Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 736 737 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:54
Onlangs de grand colombier op gefietst. Heerlijke klim, super leuk om al die tournamen op het wegdek te zien.

Qua vocht had ik in het dorp voor de klim mijn twee bidons van 750ml weer gevuld. Op de top lekker genoten van cola en een pain du chocolade en water gekocht om de bidons weer te vullen.

Ik weet niet meer precies wat de 'voorzieningen' (op de grand colombier kon ik wel eten en drinken kopen maar niet naar het toilet) zijn op de Ventoux, maar als ik het mij goed herinner heb ik daar in het verleden ook drinken op de top gekocht. Daarmee moet je er mijn inziens qua vocht wel kunnen komen

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Predator schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:13:
Op langere ritten neem ik altijd een rugzak met 2l bladder mee. Je kan gewoon niet zo heel veel drinken meenemen in bidons. Of het wordt wat onhandig (zoals extra bidon in je jersey).
Ik kan in mijn twee bidons ook bijna 2L meenemen hoor. Zefal Magnum mee, perfect.

Beetje afhankelijk van hoe laat je vertrekt maar voor mij werkt 2x een volle (950ml) bidon mee vanuit huis en dan na 2u ergens een watertap gebruiken om weer 1L bij te tappen perfect op lange ritten (4u).
Die eerste bidon gaat dan leeg in de eerste twee uur. Ik zat vandaag en gisteren tussen 8 en half 9 op de fiets, dan is het nu nog te doen met 0,5L per uur. Voor de laatste twee uur heb je dan 1L per uur. Mocht het in de ochtend direct al heel warm zijn dan plan ik m'n route zo dat ik na een uur al ergens kan bij tappen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

Phydomir schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Ik kan in mijn twee bidons ook bijna 2L meenemen hoor. Zefal Magnum mee, perfect.

Beetje afhankelijk van hoe laat je vertrekt maar voor mij werkt 2x een volle (950ml) bidon mee vanuit huis en dan na 2u ergens een watertap gebruiken om weer 1L bij te tappen perfect op lange ritten (4u).
Die eerste bidon gaat dan leeg in de eerste twee uur. Ik zat vandaag en gisteren tussen 8 en half 9 op de fiets, dan is het nu nog te doen met 0,5L per uur. Voor de laatste twee uur heb je dan 1L per uur. Mocht het in de ochtend direct al heel warm zijn dan plan ik m'n route zo dat ik na een uur al ergens kan bij tappen.
Ik reken eigen liever niet op ergens gaan water bijvullen of een openbaar tappunt. Dus ik neem gewoon mijn water mee. Op gravelritten kom je ook niet overal veel tegen. Ik vind zo’n bladder echt echt heel handig. Ik steek er op warme ritten nog een klein koelelementje tegen en dan heb ik lang fris water. Ik neem ook nog bidons mee, meestal 1l + 0.75l. Die gebruik ik pas als mijn 2l bladder leeg is. Ik drink op een warmere dag wel snel 0.75l/u, en ik drink voor ik dorst krijg, dan is het meestal al te laat bij warm weer :)

Ik vind het gewoon veel handiger drinken dan die drinkbus te moeten nemen en weer weg steken.

Op kortere ritten neem ik meestal enkel bidons, maar dan mis ik dat gemak wel :/

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 09-08-2026 22:34 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Frenz64 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:48:
Phoe, heftig @Ramon 73 sterkte met je herstel.
Dankjewel

Ik stond even met buren te kletsen. Jeeehh, drie maanden nekkraag is wel lang. Ach, tsja, een zwangere vrouw loopt drie keer zo lang met een situatie die het dagelijks leven lastiger maakt.

Dan valt het wel weer mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 09-08-2026 22:41 ]

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09

nrg

@Ramon 73 heftig ongeluk zeg… maar je relativeert mooi in je laatste bericht.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30
kwet schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:09:
Onlangs de grand colombier op gefietst. Heerlijke klim, super leuk om al die tournamen op het wegdek te zien.

Qua vocht had ik in het dorp voor de klim mijn twee bidons van 750ml weer gevuld. Op de top lekker genoten van cola en een pain du chocolade en water gekocht om de bidons weer te vullen.

Ik weet niet meer precies wat de 'voorzieningen' (op de grand colombier kon ik wel eten en drinken kopen maar niet naar het toilet) zijn op de Ventoux, maar als ik het mij goed herinner heb ik daar in het verleden ook drinken op de top gekocht. Daarmee moet je er mijn inziens qua vocht wel kunnen komen
Hé leuk, ik heb hem afgelopen 2 weken ook 2x opgefietst, eerste keer vanuit Culoz en 2e keer vanaf de andere kant.

Wat vocht betreft gaat op vakantie tijdens de lange ritten altijd mijn camelbak mee met een 2 liter waterzak, hier red ik het wel een tijdje mee.
Alleen tijdens echt steile afdalingen (>15%) kan het vervelend zijn dat die naar je nek schuift, maar dit kom je alleen op gravelafdalingen tegen en zelden op de weg.

• Ramon 73
  • Nu online
nrg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:27:
@Ramon 73 heftig ongeluk zeg… maar je relativeert mooi in je laatste bericht.
😊

Ik probeer het een beetje verteerbaar te maken voor mezelf. Drie maanden halskraag overleef ik wel, ook het niet kunnen sporten komt goed. Maar nu nog veel pijn die lastig te behandelen is.

Ook kun je niet even snel naar huisarts of apotheker. Douchen met hulp.

Veel instanties staan klaar, maar sommigen laten je zitten. Vervoer aangevraagd via zorgverzekeraar, die passen een rekensom toe waar een minimale score uit moet komen. Met slechts 3 maanden beperkingen kom je niet aan de minimale eis. Dus geen vervoer of taxi, vrienden, familie.

Ik denk over het huren van een scootmobiel, voor drie maanden ook geen prijs waar ik failliet op ga (€400). Dan heb ik tenminste vervoer voor de korte afstanden, winkel, ziekenhuis etc.

Sorry hiervoor, het moet er even uit. Slechte nacht gehad met veel onoplosbare pijn.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Sterkte @Ramon 73 ik leef met je mee.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Sterkte @Ramon 73 !! die pijn en afhankelijk zijn is verschrikkelijk kut, hopelijk keert het snel en gaat het weer de goede kant op.

Is voor iedereen anders natuurlijk, maar ik heb vorig jaar na een flinke smak met de MTB (sleutelbeen en gekneusde ribben) een paar dagen in bed gebivakkeerd (1x per dag met heel veel moeite eruit om te douchen en dan een stoeltje nodig hebben omdat je anders out gaat..) Woensdag gevallen, en op zaterdag dacht ik, als dit maandag niet beter gaat moeten ze nog maar een keer foto's maken (was verder niks te zien aan de borstkas op de 1e foto's). Maar gelukkig voelde ik die zondag dat er langzaam meer lukte en dat het de goede kant op ging.
Anyway, als je romp zo'n smak maakt kan dat dus echt heel kut zijn, maar er gaat een keerpunt komen! vergeet ook niet dat een operatie een hoop overhoop haalt en dat je dat herstel ook niet moet vergeten.

Strava

• Ramon 73
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:09:
Sterkte @Ramon 73 !! die pijn en afhankelijk zijn is verschrikkelijk kut, hopelijk keert het snel en gaat het weer de goede kant op.

Is voor iedereen anders natuurlijk, maar ik heb vorig jaar na een flinke smak met de MTB (sleutelbeen en gekneusde ribben) een paar dagen in bed gebivakkeerd (1x per dag met heel veel moeite eruit om te douchen en dan een stoeltje nodig hebben omdat je anders out gaat..) Woensdag gevallen, en op zaterdag dacht ik, als dit maandag niet beter gaat moeten ze nog maar een keer foto's maken (was verder niks te zien aan de borstkas op de 1e foto's). Maar gelukkig voelde ik die zondag dat er langzaam meer lukte en dat het de goede kant op ging.
Anyway, als je romp zo'n smak maakt kan dat dus echt heel kut zijn, maar er gaat een keerpunt komen! vergeet ook niet dat een operatie een hoop overhoop haalt en dat je dat herstel ook niet moet vergeten.
Zeker is zo'n operatie geen kleingheidje....en de medische stand kan niks eraan doen. Vannacht zoveel pijn gehad dat ik de SEH heb gebeld, bang dat er iets mis was. Een van de neurochirurgen gesproken, toevallig degene die de intake had gedaan. Tsja, zwellingen die zenuwen beknellen, pijnlijk maar niks aan te doen. Pijstillers helpen er niet aan, NSAIDs een klein beetje dus dan die maar. In elk geval om 3.30 de geruststelling gehad dat de toestand niet verslechterd. Ik was naar mijn moeder gewandeld (2km enkel) en dat was in deze hitte extra drukkend waardoor zwellingen verder opzetten. In het zkh minder last van omdat het daar continue 22 graden is. Over 1-2 weken zou de pijn weg moete zijn en dan is het alleen nog ongemak vanwege de kraag.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Predator schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Op langere ritten neem ik altijd een rugzak met 2l bladder mee. Je kan gewoon niet zo heel veel drinken meenemen in bidons. Of het wordt wat onhandig (zoals extra bidon in je jersey).

Een bladder motiveert ook meer om regelmatig te drinken en je drinktuit wordt niet vuil (vooral op gravel dan). :)
Hier Zefal twee Magnum met Mud-Cap en zo ook altijd een schone drinktuit. @Phydomir

Is een extra handeling als je wilt drinken en je moet dan eerst de bescherming eraf halen maar zo altijd een schone tuit. De tuit kan ook vervangen worden en eruit gehaald worden om die helemaal te reinigen na een aantal ritten.

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:35
Beterschap @Ramon 73 !
Klinkt als een erg nare blessure na een val waarvan je in eerste instantie niet zo'n ellende zou verwachten; ongeluk zit in een klein hoekje helaas.
succes met het herstel en hopelijk dat de pijn zo snel mogelijk weg trekt!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Ramon 73 heel veel sterkte man!! Wat een ellende.... Ben je op jezelf aangewezen of heb je nog een partner die je kan helpen?

Do { Ping } while ( LOL )

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:02
@Ramon 73 beterschap, klinkt wel echt heel heftig. Goed voor iedereen van ons om te realiseren hoe gevaarlijk het kan zijn.

Ben wel benieuwd ter lering voor mezelf: wat was de reden dat je de bocht mistte? Gekke bocht? Garmin / Wahoo had geen goede kaart? Of even niet opletten?

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
Op andere fora binnen tweakers redelijk actief maar hier vooral leecher geweest, dus even een kleine introductie. Al jaren heb ik een fiets (Giant Defy Aluxx) in de schuur staan, daarvoor had ik jaren een klassieke giant peloton 7200. Voorheen woonde ik in de binnenstad en de 10 stoplichten voordat ik vrij asfalt had weerhield mij ervan om op te stappen. De sportschool/crossfit zat om de hoek, daar ging ik met plezier 3x per week naartoe om fit te blijven.

Relatief recent verhuisd en in de polder nu veel mooie routes. Geen vergelijkbare sportschool om de hoek dus ik ga het fietsen weer oppakken. Recent de boel gesmeerd en weer in de pedalen gestapt.

Kleine limiterende factor bij mij is m'n Type 1 Diabetes, (3 jaar geleden tegen de lamp gelopen, vroeger toerde ik 80km tochten zonder problemen). Dat is toch even een extra laag om te managen tijdens (duur)sporten. Gaaf om te zien dat ik niet de enige ben. (Gratz @Raznov op je recente klim, mooi verhaal!)

Ritjes van 17km gaan nu zonder problemen, laatst 32km geprobeerd, dan komen er toch al een gelletje en suikerdrankjes bij kijken, maar tevreden met het resultaat. Appeltaart onderweg moet ik nog in levende lijve ondervinden, vroeger was ik daar altijd wel fan van..

Anyway, ik heb voor mezelf een paar doelen gesteld, in 2027 wil ik "ergens in het buitenland een klim" doen. Hoe en wat ga ik nog uitzoeken (tips altijd welkom). En daarnaast staat een achtste/sprint triathlon op de to-do list. The road to is te volgen via m'n Strava: https://www.strava.com/athletes/523439 . Als er iets interessants te delen is zal ik dat ook hier doen!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 14:11
rinslll schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:22:
[...]

@mhr-zip raadde mij destijds Orange seal endurance aan en die gebruik ik nog steeds.
Ok dit werkte echt veel beter dan ik had verwacht. Bij No Stans spoot de sealant er bij meerdere gaatjes uit, en als je dacht dat het dicht was ging het tijdens het fietsen alsnog open. Of soms niet, zeer onbetrouwbaar.

Nu 2 ritjes gemaakt met Orange Seal Endurance en alles is dicht gebleven _/-\o_

BlaBlaBla

• Predator
  • Registratie: Januari 2001

Predator

Suffers from split brain

Strider schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Ok dit werkte echt veel beter dan ik had verwacht. Bij No Stans spoot de sealant er bij meerdere gaatjes uit, en als je dacht dat het dicht was ging het tijdens het fietsen alsnog open. Of soms niet, zeer onbetrouwbaar.

Nu 2 ritjes gemaakt met Orange Seal Endurance en alles is dicht gebleven _/-\o_
Er zit veel verschil in de manier en de capaciteit om lekken te dichten tussen de sealants. Sommige hebben extra componenten die het lek "dichtstoppen".

Stan's heeft ook de Stan's race day. Die heeft grotere kristallen om beter te dichten, maar die krijg je niet door je ventiel geduwd. Die moet je in de band gieten. Het blijft ook minder lang goed.

Muc off is ook vrij dik trouwens, en heeft extra grote kristallen. Doorgaans: beter dichten = dikker en/of minder lang houdbaar in de band.

Ik heb ook de gewone stan's gebruikt vroeger, maar overgeschakeld :) (naar orange seal)

In de wegbanden de endurance en in de gravel de regular

[ Voor 14% gewijzigd door Predator op 10-08-2026 13:46 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
LigeTRy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:57:
...

Kleine limiterende factor bij mij is m'n Type 1 Diabetes, (3 jaar geleden tegen de lamp gelopen, vroeger toerde ik 80km tochten zonder problemen). Dat is toch even een extra laag om te managen tijdens (duur)sporten. Gaaf om te zien dat ik niet de enige ben. (Gratz @Raznov op je recente klim, mooi verhaal!)

Ritjes van 17km gaan nu zonder problemen, laatst 32km geprobeerd, dan komen er toch al een gelletje en suikerdrankjes bij kijken, maar tevreden met het resultaat. Appeltaart onderweg moet ik nog in levende lijve ondervinden, vroeger was ik daar altijd wel fan van..

Anyway, ik heb voor mezelf een paar doelen gesteld, in 2027 wil ik "ergens in het buitenland een klim" doen. Hoe en wat ga ik nog uitzoeken (tips altijd welkom). En daarnaast staat een achtste/sprint triathlon op de to-do list. The road to is te volgen via m'n Strava: https://www.strava.com/athletes/523439 . Als er iets interessants te delen is zal ik dat ook hier doen!
Dankje! Ik ben zelf niet anders gewend dan sporten met diabetes type 1, bijna 35 jaar lang nu al diabetes en ondanks dat de top sport (wedstrijdzwemmen) hem niet is geworden, kan bijna alles wel. Als diabeet merk ik dat ik ook eigenlijk altijd, ook voor de kortere ritten, suikers meeneem. 1 extra bidon met wat dextrose achtige drank (laatste tijd Bulk - Hydration drink) en dan 1 bidon met "gewoon" water. Het is veel op gevoel en nog meer vooruit plannen dan mensen zonder diabetes. Heb je zelf pas 3 jaar diabetes? Dan zijn de aanpassingen denk ik nog veel pittiger. Doe het vooral rustig aan en leer je "lichaam" kennen!

Voor een klim in het buitenland is er heel wat te vinden, maar in mijn ogen is het afhankelijk van:
  • wat is haalbaar met mijn conditie?
  • wat is nog leuk haalbaar?
  • waar kan ik trots op zijn?
Een rondje zuid limburg (bijna buitenland) is bijvoorbeeld al heel pittig te maken, maar voor sommigen zal boven komen bij een bordje "Col de..." veel meer iets zijn om trots op te zijn.

Strava & Untappd - Do not combine!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
De Cevennen, bij de meesten van jullie wel bekend vanwege het boekje ''de renner''. Afgelopen zomer ben ik hier ruim 2.5 week geweest met mijn gezin. Maar wat een pracht, rustige wegen, nagenoeg geen verkeer, mooi asfalt, mooie klimmetjes en ontzettend groen, en vriendelijke Fransen!

Ik heb soms wel een uren gefietst dat ik nog geen 3 mensen tegen kwam, het voelt soms bijna alsof je alleen op de wereld bent. Natuurlijk moet je hiervan houden, maar ik vond het er prachtig!

• Ramon 73
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:01:
@Ramon 73 heel veel sterkte man!! Wat een ellende.... Ben je op jezelf aangewezen of heb je nog een partner die je kan helpen?
Ik heb een vrouw die deels voor mij kan zorgen. Zij heeft een lichte handicap waardoor bepaalde taken niet voldoende uitgevoerd kunnen worden. Assistentie met douchen lukt haar niet, en daarom moet ik externe partijen te hulp roepen. Een thuiszorg medewerker komt mij 3x per week helpen. Meer zit er niet in, en 3x is pure luxe in de optiek van thuiszorg managers.

• Ramon 73
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:19:
@Ramon 73 beterschap, klinkt wel echt heel heftig. Goed voor iedereen van ons om te realiseren hoe gevaarlijk het kan zijn.

Ben wel benieuwd ter lering voor mezelf: wat was de reden dat je de bocht mistte? Gekke bocht? Garmin / Wahoo had geen goede kaart? Of even niet opletten?
Gewoon niet opgelet. Omleiding, onbekend terrein, even een snelle blik op de Garmin om de richting te zien. Oerstom, maar dat helpt niet verder.

• LigeTRy
Raznov schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Dankje! Ik ben zelf niet anders gewend dan sporten met diabetes type 1, bijna 35 jaar lang nu al diabetes en ondanks dat de top sport (wedstrijdzwemmen) hem niet is geworden, kan bijna alles wel. Als diabeet merk ik dat ik ook eigenlijk altijd, ook voor de kortere ritten, suikers meeneem. 1 extra bidon met wat dextrose achtige drank (laatste tijd Bulk - Hydration drink) en dan 1 bidon met "gewoon" water. Het is veel op gevoel en nog meer vooruit plannen dan mensen zonder diabetes. Heb je zelf pas 3 jaar diabetes? Dan zijn de aanpassingen denk ik nog veel pittiger. Doe het vooral rustig aan en leer je "lichaam" kennen!

