Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 376 ... 646 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:43
Ja. Over het algemeen doe ik twee/drie keer per week een workout binnen, en ook een/twee keer per week een ritje buiten.

In het weekend sowieso buiten, behalve als het echt slecht weer is. Op werkdagen hangt het een beetje af van hoe lang ik wil fietsen, en hoeveel tijd ik heb in m'n agenda ;)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:46
Ik ben gewoon 4x per week door blijven fietsen in de regenzooi met mijn spatborden :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
Fietsen jullie nog/alweer buiten? Mijn fiets staat nu even voor onderhoud (spaken spannen, afstelling) bij de LBS. Met dit weer (veel wind en regen) is het even lastiger, maar zo gauw het weer een beetje wil ga ik weer naar buiten.
Ik wil elke week sowieso een rondje maken, en heb geen indoor dus moet gewoon naar buiten.

Afgelopen zaterdag was ik wel blij met de power meter tijdens de intervallen ivm de wind.
Wind mee ging ik dubbel zo hard om hetzelfde vermogen te fietsen als wind tegen.
Nog bedankt voor deze tip (y) zit heel veel informatie in wat lekker luchtig verteld wordt.

Zaterdag lijkt een droge dag te worden, dus als de weg is een beetje opdroogt dan is een keer de heuveltjes in :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 02-02-2022 10:06 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vier keer buiten is wel erg dapper. Blijf je wel lekker aan het schoonmaken :)

[ Voor 85% gewijzigd door 418O2 op 02-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58

Phydomir

Dennis

In Januari 37 uur op de fiets gezeten, waarvan 4 buiten, dus nee. Lekker binnen zonder regen en wind. Heerlijk.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25
Ik ben hier een keer een gratis online generator tegen gekomen voor zo'n route poster (net zoals koersplaat). Iemand die toevallig weet welke generator dit is? Wellicht leuk om wat mee te frommelen voor op zolder.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Tinusvolkel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Ik wil elke week sowieso een rondje maken, en heb geen indoor dus moet gewoon naar buiten.

Afgelopen zaterdag was ik wel blij met de power meter tijdens de intervallen ivm de wind.
Wind mee ging ik dubbel zo hard om hetzelfde vermogen te fietsen als wind tegen.

[...]

Nog bedankt voor deze tip (y) zit heel veel informatie in wat lekker luchtig verteld wordt.

Zaterdag lijkt een droge dag te worden, dus als de weg is een beetje opdroogt dan is een keer de heuveltjes in :)
Als je - op het gemakje - alle afleveringen luistert van de Beter Worden podcast heb je (naar mijn mening) al 85% van de basiskennis qua trainen en fietsen.

Natuurlijk zullen ze niet altijd gelijk hebben en moet je ook kijken wat voor jou specifiek werkt, maar de beginselen leggen ze heel goed uit. En imo gaat het daar vaak mis met mensen die beginnen met trainen in een nieuwe sport. Die focusen op de details en de marginal gains. De details en de marginal gains zorgen voor de laatste 5% verbetering, maar de rest van alle verbetering zit hem gewoon in de basisdingen juist doen en vooral consistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Als aanvulling op @Requiem19 kan ik je ook nog wel de Fast Talk en TrainerRoad (Ask a Cycling coach) podcasts aanraden. Beter Worden en Fast Talk zijn heel erg van het gepolariseerd trainen, waar TrainerRoad meer van de SweetSpot is. Interessant om beide kanten mee te krijgen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Phydomir schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:11:
Als aanvulling op @Requiem19 kan ik je ook nog wel de Fast Talk en TrainerRoad (Ask a Cycling coach) podcasts aanraden. Beter Worden en Fast Talk zijn heel erg van het gepolariseerd trainen, waar TrainerRoad meer van de SweetSpot is. Interessant om beide kanten mee te krijgen.
Fast Talk ken ik niet. TrainerRoad podcast heb ik ook enkele van geluisterd en is ook erg goed. Maar wel veel technischer dan Beter Worden vond ik. Daarnaast blijf ik het bij TR een beetje gek vinden dat ze eerst jaren lang hebben gezegd dat sweet spot de heilige graal was en gepolariseerd trainen minder effectief was, maar ze daar toch beetje van terug lijken te komen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Als je - op het gemakje - alle afleveringen luistert van de Beter Worden podcast heb je (naar mijn mening) al 85% van de basiskennis qua trainen en fietsen.

Natuurlijk zullen ze niet altijd gelijk hebben en moet je ook kijken wat voor jou specifiek werkt, maar de beginselen leggen ze heel goed uit. En imo gaat het daar vaak mis met mensen die beginnen met trainen in een nieuwe sport. Die focusen op de details en de marginal gains. De details en de marginal gains zorgen voor de laatste 5% verbetering, maar de rest van alle verbetering zit hem gewoon in de basisdingen juist doen en vooral consistent.
Ik luister ze mooi tijdens m'n hardlooprondjes :)
En haal er ook veel tips uit die ik kan converteren naar het hardlopen.
Fietsen is voor mij meer de crosstraining, maar wil er wel "beter" in worden, maar ga hier dan niet de duurste/beste fietsen / spullen voor kopen voor de marginal gains.
Die marginal gains ben ik bij het lopen dan wel weer meer aan het opzoeken aangezien ik wedstrijden op carbon plaat schoenen loop met dezelfde sport voeding als de profs.

En de consistentie zit hier wel goed :) in januari elke dag gesport (met genoeg variatie in belasting natuurlijk) Totaal 27 uur gelopen en 12 uur gefietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
Fietsen jullie nog/alweer buiten? Mijn fiets staat nu even voor onderhoud (spaken spannen, afstelling) bij de LBS. Met dit weer (veel wind en regen) is het even lastiger, maar zo gauw het weer een beetje wil ga ik weer naar buiten.
nog steeds buiten. Wordt je hard van >:)

Ik krijg wel de kriebels als ik "spaken spannen" lees... Toen ze dat bij mijn wielen hadden gedaan, had ik vrijwel direct daarna geknapte spaken; naar mijn idee hadden ze eraf moeten blijven want de wielen waren kaarsrecht en het is onmogelijk dat 28 nippels precies even ver lostrillen (zeker binnen een jaar).
@ElGreco Wat is jouw ervaring daarin?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Ik krijg wel de kriebels als ik "spaken spannen" lees... Toen ze dat bij mijn wielen hadden gedaan, had ik vrijwel direct daarna geknapte spaken; naar mijn idee hadden ze eraf moeten blijven want de wielen waren kaarsrecht en het is onmogelijk dat 28 nippels precies even ver lostrillen (zeker binnen een jaar).
Ik ben groot en zwaar, er zaten een paar niet zo lekker vast meer. Ik vertrouw mijn FM blind (is een vriend van me). Daarbij hebben zij de wielen initieel ook inelkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:57
Phydomir schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:55:
In Januari 37 uur op de fiets gezeten, waarvan 4 buiten, dus nee. Lekker binnen zonder regen en wind. Heerlijk.
Vergelijkbaar inderdaad, 37 uur op de fiets waarvan iets meer dan 5,5 buiten. Afgelopen weekend totaal 178km buiten gefietst want het was prima weer! Club training etc. Alleen de wind |:( Maar als je eenmaal zo'n indoor trainer hebt, ga je niet meer zo snel door weer en wind fietsen. IIG geen regen voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Ik ben groot en zwaar, er zaten een paar niet zo lekker vast meer. Ik vertrouw mijn FM blind (is een vriend van me). Daarbij hebben zij de wielen initieel ook inelkaar gezet.
Als er inderdaad merkbaar iets is met je spaken wordt het een ander verhaal. :) En een wielenbouwer weet inderdaad wel wat meer dan een dealer die vooral service doet "omdat het moet".

