Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ok, ik dacht even een "donor" fiets op te halen via marktplaats voor het bouwen van mijn dirtjumper. Blijkt dat ding gewoon in uitstekende conditie te zijn. Alleen is hij ooit overgespoten en dat ziet er niet uit. Dus frame moet opnieuw geschuurd/gespoten worden. Maar mijn idee om van deze fiets onderdelen af te halen en te gebruiken voor mijn andere frame is een beetje zonde. Dus ik heb mezelf opgezadeld met 3 dirtjumpers :o

Plaatje omdat het kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYUR54X_ampNA7Au8TPKAL-pDgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ukgiiiJFx0uf5dCX3n6FWbN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
Alrighty then; de Merida One-Twenty 7000 vandaag getest in frame maat L.

spoiler:
(nog) niet de knoop doorgehakt

In eerste instantie met een kritische blik op de fiets gestapt voor wat betreft de geometrie, en wat voor gevoel deze op mijn lichaam gaf. Al snel kreeg ik de indruk dat het stuur voor mij gevoelsmatig een centimeter of 2 naar voren moest en dat er ''te weinig fiets voor mij'' (hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel) zat voor wat ik er van verwachtte. Het voelde alsof ik in een te sportieve houding zat ten opzichte van wat ik wil. Al was het wel meteen duidelijk dat dit een echte kwaliteitsfiets is met de volledige XT afmontage en wat dit aan gaat volledig is wat ik zoek.

Naar aanleiding van bovenstaande met de LBS gesproken (helaas had hij geen XL staan) die mij vervolgens op een One-Twenty 600 frame maat L heeft laten fietsen. In eerste instantie ook een fiets die voor mij iets te klein zou zijn, echter viel dit een stuk positiever uit dan verwacht. De geometrie is lichtelijk anders en het zadel zat iets meer achterwaarts gemonteerd waardoor ik ''wat meer fiets voor mij had'' en rechter op zit zoals ik gevoelsmatig graag wil. Helaas is dit alleen niet de fiets die ik voor ogen heb..

Naar aanleiding van het gevoel op de One-Twenty 600 nogmaals op de One-Twenty 7000 gestapt met wat tweaks aan het zadel. Ineens was het fietsgevoel een stuk positiever met een stuk meer ''cockpit'' voor mij. In hoeverre dit objectief ook zo is durf ik niet te zeggen.. Ik kijk inmiddels nl. al een beetje met een roze bril naar de 7000..

Daarna weer met de LBS gesproken en aangegeven dat ik toch nog wel bang ben dat ik iets mis als ik de XL niet geprobeerd heb, wat hij erg goed begreep. Ook de LBS zei dat een XL waarschijnlijk beter bij mijn wensen zal passen en zal kijken of er nog ergens bij Merida in den lande een One-Twenty 7000 XL staat. Dit kan moeilijkheden opleveren omdat dit eigenlijk nog een 2020 model is en de line-up voor 2021 al bekend is en verkocht wordt. Op hoop van zege dat er nog ergens een verdwaalde staat.

Verder wilde ik nog aangeven dat deze fiets echt wel een heel andere koek is dan mijn vorige mountainbike. Echt ongekend hoe de Merida in vergelijk omgaat met de omgeving. In de proefrit meermaals een trottoirband meegepakt die je nagenoeg niet voelt dreunen in je polsen en de achterzijde van je fiets i.t.t. de Cube. Het voelde alsof deze een soort van opgezogen werden door de vering. Een betere omschrijving heb ik er gewoon niet voor. Ook de XT 4 piston schijfremmen zijn een grote stap afgestoken tegen de Magura MT2 schijven. Waar de Magura's bijna helemaal tegen het handvat moesten worden gedrukt om de wielen te laten blokkeren, zijn de XT's zo veel beter doseerbaar en daarbij zo veel krachtiger. Minpuntje voor de Merida is wel dat deze merkbaar zwaarder fietst dan de Cube. Al is dat te verwachten met een meer trail georiënteerde fiets. Je pedaalslag wordt enigszins geabsorbeerd door de non lockbare veren en de standaard banden zijn behoorlijk grof voor asfalt.

Afrondend nog een linkje van de test van BikeRadar aangaande de Merida. Zij vinden de fiets een beetje vlees noch vis is v.w.b. een XC of Trail fiets. Mijn persoonlijke ervaring is anders, al is dit waarschijnlijk om dat zij veel beter vergelijkingsmateriaal hebben. Ik ben positief verrast in ieder geval en zal in afwachting van of er nog een XL frame beschikbaar is een keuze gaan maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Klitse schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:44:
Ok, ik dacht even een "donor" fiets op te halen via marktplaats voor het bouwen van mijn dirtjumper. Blijkt dat ding gewoon in uitstekende conditie te zijn. Alleen is hij ooit overgespoten en dat ziet er niet uit. Dus frame moet opnieuw geschuurd/gespoten worden. Maar mijn idee om van deze fiets onderdelen af te halen en te gebruiken voor mijn andere frame is een beetje zonde. Dus ik heb mezelf opgezadeld met 3 dirtjumpers :o

Plaatje omdat het kan:
[Afbeelding]
Als je van een frame af moet/wil, het lijkt mij ook wel leuk voor erbij, een beetje klooien in de stad.

Vanochtend wezen onderhouden op Lage Vuursche en daarna waarschijnlijk het laatste rondje op de Eccentric gereden. De komende dagen het ding uit elkaar trekken, alle onderdelen veel TLC geven (vork reviseren etc) en waarschijnlijk woensdag het nieuwe frame opbouwen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:15
baronruud schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:13:
Ok, de Cube is van de baan. Collega, een fanatiek fietser even gevraagd naar zijn mening en hij kwam direct met een hele mooie Ridley die hij te koop heeft staan. Mag hem proberen en indien die bevalt overnemen voor een mooi prijsje. Nog iets over budget, maar dan heb ik ook wat!
Daar is ie dan!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2anlh7Qe1wM1PFrxGTh_dYywmKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUeQWbep1gyk3nREgiMVTy9P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:27:
[...]
Als je van een frame af moet/wil, het lijkt mij ook wel leuk voor erbij, een beetje klooien in de stad.

Vanochtend wezen onderhouden op Lage Vuursche en daarna waarschijnlijk het laatste rondje op de Eccentric gereden. De komende dagen het ding uit elkaar trekken, alle onderdelen veel TLC geven (vork reviseren etc) en waarschijnlijk woensdag het nieuwe frame opbouwen.
Heb inmiddels de meeste onderdelen voor de opbouw gevonden. Dus ik hoef niet van een frame af. Misschien straks van een complete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:12
Mooi ding!
Nu nog een dropperpost erop. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:41
Sinds vandaag de trotste eigenaar van een zwart grijze Cube Attention SL.

Fietst super! Vanmiddag een klein rondje gedaan en echt een goede aankoop. De fiets is direct voor mij afgesteld dus dat is ook wel fijn.

Na het fietsen even het zand er af gespoten met de tuinslang en de ketting opnieuw ingevet nadat ik deze schoon had gemaakt. Dat zand is wel hardnekkig zeg.. Zette de fiets net terug in de schuur en je hoorde alsnog wat zand over de tandwielen gaan. Is dit erg of gaat dan er vanzelf wel weer van tussen?

Ik moet zeggen dat dit met mijn oude mountainbike niet echt een ding is geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
R0y. schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:27:

Fietst super! Vanmiddag een klein rondje gedaan en echt een goede aankoop. De fiets is direct voor mij afgesteld dus dat is ook wel fijn.

Na het fietsen even het zand er af gespoten met de tuinslang en de ketting opnieuw ingevet nadat ik deze schoon had gemaakt. Dat zand is wel hardnekkig zeg.. Zette de fiets net terug in de schuur en je hoorde alsnog wat zand over de tandwielen gaan. Is dit erg of gaat dan er vanzelf wel weer van tussen?

Ik moet zeggen dat dit met mijn oude mountainbike niet echt een ding is geweest..
Hier ook benieuwd naar. Na een ritje hoe exact de fiets schoonmaken? (Dus niet grote schoonmaak) Gehele fiets afspuiten, droog maken, ketting ontvetten en dan weer in de olie of wax? Welke olie/wax?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 12:12
@R0y. Een knarsende of piepende ketting is nooit goed. Een schone en gesmeerde ketting hoort stil te zijn.
Bij het afspoelen helpt het door een borstel zoals deze te gebruiken. Daarna de ketting droogmaken, voordat je em insmeert. Even laten intrekken en vervolgens overtollige olie afnemen met een doek.

@baronruud Ik maak na elke rit mijn ketting schoon met een oud tshirt, zodat het meeste vuil eraf is en evt insmeren als ie droog is of piept.
Daarnaast neem ik met een andere doek ook altijd de binnenpoten van de voorvork en de dropperpost af, zodat je minder snel last krijgt van lekkende keerringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
Ontvetten moet je niet te vaak doen:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Ketting met een handdoek afnemen en indien nodig bijsmeren werkt voor mij het best. (Na bijsmeren ook de ketting aan de buitenkant weer afnemen, smering hoort in de ketting(rollen) niet erop)

Water komt er bij mij alleen aan te pas als de fiets onder de modder zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 05-09-2020 20:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
@Prulleman @NewbieNeo
Welke olie is een goeie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben fan van holmenkol lube extreme (druppelflesje, geen spuitbus).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
NewbieNeo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:55:
@R0y. Een knarsende of piepende ketting is nooit goed. Een schone en gesmeerde ketting hoort stil te zijn.
Bij het afspoelen helpt het door een borstel zoals deze te gebruiken. Daarna de ketting droogmaken, voordat je em insmeert. Even laten intrekken en vervolgens overtollige olie afnemen met een doek.

@baronruud Ik maak na elke rit mijn ketting schoon met een oud tshirt, zodat het meeste vuil eraf is en evt insmeren als ie droog is of piept.
Daarnaast neem ik met een andere doek ook altijd de binnenpoten van de voorvork en de dropperpost af, zodat je minder snel last krijgt van lekkende keerringen.
Binnenkort maar even bestellen, ga er morgen wel even met een oude tandenborstel langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 14:14
Vandaag een heerlijk alternatief op de Veldslag in Norg gereden. Maar wat een wind stond er vandaag. De heenweg had ik tegen, en de terugweg had ik vanaf Gieten ook behoorlijk last van de wind. Wat een beetje onhandig was, omdat ik in Gieten te horen kreeg dat we uit eten gingen en dat ik dus niet heel veel tijd had om op tijd thuis te komen. En als je dan al rond de 200km in de benen hebt is dat niet bevorderlijk. Uiteindelijk 215km op de teller gezet. Oftewel een prima alternatief op de Veldslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19

v8power67

Psn: Mausosaurus

Heb nu sinds 25 augustus een cube attention sl 2020 gekocht. Nu aantal ritjes mee gehad en moet zeggen als beginner mtber echt veel plezier mee. Fietst super en ben er zeer blij mee. Alleen een probleem met de kabelgeleider van voorste schakel ding die frame ingaat. Die is kapot en de geleider schiet soort van eruit ( zie foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjYaVGlfr-o9kEe0xrhlMCKQr7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Doun1uTA4t6hy9z9d0zopL.jpg?f=fotoalbum_large
Hoort normaal strak in frame te zitten. Maar als ik schakel schiet hij eruit. Dus effe mee terug. Verder al paar ritjes mee gedaan, 1x Oostvoorne en afgelopen week in brabant bij helmond in de buurt. 3n heeft zich prima gehouden. Weeg op moment nog 126 kg( komend van 165 kg in januari 2020) dus de fiets heeft best wat te verduren. Maar doet het echt goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qeXtPycdAsjl2X2d40tXLBp5-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5b5cFCPQJYMxyDhoYUPOFuVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 19:15
Chelseamarre123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:04:
Misschien een domme vraag, ben het boutje van mijn schoenplaatje onderweg kwijt gespeeld.
Iemand een idee waar ik dit kan kopen aangezien dit vrij specifiek is?
Koop nieuwe schoenplaatjes, daar zitten schroeven bij en als je een beetje fietst moet je de plaatjes toch elk jaar wel vervangen. Normaal gooi je dan de oude schroefjes toch weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
v8power67 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:33:
Heb nu sinds 25 augustus een cube attention sl 2020 gekocht. Nu aantal ritjes mee gehad en moet zeggen als beginner mtber echt veel plezier mee. Fietst super en ben er zeer blij mee.
...
Welkom hier! Ik vermoed dat je racing skills ook wel van pas komen ;) ik herken je van het GT Sport topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
Gisteren weer een ronde Nijmegen, Groesbeek gedaan. Had geregend/regende nog steeds dus alles was lekker glad en modderig. Dat maakt het ook wel weer een uitdaging. Wel lekker rustig dan. We waren net binnen 2 uur klaar. Dus dat is wel een lekkere tijd, voor een nat en modderig parkour. Ik vind dit nog steeds een leuke route om te rijden en ben blij dat ik met de lets ride ben meegeweest.
Anniedrew schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:22:
Alrighty then; de Merida One-Twenty 7000 vandaag getest in frame maat L.

spoiler:
(nog) niet de knoop doorgehakt

....
Was dit testen alleen op de weg of ben je er ook een MTB route mee op geweest?

Ik denk dat kijken naar een XL een goede keuze is. Al gaan veel mensen eerder voor een kleinere fiets dan een grotere als ze tussen twee maten in zittten. Maar je moet wel genoeg bewegingsruimte hebben.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
GerGio schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:29:
Gisteren weer een ronde Nijmegen, Groesbeek gedaan. Had geregend/regende nog steeds dus alles was lekker glad en modderig. Dat maakt het ook wel weer een uitdaging. Wel lekker rustig dan. We waren net binnen 2 uur klaar. Dus dat is wel een lekkere tijd, voor een nat en modderig parkour. Ik vind dit nog steeds een leuke route om te rijden en ben blij dat ik met de lets ride ben meegeweest.

[...]

Was dit testen alleen op de weg of ben je er ook een MTB route mee op geweest?

Ik denk dat kijken naar een XL een goede keuze is. Al gaan veel mensen eerder voor een kleinere fiets dan een grotere als ze tussen twee maten in zittten. Maar je moet wel genoeg bewegingsruimte hebben.
Alleen op de weg gereden. Wel geprobeerd de ruige stukjes mee te pakken met een hoop oneffenheden om te zien hoe de fiets reageert in die omstandigheden.

Dat zei de LBS ook inderdaad! Denk wel dat een L iets lichtvoetiger en wendbaarder is voor mij. De bewegingsruimte is absoluut geen probleem op de L wat dat aan gaat, zeker met wat tweaks aan het zadel en stuurpen. Achteraf denk ik dat een L prima kan, alleen wil ik zeker weten dat een XL geen betere optie is alvorens ik zoveel stuk sla op een fiets.

Moeilijk, moeilijk en moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

Eerste goede crash: check.

Velg zei ineens bekijk het maar toen ik een klein heuveltje af ging, waardoor ik dus over de kop ging en op mijn rug / schouder ben geland. Behoorlijke klap gemaakt. Zat geen drop in de heuvel. Misschien wel stronkje ergens ofzo, maar niet meer naar gekeken.

Ga voor nu alleen de voorwiel gaan vervangen (achterwiel volgt nog). Denk een dt swiss 1900 qua budget. Later van het jaar doe ik achterwiel ook. Ga er van uit dat als ik een dt swiss 1900 bij mantel bestel iemand de velg nog moet spaken of is dat vanuit de fabriek al gedaan zodat ik enkel steekas hoeft te plaatse en de remschijf.

Zal zo ook foto nog hier delen, maar er is niets meer van de velg te maken.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Meneer iCy schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:23:
Eerste goede crash: check.

Velg zei ineens bekijk het maar toen ik een klein heuveltje af ging, waardoor ik dus over de kop ging en op mijn rug / schouder ben geland. Behoorlijke klap gemaakt. Zat geen drop in de heuvel. Misschien wel stronkje ergens ofzo, maar niet meer naar gekeken.

Ga voor nu alleen de voorwiel gaan vervangen (achterwiel volgt nog). Denk een dt swiss 1900 qua budget. Later van het jaar doe ik achterwiel ook. Ga er van uit dat als ik een dt swiss 1900 bij mantel bestel iemand de velg nog moet spaken of is dat vanuit de fabriek al gedaan zodat ik enkel steekas hoeft te plaatse en de remschijf.

Zal zo ook foto nog hier delen, maar er is niets meer van de velg te maken.
Ik zag de foto al op FB, aardige taco geworden dat wiel!

Als je een compleet wiel koopt is dat normaal gesproken al klaar. Mogelijk moet er wel nog velglint in. Die DT-swiss wielen worden gewoon bij DT-swiss zelf gespaakt, waarschijnlijk machinaal. Het valt wel te overwegen om de spaakspanning te controleren bij fabriekswielen, daar valt soms nog wel wat winst te halen. Betere en gelijkmatigere spaakspanning resulteert in een steviger wiel. Hoe goed dat bij DT-swiss wielen zit vanuit de fabriek weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Meneer iCy ik zag de foto op Facebook... Da's een flinke taco.. sterkte met herstel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Jup. Oorzaak gevonden. Gescheurd op de las van de velg. Zit daar behoorlijk wat speling.

Al zal het garantiewerk worden ( waar ik niet van uit ga), weet ik niet of ik nog vertrouwen ga heb en in het merk velg. Gezien ik niet de eerste ben. Voor de rest bevalt de fiets nog steeds erg goed en heb zelf ook geen klap gehad dat ik niet durf/wil fietsen. Tis alleen dat mijn lichaam en fiets het niet toe laat. 🙈✌️

Hier het linkje van de taco. Ziet er zonder band nog erger uit als de foto 🤪

https://photos.app.goo.gl/Ft7ouig7MxvcnhCv7

[ Voor 28% gewijzigd door Meneer iCy op 06-09-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 15:12
Vorige week voor het eerst goed onderuit gegaan. Lage vuursche, was een relatief vlak stuk waar ik op snelheid met m'n trapper in een hoop aarde (wortels?) bleef hangen. Gelukkig niet al te veel last van rug en schouders maar de fiets is een ander verhaal. Daarover enkele vragen (dit is mijn eerste MTB, heb ook geen kluservaring maar wel de wens om eea te leren en proberen.)

Er zijn een paar zaken die me opvallen bij inspectie:

1. De vork lockout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZS1RzwZ_i__DpQnPiWqd3e39cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgMymId5mEAuX8ue2v6QoF16.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel lijkt distaal afgebroken. Hij zit nog met enkele draadjes vast. Nu is lock-ouy iets dat ik niet veel gebruik. Hoe moeilijk is dit te herstellen? kwestie van kabel losmaken en vervangen? Zijn dit speciale kabels?

2. De rem voor (rem achter is ok!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0Kt5fe1YRZ1hsPoyOgWGMae5hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VBjAXUPz7VkOVD1pZO24NIH.jpg?f=fotoalbum_large

De hendel is afgebroken. Ik denk dat dit een magura MT4 is, waar kan ik dat checken? Is dit een kwestie van nieuwe kopen, vastschroeven en kabel er weer in draaien? EDIT: de remmen zijn hydraulisch

3. De remblokjes (voor en achter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9ZwXfyzqAIs9WzyLX8I4KBVUW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IVjjR50W5rXVUSqgmVnyTgy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fr58WuOH5fsDSg_0LdDD_0jceA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtSQ7qPVkIfYIZymDyPX6F1a.jpg?f=fotoalbum_large

Het valt me op dat de achterste blokken nogal versleten lijken. Achter ook meer dan voor. Ik rem ook wel meer met achter denk ik, al probeer ik ook altijd de voorrem te gebruiken. In ieder geval is de slijtage niet perse uniform. Is dat normaal? ter informatie: ik heb op deze fiets pas 253km gefietst; hij is ook reeds voor een kleine beurt geweest (na 200km). Als dit normale slijtage is aan de blokken dan laat ik dit voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Die lockout kan je makkelijk fixen, de buitenkabel is nu gewoon 1 cm korter. Dus eindje binnenkabel afknippen, stukje afgebroken buitenkabel verwijderen en de boel weer vastzetten en afstellen.

Zijn het hydraulische remmen? (Dan zijn het geen kabels maar leidingen ;)). Dan zal je ook olie of dot vloeistof moeten bij vullen en ontluchten.

Remblokjes.... Die slijten verschillend onder verschillende omstandigheden. Goed inremmen kan het verbruik verbeteren. Maar koop een paar setjes op voorraad en dan kan je gewoon vervangen als de remvoering (bijna) op is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Waar moet ik exact op letten bij aanschaffen van een nieuw wiel (set). Zat te denken aan de dt swiss 1900 (waarschijnlijk eerst voorwiel en later achterwiel). Zag hij futurumshop ook een set voor ongeveer 240 euro.

Heb op dit moment Deore / XT 2x10 afgemonteerd. Merida Big Nine 300 (2019 model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Waarom wil je nieuwe wielen?

Die set die je noemt is amper een upgrade te noemen. Als het kapot is en je moet het goedkoop vervangen, dan is het op zich okay, maar als je echt iets beters wilt, dan zou ik meer budget vrij maken en iets laten bouwen op jouw specifieke wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:27
Haha misschien omdat ie zijn voorwiel aan gort gereden heeft? Zie een paar posts eerder.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
Sjoewe schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:10:
Waarom wil je nieuwe wielen?

Die set die je noemt is amper een upgrade te noemen. Als het kapot is en je moet het goedkoop vervangen, dan is het op zich okay, maar als je echt iets beters wilt, dan zou ik meer budget vrij maken en iets laten bouwen op jouw specifieke wensen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl3zB0E1zzjei99jx3ecHxkvpgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wk0UTqrrAvh8YzfI8fIc8nn6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
Prulleman schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:57:
Zijn het hydraulische remmen? (Dan zijn het geen kabels maar leidingen ;)). Dan zal je ook olie of dot vloeistof moeten bij vullen en ontluchten.
Goeie, ze zijn inderdaad hydraulisch. Dat is dus wat extra werk ivm ontluchten. Volgens youtube lijkt dit wel te doen, mits ik de juiste kit koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
R0y. schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:27:

Zucht.. ik fietste de straat uit en het was over. _O-

Vandaag bij de Belt geweest in Middelburg, was erg leuk! Deze week maar eens lid worden van de lokale MTB vereniging zodat ze van mij uit ook een bijdrage krijgen voor de lokale routes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
drmadi schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:39:
...

1. De vork lockout

De kabel lijkt distaal afgebroken.
...
Heb je toevallig een medisch vakgebied? Ik heb daarbuiten nog nooit iemand de term distaal horen gebruiken.

Maar zoals @Prulleman ook al aangeeft, gewoon een stukje inkorten. Ik zou wel even de binnenkabel inspecteren of die ongeschonden is. Verder is dat volgens mij geen buitengewoon bijzondere kabel.
2. De rem voor (rem achter is ok!)

De hendel is afgebroken. Ik denk dat dit een magura MT4 is, waar kan ik dat checken? Is dit een kwestie van nieuwe kopen, vastschroeven en kabel er weer in draaien? EDIT: de remmen zijn hydraulisch
Als je ze zelf nooit vervangen hebt, eventueel het exacte model van je fiets opzoeken met de bijbehorende afmontage. De vraag is of een nieuwe hendel exact hetzelfde als de oude moet zijn, de remmen werken met een iets ander type waarschijnlijk ook wel (mits deze minerale olie gebruiken ipv DOT). Er zijn mensen die zelfs Magura remmen met Shimano hendels combineren, zogenaamde "Shigura" remmen. Echter kan dat wel invloed hebben op het remgevoel en garantie.
3. De remblokjes (voor en achter)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

...
Het lijkt wel haast alsof de ene zogenaamde resin blokjes zijn en de andere metallic oid. Resin blokjes slijten wel wat harder. Maar goed, ik ben geen expert op dat gebied, eigenlijk nooit met iets anders dan metallic gereden.
Meneer iCy schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:08:
Waar moet ik exact op letten bij aanschaffen van een nieuw wiel (set). Zat te denken aan de dt swiss 1900 (waarschijnlijk eerst voorwiel en later achterwiel). Zag hij futurumshop ook een set voor ongeveer 240 euro.

Heb op dit moment Deore / XT 2x10 afgemonteerd. Merida Big Nine 300 (2019 model).
Die DT swiss set zal zoals @Sjoewe zegt waarschijnlijk niet echt een upgrade zijn. Maar goed, een nieuw voorwiel heb je sowieso nodig lijkt het. Al zou ik ook even kijken of garantie iets kan betekenen, dan is het wellicht interessanter om je geld te sparen voor een leukere set op termijn.
Waar je grofweg absoluut op moet letten bij een wielset is:
- voorwiel inbouwbreedte & type as; boost(110mm) - non-boost(100mm), QR, 15mm thru axle etc.
- achterwiel inbouwbreedte & type as; 135mm QR, 142mm thru axle, 148mm boost thru axle etc.
- achterwiel type body: standaard, sram XD, shimano microspline
- diameter; 26", 27,5", 29"
- maximaal toelaatbare gewicht van rijder + bepakking

Daarnaast zou ik nog kijken naar zaken als:
- Freehub body, pallen/ratchet, aanzethoek etc. Ook bepalend voor het geluid van de achternaaf
- lagertype; industrielagers of cup/cone met pre-load
- de interne velgbreedte
- het gewicht
- reviews
Al zul je met een budget van €240 niet heel veel keuze hebben wat deze laatste zaken betreft.

Mocht garantie geen soelaas bieden valt ook een los voorwiel te overwegen. Ja, bijna iedereen rijd met matchende wielen voor en achter want zo "hoort" dat. Op de esthetiek na zie ik eigenlijk weinig reden om daar niet van af te wijken. Al is dat voor veel mensen een erg belangrijke reden.
Oke, een super achterwiel met bijv. een i9 hydra naaf en Enve carbon velg combineren met een goedkoop Shimano voorwiel zou wel weer wat vreemd zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Wat ga je met je achterwiel doen? Die van mij is vorige week stuk gegaan :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Strider schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:46:
[...]

Wat ga je met je achterwiel doen? Die van mij is vorige week stuk gegaan :+
Is de fiets van meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
Ik ben na lange tijd eens overgestapt van Squirtlube (wax-based) naar Boeshield T-9. Bevalt tot nu toe erg goed, blijft minder vuil aan mijn ketting kleven is de indruk die ik ervan heb.
Voor het overige loopt ze ook goed, maar mijn ketting is versleten en aan vervanging toe dus dat is geen referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
v8power67 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:33:
Heb nu sinds 25 augustus een cube attention sl 2020 gekocht. Nu aantal ritjes mee gehad en moet zeggen als beginner mtber echt veel plezier mee. Fietst super en ben er zeer blij mee. Alleen een probleem met de kabelgeleider van voorste schakel ding die frame ingaat. Die is kapot en de geleider schiet soort van eruit ( zie foto) [Afbeelding]
Hoort normaal strak in frame te zitten. Maar als ik schakel schiet hij eruit. Dus effe mee terug. Verder al paar ritjes mee gedaan, 1x Oostvoorne en afgelopen week in brabant bij helmond in de buurt. 3n heeft zich prima gehouden. Weeg op moment nog 126 kg( komend van 165 kg in januari 2020) dus de fiets heeft best wat te verduren. Maar doet het echt goed. [Afbeelding]
Die kabelgeleider is een bekend probleem bij Cube, heb dit vaker voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67

v8power67

GrooV schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:32:
[...]

Die kabelgeleider is een bekend probleem bij Cube, heb dit vaker voorbij zien komen.
Hmm das jammer. Is er een mogelijke fix voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Drwho1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:23:
[...]

Ik ben na lange tijd eens overgestapt van Squirtlube (wax-based) naar Boeshield T-9. Bevalt tot nu toe erg goed, blijft minder vuil aan mijn ketting kleven is de indruk die ik ervan heb.
Voor het overige loopt ze ook goed, maar mijn ketting is versleten en aan vervanging toe dus dat is geen referentie.
Ik heb mijn flesje Boeshield bijna leeg en overweeg juist weer Squirt te kopen. Heb het idee dat ik de Boeshield vaker moet toepassen dan Squirt en, misschien heel stom, maar doordat het kleurloos is vind ik het een stuk lastiger te doseren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBaroN
Ben bezig met MTB routes te zoeken op een kaart.
Is het een idee om de volgende site toe te voegen aan de TS? @Prulleman
https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=12!52.2416!6.3842

Onderdeel MTB routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van een Mavic body van Mavic Crossride 29 wielen?

Ik heb geen idee hoe ik hem los moet krijgen, aangezien de hele 'as' rond is, er past geen sleutel op.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67

v8power67

baronruud schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:43:

Onderdeel MTB routes.
Gaaf ! Heb gelijk paar nieuwe routes ontdekt in de buurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

https://nos.nl/artikel/23...oor-groeiende-drukte.html

[...]

Van de ondervraagden vindt 94 procent dat er meer publiek geld moet komen voor handhaving in de natuurgebieden. De helft had in de afgelopen twee jaar te maken met gevaarlijke acties tussen recreanten onderling. In de meeste gevallen gaat het om verzet tegen mountainbikepaden, blijkt uit hun antwoorden.

Op die paden worden bijvoorbeeld punaises of glasscherven gestrooid om onvrede over de routes kenbaar te maken. Ook worden er bijvoorbeeld kuilen gegraven of zelfs ijzerdraad gespannen over de weg.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee... zelf nog nooit echt meegemaakt, op wat takken na die ergens neergelegd waren.

Wandelaars met hun loslopende honden die menen dat ze overal mogen lopen

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 07-09-2020 13:12 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Laatst online: 11:16
TommyGun schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:12:

Ook leuk zijn mensen met 3 loslopende honden, waar je dan heel voorzichtig langs rijdt en ze dan zeggen "Je mag hier niet rijden". Er is geen enkel teken dat je daar met de MTB niet mag komen (geen speciaal beschermd gebied, geen bordje, geen hindernissen en ook geen kaart aan het begin ofzo), maar loslopende honden zijn in heel België verboden (uitgezonderd afgesloten honddenweides).

Of als je voorbij mensen met honden rijdt en die honden blaffend opspringen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35
Strider schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:52:
Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van een Mavic body van Mavic Crossride 29 wielen?

Ik heb geen idee hoe ik hem los moet krijgen, aangezien de hele 'as' rond is, er past geen sleutel op.
Zit hier wat tussen?
https://www.youtube.com/r...=mavic%20body%20vervangen

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35
TommyGun schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:12:
[...]

Een gewaarschuwd mens telt voor twee... zelf nog nooit echt meegemaakt, op wat takken na die ergens neergelegd waren.

Hardlopers kom ik ook wel eens tegen.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:52:

weet niet of je QR of steekassen hebt, maar misschien heb je hier wat aan (QR):
YouTube: Mavic rear hub and freehub crossone crossride crossmax How to service

steekas:
YouTube: ITS-4/TS-2 free wheel system maintenance (Crosstrail, Crossride)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
baronruud schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:43:

Onderdeel MTB routes.
Hier niet meteen iets nieuw op ontdekt in de regio, voornamelijk de afgepijlde bloso-routes. Maar wel toevallig op de routes van 'Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg' terecht gekomen. Ziet er wel interessant uit om eens een daguitstap van te maken, valt vanalles te rijden. Lijkt ook allemaal nog heel recent?

https://mozl.nl/routes/

Wat zijn de ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

Dit zijn gewoon de zuid limburgse routes die ook op MTBroutes.nl staan.
Alle rode en zwarte routes zijn voornamelijk aanraders. De blauwe/groene routes zijn enkel brede grindpaden, hooguit leuk om hoogtemeters te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
steel123 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:39:
Dit zijn gewoon de zuid limburgse routes die ook op MTBroutes.nl staan.
Alle rode en zwarte routes zijn voornamelijk aanraders. De blauwe/groene routes zijn enkel brede grindpaden, hooguit leuk om hoogtemeters te fietsen.
Zwart en rood zijn inderdaad de meest interessante volgens de kaart, groen boeit niet.
Aan de hoeveelheid van routes te zien, kan je daar toch wel wat plezier hebben als je er nog niet geweest bent? Of is het geen autorit van een uur waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Veel over Vaals gehoord. Zou echt het walhalla moeten zijn. Zondag daar in alle vroegte heen gereden met m'n fietsmaat. We dachten een leuke route van internet geplukt te hebben, maar die bleek echt tegen te vallen. Veel gravelfietspaden en weinig actie, terwijl je overal om je heen vette mogelijkheden ziet. Uiteindelijk ook maar van de route afgeweken en wel wat mooie klimmen en afdalingen gedaan, maar niet helemaal wat we er van verwacht hadden. Ook geen echte MTB paden dus je deelt de paden met de voetgangers die er in grote getale aanwezig zijn, kan echt gevaarlijke situaties geven.

Prachtige omgeving, maar zonder gpx'je van een mooie route of iemand die er bekend is, ga ik er niet meer heen. Mocht iemand iets hebben dan houd ik me aanbevolen :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben wel voor een Tweakers ride in Limburg. Wie kent er de weg...?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
Aapenootjes schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:30:

Heb je toevallig een medisch vakgebied? Ik heb daarbuiten nog nooit iemand de term distaal horen gebruiken.

Maar zoals @Prulleman ook al aangeeft, gewoon een stukje inkorten. Ik zou wel even de binnenkabel inspecteren of die ongeschonden is. Verder is dat volgens mij geen buitengewoon bijzondere kabel.
Busted. Beroepsdeformatie maar dat woord is zo handig in het dagelijkse leven :)
[b]Aapenootjes schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:30:
Als je ze zelf nooit vervangen hebt, eventueel het exacte model van je fiets opzoeken met de bijbehorende afmontage. De vraag is of een nieuwe hendel exact hetzelfde als de oude moet zijn, de remmen werken met een iets ander type waarschijnlijk ook wel (mits deze minerale olie gebruiken ipv DOT). Er zijn mensen die zelfs Magura remmen met Shimano hendels combineren, zogenaamde "Shigura" remmen. Echter kan dat wel invloed hebben op het remgevoel en garantie.
Net de LBS gebeld, die rekenen ongeveer 60 euro aan arberidsuren. Ik ga het zelf eens proberen. Kan daar altijd heen mocht ik er zooi van maken..
[b]Aapenootjes schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:30:
Het lijkt wel haast alsof de ene zogenaamde resin blokjes zijn en de andere metallic oid. Resin blokjes slijten wel wat harder. Maar goed, ik ben geen expert op dat gebied, eigenlijk nooit met iets anders dan metallic gereden.
Goeie, ik ga me eens verdiepen in die zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Drwho1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:05:
[...]

Zwart en rood zijn inderdaad de meest interessante volgens de kaart, groen boeit niet.
Aan de hoeveelheid van routes te zien, kan je daar toch wel wat plezier hebben als je er nog niet geweest bent? Of is het geen autorit van een uur waard?
Een uur is het zeker wel waard, de Parkstad-routes zijn aardig technisch, vond dat vrij vermakelijk om te rijden. Epen-Vijlen heb ik gereden met @Aapenootjes, die is niet zo technisch maar wel flink klimmen en een prachtige landelijke omgeving. Oh en Maastricht Observant, dat is de mooiste technische afdaling van heel Nederland.
Probleem is dat het voor mij bijna twee uur rijden is en waard of niet, dat is gewoon een flink deel van de dag om er te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Demo op 07-09-2020 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
Voor de technische tracks moet je het inderdaad zoeken bij de Observant route in Maastricht of delen van de parkstad routes. Die laatste moet ik sowieso eens opzoeken want het is veel te lang geleden dat ik daar gefietst heb.

Ik ben sinds een week of 2 ook lid van de lokale mountainbike vereniging, Trailz043. Afgelopen zaterdag ook een leuke familie rit mee gemaakt vanuit bikepark Green043. Die zijn niet geheel toevallig aan elkaar gelieerd, beiden zijn opgericht door dezelfde man die ook nog eens touwtrekker is van het MOZL project. Waarschijnlijk ga ik ook wat vrijwilligerswerk verrichten in en rond dat bikepark, de route etc.

Dus ja, ik kom wel uit de omgeving Zuid-Limburg. Ik ben echter niet het beste bekend met de ongebaande paden hier. Al zou ik voor een meet persoonlijk een combinatie van wat parkstad routes maken als deze nog niet bekend zijn bij de mensen. De Maastricht route is zeker gaaf, maar ook vrij kort en is wat lastiger te combineren met andere toffe routes zonder weer in de auto te stappen. Een exacte route vind ik zo 123 wat lastig, want zoals ik al zei, ik ben al veel te lang niet meer op de parkstad routes geweest. En daar is véél verandert.

Misschien dat ik in de toekomst wel wat beter een gids kan spelen als ik er wat vaker op uit ben geweest met mijn vereniging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Drwho1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:05:
[...]
Zeker wel, combinatie van de parkstad routes(Landgraaf, brunsummerheid, rode beek) of Valkenburg/Gulpen/Vijlen zijn goed. Mooiste route is wel sint pietersberg in Maastricht. Echter hebben wij dat gecombineerd met wat routes aan de belgische kant met een veerpond.

Gister nog Windraak gereden en op het einde de NK route van Geleen mee gepakt. Maar dat is toch wel echt andere koek. Prachtige rockgardens en een 3tal aardige drops zeer snel achter elkaar. Pittige klimmetjes.
Respect voor mensen die daar wedstrijden van 90 minuten rijden, dat ga ik persoonlijk niet lang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Is bij de Mantel te Arnhem zo veel te koop als ze online hebben? Gaat me vooral om alles behalve de fiets, kleding vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
baronruud schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:13:
Is bij de Mantel te Arnhem zo veel te koop als ze online hebben? Gaat me vooral om alles behalve de fiets, kleding vooral.
Het grote fietskleding topic

Aanvullend: Moest dit topic je nog niet opgevallen zijn, ik heb het vandaag ook eens doorgelezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

baronruud schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:13:
Die op de De Overmaat is zeker een hele grote winkel, maar of ze echt alles hebben; not sure. Vaak kun je wel de voorraad zien van een winkel.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zoals te verwachten, geen garantie. Waarschijnlijk ivm snelheid/eigen gewicht/obstakel (wellicht een stok ofzo) is de velg zijwaarts gegaan en zijwaarts/valschade valt niet onder de garantie. De LBS kon wel een nieuwe velg bestellen en spaken/naaf overzetten, maar daar heb ik zelf geen vertrouwen in. Niet dat de LBS slecht is, maar meer in de velg zelf want op facebook zag ik dat meerdere hetzelfde soort euvel hebben gehad.

Zoals het nu lijkt ga ik voor een Hope Pro 4 icm Fortus w26 velg. Heb een leuk aanbod gekregen waar ik op in ga (nieuwe set is het hoor). Kan alleen de kleur van de hub niet meer kiezen, maar had waarschijnlijk toch voor zwart gekozen ivm rode fiets. Hub is zwart.

Is wellicht iets zwaarder dan de DT Swiss die ik op het oog had, maar deze set is ook wat robuuster als het goed is.

Qua remschijven moet ik natuurlijk ook nog een ander setje bestellen, want ik heb centerlock. Ga gewoon voor simpel deore want mijn remmenset is ook maar een mt-200. Remmen ga ik in de toekomst wel een keer upgraden en dan uiteraard betere remschijven. Deore remschijven zijn overigens al een verbetering dan wat ik er op heb zitten.

Qua lichamelijk:. Dokter geweest op verzoek van vrouwlief (anders mocht ik niet meer fietsen dit jaar), maar kon geen vermoeden van een breuk constateren. Dus enkel fors gekneusd. Diep inhaleren/bukken (en hikken/lachen) doet wel erg pijn, maar niet iets wat mij tegen gaat houden om weer op de fiets gaat stappen na mijn herstel. Want ik moet en zal in 2022 de 200km willen fietsen! :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Meneer iCy op 08-09-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Meneer iCy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:51:
Zoals te verwachten, geen garantie. Waarschijnlijk ivm snelheid/eigen gewicht/obstakel (wellicht een stok ofzo) is de velg zijwaarts gegaan en zijwaarts/valschade valt niet onder de garantie. De LBS kon wel een nieuwe velg bestellen en spaken/naaf overzetten, maar daar heb ik zelf geen vertrouwen in. Niet dat de LBS slecht is, maar meer in de velg zelf want op facebook zag ik dat meerdere hetzelfde soort euvel hebben gehad.
ik vind dit wel vreemd, als het een vaker voorkomend euvel is van deze velg zou ik hier niet zo 1,2,3 mee akkoord gaan. het op gewicht van de berijder gooien en dan "gissen" wat gebeurd is lijkt mij erg makkelijk gezegd van de leverancier.

voorbeeld is een vriend van mij die een vrij dure Sensa racefiets heeft met carbon velgen zonder schijfremmen...in eerste instantie bleef de fiets met remmen geluid maken waarna Sensa zei dat het door een afdaling kwam en de velg te heet is geworden en het absoluut geen garantie was...na heel veel zeuren en discussieren heeft hij nieuwe velgen gekregen en het probleem was er nog steeds. inmiddels is hij aan het wachten op een nieuwe fiets die hij krijgt van Sensa (nu met bijbetaling voor de schijfremmen).

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Nutterd true, maar of dit eindeloos gezeur waard is voor een wiel dat duidelijk niet voldoet, ook na herstel...
ik zou het zien als een mooie kans voor een upgrade :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:34:
@Nutterd true, maar of dit eindeloos gezeur waard is voor een wiel dat duidelijk niet voldoet, ook na herstel...
ik zou het zien als een mooie kans voor een upgrade :)
Klopt en het is een welles/nietus spelletje. Bewijslast heb ik niet en enkel mijn woord hoe het is gegaan. Tis niet dat het extreem vaak gebeurt maar wel toevallig dat het vaker voorkomt bij 1 specifiek merk zoals ik @ Facebook heb gemerkt.

Setje gaat dus gewoon geupgraded worden en de oude kromme velg ga ik mooi aan de muur hangen in mijn werk/game kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb steekassen, ik dacht in eerste instantie dat ik de onderste tutorial zou kunnen volgen, maar helaas zit het denk ik bij mij toch iets anders in elkaar. Ik heb wel zo'n soort rubbertje, maar die gaat niet van zijn plek.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lZL1hkq.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-09 15:45
@Rudolf: Welke route heb je gedaan? En sja, hoogseizoen moet je daar op zaterdag/zondag gewoon wegblijven, of juist hèèl vroeg zijn of juist in de avond. Teveel toeristen... :(

Denk persoonlijk dat Vaals/Gulpen een leuke combi is OF Parkstad (Brunsummerheide). Bij de laatste hebben ze onlangs nog een nieuw stuk toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Voorwiel wordt vandaag verstuurd. Remschijfje net ff bij de LBS opgehaald, want ik heb nu centerlock en de nieuwe velg heeft 6 bolt. Gewoon simpel deore schijfje. Remmerij upgraden doe ik een andere keer.

Ga nu ook tubeless rijden. Tape wordt er al opgeplakt enzo. Alleen kwestie van ploppen, laten staan en latex er in en dan weer op druk maken.

Binnenkort de achterwiel ook, maar wacht nog op een andere body (en centjes, dure maand haha).

[ Voor 19% gewijzigd door Meneer iCy op 09-09-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
RR46 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:20:
@Rudolf: Welke route heb je gedaan? En sja, hoogseizoen moet je daar op zaterdag/zondag gewoon wegblijven, of juist hèèl vroeg zijn of juist in de avond. Teveel toeristen... :(

Denk persoonlijk dat Vaals/Gulpen een leuke combi is OF Parkstad (Brunsummerheide). Bij de laatste hebben ze onlangs nog een nieuw stuk toegevoegd.
Volgens mij hadden we hem van Wikiloc afgehaald. Het begin was veelbelovend. Daarna veel gravelfietspaden.

https://www.wikiloc.com/m...-gemmenich-270313-4182800

Deze was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Ik heb een gewetensvraag voor jullie wat betreft de snelheid van fietsen.
Huidige mountainbike is een Scott Scale 970 hardtail uit 2016 van 14,5kg met suntour coil vork. Zouden trailsbikes van 12-13kg met veerweg van ~120-130mm (zoals een Scott Spark, Trek Top Fuel, Kona Hei Hei, Cube stereo 120) sneller zijn dan mijn huidige hardtail?

Zelf heb ik al een paar keer XC fully's getest (orbea oiz, giant anthom, scott spark RC) en deze voelen als een raket of elektrische fiets zo snel gaan ze. Bij elke pedaalslag vliegen ze vooruit. Echter hebben deze standaard geen dropper en ben ik vrij groot en geen bonenstaak (1.86m, 86kg). Hierdoor kijk ik graag naar de 'stevigere' fietsen. Alleen zou ik niet teveel snelheid willen inleveren, terwijl mijn voorkeur wel licht op technischere trails.

Mijn huidige hardtail kwam toch wel wat tekort op de rockgardens en drops van het NK parcours in Geleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:55
steel123 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:18:
Huidige mountainbike is een Scott Scale 970 hardtail uit 2016 van 14,5kg met suntour coil vork. Zouden trailsbikes van 12-13kg met veerweg van ~120-130mm (zoals een Scott Spark, Trek Top Fuel, Kona Hei Hei, Cube stereo 120) sneller zijn dan mijn huidige hardtail?

Zelf heb ik al een paar keer XC fully's getest (orbea oiz, giant anthom, scott spark RC) en deze voelen als een raket of elektrische fiets zo snel gaan ze. Bij elke pedaalslag vliegen ze vooruit. Echter hebben deze standaard geen dropper en ben ik vrij groot en geen bonenstaak (1.86m, 86kg). Hierdoor kijk ik graag naar de 'stevigere' fietsen. Alleen zou ik niet teveel snelheid willen inleveren, terwijl mijn voorkeur wel licht op technischere trails.

Mijn huidige hardtail kwam toch wel wat tekort op de rockgardens en drops van het NK parcours in Geleen.
Zelf hier nu sinds maart een Cube Stereo 120 HPC SLT (is rond de 12kg in XL) Ook gekeken en de modellen die jij noemt getest maar dan in de “trail” versies (zelf 189cm bij 86kg) De Cube kwam er voor mij echt als winnaar uit. Ik rijd deze naast mijn Cube Reaction GTC SL HT en deze is lichter maar niet merkbaar sneller.

Kwam hiervoor van een Canyon Nerve (Alu) en rijdt met deze Stereo een stuk sneller en belangrijkste voor mij geeft de fiets veel comfort en kun je als je wilt flink doorrijden.

Rijd zelf veel rond Breda op de routes maar kom ook af en toe in de Ardennen en Luxemburg, dan is zo’n Stereo echt geweldig. Dus ik denk dat je qua snelheid niet heel veel in gaat leveren al dan niet winst zal boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Ik heb ook een vraag.

Heb van het weekend de complete drivetrain vernieuwd van de MTB. Voor beide tandwielen van Sram.

- 24t Truativ
- 36t Truativ 9V (stond wel bij dat die compatibele was) iets dunner bij de bevestigingsbouten maar tandwielen komen overeen met de oude.

- suntour cassette
- Shimano 10S ketting (mag eigenlijk geen probleem zijn)

- nieuwe kabel voor de achter derailleur

Nu loopt het op de kleine tandwiel nagenoeg perfect. Van onder tot boven. Maar op de grote tandwiel lijkt die groot/groot niet te pakken.

Schakelt wel maar neigt voor van het grote blad te lopen.

Staat de grote tandwiel nu niet meer in de juiste lijn met de tandwielen achter. Als in gecentreerd?
Waardoor de ketting op groot/groot er af dreigt te lopen.

De tandwiel schijnt gewoon compatibele te zijn met 9/10 speed

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@murphylee groot/groot hoor je ook niet te gebruiken toch? draait groot voor en 1 na grootst achter wel goed?
Het zou best kunnen dat het nieuwe blad een iets andere offset heeft en daardoor iets verder naar buiten staat (wellicht andere ringetjes ertussen, of ook wel eens gezien aan de verkeerde kant van de spider gemonteerd).

@steel123 ik vermoed dat je met een moderne trailbike wel sneller bent dan met een oude zware hardtail. (tenzij je technisch heel erg begaafd bent). Mogelijk werken de 120mm beefed up xc bikes beter voor je dan de 130 mm light trail.. (qua snelheid op NL rondjes).

Maar of het voor jou pesoonlijk werkt.. Proefrit!!!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00

Dropper kan je er ook zelf in zetten natuurlijk, moet je even kijken of het frame dit intern aan kan. Anders maar een Rock Shox Reverb AXS/Magura Vyron er bij doen :9

externe dropper kabel is lelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:34
Meneer iCy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:20:
Voorwiel wordt vandaag verstuurd. Remschijfje net ff bij de LBS opgehaald, want ik heb nu centerlock en de nieuwe velg heeft 6 bolt. Gewoon simpel deore schijfje. Remmerij upgraden doe ik een andere keer.

Ga nu ook tubeless rijden. Tape wordt er al opgeplakt enzo. Alleen kwestie van ploppen, laten staan en latex er in en dan weer op druk maken.

Binnenkort de achterwiel ook, maar wacht nog op een andere body (en centjes, dure maand haha).
Ben je niet toevallig lid van een MTB-vereniging? Bij mijn lidmaatschap word ik automatisch aangemeld bij de NTFU en heb ik daardoor ook standaard een fietsverzekering met schade vergoed tot aan €1000.

Niet lid van een vereniging? Schaf dan de verzekering aan bij de NTFU zelf. Ik persoonlijk vind dit een no-brainer om af te sluiten en als je een duurdere fiets hebt, kan je je verzekering gewoon uitbreiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:20

Grote kans dat je met een trailsbike, downcountry (laten we die er ook maar bij gooien, dol op hokjes) of iets anders met 120mm vering sneller zal zijn als op je huidige hardtail. Is het niet het gewicht dan is het waarschijnlijk wel het extra vertrouwen dat deze fietsen met zich mee brengen. Als je meer vertrouwen hebt in een fiets zal deze je meestal sneller over een rondje krijgen.

En snelheid inleveren is toch altijd iets relatiefs. Kijk je dan puur op de klok of naar je eigen gevoel van snelheid. Ik weet voor mezelf dat mijn gevoel van snelheid op mijn fully en starre fiets totaal anders zijn. Star lijkt het toch altijd eerder hard te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Prulleman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:54:
@murphylee groot/groot hoor je ook niet te gebruiken toch? draait groot voor en 1 na grootst achter wel goed?
Het zou best kunnen dat het nieuwe blad een iets andere offset heeft en daardoor iets verder naar buiten staat (wellicht andere ringetjes ertussen, of ook wel eens gezien aan de verkeerde kant van de spider gemonteerd).
De tandwiel is wel goed gemonteerd maar denk dat het inderdaad met de offset te maken heeft.
Bij de laatste 2 kransjes neigt de ketting er van af te lopen. Ik zal in het weekend er even naar moeten kijken. Opvullen met ringen lijkt me wel een goed idee

Met de racefiets rij ik ook groot/groot als het moet :P
Slijt een stuk harder maar stand van ketting is wel het laatste waar ik aan denk wanneer ik op de fiets zit :9

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Van het weekend vanuit Hellendoorn Overijssel (en Lochem :P) onveilig gemaakt! Lemele, Ommen, Hardenberg, Hellendoorn, Holten, Rijssen en Lochem gereden! Ommen is echt niet echt de moeite waard. Op zich mooi bos, maar enorm weinig singletrack, veel rechtdoor, kilometers over verharde weg. Holten is enorm mooi, veel onverhard, maar niet overal zo uitdagend. Maar Lemele, Hellendoorn, Lochem en Rijssen (in oplopende volgorde van gaafheid) waren echt geweldig en mooi!

Lochem is mooi omdat er echt enorme stevige afdalingen in zitten die ik nog niet helemaal lekker durfde te nemen (1e rondje). Rijssen was echt een genot qua flow. Voor de UHR mensen, een soort Zeist ultra ++ ofzo, maar dan met veel vaker hoogteverschil (wel zelfde soort, < 10 meter omhoog en weer paar meter naar beneden), de hele tijd door grote kuilen, kleine valleien en zo enorm fijn. Lekker.

Mijn voorvork ligt al weken bij de LBS te wachten op onderdelen :/, Was dus op een huurfiets, maar dat viel me gelukkig enorm mee. Schakelde vooral matig en 3x9 voelt wat gek. Heb zelf een 27,5 en dit was 29. Daar had ik achteraf toch liever voor gegaan. Maar vond het moeilijk kiezen. Dit had me wel geholpen denk ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 09-09-2020 19:11 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Prulleman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:54:
@steel123 ik vermoed dat je met een moderne trailbike wel sneller bent dan met een oude zware hardtail. (tenzij je technisch heel erg begaafd bent). Mogelijk werken de 120mm beefed up xc bikes beter voor je dan de 130 mm light trail.. (qua snelheid op NL rondjes).

Maar of het voor jou pesoonlijk werkt.. Proefrit!!!
Verwacht wel dat ik technischer begaafd ben dan gemiddeld, als ik zie wat voor routes in het buitenland/bikeparken gereden worden op die hardtail. En nu nog, terwijl mijn voorvork echt helemaal niks meer doet.
Testen van fietsen met meer veerweg is lastig. Ik woon in brabant en nagenoeg elke lbs zijn voornamelijk (bos)wielrenners waarbij het argument is dat de XC fully's VEUL sneller zijn dan degene met meer veerweg. Wat op de lokale routes ook zo is uiteraard.
De lbs in mijn dorp is wel een fanatieke enduro/bikepark rijder, echter verkoopt hij voornamelijk Santa Cruz(te duur) en Lappiere(onbekend).
ZanielGa schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:54:
[...]
Grote kans dat je met een trailsbike, downcountry (laten we die er ook maar bij gooien, dol op hokjes) of iets anders met 120mm vering sneller zal zijn als op je huidige hardtail. Is het niet het gewicht dan is het waarschijnlijk wel het extra vertrouwen dat deze fietsen met zich mee brengen. Als je meer vertrouwen hebt in een fiets zal deze je meestal sneller over een rondje krijgen.

En snelheid inleveren is toch altijd iets relatiefs. Kijk je dan puur op de klok of naar je eigen gevoel van snelheid. Ik weet voor mezelf dat mijn gevoel van snelheid op mijn fully en starre fiets totaal anders zijn. Star lijkt het toch altijd eerder hard te gaan.
Verschil in snelheidsgevoel is het ook voornamelijk denk ik. De gewone Spark voelde ook veel langzamer aan dan de Spark RC. Echter heb ik niet op de klok gemeten of dat daadwerkelijk ook zo is. Heb ook geen strava, maar wil er ook weer niet door mijn vrienden afgefietst worden.

En met de nieuwe fiets hoef ik ook geen bikeparken te doen, dan huur ik wel en hopelijk komt er uiteindelijk nog wel een enduro fiets bij.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:17

Sherlock

No Shit

steel123 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:14:
[...]

De lbs in mijn dorp is wel een fanatieke enduro/bikepark rijder, echter verkoopt hij voornamelijk Santa Cruz(te duur) en Lappiere(onbekend).
Ik heb er de ballen verstand van, maar ik weet wel dat in Frankrijk Lapierre echt een groot merk is.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_o- die ga ik onthouden.

Heb daar ook last van, afgelopen week bleek toch dat het concept van een blauwe (of een rode) trial op trailforks echt iets anders te zijn dan in Berlijn/Nederland..

En blijkt mijn techniek inderdaad echt veel verbetering nodig te hebben :'(

Anway, vrijdag naar Fai de Paganella met een collega/vriend van me die wel weet hoeje moet mountainbiken dus die kan me wel het een en ander leren. :+ Buiten het missen van skills merk ik ook dat gewoon het gebrek aan runn-off me in de problemen brengt. een bepaalde drop etc. is (Deels met dank aan de fiets natuurlijk) niet z'n issue, dat ik direct na een drop haaks om moet is meer een issue gezien ik niet de techniek heb om de drop heel langzaam te doen of de fiets zo snel te draaien. Merk ook dat ik verkramp en te weinig vooruit kijk dan.

Weet in iedergeval wat te verbeteren en een ex-semi-pro die me wat leert dat zal helpen.

Anyway: fototje in Slovenië, na flink klimmen konden we bijna weer naar beneden (en van het bospad af :+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJSWaIXi5rpMOluS74N4i4RJA-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PTx8sxiuXvf7clYjRyvkbhT0.jpg?f=user_large

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 10:25
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het vervangen van de "main pivot" lagers van een Trek Fuel EX 8 ?
die van mij kraken en wilde ik zelf vervangen.

Op onderstaande tekening lijkt het, alsof er een bus door de lagers heen loopt, die je er uit kunt halen.
in de praktijk zit deze bus tussen de lagers in, dus: lager - bus - lager.
Mijn lagertrekker heeft een klein randje achter het lager nodig om vast te klemmen en eruit te kunnen halen.
dat kan dus niet, omdat die bus daar zit en de binnendiameter van die bus, gelijk is aan de binnendiameter van de lagers (12mm).

Ik had de LBS om tips gevraagd, maar die zegt leuk "daar hebben wij speciaal gereedschap voor".
En bij de LBS laten vervangen kost 200,-
Dat is juist de reden dat ik een eigen lagertrekker en lagerpers heb aangeschaft. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdqbIJ7-a5zy-jYgB9YiEhzD9ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cts1G5JL21YNY91YJBN6My6Z.png?f=user_large

Voor de duidelijkheid, het gaat om lagers met cijfer 3 en de bus is cijfer 4 op de tekening.
Alvast bedankt voor de tips _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1

Komende van een 2017 hardtail heb eind augustus besloten van een Orbea Oiz te kopen, na een testrit waar ik danig van onder de indruk was. Wát een machine. Comfort, snelheid, speelsheid,...it's all there.
Ik ga graag snel omhoog, snel omlaag en (liefst) niet opzij voor technische uitdagingen. Dus ja, het was een compromis evenwicht zoeken tussen de race XC fully's en de 130mm+ trailbikes, het lijkt me dat ik met de Oiz een mooi evenwicht gevonden heb.

Hopelijk eind september mijn M20TR in ontvangst... oOo

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

robindk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:03:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het vervangen van de "main pivot" lagers van een Trek Fuel EX 8 ?
die van mij kraken en wilde ik zelf vervangen.

Op onderstaande tekening lijkt het, alsof er een bus door de lagers heen loopt, die je er uit kunt halen.
in de praktijk zit deze bus tussen de lagers in, dus: lager - bus - lager.
Mijn lagertrekker heeft een klein randje achter het lager nodig om vast te klemmen en eruit te kunnen halen.
dat kan dus niet, omdat die bus daar zit en de binnendiameter van die bus, gelijk is aan de binnendiameter van de lagers (12mm).

Ik had de LBS om tips gevraagd, maar die zegt leuk "daar hebben wij speciaal gereedschap voor".
En bij de LBS laten vervangen kost 200,-
Dat is juist de reden dat ik een eigen lagertrekker en lagerpers heb aangeschaft. 8)7

[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid, het gaat om lagers met cijfer 3 en de bus is cijfer 4 op de tekening.
Alvast bedankt voor de tips _/-\o_
Kan je niet helpen helaas maar wel een vraag; waar heb je die documentatie vandaan, heb zelf (zie paar posts hoger) een 2020 Fuel EX welke een ander frame heeft maar zoek ook de werkplaatsdocumentatie. :+

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 10:25
GoldenSample schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:20:
[...]

Kan je niet helpen helaas maar wel een vraag; waar heb je die documentatie vandaan, heb zelf (zie paar posts hoger) een 2020 Fuel EX welke een ander frame heeft maar zoek ook de werkplaatsdocumentatie. :+
Die heb ik van de LBS gekregen, zodat ik de productnummers van de lagers kon opzoeken en zo kon bestellen bij hun :)

Op internet kon ik zelf ook geen documentatie vinden...

• steel123

steel123

Cryman9

WesleyZ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:34:
[...]
Zelf hier nu sinds maart een Cube Stereo 120 HPC SLT (is rond de 12kg in XL) Ook gekeken en de modellen die jij noemt getest maar dan in de “trail” versies (zelf 189cm bij 86kg) De Cube kwam er voor mij echt als winnaar uit. Ik rijd deze naast mijn Cube Reaction GTC SL HT en deze is lichter maar niet merkbaar sneller.

Kwam hiervoor van een Canyon Nerve (Alu) en rijdt met deze Stereo een stuk sneller en belangrijkste voor mij geeft de fiets veel comfort en kun je als je wilt flink doorrijden.

Rijd zelf veel rond Breda op de routes maar kom ook af en toe in de Ardennen en Luxemburg, dan is zo’n Stereo echt geweldig. Dus ik denk dat je qua snelheid niet heel veel in gaat leveren al dan niet winst zal boeken.
Cube altijd links laten liggen in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, want naar mijn mening rijd bijna iedereen er op. Maar de stereo 120 lijkt nog wel een mooie lichte trail fiets. Niet zoveel overkill als YT IZZO, Radon Skeen, Canyon Neuron etc, maar nog wel aardig licht vergelijkbaar met XC fully's. Dillema.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:00
GoldenSample schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:57:
[...]

Merk ook dat ik verkramp en te weinig vooruit kijk dan.
Hoorde laatst ook weer dat de DH'ers trainen met een afgeplakte helm. In vizier blijft enkel smalle strook open, zodat ze leren vorouit te kijken en niet naar het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
mathman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:13:
[...]

Ben je niet toevallig lid van een MTB-vereniging? Bij mijn lidmaatschap word ik automatisch aangemeld bij de NTFU en heb ik daardoor ook standaard een fietsverzekering met schade vergoed tot aan €1000.

Niet lid van een vereniging? Schaf dan de verzekering aan bij de NTFU zelf. Ik persoonlijk vind dit een no-brainer om af te sluiten en als je een duurdere fiets hebt, kan je je verzekering gewoon uitbreiden...
Lid worden van het NTFU is een prima keuze. Ben het zelf ook, omdat ik bij een fietsclub zit. Die verzekering is een leuke bijkomstigheid, maar in de praktijk vind ik deze het gedoe niet waard. Ik heb nog nooit echt voor veel meer dan 100-150 euro aan schade gereden en als je je hele fiets kort rijdt kom je er met die 1000 euro ook niet. Als mijn carbon frame ergens breekt klop ik sowieso eerst bij Canyon aan voor garantie. Voor diefstal moet er een goedgekeurd slot op zitten, dat heeft ook niemand.

Voor wat @Meneer iCy meemaakt is deze verzekering dan wel weer perfect. Maarja hoe vaak vouw je je velg nou in tweeën? 't is mij is 20 jaar nog nooit gelukt in ieder geval.

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Rudolf schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:44:
[...]

Lid worden van het NTFU is een prima keuze. Ben het zelf ook, omdat ik bij een fietsclub zit. Die verzekering is een leuke bijkomstigheid, maar in de praktijk vind ik deze het gedoe niet waard. Ik heb nog nooit echt voor veel meer dan 100-150 euro aan schade gereden en als je je hele fiets kort rijdt kom je er met die 1000 euro ook niet. Als mijn carbon frame ergens breekt klop ik sowieso eerst bij Canyon aan voor garantie. Voor diefstal moet er een goedgekeurd slot op zitten, dat heeft ook niemand.
Ga sowieso keer lid worden van ntfu, niet vanwege de verzekering maar van de scan&go mogelijkheden mbt tochtjes. Eerst ff velgen roggelen ;) Voorvelg komt een dezer dagen binnen en volgende maand doen we de achtervelg.
Rudolf schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:44:
[...]

Voor wat @Meneer iCy meemaakt is deze verzekering dan wel weer perfect. Maarja hoe vaak vouw je je velg nou in tweeën? 't is mij is 20 jaar nog nooit gelukt in ieder geval.
Haha, ik ben gisteren er nog even lopens naar toe gegaan ik snap het nog steeds niet. Lag wel een behoorlijke tak daar in de buurt, wellicht door vaart dat mijn wiel scheef is komen te staan en uiteraard door de krachten daardoor door gezakt is.

Zelf denk ik nog steeds dat het aan de spaakspanning + mindere materiaal heeft gelegen.

Velg wordt vervangen voor een heel ander exemplaar, want ik heb op facebook meerdere berichten gelezen over het type velg en soortgelijke buigingen.

Velg had de LBS op willen/kunnen lappen door hergebruik van de spaken/naaf icm nieuwe velg maar dat had ik zelf niet tof gevonden qua spaken. Wellicht had ik hem wel als winterwiel dan kunnen gebruiken voor op de weg met een wegbandje er om, maar ik ga er een mooie muurlamp van maken met ledjes zonder hem recht te maken. Gaat mooi in de game/werkkamer te hangen.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

steel123 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:07:
[...]

Cube altijd links laten liggen in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, want naar mijn mening rijd bijna iedereen er op. Maar de stereo 120 lijkt nog wel een mooie lichte trail fiets. Niet zoveel overkill als YT IZZO, Radon Skeen, Canyon Neuron etc, maar nog wel aardig licht vergelijkbaar met XC fully's. Dillema.
Dat ligt misschien ook aan waar je woont.
Hier wordt vooral Trek en Scott gereden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 16:44

Stefan©

Toet toet

In 2002 (toen 16 jaar oud) heb ik een Raleigh mountainbike gekocht. Regelmatig een rondje over Schoorl gedaan, maar door het 'puberen' en andere kroeggerelateerde interesses uiteindelijk veel te weinig mee gedaan. De fiets is dan ook in de loop der jaren stilletjes door mijn ouders afgevoerd naar de schroot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRpUQotGc7VCtfbAYSW9gSWnDWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/etd5RwLwd0tiZIvw2kVDXCA5.jpg?f=user_large

Inmiddels 18 jaar later. Het begon dit voorjaar toch weer wat te kriebelen. Om niet tot een impulsaankoop over te gaan heb ik eerst meerdere malen een MTB gehuurd. Zowel in Noord-Holland als in Gelderland. Van Cube Reaction tot Specialized Epic Comp Evo en een aantal types daar tussenin geprobeerd (ook 2x e-MTB). Wel allemaal echte XC fietsen. Een ding was zeker, ik wilde meer MTB-en en een eigen bike kopen.

Toen begon de zoektocht. Heb onwijs veel reviews gelezen en bekeken. Alle fietsen die ik heb gehuurd waren eigenlijk wel oké. Maar iets meer comfort t.o.v. de gehuurde fietsen stond me ook wel aan. Na lang wikken en wegen ben ik daarom (tegen sommige adviezen in) op een trailbike uitgekomen. Het is de Canyon Neuron CF 8.0 2021 geworden. Gisteren binnengekomen en komend weekend eens lekker aan de tand voelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeaFIgHLyyye8SzQjCxc-4d0tV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gT7hSUA4ZqmrlNfdDpdMINt0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R-yWfpwzuSWV6-igHlGoM369hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2IUF4sgGWP83kFCis0huIgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cuBlzqhaB8o7p7GgSKpW_VMKEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g91quNLFSShPgevoj38XBLFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Stefan© schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:31:
In 2002 (toen 16 jaar oud) heb ik een Raleigh mountainbike gekocht. Regelmatig een rondje over Schoorl gedaan, maar door het 'puberen' en andere kroeggerelateerde interesses uiteindelijk veel te weinig mee gedaan. De fiets is dan ook in de loop der jaren stilletjes door mijn ouders afgevoerd naar de schroot.

Inmiddels 18 jaar later. Het begon dit voorjaar toch weer wat te kriebelen. Om niet tot een impulsaankoop over te gaan heb ik eerst meerdere malen een MTB gehuurd. Zowel in Noord-Holland als in Gelderland. Van Cube Reaction tot Specialized Epic Comp Evo en een aantal types daar tussenin geprobeerd (ook 2x e-MTB). Wel allemaal echte XC fietsen. Een ding was zeker, ik wilde meer MTB-en en een eigen bike kopen.

Toen begon de zoektocht. Heb onwijs veel reviews gelezen en bekeken. Alle fietsen die ik heb gehuurd waren eigenlijk wel oké. Maar iets meer comfort t.o.v. de gehuurde fietsen stond me ook wel aan. Na lang wikken en wegen ben ik daarom (tegen sommige adviezen in) op een trailbike uitgekomen. Het is de Canyon Neuron CF 8.0 2021 geworden. Gisteren binnengekomen en komend weekend eens lekker aan de tand voelen.

[Afbeelding]
Mooi hoor! Proficiat! Blijf het wel een erg knap frame vinden, ziet er erg badass uit. Kleurencombo is ook geslaagd. Doe wel nog even dat plastieken pizzaatje achter je cassette uit, dat hoort daar niet meer thuis ;)

Laat vooral weten hoe het gegaan is dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

Drwho1 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:47:
[...]

Mooi hoor! Proficiat! Blijf het wel een erg knap frame vinden, ziet er erg badass uit. Kleurencombo is ook geslaagd. Doe wel nog even dat plastieken pizzaatje achter je cassette uit, dat hoort daar niet meer thuis ;)

Laat vooral weten hoe het gegaan is dit weekend.
Haha. Thanks, will do! Dat plastieken pizzatje viel me gisteravond direct op. Wist (tot gisteravond) helemaal niet dat het een 'dork disk' heet. Lekker toepasselijk. Maar hij gaat er af bij de eerste reinigingsbeurt van de cassette :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan© op 11-09-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Stefan© mooie fiets!! erg mooie kleur en mooie lijnen.

van meerdere gebruikers gehoord dat met een setje lichtere (meer xc) banden je een stuk beter vooruit komt op de nederlandse rondjes. Mocht het allemaal wat trager aanvoelen dan de xc bikes waar je op hebt gereden, dan zou dat een mooie wissel kunnen zijn. Kan je deze mooi houden voor het buitenland of zwaardere omstandigheden in NL

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:56:
@Stefan© mooie fiets!! erg mooie kleur en mooie lijnen.

van meerdere gebruikers gehoord dat met een setje lichtere (meer xc) banden je een stuk beter vooruit komt op de nederlandse rondjes. Mocht het allemaal wat trager aanvoelen dan de xc bikes waar je op hebt gereden, dan zou dat een mooie wissel kunnen zijn. Kan je deze mooi houden voor het buitenland of zwaardere omstandigheden in NL
Ik rij met deze combinatie ook gewoon op de Nederlandse paden. Je wint er geen strava klassementen mee maar dat boeit mij geen reet.
Maar als je dat wel wat boeit dan is het inderdaad een goed idee om te wisselen naar iets met minder rolweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Klitse schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:00:
[...]

Ik rij met deze combinatie ook gewoon op de Nederlandse paden. Je wint er geen strava klassementen mee maar dat boeit mij geen reet.
Maar als je dat wel wat boeit dan is het inderdaad een goed idee om te wisselen naar iets met minder rolweerstand.
true, als je liever wat extra/reserve grip hebt dan kan je deze banden prima laten zitten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:02:
[...]

true, als je liever wat extra/reserve grip hebt dan kan je deze banden prima laten zitten.
Of als je wel wat extra training kunt gebruiken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
haha, zo kan je het ook zien :)

hier wat meer info/ervaringen voor de geinteresseerden: https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=140963

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

Prulleman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:06:

hier wat meer info/ervaringen voor de geinteresseerden: https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=140963
Thanks die ga ik even doorlezen! Ik heb nog niet eerder op deze banden gereden, het is wat dat betreft wel iets waar ik heel benieuwd naar ben. Maar ik ben ook zo iemand die geen moer om rondetijden geeft. Ik wil gewoon lol hebben in de buitenlucht en daar conditioneel beter van worden / op pijl blijven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stefan© schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:45:
[...]

Thanks die ga ik even doorlezen! Ik heb nog niet eerder op deze banden gereden, het is wat dat betreft wel iets waar ik heel benieuwd naar ben. Maar ik ben ook zo iemand die geen moer om rondetijden geeft. Ik wil gewoon lol hebben in de buitenlucht en daar conditioneel beter van worden / op pijl blijven. :)
Dan kan je het beste deze blijven rijden, genoeg grip en geen gedoe!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Prulleman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:06:

Banden is wel echt bijzonder persoonsgebonden. Wat voor de ene werkt, werkt voor de andere niet. Ik ben begonnen met Schwalbe (standaard gemonteerd), daarna Maxxis, Continental en nu een mix. In de zomer rij ik voor/achter Conti, in de winter voor Conti achter Maxxis.

De conti vooraan is een CrossKing, de conti zomer achter is een raceking.
Winter (najaar/lente - wanneer het nog vaak vettig is) achter is de Maxxis Forekaster.

Ook eens korte tijd een Conti Mountain King gehad (vergelijkbaar met de hans dampf/nobby nic hierboven), die was me toch te zwaar. Leek wel alsof ik constant met een anker aan het rondrijden was.

In mijn vriendengroepje zie ik steeds meer Vittoria verschijnen, maar dat lijkt me eerder door de skinwall trend dan echt op basis van rij-eigenschappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Drwho1 op 11-09-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik vind banden ook lastig aan te voelen. heb nu Conti trailkings en die rijden prima. Maar ze zijn relatief zwaar. En grove nop. maar een nieuwe band is 50 euro. En tegen de tijd dat het versleten is, is mijn conditie anders en de condities ook. Dus hoeverre te vergelijken?
Ja met twee banden onder je arm ergens heen en rondje 1 met bandje 1 en doen.. en dan met bandje 2 nog een rondje. Maar zo enthousiast ben ik dan ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:20
Klitse schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:03:
[...]

Of als je wel wat extra training kunt gebruiken :P
Voor mensen die dat kunnen gebruiken, laat maar weten waar en dan kom ik met een sleepkabeltje voor mezelf. Tot 25km/h wil ik nog wel proberen om mee te trappen dan.
Pagina: 1 ... 90 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic