Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 384 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:25
joker1977 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:24:
[...]

Ik heb em even eruit gedraaid, de mijne is M2 x10 wat een standaard-maat is. Maar of het Hornbach/GAMMA gangbaar is weet ik niet. Daarvoor is het waarschijnlijk te klein..

Maar het is gewoon standaard metrisch draad
https://www.rvspaleis.nl/...nzeskant/din-912/din-912-[-]-a2/din-912-[-]-a2-[-]-m2

De link werkt niet geheel. Maar op deze site kan je ze krijgen. Wel even de maat van de kop controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Stillekracht op 04-03-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 13:59
YLMOSE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:33:
Gisteren tijdens het overzetten van mijn Garmin mount is mijn schroefje kwijtgeraakt, gaat om deze (1), weet iemand wat voor schroef je dit exact is en of deze ook bij de bouwmarkt gekocht kan worden?

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Nieuwegein woont of komt heb ik wel een schroefje of een hele houder voor je liggen als je wilt. Stuur maar even een PM als je interesse hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 13:38

Poenzkie

Just being Hendrick

Stillekracht schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:44:
[...]

https://www.rvspaleis.nl/...nzeskant/din-912/din-912-[-]-a2/din-912-[-]-a2-[-]-m2

De link werkt niet geheel. Maar op deze site kan je ze krijgen. Wel even de maat van de kop controleren.
https://www.rvspaleis.nl/...-a2/din-912-[-]-a2-[-]-m2

Even tussen UBB tags zetten doet wonderen. Goede site trouwens, een van de weinige sites waar je allerhande boutjes, moertjes etc ook per stuk kunt bestellen die ze dan gewoon in een envelop opsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:17

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:26
wdbtje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Heb zelf net deze voor Force gekocht (jeej extra schroefje) en ook op zoek naar een goedkopere variant. Als ik nog eens een paar moet vervangen durf ik de gelinkte jagwire van @joker1977 wel eens uit te proberen. Een review is altijd welkom indien je ze zelf zou bestellen ;)

Edit: Ik zie net dat de gelinkte jagwire een semi-metallic compound hebben en geen organisch (zoals Sram ze standaard heeft). Moet je dan ook niet wisselen van remschijf of is dat achterhaald?
Wat is 'deze' (mist een link?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:15
DDX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Wat is 'deze' (mist een link?)
Refereerde naar het foute bericht |:(
'Deze' slaat hier op de standaard SRAM axs brake pads.
Heb al eens gezocht naar enkel de brake pads (zonder het schroefje erbij) maar dit lijkt niet te bestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Lijken toch wel te bestaan ;

https://www.bike24.com/p2167631.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:27
Ik geloof dat ik het mijzelf ook zo zie doen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:15
Dat is dan wel een duur schroefje en clip 8)7 Lijkt mij gezien de prijs wel de ideale oplossing voor nieuwe remblokken

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPR2HhOTEZgOhPY4cIavGaJO0EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21ztYZbrWMXTzPVBIlKaTUko.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer eens een rondje gefietst, zo’n 60km. Kwa conditie ging het voor mijn gevoel niet lekker. Deze week ook al een rondje op de MTB gedaan en dit voelde ook zwaarder dan normaal. Sinds twee weken een kleine dus de nachten zijn wat korter, ik denk dat het daar vandaan komt.

Of zou het door de ventieldopjes komen... :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

R0y. schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:53:
[Afbeelding]

Of zou het door de ventieldopjes komen... :+
Zijn het zwarte? Want daarvan is bekend dat ze vertragend werken. Beter pak je een accent kleur.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

Je hebt geen Aero zadeltasje, verlies je toch 2 watt mee..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
En de stand van je crank op de foto, dat kan dus egnie hè (phoe, moest wel heel lang turen om nog wat te vinden om over te zeiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Goedemorgen allen, ik mis nog een tegeltje bij Soesterberg in de buurt van Kamp Soesterberg maar ik ben bang dat ik deze niet op normale wijze kan bereiken. Het gaat om dit tegeltje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1LwEdDHId5LVZAgO3x3FQnbNNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2yNk76rSM6Ncm4NnmySLqYl.jpg?f=fotoalbum_large

De beste optie zou zijn via de Zuiderweg, maar als ik Google Streetview op dat punt mag geloven lijkt daar een slagboom te staan. Nu lijkt dit ook weer geen bewaakte slagboom, maar ik zie wel weer camera's hangen, dus lijkt me ook weer niet de beste optie om het te proberen zonder gevolgen. :+

Iemand tips hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
WaSteiL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:45:
Goedemorgen allen, ik mis nog een tegeltje bij Soesterberg in de buurt van Kamp Soesterberg maar ik ben bang dat ik deze niet op normale wijze kan bereiken. Het gaat om dit tegeltje:

[Afbeelding]

De beste optie zou zijn via de Zuiderweg, maar als ik Google Streetview op dat punt mag geloven lijkt daar een slagboom te staan. Nu lijkt dit ook weer geen bewaakte slagboom, maar ik zie wel weer camera's hangen, dus lijkt me ook weer niet de beste optie om het te proberen zonder gevolgen. :+

Iemand tips hier?
Busje huren, fiets op de tacx erin zetten en iemand over de A28 laten rijden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
NewbieNeo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Busje huren, fiets op de tacx erin zetten en iemand over de A28 laten rijden. O-)
De optie van Garmin "per ongeluk" laten aanstaan op de A28 is zeker gepasseerd als optie.. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:57

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

[Afbeelding]

Iemand tips hier?
Autotje kopen bij de dienst domeinen en die met de fiets ophalen. Ik weet alleen niet of je fiets in de kofferbak past.
Afbeeldingslocatie: https://verkoop.domeinenrz.nl/ufc/static/1646219535/thumb/domeinenrz_sites/2f0da3a8615799931564064d47bc9098/2048/1536/image.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:29

[Afbeelding]

Iemand tips hier?
Achter langs loopt een weg waar je op kan komen vanaf het zeisterspoor. Er zitten ook bedrijven aan die weg dus ik ben er in gefietst en dan hard trappen. Als je het op een zaterdag of zondag doet is er sowieso weinig beweging en er waren wel meer mensen voorbij die slagboom gereden.

Andere optie is aangeven dat je verdwaald was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Afgelopen ritjes merkte ik een kleine speling op mijn voorwiel. Nu er achter gekomen dat er een hele kleine zijwaartse speling zit op mijn voorwiel. Nu lees is over de naaf en lagers, maar is dat reëel na ergens 4000 km (waarvan 95% op normale wegen, soms wat nat)? Tijdens het rijden merk ik er niets van, wel lijkt het er op dat de disc (gaat om Rose R-Thirty disc wielen) iets aan loopt als ik het wiel met de hand een draai geef, maar is heel minimaal. Wat ik kan vinden is dat het industrielagers zijn, zelf geen ervaring mee, een lokale fietsenmaker zou zoiets lijkt mij wel kunnen vervangen? Mits natuurlijk het probleem daar in zit.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Vaak kan je lager speling afstellen, bijvoorbeeld door kapje te draaien.
Even handleiding opzoeken van je wielen.

Lagers zelf kunnen ook het probleem zijn natuurlijk, zou je afdek kapjes eraf moeten halen en kan je lagers zelf voelen of ze soepel lopen.