Voor een klim in het buitenland is er heel wat te vinden, maar in mijn ogen is het afhankelijk van:
  • wat is haalbaar met mijn conditie?
  • wat is nog leuk haalbaar?
  • waar kan ik trots op zijn?
Een rondje zuid limburg (bijna buitenland) is bijvoorbeeld al heel pittig te maken, maar voor sommigen zal boven komen bij een bordje "Col de..." veel meer iets zijn om trots op te zijn.
Yup, vroeger ook wedstrijdzwemmen gedaan (pre-diabetes) maar toen het te serieus werd (en ik 16 werd en al m'n vrienden biertjes gingen drinken) afgehaakt.

35 jaar geleden was de diabetestechniek ook wel een stuk primitiever, nu is het relatief snel anticiperen door een cgm/diy loop en ConnectIQ velden op m'n garmin spul. Ik zit ook in een onderzoekstraject bij het LUMC om te kijken of ze nog wat cellen kunnen hertrainen (al ga ik nergens van uit), maar dat is wellicht wat offtopic hier ;), het is wel bizar hoeveel beter de regulatie is als je een beetje sport, wat het heel duidelijk maakt dat sporten goed voor je is :)

Vroeger tig keer de amerongseberg of defensieweg op en neer gefietst. Maar voor m'n klim zoek ik wel iets met een mooi uitzichtpunt en een daadwerkelijke 'top''. Maar eerst eens structureel de fiets op voor langere periodes. gelukkig is "ergens in 2027" ook nog best ruim.

M'n vriendin ook weer enthousiast gemaakt dus straks een rustig/kort avondrondje fietsen 8) elke kilometer is er een.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07
Ramon 73 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

😊

Ik probeer het een beetje verteerbaar te maken voor mezelf. Drie maanden halskraag overleef ik wel, ook het niet kunnen sporten komt goed. Maar nu nog veel pijn die lastig te behandelen is.

Veel instanties staan klaar, maar sommigen laten je zitten. Vervoer aangevraagd via zorgverzekeraar, die passen een rekensom toe waar een minimale score uit moet komen. Met slechts 3 maanden beperkingen kom je niet aan de minimale eis. Dus geen vervoer of taxi, vrienden, familie.

Ik denk over het huren van een scootmobiel, voor drie maanden ook geen prijs waar ik failliet op ga (€400). Dan heb ik tenminste vervoer voor de korte afstanden, winkel, ziekenhuis etc.

Sorry hiervoor, het moet er even uit. Slechte nacht gehad met veel onoplosbare pijn.
Sterkte! Ik heb zoals je misschien wel weet ook een heel zware val gemaakt in april en ben pas sinds een paar weken op de been. (Lees: zonder krukken) Het is met veel up en downs gegaan maar positiviteit heeft me ook al veel verder gebracht dan dokters dachten dat ik nu zou staan. Vorige week zat ik al terug 12u op de fiets , inclusief een stevige gravel rit van 4,5u. En nog maar eens een mooie reclame voor het dragen van een helm. 😶 Courage!

• esphome
  • Niet online
LigeTRy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:57:

Ik heb mijn verhaal al eerder gedaan over fietsen met mijn diabetes twee. Een tijd lang nog vruchtensiroop meegenomen voor langere ritten en dat dan in een bidon en vermengd met water. Ik ben daar weer vanaf gestapt en gebruik nu nog alleen een soort muesli reepje met honing om het eerste hongergevoel te ondervangen. Die eet ik vaak al in het eerste op en daarna zijn die niet meer nodig. In de ochtend wel een boterham extra als ik weet dat ik ga fietsen.

Dat werkt goed en heb altijd nog een extra verpakking (2 stuks) mee mocht ik toch nog een keer honger krijgen. Verder helemaal niets, anders dan gewoon water als aanvulling voor het vocht dat ik verlies door te zweten om mij zo te koelen.

De ritten die ik maak zitten tussen de twee en vijf uur en ik hoef niet te knallen alhoewel soms is het wel leuk om snelheid op te bouwen als de wind meewerkt. De afstand en de omgeving zijn belangrijker maar geen stopper anders dan voor het eten en als het heel warm is even in de schaduw wat warmte kwijt te geraken. Max 5 minuten.

Verder rustig opbouwen en luisteren naar het lichaam.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:54
silencedead schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:35:
[...]

Hé leuk, ik heb hem afgelopen 2 weken ook 2x opgefietst, eerste keer vanuit Culoz en 2e keer vanaf de andere kant.

Wat vocht betreft gaat op vakantie tijdens de lange ritten altijd mijn camelbak mee met een 2 liter waterzak, hier red ik het wel een tijdje mee.
Alleen tijdens echt steile afdalingen (>15%) kan het vervelend zijn dat die naar je nek schuift, maar dit kom je alleen op gravelafdalingen tegen en zelden op de weg.
Ik een keer vanuit Culoz, afdalen via andere kant waar bordje voor autos stond met 19% daling, wellicht niet de handigste kant😅 dan kom je toch aan die hellingpercentages :+

Vandaag andere klim gedaan (Grand colombier was alleen er naar toe 50km fietsen), denk net zo zwaar en dichterbij alleen minder bekend. Toch net iets minder leuk.

Sterkte @Ramon 73

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
LigeTRy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:12:
[...]

Yup, vroeger ook wedstrijdzwemmen gedaan (pre-diabetes) maar toen het te serieus werd (en ik 16 werd en al m'n vrienden biertjes gingen drinken) afgehaakt.

35 jaar geleden was de diabetestechniek ook wel een stuk primitiever, nu is het relatief snel anticiperen door een cgm/diy loop en ConnectIQ velden op m'n garmin spul. Ik zit ook in een onderzoekstraject bij het LUMC om te kijken of ze nog wat cellen kunnen hertrainen (al ga ik nergens van uit), maar dat is wellicht wat offtopic hier ;), het is wel bizar hoeveel beter de regulatie is als je een beetje sport, wat het heel duidelijk maakt dat sporten goed voor je is :)

Vroeger tig keer de amerongseberg of defensieweg op en neer gefietst. Maar voor m'n klim zoek ik wel iets met een mooi uitzichtpunt en een daadwerkelijke 'top''. Maar eerst eens structureel de fiets op voor langere periodes. gelukkig is "ergens in 2027" ook nog best ruim.

M'n vriendin ook weer enthousiast gemaakt dus straks een rustig/kort avondrondje fietsen 8) elke kilometer is er een.
Primitiever was het zeker, maar voor sommigen werkte het. Ik denk dat ik nog een van de laatsten ben die nog 2 maar per dag insuline neemt. Geen pleister op m'n arm om te meten, geen pompje. Ouderwets, ja, maar beter dan dit kan ik mijn lichaam niet kennen en inschatten. Sporten is daardoor voor mij nog meer plannen en inschatten wat het gaat doen. Een flinke klim of een lange rit (eerder dit jaar elfstedentocht gefietst) heeft impact. Ook zelfs de nacht en dag er na. Maar zoals je ook zegt, blijf sporten. Ik heb jaren lang niet gefietst maar voel mij sinds het afgelopen jaar sterker dan ooit (en gelukkig is de data het er ook mee eens, op Strava, maar ook bij de arts).

@Ramon 73 beterschap! Mocht je in de buurt van Almere wonen, neem even contact met mij op.

Strava & Untappd - Do not combine!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30
kwet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Ik een keer vanuit Culoz, afdalen via andere kant waar bordje voor autos stond met 19% daling, wellicht niet de handigste kant😅 dan kom je toch aan die hellingpercentages :+

Sterkte @Ramon 73
Klopt, daar hing mijn camelbak ook in mijn nek :+ .
Ik was bij de 2e keer van plan om hem die 19% kant omhoog te fietsen, maar door een wegafsluiting kwam ik vanuit de andere kant.

• Ramon 73
  • Nu online
Cloclo100 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Sterkte! Ik heb zoals je misschien wel weet ook een heel zware val gemaakt in april en ben pas sinds een paar weken op de been. (Lees: zonder krukken) Het is met veel up en downs gegaan maar positiviteit heeft me ook al veel verder gebracht dan dokters dachten dat ik nu zou staan. Vorige week zat ik al terug 12u op de fiets , inclusief een stevige gravel rit van 4,5u. En nog maar eens een mooie reclame voor het dragen van een helm. 😶 Courage!
Ik ben geen vaste bezoeker in dit topic en heb jouw ongeluk volkomen gemist. Beterschap, al ben je. alweer gestart met fietsen. Voor ons beiden 12 weken herstel die voor jou al voorbij zijn. Hoe gaat het nu?

Ik zit pas in week 2 van herstel, maar elke dag is er 1 minder 😊 mijn blessure zit op een totaal andere plek maar heeft andere beperkingen. Linkerarm is niet wat het zijn moet. Het lijkt elke dag muizen stapje beter te gaan. Nu nog het tintelend gevoel we.

Ik pm je later vandaag, vanwege de Ems.

• Ramon 73
  • Nu online
Ik heb een claim ingediend bij Laka, en hetbelangrijkste stuk uit het antwoord is dit "Gezien de schade en het feit dat het om carbon gaat is de meest veilige oplossing de volledige vervanging van je fiets."

