Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 699 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40
Vooral met spike achterband merk je echt dat je flink meer weerstand hebt, tenminste aan mijn gemiddelde snelheid icm wattage te zien.
Alleen voorband voorzien van spikes dan valt de extra rolweerstand wel mee.
Al zag/voelde ik dat de spikes op het loopvlak van mijn voorband al veel minder scherp zijn dan de spikes aan de zijkant (of vergeleken met de achterband die ik deze week voor het eerst heb gebruikt)

Slush vanmorgen tja dan heb je weinig aan de spikes.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik moet zeggen dat alle wegen hier gisteren al aardig schoon(geveegd) waren en eind van de dag vraag ik me af of er nog wit te zien is.

Moet zeggen dat het opzich prima uitkomt die sneeuw, 2e kerstdag s'morgens gespint (erg nette gemiddelde vermogens die les :) ) en s'avonds kneiter van een migraine gekregen die mega snel opkwam. Daarna doorgerold in een mega verkoudheid de dag er na en eigenlijk sinds begin deze week weer een beetje normaal lucht. Dinsdag gaan spinnen maar leek nergens op, wattages all over the place dus gewoon echt nog niet fit. Gisteren weer een goeie migraine maar als ik terug kijk was die al sinds dinsdagochtend aan het sluimeren.
Mega veel geslapen afgelopen 1,5 week dus zegt ook wel iets :+

Nouja de doelen zijn iig gesteld voor 2026, maart de Joop Zoetemelk classic weer, Mei Limburgs Mooiste, daarna een keertje rondje Markermeer plannen en nog opzoek naar wat leuks in September :)

@verstappen33 Sterkte kerel :)

Gabriël AM5

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
DDX schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:32:
Vooral met spike achterband merk je echt dat je flink meer weerstand hebt, tenminste aan mijn gemiddelde snelheid icm wattage te zien.
Alleen voorband voorzien van spikes dan valt de extra rolweerstand wel mee.
Al zag/voelde ik dat de spikes op het loopvlak van mijn voorband al veel minder scherp zijn dan de spikes aan de zijkant (of vergeleken met de achterband die ik deze week voor het eerst heb gebruikt)

Slush vanmorgen tja dan heb je weinig aan de spikes.
Keertje voor en achter wisselen na een tijd? Je kunt ook reserve spikes kopen, per 50 in een doosje.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-01 13:18
sapphire schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:55:
Ik moet zeggen dat alle wegen hier gisteren al aardig schoon(geveegd) waren en eind van de dag vraag ik me af of er nog wit te zien is.

Moet zeggen dat het opzich prima uitkomt die sneeuw, 2e kerstdag s'morgens gespint (erg nette gemiddelde vermogens die les :) ) en s'avonds kneiter van een migraine gekregen die mega snel opkwam. Daarna doorgerold in een mega verkoudheid de dag er na en eigenlijk sinds begin deze week weer een beetje normaal lucht. Dinsdag gaan spinnen maar leek nergens op, wattages all over the place dus gewoon echt nog niet fit. Gisteren weer een goeie migraine maar als ik terug kijk was die al sinds dinsdagochtend aan het sluimeren.
Mega veel geslapen afgelopen 1,5 week dus zegt ook wel iets :+

Nouja de doelen zijn iig gesteld voor 2026, maart de Joop Zoetemelk classic weer, Mei Limburgs Mooiste, daarna een keertje rondje Markermeer plannen en nog opzoek naar wat leuks in September :)

@verstappen33 Sterkte kerel :)
Kunnen jullie in die spinfietsen allemaal vermogens inzien?

• DDX
Mistraller schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Keertje voor en achter wisselen na een tijd? Je kunt ook reserve spikes kopen, per 50 in een doosje.
Wisselen kan ik doen ja, doe ik denk ook wel als ik straks weer terugwissel naar normale wielen/banden.