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Hier 18 uur buiten gefietst en ongeveer 12 uur binnen in januari.

Het duurde even totdat ik de goede balans gevonden had qua kleding etc, maar nu kan ik tot 0 graden gewoon bijna even lekker fietsen als in de zomer. Dat betekent dat ik eigenlijk ieder weekend een lange duurrit doe van 100 km+, zodat ik in ieder geval nog goed aan m'n lage intensiteit werk 1x per week.

Ben deze winter wel Rapha boy geworden. Erg duur spul, maar werkt goed voor mij. En het ziet er lekker gesoigneerd uit :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Als er inderdaad merkbaar iets is met je spaken wordt het een ander verhaal. :) En een wielenbouwer weet inderdaad wel wat meer dan een dealer die vooral service doet "omdat het moet".
:) Ik merkte bij het oppompen dat de spanning niet echt optimaal meer was. En aangezien "het seizoen" er aan komt was een algehele afstel-sessie wel even goed.

Nog een maandje en dan is het weer te doen om na werk een uurtje buiten te fietsen!

Ben trots op mezelf, heb de youtuber discussie succesvol onder laten sneeuwen voor een inhoudelijke discussie :P

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 02-02-2022 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:15:
Daarnaast blijf ik het bij TR een beetje gek vinden dat ze eerst jaren lang hebben gezegd dat sweet spot de heilige graal was en gepolariseerd trainen minder effectief was, maar ze daar toch beetje van terug lijken te komen nu.
Haast alsof ze de wetenschap volgen en daar niet om heen kunnen. Al wordt het altijd altijd wel een beetje overdreven, het SS vs POL trainen. TrainerRoad richt zich natuurlijk op mensen die relatief weinig uur kunnen trainen. Met maximaal 4 uur wordt het lastig gepolariseerd trainen natuurlijk. Veel mensen die het hardst schreeuwen (of het nu SS of POL is) negeren dit vrij essentiële onderdeel van trainen. Het in de juiste context zien van de wetenschap en SS of POL trainen is voor sommige erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:22
Ik fiets de hele winter al door. Gaat eigenlijk top, maar regen en wind vermijd ik. En uiteindelijk fiets je toch maar een keer per week, anders gaat niet met fulltime werk :+

Wel een hoop meer gedoe, zeker als je in een appartement woont en niet beschikt over bijvoorbeeld lopend water om de boel af te spoelen, maar inmiddels ben ik wel handig geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
Mistraller schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Spaakspanning blijft een black magic woodoo verhaal zonder juiste gereedschap. Per LBS verschilt dit heel erg. Zo hebben ze bij onze bakfiets tijdens de verplichte 1e beurt ook alle spaken aangedraaid. Zonder iets te meten. Meten is weten en in dit geval is het gokken.

Fabriekswielen worden gemaakt met toleranties van rond de 15-20% qua spaakspanning per kant, tussen de spaken. Die moeten zeker nagelopen worden. Als je op rond de 5% verschil zit ben je echt koning.
Ik heb een fabrieksset hier gehad een keer waarbij het achterwiel echt perfect was dat ik wauwie riep. Voorwiel was volkommen kansloos (ondanks de stempel "kaarsrecht"). Het kan dus alle kanten op.

Het is ook afhankelijk van hoeveel tijd een LBS er in steekt voor welke prijs. 40,- vragen voor het naspannen van een wiel klinkt duur. Maar soms kun je met gemak een half uur aan het kloten zijn om de boel goed te krijgen als de basis niet goed is, Vergeet ook niet dat er soms een nippel afbreekt, vooral bij oudere wielen, dan ben je verder van huis. Dus kiezen velen er voor om het hats rats snel te doen, als het maar recht en rond is. Je haalt hiermee niet de onbalans er uit, je verhoogt alleen de spanning overal rondom.

Bij een wielbouwer mag je aannemen dat het goed gebeurt. Bij een LBS moet je net de juiste treffen die hier tijd en kennis in steekt.

Wanneer is het nodig om te doen? Wanneer het nodig is om te doen. Dat is geen exacte wetenschap. Opmeten met goede apparatuur en alleen er aan zitten als het nodig is. Iets terug geven en zeggen ik heb er geen werk aan gehad is ook een optie.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Oftewel bij @ElGreco mag ik altijd uit gaan van de hoogste kwaliteit en mijn wielen zitten binnen 5% verschil? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

justinb81 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:38:
Ik ben gewoon 4x per week door blijven fietsen in de regenzooi met mijn spatborden :p
Dit is ook mijn tactiek. Soms kijk ik naar buiten en denk "grrmbl" maar na afloop voel ik me áltijd beter dan ervoor! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 21:44
rolandos582 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:19:
Oftewel bij @ElGreco mag ik altijd uit gaan van de hoogste kwaliteit en mijn wielen zitten binnen 5% verschil? O-)
Bij jou zal het eerder rond de 50% zijn gok ik :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:04
Hoiz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:00:
Ik fiets de hele winter al door. Gaat eigenlijk top, maar regen en wind vermijd ik. En uiteindelijk fiets je toch maar een keer per week, anders gaat niet met fulltime werk :+

Wel een hoop meer gedoe, zeker als je in een appartement woont en niet beschikt over bijvoorbeeld lopend water om de boel af te spoelen, maar inmiddels ben ik wel handig geworden.
Zoiets in de kelderbox zetten en je kan meerdere keren je fiets afspuiten voordat je em opnieuw moet vullen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Bij jou zal het eerder rond de 50% zijn gok ik :+
Dan word het hoog tijd voor een setje Zipps en kunnen deze in de prullenbak O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
rolandos582 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Vergelijkbaar inderdaad, 37 uur op de fiets waarvan iets meer dan 5,5 buiten. Afgelopen weekend totaal 178km buiten gefietst want het was prima weer! Club training etc. Alleen de wind |:( Maar als je eenmaal zo'n indoor trainer hebt, ga je niet meer zo snel door weer en wind fietsen. IIG geen regen voor mij
Hier 24 uur in het zadel afgelopen maand, alleen maar buiten. Mijn vrees met een indoor is juist dat je niet meer zo snel naar buiten gaat, terwijl ik juist van buiten fietsen vaak wel gelukkig wordt, ook als het weer niet zo mooi is. Overigens was het mijn beste januari ooit, buiten de jaren dat ik in januari op de Canarische eilanden zat (iets met vliegschaamte ...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
robhuls schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Hier 24 uur in het zadel afgelopen maand, alleen maar buiten. Mijn vrees met een indoor is juist dat je niet meer zo snel naar buiten gaat, terwijl ik juist van buiten fietsen vaak wel gelukkig wordt, ook als het weer niet zo mooi is. Overigens was het mijn beste januari ooit, buiten de jaren dat ik in januari op de Canarische eilanden zat (iets met vliegschaamte ...)
Dat klopt ook zeker, nu ik een indoor trainer heb waar mijn fiets standaard op staat, trap ik veel sneller binnen wat uurtjes weg. Helemaal nu in de winter met wat regen vieze wegen. Langer omkleden, fiets schoonmaken etc. Drempel word hoger dus je gaat minder snel naar buiten. Althans dat is mijn ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
robhuls schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Oh dat vind ik niet hoor. Als ik een hele week niet buiten gefietst heb ben ik niet te harden. Ik kan het prima combineren, enige vervelende is die vieze fiets steeds. Ik heb ook nog nooit iemand een zwiftritje op strava zien posten met "koppie leeg rijden". Dat zijn altijd de buitenritjes, want "buiten" doet iets met je :)

