Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb altijd een reserve binnenband bij me. Ik heb hem dit jaar slechts een keer nodig gehad. Toen had ik er meteen twee nodig en stond ik met lege handen. Maar dat was ook een barre tocht. Volgens Veloviewer zit ik op 4k kilometers in 2018. Hier zullen wel het een en ander aan virtuele kilometers inzitten.

Ben het nieuwe jaar wel goed in gegaan. 1 januari toch naar buiten geweest voor een ritje. Ik moet eigenlijk een tweede fiets hebben. Een winterfiets en een fiets voor mooi weer/tacx. Voordat ik mijn fiets naar binnen til moet hij toch een extra poetsbeurtje hebben en dan heb ik al geen zin meer om te fietsen en de volgende keer wil ik dan weer naar buiten. Toch eens heel lief naar mijn vrouw kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
Pfff, eerste rit dit jaar was pijnlijk. 100 kilometer op de MTB, twee keer parkoers Vasse gereden (inclusief wat PR’s) en op en neer naar Ootmarsum om de 100 vol te maken. Generale repetitie voor de winter marathon, maar deed wel pijn. 22 km/u gemiddeld dus dat kan lager (20 was doel), fatsoenlijk eten vooraf, suiker meenemen etc. Desalniettemin tevreden met de rit en met de uitsmijter achteraf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
mhr-zip schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:12:
[...]

Die 2018 fiets vond ik echt wel mooi. In de opruiming ook met 25% korting, alleen hadden ze mijn maat (56) niet meer.....

[...]

Heb je er ook een adresje (regio Rotterdam) bij met 25% korting :+ (15% wordt het al interessanter)
Geen R, wel een S3: http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Geen idee of het een nieuwe fiets is of niet, Apeldoorn zitten ze, maar wel alle specs die je wilde inclusief kleur voor 4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimi83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-12-2024
Vooreerst de beste wensen aan iedereen. Dat het een goed einde was maar hopelijk een nog beter begin.

Dit jaar net geen 10.000km gefietst buiten. Zwift kilometers weet ik niet en geen zin om te controleren. 503 loopkilometers en het doel om te vermageren werd deels gehaald in juni waarna ik weer even dik ben als een jaar geleden nu. Voor 2019 ga ik voor dezelfde doelen: 10.000km fietsen, 800km lopen en een flink pak vetverlies. Ik heb een klein overzichtje geschreven op mijn blog over 2018. Ik plug hem hier even. Ik ben er pas mee begonnen. Ook een klein doel vanaf dit jaar om af en toe een blogpostje te schrijven.Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:38
DDX schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:32:
Ook klaar voor dit jaar, teller staat over paar uurtjes weer op 0 :
Indrukwekkend gebeuren :) En dat is met gezin en kinderen en werk en alles erop en eraan? Waar haal je de tijd vandaan :P

Heb ook een iets minder uitgebreid overzichtje net even berekend:
98 buitenritjes met:
- 31.27 km/h gem
- 71.9 km gem rit lengte
- 0,6 % gem stijgingspercentage

Totaal 7046,1km, 44888hm.

Voor dit jaar wil ik proberen een gemiddelde van 200km / week te gaan doen. Haalbaar weet ik niet, want mogelijkerwijs komt er rond september een 2e aan dus dat zal wel weer het een en ander veranderen. Gelukkig is het seizoen dan ongeveer al op een einde. Al is dat niet voor iedereen ( KUCH @DDX ) het geval.

Maar heb er wel zin in. Heb een nieuwe look aan m'n fiets gegeven:
Met winterwieltjes:
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/winter.jpg

Met zomerwieltjes:
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/zomer.jpg

Op de planning staat nog een "soort van" Ronde van Vlaanderen. Collega van een vriend van mij wilde wel de complete rit doen, prijskaartje van maarliefst zo'n 110 euro, dat wordt dus lekker op eigen houtje doen, en mogelijk gewoon het vlakke stuk skippen want hey: wat is de lol daar van dan!
Verder wil ik met die vriend ook de Marmotte gaan doen. Ook dit zal waarschijnlijk op eigen houtje worden. Ken een paar mensen die dat afgelopen jaar gedaan hebben met succes. Je hebt dan wel geen officieel geregistreerde tijd, maar daar is het mij niet om te doen. Uitfietsen is de bedoeling en dan kan ik altijd mijn tijd langs de leeftijden enzo leggen om te bepalen waar ik dan ongeveer uit zou komen.

@DDX of anderen die zo goed als het hele jaar best constant fietsen in de zin van afstanden en inspanning:
Merk je ook dat het in de winter met dezelfde inspanning moeilijk is om dezelfde gemiddeldes te rijden? Wat ik vooral merk is dat heuvelop nu gewoon een heel stuk minder is dan in de zomer bijvoorbeeld. Tuurlijk is dat omdat je nu deels op behoud of gemak rijdt en omdat het in mijn geval gewoon zo is dat ik nu wat zwaarder ben dan zeg in oktober of van de zomer en ik de afgelopen maand gewoon minder gesport heb. Maar ik vraag me dus af of iemand die door blijft fietsen dit ook merkt.

Ik merk bijvoorbeeld dat hoe meer kleding er aangaat hoe langzamer het wordt. Misschien niet eens zo zeer qua luchtweerstand maar er verandert iets in het "gevoel" op de fiets. En een lagere temperatuur zorgt misschien wel voor een hoger inspanningsniveau waardoor de snelheid lager komt bij dezelfde inspanning...

[ Voor 20% gewijzigd door orange.x op 03-01-2019 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:13
@orange.x Luchtweerstand is ook hoger bij lagere temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
orange.x schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Indrukwekkend gebeuren :) En dat is met gezin en kinderen en werk en alles erop en eraan? Waar haal je de tijd vandaan :P
Gezin wat ik moet onderhouden zijn mijn fietsen ;)
Deels kwestie van prioriteiten, dus weinig tv kijken scheelt al een hoop.
En afgelopen jaar bijna elke dag woon/werk tov andere jaren dat ik nog wel vaak de trein pakte.
@DDX of anderen die zo goed als het hele jaar best constant fietsen in de zin van afstanden en inspanning:
Merk je ook dat het in de winter met dezelfde inspanning moeilijk is om dezelfde gemiddeldes te rijden? Wat ik vooral merk is dat heuvelop nu gewoon een heel stuk minder is dan in de zomer bijvoorbeeld. Tuurlijk is dat omdat je nu deels op behoud of gemak rijdt en omdat het in mijn geval gewoon zo is dat ik nu wat zwaarder ben dan zeg in oktober of van de zomer en ik de afgelopen maand gewoon minder gesport heb. Maar ik vraag me dus af of iemand die door blijft fietsen dit ook merkt.
Lucht is een stuk dikker dus je hebt veel meer weestand. (en vaak staat er net wat meer wind)
Daarnaast ga je iets veiliger door de bochten door de rotzooi die op de wegen ligt. (reden dat ik nu vaak de gravelbike pak met bredere banden, heb je net wat minder last van de rotzooi)
Ik fiets met een powermeter dus kan je mooi zien dat je wat harder moet trappen om zelfde snelheid te halen.

Daarnaast merk ik ook dat als je extra warme kleding aan hebt, je ook wat minder snel hartslag omhoog krijgt en kan houden.
Want dan warm je best wel op en die warmte kan je dan lastig kwijt.
Vaak nog wel op te lossen door meerdere setjes handschoenen mee te nemen en onderweg te wisselen.
Maar toch trap ik in de zomer met wat minder kleding aan makkelijker een tijdje met hartslag van rond de 170 dan dat ik dat in de winter doe.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:05:

Lucht is een stuk dikker dus je hebt veel meer weestand. (en vaak staat er net wat meer wind)
Lucht is niet perse dikker, niet zoals hij op bv grotere hoogte dunner is. De lucht is meer visceus en gedraagd zich daardoor anders:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S0021929018308376

e; Er is ook minder begroeing om de wind te blokken.

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 03-01-2019 13:13 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Heeft er iemand ervaring met rijden in Zwitserland en dan voornamelijk in het gewest Graubünden? Ik heb wel het een en ander gegoogled en kom wel iets verhalen tegen van mensen die daar gereden hebben. Maar het gaat toch vooral over mountainbiken en wielrennen wordt niet of nauwelijks benoemd.

Dus ik ben benieuwd of iemand hier wel eens in die omgeving is geweest en iets kan roepen over het huren van een fiets of zo. Ik heb zelf geen auto en zal dus mijn zooi mee moeten zeulen in de trein cq op een andere manier. Nu zou in de trein wel kunnen maar dan moet het in een fietskoffer en dat is weer een gedoe + aanschaf van zo een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
DDX schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:32:
Ook klaar voor dit jaar, teller staat over paar uurtjes weer op 0 :

[Afbeelding]
Holy shit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:04
Seriph schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:51:
Heeft er iemand ervaring met rijden in Zwitserland en dan voornamelijk in het gewest Graubünden? Ik heb wel het een en ander gegoogled en kom wel iets verhalen tegen van mensen die daar gereden hebben. Maar het gaat toch vooral over mountainbiken en wielrennen wordt niet of nauwelijks benoemd.

Dus ik ben benieuwd of iemand hier wel eens in die omgeving is geweest en iets kan roepen over het huren van een fiets of zo. Ik heb zelf geen auto en zal dus mijn zooi mee moeten zeulen in de trein cq op een andere manier. Nu zou in de trein wel kunnen maar dan moet het in een fietskoffer en dat is weer een gedoe + aanschaf van zo een ding.
Wij zijn ooit in Göschenen/Andermatt geweest. Ligt zo te zien net buiten Graubünden. Prima omgeving om te fietsen met oa Süstenpass, Furkapass en Gotthardpass. Daar zou je meer informatie over moeten kunnen vinden. Maar dan zit je dus niet in Graubünden :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:13
Is er een routeplanner die rekening houdt met het weer? Specifiek met de windrichting?
Ik gebruik nu een combinatie van Windy / Strava Routes of BRouter.

Zelf had ik RouteTour van Skoda al gevonden, echter deze geeft de windrichting dermate slecht aan dat deze niet te gebruiken is.

Zijn er nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 18:41

Galois

1811 - 1832

martijnmartijn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:44:
Is er een routeplanner die rekening houdt met het weer? Specifiek met de windrichting?
Ik gebruik nu een combinatie van Windy / Strava Routes of BRouter.

Zelf had ik RouteTour van Skoda al gevonden, echter deze geeft de windrichting dermate slecht aan dat deze niet te gebruiken is.

Dat zou wel gaaf zijn als Strava of Komoot zo'n optie ingebouwd zou krijgen. Alleen denk ik dat de wind zo variabel is, dat het nog best lastig is om de gebruiker een beetje het gevoel te krijgen van 'betrouwbaarheid'.

Komoot is erg innovatief is mijn ervaring, ik ga ze gelijk even mailen of zoiets op de planning staat! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Galois schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:49:
[...]

Komoot is erg innovatief is mijn ervaring, ik ga ze gelijk even mailen of zoiets op de planning staat! :)
Even verder gezocht: dit lijkt echt precies op wat ik zocht: https://mywindsock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
martijnmartijn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:44:
...

Ik gebruik Epic Ride Weather op mijn telefoon en deze kan routes van o.a. Strava en Komoot inlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Waarom zou je dat willen? Meeste rij je toch een rondje...? Dan is kijken uit welke richting de wind komt toch voldoende om te bepalen of je hem op de heen- of terugweg mee wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
MrAcid schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:10:
Waarom zou je dat willen? Meeste rij je toch een rondje...? Dan is kijken uit welke richting de wind komt toch voldoende om te bepalen of je hem op de heen- of terugweg mee wilt hebben?
Tja, waarom wil je het aantal Watt weten, je hartslag of je snelheid, je voelt toch wel dat je snel gaat, je hart of je benen.

Ik fiets niet alleen rondjes, maar ook langere afstanden. Soms is dit soort info gewoon handig om te weten, misschien juist wel bij een rondje, omdat je dan kunt zien welke route de meeste (tegen)wind heeft.

Zo heb ik nu een route gemaakt met Strava en op het oog leek dit de beste route gezien de Wind. Echter de analyse (zie de link die ik hiervoor stuurde) geeft aan dat ik 60 procent tegenwind heb, dus ik kan het rondje beter omdraaien :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:26
(jarig!)
martijnmartijn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Tja, waarom wil je het aantal Watt weten, je hartslag of je snelheid, je voelt toch wel dat je snel gaat, je hart of je benen.

Ik fiets niet alleen rondjes, maar ook langere afstanden. Soms is dit soort info gewoon handig om te weten, misschien juist wel bij een rondje, omdat je dan kunt zien welke route de meeste (tegen)wind heeft.

Zo heb ik nu een route gemaakt met Strava en op het oog leek dit de beste route gezien de Wind. Echter de analyse (zie de link die ik hiervoor stuurde) geeft aan dat ik 60 procent tegenwind heb, dus ik kan het rondje beter omdraaien :) .
Of juist niet. Wat extra weerstand is een goede training _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:04
martijnmartijn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Een rondje kan ook best een lange afstand zijn, toch?

En als je geen rondje rijdt, dan zal je een bestemming hebben. Ongeacht de wind, toch? :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimi83
wackmaniac schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:07:
[...]

Een rondje kan ook best een lange afstand zijn, toch?

En als je geen rondje rijdt, dan zal je een bestemming hebben. Ongeacht de wind, toch? :)
de windrichiting urft wel nog eens doorheen de dag wisselen van richting en intensiteit. Een site zoals Mywindsock houdt daar rekening mee. Als je die even tweakt om in te stelen hoeveel watt je ongeveer trapt tijdens een rit samen metje gewicht, rekent die per uur uit waar je bent en wat het weer op die plaats is. Super site hoor.