Reserve spikes heb ik gezien ja, maar mij dan teveel moeite omdat je ze ook weer moet monteren koop ik liever voor paar euro meer een nieuwe band ;)
Want om nou 100 spikes te gaan wisselen is ook een dagtaakje denk ik.
Die reserve spikes zijn leuk voor als je wat spikes mist die eruit gevallen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 08-01-2026 14:24 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:44
@sapphire Hier in NH is het nog drama, zelfs met de hond op stevige boots is het een uitdaging...
Pad langs de ringvaart is op een enkel stukje na 1 laag ijs.

@dfbt een btje moderne indoor setup laat alles zien wat je wil.
Tenzij je echt voor een spinfiets gaat, dan is het een handmatige instelling en je kan dat meestal niet koppelen Zwift oid. Verschil tussen een Telegraaf aanbieding van <200 en een goeie indoor trainer van > 800

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-01 13:18
raymondw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:08:
@sapphire Hier in NH is het nog drama, zelfs met de hond op stevige boots is het een uitdaging...
Pad langs de ringvaart is op een enkel stukje na 1 laag ijs.

@dfbt een btje moderne indoor setup laat alles zien wat je wil.
Tenzij je echt voor een spinfiets gaat, dan is het een handmatige instelling en je kan dat meestal niet koppelen Zwift oid. Verschil tussen een Telegraaf aanbieding van <200 en een goeie indoor trainer van > 800
Ja ik heb zelf een mooie kickr Core staan thuis, en weet dat je daar alles kan zien. Maar ik kreeg indruk dat Sapphire in een random sportschool spinlessen volgt. Heb zelf nog een jaar of 4 gespint bij een plaatselijke sportschool, maar dat moest dan echt nog op spinfiets waarbij je zelf nog een knopje moest draaien om hem zwaarder/lichter te zetten.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
dfbt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Ja ik heb zelf een mooie kickr Core staan thuis, en weet dat je daar alles kan zien. Maar ik kreeg indruk dat Sapphire in een random sportschool spinlessen volgt. Heb zelf nog een jaar of 4 gespint bij een plaatselijke sportschool, maar dat moest dan echt nog op spinfiets waarbij je zelf nog een knopje moest draaien om hem zwaarder/lichter te zetten.
Wat, moest je zeker ook nog zelf trappen? Niet meer van deze tijd idd 🤭.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:31
Je hebt ook sportscholen (of clubs :r ) waar ze zich volledig richten op spinnen. Wattworks en Rocycle bijvoorbeeld.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nee ik ga gewoon naar ene random sportschool en moet zelf nog aan een knop draaien voor de weerstand. Verder gewoon Snelheid, RPM, HR en wattage beschikbaar via de telefoon :)

@raymondw Ligt er dan aan waar want aan de kust in Noord-Holland lag ook bijna niks meer hoorde ik vanmorgen. Hoe oostelijker hoe meer sneeuw begreep ik van collega’s.

Gabriël AM5

• Mistraller
Calvin, bedankt!
Keep the wheels spinning. Mooi. O+

---------------

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik las op road punt cc een bijzondere tip om de teentjes en de voeten warm te houden. Namelijk het gebruik van aluminium folie.

Eerst een paar dunne sokken aan en dan wikkel je aluminium folie om het koude gevoelige deel van de voet en dan nog een paar dunne sokken om alles op de plaats te houden.

Heeft iemand ervaring daar mee? Je zou ook kunnen denk om een stuk reddingsdeken te gebruiken om dit te doen en die is wat steviger en dunner. En je kunt dan ook die in een voetvorm knippen en de naad met plakband afplakken.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:29
Aluvoetjes

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-01 12:21

Polariteit

Fietsende fotografeur

esphome schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:58:
Ik las op road punt cc een bijzondere tip om de teentjes en de voeten warm te houden. Namelijk het gebruik van aluminium folie.

Eerst een paar dunne sokken aan en dan wikkel je aluminium folie om het koude gevoelige deel van de voet en dan nog een paar dunne sokken om alles op de plaats te houden.

