, ik had dit nog niet gevonden. Ik had tutorials over het bleeden zitten kijken, maar dat heeft de fietsenmaker net gedaan. Ik had nog niet bedacht dat er eventueel schroefjes in zouden zitten.
Maar zoals joker1977 schrijft, ik zie geen free stroke adjustment schroefjes.
Ik ga zeker de spullen aanschaffen om remmen te bleeden, maar nu zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn. Dat is gebeurt voor ik de fiets kocht en daarna op mijn verzoek nog een keer nagelopen.
Ik ga nog eens verder zoeken naar mogelijkheden voor reach adjustment en free stroke voor de R7020. Ik weet nu tenminste op welke termen ik moet zoeken.
Edit: nog wat specifieker een reactie op Joker1977: bij hard inknijpen krijg ik de remgreep tegen het stuur. Het maximum haal ik dus ook niet zonder mijn vingers ertussen. Als ik je goed begrijp moet ik toch gaan bleeden bijvullen.
Maar zoals joker1977 schrijft, ik zie geen free stroke adjustment schroefjes.
Ik ga zeker de spullen aanschaffen om remmen te bleeden, maar nu zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn. Dat is gebeurt voor ik de fiets kocht en daarna op mijn verzoek nog een keer nagelopen.
Ik ga nog eens verder zoeken naar mogelijkheden voor reach adjustment en free stroke voor de R7020. Ik weet nu tenminste op welke termen ik moet zoeken.
Edit: nog wat specifieker een reactie op Joker1977: bij hard inknijpen krijg ik de remgreep tegen het stuur. Het maximum haal ik dus ook niet zonder mijn vingers ertussen. Als ik je goed begrijp moet ik toch gaan bleeden bijvullen.
[ Voor 15% gewijzigd door apt op 21-11-2022 14:21 ]
Dit is niet okee; zo hoort een fietsenmaker een fiets niet af te leveren, de remhandle mag de bar niet raken bij maximaal remmen.apt schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:17:
... bij hard inknijpen krijg ik de remgreep tegen het stuur. Het maximum haal ik dus ook niet zonder mijn vingers ertussen.
Ik heb dit ook eens gehad, maar toen waren wel mijn blokken volledig afgesleten
Ik heb overigens ook een 105 afgemonteerde fiets model 2020; Shifters ST-R7000.
NB: Shimano gebruikt ALTIJD minerale olie, in alle disciplines.
Op mijn fiets zitten van die "brakeline couplers", volgens mij vooral om de assemblage blij te maken, want ik meen dat de calipers en shifters al gevuld aangeleverd worden, en dan hoeven ze alleen de kabels te koppelen. Volgens mij levert dat dan toch een beetje lucht in de leiding op (en ook te lange remleidingen
Een zgn mini-bleed zou mogelijk voldoende moeten zijn; filmpjes te over maar komt ongeveer neer op:
- Bleedscrew losdraaien op de shifter
- bleedcup erop draaien
- vullen met olie
- remmenremmenremmen en naar de bubbeltjes kijken (je zou nu verschil moeten gaan merken)
- stopje in de cup steken en cup verwijderen
- bleedscrew terug erin (check of het afdekringetje goed zit; en vast is vast!)
- klaar
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik vraag me dan altijd af; ben ik nu de enige die dit soort dingen gebeurt? Waarom zit er zo’n ielig schroefje in als die vaak (nu al na 2500km) los moet? Waarom kan ik niet makkelijk een onderdelenlijst van de remklauw vinden zodat ik een juist schroefje erbij kan zoeken? …zucht…
Edit: nou, het juiste schroefje met borgpen is te bestellen…als je in de VS woont… ik ben dus op zoek naar zoiets. Iemand een tip voor een plek waar ik die kan zoeken?
[ Voor 15% gewijzigd door SirLenncelot op 21-11-2022 21:56 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Chaindrop aan de binnenkant komt in hele specifieke gevallen voor en zou je bijna user error kunnen noemen. Deze zomer met een vriend in de Alpen gereden (hij Force en ik Red) en allebei hadden wij bij een lage cadans bergop dat de ketting er af en toe af viel wanneer wij achter op het derde kransje van boven zaten en dan toch naar het binnenblad wilde. De hoek van de ketting icm met kracht wordt dan denk ik net te groot.ElGreco schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:17:
Ik krijg mijn sram voorderrie makkelijker afgesteld dan een Shimano voorderrie. 0 chaindrop tot nu toe. Met Shimano voorheen ook niet overigens. Wel vaak anderen gezien die dat hadden en die trapten bijna allemaal achteruit bij een kruispunt terwijl de ketting wissel van groot naar klein nog niet afgerond was. User error dus.
Verder echt een top systeem, met heldere bediening en een accu die je kan wisselen tussen voor en achter. Dus nooit meer ploeteren zoals Laurens ten Dam de laatste tijd vaak in zijn podcast bespreekt in een vast verzet. Volgens mij zijn Red en Ultegra 12s nu even zwaar en is Force wat zwaarder. Maar scheelt ook de wereld uiteindelijk niet.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Schakelen onder hoge druk en zeker voorin is sowieso geen best practice. Je maakt dan alles kapot. De casette krijgt een optater, je body, de internals van je body en voorin ook je kettingbladen.Fisico schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:23:
[...]
Chaindrop aan de binnenkant komt in hele specifieke gevallen voor en zou je bijna user error kunnen noemen. Deze zomer met een vriend in de Alpen gereden (hij Force en ik Red) en allebei hadden wij bij een lage cadans bergop dat de ketting er af en toe af viel wanneer wij achter op het derde kransje van boven zaten en dan toch naar het binnenblad wilde. De hoek van de ketting icm met kracht wordt dan denk ik net te groot.
Verder echt een top systeem, met heldere bediening en een accu die je kan wisselen tussen voor en achter. Dus nooit meer ploeteren zoals Laurens ten Dam de laatste tijd vaak in zijn podcast bespreekt in een vast verzet. Volgens mij zijn Red en Ultegra 12s nu even zwaar en is Force wat zwaarder. Maar scheelt ook de wereld uiteindelijk niet.
Dat zou de laatste stuk "user error" kunnen zijn.
@ElGreco Klopt, alleen soms is het toch iets steiler dan je van te voren dacht of had je in het stukje naar beneden toch naar groot voor geschakeld en was er toch een hupje omhoog nog. Dus wat ik zei: dit zou je een user error ipv een systeem error kunnen noemen. Ik denk wel dat veel van de chaindrop klachten daar ontstaan, bij het onder extreme hoeken van de ketting toch schakelen.
Ik denk dat je hier je schroef met borgpen wel tussen kunt vinden:SirLenncelot schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:35:
dacht ik even snel de remblokjes te vervangen van de (mechanische) schijfremmen. Ik was al redelijk gefrustreerd over het hele verhaal maar draai ik ook nog eens bij beide blokken de schroef dol. Klein k*t schroefje dat je verder ook niet te pakken krijgt. Morgen maar eens met het uitboor setje proberen.
Ik vraag me dan altijd af; ben ik nu de enige die dit soort dingen gebeurt? Waarom zit er zo’n ielig schroefje in als die vaak (nu al na 2500km) los moet? Waarom kan ik niet makkelijk een onderdelenlijst van de remklauw vinden zodat ik een juist schroefje erbij kan zoeken? …zucht…
Edit: nou, het juiste schroefje met borgpen is te bestellen…als je in de VS woont… ik ben dus op zoek naar zoiets. Iemand een tip voor een plek waar ik die kan zoeken?
https://www.mtb-brakepads.nl/toebehoren/nuts-and-bolts/
Monteer je het wel met een beetje vet om te voorkomen dat het vast gaat zitten?
In rij nu paar maand Force ipv 105 mech en aantal chain drops is niet meer op 1 hand te tellen. Ik heb nu de optie uitgezet dat hij achter compenseerd als ik voor schakel en sinds ik dat heb aangepast, heb ik geen drop gehad (maar afgelopen week veel binnen gereden dus nog geen 100% uitsluitsel).
Ik heb overigens netjes al die filmpjes gevolgd mbt het afstellen en dit lijkt allemaal goed te staan.
Als je gaat googlen op chain drop force kom je ook gewoon echt heel veel lui tegen die dit ook ervaren. Dus deze verhalen zijn echt niet uit de lucht gegrepen.
Mbt het geluid geeft Sram zelfs ook aan dat er aantal zaken meespelen:
"
USE WET LUBE
SRAM AXS chains come from the factory with a very light oil installed, but when it comes time to ride, we recommend applying the wet lube of your choice. Wet lube is the quietest lube option, lasts a long time, and contributes to drivetrain durability.
LET THE CASSETTE BREAK IN
The black finish on our XG-1270 cassettes is hard-wearing and looks fantastic. But it does need a little break in period to run optimally. Ride your cassette for a few hundred kilometers to allow the chain and cassette to break in together and cassette noise will disappear."
Mijn eerste ervaring met Sram is dus niet echt heel positief.
Ik heb overigens netjes al die filmpjes gevolgd mbt het afstellen en dit lijkt allemaal goed te staan.
Als je gaat googlen op chain drop force kom je ook gewoon echt heel veel lui tegen die dit ook ervaren. Dus deze verhalen zijn echt niet uit de lucht gegrepen.
"
USE WET LUBE
SRAM AXS chains come from the factory with a very light oil installed, but when it comes time to ride, we recommend applying the wet lube of your choice. Wet lube is the quietest lube option, lasts a long time, and contributes to drivetrain durability.
The black finish on our XG-1270 cassettes is hard-wearing and looks fantastic. But it does need a little break in period to run optimally. Ride your cassette for a few hundred kilometers to allow the chain and cassette to break in together and cassette noise will disappear."
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Je bent zeker niet de enige. Is mij ook gebeurd. De nieuwste versie van Shimano heeft nu een inbusschroef ipv zo’n waardeloze sleufkop.SirLenncelot schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:35:
dacht ik even snel de remblokjes te vervangen van de (mechanische) schijfremmen. Ik was al redelijk gefrustreerd over het hele verhaal maar draai ik ook nog eens bij beide blokken de schroef dol. Klein k*t schroefje dat je verder ook niet te pakken krijgt. Morgen maar eens met het uitboor setje proberen.
Je kan ook gewoon een borgpen gebruiken ipv een schroef. Werkt ook prima en je kan het niet kapot draaien.
Het enige wat mis is met het systeem is dat het super gevoelig is voor 100% correcte installatie (voorderrie). Als dat goed gedaan is zijn de problemen veelal weg. Het probleem is alleen dat het heel erg nauw luistert, het moet perfect uitgelijnd zijn. Dat kan betekenen dat je soms even wat langer en rustiger de tijd voor moet nemen.Michaelg schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:35:
In rij nu paar maand Force ipv 105 mech en aantal chain drops is niet meer op 1 hand te tellen. Ik heb nu de optie uitgezet dat hij achter compenseerd als ik voor schakel en sinds ik dat heb aangepast, heb ik geen drop gehad (maar afgelopen week veel binnen gereden dus nog geen 100% uitsluitsel).
"
USE WET LUBE
Komoottinusterror schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:44:
Route aan het plannen om een enkele rit vanuit mijn woonplaats naar Welsum te fietsen. Ik maak gebruik van de garmin connect. Zie dit! iemand een beter alternatief om routes te plannen? Hij maakt er gelijk een mini vakantie van. Niet de bedoeling overigens!
[Afbeelding]
RideWithGPS
brouter.be
judise.nl
knooppunten route van de fietsersbond
Zoiets als in: Mistraller in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" ??SirLenncelot schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:35:
Boutjes had ik hier gehaald (niet origineel overigens)
https://www.mtb-brakepads...gpen-m4x27-shimano-magura
Maar ik weet niet of je exact dezelfde nodig hebt want je link is stuk.
---------------
Voldoet zo te zien perfect aan de instructie: Van A naar B in een enkele rittinusterror schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:44:
Route aan het plannen om een enkele rit vanuit mijn woonplaats naar Welsum te fietsen. Ik maak gebruik van de garmin connect. Zie dit! iemand een beter alternatief om routes te plannen? Hij maakt er gelijk een mini vakantie van. Niet de bedoeling overigens!
[Afbeelding]
Garmin vind ik hopeloos om een route mee te maken, ik zou gewoon Komoot pakken. Die creëert ook zelf wat, maar is een heel stuk gebruiksvriendelijker op bij te sturen. En anders Judise of brouter oid.
-edit-
Spuit 11, er was nog een tabblad
If you can see, look. If you can look, observe
Met betrekking tot de hele SRAM discussie, wat ik begrepen heb van mijn LBS (maar zelf heb ik alleen ervaring met Di2) is dat hij het ook prettiger vond om Di2 af te stellen. Volgens mij heeft dat ermee te maken dat Di2 de autotrim functie heeft en SRAM niet(?) waardoor die een ruimere kooi in de voorderrie heeft die lastiger af te stellen is. Het ontbreken van autotrim zou ook het meer geluid kunnen verklaren.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee hoor, alleen Di2 is wel erg makkelijk af te stellen, dat is alles wat ik er van weet
.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee hoor, alleen Di2 is wel erg makkelijk af te stellen, dat is alles wat ik er van weet
De fijnafstelling is naar mijn idee makkelijker bij shimano, in aanpas mode zetten. (door knop op junction box) en dan met shifters kan je achterderailleur bijstellen in stapjes.
Bij sram kan het ook maar doe je dit met knopjes aan binnenkant van je shifters.
Die knopjes zijn wat lastiger te bedienen als je aan het fietsen bent.
Al denk ik dat het bij de 12 speed weer onhandiger is bij shimano omdat die button op je achterderailleur zit ?
Bij sram kan het ook maar doe je dit met knopjes aan binnenkant van je shifters.
Al denk ik dat het bij de 12 speed weer onhandiger is bij shimano omdat die button op je achterderailleur zit ?
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 22-11-2022 11:07 ]
Hier dan weer het tegenovergestelde. Afgelopen jaar voor het eerst een fiets met SRAM Force etap axs gehad en heel tevreden. Ook 0x een chaindrop gehad in ~4500km.Michaelg schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:35:
Lastig te zeggen dus waar het precies aan ligt.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Of je koppelt de functie van het knopje op de derrie naar 1 van de buttons bovenop de shifterDDX schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
De fijnafstelling is naar mijn idee makkelijker bij shimano, in aanpas mode zetten. (door knop op junction box) en dan met shifters kan je achterderailleur bijstellen in stapjes.
Ik gebruik zelf altijd strava. Heeft mij al vaak genoeg verrast met mooie ritjes. Moet je wel premium hebben.tinusterror schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:44:
[Afbeelding]
---------------
Weet niet of dat kan. (en echt handig is dat normaal ook niet aangezien die buttons wel handig zijn voor wisselen pagina's)loyske schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:10:
[...]
Of je koppelt de functie van het knopje op de derrie naar 1 van de buttons bovenop de shifter
Persoonlijk keus trouwens di2 of etap/axs : di2
shifters zijn wat minder lomp en buttons boven de shifters dus.
(heb 2 fietsen met axs, 4 met di2)
Het kanDDX schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:39:
[...]
Weet niet of dat kan. (en echt handig is dat normaal ook niet aangezien die buttons wel handig zijn voor wisselen pagina's)
Persoonlijk keus trouwens di2 of etap/axs : di2
shifters zijn wat minder lomp en buttons boven de shifters dus.
(heb 2 fietsen met axs, 4 met di2)
Kan handig zijn als je wil afstellen tijdens het fietsen. Daarna knop weer toewijzen aan je Garmin etc.
Yep! Dat is de "function" functie
.
Dat kan overigens alleen op 12-speed Di2... bij 11-speed kan je niet knoppen de "function" functie toewijzen.
Dat kan overigens alleen op 12-speed Di2... bij 11-speed kan je niet knoppen de "function" functie toewijzen.
Nobrainer: Komoot.tinusterror schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:44:
[Afbeelding]
Nice dat dat kan! Bij 11 speed di2 is de echte function knop meestal bereikbaar en zichtbaar tijdens het fietsen dus daar niet echt nodig. Behalve als je een tarmac sl7 ofzo hebt met dat ding “mooi weggewerkt” achter op je zadelpen.. Ook weer een mooi voorbeeld van “form over function”.Salteh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:49:
Yep! Dat is de "function" functie.
Met AXS is het in de app mogelijk bij SRAM, dat is nóg makkelijker .Kun je achter de fiets staan en op je touchscreen tikkie links, tikkie rechts doen terwijl je precies kan zien wat de derailleur doet...DDX schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
Kan bij shimano volgens mij ook, al doe ik het 'altijd' (eigenlijk nooit nodig) rijdend.joker1977 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:22:
[...]
Met AXS is het in de app mogelijk bij SRAM, dat is nóg makkelijker .Kun je achter de fiets staan en op je touchscreen tikkie links, tikkie rechts doen terwijl je precies kan zien wat de derailleur doet...
Gisteren hetzelfde probleem gehad...SirLenncelot schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:35:
Met geen mogelijkheid los te krijgen. Uitboren dan maar... Je raadt het nooit: boor breekt af
Dan maar met brute kracht de pen loskloppen met behulp van een hamer en spijker
Geen schroefdraad meer in de remklauw, dan maar met een splitpen opgelost.
Klusje van 5 minuten heeft uiteindelijk anderhalf uur geduurd
ik kan jullie allemaal het volgende aanraden: https://dynamicbikecare.com/product/assembly-paste-pro/CedricD schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:17:
[...]
Gisteren hetzelfde probleem gehad...
Met geen mogelijkheid los te krijgen. Uitboren dan maar... Je raadt het nooit: boor breekt af.
Dan maar met brute kracht de pen loskloppen met behulp van een hamer en spijker.
Geen schroefdraad meer in de remklauw, dan maar met een splitpen opgelost.
Klusje van 5 minuten heeft uiteindelijk anderhalf uur geduurd
Nee, ben inderdaad wat teleurgesteld in de service...Mistraller schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:26:
[...]
Dit is niet okee; zo hoort een fietsenmaker een fiets niet af te leveren, de remhandle mag de bar niet raken bij maximaal remmen.
Ik heb dit ook eens gehad, maar toen waren wel mijn blokken volledig afgesletenEn toen heb ik wel een bleed gedaan na de blokkenwissel.
Ik heb overigens ook een 105 afgemonteerde fiets model 2020; Shifters ST-R7000.
NB: Shimano gebruikt ALTIJD minerale olie, in alle disciplines.
Op mijn fiets zitten van die "brakeline couplers", volgens mij vooral om de assemblage blij te maken, want ik meen dat de calipers en shifters al gevuld aangeleverd worden, en dan hoeven ze alleen de kabels te koppelen. Volgens mij levert dat dan toch een beetje lucht in de leiding op (en ook te lange remleidingen)
Een zgn mini-bleed zou mogelijk voldoende moeten zijn; filmpjes te over maar komt ongeveer neer op:
- Bleedscrew losdraaien op de shifter
- bleedcup erop draaien
- vullen met olie
- remmenremmenremmen en naar de bubbeltjes kijken (je zou nu verschil moeten gaan merken)
- stopje in de cup steken en cup verwijderen
- bleedscrew terug erin (check of het afdekringetje goed zit; en vast is vast!)
- klaar
Die 7000 is met kabel dacht ik te zien. Dan lukt het me net om de oplossing te bedenken: kabel iets korter maken. Gewoon een stukje uit het midden knippen en weer aan elkaar solderen.
Ik ben bang dat ik inderdaad een bleedsetje moet gaan bestellen.
Ik dacht aan een budget setje van decathlon.
Daar lag het niet aan, achterste pin had ik de dag ervoor nog los om even te controleren welke blokjes erin zaten. De schroeven zijn gewoon slechte kwaliteit.tinusterror schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:25:
[...]
ik kan jullie allemaal het volgende aanraden: https://dynamicbikecare.com/product/assembly-paste-pro/
![]()
![]()
![]()
Met een borgpen vind ik een goede suggestie die hiervoor gedaan werd. Dat ga ik ook gebruiken.
Nee ik heb ook hydraulisch hoor. Ik mag hopen dat jij een remkabel niet zo behandelt, dan mag je nooit achter mij fietsenapt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:33:
[...]
Nee, ben inderdaad wat teleurgesteld in de service...
Die 7000 is met kabel dacht ik te zien. Dan lukt het me net om de oplossing te bedenken: kabel iets korter maken. Gewoon een stukje uit het midden knippen en weer aan elkaar solderen.
Ik ben bang dat ik inderdaad een bleedsetje moet gaan bestellen.
Ik dacht aan een budget setje van decathlon.
Een kabeltje inkorten doe je normaliter met stelschroeven en als die aan de max zitten aan de remhoef.
Die EZmtb tools heb ik ook maar dan een uitgebreider setje en direct bij AliExpress. Voor een minibleed heb je alleen een cupje en een stop nodig overigens. Ik heb zelf wel originele shimano olie gekocht. Het zijn toch je remmen
---------------
Montagevet is natuurlijk altijd juist hiervoor maar die boutjes zitten af fabriek vaak al te strak.SirLenncelot schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:00:
[...]
Daar lag het niet aan, achterste pin had ik de dag ervoor nog los om even te controleren welke blokjes erin zaten. De schroeven zijn gewoon slechte kwaliteit.
Met een borgpen vind ik een goede suggestie die hiervoor gedaan werd. Dat ga ik ook gebruiken.
1Nm is er even overeen blazen of aaien.
Ik heb bij mijn MTB de indruk dat een splitpen ietsje losser zit trouwens, dus ik vind een boutje zelf toch wel netter.
---------------
@Michaelg Bij automatisch schakelen voor als achter te groot of klein gaat is de ketting er bij mij ook nooit afgevallen. Alleen dat vond ik nogal irritant fietsen, schakelen naar binnenblad op 100 meter van de top of toch naar buitenblad terwijl het vlak daarna weer omhoog gaat. Ik kan me voorstellen dat de compensatie teveel vraagt van de kettingspanning in de extreme hoeken. Ik heb inmiddels op de Wahoo in beeld op welk verzet ik zit als ik ga klimmen en sinds in bijtijds schakel (uiterlijk vierde van boven) valt de ketting er niet meer af.
Het systeem is na bijna 5000 km nog steeds geluidloos en ketting slijtage is echt minimaal.
Het systeem is na bijna 5000 km nog steeds geluidloos en ketting slijtage is echt minimaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Fisico op 22-11-2022 18:19 ]
Met een nieuwe (minder botte) knijptang uiteindelijk gelukt. Ik probeer het nu eerst met een borgpen. Eens ervaren hoe het gaat.
Oef, gisteren toch een moment van zwakte gehad tov de blackfriday deals en bezweken onder peer-pressure thanks afdeling Groningen, al maakte ik het jullie ook niet heel moeilijk
.
In eerste instantie wilde ik een koplampje bestellen voor de woonwerk-fiets, deze zou ik dan ook mooi op de racer kunnen gebruiken. Lezyne 1300xxl it is!
Maar goed, wat voor achterlampje moet er dan bij voor op de racer...
Eigenlijk wil ik een varia...
Tja, als die dan €134 is bij Amazon, dan weet je het wel...
Lang verhaal kort, er zijn twee hele mooie pakketjes onderweg, keep you posted!
In eerste instantie wilde ik een koplampje bestellen voor de woonwerk-fiets, deze zou ik dan ook mooi op de racer kunnen gebruiken. Lezyne 1300xxl it is!
Maar goed, wat voor achterlampje moet er dan bij voor op de racer...
Eigenlijk wil ik een varia...
Tja, als die dan €134 is bij Amazon, dan weet je het wel...
Nu heb je ook geen excuus meer om niet gewoon een paar uur in het donker te knallen deze winter.Cranzai schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:48:
Oef, gisteren toch een moment van zwakte gehad tov de blackfriday deals en bezweken onder peer-pressure thanks afdeling Groningen, al maakte ik het jullie ook niet heel moeilijk.
Maar goed, wat voor achterlampje moet er dan bij voor op de racer...![]()
Eigenlijk wil ik een varia...![]()
Tja, als die dan €134 is bij Amazon, dan weet je het wel...![]()
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Canyon heeft momenteel een Black Friday sale met mooie kortingen op sommige modellen; en ik meen er wat conclusies te kunnen uit trekken:
De Endurace SLX krijgt binnenkort een update. De instap Endurace CF en AL kregen in januari 2022 een update, de CF SL en CF SLX zijn al serieus verouderd. (ik vraag me bv. af of er geen gaatjes zitten in het SLX frame voor de versnellingskabels, terwijl de groep die erop zit nu al draadloos schakelt)
De Precede:ON krijgt een update. De modellen voor de mannen zijn grotendeels uitverkocht, en de modellen van de vrouwen (step-through) staan nu met hele grote kortingen
De Grand Canyon (MTB) is end-of-life en willen ze ook de stock buiten (alles is in voorraad en meteen beschikbaar)
De Endurace SLX krijgt binnenkort een update. De instap Endurace CF en AL kregen in januari 2022 een update, de CF SL en CF SLX zijn al serieus verouderd. (ik vraag me bv. af of er geen gaatjes zitten in het SLX frame voor de versnellingskabels, terwijl de groep die erop zit nu al draadloos schakelt)
De Precede:ON krijgt een update. De modellen voor de mannen zijn grotendeels uitverkocht, en de modellen van de vrouwen (step-through) staan nu met hele grote kortingen
De Grand Canyon (MTB) is end-of-life en willen ze ook de stock buiten (alles is in voorraad en meteen beschikbaar)
Een aantal mensen kwam afgelopen week met tips op mijn vraag of ik inderdaad moest gaan bleeden om het probleem van slappe remmen (shimano 105 hydraulisch) op te lossen. Er bleken inderdaad een adjustement schroefjes te zitten helaas.joker1977 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:03:
[...]
Helaas heeft de 105 geen Free Stroke adjustment en als ik het probleem zo lees heeft het niet zozeer te maken met Reach Adjustment.
Ik denk dat je meer baat hebt bij een keer (goed) bleeden (en evt. bijvullen). Ik zou ook even controleren dat als je vaak "lafjes er tegenaan loop te remmen" om even 5-10X de remmen stevig in te drukken om te bevestigen dat de automatic pad-adjustment goed werkt. De zuiger schuift vaak niet 'verder' over de seal-ring als je maar wat lafjes remt ipv. stevig te remmen.
Ik heb de bleekkit inmiddels binnen en ben aan de slag gegaan na nog een paar YouTube filmpjes. Op zich ging dat best, ik heb er best nog wat bellen uit getrokken. Paar keer de vloeistof gecirculeerd en steeds gewacht tot de belletjes eruit waren, geklopt en gedaan etc... wat een geduld klusje...
De remmen zijn ook merkbaar beter, ik krijg ze niet meer tegen het stuur. Maar eerlijk gezegd valt het me alsnog tegen. Ik vind het nog teveel 'dood bereik' voordat ze gaan remmen. Ik was gewend aan een dura ace set (7900) met velgremmen. Die heb ik altijd lekker strak staan.
Ik vraag me af of het mogelijk is de remmen echt strak te krijgen. Ik vind ze nog redelijk sponzig in vergelijking met mijn referentie.
Ik zat filmpjes te bekijken waarin gesteld wordt dat 105 net zo goed zou zijn als de hogere groepen maar dan zwaarder. Wat dit betreft dus niet.
Ervan uitgaande dat ze nu goed ontlucht zijn: zou dit alleen op te lossen zijn met Ultegra grepen die wel adjustement screws hebben?
Die fout heb ik ook ooit gemaaktapt schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:59:
[...]
......Ik vind het nog teveel 'dood bereik' voordat ze gaan remmen. Ik was gewend aan een dura ace set (7900) met velgremmen. Die heb ik altijd lekker strak staan....
Nou ja, het probleem is dat ik eerst mijn vingers onder de rem vandaan moet halen voordat ik fatsoenlijk kan remmen. Dat vind ik onwenselijk voor wanneer ik onverwacht moet remmen.
In NL heb ik meestal pink en ringvinger onder de remgreep, wijs- en middelvinger op de remgreep en duim over de bovenkant van de rem. Als is harder wil kunnen remmen in de bergen heb ik alleen de pink eronder.
Continue alle vingers op de greep en de duimbovenlangs voelt minder stevig. Ik ga toch eens opletten hoe anderen het doen (hoe het hoort).
In NL heb ik meestal pink en ringvinger onder de remgreep, wijs- en middelvinger op de remgreep en duim over de bovenkant van de rem. Als is harder wil kunnen remmen in de bergen heb ik alleen de pink eronder.
Continue alle vingers op de greep en de duimbovenlangs voelt minder stevig. Ik ga toch eens opletten hoe anderen het doen (hoe het hoort).
Mijn Ultegra Di2 (8050) voor derailleur lijkt het te hebben opgegeven..
: YouTube: Ultegra Di2 (8050) schakelt niet
Ik heb al het één en ander geprobeerd: Opnieuw afstellen, batterij los gehad, firmware opnieuw geïnstalleerd. Maar zonder resultaat. Hier nog iemand een oplossing? Of wordt het "gewoon" in de buidel tasten voor een nieuwe?
Ik heb al het één en ander geprobeerd: Opnieuw afstellen, batterij los gehad, firmware opnieuw geïnstalleerd. Maar zonder resultaat. Hier nog iemand een oplossing? Of wordt het "gewoon" in de buidel tasten voor een nieuwe?
Mijn ringvinger en pink hou ik aan de onderkant van de hoods naast elkaar en daar heb ik echt ruimte zat. mijn remgreep staat redelijk ver naar binnen omdat ik kleine handen heb. Voordeel van schijfremmen vind ik dat je niet hard hoeft te knijpen om toch te vertragen. Met de normale blokjes vroeger had ik soms geen handen meer over van het knijpen in de bergen.apt schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:51:
@Saltehdjiedjie schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:43:
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zou inderdaad kunnen dat ‘ie overleden is. In ieder geval denkt de voorderailleur dat schakelen niet lukt of geblokkeerd is, en geeft het dan op.
Als je in de regio Rotterdam (Bleiswijk) zit wil ik er ook nog wel een keer naar kijken natuurlijk (maar ik geef m weinig kans).
In Engeland is iemand die ze repareert trouwens, kan ik later wel even opzoeken.
Als je in de regio Rotterdam (Bleiswijk) zit wil ik er ook nog wel een keer naar kijken natuurlijk (maar ik geef m weinig kans).
In Engeland is iemand die ze repareert trouwens, kan ik later wel even opzoeken.
Bij Bike-components hebben ze nu (tot en met maandag) 25% korting op shimano... https://www.bike-components.de/de/Shimano/djiedjie schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:43:
Op meer plekken trouwens.
Top, thanks voor het meedenken! Salteh legt hem morgenavond even aan de diagnose, blijkt de derailleur dan "opgegeven" kan ik nog net van die korting profiteren 👍.jasperdeman schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:26:
[...]
Bij Bike-components hebben ze nu (tot en met maandag) 25% korting op shimano... https://www.bike-components.de/de/Shimano/
Op meer plekken trouwens.
Als tie klaar is, doneer hem dan.djiedjie schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:19:
[...]
Top, thanks voor het meedenken! Salteh legt hem morgenavond even aan de diagnose, blijkt de derailleur dan "opgegeven" kan ik nog net van die korting profiteren 👍.
Krijgen we weer een mooie doorzaag video op:
https://www.instagram.com/bettershifting/
Stomme vraag, maar zijner hier fiets-waxxers? Ik ben vaak druk met schoonmaken van de fiets, het blijft een tik. Nu zie ik het waxxen van de fiets als een mogelijke oplossing voor wat minder poets werk.
Ik zie bijvoorbeeld wax spray van Cyclon. Hoelang blijft zoiets zitten? De reviews zijn erg goed..
Ik zie bijvoorbeeld wax spray van Cyclon. Hoelang blijft zoiets zitten? De reviews zijn erg goed..
Ik heb op 2 van mijn fietsen dit zitten :
https://proteambicyclecare.com/nl/hydro-coating-info/
Werkt best goed.
https://proteambicyclecare.com/nl/hydro-coating-info/
Werkt best goed.
Nog niet gedoneerd aan de wetenschap 😉. Laat hem nog even op de fiets zitten tot ik een vervanger heb. Kan er nu nog mee fietsen als het moet😇.Salteh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:37:
Aan de diagnose? We hebben geconcludeerd dat 'ie inderdaad overleden is
Ik heb ook die spray van Cyclon en tot nu toe erg enthousiast over. Je spuit het vuil zo makkelijk er vanaf zonder echt je best te hoeven doen. Hoe lang het blijft zitten is denk ik volledig afhankelijk van de hoeveelheid afspoelbeurten die je hem geeft.BraX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
Stomme vraag, maar zijner hier fiets-waxxers? Ik ben vaak druk met schoonmaken van de fiets, het blijft een tik. Nu zie ik het waxxen van de fiets als een mogelijke oplossing voor wat minder poets werk.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik gebruik Airolube Speedwax.BraX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
Vuil hecht veel minder op de fiets, daardoor ben ik sneller klaar met schoonmaken.
Product is Nederlands, plantaardig, biologisch afbreekbaar en de verpakking recyclebaar.
https://www.airolube.nl/shop/speedwax-1000ml-261
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Nee, ik ben een anti-waxxer.BraX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
Ik heb laatst Proteam Hydro Coating gekocht, want dat gebruikt de LBS ook. Moet alleen de fiets nog "behandelen". Geen ervaringen tot op heden dus.
Tot op heden gebruikte ik muc-off Bike spray, had ook effect maar ik hoop dat met Proteam het wat makkelijker schoon gaat met afspoelen zonder een hele schoonmaak sessie.
Tot op heden gebruikte ik muc-off Bike spray, had ook effect maar ik hoop dat met Proteam het wat makkelijker schoon gaat met afspoelen zonder een hele schoonmaak sessie.
Ik gebruik dit: [https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-ceramicdetailer.html] spul voor oa om de auto mee te drogen, en dus ook voor de fietsen. Keertje aanbrengen met microvezeldoek na het wassen, en de volgende keren spoel je de fiets zo af.BraX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
@DetailingBySmotske
Volgens mij is de conclusie dat het niet uitmaakt wat je erop smeert. Alle producten zijn goed
Klopt, al die wax producten werken kort en die coating gaat veel langer mee.DialOut schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:35:
Ik heb laatst Proteam Hydro Coating gekocht, want dat gebruikt de LBS ook. Moet alleen de fiets nog "behandelen". Geen ervaringen tot op heden dus.
Wel iets meer werk om aan te brengen, maar naar mijn idee zeker de moeite waard.
@BraX zo stom is die niet, 1x per jaar zet ik de fiets in een (carnuba) auto wax, vrijwel hele jaar plezier van.
Volgens mij is er juist wel heel veel verschil in producten en kan je beter een degelijke wax of ceramische coating aanschaffen (ipv fancy merken die naast b.v. olie ook ineens dit soort goedje op de markt brengen...).
Denk overigens dat het prijstechnische ook niets onder hoeft te doen
Volgens mij is er juist wel heel veel verschil in producten en kan je beter een degelijke wax of ceramische coating aanschaffen (ipv fancy merken die naast b.v. olie ook ineens dit soort goedje op de markt brengen...).
Geen idee of ik het hier moet posten maar
https://nos.nl/artikel/24...anrijding-met-vrachtwagen
Wat een triest nieuws
Wat een triest nieuws
[ Voor 3% gewijzigd door Pierre op 30-11-2022 16:15 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Al die 'nep' wax producten ben je volgens mij uiteindelijk veel meer geld (en tijd) aan kwijt.RR46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:00:
@BraX zo stom is die niet, 1x per jaar zet ik de fiets in een (carnuba) auto wax, vrijwel hele jaar plezier van.
Zoals ik al aangaf heb ik dus coating van proteambicyclecare.
Kwestie van even afspuiten en meeste vuil is er vanaf.
Hier zit er Collinite 845 wax op alle fietsen (en auto'sBraX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
spray on wipe off waxen is leuk als je je fiets gaat verkopen en er netjes bij wil hebben staan maar meer moet je er niet van verwachten.
[ Voor 8% gewijzigd door GWBoes op 30-11-2022 17:31 ]
Dit is inderdaad bijzonder triest. Gestorven in het harnas. RiPPierre schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:15:
Geen idee of ik het hier moet posten maar
Wat een triest nieuws
Eens met ^. Ik gebruik hem ook graag om de fiets mooi shiny te krijgen, ook het mat wordt er erg mooi van. Een erg fijn poetsmiddel, maar om nou te zeggen dat daarna het vuil er niet meer aan plakt; meh. Maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht.BraX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
---------------
@GWBoes 845 is het perfecte voorbeeld, weinig € en zeer goed en langdurig resultaat
Die coating is voor mij een goeie tip, dank! Al maak ik me bij de woonwerkfiets niet zo druk over de lak, even de tuinslang erover zodat alle troep eraf is, ketting schoon en weer in de squirt en klaar voor de volgende dag.
Ik heb meer last van lakbeschadigingen door transport enzo. Maar de fiets te laten spuiten was zo duur dat de esthetiek het verloor van de pragmatiek.
Ik heb meer last van lakbeschadigingen door transport enzo. Maar de fiets te laten spuiten was zo duur dat de esthetiek het verloor van de pragmatiek.
Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren
Mooi om te zien hoe graag sommigen de fiets zo netjes willen houden... Zo ben ik totaal niet. Ik zorg ervoor dat de draaiende onderdelen schoon blijven, anders gaat dat ten koste van mijn fietsplezier. Het frame maakt mij echt weinig uit of deze schoon is of niet. Maak het frame van de racefiets eigenlijk bijna nooit schoon (eens per jaar?).
Mijn MTB als deze erg modderig is geworden, spuit ik af en met een zacht borsteltje erover. Dat doe ik heel kort, want ik wil zo min mogelijk water in elk spleetje, bij elke lager, ...
Mijn gravel ziet er eigenlijk nog viezer uit...
Vorig jaar verkocht ik de MTB van mijn zoontje. Een hele mooie Scott en omdat mijn zoontje er wel erg snel uitgegroeid was, was de fiets echt zo goed als nieuw. Hij was wel wat vies, dus ik had 'm even schoongemaakt voordat deze op MP ging. Toen de koper langskwam, was hij inderdaad erg onder de indruk over hoe weinig gebruikerssporen de fiets had, maar plaatste wel de opmerking dat de fiets nog wel schoongemaakt moest worden (met een knipoog hoor, hele aardige man). Ik had 'm net schoongemaakt! hahaha... Het was een fanatieke MTB'er en vertelde mij dat hij na elke tocht hij een klein uur bezig was met het schoonmaken en opnieuw invetten van zijn MTB. ELKE TOCH! Wow... dan zou voor mij de lol er snel af zijn. Hij gaf aan dat hij dat erg leuk vond om te doen...
Mijn MTB als deze erg modderig is geworden, spuit ik af en met een zacht borsteltje erover. Dat doe ik heel kort, want ik wil zo min mogelijk water in elk spleetje, bij elke lager, ...
Vorig jaar verkocht ik de MTB van mijn zoontje. Een hele mooie Scott en omdat mijn zoontje er wel erg snel uitgegroeid was, was de fiets echt zo goed als nieuw. Hij was wel wat vies, dus ik had 'm even schoongemaakt voordat deze op MP ging. Toen de koper langskwam, was hij inderdaad erg onder de indruk over hoe weinig gebruikerssporen de fiets had, maar plaatste wel de opmerking dat de fiets nog wel schoongemaakt moest worden (met een knipoog hoor, hele aardige man). Ik had 'm net schoongemaakt! hahaha... Het was een fanatieke MTB'er en vertelde mij dat hij na elke tocht hij een klein uur bezig was met het schoonmaken en opnieuw invetten van zijn MTB. ELKE TOCH! Wow... dan zou voor mij de lol er snel af zijn. Hij gaf aan dat hij dat erg leuk vond om te doen...
[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 01-12-2022 08:35 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Je moest eens weten hoeveel commentaar ik krijg bij de fietsclub over de poetsstaat van mijn racefietsGalois schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:34:
Mooi om te zien hoe graag sommigen de fiets zo netjes willen houden... Zo ben ik totaal niet. Ik zorg ervoor dat de draaiende onderdelen schoon blijven, anders gaat dat ten koste van mijn fietsplezier. Het frame maakt mij echt weinig uit of deze schoon is of niet. Maak het frame van de racefiets eigenlijk bijna nooit schoon (eens per jaar?).
Zo lang hij maar een beetje deftig is voor de volgende rit toch? En deftig is dan een rekbaar begrip
. Ik kom meestal wel weg met een snelle spoelbeurt zo lang de rommel nog nat is haal je het er zo af eigenlijk.
Mijn racefiets is grotendeels glans zwart dus daar blijft al niet zo veel (zichtbaar) op zitten, op mijn MTB accepteer ik wel een paar modder vegen en de gravel woon-werk fiets blijft kwa frame al schoon door de spatborden, maar verder accepteer ik van die fiets gewoon dat hij smerig is. Daar zou geen beginnen aan zijn om die na iedere rit weer brandschoon te krijgen.
Mijn racefiets is grotendeels glans zwart dus daar blijft al niet zo veel (zichtbaar) op zitten, op mijn MTB accepteer ik wel een paar modder vegen en de gravel woon-werk fiets blijft kwa frame al schoon door de spatborden, maar verder accepteer ik van die fiets gewoon dat hij smerig is. Daar zou geen beginnen aan zijn om die na iedere rit weer brandschoon te krijgen.
Sowieso is mijn mountainbike altijd smerig. Bij mijn vorige had ik de gewoonte hem na iedere rit te wassen. Alles was daardoor dan ook binnen no time versleten, of ik had problemen met vastgevroren onderdelen omdat overal water in bleef zitten (hij staat niet in een verwarmde berging).
Bij mijn huidige bike weet ik niet eens meer wanneer ik hem voor het laatst gewassen heb. In ieder geval niet dit jaar. Hooguit borstel ik te dikke modderkorsten af als-ie droog is. Schijnbaar slijt hij door deze werkwijze bijna niet en ik heb 0 technische problemen gehad. Het is wel zo dat afgelopen jaar vrij droog was en ik gebruik ook nog Chain Lube op mijn ketting. Die bij mij daardoor ook enorm lang meegaat.
Bij mijn huidige bike weet ik niet eens meer wanneer ik hem voor het laatst gewassen heb. In ieder geval niet dit jaar. Hooguit borstel ik te dikke modderkorsten af als-ie droog is. Schijnbaar slijt hij door deze werkwijze bijna niet en ik heb 0 technische problemen gehad. Het is wel zo dat afgelopen jaar vrij droog was en ik gebruik ook nog Chain Lube op mijn ketting. Die bij mij daardoor ook enorm lang meegaat.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dat is ook wat een bevriende fietsenmaker mij vertelde: spuit je fiets zo min mogelijk af! Om exact deze reden... Nu deed ik dat al weinig, maar na deze berichten heb ik ook nog een hele goede onderbouwende reden voor! (tnxSpotmatic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:34:
Sowieso is mijn mountainbike altijd smerig. Bij mijn vorige had ik de gewoonte hem na iedere rit te wassen. Alles was daardoor dan ook binnen no time versleten, of ik had problemen met vastgevroren onderdelen omdat overal water in bleef zitten (hij staat niet in een verwarmde berging).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik was mijn fiets ook niet te vaak. Wat ik in de herfst en winter wel doe als ik hem dan eens afgespoten heb (vooral vanwege de drivetrain) dat ik hem in de woonkamer zet met een kleed er onder zodat hij eerst helemaal goed kan drogen voordat ik hem terug in de (ongeïsoleerde houten) schuur terugzet. Heb ik wel even een gefrustreerde vrouw te managen, maar ach.Spotmatic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:34:
Misschien eens denken aan een elektrokacheltje voor de schuur, maar is ook niet echt duurzaam natuurlijk.
Misschien niet duurzaam, maar ik vind het best aardig dat je een kacheltje in de schuur wilt zetten voor de periode dat je vrouw daar is als je fiets staat te drogen in de woonkamer.jasperdeman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:15:
[...]
Ik was mijn fiets ook niet te vaak. Wat ik in de herfst en winter wel doe als ik hem dan eens afgespoten heb (vooral vanwege de drivetrain) dat ik hem in de woonkamer zet met een kleed er onder zodat hij eerst helemaal goed kan drogen voordat ik hem terug in de (ongeïsoleerde houten) schuur terugzet. Heb ik wel even een gefrustreerde vrouw te managen, maar ach.![]()
Misschien eens denken aan een elektrokacheltje voor de schuur, maar is ook niet echt duurzaam natuurlijk.
hier ook een houten niet geïsoleerde schuur, mijn cassette en ketting kunnen echt na t fietsen in de winter na 2 of 3 nachten al voor 20-30% onder roest zitten. Afgelopen zondag gefietst, fiets schoongespoten en ketting/cassette behandeld en goed droog gemaakt en toen ik hem gister avond pakte schrok ik mijzelf weer dood. Dit wordt dus echt voortaan drogen in de woonkamer geloof ikjasperdeman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:15:
[...]
Ik was mijn fiets ook niet te vaak. Wat ik in de herfst en winter wel doe als ik hem dan eens afgespoten heb (vooral vanwege de drivetrain) dat ik hem in de woonkamer zet met een kleed er onder zodat hij eerst helemaal goed kan drogen voordat ik hem terug in de (ongeïsoleerde houten) schuur terugzet. Heb ik wel even een gefrustreerde vrouw te managen, maar ach.![]()
Oh, heeft niet iedereen 4 fietsen in de eetkamer staan. Ik dacht dat dat normaal was...
Na het afspuiten lekker drogen bij de kachel, lekker warm de ketting smeren en zo'n fiets is mooi genoeg om naar te kijken
Ok ok, je moet er wel de ruimte voor hebben, maar 1 fiets past altijd wel toch?
Na het afspuiten lekker drogen bij de kachel, lekker warm de ketting smeren en zo'n fiets is mooi genoeg om naar te kijken
Ok ok, je moet er wel de ruimte voor hebben, maar 1 fiets past altijd wel toch?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Of 1 kadootje...een fietsdfbt schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:09:
[...]
... 10 kerstcadeautjes halen voor mijn vrouw...
Mijn vrouw fietst ook. Ze poetst fanatieker dan ik haha
---------------
Poetsen is zonde van je fiets tijd. Dus eigenlijk is haar hobby gewoon poetsen dusMistraller schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:12:
[...]
Of 1 kadootje...een fiets![]()
Jouw vrouw rijdt op een Filante toch? Die verdient het ook wel om goed gepoetst rond te rijden.Mistraller schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:12:
[...]
Of 1 kadootje...een fiets![]()
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/Pqs7vM4Z3IuGIC7Rzj7EFC93.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LNSj79Umnf7qnPON5SpfieHK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JURBglMcxPszCnd0weX48Eq2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cd4rbjMtSeIml4R7kNb2TKIO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZdqeQaIddE3H80NRJNDNBw6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N38RQQL6XQdFrkbRRIqREx7O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gWOeIgS2y8x5R1jdulkBQGRM.jpg?f=fotoalbum_large)