Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 377 ... 644 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:26
rolandos582 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:20:
Heeft iemand hier de nieuwe CONTINENTAL GRAND PRIX 5000S TR al geprobeerd?

Reviews hier zijn niet best :
https://www.futurumshop.n...ouwband-zwart-zwart.phtml

Qua prijs met coupon wel heel interessant, reviews over het algemeen zijn wel lovend
https://road.cc/content/r...and-prix-5000-s-tr-287997
https://www.bicyclerollin...ntal-grand-prix-5000-s-tr
Zo, dit is niet best. Eerst te strak. Nu te ruim lijkt wel.

Road.cc is één grote reclame zuil. Reviews zijn allemaal betaald en kun je niet serieus nemen. Ze geven ook nooit minder dan 4 sterren.
Bicyclerollingresistance is leuk voor de getallen maar een rond draaiende trommel in een schone kamer is totaal iets anders dan de boze buitenwereld.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ElGreco schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:08:
[...]

Bicyclerollingresistance is leuk voor de getallen
2 watt voordeel op het totaal, en dan wel 30 minuten staan te klooien langs de kant van de weg _/-\o_

Al kreeg ik ze gratis, moest ik ze nog niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 16:17
[...]

Road.cc is één grote reclame zuil. Reviews zijn allemaal betaald en kun je niet serieus nemen. Ze geven ook nooit minder dan 4 sterren.
Bicyclerollingresistance is leuk voor de getallen maar een rond draaiende trommel in een schone kamer is totaal iets anders dan de boze buitenwereld.
Ja opvallend wel, er zijn wel meerdere batches las ik op WeightWeenies, dus wellicht is het probleem met batch 2 opgelost. Maar dit is inderdaad niet wat je wilt, zo vaak lek rijden en dan ook eens niet dichten. Of een band die amper druk houd 8)7 Dat is inderdaad wel de andere kant van het spectrum.

Wel verbazingwekkend, die GP4000's en GP5000's waren lang bekend om hun goede banden met de TL versie krijgen ze op een of andere manier niet goed voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 10:13
rolandos582 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Ja opvallend wel, er zijn wel meerdere batches las ik op WeightWeenies, dus wellicht is het probleem met batch 2 opgelost. Maar dit is inderdaad niet wat je wilt, zo vaak lek rijden en dan ook eens niet dichten. Of een band die amper druk houd 8)7 Dat is inderdaad wel de andere kant van het spectrum.

Wel verbazingwekkend, die GP4000's en GP5000's waren lang bekend om hun goede banden met de TL versie krijgen ze op een of andere manier niet goed voor elkaar.
Hoorde over de originele GP5000 ook al wisselende verhalen.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
rolandos582 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:39:
[...]
er zijn wel meerdere batches las ik op WeightWeenies, dus wellicht is het probleem met batch 2 opgelost.
Mijn conclusie is dat Continental zijn productie proces nog steeds niet onder controle heeft.

Sorry hoor, maar hoelang zijn ze het al aan het proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:27
joint_me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Hoorde over de originele GP5000 ook al wisselende verhalen.
Ik reed 3 weken terug lek met mijn GP5000-bandjes (gewoon met biba want tja) en kreeg deze met m’n blote handjes weer op de velg (fulcrum 5). Heb wel een wat oudere band, denk 2 jaar oud ondertussen. Of het rubber is op en daarom zo elastisch, of ik ben er gewoon heel goed in?😎

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 20:53

McMiGHtY

- burp -

Jij traind meer dan alleen je benen....

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:26
Ik heb inmiddels een brede selectie (vind ik zelf) banden geprobeerd met zowel binnenbanden als tubeless. P-Zero's, GP5000's en Vittoria Corsa G2/Control.

De Vittoria's in combinatie met een latex band vind ik het lekkerst. Slijten wel iets sneller dan gewoon, maar zijn rond de 40 euro op te pikken en bij een lek steek ik er een nieuwe band in en klaar. Natuurlijk is de rolweerstand van tubeless nóg beter, maar het gedoe met kleine lekjes van de GP5000 die niet dicht gingen met latex en te klein waren voor een plug was ik zó zat dat ik m'n tubeless spullen heb weggegooid.

*Wel even opletten dat je geen latex binnenband meeneemt als je CO2 gebruikt: dat schijnt niet te kunnen, al heb ik nog nooit onderweg lek gereden met latex. (klopt af op hout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Stufferdt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Ik reed 3 weken terug lek met mijn GP5000-bandjes (gewoon met biba want tja) en kreeg deze met m’n blote handjes weer op de velg (fulcrum 5). Heb wel een wat oudere band, denk 2 jaar oud ondertussen. Of het rubber is op en daarom zo elastisch, of ik ben er gewoon heel goed in?😎
Heb je tubeless bandjes? Volgens mij zitten daar de problemen. Niet bij de gewone, die maken ze al jaren, dat kunnen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:46
[...]

Nooit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:27
McMiGHtY schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:47:
Jij traind meer dan alleen je benen....
Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-e14039e8273f6d38b02359fb42c0edbe
If you know what I mean…

Grapje, weinig training hier. @Fisico kan denk ik wel beamen dat ik geen Rambo ben :+
mhr-zip schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Heb je tubeless bandjes? Volgens mij zitten daar de problemen. Niet bij de gewone, die maken ze al jaren, dat kunnen ze wel.
Ooh, nope, gewoon met biba’s.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 21:52

Fisico

by Fabian

Stufferdt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:39:
[Afbeelding]
If you know what I mean…

Grapje, weinig training hier. @Fisico kan denk ik wel beamen dat ik geen Rambo ben :+
Nope geen John Rambo wel Jan Ulrich qua winter ;)
Ooh, nope, gewoon met biba’s.
Dat zou ook moeten lukken. Ik kijk niet met plezier uit naar het wisselen van de GP5000 op de Ostro want die zijn wel tubeless.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco

www.vanspeykwheels.nl

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Helaas doet m'n achterrem het niet goed. Nadat ik de remblokjes vervangen heb en dus ook de kabelspanning moest aanpassen, blijft de rem "hangen". Ik knijp de rem in. Daarna als ik los laat, veert de kabel niet goed terug. dus de binnenkabel die onder de bovenbuis loopt, wordt slap en gaat hangen met als gevolg dat de remmen strak aangetrokken worden en het achterwiel blokkeert.

Nu is het zo dat de kabel verschrikkelijk aan het rafelen is ( overal losse staaldraadjes die opkrullen). 1). Zou ik met het vervangen van de binnenkabel het probleem kunnen oplossen? Ik kan me voorstellen dat de rafels blijven hangen in het systeem. Als het niet nodig is, liever niet vervangen, omdat ik al een nieuwe fiets gekocht heb en de fiets alleen moet blijven werken tot de nieuwe er is. Zoals het er naar uit ziet komt de nieuwe fiets in de zomer. 2) naar mantel of zelf doen? Ik zit er een beetje mee dat een goede kabelknipper even duur is als laten vervangen door Mantel. Mijn nieuwe fiets heeft hydraulische schijfremmen, dus alleen de schakelkabels dienen nog vervangen te worden. Hoe vaak doe je zoiets?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
hoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:11:
Helaas doet m'n achterrem het niet goed. Nadat ik de remblokjes vervangen heb en dus ook de kabelspanning moest aanpassen, blijft de rem "hangen". Ik knijp de rem in. Daarna als ik los laat, veert de kabel niet goed terug. dus de binnenkabel die onder de bovenbuis loopt, wordt slap en gaat hangen met als gevolg dat de remmen strak aangetrokken worden en het achterwiel blokkeert.

