Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 352 ... 702 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
Phydomir schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:40:
[...]

Als je een beetje tempo fietst is het haast onmogelijk om meer binnen te krijgen dan je verbrand, zonder dat je maag daarvan van slag raakt. Luister die podcast want het wordt daarin best goed uitgelegd.

Enige waar ik het niet helemaal mee eens ben is dat het voor ritjes tot 1,5u eigenlijk niet nodig is om te voeden. Wat misschien klopt als dat je enige rit van de week is. Maar doe je er 5/6 per week dan merk ik zelf dat door wel gewoon koolhydraten binnen te krijgen die trainingen lekkerder gaan en ik me ook lekkerder voel a die trainingen dan zonder koolhydraten.
Mijn inspannings hoofdpijn na een training is eigenlijk compleet verdwenen nadat ik nu bij elke rit gewoon een koolhydraatrijke drank meeneem. Ik had daar eigenlijk altijd last van, maar nu helemaal niet meer.

De vreetbuien na afloop zijn er ook niet meer, dus uiteindelijk helpt dat ook wel want dan gaan er natuurlijk wat zaken in die wat minder goed voor je zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Phydomir schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:40:
[...]

Als je een beetje tempo fietst is het haast onmogelijk om meer binnen te krijgen dan je verbrand, zonder dat je maag daarvan van slag raakt. Luister die podcast want het wordt daarin best goed uitgelegd.

Enige waar ik het niet helemaal mee eens ben is dat het voor ritjes tot 1,5u eigenlijk niet nodig is om te voeden. Wat misschien klopt als dat je enige rit van de week is. Maar doe je er 5/6 per week dan merk ik zelf dat door wel gewoon koolhydraten binnen te krijgen die trainingen lekkerder gaan en ik me ook lekkerder voel a die trainingen dan zonder koolhydraten.
Ook al fiets je geen tempo, je vreet op de fiets niet zomaar 2000+ kcal weg

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:58

Phydomir

Dennis

418O2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:36:
[...]

Ook al fiets je geen tempo, je vreet op de fiets niet zomaar 2000+ kcal weg
Big Mac in je stuur tas ;)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• 418O2
  • Nu online
dat is "maar" 500cal :P

kCal natuurlijk, voor onze calorieenkoning is getriggert

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 21-09-2021 12:41 ]

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-01 17:24
418O2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:40:
[...]

dat is "maar" 500cal :P

kCal natuurlijk, voor onze calorieenkoning is getriggert
dan moet je er 4 nemen

• 418O2
  • Nu online
Krijg jij 4 big macs weg? Zelfs buiten het fietsen zou me dat zwaar vallen

• pannekoek
418O2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:43:
[...]

ik moet daar wel erg mijn best voor doen haha

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:43:
[...]

Met of zonder de bijbehorende frietjes?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gisteren bij het terugplaatsen van mijn achterwiel viel me op dat de remblokjes op ongelijke afstand van de velg staan. Waardoor de velg bij het inknijpen van de rem iets buigt/flext tot hij het rechterremblokje tegenkomt.

Plaatje says it all:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JbQCITd.jpg

Normaal gesproken heb je hier van die stelschroefjes voor, maar bij mijn fiets (Bulls Harrier 2014) zit de rem onderaan de achtervork.. zonder schroefjes. Enige optie is misschien dit torx geval, maar die lijkt praktisch onbruikbaar omdat de vork daar pal boven zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P8gdOCF.jpg

Iemand enig idee?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:25
Bij directmount remmen heb je vaak een (inbus)schroefje om centrering aan te passen.
Dus dat schroefje zou goed kunnen, met ronde kop kan je dat denk wel aanpassen ?

Zou trouwens ook je remkabel eens vervangen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• pannekoek
BreadFan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:03:
Gisteren bij het terugplaatsen van mijn achterwiel viel me op dat de remblokjes op ongelijke afstand van de velg staan. Waardoor de velg bij het inknijpen van de rem iets buigt/flext tot hij het rechterremblokje tegenkomt.

Plaatje says it all:

[Afbeelding]

Normaal gesproken heb je hier van die stelschroefjes voor, maar bij mijn fiets (Bulls Harrier 2014) zit de rem onderaan de achtervork.. zonder schroefjes. Enige optie is misschien dit torx geval, maar die lijkt praktisch onbruikbaar omdat de vork daar pal boven zit:

[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Ik weet niet precies of dit het antwoord op je vraag is, maar ik doe mijn pinpas aan de achterkant (halverwegen) tussen de velg en de rem, knijp hem dicht en dan schroef ik hem vast. Dan zou die netjes gesteld moeten staan.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:10
BreadFan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:03:

[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Ik heb een vergelijkbare rem (Ultegra 6800) en als je dit 1-op-1 mag vertalen moet je volgens mij het schroefje hebben waar net je remkabel uit de huls komt (aan de linkerkant).
Wil je het zeker weten moet je even het type nummer opzoeken en de handleiding erbij pakken, daar haal je het zo uit.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• DDX
Zo op het oog lijkt linker (op de foto) remhoef ook scheef te zitten trouwens ?

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:16
Volgens mij is dat ook het probleem @DDX opgelost, slotje erop ;)

• BreadFan
  • Niet online
Fanatix schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:14:
[...]

Ik heb een vergelijkbare rem (Ultegra 6800) en als je dit 1-op-1 mag vertalen moet je volgens mij het schroefje hebben waar net je remkabel uit de huls komt (aan de linkerkant).
Wil je het zeker weten moet je even het type nummer opzoeken en de handleiding erbij pakken, daar haal je het zo uit.
Goede tip. Ik vond https://manualzz.com/doc/...rem-kaliper-exploded-view en het blijkt boutje 2 te zijn, dat is deze (hier groen):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b8ynOWH.jpg

Daarmee is het gefixt.
DDX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:11:

Zou trouwens ook je remkabel eens vervangen.
Dat draadje brak gisteren bij het proberen of de kabelspanning van invloed was. Maar zal hem inderdaad eens vervangen. Nooit gedaan, ga ik eens proberen.
DDX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:16:
Zo op het oog lijkt linker (op de foto) remhoef ook scheef te zitten trouwens ?
Ja, dat zit hij inderdaad. Ik dacht dat deze toe-in gemonteerd moesten zitten, maar rechts zit dat ook niet. Zal het eens corrigeren, al is hij nu al scheef afgesleten :X

Thx allen.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01 21:22

Fisico

by Fabian

pier87 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:37:
Volgens mij is dat ook het probleem @DDX opgelost, slotje erop ;)
Precies, gewoon met schijfremmen gaan rijden.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:19
BreadFan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:44:

Ja, dat zit hij inderdaad. Ik dacht dat deze toe-in gemonteerd moesten zitten, maar rechts zit dat ook niet. Zal het eens corrigeren, al is hij nu al scheef afgesleten :X
De handleiding van de fabrikant schrijft een toe-in van 0,5mm voor. Jouw blokje had een toe-out van enkele milimeters en is rijp voor enkele reis vuilnisbak.

