Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
Drwho1 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:56:
[...]

Kogel is door de kerk, ik heb een bestelbon getekend voor een Oiz M20 TR. :*)
Mijn dealer had van elke kleur een exemplaar staan. Testfiets was dus in coral/black.
De uitvoering in "Lichen green" (gloss/mat) was prachtig in het echt, op de productfoto leek het mij nochtans niet zo overtuigend. Hij had zelf niet verwacht dat die kleur het zo goed zou doen, maar die verkoopt nu het best.

De antraciet sparkle/zwart vond ik persoonlijk de minste, die ontbreekt wat visuele punch, maar dat is voor mensen die het misschien liever wat discreter houden.
Ik kom zelf van een volledig mat zwarte, dus voor mij mocht het nu wel eens iets anders zijn.

Hij verwacht er eentje levering laatste week september... oOo
Gefeliciteerd man
KingCrash schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:41:
Prachtige machine. Ben er zelf ook naar aan het kijken.
Heb jij al iets te horen gekregen over levertijd? ik hoor een eind januari /februari pas..
Waar heb je proefgereden en welke maat was dit?

[...]
Hier nog een review van deze klasse fietsen met een Oiz TR
YouTube: Short-Travel 29er Showdown - SB115, Spur, Scalpel SE and Oiz TR.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21
Naar aanleidign van de discussie hier: GoldenSample in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Een mooie (N=1) use case van te grondig schoonmaken en daarmee een korte levensduur van de drivetrain:
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=9&t=147518

(samenvatting, zo goed als elke rit extreem grondig ontvetten, afspoelen, droogmaken en opnieuw smeren, resultaat 1200-1500 km)

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 01-09-2020 10:26 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Drwho1 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:56:
[...]

Kogel is door de kerk, ik heb een bestelbon getekend voor een Oiz M20 TR. :*)
Mijn dealer had van elke kleur een exemplaar staan. Testfiets was dus in coral/black.
De uitvoering in "Lichen green" (gloss/mat) was prachtig in het echt, op de productfoto leek het mij nochtans niet zo overtuigend. Hij had zelf niet verwacht dat die kleur het zo goed zou doen, maar die verkoopt nu het best.

De antraciet sparkle/zwart vond ik persoonlijk de minste, die ontbreekt wat visuele punch, maar dat is voor mensen die het misschien liever wat discreter houden.
Ik kom zelf van een volledig mat zwarte, dus voor mij mocht het nu wel eens iets anders zijn.

Hij verwacht er eentje levering laatste week september... oOo
Kun je een M20 TR vergelijken met een Canyon Neuron op het gebied van geometrie? Of valt hij tussen de Neuron en de Lux in?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:36:
[...]

Kun je een M20 TR vergelijken met een Canyon Neuron op het gebied van geometrie? Of valt hij tussen de Neuron en de Lux in?
tussen de neuron en de lux denk ik

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:47:
[...]

tussen de neuron en de lux denk ik
Ja de OIZ en de OIZ TR vallen er beide tussen in. De OIZ zit wat meer tegen de Lux aan maar iets nieuwe geo. De TR versie zit wat meer tegen de Neuron aan. Iets minder travel 130 vs 120mm wat hem iets meer XC maakt dan light Trail.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GerGio schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:09:
[...]

Ja de OIZ en de OIZ TR vallen er beide tussen in. De OIZ zit wat meer tegen de Lux aan maar iets nieuwe geo. De TR versie zit wat meer tegen de Neuron aan. Iets minder travel 130 vs 120mm wat hem iets meer XC maakt dan light Trail.
Ik vind de Lux een geweldige MTB en twijfel hier al langer over, ik wil hem tijdens het Bikefreak festival in oktober ook weer gaan testen, maar ik vind 100mm travel eigenlijk te weinig.

De Neuron voelt voor mij weer te 'traag' aan.

Ik ga denk ik de OIZ fietsen ook maar eens bekijken. Stonden zij vorig jaar ook op het Bikefreak festival?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:18:
[...]

Ik vind de Lux een geweldige MTB en twijfel hier al langer over, ik wil hem tijdens het Bikefreak festival in oktober ook weer gaan testen, maar ik vind 100mm travel eigenlijk te weinig.

Ik ga denk ik de OIZ fietsen ook maar eens bekijken. Stonden zij vorig jaar ook op het Bikefreak festival?
de lux is er ook met 110 (voor althans), maakt em ook weer een halve graad slacker, wat ie goed kan gebruiken.

Voor echt XC werk is de lux volgens mij nog steeds een erg goede fiets, zeker in handen van een rijder met genoeg skills (kijk maar naar MvdP, die komt er op technische tracks aardig mee vooruit/beneden).

het 2021 model lux 7 is ook best netjes afgemonteerd voor die prijs:
https://www.canyon.com/nl...es/lux/lux-cf-7/2646.html?

Maar de lux is zeker niet te vergelijken met een 120mm "DC" bike, ook deze met dropper en fox 34 niet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:27:
[...]

de lux is er ook met 110 (voor althans), maakt em ook weer een halve graad slacker, wat ie goed kan gebruiken.

Voor echt XC werk is de lux volgens mij nog steeds een erg goede fiets, zeker in handen van een rijder met genoeg skills (kijk maar naar MvdP, die komt er op technische tracks aardig mee vooruit/beneden).

Maar de lux is zeker niet te vergelijken met een 120mm "DC" bike, ook deze met dropper en fox 34 niet
Ik kan mijzelf die 110mm travel ook wel herinneren, maar de hele line-up in 2021 heeft nu 100mm.

Eigenlijk wil ik gewoon een Lux met meer comfort :+

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 01-09-2020 11:40 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:27:
[...]

Maar zelfs met die 69.5 graden HTA is hij nog steeds heel erg XC. Als je vlakke paden door het bos rijd is dat prima, ik was van het weekend op de Veluwe in Rheden. Daar kun je er prima gaan rijden. Maar ik denk dat als je de Utrechtse heuvelrug, Groesbeek of de Ardenne leuker vind dat je dan misschien niet het beste uit bent met zo'n HTA. Ja het is snel en direct. Ik kan het weten want ik rijd ook met een 69.5 HTA (oude geo) en dat heb ik echt niet altijd nodig. Ik moet in sommige bochten eerder kijken dat ik niet overstuur als ik goed grip pak. Bij de keuze voor een nieuwe MTB komt comfort ook echt bovenaan in het rijtje voor. Want als je langere afstanden rijd is het langer vol houden belangrijker dan sneller rijden. Want dat eerste scheelt toch meer tijd dan dat laatste. Dus liever 120mm en een iets comfort dan een fiets met 100mm die het eerste 1.5 tot 1 uur sneller is.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

Sjoewe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat de laatste straight tube mtb voorvork minimaal 8 jaar geleden de voor het laatst de fabriek heeft verlaten. Dit is gewoon een tapered vork en headset. Dat de headtube niet tapered is maakt echt niks uit.

[...]

Klopt niet, Deore 5100 is de nieuwste generatie, die heb je in 10/11/12 speed uitvoering, maar allemaal pas in 2020 op de markt gebracht. Hardstikke nieuw dus :)
Klopt, ze zijn net over gestapt naar de 1x serie. Ze hebben ook de naamgeving aangepast. De 500 lijkt nu de 400 te zijn en 300 lijkt de 200 te zijn geworden.
NewbieNeo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:19:
@baronruud tapered headtube is moderner en stijver.

Die Trek heeft een vrij gedateerde groepset van 2 generaties terug.
Heeft zo te zien maar 10 versnellingen met een 11-46 cassette en 30t chainring.
De Cube heeft 12 versnellingen met een 10-51 cassette en 32t chainring. Veel beter imo, want en meer versnellingen en grotere range en hogere topsnelheid.

Zie nu dat de Merida ook een oudere Deore set (1 generatie terug) heeft met 11 versnellingen met 11-51 cassette en 32t chainring.
Van die 3 zou ik persoonlijk denk ik de Cube kiezen, ook al heeft ie geen tapered headtube.
De merida heeft tov de andere 2 betere remmen. (Deore vs Shimano MT-200). Tenminste, wat ik net vlug heb bekeken. Remmerij is overigens niet duur te upgraden, maar dat weten de meesten hier wel.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Meneer iCy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:53:
[...]

Klopt, ze zijn net over gestapt naar de 1x serie. Ze hebben ook de naamgeving aangepast. De 500 lijkt nu de 400 te zijn en 300 lijkt de 200 te zijn geworden.

[...]

De merida heeft tov de andere 2 betere remmen. (Deore vs Shimano MT-200). Tenminste, wat ik net vlug heb bekeken. Remmerij is overigens niet duur te upgraden, maar dat weten de meesten hier wel.
Ik zou de Cube nemen. Je krijgt 12 versnellingen, een merk Air shock (vork). Dan heb je verreweg de best inzetbare fiets voor het geld.

