Ik ben afgelopen weekend naar de Mont Ventoux geweest. Wat een knoepert van een heuvel zeg, maar we hebben genoten.
We gingen met 4 man op pad, 2 ongetraind (maar hoe dan...) en 2 wel getraind. We zijn vrijdag ochtend vertrokken om daar laat in de middag aan te komen. De pasta met gehaktballen waren al voorbereid dus we konden meteen schaften en vroeg naar bed.
Het programma was als volgt. Dag 1 zou een klein ommetje worden langs de Gorges de La Nesque om op dag 2 de Ventoux te bedwingen. De ongetrainde leute zouden de klim 1x doen en de 2e met meer km's in de benen wilden alle 3 de kanten op 1 dag bedwingen.
Zo gezegd, zo gedaan. Dag 1 konden we een beetje uitslapen en na een stevig ontbijt gingen we op pad. Het was stralend weer dus we vertrokken vol goede zin vanuit Bedoin richting richting Flassan om daar de heuvels over te steken in de richting van Sault. We lieten al snel de drukte achter ons en tuften op ons gemak door de schitterend Gorges de La Nesque (aanrader!). De ongetrainden hadden het al zwaar na de eerste klim en die waren blij dat we na zo'n 55km weer in Bedoin stonden. Tijd voor een pizza en op het gemak richting de AirBNB hut.
Maar dan.... onderweg het bordje "Road Closed". What... the... f*ck... De volgende dag zou de route vanaf Bedoin tussen Chalet Reynard en de top gesloten zijn ivm een auto rally. Gloeiende gvd, al die uren in de auto om ons plan in duigen te zien vallen. Ik was pis link en besloot meteen die middag nog naar de top te rijden. Dus snel bidons bijgevuld in het huis, gels op zak en terug naar de start van de klim.
Met al wat km's in de benen en op een nogal warm moment van de dag vol van start gegaan. De klim was zwaar en eigenlijk te heet maar het vermogen was goed en ik hield het lekker vol. Bij de kale vlakte had ik het wel zwaar maar daar reden opeens mijn buddy's naast me om me aan te moedigen. Na 1:35:03 (strava segment) stond ik boven, yes! Mooie tijd en wat een klim, fantastisch uitzicht maar wel koud. In de haast en frustratie mijn jasje vergeten wat de afdaling wel erg fris maakte. Maar wat een voldaan gevoel!
Dag 2 hadden we de plannen omgegooid, we zouden naar Malaucene rijden en die klim pakken. Dit keer wat vroeger uit de veren en met een waterig zonnetje op pad. De route naar Malaucene vanaf Bedoin is mooi glooiend en goed te doen. Onderaan in het dorp de bidon's gevuld en elkaar succes gewenst, and off we go!
Deze klim laat zich wel goed vergelijken met die van Bedoin, dezelfde percentages en lengte. Je ziet alleen de top pas heel laat. Deze keer was de temperatuur een stuk beter te doen, de stukken in het bos waren venijnig maar met af en toe wat afvlakkende stukken was het goed herstellen.
Ik dacht lekker bezig te zijn omdat ik de nodige zwoegende, hijgende fietser had ingehaald. Toen werd ik even op mijn nummer gezet door een pro rijder van FDJ. Geen idee wie het was en geen Strava flyby helaas. (jonge kerel met tattoo op zijn been). Maar Holy shit, die gast reed zo hard omhoog dat het leek alsof ik stil stond.
Deze klim afgetikt op 1:33:56, de laatste van onze groep stond op de top na 2u45m. Wachten hebben we niet gedaan want het was veel te koud en winderig. Snel terug naar Malaucene en daar een salade en een cola naar binnen gewerkt. Toen de groep weer compleet was hebben we de ongetrainden achter gelaten en ben ik met de 4e terug gereden naar Bedoin. Opnieuw bidon's gevuld en door naar Sault gereden om daar de "mietjes" kant nog op te rijden. Inmiddels was het flink warm geworden dus dat was toch nog best afzien. De wattages waren een stuk magerder dan in de ochtend maar wederom met een voldaan gevoel boven gekomen. Het laatste stuk naar de top was nog steeds afgezet en wij waren leeg, snel afgedaald en de andere boys opgehaald in Malaucene.
TL:DR/ tof weekend Ventoux, veel km's en hoogte meters gemaakt. Helaas niet de 3 beklimmingen in 1 dage kunnen doen. En keihard er af gereden door een pro.
Dag 1:
https://www.strava.com/activities/1843314321
Dag 2:
https://www.strava.com/activities/1845871487