Heeft iemand ervaring daar mee? Je zou ook kunnen denk om een stuk reddingsdeken te gebruiken om dit te doen en die is wat steviger en dunner. En je kunt dan ook die in een voetvorm knippen en de naad met plakband afplakken.
Lijkt mij zeer oncomfortabel? Aluminiumfolie kreukelt als een malle, en ben beetje bang dat je elk kreukeltje/hobbeltje in het folie uiteindelijk gaat voelen zodra je voeten op gaan zetten door de warmte...

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Boterhamzakjes lijkt mij een handigere oplossing dan Alu-folie.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:24

McMiGHtY

- burp -

Chipszakje... opgelost

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
wibblemoo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:25:
Boterhamzakjes lijkt mij een handigere oplossing dan Alu-folie.
Boterham zakjes houden de warmtestraling van je voet niet tegen, wel de waterdamp. Heb je binnen no-time natte koude voeten lijkt me.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:17

Kluus

Gang is alles

Lekker vettig ook goed tegen uitdroging van de huid met die kou.

• DDX
Alufolie loop je risico dat het in honderden stukjes eindigt.
In ver verleden wel eens geprobeerd ;)

Tegenwoordig gewoon lekker warme winterschoenen (en op een dag als vandaag icm waterdichte sokken en 7mesh thunder regenbroek)

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 09-01-2026 13:14 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
Kluus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Lekker vettig ook goed tegen uitdroging van de huid met die kou.
En daarnaast krijgt je tenenkaas voor de afwisseling eens een lekker smaakje erbij! Ik zie een win-win-win

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:58

DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:13:
Alufolie loop je risico dat het in honderden stukjes eindigt.
In ver verleden wel eens geprobeerd ;)

Tegenwoordig gewoon lekker warme winterschoenen (en op een dag als vandaag icm waterdichte sokken en 7mesh thunder regenbroek)
ik kan beamen dat je allemaal alusnippertjes in je schoen hebt. Ik heb 30 december de BRM200 gefietst met sokken,skisokken, alu,schoenen,overschoenen maar had alsnog koude tenen. Volgende keer probeer ik de folie wel tussen de sokken in, maar ik vermoed inderdaad dat ik winterschoenen moet gaan proberen.

Het zit me alleen tegen dat ze vrijwel allemaal reteduur zijn dus als het net niet bevalt ben ik alsnog niet geholpen. Gelukkig hebben Mantel en Futurum vaak een testperiode, dus moet ik dat maar doen.

Denk dat het een enorm YMMV verhaal wordt, de ene is gewoon warmbloediger dan de ander :9

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:38

Stufferdt

doet ook maar wat.

Heb je grotere schoenen dat je sokken én skistokken in je schoenen krijgt gepropt? Knel je niet af dan? Met matige doorbloeding en ook weer kou?

Hier een absurde koukleum. Maar ik volhard in merino en schoenen en overschoenen in combinatie met klagen. Setje winterschoenen staat nog wel een keer op de planning eigenlijk.

😀😀😀

• blb4
  • Nu online
pannekoek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]

[...]

ik kan beamen dat je allemaal alusnippertjes in je schoen hebt. Ik heb 30 december de BRM200 gefietst met sokken,skisokken, alu,schoenen,overschoenen maar had alsnog koude tenen. Volgende keer probeer ik de folie wel tussen de sokken in, maar ik vermoed inderdaad dat ik winterschoenen moet gaan proberen.

Het zit me alleen tegen dat ze vrijwel allemaal reteduur zijn dus als het net niet bevalt ben ik alsnog niet geholpen. Gelukkig hebben Mantel en Futurum vaak een testperiode, dus moet ik dat maar doen.

Denk dat het een enorm YMMV verhaal wordt, de ene is gewoon warmbloediger dan de ander :9
Voor een enkele keer een winterrit kan je ook van die (Chemische?) teenwarmers proberen. Moeten wel in je schoenen passen. Heb ik een x gebruikt tijdens winterfietselfstedentocht, halverwege 1 x vervangen. Als je vaker tijdens dit soort omstandigheden fiets zijn er natuurlijk betere oplossingen denkbaar. Batterij verwarmde sokken is ook nog een optie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:18
Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat je tenen koud worden. Als je al zoveel laagjes stapelt worden idd op een gegeven moment je voeten afgekneld wat het alleen maar slechter maakt.

Ik zit nu in de winter thuis ook met dikke sokken in pantoffels aan het bureau met alsnog koude tenen maar met fietsen ga ik met normale wintersokken in winterschoenen en daar red ik het rond het vriespunt wel mee. Bevriezen zullen ze toch niet zo snel doen,

Flickr - Strava

• blb4
  • Nu online
Stufferdt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:41:
Heb je grotere schoenen dat je sokken én skistokken in je schoenen krijgt gepropt? Knel je niet af dan? Met matige doorbloeding en ook weer kou?

Hier een absurde koukleum. Maar ik volhard in merino en schoenen en overschoenen in combinatie met klagen. Setje winterschoenen staat nog wel een keer op de planning eigenlijk.
Ik heb ook gemerkt dat de ene wintersok de andere niet is, ik red 't normaal gesproken (tot zo'n 5 graden) met wintersokken en overschoenen. Dan hoeft er zelfs niet geklaagd te worden :).

• pannekoek
Stufferdt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:41:

Nou, mijn rechter grote teen tintelt nog altijd een beetje, dus ik heb inderdaad iets te strak gezeten. Moet wel zeggen dat ik mijn schoenen dus erg los moest houden met deze vulling. Ik heb de gulden middenweg nog niet gevonden, maar mijn skisokken zijn merino in ieder geval.
blb4 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Voor een enkele keer een winterrit kan je ook van die (Chemische?) teenwarmers proberen. Moeten wel in je schoenen passen. Heb ik een x gebruikt tijdens winterfietselfstedentocht, halverwege 1 x vervangen. Als je vaker tijdens dit soort omstandigheden fiets zijn er natuurlijk betere oplossingen denkbaar. Batterij verwarmde sokken is ook nog een optie.
Dit is opzich nog wel een idee. Moet de accu wel een uur of 8 mee gaan, of op 18650 cellen oid lopen zodat je ze tussentijds kan vervangen. Wel iets om te overwegen inderdaad.

• DDX
Vaak helpt wat harder doortrappen ook wel zodat je lichaam zichzelf warm stookt.
Lastige is alleen dat je op dit soort dagen vaak niet hard kan trappen.

Iig tip om te zorgen dat je hoofd ook goed warm ingepakt is (en bovenlijf) dan krijg je ook vanzelf minder koude handen en voeten.
Soms fiets ik op dit soort dagen zelfs zonder handschoenen (mits er geen windkracht 7 staat) omdat je warmte ergens kwijt moet dan.
Afgelopen dinsdag ook met -1 zonder handschoenen omdat ik mijzelf lekker warm aan het trappen was in de sneeuw.

[ Voor 57% gewijzigd door DDX op 09-01-2026 13:53 ]

• pannekoek
DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:51:
Vaak helpt wat harder doortrappen ook wel zodat je lichaam zichzelf warm stookt.
Lastige is alleen dat je op dit soort dagen vaak niet hard kan trappen.

Iig tip om te zorgen dat je hoofd ook goed warm ingepakt is (en bovenlijf) dan krijg je ook vanzelf minder koude handen en voeten.
Soms fiets ik op dit soort dagen zelfs zonder handschoenen (mits er geen windkracht 7 staat) omdat je warmte ergens kwijt moet dan.
Afgelopen dinsdag ook met -1 zonder handschoenen omdat ik mijzelf lekker warm aan het trappen was in de sneeuw.
Ja een warm lichaam is natuurlijk belangrijk om het warme bloed ook tot aan de teentjes te krijgen. Ik was uiteraard ook goed gelaagd van pad gegaan (beenwarmers en Sportfull Fiandre winterbroek, torso merino longsleeve, overshirt, skipully, merinojas en de handjes merino liners en BBB winterhandschoenen en een skullcap). Dat was allemaal eigenlijk prima te doen. Enige waren de teentjes

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik gebruik altijd Lays familiezaken, heerlijk en komen tot net onder je kuit (afhankelijk van je schoenmaat) :+

Gabriël AM5

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:10

Ik heb enkele weken geleden gezien dat Jonas Abrahamsen dit deed bij -8c in Noorwegen. Gewone sokken + fietsschoenen, dan alufolie, dan dikke sokken, nog een keer alufolie en daar winteroverschoenen overheen. Zal vast goed werken alleen je bent wel even bezig om het allemaal aan te krijgen natuurlijk.

• Mistraller
GWBoes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:46:
Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat je tenen koud worden. Als je al zoveel laagjes stapelt worden idd op een gegeven moment je voeten afgekneld wat het alleen maar slechter maakt.

Ik zit nu in de winter thuis ook met dikke sokken in pantoffels aan het bureau met alsnog koude tenen maar met fietsen ga ik met normale wintersokken in winterschoenen en daar red ik het rond het vriespunt wel mee. Bevriezen zullen ze toch niet zo snel doen,
Velominati Rule #5: HTFU
The trick to becoming a better cyclist doesn’t have so much to do with our capacity to suffer. Certainly we suffer; the trick is not minding that we suffer.

---------------

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
guapper schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Boterham zakjes houden de warmtestraling van je voet niet tegen, wel de waterdamp. Heb je binnen no-time natte koude voeten lijkt me.
je moet ook niet hele voet inpakken maar alleen je tenen. Enfin er zijn deftigere oplossingen voor die ook beter werken, maar het is een budgetoplossing.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:24

McMiGHtY

- burp -

Begin is met je schoenen te controleren en iig het ventialtie gaatje op de zool af te tapen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:32
pannekoek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Nou, mijn rechter grote teen tintelt nog altijd een beetje, dus ik heb inderdaad iets te strak gezeten. Moet wel zeggen dat ik mijn schoenen dus erg los moest houden met deze vulling. Ik heb de gulden middenweg nog niet gevonden, maar mijn skisokken zijn merino in ieder geval.

[...]

Dit is opzich nog wel een idee. Moet de accu wel een uur of 8 mee gaan, of op 18650 cellen oid lopen zodat je ze tussentijds kan vervangen. Wel iets om te overwegen inderdaad.
Bewegen met vingers en tenen!
Ik heb hele goede winter handschoenen, maar zelfs de dikste variant krijg ik koude handen in als ik alleen maar stil het stuur vasthoud. Lekker wat wiebelen met vingers en na 5 minuten heb ik warme handen. Voelt een beetje gek maar helpt wel.

Met je tenen iets lastiger, maar wel mogelijk in winterschoenen.
Voor heel koud weer gaan er dikke overschoenen om de winterschoenen en elektrische zooltjes in de schoenen.
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 09-01-2026 14:27 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:32
Het grootste probleem van een overschoen is dat hij euhm.. de onderschoen niet omhult :) Via de ventilatiegaten maar ook gewoon door de carbon zool komt de koude mooi binnen. Ik ben zelf geen koukleum maar heb helaas altijd felle wintertenen, zelfs bij enkele graden boven 0. Uitelindelijk heb ik in een drogisterij een isolatiezooltje met aluminum onderkant gekocht, ventilatiegaten dichtgeplakt en daar mijn Gribgrap wind/Waterdichte overschoenen en dat werkt echt goed. Nooit meer wintertenen gehad! Vaak prop je de schoen ook te fel vol met sokken waardoor er geen ruimte is voor lucht, die heb je absoluut nodig om een warm "klimaat" te creëren in een schoen.

Zooltje is iets in deze stijl.

• Mistraller
Cloclo100 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:50:
Vaak prop je de schoen ook te fel vol met sokken waardoor er geen ruimte is voor lucht, die heb je absoluut nodig om een warm "klimaat" te creëren in een schoen.
Zelfde idee met handschoenen. Het ziet er misschien minder aero uit, maar dikke handschoenen werken beter dan 3 strakke laagjes over elkaar, is mijn indruk.
En daarom zijn wanten ook het beste, meer lucht, minder oppervlak waar warmteoverdracht plaats vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 09-01-2026 16:14 ]

---------------

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOsja130EYaoqXUmRXQNWyGzSEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ve1YRbClWBHmJ3LeJ7GvRqCw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was er na een 5uurse heuvelrit in Zuid Limburg van over. Ik ben nog een uur bezig geweest de schilfers uit m'n merinosokken te plukken.
Hint: doe-het-niet

• DDX
Ben wel benieuwd waarom mensen dit aanraden eigenlijk, of is er in de uk ander soort materiaal in gebruik die niet uiteen valt ?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:41:
Ben wel benieuwd waarom mensen dit aanraden eigenlijk, of is er in de uk ander soort materiaal in gebruik die niet uiteen valt ?
ik vermoed een beetje soortgelijk gebruik als:
https://www.ehbo-koffer.n...materialen/reddingsdeken/

Aluminium-folie houdt zaken warm op 2 manieren:
* Reflectie van (infrarood) / thermische straling
* Convectie van warmte "naar buiten" gaat slecht door Aluminium.

Ik denk, eerlijk gezegd, dat het niet echt geweldig werkt als je het tussen de sokken stopt, om nog maar te zwijgen van de aftermath. Maar ja, kou doet gekke dingen met mensen.

• DDX
Snap soms ook niet dat mensen verwarmde overschoenen aanraden, kosten best veel geld en dan zit je de buitenkant van je schoenen op te warmen.
Goed het zal wat helpen, maar geef dan meteen geld uit aan winterschoenen.
Die gaan ook langer mee dan overschoenen.

En tip als je met dit weer (sneeuw) wilt rijden kan je beter spd winterschoenen kopen.
Ik heb dinsdag mijn spd-sl pedalen op mijn slechtweer fiets gewisseld naar spd.
1 keer uitklikken/afstappen en je komt niet meer ingeklikt op de spd-sl. (alleen paar keer flink trappen op pedaal met je schoenen wilt helpen, maar echt bevordelijk voor levensduur pedalen/plaatjes)
Gelukkig heb ik zowel spd als spd-sl winterschoenen.

• Mistraller
Kan je dan niet beter, als je dit zou willen, een emergency blanket in stukken knippen? (goud buiten) Dat scheurt in elk geval niet.

Maar dan nog; volgens mij isoleert een vast materiaal nooit zo goed als met lucht. Kijk maar bij Alu kozijnen. Vette koudebrug aan de randen van je raam. Een dikke sok doet meer dan 10 micrometer alu. (De dikte van aluminiumfolie)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 09-01-2026 19:06 ]

---------------

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
@Mistraller correct, maar het draait hierbij om reflectie van warmte, net als achter de radiator. Neemt ook geen ruimte in in de schoen.
Ik ben overigens ook van mening dat er betere manieren zijn om je voeten warm te houden, maar in het kader van 'alle beetjes helpen'... ;)

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:14
DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:41:
Snap het ook niet, aluminiumfolie is veel geschikter om hoedjes van te maken :)

• Mistraller
guapper schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:32:
@Mistraller correct, maar het draait hierbij om reflectie van warmte, net als achter de radiator. Neemt ook geen ruimte in in de schoen.
Ik ben overigens ook van mening dat er betere manieren zijn om je voeten warm te houden, maar in het kader van 'alle beetjes helpen'... ;)
Ja snap ik, maar ik denk dat dit echt heel minimale beetjes zijn. Je kunt ook in een aluminium pan koken, het materiaal geleidt de warmte uiteindelijk alsnog beter dan lucht. Enfin, mijn tactiek is gewoon accepteren dat het koud is, thuis rustig opwarmen en niet meteen gaan douchen, en jezelf trainen op kou door wisselbaden en koude dompelbaden te nemen in de sauna. :)

---------------

Pagina: 1 ... 699 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).