[ Voor 38% gewijzigd door DDX op 07-03-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59

[Afbeelding]

Iemand tips hier?
Volgens rideeverytile.com is ie inderdaad ook Hard to get.
Een aantal pakken hem via het segment "Verboden fruit"; https://www.strava.com/ac...5053/segments/22971124111 en misschien is dit nog een optie:
https://www.strava.com/activities/1003179442

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Mistraller schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Een aantal pakken hem via het segment "Verboden fruit"; https://www.strava.com/ac...5053/segments/22971124111 en misschien is dit nog een optie:
Daar zie ik op streetview veel meer borden staan over Militair Oefenterein, ik weet niet of ik die nu beter vind dan de optie via de Zuiderweg. Alleen staat die slagboom wel meer uitnodigend open. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagje; ik hoorde afgelopen vrijdag mijn ketting aanlopen tegen de voorderailleur bij het aanzetten (bij optrekken cq klimmetje). Als ik gelijkmatig fiets, niets aan de hand. Links of rechts maakt niet echt uit, maar omdat mijn linkerbeen iets sterker is, leek het aanlopen iets meer als ik links kracht zet.
Kettingbladen lijken mooi recht (anders zou het ook zonder kracht hoorbaar zijn) en de bottombracket lijkt ook niks mis aan, in rust althans.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

---------------

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nieuwe fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Precies, die tweede. Zou best kunnen dat het KPU terrein op ma-vr 9-17u deels toegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 20:27
@Mistraller Wat is de kettinglijn op dat moment? Wanneer de ketting redelijk schuin loopt komt het wel eens voor dat hij met aanzetten tegen de voor derailleur aan loopt. Soms kan dit opgelost worden door gebruik te maken van de trim functie. Vaak kun je behalve van schakelen van het grote naar kleine blad en terug, ook op het grote blad (of op het kleine blad) nog een tikje heen en weer schakelen.
Mocht je die functie al gebruik hebben, dan zou je kunnen kijken of je de derailleur nog kunt afstellen (kabel afstellen, of de kooi recht zetten). Parktool

Helpt dat ook niet, dan is het of een product eigenschap of zit er ergens (crankstel, bottombracket, framebreuk) speling op.

Mocht je de optie van @McMiGHtY overwegen, alleen dan zou ik wel een nieuwe fiets aanschaffen zonder voorderailleur....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
DDX schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:03:
Vaak kan je lager speling afstellen, bijvoorbeeld door kapje te draaien.
Even handleiding opzoeken van je wielen.

Lagers zelf kunnen ook het probleem zijn natuurlijk, zou je afdek kapjes eraf moeten halen en kan je lagers zelf voelen of ze soepel lopen.
Dankje!
Handleiding nog niet kunnen vinden, dus even contact opgenomen met Rose daarvoor.
De lagers zijn sealed (YouTube: HOW TO: Replace Sealed Cartridge Hub Bearings // No Special Tools! deze nog kunnen vinden voor mogelijke oplossing, maar ik verwacht toch dat ik hem liever bij een lbs breng daarvoor), dus ik zal even de afdek kapjes er af halen en voelen. Het is heel erg minimaal allemaal, maar als iets niet goed voelt wil ik dat toch altijd weer in orde hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Raznov op 07-03-2022 14:14 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:27
Hey fietsers!

Met plezier fiets ik al een aantal jaar op mijn Bulls. Lekker door de duinen en de polders in. Ik krijg alleen steeds meer de neiging om op het strand te gaan fietsen. Ben alleen benieuwd wat ik daar voor nodig heb qua materieel. Ik kom maar weinig tegen, buiten fatbikes en beachcruisers. Kan ik eigenlijk niet mijn Bulls ombouwen met een andere set wielen en banden? Heeft iemand daarvoor tips waar ik naar moet kijken?

Specs nu:
Cassette
Shimano 105 5800
Crankset
Shimano 105 FC-5850, 50/34T - PRESS FIT
Remmen
Shimano 105 BR-5810 direct mount
Shifters
Shimano 105, 2x11-speed

Banden
Schwalbe Lugano 700x25
Wielset
Shimano WH-RS10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
vinpower schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:33:
Hey fietsers!

Met plezier fiets ik al een aantal jaar op mijn Bulls. Lekker door de duinen en de polders in. Ik krijg alleen steeds meer de neiging om op het strand te gaan fietsen. Ben alleen benieuwd wat ik daar voor nodig heb qua materieel. Ik kom maar weinig tegen, buiten fatbikes en beachcruisers. Kan ik eigenlijk niet mijn Bulls ombouwen met een andere set wielen en banden? Heeft iemand daarvoor tips waar ik naar moet kijken?

Specs nu:
Cassette
Shimano 105 5800
Crankset
Shimano 105 FC-5850, 50/34T - PRESS FIT
Remmen
Shimano 105 BR-5810 direct mount
Shifters
Shimano 105, 2x11-speed

Banden
Schwalbe Lugano 700x25
Wielset
Shimano WH-RS10
Je tyre clearance is waar je naar moet kijken. De vraag is of er substantieel grotere banden (zeg 2x zo breed) passen in je huidige Bulls frame. (Waarschijnlijk niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn wielset ( disc ) prijs +- 800 a 900 euro iemand suggesties? Dacht zelf aan ffwd tyro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:14
@vinpower precies wat @Jesse zegt.. eigenlijk draait het om de banden, de rest is bijzaak.
Qua banden wil je zo breed mogelijk (> 2.0" / 50mm) op een beetje brede velgen (zodat ze niet gaan rollen) en weinig druk en weinig tot geen profiel. Het idee is dan dat je niet wegzakt in het zand en dat noppen zich ook niet kunnen ingraven.

Waarschijnlijk is 28/30mm het breedste wat er in je fiets kan en dat is (denk ik, geen ervaring) niet voldoende om goed te kunnen rijden op het strand (laat staan mee doen aan een strand race).

In de praktijk worden er veel MTB's gebruikt op het strand, dan heb je per definitie clearance tot minimaal 2.25" (57mm), maar bij moderne MTB's vaak ook wel tot 2.4 - 2.5"
(je hebt dan ook nog mensen die de MTB ombouwen met een dropbar en zwaardere verssnellingen om de boel te optimaliseren.

een andere optie is een gravelfiets met genoeg clearance, 42mm is wel een beetje standaard, maar liever dus een gravel fiets die nog breder aankan.

je kan ook gewoon een oude MTB op de kop tikken, want het slijt toch allemaal als een malle op het strand door de combinatie van zout water en fijn zand..

Maar kleine nuance in het verhaal.. de boel hoeft natuurlijk niet optimaal te zijn als het om een stukje toeren over het strand gaat (in tegenstelling tot als je aan een strandrace mee wilt doen).
Misschien dat @DDX wel ervaring heeft met een soort minimum band breedte om lol te hebben op het strand. (ik gok dat 32 nog te weinig is.. en dat je toch wel aan 40 moet denken)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2022 17:12 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jovialgent schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:56:
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn wielset ( disc ) prijs +- 800 a 900 euro iemand suggesties? Dacht zelf aan ffwd tyro
voor die prijs kan je hele mooie custom wielen laten maken bij bv @ElGreco / https://vanspeykwheels.nl/

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Jovialgent schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:56:
Wat wil je precies. Bredere banden ? Hogere velgen ? Lager gewicht? Wat heb je nu en wat zijn je wensen waarom je een wielen-upgrade wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
@vinpower Zoals anderen al hebben gezegd, hangt het voornamelijk van de banden af.

Daarnaast verschilt het ook of je door het mulle zand wilt fietsen of over het harde zand net naast de branding.
Voor het eerste kijk je al gauw naar mtb banden of zelfs een fatbike. Of je moet een hardcore veldrijder zijn, die met 33mm door het zand ploetert. :+

Bij hard zand naast de branding kan je al wel met wat smallere banden rijden.
Ik rijd zelf op mijn gravelfiets met 38mm over het strand en dat gaat best prima. Vast niet zo makkelijk als een mtb met 2.2 inch banden, maar dat maakt het ook juist weer een leuke uitdaging. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Tja het is net wat je wilt doen op het strand, ik heb in het verleden ook wel met 34mm banden over strand gereden.
Maar dan is het vaak wel kwestie van strand op en aflopen en hopen dat het een hard strand is.
Kom je op een stuk 'drijfzand' dan wordt het lastig.
Leuk voor een keer als het strand goed hard is, maar dan zou je soms bijna met racefiets wel kunnen rijden omdat het zowat asfalt is.

Zoveel leuker als je gewoon brede banden hebt waarmee je met lage luchtdruk kan fietsen (ik fiets met 0.8-1bar met 55mm banden)
Dan kan je ook gewoon strand op en affietsen. (al is dat ook soms best lastig met sporen van auto's ed)
En beste is geen profiel, dat graaft zich anders alleen maar in.

En tip om altijd even naar eb/vloed standen te kijken, beste is zo'n 2 uur na hoogwater.
Om met hoogwater (en westenwind) het strand op te gaan met een gravelbike is niet echt handig.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 07-03-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
joker1977 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:13:
[...]

Wat wil je precies. Bredere banden ? Hogere velgen ? Lager gewicht? Wat heb je nu en wat zijn je wensen waarom je een wielen-upgrade wil.
Ik zou graag wat hogere velgen hebben. Heb nu instap wielen van shimano wh-rs171. Zou graag ook wat minder gewicht en meer ‘snelheid’ en ‘aero’ willen gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58

vhal

ಠ_ಠ

Voor wie nog een Garmin speed- en cadanssensor v2 zoekt, het setje is nu €49.90 bij Amazon.nl

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05:58
Jovialgent schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:11:
[...]

Ik zou graag wat hogere velgen hebben. Heb nu instap wielen van shimano wh-rs171. Zou graag ook wat minder gewicht en meer ‘snelheid’ en ‘aero’ willen gaan
Klinkt als: ik vind hoge velgen mooi en die wil ik graag :P ! Helemaal niks mis mee, vind ik ook. Maar als je voor meer 'snelheid' en 'aero' wil gaan helpt vaker fietsen en rekken/strekken meer!

Volgens mij kan je jezelf niet echt een buil vallen aan de FFWD Tyro of Zipp 303s (wel hookless velgen). Zag dat de FFWD Tyro nu voor 799 bij Futurum te koop zijn, dan heb je gewoon een prima deal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Louislouislouis schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Klinkt als: ik vind hoge velgen mooi en die wil ik graag :P ! Helemaal niks mis mee, vind ik ook. Maar als je voor meer 'snelheid' en 'aero' wil gaan helpt vaker fietsen en rekken/strekken meer!

Volgens mij kan je jezelf niet echt een buil vallen aan de FFWD Tyro of Zipp 303s (wel hookless velgen). Zag dat de FFWD Tyro nu voor 799 bij Futurum te koop zijn, dan heb je gewoon een prima deal.
Daar is wel de essentie van hoge wielen natuurlijk voor 'ons amateurs' :) De looks en het geluid doen zeker wel wat met het moraal :9~

Ik mag vandaag weer beginnen met een half uurtje fietsen van de fysio. Vorige week de bovenbenen overbelast / mogelijk wat kleine scheurtjes opgelopen, dus afgelopen week moeilijk lopen en functioneren, dus laat staan fietsen. Hopelijk valt het mee en kan ik volgende week alles weer belasten zoals normaal :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 15:47
Jovialgent schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:11:
[...]

Zelf afgelopen weken ook op zoek geweest naar een nieuw wielset en de 303s overwogen. Nadeel is dat die hookless is en daarmee wat beperkend is in bandenkeuze.
Uiteindelijk besloten het budget iets te verhogen en voor een Nederlands wielset van Scope te gaan, de R4d.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Bartmanz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Zelf afgelopen weken ook op zoek geweest naar een nieuw wielset en de 303s overwogen. Nadeel is dat die hookless is en daarmee wat beperkend is in bandenkeuze.
Uiteindelijk besloten het budget iets te verhogen en voor een Nederlands wielset van Scope te gaan, de R4d.
Verstandige keuze ;)
(De Sensa is de mijne met R4D vs de Scott met R5A )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoRtkSpIlgM7eZibT8NB2RtWG78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPpvxOTzquX8Hdt7m55MRwlO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zadeltasjes en ventieldopjes voor de foto eraf gehaald zeker? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

McMiGHtY schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:22:
Zadeltasjes en ventieldopjes voor de foto eraf gehaald zeker? :D
Zadeltasje doet afbreuk aan die mooie fietsen :P
Met Sinterklaas 2 jaar terug The Pack - Case gekregen. Daar kan ik de rotzooi allemaal in kwijt ;)
Binnenbandje, ventielverlengers, co2 pomp met extra patroon, bandenwippers etc..

Enneh ventieldopje, waar heb je die voor nodig dan? O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Flipmo op 08-03-2022 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 19:21
Flipmo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Om een zwarte fiets (nog verder) stealth te maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58

vhal

ಠ_ಠ

Zei iemand ventieldopjes?!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmYr6CYLlj-m0VTg4UGj_RREHuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5EBvuSjGH8QtW3ojvavkoUHM.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Flipmo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
[...]
Om te zorgen dat je ventiel niet muurvast zit ivm rotzooi(/roest?) op de je gravel/strand/slechtweerfiets.
Al paar keer meegemaakt dat ik tangetje nodig had om ventiel open te draaien, ik ventiel kern heb vervangen.
Niet handig als dat onderweg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

DDX schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Om te zorgen dat je ventiel niet muurvast zit ivm rotzooi(/roest?) op de je gravel/strand/slechtweerfiets.
Al paar keer meegemaakt dat ik tangetje nodig had om ventiel open te draaien, ik ventiel kern heb vervangen.
Niet handig als dat onderweg is.
Hier in het Oosten aan de Duitse grens hebben we geen strand en met slechtweer staat hij op de Tacx ;)
Maar ik snap je punt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Heb trouwens geen ventieldopjes op de fiets maar moet het eigenlijk wel gewoon doen, vooral bij achterwiel op de genoemde fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 15-09 13:47
Ik gebruik gewoon die van mucoff tubeless valves erop, boeiend. Wat maakt dat nou uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:08
rolandos582 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:03:
Ik gebruik gewoon die van mucoff tubeless valves erop, boeiend. Wat maakt dat nou uit?
Een zadeltasje maakt ook niet uit O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Een zadeltasje maakt ook niet uit O-)
True true, die haal ik er wel af voor de koers maar voor eindje rijden. Boeie joh, zelfs de profs rijden ermee in hun vrije tijd of trainingsdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 15:32
rolandos582 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:02:
[...]

True true, die haal ik er wel af voor de koers maar voor eindje rijden. Boeie joh, zelfs de profs rijden ermee in hun vrije tijd of trainingsdagen.
moet zeggen dat ik alles prima kwijt kan in mn achterzakjes. Zelfs wanneer ik naar een koersje fietste en weer terug en bij thuiskomst soms 140 km op de teller had. Maar goed ik neem dan ook nooit bananen mee ;)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• NewbieNeo
Als je toch geen zadeltasje gebruikt, kan je er net zo goed je bananen kwijt. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/jr2vc3c9vcyx.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Bij wedstrijden heb ik altijd een volgauto bij me, dus dan heb ik ook geen zadeltasje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Bartmanz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Heb zelf de 303s vorig jaar gekocht voor een top prijs en wat mij betreft is hookless wat bandenkeuze betreft geen nadeel meer. Ruim voldoende keuze in goede tot zeer goede banden die met hookless overweg kunnen en waarschijnlijk wordt het alleen maar meer na verloop van tijd.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Boeie joh, zelfs de profs rijden ermee in hun vrije tijd of trainingsdagen.
Ik heb daarentegen nog nooit een prof in een wedstrijd gezien met vol gepropte jerseypockets en een daarboven uitstekend pompje O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Volgepropte shirtjes zie je regelmatig tijdens wedstrijden, verbaas mij er soms ook over hoe ver die dingen uit kunnen rekken als er 10 bidons onder gaan ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Daar heb ik m'n mensen voor.. rij met max twee bidons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPXkjwmnEyGMC9hTuiXBHlyEetg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUghXhjC0ghqoeuZ37JoDm94.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het weer wat beter wordt is het tijd voor groot onderhoud aan mijn fiets, heb in de winter doorgefietst wat altijd voor een slijtageslag zorgt.
Mijn ketting en cassette zijn daarom aan vervanging toe. Nu vroeg ik mij af of na 20k+ het ook niet tijd wordt om het kettingblad te vervangen.

Wat vinden jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnMartijn op 08-03-2022 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
MartijnMartijn schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:11:
[Afbeelding]

Nu het weer wat beter wordt is het tijd voor groot onderhoud aan mijn fiets, heb in de winter doorgefietst wat altijd voor een slijtageslag zorgt.
Mijn ketting en cassette zijn daarom aan vervanging toe. Nu vroeg ik mij af of na 20k+ het ook niet tijd wordt om het kettingblad te vervangen.

Wat vinden jullie?
Ziet er nog wel prima uit, zou hem wel even lekker schoonmaken. Pas als ze echt haaientanden/puntig worden, dan zijn ze versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
MartijnMartijn schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:11:
[Afbeelding]

Wat vinden jullie?
Zo lang hij niet door trapt vervang ik hem niet.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
Idd zo'n front chainring kan doorgaans best lang mee. Die van @MartijnMartijn ziet er nog niet versleten uit.

Wel zo nu en dan ff goed ontvetten / ontdoen van al het vuil waardoor hij nog wat langer mee gaat.

Bij mij gaat doorgaans ieder (half) jaar de hele drive train eraf en loop ik alles na (lagers, derrie, cassette, ketting, front chainring, derrie wieltjes). De boel ook weer even voorzien van nieuwe laag vet.

@McMiGHtY
Mijn soigneur (met volgauto) zit veelal thuis stand-by op de bank of is in de weer met prepareren van een voedzame maaltijd :9~

Onder de 100km gaat hier altijd maar 1 reserve biba mee (en nee geen zadeltas).

[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 09-03-2022 09:39 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Maandag mijn tweede wielsetje van @ElGreco mogen ontvangen. Na een redelijk high-end MTB wielsetje vorig jaar was ik nu toe aan een aluminium do-it-all setje voor de racer naast mijn show-hoepels van Zipp.

De eisen waren:

- Vakantie gebruik dus niet te zwaar voor in de bergen
- Voorkeur voor een ratchet vrijloop
- Duurzaam
- Makkelijk te servicen
- Geschikt voor tubeless
- 19mm interne breedte voor 28mm banden

Na wat begeleiding van @ElGreco Het is een setje geworden met:
- DT Swiss 350 naven (helaas is Erase inmiddels afgestapt van naven voor velgremmen, eigenlijk hadden die mijn voorkeur)
- Duke RoadRunner 23 (laag profiel om gewicht te besparen en trouwens ook gebruik in het stormseizoen ;))
- 24/28 Sapim CX-Ray spaken
- Messing nippels (beetje duurzaamheid ook in de wintermaanden)

Inmiddels alweer een dikke 100 kilometer er op zitten en ze zien er wel wat minder 'sexy' uit dan de Zipp 303 FCs maar ze rijden echt super en voldoen precies aan mijn specifieke eisen, dus blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ze0TBtGZX2zNBFkC6QGqQfd-MVotNBl49-xeSRBPRp8-2048x1536.jpg

Helaas heb ik op mijn Zipp 303 FC's nog 25mm banden liggen die eigenlijk eerst op moeten, maar de stap naar 28mm bandjes is ook al een genot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:33:
Maandag mijn tweede wielsetje van @ElGreco mogen ontvangen. Na een redelijk high-end MTB wielsetje vorig jaar was ik nu toe aan een aluminium do-it-all setje voor de racer naast mijn show-hoepels van Zipp.

De eisen waren:

- Vakantie gebruik dus niet te zwaar voor in de bergen
- Voorkeur voor een ratchet vrijloop
- Duurzaam
- Makkelijk te servicen
- Geschikt voor tubeless
- 19mm interne breedte voor 28mm banden

Na wat begeleiding van @ElGreco Het is een setje geworden met:
- DT Swiss 350 naven (helaas is Erase inmiddels afgestapt van naven voor velgremmen, eigenlijk hadden die mijn voorkeur)
- Duke RoadRunner 23 (laag profiel om gewicht te besparen en trouwens ook gebruik in het stormseizoen ;))
- 24/28 Sapim CX-Ray spaken
- Messing nippels (beetje duurzaamheid ook in de wintermaanden)

Inmiddels alweer een dikke 100 kilometer er op zitten en ze zien er wel wat minder 'sexy' uit dan de Zipp 303 FCs maar ze rijden echt super en voldoen precies aan mijn specifieke eisen, dus blij mee!

[Afbeelding]

Helaas heb ik op mijn Zipp 303 FC's nog 25mm banden liggen die eigenlijk eerst op moeten, maar de stap naar 28mm bandjes is ook al een genot!
Mooie samenvatting! Zag ze al op Strava, dat heeft https://vanspeykwheels.nl/ toch weer goed gedaan _/-\o_ Heb ook een alu setje van @ElGreco met DT350, R470 dt swiss velg uit mijn hoofd en sapim race/messing nippels, prima all round en kun je altijd wel gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Mooi setje @Kluus, zag ze ook voorbij komen op Strava!!!

Mag ik vragen wat dit wielsetje je ongeveer gekost heeft? En wat doen ze qua gewicht?

Heb zelf vorig jaar een 2e hands miskoop gedaan t.a.v. wielen voor in de heuvels/bergen/training/winter (DT Swiss R32 met 370 naven).

Wilde er maar sporadisch mee rijden dus geen reden voor flinke investering. Achteraf blijkt dit duurkoop aangezien ik achter inmiddels nieuwe lagers erin heb zitten en uiteindelijk ook een nieuwe body gemonteerd. :F. Vooralsnog bollen ze nu prima.

Enige wat nu wringt is dat ik ze eigenlijk toch net iets te zwaar vind voor de bergen..

Oja en je rijdt deze nu ook echt tubeless? ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
@Dix0r mijn beide sets zijn ook tubeless, voor mij niks anders meer. Ook is 20 en 21mm intern bij mijn wielsets heerlijk voor 28mm's. Nooit besparen op zulke dingen, als je carbon set kapot gaat, heb je en backup liggen en kun je blijven rijden. Idem voor slecht weer etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
hoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:11:
Helaas doet m'n achterrem het niet goed. Nadat ik de remblokjes vervangen heb en dus ook de kabelspanning moest aanpassen, blijft de rem "hangen". Ik knijp de rem in. Daarna als ik los laat, veert de kabel niet goed terug. dus de binnenkabel die onder de bovenbuis loopt, wordt slap en gaat hangen met als gevolg dat de remmen strak aangetrokken worden en het achterwiel blokkeert.

Nu is het zo dat de kabel verschrikkelijk aan het rafelen is ( overal losse staaldraadjes die opkrullen). 1). Zou ik met het vervangen van de binnenkabel het probleem kunnen oplossen? Ik kan me voorstellen dat de rafels blijven hangen in het systeem. Als het niet nodig is, liever niet vervangen, omdat ik al een nieuwe fiets gekocht heb en de fiets alleen moet blijven werken tot de nieuwe er is. Zoals het er naar uit ziet komt de nieuwe fiets in de zomer. 2) naar mantel of zelf doen? Ik zit er een beetje mee dat een goede kabelknipper even duur is als laten vervangen door Mantel. Mijn nieuwe fiets heeft hydraulische schijfremmen, dus alleen de schakelkabels dienen nog vervangen te worden. Hoe vaak doe je zoiets?
Uiteindelijk bij futurumshop maar een kabeltje en een kabelkniptang gekocht. Natuurlijk ook de kabel met wat vaseline ingesmeerd. Het bleek dat de remklauw helemaal vol met drek zat. WD40 en een poetsdoek waren de oplossing. Durfde de rem niet echt volledig uit elkaar te halen. Waarschijnlijk was de nieuwe kabel geeneens nodig.

Dit weekend meegedaan aan de 200km van omloop der wielercafes bij Cyklist in Eindhoven. Remmen ging weer super. Op de terugweg naar huis ergerde ik me wel dood aan het slechte schakelen. Dit probleem is al langer, maar nooit zin gehad om er naar te kijken. Weleens heel snel naar gekeken en dacht dat het opgelost was, maar nu begint dan toch weer de ellende.

De versnelling wilt soms niet opschakelen/terugschakelen. Soms als ik wat meer kracht zet, schiet de versnelling opeens naar een zwaarder verzet. Nu weet ik dat de ketting en voorbladen, maar ook de derailleurwieltjes en waarschijnlijk de cassette ook eigenlijk aan vervanging toe zijn. Maar over een half jaar hoop ik een nieuwe fiets te hebben. Heeft het zin om alles te vervangen of zou ik met het vervangen van de versnellingskabel voldoende resultaat moeten boeken?

Ketting zit allang op 0,75. Tandwielen zijn toen gelijk met de ketting vervangen. Ik denk een kilometertje of 12-13k geleden. Voorbladen zijn sowieso op, net als de derailleurwieltjes.

Dan nog een vraag in m'n voorwiel zit een tik. Kan dit zoveel kwaad dat een nieuw voorwiel te verantwoorden is? In m'n achterwiel zit dat geluid dat je hoort als je de cassette met de hand naar de vrijloop beweegt. Dit soms als je trapt. Volgens de fietsenmaker zijn de lagers kapot. Is toen al eens naar gekeken. Zou een nieuw wiel worden, omdat alles is ingesleten. Toen hebben ze wel het achterwiel van nieuw vet voorzien, dat overigens roestig en kurkdroog was.

Zijn een setje nieuwe standaard shimanowielen goed te verkopen tweedehands en kan het echt kwaad om er nog mee te rijden. De fiets gaat dus hopelijk over een half jaar weg (geen idee wat ik er mee doe dan), dus wil er niet onnodig veel geld in pompen, maar als dat noodzakelijk is om nog een halfjaar te kunnen rijden, dan is dat zo. Ik maak zoveel kilometers, daar horen ook wat kosten bij en ik heb de fiets altijd goedkoop ridjend kunnen houden de laatste 2.5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
@hoi1234
In vervolg is het raadzaam eerst de kabel los te maken van je rim-brake-caliper / klauw. Je kunt dan direct identificeren (door te remmen) of het je kabel(behuizing) is of je rim-brake-caliper.

Wat betreft overslaan, dat is idd slijtage. Alles schoonmaken en finetunen zal maar beperkt effect hebben. Je geeft zelf het antwoord al.

Wat voor vooriwel is het? M.i. zijn lagers gewoon te vervangen en kosten maar een paar euro. Of voor time being een goedkoop voowiel 2e hands kopen. Die heb je genoeg op marktplaats onder de 100 euro.

@rolandos582
Eens, het is echter soms wikken en wegen qua financiën en materialen. Heb nog twee fietsen meer die onderhouden moeten worden of geupgrade ;) . Ben voornemens op termijn (volgend jaar) mijn huidige Canyon Ultimate te verkopen, dus in de afweging toen voor een 2e hands rim-brake wielset gegaan. Mijn nieuwe fiets zal team disc brake worden..

[ Voor 27% gewijzigd door Dix0r op 09-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:33:
Mooi setje @Kluus, zag ze ook voorbij komen op Strava!!!

Mag ik vragen wat dit wielsetje je ongeveer gekost heeft? En wat doen ze qua gewicht?

Heb zelf vorig jaar een 2e hands miskoop gedaan t.a.v. wielen voor in de heuvels/bergen/training/winter (DT Swiss R32 met 370 naven).

Wilde er maar sporadisch mee rijden dus geen reden voor flinke investering. Achteraf blijkt dit duurkoop aangezien ik achter inmiddels nieuwe lagers erin heb zitten en uiteindelijk ook een nieuwe body gemonteerd. :F. Vooralsnog bollen ze nu prima.

Enige wat nu wringt is dat ik ze eigenlijk toch net iets te zwaar vind voor de bergen..

Oja en je rijdt deze nu ook echt tubeless? ;w
Ik zal geen exacte prijzen noemen want ik weet niet of de bouwer dat op prijs stelt, maar het komt neer op een redelijk high-end aluminium wielset en de prijs is daar ook wel naar. ;) Het zijn voor mij ook geen budget wielen voor even erbij in ieder geval, ik verwacht er redelijk veel op te gaan rijden en wisselen gaat eerder per periode dan per rit want met velgremmen vind ik dat nog best een klusje (andere blokjes, opnieuw afstellen). Ik wil voorlopig nog niet overstappen naar een andere fiets met discs dus het is ook met een oog op de toekomst dat er nog eens een nieuwe velg op gespaakt kan worden.

Gewicht is volgens de specs 1544gr en dat is iets zwaarder dan mijn Zipp 303 FC's maar wat mij betreft licht genoeg voor in de bergen. Ik twijfel nog wel welke wielen ik daadwerkelijk zal gaan inzetten bij berg-cyclos, maar bij de gezinsvakanties naar Frankrijk enzo gaan waarschijnlijk deze mee.

Ik rij ze inderdaad al tubeless, dat doe ik al een tijdje met de Zipps en dat bevalt zo goed dat dat uiteindelijk ook een van de redenen was voor de aanschaf. Ik heb namelijk al wel alu wielen maar die kreeg ik niet echt goed tubeless. Die gaan nu dus op marktplaats :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:45:
[...]
De versnelling wilt soms niet opschakelen/terugschakelen. Soms als ik wat meer kracht zet, schiet de versnelling opeens naar een zwaarder verzet.
Bij mijn vrouw haar oude fiets ook eens iets dergelijks gehad met terugschakelen op het voorblad. Dan hing de kabel slap maar bleef ie op het middenblad hangen (triple). WD40 en een beetje met hand meehelpen tot ie weer netjes bewoog was al voldoende.
Zijn een setje nieuwe standaard shimanowielen goed te verkopen tweedehands en kan het echt kwaad om er nog mee te rijden.
Het stikt op MP van de stock-wielen dus ik zou niet eens nieuw kopen. Ik heb zelf 2 extra sets met bruikbare cassette gekocht. 1 setje bijna voor niks (15 euro) omdat de remrand op was, maar dat maakt voor mijn Zwift wiel niks uit.
Zoals dit dus: https://www.marktplaats.n...-wh-r500-10-speed-wielset (Ik heb ook 3x WH-R500 bij die fiets)
Een tweede wielsetje is daarnaast altijd handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 09-03-2022 13:29 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Dix0r schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:51:
@hoi1234
In vervolg is het raadzaam eerst de kabel los te maken van je rim-brake-caliper / klauw. Je kunt dan direct identificeren (door te remmen) of het je kabel(behuizing) is of je rim-brake-caliper.

Wat betreft overslaan, dat is idd slijtage. Alles schoonmaken en finetunen zal maar beperkt effect hebben. Je geeft zelf het antwoord al.

Wat voor vooriwel is het? M.i. zijn lagers gewoon te vervangen. Of voor time being een goedkoop voowiel 2e hands kopen. Die heb je genoeg op marktplaats onder de 100 euro.

@rolandos582
Eens, het is echter soms wikken en wegen qua financiën en materialen. Heb nog twee fietsen meer die onderhouden moeten worden of geupgrade ;) . Ben voornemens op termijn (volgend jaar) mijn huidige Canyon Ultimate te verkopen, dus in de afweging toen voor een 2e hands rim-brake wielset gegaan. Mijn nieuwe fiets zal team disc brake worden..
Drivetrain zou ik dan maar vervangen ja. Puur uit interesse kan er nog wat fout gaan, mocht ik door blijven fietsen met deze combinatie? En wat is het risico precies als ik doorrijd met de wielen? Zolang het werkt en blijft werken moet ik nog heel diep nadenken of ik de wielen wil vervangen. De fietsenmaker zei dat ik gewoon moet door blijven fietsen. Maar toen dacht hij dat de fiets mogelijk al in Q4 '21 zou komen of begin Q1 2022. Overigens zit er ook wel wat speling op het achterwiel dat niet meer gesteld kan worden. Het gaat overigens om Mavic cxp 30 wielen met Ultegra 6500 naaf. Cup cone, dus. Afstellen gaat niet verder. De fietsenmaker heeft het wiel zo strak mogelijk gesteld, zonder dat het aanloopt.

Tweedehands wielen werden afgeraden door de fietsenmaker. Natuurlijk zal hij een eigen belang hebben, maar hij gaf aan dat je ook rotzooi kunt kopen. Ik heb er verder ook geen verstand van, dus rotzooi detecteren, is niet aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
@hoi1234 Dus wanneer komt jouw nieuwe Stevens nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Nu het toch over onderhoud gaat was ik wel benieuwd wat nou de beste manier is om bijvoorbeeld je shifters en derrailleur te servicen. Mijn shifters zitten best wel vol met zand en troep en vertonen ook een klein beetje oxidatie. Kwam filmpje tegen van GCN die aangaven dat je het best goed kunt doorspoelen met ontvetter (kan ik dan WD40 gebruiken) en daarna weer opnieuw kunt smeren. Geldt dit ook voor de derrailleurs?

En een tweede: ik heb interne bekabeling maar het klinkt alsof er zand tussen de buis en de kabel zit als ik het stuur (en daarmee dus de kabel) beweeg. Hoe zou je dat schoon kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Cranzai schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:37:
@hoi1234 Dus wanneer komt jouw nieuwe Stevens nou eigenlijk?
Week 30 2022. Maar ondertussen neem ik iedere verwachting met 10 kilo zout. De fiets komt als die komt.

Ik zou natuurlijk ook voor Canyon of probike kunnen gaan. Maar ik zou graag bij dezelfde fietsenmaker willen bestellen. Probike heeft dan weer een instapmodel van 4... Kan wel, maar ik merk er toch niks van. Een fiets van 2k is meer dan genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Week 30 2022. Maar ondertussen neem ik iedere verwachting met 10 kilo zout. De fiets komt als die komt.

Ik zou natuurlijk ook voor Canyon of probike kunnen gaan. Maar ik zou graag bij dezelfde fietsenmaker willen bestellen. Probike heeft dan weer een instapmodel van 4... Kan wel, maar ik merk er toch niks van. Een fiets van 2k is meer dan genoeg
Poeh, dat duurt nog wel ff.
Hoeft natuurlijk niet perse een canyon of probike te zijn, gewoon in de buurt kijken wat er op voorraad is kan ook een hoop helpen (zo heb ik mijn nieuwe fiets ook gevonden en redelijk vlot kunnen ophalen, wacht alleen nog op een stuurpen en extra derailleurhanger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:44:
[...]

https://www.mantel.com/blog/warehousesale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Hmmm... 't wordt ook weleens de MediaMarkt van de fietsen genoemd. Ik koop liever ergens een fiets waar ze niet vooral willen verkopen, maar de klant een goede fiets willen geven die ook echt goed past. Bij Mantel heb ik toch wel erg het gevoel dat dat niet gebeurt. Natuurlijk kan dat op meer plekken. Maar ik doe het nu gewoon zo. Ik weet eigenlijk ook niet of ik zomaar van de koop af kan.

Hoe kan ik eigenlijk controleren of de remrand nog goed is? Met 12-15k of zo lijkt me dat de remrand ver op is? Ik weet natuurlijk ook niet hoeveel die wielen door de vorige eigenaar gebruikt zijn

[ Voor 27% gewijzigd door hoi1234 op 09-03-2022 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Opmeten/kijken of remrand hol is.

Remrand kan na 4k op zijn als je in slecht weer rijd.
Maar kan er ook na 50k nog prima uitzien.
Beide meegemaakt (/dat laatste voorbeeld heeft inmiddels 58k km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Drivetrain zou ik dan maar vervangen ja. Puur uit interesse kan er nog wat fout gaan, mocht ik door blijven fietsen met deze combinatie? En wat is het risico precies als ik doorrijd met de wielen? Zolang het werkt en blijft werken moet ik nog heel diep nadenken of ik de wielen wil vervangen. De fietsenmaker zei dat ik gewoon moet door blijven fietsen. Maar toen dacht hij dat de fiets mogelijk al in Q4 '21 zou komen of begin Q1 2022. Overigens zit er ook wel wat speling op het achterwiel dat niet meer gesteld kan worden. Het gaat overigens om Mavic cxp 30 wielen met Ultegra 6500 naaf. Cup cone, dus. Afstellen gaat niet verder. De fietsenmaker heeft het wiel zo strak mogelijk gesteld, zonder dat het aanloopt.

Tweedehands wielen werden afgeraden door de fietsenmaker. Natuurlijk zal hij een eigen belang hebben, maar hij gaf aan dat je ook rotzooi kunt kopen. Ik heb er verder ook geen verstand van, dus rotzooi detecteren, is niet aan mij besteed.
Heb geen glazen bol, maar je kunt waarschijnlijk gewoon door fietsen tot letterlijk niets meer schakelt of lekker loopt. In het aller slechtste geval knapt je ketting omdat hij dusdanig versleten is.

Bij mij is de kleinste piep op mijn fiets al een irritatie punt. Ik zou het dus nooit zolang volhouden.

Voorwiel 70 eur:
https://www.mantel.com/shimano-rs100-racefiets-wielen

En ja je kunt 2e hands rotzooi kopen (zie mijn post). Maar over het algemeen kan er aan een voorwiel niet zoveel mis. Zolang hij nog kaarsrecht loopt en niet al te oud is en remrand niet te ver ingesleten zou het voor mij een makkelijke deal zijn als het een relatieve korte tijd betreft.

Remrand kun je trouwens controleren door te checken of er nog holle punten (indicator) in de velgrand zitten (sommige modellen). Of een liniaal er kaarsrecht opleggen en kijken hoeveel ruimte tussen liniaal en remrand zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 09-03-2022 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Hmmm... 't wordt ook weleens de MediaMarkt van de fietsen genoemd. Ik koop liever ergens een fiets waar ze niet vooral willen verkopen, maar de klant een goede fiets willen geven die ook echt goed past. Bij Mantel heb ik toch wel erg het gevoel dat dat niet gebeurt. Natuurlijk kan dat op meer plekken. Maar ik doe het nu gewoon zo. Ik weet eigenlijk ook niet of ik zomaar van de koop af kan.

Hoe kan ik eigenlijk controleren of de remrand nog goed is? Met 12-15k of zo lijkt me dat de remrand ver op is? Ik weet natuurlijk ook niet hoeveel die wielen door de vorige eigenaar gebruikt zijn
Ik denk dat Mantel het gros van zijn verkoop uit de webshop haalt. Maar dan nog, de gemiddelde LFM verkoopt 'om het willen verkopen'. Uitzonderingen daargelaten. Als ik naar de gemiddelde zoutzak op een electrische fiets kijk dan zie ik dat ze meestal een verkeerde maat fiets hebben. Ik stel me voor dat die fietsenzaken gewoon 'heel veel' maatje 54-56 inkopen en dan iedereen tussen de 1.50 en 1.90 zo'n fiets aanraden. Zadeltje omlaag/omhoog en stuurtje omlaag/omhoog en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
joker1977 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat Mantel het gros van zijn verkoop uit de webshop haalt. Maar dan nog, de gemiddelde LFM verkoopt 'om het willen verkopen'. Uitzonderingen daargelaten. Als ik naar de gemiddelde zoutzak op een electrische fiets kijk dan zie ik dat ze meestal een verkeerde maat fiets hebben. Ik stel me voor dat die fietsenzaken gewoon 'heel veel' maatje 54-56 inkopen en dan iedereen tussen de 1.50 en 1.90 zo'n fiets aanraden. Zadeltje omlaag/omhoog en stuurtje omlaag/omhoog en klaar.
Ik kreeg een statische bikefitting. Dus ik neem aan dat het goed is. Hij klonk in ieder geval overtuigend. Hij had z'n website waar hij al mijn maten in kon voeren. Vervolgens gingen we samen kijken welke framemaat overeenkomt met de aangegeven afmetingen van de website. 51 en 54 kon volgens hem beide. 51 zou een langere stuurpen moeten, wat zenuwachtiger zou sturen.

Overigens ga ik nog een echte dynamische bikefitting doen. Het huidige frame is gewoon te groot. Ik weet ondertussen als geen ander hoe belangrijk een goed passend frame is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:58:
[...]
51 en 54 kon volgens hem beide. 51 zou een langere stuurpen moeten, wat zenuwachtiger zou sturen.
Ehm nee, juist het tegenovergestelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Ik kreeg een statische bikefitting. Dus ik neem aan dat het goed is. Hij klonk in ieder geval overtuigend. Hij had z'n website waar hij al mijn maten in kon voeren. Vervolgens gingen we samen kijken welke framemaat overeenkomt met de aangegeven afmetingen van de website. 51 en 54 kon volgens hem beide. 51 zou een langere stuurpen moeten, wat zenuwachtiger zou sturen.

Overigens ga ik nog een echte dynamische bikefitting doen. Het huidige frame is gewoon te groot. Ik weet ondertussen als geen ander hoe belangrijk een goed passend frame is.
Ik denk dat een kortere stuurpen juist een nerveuzer/zenuwachtiger stuurgedrag oplevert: Immers, een kleinere verdraaiing van je stuur-uiteindes levert bij een langere stuurpen een mindere rotatie op van je voorwiel.

In geval van twijfel zou ik zelf voor de kleinere maat gaan: Die kun je meestal wel langer maken (oa. stuurpen) maar een te grote fiets kun je niet meer kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
joker1977 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:18:
[...]

Ik denk dat een kortere stuurpen juist een nerveuzer/zenuwachtiger stuurgedrag oplevert: Immers, een kleinere verdraaiing van je stuur-uiteindes levert bij een langere stuurpen een mindere rotatie op van je voorwiel.

In geval van twijfel zou ik zelf voor de kleinere maat gaan: Die kun je meestal wel langer maken (oa. stuurpen) maar een te grote fiets kun je niet meer kleiner maken.
Dit is volgens mij wat hij zei dan. Hij had het er over dat gravelen waar je scherpe bochten tegen komt, beter gaat met een kortere stuurpen..

Ik heb er niet zoveel verstand van. Het is in ieder geval echt geen fietsenmaker die voor de sales gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
joker1977 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:18:
[...]

De beste term is directer stuurgedrag (bij een korte pen). Bij sommige combinatie van factoren levert dit inderdaad een nerveuzer stuurgedrag op. Maar bv bij MTB's zie je een trend naar langere fietsen (reach), slacker balhoofd (voorwiel verder weg), bredere sturen,... En hierbij dan ook weer een korte stuurpen omdat een aantal van die zaken voor het tegenover gestelde zorgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8rq1gpC4mp5sbj14pBuQ_vvttw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a82fCU8FaY5npD40R3TzDlCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb wat onderdelen gevonden hoor.
https://hollandbikeshop.c...11v-2-stuks-zwart-457813/
https://hollandbikeshop.c...lad-race-39-tands-zilver/
https://hollandbikeshop.c...lad-race-52-tands-zilver/
https://hollandbikeshop.c...nrace-cassette-9v-11-25t/
https://hollandbikeshop.c...naven-8-9-10-speed-zwart/

Over die wielset twijfel ik nog. Is de kans aanwezig dat ik stil kom te staan met de huidige wielset? Op de achteras zit flink speling en dus dat rare geluid. Een tijdlang zat er ook een geluid in alsof er een knikker aan het rollen was. Vooras alleen licht getik.

En hoe weet je of derailleurwieltjes compatibel zijn? Deze vond ik bij mantel en zijn volgens hen compatibel: https://www.mantel.com/shimano-ultegraxt-derailleurwieljes

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 10-03-2022 11:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:56

aerofreak

Steve Jobs

Voor de snelle beslissers... De Canyon Ultimate inclusief 12s Di2 is op voorraad...

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:58
aerofreak schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:07:
Voor de snelle beslissers... De Canyon Ultimate inclusief 12s Di2 is op voorraad...
Het valt mij op dat deze Canyon een van de weinige fietsen is die in mijn lijstje voorbij is gekomen met een relatief laag gewicht(7,5 kg) en meer in lijn is met de Giant TCR. Andere modellen zitten vaak op bijna 8,5 kg. Misschien niet het meest belangrijke getal maar het valt mij wel op dat de modellen tegenwoordig vaak zwaarder zijn dan een jaar of 6 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
la_fusion schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Het valt mij op dat deze Canyon een van de weinige fietsen is die in mijn lijstje voorbij is gekomen met een relatief laag gewicht(7,5 kg) en meer in lijn is met de Giant TCR. Andere modellen zitten vaak op bijna 8,5 kg. Misschien niet het meest belangrijke getal maar het valt mij wel op dat de modellen tegenwoordig vaak zwaarder zijn dan een jaar of 6 geleden.
Ik heb ook wel eens discussies gezien: hoe "eerlijk" is het gewicht gemeten. Dus ja, wat ga je allemaal af laten hangen van een getalletje dat je op internet vind, zonder het zelf te verifiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
la_fusion schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Kleine shift van 'gewicht is belangrijkste' naar 'aero is belangrijkste'.

Maar wel terecht punt, nieuwe Shimano 12s is ook weer wat zwaarder dan de vorige 11s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:52
Ik heb er een hele tijd op gewacht. :X Maar aangezien ik nu a.s. zaterdag m'n non-aero variant van de Ultimate in gebruik ga nemen bestel ik wel een los setje aero wielen, meteen N+1 afgevinkt. :P

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
Meine gute. Wat een melkkoe is de Ultimate toch, en wat is de fietsenmarkt op hol geslagen.

Design is al van 2018. Wel 12-speed en powermeter.

Ter vergelijking. Ik rij nog een Ultimate CF (2019) 11-speed met rim-brake Ultegra DI2 met vergelijkbare wielset.Telde ik toen 3300 voor neer inc. powermeter. Hij is ook nog eens ~250 gram lichter.

Deze (huidige) is 4860 want verzenddoos+shipping moet er nog bij en niet eens SLX. 8)7

En hoezo is deze nu ineens 'aero'?? Marketing..

@la_fusion
Dat gewichtverschil is makkelijk te verklaren t.o.v. vorige jaren: rim-brake vs disc.

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 10-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Dix0r schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Meine gute. Wat een melkkoe is de Ultimate toch, en wat is de fietsenmarkt op hol geslagen.

Ter vergelijking. Ik rij nog een Ultimate CF (2019) 11-speed met rim-brake Ultegra DI2 met vergelijkbare wielset.Telde ik toen 3300 voor neer inc. powermeter. Hij is ook nog eens ~250 gram lichter.

Deze (huidige) is 4860 want verzenddoos+shipping moet er nog bij en niet eens SLX. 8)7

@la_fusion
Dat gewichtverschil is makkelijk te verklaren t.o.v. vorige jaren: rim-brake vs disc.
Is er mogelijk toch verschil in componenten / uitvoering? Mijn bestelling idem uit 2019 (juli) heeft / had dezelfde benaming qua model maar was € 4.300,-. Het verschil van 1k met jou bestelling is dan wel fors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Bedankt @aerofreak , nu is mijn rekening opeens een kleine 5000 euro lichter :o

Alhoewel Canyon niet echt een merk is waar ik ongelofelijk warm van word, is de feature-set en leverbaarheid de prijs wel waard.

@Dix0r ja, het frame is niet bepaald "nieuw" te noemen, maar liever dat dan miserie met hun recentste innovaties (cfr. seatpost en stem issues).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:58
Dix0r schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:48:
[...]

@la_fusion
Ja maar toch niet bijna een kilo?

Daarnaast begrijp ik dat er verschil in wegen zit maar ik ga er dan altijd maar vanuit dat fabrikanten zo goed mogelijk voor de dag willen komen.. en ik merk gewoon bij het vasthouden/tillen van andere fietsen dat mijn Giant TCR gewoon echt relatief weinig weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 11:02
-knip- verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Noxa op 10-03-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
la_fusion schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Ja maar toch niet bijna een kilo?

Daarnaast begrijp ik dat er verschil in wegen zit maar ik ga er dan altijd maar vanuit dat fabrikanten zo goed mogelijk voor de dag willen komen.. en ik merk gewoon bij het vasthouden/tillen van andere fietsen dat mijn Giant TCR gewoon echt relatief weinig weegt.
De instap carbon frames zijn m.i. vaak wat aan de zwaardere kant (CF bij Canyon, SLX mid-end en top-end is CFR). Canyon (en dus ook Giant) krijgt het echter wel voor elkaar om hun instapcarbon nog relatief licht te houden t.o.v. sommige andere concurrenten. Wellicht kun je daar ook een deel van het verschil in terugzien.

Je ziet ook vaak dat fabrikanten op de websites zelf het gewicht niet eens vermelden. Canyon heeft dat bijv. wel altijd gedaan (slimme marketing of misschien zelfs wel USP).

@Noxa
Er is een apart kledingtopic. Maar mijn Castelli Perfetto RoS is unaniem mijn jacket to go (gecombineerd met onderlagen).

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 10-03-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:36
Hoe vierkant laten jullie een band worden voordat je hem gaat vervangen?
De (achter)band is verder nog goed genoeg, maar wel vierkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
nomar109 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:45:
Hoe vierkant laten jullie een band worden voordat je hem gaat vervangen?
De (achter)band is verder nog goed genoeg, maar wel vierkant.
Hebben de meeste banden tegenwoordig niet allemaal slijtage-indicatoren? Die houd ik doorgaans aan.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je er geen merkbaar last van hebt tijdens het fietsen..of zorgt voor gevaarlijke situaties..niks aan de hand. En anders heb je een mooi bandje voor op de trainer.

Pagina: 1 ... 384 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).