Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Maar even serieus....wel nice dat conti z'n 5000's aan het verbeteren is... Als ze nu ook is makkelijker op de velg te leggen zijn...
[ Voor 69% gewijzigd door McMiGHtY op 01-10-2021 18:58 ]
Zal een saaie race worden.McMiGHtY schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:54:
Ja...want die kunnen niet lek!
Even afgezien of die paar Watt echt significant is, is het zo dat de lagere bandenspanning voor meer rolweerstand zorgt dan een hogere bandenspanning, als het tenminste 'fatsoenlijk' asfalt is.rolandos582 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:42:
Anno 2021 : Reguliere buitenband + latex binnenband (Aerothan oid) of tubeless band. Lagere bandenspanning voor meer comfort, lagere rolweerstand. Gewoon lekker doen!
Meeste mensen kiezen uiteraard voor comfort, maar als je iedere Watt eruit wilt trekken kun je, op een mooie ondergrond, beter kiezen voor een hogere bandenspanning. Dat gestuiter moet je dan maar voor lief nemen
Het probleem is een beetje dat je door dat gestuiter snelheid verliest.joker1977 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:31:
[...]
Even afgezien of die paar Watt echt significant is, is het zo dat de lagere bandenspanning voor meer rolweerstand zorgt dan een hogere bandenspanning, als het tenminste 'fatsoenlijk' asfalt is.
Meeste mensen kiezen uiteraard voor comfort, maar als je iedere Watt eruit wilt trekken kun je, op een mooie ondergrond, beter kiezen voor een hogere bandenspanning. Dat gestuiter moet je dan maar voor lief nemen
Hoe vind jij latex bibas rijden dan?rolandos582 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:42:
Anno 2021 : Reguliere buitenband + latex binnenband (Aerothan oid) of tubeless band. Lagere bandenspanning voor meer comfort, lagere rolweerstand. Gewoon lekker doen!
Ja, de ideale bandendruk (d.w.z. de druk met de laagste rolweerstand) hangt af van de kwaliteit van het wegdek.Smultie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:33:
[...]
Het probleem is een beetje dat je door dat gestuiter snelheid verliest.
De meeste mensen proberen vaak hun luchtdruk te minimaliseren zodat ze geen stootlekken rijden, of als ze tubeless rijden zodat ze comfortabel kunnen rijden. Dat is ook wel begrijpelijk, want vaak heb je nog wel een stukje stenen / slecht wegdek op je ritje waar je nog enigszins comfortabel overheeen wilt.
Dat betekent echter wel dat je met een hogere rolweerstand rijdt op het overgrote deel van je rit, waar het wegdek mooi Hollands vlak is. In de praktijk gooi je dan toch vaak een paar Watt weg. Vaak is dat ruwweg dezelfde paar Watt die je net had gewonnen door tubeless te gaan
Nope:joker1977 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:31:
[...]
Even afgezien of die paar Watt echt significant is, is het zo dat de lagere bandenspanning voor meer rolweerstand zorgt dan een hogere bandenspanning, als het tenminste 'fatsoenlijk' asfalt is.
https://www.roadbikerider...volution-by-jan-heine-d1/
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Daarnaast is een hogere bandenspanning om rolweerstand te minimaliseren echt een heel achterhaald idee. Misschien op een biljartlaken. Maar zelfs met het goede asfalt dat wij hier kennen, is een lagere bandenspanning (en dus niet meer e 8 a 9 bar waarmee ze voorheen reden) echt beter (comfort, snelheid, grip).
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ze nemen (net) genoeg luchtdruk om het stootlek te voorkomen.Michaelg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:50:
Een stootlek krijg je toch juist door te lage bandenspanning?
Daarnaast is een hogere bandenspanning om rolweerstand te minimaliseren echt een heel achterhaald idee. Misschien op een biljartlaken. Maar zelfs met het goede asfalt dat wij hier kennen, is een lagere bandenspanning (en dus niet meer e 8 a 9 bar waarmee ze voorheen reden) echt beter (comfort, snelheid, grip).
Er is echter wel degelijk een hele kleine toename in rol-weerstand bij lagere luchtdruk op fatsoenlijk asfalt. Kijk maar eens bij bv. https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews waar je ziet dat bij een lagere druk je net iets meer (bv. 0.5 - 1 Watt meer) rolweerstand hebt.
Natuurlijk gaat niemand zich daar écht druk om maken, want dat is in de praktijk niks. Maar heel eerlijk, is bv. de switch naar tubeless ook geen marginal gain in vermogen ?
Dat zijn het sowieso. Kan op die site helaas niet zo snel 28 breed vinden en heb geen pro dus kan ook de resultaten niet vinden voor aantal bar wat relevant is voor die maat.joker1977 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:56:
[...]
Ze nemen (net) genoeg luchtdruk om het stootlek te voorkomen.
Er is echter wel degelijk een hele kleine toename in rol-weerstand bij lagere luchtdruk op fatsoenlijk asfalt. Kijk maar eens bij bv. https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews waar je ziet dat bij een lagere druk je net iets meer (bv. 0.5 - 1 Watt meer) rolweerstand hebt.
Natuurlijk gaat niemand zich daar écht druk om maken, want dat is in de praktijk niks. Maar heel eerlijk, is bv. de switch naar tubeless ook geen marginal gain in vermogen ?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
:strip_exif()/f/image/SHyIW8uFLyqlUrm5IFELjEKx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat u ziet:
Trek Domane SL6 (Sram Rival Etap)
Zipp 303S velgjes
Schwalbe Pro One 30mm tubeless bandjes
Zipp SL 70 ergo stuur
Wat er nog mist i.v.m. levertijden:
Zadelpen met 5mm setback (ipv standaard 20)
Time Xpresso 7 pedalen
Zij: Oeh hij matched met de bank!
Ik: Dat treft, daar blijft hij ook staan als ik hem niet gebruik.
Zij: Nee
Ik:
Ik heb er een van Sirook en die bevalt goed. Het is mijn enige fietsbril.Eoghlear schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:17:
Zijn er hier veel mensen die met alleen een fotochromatische bril rijden?
Ik ben geen fan van hoge velgen, maar de combinatie met skinwalls is wel heel mooi!Tremulant schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:16:
Zipp 303S velgjes
Schwalbe Pro One 30mm tubeless bandjes
Zipp SL 70 ergo stuur
Vandaag getest op de Tacx; het lijkt "ronder" te trappen dan een rond blad. Leek me gek, maar ik snap het wel. Heb ook het idee dat ik wat hoger in mijn cadans kan blijven, maar dat kan ik niet zo snel al valideren418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:50:
[Afbeelding]
De vloekende ovals zitten er opje moet er van houden, laten we het daar maar op houden. Vanavond even testen
Als de inhoud van die kinderwagen gaat kruipen/lopen wil je je fiets echt niet in de woonkamer hebben staan.McMiGHtY schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:18:
Hij matched alleen niet met de kinderwagen....
45mm is ook niet zo hoog. Perfecte hoogte, als je 't mij vraagt.nogeeninlog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:39:
[...]
Ik ben geen fan van hoge velgen, maar de combinatie met skinwalls is wel heel mooi!
En dat is op een rit als Parijs-Roubaix dus ideaal, met lagere bandendruk kunnen rijden, zonder toegenomen rolweerstand. Meer comfort, meer grip.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
nee.R0y. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:13:
Mijn vraag in het kort: merk je veel verschil wat betreft rolweerstand tussen een snelle band met een goed butyl binnenband en een snelle tubeless band?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
45 is precies mooi. Heb ik ook. Al had ik ze vandaag eraf gehaald omdat ik met enorme zijwind wilde gaan fietsen....maar toen bleek het ook flink te gaan regenen hier. Terug naar binnen gegaan en ritje maar uitgesteld....Smultie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
45mm is ook niet zo hoog. Perfecte hoogte, als je 't mij vraagt.
Maar nu met de originele wielen eronder vind ik mijn fiets ineens zo kaal!
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 01-10-2021 23:29 ]
---------------
Ik heb het gevoel dat ik het wel merk, het rijd gewoon lekkerder (op dezelfde bandenspanning), maar mijn ervaring is wel gepaard gegaan met een switch van Conti GP5000 naar Schwalbe Pro One's, dus naast dat het gedeeltelijk tussen de oren zal zitten is dat natuurlijk ook een wijziging.R0y. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:13:
Mijn vraag in het kort: merk je veel verschil wat betreft rolweerstand tussen een snelle band met een goed butyl binnenband en een snelle tubeless band?
Verder, wat @ElGreco zegt, je hebt nog steeds dezelfde voordelen als op de MTB, al worden die misschien iets kleiner, zoals lagere bandenspanning, minder vaak hoeven stoppen bij lek (dus, nee, niet nooit lek, je moet nog steeds een bandje meenemen).
Vorig weekend nog een cyclo gereden in Frankrijk op nat wegdek heel veel mensen uit de kopgroep zien staan met lekke banden (ik zat zelf in de 2e of 3e groep), dat moet toch wel zuur zijn. Het voelt dan wel lekker dat ik toen met tubeless de bandenspanning nog een halve bar lager kon zetten (ivm nat wegdek) en in ieder geval iets verminderde kans op stilstaan door pannen had...
Daarnaast, het is gewoon nieuwe technologie, we zitten hier toch op tweakers?
Ik vind mijn racefiets ook super saai en kaal met lage aluminium velgen, afgelopen gezinsvakantie had ik ze er ook maar op gezet, want ik dacht, "achter op de auto wil ik mijn mooie wielen niet verslijten", maar ik heb nu voorgenomen dat niet meer te doen, het oog wil ook wat.Mistraller schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:28:
[...]
45 is precies mooi. Heb ik ook. Al had ik ze vandaag eraf gehaald omdat ik met enorme zijwind wilde gaan fietsen....maar toen bleek het ook flink te gaan regenen hier. Terug naar binnen gegaan en ritje maar uitgesteld....(Heeft ook écht de hele tijd geregend, zo'n strook precies hier overheen, en 85km in zeikweer had ik écht geen zin in)
Maar nu met de originele wielen eronder vind ik mijn fiets ineens zo kaal!
(Ik ben ook van kamp "45mm is precies mooi", ook nog wel net te doen met zijwind vind ik trouwens).
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 02-10-2021 08:24 ]
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
In koers op een dergelijk niveau kan ik de discussie begrijpen, maar de gemiddelde renner hier 🤔 geloof er niks van dat de gemiddelde renner hier die 0,5 of 1 bar meer of minder gaat voelen.
Daarnaast, klopt de vloerpomp wel? Met wat voor bandjes rij je? Etc.
Nope. Het is eigenlijk onzin om over marginal gains te praten terwijl er, op ons niveau, op andere punten veel meer winst valt te halen.pier87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:50:
Bandenspanning, man man man lijken hier wel profs die morgen Parijs Roubaix gaan rijden…
In koers op een dergelijk niveau kan ik de discussie begrijpen, maar de gemiddelde renner hier 🤔 geloof er niks van dat de gemiddelde renner hier die 0,5 of 1 bar meer of minder gaat voelen.
Conclusie: marketing werkt
Duurdere wielen staat niet gelijk aan goed.stevens20 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:40:
Ik ben toch benieuwd wat je merkt als je duurdere wielen hebt. Ik heb op mijn fiets nog de standaard wielen zitten en heb stiekem zitten zoeken op internet maar ik kan uiteindelijk niet echt iets vinden dat mij een echte rede geeft om geld uit te geven aan dure wielen.
Genoeg mensen die met een goede strakke alu set meer plezier hebben dan met hun duur(der) standaard carbon set.
Qua wattage waarschijnlijk niet nee. Maar 28 op 5/5,5 rijdt echt wel veel lekkerder dan 25 op 7,5 qua comfort.pier87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:50:
Bandenspanning, man man man lijken hier wel profs die morgen Parijs Roubaix gaan rijden…
Afhankelijk van wat er nú op zit, en waarmee je het gaat wisselen.stevens20 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:40:
Ik ben toch benieuwd wat je merkt als je duurdere wielen hebt. Ik heb op mijn fiets nog de standaard wielen zitten en heb stiekem zitten zoeken op internet maar ik kan uiteindelijk niet echt iets vinden dat mij een echte rede geeft om geld uit te geven aan dure wielen.
Ik kwam van een cheapo af-fabriek setje Mavic Aksium, kost rond de €160. Prima sterke set maar ook traag en lomp.
Vervangen voor een set Dura Ace WH-R9000 en dat was een groot verschil. De fiets komt veel beter uit de verf, strakker sturen, elke aanzet op de pedalen is acceleratie, merkbaar makkelijker klimmen. Een goede wielset was voor mij echt een flinke upgrade, kostte een sloot geld (€900 destijds).
Dus dat kun je verwachten met een betere (vaak duurdere) wielset. Lees je goed in, zoek uit wat je huidige set weegt en probeer (afhankelijk van je eigen gewicht) 20-40% lichter uit te komen. Mocht je velgremmen rijden dan is er wel iets (jong) gebruikts te scoren op verkoopsites. Velen stappen van velgremmen naar schijfremmen en blijven vaak met mooie wielset zitten.
Iedere trap is raak!
Sorry iets te lang het blad "fiets" gelezen
Thnx. Ik zit nu op een fiets die in totaal 1300,- nieuw kostte. Dus er zal geen geweldige wielset op zitten. Vandaag ga ik weer een ronde fietsen (100km naar en rond Otterlo) en ik zal eens opletten. Thnx voor de info en goed om te lezen dat het daadwerkelijk verschil maakt en je het je geld waard vind.Ramon 73 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Afhankelijk van wat er nú op zit, en waarmee je het gaat wisselen.
Ik kwam van een cheapo af-fabriek setje Mavic Aksium, kost rond de €160. Prima sterke set maar ook traag en lomp.
Vervangen voor een set Dura Ace WH-R9000 en dat was een groot verschil. De fiets komt veel beter uit de verf, strakker sturen, elke aanzet op de pedalen is acceleratie, merkbaar makkelijker klimmen. Een goede wielset was voor mij echt een flinke upgrade, kostte een sloot geld (€900 destijds).
Dus dat kun je verwachten met een betere (vaak duurdere) wielset. Lees je goed in, zoek uit wat je huidige set weegt en probeer (afhankelijk van je eigen gewicht) 20-40% lichter uit te komen. Mocht je velgremmen rijden dan is er wel iets (jong) gebruikts te scoren op verkoopsites. Velen stappen van velgremmen naar schijfremmen en blijven vaak met mooie wielset zitten.
Marketing? Hier in het zuiden is de lucht nog steeds gratis hoor.wisselwerking schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Nope. Het is eigenlijk onzin om over marginal gains te praten terwijl er, op ons niveau, op andere punten veel meer winst valt te halen.
Conclusie: marketing werkt
Ik heb overigens die Mavic aksium als "wegsetje" op mijn Domane. En ja, het kan vast beter, maar om daar nu € 900 (of meer) voor uit te geven?
Grootste winst zit niet in materiaal, maar in de motor. De wielrenner zelf dus.
Kleine toevoeging naar aanleiding van @Kluus . Ik vind het overigens helemaal prima hoor als je blij wordt van het materiaal, maar je moet jezelf alleen niet voor de gek houden.
En ja het blijft Tweakers. Dit soort "discussies" kwam ook vaak voorbij in het fotografie forum.
[ Voor 23% gewijzigd door wisselwerking op 02-10-2021 12:50 ]
Overigens ben ik het er mee eens dat veel dingen marginaal zijn maar ik merk een halve bar verschil echt wel, ook op gewone klinkers.
Dat weten we allemaal natuurlijk, maar we zitten op tweakers. De facto hebben we iets nerdigs in onszelf, waardoor de meesten het leuk vinden om beetje geeky met materiaal bezig te zijn.wisselwerking schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:37:
Voorbeeld van @Ramon 73 is eigenlijk een voorbeeld van dat marketing gebeuren. Probeer 20-40% gewicht te besparen op de wielset. Ik zou zeggen ga wat harder fietsen, gezonder eten en je bespaart in kilo's een veelvoud daarvan.
Ik heb overigens die Mavic aksium als "wegsetje" op mijn Domane. En ja, het kan vast beter, maar om daar nu € 900 (of meer) voor uit te geven?
We begrijpen ook wel dat het voor onze Strava file niet uitmaakt of we met 30.3 of 30.8 gemiddeld thuiskomen.
Dat gezegd hebbende, ik fiets veel leuker met mn vriendin nu ze van instap endurance fiets naar aero bike is gegaan. Heft precies het verschil tussen ons op :-).
Allebei gender neutraal door het leven nu?Requiem19 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
Heft precies het verschil tussen ons op :-).
Wow, wat waardeloos zeg. Waar was dit? Ik woon ook aan de Lek namelijk.jelmuur schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:56:
Dieptepuntje vandaag, fietsend over de Lekdijk gebaart een lekgereden mede-wielrenner me te stoppen. Ligt werkelijk de hele weg bezaaid met punaises. Zo goed mogelijk alles opgeruimd en uiteindelijk doorgefietst, ligt nog geen kilometer verder weer het wegdek vol met die dingen. Gelukkig alert dus kunnen ontwijken en stoppen. Bij het tweede punt lag nog een leeg doosje in de berm. Kansloos..
Net ten westen van Nieuwegein / A2, vlakbij de camping en jachthaven die daar zitjasperdeman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
Wow, wat waardeloos zeg. Waar was dit? Ik woon ook aan de Lek namelijk.
Wat een dag vandaag! Mijn tijd op het kopje verbeterd met bijna 30 sec en dat op dikkere banden dan de eerste run. Dat kan toch niet?!ElGreco schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:28:
[...]
Je zult overspoeld worden met allerlei meningen. Hier die van mij. Ja, ik heb gelezen dat je je ingelezen hebt en iets gekozen hebt wat voor jou fijn voelt.
