Goedemiddag even een vraag:
Vorig jaar wilde ik met mijn fiets voor het eerst de Franse bergen in gaan (had vooraf in Nederland veel getraind dus was niet onfit). Maar bij een oefenrit met steilste stuk op 7% zat ik al op mijn lichtste verzet en kwam ik nauwelijks de berg op. Gedesillusioneerd heb ik de bergen dan maar gelaten voor wat het was.
Nu ga ik er dit jaar weer heen en wil ik dit voorkomen. Heb me al wat ingelezen over cassettes etc maar ik vroeg me af of ik er nog winst mee kan behalen.
Ik heb een Shimano sora 3x9 waarbij mijn kleinste tandwiel voor 30 is en de grootste achter 25.
Kortom: kan ik iets vervangen waardoor ik dit jaar wel de bergen mee op kan? Zo ja is dit zelf te doen of kan ik dit beter bij een fietsenmaker laten doen?
Nog even feedback hierop na mijn vakantie:
Ik ben afgelopen 3 weken in de bergen geweest waarvan 5 pogingen om de bergen op te gaan. Ik heb daarvoor op mijn triple een nieuwe cassette achter laten zetten met grootste wiel 28. Bij de berg waar ik vorig jaar bijna gesneuveld was vloog ik er nu direct op. Mede door een betere conditie maar ook door mijn lichtere verzet. Dit gaf een enorme ego boost en toen werd ik wat overmoedig. Iets te enthousiast probeerde ik de Col de la Forclaz (
https://climbfinder.com/n...orclaz-de-montmin-vesonne). Na 2km, hartslag 195 en twee keer afstappen heb ik terug moeten omdraaien. Paar dagen daarna heb ik de semnoz (
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/semnoz-annecy) gedaan. Deze ging geweldig en voelde heerlijk om te doen. Om 7 uur vertrokken met jasje aan tussen werk en schoolverkeer om eerst naar de voet van de berg fietsen en dan aan het klimwerk te beginnen. Komoot vond het trouwens wel een leuk geintje om een stuk van de start af te snijden door me over een soort van tussenstraatje met helling van 16% te sturen
Maar ik vind fietsen op de bergen zo anders dan het platte Brabant en ook zoveel meer verslavend!

Dat gevoel van sterven terwijl je naar boven kruipt, af en toe in het dal kan gluren hoe hoog je al bent. Het constante mentale spel van ik haal het niet/ik ga het halen en na elke bocht vloeken dat de helling steiler lijkt dan de vorige. Boven de bomen komen en begroet worden door de koeienbellen. Op de top jasje terug aantrekken, handen naar onderen op het stuur en met lichaam in de bochten hangen tijdens de afdaling. En dan als je veilig thuis bent toch stiekem een zwaardere route bekijken terwijl je nog bijkomt van de vorige. Helaas had ik niet meer tijd om te fietsen maar ik begin nu wel serieus een fietsvakantie met vrienden in de bergen te overwegen voor volgend jaar.