Ja misschien zijn de remmen wat minder maar je drijft het toch niet tot het uiterste in het begin. Dus dat is prima. Ja misschien dat je iets meer moeite hebt met het gevoel van remmen als je in Limburg gaat fietsen maar het is niet zo dat je niet stil komt te staan. Anders een SLX set kost iets van 150 euro en dan heb je een prima set. Maar ik herhaal, niet nodig voor een beginners MTB. Dan zou ik die 150 euro eerder in een dropper stoppen. Dat gaat je meer helpen dan remmen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

GerGio schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:18:
[...]

Ik zou de Cube nemen. Je krijgt 12 versnellingen, een merk Air shock (vork). Dan heb je verreweg de best inzetbare fiets voor het geld.
Daarom zeg ik ook dat de remmen makkelijk te vervangen zijn ;)

Cube heeft inderdaad het beste bang voor buck. Voor mijn eerste fiets heb ik ervoor gekozen om bij de LBS te kijken, maar mocht ik in de toekomst een andere fiets opzoeken dan weet ik niet 100% zeker of het bij de LBS gaat worden. Afhankelijk van mijn budget en wat Merida op de markt heeft :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:09
Duidelijk, ik ga voor de Cube Attention SL. Bedankt iedereen.

Alleen qua maat frame zit ik met mijn lichaamslengte (178cm) op een L, 19inch.
Meet ik mijn binnenbeenlengte (78cm) zit ik op een M, 17inch.
Cube geeft aan M of L dus. Tenminste als ik dit allemaal juist heb.

Nu zit ik zelf aan de M te denken. Is dit de betere keus?

Op moment is passen niet mogelijk ivm voorraad lbs.
Misschien dat ze beide maten kunnen bestellen en dan maar passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
baronruud schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:47:

mijn gevoel zegt een M met jou lengte.. maar uiteindelijk zit er ook een stukje persoonlijke voorkeur in

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:50:
[...]

mijn gevoel zegt een M met jou lengte.. maar uiteindelijk zit er ook een stukje persoonlijke voorkeur in
Mijn gevoel zegt ook M, is iets rechterop zitten (ik rijd op een Giant M met 179) is iets beter voor beginner.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik zou dan juist weer een L zeggen. Cube's, vooral de lagere modellen zijn erg kort en kan een langer frame alleen maar beter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

baronruud schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:47:

Ik heb pas een Cube Acid 2021 maat L gekocht (zie ook eerder in dit topic). En ik ben bijna vergelijkbaar met jou, ook 1,78 en 80. Heb er nu al een aantal ritjes op gemaakt en hij voelt echt prima, zeker niet te groot. De lokale verkoper gaf ook aan dat een L goed was en dat ik geen M moest nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Ok, de Cube is van de baan. Collega, een fanatiek fietser even gevraagd naar zijn mening en hij kwam direct met een hele mooie Ridley die hij te koop heeft staan. Mag hem proberen en indien die bevalt overnemen voor een mooi prijsje. Nog iets over budget, maar dan heb ik ook wat!

[ Voor 9% gewijzigd door DeBaroN op 01-09-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-09 14:27
@baronruud Goed bezig! Zal dan waarschijnlijk al wel een dropperpost op zitten. Zo niet dan is dat de beste upgrade die je op een mtb kan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
NewbieNeo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:21:
@baronruud Goed bezig! Zal dan waarschijnlijk al wel een dropperpost op zitten. Zo niet dan is dat de beste upgrade die je op een mtb kan doen. :)
Geen idee, zal het is vragen. Wat ik wel weet, 1x12, volledig Sram GX Eagle afgemonteerd, voorvork Rockshox Recon. Het is de Ignite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Nukeproof heeft hun 2021 Scout modellen aangekondigd.

Ik zat er al even op te wachten omdat ik serieus aan het overwegen ben tussen de Scout 290 of de stalen Ragley Big Wig.

Als ik ze nu zo vergelijk zijn de verschillen minimaal. De Geo van de nieuwe NP scout is gelijk aan hun 2020 model welke niet zo heel veel verschilt met de Ragley Big Wig. Zie https://geometrygeeks.bik...290-comp-2021-extra-large

En de afmontage is van beiden fietsen nagenoeg gelijk.
- RS Lyrik 150mm vork, 46mm offset bij de NP tegenover 51 bij de Ragley.
- DT Swiss M1900 wielen
- SLX M7100 aandrijving
- SLX M7120 remmen
- Brand-X Ascend Dropper, 170mm met een XL frame.

Garantie is op papier ook gelijk. Gevoelsmatig neig ik naar de Ragley :)

Als ik niet al teveel hoef te doen om mijn auto door de APK te krijgen aan het einde van de maand dan ga ik hem bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Het tweede onderdeel van de MTB uitrusting is binnen: een passende en goede helm (Giro Manifest Hypnotic).
De pedalen (Look X-Trace Race Carbon) zijn vorige week bezorgd, nu alleen nog de MTB en een stel MTB schoenen. Details... :X

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 14:13
Misschien een gekke situatie/vraag:

Op dit moment MTB ik met een Cube Aim SL 2017 29-er naar tevredenheid, de laatste maanden zit ik steeds meer op de MTB en de fiets heeft in totaliteit misschien 500km gereden.
Mijn fietsgebied zijn de Loonse en Drunense duinen.
Via mijn fietsplan kan ik nu een Cube Reaction C:62 Race kiezen die volgende week geleverd kan worden. https://www.cube.eu/nl/20...62-race-greynorange-2020/.
Dit kost met netto dan ongeveer 900 euro. Mijn oude fiets kan ik nog wel voor 350 euro verkopen gok ik (net nieuwe banden erop) dus voor 550 euro lijkt me dit wel een goede upgrade.

Mijn vragen:
Hoe zijn jullie ervaringen met een 1x12 schakelgroep?
Hoe kwetsbaar is een Carbon MTB frame (ik val zelden, maar niet nooit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
T7D_Sneezy schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:05:

Op dit moment MTB ik met een Cube Aim SL 2017 29-er naar tevredenheid, de laatste maanden zit ik steeds meer op de MTB en de fiets heeft in totaliteit misschien 500km gereden.
Via mijn fietsplan kan ik nu een Cube Reaction C:62 Race kiezen die volgende week geleverd kan worden. https://www.cube.eu/nl/20...62-race-greynorange-2020/.
Dit kost met netto dan ongeveer 900 euro. Mijn oude fiets kan ik nog wel voor 350 euro verkopen gok ik (net nieuwe banden erop) dus voor 550 euro lijkt me dit wel een goede upgrade.

Mijn vragen:
Persoonlijk rijd ik met een 2x10 groep wat voor mij prima is, Al kan de gehele duinen door rijden op 1x10 dus aan 1x12 heb je meer dan genoeg. Het is tegenwoordig de standaard en het maakt alles een stuk makkelijker.
Ik rijd al 5 jaar in de duinen met een Carbon Hardtail en hij is nog steeds heel en ik rijd er ook mee in Groesbeek en op de Utrechtse heuvelrug. Ik zou me geen zorgen maken. Ze ontwikkelen die fietsen niet voor niks in het carbon. Het is niet zo dat als je valt dat dan meteen het frame versplintert.

Nou je zou het wel een behoorlijke upgrade kunnen noemen ja, dat is bijna 4 kg minder fiets, dat ga je wel merken. Daarnaast beter vork, remmen en versnellingen. Daar ga je een hoop lol aan beleven

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03

Galois

1811 - 1832

Mijn vragen:
Altijd weer die angst met carbon :)
Maak je niet druk: carbon is echt heel sterk en gaat echt niet zomaar kapot. Bovendien val je, als je al valt, offroad en alles is daar zacht :) Op de racefiets op asfalt valt je fiets harder.

Zie bijvoorbeeld: https://www.ritzelrechner...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth dan merk je snel op dat de verschillen niet heel groot zijn met bv. 2x10. De stapgrootte die je maakt natuurlijk wel. Logisch.

Vaak kan je nog 32 (of iets anders) voor kiezen, wat je wat meer ruimte geeft als je bv. naar de Ardennen oid gaat.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

Mijn vragen:
lijkt me een enorme upgrade, en zeker als het je maar 550 kost zou ik dit altijd doen.
Ik rij al 3 jaar 1x11 en wil nooit meer 2x (op de MTB). Als je echt een brede range zoekt en over die hele range kleine stapjes tussen de versnellingen ben je beter af met een 2x, maar bij de meest gebruikte versnellingen heb je eigenlijk geen verschil in stapjes. mocht je top speed missen pak je een iets groter voorblad en andersom een iets kleiner.

carbon of alu.. mijn alu frame is gescheurd op een las, mijn carbon replacement is nog heel. Een normale valpartij is geen probleem, pas alleen op met je stuur tegen je bovenbuis, sommige merken hebben begrenzers op het balhoofd, ander kan je ook nog wat op je bovenbuis plakken.
Verder kan je carbon vrij eenvoudig laten repareren, bij alu is dat een stuk lastiger.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:26

Mijn vragen:
Wat ik eigenlijk de "nadelen" vind van 1x12 is dat de afstelling preciezer is als in het verleden. Toleranties zijn allemaal kleiner dus je merkt het eerder als de afstelling niet helemaal goed is.
Ook vind ik dat als je wat langere stukken verhard rijdt dat je soms niet de versnelling hebt welke je zou willen hebben omdat je voorkeur precies tussen 2 tandwielen in zit. Dit is echt iets wat alleen geldt voor de weg en niet in het terrein. Als ik zelf veel kilometers op de weg zou maken denk ik dat ik de voorkeur zou hebben voor 2x11 (Maar wie wil er nou eigenlijk op de weg rijden).

Voor het terrein zelf, schakelt prima, Meer als genoeg keuze voor versnellingen, het is in het begin alleen even kijken wat voor voorblad je het liefst heb. Zelf zou ik er eigenlijk een 34 op moeten zetten, maar gebruik me fiets te weinig om die euros aan me zelf te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZanielGa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:29:
[...]

Wat ik eigenlijk de "nadelen" vind van 1x12 is dat de afstelling preciezer is als in het verleden. Toleranties zijn allemaal kleiner dus je merkt het eerder als de afstelling niet helemaal goed is.
Ook vind ik dat als je wat langere stukken verhard rijdt dat je soms niet de versnelling hebt welke je zou willen hebben omdat je voorkeur precies tussen 2 tandwielen in zit. Dit is echt iets wat alleen geldt voor de weg en niet in het terrein. Als ik zelf veel kilometers op de weg zou maken denk ik dat ik de voorkeur zou hebben voor 2x11 (Maar wie wil er nou eigenlijk op de weg rijden).

Voor het terrein zelf, schakelt prima, Meer als genoeg keuze voor versnellingen, het is in het begin alleen even kijken wat voor voorblad je het liefst heb. Zelf zou ik er eigenlijk een 34 op moeten zetten, maar gebruik me fiets te weinig om die euros aan me zelf te verantwoorden.
Ik wil je niet aanvallen en ben zelf mtb noob, maar klinkt vreemd en onlogisch. Dit betekend dus dat ik met mijn normale ouderwetse (kroeg) fiets die maar 5 versnellingen heeft, ik helemaal slecht af ben. Maar dat is niet zo, die voelt altijd goed aan en zit eigenlijk nooit tussen versnellingen in.
Hoe meer hoogteverschil, des te meer versnellingen denk ik. Maar kan zijn dat ik dit helemaal verkeerd zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:26
baronruud schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:00:
[...]

Ik wil je niet aanvallen en ben zelf mtb noob, maar klinkt vreemd en onlogisch. Dit betekend dus dat ik met mijn normale ouderwetse (kroeg) fiets die maar 5 versnellingen heeft, ik helemaal slecht af ben. Maar dat is niet zo, die voelt altijd goed aan en zit eigenlijk nooit tussen versnellingen in.
Hoe meer hoogteverschil, des te meer versnellingen denk ik. Maar kan zijn dat ik dit helemaal verkeerd zie.
De meeste mensen hebben een voorkeur voor hoe snel ze trappen in een sport setting. Er zit een bepaalde cadans dat goed voelt. Over het algemeen zal dat tussen de 80 en 100 zitten maar laten we zeggen voor het gemak dat het precies 90 is. Omdat bijvoorbeeld een SRAM Eagle cassette deze kransjes heeft 10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,52 kan het zijn dat bij een bepaalde snelheid je eigenlijk de 13 zou willen gebruiken. Je hebt dan alleen 12 of 14 en alle twee voelen net niet goed aan.

Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van de cassette je gebruikt maar om dezelfde range in een 12 speed cassette te krijgen zijn er wat kransjes weggelaten. Bij een 2x (3x) setup heb je vaak nog wel iets er tussen in.

Over het algemeen rijdt je ook iets anders op je kroegfiets. Je zal ook met een lagere trapfrequentie trappen omdat dat relaxter is.

Waar het eigenlijk op neerkomt, het gaat niet om het aantal versnellingen, maar om te stappen ertussen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 02-09-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Iedereen heeft een voorkeur cadans. Als de stapjes te groot zijn, is het lastiger om je voorkeur cadans te hanteren. Bij een 2* setup heb je daar nog iets meer nuances in.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vanavond een framepje opgepikt van marktplaats voor een nieuw projectje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCw3f6sHdGKxz73aM5jjU8sMzmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBONwf9RZKEevrVKdSkxBWS8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
En nog als toevoeging op de cadans discussie, op de weg lever je vaak een steady effort, dan heb je dus tijd en is het de moeite om precies de juiste versnelling te kiezen voor een optimale cadans.

In het terrein gaat je cadans veel meer heen en weer en zal je nooit een steady pace bereiken waarbij je precies met die versnelling 90 rpm kan trappen. Vandaar dat die stapjes in het terrein niet zo klein hoeven te zijn, in tegenstelling tot een racefiets. (Althans zo is het voor mij).

In het kort, op de MTB in het terrein moet je het er maar gewoon mee doen, of je nu 60 of 100 rpm moet trappen.

Hier kan je trouwens nog 3 mooie verschillende cadans voorbeelden zien
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
(MTB rit, weg rit met beperkte versnellingen, trainer rit)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 02-09-2020 23:26 ]

Strava

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

[...]

Heb je kunnen achterhalen wanneer dit is in oktober? Vind dat niet terug op de site... maar misschien kijk ik niet goed.

Flickr

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:12:
[...]
Ik rij al 3 jaar 1x11 en wil nooit meer 2x (op de MTB). Als je echt een brede range zoekt en over die hele range kleine stapjes tussen de versnellingen ben je beter af met een 2x, maar bij de meest gebruikte versnellingen heb je eigenlijk geen verschil in stapjes. mocht je top speed missen pak je een iets groter voorblad en andersom een iets kleiner.
1x groep zal het voor mij in de toekomst ook worden. Rij nu 2x10, maar heb enkel in Amerongen echt het kleinere blad voor nodig gehad en voor de rest gebruik ik het grote blad. De rest gebruik het als gemakszucht om sneller te schakelen naar naar de lichtere vertandig, maar meestal schakel ik snel 3 versnellingen terug ipv blad te wisselen.

Moet alleen kijken welke vorm van 1x het gaat worden, want 1x12 is volgens mij technisch een grotere stap dan 1x11. Heb mij totaal er nog niet in verdiept hoor wat de mogelijkheden zijn, want ik denk dat ik ook een andere naaf nodig ben. Zie op de website namelijk dat ik een Shimano TX 505 QR Centerlock heb en wat ik kan vinden zijn die er alleen in 10 speed (8,9,10).

En anders is het mooi voor een toekomstige andere fiets :+. Dan blijf ik mooi 2x10 rijden. Tis niet dat ik mij er aan irriteer ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 03-09-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Meneer iCy schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:45:
[...]

1x groep zal het voor mij in de toekomst ook worden. Rij nu 2x10, maar heb enkel in Amerongen echt het kleinere blad voor nodig gehad en voor de rest gebruik ik het grote blad. De rest gebruik het als gemakszucht om sneller te schakelen naar naar de lichtere vertandig, maar meestal schakel ik snel 3 versnellingen terug ipv blad te wisselen.
Je weet dat je met groot/groot onnodig veel stress op je aandrijving zet? Voor een molshoop kan dat niet zo'n kwaad, maar in langere klimmen geeft het veel meer slijtage dan klein voor en midden achter schakelen.
Moet alleen kijken welke vorm van 1x het gaat worden, want 1x12 is volgens mij technisch een grotere stap dan 1x11. Heb mij totaal er nog niet in verdiept hoor wat de mogelijkheden zijn, want ik denk dat ik ook een andere naaf nodig ben. Zie op de website namelijk dat ik een Shimano TX 505 QR Centerlock heb en wat ik kan vinden zijn die er alleen in 10 speed (8,9,10).
10-speed Shimano-body kan ook prima 11-speed hebben. Voor 12-speed heb je bij Shimano een microspline body nodig, maar Sunrace verkoopt wel 12-speed cassettes voor standaard body's.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Prulleman
Demo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:04:
[...]
Je weet dat je met groot/groot onnodig veel stress op je aandrijving zet? Voor een molshoop kan dat niet zo'n kwaad, maar in langere klimmen geeft het veel meer slijtage dan klein voor en midden achter schakelen.

[...]
10-speed Shimano-body kan ook prima 11-speed hebben. Voor 12-speed heb je bij Shimano een microspline body nodig, maar Sunrace verkoopt wel 12-speed cassettes voor standaard body's.
klopt, maar ook een sram eagle NX cassette past er op, die kan je ook combineren met een GX shifter/derailleur

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Rij de laatste 3 jaar met een 34 oval voor en 11-36 achter. Dat is voor mij hier in het platte Drenthe al overkill. Heb zelfs een jaar singlespeed gereden 34 oval voor en 18 achter. Daar kom ik ook prima mee rond en waar nodig naar boven. En anders ga ik lopen. Als ik dan zie dat sommige fietsen standaard een 30 voor hebben met een 50 achter, dan vraag ik me af waar je dat in NL ergens zou moeten/kunnen gebruiken? En hoeveel van de versnellingen gebruikt men nu echt van die 10/11/12?

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:42
Zaterdag naar een cube attention SL (2021) gaan kijken in zwart/grijs, ik ben benieuwd. Hoop stiekem ook dat het de correcte maat is.

Mijn vriendin vind MTB-en ook leuk (heeft er één gehuurd en die van mij eens gepakt) en kan dan prima op mijn tweedehands fietsje!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

pjlgt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:06:
Rij de laatste 3 jaar met een 34 oval voor en 11-36 achter. Dat is voor mij hier in het platte Drenthe al overkill. Heb zelfs een jaar singlespeed gereden 34 oval voor en 18 achter. Daar kom ik ook prima mee rond en waar nodig naar boven. En anders ga ik lopen. Als ik dan zie dat sommige fietsen standaard een 30 voor hebben met een 50 achter, dan vraag ik me af waar je dat in NL ergens zou moeten/kunnen gebruiken? En hoeveel van de versnellingen gebruikt men nu echt van die 10/11/12?
Ik heb nog een 'oude' 3*9 en gebruik met enige regelmaat de laagste versnelling. Bij lange klimmen tussen de 20-30% stijging gebruik ik regelmatig de allerlaagste versnelling.

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

[...]
Waar in het Noorden moet je klimmen dan? Woon in het noordoosten van Nederland, omgeving van Emmen. Enige plekjes waar een beetje klim in zit is Sleen/Gieten. Daar schakel ik alleen bij de grotere klimmetjes even terug naar kleine blad, maar dat is maar bij 2 klimmetjes het geval bij Sleen.
Top, dat wist ik weer niet. Zoals gezegd, heb nog 0,0 onderzoek gedaan. Moet je qua deri een deri hebben shadow plus? Zit nu een XT deri op zonder de On/Off switch.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
[...]

Bikes die ook in mijn weegschaal hebben gelegen, de Lux maar kort vanwege teveel hardcore XC. De Neuron heb ik dan langer ernstig overwogen, maar de geo en 130mm was misschien weer net iets teveel trail. Ook het hele online aspect van Canyon zat me niet helemaal lekker, kon ik bovendien ook niet testrijden.

Ergens in dit topic heeft iemand (ik denk @GerGio) me op de Oiz gewezen die ik totaal niet kende, eigenlijk enkel de merknaam was me bekend. Als ik dan vergelijkingen begon te maken met modellen die ik eerder had overwogen (Canyon, Trek, Scott enz), dan zag ik al snel dat de Oiz veel vinkjes op de juiste plaats kon zetten. Visueel is het ook een mooie bike, testritje kunnen doen en de rest is ondertussen geschiedenis.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
1x12 gebruiker. Het grootste blad achter heb ik nog nooit gebruikt, maar ben dit jaar ook nog niet echt in heftiger terrein geweest dan UHR, Veluwe en Nijmegen/Groesbeek.

Net ingeschreven voor Bart Brentjes Challenge. Eindelijk weer een doel om naartoe te werken.

Canyon... geweldig! 8 jaar zeer tevreden op verschillende bikes gereden. Tot dat je garantie gaat claimen. Ben nu al 2 maanden aan het bakkeleien met canyon en kom geen meter vooruit. Zit nu al weer 2 weken te wachten op een verzendformuliertje zodat ik mijn voorvork naar SRAM kan sturen. Alles gaat via de mail. Krijg er een beetje de kriebels van.

[ Voor 39% gewijzigd door Rudolf op 03-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
is uiteraard ook afhankelijk van hoe sterk je bent, maar voor de meeste zal 30x50 nergens nodig zijn in NL. maar als je dezelfde fiets (zonder klussen) ook in het buitenland wilt gebruiken, dan ben je blij met een extra kleine versnelling.
Vorig jaar had ik het bij 2000 hm toch wel lastig aan het einde met 30x42 als kleinste versnelling in de Ardennen.

In NL bevalt 34 / 11-42 prima, nog een beetje een compacte cassette ipv zo'n pizzabord en voor de stukken op de weg naar de route is de 34-11 of 34-13 voor mij prima om ~ 30 km per uur te rijden, als ik harder wil op de weg pak ik wel de racefiets..

Strava

• NewbieNeo
Hangt er maar net af waar je fietst.
Ik kom uit Den Haag en rijd best veel op de weg naast het mini baantje bij de Uithof, dus ben superblij dat ik 2x12 met 36/26 voor en 10-45 cassette achter op mijn fiets heb.

De zwaarste versnelling gebruik ik af en toe heuvel af of met rugwind om ff topsnelheid te halen en met de lichtste versnelling 26 - 45 kom ik nog maar net een 45 graden steile met klinkers bestraatte helling op in Scheveningen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dit weekend wil ik wat rondjes fietsen in Brilon/Winterberg en heb een Edge 520 gekocht. Deze heeft 100mb mem en geen SD.
Nu kan ik bij garmin.openstreetmap geen regio's(blokjes) meer apart downloaden.
Iemand anders een plek waar dit wel kan? Heel Duitsland past niet... En met de basemap van de Edge zelf kun je ook weer niks..

Nu kan ik de bordjes wel volgen en red me wel.. maar zou leuk zijn om de Edge te proberen.

• Prulleman
Blomminator schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:13:
Dit weekend wil ik wat rondjes fietsen in Brilon/Winterberg en heb een Edge 520 gekocht. Deze heeft 100mb mem en geen SD.
Nu kan ik bij garmin.openstreetmap geen regio's(blokjes) meer apart downloaden.
Iemand anders een plek waar dit wel kan? Heel Duitsland past niet... En met de basemap van de Edge zelf kun je ook weer niks..

Nu kan ik de bordjes wel volgen en red me wel.. maar zou leuk zijn om de Edge te proberen.
kan je niet een GPX inladen en gewoon het gpx spoor volgen (in sommige gevallen zal je een pad op de kaart zien, andere stukken gaat het spoor gewoon door de middel of nowhere)

Strava

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
Iemand hier ervaringen met Titanium frames? Rijdt het echt beter/anders dan alu of carbon? Wordt namelijk veel gezegd maar gezien de leeftijd van de meeste van die posts heb ik het idee dat dat nog van voor de tijd is dat carbon flink ingeburgerd was bij MTB.

Zit al een tijd te oriënteren om een nieuwe fiets te bouwen ter vervanging van mijn 12 jaar oude Cube en titanium lonkt mij wel om de looks, het "onverwoestbare" en dat het wat anders is.

Plan is om te investeren in een goede frameset en verder op te bouwen met midrange componenten (SLX bv).

Flickr - Strava

• Blomminator
  • Niet online
@Prulleman ja dat Kan. Laatst waren we echter eerder klaar ermee.. en wilde door t Bos (over paden) terug. Maar geen bereik op de gsm en de andere edge was de accu leeg. Met wat gepuzzel kom je er wel.. maar juist daarvoor is t handig.

• Prulleman
Blomminator schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:02:
@Prulleman ja dat Kan. Laatst waren we echter eerder klaar ermee.. en wilde door t Bos (over paden) terug. Maar geen bereik op de gsm en de andere edge was de accu leeg. Met wat gepuzzel kom je er wel.. maar juist daarvoor is t handig.
ok, dan is het juiste kaartmateriaal wel een toevoeging inderdaad..
probeer het eens in Het grote fietscomputer topic

Strava

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
Heeft iemand een tip voor het juist afstellen van de derailleur?
Ik heb een nieuwe ketting en voorblad en heb mijn derailleur netjes opnieuw afgesteld. Ik heb een 2 x 11 cassette.