Toch vind ik, voor iemand van 64kg met 28mm banden, een bandenspanning boven de 5 te hoog. Daar kun je al meer winst uit halen, ook met biba's. Ik, 70kg, rijd mijn 28mm banden met 4/4,5 met bibas. Tubeless op een breed velg, 3,5/4 (de banden vallen daar uit op 30mm).
De verschillen in rolweerstand zijn zo marginaal dat je hier vrij weinig van gaat merken.
Ja want nat. Matje 47 breed dus.McMiGHtY schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:41:
Wind in de rug...? ( Reed je op je 650's?)
Het ligt aan je eisen en budget hoeveel waarde je er aan hecht en of je enkele honderden euro's wilt geven voor een puike wielset.wisselwerking schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:37:
Voorbeeld van @Ramon 73 is eigenlijk een voorbeeld van dat marketing gebeuren. Probeer 20-40% gewicht te besparen op de wielset. Ik zou zeggen ga wat harder fietsen, gezonder eten en je bespaart in kilo's een veelvoud daarvan.
Kleine toevoeging naar aanleiding van @Kluus . Ik vind het overigens helemaal prima hoor als je blij wordt van het materiaal, maar je moet jezelf alleen niet voor de gek houden.
En ja het blijft Tweakers. Dit soort "discussies" kwam ook vaak voorbij in het fotografie forum.
In mijn ervaring kun je beter op de fiets zelf besparen, 105 ipv Ultegra, en de besparing in wielen steken. Je vindt meer terug van je €€ door ze in wielen te steken, dan in een groep, stuur, crankstel of fietscomputer.
Zo'n Domane kost toch ook wel €2500 of meer, en de fietsen in dat budget worden nu eenmaal met low cost wielen afgeleverd. Ik kan het dan niet begrijpen dat mensen een modaal maandsalaris neerleggen voor een fiets, en besparen op de uitgaven die het verschil maken tussen fietsen en fijn fietsen.
Ik stel me dan voor dat je jarenlang spaart om bv een BMW 3 serie te kopen, en dan na wat jaren bij de bandenboer budget bandjes erop gooien voor €50 incl montage (heb ik 1x gedaan bij een oud hok, ding ging bij natte wegen alle kanten op).
Maar nogmaals, moet iedereen voor zichzelf weten of de investering in een wielset zijn waarde heeft. En als je met je budget wielset tevreden bent, dan is dat toch prima?
Mijn persoonlijke ervaring is echter dat de overstap van budget naar topmateriaal merkbaar verschil geeft. Of het dat waard is, moet iedereen zelf beoordelen.
En ik heb een set erop zitten die nieuw €900 kost, echter gebruikt gekocht (demo set) voor €700.
Pas nog een reserve set laten maken, handgemaakt in Nederland, doet niet merkbaar onder voor de DA set en kostte €560.
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 02-10-2021 18:50 ]
Echt waardeloos, die camping is zomers ook al zo fijn met al het verkeer. Dan hebben wij vandaag mazzel gehad door naar Leerdam te rijden ipv die kant op.jelmuur schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:49:
[...]
Net ten westen van Nieuwegein / A2, vlakbij de camping en jachthaven die daar zit
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Richting Leerdam rijden, en dat mazzel noemen...Fisico schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:55:
[...]
Echt waardeloos, die camping is zomers ook al zo fijn met al het verkeer. Dan hebben wij vandaag mazzel gehad door naar Leerdam te rijden ipv die kant op.
Je legt de lat ook niet erg hoog.
Sorry @Ypuh
Van 500 euro naar 1000 euro gaat het voornamelijk gewichtsbesparing zijn.
En daarna minimale verschillen/gewoon mooier misschien ofzo.
Net zoals je niet echt beter gaat fietsen van ultegra di2 naar dura ace di2.
En ja ik heb alle varianten hier wel zo'n beetje
Goedkoopste set is een dt swiss pr 1600 (was iets van 350 euro)
Duurste set een enve ses 5.6 met chris king hubs (ging richting de 3000 euro)
En daar tussenin paar mavic en dt swiss carbon wielen.
Ik had vandaag een klein stukje track onverhard. Moest dat wel nemen om een tile te halen en er was precies 1 boerenbruggetje. Met onverhard denk ik dan meestal, hop gewoon rijden. Bleek het klei. Fiets reeds ook niet meer lekker na 50 meter; maar voor- en achtervork zat dan ook helemaal dicht met vette klei....heb een kwartier staan poetsen in een diepe plas en de rest gelopen in de berm voor zover als dat ging. Dus toen was ik wel blij dat de de oude wielen eronder had. Het was alleen wel lastig om ook de klonten klei zover uit mijn schoenen weg te krijgen dat ik weer kon inklikkenKluus schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:22:
[...]
Ik vind mijn racefiets ook super saai en kaal met lage aluminium velgen, afgelopen gezinsvakantie had ik ze er ook maar op gezet, want ik dacht, "achter op de auto wil ik mijn mooie wielen niet verslijten", maar ik heb nu voorgenomen dat niet meer te doen, het oog wil ook wat.
(Ik ben ook van kamp "45mm is precies mooi", ook nog wel net te doen met zijwind vind ik trouwens).
Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt, want het was ook wel weer hilarisch.
Zijwind gaat wel inderdaad, maar ik had er gewoon niet zo'n zin in. Op die wielset zit ook een klimcassette dus dat leek me ook wel fijn met de wind.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 02-10-2021 21:58 ]
---------------
Ik wilde ook hoge wielen, maar geen wielen die even duur waren als de hele fiets. En omdat ik vooral voor de looks ben gegaan heb ik chinese gekocht. Onder de 400 euro gebleven inclusief invoerrechten/btw.stevens20 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:40:
Ben er heel content mee, maar als je dit overweegt, zou ik wel een naaf van een bekender merk kopen, achternaaf viel me iets tegen. Qua maat zijn ze wel perfect, ik kan wisselen van wielset zonder de schijfremmen of derailleur af te stellen, de tubeless bandjes vielen er perfect op en ze zijn kaarsrecht en strak.
N=1 maar ik ben nog altijd blij met mijn chinese wieltjes.
---------------
Op een Canyon nog wel. Rijden met de club is weinig te kiezen hebben. De lekdijk wordt steeds drukker en richting het noorden vanuit Utrecht is met een groep ook niet ideaal dus wij gaan steeds vaker die kant op.mhr-zip schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:14:
[...]
Richting Leerdam rijden, en dat mazzel noemen...
Je legt de lat ook niet erg hoog.
![]()
Sorry @Ypuh
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Haha, de disc versie van mijn Zipp 303 Firecrest wielen worden als cross/gravel wielen in de markt geplaatst dus ik vind op zich dat die van mij er ook maar tegen moeten kunnen... Maar goed, klei schrobben is natuurlijk nooit fijn, dus ik snap het welMistraller schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Ik had vandaag een klein stukje track onverhard. Moest dat wel nemen om een tile te halen en er was precies 1 boerenbruggetje. Met onverhard denk ik dan meestal, hop gewoon rijden. Bleek het klei. Fiets reeds ook niet meer lekker na 50 meter; maar voor- en achtervork zat dan ook helemaal dicht met vette klei....heb een kwartier staan poetsen in een diepe plas en de rest gelopen in de berm voor zover als dat ging. Dus toen was ik wel blij dat de de oude wielen eronder had. Het was alleen wel lastig om ook de klonten klei zover uit mijn schoenen weg te krijgen dat ik weer kon inklikken![]()
Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt, want het was ook wel weer hilarisch.
Zijwind gaat wel inderdaad, maar ik had er gewoon niet zo'n zin in. Op die wielset zit ook een klimcassette dus dat leek me ook wel fijn met de wind.
Fietsen is ook emotie, soms wil je gewoon wat moois. De een heeft dat een simpel alu setje, de ander heeft dat met een handgespaakt setje van @ElGreco . Ik heb dat wel het laatste.
Op een gegeven moment heb je de sweetspot wel bereikt, dan gaat het meer om wat je mooi vind. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt
Mee eens, en je merkt ook niet alle voordelen het eerste ritje. Er zit bijvoorbeeld ook verschil in hoe goed en makkelijk je onderhoud kan plegen. Sommige budget wielsets staan bekend om hun (uit)brekende spaken. Of dat set gemaakt is voor de zwaardere rijder.DDX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:31:
Van wielset van 200 euro naar wielset van 500 euro ga je verschil duidelijk merken.
Betere kwaliteit daarin merk je niet het eerste rondje maar wel op termijn.
Daarnaast is voordeel van handgespaakte set met bijv. een kromme voorvelg je alleen die velg vervangt en je naaf hergebruikt. Bij sommige andere sets kan je gelijk voor en achter een nieuwe velg aanschaffen (en ja, van sommige kan en klaar merken zijn ook spareparts te krijgen).
Genoeg gereden deze week, dus niet té lang gaan rijden. 135km Heuvelland in België en Nederland, 1700hm. Hoop bekend spul beklommen, Gulpenerberg, Eyserbosweg, Doodemanweg, Cauberg en nog wat minder bekende hellinkjes.
Er waren toch een hoop krabbelaars onderweg vandaag.....ik kan best een beetje fietsen maar ben ook 48 en zit maar op 3,5W/kg dus geen echte geweldenaar. Vandaag ging ik zowat alles voorbij alsof ze stilstonden, vreemd.
Cauberg laatste helling, zowat bij het kerkhof een hoop lawaai. 3 stel grijze dakduiven met de e-bike, en als je je daar niet op instelt, ja, dan valt de Cauberg best tegen. Dus een van de dames stond daar potje te schreeuwen "Idioot gedoe met fietsen, al de hele tijd bergop. Henk is de eikel die tochten naar eigen smaak uitzet". Daar moest dus ff iemand aan de temazepam ofzo. Ik rij ze voorbij en een van die kerels zegt "kijk maar naar hem, hij doet je voor hoe het moet".
Wat bezielt ze toch? E-bike dus ik kan alle bergen aan. Eyserbosweg liep ook een koppel met fietsen aan de hand naar boven. Foei toch, je hebt 250 watt ter beschikking als hulp. Dergelijke hellingen zit ik op 450 watt ongeveer, ietsje minder snel zou dus met 350 watt moeten kunnen lukken. Dan hoef je zelf maar 100 Watt te leveren, da's toch niet zoveel?
Ik snap de helft van je posts niet echt, als het niet gaat over vrouwen dan gaat het wel over ebikes. Laat die mensen toch lekker fietsen man.
Quarantaine, huisgenoot positief getest dus dan is het ineens streep door alle plannen.rolandos582 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:34:
Goed verhaal @Ramon 73 maar waar was je nou tijdens de social ride? Staat nog wel in je onderschrift.
Dit was echt te gek voor woorden hoor. Staat er eentje te schelden dat het een aard had, omdat de e-bike de helling niet haalt. Mag ik me daarover verwonderen? Was toch echt buitencategorie, en al zowat halverwege dus dan loop je toch effe met je fietsje?Ik snap de helft van je posts niet echt, als het niet gaat over vrouwen dan gaat het wel over ebikes. Laat die mensen toch lekker fietsen man.
Maar schijnbaar wijken de persoonlijkheden hier beetje af van wat bij mij past. Ik zoek het wel elders, doei!
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 02-10-2021 23:50 ]
Mijn schoonvader is 2 weken terug de ventoux opgereden. Wel bovenaan een lege accuRamon 73 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:16:
Wat bezielt ze toch? E-bike dus ik kan alle bergen aan.
En nu maar pochen naar mij en m'n vrouw: En nu jullie nog. ja dikke doei.
Mijn eigen pa is al jaren trots aan het vertellen dat hij de "parijs-dorst" heeft gereden in '84. In een peloton, met volgkaravaan, verzorging, etc...Wel gehuldigd door Joop Zoetemelk
Dus ik weet nog niet wart ik nu eerst zal doen. Of solo een BRM400, of de ventoux oprijden.
Gezeur ook altijd
---------------
Wielen liepen simpelweg vast door de hoeveelheid klei die eraan plakte haha. Denk dat ik zeker 3cm clearance rondom nodig had gehad om door te fietsen. En dan had ik niet eens profielbandjes.Kluus schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:34:
[...]
Haha, de disc versie van mijn Zipp 303 Firecrest wielen worden als cross/gravel wielen in de markt geplaatst dus ik vind op zich dat die van mij er ook maar tegen moeten kunnen... Maar goed, klei schrobben is natuurlijk nooit fijn, dus ik snap het wel.
Met natte klei kan je het ook met een gravelbike wel vergeten. Dus mijn route niet nafietsen als het zo geregend heeft
---------------
Er zijn ook BRM600's... En Everesten... Of The Ride ofzo...denk dat je dan wel in 1x klaar bent voor het "grote verhalen tijdens het kerstdiner" gebeuren...Mistraller schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 00:32:
[...]
Mijn schoonvader is 2 weken terug de ventoux opgereden. Wel bovenaan een lege accu![]()
En nu maar pochen naar mij en m'n vrouw: En nu jullie nog. ja dikke doei.
Mijn eigen pa is al jaren trots aan het vertellen dat hij de "parijs-dorst" heeft gereden in '84. In een peloton, met volgkaravaan, verzorging, etc...Wel gehuldigd door Joop Zoetemelk
Dus ik weet nog niet wart ik nu eerst zal doen. Of solo een BRM400, of de ventoux oprijden.
Gezeur ook altijd
En dan heb je nog BRM1200, offroad Everest en, eigen gefabriceerde uitdagingen. Genoeg mogelijkheden om de komende jaren mee te vullen.McMiGHtY schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 05:28:
[...]
Er zijn ook BRM600's... En Everesten... Of The Ride ofzo...denk dat je dan wel in 1x klaar bent voor het "grote verhalen tijdens het kerstdiner" gebeuren...
Ook een leuke
[ Voor 70% gewijzigd door ZieMaar! op 03-10-2021 21:54 ]
Ja, maar bij een BRM400 ben ik al gestorven hoor.McMiGHtY schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 05:28:
[...]
Er zijn ook BRM600's... En Everesten... Of The Ride ofzo...denk dat je dan wel in 1x klaar bent voor het "grote verhalen tijdens het kerstdiner" gebeuren...
Maar...nu hoorde ik vandaag van mijn moeder dat mijn Pa een week na die bewuste week in de ziektewet heeft gezeten en zelfs onder behandeling is geweest bij een arts omdat ie zoveel pijn had
Er is nog hoop.
---------------
Na 2000km nieuwe bandjes.... vind ik snel hoor. Beetje plat... ik wissel eerst voor en achter nog eens om.stevens20 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:13:
Ik heb even een vraag.. sinds februari ben ik trots en tevreden bezitter van een merida scultura 300disk 2021. Helemaal prima en inmiddels tegen de 2000km gereden naar volle tevredenheid. Het eerste onderhoud begint er langzaamaan aan te komen. (Schoon houden en onderhouden van je drivetrain is een klusje die ik per 1a2 ritten doe). Ik zie bijvoorbeeld dat mijn achterband platter begint te worden dus tijd voor nieuwe bandjes, de schijfremmen heb ik opnieuw afgesteld en die doen het weer zonder iets aan te lopen. Nu heb ik daarbij gemerkt dat mijn voorvork los zit. Ik ben eens gaan zoeken wat het is en er blijkt speling te zitten op mijn balhoofd (nieuw woord voor mij…). Na wat youtube filmpjes bekeken te hebben ben ik gaan doen wat er gezegd wordt, dus het stuur en de cap los. Daarna weer aangedraaid met de hand. Helaas blijft er speling op zitten. Dus ik ben iets verder gaan kijken en zag dat de borgring(?) bovenop de lager wat in de lager gedrukt lijkt te zitten. Zou dit de speling zijn die ik voel? En dan ben ik benieuwd of dit normale slijtage is. En hoe nu verder om dit op te lossen.
Je balhoofdlager zou nog lang niet aan serieus onderhoud toe moeten zijn, dat lijkt me een garantiegevalletje.
---------------
Niet verstandig. Achter slijt sneller dan voor en juist aan de voorkant wil je de grip. Een beetje grip verlies achter is vaak nog wel op te vangen. Voor lig je op de grond.Mistraller schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:47:
Na 2000km nieuwe bandjes.... vind ik snel hoor. Beetje plat... ik wissel eerst voor en achter nog eens om.
Inderdaad. Als je wilt 'besparen' kun je dan beter je voorband naar achteren verplaatsen en voor een nieuwe plaatsen.Phydomir schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:12:
[...]
Niet verstandig. Achter slijt sneller dan voor en juist aan de voorkant wil je de grip. Een beetje grip verlies achter is vaak nog wel op te vangen. Voor lig je op de grond.
Word een leuke kerst !Mistraller schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:41:
[...]
Ja, maar bij een BRM400 ben ik al gestorven hoor.
Maar...nu hoorde ik vandaag van mijn moeder dat mijn Pa een week na die bewuste week in de ziektewet heeft gezeten en zelfs onder behandeling is geweest bij een arts omdat ie zoveel pijn had![]()
Er is nog hoop.
Ik rij niet met profiel hoor. Het rubber dat iets dieper ligt is even stroefPhydomir schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:12:
[...]
Niet verstandig. Achter slijt sneller dan voor en juist aan de voorkant wil je de grip. Een beetje grip verlies achter is vaak nog wel op te vangen. Voor lig je op de grond.
Anyway, ik vind het geen gezicht om met twee verschillende banden te rijden. Ik koop liever tegelijk twee nieuwe, voor en achter. Bandjes waar ik mee rij zijn uitverkocht, en de stock banden die bij mijn fiets zaten heb ik sowieso nergens los te koop gezien in deze kleurstelling.
Bovendien, deze discussie speelt bij auto's ook al zo lang als de auto bestaat. Dit is er eentje uit de categorie zadeltasjes, schijfremmen etc. als je het mij vraagt.
[ Voor 24% gewijzigd door Mistraller op 04-10-2021 12:02 ]
---------------
Ik wissel gewoon halverwerge. Voel je dat een klein beetje dat die voorband wat vlakker is, ja. Voel ik dat lang, neen. Binnen een uur ofzo ben ik gewoon gewend aan de nieuwe wegligging. Voor mijn 'raceprestaties' maakt dat allemaal niet uit. Kostenbesparing wel een beetje toch.Mistraller schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:05:
[...]
Ik rij niet met profiel hoor. Het rubber dat iets dieper ligt is even stroef![]()
Ik vind het geen gezicht om met twee verschillende banden te rijden. Ik koop liever tegelijk twee nieuwe voor en achter. Bandjes waar ik mee rij zijn alweer niet te krijgen, en de stock banden die bij mijn fiets zaten heb ik sowieso nergens los te koop gezien in deze kleurstelling.
Bovendien, deze discussie speelt bij auto's ook al zo lang als de auto bestaat. Dit is er eentje uit de categorie zadeltasjes, schijfremmen etc. als je het mij vraagt.
maar wat @Mistraller zegt zou ik hem naar de verkoper brengen om af te stellen bij zo'n nieuwe fiets. Het is echter wel redelijk normaal dat zo'n lager de eerste paar 1000km wat losser kan komen te zitten. Bij de nieuwe fietsen die ik heb gekocht zat er ook gewoon een gratis beurtje in na de eerste ca. 1000km om zulke dingen te verhelpen.
https://www.bikeradar.com...als-grand-prix-5000-s-tr/
Tandjes..gaat het Conti: "Priced at €79.90 per tyre"
[ Voor 25% gewijzigd door McMiGHtY op 04-10-2021 13:11 ]
Bij de introductie kostte de 5000TL (adviesprijs) ook 70GBP. Kan zo snel geen bron in Euro's vinden, maar 70 GBP = 80 Euro is geen gekke koers.
Ah, na wel verder rondgezocht te hebben lijkt de adviesprijs van de GP5000TL €73.95/ea te zijn geweest.
[ Voor 20% gewijzigd door Smultie op 04-10-2021 13:58 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Smultie op 04-10-2021 14:14 ]
Ik stopte met lezen na "Despite the existing GP5000 TL being widely considered as one of the best road bike tyres currently available, and certainly one of the best tubeless tyres, [...] "McMiGHtY schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:02:
Nieuwe GP5000's..
https://www.bikeradar.com...als-grand-prix-5000-s-tr/
Tandjes..gaat het Conti: "Priced at €79.90 per tyre"
Bikeradar en road.cc nemen niet eens de moeite om te verhullen dat het allemaal betaalde content is.
Welke banden met tubes zou jij adviseren?ElGreco schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:20:
[...]
Ik stopte met lezen na "Despite the existing GP5000 TL being widely considered as one of the best road bike tyres currently available, and certainly one of the best tubeless tyres, [...] "
Bikeradar en road.cc nemen niet eens de moeite om te verhullen dat het allemaal betaalde content is.
Een Veloflex ProTour, Dugast of FMB.stokmeister schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:55:
[...]
Welke banden met tubes zou jij adviseren?
Dat zijn tubes en die moet je lijmen.
Bedoel je binnenbanden: Pirelli P Zero, Vittoria Corsa Control
Bedoel je tubeless: alles van de Hutchinson fabriek (Pirelli, Mavic, Hutchinson).
De vraag is te algemeen gesteld want het hangt ook erg af van
- rijstijl
- km's p/j
- prioriteit: lekbestendigheid/slijtage/comfort/snelheid/mainstream vs boutique
- prijs
- weersomstandigheden
- ondergrond
met tubes is normaliter de afkorting voor tubular bandenstokmeister schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:55:
[...]
Welke banden met tubes zou jij adviseren?
bij bv futurum en mantel heet die categorie ook gewoon "tubes" (https://www.futurumshop.nl/fietsonderdelen/fietsbanden/tubes https://www.mantel.com/tubes)
deze zijn dus volledige dicht:Een tube is een fietsband waar je geen binnenband bij nodig hebt. Een tube wordt eigenlijk alleen door wielrenners en mountainbikers gebruikt. De naam 'tube' zegt eigenlijk al wat voor band het is; een fietsband die je zonder binnenband op kan pompen. Een tube band moet je met een speciale lijm op je velg plakken. Doe je dat niet of niet goed loop je het risico dat de band er tijdens het fietsen afkomt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/n0XFovZZ5mVP64rqVEAjGWDQ.png?f=user_large)
dus even een check, ben je op zoek naar een goede tubular band of welke band goed werkt met binnenbanden?
Tube (tuu-buh) is gewoon het Nederlandse woord voor dat type band. Wel verwarrend dat in het Engels "tube" (tjoeb) juist binnenband betekent.Prulleman schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:08:
[...]
met tubes is normaliter de afkorting voor tubular banden
bij bv futurum en mantel heet die categorie ook gewoon "tubes" (https://www.futurumshop.nl/fietsonderdelen/fietsbanden/tubes https://www.mantel.com/tubes)
In het Nederlands hebben we dan weer geen echt lekker-bekkend woord voor "clinchers": buba, haakband is het allemaal net niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Bacchus op 04-10-2021 15:34 ]
ben geen kenner hoor, maar gezien je wel een punt hebt qua uitspraak, is "tuu-buh" daarom juist een afkorting van "tuu-buh-lar"? (en beide worden inderdaad veel gebruikt, misschien tube nog meer)Bacchus schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:28:
[...]
Tube (tuu-buh) is gewoon het Nederlandse woord voor dat type band. Wel verwarrend dat in het Engels "tube" (tjoeb) juist binnenband betekent.
Je hebt gelijk. Om het makkelijk te houden, ik fiets met binnenbanden en vroeg aan @ElGreco wat in zijn optiek de beste banden waren. En daarmee bedoel ik dan "normale" buitenbanden. Zonder te lijmen. Nu heb ik gp5000 op de triathlonfiets en vittoria corsa op de normale racefiets. Zaten er beide om bij aanschaf.Prulleman schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:08:
[...]
met tubes is normaliter de afkorting voor tubular banden
[...]
deze zijn dus volledige dicht:
[Afbeelding]
dus even een check, ben je op zoek naar een goede tubular band of welke band goed werkt met binnenbanden?
- onder droge omstandigheden op asfalt.
- ongeveer 7.5 km pj
- lekbestendigheid vind ik wel belangrijk, in het afgelopen jaar 2 keer lek. Ik vraag mij af of ik het merk als de weerstand van de ene band groter is dan de andere band.
- prijs/kwaliteit hangt vaak samen.
https://www.mantel.com/pirelli-p-zero-race-racefiets-bandstokmeister schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:03:
[...]
Je hebt gelijk. Om het makkelijk te houden, ik fiets met binnenbanden en vroeg aan @ElGreco wat in zijn optiek de beste banden waren. En daarmee bedoel ik dan "normale" buitenbanden. Zonder te lijmen. Nu heb ik gp5000 op de triathlonfiets en vittoria corsa op de normale racefiets. Zaten er beide om bij aanschaf.
- onder droge omstandigheden op asfalt.
- ongeveer 7.5 km pj
- lekbestendigheid vind ik wel belangrijk, in het afgelopen jaar 2 keer lek. Ik vraag mij af of ik het merk als de weerstand van de ene band groter is dan de andere band.
- prijs/kwaliteit hangt vaak samen.
Zat nog ca 40ml keurig vloeibare melk in.
Bandje weer teruggelegd en netjes laten ploppen. Meteen weer luchtdicht. Ik had toch ergens wel verwacht dat we op z'n minst de velgrand moesten schoonmaken voor het geheel weer zou functioneren. De band was ook moeiteloos op de velg te leggen, kostte zelfs mijn vrouw weinig moeite. Welliswaar 32mm band maar toch.
Maar ik blijf vragen houden....
- Waarom wordt latex hard? Latex "weet" niet wat een gaatje is. En lucht zit ook ín de band.
- Moet je latex, ook al is ie nog mooi vloeibaar, preventief vervangen?
- Kan je zomaar met een ander merk bijvullen of moet je dan de oude schoonmaken? (we weten niet wat er affabriek in zit)
- Als je een groter lek rijdt, waar laat je dan die klets latex onderweg als je een biba gaat steken?
---------------
Dat laatste net nog gedaan on in ieder geval een poging gewaagd, door een kapotte fles gereden net toen ik een stukje van de zon wilde genieten vanmiddagMistraller schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:47:
- Als je een groter lek rijdt, waar laat je dan die klets latex onderweg als je een biba gaat steken?
Voor Stan's (en Doc Blue denk ik ook dan): (Natuurlijke) Latex schijnt afbreekbaar te zijn (onderzocht voor condooms), het idee is dat vloeibare latex nog wat sneller gaat. Er zijn wel wat toevoegingen waarvan wordt gezegd dat ze "geen bekende negatieve impact hebben" (ok dat vind ik ook een beetje vaag) en de rest is water. De korrels schijnen in het geval van Doc Blue "Silicium kristallen" oftewel zand te zijn, maar dat is verder super geheim enzo.
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 04-10-2021 19:49 ]
Ik denk dat het toch wel waar is. De GP5000 is een goede mix van lage rolweerstand met een goede weerstand tegen lek-rijden en redelijk lang te gebruiken.ElGreco schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:20:
[...]
Ik stopte met lezen na "Despite the existing GP5000 TL being widely considered as one of the best road bike tyres currently available, and certainly one of the best tubeless tyres, [...] "
Er zijn banden die een lagere rolweerstand hebben. Er zijn ook banden die duidelijk beter bestand zijn tegen lekrijden. Maar de GP5000 heeft wel één van de betere mix van deze 2. Daarmee zou je het wel 'one of the best' kunnen noemen.
Het artikel gaat over de tubeless versie van de band. Heb je die wel eens gemonteerd? Er komen hier veel combo's van band/velg langs, omdat men een compleet wielset wil, met alles gemonteerd (zeker als ze voor het eerst tubeless willen rijden).joker1977 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:47:
[...]
Ik denk dat het toch wel waar is. De GP5000 is een goede mix van lage rolweerstand met een goede weerstand tegen lek-rijden en redelijk lang te gebruiken.
Er zijn banden die een lagere rolweerstand hebben. Er zijn ook banden die duidelijk beter bestand zijn tegen lekrijden. Maar de GP5000 heeft wel één van de betere mix van deze 2. Daarmee zou je het wel 'one of the best' kunnen noemen.
Laat ik het zo zeggen. Ik ben gestopt met de GP5000 en weiger wielen af te leveren met deze band.
Daarnaast zijn er heel veel exemplaren met gescheurde zijwangen of rafelende randen. Niet zo cool.
De clincher zal wel, ik heb het over de tubeless band, waar het artikel over gaat. Conti heeft er lang over gedaan om bij het tubeless feest te komen en gezien de reputatie die hun clinchers hadden, is dit toch wel een mindere ervaring te noemen.
De wangen zijn wel het teerste deel van de band. 1 van beide keren lek rijden was door schade aan de wang.
Over de tubeless versie hoor ik minder goede verhalen, zoals hierboven al wordt benoemd. Voor een TL zijn er denk ik betere opties, maar voor een clincher vind ik het persoonlijk een no-brainer
Bedoel je tubeless: alles van de Hutchinson fabriek (Pirelli, Mavic, Hutchinson).
Pirelli P Zero Race TLR Racefiets Band & mavic yksion pro ust ii heb ik ervaring mee. Beide fijne band. Ik ben afgezien van de prijs het meest fan van Pirelli. Met name omdat die true size vallen. 28mm is dus echt 28mm.
Die Pirelli's vallen truesize op 21C velg, die Mavic's vallen truesize op een 18c velg.rolandos582 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:41:
[...]
Pirelli P Zero Race TLR Racefiets Band & mavic yksion pro ust ii heb ik ervaring mee. Beide fijne band. Ik ben afgezien van de prijs het meest fan van Pirelli. Met name omdat die true size vallen. 28mm is dus echt 28mm.
Mijn 28mm Mavic's vallen namelijk echt als 28mm.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic