Nog even terugkomend op de Osprey Raptor 10; ik zit er aan te denken deze ook te bestellen. Is jullie ervaring dat deze voldoende waterdicht is bij slechte weersomstandigheden, of gebruiken jullie daar nog een extra waterdichte zak voor?Paul! schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:46:
[...]
Goede keuze. Ik heb 'm paar maanden geleden bij chainreactioncycles besteld, daar was hij het goedkoopst destijds, inmiddels is ie daar ook enkele tientjes duurder geworden zie ik.
Ik heb gisteren trouwens wel een nadeel van de rugzak ontdekt: een nieuwe waterzak is met 40 euro nogal duur. Waar ik nu al een nieuwe nodig heb? Afgelopen weekend heb ik een clinic gedaan en bij een bepaalde oefening over een wipje trapte ik te hard, waardoor ik letterlijk plat op mijn rug (/rugzak) landde. Ik voelde de waterzak ploffen. Gelukkig was mijn telefoon nog heel en was maar een deel van de rugzak doorweekt.
Verder was de clinic erg interessant, ik heb heel veel geleerd en hoop het snel in de praktijk toe te kunnen passen op mijn vaste fietsrondjes. Helaas wordt het de komende dagen nogal heet, dus komende tijd korte afstanden/niet te hard. Ik ga eerst een nieuwe waterzak bij Decathlon scoren, daar kost een 2 liter model 10 euro. Ik hoop dat 'ie past in de Osprey.
Resin only discs hebben geen/minder hittebehandeling gehad en vervormen dus makkelijker bij hoge temperaturen. Zolang je het bij XC rondjes houdt zal je er weinig van merken, behalve dat je schijven een stuk sneller zullen slijten.Canard schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:59:
Dat vraag ik me ook af... op mijn remschijven staat "resin only" dus ik vermoed dat de schijven dan sneller slijten, verder verwacht ik dat het geen kwaad kan.
Ik zou dus een schijf nooit schoonmaken/ontvetten behalve wanneer je absoluut geen andere keuze hebt. En dan ook niet met zo'n billen Muc-Off busje, maar echt met serieuze remmen reiniger.Ik zou na het wisselen de schijf wel heel goed schoonmaken en ontvetten.
Ik heb geen ervaring met flinke regen, ik heb er wel een (fluo gele) osprey regenhoes los bijbesteld, maar tot nu toe nog niet nodig gehad.Anniedrew schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:14:
[...]
Nog even terugkomend op de Osprey Raptor 10; ik zit er aan te denken deze ook te bestellen. Is jullie ervaring dat deze voldoende waterdicht is bij slechte weersomstandigheden, of gebruiken jullie daar nog een extra waterdichte zak voor?
Bij lichte regen is hij voor mij waterdicht genoeg. En alles wat er in zit kan tegen water, dus mocht hij doorlekken geen probleem. Eventueel zou je dingen die droog moeten blijven in een plastic zakje in je rugzak kunnen stoppen.
Top, thanks! Ook een goede tip inderdaad!;)Paul! schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:57:
[...]
Ik heb geen ervaring met flinke regen, ik heb er wel een (fluo gele) osprey regenhoes los bijbesteld, maar tot nu toe nog niet nodig gehad.
Bij lichte regen is hij voor mij waterdicht genoeg. En alles wat er in zit kan tegen water, dus mocht hij doorlekken geen probleem. Eventueel zou je dingen die droog moeten blijven in een plastic zakje in je rugzak kunnen stoppen.
Bij het inremmen van nieuwe remblokken is het toch de bedoeling dat er een laagje van de remblokken op de schijf terecht komt? Als daar dan nog residu op zit (van vuil, vet en oude remblokken) lijkt me het beter om dat eraf te halen met remmenreiniger.[b]Sjoewe schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:42
[...]
Ik zou dus een schijf nooit schoonmaken/ontvetten behalve wanneer je absoluut geen andere keuze hebt. En dan ook niet met zo'n billen Muc-Off busje, maar echt met serieuze remmen reiniger.
Zie ook https://www.mantel.com/bl...lokjes-vervangen-inremmen
Ik rij al jaren met een Osprey Raptor 14 rond en die is echt niet waterdicht. Ik heb er ook een regenhoes van osprey bij gekocht en die gebruik voor natte (en modderige) tochten. Als de hoes erom zit, blijft alles netjes droog, ook na een weekje regen in Schotland. Overigens gebruik ik de hoes ook als het droog en modderig is, zo een hoes is veel makkelijker schoon te maken dan de rugzak.Anniedrew schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:14:
[...]
Nog even terugkomend op de Osprey Raptor 10; ik zit er aan te denken deze ook te bestellen. Is jullie ervaring dat deze voldoende waterdicht is bij slechte weersomstandigheden, of gebruiken jullie daar nog een extra waterdichte zak voor?
Dank voor de reactie! Nog een vraagje; wat is je ervaring omtrent de grootte van de Raptor 14 en met wat voor tochtlengtes gebruik je deze?-bolio- schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:13:
[...]
Ik rij al jaren met een Osprey Raptor 14 rond en die is echt niet waterdicht. Ik heb er ook een regenhoes van osprey bij gekocht en die gebruik voor natte (en modderige) tochten. Als de hoes erom zit, blijft alles netjes droog, ook na een weekje regen in Schotland. Overigens gebruik ik de hoes ook als het droog en modderig is, zo een hoes is veel makkelijker schoon te maken dan de rugzak.
Afgelopen zaterdag een rondje harderwijk gedaan. leuke route moet ik zeggen.
Heb alleen mn cassette en ketting naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Kwam een heuveltje tegen en ging schakelen maar de laatste stap wilde niet. en dat had k ff niet door. dus ik volle bak dat klimmetje op poeieren en toen besloot de ketting van ja nu wel. en dat vond de cassette niet leuk dus een tandwiel is helemaal verbogen en de ketting stuk.
Dus nu een nieuwe cassette halen. Maar maakt het nu nog uit welke ketting ik erop leg? heb wel eens gehoord dat bepaalde kettingen beter schakelen enzo. weet niet of dat waar is.
Heb alleen mn cassette en ketting naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Kwam een heuveltje tegen en ging schakelen maar de laatste stap wilde niet. en dat had k ff niet door. dus ik volle bak dat klimmetje op poeieren en toen besloot de ketting van ja nu wel. en dat vond de cassette niet leuk dus een tandwiel is helemaal verbogen en de ketting stuk.
Dus nu een nieuwe cassette halen. Maar maakt het nu nog uit welke ketting ik erop leg? heb wel eens gehoord dat bepaalde kettingen beter schakelen enzo. weet niet of dat waar is.
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor fiets/groep je nu hebt.Torakk schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:53:
Afgelopen zaterdag een rondje harderwijk gedaan. leuke route moet ik zeggen.
In het verleden werd me altijd gezegd dat KMC veel betere kettingen had. Geen idee hoe dat nu is. Ik combineer nu altijd gewoon SRAM kettingen met mijn SRAM GX Eagle groep.
het is (was) een set bestaande uit:bas-r schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:56:
[...]
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor fiets/groep je nu hebt.
In het verleden werd me altijd gezegd dat KMC veel betere kettingen had. Geen idee hoe dat nu is. Ik combineer nu altijd gewoon SRAM kettingen met mijn SRAM GX Eagle groep.
XT crank met slx 34t ring.
Sunrace 11speed (11-50) cassette
KMC 11speed (gold) ketting
XT derailler met garbaruk extender cage.
Ik heb ook meer range dan ik gebruik. ik ga denk ik voor een garbaruk 11-48 cassette. Alleen de ketting zat k ff mee. ik moet sws een nieuwe dat staat vast. dan is de vraag zal ik weer een KMC halen of schakelt het beter met andere kettingen.
Standaard zit in mijn Raptor:Anniedrew schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:40:
[...]
Dank voor de reactie! Nog een vraagje; wat is je ervaring omtrent de grootte van de Raptor 14 en met wat voor tochtlengtes gebruik je deze?
- Gereedschap (multitool, leatherman, bandenlichters)
- Biba
- Pomp
- Vork pomp
- Klein EHBO setje
- Klein slot
- Wat reepjes
- Dun regenjasje
- Regenhoes voor de rugzak
Ik gebruik hem voor alle lengte tochten omdat ik er ook het standaard gereedschap en een biba in heb. Voor korte rondjes gebruik ik hem zonder drinkzak erin, voor lange (dagtochten) zit er ook een 3 liter drinkzak en lunch. Indien nodig (Schotland bijvoorbeeld) passen er ook nog arm/been stukken en een regenbroek/overschoenen, maar dan is het wel proppen.
@Torakk ketting die bij je cassette hoort is natuurlijk nooit fout, maar mixen kan in de meeste gevallen ook geen kwaad, ik heb nu een 11-42 XT cassette en een SRAM PCX1 ketting, ooit gekozen omdat ik in mijn vorige setup wat last van van backpedal issues (dan liep de ketting van het grootste tandwiel achter 1 of 2 naar beneden). Uiteindelijk hielp de andere ketting ook niet en lag het gewoon aan de ketting lijn van de fabriekssetup...
Anyway, ik rij nu al heel wat km met 2 sram kettingen op een shimano cassette en de slijtage is netjes en schakelgedrag probleemloos.
Ik zou persoonlijk niet met die extender blijven rijden, zeker niet in combinatie met een 200+ euro cassette, terwijl je er net een cassette krom hebt gereden...
Ik zou de extender eraf halen, een SLX of XT 11-46 cassette kopen en een slx/xt ketting
Anyway, ik rij nu al heel wat km met 2 sram kettingen op een shimano cassette en de slijtage is netjes en schakelgedrag probleemloos.
Ik zou persoonlijk niet met die extender blijven rijden, zeker niet in combinatie met een 200+ euro cassette, terwijl je er net een cassette krom hebt gereden...
Ik zou de extender eraf halen, een SLX of XT 11-46 cassette kopen en een slx/xt ketting
Gisteren voor 't eerst 100+ gefietst (103 om precies te zijn
- en 892 hoogtemeters). Rheden (Posbank) + Apeldoorn. Niet de meest makkelijke route, zeker met al het mulle zand. Maar ging goed, alleen even kijken voor een ander zadel want na ~50km begon het al pijn te doen haha.
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 21-09-2020 10:15 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Een beetje gekke vraag en lastig te omschrijven, maar ik lijk spelling te voelen die ik niet kan herleiden. Het "gevoel" is dat mijn vork zeg maar naar beneden komt op een niet vloeiende manier en daarna werkt zoals het moet. Als ik dus rijd vermoed ik dat ik het voel als vork uit zakt.
Wat heb ik gedaan?
bouten gecheckt, alle drie zitten muurvast
voorrem in geknepen, en dan bewegen, hier lijkt geen spelling te zijn.
aan vork getrokken in de lucht, hier lijkt ook geen spelling te zitten.
Iemand nog een idee?
Wat heb ik gedaan?
Iemand nog een idee?
Ik teken nergens meer voor
hoeveel km of uur zit er op de vork sinds de laatste beurt?Quakie schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:55:
Een beetje gekke vraag en lastig te omschrijven, maar ik lijk spelling te voelen die ik niet kan herleiden. Het "gevoel" is dat mijn vork zeg maar naar beneden komt op een niet vloeiende manier en daarna werkt zoals het moet. Als ik dus rijd vermoed ik dat ik het voel als vork uit zakt.
Wat heb ik gedaan?
Iemand nog een idee?
klinkt heel simpel als achterstallig onderhoud en daardoor teveel frictie. Setje nieuwe seals zou dit kunnen fixen.op een niet vloeiende manier
Als het toch wat anders is zou je nog naar je wiel kunnen kijken.. zijdelingse speling op je de lagers van je voornaaf, slappe spaken, een slag in je wiel, ...
speling op je vork of balhoofd is veel makkelijker voelbaar en als dat het was, dan zou je deze vraag niet stellen denk ik.
@Prulleman thanks, fiets is nog geen jaar in gebruik en volgens mijn statistieken 3600 km mee gefietst. Een derde op mountainbike parcours... Seals of onderhoud nog niet aan orde geweest, ik spuit wel regelmatig vork in met vorkspray.
Ik ga nog even goed naar mijn voorwiel kijken. Lagers zijn toevallig 3 weken geleden vervangen...
Er staat wel groot onderhoud op het programma om te laten uitvoeren (okt denk ik), maar ik zie nergens vork onderhoud terug komen met uit te voeren taken. Ik zal dat dan even apart moeten vragen hoe ze dat afhandelen.
Ik ga nog even goed naar mijn voorwiel kijken. Lagers zijn toevallig 3 weken geleden vervangen...
Er staat wel groot onderhoud op het programma om te laten uitvoeren (okt denk ik), maar ik zie nergens vork onderhoud terug komen met uit te voeren taken. Ik zal dat dan even apart moeten vragen hoe ze dat afhandelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 21-09-2020 11:12 ]
Vork onderhoud is elke 25-50 uur. Dus tenzij je 72 per uur gemiddeld hebt gefietst, ben je toch écht aan de beurt (en zelfs lang overdue).Quakie schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:09:
@Prulleman thanks, fiets is nog geen jaar in gebruik en volgens mijn statistieken 3600 km mee gefietst. Een derde op mountainbike parcours... Seals of onderhoud nog niet aan orde geweest, ik spuit wel regelmatig vork in met vorkspray.
Er staat wel groot onderhoud op het programma, maar ik zie nergens vork onderhoud terug komen. Ik zal dat dan even apart moeten vragen hoe ze dat afhandelen.
met 3600 km is ie wel aan de beurt voor een kleine service beurt hoorQuakie schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:09:
Er staat wel groot onderhoud op het programma, maar ik zie nergens vork onderhoud terug komen. Ik zal dat dan even apart moeten vragen hoe ze dat afhandelen.
lower leg service interval staat op 30 uur... bij RS op 50 uur.
Lijkt me dat weinig mensen zich aan die intervallen houden. Is echt absurd weinig. Zou betekenen dat mijn fiets iedereen 2 maanden bij de fietsenmaker zou staan als je het niet zelf kunt. (Wat ik dus niet kan.)
Dan doe je het niet 
Sorry, ik zal het iets vriendelijker stellen: Als je merkt dat je vork niet meer zo soepel z'n werk doet, én het blijkt dat je ruim voorbij je service-interval bent, dan ben je in mijn optiek niet zo slim bezig door te roepen 'hur dur, die intervals zijn veel te laag'.
Sorry, ik zal het iets vriendelijker stellen: Als je merkt dat je vork niet meer zo soepel z'n werk doet, én het blijkt dat je ruim voorbij je service-interval bent, dan ben je in mijn optiek niet zo slim bezig door te roepen 'hur dur, die intervals zijn veel te laag'.
[ Voor 86% gewijzigd door Smultie op 21-09-2020 11:29 ]
Mmm, oke dat is dan wat eerder dan ik had verwacht. Ik vind het ook 30 / 50 uur ook wel vrij rap maar goed ze zeggen dat niet voor niks natuurlijk.
Ik zal eens navragen wat dat mij gaat kosten.
Ik zal eens navragen wat dat mij gaat kosten.
Tja wij MTB'ers pikken het allemaal maar. Je zou eens met je auto iedere 30 tot 50 uur terug moeten komen naar de garage voor een beurt.
met 80 uur of 100 is je vork ook niet direct stuk of onbruikbaar, maar nu lees ik eigenlijk letterlijk dat je vork sticky aanvoelt, dan moet je gewoon nieuwe seals en verse olie.
Ik weet niet in hoeverre je onderscheid kan maken tussen on/off road km/uren, maar wellicht tellen de weg km toch wel voor een deel mee, maar nogmaals ook zonder is ie gewoon aan de beurt.
Daarnaast.. vorkspray... ik weet het niet hoor, de meningen zijn erover verdeeld, maar ik gebruik het niet en mis het ook niet.. (maar nou is een lefty natuurlijk erg soepel door de naaldlagers enzo
)
je hoeft enkel niet aan te komen voor garantie als je vork na 23 maanden stuk is en nooit onderhoud heeft gehad. Maar dat is een eigen keuze,
je kan ook zeggen ik doe geen onderhoud en koop een nieuwe als ie stuk is.
dan rij je bv 3 jaar rond met dezelfde vork en dan is ie afgeschreven, scheelt je mogelijk 1 of 2x een grote beurt en 3 -5 keer een kleine.. spaar je zou 400-600 euro mee uit, kan je een leuke nieuwe vork voor kopen*
*maar dan rij je dus wel 2,5 jaar rond met een vork die ondermaats presteert, maar zolang het geleidelijk gaat merk je er niet veel van als je niet zo kritsch bent.. je zal niet de enige zijn
Ik weet niet in hoeverre je onderscheid kan maken tussen on/off road km/uren, maar wellicht tellen de weg km toch wel voor een deel mee, maar nogmaals ook zonder is ie gewoon aan de beurt.
