Zo, ik ben net weer terug van een weekje fietsen op Tenerife met o.a. @
writser en @
-MvZ-. We waren er al een keer eerder geweest in 2016, maar sindsdien is het in positieve zin veranderd. Praktisch overal ligt nu mooi strak asfalt (dat was eerst wel eens anders, vooral bovenop de berg) en Freemotion is nu ook present op het eiland met 2 vestigingen (topzaak om een fiets te huren). Qua routes en fietsmogelijkheden is Tenerife wel wat beperkter dan Gran Canaria, maar voor een weekje is het precies mooi en kan je eigenlijk alles ontdekken.
Een kleine beschrijving van onze avonturen:
Dag 1, fiets ophalen + kleine ronde (70km, 1600hm, strava)
We beginnen de eerste dag rustig. Op papier dan... mijn voorbereiding voor deze fietsvakantie is nog nooit zo slecht geweest. Totaal geen tijd gehad om ook maar een kilometer te fietsen de afgelopen maanden, dus mijn conditie is niet al te best. De 15km om van de fietsverhuur bij ons huisje te komen voel ik al goed in de benen, dus dat beloofd weinig goeds voor de rest van de week... gelukkig is er meer dan genoeg tijd om mijzelf op te laden voor het rondje van 50km wat we hebben uitgestippeld omdat @
-MvZ- zo handig was geweest om zijn fiets te reserveren bij Freemotion Adeje i.p.v. in Los Christianos. In de middag fietsen we omhoog richting La Escalona wat ongeveer op 1000m hoogte ligt
Dag 2, (65km, 1800hm, strava)
De tweede dag besluiten we richting Vilaflor te fietsen wat op ongeveer 1400m hoogte ligt. Als je op Tenerife fietst zal je er niet aan ontkomen om hier langs te fietsen, want alle wegen bergop vanuit de zuidkant van het eiland convergeren hier. We kiezen ervoor om via de meest oostelijke weg omhoog te fietsen. Een klim met een schappelijk hellingspercentage van +/- 5%, tientallen bochten, en een fantastisch uitzicht. Ondanks het vriendelijke hellingspercentage willen de benen nog niet echt meewerken, en na de lunchstop in Vilaflor besluit ik niet om helemaal na de top te fietsen, maar om snel om te draaien en af te dalen.
Dag 3, (70km, 1600hm, strava)
De derde dag van de week laten we J S een route uitzetten. Dat we dat niet hadden moeten doen komen we al snel achter, want J S heeft een voorliefde voor ongeasfalteerde wegen... na wat lopen kunnen we eindelijk beginnen met fietsen, en wederom gaat de reis richting Vilaflor. Ditmaal via de meest westelijk gelegen klim. Aantal jaar geleden nog met bijzonder slecht asfalt, maar nu volledig vernieuwd. Helemaal top!
Dag 4, rustdag!
Langzaam beginnen de benen wat beter te voelen, maar een dagje niks doen bij het zwembad ben ik wel aan toe! @
writser en J S hebben er wel zin in, en doen een klein tochtje richting Las Vegas.
Dag 5, (105km, 2500hm, strava)
Na de rustdag van gisteren staat de koninginnenrit van de vakantie op de planning.Omhoog via de westkant van het eiland, oversteken over de hoogvlakte die bij de top van de vulkaan ligt, en weer afdalen richting Vilaflor en de kust. De rustdag blijkt zijn werk te hebben gedaan, en voor de eerste keer van de vakantie kom ik niet kansloos als laatste boven en moet @
writser zijn meerdere in mij erkennen

. De top van de Teide is erg koel qua omgeving om te fietsen. Het is een soort maanlandschap met overal oude lavastromen.
Dag 6, (75km, 2200hm, strava)
We hebben de meeste manieren om naar boven te fietsen ondertussen gehad, maar er is nog 1 route omhoog naar Vilaflor die afgevinkt moet worden. De middelste route is de steilste met stukken boven de 10%, maar niet extreem moeilijk. Voordat we hier echter aan kunnen beginnen gaan we eerst omhoog richting El Roque, niet via de grote weg, maar via een alternatieve route. Het is altijd wat verontrustbarend als een weg bergop gewoon als een rechte lijn op de kaart wordt getekend, en ook hier bleken die zorgen niet ongegrond. 10% bergop is pittig. 15% begint echt stijl te worden en daar hield het niet bij op. We kregen een
kilometer met een helling van ongeveer 20% voor de kiezen met een max van 22% volgens de Garmin. Ik kon er nog net omhoog fietsen, maar het scheelde niet veel!
Dag 7, (122km, 2750hm, strava)
Dag 5 was eigenlijk de geplande koninginnenrit van de vakantie, maar aangezien het de laatste dag was besloten we die rit nog eens dunnetjes over te doen door de ronde van de andere kant te fietsen. Niet alleen dat, maar met een klein uitstapje bovenop de top richting de voet van de kabelbaan (hoogste punt wat bereikbaar is op de fiets) waardoor het uiteindelijk de grootste rit van de vakantie werd. Hoewel ik de benen twee dagen later, terwijl ik dit typ, nog steeds voel was het absoluut de moeite waard!