Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Blomminator schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:39:
Ik vind banden ook lastig aan te voelen. heb nu Conti trailkings en die rijden prima. Maar ze zijn relatief zwaar. En grove nop. maar een nieuwe band is 50 euro. En tegen de tijd dat het versleten is, is mijn conditie anders en de condities ook. Dus hoeverre te vergelijken?
Ja met twee banden onder je arm ergens heen en rondje 1 met bandje 1 en doen.. en dan met bandje 2 nog een rondje. Maar zo enthousiast ben ik dan ook weer niet.
Kom ik aan met m'n 2.6 standaard bontreager XR4's. Moet zeggen dat die me echt positief verrast hebben. In het park gisteren had ik op afdalingen met een lekkere glij combi van stenen en half droge modder meer grip dan een collega/vriend van me die op de 'standaard' Maxxis DHF DHR combi rijd in 2.4

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Heeft iemand nog tips voor een paar goede flat pedals? Schoenen heb ik al besteld.

Het mogen best kunststof pedalen zijn, vind een budget zo rond de 50 euro wel prima eigenlijk.

Als ik een nieuwe fiets heb kan ik altijd nog voor iets mooiers gaan wat goed bij die fiets past. Maar dat word waarschijnlijk pas volgend jaar ergens.

Zelf zat ik te denken aan pedalen als:
- DMR V12
- Nukeproof Neutron Evo
- HT PA03A
- Burgtec MK4
- e*thirteen Base

Waarbij die laatste 3 eigenlijk nauwelijks verkrijgbaar zijn, in het zwart althans.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Aapenootjes schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:41:
Heeft iemand nog tips voor een paar goede flat pedals? Schoenen heb ik al besteld.
Ik rij op crankbrothers stamp 1's large met pearl izumi schoenen. Gript goed en zijn wmb fijne pedalen. Wel had ik met mn maat 44 misschien liever de kleinere stamp 1's gehad.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik reed tot vandaag ook 4 maanden (1700km) tevreden rond met Stamp 1's icm freerider pro's.
Tijdens een rondje vandaag hoorde ik op een gegeven moment geklik in mijn rechterpedaal en niet veel later vloog het pedaal van de as af in de bocht.
Vermoedelijk is de lager uitelkaar geknald, aangezien ik de balletjes open en bloot in het vet kon zien zitten aan de as.

Ben iig blij dat het niet na een sprong oid gebeurde, anders was ik zeker op mijn plaat gegaan. :X
Nu maar kijken of ik garantie kan claimen en in de tussentijd misschien toch maar aluminium pedalen zoeken ipv composiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqEw9rTqpr4PIRyOC2P2jxCS1O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F234MqcTEJsSJRa5NslYh1Ex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Aapenootjes schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:41:

Het mogen best kunststof pedalen zijn, vind een budget zo rond de 50 euro wel prima eigenlijk.

Als ik een nieuwe fiets heb kan ik altijd nog voor iets mooiers gaan wat goed bij die fiets past. Maar dat word waarschijnlijk pas volgend jaar ergens.

Zelf zat ik te denken aan pedalen als:
- DMR V12
- Nukeproof Neutron Evo
- HT PA03A
- Burgtec MK4
- e*thirteen Base

Waarbij die laatste 3 eigenlijk nauwelijks verkrijgbaar zijn, in het zwart althans.
OneUP Comp, lekker groot (maar goed ik heb ook mát 48/7 beukers aan m'n benen) en in mijn omgeving (waar ook wat mensen vooral in bike/trail Parks rijden) de beste ervaring mee.

Qua rijden in paganella de afgelopen 2 dagen, zolang het niet de echt enorm technische trails worden (dan laat m'n techniek me in de steek) kan ik, tegen m'n eigen verwachting in qua snelheid mee met de beste 30%. Fijn park met leuke trails die ook leuk zijn voor de meer als minder geoefende coureurs. Nu aan het eind van het seizoen is er wel een probleem en dat zijn remkuilen, dus mijn handen en onderarmen zijn echt toast na 2 dagen en een rondje of 15-20 op-neer.

Ook duidelijk geworden welke Gear ik wil, daar dus even de portemonnee voor trekken en opzoek naar een fullface die goed past.

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 13-09-2020 05:33 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Schaamteloze semi-crosspost van het MTB-forum, wil jullie de plaatjes niet onthouden ;)

Nog even wat detailfoto's van het frame zelf:
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon20_small.jpg
Details op de onderbuis

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon21_small.jpg
Logootje op de uhh remleidingstay?

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon22_small.jpg
Het merk...

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon23_small.jpg
...en het type

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon24_small.jpg
Logo en fadende strepen op de seattube en de seatstays

Dinsdagavond opgehaald, woensdag opgebouwd en even een fotootje geschoten:
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon25_small.jpg

Het idee was om 'm dit weekend eens op het gemak uit te laten in Leersum en/of Amerongen, maar toen kwam ineens de vraag of ik vrijdag mee wilde gaan naar Winterberg. Dat stond al twee jaar op mijn wishlist, dus natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon26_small.jpg
Samen met zijn broer, de eerste Snowdon RP29 van de framebouwer zelf

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon27_small.jpg
Bij stom toeval was hun dikke neef ook nog in Winterberg, dus even een familiefoto gemaakt :D

Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon28_small.jpg
Na een dag hard werken terug op de parkeerplaats, stoffig maar zonder schade

De maiden voyage in Winterberg doen was even spannend (je zal er net achter komen dat je nieuwe remleiding toch niet helemaal goed is..) maar hij heeft het met glans overleefd! Rijgedrag is helemaal mijn ding, net zo speels als de Eccentric, maar de worteltapijten en rockgardens had ik daarmee waarschijnlijk een stuk minder soepel gedaan. Een schot in de roos dus qua geo :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
@Demo mooi man! Gave kleur.
En gelijk eerste rit Winterberg _/-\o_
Weet je gelijk dat het laswerk in orde is ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 19:49
Is het eigenlijk toegestaan om een mountainbike hier in V&A te zetten? Ook vanwege dit leuke topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

Quakie

quakelen

@Demo hij is echt vet geworden!! Mooie eerste rit.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
@Demo Wel mooi gedaan een fully zo te zien, in Nederland zie ik best veel ATB fietsen maar ook ik zit steeds meer aan een fully te denken vanwege het comfort(niet elke MTB pad wordt prima onderhouden en ook steeds vaker maken ruiters/wandelaars de boel kapot door op mtb paden te lopen).

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 13-09-2020 11:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
@Demo Wat een gaaf kleurtje. De bike zelf is natuurlijk helemaal bruut. En die plek van de bidonhouder vind ik ook erg goed gevonden. Ik wou dat ik er op mijn frame een zo kon monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Prulleman schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:25:
@Demo mooi man! Gave kleur.
En gelijk eerste rit Winterberg _/-\o_
Weet je gelijk dat het laswerk in orde is ;)
Er werd al gekscherend gevraagd of het lasapparaat mee was ;)
mr_evil08 schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:56:
@Demo Wel mooi gedaan een fully zo te zien, in Nederland zie ik best veel ATB fietsen maar ook ik zit steeds meer aan een fully te denken vanwege het comfort(niet elke MTB pad wordt prima onderhouden en ook steeds vaker maken ruiters/wandelaars de boel kapot door op mtb paden te lopen).
Het is mij niet om het comfort te doen, maar ik merkte dat ik op zoiets als de Snakerun in Leersum of het Traumapad in Nijmegen door de remkuilen icm de korte achterkant van mijn hardtail de grip volledig kon verliezen, met afremmen als enige oplossing :P In het buitenland merkte ik dat ik drops niet aandurfde en op rock gardens en worteltapijten rustig aan moest doen om het nog enigszins gecontroleerd te doen. Dat ging in Winterberg in ieder geval al een stuk beter, al was dat deels ook te danken aan de snellere mannen die ik probeerde bij te houden :D
Klitse schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:23:
@Demo Wat een gaaf kleurtje. De bike zelf is natuurlijk helemaal bruut. En die plek van de bidonhouder vind ik ook erg goed gevonden. Ik wou dat ik er op mijn frame een zo kon monteren.
De enige plek waar nog met goed fatsoen een bidon te plaatsen was, op de onderbuis had ie verder naar voren gemoeten waardoor alleen mini-bidonnetje of iets exotisch met een draaisysteem nog had gepast. Bovendien had dat de strakke loop door de prachtige kabelklemmetjes in de weg gezeten.
De kleur moet je eigenlijk in het echt zien, die is moeilijk op de foto vast te leggen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:09:
De enige plek waar nog met goed fatsoen een bidon te plaatsen was, op de onderbuis had ie verder naar voren gemoeten waardoor alleen mini-bidonnetje of iets exotisch met een draaisysteem nog had gepast. Bovendien had dat de strakke loop door de prachtige kabelklemmetjes in de weg gezeten.
De kleur moet je eigenlijk in het echt zien, die is moeilijk op de foto vast te leggen.
Ik kan er wel een kwijt op de onderbuis maar dat vind ik zooooo lelijk staan dat ik dat weiger. Dan maar voor elke rit mn camelbak mee.

Kleuren op foto's is altijd lastig, maar ik vind het op de foto al prachtig. Dus in het echt moet ie helemaal geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
ik doe hier ook eens even posten, want hoewel ik niet zo actief ben als sommige van jullie, vind ik mountainbiken wel tof en zit ik eraan te denken mijn huidige specialized crave comp(model 2014, gekocht eind 2015) te vervangen.
Ik kan nu namelijk een fiets leasen via de werkgever en zit te kijken naar iets van rond de 2500,-.
Ik heb de laatste paar jaren de mtb ontwikkelingen totaal niet gevolgd, wat zijn de zaken om tegenwoordig op te letten?

Ik zag b.v. dat Trek zelfs carbon wielen heeft op de pro caliber 9.7..

[ Voor 7% gewijzigd door darkkingll op 13-09-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
@darkkingll Zou eerst uitzoeken of een fiets leasen echt voordelig is voor jou.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/kosten-leasefiets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
reiskostenvergoeding heb ik in deze situatie geen recht op, dus die hoef ik sowieso niet mee te rekenen ;)
Met de berekening die ik nu heb gedaan zou een mtb van 2500 euro me c.a. 500 euro kosten als ik hem na 3 jaar houd..

en opzich is mijn Specialized nog prima, maar als ik nu zo goedkoop een update kan halen is het wel erg interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door darkkingll op 13-09-2020 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag heerlijk door wat single tracks aan het vliegen met zo'n 23km/u en dan tussen bomen en struiken door met veel kombochten. Daardoor is het zicht beperkt tot een paar meter. Als er dan iemand tegen de route in rijdt en je vol op elkaar klapt doet dat best pijn :+

Meneer wist niet dat er een route was en dat hij aan het spookrijden was. Kan gebeuren maar gevaarlijk is het wel. Ik ben echt geen pro, maar het gemiddelde niveau dat op een zondagochtend in het bos rijdt doet mij twijfelen of ik niet beter op zaterdag kan gaan :|

Overigens werkt de Garmin val detectie wel haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 13-09-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
oef, geen (lichamelijke) schade verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
darkkingll schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:51:
oef, geen (lichamelijke) schade verder?
Niks dat niet geneest gelukkig. Fiets geen schade. Hoop alleen wel dat ik niet onbewust een stuk gereserveerder ga rijden, altijd bang om een tegenligger te scheppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 20:15
Aghanim schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:29:
Vandaag heerlijk door wat single tracks aan het vliegen met zo'n 23km/u en dan tussen bomen en struiken door met veel kombochten. Daardoor is het zicht beperkt tot een paar meter. Als er dan iemand tegen de route in rijdt en je vol op elkaar klapt doet dat best pijn :+

Meneer wist niet dat er een route was en dat hij aan het spookrijden was. Kan gebeuren maar gevaarlijk is het wel. Ik ben echt geen pro, maar het gemiddelde niveau dat op een zondagochtend in het bos rijdt doet mij twijfelen of ik niet beter op zaterdag kan gaan :|

Overigens werkt de Garmin val detectie wel haha.
Zaterdag is eigenlijk sowieso een betere dag om te fietsen. Het gros van Nederland is dan bezig met sport van de kinderen en de wekelijkse boodschappen. Op zondag is het veel drukker in het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:47
wisselwerking schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:59:
[...]

Zaterdag is eigenlijk sowieso een betere dag om te fietsen. Het gros van Nederland is dan bezig met sport van de kinderen en de wekelijkse boodschappen. Op zondag is het veel drukker in het bos.
Zelfde ervaring hier (omgeving Dorst). Al kort ontdekt nadat ik begon met mountainbiken; ik probeer nu meestal zaterdagochtend te gaan (lukt niet altijd ;) ).
Verder werken veel mensen denk ik nog thuis (ik in ieder geval voorlopig nog). Af en toe probeer ik dus door de week een rondje te doen, dan is het vaak nog rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
darkkingll schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:47:
ik doe hier ook eens even posten, want hoewel ik niet zo actief ben als sommige van jullie, vind ik mountainbiken wel tof en zit ik eraan te denken mijn huidige specialized crave comp(model 2014, gekocht eind 2015) te vervangen.
Ik kan nu namelijk een fiets leasen via de werkgever en zit te kijken naar iets van rond de 2500,-.
Ik heb de laatste paar jaren de mtb ontwikkelingen totaal niet gevolgd, wat zijn de zaken om tegenwoordig op te letten?

Ik zag b.v. dat Trek zelfs carbon wielen heeft op de pro caliber 9.7..
In de eerste plaats bepalen wat je wil? Terug een hardtail of fully? Met 2500€ kan je al een mooie HT kopen, fully's beginnen ergens rond die prijs.

Heb je vrije keuze om te leasen via het werk of ben je gebonden aan een bepaalde leverancier? Zijn er merken die je voorkeur wegdragen?

Je kan best eens een ruime marktverkenning doen en kijken wat je kan krijgen voor dat geld. Best dat je hier dan enkele voorkeurfietsen plaatst, dan kan er eens gekeken worden naar het totaalpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
ik heb de mazzel van zo goed als vrije keuze, maar het word sowieso een ht, voor die enkele keer dat ik naar .de ofzo ga is een fully imho overkill.

shortlist is nu:
Trek Procaliber 9.6 of 9.7
Cannondale Fsi carbon 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009

Grin

Ride si sapis.

@darkkingll Mooie MTB's op de shortlist, vooral die Cannondale in deze kleur. Erg gaaf! :9~

Het lijkt alsof je ongeveer in hetzelfde budget zit te zoeken als ik, zit er nog een (groot) verschil tussen jouw shortlist en mijn keuze?
Kleine kanttekening: Dit 2021-model van Sensa heb ik voor 1999 kunnen meenemen, vandaar dat ik niet lang hoefde na te denken en ongeveer on-the-spot heb beslist.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
@Stefan© Vette bak! Soms wel een ietsiepietse klein beetje spijt dat ik voor de Lux ben gegaan en niet voor de Neuron, zoals vorige week toen ik naar Vaals ben geweest. De Neuron lijkt me dan toch weer iets geschikter in die afdalingen. Maarja het beste aantal fietsen is toch altijd n+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
darkkingll schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:44:
ik heb de mazzel van zo goed als vrije keuze, maar het word sowieso een ht, voor die enkele keer dat ik naar .de ofzo ga is een fully imho overkill.

shortlist is nu:
Trek Procaliber 9.6 of 9.7
Cannondale Fsi carbon 4
hoewel ik zelf ook een cannondale heb, vind ik deze toch wel karig afgemonteerd.. een mix van sx/nx, instap remmen.. Je krijgt er wel een erg fijne vork en mooi frame voor terug, maar eigenlijk is het niet in verhouding met elkaar..

De goedkopere trek is al beter afgemonteerd.. en 9.7 veel beter!

mocht je een dropper willen monteren, dan ben je beter af met de trek (31.6mm) dan de cannondale (27.2mm). In 27.2 is de keuze beperkt.

Kan je er wat upgrades bij scoren, dan blijft de cannondale met lefty (naar mijn persoonlijke mening) een erg mooie en snelle xc hardtail.

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 14-09-2020 16:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009

Grin

Ride si sapis.

@Prulleman Ga je dat echt merken? Vroeger, 10 jaren geleden dat ik een MTB had, moest je toch elk jaar de drivetrainen vervangen. En de ketting 2-3 keer per seizoen.
Dit spul krijg zoveel op zijn sodemieter dat ik dure groepen wat zonde vind. Is dat nu nog zo?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
@Grin gelukkig zit er nog wat tussen sx en XO1 bij sram (of tussen deore en XTR bij shimano).

Bij SRAM zou ik echt een voorkeur hebben voor minimaal GX, NX en zeker SX schijnt (niet uit eigen ervaring, ik heb shimano), toch al erg snel wat speling op de assen/busjes te vertonen, waarna het een stuk minder goed schakelt. De marges bij een 12 speed drivetrain zijn een stuk kleiner dan een goedkope 8,9, 10 speed groep. De combinatie van goedkoop en 12 speed is erg tricky

Bij shimano heeft XT bij mij de voorkeur, (vergelijkbaar met GX), maar SLX voldoet eigenlijk hetzelfde, maar mist net een paar handige dingen. Deore is het minimum als je wat meer op je budget moet letten.

Over de nieuwe 12 speed deore groep zijn de eerste resultaten beter, maar deze zal zich nog wel over tijd moeten bewijzen. (dus op budget zou ik persoonlijk nu voor shimano deore kiezen en niet voor NX)

en bij het vervangen van de drivetrain laat je meestal de derailleur en shifter lekker zitten, maar die gaan juist voor problemen zorgen bij SX/NX.

uiteraard is het allemaal vrij eenvoudig te upgraden, alles met eagle erop is uitwisselbaar (enkel de cassette interface is bij SX en NX gelijk aan de standaard shimano HG, en bij GX+ de sram XD body). Ook bij shimano kan je alles door elkaar gebruiken.

Maar een Carbon XC hardtail racebak met sx/nx met een adviesprijs van 2800 euro.. dat vind ik nogal wat..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Grin schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:28:
@Prulleman Ga je dat echt merken? Vroeger, 10 jaren geleden dat ik een MTB had, moest je toch elk jaar de drivetrainen vervangen. En de ketting 2-3 keer per seizoen.
Dit spul krijg zoveel op zijn sodemieter dat ik dure groepen wat zonde vind. Is dat nu nog zo?
Mijn vorige MTB was afgemonteerd met een relatief goedkope Sunrace cassette en KMC kettingen icm XT shifter en derailleur. De cassette en twee kettingen zijn nu met zo'n 3500 - 4000 km op de teller vervangen, de shifter en derailleur (wel voorzien van nieuwe wieltjes) zijn mee gegaan naar het nieuwe frame en schakelen nog steeds uitstekend. Bij Shimano schakelt XT ook strakker en sneller dan de goedkopere broertjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Grin en inderdaad, ik had het hierboven vooral over de derailleur en shifter, ik heb hiervoor ook een sunrace cassette gehad en nu xt, maar ik merk geen verschil, ook niet tussen de goedkope stock ketting, of de duurdere (2) kettingen die ik nu om en om gebruik.

Bezuiningen op je cassette en ketting, prima, maar de shifter en derailleur zouden wat langer mee moeten gaan zijn zoals @Demo zegt meer bepalend voor het schakelgedrag.

Maar je kan ook een keuze maken om nu een mooie basis te kopen en als er wat versleten is upgrades te halen. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan met mijn fsi alu 2017

- fsi alu 1 gekocht in de aanbieding voor 1800 (van 2400)
- slx shifter > xt
- budget shimano remmen > xt
- eenvoudige stan's wielen > chinse carbon velgen zelf gespaakt
- versleten drivetrain, sunrace > xt
- alu frame gebroken > carbon replacement d:)b

uiteindelijk heb ik nu dus na 3 jaar een mooie carbon hardtail met lekkere wielen en volledig xt :)

(nu niet teveel meer aan uitgeven en sparen voor een fully)

[ Voor 41% gewijzigd door Prulleman op 14-09-2020 16:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

Rudolf schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:11:
@Stefan© Vette bak! Soms wel een ietsiepietse klein beetje spijt dat ik voor de Lux ben gegaan en niet voor de Neuron, zoals vorige week toen ik naar Vaals ben geweest. De Neuron lijkt me dan toch weer iets geschikter in die afdalingen. Maarja het beste aantal fietsen is toch altijd n+1.
Mijn grote vraag is vooral of de 'normale' routes in NL niet veel te saai worden met een overkill bike zoals de Neuron. Daar ben ik namelijk bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:53

MJV

steel123 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:30:
[...]

Mijn grote vraag is vooral of de 'normale' routes in NL niet veel te saai worden met een overkill bike zoals de Neuron. Daar ben ik namelijk bang voor.
Blijven altijd lastige vragen dit. Ik heb zelf de keuze uit een 140mm fully, een 100mm hardtail en een 0mm single speed met starre vork (Kona Unit).

Hoewel die hardtail het breedste inzetbereik heeft, er zit ook een dropper in dus technischer werk gaat ook, heb ik denk ik misschien nog wel de meeste lol op de Kona Unit. Ook Nederlanse routes worden ineens technisch uitdagend, door het gebrek aan vering word je gedwongen om actief op de fiets te zitten en veel uit het zadel te gaan. Enige echte nadeel is dat je nogal hard moet werken om het in een groep bij te kunnen benen, en bij veel lange rechte stukken lukt dat soms ook simpelweg niet.

Met mijn fully met 140mm veerweg krijg ik soms een beetje een 'strijkijzer' gevoel. Heel veel kleine (en grote) oneffenheden worden gladgestreken. In het buitenland is dat prachtig en noodzakelijk; maar hier in NL wordt het er wel saaier door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Rudolf schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:11:
Ik heb wel interesse in je Lux :D

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Strider schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:36:
[...]

Ik heb wel interesse in je Lux :D
Niet n-1 maar n+1 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

MJV schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:41:
[...]
Met mijn fully met 140mm veerweg krijg ik soms een beetje een 'strijkijzer' gevoel. Heel veel kleine (en grote) oneffenheden worden gladgestreken. In het buitenland is dat prachtig en noodzakelijk; maar hier in NL wordt het er wel saaier door.
Hier ben ik inderdaad ook bang voor met een lichte trail fully (120mm). Met mijn huidige XC hardtail (https://www.12gobiking.nl/scott-scale-970-2016) heb ik ook alles t/m rood makkelijk gereden in Schotland/Winterberg/Oostenrijk. Vanaf zwart wordt het spannend en hard werken.

Ik verwacht dat het in NL dan nooit meer hard werken is met een trail fully, dus dan liever een XC fully.
Maar ik wil er wel weer een dropper op en XC fully's hebben die nooit, dus dat wil natuurlijk ook wel zeggen dat die minder geschikt zullen voor het technische zwaardere werk. Ook heb ik een normaal postuur van 186m bij 86kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sommige lux modellen komen zelfs met dropper, dat is zo'n beetje de meest xc gerichte fully. En achteraf toevoegen kan natuurlijk ook altijd

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Prulleman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:08:
Sommige lux modellen komen zelfs met dropper, dat is zo'n beetje de meest xc gerichte fully. En achteraf toevoegen kan natuurlijk ook altijd
Klopt. Maar zoals je hierboven ook al gezegd hebt, opletten met die zadelbuisdiameter! Mijn huidige HT heeft 27.2mm en dan is het aanbod aan droppers te klein. Als ik de normale 31.6mm zou gehad hebben, dan had ik me al lang een dropper op mijn HT gezet. Je mag zeggen wat je wil, maar tegen de simpele fysica van het verlagen van je zwaartepunt kan geen enkele andere upgrade op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb ook een 27.2 mm dropper op mijn xc hardtail hoor, de drop is misschien wat beperkt (105mm), maar dat maakt al een ernorm verschil in de ruimte die je kan creeren. Op de lokale rondjes heb ik em niet nodig, maar voor de UHR of nijmegen is het heerlijk dat ie er gewoon op zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Prulleman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:46:
ik heb ook een 27.2 mm dropper op mijn xc hardtail hoor, de drop is misschien wat beperkt (105mm), maar dat maakt al een ernorm verschil in de ruimte die je kan creeren. Op de lokale rondjes heb ik em niet nodig, maar voor de UHR of nijmegen is het heerlijk dat ie er gewoon op zit.
Toevallig een Cube?
Ik zat ook te kijken en zie dat inmiddels de RFR dropper (Inside) met 105mm weer op voorraad is bij BikeDiscount. (Deze)
Echter heb ik wel een vraagje voor de installatie.
De andere kabels -> rem / derailleur gaan binnendoor en worden mooi afgeschermd met een bescherm kapje waar ze naar binnengaan. Is het de bedoeling dat voor de dropperpost installatie ik het kapje aan de andere kant van mn frame verwijder en daar de kabel binnendoor laat gaan? Ik verwacht dan dat ik een ander rubber kapje met een gat zou moeten monteren, is zoiets los te bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://ireland.apollo.olxcdn.com/v1/files/5fori8jqzqa4-UA/image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@BraX je moet ff kijken of je bij je bracket goed uitkomt met de bocht in de dropper kabel, maar het lijkt erop dat dat wel moet werken. Oorspronkelijk is het gat aan de rechterkant volgens mij bedoelt voor je voorderaileur zoals hier:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak2lN7yag1cgObCD_j3119C9GCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KlFxvjKGESKysl2h1mM7xtn3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ff gezocht, maar kan zo snel geen "grommets" voor een cube reaction vinden. Ongetwijfeld zijn deze bij een cube dealer zo te bestellen..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:46
Mijn alu hardtail heeft ook SRAM GX en kostte €900 nieuw. Heb de 29+ wielen voor een goede prijs weten te verkopen en DT Swiss E1700 25mm wielen met NN/RR banden daarvoor terug kunnen kopen. Dan lijkt €.1900 een flinke meerprijs voor het carbon frame. Edit: Zie dat er waarschijnlijk GX 1x12 bedoelt wordt. Ik leef nog in het 11s tijdperk.

Heb m'n mountainbike ook weer eens opgepoetst en voorzien van een nieuwe ketting. De laatste mtb rit was volgens mij de Tweakers ride in Tilburg :$.

Volgende week zit ik een weekendje in Arnhem en lijkt het me wel leuk om eens de mtb mee te nemen en de Veluwe op te gaan. Iemand tips voor een mooie route van zo'n 70km? Zoveel mogelijk offroad en hoogtemeters worden gewaardeerd :).

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 15-09-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben recentelijk verhuisd en woon nu vlakbij een mooi MTB-parcours (iemand zin in een rondje Lage Vuursche binnenkort? ;)). Naast m'n randonneur en singlespeed ben ik me aan het oriënteren op een MTB. Ik heb wel wat gevonden maar ben benieuwd naar jullie input. Op MTB gebied ben ik namelijk een behoorlijke leek (de laatste keer was op werkweek, zo'n 17 jaar geleden :+).

Ik zal de fiets voornamelijk gebruiken voor NL'se MTB routes, heide, bos en dergelijke. Ik denk dat een hardtail daar prima voor is?

Eisenlijstje, waarbij een deel volgens mij vrij standaard is:
  • steekassen
  • dropper ready
  • remote lockout voorvork (voorkeur)
  • 1x drivetrain
  • hydraulische schijfremmen
  • tubeless (ready) wielen
Qua fietstechniek ben ik op veel vlakken behoorlijk ervaren (m'n Soma Wolverine heb ik bijvoorbeeld zelf samengesteld en in elkaar geschroefd, wielen ook zelf gebouwd) dus qua onderhoud komt het wel goed. Budget is ongeveer 1200 euro. Minder mag ook.

Ik vond zelf de Trek X-Caliber 9 en de Specialized Rockhopper Expert 29.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@sOid voor 1200 gaat een fully niet lukken inderdaad, hoewel dit nog best aardig schijnt te zijn: https://www.gooutdoors.co...vo-mountain-bike-15903687

maar anyway, voor 1200 kan je zeker een mooie hardtail scoren, eigenlijk maakt het merk niet zo heel veel uit en is het maar net waar je een mooie deal kan scoren (of waar er uberhaubt iets op voorraad is op dit moment..).
dingetjes waar je op zou kunen selecteren is een 12 speed drivetrain, en mijn voorkeur zou dan uit gaan naar bv de nieuwe 12 speed xt of slx (of zelfs maar deore). Het lijkt erop dat in deze prijsklasse bij SRAM GX te hoog gegrepen is. Met NX kom je er ook wel, maar shimano scoort gewoon beter in deze prijsklassen.

kijk bv naar de trek vs de specialized, SLX/XT mix vs SRAM SX.. op basis daarvan zou de keuze voor mij makkelijk zijn tussen deze 2. Maar een cube, grand canyon, zouden ook zeker een optie kunnen zijn. Als je ergens de kans hebt om een rondje te proefrijden zou ik dat zeker mee laten wegen in je keuze

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

steel123 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:30:
[...]

Wat is de definitie van 'normaal', veel routes in Nederland worden ook technischer, zeker in het zuid/zuid-oosten. Verder klaagt, niet onterecht, dit halve topic aan het eind van de zomer over remkuilen, laat nu net een (semi) trail fully als de Neuron dat probleem een stuk beperken. Verder kun je ook op wat hobbeligere stukken langer door blijven trappen, dat is wat 'makkelijker' inderdaad echter gaat je snelheid op zulke stukken omhoog, Verder kun je op veel plekken blijven zitten en als een zak aardappelen rond rijden, dat kan. Best wel vaak is het alsnog beter wel uit het zadel te komen.
Drwho1 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:44:
[...]

In de eerste plaats bepalen wat je wil? Terug een hardtail of fully? Met 2500€ kan je al een mooie HT kopen, fully's beginnen ergens rond die prijs.

Heb je vrije keuze om te leasen via het werk of ben je gebonden aan een bepaalde leverancier? Zijn er merken die je voorkeur wegdragen?

Je kan best eens een ruime marktverkenning doen en kijken wat je kan krijgen voor dat geld. Best dat je hier dan enkele voorkeurfietsen plaatst, dan kan er eens gekeken worden naar het totaalpakket.
Mwah, de Canyon Neuron 6 is al best aardig imho en zit er 700 euro onder, de 7 is echt wel een knappe fiets (ok geo kan iets progressiever maar is nu ook weer niet ouderwets en voor Nederland eigenlijk juist wel prima). Nu in Corona tijd is het iets anders maar 'normaal' vind je voor 2500 echt wel iets knaps, ik heb in maart 2350 voor mijn Trek Fuel EX 8 betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:01:
@sOid voor 1200 gaat een fully niet lukken inderdaad, hoewel dit nog best aardig schijnt te zijn: https://www.gooutdoors.co...vo-mountain-bike-15903687

maar anyway, voor 1200 kan je zeker een mooie hardtail scoren, eigenlijk maakt het merk niet zo heel veel uit en is het maar net waar je een mooie deal kan scoren (of waar er uberhaubt iets op voorraad is op dit moment..).
dingetjes waar je op zou kunen selecteren is een 12 speed drivetrain, en mijn voorkeur zou dan uit gaan naar bv de nieuwe 12 speed xt of slx (of zelfs maar deore). Het lijkt erop dat in deze prijsklasse bij SRAM GX te hoog gegrepen is. Met NX kom je er ook wel, maar shimano scoort gewoon beter in deze prijsklassen.

kijk bv naar de trek vs de specialized, SLX/XT mix vs SRAM SX.. op basis daarvan zou de keuze voor mij makkelijk zijn tussen deze 2. Maar een cube, grand canyon, zouden ook zeker een optie kunnen zijn. Als je ergens de kans hebt om een rondje te proefrijden zou ik dat zeker mee laten wegen in je keuze
Dank voor je input. SLX ziet er inderdaad een stuk beter uit dan SRAM SX (ben nog niet zo ingeburgerd in MTB groupsets, bij racefietsen is dat een stuk eenvoudiger :+).

Maar een hardtail is prima voor gebruik in NL, toch? Wat biedt een fully hier voor meerwaarde (afgezien van het feit dat het ongetwijfeld comfortverhogend is). Gevoelsmatig leer je ook een betere techniek aan op een hardtail dan op een fully, maar hier kan ik natuurlijk naast zitten. In wat voor categorie valt zo'n fiets eigenlijk? Cross Country?

En heb je nog een suggestie voor een model van Cube? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kom min of meer uit op de Reaction C:62. Maar ik wil geen carbon (en al helemaal geen low-end carbon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
sOid schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:22:
Ik ben recentelijk verhuisd en woon nu vlakbij een mooi MTB-parcours (iemand zin in een rondje Lage Vuursche binnenkort? ;)). Naast m'n randonneur en singlespeed ben ik me aan het oriënteren op een MTB. Ik heb wel wat gevonden maar ben benieuwd naar jullie input. Op MTB gebied ben ik namelijk een behoorlijke leek (de laatste keer was op werkweek, zo'n 17 jaar geleden :+).

Ik zal de fiets voornamelijk gebruiken voor NL'se MTB routes, heide, bos en dergelijke. Ik denk dat een hardtail daar prima voor is?

Eisenlijstje, waarbij een deel volgens mij vrij standaard is:
  • steekassen
  • dropper ready
  • remote lockout voorvork (voorkeur)
  • 1x drivetrain
  • hydraulische schijfremmen
  • tubeless (ready) wielen
Qua fietstechniek ben ik op veel vlakken behoorlijk ervaren (m'n Soma Wolverine heb ik bijvoorbeeld zelf samengesteld en in elkaar geschroefd, wielen ook zelf gebouwd) dus qua onderhoud komt het wel goed. Budget is ongeveer 1200 euro. Minder mag ook.

Ik vond zelf de Trek X-Caliber 9 en de Specialized Rockhopper Expert 29.
Ik overnacht vaak in Amersfoort dus wil best aansluiten.
Ben alleen niet de snelste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
darkkingll schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:26:
[...]

Ik ben niet de snelste en komende week in Utrecht. Wil graag in de avond Zeist/Austerlitz/LageVuursche doen na werk.
Alex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:40
Ypuh schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:50:
Volgende week zit ik een weekendje in Arnhem en lijkt het me wel leuk om eens de mtb mee te nemen en de Veluwe op te gaan. Iemand tips voor een mooie route van zo'n 70km? Zoveel mogelijk offroad en hoogtemeters worden gewaardeerd :).
Wellicht gewoon de officiële route Rheden doen? Gedeeltes aan de Posbank en noordelijker daarvan. Die staat ook nog steeds op mijn todo list 😅😅.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
sOid schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:20:
[...]

Dank voor je input. SLX ziet er inderdaad een stuk beter uit dan SRAM SX (ben nog niet zo ingeburgerd in MTB groupsets, bij racefietsen is dat een stuk eenvoudiger :+).

Maar een hardtail is prima voor gebruik in NL, toch? Wat biedt een fully hier voor meerwaarde (afgezien van het feit dat het ongetwijfeld comfortverhogend is). Gevoelsmatig leer je ook een betere techniek aan op een hardtail dan op een fully, maar hier kan ik natuurlijk naast zitten. In wat voor categorie valt zo'n fiets eigenlijk? Cross Country?

En heb je nog een suggestie voor een model van Cube? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kom min of meer uit op de Reaction C:62. Maar ik wil geen carbon (en al helemaal geen low-end carbon).
een fully is in veel gevallen sneller, zeker icm met minder techniek. je achterwiel houd beter contact met de grond, wat goed is voor de grip, en je hebt meer kans om te blijven trappen als het wat ruwer wordt. Bij lange ritten raak je minder snel vermoeid, waardoor je langer harder kan trappen. Verder heb je meer behoud van momentum, net zoals je met weinig lucht in je banden makkelijker over oneffenheden heen rolt ipv erover heen stuitert (wat dus goed is voor de rolweerstand en snelheid), geld dat ook voor achtervering, ipv overal tegenaan te rijden rijdt je overal overheen zeg maar.

of het beter is voor je techniek.. sja, ik zie mensen op een hardtail ook op hun reet blijven zitten, dan leer je het ook niet... dat is uiteindelijk maar net van welke kant je het benaderd en hoeveel energie je erin steekt om jezelf te verbeteren.

bij cube heb je bv deze: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021
of een orbea: https://www.bikezone.nl/Orbea-Alma-H30-2021 (verschillende afmontage opties)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:41:
[...]

een fully is in veel gevallen sneller, zeker icm met minder techniek. je achterwiel houd beter contact met de grond, wat goed is voor de grip, en je hebt meer kans om te blijven trappen als het wat ruwer wordt. Bij lange ritten raak je minder snel vermoeid, waardoor je langer harder kan trappen. Verder heb je meer behoud van momentum, net zoals je met weinig lucht in je banden makkelijker over oneffenheden heen rolt ipv erover heen stuitert (wat dus goed is voor de rolweerstand en snelheid), geld dat ook voor achtervering, ipv overal tegenaan te rijden rijdt je overal overheen zeg maar.

of het beter is voor je techniek.. sja, ik zie mensen op een hardtail ook op hun reet blijven zitten, dan leer je het ook niet... dat is uiteindelijk maar net van welke kant je het benaderd en hoeveel energie je erin steekt om jezelf te verbeteren.

bij cube heb je bv deze: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021
of een orbea: https://www.bikezone.nl/Orbea-Alma-H30-2021 (verschillende afmontage opties)
Dank, weer wat stof om over na te denken. Die Cube ziet er goed uit, maar heeft snelspanners ipv steekassen. Da's wel jammer. Edit: en hij is niet dropper ready. Ook jammer. Vooralsnog gaat m'n voorkeur uit naar de Trek, als die ook goed rijdt ;)
darkkingll schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:26:
[...]

Haha. Ik heb nog geen fiets ;) Waarschijnlijk pas eind oktober. Ik zal je tzt wel dm'en :) Je zal altijd sneller zijn dan ik; praktisch nul MTB-ervaring en na 2 jaar nauwelijks sporten door klushuis is m'n conditie ook niet wat het was :x

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 15-09-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkkingll
Blomminator schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:37:
[...]

Ik ben niet de snelste en komende week in Utrecht. Wil graag in de avond Zeist/Austerlitz/LageVuursche doen na werk.
Alex
top! (Ook @sOid )Ik zit in principe elke ma-do daar, dus geef maar een gil. Wel na c.a. 17:30 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik woon in Utrecht en ben regelmatig in LV of Zeist te vinden. Als één van jullie gaat rijden, geef maar een gil, dan kijk ik of ik aan kan sluiten. Ken de rondjes behoorlijk goed, maar ben qua topsnelheid niet heel vlot en vind een rondje op het gemak ook prima. (of ik neem de singlespeed, dan gaat het zeker niet rap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:23
Een gil geven kan nooit kwaad hier. Vast wel mensen te vinden die mee willen, zeker op de Utrechtse Heuvelrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Precies! Moet alleen nog even ergens een vignet scoren..
Morgenavond staat de route bij Den treek op de planning. Denk dat ik rond 18.00 daar ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

darkkingll schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:02:
Precies! Moet alleen nog even ergens een vignet scoren..
Morgenavond staat de route bij Den treek op de planning. Denk dat ik rond 18.00 daar ben
Houd er rekening mee dat je voor Den Treek een eigen vignet nodig hebt (dagkaart 5 euro, t/m april voor 25 euro) die je via hun website kunt kopen.

Op woensdag werk ik niet, dus ik ga morgenochtend/middag de Snowdon eens stevig aan de tand voelen op Amerongen/Leersum/Hoge Ginkel.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mocht er nog een keer iemand naar midden duitsland (Harz of Winterberg bijvoorbeeld) gaan laat het ook even weten, dan kom ik misschien vanuit de andere kant (Berlijn), dat is wel wat ver maar heb me voorgenomen flink wat parken te gaan bezoeken. Nu alleen nog een fullface vinden, wil graag in een winkel passen maar dat is in Nederland of het vlakke Berlijn wel een opgave..

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uhr wil ik ook wel aansluiten. Ben ook niet bepaald een snelheidsmonster :). Woon ook in Utrecht.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 16-09-2020 07:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Blomminator
  • Niet online
@GoldenSample ik ben af en toe in Brilon/Winterberg. In Brilon koop ik alles bij Liqued-life. 2 filialen. Downtown Is voor de stadsfietsen. Maar tegenover de mcD aan de rand van t dorp. Zit een grote zaak met enkel MTB/race. T duurdere spul. Oa een grote kast vol Fullface (en alle andere protectoren, van knietjes tot mudsuits). En ze hebben (deur ernaast) verdraaid goede koffie/taart.

Dus als je gaat.. zeker even binnenlopen. Wel je creditcard thuislaten;)

• wisselwerking
... dubbel?

[ Voor 95% gewijzigd door wisselwerking op 16-09-2020 10:08 ]

• wisselwerking
Toevallig afgelopen weekend door Brilon en Winterberg gekomen op de racefiets. Maar dat is wel erg mountainbike minded. Gaaf om al die mountainbikers te zien. Misschien ook maar eens een keer naar toe met de ATB.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:20
Vraagje over banden, maar niet de algemene 'welke is beter' vraag ;)

Vooral voor de promotor @Ruud maar input van iedereen is welkom.

Ik wil een setje Wolfpack banden op mijn MTB leggen. Ik twijfel tussen een combinatie van Race - Race en Cross - Race. Ik zoek een band die me in de wintermaanden vertrouwen geeft op modderige paden en dus vooral grip geeft. Een Trail is teveel van het goede. Ik rij vooral Noordwijk waar het behoorlijk modderig kan zijn, af en toe UHR of Zoetermeer. Rij een Lux, dus XC. De vraag is of een Race voor me dat vertrouwen gaat geven of dat een Cross de betere keuze is. Merk staat vast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@Holk als je voor vertrouwen en grip gaat zou ik waarschijnlijk voor de Cross-Race combinatie gaan. Zelf zou ik wel uit de voeten kunnen met Race-Race (fiets zelf met Vittoria Mezcal voor en achter).

• Blomminator
  • Niet online
Eigenlijk schrijft het schema hardlopen voor vanavond maar ik ben niet in de stemming. Dus ik gooi em erin.

Ik zit in Utrecht (Wilhelminapark) en kan vanavond rond 1730 daar weg om richting Zeist te rijden. Dan kan Zeist of Austerlitz gereden worden.

Ik wil niet per se knallen, want moe, niet topfit etc. Vind het eventueel wel leuk - als dat nut heeft -om her en der eventueel te stoppen om wat techniek te oefenen.

Eventueel iemand die wil aanhaken?

• darkkingll
Ik wel! Hoe laat denk je ongeveer daar te zijn?

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Ik ben onlangs begonnen met mountainbiken hier in NL na een aantal leuke ervaringen in Spanje deze zomer. Ik heb de afgelopen weken vooral ervaring opgedaan in de Broekpolder in Vlaardingen, geweldig naar mijn zin gehad! Zondag ga ik voor het eerst naar Amerongen dus ik ben erg benieuwd!

Mede vanwege dit topic trouwens mijn oog laten vallen op de Cube 120 Stereo HPC 2021. Tot nu toe zeer tevreden over! Heeft zelfs al twee salto's overleeft :-)

Ik ben nogal avontuurlijk ingesteld dus ik was gelijk aan het dromen over meerdaagse tochten door de Alpen. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

• steel123

steel123

Cryman9

DennisLMB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:58:
Ik ben onlangs begonnen met mountainbiken hier in NL na een aantal leuke ervaringen in Spanje deze zomer. Ik heb de afgelopen weken vooral ervaring opgedaan in de Broekpolder in Vlaardingen, geweldig naar mijn zin gehad! Zondag ga ik voor het eerst naar Amerongen dus ik ben erg benieuwd!

Mede vanwege dit topic trouwens mijn oog laten vallen op de Cube 120 Stereo HPC 2021. Tot nu toe zeer tevreden over! Heeft zelfs al twee salto's overleeft :-)

Ik ben nogal avontuurlijk ingesteld dus ik was gelijk aan het dromen over meerdaagse tochten door de Alpen. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met bikeparken in de Alpen, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Zelf was ik ook aan het kijken voor een Cube Stereo 120, echter de dichtbijzijndste dealer had enkel EEN stereo besteld in de maat L. Zelf heb ik XL nodig.
En het is ook onmogelijk om deze bij te bestellen, dus waar kun je uberhaupt zo'n fiets kopen?

Zelfde probleem met Orbea en ook mijn lokale Scott dealer. Die heeft enkel Spark RC's ingekocht en geen gewone Spark(want die zijn niet geschikt voor de lokale platte brabantse rondjes). Gaat nu kijken wat er mogelijk is om een Spark te bestellen, echter zie ik het weinig hoopvol in.

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
steel123 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:03:
[...]

Zelf was ik ook aan het kijken voor een Cube Stereo 120, echter de dichtbijzijndste dealer had enkel EEN stereo besteld in de maat L. Zelf heb ik XL nodig.
En het is ook onmogelijk om deze bij te bestellen, dus waar kun je uberhaupt zo'n fiets kopen?

Zelfde probleem met Orbea en ook mijn lokale Scott dealer. Die heeft enkel Spark RC's ingekocht en geen gewone Spark(want die zijn niet geschikt voor de lokale platte brabantse rondjes). Gaat nu kijken wat er mogelijk is om een Spark te bestellen, echter zie ik het weinig hoopvol in.
Klopt, de voorraden zijn dramatisch laag overal. Volgens de medewerker van de Cubestore had ik geluk want een andere maat bestellen zou tot Maart 2021 duren. Ik had de laatste die voorradig was toevallig. Volgens hen komt het omdat de fietsen in de fabriek niet afgemonteerd kunnen worden vanwege een gebrek aan Shimano onderdelen. Die schijnen namelijk nogal last gehad te hebben van covid-19 maatregelen.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01
Vandaag een Cube Stereo 120 HPC TM besteld en inderdaad drama.
Levertijd: week 4 van 2021...

Mja, gelukkig heb ik een fiets en kan ik nog wel even verder, maar jammer is het wel. Of eigenlijk gekkenwerk.

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

DennisLMB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:58:

Succes in Amerongen. Geweldige route! Moet hem nog een keer over doen met normale temperaturen, want ik was er tijdens de 36/37 graden hittegolf

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat zijn jouw vaste routers @Meneer iCy

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Tp-Link Archer a7 ;-)

Ter Apel en Sleen. Woon in het Noorden, maar mijn ouders wonen aan de andere kant van de rivier bij Amerongen (Maurik).

Als ik straks hersteld ben zal het vaker Sleen worden in het weekend (of Ter Apel), gezien Sleen nu douches en een afspoelplek heeft en Ter Apel, sjah daar woon ik zelf alleen de route stelt niet echt wat voor qua hoogtes enzo.

Wil dit jaar eigenlijk echt nog een keer naar de UHR. Moeders is in november jarig, dus kijken of ik de fiets even op het dakje meeneem en tussendoor nog een rondje ga fietsen. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Meneer iCy op 17-09-2020 13:57 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zou een wat wiebelig aanvoelend achterwiel te maken kunnen hebben met spaakspanning? Heb dit setje wielen al wel een jaar of 7 ongeveer, maar sinds kort voelt de achterkant wat vaag. Bandenspanning is al sinds jaar en dag gelijk. Of zouden de wangen van de band voor dit gevoel kunnen zorgen? Profiel is in het midden wel wat minder, maar nog wel voldoende. Bandjes zijn denk ik een jaar of 4 oud. Fietsen heeft op een wat lager pitje gestaan de afgelopen jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
pjlgt schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:13:
Zou een wat wiebelig aanvoelend achterwiel te maken kunnen hebben met spaakspanning? Heb dit setje wielen al wel een jaar of 7 ongeveer, maar sinds kort voelt de achterkant wat vaag. Bandenspanning is al sinds jaar en dag gelijk. Of zouden de wangen van de band voor dit gevoel kunnen zorgen? Profiel is in het midden wel wat minder, maar nog wel voldoende. Bandjes zijn denk ik een jaar of 4 oud. Fietsen heeft op een wat lager pitje gestaan de afgelopen jaren.
zit je (steek)as goed vast? Zit er speling op je lagers? met name cup conus lagers willen nog weleens losser gaan zitten en dan zwabbert je achterkant ook.. (bij industrie lagers kunnen ze ook gewoon versleten/op zijn).

Als je druk is wat je gewend bent (en je bent zelf niet een stuk zwaarder geworden :D) dan kan het volgens mij niet aan de banden liggen, slijtage zou hier niet voor moeten zorgen..

Spaakspanning zou inderdaad kunnen, maar als je dat gaat merken, dan is je wiel vaak al niet meer recht, en bij echt slechte spanning moet je niet te gekke dingen doen, want dan heb je zo een taco te pakken. Het zou dus kunnen, maar ik verwacht eerder duidelijkere problemen dan een zwabber wiel, maar ik kan het ook mis hebben.

Strava

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Had laatst wel een loszittende as (qr), maar die zit nu verder goed vast. Heb ook niet het idee dat er echt veel zijdelingse speling op zit, maar zal het wiel er eens uithalen en kijken of ik dan iets meer kan ontdekken. Ben op het moment wel iets zwaarder dan een jaar geleden, maar dan hebben we het over 79 nu en 76 toen. Kan me niet voorstellen dat die 3 kilo nou echt veel verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@pjlgt 3 kg gaat het verschil niet maken inderdaad. Als je een tijdje met een losse as hebt gereden heeft het cup conus systeem ook meer ruimte om los te lopen. Maar speling op je lagers is vrij snel te checken, dat voel je als je de fiets stevig bij het zadel vastpakt, en vervolgens met je ander hand de bovenkant van je achterwiel heen en weer bewegen, dan voel je het direct

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Zoals eerder al gepost was ik bezig met met het opbouwen van een dirtjumper.
Nou, ik draai net de laatste bout er in.

Het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j4cntv2/IMG-20200917-175918.jpg

Belangrijkste specs

Frame: UMF Hardy Steel Team
Wielen: DTSwiss Tricon 1950
Vork: Manitou Circus Expert 100mm
Crank: Truvativ
Kettingblad: E-thirteen 32t
Cassette: 15t Sixpack Singlespeed
Stuur: Pro
Stuurpen: FireEye 50mm
Pedalen: DMR

• Drwho1
Klitse schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:55:
Zoals eerder al gepost was ik bezig met met het opbouwen van een dirtjumper.
Nou, ik draai net de laatste bout er in.

Het eindresultaat:

[Afbeelding]

Belangrijkste specs

Frame: UMF Hardy Steel Team
Wielen: DTSwiss Tricon 1950
Vork: Manitou Circus Expert 100mm
Crank: Truvativ
Kettingblad: E-thirteen 32t
Cassette: 15t Sixpack Singlespeed
Stuur: Pro
Stuurpen: FireEye 50mm
Pedalen: DMR
Nou ben ik een echte leek als het aankomt op dit type fiets, wat is de essentie hiervan eigenlijk? Pumptracks en bmx-achtige parken? Want dat zadel staat altijd zo laag en heeft niet echt een zitfunctie neem ik aan?

• Klitse
  • Niet online
Drwho1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:29:
[...]

Nou ben ik een echte leek als het aankomt op dit type fiets, wat is de essentie hiervan eigenlijk? Pumptracks en bmx-achtige parken? Want dat zadel staat altijd zo laag en heeft niet echt een zitfunctie neem ik aan?
Ja dat zadel zit je alleen op als je stil staat. Verder doe ik er inderdaad pumptracks en jumplines mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zucht, 1,5 week verder en opstaan is nog steeds pijnlijk qua rib/schouder. Gekneusde ribben/schouder, raad het niemand aan. Hoop dat ik volgend weekend mijn voorwiel binnen heb en ook weer een rondje kan fietsen, want het mooiste jaargetijde komt er aan en dat is de Herfst. O+

Ben geen heet weer rijder :+

Oja nog even een serieus vraagje. Als je een nieuwe remschijf plaats, neem aan dat het handig is om de remblokjes ook maar gelijk te vervangen toch? Zien er nog niet echt af uit, maar goed heb nieuwe op voorraad kan ze preventief gelijk vervangen.

Nieuwe remschijf is nodig, want mijn nieuwe naaf heeft geen centerlock maar 6bolt. Schijfje is niets bijzonders, maar wel lichte upgrade van wat ik had. (Deore vs goedkoopste shimano centerlock SM-RT10 )
Vette fiets hoor! Ga je vast veel plezier van hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Meneer iCy op 18-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Ga morgen met mn vriendin mtben. zit te denken aan harderwijk of ermelo. ik vraag me af welke meer geschikt is voor beginners. weet iemand dat?

Ja Amerongen ligt 3km bij mn huis vandaan (en heb m zo vaak gereden dat ik precies weet welk kiezelsteentje waar ligt) maar dat is allemaal te wild zegmaar.

@Meneer iCy zelf vervang ik de blokjes ook meteen. hoeft niet perse volgens mij maar nieuwe blokjes kunnen dan weer netjes worden ingesleten op de nieuwe schijven. (en dan heb je er ook geen omkijken meer naar)

[ Voor 26% gewijzigd door Torakk op 18-09-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Zoektocht naar een nieuwe fully gaat toch weer verder. Lokale Scott dealer had alleen maar Scott Spark RC's besteld en geen normale Spark's(want verkoopt hij niet voor de lokale brabantse rondjes). Helaas kan er voor 2021 ook echt helemaaaaaaal niks meer bijbesteld worden. Hij moest nu ook al zijn bestelling voor 2022 doorgeven(dit zou dan in juli 2021 geleverd worden).
Dus Scott, Merida, Orbea en Cube is niks aan te komen een beetje in de buurt. Misschien toch maar eens een online merk proberen. De lokale Trek dealer is geen fijne winkel, dus valt ook af.
Eventueel nog Santa Cruz bij mij in het dorp, echter zeer prijzig.

[ Voor 5% gewijzigd door steel123 op 18-09-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@steel123 Een maat van me staat op het punt om de knoop door te hakken voor een YT izzo. Als je iets zoekt wat een stukje meer capabel is dan een xc fiets, maar toch aardig mee komt op de lokale xc rondjes dan heb je een prima model te pakken. De comp voor 3k is misschien niet al te best afgemonteerd, met NX, maar dat is vrij makkelijk geupgrade. De pro voor 900 meer heeft GX, betere wielen en betere vork.. In beide gevallen heb je een mooie carbon fully met 130mm voor/achter, dus een prima basis.

ook niet alle maten en kleuren leverbaar, maar wellicht zit er wat voor je tussen

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 18-09-2020 12:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
steel123 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Zoektocht naar een nieuwe fully gaat toch weer verder. Lokale Scott dealer had alleen maar Scott Spark RC's besteld en geen normale Spark's(want verkoopt hij niet voor de lokale brabantse rondjes). Helaas kan er voor 2021 ook echt helemaaaaaaal niks meer bijbesteld worden. Hij moest nu ook al zijn bestelling voor 2022 doorgeven(dit zou dan in juli 2021 geleverd worden).
Dus Scott, Merida, Orbea en Cube is niks aan te komen een beetje in de buurt. Misschien toch maar eens een online merk proberen. De lokale Trek dealer is geen fijne winkel, dus valt ook af.
Vriend van me was ook aan het kijken voor zijn eerste mtb, hij wou absoluut lokaal kopen wat de keuze wel beperkte qua merken. Hij twijfelde over een Kona Honzo DL of een Bergamont Revox. De Kona heb ik hem afgeraden als beginnersbike, teveel trail en te weinig XC voor hetgeen hij ermee wil gaan doen.

Ik heb hem richting een Scott Scale (oorspronkelijk een 950) gestuurd die hij via één van de 2 LBS ook wel zou kunnen krijgen ipv een Revox. Uiteindelijk is het een Scott Scale 925 2021 geworden, zowat de laatste die nog beschikbaar was. Zelfde verhaal wat betreft Scott, productie modeljaar 2021 is uitverkocht en het is nemen wat er nog is bij de dealers. Bijbestellen kan niet meer.

Met de Scott Scale 925 heeft hij wel een uitstekende HT op de kop getikt, ook nog met zo'n mooie korting dat het een no-brainer was.

[ Voor 7% gewijzigd door Drwho1 op 18-09-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Hmm, als alles al uitverkocht raakt moet ik er maar eens vaart achter zetten... :(

Ook niet gunstig voor de lbs, al dat nee verkopen..

[ Voor 25% gewijzigd door darkkingll op 18-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
steel123 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Mijn LBS in Friesland
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
(weet niet waar je vandaan komt?) heeft nog een Merida One-Twente 600 fully staan in de maat L. Weet niet of de specs/maatvoering je bevallen?

Edit: Ah, Brabantse rondjes lees ik, dus zal wel niet erg in de buurt zijn... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Anniedrew op 18-09-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik heb dus echt geen idee waar ik van het weekend wil gaan rijden. Heeft er iemand toevallig nog goeie ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ik ben inmiddels aan dit project begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYUR54X_ampNA7Au8TPKAL-pDgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ukgiiiJFx0uf5dCX3n6FWbN.jpg?f=user_large

Deze heeft een nieuwe paintjob nodig. Kijk maar eens naar het frame. Daar zit geen zadelpenklem meer op, dat is de orginele kleur :D.Stap 1 is gezet, volgende stap is schoonmaken en opschuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjVVWRljErHOsHOMK9ToLNn3fbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elhiiBQHYKiDrMY6OQWMgv8h.jpg?f=fotoalbum_large
ZanielGa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:03:

Ik heb dus echt geen idee waar ik van het weekend wil gaan rijden. Heeft er iemand toevallig nog goeie ideeen?
Wat vind je leuk qua routes? Veel klimwerk, technisch, bochten, jumps, downhill....? Hoe ver wil je rijden? Waar kom je vandaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Klitse op 18-09-2020 22:05 ]

• steel123

steel123

Cryman9

Prulleman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:23:
@steel123 Een maat van me staat op het punt om de knoop door te hakken voor een YT izzo. Als je iets zoekt wat een stukje meer capabel is dan een xc fiets, maar toch aardig mee komt op de lokale xc rondjes dan heb je een prima model te pakken. De comp voor 3k is misschien niet al te best afgemonteerd, met NX, maar dat is vrij makkelijk geupgrade. De pro voor 900 meer heeft GX, betere wielen en betere vork.. In beide gevallen heb je een mooie carbon fully met 130mm voor/achter, dus een prima basis.

ook niet alle maten en kleuren leverbaar, maar wellicht zit er wat voor je tussen
Ben nu inderdaad dan maar naar de online merken zoals Canyon, YT en Radon aan het kijken. YT Izzo staat wel al een tijdje op de lijst omdat het gewoon een mooie fiets is. Al zocht ik in de eerste instantie iets wat iets meer XC was. Het moet sowieso minstens een XC fully zijn met fox 34 vork en ~120mm voor en achter.
Al beweeg ik toch al stiekem meer richting de izzo/neuron inderdaad.

Wil vandaag nog eens opnieuw langsgaan bij de Santa Cruz dealer in het dorp, echter heeft de eigenaar zijn schouder gebroken tijdens downhilllen en is hij al een aantal weken niet meer daar geweest.

Weet alleen niet of ik ook Winterberg/Oostenrijkses bikeparks met een Izzo/Neuron zou doen. De gehuurde Scott Ransom van afgelopen jaar had nog wel lekker wat reserves over.

[ Voor 6% gewijzigd door steel123 op 19-09-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Vandaag mtb clinic gedaan in Wild Dukes bikepark. Leren pumpen, wat kombochten, shores, skinnies en wat dropjes&hopjes.
Erg gaaf. Een dirtJumper ebrij gehuurd, en dat rijdt wel echt gaaf. Totaal niet mee te fietsen, maar puur voor die jumps en shores erg gaaf!

De schuur is nu vol, maar als er weer eens ruimte is.. sluit ik niet uit een dirtjumpertje erin te zetten en t vaker te doen.

Erg de moeite waard om eens zo'n clinicje te doen !

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
steel123 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:21:
[...]

Weet alleen niet of ik ook Winterberg/Oostenrijkses bikeparks met een Izzo/Neuron zou doen. De gehuurde Scott Ransom van afgelopen jaar had nog wel lekker wat reserves over.
Winterberg is nog wel te doen met een izzo/neuron, maar voor Oostenrijkse bikeparks zal ik dan altijd een fiets huren voor daar. De hele dag dezelfde runs doen op zo'n fiets is gewoon echt zwaar en is op een gegeven punt niet meer comfortabel.

Wil je iets wat beiden kan, dan moet je het meer in een jeffsy/spectral zoeken, maar dan lever je echt gelijk een stuk in op de Nederlandse routes.

• ZanielGa
Klitse schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:00:

Wat vind je leuk qua routes? Veel klimwerk, technisch, bochten, jumps, downhill....? Hoe ver wil je rijden? Waar kom je vandaan?
Ik vermaak me me klimmen, dalen, wat tech, bochten. Jumps hoeven dan weer niet van mij. Parcoursen zoals Schoorl, Amerongen, Hoge Ginkel.
Doordat ik bovenaan Zuid-Holland woon ben je een beetje gelimiteerd als je het rond een uur max wil rijden. Dan blijf je een beetje in Noord en Zuid Holland en Utrecht hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
De Grim Donut test video staat online :D

• Drwho1
Blomminator schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:32:
Vandaag mtb clinic gedaan in Wild Dukes bikepark. Leren pumpen, wat kombochten, shores, skinnies en wat dropjes&hopjes.
Erg gaaf. Een dirtJumper ebrij gehuurd, en dat rijdt wel echt gaaf. Totaal niet mee te fietsen, maar puur voor die jumps en shores erg gaaf!

De schuur is nu vol, maar als er weer eens ruimte is.. sluit ik niet uit een dirtjumpertje erin te zetten en t vaker te doen.

Over leren gesproken, recent het Youtubekanaal "Kyle & April" ontdekt vol videos over rijtechniek. Zeer educatief uitgelegd zonder saai te zijn. Eerst theorie, dan praktijk met zijn vriendin April als leerling. Hij is een professional en dat blijkt ook wel uit zijn manier van uitleggen.
YouTube: Kyle & April - Ride MTB - YouTube

Zelf zit ik nog met een twijfelpunt op m'n nieuwe mtb, standaard komt die met een dropper van 125mm, maar optioneel is 150mm ook mogelijk. 125mm leek me voldoende op de testrit, maar nog lager kunnen gaan met 150 lijkt me ook geen kwaad te kunnen. Advies hierover?

• Sjoewe
  • Nu online
Kan het kwaad om van resin pads naar sintered pads over te stappen op dezelfde remschijven?

De blokjes voor de quad piston Shimano remmen zijn momenteel bijna overal uitverkocht, en het reservesetje dat ik nog heb liggen is metal, terwijl er nu resin op zitten...

• J27
  • Nu online

J27

ZanielGa schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:19:
[...]

Ik vermaak me me klimmen, dalen, wat tech, bochten. Jumps hoeven dan weer niet van mij. Parcoursen zoals Schoorl, Amerongen, Hoge Ginkel.
Doordat ik bovenaan Zuid-Holland woon ben je een beetje gelimiteerd als je het rond een uur max wil rijden. Dan blijf je een beetje in Noord en Zuid Holland en Utrecht hangen.
Ik rijd meestal Hoge Vuursche, Zeist, Den Treek en Leersum, omdat ik daar zonder auto naar toe kan, maar vlak voorbij Amerongen heb je ook nog Rhenen en Kwintelooien. Die laatste is kort maar zeer krachtig qua klimmen en dalen. En Rhenen is ook niet lang, maar echt genieten en geen straf om meerdere keren na elkaar te rijden.

Laatst heb ik ook nog op een gravelbike een paar stukjes Ede en Posbank gedaan, die laatste was ook echt gaaf en wil ik graag nog eens wat meer van zien op een mtb, die daar meer geschikt voor is.

Posbank is waarschijnlijk wel meer dan een uur rijden voor je, maar misschien redt je de tracks van Ermelo/ Harderwijk wel ? Vooral Harderwijk vond ik een fijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Blomminator schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:32:

Pas maar op. Ik heb die clinic daar ook gedaan en nu heb ik 3 dirtjumpers in de garage staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
Sjoewe schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:52:
Kan het kwaad om van resin pads naar sintered pads over te stappen op dezelfde remschijven?

De blokjes voor de quad piston Shimano remmen zijn momenteel bijna overal uitverkocht, en het reservesetje dat ik nog heb liggen is metal, terwijl er nu resin op zitten...
Dat vraag ik me ook af... op mijn remschijven staat "resin only" dus ik vermoed dat de schijven dan sneller slijten, verder verwacht ik dat het geen kwaad kan.

Ik zou na het wisselen de schijf wel heel goed schoonmaken en ontvetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Canard op 20-09-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Drwho1 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:40:
Zelf zit ik nog met een twijfelpunt op m'n nieuwe mtb, standaard komt die met een dropper van 125mm, maar optioneel is 150mm ook mogelijk. 125mm leek me voldoende op de testrit, maar nog lager kunnen gaan met 150 lijkt me ook geen kwaad te kunnen. Advies hierover?
Voor een droppper geldt wat mij betreft, hoe meer hoe beter. Dus als het past, doen. Ik fiets zelf met 170mm, Als 200 had gepast had ik dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aekaz
  • Laatst online: 26-08 00:42
steel123 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:21:
[...]

Ben nu inderdaad dan maar naar de online merken zoals Canyon, YT en Radon aan het kijken. YT Izzo staat wel al een tijdje op de lijst omdat het gewoon een mooie fiets is. Al zocht ik in de eerste instantie iets wat iets meer XC was. Het moet sowieso minstens een XC fully zijn met fox 34 vork en ~120mm voor en achter.
Al beweeg ik toch al stiekem meer richting de izzo/neuron inderdaad.

Wil vandaag nog eens opnieuw langsgaan bij de Santa Cruz dealer in het dorp, echter heeft de eigenaar zijn schouder gebroken tijdens downhilllen en is hij al een aantal weken niet meer daar geweest.

Weet niet waar je vandaan komt maar ik ben erg te spreken over deze lokale dealer. Zéér kundig personeel en veel ervaring. Service is ook top. Heb er daarom ook mn fiets gekocht een paar jaar geleden.

Members only: shopname
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ze zijn ook officiële dealer van een bepaald merk wat je nog niet genoemd hebt en ik zie nog best wat fully's staan op de website. Misschien de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:42

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik begin progressie te boeken. Ben vanmorgen voor de 4e keer wezen trail rijden (tussendoor wel vaker gewoon rondjes voor de conditie) en merkte vandaag wel echt verschil met de eerste 2 keer. Hou het veel beter vol en ook de controle over de fiets gaat velen malen soepeler waardoor ik sneller kan.

Heb echt me hobby gevonden na velen jaren niets te hebben gedaan. Ontzettend leuk.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Pagina: 1 ... 91 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic