Ik heb bij koers.cc een paar jaar terug setje laten maken. 36 spaken want ik zit ook in jouw gewichtscategorie. Was ook advies van die kerel die spaakt. Sinds ik die wielen heb nog geen mm slag meer in mijn wiel gehad, terwijl met het standaard wielensetje jaarlijks wel 1 of 2 keer spaken braken. Ik zou zeker wel voor de meest degelijke optie gaan, 32 of 36 weet ik niet hoeveel dat precies zal schelen, ik zou het advies van de winkel daarin volgen. Liever een set die tot 140kg kan dan tot 120, als je zelf al richting de 120 gaat. En vergeet niet, met kleding, bepakking en alles erop en eraan ben jij met frame ook 120kg. Ik weet niet precies tot welk gewicht mijn wielen nu geschikt zijn maar weet wel dat ik spijt heb dat ik dat niet 2 jaar eerder heb gekocht, had een hoop zenuwen gescheeld onderweg,... (m'n vrouw heeft me een paar keer op kunnen halen...).yeehaw schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:34:
Gisteren tijdens het rijden zijn er twee spaken gesprongen in mijn achterwiel. Eerst eentje, maar ik was in de middle of nowhere dus heb het rondje iets ingekort maar wel afgemaakt. Deze spaak zat gelukkig op een plek waar ik hem makkelijk eruit kon krijgen.
Toen ik bijna thuis was de tweede. Een kniptang geleend bij een bedrijf omdat ik deze spaak niet eruit kreeg, omdat de tandwielen in de weg zaten.
Ik ben nogal een zware fietser, 113kg en ik zie dat mijn huidige wielset maar voor 95kg geschikt is.
Nu vind ik het lastig om informatie te vinden over wat een goede wielset zou zijn die dit gewicht wel aan kan. Ik vind wel wat informatie maar dat zijn topics uit 2011 en die wielsets bestaan ondertussen niet meer.
Wat ik in ieder geval begreep is dat het het best is om 36 spaken te nemen, omdat dat dan logischerwijs sterker is dan minder spaken. Maar verder heb ik er echt nul verstand van.
Heeft iemand hier een goed idee welke wielen geschikt zijn? Ik heb nu Maddux RD 3.0 Disc wielen die standaard op de fiets zaten.
Exact expert nodig?