Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
HBSVDK schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:44:
[...]

Vroeger was je een mietje als je van je middelste blad (39T) naar je 30T triple blad ging (of uberhaupt al een triple had). Waar zijn die oude tijden? En waarom bestaan ze niet meer? ik vind het heerlijk, heb alle verzetten bij me. Wanneer ik in het berg-dal fiets of de berg opfiets.
Nog vroegerder (!) reden ze met 1 versnelling de hele Tour de France.

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04:07
[...]

Vroeger was je een mietje als je van je middelste blad (39T) naar je 30T triple blad ging (of uberhaupt al een triple had). Waar zijn die oude tijden? En waarom bestaan ze niet meer? ik vind het heerlijk, heb alle verzetten bij me. Wanneer ik in het berg-dal fiets of de berg opfiets.
Ik denk een beetje verdwenen toen de dubbel compact mannetjes stiekem met 11 speed 30T cassettes gingen rijden en met hun 36x30 eigenlijk een lichter verzet trapten dan hun 30x28 triple maatjes...

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Smultie
  • Niet online
Noisia schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Ik denk een beetje verdwenen toen de dubbel compact mannetjes stiekem met 11 speed 30T cassettes gingen rijden en met hun 36x30 eigenlijk een lichter verzet trapten dan hun 30x28 triple maatjes...
36:30 is niet lichter dan 30:28?

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:51
MrDry schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:59:
Ben toch bang dat ik daar naar toe moet. Wil dan een 50-34. Zit alleen met het BB. Gaat dat goed? Kan je een crank makkelijk zelf vervangen? Wil in NL toch gewoon lekker dubbel blijven trappen...
bb voor 6700 en 6800 (en andere recente shimano cranks) is gewoon hetzelfde
dus inbusboutjes losmaken en speciale schroefdop eraf (even tooltje voor aanschaffen)
schroefdop er weer op (daarmee zet je crankarm vast) en daarna inbusboutjes vastdraaien. (om de beurt en tip om dit eigenlijk met momentsleutel te doen, te vast kan je later veel problemen geven)
mhr-zip schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:18:
[...]

Zijn er afwijkende combi's waarvan bekend is dat ze wel of niet goed gaan?

Voor mijn nieuwe fiets zat ik te denken aan 38 of 39 icm 52.
Shimano bied aantal opties aan :
53-39
52-36
50-34
En nog paar speciale die alleen bij dura-ace leverbaar zijn :
52-38 (is ander 52 blad dan de 52-36)
55/54-42

alle andere combi's gaan vaak wel goed (ik heb een hele tijd met 53-34 gereden)
maar wilt soms wel eens mis gaat als ketting tussen de bladen valt en dan je hele crank kan slopen

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Noisia
Smultie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:22:
[...]

36:30 is niet lichter dan 30:28?
Ging een beetje uit de losse pols. Maar fact is dat de verschillen tussen compact en triple steeds kleiner worden. Zeker als ik zie dat er modelletjes met 34T voor of 34T achter op de markt zijn...

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 23:31
Microkid schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:31:
In de winter "fiets" ik verder op de Tacx in mijn garage. De garage is ingebouwd en is onverwarmd, het zal er een graadje of 10 zijn denk ik. Ondanks dat zweet ik me het leplazerus. Echter, na 1.5-2 uur peddelen heb ik wel koude voeten, zelfs met wat dikkere sokken. Op zich begrijpelijk denk ik: je peddelt toch lange tijd in koude lucht rond. Ben ik de enige met dit probleem? Hoe lossen jullie dat op?
Dat hebben mijn vrouw en ik ook allebei...oplossing, lekker douchen na afloop :) Ik denk alleen wel dat het iets warmer zal zijn in onze garage, maar aan de andere kant zetten we wel weer de garagedeur op een kiertje en de ventilator aan.

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:28
DDX schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:37:
[...]
Shimano bied aantal opties aan :
53-39
52-36
50-34
En nog paar speciale die alleen bij dura-ace leverbaar zijn :
52-38 (is ander 52 blad dan de 52-36)
55/54-42

alle andere combi's gaan vaak wel goed (ik heb een hele tijd met 53-34 gereden)
maar wilt soms wel eens mis gaat als ketting tussen de bladen valt en dan je hele crank kan slopen
Ik heb ergens gelezen dat het niet meer dan 16 tanden verschil mag zijn. Dan zou dus 53-34 af te raden zijn, en kan 50-39 zonder problemen (ik weet niet of het waar).

• Dimi83
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22-04 23:01
[...]

Iedereen weet dat een Triple enkel om te drinken is. 8)7

Sinds compact op de markt is en er een groter aanbod aan cassettes is, zie ik het nut niet echt in van een triple. Heel weinig mensen hebben echt nood aan het volledige bereik die een triple biedt. Wie heeft nu zowel een 52 als een 30 nodig. Of kan ook het vermogen trappen om die 52 te trappen met bv een 11 als kleinste kransje maar heeft dan een 30-28 ook nog nodig als kleinste verzet? Nu, er zijn er maar dat toch niet veel.

Als je bv. een 50-34 met een 12-30 neemt ga je al zeer veel overlap hebben en zal het functioneel bereik zeer gelijkaardig lopen.
mhr-zip schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:45:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat het niet meer dan 16 tanden verschil mag zijn. Dan zou dus 53-34 af te raden zijn, en kan 50-39 zonder problemen (ik weet niet of het waar).
Dat heb ik ook eens gelezen. Ik heb nu 2 jaar rondgereden met een 52-36 en achteraan met een 11-28. die 52-11 of 12 heb ik quasi nooit gebruikt. Af en toe eens in een afdaling of als je eens heel zot doet op het vlakke in groep. Die 36 daarentegen was een leuk verzet voor op het vlakke te cruisen maar die 28 was *net* te groot om mijn 100+ kg op lange klimmen op een degelijke manier te laten ploeteren. Nu, ik heb er toch de Ventoux e.d. mee opgereden maar het is toch meer stoempen dan fietsen.

Daarom dat ik nu een 50-36 maar met een 12-32 cassette heb liggen. Door het weer en het werk helaas nog niet kunnen testen maar naar mijn gevoel zal dit wel de ideale combinatie zijn om overal mijn plan te trekken.

Strava | Blogje

• mhr-zip
Dimi83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:09:
Daarom dat ik nu een 50-36 maar met een 12-32 cassette heb liggen. Door het weer en het werk helaas nog niet kunnen testen maar naar mijn gevoel zal dit wel de ideale combinatie zijn om overal mijn plan te trekken.
Ik heb nu een triple, maar hier in de regio maak ik geen hoogte meters.
Dus kleinste kransje gebruik ik niet, dus ik rijd kleinste als 39-23 en daar kom ik prima alle bruggen en tunnels mee boven (en lekker kleine stapjes).

• orange.x
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 25-04 19:37
Gekke gedachte misschien maar ergens eigenlijk wel logisch:
Als je een achterderailleur neemt van in mijn geval SRAM, Force, die "10 speed" is, WAT is er dan 10 speed aan? Het lijkt mij dat de shifter die de kabel aanspant of losser laat bepaald hoe groot de stapjes zijn?
Als de shifter het aantal stapjes en de "afstand" van die stapjes bepaald, wat is dan het verschil in derailleur tussen een 10 speed en 11 speed?
En zou een 11 speed shifter dan dus in theorie gewoon kunnen samenwerken met een 10 speed achterderailleur?

Dan zou je in theorie toch een hele 10 speed set 11 speed kunnen maken door de rechter shifter te vervangen? (+ Cassette en ketting natuurlijk)

Of mis ik iets :P

• Smultie
  • Niet online
Breedte van de ketting o.a. (hoewel die van 10 naar 11 gelijk is gebleven, kan die wel veranderen bij meer verzetten achter)

Nvm, je schrijft zelf ketting |:(

Smultie wijzigde deze reactie 22-01-2019 10:25 (79%)

• Dimi83
orange.x schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:19:
Gekke gedachte misschien maar ergens eigenlijk wel logisch:
Als je een achterderailleur neemt van in mijn geval SRAM, Force, die "10 speed" is, WAT is er dan 10 speed aan? Het lijkt mij dat de shifter die de kabel aanspant of losser laat bepaald hoe groot de stapjes zijn?
Als de shifter het aantal stapjes en de "afstand" van die stapjes bepaald, wat is dan het verschil in derailleur tussen een 10 speed en 11 speed?
En zou een 11 speed shifter dan dus in theorie gewoon kunnen samenwerken met een 10 speed achterderailleur?

Dan zou je in theorie toch een hele 10 speed set 11 speed kunnen maken door de rechter shifter te vervangen? (+ Cassette en ketting natuurlijk)

Moest je nog met buiscommandeurs rijden, dan zou ik je volledig gelijk geven omdat je daar zelf trekt aan de hendel en de hendel bepaalt hoeveel je achterderailleur opschuift. Maar als je schakelt met de huidige groepen, maakt je achterderailleur altijd een "sprongetje" die vast ligt. Het bereik van 10sp en 11sp is hetzelfde (plaats tussen wiel en kader) maar de 11sp derailleur doet dit dan in 11 stapjes en de 10sp in 10 stapjes dus je gaat wel wat schakelproblemen ondervinden en ook maar 10 versnellingen kunnen gebruiken.

Ik wil hierop een wijziging maken maar mijn origineel antwoord wel laten staan. Voor de zekerheid ben ik toch even verder gaan googelen en het antwoord is iets technischer. De beste uitleg vond ik in een artikel van Velonews in een Q&A die over enorm veel dingen gaat van 10sp en 11sp. Maar het specifieke antwoord quote ik hier even (met bronvermelding)
Dear Lennard,
I was really interested in your recent Tech FAQ columns where you mention compatibility between various 10- and 11-speed systems. I would like to make the move to 11-speed in the most efficient manner, cost-wise and in terms of using components I already have.

In a recent column you wrote that one can use the old SRAM Red 10-speed rear derailleur in an 11-speed set-up, as long as it is matched with 11-speed shifters. That makes sense, as the derailleur lateral movement is determined by the cable pull per shift and ratchet mechanism in the shifters, not by the derailleur. I wonder if an older 10-speed generation front derailleur will be compatible with the current generation SRAM Red left shifter (i.e., is the cable pull and leverage in the front derailleur the same between the current and earlier 10-speed groups)?

I do hope the answer is yes, as I have sitting in the basement NIB SRAM Red derailleurs (10-speed), that I bought and intended to use in a build, but time and work demands did not allow at the time.

I also have a similar question regarding Shimano Dura-Ace 7900. Can I move up to 11-speed by simply upgrading to 11-speed shifters, and will they work with Dura-Ace 7900 derailleurs?

I suspect for the rear derailleur the answer is yes, but I am skeptical about the front derailleur’s compatibility, as the new front derailleurs have a much larger parallelogram for moving the derailleur sideways, suggesting the cable pull may be different.
— Sebastian

Dear Sebastian,
Actually, this statement you made is incorrect: “the derailleur lateral movement is determined by the cable pull per shift and ratchet mechanism in the shifters, not by the derailleur.”

Rather, the lateral movement is most definitely a function of the design of both the derailleur and the shifter. The rear derailleur’s shift-activation ratio—the amount of lateral movement of the rear derailleur divided by the amount of cable pull to generate that amount of lateral movement (i.e., the number of millimeters of lateral displacement of the rear derailleur per millimeter of cable pull)—is built into the derailleur. It is akin to the leverage ratio in a rear suspension system (i.e., the magnitude of rear wheel vertical travel per unit of rear shock travel).

The design of the shifter determines how much cable it pulls with each click. If you multiply the derailleur’s shift-activation ratio by the amount of cable pull per click of the lever, the product will be the distance the derailleur moves laterally with each click. In order for the rear derailleur to shift properly on a given cassette, that resulting product must be equal to the lateral spacing between the centers of adjacent cogs in the cassette (the “cog pitch”).

You interpreted correctly that a SRAM 10-speed rear derailleur (road or mountain) paired with a SRAM road 11-speed shifter will shift properly with an 11-speed chain and cassette.

As for the front derailleur, a SRAM 10-speed road front derailleur will work acceptably with a SRAM 11-speed shift lever, but a front derailleur is perhaps the least expensive part of the drivetrain, and SRAM’s 11-speed Yaw front derailleur is a significant improvement over its 10-speed predecessor. Since your SRAM Red 10-speed road front derailleur is new in the box, you might consider selling it and getting the Yaw FD.

Forget about using Dura-Ace 7900 derailleurs with 11-speed levers. The derailleur’s shift-activation ratio is different for Shimano 11-speed rear derailleurs than it is for Shimano 10-speed rear derailleurs. Furthermore, Shimano 10-speed mountain and road rear derailleurs have different actuation ratios from each other, and the same goes for Shimano 11-speed mountain and road rear derailleurs. Prior to road 11-speed and mountain 10-speed, things were simpler; Shimano road rear derailleurs up through 10-speed and mountain-bike rear derailleurs through 9-speed all have the same activation ratio.

And your intuition is correct that a Shimano 11-speed shifter will not work well with a 10-speed front derailleur because the 11-speed shifter is designed to actuate the longer lever arm of Shimano 11-speed front derailleurs.
― Lennard
Als je nog meer wil lezen kan je hier terecht

(Bron: VeloNews)

Dimi83 wijzigde deze reactie 22-01-2019 10:48 (64%)

Strava | Blogje

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-04 19:12
orange.x schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:19:

De breedte van een 11-speed cassette is wellicht anders (breder) dan die van een 10-speed, waardoor een 10-speed derailleur niet ver genoeg gaat om de hele 11-speed cassette te bereiken?

• Dimi83
euchromatic schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:36:
[...]

De breedte van een 11-speed cassette is wellicht anders (breder) dan die van een 10-speed, waardoor een 10-speed derailleur niet ver genoeg gaat om de hele 11-speed cassette te bereiken?
Nee, bij mijn weten is die hetzelfde. De ketting en kettingbladen zijn dunner.

Strava | Blogje

• orange.x
Dimi83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:39:
[...]

Nee, bij mijn weten is die hetzelfde. De ketting en kettingbladen zijn dunner.
Een 11s cassette is ietsje breder, daarom heb je voor een 10s cassette een extra spacer nodig als je wielen hebt met een 11s compatible body. Maar het bereik van een "10 speed" derailleur is volgens mij net zo goed verder dan wat normaal kan hoor. Ik kan als ik m'n limiter screws vrij ruim opzet gewoon mijn derailleur tegen mijn spaken drukken als ik dat zou willen. Dus dat is dan verder dan de 10s zou gaan als de derailleur gelijk zo lopen met de shifter. Daarom denk ik dat het dus wel zou moeten kunnen omdat de derailleur in mijn optiek gewoon de shifter volgt en het dus wel zou moeten kunnen..

• Dimi83
Inderdaad, my bad. Er wordt gesproken van een zeer kleine spacer. Ik had ondertussen mijn originele post al aangepast. Voor SRAM is het blijkbaar geen probleem, voor Shimano blijkbaar dan weer wel. Het is een iets technischer antwoord vandaar dat ik ook het gehele antwoord gequote heb.

Er staat op die pagina nog meer info indien gewenst.

Strava | Blogje

• orange.x
Dimi83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:52:
Inderdaad, my bad. Er wordt gesproken van een zeer kleine spacer. Ik had ondertussen mijn originele post al aangepast. Voor SRAM is het blijkbaar geen probleem, voor Shimano blijkbaar dan weer wel. Het is een iets technischer antwoord vandaar dat ik ook het gehele antwoord gequote heb.

Er staat op die pagina nog meer info indien gewenst.
Ik was inderdaad op die pagina geweest maar niet helemaal doorgelezen. Maar in mijn geval zou het dus moeten werken omdat ik SRAM heb. Eindelijk eens een voordeeltje haha. Zag al een marktplaats advertentie voor 2 shifters. Dat gaan we maar eens in de gaten houden.

• HBSVDK
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 07:30
mhr-zip schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Ik heb nu een triple, maar hier in de regio maak ik geen hoogte meters.
Dus kleinste kransje gebruik ik niet, dus ik rijd kleinste als 39-23 en daar kom ik prima alle bruggen en tunnels mee boven (en lekker kleine stapjes).
Ik gebruik hem toch nog wel met regelmaat (30T). Heb een 12-25 cassette. Als ik in zwift bergopfiets (12-18 procent klimmen) wil ik er nog wel eens naar toe schakelen. Heb de difficulty (Tacx neo) dus ook op 100÷ staan. Met een compact is dit of niet mogelijk of ik moet standaard een berg cassette erop hebben terwijl mijn schakelsstapjes voor op t vlakke alhier a-relaxed groot worden. Ik zou mijn 39-16/17 missen voor vlak-tegenwind.

Dit is ook mede de reden dat ik nog op m'n oude fiets rondfiets.

HBSVDK wijzigde deze reactie 22-01-2019 11:58 (4%)

• Galois
  • Laatst online: 22:40

Galois

1811 - 1832

Dimi83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Iedereen weet dat een Triple enkel om te drinken is. 8)7

Sinds compact op de markt is en er een groter aanbod aan cassettes is, zie ik het nut niet echt in van een triple. Heel weinig mensen hebben echt nood aan het volledige bereik die een triple biedt. Wie heeft nu zowel een 52 als een 30 nodig. Of kan ook het vermogen trappen om die 52 te trappen met bv een 11 als kleinste kransje maar heeft dan een 30-28 ook nog nodig als kleinste verzet? Nu, er zijn er maar dat toch niet veel.

Als je bv. een 50-34 met een 12-30 neemt ga je al zeer veel overlap hebben en zal het functioneel bereik zeer gelijkaardig lopen.

[...]

Dat heb ik ook eens gelezen. Ik heb nu 2 jaar rondgereden met een 52-36 en achteraan met een 11-28. die 52-11 of 12 heb ik quasi nooit gebruikt. Af en toe eens in een afdaling of als je eens heel zot doet op het vlakke in groep. Die 36 daarentegen was een leuk verzet voor op het vlakke te cruisen maar die 28 was *net* te groot om mijn 100+ kg op lange klimmen op een degelijke manier te laten ploeteren. Nu, ik heb er toch de Ventoux e.d. mee opgereden maar het is toch meer stoempen dan fietsen.

Dat lijkt mij voor in de bergen ook het meest ideale verzet (36-32).
Op mn nieuwe fiets (sept. ‘18, nog niet in de bergen mee gefietst) zit een 52-36 op en een 11-28 cassette. Het lichtste verzet van 36-28 is in de Ardennen prima, maar bij klimmen van 1+ uur in bv de Alpen/Dolomieten/Pyreneeen, voor mij helaas te zwaar.

Er zit helaas een korte kooi op, dus ik kan tot max 30T gaan (ook al fietsen er genoeg met 32T en een korte kooi als ik de verschillende fora mag geloven).

Klein verschilletje tussen 36:28 en 36:30, maar voor mij net dat verschil tussen stoempen op de berg of genieten. Al denk ik dat ik liever met 36-32 zou rijden, maar dan zou ik een andere derailleur moeten hebben met alle kosten van dien...

7% lichter (verschil tussen 36-28 en 36-30) is toch wel merkbaar in de bergen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Niconing
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:13
Galois schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:23:
[...]

Als je achter een 30 steekt en voor 34 dan heb je toch hetzelfde verzet voor op de steile stukken. Je mist misschien iets wanneer het vlakker wordt maar dan heb je wel meer tijd om van de omgeving te genieten.

• Dimi83
HBSVDK schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Ik gebruik hem toch nog wel met regelmaat (30T). Heb een 12-25 cassette. Als ik in zwift bergopfiets (12-18 procent klimmen) wil ik er nog wel eens naar toe schakelen. Heb de difficulty (Tacx neo) dus ook op 100÷ staan. Met een compact is dit of niet mogelijk of ik moet standaard een berg cassette erop hebben terwijl mijn schakelsstapjes voor op t vlakke alhier a-relaxed groot worden. Ik zou mijn 39-16/17 missen voor vlak-tegenwind.

Dit is ook mede de reden dat ik nog op m'n oude fiets rondfiets.
Over schakelstapjes kan je inderdaad debatteren. Ik heb, voor mezelf, niet de indruk dat die te groot zijn. Zoals eerder aangegeven kan ik nog niet echt oordelen over de nieuwe cassette die ik nu heb in combinatie met mijn tandwielen vooraan. Ik had bij mijn 52-36 en 11-28 vooral wat moeite om het juiste verzet te kiezen als ik tegen de 30 begon te rijden met mijn cadans die rond de 90 ligt. Op goeie dagen waar alles vlot verloopt, kon ik op de 36 blijven zonder een al te schuine kettinglijn. Op dagen waar de cadans iets minder hoog ligt, zit ik vaak tussen de 52 en 36 te schakelen om de ketting niet te schuin te laten lopen. Ik vermoed dus dat ik met die 50 vooraan dit probleem verholpen heb.

Verder is een 36 -15/16 quasi gelijk aan een 39-16/17 of een 50-21/22 (Bron: http://www.bikecalc.com/gear_speed) Er zijn mogelijkheden genoeg en zo een gear ratio calculator biedt soms leuke inzichten in het kiezen van versnellingen.
Galois schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:23:
[...]

Dat lijkt mij voor in de bergen ook het meest ideale verzet (36-32).
Op mn nieuwe fiets (sept. ‘18, nog niet in de bergen mee gefietst) zit een 52-36 op en een 11-28 cassette. Het lichtste verzet van 36-28 is in de Ardennen prima, maar bij klimmen van 1+ uur in bv de Alpen/Dolomieten/Pyreneeen, voor mij helaas te zwaar.

Er zit helaas een korte kooi op, dus ik kan tot max 30T gaan (ook al fietsen er genoeg met 32T en een korte kooi als ik de verschillende fora mag geloven).

Klein verschilletje tussen 36:28 en 36:30, maar voor mij net dat verschil tussen stoempen op de berg of genieten. Al denk ik dat ik liever met 36-32 zou rijden, maar dan zou ik een andere derailleur moeten hebben met alle kosten van dien...

Goh, dat zal mss 5rpm meer opleveren als ik dat zo een beetje bekijk op gear ratio sites. Naar 32 gaan, levert zo een 10tal rpm op (bij dezelfde snelheid natuurlijk) Dat is toch al een verschil. Grootste reden voor mij om toch naar de combo 50-36 te gaan is ook dat als ik voel dat die 36-32 nog steeds te heftig is voor langere klimmen, ik voor een 20€ ofzo een 34t kettingblad kan kopen en dit in 5 minuutjes tijd kan wisselen als ik naar de bergen trek. Bij een voorderailleur hoef je (heb ik me laten wijsmaken) je ook minder zorgen te maken over de afstelling als je dit blad wisselt.

Strava | Blogje

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01:51
Smultie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Nog vroegerder (!) reden ze met 1 versnelling de hele Tour de France.
Ik meen eens ergens gezien te hebben dat ze hun achterwiel konden omdraaien. Dit deden ze dan als ze aan een beklimming begonnen bijvoorbeeld. Aan beide kanten van het wiel hadden ze dus een tandwiel zitten, een grotere en een kleinere.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Crazy D

I think we should take a look.

cordonbleu schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:33:
Ik meen eens ergens gezien te hebben dat ze hun achterwiel konden omdraaien. Dit deden ze dan als ze aan een beklimming begonnen bijvoorbeeld. Aan beide kanten van het wiel hadden ze dus een tandwiel zitten, een grotere en een kleinere.
Klopt, in Italie bij de Sportful Grand Fondo in ene heel klein en heel museumpje geweest, de oude fietsen met 2 versnellingen was idd wiel omdraaien 8)7

Exact expert nodig? itwize.nl

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:16
Crazy D schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Klopt, in Italie bij de Sportful Grand Fondo in ene heel klein en heel museumpje geweest, de oude fietsen met 2 versnellingen was idd wiel omdraaien 8)7
In het cafe op de top van de Tourmalet hangen er ook een paar, leuk om te zien als je je daar een beetje probeert op te warmen :+

• DDX
Dimi83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:23:
[...]
Ik had bij mijn 52-36 en 11-28 vooral wat moeite om het juiste verzet te kiezen als ik tegen de 30 begon te rijden met mijn cadans die rond de 90 ligt.
Dat heb ik dus ook met de 52-36 (icm 11-25), je loopt veel te vaak te wisselen tussen de 52 en 36 blad.
Terwijl ik op andere fiets met 50-35 (icm 11-30) gewoon lekker op 50 blad kan blijven fietsen.
Ik zal op die fiets dus ook weer 53-39 monteren als bladen versleten zijn.

• Dimi83
Ik ben aan het twijfelen om een 4iiii precision powermeter te kopen. Niet heel duur en mss niet zo accuraat maar dat hoeft ook niet echt voor mij. De cranckarm is compatibel met mijn fiets buiten als mijn rollenfiets en uiteindelijk is een cranckarm verplaatsen geen werk.

Iemand die er zelf mee rijdt?

Strava | Blogje

• DDX
Ik heb er 2 (en dan de dubbelzijdige versie)
Heb ze zo'n 2 jaar inmiddels en 0 problemen gehad.

• ZorbaR
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06:22
Heb sinds 2 weken ook de Precision Ultegra en ben er ook heel tevreden van.

12x Sunpower X21-350 + SolarEDGE 3000 (226°) PV Output

• orange.x
Hier naar aanleiding van mijn vraag over het vervangen van alleen de shifter gisteren een zo goed als complete groepset van Force 22 overgenomen. Voor 250 shifters, derailleursen remhoeven van ongeveer een jaartje oud. Mooie upgrade tov mijn ±8 jaar oude Force groepset. En er zit ook nog een FSA Omega Aluminium crank bij met enigzins versleten 52/36 bladen. Als ik mijn eigen spulletjes voor een leuk bedragje nog kan verkopen en die bijgeleverde crank dan ben ik mooi voor een relatief klein bedrag voorzien van een aardige upgrade!

Met mijn vervangen frame uit 2017, gewonnen wielset (:8) uit 2018 en dan een jaar oude groepset heb ik zo'n beetje weer een compleet nieuwe fiets. Enige dat nog bij de originele koop zat en ik heb zijn stuurpen en het stuur.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dimi83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:23:

Goh, dat zal mss 5rpm meer opleveren als ik dat zo een beetje bekijk op gear ratio sites. Naar 32 gaan, levert zo een 10tal rpm op (bij dezelfde snelheid natuurlijk) Dat is toch al een verschil. Grootste reden voor mij om toch naar de combo 50-36 te gaan is ook dat als ik voel dat die 36-32 nog steeds te heftig is voor langere klimmen, ik voor een 20€ ofzo een 34t kettingblad kan kopen en dit in 5 minuutjes tijd kan wisselen als ik naar de bergen trek. Bij een voorderailleur hoef je (heb ik me laten wijsmaken) je ook minder zorgen te maken over de afstelling als je dit blad wisselt.
Helaas kan een 34T niet in combi met 52 (verschil mag max 16 zijn). Maar ook hier zijn voldoende tevreden gebruikers te vinden die met 52-34 rijden. Maar ik houd toch liever de adviezen van Shimano aan.

5 rpm verschil is beperkt. Maar ik denk voor mij net dat beetje verschil. En dan ben ik klaar voor 60 euro voor alleen nieuwe cassette.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Gotez
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07:59
Ik rij nu al een tijdje met plezier op een racefiets van de decathlon. Beginnen met wielrennen en de fiets is helemaal prima voor mijn behoeften. Ik heb wel een vraagje. Ik rij op een XL frame en ben 197. Na wat meten en wat proberen zou ik het zadel wat hoger willen zetten. Alleen staat deze al op het hoogste afgesteld. Kan ik een andere zadelpen proberen? het scheelt misschien maar 2 centimeter. Ga ik dat merken of maakt het niet zo veel verschil?

Deze https://www.salden.nl/pro-lt-zadelpen-182699.html is bijvoorbeeld net 5cm langer en zou precies goed zijn.

• orange.x
Gotez schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:55:
Ik rij nu al een tijdje met plezier op een racefiets van de decathlon. Beginnen met wielrennen en de fiets is helemaal prima voor mijn behoeften. Ik heb wel een vraagje. Ik rij op een XL frame en ben 197. Na wat meten en wat proberen zou ik het zadel wat hoger willen zetten. Alleen staat deze al op het hoogste afgesteld. Kan ik een andere zadelpen proberen? het scheelt misschien maar 2 centimeter. Ga ik dat merken of maakt het niet zo veel verschil?

Deze https://www.salden.nl/pro-lt-zadelpen-182699.html is bijvoorbeeld net 5cm langer en zou precies goed zijn.
De vraag is of het deel wat langer is ook ten goede komt aan de limiet of niet. Zo ja, dan zou het kunnen.

• mhr-zip
Gotez schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:55:
het scheelt misschien maar 2 centimeter. Ga ik dat merken of maakt het niet zo veel verschil?.
2 cm is veel!!

• Dimi83
DDX schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:27:
Ik heb er 2 (en dan de dubbelzijdige versie)
Heb ze zo'n 2 jaar inmiddels en 0 problemen gehad.
Na wat mensen hier, op FB en WA bevraagd te hebben en er zelf nog eens nachtje overgeslapen te hebben, is de keuze gevallen op het sparen van een DD trainer. Ik zal daar meer plezier aan beleven dan aan enkel een powermeter te kopen. Het was het een of het ander. Aangezien ik nog vrij regelmatig Zwift lijkt die optie me meer opportuun.

Strava | Blogje

• Smultie
  • Niet online
Let wel op, deze heeft geen navigatie
Navigatie Nee
8)7

• sheepdog
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 20:36
Heeft iemand nog een aanrader voor een muurbeugel om je racefiets aan op te hangen?

Het liefst ook voor een wat zwaardere stalen racefiets. Die ze bij de Gamma verkopen zag er nogal gammel uit.

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05:58
sheepdog schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:55:
Heeft iemand nog een aanrader voor een muurbeugel om je racefiets aan op te hangen?

Het liefst ook voor een wat zwaardere stalen racefiets. Die ze bij de Gamma verkopen zag er nogal gammel uit.
Hier heb ik er 2 van hangen

https://www.powerplustool...ets-mountainbike-mtb.html

• sheepdog

• Noisia
sheepdog schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:31:
[...]

Thanks, ziet er stevig uit.
Ik zie dat ene piepkleine schroefje en huiver... Je zult na moeten denken over de manier van bevestigen aan de muur.

Ik heb dit ooit in een studentenkamer met veredelde gipswandjes opgelost door helemaal door de muur hen te boren (2 schroefgaten) en de achterzijde van een plaat te voorzien.

• sheepdog
Noisia schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Ik zie dat ene piepkleine schroefje en huiver... Je zult na moeten denken over de manier van bevestigen aan de muur.

Ik heb dit ooit in een studentenkamer met veredelde gipswandjes opgelost door helemaal door de muur hen te boren (2 schroefgaten) en de achterzijde van een plaat te voorzien.
Goed punt, maar in mijn geval wordt hij bevestigd in loeihard beton.

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 08:07
sheepdog schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Goed punt, maar in mijn geval wordt hij bevestigd in loeihard beton.
Aan een M4 schroef / bout kun je een olifant aan ophangen (qua gewicht), het materiaal van de muur is altijd de limiterende factor.

Ik heb zo’n goedkoop gamma ding, maar daar past m’n 29-er niet op, stuur is breder dan de afstand muurbeugel en muur...

• jspr
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:04

jspr

Bianchi Aria

Ik heb een Thule Bike Stacker. Niet de goedkoopste wel super handig.

Strava

• Shir
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-04 13:48
Ik heb een beugel van de Decathlon in de schuur, fijn ding: https://www.decathlon.nl/...tsen/_/R-p-923?mc=3230614

• Microkid
  • Laatst online: 07:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Trust me, neem gewoon deze: https://www.futurumshop.nl/thule-wallhanger.phtml
Perfect ding, stevig verankert aan de muur en nog op te klappen ook.

Microkid wijzigde deze reactie 23-01-2019 16:32 (15%)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Mijn fiets hangt gewoon aan de meterkast. :+

Twitter | Strava

• mhr-zip
Voor onder de 0 graden heb ik vorige jaar een paar Sealskinz Handle Bar Claw handschoenen aangeschaft.

Maar wat een teleurstelling is dit zeg. Ze sluiten slecht af bij mijn jas, jas er in gaat niet. Met veel pijn en moeite gaat jas er overheen (omdat ze dik zijn en je geen gevoel hebt gaat het moeilijk).
Kan mijn Garmin er niet mee bedienen (handig als je je handschoenen weer uit moet doen), en die Garmin is echt niet kritisch met wat voor handschoenen je hem aanraakt.
Geen gevoel wat je doet door de dikke watten vulling. Binnenkant gaan al stukjes kapot na 3 keer dragen.

Dus ik ben opzoek naar wat anders.

Ik heb nu de volgende er op staan.

Roeckl Verbier

Castelli Estremo

Iemand nog meer tips en ervaring met bovenstaande?
DDX, ik weet dat jij de Estremo's gebruikt.

mhr-zip wijzigde deze reactie 23-01-2019 17:17 (3%)

• Crazy D
  • Laatst online: 07:44

Crazy D

I think we should take a look.

mhr-zip schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:14:
Ik heb nu de volgende er op staan.

Roeckl Verbier

Castelli Estremo

Iemand nog meer tips en ervaring met bovenstaande?
DDX, ik weet dat jij de Estremo's gebruikt.
Ik heb deze:
https://www.decathlon.nl/...-100844?mc=8369612&c=GEEL

Vond het er zondag goed mee te doen, Garmin gaf continue tussen -1 en +1 aan, best koud dus :P Bedieningen moet je niet teveel van verwachten maar een paar keer werkte swipen van scherm. Start/stop kon prima. Vind ze wel iets lomp dik, maar heb geen ervaringen met andere dikke handschoenen want diegene die ik heb die werken echt niet rond de 0 dus misschien zijn ze allemaal zo :D

Exact expert nodig? itwize.nl

• mhr-zip
Crazy D schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:19:
[...]

Ik heb deze:
https://www.decathlon.nl/...-100844?mc=8369612&c=GEEL

Vond het er zondag goed mee te doen, Garmin gaf continue tussen -1 en +1 aan, best koud dus :P Bedieningen moet je niet teveel van verwachten maar een paar keer werkte swipen van scherm. Start/stop kon prima. Vind ze wel iets lomp dik, maar heb geen ervaringen met andere dikke handschoenen want diegene die ik heb die werken echt niet rond de 0 dus misschien zijn ze allemaal zo :D
Ik heb de Decathlon 500 voor 0+ graden. Zijn prima, niet duur dus kan je zo nog eens in de was gooien. Maar afgelopen week reed ik bij -7, dus mag best goed warm zijn.

Had hiervoor ook wel een goed setje Roeckl handschoenen, maar ben er achter dat het in het wasmachine stoppen niet echt heel goed is voor je handschoenen.

• Noisia
Yes die handschoenen van de decathlon heb ik ook. Eerste paar waarmee ik rond de 0 graden toch lig 40km nog geen koude vingers heb. Wel doe ik dan een soort van tussenhandschoentje aan, volgens mij merino wol. Dat werkt dan goed genoeg.

• mhr-zip
Noisia schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:25:
Wel doe ik dan een soort van tussenhandschoentje aan, volgens mij merino wol. Dat werkt dan goed genoeg.
Dat doe ik ook altijd, die gooi ik dan in de was, hoeven de handschoenen zelf dat niet zo vaak. En ik heb het toch altijd koud, dus ze zitten niet gouw in de weg die handschoenen.

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Estremo.
Toegeven, de prijs is hoog. Gebruik deze bij temperatuur onder de +2 graden. Afgelopen weekend bij die temperatuur nog gebruikt. Bij +5 graden of hoger zou ik deze zeker niet gebruiken (als semi-koukleum). Te warm. De handschoenen hebben klitteband zodat je deze strak om je pols kunt doen en zijn lang genoeg om de mouw van een jas er overheen of onder te doen.
Ervaringen met een touchscreen heb ik niet aangezien die bij een Bolt ontbreekt.

EdwinW wijzigde deze reactie 23-01-2019 18:14 (9%)
Reden: Wahoo

• orange.x
MrAcid schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:46:
Mijn fiets hangt gewoon aan de meterkast. :+
Wordt ie dan gelijk opgeladen ook? :+

Omdat ik over pak embeet een maandje van groep ga wisselen en m’n hele stuur praktisch opnieuw kan inrichten bracht dit me toch weer op het idee om eens naar zo’n aerostuur te kijken, eventueel incl stuurpen uit een geheel. Een vriend van mij gaf aan dat een merkloze canyon, zonder naam erop, bij canyon nu 299 was maar vond dit nog wel aan de prijs. Dat type even gezocht oo Marktplaats en toen kwam ik advertenties tegen van Thor Carbon / CycloCarb tegen. Veel goede ervaringen gekoppeld aan het account en ook recent, worden bijna dagelijks toegevoegd ook. De prijzen zijn tussen die van een aliexpress en zoiets als van canyon, als was die van canyon wel met € 100,- korting. Maar zij hebben dus een stuur voor € 149,-.

Gezien de hoeveelheid ervaringen nog gezocht op internet of er op fiets.nl ervaringen te vinden zijn of elders maar dat kon ik niet vinden. Maar zijn er hier mensen die mensen kennen?

Heb hem al gesproken en ga binnenkort even langs in Bathmen om even te kijken hoe het aanvoelt enzo. Ben vooral bij die cockpit benieuwd naar de flex. Had een filmpje gezien van oz cycle op YT en dat was best wel heel erg veel flex!

Edit: Ga vanavond even langs. Gelijk maar even kijken hoe het zit met mn balhoofdlager kapje of dat mooi te vervangen is door spacers die overeenkomen met het stuur enzo. Kunnen we ook weer bij ali shoppen voor een nieuwe mount. Heb er al een gezien :9

orange.x wijzigde deze reactie 24-01-2019 11:36 (82%)

• Dimi83
Om fietsen op te hangen hier, gebruik ik een fietsliftje om aan het plafond te bevestigen. Kost 10€ per stuk. Gebruik ik voor mijn racefiets en voor mijn gewone (zware) stadsfiets. Beperkende factor is, zoals eerder aangegeven, het materiaal waar je op bevestigt.

Ik heb in mijn hokje zeer hoge plafonds en kan daardoor net onder mijn fietsen door wandelen ook dus was dit voor mij wel zeer handig.

Los van de handschoenen was voor mij ook een van de redenen om te veranderen naar Wahoo als fietsGPS omdat ik het compleet idioot vind om een GPS met touchscreen te hebben bij een sport waar ik quasi de helft van het jaar met mijn handen in handschoenen zit en deze daardoor niet meer ten volle kan gebruiken. 8)7

Strava | Blogje

• mhr-zip
Dimi83 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:07:
Los van de handschoenen was voor mij ook een van de redenen om te veranderen naar Wahoo als fietsGPS omdat ik het compleet idioot vind om een GPS met touchscreen te hebben bij een sport waar ik quasi de helft van het jaar met mijn handen in handschoenen zit en deze daardoor niet meer ten volle kan gebruiken. 8)7
Mijn garmin is voor mij gevoel echt niet kritisch, als ik hem aanraak doet hij het ook met handschoenen waar geen "touchscreen aanraakvingers" op zitten. Behalve dus met de eerder genoemde Sealskinz handschoenen

• Noisia
Ik was weer een beetje aan het googlen naar goede ketting onderhoud tips en toen kwam ik de missing link kettingen tegen. Ik heb het hier op het forum wel eens voorbij zien komen maar had helemaal in gedachten dat dit een soort van nood oplossing was voor een probleem dat op de weg zelden voorkomt.

Afijn. De tips mbt het onderhoud is dat je een ketting met een missing link gemakkelijk kunt openen en daarmee de ketting beter kunt reinigen. Het zou een grote frustratie van mij zeker oplossen. Maar al lezende heb ik nog een paar vragen:
  • Kun je een missing link vaker openen en sluiten if moet je dan telkens een nieuwe schakel kopen?
  • Voor een Shimano 105 R7000 groep (11-speed) met SHIMANO CN-HG601 ketting, past elke 11-speed missing link of moet je dan perse die van Shimano kopen?
  • Is het aan te raden om een andere 11-speed ketting te kopen, zoals een van KMC? Ik lees her en der dat deze "beter" zijn
  • Moet er perse een tang voor gekocht worden en kan elke tang dan voor elke schakel?
hoor het graag van de ervaringsdeskundigen.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:44

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Noisia schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:46:
Ik was weer een beetje aan het googlen naar goede ketting onderhoud tips en toen kwam ik de missing link kettingen tegen. Ik heb het hier op het forum wel eens voorbij zien komen maar had helemaal in gedachten dat dit een soort van nood oplossing was voor een probleem dat op de weg zelden voorkomt.

Afijn. De tips mbt het onderhoud is dat je een ketting met een missing link gemakkelijk kunt openen en daarmee de ketting beter kunt reinigen. Het zou een grote frustratie van mij zeker oplossen. Maar al lezende heb ik nog een paar vragen:
  • Kun je een missing link vaker openen en sluiten if moet je dan telkens een nieuwe schakel kopen?
  • Voor een Shimano 105 R7000 groep (11-speed) met SHIMANO CN-HG601 ketting, past elke 11-speed missing link of moet je dan perse die van Shimano kopen?
  • Is het aan te raden om een andere 11-speed ketting te kopen, zoals een van KMC? Ik lees her en der dat deze "beter" zijn
  • Moet er perse een tang voor gekocht worden en kan elke tang dan voor elke schakel?
Je kunt ze vaker openen en sluiten, je moet ze echter wel bij dezelfde ketting houden, je kan dus niet 2 kettingen rijden met dezelfde link, of een link meenemen naar een nieuwe ketting.

Sommige schakels zijn compatible met verschillende merken, andere niet (op papier). Als je alles nieuw koopt zou ik iets kopen wat in ieder geval op papier compatible is.. Mocht je ooit een link over hebben kan die mooi in de reparatie tas voor onderweg (of je taped er 1 aan je stuurdop ofzo). altijd handig voor onderweg.
11 speed KMC links zijn compatible met alle merken kettingen

Neem wel gelijk een tangetje erbij, ze zijn soms wel met de hand te openen, maar als je van plan bent dit vaker te doen dan die ene keer als je een nieuwe ketting erop zet, dan is een tangetje erg prettig (ook al voor een paar euro op AliExpress te vinden). Voor zover ik weet zijn die tangen gewoon compatible met alle links

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05:58
Kijk alleen uit met de links die op Ebay en misschien ook wel op Ali staan. Er is veel fake spul in omloop.
Zoek maar eens op fake missing links. Ze zijn qua uiterlijk bijna niet van echt te onderscheiden, maar in mijn geval waren de links een fractie dikker.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:37
fietsbob schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:07:
Kijk alleen uit met de links die op Ebay en misschien ook wel op Ali staan. Er is veel fake spul in omloop.
Zoek maar eens op fake missing links. Ze zijn qua uiterlijk bijna niet van echt te onderscheiden, maar in mijn geval waren de links een fractie dikker.
gewoon even bij de lokale fietsenmaker halen die links, ze kosten de kop niet.
Tangetje zal daar ook te vinden zijn voor een euro of 7-10. En.. je kan er vaak een bak koffie pakken om met de LBS bij te praten ipv via Ali te laten verzenden.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06:53
Overstappers van Garmin naar de Wahoo Elemnt Bolt? Ik heb mijn Garmin vorige rit laten stuiteren en er zit een barst in het scherm. Hij doet het (denk ik) nog wel, maar waterdichtheid is nu wel over.

Ik ben medium tevreden over garmin maar neig ernstig over te stappen naar Wahoo. Kan bijna geen min punten vinden die me weerhouden. Iemand die me richting Garmin kan praten, of dat laatste zetje naar de Wahoo?

Noxa wijzigde deze reactie 24-01-2019 17:53 (10%)

• Noisia
Thanks voor alle tips hierboven.

En @Noxa ik ben geen overstapper, rij al twee jaar met Wahoo, maar een paar vrienden die wel voor de Garmin gekozen hebben hoor ik wel vaak klagen dat het ding uitvalt, accu leeg is of niet lekker te bedienen. Eea zal ook wel per model verschillen maar dit soort dingen hebben de wahoolingans (ja lame) in mijn kennissenkring geen last van.

Ikzelf ben uitermate tevreden met de wahoo, als ik dan toch een minpunt zou moeten noemen dan vind ik het slecht dat de HR-band moeilijk te pairen is met andere apparaten. Andersom, dus vreemde banden aan de wahoo koppelen, is geen probleem.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb een kettingzweep nodig... maar goed, zo vaak gebruik ik zo'n ding niet en werd mij Aliexpress aangeraden: goed genoeg voor een paar keer per jaar gebruik.

Maar ik zie dat bij de omschrijving vrijwel overal staat '8, 9 of 10 speed cassettes'. Voorbeeld.

Maar kan ik hier ook een Ultegra R8000 cassette mee loshalen? (uiteraard heb ik de dop/cassette afnemer lock ring ding plug, ... al wel).

Of raden jullie aan hier niet op te besparen en een 'merk' te kopen?

• ZorbaR
De R8000 is 11 speed dus dat zal niet passen vermoed ik.

• Galois

Galois

1811 - 1832

ZorbaR schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:27:
De R8000 is 11 speed dus dat zal niet passen vermoed ik.
Nee, maar dan is die ketting van die kettingzweep te 'dik' of zo? Hoe werkt dat?

Want de merken van de NL webshops verkopen ook van 8 t/m 11 speed... Dus dezelfde ketting past op zowel 8 speed als op 11 speed... ???

• ZorbaR
De zweep is gewoon een ketting dus inderdaad, de 8 tem 10 speed is dikker dan 11 speed. Dus een 11 speed zou wel kunnen passen op een 8 speed maar niet omgekeerd.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Oké... dat zal het dan wel zijn idd. Op zoek naar een 11 speed dus... :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Als je de zweep op je grootste kransje legt is het geen probleem ;)

• Swedish_Chef
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 22:09
Ik gebruik een kettingzweep die dateert van ruim voor het 11 speed tijdperk zonder enige moeite op 11 speed cassette’s. Gaat dus bijna zeker wel passen.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Ik heb er 1 van Ali Express en die valt niet lekker midden op de cassette, de ketting zit dan echt tegen het grotere kransje aan, maar nogmaals, als je em op de grootste legt is het dus geen probleem, daar je. Je aan beide kanten genoeg ruimte voor de iets te brede ketting.

• Swedish_Chef
Noisia schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:46:

Hier een tevreden KMC gebruiker. Kettingen gaan flink langer mee dan Shimano kettingen. Door ML makkelijker te openen en goed schoon te maken, dat zal een groot deel van de langere levensduur zijn, verder heeft KMC de naam minder te slijten. Shimano ultegra ketting (vaste ponsoen) gaat bij mij rond de 2500 km mee, met een KMC-EL haal ik minstens 4000 km.
leveranciers hebben het over 2 soorten ML’s, eenmalig en vaker te gebruiken. Er is natuurlijk een aanmerkelijk prijsverschil. De meeste ML gebruikers, gebruiken de ML’s die aangemerkt zijn als eenmalig te gebruiken, rustig meerdere keren gedurende de levensduur van de ketting. Zolang je de ML niet dagelijks opent en sluit zal dat ook prima gaan. Ik denk dat ik de ML een keer of 5 op de levensduur van een ketting open en sluit. Ketting in een oude bidon met wat ontvetter en klaar is de Chef.
Tangetje meteen doen, stuk gemakkelijker voor openen en sluiten. Kost mss 10-12 euro en gaat een leven lang mee.

• DDX
Waarom steeds die ketting eraf halen ?
Gewoon doek erover 's avonds na een rit.
En als het echt vuil is doek met wat sop en je ketting is weer schoon/eventueel wat ontvetter.
Ik gebruik wel wax, dus dat scheelt maar ook als je olie gebruikt hoeft die ketting er toch niet volledig af ?

Ik gebruik wel de missing link maar dan vooral omdat het makkelijker is met monteren.
Bij sram kettingen (die ik op mn gravelbike gebruik) zit het er al standaard bij.
En de nieuwe dura ace kettingen zit de shimano versie er al bij.

• Swedish_Chef
Jij rijdt iets van 10x zo veel als de gemiddelde toerfietser. Tegen de tijd dat ik er over denk om mijn ketting eens goed te gaan schoonmaken, zit jij al weer aan een nieuwe ;-)

• Noisia
@DDX ik heb met de poetslap methode het idee dat de ketting veel vuil “binnenin” vast houdt.

Natuurlijk ben ik niet van plan mijn ketting wekelijks eraf te halen, maar die 3x per jaar dat ik de fiets wat grondiger schoonmaak lijkt het me wel makkelijk.

• Dimi83
Prulleman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Je kunt ze vaker openen en sluiten, je moet ze echter wel bij dezelfde ketting houden, je kan dus niet 2 kettingen rijden met dezelfde link, of een link meenemen naar een nieuwe ketting.

Sommige schakels zijn compatible met verschillende merken, andere niet (op papier). Als je alles nieuw koopt zou ik iets kopen wat in ieder geval op papier compatible is.. Mocht je ooit een link over hebben kan die mooi in de reparatie tas voor onderweg (of je taped er 1 aan je stuurdop ofzo). altijd handig voor onderweg.
11 speed KMC links zijn compatible met alle merken kettingen

Neem wel gelijk een tangetje erbij, ze zijn soms wel met de hand te openen, maar als je van plan bent dit vaker te doen dan die ene keer als je een nieuwe ketting erop zet, dan is een tangetje erg prettig (ook al voor een paar euro op AliExpress te vinden). Voor zover ik weet zijn die tangen gewoon compatible met alle links
Zo doe ik het ook. Heel simpel met een tang. Als je zelf een ketting koopt, zit er bijna altijd een link in. Iedere keer als ik ze bestel toch dus dat lost het probleem op van ze apart te moeten kopen. Het is niet zo dat ik deze iedere keer afhaal. Ik was deze ook meer zoals @DDX het zegt maar er blijft toch steeds meer en meer vuil achter en na een tijdje wil ik het dan inderdaad wat grondiger doen.
Noxa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:51:
Overstappers van Garmin naar de Wahoo Elemnt Bolt? Ik heb mijn Garmin vorige rit laten stuiteren en er zit een barst in het scherm. Hij doet het (denk ik) nog wel, maar waterdichtheid is nu wel over.

Ik ben medium tevreden over garmin maar neig ernstig over te stappen naar Wahoo. Kan bijna geen min punten vinden die me weerhouden. Iemand die me richting Garmin kan praten, of dat laatste zetje naar de Wahoo?
Ik ben vorig jaar overgestapt van Garmin naar de Bolt. Geen enkel probleem mee. Ik ben zelfsl ovend over de accuduur. De borstband is nog steeds die van Garmin omdat die toch gewoon ant+ compatibel is.

Strava | Blogje

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:16
Met betrekking tot de ketting.. ik gebruik eigenlijk altijd de KMC kettingen met link en die gebruik ik alleen om hem erop te leggen en te houden. Tussendoor eraf halen doe ik niet, nu wordt mijn fiets ook minimaal gepoetst maar ketting hou ik meestal wel schoon. Gewoon een doek erover als hij erg vies is, goed schoonspuiten met remmenreiniger en dan weer smeren. Er komt dan inderdaad wel wat 'in' de schakels maar dat is na de eerste beste rit buiten ook alweer.

Zelf heb ik nog altijd mijn Garmin 810 en ben daar erg tevreden over. Heb wel eens gehad dat hij ineens uitstond of zo maar weer aanzetten en je gaat gewoon weer verder. Over 2,5 jaar gemeten misschien 10x gehad of zo met 500+ uur gebruik. Qua bediening nergens over te klagen, daarnaast heeft ie ook een ronde in de wasmachine succesvol doorstaan :+

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:37
Noisia schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:19:
Thanks voor alle tips hierboven.

En @Noxa ik ben geen overstapper, rij al twee jaar met Wahoo, maar een paar vrienden die wel voor de Garmin gekozen hebben hoor ik wel vaak klagen dat het ding uitvalt, accu leeg is of niet lekker te bedienen. Eea zal ook wel per model verschillen maar dit soort dingen hebben de wahoolingans (ja lame) in mijn kennissenkring geen last van.

Ikzelf ben uitermate tevreden met de wahoo, als ik dan toch een minpunt zou moeten noemen dan vind ik het slecht dat de HR-band moeilijk te pairen is met andere apparaten. Andersom, dus vreemde banden aan de wahoo koppelen, is geen probleem.
Ik blijf bij Garmin, mede door het platform (Garmin Connect) waar ik zeer veel registraties in heb staan, ook van (voor mij persoonlijk) waardevolle evenementen (Duchenne Heroes, halve marathons, triathlons etc).
Daarnaast is met mijn powermeter (Garmin Vector 3 dual) voor zover ik weet alleen bij Garmin de cycling dynamics terug te vinden/zien...

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06:53
Thanks voor de wahoo comments. Voor 205 Euro was het een no brainer en heb ik hem besteld. Nu nog waar geschikte mounts kopen

Iemand interesse in een garmin edge 1000 met een barst in het scherm? :*)

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Noxa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:33:
Thanks voor de wahoo comments. Voor 205 Euro was het een no brainer en heb ik hem besteld. Nu nog waar geschikte mounts kopen
De vernieuwde CloseTheGap HideMyBell Mini lijkt nu geleverd te worden met diverse adapters. Duurder, maar werd voorheen met slechts één adapter geleverd.

• Noisia
Garmin Connect is inderdaad wel iets uitgebreider, heb ook een Garmin hardloop horloge.

Voor je data hoef je het niet te doen want door de AVG wetgeving moet je die nu kunnen opvragen. Ik heb bijvoorbeeld al mijn strava ritten eruit gehaald en geüpload naar trainingspeaks. Zoiets zal Garmin / Wahoo toch ook wel bieden?

• DDX
Noisia schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 00:20:
@DDX ik heb met de poetslap methode het idee dat de ketting veel vuil “binnenin” vast houdt.

Natuurlijk ben ik niet van plan mijn ketting wekelijks eraf te halen, maar die 3x per jaar dat ik de fiets wat grondiger schoonmaak lijkt het me wel makkelijk.
Dat vuil erin tja doek met sopje haalt ergste wel weg en dan weer nieuwe laag wax.
En die 3 keer per jaar red ik dan al niet, dan is mijn ketting al 3 keer vervangen ;)

Goedweer racefiets haalt ketting zo'n 10k km
En gravelbike vaak max 2000km.

• orange.x
Gisteravond bij Michael van Thor Carbon geweest in Bathmen. Zag er allemaal goed uit. Erg stijf ook van wat ik kon testen. Doet nu vooral via Marktplaats z'n handel maar wil begreep ik voor de BikeMotion zijn website online hebben, hij staat ook op de beurs. Heb in ieder geval een monocoque stuur gereserveerd en die komt zo'n beetje half februari binnen. Kijk er erg naar uit :) Prijs ligt zo'n beetje rond de helft van het Canyon stuur dat nu in de aanbieding is bij Canyon zelf, erg mooi dus!

Komt als het goed is ook nog een mogelijkheid om via de spacers een mooie(re) aansluiting te krijgen op de balhoofdlagercap, maar dat zou later pas worden.

Nu nog even goed kijken naar wat voor mount er op moet komen. Zit ook nog met een bel die ik ergens gemonteerd wil hebben, maar daar heb ik misschien een ideetje voor en ik wil misschien ook wel de optie voor een GoPro mount hebben mocht ik in de toekomst nog een PowerPod kopen bijvoorbeeld.

orange.x wijzigde deze reactie 25-01-2019 11:07 (8%)

• Stoffa
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 25-04 16:45
Vraagje over Assos bibshorts maatvoering. Beetje vreemd gezien winter enzo, maar de s9 is net uit en dat kriebelt.

Zelf ben ik 1m85, 74kg, met relatief korte pootjes en een wat langer bovenlichaam. Ik heb een Assos T.Equipe bib van afgelopen zomer in maat M. Als ik die aantrek en rechtop sta brubbelt het elastiek boven de knie. In de fietshouding trekt de broek net wat omhoog waardoor het wel goed zit, maar desalniettemin voelt de broek wat aan de grote kant tov mijn Rapha Pro Team II bibshorts in maat S die echt geweldig zit.
Wat denken jullie voor de aanschaf van de S9? Maat S bestellen? Voelt best gek voor iemand van mijn lengte en gewicht...

• orange.x
Stoffa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:49:
Vraagje over Assos bibshorts maatvoering. Beetje vreemd gezien winter enzo, maar de s9 is net uit en dat kriebelt.

Zelf ben ik 1m85, 74kg, met relatief korte pootjes en een wat langer bovenlichaam. Ik heb een Assos T.Equipe bib van afgelopen zomer in maat M. Als ik die aantrek en rechtop sta brubbelt het elastiek boven de knie. In de fietshouding trekt de broek net wat omhoog waardoor het wel goed zit, maar desalniettemin voelt de broek wat aan de grote kant tov mijn Rapha Pro Team II bibshorts in maat S die echt geweldig zit.
Wat denken jullie voor de aanschaf van de S9? Maat S bestellen? Voelt best gek voor iemand van mijn lengte en gewicht...
Mmmm zo gek is het niet :) En je bent behoorlijk licht voor je lengte volgens mij hoor. Heb met vergelijkbare lengte en 7-10kg meer bij sommige shirtjes ook aan een S voldoende. Meerendeel M. Maargoed, als M nu lubberig is... Ik hoop alleen dat het niet ook invloed heeft op de lengte van de pijpjes dan, dat lijkt me vervelender.

• BreadFan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

BreadFan

Semi-professioneel amateur

Je hebt al een S, maar vind het gek om nog een S te bestellen? :? :)

• CuttingStorm
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07:30
Voor de liefhebbers, Gabba 3 nu in verschillende kleuren voor €86,- te krijgen op Wiggle

https://www.wiggle.nl/castelli-gabba-3-fietstrui/

• DDX

Niets geks aan toch ?
Ik heb van Rapha maatje XS met 1.86m/69kg (en kan het waarderen dat rapha ook 2 verschillende lengtematen heeft)
Gewoon maat bestellen die je goed zit en tja dat er geen maat meer onder is voor kleinere mensen is gek maargoed een probleem voor die mensen ;)

DDX wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:28 (3%)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Die schouderbanden van assos zijn ook behoorlijk stretchy, dus zou denk ik wat dat betreft ook geen probleem moeten zijn.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Stoffa
BreadFan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Je hebt al een S, maar vind het gek om nog een S te bestellen? :? :)
Ja, vooral omdat de Assos sizing tabel S aanduidt als voor mensen van 1m68 tot 1m75. En ik heb inderdaad een S van Rapha, maar dat strookt daar wel met hun maattabel itt Assos.

Maar gezien ook de rest van de reacties gaat ik toch maar eens voor een Sje. Dank allen :)

• retlaw
  • Registratie: december 2010
  • Nu online

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Heeft er iemand een tip voor remblokjes voor carbon velgen? Kan uiteraard voor shimano gaan, maar misschien heeft iemand hier betere ervaringen met andere merken?

Battle.net || Strava

• Stoffa
retlaw schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:28:
Heeft er iemand een tip voor remblokjes voor carbon velgen? Kan uiteraard voor shimano gaan, maar misschien heeft iemand hier betere ervaringen met andere merken?
Na wat research kwam ik tot de conclusie dat zachtere blokjes weliswaar sneller slijten, maar dat je dat liever hebt dan dat de velg sneller slijt door hardere blokken. Onder de zachte blokken krijgt Swissstop Black Prince goede reviews, dus die zijn t geworden.

Remt goed, ook redelijk in nat weer, en ik heb t idee dat de velg zoveel mogelijk wordt gespaard. Nadelen: duur, slijten snel en laten veel remstof achter.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:54
Ik rij met Swisstop. Bevallen goed, remmen ook redelijk met nat weer. En gaan vrij lang mee, op mn voorwiel rij ik al ruim 10.000km met hetzelfde setje. Nu inmiddels wel aan vervanging toe overigens.

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 08:07
Heb dezelfde SwissStop black prince. Werken prima, dosering is niet zo ideaal als op stalen vergranden, merk dat het bij hard remmen voelt alsof er opeens een anker uitgegooid wordt op een bepaald moment

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01:51
Ik rij met de Reynolds Cryo Blue blokken. Vind ze beter dan de Swissstops. Betere remkracht, beter doseerbaar, betere prestaties in natte omstandigheden, slijten minder snel, laten geen zooi achter en zijn ook nog goedkoper.

• Dimi83
[b]orange.x in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Nu nog even goed kijken naar wat voor mount er op moet komen. Zit ook nog met een bel die ik ergens gemonteerd wil hebben, maar daar heb ik misschien een ideetje voor en ik wil misschien ook wel de optie voor een GoPro mount hebben mocht ik in de toekomst nog een PowerPod kopen bijvoorbeeld.
Hide my bell heeft een mount voor zowat alle bestaande GPS untis en aan de onderkant een mount voor een gopro. Er zit een blokje bij die je erop kan monteren zodat de Gopro er op kan gemonteerd worden.

Strava | Blogje

• Zapato
  • Registratie: oktober 2007
Heeft iemand ervaring met de Thule AcuTight Knop? Ik heb deze gekocht om te voorkomen dat ik de klem van de fietsdrager te strak aanspan (ivm carbon frame), maar ik heb het idee dat het veel te strak is.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 25-04 16:50
Ja, ik heb daar ervaring mee maar een advies geven blijft lastig omdat blok X het soms goed doet op velg Y maar juist weer veel minder op velg Z. Proberen is het devies.

Dat gezegd hebbende mijn ervaringen

Swissstop Yellow: piept, remt matig en laat gele strepen achter. Afrader

Campagnolo rood (ook voor Shimano te krijgen): remt goed, slijt niet snel en piept ook niet mits toe-in afgesteld

Reynolds blauw: vergelijkbaar met Campagnolo, slijt soms iets sneller

Swissstop Flash Pro (formerly known as Black Prince): iets zachtere compound, dus grijpt eerder aan en remt ook harder als je doorknijpt. Als je 'm goed kunt doseren een heerlijk blok, slijt wel harder.

Kurk: niet meer kopen, is niet meer van deze tijd. Remt voor geen meter.

havana wijzigde deze reactie 26-01-2019 08:27 (4%)

Maar ik kan het mis hebben

• Stoffa
Herkennen jullie ook dat je, als je met carbon wielen en blokjes echt hard remt, je zo'n vreselijke piep hoort? Klinkt echt naar, alsof je velg gemarteld wordt.
Bij normaal remmen hoor ik overigens niets.

Nog een vraag: ik rij naar volle tevredenheid met Farsports wielen met DT Swiss 240 naven (dank voor het advies @havana ). Echter, nu hoor ik dat spaken bij chinese wielen nogal eens moeten worden nagespannen.
Nu heb ik een spaakspanningsmeter, maar geen idee wat de spanning zou moeten zijn. Nu kan ik Farsports hierover gaan benaderen, maar vroeg me toch af of er een soort vuistregel is om te zien of je spaakspanning (en dan niet van 1 spaak, maar algeheel) te laag is?

Stoffa wijzigde deze reactie 26-01-2019 14:13 (54%)

• orange.x
Dimi83 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:45:
[...]

Hide my bell heeft een mount voor zowat alle bestaande GPS untis en aan de onderkant een mount voor een gopro. Er zit een blokje bij die je erop kan monteren zodat de Gopro er op kan gemonteerd worden.

[Afbeelding]
Heb ik gezien idd, maar ik kan die stuurklem straks niet kwijt. Ze hebben ook een aero ‘fi’ variant die van onderen kan komen maar daar zit halverwege een verstelbare hoek met een boutje en ik vraag me af of dat niet los gaat trillen. Plus, 47 euro meen ik uit mijn hoofd is ook niet echt mals!

https://www.closethegap.cc/product/hidemybell-fi-mount/ en bij futurum staat een review van iemand waarbij hij afgebroken is en nu zn navi kaduuk is. Kan natuurlijk bij elke houden denk ik maar toch..

orange.x wijzigde deze reactie 26-01-2019 15:36 (12%)

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 25-04 16:50
Stoffa schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:08:
Herkennen jullie ook dat je, als je met carbon wielen en blokjes echt hard remt, je zo'n vreselijke piep hoort? Klinkt echt naar, alsof je velg gemarteld wordt.
Bij normaal remmen hoor ik overigens niets.

Nog een vraag: ik rij naar volle tevredenheid met Farsports wielen met DT Swiss 240 naven (dank voor het advies @havana ). Echter, nu hoor ik dat spaken bij chinese wielen nogal eens moeten worden nagespannen.
Nu heb ik een spaakspanningsmeter, maar geen idee wat de spanning zou moeten zijn. Nu kan ik Farsports hierover gaan benaderen, maar vroeg me toch af of er een soort vuistregel is om te zien of je spaakspanning (en dan niet van 1 spaak, maar algeheel) te laag is?
Piepen gebeurt bij mij alleen bij een noodstop. Het is zaak de blokken toe-in af te stellen mbv een half oud pasje.

Spaakspanning is geen exacte wetenschap. Er is een redelijk grote bandbreedte. Bij het achterwiel moet je uitgaan van 100-120N aan de DS. De NDS net wat nodig is om het wiel dish te maken.

Voorwiel 80-90N.

Maar ik kan het mis hebben

• Stoffa
havana schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:59:
[...]

Piepen gebeurt bij mij alleen bij een noodstop. Het is zaak de blokken toe-in af te stellen mbv een half oud pasje.

Spaakspanning is geen exacte wetenschap. Er is een redelijk grote bandbreedte. Bij het achterwiel moet je uitgaan van 100-120N aan de DS. De NDS net wat nodig is om het wiel dish te maken.

Voorwiel 80-90N.
Had jij nou ook een hartslagband gekocht op Ali waar je tevreden over bent? If so, welke?

Edit: wat is autocorrect toch irritant :/

Stoffa wijzigde deze reactie 26-01-2019 19:06 (3%)

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 19:53
Ongepland, maar daarom niemand minder mooi: vandaag 6u30 op de fiets getrotseerd met als resultaat 200 km *O*
Pagina: 1 ... 17 ... 33 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True