De logistieke afdeling gaat mijn fiets vervangen. Maar over het vervolgtraject is nog niets bekend gemaakt. Iemand een idee wat de volgende stappen zijn? Gaat Laka exact hetzelfde nabouwen, of keren ze het verzekerde bedrag uit en mag je het zelf regelen? Dat zou wel mijn voorkeur hebben. Ik heb nog een hele goede wielset staan, upgrade voor mijn gecrashte dogma maar nog geen gelegenheid om te monteren.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 11-08-2026 21:29 ]

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:51
Ramon 73 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Ik heb een vrouw die deels voor mij kan zorgen. Zij heeft een lichte handicap waardoor bepaalde taken niet voldoende uitgevoerd kunnen worden. Assistentie met douchen lukt haar niet, en daarom moet ik externe partijen te hulp roepen. Een thuiszorg medewerker komt mij 3x per week helpen. Meer zit er niet in, en 3x is pure luxe in de optiek van thuiszorg managers.
Beterschap!

Toen ik een tijd geleden ben geopereerd was het hier geen enkel probleem om 2x per dag iemand van de thuisverpleging langs te laten komen. Is dat echt zo slecht geregeld in Nederland?

• Ramon 73
  • Nu online
CedricD schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Beterschap!

Toen ik een tijd geleden ben geopereerd was het hier geen enkel probleem om 2x per dag iemand van de thuisverpleging langs te laten komen. Is dat echt zo slecht geregeld in Nederland?
Merci!

Achteraf kan ik zelfs elke dag douchen, maar dat hoorde ik vandaag pas. En het ligt voornamelijk aan de thuiszorg organisatie die je inschakelt. Envida is de grootste maar die lopen de kantjes ervan af. Zo min mogelijk personeel, weinig tijd inplannen. Valt een medewerker uit, krijgen de cliënten geen zorg.

Ik word verzorgd door een kleine organisatie met ingehuurde zelfstandigen. Die werken heel anders.

De vrouw die in het ziekenhuis de zorg in huis regelde vertelde dat Envida heel simpel stelt dat ze geen zorg geven aan mensen die voor de wastafel kunnen staan en een washandje kunnen vasthouden.

Dus ja. Als je niet oplet cq de weg weet dan is het in Nederland heel slecht geregeld.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ramon 73 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:53:
Ik heb een claim ingediend bij Laka, en hetbelangrijkste stuk uit het antwoord is dit "Gezien de schade en het feit dat het om carbon gaat is de meest veilige oplossing de volledige vervanging van je fiets."

De logistieke afdeling gaat mijn fiets vervangen. Maar over het vervolgtraject is nog niets bekend gemaakt. Iemand een idee wat de volgende stappen zijn? Gaat Laka exact hetzelfde nabouwen, of keren ze het verzekerde bedrag uit en mag je het zelf regelen? Dat zou wel mijn voorkeur hebben. Ik heb nog een hele goede wielset staan, upgrade voor mijn gecrashte dogma maar nog geen gelegenheid om te monteren.
Er is 1 plek waar je antwoord krijgt op die vraag en dat is niet hier.

blup

• Bezulba
  • Laatst online: 14:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

CedricD schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Beterschap!

Yup. Marktwerking, zelfredzaamheid en 30+ jaar rechtse regeringen.

Maar de aandeelhouders van de commerciële thuiszorgorganisaties maken goed winst, dus is het dat waard!

blup

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Bezulba schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:03:
[...]

Yup. Marktwerking, zelfredzaamheid en 30+ jaar rechtse regeringen.

Maar de aandeelhouders van de commerciële thuiszorgorganisaties maken goed winst, dus is het dat waard!
Dankzij vvd, de meest asociale partij maar vooral erop blijven stemmen met zijn allen hoor.
Totdat je zelf aan de beurt bent en hulp nodig hebt, dan worden sommigen opeens wakker.
Enfin wat offtopic

Sterkte Ramon, hoop dat je goede ondersteuning krijgt

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zogFNvBA3Z-IxSv3iFWDNUV5nKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eMhwglhB9uLJPQHwNoRl5RKl.png?f=fotoalbum_large
Gisteren vanuit Groningen 65km naar de kust gefietst en terug.
Ik heb het rustig aan gedaan. Ben trouwens ook geen prestatie renner. Heenweg +-24km/u tegen de noordenwind in en terug met de wind mee +-34km/u.
Blijf het zwaar vinden op mijn 52e maar het is natuurlijk ook een kwestie van vaker doen.

• esphome
  • Niet online
Vandaag dan voor het eerst de fiets in de auto geladen en al in vol ornaat maar met normale schoenen aan naar de grens gereden en daar mooi schaduwplekje voor de auto gevonden.

Fiets uit de auto en het voorwiel erin en de computer erop en de fietsschoenen aangetrokken. Ik had wel vier litter water mee in de koelkoffer, het is o zo fijn om na het fietsen een paar slokken koel water te hebben uit de koelbox.

Auto dan achtergelaten en grens over, Duitsland in en een geplande route langs de Vecht, die daar Vechte heet. Alle soorten wegdek gehad en ook zonder wegdek en dat was soms glijden met de wielen. De fietspaden in de dorpen en steden zijn vaak gedeeld met de voetgangers en zo ging het tempo er daar uit ook vanwege de uitritten bij woningen waar dan het fietspad ook omlaag en weer omhoog loopt. Dan moet je wel de benen stil houden en uit het zadel.

Erg mooie omgeving en ook wat heuveltjes gehad. De mede weggebruikers waren bijzonder geduldig en oplettend en zo een dikke pluim naar hun. Soms stond ik wel te kijken waar ik nu heen moest en bij het plannen had ik niet altijd netjes geklikt en zo was het vaak afslag nemen en na 60 meter weer omkeren omdat ik dus net naast de weg had geklikt. Ik had dus rechtdoor moeten gaan. Verder was de navigatie perfect en kwam weer kort bij de auto uit en bij het koele water in de koelbox.

Die kleine waterflesjes die je in supermarkt koopt kun invriezen de dag daarvoor en in de koelbox gebruiken om alles koel te houden. Is het ijs gesmolten dan heb je weer koel water en zo heb niet de blauwe koelblokken nodig. De bidons hebben ook een uurtje in de vriezer gelegen voordat ze koelbox in gingen.

Een niet al te lange rit gepland van 70 kilometer, het is immers onbekend terrein, en vandaag was nog net tussen koel en warm in en zo had ik verder kunnen gaan maar, ik ben er content mee.

Heen en terug was het net over de 80KM met de auto en dat hoefde ik dan deze keer niet te fietsen, wat een luxe.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:51
esphome schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:34:
Vandaag dan voor het eerst de fiets in de auto geladen en al in vol ornaat maar met normale schoenen aan naar de grens gereden
Ik dacht even dat je ging zeggen dat je je fietsschoenen vergeten meenemen was :9

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42
hebben auto's geen clickpedalen tegenwoordig?

Strava | AP | IP | AW

• Ramon 73
  • Nu online
Harribo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Sterkte Ramon, hoop dat je goede ondersteuning krijgt
Dankjewel 😊

Ik word goed geholpen door thuiszorg, mijn vrouw en het ziekenhuis. Dadelijk komt er iemand om mij te helpen met douchen, kijk er naar uit met dat warme weer. Gelukkig mag ik upgraden naar 4x per week douchen ipv 3x. (elke dag kan, maar is voor mij erg vermoeiend)

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon 73 op 13-08-2026 09:04 ]

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:33:
hebben auto's geen clickpedalen tegenwoordig?
Heb ik dan drie benen? Of was het bedoelt als compliment? :P

• Webgnome
that escalated quickly..

Strava | AP | IP | AW

• Webgnome
Trouwens voor de mensen die denken aan het drinken van Bietensap voor een grote uitdaging..
spoiler:
gatverdamme..

Strava | AP | IP | AW

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:20

fdees

Trust me I'm an Engineer

Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:32:
Trouwens voor de mensen die denken aan het drinken van Bietensap voor een grote uitdaging..
spoiler:
gatverdamme..
Haha, ik gebruik het ook voor sport events. 3 dagen vooraf om het nitraatniveau in je bloed te verhogen.

Maar doe je mee aan een event, want dan is het handig om het te vermelden op de achterkant van je startnummer ivm rode plas of kots. Dat ze niet denken dat dit bloed is.

Ik heb het ook gedaan met tabletten ivm bietensap voor de mensen die het graag bij hun pils willen hebben

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Webgnome
Ik heb t vandaag voor het eerst gehad want vanmiddag een training. Wil even kijken of mijn lichaam er tegen kan. Nu denk ik zelf dat 1 glas (300ml) niet heel veel doet. Je weet maar nooit vandaar even test. Het gaat in ieder geval mee naar Frankrijk. :+

Strava | AP | IP | AW

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:59:
Ik heb t vandaag voor het eerst gehad want vanmiddag een training. Wil even kijken of mijn lichaam er tegen kan. Nu denk ik zelf dat 1 glas (300ml) niet heel veel doet. Je weet maar nooit vandaar even test. Het gaat in ieder geval mee naar Frankrijk. :+
Ja dat is wel handig, maar tip van flip. Je moet het stapelen over die paar dagen zodat je lichaam genoeg tijd heeft om het op te nemen.

Wat ook een interessant supplement is voor duursporters is beta-alanine. Naast de standaard en super bewezen caffeine en creatine

• Webgnome
Dat je het moet stapelen had ik al gelezen. ~ 6 dagen van te voren er mee beginnen. Dat gaan we zeker doen. Nu eerst een dagje proberen of er niks geks gebeurd en dan binnenkort even proberen met stapelen om te kijken of er niks geks gebeurd.

Strava | AP | IP | AW

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:08:
Dat je het moet stapelen had ik al gelezen. ~ 6 dagen van te voren er mee beginnen. Dat gaan we zeker doen. Nu eerst een dagje proberen of er niks geks gebeurd en dan binnenkort even proberen met stapelen om te kijken of er niks geks gebeurd.
Top, heel veel succes! Ik ken er best veel die het gebruiken in hyrox en triathlon. Maar eigenlijk niemand die er problemen mee heeft.

Het is uiteindelijk gewoon vloeibare rode bieten :P

• Webgnome
Ik denk zelf ook niet dat er iets gaat gebeuren, echter waarhchuwen bijna alle sites er voor dat het wat nadelige gevolgen kan hebben. (anders dan de kleur )

Strava | AP | IP | AW

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:23
Bedankt voor alle tips over fietsen opbergen in de garage, het is uiteindelijk dit geworden:
https://www.mantel.com/feedback-sports-velo-wall-rack-2d
Ik kon makkelijker ruimte op de muur vrijmaken dan op de vloer. Het mooie van deze is dat je de achterkant dichter naar de muur kan zetten, zodat je fietsen met wat overlap kan ophangen.

Nu een ander vraagstuk, ik heb een groot hoofd: 61cm. Ik heb nu een Met Estro MIPS helm, maar die moet ik echt op zijn max zetten, en met warmer weer knelt ie gewoon op mijn voorhoofd. Heeft iemand tips voor een helm die op deze maat goed zit, wat ruimte over heeft, en er niet als een paddestoel (Toad uit Mario :X ) uit ziet.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:34

sapphire

Die-hard pruts0r

fdees schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:06:
[...]
Naast de standaard en super bewezen caffeine en creatine
Sinds wanneer is creatine bewezen voor duursport? Voor korte inspanningen wel maar juist voor duur wat het vziw nog onbewezen.
En voor beide geld, moet je er wel tegen kunnen.
Cafeïne is voor mij een gok hoe ik er na een paar uur bij zit, half dood met migraine of het werkt prima.
Creatine word ik zo misselijk als een hond van :(

@Webgnome Ben benieuwd naar je ervaring dus deel het gerust na je event :)

Creatine was meetbaar in de sprintjes tijdens spinnen in de sportschool maarja om daar nou elke ochtend bijna voor te gaan kotsen is best een trade-off :+

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 13-08-2026 22:14 ]

Gabriël AM5

• Webgnome
Creatine is dat niet dat goedje dat je vocht laat vasthouden?

Strava | AP | IP | AW

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

sapphire schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Sinds wanneer is creatine bewezen voor duursport? Voor korte inspanningen wel maar juist voor duur wat het vziw nog onbewezen.
En voor beide geld, moet je er wel tegen kunnen.
Cafeïne is voor mij een gok hoe ik er na een paar uur bij zit, half dood met migraine of het werkt prima.
Creatine word ik zo misselijk als een hond van :(

@Webgnome Ben benieuwd naar je ervaring dus deel het gerust na je event :)

Creatine was meetbaar in de sprintjes tijdens spinnen in de sportschool maarja om daar nou elke ochtend bijna voor te gaan kotsen is best een trade-off :+
Ik drink zelf totaal geen koffie, neem echt bewust cafeïne bij sportwedstrijden. Creatine is voor mij iets wat ik echt dagelijks neem. Kan gewoon net als het merendeel van de mensen er gewoon tegen.

Creatine ondersteund het snelle energiesysteem, wat als je in 14 uur alleen maar zone 1 of 2 zit niet aanspreekt. Maar als je aanzet na een bocht of in een koers doe je dit wel heel kort, dit is dan niet te zien in je hartslag, maar spreekt wel dat energiesysteem aan. Ook geeft het een sneller herstel na een activiteit waardoor je een hogere trainingsload kan hebben en hierin makkelijker progressie kan boeken.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:23:
Klopt, maar er zijn nog niet heel veel studies naar wielrennen/duursporten. Maar die geven aan dat het uiteindelijk je meer kracht oplevert. Ja, je houdt meer vocht vast echter je bent ook een stuk sterker.

Ik zou het nu in jouw geval niet meer gaan gebruiken zo last minuten, maar in een trainingsblok kan het wel interessant zijn.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:23:
Het heeft ontzettend veel voordelen. Bij overdosering heeft het zelfs voordelen voor je mentale gesteldheid (ongeveer drie keer wat ze aanraden)

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 13-08-2026 23:16 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:58

Stufferdt

doet ook maar wat.

Weleens gelezen/gezien (heel eerlijk: op Instagram) dat het gehele profpeleton creatine gebruikt en hooggedoseerd dus rond de 15 gram per dag. Was dacht ik een arts bij Lidl/Trek. Voornaamste reden was herstel geloof ik. Het is een veel onderzocht supplement en legaal.

Verder veel gezien dat het helpt inderdaad voor je mentale capaciteiten en ik heb het zelf gebruikt in de eerste weken na de geboorte van onze zoon. Prima doorgekomen.

😀😀😀

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

~
fdees schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Ik drink zelf totaal geen koffie, neem echt bewust cafeïne bij sportwedstrijden. Creatine is voor mij iets wat ik echt dagelijks neem. Kan gewoon net als het merendeel van de mensen er gewoon tegen.
Kan er gewoon tegen valt denk ik best tegen, ik ken steeds meer mensen die heel selectief zijn geworden in hun cafeïne gebruik omdat het toch meer invloed heeft dan altijd geroepen werd. Mede bevestigd door de diëtisten op werk :)
Fijn spul hoor voor een extra boost af en toe maar persoonlijk heb ik afgelopen jaren geleerd zelfs zulke ogenschijnlijk onschuldige dingen niet zo klakkeloos aan te raden. Helaas genoeg mensen die niet de kennis en verstand hebben zoals vele hier wel :X
Creatine ondersteund het snelle energiesysteem, wat als je in 14 uur alleen maar zone 1 of 2 zit niet aanspreekt. Maar als je aanzet na een bocht of in een koers doe je dit wel heel kort, dit is dan niet te zien in je hartslag, maar spreekt wel dat energiesysteem aan. Ook geeft het een sneller herstel na een activiteit waardoor je een hogere trainingsload kan hebben en hierin makkelijker progressie kan boeken.
Dat zei ik toch maar dan korter :?

@Stufferdt Zegt dat iets over creatine of over je zoon/partner ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 14-08-2026 01:09 ]

Gabriël AM5

• Sparhawk
  • Laatst online: 18:44

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ramon 73 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

😊

Misschien mosterd na de maaltijd, maar mijn vrouw heeft recent haar knie beschadigd met boulderen. Als oplossing voor de vakantie gekozen om een e-step met zadel te kopen a 250 euro... Food for thought? Laat me gerust weten als je meer info wil.

Sowieso heel veel sterkte met het herstel 👍

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Ramon 73
  • Nu online
Sparhawk schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 01:07:
[...]

Misschien mosterd na de maaltijd, maar mijn vrouw heeft recent haar knie beschadigd met boulderen. Als oplossing voor de vakantie gekozen om een e-step met zadel te kopen a 250 euro... Food for thought? Laat me gerust weten als je meer info wil.

Sowieso heel veel sterkte met het herstel 👍
Geen mosterd na de maaltijd hoor 😊

Maar ik draag een harde halskraag oftewel nekbrace. Daardoor kan ik mijn hoofd niet verdraaien. Deelname aan het verkeer is daardoor onmogelijk.

De huisarts was even op huisbezoek en vertelde dat scootmobiel geen optie was daardoor. De verhuurder kon ik niet meer afzeggen, maar de vervoerder nam de scootmobiel mee terug. Op zijn checklist stond iets van " onbelemmerd zicht" en dat ging niet door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-ixSUC18WrPLiPRx7Q_dquwSyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NWbuYCu1zSTg6RSoHng01Idf.png?f=fotoalbum_large

• Webgnome
fdees schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:29:
[...]

Klopt, maar er zijn nog niet heel veel studies naar wielrennen/duursporten. Maar die geven aan dat het uiteindelijk je meer kracht oplevert. Ja, je houdt meer vocht vast echter je bent ook een stuk sterker.

Ik zou het nu in jouw geval niet meer gaan gebruiken zo last minuten, maar in een trainingsblok kan het wel interessant zijn.
Ik ga last minute geen heel grote dingen meer aanpassen. Ben zelf niet zo van de supplementen etc. Vandaar dat ik ook heel voorzichtig met dingen als whey poeder etc omga. (Spoiler. Het helpt, is geen wondermiddel).

Strava | AP | IP | AW

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

sapphire schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:43:
@Stufferdt Zegt dat iets over creatine of over je zoon/partner ;)
Haha ik heb het alle aanstaande ouders in mijn omgeving aangeraden en merendeel vond dat het werkte. Dus prima placebo voor dat geld. Je kan maar ergens jezelf aan vastklampen toch? :+

😀😀😀

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:12
Na eerder dit jaar een bikefit te hebben gedaan heb ik het gevoel dat mijn houding vele maten beter is. Geen last van overstrekte armen, last in de polsen of onderrug meer bij lange ritten. Ik heb wel nog steeds bij intensievere of langere ritten af en toe een tintelend/doof gevoel in het kruis. Ik denk dat ik het toch bij het zadel moet zoeken. Ik heb nu een Fizik Aliante R5 zadel die bij mijn Canyon zat en ik vermoed dat die niet geheel toereikend is. Wat denken jullie: had de bikefitter dit moeten spotten? Hij heeft ook zadeldruk gemeten en dat zat blijkbaar prima.

Zijn er voorderest mannen met hetzelfde probleem en ervaringen met een beter zadel? Ik zat nu te kijken naar een ISM of een Selle zadel.