Daarnaast.. vorkspray... ik weet het niet hoor, de meningen zijn erover verdeeld, maar ik gebruik het niet en mis het ook niet.. (maar nou is een lefty natuurlijk erg soepel door de naaldlagers enzo
niemand verplicht het je, er is geen APK voor MTB'sRudolf schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:30:
Tja wij MTB'ers pikken het allemaal maar. Je zou eens met je auto iedere 30 tot 50 uur terug moeten komen naar de garage voor een beurt.
je hoeft enkel niet aan te komen voor garantie als je vork na 23 maanden stuk is en nooit onderhoud heeft gehad. Maar dat is een eigen keuze,
je kan ook zeggen ik doe geen onderhoud en koop een nieuwe als ie stuk is.
dan rij je bv 3 jaar rond met dezelfde vork en dan is ie afgeschreven, scheelt je mogelijk 1 of 2x een grote beurt en 3 -5 keer een kleine.. spaar je zou 400-600 euro mee uit, kan je een leuke nieuwe vork voor kopen*
*maar dan rij je dus wel 2,5 jaar rond met een vork die ondermaats presteert, maar zolang het geleidelijk gaat merk je er niet veel van als je niet zo kritsch bent.. je zal niet de enige zijn
[ Voor 45% gewijzigd door Prulleman op 21-09-2020 11:46 ]
Ja het is een dure hobby dat merk ik al. Ik ga ermee aan de slag. Het is een mountainbike waar ik vermoedelijk lang mee ga rijden dus dan moet ik ie wel zijn werk goed (kunnen) doen.
Aan vorige discussies hier te lezen zal ik ook minimaal een nieuwe ketting moeten...
Zal de spray ook maar op maken en niet meer halen
Aan vorige discussies hier te lezen zal ik ook minimaal een nieuwe ketting moeten...

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 21-09-2020 11:44 ]
wat betreft de spray, op zich wel een interessante discussie, dus geloof vooral niet direct mij, ben wel benieuwd naar andere meningen..Quakie schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:43:
Ja het is een dure hobby dat merk ik al. Ik ga ermee aan de slag. Het is een mountainbike waar ik vermoedelijk lang mee ga rijden dus dan moet ik ie wel zijn werk goed (kunnen) doen.
ik denk dat de vork is gemaakt om zelf te smeren met de olie in de foamringen, dat zit onder de seals en zorgt ervoor dat vuil buiten blijft en smering binnen. Als je met extra vet aan de slag gaat buiten de seals, dan ga je daar vuil aantrekken, wat de stanchions + seals (mogelijk) eerder beschadigd en sneller laat slijten.
Voorwaarde is uiteraard wel tijdig onderhoud, want met uitgedroogde foamringen ben je natuurlijk nog verder van huis. (in dat geval is de spray een lapmiddel voor achterstallig onderhoud)
Maar andere theorieen,,? kom er maar in
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 21-09-2020 11:51 ]
Mijn LBS zei min of meer het omgekeerde. Hij zei spray zorgt voor goede glijding /werk binnen in en het vuil wat er zit zou kunnen zitten, zou eruit moeten komen. Daarom moet je na het sprayen goed afdoen met een doek ipv laten zitten.
Van de zomer was ik met een vriend aan het MTB'en en kreeg hij (met tubeless banden) een lekke band die de latex niet kon dichten.
Hij had zo'n tubeless kit setje mee (deze) en het repareren ging zeer eenvoudig.
Probleem was nog wel dat die prop eruit steekt en we geen mesje hadden om deze af te snijden. Gelukkig stonden we bij een huis en konden we een schaar lenen.
Maar goed, hoe snijden jullie die prop die eruit steekt eraf? Of zijn er ook setjes met een ingebouwd mesje waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Hij had zo'n tubeless kit setje mee (deze) en het repareren ging zeer eenvoudig.
Probleem was nog wel dat die prop eruit steekt en we geen mesje hadden om deze af te snijden. Gelukkig stonden we bij een huis en konden we een schaar lenen.
Maar goed, hoe snijden jullie die prop die eruit steekt eraf? Of zijn er ook setjes met een ingebouwd mesje waar jullie goede ervaringen mee hebben?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik heb een klein mesje toegevoegd in het zadeltasje
Krijg je er overigens bij sommige merken ook bij
De meeste (alleRR46 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:43:
Ik heb een klein mesje toegevoegd in het zadeltasje![]()
En wat als de prop er gewoon uit steekt? Of zou deze er dan makkelijk uitgetrokken kunnen worden? Ik bedoel als de fabrikanten ervoor kiezen om geen mesje bij zo'n kit te leveren, zou je bijna gaan denken dat het niet erg is om de prop eruit te laten steken?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Het mag ook echt wel iets uitsteken, slijt toch vanzelf... Alleen als het te lang is, denk ik dat het niet bevordelijk is. Ik vind zelf die ''prop'' vaak erg lang, de helft voldeed in mijn situaties ook ruim (en dan hoef je het ook niet af te snijden ;-) ).
Sorry, gewicht kwestie, als het 50 gram is, dan is het al veel. Als we het daarvoor moeten gaan doen...
Sorry, gewicht kwestie, als het 50 gram is, dan is het al veel. Als we het daarvoor moeten gaan doen...

Ik laat die prop er gewoon zitten. Ik zou hem niet afknippen want as je de prop er niet er genoeg in hebt, kan die erdoor vallen mocht je een druk punt hebben op die plek.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Na weer extra flink beraad en wat bikeshops bezocht te hebben. Ook weer gereden met een vriend die op zijn Canyon Neuron was. Hij had zijn Cube hardtail uitgeleend aan de andere vriend die mee was aangezien zijn trek carbon hardtail gescheurd is.
De conclusie is wel dat enkel een trail fiets(Neuron/Izzo) teveel is voor 90% van de routes die we rijden. Toch wil ik wel graag een dropper en een fox 34 voorvork ipv iets met 32mm buizen. Dus dat maakt het lijstje tot Scott Spark, Orbea Oiz TR, Santa Cruz blur TR, Specialized epic evo en eventueel een cube ams/stereo 120. Echter zijn santa en specialized te duur en cube trekt mij niet.
Blijven orbea en scott over, echter nu nog een winkel zoeken waar ze daadwerkelijk te koop zijn in brabant/limburg.
De conclusie is wel dat enkel een trail fiets(Neuron/Izzo) teveel is voor 90% van de routes die we rijden. Toch wil ik wel graag een dropper en een fox 34 voorvork ipv iets met 32mm buizen. Dus dat maakt het lijstje tot Scott Spark, Orbea Oiz TR, Santa Cruz blur TR, Specialized epic evo en eventueel een cube ams/stereo 120. Echter zijn santa en specialized te duur en cube trekt mij niet.
Blijven orbea en scott over, echter nu nog een winkel zoeken waar ze daadwerkelijk te koop zijn in brabant/limburg.
Ik zou me niet zo druk maken over welk hokje de fiets in past, maar gewoon iets kopen waar je zin van krijgt om te gaan fietsen. Het is ook niet zo alsof je jezelf een enorme beperking oplegt met een Izzo of Neuron.
Ik rij op een enduro over de trails in Nederland, vind het helemaal mooi.
Lekker boeiend wat anderen daarvan denken.
Ik rij op een enduro over de trails in Nederland, vind het helemaal mooi.
Lekker boeiend wat anderen daarvan denken.
@Anniedrew-bolio- schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:35:
[...]
Standaard zit in mijn Raptor:
- Biba
- Pomp
- Vork pomp
- Klein EHBO setje
- Klein slot
- Wat reepjes
- Dun regenjasje
Ik gebruik hem voor alle lengte tochten omdat ik er ook het standaard gereedschap en een biba in heb. Voor korte rondjes gebruik ik hem zonder drinkzak erin, voor lange (dagtochten) zit er ook een 3 liter drinkzak en lunch. Indien nodig (Schotland bijvoorbeeld) passen er ook nog arm/been stukken en een regenbroek/overschoenen, maar dan is het wel proppen.
Ook ik heb een Osprey Raptor 14 en nog nooit het gevoel gehad dat ie te groot zou zijn.
Ik neem standaard hetzelfde lijstje mee als -bolio- minus de regenhoes en regenjas.
Voordelen:
-3 liter reservoir, dus ook in belachelijk hete omstandigheden (zoals Kroatie midden zomer vorig jaar) of lange tochten voldoende water mee.
-Blaas met harde rug, zodat het water gelijkmatig op je rug ligt en niet als een bal drukt
-Voldoende ruimte en veel vakjes zodat je alles georganiseerd en gescheiden kunt meenemen
-Ik vind het draagcomfort top en ben fan van de magneet ophanging van de drinktuit!
Een wijze mede mtb-er zei ooit: je kunt de rugzak wel kleiner maken met de riempjes als ie te groot is, maar niet groter als ie te klein is...
Zodoende doe ik al 3 jaar met 1 rugzak....
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
De meeste argumenten die ik hoor (naast gewoon snelle tijden willen rijden op strava) is het niet mee kunnen komen met de rest van het clubje op efficientere XC fietsen. Of dat dan vooral op de rechte gladde stukken is of gemiddeld over een heel rondje zal ik verder in het midden laten.
Zelf rij ik niet met een club, meestal solo en af en toe met een paar fietsmaten of soms met wat tweakers
In dat soort settings gaat het er meestal niet om, om elkaar "eraf te rijden", wat bij clubjes wel (soms) het geval is.
Maar samengevat heeft @Sjoewe gewoon gelijk: "iets kopen waar je zin van krijgt om te gaan fietsen"
Als zo snel mogelijk op NL xc rondjes is, dan moet je denk ik geen izzo of neuron kopen, dan ben je echt wel beter af met een xc gelabelde fiets. Of dat dan 100, 110, 120 mm moet zijn... daar ben ik zelf ook nog niet uit. Maak je je minder druk om strava en wil je een fiets die niet gelijk over de grens zit als het wat ruiger wordt in het buitenland bv, dan is een trail of all mountain model ook prima.
Je zal er geen xc wedstrijd mee winnen of een KOM pakken op een NL rondje (hooguit op een korter technisch of DH segment).
Ik kan me nog een discussie met @Ruud (hey, lang geleden
) herinneren over het nut van de oiz TR versie: Ruud in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" + wat posts erop volgend
(de persoon in kwestie is overigens voor de normale OIZ gegaan, en is daar met minder conditie sneller mee dan op de top fuel 2017)
Zelf rij ik niet met een club, meestal solo en af en toe met een paar fietsmaten of soms met wat tweakers
In dat soort settings gaat het er meestal niet om, om elkaar "eraf te rijden", wat bij clubjes wel (soms) het geval is.
Maar samengevat heeft @Sjoewe gewoon gelijk: "iets kopen waar je zin van krijgt om te gaan fietsen"
Als zo snel mogelijk op NL xc rondjes is, dan moet je denk ik geen izzo of neuron kopen, dan ben je echt wel beter af met een xc gelabelde fiets. Of dat dan 100, 110, 120 mm moet zijn... daar ben ik zelf ook nog niet uit. Maak je je minder druk om strava en wil je een fiets die niet gelijk over de grens zit als het wat ruiger wordt in het buitenland bv, dan is een trail of all mountain model ook prima.
Je zal er geen xc wedstrijd mee winnen of een KOM pakken op een NL rondje (hooguit op een korter technisch of DH segment).
Ik kan me nog een discussie met @Ruud (hey, lang geleden
(de persoon in kwestie is overigens voor de normale OIZ gegaan, en is daar met minder conditie sneller mee dan op de top fuel 2017)
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt op de Raptor 10, net na het lezen van jouw post. Ik twijfelde nog tussen een Camelbak Lobo 9l en de Raptor. Uiteindelijk toch voor de Raptor gegaan omdat deze doordachter lijkt en de positieve ervaringen die ik hier hoor.Tacoos schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:56:
[...]
@Anniedrew
Ook ik heb een Osprey Raptor 14 en nog nooit het gevoel gehad dat ie te groot zou zijn.
Ik neem standaard hetzelfde lijstje mee als -bolio- minus de regenhoes en regenjas.
Voordelen:
-3 liter reservoir, dus ook in belachelijk hete omstandigheden (zoals Kroatie midden zomer vorig jaar) of lange tochten voldoende water mee.
-Blaas met harde rug, zodat het water gelijkmatig op je rug ligt en niet als een bal drukt
-Voldoende ruimte en veel vakjes zodat je alles georganiseerd en geschieiden kunt meenemen
-Ik vind het draagcomfort top en ben fan van de magneet ophanging van de drinktuit!
Een wijze mede mtb-er zei ooit: je kunt de rugzak wel kleiner maken met de riempjes als ie te groot is, maar iet groter als ie te klein is...
Zodoende doe ik al 3 jaar met 1 rugzak....
Als het goed is kan ik 'm komend weekend aan de tand voelen!
Het mountainbiken bevalt mij tot nu toe super, enkel wel op de lokale routes geweest. Helaas hebben wij geen trekhaak op de auto. Ik heb wel geïnformeerd bij verschillende zaken (ook omdat ik wel eens een kar voor de motoren zou willen horen) maar schrok toch van de prijs voor onze auto. Je zit toch snel aan de 700,- en ze moeten in de diffuser/bumper gaan zagen. De fiets kan en gaat binnenkort gewoon achterin, maar een fietsendrager zou toch wel lekker zijn.
Daarnaast merk ik dat mijn conditie vooruit begint te gaan, het fietsen gaat mij steeds makkelijker af!
Ook begint het lijstje met spullen te groeien die ik nog wil aanschaffen:
Daarnaast merk ik dat mijn conditie vooruit begint te gaan, het fietsen gaat mij steeds makkelijker af!
- pompje voor de voorvork. Hoe vaak checken jullie de druk van de voorvork? Ik heb nog niet de skills of de ervaring om het aan te voelen.
- SPD/klik pedalen. Zeker de lange rechte stukken naar bijv. een bike park hier in de regio lijkt mij dit fijn.
- Ik fiets nu altijd met een rugzak, nog geen zadeltasje. Telefoon bij is voor mij een must maar ik vraag mij wel af in hoeverre mijn telefoon heel blijft in zo'n tasje
Behalve de telefoon, wat zakdoekjes en een paar inbusjes zit er niets in de tas dus lijkt mij zo'n tasje wel wat..
- Wat extra bidons. Ik merk dat de vaatwasser het niet bij houdt (ik probeer drie keer in de week te fietsen en mijn vriendin sport ook ongeveer drie keer per week. Met drie fatsoenlijke bidons is dat zo nu en dan toch echt een puzzel
)
- extra binnenbanden
Ik fiets dus wel met vrienden waarbij er een aantal zo hard mogelijk willen over de platte lokale brabantse rondjes. Daarom wil ik niet teveel inleveren op snelheid daar. Hun fietsen veel met hardtails, dus wordt lastig. Eentje heeft juist dus een Neuron erbij gekocht voor het technische en de bikeparks.Prulleman schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:57:
De meeste argumenten die ik hoor (naast gewoon snelle tijden willen rijden op strava) is het niet mee kunnen komen met de rest van het clubje op efficientere XC fietsen. Of dat dan vooral op de rechte gladde stukken is of gemiddeld over een heel rondje zal ik verder in het midden laten.
Voorvorken blijven bijzonder goed up druk. Kan niet zeggen hoe vaak ik deze check, maar je kan het eventueel redelijk goed aan de Sag (hoeveel deze inveert als je op de fiets zit) zien. Houdt er rekening mee dat als je een vorkpompje aansluit er wat lucht uit de vork het slangetje van de pomp loopt. Dus als je hem de ene dag op pompt en de volgende dag checkt het lijkt alsof er lucht uit gelopen is, dat is dus eigenlijk niet zo.R0y. schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:32:
- pompje voor de voorvork. Hoe vaak checken jullie de druk van de voorvork? Ik heb nog niet de skills of de ervaring om het aan te voelen.
- SPD/klik pedalen. Zeker de lange rechte stukken naar bijv. een bike park hier in de regio lijkt mij dit fijn.
- Ik fiets nu altijd met een rugzak, nog geen zadeltasje. Telefoon bij is voor mij een must maar ik vraag mij wel af in hoeverre mijn telefoon heel blijft in zo'n tasje
Behalve de telefoon, wat zakdoekjes en een paar inbusjes zit er niets in de tas dus lijkt mij zo'n tasje wel wat..
- Wat extra bidons. Ik merk dat de vaatwasser het niet bij houdt (ik probeer drie keer in de week te fietsen en mijn vriendin sport ook ongeveer drie keer per week. Met drie fatsoenlijke bidons is dat zo nu en dan toch echt een puzzel
)
- extra binnenbanden
Pedalen is iets persoonlijks, de een heeft voor de MTB liever klikpedalen, de ander liever een paar goeie flats.
Zelf vind ik zadeltasjes waardeloos, ik heb ze in het verleden wel gehad. Ze rammelen vaak, als je met je kont achter je zadel zit zitten ze in de weg. En wat jezelf al in je eigen nog aan te schaffen lijstje zet wil je er waarschijnlijk nog binnenbanden in gaan doen. Die vullen een tasje redelijk snel. Ik heb zelf mijn telefoon gewoon in mijn shirt en volgens mij zijn er ook een hoop mensen die deze in een broekzak met een rits doen.
Grappig om te lezen. Hier hetzelfde samen met mijn vriendin. Allebei sinds kort een mtb en nu nog de lokale routes aan het doen, wat zeer goed bevalt.R0y. schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:32:
Het mountainbiken bevalt mij tot nu toe super, enkel wel op de lokale routes geweest. Helaas hebben wij geen trekhaak op de auto. Ik heb wel geïnformeerd bij verschillende zaken (ook omdat ik wel eens een kar voor de motoren zou willen horen) maar schrok toch van de prijs voor onze auto. Je zit toch snel aan de 700,- en ze moeten in de diffuser/bumper gaan zagen. De fiets kan en gaat binnenkort gewoon achterin, maar een fietsendrager zou toch wel lekker zijn.
)
- extra binnenbanden
Wat betreft de fietsendrager: Wij hebben 2 auto's zonder trekhaak en er één laten monteren was me ook te duur. Daarom op zoek naar een drager zonder montage op de trekhaak. Uiteindelijk via de koopgids op de Thule site, op een ClipOn 9105 uitgekomen. link:
https://www.thule.com/nl-...ipon-high-2-9105-_-910501
Deze uiteindelijk gekocht via Marktplaats voor 100,-
(let op met monteren/plaatsen op de auto. Kan krassen als je niet voorzichtig bent! Ach, gebruiken de auto van de vriendin..
Telefoon heb ik gewoon in mijn jasje/shirt achter op de rug.
[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 21-09-2020 20:15 ]
N+1steel123 schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:02:
[...]
Ik fiets dus wel met vrienden waarbij er een aantal zo hard mogelijk willen over de platte lokale brabantse rondjes. Daarom wil ik niet teveel inleveren op snelheid daar. Hun fietsen veel met hardtails, dus wordt lastig. Eentje heeft juist dus een Neuron erbij gekocht voor het technische en de bikeparks.
Maar met een xc fully, zeker met een lockout zal het verschil met een hardtail klein zijn hoor.
Wij rijden beiden ook motor, ik heb er geen problemen mee om 'even' vanuit het Zeeuwse richting Luxemburg te rijden om daar vervolgens mooie routes te gaan rijden, zij wel (wat haar dus ook weerhoud om daar te gaan rijden) dus vandaar dat die trekhaak er echt wel gaat komen.. Maar nu even nietbaronruud schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:10:
[...]
(let op met monteren/plaatsen op de auto. Kan krassen als je niet voorzichtig bent! Ach, gebruiken de auto van de vriendin..)
Telefoon heb ik gewoon in mijn jasje/shirt achter op de rug.

Auto is van ons beide, zijn zuinig op onze spulletjes dus krassen zou ik echt zonde vinden. Dakdragers zijn ook nog een mogelijkheid.
Bedankt voor de info m.b.t. de voorvorken.ZanielGa schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:10:
[...]
Voorvorken blijven bijzonder goed up druk. Kan niet zeggen hoe vaak ik deze check, maar je kan het eventueel redelijk goed aan de Sag (hoeveel deze inveert als je op de fiets zit) zien. Houdt er rekening mee dat als je een vorkpompje aansluit er wat lucht uit de vork het slangetje van de pomp loopt. Dus als je hem de ene dag op pompt en de volgende dag checkt het lijkt alsof er lucht uit gelopen is, dat is dus eigenlijk niet zo.
Pedalen is iets persoonlijks, de een heeft voor de MTB liever klikpedalen, de ander liever een paar goeie flats.
Zelf vind ik zadeltasjes waardeloos, ik heb ze in het verleden wel gehad. Ze rammelen vaak, als je met je kont achter je zadel zit zitten ze in de weg. En wat jezelf al in je eigen nog aan te schaffen lijstje zet wil je er waarschijnlijk nog binnenbanden in gaan doen. Die vullen een tasje redelijk snel. Ik heb zelf mijn telefoon gewoon in mijn shirt en volgens mij zijn er ook een hoop mensen die deze in een broekzak met een rits doen.
Ik fiets nu met een MTB broek met een rits, heb mijn telefoon daar in proberen te doen maar dat ding klappert dan tegen mijn bovenbeen. Niet lekker en als ik val denk ik dat de telefoon kapot is. Fietsshirts heb ik (nog) niet, misschien dat ik die dan maar aan mijn lijstje moet toevoegen. Draag vooral sportshirts die ik ook aan heb tijdens bijv. een rondje hardlopen of skaten.
Heeft iemand ervaring met deze manier van je fietsen ophangen? Met 4 mensen in een huis die allemaal een stadsfiets en een mountainbike hebben (en ik zelf ook nog een racefiets) moet ik toch op zoek naar een iets creatievere manier om mijn fietsen te stallen dan ze zomaar op de grond te zetten!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ik zou eerder voor zoiets gaan, dan ben je minder ruimte kwijt en je kan er ook makkelijker bij.
https://www.topeak.com/gl...9-swing-up-dx-bike-holder
Hee, die kende ik alleen nog in de 'vaste' variant, maar deze die kan draaien lijkt me wel praktischSjoewe schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:45:
Ik zou eerder voor zoiets gaan, dan ben je minder ruimte kwijt en je kan er ook makkelijker bij.
Komt wel veel modder op het dak als je geen afspuitplek heb bij de route of zelf een iets meeneemt om hem snel af te spuiten.R0y. schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:20:
Dakdragers zijn ook nog een mogelijkheid.
Heb zelf ook dakdragers, maar gezien de leeftijd van mijn auto maakt een krasje meer of minder niet veel uit.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Zit ik ook zelf naar een oplossing te kijken voor in mijn tuinhuis, waarbij voorwielophanging het meest plausibel is. Ik vraag me wel af -waarschijnlijk onnodig- hoe 'gezond' het is om het gewicht van je fiets een week lang aan het voorwiel te hangen. Lijkt me een behoorlijke treklast erop te zetten?Sjoewe schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:45:
edt: wat een louche site is dat zeg die bike-houder.nl, dat lijkt me een front voor een neppe webshop. Koop nu de 'hond fontein' of de 'pijnvrij wenkbrauw shaper'.

[ Voor 12% gewijzigd door Drwho1 op 22-09-2020 08:21 ]
Je kan die bidons toch ook gewoon even afspoelen/afwassen met de hand?R0y. schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:32:
)
- extra binnenbanden
Als je toch al met rugzak rijdt, waarom dan niet een rugzak met drinksysteem zoals de Osprey Raptor of een Camelbak? Kun je 2 - 3 liter water meenemen, hoeft niet onder het rijden een door modder of paardenpoep besmeurde bidon uit je frame te snukken met risico dat je op je bek gaat en zand in je bek en je kunt lekker tijdens het trappen uit het tuitje lurkenR0y. schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:32:
...snip...
)
- extra binnenbanden
Ik gebruik de blaas alleen met gewoon water, daarom hoef ik em eigenlijk alleen steeds een keer goed te spoelen (en af en toe wat steradent erdoor), maar er zijn genoeg instructies te vinden hoe em op te slaan en te reinigen. Bidons gebruik ik alleen op de racer of als er sportdrank mee gaat.
Alles wat je noemt en meer kan in je rugzak zoals door @-bolio- genoemd:
-bolio- schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:35:
[...]
Standaard zit in mijn Raptor:
- Biba
- Pomp
- Vork pomp
- Klein EHBO setje
- Klein slot
- Wat reepjes
- Dun regenjasje
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Kan geen kwaad, het valt allemaal in het niet bij wat een vork normaliter moet verwerken.Drwho1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:19:
Ik vraag me wel af -waarschijnlijk onnodig- hoe 'gezond' het is om het gewicht van je fiets een week lang aan het voorwiel te hangen. Lijkt me een behoorlijke treklast erop te zetten?
Er zijn zelfs mensen die roepen dat dit juist goed is voor je voorvork omdat de olie dan ook bij de bovenste seals komtDrwho1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:19:
[...]
Zit ik ook zelf naar een oplossing te kijken voor in mijn tuinhuis, waarbij voorwielophanging het meest plausibel is. Ik vraag me wel af -waarschijnlijk onnodig- hoe 'gezond' het is om het gewicht van je fiets een week lang aan het voorwiel te hangen. Lijkt me een behoorlijke treklast erop te zetten?
De mijne hangt aan het voorwiel. Heb nog geen noemenswaardige issue's ondervonden. Nouja, de fiets hangt nu 2,5 week in de fietsenstandaard bij gebrek aan voorwielRmg schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
[...]
Er zijn zelfs mensen die roepen dat dit juist goed is voor je voorvork omdat de olie dan ook bij de bovenste seals komt
Volgens mij mogen de meeste bidons ook niet eens in de vaatwasser.pjlgt schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:43:
[...]
Je kan die bidons toch ook gewoon even afspoelen/afwassen met de hand?
[ Voor 43% gewijzigd door Meneer iCy op 22-09-2020 09:35 ]
Er is maar één apparaat wat ik de dag dat hij kapot gaat direct vervang, en dat is de vaatwasserpjlgt schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:43:
[...]
Je kan die bidons toch ook gewoon even afspoelen/afwassen met de hand?
Ik heb sinds een paar maanden naar alle tevredenheid SteadyRack beugels hangen. Ik heb 2 MTB beugels en 4 fender beugels voor trekking en race fietsen. Werkt heel fijn en door het zwenkmechanisme kunnen de fietsen redelijk dicht op elkaar (ik heb 40cm gebruikt, maar zou nog wat krapper kunnen). Enige nadeel is de prijs...Sherlock schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:39:
Heeft iemand ervaring met deze manier van je fietsen ophangen? Met 4 mensen in een huis die allemaal een stadsfiets en een mountainbike hebben (en ik zelf ook nog een racefiets) moet ik toch op zoek naar een iets creatievere manier om mijn fietsen te stallen dan ze zomaar op de grond te zetten!
Ik heb de Hornit Clug sinds enkele weken. Ik had eerst mijn bedenkingen maar ik heb er absoluut geen spijt van!Sjoewe schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:45:
https://hornit.com/collections/clug
Daar ben ik ook nog wel benieuwd naar. Ik heb 5 fietsen die ik op een andere manier in de schuur kwijt moet. Dus ik zat ook te kijken naar deze om er gewoon 5 op rij te schroeven. Volgens de specs zou ik weg moeten komen met de Clug MTB x5 omdat al mijn fietsen 2.25 of 2.35 zijn.DennisLMB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:39:
[...]
Ik heb de Hornit Clug sinds enkele weken. Ik had eerst mijn bedenkingen maar ik heb er absoluut geen spijt van!
Welke bandmaat heb jij? Wil dat er een beetje soepel in?
Ik ben nog niet zo thuis in de termen die mountainbikers gebruiken, maar ik heb gewoon ouderwets met de duimstok 59mm gemeten. Dus dat staat dan gelijk aan 2.35 denk ik? En daarbij gebruik ik de Clug MTB XL 58-69mm. Ik denk zelf dat ik misschien de iets kleinere versie ook wel had kunnen gebruiken want hij gaat er erg makkelijk in. Maar hij blijft wel goed hangen.Klitse schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:48:
[...]
Daar ben ik ook nog wel benieuwd naar. Ik heb 5 fietsen die ik op een andere manier in de schuur kwijt moet. Dus ik zat ook te kijken naar deze om er gewoon 5 op rij te schroeven. Volgens de specs zou ik weg moeten komen met de Clug MTB x5 omdat al mijn fietsen 2.25 of 2.35 zijn.
Dus als ik zou moeten adviseren zou ik in jouw geval misschien eerst een van de iets kleinere proberen? Nadeel is wel dat ze momenteel uitverkocht lijken te zijn..
[ Voor 9% gewijzigd door DennisLMB op 22-09-2020 09:54 ]
Die had ik ook al eens voorbij zien komen, het leek me wel interessant maar op de één of andere manier 'vertrouw' ik het niet zo. Dus goed om te lezen dat er positieve gebruikservaringen zijn!DennisLMB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:39:
[...]
Ik heb de Hornit Clug sinds enkele weken. Ik had eerst mijn bedenkingen maar ik heb er absoluut geen spijt van!
Ik heb zelf zo'n haak aan de muur
https://www.powerplustool...fZy-B_ctu70RoC8MYQAvD_BwE
[ Voor 42% gewijzigd door Meneer iCy op 22-09-2020 11:53 ]
Die clug heb/had ik ook, (momenteel in een verhuizing, dus ze zijn van de muur), ik had er 2, 1 voor mijn fiets en 1 voor die van mijn vriendin.Sherlock schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:00:
[...]
da's wel een serieuze aanslag op de portemonnee! Toch nog even verder kijken. Het is ook niet dat ik er 1 nodig zou hebben, eerder 5 of 6...
[...]
Die had ik ook al eens voorbij zien komen, het leek me wel interessant maar op de één of andere manier 'vertrouw' ik het niet zo. Dus goed om te lezen dat er positieve gebruikservaringen zijn!
Erg prettige ophanging, eenmaal de band erin en hij blijft er goed inzitten. In de 3 jaar tijd dat ze er hingen is er nooit iets losgeschoten ofzo.
Als je je muur schoon wil houden is het wel aan te raden om iets meer bescherming op de muur aan te brengen voor het achterwiel. Het meegeleverde kleine lapje rubber/siliconen/whatever bleef bij ons niet goed plakken, en was ook eigenlijk net iets te klein.
Het is de bedoeling dat de schuur uitgebouwd gaat worden, dus hoe goed/mooi de muur er uit ziet is dan wat minder belangrijk, maar wel iets om eventueel rekening mee te houden!GeleFles schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:29:
[...]
Als je je muur schoon wil houden is het wel aan te raden om iets meer bescherming op de muur aan te brengen voor het achterwiel. Het meegeleverde kleine lapje rubber/siliconen/whatever bleef bij ons niet goed plakken, en was ook eigenlijk net iets te klein.
Jah, lijkt me meer als voldoende eerlijk gezegd. Hangt in mijn tuinhuis, esthetische waarde 0,0. Die clug ziet er mooi uit, maar design boeit me niet op die plek. Functie boven vorm en vooral prijs. Zag nu niet meteen een prijs bij die Clug staan.Meneer iCy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:08:
[...]
Ik heb zelf zo'n haak aan de muur
https://www.powerplustool...fZy-B_ctu70RoC8MYQAvD_BwE
Zijn er mensen die deze toevallig al hebben bezocht?
https://www.mtbroutes.nl/...park-het-doesgoor-in-goor
Deze nog niet, maar het (volgens mij) vergelijkbare en nabijgelegen bikepark in Holten wel en die is super.Hegeman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:34:
Nee nog niet geweest. Zal er eens een keer gaan kijken. Holten al wel meerdere keren geweest. Erg leuk moet ik zeggen.Hegeman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:34:
Al een paar keer geweest, is 1 ronde aangelegd met verschillende features. Rock gardens(2), verschillende houtbouwwerken, wipwap en gewoon stukjes single-track. De klimberg en drops zijn in aanbouw. Is leuk te combineren met route Markelo of Rijssen als je iets verder wilt fietsen. Als beginner(ik zit op 2500 km) kan ik mij er wel vermaken, maar denk ook nog leuk voor de fietser met meer ervaring. En waarschuwing: bij de hoge northshore moet je niet een te lage BB hebben icm met grote kettingbladenHegeman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:34:
Ik rijd al tijden met flats en dat is feest. Totdat je die pinnen eens in je schenen krijgt. Daar ben ik wel klaar mee. Ik hoorde laatst iemand over sokken waarin een scheenbeschermertje zit. Niet echt een dikke pad, maar net om even te voorkomen dat je hele scheen eraan gaat.
Iemand enig idee? Van mijn eigen bekende merken zie ik ze niet...
Ja hoor, die zijn er. Bijvoorbeeld deze:Blomminator schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:17:
Ik rijd al tijden met flats en dat is feest. Totdat je die pinnen eens in je schenen krijgt. Daar ben ik wel klaar mee. Ik hoorde laatst iemand over sokken waarin een scheenbeschermertje zit. Niet echt een dikke pad, maar net om even te voorkomen dat je hele scheen eraan gaat.
https://www.bergfreunde.n...choner-socken-beschermer/
https://www.bergfreunde.n...n-bd-socks-20-beschermer/
Maar er zijn nog veel meer merken die dat hebben. Zoeken op shin protection helpt.
[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 22-09-2020 15:24 ]
Sok met soort ingebouwde scheenbeschermer maar dan voor MTB. Denk als ik met flats zou fietsen op de normale routes dat ik het ook nodig zou hebben. Na een dagje bikepark zitten mijn onderbenen ook helemaal onder de schrammen van de pedalen. Gelukkig nooit tijdens het fietsen, maar met het lopen langs de fiets word je al snel genoeg geraakt.
Ik heb een set van deze al een jaar of 10. Zijn inderdaad erg makkelijk en het is zeker fijn dat je ze een andere kant op kan hangen als het nodig is MAAR er zijn wel 2 punten waar ik tegen aangelopen ben. Het zijn dingen die niet vaak voor zullen komen maar toch.-bolio- schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:36:
[...]
Ik heb sinds een paar maanden naar alle tevredenheid SteadyRack beugels hangen. Ik heb 2 MTB beugels en 4 fender beugels voor trekking en race fietsen. Werkt heel fijn en door het zwenkmechanisme kunnen de fietsen redelijk dicht op elkaar (ik heb 40cm gebruikt, maar zou nog wat krapper kunnen). Enige nadeel is de prijs...
Ik weet niet of de handleiding nog steeds zo is dat de fietsen met het achterwiel vlak op/bij de grond hangen. Toen ik namelijk mijn racefiets inruilde voor een echte fiets kwam ik namelijk tegen het probleem dat je meteen de beugel weer moet gaan verhangen omdat deze een andere lengte had.
Tevens is er wel eens een fiets vanaf gedonderd omdat deze een lekke voorband had. Het was zo'n langzame leegloper welke je pas merkt de volgende keer dat je wilt gaan fietsen. Doordat de band leeg liep kwam het achterwiel op de grond en rolde het voorwiel zo uit de beugel. Mijn fiets kwam voor de deur van mijn berging te liggen welke ik daardoor bij niet meer open kreeg. Als die heel ongelukkig gevallen zou zijn had ik mijn deur kunnen slopen om er weer bij te kunnen.
Ik heb sinds een jaar of twee Ali-Clugs in de schuur voor twee MTB's en twee racefietsen. Bevindingen: meer dan 2.4 krijg je er niet goed in. Verder prima oplossing.Klitse schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:48:
[...]
Daar ben ik ook nog wel benieuwd naar. Ik heb 5 fietsen die ik op een andere manier in de schuur kwijt moet. Dus ik zat ook te kijken naar deze om er gewoon 5 op rij te schroeven. Volgens de specs zou ik weg moeten komen met de Clug MTB x5 omdat al mijn fietsen 2.25 of 2.35 zijn.
https://www.bike-mailorder.nl/platzangst-shin-pro-sockeBlomminator schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:17:
Deze heb ik tijdje geleden gekocht. Doen goed wat ze adverteren.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
En een kleine pro-tip over je pedaaltechniek, als je niet met je tenen (zoals bij clips) maar echt met het midden van je voet op het pedaal staat, voorkom je 80% van de shin strikes.
Thnx. Gelukkig is het niet zo vaak. Laatst in Oostvoorne over de skinny, daarachter diepe bak zacht zand. Instant stop, otb, auw. Of als je naast de skinny schiet...Sjoewe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:27:
En een kleine pro-tip over je pedaaltechniek, als je niet met je tenen (zoals bij clips) maar echt met het midden van je voet op het pedaal staat, voorkom je 80% van de shin strikes.
Denk dat ik het voor een rondje Zeist niet snel zal aantrekken, maar als ik een in Winterberg een dagje wat wil proberen, of bij een rockgarden, dan is het misschien wel lekker om te hebben. Tis zo verdraaid pijnlijk
[ Voor 0% gewijzigd door Blomminator op 23-09-2020 08:38 . Reden: typo ]
Mijn schenen zijn ondertussen al aan die pinnen gewend. Van het weekend 3x een shin strike gehad. Snel weer de voeten op de pedalen en door. Je fietst het er zo weer uit is mijn ervaring.
Zou het dan niet aan je techniek/gear liggen, als je zoveel shin strikes hebt vraag ik me af.
In de 4 maanden dat ik op een mtb rijd heb ik nog nooit een shin strike gehad, wel een paar keer bijna maar lag dat zoals @Sjoewe zei aan de techniek.
Soms vergeet ik de voetpositie aan te passen naar iets achter de bal van je voet (meer naar het midden van je voet) ipv bal van de voet boven de as (voor optimaal trappen bij vlakke stukken). Als ik dan drops doe van 1,5m komt het weleens voor dat mijn voet naar achteren klapt, maar gelukkig niet van het pedaal schiet.
Dat komt waarschijnlijk door de 510's die ik draag icm pedalen met pins erin voor optimale grip.
In de 4 maanden dat ik op een mtb rijd heb ik nog nooit een shin strike gehad, wel een paar keer bijna maar lag dat zoals @Sjoewe zei aan de techniek.
Soms vergeet ik de voetpositie aan te passen naar iets achter de bal van je voet (meer naar het midden van je voet) ipv bal van de voet boven de as (voor optimaal trappen bij vlakke stukken). Als ik dan drops doe van 1,5m komt het weleens voor dat mijn voet naar achteren klapt, maar gelukkig niet van het pedaal schiet.
Dat komt waarschijnlijk door de 510's die ik draag icm pedalen met pins erin voor optimale grip.
Dan heb jij vergevingsgezinde pedalen of ijzeren schenen, want als ik 3x mijn schenen raak met mijn pedalen dan zit ik onder het bloed. Ik heb voor het dirtjumpen en downhillen daarom ook maar een setje 661 shin/knee protectors aangeschaft.ElmarJ16 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:59:
Mijn schenen zijn ondertussen al aan die pinnen gewend. Van het weekend 3x een shin strike gehad. Snel weer de voeten op de pedalen en door. Je fietst het er zo weer uit is mijn ervaring.
Tijdens normale tochten heb ik overigens helemaal geen last van shin pizza's dus dan draag ik ze niet.
Ok, klinkt goed, als ik binnenkort Markelo of Rijssen weer eens fiets zal ik er eens gaan kijken.Hegeman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:35:
@drBunhead @Klitse @Arthur23
Gisteren dus in het bikepark geweest, vanuit de route van Markelo stukje gefietst richting Goor.
Leuk park om kennis te maken, de verticale drop is niet aan te raden zonder dropper en hardtail....
Verder mooie kombocht van hout, wipwap, jumps en evenwichtsbalk.
Ik heb gelukkig wel een dropper en geen hardtail dus die drop komt wel goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 23-09-2020 09:37 ]
Ik heb zelf de reverse black one pedalen. Ik schrok best toen ik die pinnen zag. Ook bij mij komt er bloed bij, maar mijn ervaring is dat je met fietsen de pijn er snel uit gaat.Klitse schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:34:
[...]
Dan heb jij vergevingsgezinde pedalen of ijzeren schenen, want als ik 3x mijn schenen raak met mijn pedalen dan zit ik onder het bloed. Ik heb voor het dirtjumpen en downhillen daarom ook maar een setje 661 shin/knee protectors aangeschaft.
Tijdens normale tochten heb ik overigens helemaal geen last van shin pizza's dus dan draag ik ze niet.
Bovendien verkies ik nog altijd die pijn boven het vast zitten tijdens het afdalen. Ik kom nog regelmatig in situaties waar ik blij ben dat ik op flats rijd. Als ik nu weer zo'n pin tegen m'n schenen aan krijg is het meer van "auw, kut..." en weer door.
Heb juist het idee dat het tijdens downhillen veel minder gebeurd. Aangezien je dan niet aan het trappen bent. Ik ben totaal geen flat pedals gewend, maar afgelopen zomer in Serfaus/Fiss/Ladis 4 dagen met gehuurde bikes die flat pedals hadden gereden. Enkel tijdens het in/uit stappen bij de lift kraste ik mijn benen steeds overal open.Blomminator schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:36:
[...]
Thnx. Gelukkig is het niet zo vaak. Laatst in Oostvoorne over de skinny, daarachter diepe bak zacht zand. Instant stop, otb, auw. Of als je naast de skinny schiet...
Denk dat ik het voor een rondje Zeist niet snel zal aantrekken, maar als ik een in Winterberg een dagje wat wil proberen, of bij een rockgarden, dan is het misschien wel lekker om te hebben. Tis zo verdraaid pijnlijk
Hoop binnenkort ook weer te kunnen fietsen. Adapter moeten nog binnenkomen voor het voorwiel (heb quickrelease).
Maar het nieuwe wielsetje is de Hope set geworden. Hope Pro 4 / Fortus W26, kleur zwart. Kan niet wachten om weer een rondje te maken, weliswaar eerst rustig aan want heb nog wel last van mijn ribben/schouder. (merk je vooral als ik een plotselinge niesbui heb
).
Ga ook direct naar Tubeless.
Maar het nieuwe wielsetje is de Hope set geworden. Hope Pro 4 / Fortus W26, kleur zwart. Kan niet wachten om weer een rondje te maken, weliswaar eerst rustig aan want heb nog wel last van mijn ribben/schouder. (merk je vooral als ik een plotselinge niesbui heb
Ga ook direct naar Tubeless.
[ Voor 12% gewijzigd door Meneer iCy op 23-09-2020 15:00 ]
Na enkele weken wachten is gisteren hét telefoontje binnen gelopen...mijn nieuwe bike is gearriveerd in de shop! Morgen mag ik hem gaan halen
Toch voor de 150mm dropper gegaan, volgens de leus 'lager is beter'
On the other hand, vandaag een eerste keer een pakketje van Mantel vermist geraakt. Volgens postNL afgeleverd, volgens mezelf en m'n camerabeeld van de voorkant geen koerier gezien. Ze gaan het onderzoeken, iemand ervaring met de werking van hun klantendienst? De reactie op m'n mail was alvast snel.

Toch voor de 150mm dropper gegaan, volgens de leus 'lager is beter'
On the other hand, vandaag een eerste keer een pakketje van Mantel vermist geraakt. Volgens postNL afgeleverd, volgens mezelf en m'n camerabeeld van de voorkant geen koerier gezien. Ze gaan het onderzoeken, iemand ervaring met de werking van hun klantendienst? De reactie op m'n mail was alvast snel.
Dit, simpelweg niet de fout maken 'onderweg' je positie van je voeten te veranderen, learned the hard way. Als het me nu gebeurt is het dus door dat ik ook aan het trappen ben door lastig terrein/een rockgarden oid en al dan niet af moet stappen.steel123 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:02:
[...]
Heb juist het idee dat het tijdens downhillen veel minder gebeurd. Aangezien je dan niet aan het trappen bent. Ik ben totaal geen flat pedals gewend, maar afgelopen zomer in Serfaus/Fiss/Ladis 4 dagen met gehuurde bikes die flat pedals hadden gereden. Enkel tijdens het in/uit stappen bij de lift kraste ik mijn benen steeds overal open.
Is het voor het vastzetten van de remschijven handig dat ik nog een momentsleutel ga aanschaffen? Heb in mijn vriendenkring rondgevraagd, maar alleen maar zware momentsleutels. Heb straks hope naven en weet niet hoe gevoelig dat is met vast zetten. Heb geen carbon op mijn fiets waarvoor het echt een must zou zijn.
Remschijven moeten met 6nm zag ik. Heb er 1 op het oog van 2-14nm van bbb en 1 van xtools van 2-24nm.
Remschijven moeten met 6nm zag ik. Heb er 1 op het oog van 2-14nm van bbb en 1 van xtools van 2-24nm.
Altijd handig om te hebben. Al vind ik t voor remschijven niet direct noodzakelijk. Dat lukt ook nog wel op gevoel.Meneer iCy schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:08:
Is het voor het vastzetten van de remschijven handig dat ik nog een momentsleutel ga aanschaffen? Heb in mijn vriendenkring rondgevraagd, maar alleen maar zware momentsleutels. Heb straks hope naven en weet niet hoe gevoelig dat is met vast zetten. Heb geen carbon op mijn fiets waarvoor het echt een must zou zijn.
Een momentsleutel in je gereedschapset kan nooit kwaad, ook voor aluminium is het goed om het juiste moment aan te houden. (Bv een zadelpen klem, of stuurpen)Meneer iCy schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:08:
Veel zaken zitten rond de 5nm, sommige zaken rond de 40 (cassette bv) cracks wisselen nogal. Als je verder niks tussen de 14 en 24 op je fiets hebt zou ik de bbb nemen.
Uiteindelijk kom je er ook met remschijven prima mee weg door het gewoon vast te draaien, dat gaat niet zomaar stuk, en tegen loslopen zit er meestal al een drupje locktite op de bijgeleverde schroefjes
/edit... spuit 11..
@Klitse was me al voor
Bedankt voor onderstaande tips. Dan wacht ik even met aanschaffen, want het is al een dure maand met de velgen. De cassette keek ook niet zo nauw qua kracht heb ik her en der gelezen, alleen over de de remschijf kon ik niet zo vlug iets vinden.
Uiteraard niets forceren.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Uiteraard niets forceren.
Welke is dan beter van de 2?Klitse schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:18:
[...]
Altijd handig om te hebben. Al vind ik t voor remschijven niet direct noodzakelijk. Dat lukt ook nog wel op gevoel.
[ Voor 18% gewijzigd door Meneer iCy op 23-09-2020 19:25 ]
Nee dan snap ik het. Ik heb voor in het bikepark van die gecombineerde iXS shin/knee guards, dat is super voor dat soort dagen, maar je wilt echt geen meter teveel trappen met die dingen aan.Blomminator schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:36:
Toevoeging op mijn post hierboven, een beperktere range is in theorie meer betrouwbaar (in praktijk hangt het natuurlijk ook van de bouwkwaliteit af en is het bij 2 merken lastig vergelijken). Dus in theorie is de bbb beter, maar het verschil zal klein zijn en als je dus ergens 20 ofzo voor nodig hebt zou ik die andere halen.Meneer iCy schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:08:
Heb naar mijn weten niets tussen de 14-24nm en had al toestemming van de baas na de velgen en remschijven, dus de bbb besteld. Ga hem toch straks nodig hebben. 🙂Prulleman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:33:
[...]
Toevoeging op mijn post hierboven, een beperktere range is in theorie meer betrouwbaar (in praktijk hangt het natuurlijk ook van de bouwkwaliteit af en is het bij 2 merken lastig vergelijken). Dus in theorie is de bbb beter, maar het verschil zal klein zijn en als je dus ergens 20 ofzo voor nodig hebt zou ik die andere halen.
Voor de Cassette leen ik wel even de momentsleutel. Ooit daar ook naar 1 voor kopen.
Top, dan gaan we die gewoon zonder moment vast zetten.Sjoewe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:17:
Voor de cassette heb je echt geen momentsleutel nodig. 40nm is gewoon ramvast.
Ik heb 2 van deze https://www.powerplustool...ets-mountainbike-mtb.html opgehangen in de garage op flinke hoogte voor de racefietsen, de MTB passen en dan mooi onder tegen de muur.Klitse schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:48:
[...]
Moet zeggen dat het super fijn werkt en ook handig om aan je fiets te werken (monteren en/of schoonmaken) als hij erop hangt.
hoe breed is je stuur en kan je MTB erop, zonder dat je stuur tegen de muur komt? Ik lees 36 cm diep, met een stuur van 74 (best gebruikelijk voor een moderne xc fiets, breder voor meer trail gerichte fietsen), gaat dit volgens mij al niet, ik verwacht eigenlijk dat 70 cm al niet past zonder je stuur te draaien (aangzien het midden van je top tube niet aan het uiteinde valt, maar nog 2-3 cm naar binnen)T7D_Sneezy schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:48:
[...]
Ik heb 2 van deze https://www.powerplustool...ets-mountainbike-mtb.html opgehangen in de garage op flinke hoogte voor de racefietsen, de MTB passen en dan mooi onder tegen de muur.
Moet zeggen dat het super fijn werkt en ook handig om aan je fiets te werken (monteren en/of schoonmaken) als hij erop hangt.
Ik heb de racefietsen er standaard aan hangen en bij onderhoud de MTB.Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:04:
[...]
hoe breed is je stuur en kan je MTB erop, zonder dat je stuur tegen de muur komt? Ik lees 36 cm diep, met een stuur van 74 (best gebruikelijk voor een moderne xc fiets, breder voor meer trail gerichte fietsen), gaat dit volgens mij al niet, ik verwacht eigenlijk dat 70 cm al niet past zonder je stuur te draaien (aangzien het midden van je top tube niet aan het uiteinde valt, maar nog 2-3 cm naar binnen)
Als er een MTB op hangt dan moet het stuur inderdaad een beetje scheef, maar is prima te doen. Desnoods monteer je de basisplaat op een blok en vervolgens op je muur, dan kan je er nog afstand bij snoepen.
Ik heb 4 mtb's met een stuur >76cm. Daarbij wil ik niet tillen, dus voor mij is dat geen optie. Vandaar dat ik naar die Clugs zat te kijken. Daar rol je ze zo in (althans, dat is de theorie).
Mijn Mtb HING(!) er ook aan. en inderdaad, stuur moest wat schuin, ondanks het gebruik van een basisplaat.T7D_Sneezy schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:07:
[...]
Ik heb de racefietsen er standaard aan hangen en bij onderhoud de MTB.
Als er een MTB op hangt dan moet het stuur inderdaad een beetje scheef, maar is prima te doen. Desnoods monteer je de basisplaat op een blok en vervolgens op je muur, dan kan je er nog afstand bij snoepen.
Mn mtb is er wel door beschadigd.. lak aan de bovenbuis is door het hangen 'opgeschoven'. je ziet op het drukpunt dat de lak eraf is gescheurd en is opgehoopt.
Zag het helaas te laat... het standaard meteen van de muur afgehaald..
Als je een Fully hebt dan heb je wel vaak rond je shock & pivot items rond de 20nm, in m'n Fuel EX is het draaipunt in de achterbrug (waar ook de Derailleurhanger aan vast zit) bijvoorbeeld 20nm.Prulleman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:21:
[...]
Een momentsleutel in je gereedschapset kan nooit kwaad, ook voor aluminium is het goed om het juiste moment aan te houden. (Bv een zadelpen klem, of stuurpen)
Veel zaken zitten rond de 5nm, sommige zaken rond de 40 (cassette bv) cracks wisselen nogal. Als je verder niks tussen de 14 en 24 op je fiets hebt zou ik de bbb nemen.
Uiteindelijk kom je er ook met remschijven prima mee weg door het gewoon vast te draaien, dat gaat niet zomaar stuk, en tegen loslopen zit er meestal al een drupje locktite op de bijgeleverde schroefjes
/edit... spuit 11..
@Klitse was me al voor
Heb zelf een 2-24 en voor de rest gebruik ik die van m'n auto die van 20 tot 200 gaat, vast niet heel nauwkeurig maar voor boven de 24nm vast ok genoeg.
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 24-09-2020 14:34 ]
Wat dit exact dezelfde standaard? Want hier zit een soort zachter plastic bij de drukpuntenrasko schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:26:
[...]
Mijn Mtb HING(!) er ook aan. en inderdaad, stuur moest wat schuin, ondanks het gebruik van een basisplaat.
Mn mtb is er wel door beschadigd.. lak aan de bovenbuis is door het hangen 'opgeschoven'. je ziet op het drukpunt dat de lak eraf is gescheurd en is opgehoopt.
Zag het helaas te laat... het standaard meteen van de muur afgehaald..
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic