Heb je toevallig een medisch vakgebied? Ik heb daarbuiten nog nooit iemand de term
distaal horen gebruiken.
Maar zoals @
Prulleman ook al aangeeft, gewoon een stukje inkorten. Ik zou wel even de binnenkabel inspecteren of die ongeschonden is. Verder is dat volgens mij geen buitengewoon bijzondere kabel.
2. De rem voor (rem achter is ok!)
De hendel is afgebroken. Ik denk dat dit een magura MT4 is, waar kan ik dat checken? Is dit een kwestie van nieuwe kopen, vastschroeven en kabel er weer in draaien? EDIT: de remmen zijn hydraulisch
Als je ze zelf nooit vervangen hebt, eventueel het exacte model van je fiets opzoeken met de bijbehorende afmontage. De vraag is of een nieuwe hendel exact hetzelfde als de oude moet zijn, de remmen werken met een iets ander type waarschijnlijk ook wel (mits deze minerale olie gebruiken ipv DOT). Er zijn mensen die zelfs Magura remmen met Shimano hendels combineren, zogenaamde "Shigura" remmen. Echter kan dat wel invloed hebben op het remgevoel en garantie.
Het lijkt wel haast alsof de ene zogenaamde resin blokjes zijn en de andere metallic oid. Resin blokjes slijten wel wat harder. Maar goed, ik ben geen expert op dat gebied, eigenlijk nooit met iets anders dan metallic gereden.
Meneer iCy schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:08:
Waar moet ik exact op letten bij aanschaffen van een nieuw wiel (set). Zat te denken aan de dt swiss 1900 (waarschijnlijk eerst voorwiel en later achterwiel). Zag hij futurumshop ook een set voor ongeveer 240 euro.
Heb op dit moment Deore / XT 2x10 afgemonteerd. Merida Big Nine 300 (2019 model).
Die DT swiss set zal zoals @
Sjoewe zegt waarschijnlijk niet echt een upgrade zijn. Maar goed, een nieuw voorwiel heb je sowieso nodig lijkt het. Al zou ik ook even kijken of garantie iets kan betekenen, dan is het wellicht interessanter om je geld te sparen voor een leukere set op termijn.
Waar je grofweg absoluut op moet letten bij een wielset is:
- voorwiel inbouwbreedte & type as; boost(110mm) - non-boost(100mm), QR, 15mm thru axle etc.
- achterwiel inbouwbreedte & type as; 135mm QR, 142mm thru axle, 148mm boost thru axle etc.
- achterwiel type body: standaard, sram XD, shimano microspline
- diameter; 26", 27,5", 29"
- maximaal toelaatbare gewicht van rijder + bepakking
Daarnaast zou ik nog kijken naar zaken als:
- Freehub body, pallen/ratchet, aanzethoek etc. Ook bepalend voor het geluid van de achternaaf
- lagertype; industrielagers of cup/cone met pre-load
- de interne velgbreedte
- het gewicht
- reviews
Al zul je met een budget van €240 niet heel veel keuze hebben wat deze laatste zaken betreft.
Mocht garantie geen soelaas bieden valt ook een los voorwiel te overwegen. Ja, bijna iedereen rijd met matchende wielen voor en achter want zo "hoort" dat. Op de esthetiek na zie ik eigenlijk weinig reden om daar niet van af te wijken. Al is dat voor veel mensen een erg belangrijke reden.
Oke, een super achterwiel met bijv. een i9 hydra naaf en Enve carbon velg combineren met een goedkoop Shimano voorwiel zou wel weer wat vreemd zijn