Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 647 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:03
Noxa schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:13:
[...]

Merino wollen onder shirt's (goedkoop te krijgen bij de decathlon), wind dicht jack zoals yen Gabba van Castelli. En als het echt koud wordt een wind dichtte broek.
Dat Merino shirt is geen typisch wielershirt. Klopt dit? Ik vind het enkel bij het trekking materiaal.

Voorbeeldje van een goedkopere winddichte broek?

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 21:17
Drossie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:01:
[...]

Dat Merino shirt is geen typisch wielershirt. Klopt dit? Ik vind het enkel bij het trekking materiaal.

Voorbeeldje van een goedkopere winddichte broek?
Klopt, ik gebruik het als onder shirt. Heb er 1 met lange en een 1 met korte mouwen. Een dag nog een echt wollen trui van de We geloof ik.

Ik heb een Castelli Meno Wind, was niet zo heel duur maar wel lekker warm.

Edit:// Een goede buff is goud waard op de fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Noxa op 12-09-2018 23:58 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09
Kluus schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:06:
Ik wil een nieuw buiten- en middenblad monteren op de oudere fiets die ik voornamelijk indoor gebruik. Het gaat om een Ultegra 6500 Triple crankstel (130mm steek, 9-speed) en een van de weinige compatibele bladen die ik hiervoor vind zijn:

https://www.futurumshop.n...ingblad-alize-zwart.phtml

Deze hebben alleen geen binnenblad optie, wat op zich niet erg is want het originele binnenblad is volgens mij nog best OK, maar kan ik het originele binnenblad gewoon met deze bladen gebruiken?
Ik fiets met een Specialites middenblad op een triple (6700) met de originele FSA bladen. Werkt prima.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Drossie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:31:
Ik rijd sinds 1/9 dagelijks 40 km heen en terug naar het werk met een gravelbike.

Welke kledij mag er volgens jullie zeker niet ontbreken?

Zomerkledij heb ik voldoende, maar winterkledij nog niet.

Welke schoenovertrekken zijn aan te raden? Een regenjasje heb ik nog wel, maar geen broek die tegen de regen kan. Is dit aan te raden?

Vorige week heb ik arm- en beenstukken in Decathlon gekocht. De armstukken heb ik al vaak gebruikt en zitten zeer goed.

Iemand ervaring met de onderkleding van Decathlon? Andere tips of aanraders?
Misschien heb je hier wat aan?

https://road.cc/content/b...out-without-breaking-bank

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een Elite trainer gekocht om in de avonden toch te kunnen fietsen. Het is een smart trainer waarbij ik wel handmatig de weerstand moet regelen. Mijn eerste ervaring is dat het fietsen niet echt lekker gaat. Ik vind het trappen erg zwaar, ook wanneer de weerstand op niveau 1 (laagst) staat. Ik merk aan mijn beenspieren dat die veel meer kracht moeten zetten dan wanneer ik op de weg aan het fietsen ben. Op niveau 8 krijg ik de pedalen bijna niet eens rond :+

Waar ik niet zeker van ben is wat ik met mijn versnellingen moet doen. Ik gebruik nu hetzelfde blad en range als wanneer ik op de weg fiets en dat is vrij licht. Het lijkt dus alsof er meer weerstand is dan wanneer ik op de weg rijd. Is dat normaal voor een fietstrainer? Heb hem al eens opnieuw in elkaar gezet zonder resultaat.

Ik heb geen speciale band gekocht. Maakt dat nog veel verschil? Mijn gevoel voor nu is dat ik niet echt bezig zal gaan met de trainer, het fietst gewoon niet lekker. Zelfs op mijn MTB in het bos ervaar ik minder rolweerstand.

• Noxa
  • Laatst online: 30-05 21:17
Aghanim schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:34:
Ik heb een Elite trainer gekocht om in de avonden toch te kunnen fietsen. Het is een smart trainer waarbij ik wel handmatig de weerstand moet regelen. Mijn eerste ervaring is dat het fietsen niet echt lekker gaat. Ik vind het trappen erg zwaar, ook wanneer de weerstand op niveau 1 (laagst) staat. Ik merk aan mijn beenspieren dat die veel meer kracht moeten zetten dan wanneer ik op de weg aan het fietsen ben. Op niveau 8 krijg ik de pedalen bijna niet eens rond :+

Waar ik niet zeker van ben is wat ik met mijn versnellingen moet doen. Ik gebruik nu hetzelfde blad en range als wanneer ik op de weg fiets en dat is vrij licht. Het lijkt dus alsof er meer weerstand is dan wanneer ik op de weg rijd. Is dat normaal voor een fietstrainer? Heb hem al eens opnieuw in elkaar gezet zonder resultaat.

Ik heb geen speciale band gekocht. Maakt dat nog veel verschil? Mijn gevoel voor nu is dat ik niet echt bezig zal gaan met de trainer, het fietst gewoon niet lekker. Zelfs op mijn MTB in het bos ervaar ik minder rolweerstand.
Probeer je vraag hier eens Het grote indoor cycling topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 09:25
Yey, gister na een wat langere tijd van druk met verhuizen en kleintje in de avond kort een rondje kunnen fietsen in mn nieuwe buurt. Het is alweer snel donker maar heerlijk om weer op de fiets te zitten.
Snel weer wat langere ritten maken. In twee maanden tijd loopt je conditie wel heel rap terug...
Gelukkig een indoortrainer gekocht om ook als het donker is nog te kunnen fietsen. Maar ik ga daarvoor nog op zoek naar een extra achterwiel zodat ik niet alles elke keer moet omzetten :p.
Als iemand nog een "oud" maar niet krom wiel heeft geschikt voor 11sp hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Morgen even langs bij Canyon in Koblenz om de maten van de fietsen te proberen. Wellicht nog iets uit de end of season sale meepikken en anders weet ik de maat al voor de 2019 collectie. Ben erg fan van de designs van de 2018 modellen, hopelijk nemen ze die stijl mee door volgend jaar.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 08:55

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:11:
Morgen even langs bij Canyon in Koblenz om de maten van de fietsen te proberen. Wellicht nog iets uit de end of season sale meepikken en anders weet ik de maat al voor de 2019 collectie. Ben erg fan van de designs van de 2018 modellen, hopelijk nemen ze die stijl mee door volgend jaar.
Leuk. Welk model heb je op het oog?

Ik heb sinds een maandje de Ultimate Disc 8.0 en bevalt supergoed! Hij fietst heerlijk en zit mij als gegoten.
Ik ben bewust voor een wat meer 'race'-model gegaan tov mijn vorige fiets. Dus zit ik 2 cm 'dieper' dan op mijn vorige fiets (hoogteverschil tussen zadel en stuur was 2 cm minder op mijn vorige).

Heb momenteel nog het maximale aantal spacers op het stuur, maar denk dat ik daar voor volgend seizoen nog wat tussenuit haal. Voor nu even wennen aan deze meer 'race'-houding.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik ga vooral om het verschil tussen de Endurace CF SL Disc 7.0 en de Endurace AL Disc 7.0 te ervaren. Maar zal ook even naar de Ultimate CF SL disc 7.0 kijken en proberen, ben toch wel benieuwd of ik het verschil in houding erg merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 09:35
Tip voor de liefhebbers:

https://www.eurocyclingxp.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:34:
Ik ga vooral om het verschil tussen de Endurace CF SL Disc 7.0 en de Endurace AL Disc 7.0 te ervaren. Maar zal ook even naar de Ultimate CF SL disc 7.0 kijken en proberen, ben toch wel benieuwd of ik het verschil in houding erg merk.
Ben benieuwd naar je ervaringen. (ik heb dus de Ultimate CF SL). Laat maar weten tzt.
Heb even getwijfeld over de Endurance (heb lange benen), niet kunnen testen, maar op basis van reviews en mijn wensen (snelheid) toch voor de Ultimate gegaan.

Wat mij trouwens opvalt (en niet begrijp) is dat de 7.0 fietsen een cassette hebben tot 32 tandjes en de 8.0 modellen gaan tot maar 28 (bij dezelfde 52/36 voor).

Ik had graag op mijn Ultimate CF SL 8.0 32 tanden achter gehad. Maar dat kon helaas niet... (kosteloos). Snap niet waarom die keuze bij de 7.0 wel gemaakt wordt en bij de 8.0 niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Galois op 14-09-2018 21:24 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
De 8.0 heeft bij de achterderailleur een korte kooi (SS) en de 7.0 een lange kooi (broad gear range). Bij de 8.0 is 28 het grootst mogelijk, anders is de langere versie noodzakelijk. Bij de nieuwe Shimano 8000 serie is 30 mogelijk bij gebruik van korte kooi.
Als het om (hoge) snelheid gaat, heb je immers weinig aan een 32 achter 😏.

[ Voor 14% gewijzigd door EdwinW op 15-09-2018 12:03 ]

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik dacht eerst productpositionering (naarmate mensen een goedkopere fiets kopen zullen ze minder hard rijden en meer behoefte hebben aan een brede gear range) maar toen realiseerde ik me dat de allerduurste Endurace CF SLX met SRAM eTap ook een 11-32 heeft, dus dat kan het niet zijn.

Overigens terecht voor een fiets die wordt gemarket als 'één fiets voor alle scenario's'.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Galois

Galois

1811 - 1832

@EdwinW ja dat klopt... maar dat is niet waar ik mij over verbaas... :)

@nare man ik denk idd ook zoiets. ‘Hoe duurder, hoe meer richting de ‘profs’.’ (??)

Hier en daar uitzonderingen?
Is dat ook zo bij andere merken?

Wel raar, want de meesten van ons zijn verre van profs :)

[ Voor 10% gewijzigd door Galois op 15-09-2018 15:07 ]

• nare man
Als je profje wilt spelen moet je met 53-39 gaan rijden (of nog beter, met 55-42).

Er zijn maar heel weinig merken die standaard fietsen met zulke verzetten in het assortiment hebben (meestal alleen tijdritfietsen).

Niks zo persoonlijk als verzetten en inderdaad, prof zijn we geen van allen.

Sowieso: waar je vroeger echt moest kiezen voor een bergverzet, zijn we de laatste jaren steeds meer naar één combi gegaan voor alle situaties: getuige het aantal fietsen met 52-36 en 11-28, waar je eigenlijk overal wel mee uit de voeten kunt (zeker nu er ook nog een 11-30 bij is gekomen in de nieuwe Shimano-groepen).

[ Voor 35% gewijzigd door nare man op 15-09-2018 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mooi, vandaag lekker de Endurace CF, AL en Ultimate uit kunnen proberen. Moet zeggen dat je het verschil tussen de Ultimate en de Endurace wel goed voelt, waarbij ik het comfort van de Endurace wel prettig vind maar ik heel goed kan begrijpen dat mensen toch graag wat sportiever rijden.

Het verschil tussen de Carbon en Alu Endurace vond ik minder duidelijk, als ik zie hoeveel € ik bespaar door alu te kiezen dan vind ik dat geen moeilijke keuze.

105 of Ultegra vond ik lastig te bepalen, op de test parkeerplaats kun je het schakelen onder druk niet goed proberen. Overigens wel vreemd dat de ultimate, die toch een beetje als klimmers fiets gepositioneerd wordt, maar 28 tanden heeft. Er bestaan gewoon Ultegra lange kooien.

Al met al tof dat ik daar was en fijn om de maat zeker te weten. Helaas waren er geen modellen meer beschikbaar dus dat wordt wachten op de nieuwe collectie. Tussendoor ga ik nog eens bij Mantel naar deze fiets kijken en in oktober nog een keer naar eurocycling in Maastricht. Nog genoeg uitzoek fun :)

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:21

Tacoos

i am i

Drossie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:31:
Ik rijd sinds 1/9 dagelijks 40 km heen en terug naar het werk met een gravelbike.

Welke kledij mag er volgens jullie zeker niet ontbreken?

... Snip..

Welke schoenovertrekken zijn aan te raden? Een regenjasje heb ik nog wel, maar geen broek die tegen de regen kan. Is dit aan te raden?
... Snip...

Iemand ervaring met de onderkleding van Decathlon? Andere tips of aanraders?
Sinds gisteren heb ik ook een gravelracer!
Ik wil 1-2x per week naar 't werk gaan fietsen; voor mij is het ~30km enkele rit.

Wat voor schoenen en pedalen gebruik je? Ik ben van plan mijn mtb schoenen en shimano trailpedaaltjes te gaan gebruiken.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Drossie
Tacoos schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:41:
[...]

Ik wil 1-2x per week naar 't werk gaan fietsen; voor mij is het ~30km enkele rit.

Wat voor schoenen en pedalen gebruik je? Ik ben van plan mijn mtb schoenen en shimano trailpedaaltjes te gaan gebruiken.
Ik gebruik mountainbikeschoenen en volgende pedalen: https://www.mantel.com/be...0s2A3tEAQYASABEgL5avD_BwE

• Tacoos
  • Laatst online: 23:21

Tacoos

i am i

Precies die heb ik op mijn mtb en wil ik op de gravelracer zetten.
Ik heb wel nog getwijfeld over deze pedalen , die zou je ook met gewone schoenen moeten kunnen gebruiken. Dat zou handig kunnen zijn.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:45
Tacoos schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:41:
[...]

Ik heb op mijn racefiets en ATB ook SPD pedalen en zet beiden in voor woon-werk verkeer (meestal 20km enkele reis). Ik heb momenteel 2 paar Northwave, zomer- en winterschoenen (beetje klaar met overschoenen).

• Drossie
wisselwerking schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:48:
[...]

Ik heb op mijn racefiets en ATB ook SPD pedalen en zet beiden in voor woon-werk verkeer (meestal 20km enkele reis). Ik heb momenteel 2 paar Northwave, zomer- en winterschoenen (beetje klaar met overschoenen).
Tevreden over de winterschoenen? Zijn die dan perfect waterdicht?

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:20
EdwinW schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:54:
De 8.0 heeft bij de achterderailleur een korte kooi (SS) en de 7.0 een lange kooi (broad gear range). Bij de 8.0 is 28 het grootst mogelijk, anders is de langere versie noodzakelijk. Bij de nieuwe Shimano 8000 serie is 30 mogelijk bij gebruik van korte kooi.
Als het om (hoge) snelheid gaat, heb je immers weinig aan een 32 achter 😏.
Wel met de kanttekening dat ik op mijn Giant TCR met een 5800 groep gewoon een 11-32 kan schakelen met een korte kooi derailleur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Gisteren met 5 man om de Zuiderzee heen gefietst. Om 6u in het donker begonnen, meteen regen en na 30km een lekke band. De rest van de dag was super. Mooie route en heerlijk weer om te fietsen, alhoewel het aan het einde flink afkoelde.

Zeer tevreden met het resultaat. Vorige langste afstand was 230km (elfstedentocht 2017).

Strava: https://www.strava.com/activities/1843775281

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

nare man schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:27:
Sowieso: waar je vroeger echt moest kiezen voor een bergverzet, zijn we de laatste jaren steeds meer naar één combi gegaan voor alle situaties: getuige het aantal fietsen met 52-36 en 11-28, waar je eigenlijk overal wel mee uit de voeten kunt (zeker nu er ook nog een 11-30 bij is gekomen in de nieuwe Shimano-groepen).
Dat is inderdaad mijn wens: één combi voor alle situaties en niet steeds de cassette te hoeven wisselen.

Ik heb nu dus een 52-36 met 11-28 cassette, maar dat is voor een bijvoorbeeld Stelvio, voor mij te zwaar. Heb dus afgelopen zomer deze berg beklommen op mijn vorige fiets (triple) en dus uitgerekend dat als ik de twee grootste tandwielen achter niet zou gebruiken, ik hetzelfde verzet zou hebben als op mijn huidige fiets (36-28). Maar had dus die twee grootste echt wel nodig...

Kortom, voor mij is de combi 52-36 met 11-28 cassette te zwaar voor een (bv.) Stelvio. En dat terwijl ik de Stelvio (25 km, met 7-8% gemiddeld) in (nét) minder dan 2 uur kan klimmen.

Maar wellicht dat ik met een 30 achter wel uit de voeten zou komen en dat zou mij een hoop schelen omdat ik dan niet én de cassette én de derailleur hoef te vervangen (zit nu nl een korte kooi op en daar kan geen 11-32 op volgens Shimano).
Brammel schreef op zondag 16 september 2018 @ 07:53:
Gisteren met 5 man om de Zuiderzee heen gefietst. Om 6u in het donker begonnen, meteen regen en na 30km een lekke band. De rest van de dag was super. Mooie route en heerlijk weer om te fietsen, alhoewel het aan het einde flink afkoelde.

Zeer tevreden met het resultaat. Vorige langste afstand was 230km (elfstedentocht 2017).

Strava: https://www.strava.com/activities/1843775281
Gaaf rondje! Heb vorig jaar de korte variant gedaan, dus door Flevoland, alleen om het IJsselmeer dus. Dat was 50 km korter, vond 280 km wel lang genoeg... :)
Maar wel weer zin om volgend seizoen het hele rondje te doen. Kijken of ik mijn fietsmaatjes zo gek kan krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

nare man schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:27:
één combi kan wel, maar is niet altijd fijn. Met een 11-28 of 11-30 cassette zijn de stapjes tussen de tandwielen vaak vrij groot, 2-3 tandjes. Voor het vlakke Nederland vind ik dat te veel. Dus rij ik plat met een CS-6800 12-25 cassette (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) zodat je weinig verschil hebt en de juiste versnelling kan kiezen. Voor bergachtig landschap wissel ik deze voor een 11-36 (SRAM).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Microkid schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:07:
[...]

één combi kan wel, maar is niet altijd fijn. Met een 11-28 of 11-30 cassette zijn de stapjes tussen de tandwielen vaak vrij groot, 2-3 tandjes. Voor het vlakke Nederland vind ik dat te veel. Dus rij ik plat met een CS-6800 12-25 cassette (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) zodat je weinig verschil hebt en de juiste versnelling kan kiezen. Voor bergachtig landschap wissel ik deze voor een 11-36 (SRAM).
Dat is mij inderdaad ook al opgevallen (met 11-28 dus). Dan schakel ik één tandwiel zwaarder en zie ik op mijn Garmin mijn cadans van (bv) 95 naar 85 dalen... vrij veel.

Dus misschien is het inderdaad handig om standaard twee cassettes te gebruiken: 12-25 in het vlakke 'thuis' en als ik naar Limburg of het buitenland ga, 11-30 monteren... Een cassette verwisselen is toch in 10 minuten gebeurd (en +10 minuten om mijn handen weer schoon te krijgen... :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
Galois schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:11:
[...]

Dat is mij inderdaad ook al opgevallen (met 11-28 dus). Dan schakel ik één tandwiel zwaarder en zie ik op mijn Garmin mijn cadans van (bv) 95 naar 85 dalen... vrij veel.

Dus misschien is het inderdaad handig om standaard twee cassettes te gebruiken: 12-25 in het vlakke 'thuis' en als ik naar Limburg of het buitenland ga, 11-30 monteren... Een cassette verwisselen is toch in 10 minuten gebeurd (en +10 minuten om mijn handen weer schoon te krijgen... :) ).
Het scheelt handen wassen als je je cassette op het wiel schoonmaakt voor je deze verwijderd ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

NielsTn schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:26:
[...]

Het scheelt handen wassen als je je cassette op het wiel schoonmaakt voor je deze verwijderd ;)
Dat wel, maar dan gaan die 10 minuten daar weer in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Galois schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:33:
[...]

Dat wel, maar dan gaan die 10 minuten daar weer in zitten ;)
Gewoon even plastic handschoentjes aantrekken :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Microkid schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:07:
[...]

Het is heel persoonlijk. Op mijn eerste fiets, inmiddels winterfiets, zit een triple (30-39-50) met een 10-speed 11-23 cassette (zelfde verloop als de 11-speed 12-25 die jij noemt minus de 25). Dan heb je dus een heel fijnmazig bereik en daardoor dacht ik altijd dat het vreselijk irritant zou zijn om met grotere gaten in je cassette te rijden, maar ik rijd nu al weer jaren probleemloos met 50-34 en 11-32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 10:25
Niet op het vlakke mag ik hopen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

havana schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:30:
Niet op het vlakke mag ik hopen.
Waarom niet? Je gebruikt die 32 dan gewoon niet... Het is niet zo dat je 20-22 versnellingen ook nodig hebt.

Enig nadeel is inderdaad dat de 'stapjes' wat groot zijn, maar volgens mij niet zo'n heel groot probleem...

In de MTB-wereld zie je 1x11 tegenwoordig steeds meer. Daar zijn de stapjes dus nog groter en dus lastiger een 'optimale' cadans te vinden. Maar volgens mij valt dit wel mee bij 50-34 met 11-32 cassette...

Eigenlijk moet er een grafiekje van gemaakt worden... als ik zin heb, ga ik dat vanavond wel even doen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 15:01
@Galois Die grafiekjes zijn online al wel te vinden:

http://www.gear-calculator.com

http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Verder is cadans op de MTB geen issue; die wisselt toch de hele tijd omdat je klimmen en dalen veel afwisselt. Op de racer is het een stukje irritanter als je een half uur ofzo net niet een lekkere cadans / gear ratio kunt vinden lijkt me...

[ Voor 48% gewijzigd door Morrar op 16-09-2018 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
Waarom niet?
Omdat het nogal waardeloos rijdt misschien? Je mist een aantal tamelijk cruciale verzetten op het vlakke. Meer specifiek de 17, de 19 en de 21.

Natuurlijk, je kan er best mee fietsen maar ideaal is anders. Het is een beetje alsof je door het stadsverkeer rijdt met een auto waar met alleen een 1e, 3e en een 5e versnelling.

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 16-09-2018 12:52 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
havana schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:45:
[...]

Omdat het nogal waardeloos rijdt misschien? Je mist een aantal tamelijk cruciale verzetten op het vlakke. Meer specifiek de 17, de 19 en de 21.
Ik rijd 99% van de tijd op het vlakke op de 22, 20 en 18. Onderlinge verhouding is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Lijkt me inderdaad iets heel persoonlijks hoor, en ook een stukje gewenning. Sommige mensen lekker in 19, sommige in 20.

Uiteindelijk merk je het alleen duidelijk wanneer je van cassette of fiets wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:43

Crazy D

I think we should take a look.

Ik rij met 11-34 achter (Shimano) voor de purist zullen er vast een paar tandjes missen, maar het boeit mij niet zo. Ja, soms schakel je en vliegt je cadans met 10 rpm omhoog of omlaag. Nou dan trap ik of rustiger, of zet ff wat kracht bij om de cadans weer goed te krijgen. En blijkbaar zit de versnelling waar ik graag in rij, op een 32/34 cassette mooi in het midden. Heb 1 x een ik geloof 11-25 achter gehad, zat de ketting continue zo schuin als wat. Misschien rij ik gewoon als een watje en past dit daarom wel goed bij mij :+

Maar zoals gezegd idd heel persoonlijk. Een ander zal zich er wellicht gigantisch aan irriteren.
(en als je het leuk vind om met cassettes te spelen en te wisselen, tja dan is het natuurlijk idealer om tandwiel en op de rit en omgeving waar je rijd af te stemmen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Precies, het is heel persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijker om tussen 25 en 35 per uur niet voortdurend te hoeven schakelen tussen beide voorbladen, iets dat bij 50-34 en 12-25 (en zeker bij 11-23) wel voortdurend gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 18:14
Ik rij ook al een tijdje met een 11-32 cassette met 52/36 voor. Bij snelheden van 25-35 kan ik op het vlakke alles op de 52 doen en toch nog een redelijke kettinglijn en cadans rijden, zal vast niet optimaal zijn, maar het is wel lekker makkelijk als je regelmatig de heuvels/bergen in gaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
nare man schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:43:
Precies, het is heel persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijker om tussen 25 en 35 per uur niet voortdurend te hoeven schakelen tussen beide voorbladen, iets dat bij 50-34 en 12-25 (en zeker bij 11-23) wel voortdurend gebeurt.
Ook dat lijkt me redelijk persoonlijk. Ik fiets op het vlakke met een 11-23 echt alles op mijn 50 buitenblad. Als je met een rpm van ca. 90 fietst kan je daarmee van 24km/u tot 47km/u (aldus http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence).

[ Voor 4% gewijzigd door Hielko op 16-09-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
nare man schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:43:
Bij 12-25 valt dat enorm mee, ik kan eigenlijk altijd wel buitenblad rijden tenzij het enorm waait of ik een hele slechte dag heb :D

Extensieve duurtrainingen rijd ik meestal 50x21 als lichtste. Lichter dan dat rijd ik niet op het buitenblad ivm de kettinglijn

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 16-09-2018 15:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
Deze week rubberen binnenbanden vervangen voor latex binnenbanden. Fiets heeft dan natuurlijk paar dagen gestaan, en de banden waren al een heel stuk leger dan voorheen. Dus niet luchtdicht klopt wel degelijk. Maar comfortverbetering is toch duidelijk merkbaar. Scherpe hobbels etc worden toch ietsje eruit gefilterd. Extra rolweerstand is me niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:04
Ik rij 52/36 - 28/11 en die verhouding is perfect voor mij.
Als je wedstrijden rijdt is het natuurlijk normaal dat de overgang naar een anders verzet kleiner is, maar voor een toerist als mij is m'n verzet perfect.
Vandaag de Vlaamse Ardennen aangedaan, en dan ben je wel blij dat je op de Paterberg een 36/28 hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Iemand nog een tip voor 'warme armwarmers'?

Ik heb nu een paar zware standaard van craft, en die vind ik nu wel lekker, maar straks te koud. Dus als iemand een tip heeft...

Ook houd ik mij aanbevolen voor een echt warme winterbroek, dwz voor onder de 0 graden. Ik heb een GORE WEAR C5 THERMO TIGHTS besteld, dat is een prima broek. Alleen denk ik niet voor als het echt koud wordt. Ik heb nog een oudere Rogelli, en die is best warm. Maar is 3XL (heb tegenwoordig maat M), en die zweem is ook niet zo top voor langere afstanden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:20
NielsTn schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:26:
[...]

de oplossing hier: Afbeeldingslocatie: https://www.beschermdwerken.nl/images/products/werkhandschoenen/disposable-handschoenen/75AR44.jpg

Edit: zie dus dat Microkid me voor was.

En voor alle cadansrekenaars: het is niet verboden om af en toe eens op een wat lagere cadans te rijden.
Sterker no: de gemiddelde fietser haalt bij een tempo van 25 km/u een cadans van 90 niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door Gebanned op 16-09-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Gebanned schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:22:
[...]

de oplossing hier: [Afbeelding]

Edit: zie dus dat Microkid me voor was.

En voor alle cadansrekenaars: het is niet verboden om af en toe eens op een wat lagere cadans te rijden.
Sterker no: de gemiddelde fietser haalt bij een tempo van 25 km/u een cadans van 90 niet meer.
Ik zie cadans niet als een doel op zich, maar een hoge cadans helpt mij om m’n knieën niet teveel te belasten. Dus met 25 km/h zonder wind is 90 ook comfortabel, maar met 35+ voelt rond de 100-105 een stuk comfortabeler.
En dan kom ik ook mooi uit met m’n 50/34-12/25 aandrijflijn. Ik rijd meestal 50-17 a 50-18 en met harde tegenwind 50-19.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 09:25
mhr-zip schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:06:
Iemand nog een tip voor 'warme armwarmers'?

Ik heb nu een paar zware standaard van craft, en die vind ik nu wel lekker, maar straks te koud. Dus als iemand een tip heeft...

Ook houd ik mij aanbevolen voor een echt warme winterbroek, dwz voor onder de 0 graden. Ik heb een GORE WEAR C5 THERMO TIGHTS besteld, dat is een prima broek. Alleen denk ik niet voor als het echt koud wordt. Ik heb nog een oudere Rogelli, en die is best warm. Maar is 3XL (heb tegenwoordig maat M), en die zweem is ook niet zo top voor langere afstanden.
Ik heb al een paar jaar de Castelli Nanoflex armstukken. Deze bevallen erg goed. Strak, warm, houden het eerste water tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:16

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

bazzard schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:54:
[...]

Ik ga voor de 150, is ook voor mij voor het eerst om dit "in 1x keer" te fietsen.
Gisteren totaal is van 160 km gedaan maar dat was 40km heen naar de start locatie, uurtje wachten tot de start, 80km fietsen, eten en weer iets van 60 minuten rust en weer 40km naar huis.

Qua snelheid liggen we redelijk gelijk aan elkaar, ik kom zelf uit Purmerend, twijfel nog even of ik met de fiets naar de Dam ga of de auto ergens in Noord zet, beetje afhankelijk van het weer.
Ook maar ingeschreven voor de 150km :).

Battle.net || Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:53

Magic666

No one's neighbour!

Mijn nieuwe trapper in wording (voor wie het topic niet volgt op het fiets forum :P ):

Afbeeldingslocatie: https://78.media.tumblr.com/b9c5601e24f85717bdb7326b0e57ce16/tumblr_inline_peoarzQZeb1sii4sv_1280.jpg

Afbeeldingslocatie: https://78.media.tumblr.com/8c1a8241c1e94e2d77455646f98ed77b/tumblr_inline_peoaszed8V1sii4sv_1280.jpg

Afbeeldingslocatie: https://78.media.tumblr.com/9c225bb230f2d6a5c7cb81175c3e20e7/tumblr_inline_peoau6PnnD1sii4sv_1280.jpg

De rest wordt overgezet van mijn huidige racer alleen moet ik daar nog even geduld voor hebben aangezien de LFM tot eind september aan het verbouwen is ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:52

bazzard

Bas

retlaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:19:
[...]

Ook maar ingeschreven voor de 150km :).
Nu maar hopen dat buienrader niet gelijk heeft:
weer

Misschien een idee om samen te vertrekken, misschien kunnen we het werk dan een beetje verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:16

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

bazzard schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding: weer]

Misschien een idee om samen te vertrekken, misschien kunnen we het werk dan een beetje verdelen?
Hmm, nou inderdaad :). Toen ik me inschreef afgelopen vrijdag was er nog een zonnetje met 18 graden voorspeld. Niets zo veranderlijk als het weer... Houden wel even contact dan, samen is meestal gezelliger dan alleen :)!

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
bazzard schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding: weer]

Buienradar heeft het ook op de dag zelf regelmatig mis. Dus niet te veel van aantrekken en lekker gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 23:10
Magic666 schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:48:
Mijn nieuwe trapper in wording (voor wie het topic niet volgt op het fiets forum :P ):
Nice! Had hem daar nog niet gezien maar het ziet er veelbelovend uit. Ik ben dol op handwerk.

Steel is real en rood is sowieso de snelste kleur dus dat gaat helemaal goed komen.
Waarmee ga je hem (laten) op bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Mijn huidige Ultegra set (3 jaar oud), stuur (3T) gaat ook mee.
Het enige wat echt vervangen moet worden zijn stuur en zadelpen en ik wil voor een ander zadel gaan kijken.

De velgen gaan ook mee als er 25mm (of 28mm) banden op kunnen.

De kleur is Candy Apple Red-ish, in het echt is die nog een heel klein tikkie donkerder en zie je de metallic wat beter.

De enige nog onbeantwoorde vraag is welke bidonhouders er op gaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 12:49
retlaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:28:
[...]

Hmm, nou inderdaad :). Toen ik me inschreef afgelopen vrijdag was er nog een zonnetje met 18 graden voorspeld. Niets zo veranderlijk als het weer... Houden wel even contact dan, samen is meestal gezelliger dan alleen :)!
Ik slaap bij mijn moeder in Oost dus de zorgen om de trein zijn verholpen. Ik ben van plan de 150 in elk geval te starten en mocht het niet gaan kan ik altijd nog afhaken.

Ik zal die bierbuik in het cookie monster shirt zijn. Ben 1.96 lang dus ik steek er meestal wel bovenuit.

[ Voor 4% gewijzigd door Seriph op 17-09-2018 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crowke
  • Laatst online: 29-05 20:57
Wat ik doe op koude ritten (en wat bvb Assos ook aanraadt): Beenwarmers aandoen onder je lange broek. Dit werkt voor mij perfect.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vroeger had ik een warme gevoerde tight van Adidas. Hij was zo warm, dat ik 'm eigenlijk weinig gedragen heb. Hij was gauw veel te warm.
(Ook een reden voor niet veel dragen was de niet hele goede zeem.)

Tegenwoordig doe ik mijn gewone bibshorts aan met Castelli Nanoflex beenwarmers. Een wat mij betreft ideale combinatie. Met een lange mouwen Gabba en eventueel een thermoshirt eronder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 17:04

McMiGHtY

- burp -

Iemand tips om op een makkelijke manier het startpunt van een gpx file te veranderen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

McMiGHtY schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:52:
Iemand tips om op een makkelijke manier het startpunt van een gpx file te veranderen?
afstandmeten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 18:14

Castelli Sorpasso Wind rij ik mee in de winter. Afgelopen winter ook mee gereden bij -5 en gure wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Iets meer tips? Ik heb nu opeens 75km meer qua route..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
McMiGHtY schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:05:
[...]

Met Komoot?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]

Route importeren > acties punt > verander startpunt > nieuw startpunt aanwijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

Bij Gore geven ze als temperatuur 5-15 graden aan. Bij Castelli zou je kunnen kijken naar de:
  • Sorpasso 2 Wind
  • Meno 2 Wind
  • Polare 2

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Afgelopen donderdag mijn fiets binnengekregen, het hele weekend weg geweest, maar nu tijd gehad om hem te testen!

Ben afgelopen half jaar op zoek geweest naar een nieuwe fiets, van alles bekeken en afgewogen. In eerste instantie wilde ik voor de blauwe Canyon Ultimate CF SLX gaan, maar op het moment dat ik de trekker over wilde halen, was mijn maat niet meer te krijgen. De Aeroad was ook in de aanbieding, maar had deze eigenlijk afgeschreven, omdat ik verwachtte dat ik niet zo diep kon zitten. Bikefit gedaan bij Pedaalkracht (aanrader), hij vertelde me dat de Aeroad wel zou kunnen. Nu die binnen is ben ik er erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MHgmtd0V8kvljaMStPszyAUD/full.jpg

Mijn bevindingen na het opbouwen en een kort testritje van een uur (ten opzichten van mijn oude fiets):
  • De fiets ziet er in het echt vele malen mooier uit dan ik op filmpjes en plaatjes gezien had.
  • Zelfs met weinig wind lijkt de fiets/wielen de snelheid makkelijker te behouden.
  • Op dit moment dezelfde hoogte ingesteld als mijn oude fiets, waarschijnlijk in de loop van de tijd wat spacers weg, zeker met dit stuur met kleine bocht zit het niet zo diep.
  • Waarom zitten er zoveel stickertjes op een nieuwe fiets/wielen? En de plastic "dork-disc" moet er ook nog een keer af.
  • De hoge wielen zijn voor mij waarschijnlijk iets teveel van het goede. Op deze avond met bijna geen wind, vond ik ze toch best twitchy. Kan enerzijds komen omdat ik er aan moet wennen, anderzijds omdat ik zelf een lichtgewicht ben.
  • De carbon remrand remt merkbaar traag ten opzichte van een alu remrand.
  • De Garmin mount voor de aerocockpit is heel irritant om te monteren...
  • De Wahoo speed sensor reageert een stuk trager dan mijn garmin GSC10 sensor op mijn "oude" fiets.
  • Met een nieuwe fiets is het makkelijk om je hartslag omhoog te jagen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Mooie fiets! Is het stuur gedrag niet deels door de geometrie? Weet niet of de wielen zoveel invloed hebben..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Magic666 schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:50:
De enige nog onbeantwoorde vraag is welke bidonhouders er op gaan.....
Eentje uit ronde buis natuurlijk. Zo'n plastic-fantastic tribal ding is geen porem op jouw frame.
Ik heb zelf op één fiets een setje Iris' van King Cage, die zouden op de oversized buizen van jouw Wind niet misstaan. http://www.kingcage.com/index.php?products=yes
o.a. te krijgen bij M-Geneering, Lester en vast tal van andere gerenommeerde handwerkslieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:34
Reynouts schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:15:
[...]

Afgelopen donderdag mijn fiets binnengekregen, het hele weekend weg geweest, maar nu tijd gehad om hem te testen!

Ben afgelopen half jaar op zoek geweest naar een nieuwe fiets, van alles bekeken en afgewogen. In eerste instantie wilde ik voor de blauwe Canyon Ultimate CF SLX gaan, maar op het moment dat ik de trekker over wilde halen, was mijn maat niet meer te krijgen. De Aeroad was ook in de aanbieding, maar had deze eigenlijk afgeschreven, omdat ik verwachtte dat ik niet zo diep kon zitten. Bikefit gedaan bij Pedaalkracht (aanrader), hij vertelde me dat de Aeroad wel zou kunnen. Nu die binnen is ben ik er erg blij mee!

[Afbeelding]

Mijn bevindingen na het opbouwen en een kort testritje van een uur (ten opzichten van mijn oude fiets):
  • De fiets ziet er in het echt vele malen mooier uit dan ik op filmpjes en plaatjes gezien had.
  • Zelfs met weinig wind lijkt de fiets/wielen de snelheid makkelijker te behouden.
  • Op dit moment dezelfde hoogte ingesteld als mijn oude fiets, waarschijnlijk in de loop van de tijd wat spacers weg, zeker met dit stuur met kleine bocht zit het niet zo diep.
  • Waarom zitten er zoveel stickertjes op een nieuwe fiets/wielen? En de plastic "dork-disc" moet er ook nog een keer af.
  • De hoge wielen zijn voor mij waarschijnlijk iets teveel van het goede. Op deze avond met bijna geen wind, vond ik ze toch best twitchy. Kan enerzijds komen omdat ik er aan moet wennen, anderzijds omdat ik zelf een lichtgewicht ben.
  • De Wahoo speed sensor reageert een stuk trager dan mijn garmin GSC10 sensor op mijn "oude" fiets.
Mooie bak!
Je vroeg je af of je wel diep kon zitten? _O- Als ik het zo op de foto zie hoop ik van wel voor je haha. Veel dieper zie je ze niet vaak.

De wielen zijn Reynolds Strike 62mm toch? Ik heb dezelfde en merkte ook best wel een verschil tussen die en mijn oude 50mm hoge carbon wielen. Ze zijn best gevoelig voor zijwind en ik ben ook al een lichtgewicht. Maar inmiddels ben ik er al goed aan gewend en stuurt het alweer vertrouwd. Toen ik overstapte van lage alu wielen naar de 50mm moest ik ook eerst even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

DieAnder schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:21:
[...]

Eentje uit ronde buis natuurlijk. Zo'n plastic-fantastic tribal ding is geen porem op jouw frame.
Ik heb zelf op één fiets een setje Iris' van King Cage, die zouden op de oversized buizen van jouw Wind niet misstaan. http://www.kingcage.com/index.php?products=yes
o.a. te krijgen bij M-Geneering, Lester en vast tal van andere gerenommeerde handwerkslieden.
hmm... dat ziet er idd wel alleraardigst uit, enige nadeel zou zijn dat ze niet in het zwart leverbaar zijn?
Idee is om de fiets rood te hebben en de rest zwart. Aan de andere kant is het windlogo ook niet zwart en zouden zilverkleurige houders subtiel en onopvallend zijn... hmm... ik ga daar eens verder naar kijken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

[...]

Komoot is daar super voor! Werkt heel intuïtief...
Je hebt wel unlocked regio's nodig om de GPX-bestanden vervolgens te kunnen gebruiken. Je krijgt één regio gratis... In 'Het grote fietscomputer topic' staan een aantal codes voor gratis meer regio's, heb ik eens gepost daar.

Maar na aanmelding krijg je na ong. een week een aanbieding van ze voor 20 euro heel de wereld. Echt handig hoor. Zeker als je op vakantie wel eens gaat fietsen of wandelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-05 15:36
Reynouts schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]

Toffe fiets zeg! En ja, ik vind ook wel dat je aardig laag zit hoor. Ik zou het niet kunnen.

Ik heb trouwens niet zulke hoge wielen, maar ik moest ook even wennen toen ik naar 40mm ging. Nu geen probleem.

Even een stomme vraag, wat voor bel heb je gemonteerd? Vanwege het nieuwe Canyon stuur heb ik geen mogelijkheid tot het monteren van mijn oude bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Cormo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:16:
[...]

Toffe fiets zeg! En ja, ik vind ook wel dat je aardig laag zit hoor. Ik zou het niet kunnen.

Ik heb trouwens niet zulke hoge wielen, maar ik moest ook even wennen toen ik naar 40mm ging. Nu geen probleem.

Even een stomme vraag, wat voor bel heb je gemonteerd? Vanwege het nieuwe Canyon stuur heb ik geen mogelijkheid tot het monteren van mijn oude bel.
Thanks! Qua diepte had ik deze verhoudingen ook op mijn oude fiets, dus dat moet voor mij goed zitten. Ben benieuwd hoe het voelt na een langere tocht.

De bel is een simpele BBB-bel (volgens mij is het deze) met een elastiek. Ik heb flink aan het elastiek moeten trekken om hem om de stuurbuis/spacer te trekken, maar hij zit. Misschien zijn er nog andere/betere opties, maar daar ben ik nog niet op gestuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Ik heb jullie hulp nodig! :)

Wil graag 1 dezer dagen (liefst morgen) richting Rheden om de Posbank op te fietsen.
Voornamelijk om voldoende hoogte meters mee te pikken (c.a 1000 met een afstand van +/- 125KM) en natuurlijk te genieten van de omgeving. Ik woon zelf in Zuid-Limburg dus ben wel wat hoogte meters gewend.

Alleen ben ik dus niet bekend in de omgeving Rheden.

Nu is mijn vraag of iemand hier mooie routes (GPX) in zijn archief heeft staan?
(Posbank / Veluwe)

Heb wat gezocht in andere topics en las dat @ZieMaar! en @Sjoewe veel fiets ervaringen hebben in het gebied. Misschien dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen.

In Limburg heb je standaard de AGR of LBM waarbij je verschillende gpx bestanden kan downloaden en die routes zijn ideaal om de sfeer en omgeving te proeven.

Zijn er rond de Veluwe ook zulke bekende ritten?

Heb via de search al verschillende gevonden:

- Jan Janssen Classic (http://www.janjanssenclassic.nl/content/jjc-wegroutes)

- Fietssport: (https://www.fietssport.nl...5x-routes-over-de-posbank)

Doel is hierbij:

- Genieten van omgeving (Posbank)
- Max 135km met >1000hm

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb deze laatst gefietst:

https://www.strava.com/activities/1830554342

Geen 1000hm..maar komt in de buurt, als je wat extra lusjes pakt..kom je daar aan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik heb even snel iets getekend:
https://www.strava.com/routes/193624

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
Ik denk dat de route van @MrAngry een goed uitgangspunt is, dat is qua 'scenery' wel de mooiste route.
Even stoppen bij Radio Kootwijk bijvoorbeeld. Als je echt puur voor de hoogtemeters gaat kan je eventueel ook meer richting de Utrechtse Heuvelrug uitwijken. Dan kan je ook nog de Italiaanse weg, de Grebbenberg, Autoweg, Amerongse Berg en Scherpenzeelseweg er nog aanknopen, maar het stuk tussen Arnhem en Rhenen is veelal langs N-wegen rijden, dat is toch beduidend minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 17:49
Vraagje aan de GOT-techneuten van "antieke wielrenfietsen";
Afgelopen weekend de MH2D in Zuid-Limburg gefietst met mijn oldtimer (Checkerpig 105 - shimano 9sp) maar ik merk dat ik, ondanks enige voorbereiding, bij de steile klimmetjes (bijv doode man) nog te diep moet gaan.... Nu hoor ik jullie al zeggen dat dat de bedoeling is :) ... maar met voor een dubbel 39-52 en achter een 11-25 cassette lijkt me enige verlichting wenselijk.

Ik ben opzoek of ik de fiets nog kan upgraden zodat de fiets in de Nederlandse heuvels goed te gebruiken valt. (ik zou hem graag willen houden ipv een nieuwe te kopen).

Nu begrijp ik dat mijn korte kooi dit misschien onmogelijk maakt, maar omdat mijn schakelgroep ergens rond 1999 - 2005 is verkocht (RD5501/FD5501/FC5502 172.5), kan ik er nog maar weinig over vinden op google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Die derailleur heeft een max. capaciteit van 29 schakels of tandjes. Daarvan gebruik je er nu 27. Voor 13 en achter 14. Je kan dus achter naar een 12-27 cassette kijken. Volgens de handleiding is de max achter een 27, maar zou me niets verbazen als je met een tandje meer ook nog wel wegkomt. Weet niet of er een 12-28 9 speed cassette bestaat, maar misschien is dat wat. Je zit dan echter nog steeds aan 39/28, is nog steeds zwaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pfff... vandaag de middag vrij genomen om op de (waarschijnlijk) laatste mooie zonnige dag van het jaar nog een tochtje te doen.

95 km, waarvan km 55 tot km 85 pal tegen de wind uit het zuidwesten in. Windkracht 4. Man, man, man! Kon nauwelijks de 20 km/h op m’n teller houden! Was er helemaal klaar mee!

Desondanks toch 30,1 gemiddeld gefietst en een mooie middag gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Wat @Sjoewe zegt is idd een optie, maar je zou ook kunnen kiezen om vanuit de Posbank richting Montferland te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
MrAngry schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:21:
Die derailleur heeft een max. capaciteit van 29 schakels of tandjes. Daarvan gebruik je er nu 27. Voor 13 en achter 14. Je kan dus achter naar een 12-27 cassette kijken. Volgens de handleiding is de max achter een 27, maar zou me niets verbazen als je met een tandje meer ook nog wel wegkomt. Weet niet of er een 12-28 9 speed cassette bestaat, maar misschien is dat wat. Je zit dan echter nog steeds aan 39/28, is nog steeds zwaar.
Van 25 -> 28 tands achter scheelt 12%. Dat is één versnelling meer.
Als dat niet voldoende is moet je het iets ruimer moet aanpakken, in de trant van:
* nieuwe ATB achterderraileur (bv Deore 9 sp) 35 euro
* nieuwe cassette (bv HG400 11-34) 25 euro
* nieuwe ketting 15 euro
Je hebt dan 36% minder verzet, dat zijn 3 versnellingen.
Nadeel is wel dat de stappen tussen je versnellingen veel groter worden

Een paar aandachtspunten:
* dit zou moeten werken met je huidige shifters, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
* wellicht kun je een leuke tweedehands derrie vinden voor weinig.
* qua cassette zou mijn voorkeur uitgaan naar een 12-34 of zelfs een 13-34, maar ik denk dat die niet (meer) bestaan.

Een grafische weergave van wat dit met je verzetten doet, voor de visuelerikken onder ons: http://ritzelrechner.de/?...7,20,23,26,30,34&UF2=2135

edit: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
@MrAngry en @DieAnder , thnx!!

Geeft me weer nieuwe mogelijkheden. Ik ga eerst proberen die cassette te vinden met 27/28t en kijken hoe die 12% bevalt (als ik een redelijk geprijsde cassette kan vinden). Dan blijft alles nog orgineel/105.

Maar goed om te weten dat de deore 9sp een mogelijk kan zijn! Misschien voor volgend jaar als ik de fiets toch naar de bergen mee wil nemen.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deo_Volente
@murphylee

Dit past bij je omschrijving, vooral omgeving posbank <> oosterbeek <> wageningen

http://www.1kride.com/route-120km/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 10:04
Zijn er hier nog mensen die naast het fietsen inline skaten/skeeleren om de (onder)rug wat te verstevigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Alvast bedankt voor de reacties. :)

Ik ben net aangekomen.
Nu even snel een route in elkaar flansen (met behulp van jullie routes) en morgen vroeg vertrekken.

Goede voorbereiding is het halve werk.. zeggen ze. 8)7

I bad beat my meat by busting my nuts!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit momenteel in Los Angeles en heb van vrijdag tot en met zondag een fiets gehuurd. Ik heb al het één en ander opgezocht en gevraagd natuurlijk, maar ik ben benieuwd of er hier iemand is die tips heeft van mooie routes om te fietsen?

Vooralsnog ga ik op zaterdag in ieder geval 's ochtends met een groep mee (50 mile volgens mij) en 's middags of op zondag een lange route door de bergen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
@murphylee De suggestie van @Deo_Volente had ik ook in mijn hoofd. Anders misschien een route van de gran fondo Rosa? Ik ken mooie routes naar de Posbank toe en rondom Apeldoorn, een echte Posbank kenner ben ik niet. Maar volgens mij heb je voldoende inspiratie dus veel plezier straks (toch? Ik zit in Canada, waar t overigens prima fietsen is denk ik, dus ik heb niet echt een gevoel bij de nl tijd).

Have fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Pimorez schreef op woensdag 19 september 2018 @ 01:19:
Ik zit momenteel in Los Angeles en heb van vrijdag tot en met zondag een fiets gehuurd. Ik heb al het één en ander opgezocht en gevraagd natuurlijk, maar ik ben benieuwd of er hier iemand is die tips heeft van mooie routes om te fietsen?

Vooralsnog ga ik op zaterdag in ieder geval 's ochtends met een groep mee (50 mile volgens mij) en 's middags of op zondag een lange route door de bergen doen.
Robert Gesink zat daar laatst (voor hij op z'n plaat ging). Misschien kan je hier wat mee?

https://www.strava.com/activities/1787833402

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:47
Ik wil de komende periode wat vaker op de fiets (RACE of MTB) naar mijn werk en ben aan het rondkijken voor een rugzak waar mijn laptop (14"), kleding en eventueel schoenen in mee kunnen.

Nu kwam ik zelf uit bij de Vaude Splash 20+5 maar kan niet goed inschatten of deze groot genoeg is om bovenstaande mee te nemen. Iemand deze in bezit en zo ja passen bovenstaande zaken daar in of wordt dit erg krap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
MazZz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:19:
Ik wil de komende periode wat vaker op de fiets (RACE of MTB) naar mijn werk en ben aan het rondkijken voor een rugzak waar mijn laptop (14"), kleding en eventueel schoenen in mee kunnen.

Nu kwam ik zelf uit bij de Vaude Splash 20+5 maar kan niet goed inschatten of deze groot genoeg is om bovenstaande mee te nemen. Iemand deze in bezit en zo ja passen bovenstaande zaken daar in of wordt dit erg krap?
Ik heb een Vaude Moab 16 en daar gaat dagelijks het volgende in: broek, t-shirt, trui (evt.), schoenen, sokken, boxer, handdoek, eten, dossier(s) (evt.). Ik neem geen laptop mee, maar volgens mij zou dat wel moeten kunnen. Het is ook een kwestie van praktisch pakken. Zo heb ik tegenwoordig een sporthanddoek die weer wat dunner is als een normale handdoek. De Vaude Splash is groter dan de Moab, dus ik zou zeggen dat dit wel moet passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Ik vind de splash echt een fantastische rugzak. Een laptop past er zeker in, maar ik weet niet of je die in het rugvak (van de waterzak) krijgt. Ik vermoed van niet en dan is het elke keer proppen en gekloot met je kleding. Ik gebruik de splash vrij allround, ook voor (fiets)vakanties, wandelingen, mtb met waterzak etc. Als je al weet dat je puur voor een commuter oplossing wilt gaan zou ik kijken naar een rugzak die daarin gespecialiseerd is. Dwz, met afgescheiden laptop vak, zonder faciliteiten voor een waterzak en andere gadgets die aan de splash zitten maar je niet zal gebruiken.

e; Ik gebruik hem trouwens nog wekelijks, ik vervoer dan schoenen, (spijker) broek, ondergoed, t-shirt en overhemd, kettingslot (aan de buitenzijde), 1 of 2 bananen (buitenzijde), paar reepjes, portemonnee, sleutels, werkpasje, telefoon, BT oortjes, brillenkoker, lenzenspul. Dat lukt lachend zonder de +5 te gebruiken. Met een jas er bij wordt dat krap. Lijkt me dat hij dus ruimte zat heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door MrAngry op 19-09-2018 12:26 ]

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:47
Thanx, zal nog eens verder kijken. Die splash blijft wel op de shortlist staan. Misschien dat ik een extra paar schoenen op mijn werk laat staan, dat scheelt weer iets in ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ramon 73 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:14:
Maar deze week heb ik de rubberen binnenbanden vervangen voor latex binnenbanden. Fiets heeft dan natuurlijk paar dagen gestaan, en de banden waren al een heel stuk leger dan voorheen. Dus niet luchtdicht klopt wel degelijk. Maar comfortverbetering is toch duidelijk merkbaar. Scherpe hobbels etc worden toch ietsje eruit gefilterd.
Ik gebruik eigenlijk altijd latex binnenbanden, ik vind het geen probleem dagelijks/voor elke rit de banden even op te pompen, dat is denk ik het grootste nadeel (en de wat hogere prijs)

Maar mijn latexbinnenbanden waren aan vervanging toe (een lek ventiel (en michelin latex, dus geen vervangbaar ventiel)), dan maar meteen de andere ook vervangen. Deze keer geen latex meer, ook geen butyl, ik kon de volgende niet laten liggen, al waren ze wat aan de prijs:
Revoloop binnenband verpakking
revoloop binnenband op weegschaal
revoloop binnenband op weegschaal
ventiel revoloop binnenband

Binnenbanden van thermoplastisch polyurethaan. De afgelopen jaren hebben zich (weer) wat fabrikanten aan de productie van binnenbanden van dat materiaal gewaagd (in het verleden Schwalbe meen ik ook al, maar met weinig succes). Er schijnen nogal wat problemen te zijn met dit soort banden, en volgens het internet zou de fabrikant van het merk revoloop (TPU+ in Aken, de andere fabrikant is meen ik tubolito uit Wenen) ook niet meer reageren en de webshop aldaar heeft niets meer beschikbaar, maar ik moet het dan toch gewoon proberen...
Extra rolweerstand is me niet opgevallen.
Latex zou iets lagere rolweerstand moeten hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2018 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Laatst online: 23-05 09:58
Afgelopen weekend wilde ik mijn Shimano RS10 achterwiel onderhanden nemen, aangezien
daar een vervelende slag in zat. Mijn vorige slag (voorwiel) heb ik na een aanrijding met een auto kostenloos laten repareren bij de LBS, maar dit klusje wilde ik zelf doen.

Maar bij nader inspectie zag ik dat het aanspannen van de spaken niet het
probleem zou fixen :|

Afbeeldingslocatie: https://i50.photobucket.com/albums/f313/storm-fox/fissures_zpscvhae08n.png

Einde verhaal voor mijn OEM wiel na 9000km en dus moet ik op zoek naar een nieuw set, wat eigenlijk
niet meevalt. Ik zit naar de volgende alu sets te kijken

- Fulcrum Racing 5 LG (234 euro)
- Supra RA Pro Race (203 euro)
of toch doorsparen voor :
- CAMPAGNOLO ZONDA C17 (371 euro)

Voor the time being kan ik dankbaar gebruik maken van de Bontrager set van mede tweaker Retlaw, waar ik ontzettend blij mee ben gezien het prachtige weer _/-\o_ :

Afbeeldingslocatie: https://i50.photobucket.com/albums/f313/storm-fox/bontrager_zpsh064sx9m.jpg

PSN: StormFox81

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005

Ik ga relatief vaak met de fiets naar werk (30km enkel) maar zorg altijd voor handdoek & kleding op kantoor. Laptop probeer ik ook daar te laten bivakkeren, meeste gaat bij ons online dus in noodgeval kan ik thuis ook met de privé laptop uit de voeten. Gisterenavond kwam ik om 23:30 langs kantoor vanuit N-Holland, nog even werktas onder mijn bureau gedropt zodat ik vandaag met de fiets kon. Morgenmiddag moet ik dan weer rond 12:00 de boel ophalen vanwege klantbezoek in Twente.
Ik verkies dat boven met rugzak fietsen, dat doe ik echt alleen als het niet anders kan. Lunch etc kan mee in de shirtzakken en heb Lidl op loopafstand.
Goed plannen en de rugzak wordt overbodig. En 20+5 liter is echt veel voor op de fiets :( als je het een beetje netjes regelt dan maakt de baas heus wel ergens een plekje vrij om je spullen op te bergen. Zeker schoenen zou ik nooit meesjouwen op de fiets. Of het moet een trainingsonderdeel zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 19-09-2018 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox

Ik heb onlangs de "vaude splash 20+5l" gekocht bij coolblue voor 75 euro en ben nog steeds uiterst tervreden.
Dit is de beste rugtas die ik ooit heb gehad waar mijn 15" laptop, broodtrommel, kleding, etc.
probleemloos in past. Met een rits is er 5 liter aan extra ruimte toe te voegen.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:23:
[...]

Ik gebruik eigenlijk altijd latex binnenbanden, ik vind het geen probleem dagelijks/voor elke rit de banden even op te pompen, dat is denk ik het grootste nadeel (en de wat hogere prijs)

Maar mijn latexbinnenbanden waren aan vervanging toe (een lek ventiel (en michelin latex, dus geen vervangbaar ventiel)), dan maar meteen de andere ook vervangen. Deze keer geen latex meer, ook geen butyl, ik kon de volgende niet laten liggen, al waren ze wat aan de prijs:
[Afbeelding: Revoloop binnenband verpakking]
[Afbeelding: revoloop binnenband op weegschaal]
[Afbeelding: revoloop binnenband op weegschaal]
[Afbeelding: ventiel revoloop binnenband]

Binnenbanden van thermoplastisch polyurethaan. De afgelopen jaren hebben zich (weer) wat fabrikanten aan de productie van binnenbanden van dat materiaal gewaagd (in het verleden Schwalbe meen ik ook al, maar met weinig succes). Er schijnen nogal wat problemen te zijn met dit soort banden, en volgens het internet zou de fabrikant van het merk revoloop (TPU+ in Aken, de andere fabrikant is meen ik tubolito uit Wenen) ook niet meer reageren en de webshop aldaar heeft niets meer beschikbaar, maar ik moet het dan toch gewoon proberen...

[...]

Latex zou iets lagere rolweerstand moeten hebben.
Mooie binnenbandjes, maar 25 euro per stuk??? Wow. Denk dat ik eens begin met latex proberen!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Storm-Fox schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:44:
...
- CAMPAGNOLO ZONDA C17 (371 euro)
...
Ik kan eigenlijk weinig zeggen over de andere wielen (maar ik denk dat je je in iedergeval aan die fulcrums ook geen buil zal vallen), maar ik ben erg blij met mijn (veel oudere) Zonda's
Smultie schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:10:
...
Mooie binnenbandjes, maar 25 euro per stuk??? Wow. Denk dat ik eens begin met latex proberen!
Ik moet zeggen dat ik mezelf ook wat onverstandig vond/vind, maar het is een eenmalig experiment...

Latex werkt IMHO in iedergeval prima (en butyl eigenlijk ook O-) ) maar ik moet zeggen dat het toch wel jammer is dat het binnenwerk van de ventielen niet te vervangen is bij de exemplaren van Michelin. Welke latexbandenfabrikant heb jij gekozen?

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2018 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Smultie schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:10:
[...]

Bijna net zo duur als een GP4000II buitenband van 33 euro.
Ik denk daarom dat een investering in tubeless banden een betere investering is als je de rolweerstand
wilt verbeteren.

Pagina: 1 2 ... 647 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).