-----------------------------

Woensdag gaan rijden en gemerkt dat er speling op mijn voorvorkzit.Sommige tandwielen slaan ook over. Fiets gewassen en vandaag naar de FM gebracht.

Resultaat:
Velg voorwiel versleten => Nieuw wiel
Kabels kapot =>Alles opnieuw bekabelen
Voorvork => Hopelijk enkel nieuwe kopserie
Cassette => Hij zal kijken om enkel de kransjes te wisselen.

Zal toch wel weer tegen de 300€ kosten vrees ik :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Cliffie

Trompetslet

1e ritje van 2019 staat op de teller :) De nodige vreetpartijen met alcoholische versnaperingen gaan moeilijk samen met een goede conditie 8)7

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11

Lulukai

God's gift to women

Vanaf welke snelheid 'helpen' hoge velgen? Rijden randonneurs die tochten van 600km doen er ook mee? Ze halen gemiddeld immers maar 28-30km/h

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Lulukai schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:33:
Vanaf welke snelheid 'helpen' hoge velgen? Rijden randonneurs die tochten van 600km doen er ook mee? Ze halen gemiddeld immers maar 28-30km/h
Hoe lager de snelheid, hoe meer ze helpen.

https://road.cc/content/f...atter-and-how-wind-tunnel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 12:38
Het groepje dat hier start aan de kerk is al in vorm: 35 km/u gemiddeld voor 100 km.
Dacht nu eens van een rustige rit te hebben, viel dat tegen zeg :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:52
Eerste ritje van 2019 is een feit. 105 km :)
De gemiddelde snelheid is wel heel laag hahaha (24 ofzo). :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59
Wel een laat ritje als je je eerste ritje van 2018 rijdt op 6 januari 2019 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:22

McMiGHtY

- burp -

Gisteren nieuwe overschoenen gekocht en een jas

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1565/1561/products/GripGrab-M2021-RaceThermo-black-02_2000x.jpg?v=1520424836
Afbeeldingslocatie: https://www.triathlonaccessoires.nl/upload/huge/4516507-085.jpg

Wat een verschil met voorheen, vrouwlief had al een tijdje m'n vorige overschoenen "geleend" dus de laatste tijd vaker met koude voeten rondgefietst.
Winterjas die ik van de Decathlon had bleek toch niet zo winddicht te zijn als gedacht dus daar de laatste tijd vaker een koud bovenlijf.

Vandaag een 50km gefietst, geen enkel moment koude voeten gehad en het aan en uittrekken gaat ook een stuk makkelijker dan m'n vorige. Onder de perfecto een dun thermo/merino shirt van Specialized gedaan en geen momentje het gevoel gehad dat ik meer had moeten aantrekken.
Was even slikken gisteren met afrekenen, maar blij dat ik het gedaan heb.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
(jarig!)
edwardmila schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:05:
Wel een laat ritje als je je eerste ritje van 2018 rijdt op 6 januari 2019 🤣
Hij heeft zo langzaam gereden dat hij in 2018 begonnen is en pas in 2019 klaar was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hele lange duurrit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:01
McMiGHtY schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:48:
Gisteren nieuwe overschoenen gekocht en een jas

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat een verschil met voorheen, vrouwlief had al een tijdje m'n vorige overschoenen "geleend" dus de laatste tijd vaker met koude voeten rondgefietst.
Winterjas die ik van de Decathlon had bleek toch niet zo winddicht te zijn als gedacht dus daar de laatste tijd vaker een koud bovenlijf.

Vandaag een 50km gefietst, geen enkel moment koude voeten gehad en het aan en uittrekken gaat ook een stuk makkelijker dan m'n vorige. Onder de perfecto een dun thermo/merino shirt van Specialized gedaan en geen momentje het gevoel gehad dat ik meer had moeten aantrekken.
Was even slikken gisteren met afrekenen, maar blij dat ik het gedaan heb.
Net setje. Gebruik je ook nog andere schoenen of gewoon de schoenen die je in de zomer ook aan hebt?

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:32
Vandaag voor het eerst met Strava Live Segments gefietst op de Wahoo Elemnt Bolt; best wel geinig hoe het werkt en motiveert me wel om net ff harder op de pedalen te gaan :)

Heb het wel nodig ook; baby van 6 weken beperkt de tijd op de fiets behoorlijk en de nachten zijn ook flink korter geworden... Maar deze week toch ~169 km in 3 ritjes kunnen meepakken. Best redelijke start van het nieuwe jaar.

[ Voor 95% gewijzigd door Morrar op 06-01-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

koentjuh1987 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Net setje. Gebruik je ook nog andere schoenen of gewoon de schoenen die je in de zomer ook aan hebt?
Ik gebruik m'n zomerschoenen. Lang getwijfeld of ik niet specifieke winterschoenen zou aanschaffen, maar dit zijn mij prijstechnisch ietwat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 18:41

Galois

1811 - 1832

In deze koude maanden draag ik graag een Buff tijdens het fietsen.
Nadeel is wel dat als ik veel zweet, deze Buff erg nat wordt en ik het dan juist koud krijg. Zijn er Buffs die hier beter tegen bestand zijn (ik heb de gewone 'original'). Die zweet wat beter afvoeren oid?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 16:49
Een buff van (merino)wol blijft isoleren, ook al wordt deze nat. Ik heb een van Icebreaker (ook voor het skiën) en ben daar heel tevreden van.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Vorige week gemerkt dat mijn kopserie wat losjes zat. Ik had ook enkele kransjes die af en toe overslaan, vooral als ik hard duw. Ketting eraf gehaald en weggesmeten, fiets eens gekuist en naar de FM gebracht. Daar aangekomen bleek de velg van mijn voorwiel al serieus ingesleten en zijn mijn kabels aan vervanging toe. 1 week mijn fiets kwijt voor herstellingen en een veel hogere kost dan verwacht. Geen leuke start van het jaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Dimi83 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:32:
Vorige week gemerkt dat mijn kopserie wat losjes zat. Ik had ook enkele kransjes die af en toe overslaan, vooral als ik hard duw. Ketting eraf gehaald en weggesmeten, fiets eens gekuist en naar de FM gebracht. Daar aangekomen bleek de velg van mijn voorwiel al serieus ingesleten en zijn mijn kabels aan vervanging toe. 1 week mijn fiets kwijt voor herstellingen en een veel hogere kost dan verwacht. Geen leuke start van het jaar :(
Kopserie= balhoofdstel/lagers?
En evt zelf kabels/cassette/velg vervangen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:38
Balen. Maar als je het wat langer gaat doen enzo, kijk even of je iemand kent die wat gereedschap heeft en je wilt helpen of anders eventueel zelf aan gaan schaffen. Arbeidsloon is echt zo zonde van je geld en de prijzen die de gemiddelde fietsenmaker voor onderdelen vraagt is veel dichter op de adviesprijs dan bijvoorbeeld op internet.

Tuurlijk is een fietsenmaker in de buurt handig, en ze ondersteunen is niet verkeerd. Ik probeer er zelf in ieder geval een tussenweg in te vinden. Maar zelf gaan leren hoe je onderhoud moet plegen op de meest basale dingen kan je al snel behoorlijk wat geld schelen. Cassette vervangen is niet moeilijk. Kabels ietsje lastiger maar ook dat is te doen. Ik zou denk ik bij lagers pas hulp inschakelen aangezien ik geen persgereedschap enzo heb.

Maar bij de Lidl is vaak zo'n koffertje te koop van 30 euro, daar zit in ieder geval een prima cassettetool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 25-09 19:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kabels ook ga laten doen door de fietsenmaker. Vooral omdat ik daar de tools niet voor heb(knippen buiten/binnen kabel, kabels intern goed geleiden, hoedjes eraan knijpen etc). Die tools kan ik natuurlijk wel kopen maar zoiets hoeft niet zovaak gedaan te worden dat ik het nodig vind om te doen. Er wordt wel gezegd iedere 2 jaar.. maar mijn fiets is nu 2 jaar oud, bijna niet gepoetst maar wel ook in regen(en ook in de winter) gebruikt en merk nog helemaal niets. Lijkt dit maar zo en zijn de kabels intern alsnog helemaal versleten of is die 2 jaar gewoon overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Je merkt het wel aan slecht schakelgedrag als je kabels aan vervanging toe zijn. Vooral bij het afschakelen, de binnenkabel blijft dan hangen in de buiten kabel waardoor hij niet of pas laat afschakelt. (of bij remkabels, remgedrag, rem die dicht blijft staan bv). Je kan het preventief doen, maar ik doe het pas als er iets aan de hand is.

e; ze verslijten dus niet echt, het is meer dat er vuil tussen de binnen en buitenkabel komt. Of wat ik bij een fiets heb gehad was dat de buitenkabel barsten begon te vertonen, dat is wel een vorm van slijtage dan denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door MrAngry op 07-01-2019 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik doe eigenlijk alles zelf aan m'n fiets. Balhoofdlagers vervangen is een eitje, kabels idem dito (je hebt eigenlijk alleen een goede tang nodig om te knippen en te krimpen, en een magneetje), slagen verwijder ik uit wielen met een wielrichter en een spaak sleutel (geleerd met wat YouTube video's), Bottom bracket vervang ik zelf en derailleurs stel ik zelf af of vervang ik geheel zelf als het moet. Padje richt ik met een richttooltje. Als je gewend bent aan computers te bouwen is dit kinderspel vind ik, gemiddelde Tweaker zou zijn hand er niet voor om moeten draaien.

Nog even een vraag: heeft er nog iemand een kortingscode voor Futurumshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Dit zijn geen leuke verassingen, maar dergelijke slijtage kun je vooraf al zien aankomen lijkt mij.

Mijn eigen racefiets heb ik even uit de running gehaald om een grote beurt te geven.
Aangezien ik (bijna)alles zelf doe en onderdelen goedkoop van het Internet bestel vallen de kosten behoorlijk mee. Met behulp van wat GCN filmpjes zijn de meeste werkzaamheden makkelijk te doen.
Het vereiste gereedschap kan met een beetje speurwerk ook goedkoop aangeschaft worden bij de Decathlon of mantel.

Het enige wat ik nu nog niet zelf kan is de stuur en traplagers(bb30) vervangen, maar ik zag dat een
complete bb30 set maar 30 euro kost bij aliexpress, dus hier zal ik later dit jaar aan beginnen.

2x rem (binnen+buiten)kabelset 18 euro
2x derailleeur (binnen+buiten)kabelset 18 euro
2x GP4000IIs 70 euro
shimano 105 remblokken set 10 euro

Als ik het bovenstaande inclusief compleet schoonmaken en insmeren bij mijn LBS zou laten doen,
dan was ik minimaal 300 euro kwijt geweest.

Tip: Marktplaats staat vol met goede voorwielen, aangezien meestal het achterwiel eerst kapot gaat.
Voor een paar tientjes kun je afhankelijk van de specs een vervanger op de kop tikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Storm-Fox op 07-01-2019 14:43 ]

PSN: StormFox81

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Park tool heeft ook goede instructievideos op youtube staan.

Zelf met mijn twee linker handen is het gelukt om de cassette en ketting eenvoudig te vervangen. Van het moeilijker werk blijf ik voorlopig even weg.

[ Voor 56% gewijzigd door pdukers op 07-01-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
ook hier doe ik alles aan de racefiets (en MTB), behalve bottom brackets vervangen (de kans dat ik het carbon frame vernaggel ... die loop ik liever niet ;))
Qua gereedschap: ik koop liever een goed/solide stuk gereedschap dan onbekend of zwak gereedschap. Daarnaast: een doppenset komt bijvoorbeeld altijd van pas.

[ Voor 33% gewijzigd door NielsTn op 07-01-2019 15:27 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 24-09 08:37
In afgelopen 10jaar tijd ook alles geleerd qua onderhoud aan de fiets.
Ik draai mn hand nergens meer voor om: carbon voorvorken inkorten, bottom brackets persen, noem maar op.
Binnenkort ga ik een Giant Trinity frame opbouwen met DI2: mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
crap, ik zie net dat ik de sale van de PARKTOOL DAG-2 PADRICHTER heb gemist.
https://www.futurumshop.nl/parktool-dag-2-padrichter.phtml

Weet iemand een goed adresje waar ik een padrichter goedkoop op de kop kan tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox

Weet iemand een adresje waar ik een padrichter goedkoop op de kop kan tikken?

[ Voor 3% gewijzigd door Storm-Fox op 08-01-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 19-09 07:54
Storm-Fox schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:32:

Weet iemand een adresje waar ik een padrichter goedkoop op de kop kan tikken?
via mantel:
https://www.mantel.com/cyclus-derailleur-pad-richter

of via wiggle:
https://www.wiggle.nl/x-tools-pro-padrichter/

futurum is wel erg prijzig hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Dank je, die dingen zijn behoorlijk prijzig als je hem hooguit 2x per jaar nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Storm-Fox schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:48:
[...]

Dank je, die dingen zijn behoorlijk prijzig als je hem hooguit 2x per jaar nodig denkt te hebben.
Ik zou het al vaak vinden als je het ding 1 keer per 2 jaar denkt nodig te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08

Cis

Als hun normale prijs 107 is, en ze richten zich op 40% marge, dan hebben ze gewoon heel beroerde inkopers in dienst. Ze kopen dan voor een veelvoud in voor waar mantel het VERkoopt B) B)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cis schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:38:
[...]

Als hun normale prijs 107 is, en ze richten zich op 40% marge, dan hebben ze gewoon heel beroerde inkopers in dienst. Ze kopen dan voor een veelvoud in voor waar mantel het VERkoopt B) B)
Tja, 2 verschillende merken.
Of vind je de inkopers van Mantel ook slecht omdat ze een Trek Madone van 11500 verkopen terwijl Decathlon al racefietsen van 260 verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Ziezo, week 1 na Nieuwjaar zit er op.
Balans: -3 kg. Nog 2 te gaan en dan terug normaal eten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08

Cis

Smultie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Tja, 2 verschillende merken.
Of vind je de inkopers van Mantel ook slecht omdat ze een Trek Madone van 11500 verkopen terwijl Decathlon al racefietsen van 260 verkoopt?
Oh, had dat even niet opgemerkt. Dacht dat het om hetzelfde product ging B)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
Wanneer is je planning om weer op je oude gewicht te zitten?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
mhr-zip schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:08:
[...]

Wanneer is je planning om weer op je oude gewicht te zitten?
November/december 2019 :).

Ik snoep gewoon veel overdag.
Momenteel 0,0 snacks en alle gewone maaltijden zijn kleine porties.
Eenmaal ik op gewicht ben de porties terug normalizeren en af en toe zondigen.
Daar kom ik het seizoen mee door :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Balhoofd, of wat wij hier in ons Vlaams de kopserie noemen, is in korte tijd versleten. Dit omdat ik de pech heb gehad om enkele mooie Vlaamse putjes tegen te komen icm dat ik niet de lichtste persoon ben en ook iets meer druk zet op dat stuur. Remmen, cassette, ketting doe ik zelf, maar deze keer ging het over specifiek maar 2 kransjes en mijn FM heeft steeds onnoemelijk veel kransjes op overschot en hij probeert dan ook telkens maar te vervangen wat versleten. Deze keer was het dus goedkoper om hem er naar te laten kijken.

In maart heb ik me na 10 jaar nog eens laten uitmeten. In combinatie met wat nek/schouderklachten werd beslist om me iets hoger te zetten. Probleem hierbij is dat mijn stuurpen nu helemaal bovenaan staat en er werd gekozen voor een iets langere maar schuin oplopende stuurpen. Hierdoor zit ik met een lang hefboomeffect op het balhoofd. Dit heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat deze veel sneller dan normaal versleten is.

Nu, mijn FM is nogal lovend over mijn frame (Cannondale CAAD10 2015 race edition, fiets zelf is van januari 2017) en vroeg of hij eens prijs mocht maken om me over te zetten naar een Canyon Endurance AL 7.0 frame die iets groter is en beter geschikt is voor mijn grootte. Hij zou daarbij mijn frame overkopen. Geen idee welke prijs ik moet verwachten maar vanavond ga ik even langs omdat hij wat voorstellen heeft. Hij wil eventueel ook nog mijn SRAM Force groep overnemen waarna ik misschien zou terugkeren naar een Shimano 105 of Ultegra en terug naar 10sp. Reden hiervoor is dat 10sp iets duurzamer is tov een 11sp en goedkoper in onderhoud. En met mijn escapades is dat ook iets om te overwegen.

KWestie van ander onderhoud heb ik ook al duizend keer gehoord hoe eenvoudig het allemaal wel is. Wel, been there, done that. Fijnafstelling is niet mijn ding en mijn ogen staan scheef want ik krijg het nooit zo goed als hoe mijn FM het doet. Daarom dat ik kies om dingen die geen fijnafstelling vereisen noch waar je geen misstappen mee kan begaan zelf te doen. Remmen, ketting en cassette. Bij interne kabelgeleiding ben ik er quasi zeker van dat ik de kabel in het frame kwijt zal spelen. Ik ken mezelf daar te goed voor. Ik ga me er dan in opjagen en uiteindelijk stamp ik het frame kapot ofzo uit pure frustratie.

Een jaar of 4 heeft een vriend van me een Felt gekocht online en dat kwam toe in een pakketje. Enkjel nog de derailleur op de pad schroefen, wielen er in en stuur erop. Wel, na 10km ofzo draaide zijn derailleur in zijn achterwiel. Nee, ik begin er niet meer aan. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Dimi83 op 09-01-2019 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Die Caad10 is ook een enorme racebak. Als je wat klachten hebt en verder niet echt wedstrijdjes koerst is een endurance frame inderdaad een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Endurance is inderdaad meer mijn ding. Ik ben benieuwd wat het prijsvoorstel zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Storm-Fox schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:48:
[...]

voor de MTB heb ik hem regelmatig nodig en voor de racefiets(en) toch wel 2 x per jaar.
Vooral met gezinsleden in de wedstrijdsport wordt er wel een gevallen en dan is er wel eens een padje krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Wceend schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:38:
[...]

voor de MTB heb ik hem regelmatig nodig en voor de racefiets(en) toch wel 2 x per jaar.
Vooral met gezinsleden in de wedstrijdsport wordt er wel een gevallen en dan is er wel eens een padje krom.
Zo'n tool gaat je hele leven lang mee en daarom wil ik gelijk een goeie aanschaffen zoals de PARKTOOL DAG-2. Ik merk dat zowel mijn MTB als racefiets niet helemaal fijn schakelt, maar ik vind het zonde om dit
bij de LBS te laten doen als ik het makkelijk zelf kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimi83
Dinsdag heb ik dus een quasi nieuwe fiets.

Canyon Endurance AL 7.0 frame met daarop een Shimano 105 11sp groep. Wielen behoud ik, alsook mijn eigen zadel en stuur. 450€. Vind ik nog een redelijke deal. Dinsdag zou ik hem hebben. Foto's volgen dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Goeie baard trouwens Dimi83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Storm-Fox schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Zo'n tool gaat je hele leven lang mee en daarom wil ik gelijk een goeie aanschaffen zoals de PARKTOOL DAG-2. Ik merk dat zowel mijn MTB als racefiets niet helemaal fijn schakelt, maar ik vind het zonde om dit
bij de LBS te laten doen als ik het makkelijk zelf kan.
als je een goeie tool aanschaft het is een meetinstrument he ;)
dus niet je tool gebruiken om je pad te richten maar iets anders om het bij te buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 14:36
Wceend schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:07:
als je een goeie tool aanschaft het is een meetinstrument he ;)
dus niet je tool gebruiken om je pad te richten maar iets anders om het bij te buigen.
De fabrikant beweert dat het gereedschap geschikt is om zowel te meten als te buigen.
... can be used to both measure and straighten misaligned derailleur hangers ...
https://www.parktool.com/...r-alignment-gauge-dag-2-2

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het voor beide toepassingen geschikt is. Ook staat het hoog op mijn lijstje als vertedigingswapen tijdens een zombie-apocalyps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Ik heb die van Parktool, maar hij is het geld echt niet waard. Die van Cyclus is niks minder en kost veel minder.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:06
Wanneer heb je zoon padrichter nou echt nodig? Ik fiets al 15 jaar op mijn fiets en nog nooit nodig gehad. Schakelen gaat al die jaren prima. Moest alleen even de spanning op de draad bijstellen toen ik nieuwe wielen stak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HBSVDK schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:39:
Wanneer heb je zoon padrichter nou echt nodig? Ik fiets al 15 jaar op mijn fiets en nog nooit nodig gehad. Schakelen gaat al die jaren prima. Moest alleen even de spanning op de draad bijstellen toen ik nieuwe wielen stak.
Klein valpartijtje is al genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dimi83
Altijd links vallen. Bespaart je een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:06
Smultie schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:15:
[...]

Klein valpartijtje is al genoeg.
En gewoon bijbuigen op het oog totdat het weer goed schakelt is geen optie?;) Kan niet zeggen dat mijn derailleur er kaarsrecht onder hangt maar zolang ik er niks van merk interesseert me dat geen donder :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
(jarig!)
Dimi83 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:40:
Altijd links vallen. Bespaart je een hoop geld.
Niet vallen bespaard nog meer. Ik kan mij niet herinneren dat ik met de racefiets gevallen ben, met de ATB daarentegen :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Plan je val ook goed. Ik deed dat ooit op 30 december, kostte me mijn eigen risico van 2016 en 2017 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vorig jaar 3x gevallen op de weg waar ik zelf weinig tot helemaal geen invloed op had. Gelukkig zelf geen letsel maar wel steeds schade aan mijn fiets waarbij mijn derailleurpad het twee keer moest ontgelden.

Hopelijk heb ik meer geluk met mij nieuwe fiets, maar ik moest wel even gniffelen toen ik bij het afrekenen de vraag kreeg of ik alvast nieuwe derailleurpads mee wilde bestellen...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Die zou ik altijd meebestellen, wel zo handig om te hebben liggen.
En op vakantie neem ik er altijd 1 mee voor de zekerheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:41
Hier ook altijd een derailleurpad op voorraad. You never know!

Vandaag de (gigantische) verschillen in rem vermogen velg/schijf rem mogen aanschouwen. In een 85km totaal verregende rit moesten club genoten enkele tientallen meters al in de remmen om op tijd stil te staan.

Overigens nog nooit zo koud en nat geweest op de fiets. Ben letterlijk met mijn fietskleding aan onder de douche gestapt omdat mijn handen te verkleumd waren om de ritjes etc. los te krijgen. Volgende x weer lekker op Zwift met dit weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Genaaid door de buienradar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Buienradar zat er hier totaal naast.
Het ging vanaf 11u30 beginnen regenen... Geen druppel gehad tot 14u45 :).

Blij dat hij er naast zat. 162 km op te teller vandaag.
De laatste 40 in wat gemiezer, maar nooit echt nat geworden 8).
Wel de fiets terug moeten kuisen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Buienradar zit er laatste tijd wel heel vaak naast.
Motregenradar geeft grote wolk aan, maar gewoon droog. En omgekeerd. Maargoed dat is lastig te voorspellen.

De uursvoorspelling klopt helemaal van geen kant. Afgelopen dinsdag stond er volgens die voorspelling hele dag windkracht 3 a 4.
Maar ondertussen was het 7 a 8. (en dat gaf de windkaart ook aan)

Nu ook weer, uur overzicht geeft nw3 aan maar ondertussen is het nw5/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:41
Behoorlijk!! De voorspelling was 10% kans op 0,5mm....

Ik ga een klachtenbrief schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
Noxa schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:12:
Overigens nog nooit zo koud en nat geweest op de fiets. Ben letterlijk met mijn fietskleding aan onder de douche gestapt omdat mijn handen te verkleumd waren om de ritjes etc. los te krijgen. Volgende x weer lekker op Zwift met dit weer.
Ik vond het trouwens perfetto weer buiten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Wat een wind vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Die heb ik gemist binnen... Ivm planning, gezelschap etc niet buiten gefietst maar op Zwift. Door de harde wind bleef de balkondeur niet openstaan dus het was warm! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ook hier heerlijk binnen gefietst. Afgelopen nacht om 2 uur thuis..en toen was het echt perfect weer. Niet te koud, windstil, droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Laatst online: 02-06 11:04
Na mijn ongeluk gisteren mijn nieuwe fiets opgehaald. Een Giant Contend SL1 disc is het geworden.
Het enige wat nog echt bruikbaar was van mijn oude fiets was het achterwiel. Dat wil ik gebruiken als ik op de tacx ga fietsen.

Is het verstandig om dit te gebruiken met een nieuwe ketting op de oude tandwielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Mag weg

[ Voor 96% gewijzigd door Dimi83 op 13-01-2019 21:36 . Reden: foujte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Laatste valpartij dateert voor mij gelukkig van oktober 2016. In een flauwe bocht die nat lag met zo een fijn filmpje modder en plots slipt dat voorwiel. Jammer genoeg reed er ook iemand achter en die heeft mijn fiets deel geraakt waardoor de voorderailleur verbogen was. De remrubber links vooraan vertoonde ook veel schade. De fiets was toen nauwelijks 10 maand oud. Behoorlijk klote.
Eoghlear schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:32:
Na mijn ongeluk gisteren mijn nieuwe fiets opgehaald. Een Giant Contend SL1 disc is het geworden.
Het enige wat nog echt bruikbaar was van mijn oude fiets was het achterwiel. Dat wil ik gebruiken als ik op de tacx ga fietsen.

Is het verstandig om dit te gebruiken met een nieuwe ketting op de oude tandwielen?
Je vervangt dus in je nieuwe fiets enkel het achterwiel om op de rollen te fietsen en zodra je buiten gaat wissel je weer van achterwiel?

indien het zo is, geen goed idee. Er is imho ook zo goed als geen reden om het te doen want je achterwiel zal echt niet (veel) slijten op de rollen. Indien je het doet om je cassette te bewaren, zou ik werken met een 2de ketting en deze enkel gebruiken ism je achterwiel.

[ Voor 18% gewijzigd door Dimi83 op 13-01-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Laatst online: 02-06 11:04
Dimi83 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:35:
Laatste valpartij dateert voor mij gelukkig van oktober 2016. In een flauwe bocht die nat lag met zo een fijn filmpje modder en plots slipt dat voorwiel. Jammer genoeg reed er ook iemand achter en die heeft mijn fiets deel geraakt waardoor de voorderailleur verbogen was. De remrubber links vooraan vertoonde ook veel schade. De fiets was toen nauwelijks 10 maand oud. Behoorlijk klote.

[...]

Je vervangt dus in je nieuwe fiets enkel het achterwiel om op de rollen te fietsen en zodra je buiten gaat wissel je weer van achterwiel?

indien het zo is, geen goed idee. Er is imho ook zo goed als geen reden om het te doen want je achterwiel zal echt niet (veel) slijten op de rollen. Indien je het doet om je cassette te bewaren, zou ik werken met een 2de ketting en deze enkel gebruiken ism je achterwiel.
Ik heb helaas contact gemaakt met een auto die me 100 meter van huis af niet zag door de laagstaande zon.

Ik heb zo’n tacx blue Motion trainer en daar deed ik op mijn oude fiets in de winter een trainersband op leggen en daar op rijden en daarna in de zomer weer omleggen (of de oude zomerband omleggen.
Nu heb ik tubeless en dus dacht ik, heb toch die velg nog kan ik die er in steken.

Ik zet de fiets zo wel in de tacx. Dan vervangen we de buitenband maar wat eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ze zeggen dat het ideaal is om bij gebruik nieuwe cassette ook een nieuwe ketting te steken. Maar ik zie om me heen (en zelf ook) voldoende mensen met meerdere wielsets die vaker van wiel wisselen dan Gene Simmons vrouwen. En die leggen niet elke keer een nieuwe ketting / vervangen de ketting.

Zit een gat tussen ideaal en praktisch. Als je de komende 2 maanden alleen binnen gaat fietsen zou ik wel wisselen, maar ga je vaker naar buiten zou ik het zo laten (imho)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Nieuwe ketting op oude tanden maakt niet uit als het gewoon werkt. Soms slaat hij over. Wat je niet wil is nieuwe tanden met versleten ketting, want dan slijten je nieuwe tanden harder. Als je je ketting gewoon op tijd vervangt, zoals de meesten hier doen dan maakt het geen zak uit met welke cassette je rijdt. Ik let al jaren alleen maar op mijn ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 25-09 19:41
Gisteren ook een ritje door de polder gemaakt. Niet hetzelfde als een berg opfietsen maar flink trappen en nog maar 23 km/h halen voelt ook alsof je niet vooruit komt :p

Wel de route iets korter gemaakt ivm de planning later op de dag, zeker omdat het na een half uurtje begon te regenen. Deze week maar een keer weer de ketting smeren.

Eerste buitenlandse trip staat overigens alweer op de planning, eind maart een weekend naar de Eifel, hopelijk is het dan droog. Routes zijn er gelukkig genoeg te vinden rondom de Rursee. Jullie nog trips naar het buitenland op de planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Begin april Eiffel of Winterberg (is nog discussie), in ieder geval Duitsland. En een week later net over de grens in België. Later in het jaar Trois Ballons waarschijnlijk.

Ik zoek nog een leuk huisje voor 5/6 personen in de Eiffel trouwens, iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:08:
Begin april Eiffel of Winterberg (is nog discussie), in ieder geval Duitsland. En een week later net over de grens in België. Later in het jaar Trois Ballons waarschijnlijk.

Ik zoek nog een leuk huisje voor 5/6 personen in de Eiffel trouwens, iemand nog tips?
Rondom de Nurburgring of de Rursee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:08:

Ik hoop dat je op de juiste locatie terecht komt. Die toren in Parijs is met dubbele "f", de streek in Duitsland met een enkele "f" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Bikepark Winterberg is wel eens de moeite :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45
Zo, ik ben net weer terug van een weekje fietsen op Tenerife met o.a. @writser en @-MvZ-. We waren er al een keer eerder geweest in 2016, maar sindsdien is het in positieve zin veranderd. Praktisch overal ligt nu mooi strak asfalt (dat was eerst wel eens anders, vooral bovenop de berg) en Freemotion is nu ook present op het eiland met 2 vestigingen (topzaak om een fiets te huren). Qua routes en fietsmogelijkheden is Tenerife wel wat beperkter dan Gran Canaria, maar voor een weekje is het precies mooi en kan je eigenlijk alles ontdekken.

Een kleine beschrijving van onze avonturen:

Dag 1, fiets ophalen + kleine ronde (70km, 1600hm, strava)
We beginnen de eerste dag rustig. Op papier dan... mijn voorbereiding voor deze fietsvakantie is nog nooit zo slecht geweest. Totaal geen tijd gehad om ook maar een kilometer te fietsen de afgelopen maanden, dus mijn conditie is niet al te best. De 15km om van de fietsverhuur bij ons huisje te komen voel ik al goed in de benen, dus dat beloofd weinig goeds voor de rest van de week... gelukkig is er meer dan genoeg tijd om mijzelf op te laden voor het rondje van 50km wat we hebben uitgestippeld omdat @-MvZ- zo handig was geweest om zijn fiets te reserveren bij Freemotion Adeje i.p.v. in Los Christianos. In de middag fietsen we omhoog richting La Escalona wat ongeveer op 1000m hoogte ligt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bw1XdWFBk7n7LVMKwHw7OszL/full.jpg

Dag 2, (65km, 1800hm, strava)
De tweede dag besluiten we richting Vilaflor te fietsen wat op ongeveer 1400m hoogte ligt. Als je op Tenerife fietst zal je er niet aan ontkomen om hier langs te fietsen, want alle wegen bergop vanuit de zuidkant van het eiland convergeren hier. We kiezen ervoor om via de meest oostelijke weg omhoog te fietsen. Een klim met een schappelijk hellingspercentage van +/- 5%, tientallen bochten, en een fantastisch uitzicht. Ondanks het vriendelijke hellingspercentage willen de benen nog niet echt meewerken, en na de lunchstop in Vilaflor besluit ik niet om helemaal na de top te fietsen, maar om snel om te draaien en af te dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qe5VsiePZJL0CKF6n7nvqYNe/full.jpg

Dag 3, (70km, 1600hm, strava)
De derde dag van de week laten we J S een route uitzetten. Dat we dat niet hadden moeten doen komen we al snel achter, want J S heeft een voorliefde voor ongeasfalteerde wegen... na wat lopen kunnen we eindelijk beginnen met fietsen, en wederom gaat de reis richting Vilaflor. Ditmaal via de meest westelijk gelegen klim. Aantal jaar geleden nog met bijzonder slecht asfalt, maar nu volledig vernieuwd. Helemaal top!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D3VITu4Ao2rGjqpI9oAqwio4/full.jpg

Dag 4, rustdag!
Langzaam beginnen de benen wat beter te voelen, maar een dagje niks doen bij het zwembad ben ik wel aan toe! @writser en J S hebben er wel zin in, en doen een klein tochtje richting Las Vegas.

Dag 5, (105km, 2500hm, strava)
Na de rustdag van gisteren staat de koninginnenrit van de vakantie op de planning.Omhoog via de westkant van het eiland, oversteken over de hoogvlakte die bij de top van de vulkaan ligt, en weer afdalen richting Vilaflor en de kust. De rustdag blijkt zijn werk te hebben gedaan, en voor de eerste keer van de vakantie kom ik niet kansloos als laatste boven en moet @writser zijn meerdere in mij erkennen :D. De top van de Teide is erg koel qua omgeving om te fietsen. Het is een soort maanlandschap met overal oude lavastromen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FRgYeSFTWVyAN6KU9W56DnTf/full.jpg

Dag 6, (75km, 2200hm, strava)
We hebben de meeste manieren om naar boven te fietsen ondertussen gehad, maar er is nog 1 route omhoog naar Vilaflor die afgevinkt moet worden. De middelste route is de steilste met stukken boven de 10%, maar niet extreem moeilijk. Voordat we hier echter aan kunnen beginnen gaan we eerst omhoog richting El Roque, niet via de grote weg, maar via een alternatieve route. Het is altijd wat verontrustbarend als een weg bergop gewoon als een rechte lijn op de kaart wordt getekend, en ook hier bleken die zorgen niet ongegrond. 10% bergop is pittig. 15% begint echt stijl te worden en daar hield het niet bij op. We kregen een kilometer met een helling van ongeveer 20% voor de kiezen met een max van 22% volgens de Garmin. Ik kon er nog net omhoog fietsen, maar het scheelde niet veel!

Dag 7, (122km, 2750hm, strava)
Dag 5 was eigenlijk de geplande koninginnenrit van de vakantie, maar aangezien het de laatste dag was besloten we die rit nog eens dunnetjes over te doen door de ronde van de andere kant te fietsen. Niet alleen dat, maar met een klein uitstapje bovenop de top richting de voet van de kabelbaan (hoogste punt wat bereikbaar is op de fiets) waardoor het uiteindelijk de grootste rit van de vakantie werd. Hoewel ik de benen twee dagen later, terwijl ik dit typ, nog steeds voel was het absoluut de moeite waard!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A5JTb8b7mKBy9W0iUPHZyizr/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dCoqxenXKuNqtOvxz5SKbIK4/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:39
Hielko schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:55:

Dag 5, (105km, 2500hm, strava)
Na de rustdag van gisteren staat de koninginnenrit van de vakantie op de planning.Omhoog via de westkant van het eiland, oversteken over de hoogvlakte die bij de top van de vulkaan ligt, en weer afdalen richting Vilaflor en de kust. De rustdag blijkt zijn werk te hebben gedaan, en voor de eerste keer van de vakantie kom ik niet kansloos als laatste boven en moet @writser zijn meerdere in mij erkennen :D. De top van de Teide is erg koel qua omgeving om te fietsen. Het is een soort maanlandschap met overal oude lavastromen.
Jajajajaja. Mag ik op grond van privacy-wetgeving vragen of die zin geschrapt kan worden? Verder een puik verslag. Inderdaad een prima fietstrip, zeker nu ze heel veel grote wegen opnieuw geasfalteerd hebben. Wel zorgen dat je snel landinwaarts gaat want de wegen langs de zuidkust zijn druk en niet bijzonder inspirerend.

Ook wel prettig dat Tenerife gevoelsmatig ongeveer kegelvormig is en dat je het laatste uurtje van de meeste ritten eigenlijk niet meer hoeft te trappen. Fijn vooruitzicht als je niet zo goed getraind hebt.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:38
Hielko schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:55:
Zo, ik ben net weer terug van een weekje fietsen op Tenerife met o.a. @writser en @-MvZ-. We waren er al een keer eerder geweest in 2016, maar sindsdien is het in positieve zin veranderd. Praktisch overal ligt nu mooi strak asfalt (dat was eerst wel eens anders, vooral bovenop de berg) en Freemotion is nu ook present op het eiland met 2 vestigingen (topzaak om een fiets te huren). Qua routes en fietsmogelijkheden is Tenerife wel wat beperkter dan Gran Canaria, maar voor een weekje is het precies mooi en kan je eigenlijk alles ontdekken.
Dank voor dit uitvoerige verslag, zelf ga ik volgende maand naar Tenerife dus interessant om te zien. Wij hebben besloten 2 accomodaties te boeken, in het noorden en het zuiden. Hebben jullie dat nog overwogen want zo te zien zijn jullie aan de zuidkant gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45
Ascension schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Dank voor dit uitvoerige verslag, zelf ga ik volgende maand naar Tenerife dus interessant om te zien. Wij hebben besloten 2 accomodaties te boeken, in het noorden en het zuiden. Hebben jullie dat nog overwogen want zo te zien zijn jullie aan de zuidkant gebleven?
Niet echt. Noordkant van het eiland heb je stuk meer kans op matig weer, en halverwege de week verhuizen is ook wat lastig qua vervoer, fietshuur en extra overhead (alhoewel ik nog wel had voorgesteld om een paar dagen naar Lanzarote te gaan, maar dat werd ook afgeschoten vanwege de extra overhead).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:39
Ascension schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Wij zijn inmiddels al een keer of 6/7 in de winter een week wezen fietsen op de Canarische eilanden. De eerste keer hadden we nietsvermoedend een appartement aan de noordkant van Gran Canaria geboekt. Sindsdien hebben we alleen nog maar aan de zuidkant van de eilanden gezeten. Waarom? Het weer aan de zuidkant is gemiddeld genomen een stuk fijner. Niet voor niets zitten daar alle resorts (en fietsverhuurbedrijven). Zie bijv. dit artikeltje.
Het noorden van het eiland Tenerife is het nattere en daardoor groenere deel van het eiland. Dagen met strakblauwe luchten komen hier niet zo vaak voor, vaak is er toch ergens wel iets van wolken te bekennen. Ook is de luchtvochtigheid hier hoger dan in het droge en warme zuiden van Tenerife, waardoor het bij hoge temperaturen al snel benauwd en klam aanvoelt.
De hoger gelegen delen van het noorden van Tenerife zit vaak in de wolken. Vooral op de route van Puerto de la Cruz naar de Teide kom je vaak bewolking tegen.
Als wij gaan fietsen in januari willen we gewoon een weekje gegarandeerde zon en zo weinig mogelijk regen. De eerste vakantie reden we bijna elke dag in de motregen / wolken en als we dan bovenop het eiland waren zagen we in het zuiden een strakblauwe lucht. Daar konden we even verlekkerd naar kijken voor we weer afdaalden in de wolken :) . Misschien hadden we toen een beetje pech maar het klimaatverschil tussen noord en zuid is groter dan je zou verwachten.

Als je puur voor het fietsen (of voor het bakken in de zon) gaat dan zou ik aan de zuidkant blijven.

[ Voor 24% gewijzigd door writser op 14-01-2019 15:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:38
Hielko schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:00:
[...]

Niet echt. Noordkant van het eiland heb je stuk meer kans op matig weer, en halverwege de week verhuizen is ook wat lastig qua vervoer, fietshuur en extra overhead (alhoewel ik nog wel had voorgesteld om een paar dagen naar Lanzarote te gaan, maar dat werd ook afgeschoten vanwege de extra overhead).
La Gomera lijkt me ook tof, prima te doen als dagtocht. Wel jammer dat de overtocht relatief duur is, ik meen iets van 80 euro voor een retourtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ascension schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:12:
[...]

La Gomera lijkt me ook tof, prima te doen als dagtocht. Wel jammer dat de overtocht relatief duur is, ik meen iets van 80 euro voor een retourtje.
Als ik even snel kijk 30 tot 50€ voor een retourtje vanuit Tenerife, al weet ik niet of er extra bij komt voor de fiets. Let wel dat als je naar één van de kustdorpen wilt zoals Valle Gran Rey dat je wat extra hoogtemeters krijgt, en het weer kan nogal "Nederlands" aandoen qua mist/regen. Wel een heel gaaf eiland.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1 ... 15 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).