[ Voor 3% gewijzigd door Vigni op 14-08-2026 09:51 ]

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:58

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Vigni schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:50:
Zijn er voorderest mannen met hetzelfde probleem en ervaringen met een beter zadel? Ik zat nu te kijken naar een ISM of een Selle zadel.
Heb / had een ander probleem maar ben tevreden van ISM. En omdat de neus weg is van die ISM zadels is er ook geen druk aan het kruis.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Na eerder dit jaar een bikefit te hebben gedaan heb ik het gevoel dat mijn houding vele maten beter is. Geen last van overstrekte armen, last in de polsen of onderrug meer bij lange ritten. Ik heb wel nog steeds bij intensievere of langere ritten af en toe een tintelend/doof gevoel in het kruis. Ik denk dat ik het toch bij het zadel moet zoeken. Ik heb nu een Fizik Aliante R5 zadel die bij mijn Canyon zat en ik vermoed dat die niet geheel toereikend is. Wat denken jullie: had de bikefitter dit moeten spotten? Hij heeft ook zadeldruk gemeten en dat zat blijkbaar prima.

Waar in je kruis? Perineum en écht edele delen? Ik heb vorig jaar mijn zadel 1~2 graden naar voren gekanteld tov perfect horizontaal en dat scheelde enorm :)
Makkelijk puntje om even te proberen lijkt me en wellicht helpt dat al.

Gabriël AM5

• Vigni
sapphire schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Waar in je kruis? Perineum en écht edele delen? Ik heb vorig jaar mijn zadel 1~2 graden naar voren gekanteld tov perfect horizontaal en dat scheelde enorm :)
Makkelijk puntje om even te proberen lijkt me en wellicht helpt dat al.
Ja helaas wel :-(. Ik heb dit ook al geprobeerd, zadel staat inderdaad 2 graden naar voren maar dit helpt nog niet echt.

• raymondw
  • Laatst online: 22:38

Afgelopen jaar was ik van mening dat het bij mijn bikefit aangeraden zadel aan een upgrade toe was.
Lang verhaal, tijdens testen kwam ik er achter dat vlakke zadels bij mij ook een doof gevoel gaven.
Een custom Posedla zorgde er zelfs 2 dagen voor, maar ook de hoogste power op een 45min rondje!

Als de bikefitter een herfit wil doen om zadels te testen zou ik je dat zeker adviseren.
Anders word het een kwestie van testen en proberen, ik ging van The Bin naar God Tier

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Requiem19
Mijn ervaring is dat zadels best lastig te testen zijn in een statische omgeving. Volgens mij moet je dat gewoon vooral proberen.

Ryet heeft behoorlijke goede zadels voor een vrij normale prijs.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:54
Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:03:
Mijn ervaring is dat zadels best lastig te testen zijn in een statische omgeving. Volgens mij moet je dat gewoon vooral proberen.

Ja dat klopt, er is geen zadel die voor iedereen goed zit, wat voor de een goed zit, zit voor de ander voor geen meter. Wel kan een goede zadeldrukmeting je helpen om kleine ongemakken te verhelpen..

Gelukkig hebben de meeste winkels wel de mogelijkheid om zadels te testen en om te ruilen binnen bepaalde tijd..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Ramon 73
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:03:

ISM zadels kun je 30 dagen testen zonder kosten https://www.ismzadel.nl/ism-zadel-30-dagen-vrijblijvend-uitproberen/

Voor mij ooit de oplossing voor veel zitproblemen, gezien bij andere wielrenner en even samen op gefietst voor wat info.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon 73 op 14-08-2026 13:02 ]

• Requiem19
Dat is inderdaad een mooie mogelijkheid.

Ik ga voor de volgende bike build een Berk Lupina short en een Bjorn Kort proberen.

Ik vind het altijd wel cool om wat meer boutique dingetjes te proberen. De Berk wordt door veel mensen die hem geprobeerd hebben als één van de meest comfortabele zadels ooit gezien (zie bijv ook deze Road.CC review). Bjorn is een wat minder bekend bedrijfje. Beiden toevallig uit Slovenië.

Berk Lupina short:
Afbeeldingslocatie: https://www.berk-composites.com/wp-content/uploads/berk-lupina-short-light-blue-top.jpg

Bjorn Kort
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSZecOF8z7U-z7N_Y9co7fwB4uvnPG73E1SOopWj6WlpUqJA7owuXrZa1wb&s=10

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 14-08-2026 13:51 ]

• martijn k.
  • Laatst online: 22:59
300+ voor een zadel. Koekkoek.

Ik fiets op een mixed 5d van de ali op al m'n fietsen, voor mij een perfect zadel. 135gram en onder de 3 tientjes...

• Requiem19
Klaagt over de kosten maar zegt dan wel 'al m'n fietsen'.

Koekoek ;-).

• Vigni
Bedankt voor de tips en ervaringen allemaal! Ik ga een Sella Italia uitproberen via mantel (ook 30 dagen) en als dat niet helpt de ISM :)

• Webgnome
Interessant artikeltje

https://app.join.cc/links/articles/MTA0MDE=

Ik Werd natuurlijk getriggerd door een berichtje hier van @Ramon 73

Strava | AP | IP | AW

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:30
Sinds een regenrit afgelopen vrijdag had ik een licht kraakje aan de drive side, pedalen had ik recent al van vers montagevet voorzien. Ik verdacht het BB86 SRAM dub bottom bracket, die zat er al 17.000 km in inclusief 3 winters geregeld fietsen.

Gereedschap gekocht en vanochtend BB vervangen. Lager aan de drive side draaide wat korrelig, op zich was het BB vervangen dus een prima idee. Maar tijdens het vervangen werd me wel duidelijk dit dit het probleem niet op ging lossen. Het buitenblad van mijn SRAM Force groepset blijkt finaal doorgescheurd op alle assen van de spider!

Als ik met dit lichte kraakje door was gefietst (ik verbaas me geregeld onderweg hoe andere fietsers op hevig krakende carbon fietsen langs komen zeilen) was dit niet goed afgelopen... Garantieclaim aangemaakt bij Canyon (denk dat die wordt afgewezen vanwege de leeftijd van de fiets) en zelf alvast een nieuw buitenblad besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joNEBBkFXRF1LO8UNOnqH8amjYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSXVGxB2GX6PCknD2j3SYJd3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHww_URoM76xiQk7zt00ab3oCn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/126QMZBgLchq8Bc4cpui2tYQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

@chielmi
Ik zou zeker ook even contact zoeken met SRAM. Zelf of via een goede fietsenmaker in de buurt. Lijkt m niet helemaal gangbare schade/slijtage.

[ Voor 12% gewijzigd door Stufferdt op 14-08-2026 23:05 ]

😀😀😀

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:50
chielmi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:38:
Sinds een regenrit afgelopen vrijdag had ik een licht kraakje aan de drive side, pedalen had ik recent al van vers montagevet voorzien. Ik verdacht het BB86 SRAM dub bottom bracket, die zat er al 17.000 km in inclusief 3 winters geregeld fietsen.

Gereedschap gekocht en vanochtend BB vervangen. Lager aan de drive side draaide wat korrelig, op zich was het BB vervangen dus een prima idee. Maar tijdens het vervangen werd me wel duidelijk dit dit het probleem niet op ging lossen. Het buitenblad van mijn SRAM Force groepset blijkt finaal doorgescheurd op alle assen van de spider!

Als ik met dit lichte kraakje door was gefietst (ik verbaas me geregeld onderweg hoe andere fietsers op hevig krakende carbon fietsen langs komen zeilen) was dit niet goed afgelopen... Garantieclaim aangemaakt bij Canyon (denk dat die wordt afgewezen vanwege de leeftijd van de fiets) en zelf alvast een nieuw buitenblad besteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die barsten zitten alleen maar in de plastic afdekkap, ik heb het met mijn Rival crankset ook gehad en overal op internet kom je deze zeer veel gehoorde klacht tegen. Het kan ook verder geen kwaad en produceert naar wat ik destijds heb onderzocht ook geen extra gekraak oid.

• martijn k.
  • Laatst online: 22:59
Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:18:
Klaagt over de kosten maar zegt dan wel 'al m'n fietsen'.

Koekoek ;-).
Haha goed punt 😜

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Stufferdt schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:04:
@chielmi
Ik zou zeker ook even contact zoeken met SRAM. Zelf of via een goede fietsenmaker in de buurt. Lijkt m niet helemaal gangbare schade/slijtage.
SRAM maakt leuk spul, maar garantie doen ze niet aan meer dan wettelijk noodzakelijk

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 15-08-2026 12:39 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

SRAM maakt leuk spul, maar garantie doen ze niet aan meer dan wettelijk noodzakelijk
En tenzij je je spullen direct bij Sram gekocht hebt hebben ze nog een punt ook!
Je hebt een koopovereenkomst met een winkel/dealer, niet met Sram. Dus die is dan het eerste aanspreekpunt voor jou en gaat over de garantie afhandeling.

On the other hand; Amerikanen hè ;)
Consumentenrecht is een noodzakelijk kwaad :X

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 15-08-2026 16:36 ]

Gabriël AM5

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
sapphire schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

En tenzij je je spullen direct bij Sram gekocht hebt hebben ze nog een punt ook!
Je hebt een koopovereenkomst met een winkel/dealer, niet met Sram. Dus die is dan het eerste aanspreekpunt voor jou en gaat over de garantie afhandeling.

On the other hand; Amerikanen hè ;)
Consumentenrecht is een noodzakelijk kwaad :X
Is ondertussen aantal jaar geleden, maar heb ooit wel van Sram een nieuwe crank gekregen terwijl ie 3.5 jaar oud was en de officiele garantietermijn 2 jaar was. Maar niet zelf rechtstreek contact gehad met Sram, opgestuurd naar Rose (daar kwam mijn fiets vandaan), en die hebben het weer doorgestuurd naar Sram.

• esphome
  • Niet online
Was vandaag wel lekker koel om te fietsen en ondanks de regenbuien onderweg was prima te doen en je bent zo weer droog door de rijwind. Met 21 graden was het waterverbruik niet noemenswaardig kwam met de tweede bidon nog vol en de grote bidon maar half gebruikt. Nog geen halve liter water voor drie uur fietsen is zeer weinig.

Kwam nog een gevaarlijke situatie tegen waar het fietspad een haakse bocht maakte maar geen schrikhek van de richting waarvan ik kwam, maar wel eentje voor fietser vanuit de tegenovergestelde richting. Er staat wel zelfs een lage lantaarnpaal, zag ik later op Streetview. Was mij niet opgevallen want ik was druk met het kijken wat er nu daar aan de hand was.

Ik heb nu melding gedaan van die onoverzichtelijke situatie bij de gemeente die daarvoor verantwoordelijk is. Gaat meestal snel en eenvoudig via hun site, via een kaart op het internet waar je het adres kunt opzoeken en via Streetview ook een overzichtsfoto kunt maken.

Eerder dit jaar een dubbele melding gedaan bij de gemeente Coevorden over een fietspad en beide punten zijn ook gedaan en verbeterd.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Iemand ervaring met rijden met gekneusde tenen?

Inmiddels sta ik al bijna een week stil door verkoudheid icm migraine, morgen ritje op de planning maar kneus net 3 tenen (middelste 3 rechts) :X

Edit: Ja dat kan dus……

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 16-08-2026 15:38 ]

Gabriël AM5

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:50
sapphire schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:08:
Iemand ervaring met rijden met gekneusde tenen?

Inmiddels sta ik al bijna een week stil door verkoudheid icm migraine, morgen ritje op de planning maar kneus net 3 tenen (middelste 3 rechts) :X

Edit: Ja dat kan dus……
Alles om die streak op Strava maar in stand te houden uiteraard 8-)

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:30
r0g3r schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

Die barsten zitten alleen maar in de plastic afdekkap, ik heb het met mijn Rival crankset ook gehad en overal op internet kom je deze zeer veel gehoorde klacht tegen. Het kan ook verder geen kwaad en produceert naar wat ik destijds heb onderzocht ook geen extra gekraak oid.
Je had idd gelijk. Die kap lijkt onderdeel van het buitenblad, maar is uiteindelijk alleen esthetisch. Vervangen van buitenblad + kap heeft het gekraak niet opgelost.

Kruislingse spaken of de cassette body bleken het probleem te veroorzaken. Voorzien van drupjes olie (spaken) en vet (body) en de fiets is weer stil :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

r0g3r schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Alles om die streak op Strava maar in stand te houden uiteraard 8-)
Inderdaad 25 weken streak zag ik net :+

Maargoed als ik veel pijn had oid zou ik er niet aan beginnen. Twee tenen zijn gewoon wat gevoelig en de derde is bont en blauw maar ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb :?
Ja na 65km werd het wat oncomfortabel en ben ik even gestopt met been omhoog :+ maar het is niet alsof ik continu pijn heb, alleen bij verkeerde beweging of stoten :+

Gabriël AM5

• Ramon 73
  • Nu online
Webgnome schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:21:
Interessant artikeltje

https://app.join.cc/links/articles/MTA0MDE=

Ik Werd natuurlijk getriggerd door een berichtje hier van @Ramon 73
Redelijk goed artikel, al staan er veel open deuren in. Bijvoorbeeld "laat je oude doelen voor wat het is. Die zijn voor de persoon die je toen was". Niet onlogisch, en zo zijn er wel meer. Ondanks dat toch goed om even met de neus op de feiten gedrukt te worden.

• verstappen33
Ik meld me voorzichtig weer wat vaker in dit topic..

Afgelopen jaar amper gefietst (alleen wat woon-werk). Scheiding, halve burn-out, en een grote verbouwing afgelopen jaar heeft mijn leven flink op de kop gezet..

Afgelopen maanden flink aan mijn herstel gewerkt, maar ik had geen ruimte in mijn hoofd om ook nog eens te gaan sporten.

Afgelopen zomervakantie even echt helemaal gereset, helemaal niets gedaan, alleen maar leuke dingen en alles "afgesloten".
Ik ben weer redelijk ok in mijn koppie, heb goede handvaten voor de toekomst, en heb de komende maanden nog hulp om mijn nieuwe levenstijl erin te slijten en oude patronen los te laten.

Afgelopen week weer voor het eerst weer op de fiets gestapt, gewoon een rondje van 45-50km op rustig tempo.. (HS in Z2) en kijken hoe het ging.

Het viel me allerzins mee, powermeter was ik wel vergeten te kalibreren, maar qua gemiddelde snelheid had ik het lager verwacht..

Donderdag met de hitte nog een keer gefietst, maar nu met enkele jongens van de fietsclub, in de app stond een korte route en er zou "rustig" gefietst worden ivm de hitte..

Komen we thuis met 34 gemiddeld, het was gelijk een goede test voor mij, ik heb natuurlijk geen conditie en hun hebben er al bijna een heel seizoen opzitten, gelukkig hoefde ik geen kopwerk te doen, maar elke keer aanzetten na een bocht deed na een uur wel pijn en had de tank na 1,5 uur echt wel leeg..

En gisteravond ook weer even een rustig rondje gereden van bijna 2 uur in Z2.

Het voelt goed om terug te zijn, en hopelijk vind ik mijn ritme terug de komende weken.. Tijdens het dieptepunt van mijn stres periode heb ik mij ook weer opgegeven voor The Ride volgend jaar..

Iets met "een doel om voor te werken" dacht ik toen 7(8)7

Toen ik het mijn coach vertelde verklaarde hij me voor gek, maar gelukkig kon ik nog annuleren tot 1 september als het echt niet zou lukken en het herstel sneller zou duren.

Maar ik voel me nu weer sterker dan ooit (mentaal gezien). en bouw nu rustig de trainingen weer op. Ik heb nog 300 dagen tot de start, met de 0-meting van afgelopen week heb ik wel genoeg vertrouwen dat ik over 10 maanden wel fit aan de start zal staan.

Komende 3 maanden flink werken aan de basis conditie en proberen 5-6kg afvallen, en dan de winter maar gebruiken om weer wat sterker te worden door gerichter te trainen met intervals etc.

Ik heb er weer zin in, ik zal mijn blog ook weer nieuw leven in gaan blazen..

Zijn er nog meer Tweakers die The Ride '27 gaan of willen fietsen?

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:19
verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:12:
Ik meld me voorzichtig weer wat vaker in dit topic..

Afgelopen jaar amper gefietst (alleen wat woon-werk). Scheiding, halve burn-out, en een grote verbouwing afgelopen jaar heeft mijn leven flink op de kop gezet..

Afgelopen maanden flink aan mijn herstel gewerkt, maar ik had geen ruimte in mijn hoofd om ook nog eens te gaan sporten.

Afgelopen zomervakantie even echt helemaal gereset, helemaal niet gedaan, alleen maar leuke dingen en alles "afgesloten".
Ik ben weer redelijk ok in mijn koppie, heb goede handvaten voor de toekomst, en heb de komende maanden nog hulp om mijn nieuwe levenstijl erin te slijten en oude patronen los te laten.

Afgelopen week weer voor het eerst weer op de fiets gestapt, gewoon een rondje van 45-50km op rustig tempo.. (HS in Z2) en kijken hoe het ging.

Het viel me allerzins mee, powermeter was ik wel vergeten te kalibreren, maar qua gemiddelde snelheid had ik het lager verwacht..

Donderdag met de hitte nog een keer gefietst, maar nu met enkele jongens van de fietsclub, in de app stond een korte route en er zou "rustig" gefietst worden ivm de hitte..

Komen we thuis met 34 gemiddeld, het was gelijk een goede test voor mij, ik heb natuurlijk geen conditie en hun hebben er al bijna een heel seizoen opzitten, gelukkig hoefde ik geen kopwerk te doen, maar elke keer aanzetten na een bocht deed na een uur wel pijn en had de tank na 1,5 uur echt wel leeg..

En gisteravond ook weer even een rustig rondje gereden van bijna 2 uur in Z2.

Het voelt goed om terug te zijn, en hopelijk vind ik mijn ritme terug de komende weken.. Tijdens het dieptepunt van mijn stres periode heb ik mij ook weer opgegeven voor The Ride volgend jaar..

Iets met "een doel om voor te werken" dacht ik toen 7(8)7

Toen ik het mijn coach vertelde verklaarde hij me voor gek, maar gelukkig kon ik nog annuleren tot 1 september als het echt niet zou lukken en het herstel sneller zou duren.

Maar ik voel me nu weer sterker dan ooit (mentaal gezien). en bouw nu rustig de trainingen weer op. Ik heb nog 300 dagen tot de start, met de 0-meting van afgelopen week heb ik wel genoeg vertrouwen dat ik over 10 maanden wel fit aan de start zal staan.

Komende 3 maanden flink werken aan de basis conditie en proberen 5-6kg afvallen, en dan de winter maar gebruiken om weer wat sterker te worden door gerichter te trainen met intervals etc.

Ik heb er weer zin in, ik zal mijn blog ook weer nieuw leven in gaan blazen..

Zijn er nog meer Tweakers die The Ride '27 gaan of willen fietsen?
als ik dit zo beetje lees, met hoe ik weet van de jaren hiervoor en je gevolgd heb vorig jaar met je updates en je verslag van The Ride zou ik je nu toch een klein beetje voor gek verklaren. Zorg lekker dat je eerst weer heel jaartje stabiel kan rondrijden en dat t koppie weer 100% is voordat je met zo iets mee doet.
Zou lekker voor 2028 kijken ipv 2027 ;)

• verstappen33
dfbt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

als ik dit zo beetje lees, met hoe ik weet van de jaren hiervoor en je gevolgd heb vorig jaar met je updates en je verslag van The Ride zou ik je nu toch een klein beetje voor gek verklaren. Zorg lekker dat je eerst weer heel jaartje stabiel kan rondrijden en dat t koppie weer 100% is voordat je met zo iets mee doet.

[...]

Zou lekker voor 2028 kijken ipv 2027 ;)
Ja en Nee..

Ik snap je zorgen, en conditioneel is er het nodige werk aan de winkel.

Koppie zit goed, ik weet wat er nodig is voor deze tocht, en ik weet dat ik het kan, zeker nu ik weet waar ik nu sta en hoe ik me voel. Tuurlijk kan dat weer veranderen komende maanden.

Maar aan de andere kant heb ik ook gewoon een (sportief) doel nodig en vind ik structuur in mijn leven heel fijn. (licht autistisch :9 )

Toen ik gisteren lekker door het buitengebied slingerde op mijn fiets kon ik echt genieten van de omgeving, ik zag enkele ooievaars, ik zag wat hertjes. Lekker ontspanning..

Ik heb het fietsen echt gemist en het is zo'n fijne uitlaat klep en ook een "Nothingbox" waar je gewoon lekker even tot jezelf kunt komen.

Fieten werkt ook als een soort therapie he, maar ook het hele sociale gebeuren rondom The Ride trekt mij wel weer.. Samen voorbereiden, samen fietsen, samen lijden, samen de overwinning vieren etc.

Ik ben nu ook met een schuin oog aan het kijken om een 2e hands Gravel of MTB aan te schaffen om ook lekker in de winter de weekenden naar buiten te gaan, maar ik ben nog niet een juiste fiets tegengekomen.

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

300 dagen is in ieder geval meer dan genoeg tijd om je fitness weer lekker op te bouwen. Bijkomend voordeel is dat verloren fitness sneller terug komt dan het in eerste instantie opbouwen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Requiem19
Mijn ervaring is dat echt 4 maanden gedisciplineerd je best doen voldoende is om weer richting +/- 90% van je niveau te komen.

met bijna een jaar is er meer dan genoeg tijd. En het werkt voor veel mensen goed om een doel te stellen als ik zo om me heen kijk. Dus ik snap het wel.

The Ride zelf lijkt mij persoonlijk dan weer helemaal niks ;-). Maar dat geeft niet, iedereen haalt wat anders uit fietsen. Toertochtjes, social rides, The ride, solo rides, wedstrijdjes... maakt allemaal geen bal maar uit, als je maar lol hebt ^^.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
raymondw schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

Afgelopen jaar was ik van mening dat het bij mijn bikefit aangeraden zadel aan een upgrade toe was.
Lang verhaal, tijdens testen kwam ik er achter dat vlakke zadels bij mij ook een doof gevoel gaven.
Een custom Posedla zorgde er zelfs 2 dagen voor, maar ook de hoogste power op een 45min rondje!

Als de bikefitter een herfit wil doen om zadels te testen zou ik je dat zeker adviseren.
Anders word het een kwestie van testen en proberen, ik ging van The Bin naar God Tier [YouTube: The Best and Worst Saddles (Ranked By Pro Fitter...)]
Grappig, heb sinds een jaar de Selle Italia SLR Boost en zeer tevreden mee. Die valt dus in God Tier😁

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:17:
Mijn ervaring is dat echt 4 maanden gedisciplineerd je best doen voldoende is om weer richting +/- 90% van je niveau te komen.

met bijna een jaar is er meer dan genoeg tijd. En het werkt voor veel mensen goed om een doel te stellen als ik zo om me heen kijk. Dus ik snap het wel.

The Ride zelf lijkt mij persoonlijk dan weer helemaal niks ;-). Maar dat geeft niet, iedereen haalt wat anders uit fietsen. Toertochtjes, social rides, The ride, solo rides, wedstrijdjes... maakt allemaal geen bal maar uit, als je maar lol hebt ^^.
Dat is ook een beetje mijn verwachting.

Ik heb nu nog 4 maanden tot eind van het jaar, deze tijd wil ik besteden om gericht weer mijn conditie te verbeteren.

Planning is 3x per week te trainen, 2x per weer een duurtraining (Z2) en 1x per week een gerichte interval training.

En als ik dan eind december weer richting het niveau ga wat ik begin vorig jaar had, dan ben ik al uiterst tevreden..

Dan kan ik 2 a 2,5 maand echt gericht werken aan extra kracht (FTP verhogen). en dan half maart weer lekker werken aan uurtjes in het zadel om te wennen dat ik hele dagen op de fiets moet gaan zitten..

En dat is 95% wat je nodig hebt, simpel duur vermogen, het gaat niet om de snelheid of hoe hard je die berg op komt, het is jezelf kunnen pacen en vooral een tandje minder hard fietsen dat je gewend bent.

En mijn ervaring is dat wanneer je gemiddeld 2 km/u langzamer fietst je hooguit 40-60 minuten per dag er langer over doet dan de mensen die harder kunnen fietsen, en je bespaart veel kracht/energie. Dat was tijdens de eerste keer mijn valkuil, toen wilde ik te hard.

En deze insteek zal ik volgend jaar ook hebben, lekker normaal fietsen, het is geen race..

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:17
verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Dat is ook een beetje mijn verwachting.

Ik heb nu nog 4 maanden tot eind van het jaar, deze tijd wil ik besteden om gericht weer mijn conditie te verbeteren.

Planning is 3x per week te trainen, 2x per weer een duurtraining (Z2) en 1x per week een gerichte interval training.
Ik zou wel opletten dat je de traningslast goed opbouwt. Niet direct 3x per week met 2 lange tochten maar rustig opbouwen. Misschien zijn je conditie en kracht er daardoor wel snel weer bij (vooral als je die in het verleden ook al had) maar je gewrichten en pezen hebben vaak wat meer tijd nodig om aan het trainingsniveau te wennen met mogelijk langdurige blessures als gevolg.

Flickr - Strava

• Webgnome
Eens met @GWBoes het is heel makkelijk om jezelf te overtrainen. Het probleem van ons lichaam is dat het heel erg goed is in het zorgen dat de status quo behouden blijft en wanneer het goed piept dan is het al een heel eind te laat eigenlijk

Strava | AP | IP | AW

• verstappen33
@GWBoes & @Webgnome, hier ben ik zeker van bewust, maar bedankt voor de waarschuwing d:)b .

Als ik kijk naar afgelopen week, 3x gefietst tussen de 1,5 en 2 uurtjes. Spieren en pezen hebben inderdaad nog wel even tijd nodig, de vermoeidheid die ik begon te voelen zat hem ook vooral in de benen.. Het hart wilde wel en kon gedurende deze tijd ook wel de snelheid/vermogen vast houden zonder dat ik een hogere hartslag kreeg (drifting).

En komende tijd wil ik het ook zo houden, focus is nu vooral op regelmaat en niet op de hoeveelheid uren, dat komt wel volgend jaar in februari/maart. En als ik een keer wat langer fiets (heb nog een SR op de planning), dan pak ik wat meer rust ervoor/erna.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24

blitzkrieg

Whoop Whoop!

verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Ik ben nu ook met een schuin oog aan het kijken om een 2e hands Gravel of MTB aan te schaffen om ook lekker in de winter de weekenden naar buiten te gaan, maar ik ben nog niet een juiste fiets tegengekomen.
Mountainbiken is ook gewoon een zomersport. ;)

Als je de winter in het weekend naar buiten wilt zou ik kijken naar een gravel waar ook spatborden op passen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Je pezen hebben toch niet heel veel te verduren op de fiets? Tenzij je de hele dag met 45rpm rond rijdt. Desalniettemin is rustig opbouwen geen slecht advies.

• verstappen33
Phydomir schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:16:
Je pezen hebben toch niet heel veel te verduren op de fiets? Tenzij je de hele dag met 45rpm rond rijdt. Desalniettemin is rustig opbouwen geen slecht advies.
Mijn ervaring is dat wanneer je overbelast bent je pezen/banden en gewrichten in het algemeen pijn gaan doen, vooral het eerste jaar toen ik meedeed aan The Ride had ik hier last van omdat ik te snel de uren opbouwde, vorig jaar geen last van gehad omdat ik eigenlijk de load altijd wel wat hoger had tussen de eerste en 2e keer The Ride.

Nu is het gewoon weer goed luisteren naar mijn lichaam wat het wel of niet aan kan, en als ik overbelastingsklachten krijg ook gelijk de load wat minderen.

Beetje spierpijn is niet erg en normaal na een zware inspanning, maar overbelasting moet je gewoon voorkomen door rustig op te bouwen.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39
Pssst

Inschrijven voor de SR Salland van eind augustus, is nu mogelijk op het GoT Social Rides topic!

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 736 737 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).