Die heb ik lekker in het zadeltasje gepropt. Ziet er toch weer een stuk strakker uit zonder dat ding.DDX schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:12:
Dat inbus opzetstukje rammelt ook best wel ja.
Haal die er ook altijd af tijdens het fietsen, gebruik hem wel op fiets in standaard te zetten met achterwiel.
Het kan er niet bij alle steekassen af. Op mijn Scott zitten ze eraan vast (voor én achter dus). Kan je ze in elk geval nooit kwijtraken.DDX schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:12:
Dat inbus opzetstukje rammelt ook best wel ja.
Haal die er ook altijd af tijdens het fietsen, gebruik hem wel op fiets in standaard te zetten met achterwiel.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zadeltasje? Wacht is even? Dat kan helemaal niet!
Afgelopen weekend de 100km weer eens afgevinkt. Dat was al weer 7 jaar geleden dat ik dat voor het laatst deed. 90-95% van mijn ritten komt niet verder dan 50km denk ik. Van de vorige keer weet ik nog dat ik na 80km leeg was en nog 50 km moest.
Nu had ik in de dagen vooraf de Beter worden podcast over voeding geluisterd. Conclusie: koolhydraten tellen en zeker 60 gram per uur eten. Dé tip die ik daaruit haalde was de Snelle Jelle. In de winkel even gecheckt en in de variant met rozijnen zit al 44gram koolhydraten per reep. 1 bidon met poeder per uur er bij en ik kom al bijna aan die 60 gram. Paar andere reepjes en gels meegenomen en ik heb me goed aan mijn voedingsplan gehouden.
Nou moet ik zeggen dat een pak met 5 Snelle Jelles in je achterzak wat lomp staat, maar het ging perfect. Ben iets meer dan 4 uur onderweg geweest en ik heb me geen moment slap gevoeld. Ben rustig aan vertrokken en heb de 2e helft sneller (en met hogere hartslag (midden D1 vs laag D2)) gereden dan de eerste helft. Toch eens proberen dit vaker te doen.
Nu had ik in de dagen vooraf de Beter worden podcast over voeding geluisterd. Conclusie: koolhydraten tellen en zeker 60 gram per uur eten. Dé tip die ik daaruit haalde was de Snelle Jelle. In de winkel even gecheckt en in de variant met rozijnen zit al 44gram koolhydraten per reep. 1 bidon met poeder per uur er bij en ik kom al bijna aan die 60 gram. Paar andere reepjes en gels meegenomen en ik heb me goed aan mijn voedingsplan gehouden.
Nou moet ik zeggen dat een pak met 5 Snelle Jelles in je achterzak wat lomp staat, maar het ging perfect. Ben iets meer dan 4 uur onderweg geweest en ik heb me geen moment slap gevoeld. Ben rustig aan vertrokken en heb de 2e helft sneller (en met hogere hartslag (midden D1 vs laag D2)) gereden dan de eerste helft. Toch eens proberen dit vaker te doen.
Welk poeder gebruik jij als een bidon maar 15 gram koolhydraten oplevert?BreadFan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:11:
Afgelopen weekend de 100km weer eens afgevinkt. Dat was al weer 7 jaar geleden dat ik dat voor het laatst deed. 90-95% van mijn ritten komt niet verder dan 50km denk ik. Van de vorige keer weet ik nog dat ik na 80km leeg was en nog 50 km moest.
Deze https://www.mantel.com/po...lyte-tabs-pink-grapefruit (Lemon variant)Smultie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:28:
[...]
Welk poeder gebruik jij als een bidon maar 15 gram koolhydraten oplevert?
In die tabletten zit uberhaupt geen koolhydraten. Daar zitten alleen elektrolyten in (mineralen).
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
In mijn Isostar Hydrate & Perform zitten : Bron van koolhydraten (35g/500 ml)
Mijn bidons zijn 710ML (Camelback) dus dan zit je al op 52,5 koolhydraten per bidon. Dat tikt wel aan als je ook nog een reep/banaan of wat dan ook eet.
Mijn bidons zijn 710ML (Camelback) dus dan zit je al op 52,5 koolhydraten per bidon. Dat tikt wel aan als je ook nog een reep/banaan of wat dan ook eet.
Ik neem aan dat je dus wel 1.5 portie in je grotere bidon stopt?rolandos582 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:41:
Meestal 3 of 4 scoops. Dat is wel prima. Voornamelijk op harde inspanningen, (trainings) koersen etc. Op andere dagen water + siroop. Ik ga wel goed op die isostar drankjes!Smultie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:42:
[...]
Ik neem aan dat je dus wel 1.5 portie in je grotere bidon stopt?
Daarom moet je altijd alles bij elkaar optellen. Tijdens intensieve trainingen haal ik alles uit drank mix. Tijdens rustige ritjes doe ik meestal 50/50. Daar pas ik dus mijn bidons op aan. Anders kan het wel eens heel hard gaan en loop je het risico op buikpijn etc.rolandos582 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:41:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Paar scheppen fantomalt erbij? Maatschepje is 5 gram en levert 19kcal.
---------------
Ik zweer bij maurten. De 320 drinkmix heeft 80 gram koolhydraten 320kcal. Tijdens intensieve duurritten heb ik genoeg aan een bidon van 500ml per uur. Geen vast voedsel en geen hongergevoel. Het kost wat, maar ik vind het echt ideaal spul. Als ik thuis kom van 5uur fietsen hoef ik niet direct te eten en ben ik ook niet uitgeput. Heb ook andere voeding geprobeerd maar vind maurten het best werken. Tijdens triathlon eet ik er nog een reepje per uur bij. Ik ben een vrij grote eter en heb snel honger.
Klinkt goed. Maar ik heb geen ruimte voor 5 bidons aan mijn fiets voor een rit van 5 uur....stokmeister schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:47:
Ik zweer bij maurten. De 320 drinkmix heeft 80 gram koolhydraten 320kcal. Tijdens intensieve duurritten heb ik genoeg aan een bidon van 500ml per uur. Geen vast voedsel en geen hongergevoel. Het kost wat, maar ik vind het echt ideaal spul. Als ik thuis kom van 5uur fietsen hoef ik niet direct te eten en ben ik ook niet uitgeput. Heb ook andere voeding geprobeerd maar vind maurten het best werken. Tijdens triathlon eet ik er nog een reepje per uur bij. Ik ben een vrij grote eter en heb snel honger.
Dan is dat spul toch veel te zoet? Ik doe standaard 2,5 schepje (die gele die erin zit) op zo'n Camelbak bidon en dat vind ik al vrij zoet. Minder of meer is niet lekker vind ik.rolandos582 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:45:
[...]
Meestal 3 of 4 scoops. Dat is wel prima. Voornamelijk op harde inspanningen, (trainings) koersen etc. Op andere dagen water + siroop. Ik ga wel goed op die isostar drankjes!
Hij noemt het zelf al, triathlon oftewel vast zo'n mooie bidonhouder aan z'n zadelElGreco schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:49:
[...]
Klinkt goed. Maar ik heb geen ruimte voor 5 bidons aan mijn fiets voor een rit van 5 uur....
Gewoon 1L bidons kopenDDX schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:53:
[...]
Hij noemt het zelf al, triathlon oftewel vast zo'n mooie bidonhouder aan z'n zadel
Inderdaad zoals @DDX zegt, voor lange ritjes met zadelhouder.ElGreco schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:49:
[...]
Klinkt goed. Maar ik heb geen ruimte voor 5 bidons aan mijn fiets voor een rit van 5 uur....
Maar kortere ritjes van max 3 uur, dan 2 bidons en 2 reepjes. Hangt een beetje van de intensiteit af. Voor veel mensen zijn 2 bidons voor 3 uurtjes fietsen ook wel voldoende waarschijnlijk.
Er zijn ook mensen die stoppen tijdens het fietsen, je kan dan ook een zakje meenemen en de bidon opnieuw vullen. Dat doe ik zelf overigens niet.
Waarom niet zelf mixen met fructose en maltodextrine ? Zolang je het van te voren met warm water aan maakt lost het super goed op, en is het echt een heel stuk goedkoper.stokmeister schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:47:
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik doe fantomalt 7 schepjes (35gr), scheutje karvan cevitam en een snufje zout gewoon met 500ml koud water. Ff goed schudden en gaan.Michaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:11:
[...]
Waarom niet zelf mixen met fructose en maltodextrine ? Zolang je het van te voren met warm water aan maakt lost het super goed op, en is het echt een heel stuk goedkoper.
---------------
Hoe hard ga je daarop?Mistraller schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:19:
[...]
Ik doe fantomalt 7 schepjes (35gr), scheutje karvan cevitam en een snufje zout gewoon met 500ml koud water. Ff goed schudden en gaan.
Maar ook dit is weer een stuk duurder dan gewoon maltodextrine.Mistraller schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:19:
[...]
Ik doe fantomalt 7 schepjes (35gr), scheutje karvan cevitam en een snufje zout gewoon met 500ml koud water. Ff goed schudden en gaan.
https://www.bodyandfit.co...todextrine-Pure/p/p_04123
Een kilo kost maar 3,90. en 100g maltodextrine is 93g aan carbs.
[ Voor 4% gewijzigd door Michaelg op 30-09-2021 15:24 ]
Ik doe toch echt niets verkeerd blijkbaar. Zaterdag nog 185km gereden op water en paar Eat Natural repen. Goed ontbeten, twee sneetjes extra tov normaal.
Hier harken velen (op Fiets! idem dito) een hoop koolhydraten naar binnen, daar doe ik helemaal niks mee. Toch 10000km/jaar.
Hier harken velen (op Fiets! idem dito) een hoop koolhydraten naar binnen, daar doe ik helemaal niks mee. Toch 10000km/jaar.
Ik ben niet zo'n snelle fietser maar afstanden zijn bij mij nooit een probleem. Ik heb niet zoveel reserves dus stevig ontbijten en blijven eten. Enige reden dat ik niet zo vaak een 100+je doe is tijd helaas.
Dat klopt ook. Maar ik pak het niet elke rit en ik vond deze blikken wel makkelijk in gebruikMichaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:23:
[...]
Maar ook dit is weer een stuk duurder dan gewoon maltodextrine.
https://www.bodyandfit.co...todextrine-Pure/p/p_04123
Een kilo kost maar 3,90. en 100g maltodextrine is 93g aan carbs.
Als dat op is ga ik inderdaad ook wel voor de kiloknaller.
[ Voor 48% gewijzigd door Mistraller op 30-09-2021 15:32 ]
---------------
Valt mee hoor. Tijdens de 1250km van paar weken terug heb ik ook alleen water gehad (tijdens fietsen). Tussendoor wat koffie en cola. Uiteraard ook eten hoor.Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:24:
Ik doe toch echt niets verkeerd blijkbaar. Zaterdag nog 185km gereden op water en paar Eat Natural repen. Goed ontbeten, twee sneetjes extra tov normaal.
Ik doe de meeste ritten op water, soms met 1 bidon met roosvicee en af en toe sportdrank. Qua voedsel ook niet zoveel bijzonders, meestal een Snelle Jelle of banaan. Maar meestal komt eten gewoon weer mee terug.
Afstand zegt natuurlijk niet alles. Als jij 185km lekker peddelt op een bammetje kaas, zegt dat niets over iemand anders die 100km volle bak aan het rammen is.Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:24:
Daarnaast is het ook wel persoonlijk. Sommigen hebben na 100km uitgebreide pasta lunch nodig, terwijl ik zelf inderdaad ook een duurrit van rond de 150km prima op een stevig ontbijt en een of 2 repen kan doen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
1250 km op alleen water, koffie en cola....wisselwerking schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:31:
[...]
Valt mee hoor. Tijdens de 1250km van paar weken terug heb ik ook alleen water gehad (tijdens fietsen). Tussendoor wat koffie en cola.
ik gooi deze er nog even terug in:Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:24:
Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Ik wilde net het linkje gaan postenMichaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:33:
YouTube: Beter Worden Podcast Ep 9 Eten tijdens
Toch nog maar eens bekijken jongens
Ik let ook altijd op mijn voeding tijdens het fietsen. "Zit het nog in mijn jersey? Ja. En weer door". Telt dat ook?BreadFan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:34:
[...]
Ik wilde net het linkje gaan postenLtD deed het vroeger ook op zo min mogelijk voedsel, maar het was ook voor hem een eyeopener wat het met je doet als je wel op je voeding tijdens de inspanning let.
Maar alle gekheid op een stokje. Het is zeker beter voor de prestatie als je tussendoor drinkt en eet.
Ik heb dat recept, of een andere met fantomalt, hier eerder gelezen. Ik moet er nog eens naar kijken of dat ook werkt voor mij. Als ik er net zo veel energie van krijg en geen hongergevoel, dan is het zeker het overwegen waard. Het zal ongetwijfeld wat geld schelen.Michaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:11:
[...]
Waarom niet zelf mixen met fructose en maltodextrine ? Zolang je het van te voren met warm water aan maakt lost het super goed op, en is het echt een heel stuk goedkoper.
Ik merk het ook altijd achteraf heel goed. Als ik na thuiskomst het gevoel heb dat ik moet schranzen dan heb ik dus te weinig op onderweg.BreadFan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:34:
[...]
Ik wilde net het linkje gaan postenLtD deed het vroeger ook op zo min mogelijk voedsel, maar het was ook voor hem een eyeopener wat het met je doet als je wel op je voeding tijdens de inspanning let.
Wat dan helpt is een stevige shake maken. Vult goed en spieren ook blij. Beter voor me dan een pot bier en een partypack chips
---------------
Even snel de ingrediënten vergeleken (deze vs deze) en zo te zien is het exact hetzelfde.stokmeister schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:39:
[...]
Ik heb dat recept, of een andere met fantomalt, hier eerder gelezen. Ik moet er nog eens naar kijken of dat ook werkt voor mij. Als ik er net zo veel energie van krijg en geen hongergevoel, dan is het zeker het overwegen waard. Het zal ongetwijfeld wat geld schelen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Helemaal mee eens! Het herstel is zoveel beter als je goed eet tijdens inspanning. Wat iedereen eet tijdens een rit is persoonlijk en hangt af van de intensiteit. Ik fiks echt geen 120 km op een reepie en water. Dan sta ik na een uur al bij een tankstation, en ben ik nog duurder uit dan een doosje maurten. En zoals ik als zei, ik stop niet tijdens fietsen, dus spaar een hoop cola en koffie uit 😉Mistraller schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:46:
[...]
Ik merk het ook altijd achteraf heel goed. Als ik na thuiskomst het gevoel heb dat ik moet schranzen dan heb ik dus te weinig op onderweg.
Wat dan helpt is een stevige shake maken. Vult goed en spieren ook blij. Beter voor me dan een pot bier en een partypack chips
Je mist 1 variabele om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen: intensiteit.Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:24:
Als je de hele rit voor je eerste omslagpunt (waarbij je meer overschakelt van vetverbranding naar carbs) fietst, snap ik wel dat je het makkelijk kunt halen op een paar repen.
Na de voedsel discussie eens even iets anders. Afgelopen weekend voor het eerst een rondje gereden in België (https://www.strava.com/activities/6016272116). Maar wat een verademing is dat zeg.
Voor mijn gevoel veel minder verkeer, je krijgt veel meer de ruimte op wegen buiten de bebouwde kom waar geen fietspad ligt en auto's passeren met veel meer ruimte en veel langzamer. Dat fiets toch wel erg fijn moet ik zeggen, ga ik snel nog een keer doen. Natuurlijk kom je ook wel eens typische Belgische constructies tegen zoals een fietstrook die midden door een oprit naar de autoweg bij Turnhout steekt
https://www.google.nl/map...FTFYcw!2e0!7i16384!8i8192
Voor mijn gevoel veel minder verkeer, je krijgt veel meer de ruimte op wegen buiten de bebouwde kom waar geen fietspad ligt en auto's passeren met veel meer ruimte en veel langzamer. Dat fiets toch wel erg fijn moet ik zeggen, ga ik snel nog een keer doen. Natuurlijk kom je ook wel eens typische Belgische constructies tegen zoals een fietstrook die midden door een oprit naar de autoweg bij Turnhout steekt
HD4Life @ Full-HD
Dan nog is het niet per definitie beter (of slechter fwiw). Dat ligt echt aan je body compositie, hoe je getraind bent en waarvoor je wilt trainenRequiem19 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:51:
[...]
Je mist 1 variabele om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen: intensiteit.
Als je de hele rit voor je eerste omslagpunt (waarbij je meer overschakelt van vetverbranding naar carbs) fietst, snap ik wel dat je het makkelijk kunt halen op een paar repen.
Niet persé. Ik heb de Velomediane Criquielion (incl. heen en terug fietsen) op 2 bidons (sportdrank van de Action) en een Snelle Jelle gedaan. En dat was 198km met 3250hm. Maar er was veel regen die dag (GP weekend België), dus misschien dat ik vocht kan opnemen via mijn huid. Ik had goud gehaald (5:29u voor de cyclo), dus heel langzaam ging het niet.Requiem19 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:51:
[...]
Je mist 1 variabele om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen: intensiteit.
Maar van te voren wel goed ontbijt gehad. En na die tijd ook lekker gegeten (niet schransen overigens). Je lichaam heeft het echt wel nodig.
[edit: wat @DDX hieronder ook zegt]
[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 30-09-2021 16:08 ]
Tja allemaal leuk maar met 185km fietsen verbrand je gewoon aantal big macs.
Kan je stoer roepen ik eet lekker niets, maar dan zit je dus of alleen maar vet te verbranden of je hebt avond ervoor/met ontbijt flinke energie voorraad in je lichaam gepropt.
Ik fiets ook wel eens 200km met 2 bananen ofzo maar eet dan 's avonds thuis wel extra grote maaltijd.
Rit van afgelopen zondag van 200km met 33 gemiddeld (en 259w np over 6 uur) was het onderweg ook niet heel veel, 2 happen banaan (niet lekker dus rest weggegooid) en 1,5 zakje clifbar blocks.
Daarnaast 3,5 bidon gedronken. (waarvan 1 met ranja)
En nog lunch stop met broodje zalm/ 0,5l cola.
Was 5625 calorieen en die heb ik dus onderweg niet binnengekregen, dus goed ontbijt (havermout met halve liter melk) en 's avonds 200gram pasta met zelfgemaakte saus helpt dan ook een hoop.
Maar als ik die dag erna zelfde rit had willen fietsen had ik 's avonds nog wel wat meer moeten eten.
Kan je stoer roepen ik eet lekker niets, maar dan zit je dus of alleen maar vet te verbranden of je hebt avond ervoor/met ontbijt flinke energie voorraad in je lichaam gepropt.
Ik fiets ook wel eens 200km met 2 bananen ofzo maar eet dan 's avonds thuis wel extra grote maaltijd.
Rit van afgelopen zondag van 200km met 33 gemiddeld (en 259w np over 6 uur) was het onderweg ook niet heel veel, 2 happen banaan (niet lekker dus rest weggegooid) en 1,5 zakje clifbar blocks.
Was 5625 calorieen en die heb ik dus onderweg niet binnengekregen, dus goed ontbijt (havermout met halve liter melk) en 's avonds 200gram pasta met zelfgemaakte saus helpt dan ook een hoop.
Maar als ik die dag erna zelfde rit had willen fietsen had ik 's avonds nog wel wat meer moeten eten.
[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 30-09-2021 16:09 ]
Maar jij bent ook een beestDDX schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:06:
Tja allemaal leuk maar met 185km fietsen verbrand je gewoon aantal big macs.
Ja, maar dat probeerde ik dus ook een tijdje terug duidelijk te maken.. het maakt niet uit of je ddx bent of een goede beginner. Als je 4 uur lang 200 watt trapt verbruik je evenveel energie. Ddx zal echt wel meer uit vet (kunnen) halen op zo'n rit, maar er maakt het niet per definitie beter, wat hij hierboven ook zegt, zeker niet als je de volgende dag weer aan de bak moet.
Onder aan de streep, vet of koolhydraten, wat je verbrand moet je ooit weer een keer binnen krijgen, (even er vanuit gaande dat je je gewicht stabiel wilt houden).
Alles eten wat je verbrand tijdens de rit is bijna onmogelijk, zoveel mogelijk is dan het beste
Helemaal mee eens!Davidshadow13 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:59:
Na de voedsel discussie eens even iets anders. Afgelopen weekend voor het eerst een rondje gereden in België (https://www.strava.com/activities/6016272116). Maar wat een verademing is dat zeg.
2 weekenden terug laatste stuk Ronde van Vlaanderen gefietst. Wat heerlijk hoe rustig het op de wegen is en hoe respectvol de Vlamingen in auto's omgaan met wielrenners (tegenovergesteld van hoe dit in NL gaat).
Afgelopen weekend een stuk op het WK parcours gereden (de Flandrien lus) en dat was ook lekker rustig, maar dat was vooral omdat de weg helemaal afgezet was en er geen auto's op het parcours mochten komen
Het gaat niet om langzaam of snel, het gaat om vermogenwisselwerking schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:04:
[...]
Niet persé. Ik heb de Velomediane Criquielion (incl. heen en terug fietsen) op 2 bidons (sportdrank van de Action) en een Snelle Jelle gedaan. En dat was 198km met 3250hm. Maar er was veel regen die dag (GP weekend België), dus misschien dat ik vocht kan opnemen via mijn huid. Ik had goud gehaald (5:29u voor de cyclo), dus heel langzaam ging het niet.
Maar van te voren wel goed ontbijt gehad. En na die tijd ook lekker gegeten (niet schransen overigens). Je lichaam heeft het echt wel nodig.
[edit: wat @DDX hieronder ook zegt]
De maximale voorraad glycogeen voor getrainde atleten is zo'n 700 gram (https://www.kenniscentrum...ke_motor_luc_van_loon.pdf)
En daar kun je hoe dan ook niet 5:29 op fietsen
Kun je zo'n rit rijden met zo weinig eten als je goed getraind bent en een hoge glycogeenvoorraad hebt? Absoluut. Is het goed voor je prestatie? Ik denk van niet, zeker niet aan het einde. Is het goed voor je herstel? Twijfelachtig.
@Requiem19 Ik ben het met jou eens hoor. Ik trek ook zeker niet in twijfel dat met goede en tijdige voeding het beter zou kunnen. En ik ben zeker ook wel benieuwd of het vermogen ook veel minder aan het eind was. Qua gevoel was dat in elk geval niet zo. Ik heb op de teugweg nog een clubgenoot op sleeptouw genomen.
Ik heb echter geen idee of het voor het herstel ook een probleem vormt als je tijdens het fietsen te weinig hebt gehad. Zeker als je na die tijd weer compenseert. Hangt er waarschijnlijk ook vanaf of je de dag erna weer een goede prestatie wil leveren of dat je daarna kunt herstellen. Ik heb genoeg dagen dat ik niet fiets en kan herstellen. Dat is voor @DDX anders. Op hoeveel dagen zit je nu trouwens @DDX ?
Ik heb echter geen idee of het voor het herstel ook een probleem vormt als je tijdens het fietsen te weinig hebt gehad. Zeker als je na die tijd weer compenseert. Hangt er waarschijnlijk ook vanaf of je de dag erna weer een goede prestatie wil leveren of dat je daarna kunt herstellen. Ik heb genoeg dagen dat ik niet fiets en kan herstellen. Dat is voor @DDX anders. Op hoeveel dagen zit je nu trouwens @DDX ?
Volgens mij is die jongen @DDX vrij schriel gebouwd, zit niet veel vet aan.Prulleman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:28:
[...]
Ddx zal echt wel meer uit vet (kunnen) halen op zo'n rit, maar er maakt het niet per definitie beter
Nou ben ik zelf ook niet zo ruim bemeten, 7% volgens Tanita, maar nog wel iets om reserves uit te kunnen halen.
Het hoeft niet veel te zijn om bruikbaar te zijn. Al zit je onder de 5% wat echt extreem is heb je eigenlijk nog zatRamon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:43:
[...]
Volgens mij is die jongen @DDX vrij schriel gebouwd, zit niet veel vet aan.
Nou ben ik zelf ook niet zo ruim bemeten, 7% volgens Tanita, maar nog wel iets om reserves uit te kunnen halen.
Nog steeds meer dan voldoende reserves om uren aan fietsen uit te halen hoor... 1kg vet is ongeveer 9000kcal aan energie......Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:43:
[...]
7700, maar alsnog heel veelMichaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:13:
[...]
Nog steeds meer dan voldoende reserves om uren aan fietsen uit te halen hoor... 1kg vet is ongeveer 9000kcal aan energie......
Ja ik lees het 😅. Blijkbaar zit er meer in een gram vet dan alleen maar puur vet. Maar dan nog steeds belachelijk veel energie.
Je zou dus in theorie elf uur op 1 kilo vet kunnen rijden... Best wel vetMichaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:22:
[...]
Ja ik lees het 😅. Blijkbaar zit er meer in een gram vet dan alleen maar puur vet. Maar dan nog steeds belachelijk veel energie.
Dan kun jij dus vet ver fietsen418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:28:
[...]
Je zou dus in theorie elf uur op 1 kilo vet kunnen rijden... Best wel vet
Wanneer gaan we?
Ligt eraan hoe hard je gaat he 😂😂.418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:28:
[...]
Je zou dus in theorie elf uur op 1 kilo vet kunnen rijden... Best wel vet
Volgende week zaterdag al wat te doen?wisselwerking schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:36:
[...]
Dan kun jij dus vet ver fietsen![]()
Wanneer gaan we?
418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:50:
De vloekende ovals zitten er opje moet er van houden, laten we het daar maar op houden. Vanavond even testen
Benieuwd hoe het rijdt, ooit was er biopace Dé beste uitvinding sinds gesneden brood. Tien jaar later verguisd en nu weer terug.
Biopace had een vrij lullige faal... De cranks zaten zo dat je op je dode punt op het lange stuk zat. Die moet in je kracht zitten.Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:47:
[...]
Ik houd het wel bij een zadeltasje.....
Benieuwd hoe het rijdt, ooit was er biopace Dé beste uitvinding sinds gesneden brood. Tien jaar later verguisd en nu weer terug.
Ik heb ook een zadeltasje hoor
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 30-09-2021 19:53 ]
Weinig vet. Voor de rest karakterRamon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:43:
Kleine update over de ratel en tik in m'n Domane. Fietsenmaker heeft de tik kunnen verhelpen, zat in de bevestiging van het zadel op de zadelpen. Geratel was echter nog niet weg, het inbushandvat wat op de achterste steekas zit eraf gehaald en weg was de ratel😃😃 Bedankt voor de tip!
Ik heb al genoeg mensen die me "in m'n kracht willen zetten".418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:52:
[...]
Biopace had een vrij lullige faal... De cranks zaten zo dat je op je dode punt op het lange stuk zat. Die moet in je kracht zitten.
Ik heb ook een zadeltasje hoor
Die voeding discussie kan ook zo in het rijtje velgremmen, tubeless, zadeltasje.
Het kan mij trouwens allemaal niks schelen, al rijden jullie 400 km op een hap gebakken lucht.
Ik fiets om te kunnen eten
Het kan mij trouwens allemaal niks schelen, al rijden jullie 400 km op een hap gebakken lucht.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
1308 dagen inmiddels.wisselwerking schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:14:
Op hoeveel dagen zit je nu trouwens @DDX ?
En herstellen op de fiets kan ook prima, gewoon niet iedere dag volle bak fietsen. (al is mijn herstel tempo voor veel mensen ook al hard doortrappen
YouTube: Vreet for free - Sluipschuttersmhr-zip schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:43:
Die voeding discussie kan ook zo in het rijtje velgremmen, tubeless, zadeltasje.
Jij bent dus ook member?
Ik ben ook al jaren lid. Sinds een aantal jaren VIP member. HeerlijkMichaelg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:29:
[...]
YouTube: Vreet for free - Sluipschutters
Jij bent dus ook member?
Helemaal in de pepernoten tijd. En dat begint gelukkig al in augustus
[ Voor 11% gewijzigd door wisselwerking op 30-09-2021 22:06 ]
Ik moet zeggen dat biopace op mijn randonneur serieus goed werkt. Maar dan spreken we wel van relatief laag vermogen, lage cadans, matige snelheid, hoge trekkracht en een grote massa ten opzichte van een racefiets.Ramon 73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:47:
[...]
En vooral die lage cadans maakt het verschil: Op de randonneur prettig, op de racefiets geen voordeel.
Tweakers heeft een knop nodig voor "dad joke of the week"
@wisselwerking kennende heeft hij dan wekelijks prijsJoindry schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:12:
[...]
Tweakers heeft een knop nodig voor "dad joke of the week"
Tsja ik denk dat de gemiddelde Noorderling dit wel herkent, in Friesland, Groningen en Drenthe kun je ook prima fietsen. Ik stap vaak in het weekend rond 7 uur op de racefiets voor een rondje van 100 km, ik kom de eerste 50 km nog geen 20 mensen tegen.Davidshadow13 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:59:
En de mensen die ik tegenkom zijn hardlopers, mensen die de hond uitlaten, of mensen die richting hun werk gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door pier87 op 01-10-2021 10:19 ]
Ja..leven daar geen grijze dakduiven voorzien van e-bikes?
Buiten de stad? Die zie ik vrijwel nooit. Enkel als het tussen de 20 en 20.5 graden is.McMiGHtY schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:39:
Ja..leven daar geen grijze dakduiven voorzien van e-bikes?
Helaas wel meer, maar vaak niet vroeg en de wegen zijn zo ruim dat je er weinig last van hebthereweare67893 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:40:
[...]
Buiten de stad? Die zie ik vrijwel nooit. Enkel als het tussen de 20 en 20.5 graden is.
Professioneel eter
(Of etter als je het mijn collega’s vraagt).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik wil toch nog even de vraag stellen voordat ik mijn bestelling definitief maak. Op de MTB stap ik over op tubeless omdat ik daar echt het voordeel van zie, racefiets twijfel ik toch nog sterk. Ik wil hier niet de discussie starten biba vs tubeless maar ik vraag mij af of tubeless mij gaat brengen wat ik zoek namelijk merkbaar minder rolweerstand.
Toen ik op mijn MTB overstapte naar andere banden merkte ik een gigantisch verschil in snelheid, daar ben ik dus naar op zoek.
Ik weeg zo'n 64kg. Heb momenteel de standaard 28 mm bandjes die ik bij mijn racefiets kreeg, Continental ultrasport zo uit mijn hoofd. Ik rijd op de standaard velgen van mijn fiets (19mm). De banden die er nu op zitten vind ik erg comfortabel, dat is het probleem niet. Ik zou naar tubeless willen overstappen i.v.m. minder rolweerstand dan wat ik nu heb en mocht ik dan eens lekrijden is dat mooi meegenomen... Dat lekrijden plan je natuurlijk niet in en ik hoop dat het niet gaat gebeuren
. Lekrijden is iets wat ik in 4000km (afgelopen anderhalf jaar, MTB en racefiets) maar 1 keer heb meegemaakt gelukkig (was op de MTB) en dat was omdat de bandenspanning te laag stond. Eigen schuld dikke bult.
Comfort schijnt ook beter te zijn tubeless omdat je een lagere bandenspanning kan gebruiken. Nu vind ik mijn fiets al comfortabel en rij ik al op 5,25 achter en 5,15 voor. Deze waardes zijn gebaseerd na wat onderzoek op internet en wat goed voor mij voelt. Misschien zou ik met tubeless nog iets lager kunnen maar dat is dan een prettige bijkomstigheid.
Mijn vraag in het kort: merk je veel verschil wat betreft rolweerstand tussen een snelle band met een goed butyl binnenband en een snelle tubeless band?
Toen ik op mijn MTB overstapte naar andere banden merkte ik een gigantisch verschil in snelheid, daar ben ik dus naar op zoek.
Ik weeg zo'n 64kg. Heb momenteel de standaard 28 mm bandjes die ik bij mijn racefiets kreeg, Continental ultrasport zo uit mijn hoofd. Ik rijd op de standaard velgen van mijn fiets (19mm). De banden die er nu op zitten vind ik erg comfortabel, dat is het probleem niet. Ik zou naar tubeless willen overstappen i.v.m. minder rolweerstand dan wat ik nu heb en mocht ik dan eens lekrijden is dat mooi meegenomen... Dat lekrijden plan je natuurlijk niet in en ik hoop dat het niet gaat gebeuren
Comfort schijnt ook beter te zijn tubeless omdat je een lagere bandenspanning kan gebruiken. Nu vind ik mijn fiets al comfortabel en rij ik al op 5,25 achter en 5,15 voor. Deze waardes zijn gebaseerd na wat onderzoek op internet en wat goed voor mij voelt. Misschien zou ik met tubeless nog iets lager kunnen maar dat is dan een prettige bijkomstigheid.
Mijn vraag in het kort: merk je veel verschil wat betreft rolweerstand tussen een snelle band met een goed butyl binnenband en een snelle tubeless band?
hier kan je vergelijkingen zien, ook dezelfde band TL en met biba, voor de GP5000 zit er 1,7 watt verschil tussen.. bij de Pro one ruim 2 watt.. ik geloof niet dat iemand dat verschil kan voelen.R0y. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:13:
Ik wil toch nog even de vraag stellen voordat ik mijn bestelling definitief maak. Op de MTB stap ik over op tubeless omdat ik daar echt het voordeel van zie, racefiets twijfel ik toch nog sterk. Ik wil hier niet de discussie starten biba vs tubeless maar ik vraag mij af of tubeless mij gaat brengen wat ik zoek namelijk merkbaar minder rolweerstand.
Ik weeg zo'n 64kg. Heb momenteel de standaard 28 mm bandjes die ik bij mijn racefiets kreeg, Continental ultrasport zo uit mijn hoofd. Ik rijd op de standaard velgen van mijn fiets (19mm). De banden die er nu op zitten vind ik erg comfortabel, dat is het probleem niet. Ik zou naar tubeless willen overstappen i.v.m. minder rolweerstand dan wat ik nu heb en mocht ik dan eens lekrijden is dat mooi meegenomen... Dat lekrijden plan je natuurlijk niet in en ik hoop dat het niet gaat gebeuren. Lekrijden is iets wat ik in 4000km (afgelopen anderhalf jaar, MTB en racefiets) maar 1 keer heb meegemaakt gelukkig (was op de MTB) en dat was omdat de bandenspanning te laag stond. Eigen schuld dikke bult.
(los van het feit of dit op een manier is getest die vergelijkbaar is met de werkelijkheid.. daar is altijd veel discussie over... )
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
[ Voor 1% gewijzigd door Prulleman op 01-10-2021 13:41 . Reden: link vergeten ]
Je zult overspoeld worden met allerlei meningen. Hier die van mij. Ja, ik heb gelezen dat je je ingelezen hebt en iets gekozen hebt wat voor jou fijn voelt.R0y. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:13:
Ik weeg zo'n 64kg. Heb momenteel de standaard 28 mm bandjes die ik bij mijn racefiets kreeg, Continental ultrasport zo uit mijn hoofd. Ik rijd op de standaard velgen van mijn fiets (19mm). De banden die er nu op zitten vind ik erg comfortabel, dat is het probleem niet. Ik zou naar tubeless willen overstappen i.v.m. minder rolweerstand dan wat ik nu heb en mocht ik dan eens lekrijden is dat mooi meegenomen... Dat lekrijden plan je natuurlijk niet in en ik hoop dat het niet gaat gebeuren. Lekrijden is iets wat ik in 4000km (afgelopen anderhalf jaar, MTB en racefiets) maar 1 keer heb meegemaakt gelukkig (was op de MTB) en dat was omdat de bandenspanning te laag stond. Eigen schuld dikke bult.
Toch vind ik, voor iemand van 64kg met 28mm banden, een bandenspanning boven de 5 te hoog. Daar kun je al meer winst uit halen, ook met biba's. Ik, 70kg, rijd mijn 28mm banden met 4/4,5 met bibas. Tubeless op een breed velg, 3,5/4 (de banden vallen daar uit op 30mm).
De verschillen in rolweerstand zijn zo marginaal dat je hier vrij weinig van gaat merken.
Na een snelle google search kom het het meest tegen, het is om het even.
bv: https://cyclingtips.com/2...ains-the-same-it-depends/
bv: https://cyclingtips.com/2...ains-the-same-it-depends/
Anno 2021 : Reguliere buitenband + latex binnenband (Aerothan oid) of tubeless band. Lagere bandenspanning voor meer comfort, lagere rolweerstand. Gewoon lekker doen!
Continental ultrasport is een budgetbandje.R0y. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:13:
Elke kwaliteitsband rijdt beter, lekkerder, sneller en comfortabeler (en heeft ook een grotere kans op lekrijden), of je er nou een binnenband in stopt of niet.
"kun je me 300km uit de wind houden?"
Anno 2021 kies jezelf wat bij je past en laat je je niet gek maken door alle marketingpraat.rolandos582 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:42:
Anno 2021 : Reguliere buitenband + latex binnenband (Aerothan oid) of tubeless band. Lagere bandenspanning voor meer comfort, lagere rolweerstand. Gewoon lekker doen!
Misschien moet je ook wat gaan influencen. Dan krijg je vast de volgende tailfin gratis.DDX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:20:
Lol, inmiddels krijg ik op strava ook al (advies)vragen van (ex)profs
Zijn er hier veel mensen die met alleen een fotochromatische bril rijden? Mijn huidige bril is gesneuveld en zoek nu een nieuwe. Ik gravel tegenwoordig alleen nog maar en zie wel voordelen van de wisseling van lichtdoorlatendheid. Echter is het zonne deel van zonnebril wel voldoende bij dat soort brillen? En dan bij oakley of 100%
Ik heb er een van oakley, gebruik hem vooral met dit weer als je weet dat het 's avonds snel donker is.Eoghlear schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:17:
Zijn er hier veel mensen die met alleen een fotochromatische bril rijden? Mijn huidige bril is gesneuveld en zoek nu een nieuwe. Ik gravel tegenwoordig alleen nog maar en zie wel voordelen van de wisseling van lichtdoorlatendheid. Echter is het zonne deel van zonnebril wel voldoende bij dat soort brillen? En dan bij oakley of 100%
Werkt prima, maar net niet snel genoeg om te wisselen als je in bossen fietst.
Dan heb ik liever normale 'glazen'
Ik heb deze als eerste bril gekocht toen ik begon op een mtb. Werkt perfect als je het bos in/uit rijdt en goed te doen in het donker zonder straatverlichting.Eoghlear schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:17:
Op de racefiets merk ik, dat ik af en toe tegen de bovenrand aan kijk als de bril soms naar beneden schuift bij hevig zweten.
Daardoor ook aan het kijken naar luxere brillen en vind de Sungod Airas wel mooi. Enige is dat ik het toch wel veel geld vind om zo te kopen zonder ergens te kunnen passen.
De Oakley EVZero Blades of die van Smith zijn ook wel sjiek.
Dit. Net overgestapt van dezelfde band naar Schwalbe Pro One. Had ik al veel eerder moeten doen, wereld van verschil.DieAnder schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:42:
[...]
Continental ultrasport is een budgetbandje.
Elke kwaliteitsband rijdt beter, lekkerder, sneller en comfortabeler (en heeft ook een grotere kans op lekrijden), of je er nou een binnenband in stopt of niet.
Haha Brammetje toch. Kent Tailfin niet eensDDX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:20:
Lol, inmiddels krijg ik op strava ook al (advies)vragen van (ex)profs
Die website had ik inderdaad gebruikt om het e.e.a. uit te zoeken. Dat er verschil tussen zit bij testen dat geloof ik graag maar of je het echt gaat merken is natuurlijk een ander verhaal.Prulleman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
hier kan je vergelijkingen zien, ook dezelfde band TL en met biba, voor de GP5000 zit er 1,7 watt verschil tussen.. bij de Pro one ruim 2 watt.. ik geloof niet dat iemand dat verschil kan voelen.
(los van het feit of dit op een manier is getest die vergelijkbaar is met de werkelijkheid.. daar is altijd veel discussie over... )
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
Ik weet nog het eerste rondje wat ik deed op mijn MTB toen ik de banden had vervangen, een wereld van verschil! Dus dat geloof ik graagDieAnder schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:42:
[...]
Continental ultrasport is een budgetbandje.
Consider it done. Ik had nog de bevestiging nodig, bij dezerolandos582 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:42:
Enkel jammer dat Mantel net niet de Pro one's in 28mm op voorraad heeft aangezien mijn winkelmandje daar nu compleet gevuld is..
Tot voor kort kende hij alleen het merk “Skoda” om spullen achter zijn fiets mee te nemen.ElGreco schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:37:
[...]
Haha Brammetje toch. Kent Tailfin niet eens
Alleen 25mm inderdaad, skinwall wel in 28mm. Normaal zou ik je de P zero race TLR aanraden maar die heeft een nog langere levertijd. Wel echt een top band!R0y. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:38:
Consider it done. Ik had nog de bevestiging nodig, bij deze![]()
Enkel jammer dat Mantel net niet de Pro one's in 28mm op voorraad heeft aangezien mijn winkelmandje daar nu compleet gevuld is..
Die Pirelli banden zijn wel extreem prijzig.
Pro One TLE zit rond de 40 euro, Pirelli Race TLR rond de 60 euro.
Bij de Grenspalen Xtreme was zijn idee dat je beter met een rugzak kon fietsen dan met zadeltas.EdwinW schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:48:
[...]
Tot voor kort kende hij alleen het merk “Skoda” om spullen achter zijn fiets mee te nemen.
Gewicht aan fiets zou erger zijn dan gewicht op lichaam.
Daar kwam hij wel op terug na 200km ofzo
Klopt, laatste waren ze bij futurumshop in de aanbieding voor 41eu ps. Toen maar even 4 banden gehaald. €60 ps is wel prijzig inderdaad.DDX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:56:
Die Pirelli banden zijn wel extreem prijzig.
https://cyclingtips.com/2...ts-everywhere-at-roubaix/
profs dus ook massaal aan de tubeless inmiddels
profs dus ook massaal aan de tubeless inmiddels
So far we spotted Groupama-FDJ, Ineos Grenadiers, FDJ Nouvelle-Aquitaine Futuroscope, Movistar, and Bahrain-Victorious all aboard the new tyres. From what we have seen during Roubaix recon, most riders are running a 30mm wide tyre up front, paired to a 32mm on the rear.
[ Voor 47% gewijzigd door DDX op 01-10-2021 17:12 ]
rolandos582 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:51:
[...]
Alleen 25mm inderdaad, skinwall wel in 28mm. Normaal zou ik je de P zero race TLR aanraden maar die heeft een nog langere levertijd. Wel echt een top band!
Dat zijn leuke prijzen, nu vind ik ze echt te duur.rolandos582 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:02:
[...]
Klopt, laatste waren ze bij futurumshop in de aanbieding voor 41eu ps. Toen maar even 4 banden gehaald. €60 ps is wel prijzig inderdaad.
Alle spulletjes besteld, nu enkel nog de bandjes zien te scoren
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/7ilrIJ79dgwRbuRX1hm5khEK.jpg?f=fotoalbum_large)