Nu is het zo dat de kabel verschrikkelijk aan het rafelen is ( overal losse staaldraadjes die opkrullen). 1). Zou ik met het vervangen van de binnenkabel het probleem kunnen oplossen? Ik kan me voorstellen dat de rafels blijven hangen in het systeem. Als het niet nodig is, liever niet vervangen, omdat ik al een nieuwe fiets gekocht heb en de fiets alleen moet blijven werken tot de nieuwe er is. Zoals het er naar uit ziet komt de nieuwe fiets in de zomer. 2) naar mantel of zelf doen? Ik zit er een beetje mee dat een goede kabelknipper even duur is als laten vervangen door Mantel. Mijn nieuwe fiets heeft hydraulische schijfremmen, dus alleen de schakelkabels dienen nog vervangen te worden. Hoe vaak doe je zoiets?
Een kabelknipper kost natuurlijk geen drol als je hem budget koopt. Ik heb hem van Ali, dat duurt ff maar hij knipt perfect. Kabel zat hier, alleen geen race-brake, want daar zit een ander tonnetje op. (Ik heb alleen shifter en Vbrake cable) En je kunt in principe wel met een goeie kniptang knippen, alleen dan rafelt het ietsje soms, maar goed, alu kapje erop en dan heb je daar geen last meer van.
Je hebt in elk geval absoluut een nieuwe binnenkabel nodig, maar die heeft elke fietsenmaker in huis. En als de binnenmantel van je buitenkabel oud is zou ik die ook vervangen. Misschien ook ff de rest van je rem goed checken, veert ie wel terug als de kabel los is?
Een kabel kost niet veel in elk geval.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
Zo.... mijn vrouw heeft vandaag "zelfstandig" haar fiets gepimpt; Ze is zelf eens gaan rondbellen, en bleek dat CycleExperience in Uden (mooie zaak hè @Kluus ;)) de 165mm Ultregra Crankset gewoon op voorraad had. Ze is er meteen heen gefietst, oude crank mee terug in de rugzak en toen ik thuis kwam zat ze te glunderen; kijk eens naar mijn fiets?!?. O+

Alleen nu heeft ze daar in het poets- en smeermiddelen schap staan kijken en kreeg haar fiets meteen een poets- en smeerbeurt met MucOff. Dus nu wil ze allemaal poets spulletjes gaan kopen. :')

We zijn er nog niet, dat was me duidelijk. Ze wil volgens mij ook nieuwe fietsschoenen nu.... (toch weer schoenen lol)

---------------

• hoi1234
Mistraller schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 01:10:
[...]

Een kabelknipper kost natuurlijk geen drol als je hem budget koopt. Ik heb hem van Ali, dat duurt ff maar hij knipt perfect. Kabel zat hier, alleen geen race-brake, want daar zit een ander tonnetje op. (Ik heb alleen shifter en Vbrake cable) En je kunt in principe wel met een goeie kniptang knippen, alleen dan rafelt het ietsje soms, maar goed, alu kapje erop en dan heb je daar geen last meer van.
Je hebt in elk geval absoluut een nieuwe binnenkabel nodig, maar die heeft elke fietsenmaker in huis. En als de binnenmantel van je buitenkabel oud is zou ik die ook vervangen. Misschien ook ff de rest van je rem goed checken, veert ie wel terug als de kabel los is?
Een kabel kost niet veel in elk geval.
Binnen- en buitenkabel zijn net nieuw... Nog geen jaar geleden vervangen. Ik zoek echt een kabelknipper. Vorige keer beviel het absoluut niet toen ik knipte met een scherpe tang. Dat werkte voor geen meter. Dat is nou net de reden dat alles aan het rafelen is.

• ElGreco
In principe hoef je alleen het uiteinde van de binnenkabel te knippen. Deze dek je na het monteren af met een kabeleinde kapje. Ik zie daar geen probleem in. Wil je een buitenkabel knippen, ja dat is een ander verhaal en is een goede tang nodig.

Als je het hele jaar rond buiten fietst, kan een jaar ook lang zijn voor een kabel afhankelijk van de omstandigheden. Het predikaat nieuw kan zomaar niet meer van toepassing zijn.

Ik zou het stap voor stap oppakken.

1. Remklauw van de fiets afhalen (hoeft niet maar maakt het wel makkelijker) en schoonmaken. Zand en ander troep kan er voor zorgen dat de klauw blijft hangen. Scharnieren en de baan waar de ene klauw over de andere schuift/rolt (die kun je zien als je de klauw onderste boven vast houdt en extreem dicht knijpt met je hand) moeten schoon. Dat was bij mij althans het probleem. Ik heb hem destijds schoon gespoeld met wd40 wat zwart aan de andere kant uitkwam. Op een gegeven moment hoor je geen geknars meer onder de bewegende onderdelen.

2. Binnenkabel. Nieuwe kabels hebben een coating. Je kunt ook overwegen om deze licht in te smeren met een dunne vet, geschikt voor koude temperaturen, zoals Dumonde Tech freehub grease. Heeeeel klein beetje is meer dan zat. Echt heel klein beetje.

3. Buitenkabel vervangen.

www.vanspeykwheels.nl

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Mistraller zeker een mooie zaak!

Eigenaren zijn trouwens Daphny van den Brand en haar man.

[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 10-02-2022 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:23
Net als Philippos vet ik mijn kabels altijd een beetje in. Ik ben niet in de beleving dat het soort vet veel uitmaakt. Ik gebruik vasaline.

Kabels vervang ik nooit. Blijven jaren/tientallen jaren zitten en soepel functioneren. Bij onderhoud demonteer ik ze, veeg de binnekabel schoon en vet ze weer in voor de montage. Moet er wel bij zeggen dat dat originele merk kabels zijn (Campagnolo). Standaard (merkloze) kabels zijn niet duur. Wil je het goed doen dan zowel binnen als buitenkabel vervangen en invetten bij montage.

Speciale kabelkniptang is mooi, maar ik kijk ook altijd kritisch hoeveel ik iets gebruik en hoe universeel het is. Ik heb een goede Knipex Zijkniptang. Daar knip je prima binnen- en buitenkabels mee. Wel op letten dat je snel knipt. Als je langzaam knipt dan plet de kabel eerst en dan krijg je rafels.

Als de rafel die je nu hebt alleen op de laatste centimeter of zo zit, dan kan je die wegknippen. Als je buitenkabel dan een centimeter ingekort kan worden dan kan je het geheel weer gebruiken. Je buitenkabel moet natuurlijk niet te kort worden.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Mistraller schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 01:15:
Zo.... mijn vrouw heeft vandaag "zelfstandig" haar fiets gepimpt; Ze is zelf eens gaan rondbellen, en bleek dat CycleExperience in Uden (mooie zaak hè @Kluus ;)) de 165mm Ultregra Crankset gewoon op voorraad hadden. Ze is er meteen heen gefietst, oude crank mee terug in de rugzak en toen ik thuis kwam zat ze te glunderen; kijk eens naar mijn fiets?!?. O+

Alleen nu heeft ze daar in het poets- en smeermiddelen schap staan kijken en kreeg haar fiets meteen een poets- en smeerbeurt met MucOff. Dus nu wil ze allemaal poets spulletjes gaan kopen. :')

We zijn er nog niet, dat was me duidelijk. Ze wil volgens mij ook nieuwe fietsschoenen nu.... (toch weer schoenen lol)
Wil je me niet zo bang maken? Mijn vrouw is ook net begonnen met wielrennen.....
Ze had begin dit jaar zelf al onderzoek gedaan en kwam al op een mooie beginnersfiets uit 8)
"Deze is mijn maat en op voorraad", want ze had natuurlijk geen zin om nog maanden te moeten wachten op een fiets.
Uiteindelijk toch op een Liv Avail (2022 model) uitgekomen, want de Langma was toch net iets te sportief qua houding. Gelukkig ook een XS op voorraad, dus van de week kwam ze al vol trots en met een big smile terug van de eerste rit.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
ydderf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Wil je me niet zo bang maken? Mijn vrouw is ook net begonnen met wielrennen.....
Ze had begin dit jaar zelf al onderzoek gedaan en kwam al op een mooie beginnersfiets uit 8)
"Deze is mijn maat en op voorraad", want ze had natuurlijk geen zin om nog maanden te moeten wachten op een fiets.
Uiteindelijk toch op een Liv Avail (2022 model) uitgekomen, want de Langma was toch net iets te sportief qua houding. Gelukkig ook een XS op voorraad, dus van de week kwam ze al vol trots en met een big smile terug van de eerste rit.
Mijn vrouw zit ook op een Avail XS (advanced 1). Ze is er helemaal blij mee, vind het zelf ook een erg mooie fiets. Een fietsende vrouw, wat wil je nog meer :) Niks mooier dan samen over je hobby praten.
Er zijn 2 nadelen:
1) gadgets, kleding etc is allemaal in 2voud maar beter dit dan kappers en schoenen... >:)
2) Soms wat discussie over "wie fietst wanneer" omdat wij allebei liefst solo fietsen en ook maar 1 Tacx hebben.

Maar verder, zoveel lol om elkaar een beetje op te jutten en ook op de kinderen straalt het af als je als ouders sportief bezig bent. En als we ergens op bezoek gaan, doen we vaak "de ene fietst heen, de ander fietst terug" (ik dus vaak terug omdat het mij niet interesseert om in het donker te fietsen)

---------------

• Mistraller
Kluus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:46:
@Mistraller zeker een mooie zaak!

Eigenaren zijn trouwens Daphny van den Brand en haar man.
Yup, I know; omdat Daphny hetzelfde postuur als mijn vrouw heeft, komt ze daar graag. Ze heeft het gevoel dat ze daarom net iets meer aandacht hebben voor de kleine maten. (En dat ze daarom dus ook die 165mm crank op voorraad hadden, al denk ikzelf dat dat toeval was)

---------------

• Mistraller
hoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:27:
[...]

Binnen- en buitenkabel zijn net nieuw... Nog geen jaar geleden vervangen. Ik zoek echt een kabelknipper. Vorige keer beviel het absoluut niet toen ik knipte met een scherpe tang. Dat werkte voor geen meter. Dat is nou net de reden dat alles aan het rafelen is.
Ik deed het jaren zo....knippex zijkniptang, dopje erop knijpen en het zat weer voor jaren netjes. Maar kom maar langs fietsen hoor, dan knip ik je kabel wel af.

Ik heb deze nu. https://nl.aliexpress.com/item/1005002571268345.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hd0136b166b8b423bb48aafac42f10e53m/Fiets-Brake-Shift-Wire-Cable-Cutter-Inner-Outer-Fiets-Spoke-Kniptang-Mtb-Fiets-Fietsen-Reparatie-Tool.jpg_Q90.jpg

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
Mistraller schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Mijn vrouw zit ook op een Avail XS (advanced 1). Ze is er helemaal blij mee, vind het zelf ook een erg mooie fiets. Een fietsende vrouw, wat wil je nog meer :) Niks mooier dan samen over je hobby praten.
Er zijn 2 nadelen:
1) gadgets, kleding etc is allemaal in 2voud maar beter dit dan kappers en schoenen... >:)
2) Soms wat discussie over "wie fietst wanneer" omdat wij allebei liefst solo fietsen en ook maar 1 Tacx hebben.

Maar verder, zoveel lol om elkaar een beetje op te jutten en ook op de kinderen straalt het af als je als ouders sportief bezig bent. En als we ergens op bezoek gaan, doen we vaak "de ene fietst heen, de ander fietst terug" (ik dus vaak terug omdat het mij niet interesseert om in het donker te fietsen)
Toevallig, die staat hier ook in de schuur. Zeker een mooie fiets. Keuze mede veroorzaakt door nadeel 1. Hoe leg je nu uit dat voor mij een Ultegra afmontage en carbon frame "noodzakelijk" is en voor haar een alu frame met tiagra ook voldoende is? Doe daarbij nog een beetje levertijdproblemen/onzekerheid bij en er staat in 1x een super beginnersfiets in de schuur.
Het "wie fiets wanneer" probleem gaat hier denk ik wel meevallen. Een tacx is niet aanwezig en iemand thuisblijven als oppas is ook niet van toepassing. En heb al voorzichtig medegedeeld dat wekelijks samenfietsen niet mijn voorkeur heeft. (gezien het niveau verschil en het fietsen echt een moment voor mij zelf is).
Dit weekend wel het eerste gezamenlijke ritje om wat tips te kunnen geven. Ergens wordt het nog wel een beetje eng en spannend gevonden om op zo'n racefiets met veel versnellingen te fietsen.
Verder vind ik helemaal leuk dat ze ook gaat fietsen. Hopelijk heeft/houdt ze er net zo veel plezier in als ik.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
Oefen vooral met het op tijd uitklikken vanuit de pedalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
We hebben er bewust voor gekozen om eerst nog even met normale pedalen zonder klik te fietsen. Dus de kans op omvallen is weer iets kleiner ;)

• Mistraller
ydderf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Toevallig, die staat hier ook in de schuur. Zeker een mooie fiets. Keuze mede veroorzaakt door nadeel 1. Hoe leg je nu uit dat voor mij een Ultegra afmontage en carbon frame "noodzakelijk" is en voor haar een alu frame met tiagra ook voldoende is? Doe daarbij nog een beetje levertijdproblemen/onzekerheid bij en er staat in 1x een super beginnersfiets in de schuur.
Tja, ze reed zelf al jaren op een Liv flatbar toen ik begon met fietsen... Dus ik moet het doen met carbon 105 en zij rijdt een carbon ultegra ;) . Inmiddels zijn we op het nivo dat we allebei dezelfde dingen willen. Dus daarom allebei een powermeter, een Edge, carbon fiets en dat soort dingen. (Afwachten of ze ook gaat vragen om hoge velgen deze zomer... :P )
Maar als beginner is dat helemaal niet erg toch. Die liv hier heeft ook tiagra en daar is ze 7 jaar dolgelukkig mee geweest. (en eigenlijk nog, het is nu haar tacx bike en mijn dochter rijdt er soms op)
Grappige was dat ze door alle leveringsproblemen een hele ronde heeft gemaakt langs vrijwel alle grote merken, en gewoon weer terugkwam bij de Liv. Dat daar Ultegra op zat was toeval, ze vond het gewoon een mooie lakkleur, 105 was ook goed geweest. Maar goed, ze had al een fiets dus er was geen haast. Maar dat er nu dus een Ultegra crankset op moest was echt voor de blingbling hoor. Want een powermeter had meerwaarde maar of er nu links en rechts allebij het Ultegra logo op staat, daarvan trap je echt niet harder.

---------------

• Mistraller
EdwinW schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:26:
Oefen vooral met het op tijd uitklikken vanuit de pedalen ;)
Of met SPD beginnen, daar kan je erg makkelijk uit klikken.

---------------

• hoi1234
Stillekracht schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:49:
Net als Philippos vet ik mijn kabels altijd een beetje in. Ik ben niet in de beleving dat het soort vet veel uitmaakt. Ik gebruik vasaline.

Kabels vervang ik nooit. Blijven jaren/tientallen jaren zitten en soepel functioneren. Bij onderhoud demonteer ik ze, veeg de binnekabel schoon en vet ze weer in voor de montage. Moet er wel bij zeggen dat dat originele merk kabels zijn (Campagnolo). Standaard (merkloze) kabels zijn niet duur. Wil je het goed doen dan zowel binnen als buitenkabel vervangen en invetten bij montage.

Speciale kabelkniptang is mooi, maar ik kijk ook altijd kritisch hoeveel ik iets gebruik en hoe universeel het is. Ik heb een goede Knipex Zijkniptang. Daar knip je prima binnen- en buitenkabels mee. Wel op letten dat je snel knipt. Als je langzaam knipt dan plet de kabel eerst en dan krijg je rafels.

Als de rafel die je nu hebt alleen op de laatste centimeter of zo zit, dan kan je die wegknippen. Als je buitenkabel dan een centimeter ingekort kan worden dan kan je het geheel weer gebruiken. Je buitenkabel moet natuurlijk niet te kort worden.

Succes!
De rafels zitten dus over de volledige lengte. Ik weet eigenlijk zelfs niet of je het rafelen kunt noemen. Het zijn individuele staaldraadjes die gaan krullen.

Ik ga of een goede kniptang kopen, of de fietsenmaker inschakelen. Ik begin niet meer aan een scherpe tang. Daar ging het de vorige keer fout. Ik twijfel in ieder geval wel. Hel liefst zou ik naar de fietsenmaker gaan, maar iets zegt me dat ik dan ook opeens m'n stuurlint moet vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 13:35
Ik durf het bijna niet te vragen @hoi1234 , maar wat is de relatie tussen individueel krullende staaldraadjes en stuurlint vervanging?

Is je LBS zo dominant dat je geen nee kan zeggen op zijn suggesties? Schaam je je over de staat van je stuurlint? Vragen, zo veel vragen....

• hoi1234
Frenz64 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:19:
Ik durf het bijna niet te vragen @hoi1234 , maar wat is de relatie tussen individueel krullende staaldraadjes en stuurlint vervanging?

Is je LBS zo dominant dat je geen nee kan zeggen op zijn suggesties? Schaam je je over de staat van je stuurlint? Vragen, zo veel vragen....
Er zijn fietsenmakers die alleen kabels vervangen icm je stuurlint. Stuurlint is nog prima. Dus hoeft niet vervangen te worden, echter bij het verwijderen van het stuurlint loop je wel het risico dat het gaat scheuren. Ik heb meer belang erbij dan een fietsenmaker dat het stuurlint heel blijft.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:09

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mijn achtershifter kabel brak zonet af in mijn shifter zelf. Om het restant eruit te krijgen zou je volledig omlaag moeten schakelen, maar na 3* zit de boel vast. Heel dat ding demonteren zie ik niet zitten.

Weet iemand waar je nog een achtershifter zou kunnen kopen voor een shimano 5600 (10speed)? Ik denk dat een nieuwe shifter een stuk makkelijker zal zijn dan dat ding openprutsen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
hoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Er zijn fietsenmakers die alleen kabels vervangen icm je stuurlint. Stuurlint is nog prima. Dus hoeft niet vervangen te worden, echter bij het verwijderen van het stuurlint loop je wel het risico dat het gaat scheuren. Ik heb meer belang erbij dan een fietsenmaker dat het stuurlint heel blijft.
1. Je hebt geen vaste lbs dus?
2. Dat kan je toch van te voren overleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:40
Joindry schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:46:
Mijn achtershifter kabel brak zonet af in mijn shifter zelf. Om het restant eruit te krijgen zou je volledig omlaag moeten schakelen, maar na 3* zit de boel vast. Heel dat ding demonteren zie ik niet zitten.

Weet iemand waar je nog een achtershifter zou kunnen kopen voor een shimano 5600 (10speed)? Ik denk dat een nieuwe shifter een stuk makkelijker zal zijn dan dat ding openprutsen.
Je kan een klepje aan de zijkant/onderkant (afhankelijk van model shifter, moet je even shimano tech doc doorlezen) eraf halen en dan kan je kabelresten er makkelijk uit halen.
Al 2 keer zo'n actie moeten doen.
Eigenlijk merk je zoiets vantevoren omdat schakelen wat minder makkelijk gaat.

Inmiddels alle fietsen maar electronisch schakelen ben ik van dat gedoe af ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

DDX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Je kan een klepje aan de zijkant/onderkant (afhanelijk van model shifter) eraf halen en dan kan je kabelresten er makkelijk uit halen.
Al 2 keer zo'n actie moeten doen.
Eigenlijk merk je zoiets vantevoren omdat schakelen wat minder makkelijk gaat.

Inmiddels alle fietsen maar electronisch schakelen ben ik van dat gedoe af ;)
Volgens alle youtube zou ik zoiets moeten hebben, maar het stukje zit echt achterin de behuizing en ik kan er niet aan.
Dat verminderd schakelen had ik inderdaad ja. Maar ik dacht dat het de derailleur was. Heel het ding begin deze week in een ultrasoon bad gestoken...

Ok ok, schrap mijn smeekbede. Het is gelukt!
Niet om alcoholgebruik te stimuleren onder tweakers. Maar mijn voornaamste hulpstuk was een tijd en een blauwe Chimay. Alles even goed bekijken...
Ik heb de behuizing moeten openen. Dan wanneer het omlaag schakelen niet meer lukte, manueel met een fijn schroevendraaiertje de tandwieletjes verder geduwd bij een schakelklik. Helpen omlaagschakelen als het ware. En wonder bij wonder na 7* klikken kwam de ***** kabel tevoorschijn.

Nieuwe kabel en sleave komen maandag pas toe. Voor dit weekend staat de achterderailleur vastgezet met zip-ties (snelbinders) in vitesse 7. Beetje verkeerde forum hier maar, lang leve rollen en 'erg mode'.

[ Voor 32% gewijzigd door Joindry op 10-02-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:04:
[...]

De rafels zitten dus over de volledige lengte. Ik weet eigenlijk zelfs niet of je het rafelen kunt noemen. Het zijn individuele staaldraadjes die gaan krullen.

Ik ga of een goede kniptang kopen, of de fietsenmaker inschakelen. Ik begin niet meer aan een scherpe tang. Daar ging het de vorige keer fout. Ik twijfel in ieder geval wel. Hel liefst zou ik naar de fietsenmaker gaan, maar iets zegt me dat ik dan ook opeens m'n stuurlint moet vervangen.
Ik heb nog wel een goeie tang, slechts 3 keer mee geknipt :Y

Kopen? Voor jou 25 eurootjes *O*

---------------

• DDX
Kwa kabel rafelen belangrijkste tip om de kniptang enkel te gebruiken om rem/versnellingskabels te knippen.
En niet voor andere zaken.

• hoi1234
DDX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:03:
Kwa kabel rafelen belangrijkste tip om de kniptang enkel te gebruiken om rem/versnellingskabels te knippen.
En niet voor andere zaken.
Die tip kende ik al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
zelfs geen stuurlint!

Maar mss kun je onderhandelen met de FM om slechts één helft van het stuurlint te vervangen voor de helft van de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Andere tip, alleen remmen met je voorrem tot de zomer.

• Fisico

Fisico

by Fabian

als je dan jouw fiets ook doet is het win-win toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fisico schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:38:
[...]

als je dan jouw fiets ook doet is het win-win toch?
Ja dat zou mooi zijn.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

hoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQrAe0Dx3WeOTFo028GZxF374Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2vh0eNZsTFmA3Huv1rAYJ0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:36

Flipmo

OMG !!

En het is werkelijk waar nog prima stuurlint ook :+
Heb eens de zwarte gekocht, en heeft toch een jaar prima gezeten.
(zit alleen geen plakrand onder)

toen ik het 3 jaar terug kocht, was het overigens maar 1 euro *D

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 11-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:49
Hoi allemaal,

Na 2 jaar veel plezier te hebben gehad op mijn Canyon Grail (asfalt, strand, gravel, singletrack) ben ik op zoek naar een extra fiets. Deze wil ik (alleen) met mooi weer op asfalt gebruiken.

Ik ben geïnteresseerd in deze Trek Madone SLR 9 (bouwjaar 2018): https://www.marktplaats.n...-mt54-nieuwstaat-rsl-uitv

De fiets lijkt in zeer goede staat. De banden, ketting en remblokken zijn nieuw. Tandwielen en cassette minimale slijtage. Geen schijfremmen maar dat is w.m.b. een voordeel voor mijn doeleinde. Mis ik nog iets?

Vinden jullie 3500 euro een goede prijs zijn voor deze fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ziet er wel ok uit, alleen klopt dat RSL uitvoering niet helemaal.
RSL zou H1 moeten zijn met OCLV 700.
En in de beschrijving staat iig al OCLV 600 genoemd, h1 of h3 kan ik zo niet zien al denk ik h3 als dit een 54cm frame is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
TensorSage schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:55:
Hoi allemaal,

Na 2 jaar veel plezier te hebben gehad op mijn Canyon Grail (asfalt, strand, gravel, singletrack) ben ik op zoek naar een extra fiets. Deze wil ik (alleen) met mooi weer op asfalt gebruiken.

Ik ben geïnteresseerd in deze Trek Madone SLR 9 (bouwjaar 2018): https://www.marktplaats.n...-mt54-nieuwstaat-rsl-uitv

De fiets lijkt in zeer goede staat. De banden, ketting en remblokken zijn nieuw. Tandwielen en cassette minimale slijtage. Geen schijfremmen maar dat is w.m.b. een voordeel voor mijn doeleinde. Mis ik nog iets?

Vinden jullie 3500 euro een goede prijs zijn voor deze fiets?
Heb je voor dat geld niet een nieuwe?

(Dan heb je misschien wel geen nieuwe Trek Madone, maar een ander merk. Maar als ik zoveel geld zou uit gaan geven aan 2de hands zonder garantie... :+ )

Even opgezocht. Nieuwe Madone met Ultegra kost 5100. Daar kan bij Hopmans of WdV vast 20% af bij aanschaf. Dan vind ik het verschil met een 4 jaar oude fiets met velgremmen niet heel groot.

Even voordat de discussie over velg vs schijfremmen begint. Het is in mijn ogen allebei prima, daar hoeven we het niet over te hebben. Maar de restwaarde met een schijfrem fiets is in mijn ogen (in de toekomst) zeker hoger dan met velgremmen.

[ Voor 26% gewijzigd door mhr-zip op 11-02-2022 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
mhr-zip schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Heb je voor dat geld niet een nieuwe?

(Dan heb je misschien wel geen nieuwe Trek Madone, maar een ander merk. Maar als ik zoveel geld zou uit gaan geven aan 2de hands zonder garantie... :+ )
Denk dat dit een heel goede opmerking is, voor 3.5k koop je echt wel een nieuwe carbon racer met Ultegra Disc. Als je je best doet kun je zelfs wel met elektronisch schakelen vinden.

Enige wat dan misschien minder zou zijn is de wielset, maar da's een leuke upgrade voor later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 17:27
Cranzai schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Denk dat dit een heel goede opmerking is, voor 3.5k koop je echt wel een nieuwe carbon racer met Ultegra Disc. Als je je best doet kun je zelfs wel met elektronisch schakelen vinden.

Enige wat dan misschien minder zou zijn is de wielset, maar da's een leuke upgrade voor later.
Ik zie dit lijstje dan graag tegemoet....

Voor 3500 euro koop je echt geen aero racer(wat de Madone is) met Ultegra disc, laat staat met elektronisch schakelen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Cranzai schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:29:
[...]

https://www.mantel.com/sensa-giulia-evo-disc-titan-ultegra&spec[]=7679&spec[]=9664
https://www.12gobiking.nl/trek-domane-sl-5

bijvoorbeeld. Ben het er mee eens. Wellicht links of rechts lagere specs, maar wel nieuw.

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 11-02-2022 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Voor 3500 euro koop je echt geen aero racer(wat de Madone is) met Ultegra disc, laat staat met elektronisch schakelen.
https://www.canyon.com/en...48_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY

Iets boven het budget, maar wel nieuw en incl. aero wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Dus lagere specs + nieuw heeft de voorkeur boven hogere specs + tweedehands? Mijn redenatie was net andersom. Daar komt bij dat veel fietsen lastig/niet te krijgen zijn momenteel.

Tweedehands kopen blijft natuurlijk een risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TensorSage
Ja mooie fiets, maar niet beschikbaar. Misschien moet ik geduldig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
TensorSage schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:35:
Dus lagere specs + nieuw heeft de voorkeur boven hogere specs + tweedehands? Mijn redenatie was net andersom. Daar komt bij dat veel fietsen lastig/niet te krijgen zijn momenteel.

Zou ik wel hebben. En in dit segment is echt wel wat te krijgen hoor.
https://www.bikeexchange.be/
check daar maar eens, krijg je wel een idee wat er om je heen te koop is

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000

ja, zou liever een nieuwe 105 hebben dan een 4 jaar oude ultegra, shimano heeft ook niet stil gestaan en onderdelen (naast utieraard je ketting en tandwielen) slijten ook.
precies, wat @Michaelg zegt, als een canyon aero al boven die 3500 zit, dan gaan andere merken daar niet zomaar onder, laat staan elektronisch (wat al snel 500-1000 meer kost).
met die velgen telt ie al niet mee vind ik.. volgens mij kan je nog beter een non aero frame hebben met aero wielen dan andersom. Op zich verder prima afgemonteerd, maar het ziet er niet zo fraai uit.. (voor zover dat meetelt..)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Dus lagere specs + nieuw heeft de voorkeur boven hogere specs + tweedehands? Mijn redenatie was net andersom.
Dat is persoonlijke voorkeur.

Persoonlijk zou ik liever een nieuwe Sensa hebben, dan een gebruikte Trek. Maar ik ben toch al niet van al die nano verbeteringen.

Ik persoonlijk zou Wim de Vos eens bellen of hij nog een leuke Sensa kan regelen.
Prulleman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:42:
[...]

ja, zou liever een nieuwe 105 hebben dan een 4 jaar oude ultegra, shimano heeft ook niet stil gestaan en onderdelen (naast utieraard je ketting en tandwielen) slijten ook.
Ik zie ook niet zo het voordeel van Ultegra (Non Di2) boven 105.

[ Voor 39% gewijzigd door mhr-zip op 11-02-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Voor zo'n fiets zou ik geen €3500 betalen..

Je kunt altijd wel een fiets kopen zonder goede wielen en deze later upgraden of een goede optie van MP pakken. Bijvoorbeeld

https://www.marktplaats.n...ide-di2-stages-scope-disc
https://www.marktplaats.n...ap-racefiets-disc-54-2022
https://www.marktplaats.n...-racefiets-disc-showmodel

Krijg je veel meer waarde voor je geld, om nu 3500 voor een 4 jaar oude velgrem fiets te geven. Een disc nieuwe versie heb je voor iets meer : https://www.marktplaats.n...trek-madone-sl7-di2-56-cm
https://www.marktplaats.n...gra-di2-54cm-aeolus-pro-3
https://www.marktplaats.n...2-r8050-maat-56-frame-set

En dan heb je ook 11 speed DI2 + DISC etc. erbij

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-05 18:21
Michaelg schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Voor €2800 heb je een vrijwel complete aero bike met Ultegra disc.. O-)

En mocht je je eraan storen zet je er voor een paar honderd euro een Ultegra crankstel en Ultegra remschijven op voor de complete Ultegra look.
Is volgens mij ook een van de goedkoopste aerobikes met vrijwel volledig geïntegreerde bekabeling.

Of je zet er gelijk mooie wielen onder en dura-ace remschijven en je hebt voor 4k mijn fiets. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDqBuVxYNZU7OF7hGY5FPQnEows=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sZPUpdmSijfg4xqadNmW1JE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@NewbieNeo OK, dit had ik niet verwacht :)
I stand corrected

(https://www.merida.nl/rac...ilk-champagne-black/2022/ met sram rival voor 3900)

[ Voor 46% gewijzigd door Prulleman op 11-02-2022 15:57 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33

joker1977

Tweakert

Je kan ook nog even bij Krush Bikes kijken :

https://krush-bikes.com/racefietsen/krush-aero-disc/

Ik zou zeker wel voor disc gaan, trouwens. Al was het alleen maar voor de resell-waarde, of om te kunnen profiteren van nieuwere groepsets, nieuwere wielen ed.

Velgremmen zijn feitelijk dood ontwikkelingstechnisch. Het aero voordeel van velgremmen is wel redelijk vergezocht, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is dat toch met die FC-RS510's overal tegenwoordig.
Echt armoede....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 16:07
Voordat je zo'n aero racemonster koopt zou ik er wel ff op gaan zitten. Tenzij je al veel ervaring hebt, is zo'n diepe zit niet bepaald voor iedereen. Daarbij zijn zulke fietsen meestal zo stijf als een hark, dus comfort zal je er niet gauw op ervaren.

Als je alle KOMs op het vlakke wilt pakken is het prima natuurlijk, maar het is wel een behoorlijk specifiek instrument. Zit zelf op een Giant TCR en die is al behoorlijk race-ig, maar een Propel zou ik voor bedanken denk ik...

(maar ik ben dan ook al een oude man :7)

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 11-02-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
Morrar schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
Voordat je zo'n aero racemonster koopt zou ik er wel ff op gaan zitten. Tenzij je al veel ervaring hebt, is zo'n diepe zit niet bepaald voor iedereen. Daarbij zijn zulke fietsen meestal zo stijf als een hark, dus comfort zal je er niet gauw op ervaren.

Als je alle KOMs op het vlakke wilt pakken is het prima natuurlijk, maar het is wel een behoorlijk specifiek instrument. Zit zelf op een Giant TCR en die is al behoorlijk race-ig, maar een Propel zou ik voor bedanken denk ik...

(maar ik ben dan ook al een oude man :7)
Dat comfort issue heb ik opgelost door er 32mm GP5000's erop te zetten.
Rijdt heerlijk met 4,0/4,5 bar V/A kan ik je vertellen. O-)

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de visuele voordelen van een geslamd stuur niet opwegen tegenover:
  • het extra comfort in de tops/hoods, wanneer je rustig aan wilt rijden.
  • aerovoordeel in de hoods/drops, aangezien ik met deze stack makkelijk een uur lang in de drops kan rijden met lichtgebogen armen. Met een geslamd stuur lijkt me dit een stuk lastiger.
  • resell value, al boeit dat me het minst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
NewbieNeo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Koop jij ook een Ferrari om er vervolgens 265/75 R16 onder te zetten, want dat rijdt zo lekke comfortabel O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
NewbieNeo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Rijdt heerlijk met 4,0/4,5 bar V/A kan ik je vertellen. O-)
Zou die druk nog ff wat omlaag gooien, dat klinkt als stuiteren naar mijn mening.
Ik zit met 32mm (pro one tle) op zo'n 3 bar.

Wat een saaie zwarte suggeties allemaal als alternatief trouwens.
Gewoon lekker die Trek kopen, tenminste mooi kleurtje.
Al kan de prijs misschien wel scherper, maar als hij in goede staat is tja wat voegt nieuw dan toe ?

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 11-02-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Wat een saaie zwarte suggeties allemaal als alternatief trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://www.sensabikes.com/media/image/9a/67/5e/S2298GFLR-Giulia-GF-Racing-Red-Limited.png
Al kan de prijs misschien wel scherper,
Dat is misschien wel het "probleem" van die fiets. Met die fiets is echt niks mis, behalve de prijs.
Als je vandaag iets 2de hands koopt op marktplaats, moet je het theoretisch gezien morgen voor dezelfde prijs kunnen verkopen, anders heb je teveel betaald.

Ik denk niet dat ik die fiets verkocht krijg voor €3500,- -O-
maar als hij in goede staat is tja wat voegt nieuw dan toe ?
Schijfremmen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Of je daar nou echt blij van gaat worden, ik zou zo weer een velgrem fiets kopen iig.
Zeker voor een fiets die ik mee neem op vakantie.
Zoveel makkelijker als er kuren zijn.

En veel nieuwe fietsen hebben 12 speed dus vervangonderdelen worden ook weer lekker veel duurder.
Als je vandaag iets 2de hands koopt op marktplaats, moet je het theoretisch gezien morgen voor dezelfde prijs kunnen verkopen, anders heb je teveel betaald.
En als je een nieuwe fiets koopt moet je ook maar zien of je hem morgen voor zelfde bedrag verkocht krijgt.
Nee dat zou voor mij geen argument zijn iig.

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 11-02-2022 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:08

User

S3

Echt, ik had al tijden last van een ratelende ketting/cassette, maar alleen bij een paar versnellingen op het grote blad. Kleine blad werkte op zich prima. Laatst voor mij en m'n vrouw een trainer gekocht en toen bleek mijn fiets toch behoorlijk meer herrie te maken. Net weer even op onderzoek uit geweest, derailleur weer eens afgesteld maar het hielp allemaal geen zak.

En wat ziet mijn oog ineens?

Heb ik bij een kettingwissel de ketting verkeerd door de achterderailleur laten lopen... |:(

Crankstel vervangen, derailleurs goed afstellen is allemaal geen probleem. Maar een ketting vervangen, neuh, da's te moeilijk. :( :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
@User Haha been there done that. Zelfs nog een ritje van krap 40 km ermee gefietst tot ik erachter kwam...

Uiteindelijk 2 krasjes aan overgehouden op m'n derailleur kooi, maar de krassen op m'n ego waren een stuk groter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dat is misschien wel het "probleem" van die fiets. Met die fiets is echt niks mis, behalve de prijs.

Ik denk niet dat ik die fiets verkocht krijg voor €3500,- -O-

[...]

Schijfremmen O-)
Op zo'n frame hoort dan weer wel een wat meer aero zadelpen vind ik. Verder met @Prulleman eens, liever een non-aero frame met hoge velgen, ook veelzijdiger want daar staan ook lage velgen nog OK in.

Maar ik heb volgens mij sowieso een afwijkende smaak, ik zit ook nog altijd stevig in kamp velgremmen. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 11-02-2022 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:08

User

S3

Morrar schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:21:
@User Haha been there done that. Zelfs nog een ritje van krap 40 km ermee gefietst tot ik erachter kwam...

Uiteindelijk 2 krasjes aan overgehouden op m'n derailleur kooi, maar de krassen op m'n ego waren een stuk groter :+
Ik euh... heb er al een paar honderd kilometer op zitten op deze manier. :X

Kverwacht dat de ketting de container wel in kan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

User schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:02:
Echt, ik had al tijden last van een ratelende ketting/cassette, maar alleen bij een paar versnellingen op het grote blad. Kleine blad werkte op zich prima. Laatst voor mij en m'n vrouw een trainer gekocht en toen bleek mijn fiets toch behoorlijk meer herrie te maken. Net weer even op onderzoek uit geweest, derailleur weer eens afgesteld maar het hielp allemaal geen zak.

En wat ziet mijn oog ineens?

Heb ik bij een kettingwissel de ketting verkeerd door de achterderailleur laten lopen... |:(

Crankstel vervangen, derailleurs goed afstellen is allemaal geen probleem. Maar een ketting vervangen, neuh, da's te moeilijk. :( :X
:D
Iedereen heeft wel zo verhalen denk ik.
(maar een paar 100 kilometer is wel écht lang voor je euro viel :P )

Ik begon 15 jaar geleden te rijden. Alleen, een community was er nog niet. En bij lokale toeristen gaan rijden had ik geen zin in. Ik reed meer dan 3 jaar eer ik ontdekte dat het niet de bedoeling is ondergoed te dragen onder je fietskleding. :+
User schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:02:
[...]
Ik euh... heb er al een paar honderd kilometer op zitten op deze manier. :X

Kverwacht dat de ketting de container wel in kan. :+
Heb je een metertje om slijtage op je ketting te meten? If not, kost geen 5 euro. Dan hoef je nooit meer te gokken 'is ie nu echt versleten?'

[ Voor 14% gewijzigd door Joindry op 12-02-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Joindry schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:47:
..

Heb je een metertje om slijtage op je ketting te meten? If not, kost geen 5 euro. Dan hoef je nooit meer te gokken 'is ie nu echt versleten?'
Die meet slijtage op/in de rollen. Als je ketting over dat haakje ligt ipv eronder dan slijt met name de buitenkant dus die kettingmeter meet dat niet. Wel schakelt ie dan misschien moeizamer omdat de afgeschuinde kanten niet helemaal meer mooi zijn. Maar ik denk dat met name je kooi wat schade oploopt; dat is het zachtste metaal van de twee. Beetje aanstippen met wat lak en doorrrrr

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Mistraller schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Als je ketting over dat haakje ligt ipv eronder dan slijt met name de buitenkant dus die kettingmeter meet dat niet.
Gratis zo'n fancy Sram flattop ketting, wat wil je not meer.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Die meet slijtage op/in de rollen. Als je ketting over dat haakje ligt ipv eronder dan slijt met name de buitenkant dus die kettingmeter meet dat niet. Wel schakelt ie dan misschien moeizamer omdat de afgeschuinde kanten niet helemaal meer mooi zijn. Maar ik denk dat met name je kooi wat schade oploopt; dat is het zachtste metaal van de twee. Beetje aanstippen met wat lak en doorrrrr
Of gewoon doorrijden tot het nokje eraf is :P
(Vroeger wel eens heel lang zo gereden en 2 jaar terug ook eens halverwege een rit achtergekomen :X )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Zo vandaag ff uurtje voor mezelf, dus in de zon de hele drive train schoongemaakt. Derailleur wieltjes eruit gehaald, lagers opengemaakt en nieuw vet erin. Loopt weer keurig.

Voorderailleur loopt wel heel licht op de ketting op het buitenblad. Met de hand kan ik 'm wel verder naar buiten trekken, dus lijkt me geen issue met de limieten. Ik vermoed dat de kabel ietsjes strakker moet?

Morgen hopelijk nog dagje droog, dan nog ff snel ritje maken voor er weer regen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb vandaag voor het eerst gefietst met ijs op de sloten. Goed op gekleed dus het was wel te doen. Technische jasje, Merino lang ondershirtje, zweetshirt, prima. Alleen de wind bleef goed waaien, dus het was wel werken. Maar vervelend was het zeker niet. Ondanks dat het maar 42km is, toch voldaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
418O2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:42:
Ik heb vandaag voor het eerst gefietst met ijs op de sloten. Goed op gekleed dus het was wel te doen. Technische jasje, Merino lang ondershirtje, zweetshirt, prima. Alleen de wind bleef goed waaien, dus het was wel werken. Maar vervelend was het zeker niet. Ondanks dat het maar 42km is, toch voldaan
Het kan zooo mooi zijn als het koud is :)
Ik neem ook nog wel eens een thermoskan met thee mee, beetje foam erom tegen het rammelen. Vooral bij langere rit wel lekker als je onderweg een stopje doet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mistraller schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Het kan zooo mooi zijn als het koud is :)
Ik neem ook nog wel eens een thermoskan met thee mee, beetje foam erom tegen het rammelen. Vooral bij langere rit wel lekker als je onderweg een stopje doet.
O het was prachtig! Door de bossen, geur van dennen, genieten.

Behalve een dwaas die met een bladblazer in het bos bezig was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Nu online
418O2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:42:
Het was inderdaad prachtig fietsweer, zelf een rondje van 113 km gedaan en het niet te gek gemaakt aangezien ik morgen moet voetballen. Stiekem stond er best wel wat wind, recht tegen de wind in was het 300W trappen om slechts 27km/u te halen.

Wel weer koude voeten ondanks wind- en waterdichte sokken en shoe covers, vooral mijn linker voet werd op een gegeven moment een ijsklomp. Ook mijn vingertoppen werden behoorlijk koud maar ik had ook wel vrij dunne handschoenen aan.

Er lag wel wat pekel op de fietspaden, dus moet mijn fiets nog een goede schoonmaakbeurt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
kwiebus schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:50:
[...]
Stiekem stond er best wel wat wind, recht tegen de wind in was het 300W trappen om slechts 27km/u te halen.
Stond hier vanmiddag langs de kust flinke bak wind ja.
Kwam met moeite op 25km/u
Leek wel een berg opfietsen, half uur lang 300w getrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:34
kwiebus schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:50:
[...]
Ook mijn vingertoppen werden behoorlijk koud maar ik had ook wel vrij dunne handschoenen aan.
Mss raar om te zeggen, maar bij mij helpt het gewoon om zonder handschoenen op pad te gaan.
Eerste 10 minuutjes hebben ze wat koud, maar daarna heb ik er de rest van de rit eigenlijk geen last meer van.
Op dagen zoals vandaag met een zonnetje en boven het vriespunt is het bij mij eigenlijk standaard zonder handschoenen. Enkel als het vriest en/of bewolkt en/of wat vochtiger is gaan de handschoenen nog aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:40
DDX schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:50:
[...]
Stond hier vanmiddag langs de kust flinke bak wind ja.
Kwam met moeite op 25km/u
Leek wel een berg opfietsen, half uur lang 300w getrapt.
Ja flinke wind. Ik had mijn rondje zo gepland dat ik door de duinen van de Langevelderslag naar Zandvoort ben gereden. Dikke wind in de rug, fluitend op de 40x11, toen waren de versnellingen op. Ik ga terug naar dubbel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Hier 82 km en het vierkant uitgebreid naar 16 x 16 door een paar lastige tiles op te pikken. Vooral die 3 km graspad (lees: modder) was een uitdaging met 23mm GP5000's. De eerste honderd meter twijfelde ik wel of het verantwoord was door te rijden met links en rechts water en een veel glibberen. Was maar wat blij dat ik met een oude triple in de rondte rijd. Elke trap slipte voor de helft door en drie hekken onderweg moet clearen. Toch blijf ik het leuk vinden om met een doel een rondje te rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Vandaag de zipps weer helemaal tubeless gemaakt (er moest nog sealant bij) en gemonteerd op de tarmac. Ik heb het concept winterwielen maar op gegeven, met echt slecht weer rij ik toch niet op die fiets. Hopelijk is het morgen nog steeds zo mooi en droog!

Band plopte wel weer even los uit de velgrand toen ik de druk er af haalde voor de sealant, maar de compressor stond al op druk dus dat was snel gefixt. Wat is dat toch een handig ding bij tubeless voor de racefiets, niks geen geklooi meer, ook niet bij de lastigere combinaties. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:56:
Vandaag de zipps weer helemaal tubeless gemaakt (er moest nog sealant bij) en gemonteerd op de tarmac. Ik heb het concept winterwielen maar op gegeven, met echt slecht weer rij ik toch niet op die fiets. Hopelijk is het morgen nog steeds zo mooi en droog!

Band plopte wel weer even los uit de velgrand toen ik de druk er af haalde voor de sealant, maar de compressor stond al op druk dus dat was snel gefixt. Wat is dat toch een handig ding bij tubeless voor de racefiets, niks geen geklooi meer, ook niet bij de lastigere combinaties. :D
Welke banden/sealant gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:14
Gisteren de fiets van de trainer afgehaald en gereed gemaakt voor buiten. Hoop straks een stuk te gaan fietsen maar het waait helaas hier (aan de kust) al weer flink.

Een compressor is zo fijn om te hebben! :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Wat is dat toch een handig ding bij tubeless voor de racefiets, niks geen geklooi meer, ook niet bij de lastigere combinaties. :D
'Geen geklooi', maar je moet je wel een compressor hebben voor iets banaals als een bandje omleggen. 8)7
Ik geloof dat jij in een ander universum leeft dan ik.

[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 13-02-2022 11:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DieAnder schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:11:
[...]

'Geen geklooi', maar je moet je wel een compressor hebben voor iets banaals als een bandje omleggen. 8)7
Ik geloof dat jij in een ander universum leeft dan ik.
Ik rij tubeless, en heb mijn compressor weg gedaan….

En nee, gebruik ook geen CO2 patronen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ja precies @mhr-zip 9 van de 10 keer gaat het wel goed met een vloerpomp, alleen bij mijn combi met de Zipp moet ik hem even ploppen op die manier omdat die een net wat langere luchtstroom nodig blijken te hebben dan mijn Joe Blow kan geven. Ik rij alle drie mijn fietsen op meerdere wielen tubeless dus dat is nog best een goede succes rate.

@DieAnder een compressortje in de schuur hebben staan is toch echt geen probleem en handig voor veel andere dingen, dus ik vind dat geen geklooi nee. Het is eigenlijk handiger en sneller dan met een vloerpomp met of zonder binnenbanden (niet dat ik voor iedere band dat ding gebruik, maar het zou zo maar kunnen).

@rolandos582 ik rij al een tijd Schwalbe Pro One TLE 25mm met Doc Blue, bevalt prima. Eigenlijk wil ik naar 28mm maar ik heb eerst nog wat 25mm banden op te rijden.

[ Voor 36% gewijzigd door Kluus op 13-02-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Kluus schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:42:

@DieAnder een compressortje in de schuur hebben staan is toch echt geen probleem en handig voor veel andere dingen, dus ik vind dat geen geklooi nee. Het is eigenlijk handiger en sneller dan met een vloerpomp met of zonder binnenbanden (niet dat ik voor iedere band dat ding gebruik, maar het zou zo maar kunnen).
Een ander universum dus.
Het is voor sommige mensen echt een probleem om naar het platteland te verhuizen zodat ze een schuur hebben waar een compressortje in kan staan. Als je driehoogachter woont is het eigenlijk véél handiger als je voldoende hebt aan een vloerpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DieAnder schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Een ander universum dus.
Het is voor sommige mensen echt een probleem om naar het platteland te verhuizen zodat ze een schuur hebben waar een compressortje in kan staan. Als je driehoogachter woont is het eigenlijk véél handiger als je voldoende hebt aan een vloerpomp.
Ja dat snap ik, maarja zo is dat met wel meer dingen. Eigenlijk is fietsen dan al niet de handigste hobby als je drie hoog achter woont en overal is een mouw aan te passen maar op een gegeven moment is het wel klaar natuurlijk ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 13-02-2022 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DieAnder schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Een ander universum dus.
Negen hoog heeft ook zo z'n uitdagingen..kben wel altijd op hoogtestage als ik thuis ben maar dat terzijde.

Ik heb zo'n Schwalbe air booster gekocht en krijg daar tot nu toe alles tubeless mee als het met de hand pomp niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Zo.... mijn vrouw heeft vandaag "zelfstandig" haar fiets gepimpt; Ze is zelf eens gaan rondbellen, en bleek dat CycleExperience in Uden (mooie zaak hè @Kluus ;)) de 165mm Ultregra Crankset gewoon op voorraad had. Ze is er meteen heen gefietst, oude crank mee terug in de rugzak en toen ik thuis kwam zat ze te glunderen; kijk eens naar mijn fiets?!?. O+
Grrr vandaag keek ik nog eens, vrouwlief vroeg zich af waarom ze ineens zo'n "gat" voelde met schakelen bij tegenwind. (Ze heeft een 11-32 achter)
Zie ik dat ze een 52/36 hebben gemonteerd! Dat was dus niet de bedoeling, ze wilde een 50/34 en dat is genoemd, ook in de mail, en staat zelfs op de factuur. Maar het is dus écht een 52/36 die er nu op zit.
Dat vind ik dan toch wel weer echt klunzig. Nu is mijn vrouw zich aan het afvragen of 52/36 misschien toch ook wel voordelen heeft...maar goed, ze zei dat ze lekker reed op haar oude 50/34 dus dan moet je dat lekker zo houden vind ik. Vrouw vertelde dat ze de voorderrie ook wel hadden moeten afstellen; wat heel vreemd zou zijn als oud en nieuw allebei 50/34 was.
Morgen maar weer bellen; en ik zie het wel weer voor me dat ze hem toch niet blijken te hebben in de gewenste maat...want dat vond ik al verrassend vanaf het begin.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
@Mistraller Zou niet weten welke voordelen 52/36 zou moeten hebben tov 50/34 voor de gemiddelde wielrenner.
Het lijkt mij dat je eerder een lage versnelling gaat missen, wanneer je bergop fietst, dan dat je in 50-11 bergaf te snel moet trappen omdat je anders niet harder gaat.

Heb zelf ook 50/34 op mijn gravel/winterfiets en 52/36 op mijn zomerfiets. Zodra die vervangen moet worden, komt er ook 50/34 op.
Zit nu al af en toe op Marktplaats te kijken voor een 50/34 R8000 Ultegra crankset in 170mm, dus mocht iemand er eentje te koop hebben. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik ben denk ik vrij gemiddeld, maar ben echt blij met mijn overstap van 50/34 naar 53/39 oval. Ik gebruikte die 34 echt nooit, behalve met hele harde wind tegen. Nu rij ik regelmatig op het binnenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Met een 50/34 en 11-32 kun je bergen beklimmen, dat hebben we hier in Nederland niet. Een 52/36 is in Nederland vrij gebruikelijk. Met een 36, 38 of 39 kun je op het vlakke gewoon genoeg doen.

Als ik kijk naar mijn DI2 stats, rijd ik met mijn 52/38 zo'n 80% op binnenblad i.c.m. 11(12)-25. Bij hoge snelheid of sprinten, ga je dan naar de 52. Als je veel aan het klimmen bent in Limburg en wat minder sterk bent. Is een 50/34 inderdaad wat meer geschikt omdat het overal wat makkelijker is. Als je alleen in Nederland rijd, zou ik niet weten wat je met dit verzet moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
52/36 is het voor mij net niet, zit ik te vaak te wisselen tussen bladen.
53/39 is op het vlakke ideaal, maar een 50/34 werkt ook prima want dan zit je bijna continu op het 50 blad.

Heb ze alle 3 trouwens, maar de 52/36 is mijn minst favoriet, als die ooi versleten is vervang in ze voor een 53/39 (of 52/38)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Mistraller je zou nog een 34 binnenblad kunnen laten plaatsen als tijdelijke oplossing. Al zullen ze toch ook wel een 50 blad hebben liggen? Ik rij zelf sinds de zomer met een 52/34 en ondanks dat het volgens Shimano niet kan, werkt het tot op heden best aardig. Iets meer tlc bij wisselen blad maar verder geen probleem.

Pagina: 1 ... 377 ... 644 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).