En vervelend momenteel ook, zijn die stakingen bij de maasveren. Ik heb een heleboel ritten naar het noorden gepland, maar ik kan steeds de Maas niet over.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik heb een beetje hetzelfde @Mistraller . Indoor is voor mij als ik écht een week niet naar buiten kan. Buiten fietsen is voor mij meditatief. Daarom fiets ik ook vrijwel altijd alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 28-05 16:34

Dennahz

Life feels like hell should.

rolandos582 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat klopt ook zeker, nu ik een indoor trainer heb waar mijn fiets standaard op staat, trap ik veel sneller binnen wat uurtjes weg. Helemaal nu in de winter met wat regen vieze wegen. Langer omkleden, fiets schoonmaken etc. Drempel word hoger dus je gaat minder snel naar buiten. Althans dat is mijn ervaring
Niks mis mee toch? In de winter lekker binnen trainen en in de lente/zomer pluk je daar dan weer de vruchten van buiten. Binnen trainen (op Zwift) bijv heeft zoveel voordelen. Je kan zo gericht trainen.

In Nederland heb je nergens van zulke heuvels bijvoorbeeld (behalve dan in Zuid-Limburg). In Zwift kan je daar heerlijk op trainen.

Twitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Dennahz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Niks mis mee toch? In de winter lekker binnen trainen en in de lente/zomer pluk je daar dan weer de vruchten van buiten. Binnen trainen (op Zwift) bijv heeft zoveel voordelen. Je kan zo gericht trainen.
En je weet het: “Summer bodies are made in Winter”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
NewbieNeo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Zoiets in de kelderbox zetten en je kan meerdere keren je fiets afspuiten voordat je em opnieuw moet vullen. O-)
Of als je budget wat meer is, een mobiele hogedrukreiniger:
https://www.kaercher.com/...r/oc-3-plus-16800300.html

Ik fiets zelf nu ook veel binnen, na het eten snel broek aantrekken en zwift opstarten en good to go. Daarnaast trekt me het koude en donkere buiten ook niet echt, in het verleden wel gedaan maar dan begonnen we meestal eind februari pas met fietsen en deed je vanaf ergens oktober tot die tijd niets. Ik heb als alternatief wel eens een winterseizoen gespind, maar dat vind ik ook gedoe en Zwift in die zin leuker nog.

In het weekend de afgelopen tijd vooral indoor gefietst, maar zo langzaamaan weer een paar keer naar buiten geweest op de MTB. Wel lekker dat het dan droog is en niet te koud 8)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:01
EdwinW schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:49:
[...]

En nog belangrijker: "A mile winter is a smile in summer" ;)

Ik doe zo veel mogelijk buiten, sowieso mijn langere duurritten in het weekend, maar ook doordeweeks probeer ik mijn intervallen buiten te doen, alleen als ik tijd/zonlicht te kom of als het te vervelend weer is doe ik het binnen.

Ik moet wel zeggen dat ik op mijn trainer een andere fiets heb dan voor buiten, dus het makkelijk om beide afwisselend te doen zonder fiets op en af de trainer te halen en schoon te maken etc.

[ Voor 16% gewijzigd door jasperdeman op 02-02-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
genoeg verschillende meningen over.. er is wat mij betreft ook niet 1 reden die voor iedereen geld om binnen te fietsen. Dat is voor iedereen anders.

Voor mij persoonlijk:
- binnen is het makkelijker (wat dus niet wil zeggen dat het buiten niet kan!!) om structured workouts te doen.
- makkelijk in de avond, zeker als het lang donker is, even een uurtje -efficient- trainen
- als het echt vies weer is (regen en kou, of veel regen, of nog erger zout op de weg) dan is het niet altijd leuk om buiten te fietsen, met alles wat erbij komt kijken.. ook dat is persoonlijk, maar ik ga eigenlijk alleen met slecht weer naar buiten als ik echt te lang binnen heb gezeten of als ik met anderen heb afgesproken.

de reden om binnen "echt te trainen" is voor mij om die fitness vervolgens weer op de MTB te gebruiken (liefst bij mooi weer). Zo is het bv heerlijk om 3 uur op de UHR lekker los te gaan zonder helemaal kapot te gaan. Toevallig zondag samen met @Michaelg die er ongeveer net zo in staat als ik, maar het nog wat serieuzer aanpakt. Maar dan is zo'n rondje UHR echt genieten op de fiets. Ik fiets ook soms met andere vrienden die het allemaal een stuk minder serieus nemen, waar uiteraard niks mis mee is, maar dan is het gewoon gezellig en qua fietsen vaak weer snel klaar :) nogmaals niks mis mee, maar ik kan oprecht genieten van een langere rit waarbij je lekker door kan raggen, en dat lukt niet zonder training, zou ik die training allemaal buiten doen, dan zou ik niet genoeg tijd hebben

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:37
Gewoon 365/365 (of 366/366 in schrikkeljaar) buiten fietsen.
Alleen wat minder uren/km's in de winter/herfst maanden gewoon omdat het niet leuk is om 10 uur lang door regen te fietsen.
Kou is opzich niet zo erg.
En in de herfst/winter wat meer strand/onverhard ritjes. (al sla ik echte gravel ritjes in het Gooi/Heuvelrug nu wel over met de modderpoelen)

En harde wind zoals afgelopen zaterdag en maandag is op z'n tijd best leuk.
Maak je er desnoods wind mee ritje van naar Groningen ofzo en KOM zetten op afsluitdijk oid om het nog beetje uitdagend te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 02-02-2022 14:09 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Het is misschien niet helemaal volgens de regels, maar in dit soort gevallen is het handig om een tweede sport aan te houden om (veel) minder afhankelijk te zijn van het weer, tijdgebrek of andere ongemakken. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt met een uur(tje) intensief lange banen zwemmen een flinke workout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

DDX schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:08:
Gewoon 365/365 (of 366/366 in schrikkeljaar) buiten fietsen.
Alleen wat minder uren/km's in de winter/herfst maanden gewoon omdat het niet leuk is om 10 uur lang door regen te fietsen.
Kou is opzich niet zo erg.
En in de herfst/winter wat meer strand/onverhard ritjes. (al sla ik echte gravel ritjes in het Gooi/Heuvelrug nu wel over met de modderpoelen)

En harde wind zoals afgelopen zaterdag en maandag is op z'n tijd best leuk.
Maak je er desnoods wind mee ritje van naar Groningen ofzo en KOM zetten op afsluitdijk oid om het nog beetje uitdagend te houden.
De afsluitdijk is helaas nog een paar jaar gesloten voor fietsers. (alleen met de fietsbus)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
EdwinW schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:13:
Het is misschien niet helemaal volgens de regels, maar in dit soort gevallen is het handig om een tweede sport aan te houden om (veel) minder afhankelijk te zijn van het weer, tijdgebrek of andere ongemakken. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt met een uur(tje) intensief lange banen zwemmen een flinke workout doen.
Of mountainbiken :) Dan maakt blubber wat minder uit (tenzij je zo'n klunzige angsthaas bent als ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Tjebakka schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:48:
[...]

De afsluitdijk is helaas nog een paar jaar gesloten voor fietsers. (alleen met de fietsbus)
Met windkracht 9 in de rug kan je gewoon tempo van auto's rijden 8)
Afgelopen maandag stond de wind volgens mij wel heel gunstig voor de Houtribdijk, alleen laatste stukje was wel even spannend denk ik. (dan draait de dijk)

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 02-02-2022 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:56
418O2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:49:
[...]

Of mountainbiken :) Dan maakt blubber wat minder uit (tenzij je zo'n klunzige angsthaas bent als ik)
Je weet dat mountainbiken een zomer sport is

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
joint_me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Je weet dat mountainbiken een zomer sport is
Dat is maar net wat je er zelf van maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34
[...]

Deze winter body moet gewoon mee deze summer.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 17:04

McMiGHtY

- burp -

Gewoon even een sapkuurtje,...heb je zo je bikini body

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
[...]

Mooi icoon heb je, over koud gesproken d:)b

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
NewbieNeo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Dat is inderdaad mijn high tech setup op dit moment :+

Het resultaat is beter dan aanvankelijk gedacht toen ik hem aanschafte. Klein standaard mee naar buiten en na twee-drie minuten is hij weer klaar voor de volgende rit. In die zin vind ik de hogedrukreiniger overkill, met deze lukt het prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Hoiz op 02-02-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Hoiz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Dat is inderdaad mijn high tech setup op dit moment :+

Het resultaat is beter dan aanvankelijk gedacht toen ik hem aanschafte. Klein standaard mee naar buiten en na twee-drie minuten is hij weer klaar voor de volgende rit. In die zin vind ik de hogedrukreiniger overkill, met deze lukt het prima.
Ik heb zo'n Gardena gebruikt, aanvankelijk prima maar ging toch wel snel kapot. Karcher of Bosch Fontus bijvoorbeeld is wel aan te raden als je geen tuinslang hebt. Maar in 2-3 minuten? Dat vind ik wel knap, dan maak je h em ook niet schoon maar spuit je alleen wat troep er van af? Droog je hem dan nog wel af of laat je de natuur zijn werk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
Pre Corona werd hier overwintert in de sportschool met fitness en spinnig. De laatste twee winters breng ik buiten op de fiets door. Zolang het niet regent, is het streven 3x in de week fietsen.
Dit word voornamelijk op de veldfiets gedaan. Schoonmaken max 1 x per week.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
rolandos582 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Ik heb zo'n Gardena gebruikt, aanvankelijk prima maar ging toch wel snel kapot. Karcher of Bosch Fontus bijvoorbeeld is wel aan te raden als je geen tuinslang hebt. Maar in 2-3 minuten? Dat vind ik wel knap, dan maak je h em ook niet schoon maar spuit je alleen wat troep er van af? Droog je hem dan nog wel af of laat je de natuur zijn werk doen?
Ik heb een Gloria en tot nu t oe geen problemen. Het fijne zand krijg ik van de wielen e.d. inderdaad niet eraf in 2-3 minuten, maar gezien dat hij binnen een minuut fietsen toch weer smerig is zie ik daar de toegevoegde waarde niet van af. Ik heb mijn frame gewaxed dus dat is redelijk makkelijk zo schoon te spuiten.

Het frame haal ik na afloop snel een doek overheen, daarnaast maak ik de ketting ook even droog door hem langs een doek te halen. Zeker toen ik nog wax gebruikte merkte ik dat hij snel begon te roesten. Inmiddels heb ik oil based lube en is het minder noodzakelijk denk ik. Zou in de zomer wel meer aandacht / tijd steken in het reinigen maar gezien dat de fiets toch zo weer smerig is zorg ik alleen dat de slijtageonderdelen in ieder geval echt goed schoon blijven.

Trouwens moet ik zeggen dat tot dusver het deze winter meestal geen straf is te rijden, redelijke temperaturen, weinig tot geen sneeuw.. weinig te klagen *knock on wood* en tevens weinig medeweggebruikers in de zin van andere rijders / e-bikers dus dat is ook fijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoiz op 03-02-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
Hoiz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:00:
[...]
Het frame haal ik na afloop snel een doek overheen, daarnaast maak ik de ketting ook even droog door hem langs een doek te halen. Zeker toen ik nog wax gebruikte merkte ik dat hij snel begon te roesten. Inmiddels heb ik oil based lube en is het minder noodzakelijk denk ik. Zou in de zomer wel meer aandacht / tijd steken in het reinigen maar gezien dat de fiets toch zo weer smerig is zorg ik alleen dat de slijtageonderdelen in ieder geval echt goed schoon blijven.
Zo doe ik het eigenlijk ook, maar ik zit nog aan de squirt lube inderdaad en ik merk dat de ketting blijft roesten ook als ik hem droog met een doek en nablaas met de compressor. De fiets staat wel in een enkelsteens garage.

@DDX Jij gebruikt ook squirt lube toch? Gebruik je dit ook in de winter? Officieel moet je de ketting eerst ontvetten, maar ik had gelezen dat jij dat nooit doet. Zou je in de winter ook oil based lube kunnen gebruiken en in de zomer weer squirt lube?

Tijdens het schrijven bedenk ik me dat jij per (meteorologisch) seizoen waarschijnlijk minimaal 1 ketting verslijt, dus deze vraag voor jou minder relevant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robhuls
EdwinW schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:13:
Dat deed ik altijd (ik was altijd wedstrijdzwemmer), maar met Corona ligt dat er telkens weer langdurig uit en ik merk dat ik de motivatie niet meer kan vinden om weer op te starten, na twee jaar ben je zo gruwelijk uit vorm (en het helpt ook niet dat ik voor zes uur dan mijn bed uit moet). Voor mijn conditie zou Zwift wel goed zijn, echt gestructureerd trainen komt er bij mij buiten niet van, het blijft toch bij lekker trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Owios schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Zo doe ik het eigenlijk ook, maar ik zit nog aan de squirt lube inderdaad en ik merk dat de ketting blijft roesten ook als ik hem droog met een doek en nablaas met de compressor. De fiets staat wel in een enkelsteens garage.
...
Zelfde ervaring hier met squirt lube. Enige oplossing die ik heb is dat ik extra goed op let bij het afspuiten met water en iets meer tijd steek nog in het afdrogen van de ketting. Mogelijk ook eens kijken naar oil based, want ik heb de afgelopen tijd de ketting nogal overdreven vaak moeten ontvetten (ook om wat roest te verwijderen).

Verder is mijn winter body straks mijn summer body, lekker warm inclusief een spek laagje :9 . Met 2 kleine kinderen thuis is het fietsen even heel erg lastig. En als ik dan kan fietsen, werkt het weer ook niet heel erg mee. Niet dat ik het erg vind om met een beetje buien op weg te gaan, maar als het echt blijft regenen heeft dat niet de voorkeur.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Owios schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:49:
[...]

@DDX Jij gebruikt ook squirt lube toch? Gebruik je dit ook in de winter? Officieel moet je de ketting eerst ontvetten, maar ik had gelezen dat jij dat nooit doet. Zou je in de winter ook oil based lube kunnen gebruiken en in de zomer weer squirt lube?

Tijdens het schrijven bedenk ik me dat jij per (meteorologisch) seizoen waarschijnlijk minimaal 1 ketting verslijt, dus deze vraag voor jou minder relevant is.
Ik gebruik gewoon hele jaar squirt.
Bij nieuwe ketting haal ik alleen enkele malen langs doek om plakkende buitenkant
En daarna rijd ik eerste ritjes. (zeg tot 1000km) met fabriekscoating.

En na een nat ritje altijd even doek over ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Squirt lube is vermengd met water wat uiteindelijk opdroogt en uithard. Als je nog olie op je ketting hebt zitten werkt dat waterafstotend kan je het middel dus niet optimaal aanbrengen.

Zelf ben ik nu overgegaan naar all-weather oil based en dat werkt met dit weer wat ontzorgender, nu kan ik rustig door zonder elke keer goed op te hoeven letten of de boel niet gaat roesten of kraken. Helaas wat milieuvervuilender dus hopelijk wordt het snel beter weer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 21:04
Kluus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Je moet dan ook je BB vervangen want shimano past niet in je M30 BB. Overigens heb ik dit zelf wel in een (ver) verleden gedaan, deels om vervangonderdelen maar ook omdat er telkens een kraak in dat crankstel kwam wat ik er niet uit kreeg.

Ik had een Praxis Works Zayante crankstel, ook met 4iiii (factory installed) daar zou je ook naar kunnen kijken. Eventueel alleen links want volgens mij past dat ook op een Alba (degene die hem van mij heeft over genomen heeft dat dacht ik ook gedaan). Maar ik weet niet of die momenteel makkelijk te vinden is, ik zie dat ze die ook niet meer in alu maken tegenwoordig, enkel carbon.
Thx voor je reactie. Had al eens gehoord bij de LBS en het was mogelijk om 4iii te laten installeren in mijn bestaande linker crank. Zou neerkomen op €300 maar zou het wel minimum 6 weken zonder linker crank moeten doen want ze hadden geen vervangcrank meer liggen.

Heb er dus toch voor gekozen om te switchen naar een Shimano 105 crankstel. Nog eentje in korting kunnen kopen en iemand gevonden die het voor mij wilt installeren. Zelf niet echt de meest handige persoon. In ieder geval heb ik geen slecht keuze gemaakt aan je antwoord te lezen. Sinds kort zit ik namelijk ook met wat gekraak in mijn Praxis Works crankstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:51

Kluus

Gang is alles

Eppux schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Thx voor je reactie. Had al eens gehoord bij de LBS en het was mogelijk om 4iii te laten installeren in mijn bestaande linker crank. Zou neerkomen op €300 maar zou het wel minimum 6 weken zonder linker crank moeten doen want ze hadden geen vervangcrank meer liggen.

Heb er dus toch voor gekozen om te switchen naar een Shimano 105 crankstel. Nog eentje in korting kunnen kopen en iemand gevonden die het voor mij wilt installeren. Zelf niet echt de meest handige persoon. In ieder geval heb ik geen slecht keuze gemaakt aan je antwoord te lezen. Sinds kort zit ik namelijk ook met wat gekraak in mijn Praxis Works crankstel.
Volgens mij is die Alba niet vlak van binnen toch? Dan kan daar denk ik geen PM op, dat was namelijk vroeger wel het verschil tussen de Alba en de aluminium Zayante, die laatste was hol van binnen maar had een vlakke achterkant waar de PM tegenaan geplakt kon worden, de Alba liep hol aan de achterkant.

Maar goede keuze om te switchen denk ik, dan ben je overal van af straks! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34
Hoiz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:51:
Squirt lube is vermengd met water wat uiteindelijk opdroogt en uithard. Als je nog olie op je ketting hebt zitten werkt dat waterafstotend kan je het middel dus niet optimaal aanbrengen.
In theorie geef ik je gelijk.

In praktijk....
Doe ik het niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor wat betreft binnen en buiten fietsen, ik doe het ook nog altijd gecombineerd, niets mis mee vind ik.

Door de week een paar Zwift wedstrijdjes binnen en een paar ritten buiten, en in het weekend wat langere ritten buiten. Nu is buiten vaak op de MTB omdat ik wel van de beschutting van de bossen hou met dat gure weer. Met regen wordt het ook binnen of op de weg, want van blubber hou ik niet echt.

De zwift wedstrijdjes hou ik aan omdat ik dat gewoon ook leuk vind om te doen, beetje gamen :), heeft verder niet echt met het weer te maken bij mij.

Gestructureerde workouts zijn verder echt niets voor mij persoonlijk, maar ik heb voldoende tijd dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hebben jullie met squirt niet dat je ketting compleet vast loopt? Ik had dat de laatste paar keer, als het dan gevroren had was de ketting zo stug als iets, ik kon de schakels zo in een figuurtje hangen en meer squirt er op hielp niet bepaald.

Snel weer terug gegaan naar Cyclon Course Lube (all weather). Gewoon ouderwetse olie dus maar die gebruik ik al jaren in alle omstandigheden naar volle tevredenheid en is nog een Nederlands product ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 03-02-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mijn fietst hangt binnen en daar word het niet kouder dan een graad of 15.. En ik gebruik het hele jaar door squirt en heb nu bijna 10k op de huidige ketting zitten en die is nog goed. Als het binnenkort weer mooi is komt er wel een nieuwe op, nu na elke (vieze) rit even afspuiten, drogen en een keertje opnieuw druppelen. (En dat is heerlijk rustgevend werk)

Ik heb wel de eerste keer dat ik de squirt erop squirte de ketting echt goed schoongemaakt en ontvet en toen elk schakeltje voorzien van een drupje (en dat drie keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:56:
Hebben jullie met squirt niet dat je ketting compleet vast loopt? Ik had dat de laatste paar keer, als het dan gevroren had was de ketting zo stug als iets, ik kon de schakels zo in een figuurtje hangen en meer squirt er op hielp niet bepaald.

Snel weer terug gegaan naar Cyclon Course Lube (all weather). Gewoon ouderwetse olie dus maar die gebruik ik al jaren in alle omstandigheden naar volle tevredenheid en is nog een Nederlands product ook.
Ligt denk ik aan waar je de fiets stalt, als die van mij in de schuur staat, is het iets vochtiger en kouder. Maar nog steeds heb ik dergelijke problemen niet. Als je een schuur hebt die heel koud word, dan kan dat wellicht. Ik haal mijn ketting in 5 seconden van de fiets met wippermann quick link. Kun je altijd nog overwegen om hem even tijdelijk eraf te halen, dat is een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Er is ook een squirt voor lagere temperaturen, geen idee wat precies verschil is in samenstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:04
DDX schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:17:
Er is ook een squirt voor lagere temperaturen, geen idee wat precies verschil is in samenstelling.
Waarschijnlijk een iets lagere viscositeit zodat het niet te dik wordt bij lagere temperaturen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maar ik wil geen dry en wet lubes dus ook geen koude en warme lubes, ik moet (en heb al) en one-size-fits-all oplossing ;). Het enige wat ik echt een pro vind van squirt is dat het spul zelf niet zo millieu belastend is, dat was ook de hoofdreden voor mij om het een serieuze poging te geven op al mijn fietsen. Al weet je natuurlijk ook niet of de gehele supply chain even duurzaam is (ik niet tenminste).

@rolandos582 bij mij hangen ze ook in de schuur, tegen de muur van het huis aan, die dan wel relatief goed geisoleerd is (nieuwbouw). Waar ik dit duidelijk op merkte was op mijn MTB, op de racer en de gravelbike (die bij mij ook hoofdzakelijk op de weg wordt gebruikt) hadden ik dit probleem eigenlijk niet dus misschien speelt naast temperatuur nog mee wat voor andere meuk zich gaat vermengen met de (door de temperatuur wat dikkere) wax.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 03-02-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Eppux schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Moet ie wel op de compatibility list staan. https://4iiii.com/c/pages...ry-install-work-world-nl/

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:57

Ff 10sec nuken in de magnetron. 8)7
Ja echt. Pro tip van een schilder ooit die een magnetron in z'n busje had voor zn koude verf en kit. Smeerde/kitte dan veel beter. Alsof je het op temperatuur brengt.
Dit bracht mij met die koude temperaturen op het idee om de Squirt ff te nuken toen het op de ketting bleef liggen, en niet "in de ketting trok". Fiets met spullen staan bij mij in een onverwarmde, losstaande garage. Dus kan het ook rond het vriespunt worden.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja...of je busje squirt even in een bakkie warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 21:33

Dat heb je ook als je met 'echte' wax werkt. Een paar keer trappen en komt goed. Zelf gebruik ik olie in de winter en op de cx-fiets en wax in de zomer. Mijn ervaring is dat wax aangenaam is (wordt niet vies), maar twee nadelen heeft: stukje luider, helemaal op de rollen is dat vervelend en regent er snel af, zeker als er wat modder bij komt kijken. De wax iets langer dan aangeraden laten smelten, zodat die wat warmer wordt helpt wel bij de hechting, maar in de Belgische winters en wegen houd ik het dan toch op ouderwetse olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik vond die squirt lube (en vergelijkbare) echt helemaal niets. Ik had het gevoel dat deze spontaan van de ketting verdampte binnen 50km. Ik smeer met een paar drupjes van deze. Vraagt wat regelmatig schoonmaken maar werkt voor mij echt uitstekend.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
Ik ben ook al jaren fan van dit spul. Met enige regelmaat andere dingen geprobeerd (winterolie, dry weather lube van dezelfde fabrikant, squirt lube, Airolube), maar dat cyclon spul werkt voor mij gewoon heel goed. Het spoelt er niet af als het een beetje nat is, het loopt redelijk stil, het smeert goed, het werkt in alle omstandigheden en je kunt het er ook gewoon voor een ritje op gooien. Ik vind die Airolube trouwens wel grappig, koolzaadolie uit Groningen, misschien probeer ik dat nog eens met hun kettingolie, want ik kreeg daar de normale smeerolie van mee. Werkt prima voor deurscharnieren, maar voor je ketting is het eigenlijk veel te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Vraag: Heb je voor het vervangen van je balhoofdlagers altijd een pers nodig?
Want na wat googelen en filmpjes kijken is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Na een iets te smerig weer ritje bewoog namelijk m'n stuur niet meer zo soepel. (niet schokkerig ofzo, maar bleef vast staan waar ik hem los liet)
Dus vanmorgen even alles wat schoongemaakt en nu loopt het wel weer redelijk alleen het onderste lager ging toch niet zo soepel, dus die wil ik wel een keer (laten) vervangen.

Het bovenste lager pakte ik er iig zo uit maar het onderste zat vast (ofja heb ik niet echt moeite gedaan om hem eruit te halen omdat ik niet zeker wist of ik hier specifiek gereedschap voor nodig heb.)

Maar nu mijn vragen:
Heb ik basis van de onderstaande foto's specifiek gereedschap nodig?
Hoe vaak moet je die lagers vervangen?
Want hiermee wil ik de keuze maken of hier mee naar de LBS ga of het zelf ga doen.
Ben namelijk ook aan het twijfelen om een onderhoudsbeurtje te laten doen. Dus dan zou hij dit mee kunnen pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12NecDQvbUszTDi0Tg-SLrMaVMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUVtdxZN3gBVh0xUp4zpPp7L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ90JdNgSu0liUm7mSOsWo4LdbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uqGqSd9ymBT17OqMUmdo3jU.jpg?f=fotoalbum_tile

Verder zit er iig geen speling op het lager dus helemaal versleten is hij denk ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Tinusvolkel schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:02:
Vraag: Heb je voor het vervangen van je balhoofdlagers altijd een pers nodig?
Want na wat googelen en filmpjes kijken is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Na een iets te smerig weer ritje bewoog namelijk m'n stuur niet meer zo soepel. (niet schokkerig ofzo, maar bleef vast staan waar ik hem los liet)
Dus vanmorgen even alles wat schoongemaakt en nu loopt het wel weer redelijk alleen het onderste lager ging toch niet zo soepel, dus die wil ik wel een keer (laten) vervangen.

Het bovenste lager pakte ik er iig zo uit maar het onderste zat vast (ofja heb ik niet echt moeite gedaan om hem eruit te halen omdat ik niet zeker wist of ik hier specifiek gereedschap voor nodig heb.)

Maar nu mijn vragen:
Heb ik basis van de onderstaande foto's specifiek gereedschap nodig?
Hoe vaak moet je die lagers vervangen?
Want hiermee wil ik de keuze maken of hier mee naar de LBS ga of het zelf ga doen.
Ben namelijk ook aan het twijfelen om een onderhoudsbeurtje te laten doen. Dus dan zou hij dit mee kunnen pakken.

[Afbeelding][Afbeelding]

Verder zit er iig geen speling op het lager dus helemaal versleten is hij denk ik nog niet.
Moeilijk op de foto te zien. Voor volledig geïntegreerde lagers heb je geen speciaal gereedschap nodig. (Buiten momentsleutel om je stem op je vork correct te klemmen. Haal helteens open en als je de lagers met de hand of met een beetje extra overtuiging van een schroevendraaier kan verwijderen, kan je er ook zo nieuwe inleggen. Welke je dan nodig hebt, is nog een lastig klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Een detailvraag over cassettes. Mijn gravelbike kwam met een 11 speed 11x34 cassette. Volgens mij zou dat deze moeten zijn:

https://bike.shimano.com/...11-speed/CS-HG800-11.html

In de winter fiets ik toch niet in de bergen, dus heb ik deze vervangen door een 12x25 11 speed cassette uit de 105 reeks (wat goedkopere winteronderdelen en minder grote stappen om tegen de wind in te duwen). Volgens mij zou dat deze moeten zijn:

https://bike.shimano.com/...rx-11-speed/CS-R7000.html

Nu viel me op dat de 11x34 cassette een spacer achter het grootste tandwiel heeft. Deze zat niet bij de 12x25 cassette en ik heb deze dus niet terug gezet. Ik denk nu dat ik dit toevallig goed heb gedaan. Bij de 11x34 cassette staat namelijk dat deze op een 10 speed body past. Deze zou dan wat 'dunner' moeten zijn en daarom een spacer nodig hebben op mijn 11 speed body (net als de 11-speed MTB cassettes, dus wellicht is dit ook een aanpassing van een MTB cassette). Bij de 12x25 cassette staat dat niet en daarom heb ik denk ik deze spacer daar niet nodig (de 105 en ultegra cassettes op de Shimano site lopen allemaal tot 32, de 34 cassette wordt los vermeld). Weet iemand of dit daadwerkelijk zo werkt met die spacer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@robhuls in de dealerhandleidingen, link staat op de pagina's waar je zelf al naar refereert, kun je voor iedere variant van een cassette precies achterhalen waar de spacers horen te zitten.

Vooral handig als je een keer niet zo netjes/gestructureerd werkt en alles door elkaar komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Teun_2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Moeilijk op de foto te zien. Voor volledig geïntegreerde lagers heb je geen speciaal gereedschap nodig. (Buiten momentsleutel om je stem op je vork correct te klemmen. Haal helteens open en als je de lagers met de hand of met een beetje extra overtuiging van een schroevendraaier kan verwijderen, kan je er ook zo nieuwe inleggen. Welke je dan nodig hebt, is nog een lastig klusje.
Momentsleutel heb ik ( die heb je wel vaker nodig)
Maar zal vanavond is kijken, eerst zo nog is een ritje doen (hopelijk blijft de zon nog schijnen)
Verder kwam ik dit document tegen om te kijken welke ik nodig heb. Dus even kijken of dat een beetje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
pdukers schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:41:
@robhuls in de dealerhandleidingen, link staat op de pagina's waar je zelf al naar refereert, kun je voor iedere variant van een cassette precies achterhalen waar de spacers horen te zitten.

Vooral handig als je een keer niet zo netjes/gestructureerd werkt en alles door elkaar komt :+
Ah, thanks! Ik hou de cassettes altijd angstvallig bij elkaar om geen vulringen op de verkeerde plek te krijgen (overigens weet ik uit ervaring dat je het heel duidelijk kunt zien als het niet goed is). Nu ik weer op die pagina was staat daar bij de 34x11 ook vetgedrukt:

Naafhuis ontworpen voor uiteenlopende fietsen, van MTB tot racefiets * Vulring nodig om het naafhuis op een racefiets te bevestigen

Dus het is inderdaad goed gegaan, zo lekker met de 25x12 cassette een rondje in de beschutting van de Veluwe, hopelijk niet al te veel tegenwind duwen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
SirLenncelot schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:47:
Ik vond die squirt lube (en vergelijkbare) echt helemaal niets. Ik had het gevoel dat deze spontaan van de ketting verdampte binnen 50km. Ik smeer met een paar drupjes van deze. Vraagt wat regelmatig schoonmaken maar werkt voor mij echt uitstekend.
Wij hebben naast Squirt een teflon flesje van Decathlon, maar volgens mij hetzelfde spul. Werkt prima, maar ja, ketting wordt wel snel zwart.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:04
Na elke rit ff je ketting door een doek halen en je hebt vrijwel geen last van een zwarte ketting die afgeeft. Zelfs met Muc-Off wet lube kan ik de ketting vastpakken met minimaal zwarte vingers.
Gewoon goed bijhouden. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gezien de hoeveelheid blubber in het bos heb ik vanmiddag maar eens de racefiets gepakt. Had het kouder verwacht, zo'n windvanger, overschoenen en handschoenen zijn toch ideaal. Vanuit Gieten door het bos naar Papenvoort, Schoonloo, De Kiel, Wezuperbrug, Wezup, Orvelte, Westerbork, Grolloo, Gieten. Lekker kunnen schuilen voor de wind, die was goed aanwezig! Goed voor 66km
Volgende week maar weer, vind het wel lekkerder dan dat geploeter in het bos. :+

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Heb wel respect voor renners aan de kust _/-\o_
Want ben hier in het zuid oosten van Nederland wel klaar met de wind…

Vandaag wou ik een paar keer een heuvel opklimmen als een soort interval training.
Echter heb ik die alleen op een 25km fietsen met vandaag de heenweg wind mee.

Ik kreeg al een beetje argwaan toen ik de heenweg 34 gemiddeld had met nog geen 200w en een hartslag van 120
Dus voor de intervals was ik iig fris genoeg en gingen wel lekker.

Maar de terugweg was toch wel afzien, ik lees hier wel is ooit dat je niet naar snelheid maar naar power moet kijken maar wind tegen moet wel een beetje opschieten ander zit je nog langer tegen die wind in te fietsen…
Dus precies dezelfde weg terug was 26.6 gemiddeld met 222w en een gem hartslag van 133. Maar de benen waren iig blij toen ík thuis was :)

Verder was het weer wel prima iig een lekker zonnetje en zag al een hoop meer fietsers op de weg dan de afgelopen tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Het was vandaag weer goed stuur vasthouden en windbeuken hier aan de kust ja.
En draaide ook nog beetje van west7 naar zuidwest7 tijdens m'n rit dus had er nog ff wat meer last van. (alhoewel tegen iets prettiger fietst dan van zijkant)
Wegen waren iig wel lekker droog geblazen en lekker zonnetje erbij.

300w trappen en dan maar 20km/u gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 05-02-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Tinusvolkel schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:43:
[...]

Momentsleutel heb ik ( die heb je wel vaker nodig)
Maar zal vanavond is kijken, eerst zo nog is een ritje doen (hopelijk blijft de zon nog schijnen)
Verder kwam ik dit document tegen om te kijken welke ik nodig heb. Dus even kijken of dat een beetje werkt.
Dat document gaat enkel over volledig geïntegreerde lagers en geen zs (of semi geïntegreerde lagers). In de praktijk kom je soms ook wat hogere of lagere lagers tegen, waardoor een vork soms niet netjes aansluit op het frame. Dit is moeilijk op voorhand, puur op specificaties, te weten. Soms is het een beetje proberen om te zien wat goed past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19:40
Vond gisteren de weg inderdaad droog genoeg om met de racefiets op pad te gaan. Man man man, ploeteren om 20 km/u te gaan om bij een lastige tile te komen (bij Kamerik voor de kenner), terug redelijk relaxed 44 gemiddeld aangetikt, met een grote grijns naar de tegenliggers. Fris, maar goed te doen qua temp. Zodadelijk het water op, aan een zeiltje hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Teun_2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:03:
[...]

Dat document gaat enkel over volledig geïntegreerde lagers en geen zs (of semi geïntegreerde lagers). In de praktijk kom je soms ook wat hogere of lagere lagers tegen, waardoor een vork soms niet netjes aansluit op het frame. Dit is moeilijk op voorhand, puur op specificaties, te weten. Soms is het een beetje proberen om te zien wat goed past.
Maar als ik heb er redelijk makkelijk uit krijg en opmeet dan zou het toch goed moeten komen? Of zijn er nog meer dingen belangrijk?

Fiets 1x per week dus heb 6 dagen om onderdelen binnen te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
NewbieNeo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:23:
Na elke rit ff je ketting door een doek halen en je hebt vrijwel geen last van een zwarte ketting die afgeeft. Zelfs met Muc-Off wet lube kan ik de ketting vastpakken met minimaal zwarte vingers.
Gewoon goed bijhouden. O-)
Als je een ritje maakt op opgedroogde wegen waar geen boeren komen zeker ;)
Het zwarte is zand en stof, en slijpsel van je drivetrain.
Het natuurlijk onzin dat het zwarte komt van de olie zelf. Het is fijn zand en slijpsel dat erin blijft plakken. En dat zwarte zit natuurlijk niet alleen aan de buitenkant. Want dat kán je eraf poetsen inderdaad, maar het idee was nu juist om de ketting te beschermen tegen water en pekel, dus moet die olie ook een beetje aan de buitenkant zitten.

En dat "wet" meer dingen laat plakken, merk je ook aan je banden; je rijdt met nat weer sneller lek.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Tinusvolkel schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Maar als ik heb er redelijk makkelijk uit krijg en opmeet dan zou het toch goed moeten komen? Of zijn er nog meer dingen belangrijk?

Fiets 1x per week dus heb 6 dagen om onderdelen binnen te krijgen :)
De hoogte van de lagers staat zelden in de spec sheet. Vaak heb je geluk en is het goed (genoeg), maar je kan al eens pech hebben en een vork hebben die niet mooi op het frame aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Voor de mensen die zijn gewisseld van Look Keo 2 Max naar Keo Blade, de stack height van de 2 pedalen schelen 2.5mm. Compenseren jullie dit nog door zadel te verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKVQnHZtEDmqJudaQTGw9KCdnRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ysH3iRsXF5wb5CCezAmyoH4N.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:17
2,5mm dat vooel ik direct. Ik zou dat zeker aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik merk er niets van en ik heb al mijn fietsen voor het gemak op dezelfde afstand tot centrum asje staan op een heb ik blades, op de ander keo 2 en de gravel en MTB hebben SPD. Maar het zal heel persoonlijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:04
Stillekracht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:59:
2,5mm dat vooel ik direct. Ik zou dat zeker aanpassen.
2,5mm lijkt mij in het bereik van verschil in dikte van verschillende zemen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Cranzai schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:22:
[...]

2,5mm lijkt mij in het bereik van verschil in dikte van verschillende zemen :+
Of dikke sokken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19:40
* Frenz64 mompelt iets over prinsesje en een erwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 20:08

pro_6or

amateur_60r

Ik baal van die wind de hele tijd. En auto’s die je alsnog voorbij scheuren op een smalle dijk. Steeds dat windzog/klap er ook nog bij.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
rolandos582 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:50:
Voor de mensen die zijn gewisseld van Look Keo 2 Max naar Keo Blade, de stack height van de 2 pedalen schelen 2.5mm. Compenseren jullie dit nog door zadel te verlagen?
Ik denk niet dat ik het opgezocht zou hebben, dus ook niet het verschil weten.
Maar als ik het wel zou weten, dan zou ik denk ik ook het zadel verlagen. Maar dan meer om het "op zeker spelen", dan dat ik denk dat het echt altijd nodig is.

Of het noodzakelijk is zal per persoon en situatie verschillen. De één is gevoeliger hiervoor dan de ander. Mocht je zadel al aan de hoge kant staan, dan kan die 2,5mm te veel zijn. Staat je zadel net aan de lage kant, dan is het in 1x een verbetering.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Net voor het eerst mijn lagerpers setje van ali gebruikt, werkt perfect! Toch wel een stukje makkelijker dan het gehannes met een schroefdraad en doppen wat ik voorheen deed.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 07-02-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
Kluus schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:08:
Net voor het eerst mijn lagerpers setje van ali gebruikt, werkt perfect! Toch wel een stukje makkelijker dan het gehannes met een schroefdraad en doppen wat ik voorheen deed.
Heb je een linkje?

Afgelopen voorjaar had ik mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht om mijn carbon frame te laten controleren omdat mijn achterwiel (steekas) was losgekomen en daardoor het frame beschadigde. Toen hebben ze ook de derailleurpad vervangen en mijn achterwiel afgesteld.

Nu kwam ik er afgelopen zaterdag achter dat ik weer speling heb op mijn achterwiel en na wat onderzoek kwam ik erachter dat ik een naaf heb met sealed bearings.Ik dacht dat je alleen cup conus bearings kan afstellen en dat je sealed bearings alleen maar kan vervangen. Heb ik dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 21:32
Owios schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Heb je een linkje?

Afgelopen voorjaar had ik mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht om mijn carbon frame te laten controleren omdat mijn achterwiel (steekas) was losgekomen en daardoor het frame beschadigde. Toen hebben ze ook de derailleurpad vervangen en mijn achterwiel afgesteld.

Nu kwam ik er afgelopen zaterdag achter dat ik weer speling heb op mijn achterwiel en na wat onderzoek kwam ik erachter dat ik een naaf heb met sealed bearings.Ik dacht dat je alleen cup conus bearings kan afstellen en dat je sealed bearings alleen maar kan vervangen. Heb ik dit mis?
Die zijn er zeker
https://singletrackworld....-with-adjustable-preload/

Ik heb zelf erase hubs in bestelling, maar die zijn er bij V2 weer vanaf gestapt (omdat veel mensen het verkeerd of niet afstellen en dan gaan je lagers er juist eerder aan..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Owios schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Heb je een linkje?

Bij Fulcrum en campa hebben de lower end naven ook industrie lagers die je kan afstellen, hun higher end naven hebben cup conus dus die moet je sowieso afstellen. Ik vind het altijd wel fijn, je kan ze zo licht afstellen als je een slinger aan je wiel geeft draait ie een kwartier later nog :). Mijn Zipp wielen voelen daardoor altijd maar stug omdat ik ze zie “remmen” ;).

Ik heb deze set:
https://m.nl.aliexpress.c...d807a97202c0c886b8&gclid=

Duurde wel twee maanden voor hij aankwam, dus je hebt er niet gelijk wat aan helaas ;). Maar het is wel een mooi en compleet setje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Heeft iemand hier de nieuwe CONTINENTAL GRAND PRIX 5000S TR al geprobeerd?

Reviews hier zijn niet best :
https://www.futurumshop.n...ouwband-zwart-zwart.phtml

Qua prijs met coupon wel heel interessant, reviews over het algemeen zijn wel lovend
https://road.cc/content/r...and-prix-5000-s-tr-287997
https://www.bicyclerollin...ntal-grand-prix-5000-s-tr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb op het punt gestaan om ze te bestellen n.a.v. alle reviews die ik heb gezien...maar als ik dit lees ben ik blij dat ik een ander paar besteld heb voor m'n nieuwe wielset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Prijs is mij nogsteeds te hoog, zie niet in waarom ik meer zou gaan betalen dan de schwalbe pro one of mavic banden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-05 10:04
Ik heb niks met canyon, maar dit kon ik niet laten liggen voor mijn 15 jaar oude fiets met onder de bar tape beginnende oxideren van aluminium. (H18 carbon stuur 49 euro)
Ik weet niet of je er een ligatuur op mag monteren, anders moet ik er misschien een 2e bijkopen voor de vakantie fiets?

https://www.canyon.com/de...00496_pv_werkstoff=CARBON
Pagina: 1 ... 376 ... 646 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).