Maar, als ik opschakel dan trapt die door bij de 10 en 9 als ik kracht zet. Dus van groter blad naar kleiner blad bij de achter cassette. Gewoon fietsen dan heb ik nergens last van.
Schakel ik terug (van 11 naar 10 bijvoorbeeld) dan doet die dit niet. Dan kan ik ook kracht zetten en blijft die het netjes doen.

Nadeel is dus dat ik niet zie wat er mis gaat. Als ik hem afstel dan loopt die als een trein en derailleur staat kaarsrecht op de tandwielen.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Oeh! Naast de nieuwe Lux heeft Canyon inmiddels ook de Neuron op de site staan.
Wat me opvalt. Travel van 130mm naar 140?! Jammer ;( (edit.. Verschil Fox vs Roxshocks)

Wel kekke kleurtjes. Zelf wel erg gechameerd van de Non-Forest kleur! Dit is trouwens de CF 8:

Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwfe43d8cf/images/full/full_2021_/2021/full_2021_neuron-cf-8_2629_GN-BK_P5.png?sw=540&sh=410&sm=fit&sfrm=png

[ Voor 3% gewijzigd door BraX op 03-09-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Prulleman gefikst. Daar een linkje gevonden naar: https://extract.bbbike.org/
Werkt goed.
(Wel 3x heel dom naar m'n Edge gekeken en dacht 'huh.. ik zie niks.. maar geen foutmelding'.. maar ik zat naar t hoogteprofiel the kijken. Nadenken. Nog een keer doen. Werkt prima!

Thnx.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 20:04

Sherlock

No Shit

mike0001 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:39:
Heeft iemand een tip voor het juist afstellen van de derailleur?
Ik heb een nieuwe ketting en voorblad en heb mijn derailleur netjes opnieuw afgesteld. Ik heb een 2 x 11 cassette.

Maar, als ik opschakel dan trapt die door bij de 10 en 9 als ik kracht zet. Dus van groter blad naar kleiner blad bij de achter cassette. Gewoon fietsen dan heb ik nergens last van.
Schakel ik terug (van 11 naar 10 bijvoorbeeld) dan doet die dit niet. Dan kan ik ook kracht zetten en blijft die het netjes doen.

Nadeel is dus dat ik niet zie wat er mis gaat. Als ik hem afstel dan loopt die als een trein en derailleur staat kaarsrecht op de tandwielen.
Dit lijkt toch wel op wat versleten kransjes op je cassette, maar dan wel weer heel vreemd dat hij het soms wel/ soms niet doet. :?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Prulleman
BraX schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:07:
Wat me opvalt. Travel van 130mm naar 140?! Jammer ;( (edit.. Verschil Fox vs Roxshocks)

Wel kekke kleurtjes. Zelf wel erg gechameerd van de Non-Forest kleur! Dit is trouwens de CF 8:

[Afbeelding]
mooi ding, niet alle nieuwe neurons hebben 140, de alu 6 en de 7 hebben bv 130/130 (alu alert orange is ook een mooie kleur!)

de cf 9 heeft ook 130/130, de 8 inderdaad met een pike 140/130

Mocht je echt geinteresseerd zijn in specifiek de 8, maar liever 130/130 hebben, voor zover ik weet is een pike eenvoudig met een andere airshaft om te bouwen naar een andere lengte (maar mocht dat belangrijk zijn moet je uiteraard even goed bevestiging zoeken)

Strava

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
Vandaag binnengelopen bij de LBS in eerste instantie voor de nieuwe Orbea Oiz H10 TR met XT remmen upgrade. Echter kon hij me ook nog een mooi aanbod doen op een 2020 model Merida One-Twenty 7000 waar ik ook erg gecharmeerd van ben.

Uiteraard is er wel één maar; het frame van de Merida betreft een L terwijl de Merida website mij net aan een XL adviseert. (O.B.V: L = 186, arm = 62 en BBL= 86). Aanstaande zaterdag heb ik een proefrit op de Merida om te kijken hoe het aanvoelt. Als ik naast de fiets sta is de eerste indruk dat het frame goed past. Heb er helaas nog niet op kunnen zitten want er zaten nog geen pedalen onder. Mijzelf kennende ben ik bang dat ik misschien in rush en het enthousiasme misschien te snel stap over het te kleine(?) frame.

Wat is jullie ervaring met frame geometrieën die op de limiet zijn, zou ik nog het e.e.a. kunnen corrigeren met een langere stuurpen o.i.d en hebben jullie hier eventueel andere tips voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Anniedrew op 03-09-2020 15:47 ]

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
Sherlock schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:25:
[...]

Dit lijkt toch wel op wat versleten kransjes op je cassette, maar dan wel weer heel vreemd dat hij het soms wel/ soms niet doet. :?
Ik heb mn cassette ook gecontroleerd en ze zijn niet nieuw maar ook niet puntig.
In eerste instantie schoot de ketting van de kransjes voor ik mijn derailleur had afgesteld. Dat die naar het volgende blad wilde zeg maar. Het lijkt erop dat die dat bij opschakelen nog steeds doet. Maar rare dus, bij terug schakelen niet.
Vervelende is, als ik hem afstel is dat natuurlijk zonder "kracht" dus dan loopt die heel soepel. Het gaat pas mis als ik kracht zet en dat kan ik met geen mogelijkheid testen of zien.

• T7D_Sneezy
Anniedrew schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:32:
Vandaag binnengelopen bij de LBS in eerste instantie voor de nieuwe Orbea Oiz H10 TR met XT remmen upgrade. Echter kon hij me ook nog een mooi aanbod doen op een 2020 model Merida One-Twenty 7000 waar ik ook erg gecharmeerd van ben.

Uiteraard is er wel één maar; het frame van de Merida betreft een L terwijl de Merida website mij net aan een XL adviseert. (O.B.V: L = 186, arm = 62 en BBL= 86). Aanstaande zaterdag heb ik een proefrit op de Merida om te kijken hoe het aanvoelt. Als ik naast de fiets sta is de eerste indruk dat het frame goed past. Heb er helaas nog niet op kunnen zitten want er zaten nog geen pedalen onder. Mijzelf kennende ben ik bang dat ik misschien in rush en het enthousiasme misschien te snel stap over het te kleine(?) frame.

Wat is jullie ervaring met frame geometrieën die op de limiet zijn en hebben jullie hier eventueel tips voor?
Bij zo'n grote uitgave zou ik niet impulsief handelen en je laten verleiden tot een weliswaar goed aanbod maar voor een fiets die niet je eerste keuze was.
Ik zelf (L 198 CM, BBL 92 CM) heb een Cube met een 23 inch frame en mijn vrouw (186CM) met een 21 inch frame. Kwa zit vind ik mijn fiets fijner, maar qua bochtengedrag de fiets van mijn vrouw. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik liever een 21 inch frame pakken terwijl de website mij een 23 inch aanmeet. Oftewel: het is niet in beton gegoten wat mij betreft.

• Anniedrew
T7D_Sneezy schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:51:
[...]

Bij zo'n grote uitgave zou ik niet impulsief handelen en je laten verleiden tot een weliswaar goed aanbod maar voor een fiets die niet je eerste keuze was.
Ik zelf (L 198 CM, BBL 92 CM) heb een Cube met een 23 inch frame en mijn vrouw (186CM) met een 21 inch frame. Kwa zit vind ik mijn fiets fijner, maar qua bochtengedrag de fiets van mijn vrouw. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik liever een 21 inch frame pakken terwijl de website mij een 23 inch aanmeet. Oftewel: het is niet in beton gegoten wat mij betreft.
Uiteraard heb je daar gelijk in. Al denk ik wel dat de Merida die met het aanbod behoorlijk in de buurt komt van de Orbea incl. XT rem-upgrade toch een serieuze stap hoger is, ondanks modeljaar 2020 (afmontage nog steeds meest recente modelgang).

Dat is inderdaad wel de kernvraag; hoe hard zijn de waarden omtrent frame maatvoering? Heb je op de fiets van je vrouw geen last van dat het te krap is met sturen o.i.d?

• T7D_Sneezy
Anniedrew schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:02:
[...]

Dat is inderdaad wel de kernvraag; hoe hard zijn de waarden omtrent frame maatvoering? Heb je op de fiets van je vrouw geen last van dat het te krap is met sturen o.i.d?
Helemaal geen last van krapte met sturen, maar je voelt hem gewoon beter de bocht in gaan dan mijn fiets.
Effectief is de wielbasis maar een paar centimeter korter op haar fiets en als ik het zadel op dezelfde hoogte zet als op mijn fiets zit ik alleen iets rechterop. Dat zou eventueel wel weer te compenseren zijn met een langere stuurpen.
Hoe hard de waarden zijn? Geen idee, maar je kan een hoop compenseren met zadel en stuur.

• GerGio
Anniedrew schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:02:
[...]

Uiteraard heb je daar gelijk in. Al denk ik wel dat de Merida die met het aanbod behoorlijk in de buurt komt van de Orbea incl. XT rem-upgrade toch een serieuze stap hoger is, ondanks modeljaar 2020 (afmontage nog steeds meest recente modelgang).

Maar wat voor fiets zoek je? want ik vind de Merida wel iets anders dan dan die Orbea Oiz. Want de Merida is meer trail en de Orbea is meer XC. Dat kun je wel zien want een Carbon fiets die hetzelfde weegt als een alu

Nickname KasPlantje.

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 20:54
DeFeCt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:30:
[...]

Heb je kunnen achterhalen wanneer dit is in oktober? Vind dat niet terug op de site... maar misschien kijk ik niet goed.
Was hier zelf ook wel benieuwd naar. Lijkt erop dat er ook geen inschrijfformulier beschikbaar is (of wellicht al vol voor mei, eerder dit jaar?).

Link

[ Voor 9% gewijzigd door -Eraser- op 03-09-2020 21:49 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Demo

Demo

Het heeft even mogen duren, maar mijn frame staat eindelijk in de lak. Hier wat sneak peeks die ze op het MTB-forum nog niet krijgen :+ Letters en striping in het zwart, de logo's in het zilver. De eerste foto met de merknaam is nog zonder blanke lak, de latere foto's zijn met. Een enorm verschil in hoe sprankelend de lak er uit komt te zien.
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon15_small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon16_small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon17_small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon18_small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fscker.nl/images/mtb/snowdon19_small.jpg

Dit weekend maar een afscheidsritje op de hardtail doen en hem komende woensdag met veel liefde uit elkaar halen :>

edit:
Plaatjes waren niet meer goed ivm naamswijziging en caching van T.net. Heb er nu maar kleinere pics van gemaakt :+

[ Voor 72% gewijzigd door Demo op 04-09-2020 08:44 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Anniedrew
GerGio schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:43:
[...]

Maar wat voor fiets zoek je? want ik vind de Merida wel iets anders dan dan die Orbea Oiz. Want de Merida is meer trail en de Orbea is meer XC. Dat kun je wel zien want een Carbon fiets die hetzelfde weegt als een alu
Op basis van een eerdere reactie ben ik bij het merk Orbea gekomen. In de loop van de zoektocht had ik inmiddels een aantal zaken geconcretiseerd, nl: full XT (of lig relevante onderdelen), 29 inch en als het een beetje kan een trail bike. In eerste instantie naar de LBS met het idee een Orbea Oiz H10 met XT rem-upgrade (+€199) aan de haak te slaan deed hij mij toch dit zeer interessant aanbod zoals eerder vernoemd. Merida zelf presenteert deze fiets als een XC/Trail fiets zoals zij aangeven op het frame. Zelf ben ik, in afwachting van de proefrit en pasvorm, vooralsnog zeer positief op basis van de specificaties. Echter weet ik niet of dit louter verblindend enthousiasme is (ongeacht de voorlopige inschatting van een te klein frame) of een zekere objectiviteit.

Zit ik op een roze wolk, of is dit ondanks dat een goede deal? Prijstechnisch zit de Merida tweehonderd boven de Oiz met XT rem-upgrade in het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:57
Misschien een domme vraag, ben het boutje van mijn schoenplaatje onderweg kwijt gespeeld.
Iemand een idee waar ik dit kan kopen aangezien dit vrij specifiek is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Chelseamarre123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:04:
Misschien een domme vraag, ben het boutje van mijn schoenplaatje onderweg kwijt gespeeld.
Misschien een heel raar idee, maar ik zou de fietsenmaker eens proberen.... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Deze?
https://www.rosebikes.nl/...9040615258460846d17fa50de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

https://lmgtfy.com/?q=schroeven+schoenplaatjes

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

BraX schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:07:

[Afbeelding]
Huh? Waarom is het jammer dat hij 10mm extra travel heeft? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Als je een beetje trail bike wil en er is eerder gezegd dat de Merida meer trial is dan xc. Je vind de Merida mooier en mocht die beter zitten, is de prijsverschil van 200 euro toch enigsinds verwaarloosbaar op een fiets van meer dan 3k?

Heb de specs van beide fietsen niet bekeken hoor, maar puur mijn mening gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wootism schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:27:
[...]

Huh? Waarom is het jammer dat hij 10mm extra travel heeft? :?
we rijden ook niet allemaal een 200mm downhill bak... voor ieder zijn rijstijl/inzetbereik is er een optimale veerweg, of die 10 mm aan de voorkant een groot verschil gaat maken.. zal wel meevallen, maar als je in de 110-130 categorie zit te kijken, is 140 al wel weer heel wat anders.

(het probleem is ook een beetje dat inmiddels alle tussenstappen ook te koop zijn, de keuze is enorm... dus ipv een "categorie" te kiezen stel je een limiet op de travel.)

zelf twijfel ik voor de volgende fiets nog steeds tussen 100 en 120, maar goed, ik moet nog ff doorsparen :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

M6x10 of 12 met verzonken kop. Heeft niet zo'n fancy getrapt kopje maar werkt gewoon. Superprotip van GMBN, als je remschijven met 6-bouts montage hebt, kun je één of twee van de boutjes vervangen door zo'n exemplaar, zodat je een spare hebt als je er onderweg een zou verliezen.

Aanpassing gedaan aan mijn vorige post, had de afbeeldingen hernoemd op de server maar de caching van Tweakers deed daar niet aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Smultie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:05:
[...]

Misschien een heel raar idee, maar ik zou de fietsenmaker eens proberen.... :o
Grappig ik heb een keer iemand gezien die nam extra schoenplaatschroefjes mee in zijn remschijven, die verving gewoon 1 schroefje van zijn schijf voor een schroefje van voor zijn schoenplaatjes.
Anniedrew schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:56:
[...]

Op basis van een eerdere reactie ben ik bij het merk Orbea gekomen. In de loop van de zoektocht had ik inmiddels een aantal zaken geconcretiseerd, nl: full XT (of lig relevante onderdelen), 29 inch en als het een beetje kan een trail bike. In eerste instantie naar de LBS met het idee een Orbea Oiz H10 met XT rem-upgrade (+€199) aan de haak te slaan deed hij mij toch dit zeer interessant aanbod zoals eerder vernoemd. Merida zelf presenteert deze fiets als een XC/Trail fiets zoals zij aangeven op het frame. Zelf ben ik, in afwachting van de proefrit en pasvorm, vooralsnog zeer positief op basis van de specificaties. Echter weet ik niet of dit louter verblindend enthousiasme is (ongeacht de voorlopige inschatting van een te klein frame) of een zekere objectiviteit.

Zit ik op een roze wolk, of is dit ondanks dat een goede deal? Prijstechnisch zit de Merida tweehonderd boven de Oiz met XT rem-upgrade in het aanbod.
Oke ik zie waar dit vandaan komt, sorry het stond me niet helemaal bij.

Als die Merida je past is dat een goede deal. Je zoekt een trailbike, dat is de Merida. De Oiz TR is geen trailbike. Dat is een XC fully met meer travel. Als je een Orbea een mooi merk vind moet je een Occam nemen. De Merida is een prima deal, maar staar je nu alsjeblieft niet blind op de specs en de prijs van deze fiets. Want je moet hem wel passen en vooral lekker fietsen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Meneer iCy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:42:
[...]

Als je een beetje trail bike wil en er is eerder gezegd dat de Merida meer trial is dan xc. Je vind de Merida mooier en mocht die beter zitten, is de prijsverschil van 200 euro toch enigsinds verwaarloosbaar op een fiets van meer dan 3k?

Heb de specs van beide fietsen niet bekeken hoor, maar puur mijn mening gegeven.
Zeker, al is het wéér €200 extra boven op het initiële bedrag wat in gedachten was. Echter krijg je voor die €200 wel weer een stap meer fiets. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Anniedrew schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:48:
[...]

Zeker, al is het wéér €200 extra boven op het initiële bedrag wat in gedachten was. Echter krijg je voor die €200 wel weer een stap meer fiets. :*)
Als je het kan missen. Je gevoel zegt Merida. Specs zeggen Merida. Je fietsprofiel ligt meer richting trialbike wat de Merida is.

Dan is het een kwestie van proberen (dus proefrijden!!!) of je gevoel klopt en kan je daarna alsnog aanschaffen of verder kijken naar een andere fiets.

Ps, een rode fiets is overigens altijd sneller als elk andere kleur. Rij hier op een rode 300 van Merida. :+

Toekomst komt er vast ooit wel een fiets bij of vervanging, maar budget laat mij niet zo'n XC/Trial fiets toe op het moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:48:
[...]

we rijden ook niet allemaal een 200mm downhill bak... voor ieder zijn rijstijl/inzetbereik is er een optimale veerweg, of die 10 mm aan de voorkant een groot verschil gaat maken.. zal wel meevallen, maar als je in de 110-130 categorie zit te kijken, is 140 al wel weer heel wat anders.

(het probleem is ook een beetje dat inmiddels alle tussenstappen ook te koop zijn, de keuze is enorm... dus ipv een "categorie" te kiezen stel je een limiet op de travel.)

zelf twijfel ik voor de volgende fiets nog steeds tussen 100 en 120, maar goed, ik moet nog ff doorsparen :)
Dat van die downhill bak snap ik. Vind het alleen vreemd dat 130mm prima is en 140mm opeens ‘jammer’. Terwijl je mijns inziens die 10mm helemaal niet merkt. Dat was het meer.
Jammer om een toffe fiets daarop te diskwalificeren.
Maar volgens mij zit ook veel tussen de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 20:04

Sherlock

No Shit

Ik probeer zo'n beetje mee te lezen, maar alle verschillende soorten MTB's deden me een beetje duizelen.

Dit filmpje van bikeexchange vond ik wel handig om wat orde in mijn chaos te scheppen, wellicht dat er anderen zijn die er ook wel wat aan hebben.
https://www.bikeexchange....xplained-comparison-guide

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
@Anniedrew Proefrijden is inderdaad het belangrijkste en goed bedenken waar je je fiets voor wilt gebruiken.

Toen ik een paar maanden geleden mijn eerste mtb ging kopen, zat ik te twijfelen tussen de Big Nine XT2 en de Big Nine limited.
1x had wel mijn voorkeur, maar na een proefrit op beide gelukkig toch voor de XT2 gekozen aangezien ik redelijk wat op de weg rijd en zowel een hoge topsnelheid als een groot bereik wilde hebben.

Maar als ik in het oosten van het land zou wonen, dan had ik waarschijnlijk wel een 1x fiets gekocht voor het gemak. :)
Paar keer Amerongen geweest en helaas heb ik zelf alleen de Uithof in de buurt zitten. Vlaardingen en Zoetermeer is ook al een uur fietsen ernaartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
GerGio schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:57:
[...]

Grappig ik heb een keer iemand gezien die nam extra schoenplaatschroefjes mee in zijn remschijven, die verving gewoon 1 schroefje van zijn schijf voor een schroefje van voor zijn schoenplaatjes.

[...]

Oke ik zie waar dit vandaan komt, sorry het stond me niet helemaal bij.

Als die Merida je past is dat een goede deal. Je zoekt een trailbike, dat is de Merida. De Oiz TR is geen trailbike. Dat is een XC fully met meer travel. Als je een Orbea een mooi merk vind moet je een Occam nemen. De Merida is een prima deal, maar staar je nu alsjeblieft niet blind op de specs en de prijs van deze fiets. Want je moet hem wel passen en vooral lekker fietsen.
Uiteraard begrijpelijk met jouw activiteit in dit forum! Wel fijn om te horen dat het an sich een goede deal is, die neem ik mee in mijn besluitvorming. Eerst inderdaad even de proefrit van morgen afwachten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Waarom zou je in Nederland voor een trail fully kiezen in plaats van voor een XC fully?
Ik heb niet het idee dat er in Nederland nu echte 'trails' zijn waarvoor dit nodig is.
En het lijkt me dat je op elke vaste route in NL sneller bent op een XC fully.

Al komt dit wel van iemand die met gemak alle rode(en licht zwart) trails in Schotland/Winterberg/Willingen/Oostenrijk ook op een entry level XC hardtail met Suntour coil vork heeft gereden.

En tegenwoordig huur ik toch altijd in een bikepark. Eventueel komt er in de toekomst nog een dikke enduro bij als ik het huren zat ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
De rijervaring op een trail fully is gewoon wat anders dan op een XC fully. Een echte XC fully is puur gemaakt op snelheid en een trail fully meer op de fun gehalte. Helemaal op de nieuwe stijl NL routes kan je flink met je fiets spelen in alle bochten die in zo'n route zitten. Als je niet altijd puur op de rondetijd aan het fietsen bent, waarom zou je dan voor een XC fully gaan?

@Wootism Normaal ga ik helemaal in jou gedachten mee en is een stap van 130 naar 140mm aan de voorkant niet zo vreemd. Maar ik vind die stap op de huidige neuron wel een beetje merkwaardig. Deze fiets heeft voor mij nooit de de classificering 'trail bike' gehad, maar heeft altijd tussen het segment XC en trail gezetten. De huidige geometrie is ook echt niet van een trail bike. Dan vind ik de stap met 140mm vooraan met een fiets die een balhoofdhoek heeft van 67.5 een merkwaardige stap. Dat past niet meer in het moderne trail segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
steel123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:20:
Waarom zou je in Nederland voor een trail fully kiezen in plaats van voor een XC fully?
Ik heb niet het idee dat er in Nederland nu echte 'trails' zijn waarvoor dit nodig is.
En het lijkt me dat je op elke vaste route in NL sneller bent op een XC fully.

Al komt dit wel van iemand die met gemak alle rode(en licht zwart) trails in Schotland/Winterberg/Willingen/Oostenrijk ook op een entry level XC hardtail met Suntour coil vork heeft gereden.

En tegenwoordig huur ik toch altijd in een bikepark. Eventueel komt er in de toekomst nog een dikke enduro bij als ik het huren zat ben.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld, maar het ligt voornamelijk aan de combinatie van je doelen en skills. Wil je echt zo hard mogelijk rond + heb je de skills om dat op een xc racebak te doen, dan is dat uiteraard de beste tool for the job. Ga je wat rustiger rond, maak je graag langere ritten,zit er nog veel ruimte om te groeien in je skills, etc dan ben je niet zomaar langzamer op een trail fiets (maar wel veiliger, comfortabeler en waarschijnlijk daarom dus sneller).

Maar daarom vind ik het ook een lastig dilemma voor mezelf.. ik rij graag de korte rondjes hier rond breda zo hard als de omstandigheden toelaten. Ik rij geen KOM's hier in de buurt, maar zit wel in de top 1-2% op bv Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen. Daar zou een 100mm fiets het beste voor zijn. Maar ik rij ook graag af en toe wat langere ritten/marathons, vorig jaar de RdhF, dit jaar helaas gecancelled, maar de 6 uur van 't zand staat op de planning over 3 weken. Voor dat soort ritten is een 120 mm fiets beter geschikt.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Prulleman Voor jou hebben ze het n=n+1 concept uitgevonden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:42:
@Prulleman Voor jou hebben ze het n=n+1 concept uitgevonden :*)
haha, ik had er nog achter aan getypt dat ik eigenlijk 2 fietsen nodig had, maar ik had het weer weggehaald, ander maak ik mezelf nog wijs dat dat een goed idee is.. :X

Ik weet overigens ook nog niet wat ik tzt met mijn hardtail ga doen, ik verwacht niet veel opbrengst op marktplaats, er zit aardig wat geld in upgrades en carbon wielen, maar voor de 2e hands koper is het straks gewoon een oude fiets met gedateerde onderdelen en chinese velgen..

Dus veel zal ie niet opbrengen, maar werkeloos in de schuur is ook zonde..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-09 15:45
Ivm een remmenupgrade, ben ik aan het kijken welke disc adapters ik nodig ga hebben... Momenteel heb ik
180mm (V)
160mm (A)

Ik overweeg dit te upgraden naar:
203mm (V)
180/203mm (A)

Door de vele soorten/smaken (PM/IS/FM...) twijfel ik...Plaatje bij het praatje:

Voren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY1CfWIsuzBKYSoKRaxTX-GdOJM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WElviFypv1ZwMjxoTvfjafPI.jpg?f=fotoalbum_medium
Dacht zelf aan de ''SM-MA-F203P/PM''?

Achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc0mZDVpbfDW4ocY-XgwEa38-_U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bgw1Ph6OEs5G1RRc7BQnyN7w.jpg?f=fotoalbum_medium
Geen idee, zie door de bomen het bos niet meer?

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:45:
[...]

haha, ik had er nog achter aan getypt dat ik eigenlijk 2 fietsen nodig had, maar ik had het weer weggehaald, ander maak ik mezelf nog wijs dat dat een goed idee is.. :X

Ik weet overigens ook nog niet wat ik tzt met mijn hardtail ga doen, ik verwacht niet veel opbrengst op marktplaats, er zit aardig wat geld in upgrades en carbon wielen, maar voor de 2e hands koper is het straks gewoon een oude fiets met gedateerde onderdelen en chinese velgen..

Dus veel zal ie niet opbrengen, maar werkeloos in de schuur is ook zonde..
Ja zo gaat dat hé, zo heb ik ondertussen een hardtail en een racefiets, ik ben mezelf er van aan het overtuigen dat ik eigenlijk een Fully erbij wil en misschien nog een tijdritfiets voor de triatlon die ik wil gaan doen. maar dan wordt de schuur wel snel voller.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
RR46 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:45:
Ivm een remmenupgrade, ben ik aan het kijken welke disc adapters ik nodig ga hebben... Momenteel heb ik
180mm (V)
160mm (A)

Ik overweeg dit te upgraden naar:
203mm (V)
180/203mm (A)

Door de vele soorten/smaken (PM/IS/FM...) twijfel ik...Plaatje bij het praatje:

Voren:
[Afbeelding]
Dacht zelf aan de ''SM-MA-F203P/PM''?

Achter:
[Afbeelding]
Geen idee, zie door de bomen het bos niet meer?

Iemand advies?
Voor moet je van 160PM naar 203PM (+40mm) met adapter: I-SMMAF203PPA
Achter moet je van 160PM naar 180PM (+20MM) met adapter: E-SMMAF180PP2. (Maar deze zit natuurlijk nu op je voorvork ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
(@RR46 een 200 achter gaat waarschijnlijk niet passen ivm de kromming van je seatstays, ik zou zoals Elmar voorsteld gewoon de adapter (en de schijf ) van voor achter verplaatsen, dan hoef je enkel 1 schijf + adapter te kopen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

ElmarJ16 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:35:
De rijervaring op een trail fully is gewoon wat anders dan op een XC fully. Een echte XC fully is puur gemaakt op snelheid en een trail fully meer op de fun gehalte. Helemaal op de nieuwe stijl NL routes kan je flink met je fiets spelen in alle bochten die in zo'n route zitten. Als je niet altijd puur op de rondetijd aan het fietsen bent, waarom zou je dan voor een XC fully gaan?
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:39:
[...]
Daar zijn de meningen ook over verdeeld, maar het ligt voornamelijk aan de combinatie van je doelen en skills. Wil je echt zo hard mogelijk rond + heb je de skills om dat op een xc racebak te doen, dan is dat uiteraard de beste tool for the job. Ga je wat rustiger rond, maak je graag langere ritten,zit er nog veel ruimte om te groeien in je skills, etc dan ben je niet zomaar langzamer op een trail fiets (maar wel veiliger, comfortabeler en waarschijnlijk daarom dus sneller).
Naar mijn mening worden die 'nieuwe stijl' routes chromelijk overschat qua technische moeilijkheidsgraad. Bij een trail route zie ik toch eerder een rode route in schotland, niet te vergelijken met welke NL route dan ook. Het zijn voornamlijke flowige XC routes. Qua moeilijkheidsgraad niet te vergelijken met wereldbeker XC routes, waarbij ze ook hardcore XC fietsen gebruiken. Nu zijn die atleten ook niet te vergelijken met ons.

Persoonlijk gaat het niet om strava records, maar wil ook niet door al mijn fiets kameraden er hard af gefietst worden.
Daarbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Met mijn verhaal heb ik het ook niet over de technische moeilijkheidsgraad gehad, maar meer over de speelsheid. Dat zijn 2 verschillende dingen. Die nieuwe stijl routes zijn inderdaad gewoon wat flow routes die prima met een hardtail te rijden zijn. Maar door het velen draaien en keren kan dit ook prima met een trail fully. Die laatste laat zich gewoon makkelijker heen en weer kantelen en geeft een heel andere ervaring dan een hardcore XC fiets. Die laat zich ook wel door die bochten komen, maar op een heel andere manier.

En daarmee komt het er op aan wat voor rijder je bent: Wil je altijd op maximale effort rijden, koop dan zo'n hardcore XC fiets. Wil je meer op comfort en op speelsheid rijden, koop dan zo'n trail fully. Die laatste zijn tegenwoordig ook al zo goed dat de gemiddelde fietser daar zo goed als even snel op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Het lijkt nou net alsof een normale sterveling een xc racefully niet normaal de bocht door kan krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Rudolf schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:28:
Het lijkt nou net alsof een normale sterveling een xc racefully niet normaal de bocht door kan krijgen :D
haha, zo erg is het ook niet denk ik, maar een terecht punt is wel of een normale sterveling een xc racfully of een trailfully sneller en veiliger door de bocht kan krijgen.

maar zonder al te veel pluimen in mijn eigen reet te steken denk ik dat ik een xc bak toch wel sneller door Dorst heen kan jagen. Op een hardtail blijf ik de meeste namelijk ook al wel voor.

Maar waar de grens van "skills" voor optimaal gebruik van een xc fiets ligt.. dat is niet echt te omschrijven, dat mag iedereen zelf uitvinden :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:40:
[...]

haha, zo erg is het ook niet denk ik, maar een terecht punt is wel of een normale sterveling een xc racfully of een trailfully sneller en veiliger door de bocht kan krijgen.

maar zonder al te veel pluimen in mijn eigen reet te steken denk ik dat ik een xc bak toch wel sneller door Dorst heen kan jagen. Op een hardtail blijf ik de meeste namelijk ook al wel voor.

Maar waar de grens van "skills" voor optimaal gebruik van een xc fiets ligt.. dat is niet echt te omschrijven, dat mag iedereen zelf uitvinden :)
Meestal is het zo dat de grens eerder ik ben dan mijn fiets.

Maar goed als ik kijk naar het traumapad waar iedereen van zegt dat het een geweldige uitdagende afdaling is vind ik dat eigenlijk wel meevallen. Ik rijd in Utrecht ook weleens achter mensen op trail fully's en die houd ik nog redelijk bij. Al vind ik nog wel dat ik wat souplesse mag verbeteren. Dat maakt alles wel beter. Ik merk dat als je probeert om er soepel door heen te gaan in-plaats van snel dat je gauw veel sneller bent. Maar in Dorst ben je echt wel het snelst op een XC hardtail

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

GerGio schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:31:
[...]
Meestal is het zo dat de grens eerder ik ben dan mijn fiets.

Maar goed als ik kijk naar het traumapad waar iedereen van zegt dat het een geweldige uitdagende afdaling is vind ik dat eigenlijk wel meevallen. Ik rijd in Utrecht ook weleens achter mensen op trail fully's en die houd ik nog redelijk bij. Al vind ik nog wel dat ik wat souplesse mag verbeteren. Dat maakt alles wel beter. Ik merk dat als je probeert om er soepel door heen te gaan in-plaats van snel dat je gauw veel sneller bent. Maar in Dorst ben je echt wel het snelst op een XC hardtail
Dat bedoel ik dus, het traumapad vind ik dus verre van een uitdagende afdaling op een hardtail. Je moet zelfs nog flink bijtrappen na de eerste 100 meter om een beetje op tempo te blijven. Wel is het dan een uiterst vermoeiende afdaling door alle remkuilen, maarja als je Winterberg/Oostenrijk op een hardtail gewend bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 20:11
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:45:
[...]

...
Heb er ondertussen 3 in de schuur staan.. Dus nu is de schuur te klein :X
Een scott spark met 120mm, YT Jeffsy met 140mm en een Canyon sender 200mm dus hier ook wat uit de hand gelopen.
De Spark gaat er binnenkort dan ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@rasko vorig jaar had je bij de trailtour de spark bij toch? had je toen de YT nog niet?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:33:
@rasko vorig jaar had je bij de trailtour de spark bij toch? had je toen de YT nog niet?
Wanneer gaan we weer met zijn allen een rondje doen?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
goed plan, wil wel weer een keer naar limburg, iemand die daar een beetje de weg kent?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:33:
Yep klopt, toen rondje met de Spark. Jeffsy is er 2 weekjes geleden bijgekomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rasko schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:59:
[...]

Yep klopt, toen rondje met de Spark. Jeffsy is er 2 weekjes geleden bijgekomen :D
nice, mooi apparaat zo'n jeffsy, niet wat ik zoek, een izzo zou al teveel zijn, maar mooi spul!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:37:
goed plan, wil wel weer een keer naar limburg, iemand die daar een beetje de weg kent?
Ken bij Geleen wel mooi stukje, alleen dat is geen 'gewone' route. Dat is het stuk met de jumps/gaps waar we met de Trailtour ook door zijn gekomen.
Prulleman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:02:
[...]

nice, mooi apparaat zo'n jeffsy, niet wat ik zoek, een izzo zou al teveel zijn, maar mooi spul!
Ja is echt een geweldig apparaat! 140mm is ook niet echt nodig in NL maar hij fietst wel ontzettend lekker! (de Spark was eigenlijk ook net een tikkie te groot voor mij)
Pagina: 1 ... 89 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic