joker1977 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:31:
[...]
Ik ben niet zo heel ervaren daarin, maar het lijkt me allemaal wat optimistischer dan de ervaringen die ik heb en hoor:
* Je moet toch vaker je band oppompen, doordat de lucht makkelijker door de buitenband diffundeert.
* Bepaalde combo velgen en banden vereist een compressor of pomp met drukvat
* Je voorkomt zeker niet alle lekke banden, terwijl de 2 lekke banden / jaar je max. 20 minuten tijd bespaart per jaar
* Als je ' goed' lek rijdt ben je minstens 20 minuten bezig de sealant van je frame, kleding, e.d. af te halen
...
Alleen je tweede punt herken ik, maar is voor mij geen probleem omdat ik een compressor kwijt kan en deze voor meer zaken best handig is.
* Vaker oppompen is hooguit waar vóór de eerste 1-2 ritten, daarna is de band overal goed dicht. Bovendien controleerde ik met biba's ook al altijd voor iedere rit de druk, dus geen extra werk.
* Je voorkomt niet alle lekke banden, maar wel een paar en dat scheelt ook gewoon gedoe langs de weg, zeker als je ook in de mindere seizoenen rijdt. Als je dan toch echt lek rijd, inderdaad altijd een biba meenemen, geen probleem.
* Ik heb best wel eens goed lek gereden met tubeless maar nooit lang hoeven poetsen, dat is inderdaad een sliertje langs de zadelbuis geweest, doekje er langs en klaar.
De horror verhalen van kleding en je eventuele achterligger onder de prut heb ik ook wel eens gehoord maar in 2 jaar TL gebruik op de racer en veel langer op de MTB in de praktijk nog nooit mee gemaakt, ik vraag me af of die mensen niet veel te veel sealant gebruikt hebben ofzo of te veel druk, ik heb geen idee.
En voor wat betreft @
Dix0r: eergisteren nog bandjes vervangen voor 28mm, dus dat is inclusief nieuwe sealant en ploppen, ik ben denk ik geen 5 minuten per bandje bezig geweest, niet langer dan wanneer ik twee nieuwe banden met binnenbanden had moeten leggen.
Ja, het vereist misschien wat handigheid met het opvangen van de oude sealant, ik doe dat door gewoon boven een plastic zak te werken waarin ik de boel meteen weg werk. Maar uiteindelijk kost je dat niet echt meer tijd hoor, misschien de eerste keer, maar de aller eerste keer een bandje omleggen met biba gaat bij de meesten ook niet zo handig, zoals wel meer dingen

.
Uiteindelijk was het doel ook niet de hele discussie op te starten en mensen over te halen, het doel was bepaalde hardnekkige misverstanden (buitenband weggooien na een keer lek rijden, ook als de sealant dit heeft gedicht) aan de kaak te stellen.
Als tubeless niets voor jou is, dikke prima, ik vind het wel fijn, op mijn racefiets passen zeker geen 32mm banden, mijn routes bevatten altijd wel iets van klinkers en betonplaten, maar ook gravel en kasseien ga ik niet uit de weg en ik durf te stellen dat ik het verschil in comfort op de racefiets nog wel beter merk dan op de MTB, dus ik ben al een paar jaar tevreden gebruiker.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kluus op 29-03-2022 16:34
]