Begin dus met nieuwe blokjes en kabel te halen.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-01 11:59

McMiGHtY

- burp -

Fisico schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:33:
[...]

Precies, gewoon met schijfremmen gaan rijden.
Zelfs INEOS Grenadiers rijd met schijven...en als die het doet..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zo. Wiel is gisteren door de wielbouwer gefixt. 1 gebroken spaak vervangen en 1 andere spaak was ook geraakt, ook vervangen. Spaakspanning gecheckt, spaken voorgetrokken, wiel uitgelijnd, klaar. Derailleur kwam vanmiddag binnen, die zat er ook snel op.
Straks weer lekker fietsen, het is heerlijk buiten momenteel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvyD-XxXvVAay9Hzg8U0qdw4Aro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3j0cf6pDUffvGQxXkFHhRYI.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 10:29
Afgelopen weekend toch een klein stukje gaan fietsen. Kwam ergens onderweg een putje in het wegdek tegen, welke ik heb gemist. Voelde een tik, maar band bleef hard dus leek mij weinig aan de hand.
Nu uiteindelijk toch een deukje in het alu wiel. Iemand enige ervaring of dit er uit te "duwen" valt? Wat ik zo lees over aluminium is het niet echt mogelijk of handig.
Op zich merk ik er tijdens het rijden niets van, Hij lijkt een hele kleine slag te hebben maar niets vervelends wat ik zo merkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kIdv3xOwqL8eZ1xYrjnIqWRecE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsdtdD2pO6afAJuCTbiehgq0.jpg?f=fotoalbum_large

Strava & Untappd - Do not combine!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:31
Microkid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:58:
Zo. Wiel is gisteren door de wielbouwer gefixt. 1 gebroken spaak vervangen en 1 andere spaak was ook geraakt, ook vervangen. Spaakspanning gecheckt, spaken voorgetrokken, wiel uitgelijnd, klaar. Derailleur kwam vanmiddag binnen, die zat er ook snel op.

[Afbeelding]
En je hebt hem ook soort van schoongemaakt! O-)

• Microkid

Microkid

Smile

rolandos582 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:26:
[...]

En je hebt hem ook soort van schoongemaakt! O-)
Heb de cassette inderdaad gesopt in wasbenzine, even alle vet en troep eraf halen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• rolandos582
Microkid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:27:
[...]

Heb de cassette inderdaad gesopt in wasbenzine, even alle vet en troep eraf halen.
Had je die ketting ook ff moeten doen met iets van ontvetter anders zit het er zo weer op O-)
Mijn cassette is na +/- 700km nog nagel nieuw met de behandeling van @Grin Mucoff protect doet zijn werk wel en wax natuurlijk

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:09

Grin

Ride si sapis.

rolandos582 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:32:
[...]

Had je die ketting ook ff moeten doen met iets van ontvetter anders zit het er zo weer op O-)
Mijn cassette is na +/- 700km nog nagel nieuw met de behandeling van @Grin Mucoff protect doet zijn werk wel en wax natuurlijk
Exact, de ketting, de derrie wieltjes/voorbladen en dan tot slot de cassette.
Na het schoonmaken even in de Muc Off Bike Protect zetten, daarna de ketting in de olie/lube/wax/vet en dan heb je 100-den KM's plezier van een schone drivetrain. :Y

NewsBlur || My Fujifilm gear

• mhr-zip
  • Nu online
Grin schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:44:
[...]

Na het schoonmaken even in de Muc Off Bike Protect zetten, daarna de ketting in de olie/lube/wax/vet en dan heb je 100-den KM's plezier van een schone drivetrain. :Y
2 spetters vet op een ketting en het wordt wakker.

Ej, lang niet gezien @Grin

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:31
Microkid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:58:

[Afbeelding]
Misschien als je een potje lak hebt, ff die poot nog even aanstippen?
Raznov schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:08:
Afgelopen weekend toch een klein stukje gaan fietsen. Kwam ergens onderweg een putje in het wegdek tegen, welke ik heb gemist. Voelde een tik, maar band bleef hard dus leek mij weinig aan de hand.
Nu uiteindelijk toch een deukje in het alu wiel. Iemand enige ervaring of dit er uit te "duwen" valt? Wat ik zo lees over aluminium is het niet echt mogelijk of handig.
Op zich merk ik er tijdens het rijden niets van, Hij lijkt een hele kleine slag te hebben maar niets vervelends wat ik zo merkte.

[Afbeelding]
Ik zou wel ff checken of je biba nog okee is. Dit zijn de situaties voor stootlekken. Ik had het vorige week ook. Flinke kei geraakt, niks aan de hand dacht ik, 3km verderop ineens lek.

Alu is redelijk gevoelig voor metaalmoeheid, dus het is nu 1x gebogen, doe je dat nog een keer, dan wordt het wellicht nog zwakker. Ik denk wel dat je het eruit zou kunnen krijgen, weet niet of de deuk verder naar buiten staat dan de rest? Zo op het oog zou je de rand iets naar buiten moeten buigen. Maar misschien eerst eens navragen bij een schade-expert of een car-restyler (Die hebben met mijn auto-met-hagelschade ook wonderen verricht)? Je hebt schijfremmen dus je zou het ook gewoon zo kunnen laten.
Gezien de slag zou ik ook je spaaknippels/spaakgaten even goed controleren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Microkid

Microkid

Smile

Mistraller schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:14:
[...]
Misschien als je een potje lak hebt, ff die poot nog even aanstippen?
Ik zou het graag doen, echter Canyon kan geen lakkleur opgeven en een lakstift hebben ze ook niet. Er zit een bedrijf hier dat autolakstiften op maat kan maken. Ik heb ze gemaild om te vragen of het mogelijk is dat ze op basis van de fiets een lakstift kunnen maken. Even het antwoord afwachten dus.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:48
rolandos582 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:32:
[...]

Ik had de ketting en casette ook mooi schoon en keurig gewaxt alvorens ik met vakantie ging. 1 ritje (bij een bergmeer) en werd ik verrast door een heel plaatselijk buitje op een stralende dag en de boel was weer zanderig en vies. Dus gaat niet altijd lang goed;)

• rolandos582
HBSVDK schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:56:
[...]

Ik had de ketting en casette ook mooi schoon en keurig gewaxt alvorens ik met vakantie ging. 1 ritje (bij een bergmeer) en werd ik verrast door een heel plaatselijk buitje op een stralende dag en de boel was weer zanderig en vies. Dus gaat niet altijd lang goed;)
Klopt maar die mucoff bikeproduct doet wel echt wonderen, ik heb ook de nodige (lichte) regen gehad met plassen enzo. Maar merk je niks van. Soort van coating dat het water weert. Zand, ja dat was is wel lastig.

• Mistraller
Microkid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:31:
[...]

Ik zou het graag doen, echter Canyon kan geen lakkleur opgeven en een lakstift hebben ze ook niet. Er zit een bedrijf hier dat autolakstiften op maat kan maken. Ik heb ze gemaild om te vragen of het mogelijk is dat ze op basis van de fiets een lakstift kunnen maken. Even het antwoord afwachten dus.
Ik heb inderdaad hier een autolakstiftje van een eerdere auto, en laat die nu bijna perfect bij mijn fiets kleuren. Altijd handig als camouflage. Maar namaken lijkt me wel een prijzig grapje...

Heb het bij de cortina van mijn dochter overigens gewoon mee kunnen bestellen. (Bij aflevering zat een kras op de bagagedrager; LBS wilde de hele drager nieuw bestellen, maar dat vond ik onzin, daar komen toch wel krassen op, dus kreeg ik de lakstift gratis)

---------------

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:47:
[...]

2 spetters vet op een ketting en het wordt wakker.

Ej, lang niet gezien @Grin
:w
Hehehe gezien de erbarmelijke staat van vele racefietsen bepaald niet overbodig... ;)
Klopt, het digitale leven is even op een lager pitje gezet de laatste weken. Ook het fietsen was in augustus niet veel soeps en nu gaan we weer naar het ATB seizoen; aanstaande zondag hopelijk weer de eerste toertocht.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:01
@Mistraller op maat lakstiftje zijn echt niet duur, laatst ongeveer €11 betaald voor een op maat stiftje.
Enige probleem is dat veel kleurscanners te groot zijn om op de ronde oppervlakken van fietsen te meten. Dan wordt het gewoon de kleurenwaaiers pakken en kijken wat er het dichtst bij komt. Matte lakken is wel een ander verhaal om de goede glansgraad te krijgen en de meeste kleurwaaiers voor autolakken zijn in hoogglans wat niet zo makkelijk vergelijkt.

Flickr - Strava

• Bacchus
  • Laatst online: 15-01 14:02
Raznov schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:08:
Nu uiteindelijk toch een deukje in het alu wiel.
Dat is een beste deuk. Rijdt je op zo'n lage bandenspanning of had het "putje" een verticale rand van vijf centimeter hoog?

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 11:34
Begin deze week kwam ik erachter dat er wat speling zit in mijn achterwiel. Als ik hem naar links/rechts beweeg merk ik dat er wat beweging in het wiel zit. Lijkt mij om die reden vanwege hogere slijtage dus ook geen goed idee om door te fietsen.. balen. Voorlopig heeft de fietsenmaker geen tijd dus dat helpt ook niet.

Ik heb online gekeken maar kom er niet uit wat het zou kunnen zijn. Ik denk dat het ergens rond de hub komt en niet door spaakspanning. Heeft iemand misschien een idee? Het gaat hier om een disc brake fiets met tru axles.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:12
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:29:
Begin deze week kwam ik erachter dat er wat speling zit in mijn achterwiel. Als ik hem naar links/rechts beweeg merk ik dat er wat beweging in het wiel zit. Lijkt mij om die reden vanwege hogere slijtage dus ook geen goed idee om door te fietsen.. balen. Voorlopig heeft de fietsenmaker geen tijd dus dat helpt ook niet.

Ik heb online gekeken maar kom er niet uit wat het zou kunnen zijn. Ik denk dat het ergens rond de hub komt en niet door spaakspanning. Heeft iemand misschien een idee? Het gaat hier om een disc brake fiets met tru axles.
Voel je een tik bij de beweging of beweegt het wiel bij aardig wat kracht zetten? Daar zit een groot verschil in. Ik heb frames gezien waarbij zoveel flex in de achterbrug zat (want comfortabel), dan het wiel ook heen en weer ging. Maar dan zonder tik.

Aan de spaken kan het alleen liggen als alle spaken heel erg slap zijn. Zeg maar gewoon los.

Indien met een kleine tik:
Kandidaat nr 1 zijn een of meerdere lagers.

Wat voor wielen heb je? Zit er een preload adjuster op? Daar kun je vaak je lagers iets strakker zetten om speling er uit te halen. Er zijn veel wielen/naven die dit hebben. Fulcrum, Miche, ERASE om maar een paar te noemen. Ik zie regelmatig dat die dingen totaal verkeerd afgesteld staan.

Stuur eens een foto van je naaf.

www.vanspeykwheels.nl

• Raznov
Bacchus schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:09:
[...]

Dat is een beste deuk. Rijdt je op zo'n lage bandenspanning of had het "putje" een verticale rand van vijf centimeter hoog?
Het putje heb ik niet kunnen vinden, ik was iets verderop even gestopt omdat het een wat drukker punt was. Ik ben later die dag nog wel even terug gereden, maar ook niet meer kunnen vinden. De bandenspanning zat rond de 5.5 bar, iets onder de richtlijn van pirelli (maar de intentie was om misschien ergens een stukje gravel te pakken). Mogelijk dus mijn eigen fout uiteindelijk, maar ik heb de rest van de 50km rit niets gemerkt dus verwacht dat ik er wel mee door kan rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Raznov op 22-09-2021 10:44 ]

• Hoiz
ElGreco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:34:
[...]

Voel je een tik bij de beweging of beweegt het wiel bij aardig wat kracht zetten? Daar zit een groot verschil in. Ik heb frames gezien waarbij zoveel flex in de achterbrug zat (want comfortabel), dan het wiel ook heen en weer ging. Maar dan zonder tik.

Aan de spaken kan het alleen liggen als alle spaken heel erg slap zijn. Zeg maar gewoon los.

Wat voor wielen heb je? Zit er een preload adjuster op? Daar kun je vaak je lagers iets strakker zetten om speling er uit te halen. Er zijn veel wielen/naven die dit hebben. Fulcrum, Miche, ERASE om maar een paar te noemen. Ik zie regelmatig dat die dingen totaal verkeerd afgesteld staan.

Dank voor je antwoord!

Ik voel een tik als ik het wiel met de hand van links naar rechts beweeg. Het kost niet echt kracht. Ik denk dat de tik komt omdat het tegen iets aan komt te liggen dat het tegenhoud. Ik heb deze wielen maar online is weinig beschikbaar en zelf ook weinig kennis.

Ik zag wel dat er een grote moer op de as lijkt te zitten. Ik zal vanmiddag eens een foto maken voor verduidelijking, al zijn de meeste compoenten waarschijnlijk duidelijker te zien op de website. Mogelijk is het een kwestie van aandraaien, al weet ik nu nog niet wat precies :+

• Pelle
  • Laatst online: 12:10

Pelle

🚴‍♂️

Heeft iemand hier ervaring met Shimano kettingen via Aliexpress?
16 euro voor een Dura Ace / XTR HG901 is echt behoorlijk goedkoop (klik).
Ook de Ultegra HG701's zijn daar goed vertegenwoordigd (bijv: 1, 2, 3)

Het ziet er origineel uit, maar op Ali weet je dat natuurlijk maar nooit.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Pelle schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:02:

Geen ervaring maar ik zou er niet op willen bezuinigen. Straks sta je ergens en breekt je ketting, met een beetje pech slaat hij ergens tegen het frame of tegen jou aan. Ik heb niets tegen Ali spul maar op sommige dingen wil je niet bezuinigen. Een rolletje stuurlint vind ik bijvoorbeeld een ander verhaal.

If it's too good to be true it probably is..

Edit:
Bij die Q&A staat zelfs een aantal keer dat het nep is..

[ Voor 75% gewijzigd door R0y. op 22-09-2021 12:08 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:01
@Pelle Na het zien van deze youtube review van een aliexpress ketting zou ik daar ver bij weg blijven. Als je gewoon een gerebrande versie van dat ding krijgt kan je binnen een paar duizend km alles opnieuw vervangen.

Flickr - Strava

• Hoiz
ElGreco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:34:
[...]

Hieronder twee foto’s. Hopelijk verduidelijk het het eea.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdWA3DhWizxFFhnuZs7iMyRA04M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05L0T3609M2AHtPdTaRw1dSV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVmkUKWdGohr1AjnK2aQmXrF-aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR3QpPzTf7iXLg0zT03v0rFW.jpg?f=fotoalbum_tile

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:16

Het kan hem aan mij liggen, maar waarom zou je besparen op dit soort vrij duurzame producten. Een ketting van Shimano is naar mijn inzien hartstikke betrouwbaar. En de prijs, ach het gaat lang mee als je het goed onderhoud.

Ik denk dat de meeste mensen wel een inschatting kunnen maken wat er gebeurt met een gebroken ketting oid. Is dat het jou waard?

• ElGreco
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:18:
[...]

Hieronder twee foto’s. Hopelijk verduidelijk het het eea.
[Afbeelding][Afbeelding]
Lastig te zien. Kijk eens rondom de endcap, links van de schijf. Zie je ergens een kleine imbus schroefje? Ik meen daar iets van een draad te zien (1e foto), maar zo is er geen inbus schroefje te zien op deze foto. Een schroefje betekent dat je dat kapje strakker aan kunt draaien.

www.vanspeykwheels.nl

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38

Die zijn 100% nep. :+
Kan je beter zoiets kopen voor iets meer geld, dan weet je tenminste zeker dat je een echte ketting krijgt die lang meegaat.
Deze KMC kettingen worden vaak ook op nieuwe fietsen geleverd, omdat ze goedkoper zijn dan originele Shimano kettingen.

edit:
In je links staat ook nergens dat het een Shimano ketting is. Goede hint dat je beter kan skippen. O-)

• Hoiz
ElGreco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:37:
[...]

Lastig te zien. Kijk eens rondom de endcap, links van de schijf. Zie je ergens een kleine imbus schroefje? Ik meen daar iets van een draad te zien (1e foto), maar zo is er geen inbus schroefje te zien op deze foto. Een schroefje betekent dat je dat kapje strakker aan kunt draaien.
Ik heb het wiel er nog even afgehaald voor een goede blik erop maar geen schroefje helaas. Als ik zo voel dan voel ik wel dat de speling in de hub zit en niet in de spaken.

Dan maar een paar weken wachten. Of zou ik met een kleine speling kunnen blijven rijden?

• ElGreco
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:31:
[...]

Ik heb het wiel er nog even afgehaald voor een goede blik erop maar geen schroefje helaas. Als ik zo voel dan voel ik wel dat de speling in de hub zit en niet in de spaken.

Dan maar een paar weken wachten. Of zou ik met een kleine speling kunnen blijven rijden?
Wat is het merk en type van de wielen?

www.vanspeykwheels.nl

• Hoiz
ElGreco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:39:
[...]

Wat is het merk en type van de wielen?
Betreft Giant PR-2 Disc wielen, kwamen standaard bij de fiets geleverd. Online kan ik er weinig op vinden, maar volgens mij gaat het om het volgende:
Giant P-R2 velgen en Giant Sealed Bearing 24/28h naven of PR2 wheelset.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoiz op 22-09-2021 13:48 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

NewbieNeo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:46:
[...]

Die zijn 100% nep. :+
Kan je beter zoiets kopen voor iets meer geld, dan weet je tenminste zeker dat je een echte ketting krijgt die lang meegaat.
Deze KMC kettingen worden vaak ook op nieuwe fietsen geleverd, omdat ze goedkoper zijn dan originele Shimano kettingen.

edit:
In je links staat ook nergens dat het een Shimano ketting is. Goede hint dat je beter kan skippen. O-)
En als je dan echt nog een paar euro wil sparen, koop je bij de Decathlon. Dat zijn rebranded KMC kettingen.

• Pelle
  • Laatst online: 12:10

Pelle

🚴‍♂️

pier87 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:30:
Het kan hem aan mij liggen, maar waarom zou je besparen op dit soort vrij duurzame producten. Een ketting van Shimano is naar mijn inzien hartstikke betrouwbaar. En de prijs, ach het gaat lang mee als je het goed onderhoud.

Ik denk dat de meeste mensen wel een inschatting kunnen maken wat er gebeurt met een gebroken ketting oid. Is dat het jou waard?
Nee, dus daarom vraag ik om ervaringen :P
Ik heb altijd originele Shimano-kettingen gehad. 1x KMC geprobeerd maar dat beviel me niet (te luidrichtig). Maar als je ergens een originele Shimano ketting kan halen voor 15 euro i.p.v. de 30-40 euro die je hier betaalt dan hoef ik daar niet lang over na te denken.

In die Aliexpress comments geven sommigen aan dat het om originele kettingen gaat, maar ik ga liever af op ervaringen van mensen hier. Dus vandaar.

• ElGreco
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:46:
[...]

Betreft Giant PR-2 Disc wielen, kwamen standaard bij de fiets geleverd. Online kan ik er weinig op vinden, maar volgens mij gaat het om het volgende:
Oh sorry, je had al een link gestuurd. Excuus. Ik gok dat de lagers niet zo goed meer zijn en die de speling veroorzaken.

Bij cup en conus (Shimano wielen bijvoorbeeld) betekent doorrijden dat je ook je cup beschadigd en dat is niet goed. Bij industrielagers maakt dat niet veel uit.

Er zitten industrie lagers in, stuk is stuk, eruit tikken en nieuwe erin. Max 20 minuten werk (en zonder verdere schoonmaak nog veel sneller).

Stel de vraag eens anders bij je fietsenmaker: heb je tijd om de lagers van een achterwiel te vervangen? Dan heb je kans dat je tussendoor mag komen.

www.vanspeykwheels.nl

• Mistraller
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:46:
[...]

Giant levert al jaren op tal van fietsen de PR2. Marktplaats staat er vol mee, dus als je wilt ben je zo weer op pad, en kan je je eigen wielen later nog een keertje laten servicen.
Ik zie genoeg over de PR2 op internet trouwens, maar volgens mij zijn ze vrij standaard. Mijn vrouw heeft ze ook op haar liv. Wel relatief veel speling op de body vond ik, maar dat was normaal aldus de LBS....

---------------

• Hoiz
ElGreco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:50:
[...]

Oh sorry, je had al een link gestuurd. Excuus. Ik gok dat de lagers niet zo goed meer zijn en die de speling veroorzaken.

Bij cup en conus (Shimano wielen bijvoorbeeld) betekent doorrijden dat je ook je cup beschadigd en dat is niet goed. Bij industrielagers maakt dat niet veel uit.

Er zitten industrie lagers in, stuk is stuk, eruit tikken en nieuwe erin. Max 20 minuten werk (en zonder verdere schoonmaak nog veel sneller).

Stel de vraag eens anders bij je fietsenmaker: heb je tijd om de lagers van een achterwiel te vervangen? Dan heb je kans dat je tussendoor mag komen.
Dank voor de heldere uitleg! Gezien het industrielagers (blijken te) zijn kan ik in ieder geval nog wel even doorrijden. Ik vind het wel raar dat er nu al sprake is van slijtage, ik heb pas 1.500km met deze wielen gereden. Ergens voelt het als een goed excuus om betere wielen te shoppen :+

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Pelle schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:49:
[...]

Nee, dus daarom vraag ik om ervaringen :P
Ik heb altijd originele Shimano-kettingen gehad. 1x KMC geprobeerd maar dat beviel me niet (te luidrichtig). Maar als je ergens een originele Shimano ketting kan halen voor 15 euro i.p.v. de 30-40 euro die je hier betaalt dan hoef ik daar niet lang over na te denken.

In die Aliexpress comments geven sommigen aan dat het om originele kettingen gaat, maar ik ga liever af op ervaringen van mensen hier. Dus vandaar.
Op aliexpress zijn genoeg originele shimano onderdelen te vinden hoor. Was voor de tekorten ook met nog een beste korting. Heb zelf ook een paar kettingen gehaald toen 't hier echt bar en boos was en daar nog niet. Gewoon een listing met veel verkoop, duidelijk dat 't origineel is nemen.
Deze bijv.

€ 21,25 17%OFF | Shimano Cn HG601 HG701 HG901 11S Speed Ketting Zonder Originele Doos Product Niet Met Quick Link
https://a.aliexpress.com/_voHeZW

• Raznov
mormegilmaster schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:35:
[...]

Op aliexpress zijn genoeg originele shimano onderdelen te vinden hoor. Was voor de tekorten ook met nog een beste korting. Heb zelf ook een paar kettingen gehaald toen 't hier echt bar en boos was en daar nog niet. Gewoon een listing met veel verkoop, duidelijk dat 't origineel is nemen.
Deze bijv.

€ 21,25 17%OFF | Shimano Cn HG601 HG701 HG901 11S Speed Ketting Zonder Originele Doos Product Niet Met Quick Link
https://a.aliexpress.com/_voHeZW
Kan best origineel zijn ja, maar moet je dan voor die 4 euro winst (incl verzending op de HG601) de gok nemen tegenover een NL webshop? De Aliexpress hg601 bijvoorbeeld zal er wel even over doen voor hij hier is en extra kosten is ook altijd nog een kans op. Nee koop je ketting lekker in NL :9

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Raznov schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:46:
[...]

Kan best origineel zijn ja, maar moet je dan voor die 4 euro winst (incl verzending op de HG601) de gok nemen tegenover een NL webshop? De Aliexpress hg601 bijvoorbeeld zal er wel even over doen voor hij hier is en extra kosten is ook altijd nog een kans op. Nee koop je ketting lekker in NL :9
In dat geval uiteraard niet, ik reageerde ook meer om even te zeggen dat het best vaak prima spul is. Voor een paar euro zou ik t ook altijd hier halen. Destijds was die ultegra ketting daar 18 euro ofzo en in t halve land uitverkocht danwel keurig 35-40 euro, ook nog voor de nieuwe importregels overigens.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Grin schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:44:
[...]

Dus jij doet eerst ontvetter, dan laten drogen, dan deze spray erover en dan de klusje met de olie schakeltje voor schakeltje in de breedte?

Die tussenstap doe ik niet, maar die helpt wel?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:49:
[...]

En als je dan echt nog een paar euro wil sparen, koop je bij de Decathlon. Dat zijn rebranded KMC kettingen.
Kijk, dat is interessante informatie. Heb je wat achtergrond bij die claim? Weet je toevallig ook welke KMC ketting het is (X11 zou m'n gok zijn dan).

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Smultie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:22:
[...]

Kijk, dat is interessante informatie. Heb je wat achtergrond bij die claim? Weet je toevallig ook welke KMC ketting het is (X11 zou m'n gok zijn dan).
Mijn claim is in ieder geval van toepassing op 10 speed. Dus de X10. Dat passeerde hier enkele jaren geleden al (toen 10 speed nog de standaard was)

Maar google levert me al snel deze op:
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=95372

Als ik me niet vergis staan de kmc stamp er zelfs gewoon in op mijn ketting. Thuis eens kijken of ik me dat correct herinner.

[ Voor 10% gewijzigd door Joindry op 22-09-2021 15:40 ]

• NewbieNeo
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8404869?mc=8404869

Zoom maar eens in op het plaatje van de ketting.
Dan zie je gewoon KMC en X11 erop staan.
Goede tip dus van @Joindry ! d:)b

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Joindry schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:38:
[...]

Mijn claim is in ieder geval van toepassing op 10 speed. Dus de X10. Dat passeerde hier enkele jaren geleden al (toen 10 speed nog de standaard was)

Als ik me niet vergis staan de kmc stamp er zelfs gewoon in op mijn ketting. Thuis eens kijken of ik me dat correct herinner.
Klopt, had deze ketting op mijn vorige racefiets.

• Smultie
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:38:
[...]

Thanks. De X11 is sowieso al de ketting die ik standaard koop.
Kan nu dus nog goedkoper (of een extra leverancier om te kijken of er voorraad aanwezig is!)

• mhr-zip
  • Nu online
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:30:
Ergens voelt het als een goed excuus om betere wielen te shoppen :+
Heb je daar een excuus voor nodig dan?

Ik weet nog wel een goed adresje O-)

• rolandos582
Fisico schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:57:
[...]

Dus jij doet eerst ontvetter, dan laten drogen, dan deze spray erover en dan de klusje met de olie schakeltje voor schakeltje in de breedte?

Die tussenstap doe ik niet, maar die helpt wel?
Jaa eerst alles goed schoonmaken als het vies is. Met water en ontvetter, goed droogmaken. Cassette met een fohn. Daarna bike protect over de ketting + cassette. Bladen etc. kan ook prima. Goed laten drogen, het liefst 24h. En daarna de olie of wax eroverheen, ook laten drogen tijdje en dan is het dikke prima. Blijft heerlijk schoon, geen bijgeluiden etc.

• mhr-zip
  • Nu online
En toen ben ik gestopt met lezen.

• wisselwerking
  • Laatst online: 20:05
mhr-zip schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:48:
[...]

Ik was al gestopt bij "Jaa eerst alles goed schoonmaken als het vies is". Met name de toevoeging "goed" werkt niet voor mij. Schoonmaken lukt af en toe nog wel, maar zo grondig. Nope, geen tijd voor.

• Fisico

Fisico

by Fabian

[...]

Mijn optie is fiets in de zon zetten in de tuin en laten drogen. Dat gaat in de zomer ook best rap.
wisselwerking schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:55:
[...]

Ik was al gestopt bij "Jaa eerst alles goed schoonmaken als het vies is". Met name de toevoeging "goed" werkt niet voor mij. Schoonmaken lukt af en toe nog wel, maar zo grondig. Nope, geen tijd voor.
Het voordeel van dry lube is dat de ketting nooit echt smerig wordt. Bij wet lube wordt het al snel een zwarte bende. Bij dry lube is alles dus best snel echt schoon te maken. Ik zit op bijna 4000 km met de ketting en heb nog geen noemenswaardige slijtage dus het werkt wel die @Grin methode.

• rolandos582
[...]

Ik dacht ook, wat zegt hij nou.... Maar het werkt wel, even 2min die fohn erop met de hoogste stand en die cassette is overal droog. Je krijgt dat water er anders niet goed uit...
Fisico schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:13:
Het voordeel van dry lube is dat de ketting nooit echt smerig wordt. Bij wet lube wordt het al snel een zwarte bende. Bij dry lube is alles dus best snel echt schoon te maken. Ik zit op bijna 4000 km met de ketting en heb nog geen noemenswaardige slijtage dus het werkt wel die @Grin methode.
Tuurlijk werkt het! Ik gebruik nu nog Squirt, omdat ik daar nog 1.5 fles van heb. Wil opzicht ook wel Molten Speed Wax proberen... Grin gebruikt C3 Dry Weather Lube dacht ik, die wil ik ook nog wel eens proberen.

Ik haal nu wel altijd de ketting eraf om hem schoon te maken, even met die mucoff borstel eroverheen en een beetje ontvetter. Goed droog wrijven of fohnen. Dan de mucoff erop, en dan waxen per schakel. Ideaal. Doe ik nu met 2 kettingen zodat ik makkelijk kan wisselen. Die wippermann quick links zijn top!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:52
rolandos582 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:26:
[...]
Ik dacht ook, wat zegt hij nou.... Maar het werkt wel, even 2min die fohn erop met de hoogste stand en die cassette is overal droog. Je krijgt dat water er anders niet goed uit...
Ooit al gehoord van een compressor? :P

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Föhn lijkt me handiger als je ketting voor je ligt..

• rolandos582
RigolleM schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:04:
[...]

Ooit al gehoord van een compressor? :P
Ja das ook mooi, maar die zijn duur en zal niet iedereen thuis hebben liggen. Een fohn hebben de meeste mensen al wel en is bijzonder effectief.

• Hoiz
mhr-zip schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:02:
[...]

Heb je daar een excuus voor nodig dan?

Ik weet nog wel een goed adresje O-)
Daar dacht ik ook al aan :+

Zit er zo een groot merkbaar verschil tussen stock en een set middensegment 'goede' wielen, of is dat meer psychologisch/esthetisch dan dat je daar echt iets van merkt? Online lees je wel van grote verschillen en goede upgrades, maar ik kan mij daar weinig bij voorstellen. Het gewichtsverschil lijkt mij verwaarloosbaar in de polder en aerodynamica minder relevant op mijn snelheid van 30km/h..

• ElGreco
rolandos582 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:54:
[...]

Ja das ook mooi, maar die zijn duur en zal niet iedereen thuis hebben liggen. Een fohn hebben de meeste mensen al wel en is bijzonder effectief.
Wat is duur? Die van mij kostte 100,- excl wat accessoires. En een föhn hebben wij niet. En met een föhn kan ik geen banden laten ploppen, pompen etc.

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 22-09-2021 20:05 ]

www.vanspeykwheels.nl

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:52
ElGreco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:04:
[...]

Wat is duur? Die van mij kostte 100,- excl wat accessoires. En een föhn hebben wij niet. En met een föhn kan ik geen banden laten ploppen, pompen etc.
Ik zal ook niet veel meer uitgegeven hebben en hij staat hier al meer dan 10 jaar... Een no-brainer voor een beetje tubeless fietser.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
Hoiz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:58:
[...]

Daar dacht ik ook al aan :+

Zit er zo een groot merkbaar verschil tussen stock en een set middensegment 'goede' wielen, of is dat meer psychologisch/esthetisch dan dat je daar echt iets van merkt? Online lees je wel van grote verschillen en goede upgrades, maar ik kan mij daar weinig bij voorstellen. Het gewichtsverschil lijkt mij verwaarloosbaar in de polder en aerodynamica minder relevant op mijn snelheid van 30km/h..
Persoonlijk vind ik het verschil enorm, de wielen bepalen voor een heel groot deel hoe de fiets aanvoelt. Budgetframe met een paar fatsoenlijke wielen en je hebt een topfiets, high-end frame met een paar slappe goedkope wielen en je hebt gewoon een budget ervaring.

• Fisico

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:26:
Tuurlijk werkt het! Ik gebruik nu nog Squirt, omdat ik daar nog 1.5 fles van heb. Wil opzicht ook wel Molten Speed Wax proberen... Grin gebruikt C3 Dry Weather Lube dacht ik, die wil ik ook nog wel eens proberen.
klopt die gebruik ik ook. Je hele huis ruikt daarna wel naar bubblegum :+

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
Goedemiddag even een vraag:
Vorig jaar wilde ik met mijn fiets voor het eerst de Franse bergen in gaan (had vooraf in Nederland veel getraind dus was niet onfit). Maar bij een oefenrit met steilste stuk op 7% zat ik al op mijn lichtste verzet en kwam ik nauwelijks de berg op. Gedesillusioneerd heb ik de bergen dan maar gelaten voor wat het was.
Nu ga ik er dit jaar weer heen en wil ik dit voorkomen. Heb me al wat ingelezen over cassettes etc maar ik vroeg me af of ik er nog winst mee kan behalen.
Ik heb een Shimano sora 3x9 waarbij mijn kleinste tandwiel voor 30 is en de grootste achter 25.
Kortom: kan ik iets vervangen waardoor ik dit jaar wel de bergen mee op kan? Zo ja is dit zelf te doen of kan ik dit beter bij een fietsenmaker laten doen?
Nog even feedback hierop na mijn vakantie:
Ik ben afgelopen 3 weken in de bergen geweest waarvan 5 pogingen om de bergen op te gaan. Ik heb daarvoor op mijn triple een nieuwe cassette achter laten zetten met grootste wiel 28. Bij de berg waar ik vorig jaar bijna gesneuveld was vloog ik er nu direct op. Mede door een betere conditie maar ook door mijn lichtere verzet. Dit gaf een enorme ego boost en toen werd ik wat overmoedig. Iets te enthousiast probeerde ik de Col de la Forclaz (https://climbfinder.com/n...orclaz-de-montmin-vesonne). Na 2km, hartslag 195 en twee keer afstappen heb ik terug moeten omdraaien. Paar dagen daarna heb ik de semnoz (https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/semnoz-annecy) gedaan. Deze ging geweldig en voelde heerlijk om te doen. Om 7 uur vertrokken met jasje aan tussen werk en schoolverkeer om eerst naar de voet van de berg fietsen en dan aan het klimwerk te beginnen. Komoot vond het trouwens wel een leuk geintje om een stuk van de start af te snijden door me over een soort van tussenstraatje met helling van 16% te sturen :(
Maar ik vind fietsen op de bergen zo anders dan het platte Brabant en ook zoveel meer verslavend! :o Dat gevoel van sterven terwijl je naar boven kruipt, af en toe in het dal kan gluren hoe hoog je al bent. Het constante mentale spel van ik haal het niet/ik ga het halen en na elke bocht vloeken dat de helling steiler lijkt dan de vorige. Boven de bomen komen en begroet worden door de koeienbellen. Op de top jasje terug aantrekken, handen naar onderen op het stuur en met lichaam in de bochten hangen tijdens de afdaling. En dan als je veilig thuis bent toch stiekem een zwaardere route bekijken terwijl je nog bijkomt van de vorige. Helaas had ik niet meer tijd om te fietsen maar ik begin nu wel serieus een fietsvakantie met vrienden in de bergen te overwegen voor volgend jaar. :D

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 10:05
Snel na het werk nog 42km relax ritje gemaakt. Heerlijk weertje, al begint het nu wel sneller donker te worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WetmTfxG_WuzGNnsyXtJEECbdrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqzP26jMZdhkrMDNWpW7dXB8.jpg?f=fotoalbum_large

• StecaGrid
  • Laatst online: 20:12
Clubbers schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:59:
[...]

Ik ben afgelopen 3 weken in de bergen geweest waarvan 5 pogingen om de bergen op te gaan. Ik heb daarvoor op mijn triple een nieuwe cassette achter laten zetten met grootste wiel 28. Bij de berg waar ik vorig jaar bijna gesneuveld was vloog ik er nu direct op. Mede door een betere conditie maar ook door mijn lichtere verzet. Dit gaf een enorme ego boost en toen werd ik wat overmoedig. Iets te enthousiast probeerde ik de Col de la Forclaz (https://climbfinder.com/n...orclaz-de-montmin-vesonne). Na 2km, hartslag 195 en twee keer afstappen heb ik terug moeten omdraaien. Paar dagen daarna heb ik de semnoz (https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/semnoz-annecy) gedaan. Deze ging geweldig en voelde heerlijk om te doen. Om 7 uur vertrokken met jasje aan tussen werk en schoolverkeer om eerst naar de voet van de berg fietsen en dan aan het klimwerk te beginnen. Komoot vond het trouwens wel een leuk geintje om een stuk van de start af te snijden door me over een soort van tussenstraatje met helling van 16% te sturen :(
Maar ik vind fietsen op de bergen zo anders dan het platte Brabant en ook zoveel meer verslavend! :o Dat gevoel van sterven terwijl je naar boven kruipt, af en toe in het dal kan gluren hoe hoog je al bent. Het constante mentale spel van ik haal het niet/ik ga het halen en na elke bocht vloeken dat de helling steiler lijkt dan de vorige. Boven de bomen komen en begroet worden door de koeienbellen. Op de top jasje terug aantrekken, handen naar onderen op het stuur en met lichaam in de bochten hangen tijdens de afdaling. En dan als je veilig thuis bent toch stiekem een zwaardere route bekijken terwijl je nog bijkomt van de vorige. Helaas had ik niet meer tijd om te fietsen maar ik begin nu wel serieus een fietsvakantie met vrienden in de bergen te overwegen voor volgend jaar. :D
Col de la forclaz is idd een stuk pittiger dan de semnoz. Ik heb een aantal jaar terug aan de voet van de forclaz op de camping gestaan. Maar wat je zegt, hartslag boven de 200 en ploeteren om je pedalen rond te krijgen. Vervolgens aan de schaduwzijde afdalen, natuurlijk zonder daarop gekleed te zijn 8)7

• Clubbers
StecaGrid schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:12:
[...]

Col de la forclaz is idd een stuk pittiger dan de semnoz. Ik heb een aantal jaar terug aan de voet van de forclaz op de camping gestaan. Maar wat je zegt, hartslag boven de 200 en ploeteren om je pedalen rond te krijgen. Vervolgens aan de schaduwzijde afdalen, natuurlijk zonder daarop gekleed te zijn 8)7
Ja vooral daarop is het mentale spel zwaar ik dacht na de eerste keer afstappen dat ik rustiger aan moest doen en even moet doorbijten. Maar eigenlijk zoals bij elke berg is het al kansloos geworden na 1x afstappen :P

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Stancke schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:49:
Snel na het werk nog 42km relax ritje gemaakt. Heerlijk weertje, al begint het nu wel sneller donker te worden

[Afbeelding]
Je hebt gezocht op het woord: lampje.

lamp (de; v(m); meervoud: lampen)
1
voorwerp, hulpmiddel voor verlichting

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:58

Phydomir

Dennis

Stancke schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:49:

[Afbeelding]
Merkte dat gisteren ook wel ja. Reed ook even een stuk in de schaduw en dan merk je ook direct dat het vrij snel afkoelt terwijl het in de zon echt heerlijk rijden was.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01 10:22
Mucoff Bike Protect laat iets van een laagje achter (Teflon of Siliconen) en is totaal niet milieuvriendelijk. Volgens mij is het ook niet afbreekbaar in het milieu. Om eerlijk te zijn vind ik dat best belangrijk. Ik heb geen invloed op wat de fietsenmaker doet, maar wel op wat ik zelf doe.

• 418O2
  • Nu online
Jochem schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:57:
Mucoff Bike Protect laat iets van een laagje achter (Teflon of Siliconen) en is totaal niet milieuvriendelijk. Volgens mij is het ook niet afbreekbaar in het milieu. Om eerlijk te zijn vind ik dat best belangrijk. Ik heb geen invloed op wat de fietsenmaker doet, maar wel op wat ik zelf doe.
https://www.airolube.nl/en_GB/shop

al bekend met dit concept?

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:08
Tevreden gebruiker hier!

Komoot

• 418O2
  • Nu online
Moet het ook maar eens proberen. Ze hebben ook grote verpakkingen, dat scheelt nogal. En zelfs sealant

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:08
418O2 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:19:
[...]

Moet het ook maar eens proberen. Ze hebben ook grote verpakkingen, dat scheelt nogal. En zelfs sealant
Ja, ik heb nu de:

- Universal cleaner
- Speedwax protect spray
- Super degreaser
- Carbon montagepasta
- Universele montagepasta

Van die bovenste drie heb ik de 1L variant gekocht, plus van de universal cleaner en de speedwax inmiddels ook al een 5L jerrycan (pro tip: bij accessoires kan je zo'n kraantje meebestellen voor makkelijker overschenken van de vloeistof van de jerrycan naar de 1L spuitfles)

Komoot

• BreadFan
  • Niet online
Clubbers schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:59:
[...]

Forclaz is pittig inderdaad. Maar de eerste paar km zijn ook wel het zwaarst (stukken aan 15%), misschien als je iets verder door was gereden was het wel gelukt.

Een klim die daar ook goed te doen is de Col de Tamie. Die is niet al te steil. Of de Col de l'Epine

• Clubbers
BreadFan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:55:
[...]

Forclaz is pittig inderdaad. Maar de eerste paar km zijn ook wel het zwaarst (stukken aan 15%), misschien als je iets verder door was gereden was het wel gelukt.

Een klim die daar ook goed te doen is de Col de Tamie. Die is niet al te steil. Of de Col de l'Epine
Dat was ook mijn gedachte, even doorzetten en dan pak je hem wel, maar het was dus niet voldoende. Ik moet ook nog steeds goed leren beklimmen hoor, en feit dat ik alleen was maakte het ook moeilijker. Daarmee mijn idee om het volgende keer met vrienden te doen. Ben wel enorm gebrand om de forclaz nogmaals te proberen (we komen daar vaak in de regio). Ik zal de andere bergen die je noemde op mijn lijstje zetten, dankjewel!

• Mistraller
[...]

Naast mijn oprit een kraan met daaraan een krulslang, en pal daarnaast de compressor. Eerst afspuiten en dan meteen droogblazen. Ideaal!

De compressor wordt heel veel gebruikt hier, zou hem niet willen missen. Ik heb toen meteen een 50L 10bar gepakt, dan heb ik in de avond ook nog genoeg perslucht zonder dat de motor aanslaat. (kids die slapen en zo)
Fisico schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:26:
[...]

klopt die gebruik ik ook. Je hele huis ruikt daarna wel naar bubblegum :+
Dat had ik met MucOff sealant ook inderdaad. Zodra ik bubblegum ruik, weet ik dat ik lek heb gereden :P

---------------

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Jochem schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:57:
Je spuit het op de ketting en enkele andere onderdelen. Doek erom/onder zodat het ook echt alleen op de plekken komt waar het moet, een klein beetje volstaat. Ik doe ongeveer één seizoen met één spuitbus, je loopt niet lukraak in de lucht te spuiten met dit spul... Het zijn maar kleine hoeveelheden, daarbij is het geen uranium/novitsjok...
Bij schoonmaakmiddelen let ik hier wel op, dan moet het biologisch afbreekbaar zijn maar bij dit soort dingen vind ik het niet het allerergste. Je bewustwording valt te prijzen! (y)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ach het meeste van die middelen is toch martketing praat.

Bijvoorbeeld zo'n Bionet van CyclOn, bij Mantel staat het volgende in de beschrijving:
Biologisch afbreekbaar, je gazon gaat dus niet stuk.
Mijn grasveld denkt daar toch echt anders over..

• Galois
  • Laatst online: 17:22

Galois

1811 - 1832

Wat is er aan de hand met de Shimano L03A remblokken? Ze zijn al maanden overal uitverkocht. Je zou toch verwachten dat ze op een gegeven moment weer op voorraad zouden zijn... De J03A (MTB variant) is wel overal verkrijgbaar... het productieproces zal toch gelijk zijn?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Smultie
  • Niet online
Galois schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:30:
Wat is er aan de hand met de Shimano L03A remblokken? Ze zijn al maanden overal uitverkocht. Je zou toch verwachten dat ze op een gegeven moment weer op voorraad zouden zijn... De J03A (MTB variant) is wel overal verkrijgbaar... het productieproces zal toch gelijk zijn?
Ik heb, uit armoede, ook de K03ti aangeschaft. Overigens wel aanzienlijk goedkoper dan de L-variant.

• DDX
Gewoon lekker de K03 blokken (ik heb de K03S) kopen, stuk voordeliger.
Die koelvinnen zijn leuk maar niet echt nodig. (zeker niet in Nederland)

• rolandos582
Heb ook een lading K03S gekocht, heb nog wel een flink aantal L03A liggen maar behalve die lelijke koelvinnen is er geen verschil.

• DDX
Als we het toch over remblokken hebben, iemand idee of er ook zo'n budget oplossing is voor sram axs remmen ?
Voor deze blokken ;
https://www.bike-componen...S-Level-DB-Elixir-p76505/

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:19
DDX schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:49:
Gewoon lekker de K03 blokken (ik heb de K03S) kopen, stuk voordeliger.
Die koelvinnen zijn leuk maar niet echt nodig. (zeker niet in Nederland)
Ik weet niet of iedereen binnen die marge valt.
Bedenk dat er rijders zijn die de helft meer wegen dan jij, die moeten bij gelijke snelheid 50% meer energie dissiperen. In een afdaling zijn de verschillen nog groter omdat ze hogere snelheden neigen te halen.

• NewbieNeo
DDX schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:58:
Als we het toch over remblokken hebben, iemand idee of er ook zo'n budget oplossing is voor sram axs remmen ?
Voor deze blokken ;
https://www.bike-componen...S-Level-DB-Elixir-p76505/
Zoiets?

Heb je voor 2 euries al een setje remblokken. O-)

Verwijderd

SirLenncelot schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:28:
ach het meeste van die middelen is toch martketing praat.

Bijvoorbeeld zo'n Bionet van CyclOn, bij Mantel staat het volgende in de beschrijving:

[...]

Mijn grasveld denkt daar toch echt anders over..
Biologisch afbreekbaar zegt helaas niets over natuurvriendelijkheid.

• magic_nl
  • Laatst online: 15:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

MaSw85 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Ja, ik heb nu de:

- Universal cleaner
- Speedwax protect spray
- Super degreaser
- Carbon montagepasta
- Universele montagepasta

Van die bovenste drie heb ik de 1L variant gekocht, plus van de universal cleaner en de speedwax inmiddels ook al een 5L jerrycan (pro tip: bij accessoires kan je zo'n kraantje meebestellen voor makkelijker overschenken van de vloeistof van de jerrycan naar de 1L spuitfles)
Hier ook een enthousiaste gebruiker van Airolube producten.
Ik heb ook ongeveer alles op jouw lijstje en daarnaast nog de Chainwax en superwash.
Die laatste vooral met het idee dat de universal cleaner er nogal hard doorgaat anders.
Maar deze tip is briljant. Scheelt geld en beter voor het milieu door hergebruik van verpakkingen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Pagina: 1 ... 352 ... 702 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).