Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
De overweging m.b.t. XT shifters is inderdaad vanwege precisie en de grotere mogelijkheden tot af en opschakelen op de rear derrie. Voor een linkse shifter is XT natuurlijk niet echt zinvol, ik rij hier in de buurt nooit op het kleine blad. Na wat rondneuzen op internet kom ik geen (identieke) enkele losse SLX shifter tegen (die op korte termijn) leverbaar is. Voor de paar euro extra als setprijs + fijner schakelen achter is XT natuurlijk een mooie upgrade.
In die zin denk ik toch voor de XT optie te gaan, gezien mijn (niet competitief) algemeen MTB gebruik en 'fiets' focus met name op de weg/cx. Ik behoud dan iig wel mijn ruime range. Wellicht wel interessant/optie om nog in de toekomst mijn cassette te wijzigen naar een 11/40 zodat ik iets minder gatenkaas heb. Even puzzelen met www.ritzelrechner
het verschil tussen de 11-40 en 11-42 is minimaal:Dix0r schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:41:
Thanks all, ga de opties nog eens laten bezinken.![]()
De overweging m.b.t. XT shifters is inderdaad vanwege precisie en de grotere mogelijkheden tot af en opschakelen op de rear derrie. Voor een linkse shifter is XT natuurlijk niet echt zinvol, ik rij hier in de buurt nooit op het kleine blad. Na wat rondneuzen op internet kom ik geen (identieke) enkele losse SLX shifter tegen (die op korte termijn) leverbaar is. Voor de paar euro extra als setprijs + fijner schakelen achter is XT natuurlijk een mooie upgrade.
In die zin denk ik toch voor de XT optie te gaan, gezien mijn (niet competitief) algemeen MTB gebruik en 'fiets' focus met name op de weg/cx. Ik behoud dan iig wel mijn ruime range. Wellicht wel interessant/optie om nog in de toekomst mijn cassette te wijzigen naar een 11/40 zodat ik iets minder gatenkaas heb. Even puzzelen met www.ritzelrechner
11-40: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
11-46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
pas bij de grootste 4 kransjes schuift het 1 of 2 tandjes op, maar waarschijnlijk gebuik je de 15, 17, 19, 21, 24 het meest in het bos en de 11-13-15 het meest op de weg en die zijn identiek.
(en ook de 46 voegt eigenlijk alleen een klim krans toe, die is zelfs tot de 37 gelijk aan de 11-42.
dus op de mtb heb je eigenlijk altijd meer gatenkaast, ook bij 2x11, tenzij je gaat kijken welke gaten je met je kleine blad voor kan opvullen, maar op de bij 25+ km/u is dat al geen optie.
(het is niet te vergelijken met een 11-32 vs een 12-25 cassette op een race cassette, dan ga je echt van 2T naar 1T stapjes in de meest gebruikte range)
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2020 09:58 ]
Het is een 2x shifter voor de front derailleur, meerdere stappen zijn dus niet relevante en imho is precisie daar 'minder relevant.Demo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:14:
[...]
Niet mee eens, XT koop je niet voor het gewicht. De shifter voelt preciezer en laat je 4 verzetten lichter en 2 zwaarder schakelen met één druk, waar SLX 3 lichter en 1 zwaarder doet. In tegenstelling tot wat alle grote fabrikanten doen, kan je beter voor de duurdere shifter gaan icm een goedkopere derailleur - zeker als je een onbehouden rijstijl hebt en er nog wel eens een derailleur kan sneuvelen
het dilemma is links simpel vervangen of beide upgraden (of als je mijn post terugleest, optie 3, 1x11, afhankelijk van je range wensen)GoldenSample schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Het is een 2x shifter voor de front derailleur, meerdere stappen zijn dus niet relevante en imho is precisie daar 'minder relevant.
Dat is niet helemaal waar geloof ik. Als het goed schakelt XT al bij het indrukken van de knop en SLX pas bij het loslaten van de knop. Dus voor ligt je ketting een stuk sneller op het kleine blad. Dat maakt tot het laatste moment doorrijden voor heuveltjes een stuk beter te doen. Is bij mijn XT in elk geval zo.GoldenSample schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Het is een 2x shifter voor de front derailleur, meerdere stappen zijn dus niet relevante en imho is precisie daar 'minder relevant.
Nickname KasPlantje.
Inderdaad!GerGio schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:41:
[...]
Dat is niet helemaal waar geloof ik. Als het goed schakelt XT al bij het indrukken van de knop en SLX pas bij het loslaten van de knop. Dus voor ligt je ketting een stuk sneller op het kleine blad. Dat maakt tot het laatste moment doorrijden voor heuveltjes een stuk beter te doen. Is bij mijn XT in elk geval zo.
de marketing term van shimano daarvoor is instant release (een shift naar een kleiner kransje vind dan inderdaad al plaats bij het indukken, ipv bij het loslaten.
SLX heeft dit niet, dus inderdaad 1 van de dingen waardoor XT directer schakelt
https://bike.shimano.com/...-m7000/SL-M7000-11-R.html
https://bike.shimano.com/...ext-m8000/SL-M8000-R.html
2e verschil is de dubbele shift naar een kleiner kransje (multi release)
Kan ik hem beter nu in Cadans mode laten of terug gaan naar speed sensor? Met de waardes doe ik op het moment nog weinig, maar later dit jaar wil ik mij er in gaan verdiepen en mij gaan verbeteren. Uiteraard vind ik het leuk om progressie te zien.
Speed wordt namelijk ook door de GPS gedaan. Wijkt natuurlijk af dan wat het daadwerkelijk is, maar wel beter dan niets en voor die tijd had ik ook geen magene sensor.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Als je er eentje hebt zou ik die gebruiken als speed-sensor. Snelheid / afstand worden dan een stuk betrouwbaarder.Meneer iCy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:17:
Heb een 2e magene speed/cadans sensor besteld, want krijg mijn horloge (galaxy watch 48mm) met de magene s3+ ook in cadans mode. (Helaas de Gear Tracker app wel even moeten resetten, maar het is gelukt).
Kan ik hem beter nu in Cadans mode laten of terug gaan naar speed sensor? Met de waardes doe ik op het moment nog weinig, maar later dit jaar wil ik mij er in gaan verdiepen en mij gaan verbeteren. Uiteraard vind ik het leuk om progressie te zien.
Speed wordt namelijk ook door de GPS gedaan. Wijkt natuurlijk af dan wat het daadwerkelijk is, maar wel beter dan niets en voor die tijd had ik ook geen magene sensor.
Cadans op de mountainbike gebruik ik zelf niet echt, daarvoor wisselt hij bij mij teveel.
Wou even weten of de horloge doet wat die moest doen. Reset hem even zodat ik hem daarna als speed sensor kan registreren :-).L0we schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:24:
[...]
Als je er eentje hebt zou ik die gebruiken als speed-sensor. Snelheid / afstand worden dan een stuk betrouwbaarder.
Cadans op de mountainbike gebruik ik zelf niet echt, daarvoor wisselt hij bij mij teveel.
GPS van de Galaxy Watch doet het overigens wel goed. Gebruik echt de horloge gps via de gear tracker app (default wil de watch ook gebruik maken van de telefoon om batterij te besparen), want met de GPS van de telefoon is het een af en toe beetje waggel.
[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 26-08-2020 09:46 ]
Eens met @L0we, cadans voegt niet zoveel toe op de MTB, hooguit om te bepalen dat je gearing niet toereikend is voor bepaalde klimmen. Het is af en toe wel geinig om naar te kijken, maar je kan niet veel met de info.Meneer iCy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:17:
Heb een 2e magene speed/cadans sensor besteld, want krijg mijn horloge (galaxy watch 48mm) met de magene s3+ ook in cadans mode. (Helaas de Gear Tracker app wel even moeten resetten, maar het is gelukt).
dit is bv 3 rondjes westenschouwen, paar pittige klimmetjes, veel mul zand, korte afdalingen en redelijk bochtig:
/f/image/M4GCucSXrq2HCFjbKToGsOGk.png?f=fotoalbum_large)
Wat je hier uithaalt is dat de cadans schommelt tussen de 50 en 100 (79 gem.)
ik kan hier niet uit opmaken of ik meer lichter had moeten schakelen, of iets anders.. Op de MTB moet je soms gewoon trappen naar gelang het terrein en de versnelling die je op dat moment hebt. Uiteindelijk maakt je dat ook een betere rijder.
Ter vergelijking een lange rit over de weg:
/f/image/E4ZkhYE3tJw07GIWtzsMvH73.png?f=fotoalbum_large)
Veel constanter, tussen de 75 en 95, gemiddeld 81
(let wel, dit was ook op de MTB, dus met minder versnellingen, op de racefiets was het waarschijnlijk dichter rond de 85 rpm geweest omdat je dan meer versnellingen met 1 T verschil hebt, nu moest ik het doen met 34x11 en 34x13)
Wat ik verder merk op de trainer met power is dat hoe meer power (boven threshold/FTP) ik ook een hogere cadans nodig heb om die power te kunnen leveren, boven de 300 watt trap ik toch al snel 100+ RPM, tijdens recovery intervallen zakt dit dan weer terug naar <80 (voor buiten ritten helaas geen power data)
/f/image/G2nba5CdVh3SYznCBaMJ7zLn.png?f=fotoalbum_large)
anyway, speedsensor is nuttiger (zeker op de mtb, want slechtere gps en minder nut cadans), maar als je de betrouwbaarheid van GPS voldoende vind, maakt het niet veel uit
Nu wil ik ook weten waarom ik er last van had. Heb zelf een vermoeden van. Heb afgelopen zondag de ketting niet bijgesmeerd met Squirt en de laatste rit daarvoor ben ik ook door een riviertje heen gefietst. Verwacht dat de ketting te droog was en daardoor te veel last van de modder had, maar had geen geratel wat ik normaal wel met pedros merk als het echt bijgesmeerd moet worden. (Normaal smeer ik bijna voor elke rit bij hoor, alleen vergeten voor de rit van zondag).
Kettingblad voor heeft geen braam of een scheve tand (wat mij op het oog opvalt).
Kan dat kloppen dat het daardoor kom of kan het door het soort grond verschil komen? Rit van het weekend had iets meer zandgrond dan de rit van gisteravond, maar modderniveau was wel gelijkwaardig.
lastig.. het is afhankelijk van de omstandigheden, in dit geval klinkt het als een combinatie van factoren. zoals je zelf al aangeeft waarschijnlijk iets te droge ketting icm met het type modder..Meneer iCy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:43:
Van het weekend te maken gehad met chainsuck (keer of 4 a 5) in de ernstige regenbuien/modderpoelen. Het gebeurde tijdens het trappen en niet tijdens het schakelen. Gisteravond zelfde weerscenario, maar nergens last van gehad. Ketting was voor de rit aan wel gesmeerd geweest.
Nu wil ik ook weten waarom ik er last van had. Heb zelf een vermoeden van. Heb afgelopen zondag de ketting niet bijgesmeerd met Squirt en de laatste rit daarvoor ben ik ook door een riviertje heen gefietst. Verwacht dat de ketting te droog was en daardoor te veel last van de modder had, maar had geen geratel wat ik normaal wel met pedros merk als het echt bijgesmeerd moet worden. (Normaal smeer ik bijna voor elke rit bij hoor, alleen vergeten voor de rit van zondag).
Kettingblad voor heeft geen braam of een scheve tand (wat mij op het oog opvalt).
Kan dat kloppen dat het daardoor kom of kan het door het soort grond verschil komen? Rit van het weekend had iets meer zandgrond dan de rit van gisteravond, maar modderniveau was wel gelijkwaardig.
als het structureel voorkomt, is het meestal een versleten of beschadigd voorblad
Ik had de fiets is binnengebracht ter nazicht, om te zien in wat staat hij zich bevindt. Buiten dat de dempers onderhouden moeten worden (gewoon tijd, niets stuk) zit er ook veel speling op het balhoofd en de BB kraakt. Verder is de achterband redelijk versleten van over de weg te rijden. Voor de rest zie je de handvatten wel veel slijtage (profiel weg). Voor de rest is de fiets nog top.Engineer Stewie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:05:
Ik overweeg na het bestellen van mijn racefiets om mijn BMC Agonist 02 One (2018) te verkopen aangezien die meer op de weg heeft gefietst dan offroad. Is een XT groepset (30T en casette is 11-46T, 2500km oud ongeveer, elke 600km nieuwe ketting) met SLX remmen en een remote lockout van DT Swiss voor de dempers.
Maat medium (ben 1m75 met BBL van 88,2cm).
Iemand een idee hoeveel deze fiets nog waard is ongeveer. Tandwielen zijn nog in perfecte staat en de rear derailleur staat er 150-200km op nu. Catalogusprijs was in 2018 4500€, de huidige versie met slx groepset heeft een adviesprijs van 4800€.
Ik heb wel de originele velgen nietmeer (deze zijn van Mavic) en ik heb er een 1x11 ipv 2x11 van gemaakt.
[Afbeelding]
Heb daarop de fiets zo te koop gezet, aangeboden voor 2750 en uiteindelijk verkocht voor 2300€.
Aangezien ik heb 2,5 jaar geleden zelf maar 2750€ (was een ex demo fiets in 2018) betaald heb is dat een top deal.
Ben nu op zoek naar iets goedkopers voor de familieritjes. Maar aangezien het bijna terug school is en dan winter, kan ik mss beter tot April wachten en er eentje via het werk leasen (40% goedkoper uiteindelijk). Vind zelfs de Trek X- Caliber 8 al een mooie fiets voor dat doeleinde.
Heb al eens 2de hands gekeken maar daar vind ik niets fatsoenlijks.
Naar mijn weten nog niet voorgekomen. Ik hou het in de gaten en anders is een nieuw voorblad de kosten ook weer niet. Bij een nieuw voorblad, moet ik dan ook ketting/cassette vervangen?Prulleman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:35:
[...]
lastig.. het is afhankelijk van de omstandigheden, in dit geval klinkt het als een combinatie van factoren. zoals je zelf al aangeeft waarschijnlijk iets te droge ketting icm met het type modder..
als het structureel voorkomt, is het meestal een versleten of beschadigd voorblad
defineer "familieritjes"Engineer Stewie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:37:
[...]
Ik had de fiets is binnengebracht ter nazicht, om te zien in wat staat hij zich bevindt. Buiten dat de dempers onderhouden moeten worden (gewoon tijd, niets stuk) zit er ook veel speling op het balhoofd en de BB kraakt. Verder is de achterband redelijk versleten van over de weg te rijden. Voor de rest zie je de handvatten wel veel slijtage (profiel weg). Voor de rest is de fiets nog top.
Heb daarop de fiets zo te koop gezet, aangeboden voor 2750 en uiteindelijk verkocht voor 2300€.
Aangezien ik heb 2,5 jaar geleden zelf maar 2750€ (was een ex demo fiets in 2018) betaald heb is dat een top deal.
Ben nu op zoek naar iets goedkopers voor de familieritjes. Maar aangezien het bijna terug school is en dan winter, kan ik mss beter tot April wachten en er eentje via het werk leasen (40% goedkoper uiteindelijk). Vind zelfs de Trek X- Caliber 8 al een mooie fiets voor dat doeleinde.
misschien ben je beter af met zoiets: https://www.12gobiking.nl/trek-fx-3-disc-2021
als je nog met je eerste ketting/cassette rijd, dan is de voorkant nog niet versleten, die gaat over het algemeen wat langer mee (tenzij je de hele boel echt maximaal op rijdt). Heb je 1x of 2x? Een 1x narrow wide blad heeft langere/dikkere tanden en gaat over het algemeen nog wat langer meeMeneer iCy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:42:
[...]
Naar mijn weten nog niet voorgekomen. Ik hou het in de gaten en anders is een nieuw voorblad de kosten ook weer niet. Bij een nieuw voorblad, moet ik dan ook ketting/cassette vervangen?
Dat ligt aan de slijtage. Maar meestal doe ik voorblad cassette en ketting in een keer. Gewoon omdat alles dan weer in dezelfde staat is. Dan heb je niet dat dan weer je ketting is en dan weer je cassette.Meneer iCy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:42:
[...]
Naar mijn weten nog niet voorgekomen. Ik hou het in de gaten en anders is een nieuw voorblad de kosten ook weer niet. Bij een nieuw voorblad, moet ik dan ook ketting/cassette vervangen?
Overigens kijk het gewoon aan kan een keer gebeuren, dan hoef je niet meteen alles meteen te vervangen, als hij nu weer gesmeerd loopt
Tweedehands is nu lastig, Nieuwe trouwens ook. Maar een X caliber 8 is prima of iets van een Orbea Alma H20 zoietsEngineer Stewie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:37:
[...]
Ik had de fiets is binnengebracht ter nazicht, om te zien in wat staat hij zich bevindt. Buiten dat de dempers onderhouden moeten worden (gewoon tijd, niets stuk) zit er ook veel speling op het balhoofd en de BB kraakt. Verder is de achterband redelijk versleten van over de weg te rijden. Voor de rest zie je de handvatten wel veel slijtage (profiel weg). Voor de rest is de fiets nog top.
Nickname KasPlantje.
GerGio schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:53:
[...]
Overigens kijk het gewoon aan kan een keer gebeuren, dan hoef je niet meteen alles meteen te vervangen, als hij nu weer gesmeerd looptdan zou ik me geen zorgen maken.
Dan ga ik er gewoonweer tegen aan en heerlijk genieten, want modder vind ik toch het fijnste qua jaargetijde.
Ik zou daar gerust mee toekomen, want het gaat om ritjes over de weg tegen 12-14 km/h gemiddeld. Maar mezelf kennende wil ik toch wel wat 'stoerders'.Prulleman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:44:
[...]
defineer "familieritjes"
misschien ben je beter af met zoiets: https://www.12gobiking.nl/trek-fx-3-disc-2021
De Trek X-Caliber 8 of zoals hieronder de Orbea Alma H20 zijn ideaal.
De Trek zou passen met de Trek emonda 2021 die ik besteld heb
De Orbea zou ik bij de LBS kunnen gaan halen op 500 meter van hier. Al doet die niet aan lease dacht ik, dan valt die af als ik dat wil doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 26-08-2020 12:22 ]
ik denk dat je voor 1000 euro ook een fiets kan vinden met betere onderdelen dan op de x-caliber 8 (sram sx). Een grand canyon 6 is al een stukje beter afgemonteerd, maar ook de alma heeft betere onderdelen.Engineer Stewie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
Ik zou daar gerust mee toekomen, want het gaat om ritjes over de weg tegen 12-14 km/h gemiddeld. Maar mezelf kennende wil ik toch wel wat 'stoerders'.
De Trek X-Caliber 8 of zoals hieronder de Orbea Alma H20 zijn ideaal.
De Trek zou passen met de Trek emonda 2021 die ik besteld heb.
De Orbea zou ik bij de LBS kunnen gaan halen op 500 meter van hier. Al doet die niet aan lease dacht ik, dan valt die af als ik dat wil doen.
Een canyon valt niet te leasen. De Alma is idd beter afgemonteerd merk ik.Prulleman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:28:
[...]
ik denk dat je voor 1000 euro ook een fiets kan vinden met betere onderdelen dan op de x-caliber 8 (sram sx). Een grand canyon 6 is al een stukje beter afgemonteerd, maar ook de alma heeft betere onderdelen.
Maandag naar de LBS gebracht, dinsdag is hun sluitingsdag, dus vandaag telefoon. Valt niet onder garantie, ze denken dat er iets tussen heeft gezeten (maar dat is niet gebeurd), de derailleur moet dus volledig vervangen worden. Nu hadden ze de SRAM NX niet op voorraad, maar wel de GX, maar uiteindelijk hebben ze er dan toch nog een moeten bestellen... Fiets zou pas volgende week klaar zijn.LEDfan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:24:
Gisteren een tochtje gaan maken met mijn MTB tot ik achteraan de fiets heel veel lawaai hoorde en ik niet meer kon trappen. Eerst dacht ik nog dat de ketting aan het voorste blad er af was (maar ik was niet door een put gereden ofzo), helaas was het veel erger en was er een wieltje uit de SRAM NX derailleur verdwenen.
Gelukkig is er iemand mij kunnen komen halen.
Fiets is van eind juni nieuw, ik heb er net 500km mee gereden.
Heeft iemand al zoiets meegemaakt? Morgen ga ik er mee naar de LBS maar ik verwacht eigenlijk wel dat dit onder garantie valt.
Ik blijf het raar vinden, mijn vorige fiets had een Altus/Alivio groep en daar heeft meer dan eens een tak in de derailleur gezeten, en daar was niets aan. Hier heeft nog nooit iets tussen gezeten, en dan gaat die plots kapot op een normale straat. Ik had eigenlijk ook betere service verwacht van deze LBS...
(edit: had zelf ook wel de derailleur kunnen vervangen, maar had gehoopt dat het onder garantie viel. Nu ben ik ook wel zeker dat hij goed afgesteld zal zijn)
De hele fiets heeft SRAM NX, lijkt het jullie de moeite om naar GX te gaan voor de derailleur? Ik lees op winkels dat een GX beter schakelt, gewicht maakt mij niet zoveel uit. Het gaat over deze fiets: https://www.merida.nl/mou...on-silk-titan-black/2020/
[ Voor 4% gewijzigd door LEDfan op 26-08-2020 13:14 ]
Dat is toch raar je zou verwachten dat als er iets vast tussen heeft gezeten dat de schade een stuk groter is dan alleen het ene tandwieltje wat weg is, met schroefje en al in elk geval.LEDfan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:13:
[...]
Maandag naar de LBS gebracht, dinsdag is hun sluitingsdag, dus vandaag telefoon. Valt niet onder garantie, ze denken dat er iets tussen heeft gezeten (maar dat is niet gebeurd), de derailleur moet dus volledig vervangen worden. Nu hadden ze de SRAM NX niet op voorraad, maar wel de GX, maar uiteindelijk hebben ze er dan toch nog een moeten bestellen... Fiets zou pas volgende week klaar zijn.
Ik blijf het raar vinden, mijn vorige fiets had een Altus/Alivio groep en daar heeft meer dan eens een tak in de derailleur gezeten, en daar was niets aan. Hier heeft nog nooit iets tussen gezeten, en dan gaat die plots kapot op een normale straat. Ik had eigenlijk ook betere service verwacht van deze LBS...
(edit: had zelf ook wel de derailleur kunnen vervangen, maar had gehoopt dat het onder garantie viel. Nu ben ik ook wel zeker dat hij goed afgesteld zal zijn)
De hele fiets heeft SRAM NX, lijkt het jullie de moeite om naar GX te gaan voor de derailleur? Ik lees op winkels dat een GX beter schakelt, gewicht maakt mij niet zoveel uit. Het gaat over deze fiets: https://www.merida.nl/mou...on-silk-titan-black/2020/
Wel jammer, misschien even langsrijden praat toch anders dan via de telefoon. Ik heb eigenlijk geen ervaring qua GX en NX dus ik kan het je niet zeggen. Maar hier is wat ik heb gevonden:
SRAM Eagle Derailleur Comparison
All Eagle rear derailleurs work the same way and have their clutch with Cage Lock features. The main differences are in materials used, and the top level derailleurs have tighter tolerances and more precise manufacturing and assembly methods to improve longevity.
NX: Standard steel pins riveted into place, stamped steel pulley cage.
GX: Upgrades to steel pins with bushings and C-clips for smoother, more durable action.
X01: Upgrades to an alloy outer pulley cage and revised parallelogram arms to save weight.
XX1: Upgrades to ti bolts, stainless steel pins and a carbon outer pulley cage to save weight.
Het lijkt erop dat ze iets duurzamer zijn en misschien dat je met een nieuwe GX of NX makkelijker naar een 52 cassette kan gaan dat zou nog een voordeel kunnen zijn. Overigens pas doen als die versleten is.
Nickname KasPlantje.
Wat is het prijsverschil tussen de gx en nx? Zou proberen de gx te krijgen voor de nx in ieder geval, em geen werkuren als coulance ofzo.
Minimaal GX hebben ja. Die upgrade moet je echt doen. (ook de shifter).GerGio schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:36:
[...]
Dat is toch raar je zou verwachten dat als er iets vast tussen heeft gezeten dat de schade een stuk groter is dan alleen het ene tandwieltje wat weg is, met schroefje en al in elk geval.
Wel jammer, misschien even langsrijden praat toch anders dan via de telefoon. Ik heb eigenlijk geen ervaring qua GX en NX dus ik kan het je niet zeggen. Maar hier is wat ik heb gevonden:
SRAM Eagle Derailleur Comparison
All Eagle rear derailleurs work the same way and have their clutch with Cage Lock features. The main differences are in materials used, and the top level derailleurs have tighter tolerances and more precise manufacturing and assembly methods to improve longevity.
NX: Standard steel pins riveted into place, stamped steel pulley cage.
GX: Upgrades to steel pins with bushings and C-clips for smoother, more durable action.
X01: Upgrades to an alloy outer pulley cage and revised parallelogram arms to save weight.
XX1: Upgrades to ti bolts, stainless steel pins and a carbon outer pulley cage to save weight.
Het lijkt erop dat ze iets duurzamer zijn en misschien dat je met een nieuwe GX of NX makkelijker naar een 52 cassette kan gaan dat zou nog een voordeel kunnen zijn. Overigens pas doen als die versleten is.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
geen!Ricmaniac schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:32:
Is er een ontvetter die jullie aanraden om de ketting schoon te maken of maakt het niet echt uit welke ontvetter je gebruikt?
gewoon afnemen met een oude handdoek en bijsmeren en weer afnemen, dan blijft het vet op de juiste plek en haal je het vuil ook weg.
(mocht je toch een keer grondig willen ontvetten, kan je van alles pakken, bv wasbenzine, maar mijn ervaring is dat alles langer meegaat als je niet te vaak grondig ontvet)
Heb goede ervaringen met Cyclon Bionet. Had daarmee zeer snel mijn ketting schoon voordat ik hem in de Squirt zetteRicmaniac schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:32:
Is er een ontvetter die jullie aanraden om de ketting schoon te maken of maakt het niet echt uit welke ontvetter je gebruikt?
Niet te vaak (en grondig) ontvetten is wel beter voor de levensduur. Zelf goede ervaring met MucOff, ruikt naar aardbeien...Ricmaniac schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:32:

/f/image/P6kkHr2E1UjhJ6FaeiiM1iKP.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er geen snelheidssensor op zitten en alleen een cadans. Omdat ik precies weet op welk verzet ik rijd weet ik ook ongeveer welke snelheden bij welke cadans horen. Vaak als ik onder de bomen kom kan ik zien dat het GPS signaal minder wordt en er verschillen gaan ontstaan tussen de snelheid welke weergegeven wordt en wat het zou moeten zijn.
Zoals je in de afbeelding kan zien lopen de snelheid en de cadans netjes met elkaar mee tot ongeveer 27:00. Daar beginnen de bomen en kan je zien dat de 2 niet meer met elkaar overeenkomen. Nu maakt het voor mij verder niet uit maar het is wel heel duidelijk te zien.
Zoals gezegt is cadans op the mountainbike eigenlijk helemaal niet belangrijk, je rijdt normaal gewoon zoals het uitkomt en goed voelt. Zelfs op de racefiets voegt het redelijk weinig toe omdat je gewent raakt aan een bepaalde RPM en alleen bij specifieke trainingen de extra informatie zal gebruiken. Daarnaast heeft hoe snel je trapt totaal geen invloed op iets anders, het is puur en alleen hoe snel je trapt. Waar een snelheidssensor invloed gaat hebben op je gereden kilometers en je snelheid.
Daarentegen, het is een leuk extraatje om te hebben.
Ik heb tegenwoordig wel de neiging om na een rit even wat morgan blue (of variant, dat blauwe spul in elk geval) erop te verstuiven, paar minuutjes laten in te werken en dan met de tuinslag af te spuiten. Moet zeggen dat m'n ketting er dan weer erg netjes uitziet. Doek erover, verder laten drogen en dan druppelsgewijs elke schakel bijsmeren. Ik wil vooral af van het zand dat uiteindelijk als schuurpapier invreet op je aandrijving.Prulleman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:40:
[...]
geen!![]()
gewoon afnemen met een oude handdoek en bijsmeren en weer afnemen, dan blijft het vet op de juiste plek en haal je het vuil ook weg.
(mocht je toch een keer grondig willen ontvetten, kan je van alles pakken, bv wasbenzine, maar mijn ervaring is dat alles langer meegaat als je niet te vaak grondig ontvet)
De grondigere beurten zet ik er dan een borstel op of neem ik de ketting af voor een badje morgan blue.
De kooi was wel helemaal vervrongen/krom.GerGio schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:36:
[...]
Dat is toch raar je zou verwachten dat als er iets vast tussen heeft gezeten dat de schade een stuk groter is dan alleen het ene tandwieltje wat weg is, met schroefje en al in elk geval.
Verschil was €40 bij de LBS (80 vs 120), maar blijkbaar kan er toch geen GX derailleur op mijn fiets.Engineer Stewie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:52:
Wat is het prijsverschil tussen de gx en nx? Zou proberen de gx te krijgen voor de nx in ieder geval, em geen werkuren als coulance ofzo.
Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Bij mijn nieuwe fiets heb ik de nieuwe ketting van buiten volledig ontvet met (verdunde) Cylon bionet, die ketting plakte heel erg (maar ik heb de ketting niet geweekt ofzo, dus normaal is er niet te veel van de interne smering weg). Daarna een paar lagen Squrit aangebracht.Ricmaniac schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:32:
Nu smeer ik de ketting enkel nog met Squirt. Elke paar ritjes zit er dan wat overbodig (hard) squirt op de buitenkant van de ketting, die haal ik er dan met een droge doek vanaf. Als ik dat doe blinkt de ketting ook zonder te moeten ontvetten.
Ik merk trouwens een groot verschil bij deze ketting waarbij ik alleen Squirt heb gebruikt, t.o.v. de vorige ketting waar olie en muc-off heeft opgezeten. Op de nieuwe ketting blijft de squirt ook veel langer goed en blijft de ketting mooi proper.
Bionet is wel ideaal om je casette en voorblad proper te maken. Die moeten niet echt gesmeerd zijn, maar daar komen wel eens "brokjes" squirt op. Dan doe ik een beetje verdunde bionet op een doek en alles komt er zo af. Werkt ook heel goed om de modder-vlekken van mijn velgen te halen.
wie heeft je wijs gemaakt dat er geen GX op je fiets kan? (en met welke reden)*LEDfan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:37:
[...]
De kooi was wel helemaal vervrongen/krom.
[...]
Verschil was €40 bij de LBS (80 vs 120), maar blijkbaar kan er toch geen GX derailleur op mijn fiets.
[...]
(en lbs prijzen... https://www.rosebikes.nl/...-achterderailleur-2666302
leuk als ze garantie geven, maar als je gewoon moet dokken, wellicht nog montage erbij.. dan zou ik het wel weten..)
* in principe is alles met "Eagle" erop uitwisselbaar, je kan een NX ketting, een SX derailleur, een GX shifter en een XO1 cassette door elkaar gebruiken (bijvoorbeeld). Het enige is dat de cassette montage anders is bij GX en hoger, daarvoor heb je een XD body nodig, voor SX/NX heb je de HG spline body, (zelfde als <12 shimano). Je kan het ook zien aan de kransjes, een 10T kransje past niet op de HG body, maar dan heb je XD (voor sram) of micro spline (shimano 12) nodig
[ Voor 48% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2020 09:58 ]
Bij een nieuwe ketting en eerste keer squirt aanbrengen moet je wel volledig ontvetten. Anders pakt de squirt niet goed. Wat je nu hebt is als er zand door de squirt komt, deze in de vettige olie vast kont te zitten en nietmeer naar buiten komt.LEDfan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:37:
Bij mijn nieuwe fiets heb ik de nieuwe ketting van buiten volledig ontvet met (verdunde) Cylon bionet, die ketting plakte heel erg (maar ik heb de ketting niet geweekt ofzo, dus normaal is er niet te veel van de interne smering weg). Daarna een paar lagen Squrit aangebracht.
Nu smeer ik de ketting enkel nog met Squirt. Elke paar ritjes zit er dan wat overbodig (hard) squirt op de buitenkant van de ketting, die haal ik er dan met een droge doek vanaf. Als ik dat doe blinkt de ketting ook zonder te moeten ontvetten.
Ik merk trouwens een groot verschil bij deze ketting waarbij ik alleen Squirt heb gebruikt, t.o.v. de vorige ketting waar olie en muc-off heeft opgezeten. Op de nieuwe ketting blijft de squirt ook veel langer goed en blijft de ketting mooi proper.
Bionet is wel ideaal om je casette en voorblad proper te maken. Die moeten niet echt gesmeerd zijn, maar daar komen wel eens "brokjes" squirt op. Dan doe ik een beetje verdunde bionet op een doek en alles komt er zo af. Werkt ook heel goed om de modder-vlekken van mijn velgen te halen.
Ik heb een oude kookpot waar ik de nieuwe ketting inleg en dan hem onder zet in wasbenzine. Ik schud daar regelmatig mee en na een paar uur vernieuw ik de wasbenzine.
Daarna voelt een ketting absoluut niet goed
Nx en Gx zijn toch volledig compatibel met elkaar. Als je nu die kosten gaat maken zou ik de 'upgrade' wel doen.LEDfan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:37:
Verschil was €40 bij de LBS (80 vs 120), maar blijkbaar kan er toch geen GX derailleur op mijn fiets.
Enfin, ik zou gewoon de fiets niet gerepareerd terugvragen en het allemaal zelf doen + een nieuwe LBS zoeken.
[ Voor 11% gewijzigd door Engineer Stewie op 27-08-2020 10:00 ]
Oké, dan zou het misschien wel eens kunnen dat er iets tussen is gekomen. Maar goed nog steeds niet handig.LEDfan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:37:
[...]
De kooi was wel helemaal vervrongen/krom.
Ja dat zou gewoon moeten kunnenEngineer Stewie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
Nx en Gx zijn toch volledig compatibel met elkaar. Als je nu die kosten gaat maken zou ik de 'upgrade' wel doen.
Enfin, ik zou gewoon de fiets niet gerepareerd terugvragen en het allemaal zelf doen + een nieuwe LBS zoeken.
Nickname KasPlantje.
Dus toen ik dit jaar voor mijn vrouw een nieuwe stadsfiets moest kopen wist ik wel waar ik hem vandaan zou halen.
Ik heb tich winkels gedaan vooraleer ik mijn fiets gekocht heb. Ik bestel zelden bij de goedkoopste, maar bij degene die tijd neemt voor uitleg, die mij fatsoenlijk opmeet (want ben een 'randgeval').
Ik heb mijn fiets op 45km van mijn thuis besteld ipv op 5km.
Bij degene dichtbij waren er geen racefietsen, kreeg ik een brochure toegestopt met de mededeling dat ik 5% korting kreeg.
Bij degene waar ik besteld heb (ook een fietser, dat scheelt), nam me mee naar de verschillende modellen. Kreeg goed euitleg over de verschillen, werd uitvoerig gemeten etc.Heb daar gewoon besteld, kreeg dan ook nog eens 10% korting. Alleen die ellelange wachttijden...
Dat zei de LBS. Zover ik het begrijp hebben ze er de GX op proberen te zetten, maar lukte dat niet en hebben ze dan de NX bestelt.Prulleman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:52:
[...]
wie heeft je wijs gemaakt dat er geen GX op je fiets kan? (en met welke reden)*
Derailleur er opzetten zou ik zelf gerust kunnen doen, maar het afstellen heb ik wat meer schrik voor...Klitse schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:49:
Ik zou ook gewoon een GX derrie er op schroeven. Als je dat zelf niet ziet zitten kun je ook je LBS vragen of hij het goed vind als jij hem zelf bestelt en hij hem monteert/afstelt.
@Engineer Stewie Ik heb net deze LBS gekozen, omdat ik dacht het een goede was.
Op zich snap ik wel dat ze bij een MTB er van uitgaan dat de derrie kapot is door user-error. Het is gewoon lastig dat ik weet dat er niets tussen heeft gezeten. Kapotte onderdelen horen bij de hobby denk ik
Dan heb ik toch goed genoeg ontvet, want ik hoorde er totaal geen zand inzitten na het ontvetten (ervoor wel).Engineer Stewie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
Bij een nieuwe ketting en eerste keer squirt aanbrengen moet je wel volledig ontvetten. Anders pakt de squirt niet goed. Wat je nu hebt is als er zand door de squirt komt, deze in de vettige olie vast kont te zitten en nietmeer naar buiten komt.
Ik ben benieuwd.GrooV schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:28:
Nu hebben ze het sowieso te druk, fietsen verkoop is geëxplodeerd.
Vorige week een Cube Anlog besteld bij de LBS.
Maar die kan nog geen verwachtte leverdatum afgeven. Ik houd rekening met eind november.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Mijn trek staat voor eind December. Met wat geluk onder de kerstboommagic_nl schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:06:
[...]
Ik ben benieuwd.
Vorige week een Cube Anlog besteld bij de LBS.
Maar die kan nog geen verwachtte leverdatum afgeven. Ik houd rekening met eind november.
Waar ik normaal rijd zijn geen hoogte meters, dat maakt het lastig inschatten. Ik rijd meestal rond de 40-50km in het bos. Afstand is dus geen probleem.
Optie kan zijn de auto bij de verbinding te parkeren en dan na route 1 wat te eten en rusten of gewoon door te knallen als de benen goed voelen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Wij hebben met de Tweakers groep bij het zweefvliegveld geparkeerd en er in totaal iets minder dan 3 uur over gedaan. Samen met een vriend van mij heb ik het in iets minder dan 2 uur gedaan. Als je een beetje afstand in de benen hebt en dat heb je dan komt het wel goed. Zolang je niet probeert zo snel mogelijk boven te zijn.Aghanim schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:12:
Ik wil dit weekend de routes in Rijk van Nijmegen gaan rijden. Bij voorkeur zowel Nijmegen als Groesbeek. Dat maakt 31km met 800hm. Nu probeer ik in te schatten hoe pittig dit gaat zijn. Ik ken de oude groene en rode route wel, ooit 2x gereden, maar heb niet meer scherp hoe zwaar ik die vond. Op en neer rijden voor 1 route vind ik zonde.
Waar ik normaal rijd zijn geen hoogte meters, dat maakt het lastig inschatten. Ik rijd meestal rond de 40-50km in het bos. Afstand is dus geen probleem.
Optie kan zijn de auto bij de verbinding te parkeren en dan na route 1 wat te eten en rusten of gewoon door te knallen als de benen goed voelen.
Nickname KasPlantje.
Ik dus toch maat een heel nieuw wiel kopen. Hier begint gelijk mijn keuze stress. Of ik haal bij de Decathlon een nieuw achterwiel welke waarschijnlijk dezelfde kwaliteit hebben als de orginele
https://www.decathlon.nl/...2sKg2DEAQYGCABEgKl_PD_BwE
Of ik doe gelijk een upgrade naar de Mavic CrossRide FTS X (setje) wat ongeveer 3x x zo duur is. (Ik weet het het is nog steeds instap)
Mijn fiets is: Ghost EBS Comp uit 2014. Redelijk entry level (Shimano Alivio,Altus Shifters, SLX voor derailleur) Ik vind het wel een fijne fiets (niet veel referentie) En ik ga deze zeker dit jaar nog niet vervangen.
Is deze fiets het nog waard om een upgrade te doen ?
Nee, als je met die Decathlon af kan, dat gewoon doen en het geld wat je bespaard bewaren voor je nieuwe fiets.Sjod schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:51:
Nadat ik eerder problemen had met mijn lagers (welke ik wel heb kunnen oplossen) Heb ik nu mijn freehub kapot getrapt. Ik heb het hele internet afgezocht, en kan helaas nergen een freehub vinden voor de SRAM-MTH306. Heb de 406 besteld want die lijkt er precies op volgens de tekeningen van SRAM maar helaas blijkt die totaal anders.
Ik dus toch maat een heel nieuw wiel kopen. Hier begint gelijk mijn keuze stress. Of ik haal bij de Decathlon een nieuw achterwiel welke waarschijnlijk dezelfde kwaliteit hebben als de orginele
Of ik doe gelijk een upgrade naar de Mavic CrossRide FTS X (setje) wat ongeveer 3x x zo duur is. (Ik weet het het is nog steeds instap)
Mijn fiets is: Ghost EBS Comp uit 2014. Redelijk entry level (Shimano Alivio,Altus Shifters, SLX voor derailleur) Ik vind het wel een fijne fiets (niet veel referentie) En ik ga deze zeker dit jaar nog niet vervangen.
Nickname KasPlantje.
een entry level fiets uit 2014 is geen duur wiel waard. Je kan een paar dingen doen:Sjod schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:51:
Nadat ik eerder problemen had met mijn lagers (welke ik wel heb kunnen oplossen) Heb ik nu mijn freehub kapot getrapt. Ik heb het hele internet afgezocht, en kan helaas nergen een freehub vinden voor de SRAM-MTH306. Heb de 406 besteld want die lijkt er precies op volgens de tekeningen van SRAM maar helaas blijkt die totaal anders.
- random wiel van marktplaats scoren
- goedkoop wiel bij een winkel zoeken
- langs de LBS gaan en kijken of ze de freehub kunnen vervangen, sommige shops kunnen niet eens een GX derailleur monteren, maar er zijn ook echt wel kundige shops die in zo'n geval gewoon weten welk onderdeel er nodig is. (reken op 30-80 euro voor een freehub, dus mogelijk is dit niet echt een goedkopere optie..)
bij een ander wiel let op:
- inbouw breedte en type as (dikke kans 135 QR)
- 26, 27,5 of 29"
- misschien handig om dezelfde schijfrem montage te pakken (6 bolt of centerlock), anders moet je wellicht een andere schijf kopen.
Ik zou er 1 van marktplaats proberen te halen
Ik ga inderdaad wel even langs de LBS misschien hebben die nog iets liggen. Op marktplaats al even gekeken maar het aanbod goedkope wielen is nogal wat magertjes.Prulleman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:13:
[...]
een entry level fiets uit 2014 is geen duur wiel waard. Je kan een paar dingen doen:
- random wiel van marktplaats scoren
- goedkoop wiel bij een winkel zoeken
- langs de LBS gaan en kijken of ze de freehub kunnen vervangen, sommige shops kunnen niet eens een GX derailleur monteren, maar er zijn ook echt wel kundige shops die in zo'n geval gewoon weten welk onderdeel er nodig is. (reken op 30-80 euro voor een freehub, dus mogelijk is dit niet echt een goedkopere optie..)
bij een ander wiel let op:
- inbouw breedte en type as (dikke kans 135 QR)
- 26, 27,5 of 29"
- misschien handig om dezelfde schijfrem montage te pakken (6 bolt of centerlock), anders moet je wellicht een andere schijf kopen.
Ik zou er 1 van marktplaats proberen te halen
Die 800hm is wat meer grootspraak dan realiteit. In de praktijk is het zo'n 600hm, en de klimmetjes zijn niet echt lang, op het 'Tonniepad' na. Je zult ongetwijfeld moe zijn na afloop, maar als je niet de hele tijd volle bak gaat is het prima rond te fietsen als je 40-50km gewend bent!Aghanim schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:12:
Ik wil dit weekend de routes in Rijk van Nijmegen gaan rijden. Bij voorkeur zowel Nijmegen als Groesbeek. Dat maakt 31km met 800hm. Nu probeer ik in te schatten hoe pittig dit gaat zijn. Ik ken de oude groene en rode route wel, ooit 2x gereden, maar heb niet meer scherp hoe zwaar ik die vond. Op en neer rijden voor 1 route vind ik zonde.
Veel plezier!
Protip: bij het Zweefvliegveld Malden kun je na afloop nog wat drinken, dus beter om daar te starten.
Klinkt bemoedigend! De vele HM impliceren ook veel killer klims, dat schrikt wel wat af. Maar als het in de praktijk mee blijkt te vallen dan moet het best te doen zijn. En inderdaad niet alles geven op de eerste 10km helpt ookbas-r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:48:
[...]
Die 800hm is wat meer grootspraak dan realiteit. In de praktijk is het zo'n 600hm, en de klimmetjes zijn niet echt lang, op het 'Tonniepad' na. Je zult ongetwijfeld moe zijn na afloop, maar als je niet de hele tijd volle bak gaat is het prima rond te fietsen als je 40-50km gewend bent!
Veel plezier!
Protip: bij het Zweefvliegveld Malden kun je na afloop nog wat drinken, dus beter om daar te starten.
(als je een garmin met climb pro hebt, dit is 1 van de 2 segmenten die climb pro triggeren).
Verder kan ik me 1 of 2 klimmetjes van 10 % herinneren waar je echt even aan de bak moet om boven te komen, maar dan heb je het ook over < 60 seconden
Als ik jou was zou ik Bike-Components.de, bike24.de, bike-discount.de, wiggle.nl en chainreactioncycles.co.uk even afstruinen, die verkopen allemaal wel losse wielen. Soms voor verbazingwekkend weinig.Sjod schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:20:
[...]
Ik ga inderdaad wel even langs de LBS misschien hebben die nog iets liggen. Op marktplaats al even gekeken maar het aanbod goedkope wielen is nogal wat magertjes.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Hoe erg is het als je een keer als een dood vogeltje op de fiets zit? Gewoon gaan, genieten en zien hoe lang je het vol houdt. Desnoods de laatste 5 km op je tandvleesAghanim schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:12:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
... Doet nog steeds pijn....
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
En ter vergelijking met Shimano? de Deore?
[ Voor 19% gewijzigd door DeBaroN op 29-08-2020 15:12 ]
Voor mijn gevoel onder Deore, maar ik heb nooit met NX of SX gereden.baronruud schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:10:
Sram SX Eagle afmontage, waar staat deze qua performance/kwaliteit binnen Sram? Net onder NX of echt een stuk minder?
En ter vergelijking met Shimano? de Deore?
Uiteindelijk krijg je waarvoor je betaald, met het voordeel dat een versnellingsgroep eenvoudig/betaalbaar/stapsgewijs/wanneer versleten, te upgraden is (in tegenstelling tot een frame, vork of wielen)
Gisteren mijn fiets gaan ophalen. Er is dus een nieuwe NX derailleur (en derailleurkabel) gemonteerd. De GX die ze nog hadden liggen was blijkbaar een 11-speed, dus die kon uiteraard niet gemonteerd worden.Prulleman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:30:
@LEDfan ik zou meer schrik hebben van een lbs die geen GX kan (of wilt) monteren...
Het afstellen van een derailleur is geen rocket science, maar als bv ook je derailleur pad krom is kan je afstellen tot je een ons weegt, maar dan komt het nooit goed
Ze hebben niet echt veel voor arbeid gerekend, dus al bij al nog wel tevreden denk ik.
Tegen dat deze derailleur kapot of versleten is (derailleur verslijt niet echt denk ik?) zal ik hem misschien eens zelf vervangen door een GX.
Of, voor minimaal Deore gaan?ElmarJ16 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:35:
SX staat duidelijk onder NX. Ik zou het zelf qua kwaliteit onder deore zetten. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoor veel geluiden dat het toch nét niet is. Een 12speed groep komt erg precies en de speling op de derailleur van SX is dermate hoog dat je binnen de kortste keren niet fatsoenlijk kan schakelen. Ik zou daarom altijd naar minimaal NX kijken.
Ja, zou ik ook doen.
Heb ook best wat verhalen gelezen dat SX niet echt robuust is, maar dat Deore daarentegen een zeer degelijke mtb groupset is.
Mijn vriendin waarschijnlijk de Cube Analog.
Beetje goeie keuze? Of is er een beter alternatief, vooral voor m'n vriendin. Zit een Sram SX Eagle groep op. Of beter gaan voor een fiets met Deore?
Als je een metalen bidonhouder hebt moet je hem een beetje naar binnen buigen, dan blijven bidons beter zitten. Als je een ander soort hebt moet je misschien voor een metalen gaan kijkenAghanim schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:50:
Wel veel remkuilen, waardoor mijn bidon 2x uit de houder vloog en ik terug moest lopen
Nu ga ik binnenkort naar Zuid-Limburg meerdere routes fietsen, nu vraag ik me wel af of deze banden combi hier voor geschikt is?
Heb nog 2 Nobby Nic's in de schuur liggen (Addix Speedgrip zonder streep en Addix Performance met blauwe streep) of zou een andere combi beter zijn?
Maar in Zuid-Limburg ligt over het algemeen veeeeel minder los zand dan in de rest van het land. Dus als de nobby nic's meer grip hebben, dan zou ik die thuis laten als je huidige set voldoet. In de winter daarentegen is het juist veeeeeel modderiger dan de rest van NL.
Volledige GX afmontage op de remmen na, dat is Shimano Deore M6100.
Komende van een hardtail XC met 100mm veerweg...wát een machine. Zelden met zo'n brede smile van mijn fiets gestapt als nu.

Ok, het is mijn eerste/enige ervaring van een fully maar dit was een plezier in zoveel opzichten. Je lichaam is niet langer de hoofdzakelijke schokdemper en dat maakt het rijden alvast een stuk aangenamer. Ruwe afdalingen waarop mijn HT-vrienden aan het vechten waren met de fiets ging ik vlotjes door, bergop ging dat ding evengoed als een speer. Die dropper, zalig. Bang zadel weg, kont laag boven het center.
Wat viel er te wennen: de shifter van de GX met beide een push om op- afschakelen. Als je Shimano push/pull gewoon bent, wennen! Twee keer verkeerd geduwd, maar zonder erg. Vooraan is het wel een beetje kabelspaghetti met squidlock-lockouthendel en de dropper, maar goed da's esthetisch.
Blij dat ik de testrit heb kunnen doen, enige probleem is nu dat ik de fiets niet wil terugbrengen.
Het originele plan was de H10TR...verdomme

Als je geen behoefte hebt aan de (remote) lockout kan je em volgens mij ook zonder bestellen, wellicht nog goedkoper ook.Drwho1 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:36:
Ik ben afgelopen weekend gaan testrijden met een Orbea Oiz M20TR, modeljaar 2021.
Volledige GX afmontage op de remmen na, dat is Shimano Deore M6100.
Komende van een hardtail XC met 100mm veerweg...wát een machine. Zelden met zo'n brede smile van mijn fiets gestapt als nu.![]()
Ok, het is mijn eerste/enige ervaring van een fully maar dit was een plezier in zoveel opzichten. Je lichaam is niet langer de hoofdzakelijke schokdemper en dat maakt het rijden alvast een stuk aangenamer. Ruwe afdalingen waarop mijn HT-vrienden aan het vechten waren met de fiets ging ik vlotjes door, bergop ging dat ding evengoed als een speer. Die dropper, zalig. Bang zadel weg, kont laag boven het center.
Wat viel er te wennen: de shifter van de GX met beide een push om op- afschakelen. Als je Shimano push/pull gewoon bent, wennen! Twee keer verkeerd geduwd, maar zonder erg. Vooraan is het wel een beetje kabelspaghetti met squidlock-lockouthendel en de dropper, maar goed da's esthetisch.
Blij dat ik de testrit heb kunnen doen, enige probleem is nu dat ik de fiets niet wil terugbrengen.![]()
Het originele plan was de H10TR...verdomme
en de shifter went vanzelf, ik was vanuit een hele oude 8 speed xt shifter ook gewend aan push/pull, maar de moderne shimano shifters (vanaf slx of zelfs deore) hebben "2 way release" sinds ik daar 3 jaar geleden mee ben gaan rijden schakel ik nu ook met shimano op en af met mijn duim (met als extra voordeel dat je bij xt 2 kransjes zwaarder tegelijk kan met je duim (dubbelklik)).
Ik heb die remote-lockout behoorlijk vaak gebruikt, op mijn HT gebruik ik die ook vaak dan was het enkel even bukken naar de vork. Moest het nu zijn dat die in de toekomst te snel/vaak voor technisch malheur zorgt, dan ga ik misschien wel terug naar een manuele op de vork zelf.Prulleman schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Als je geen behoefte hebt aan de (remote) lockout kan je em volgens mij ook zonder bestellen, wellicht nog goedkoper ook.
en de shifter went vanzelf, ik was vanuit een hele oude 8 speed xt shifter ook gewend aan push/pull, maar de moderne shimano shifters (vanaf slx of zelfs deore) hebben "2 way release" sinds ik daar 3 jaar geleden mee ben gaan rijden schakel ik nu ook met shimano op en af met mijn duim (met als extra voordeel dat je bij xt 2 kransjes zwaarder tegelijk kan met je duim (dubbelklik)).
De shifter is inderdaad puur gewenning, je kan na 1 rit van 55km nog niet zeggen dat je de fiets volledig in de vingers hebt natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/kCyHWJxx0eyLRscvSklxaG1U.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Drwho1 op 31-08-2020 14:22 . Reden: Foto toegevoegd ]
Na 2 weken stilstaan zijn de banden toch echt wel zacht. Nu betekend dat dus dat telkens als ik ga rijden dat ik even mijn spanning check. (zou je natuurlijk altijd moeten doen)
Is dit normaal voor het rijden met tubeless? Achter heeft er meer last van dan voor.
Wat een bruut apparaat. Ik vind deze kleurencombo wel mooi eigenlijk.Drwho1 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Ik heb die remote-lockout behoorlijk vaak gebruikt, op mijn HT gebruik ik die ook vaak dan was het enkel even bukken naar de vork. Moest het nu zijn dat die in de toekomst te snel/vaak voor technisch malheur zorgt, dan ga ik misschien wel terug naar een manuele op de vork zelf.
De shifter is inderdaad puur gewenning, je kan na 1 rit van 55km nog niet zeggen dat je de fiets volledig in de vingers hebt natuurlijk.
[Afbeelding]
Nickname KasPlantje.
wisselend.. de ene band (velg combinatie...?) houd beter lucht dan de andere. Ook kan ouderdom van de band een factor zijn.BraX schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:21:
Ik rij inmiddels een tijdje met tubeless banden. Wat is jullie ervaring met het (langzaam) leeglopen van de banden.
Na 2 weken stilstaan zijn de banden toch echt wel zacht. Nu betekend dat dus dat telkens als ik ga rijden dat ik even mijn spanning check. (zou je natuurlijk altijd moeten doen)
Is dit normaal voor het rijden met tubeless? Achter heeft er meer last van dan voor.
mijn vorige set, oude ralphs (performance/goedkoop) op stans velgen verloren meer lucht dan mijn huidige ray/ralph (evolution/duur).
de oude combi moest ook zeker elke 2 weken wat bij, de nieuwe check ik zeker wekelijks, maar meestal zit het dan nog goed. De achterband begint na 1,5 jaar en 3000 km wel behoorlijk te zweten, maar ondanks dat je dus kleine sealant belletjes op de band ziet houd ie toch de lucht nog goed vast. Ook toen ze nieuwe waren bleven ze de eerste nacht zonder sealant ook op druk.
Als je twijfelt zou je eens goed bij je ventiel kunnen kijken op lekkage, ventiel iets te los (of te strak!) is meestal het probleem. Anders zou je de rim tape opnieuw kunnen doen, dat is de 2e verdachte.. Maar in 2 weken wat druk verlies kan ook prima aan de band liggen.. (persoonlijk zou ik niet de tape opnieuw doen, de kans bestaat namelijk ook dat je het daarmee erger maakt)
Ook loopt m'n achterband altijd meer leeg dan m'n voorband op de een of andere manier.
Heb jij al iets te horen gekregen over levertijd? ik hoor een eind januari /februari pas..
Waar heb je proefgereden en welke maat was dit?
Drwho1 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Ik heb die remote-lockout behoorlijk vaak gebruikt, op mijn HT gebruik ik die ook vaak dan was het enkel even bukken naar de vork. Moest het nu zijn dat die in de toekomst te snel/vaak voor technisch malheur zorgt, dan ga ik misschien wel terug naar een manuele op de vork zelf.
[Afbeelding]
Angry Rabbit
heb ik ook, voor heb ik ook geen last van zweten of strepen op de zijkant, maar achter wel. Komt door de belasting (en dus sltijate) op de band/zijwangen.Sjoewe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:29:
Ik heb nog nooit een tubeless band gehad die echt helemaal op druk bleef. Meestal lopen ze wel ergens tussen de 30-50% leeg over een week genomen. Ik vind dat overigens niet persé een bezwaar, pomp m'n banden toch voor iedere rit even op, maar frappant vind ik het wel.
Ook loopt m'n achterband altijd meer leeg dan m'n voorband op de een of andere manier.
Als je kijkt naar de huck to flat beelden van pinkbike, dan zie je wat een achterband te verduren krijgt
https://www.pinkbike.com/...k-to-flat-video-2020.html
/f/image/ckVRnplhXvTNdOYkN3q6syg6.png?f=fotoalbum_large)
en dit is met 2 bar..
Ze hadden in elk geval een kapotte seal in de SID van de Epic SE, dat stelde me niet echt gerust.Sjoewe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:17:
True. Ik zit me vooral te verwonderen hoeveel flex er nog in die nieuwe SID zit
Nickname KasPlantje.
dual-lever ("squidlock" terminologie bij Orbea) push to unlock met 3 standen (vast-medium-open)GrooV schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:52:
Remote lockout kan je ook zo vervangen door een handmatige, zit er nu wel een dual lever lockout op of is het aan/uit ?
Stoort me niet hoor, moest het op termijn een lastig systeem blijken naar onderhoud of technisch malheur, dan zou ik misschien terug manueel op de vork overwegen.
Idd ongeveer mijn ervaring ook. Heb al wel gehad dat ze na 2 weken nog steeds volledig op druk staan, maar doorgaans is het dus wel meer verlies dan een tube.Sjoewe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:29:
Ik heb nog nooit een tubeless band gehad die echt helemaal op druk bleef. Meestal lopen ze wel ergens tussen de 30-50% leeg over een week genomen. Ik vind dat overigens niet persé een bezwaar, pomp m'n banden toch voor iedere rit even op, maar frappant vind ik het wel.
Als je op de site van Orbea nu een M20TR in het winkelmandje gooit, dan zit je op levertermijn mei...via een dealer is dat niet beter. Als je interesse hebt, best dealers beginnen contacteren. De eerste leveringen van hun bestellingen zijn nu aan het binnen lopen zo blijkt.KingCrash schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:41:
Prachtige machine. Ben er zelf ook naar aan het kijken.
Heb jij al iets te horen gekregen over levertijd? ik hoor een eind januari /februari pas..
[...]
Ik heb de proefrit gedaan in de streek van het Hageland in België, maat Large.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar goed feit blijft dat ik liever een uitgeklede trailvork op m'n fiets zou zien, dan een opgedirkte XC-vork, maar ze blijven het telkens proberen...GerGio schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:21:
Ze hadden in elk geval een kapotte seal in de SID van de Epic SE, dat stelde me niet echt gerust.
Ik heb een conditie die redelijk is - paar weken terug in Brilon/Winterberg paar maal lang weeend gefietst (met die bloedhitte) en 40, 70, 50km gefietst in tourtocht. Relaxt tempo. Fotomomentje. Colaatje halverwege. Schitterend fietsen, en ja, na afloop moe, maar na een douche/maaltijd alles weer prima.
Nu heeft m'n maatje bedacht in maart mee te doen aan de Willingen Tourtocht met 120km. Dat is mogelijk met baggerweer, en zeker weten veel HM én 120km.
Nu ben ik vooral aan het hardlopen, want ik wil in de zomer een ultra lopen in de Alpen. Daar is nu veel op ingericht, qua tijd etc. Loop nu ongeveer 10km zonder issues in een uurtje - (de basis leggen). Ergens dus wel een basis, maar ook geen topfitte beer.
Nu zat ik wat te neuzen naar trainingsschema's en die gaan al snel richting de 6 uur per week. Dit is nogal veel naast een leven/voltijd baan/hardloop schema.
Ik denk dat als ik veel loop de benen/longen wel redelijk oke zullen zijn. Gecombineerd met een rondje her en der op de mtb, soms een weekend naar Winterberg voor de heuvels.... Zou dit afdoende kunnen zijn?
Of wordt het dan m'n dood? Ik wil a) niet de cutoff times niet halen (binnen 2 uur moet je checkpoint halen volgens mij) en b) niet op de finish kreupel naar mn airbnb gedragen moeten worden. Of moet ik toch minimaal 6 uur per week investeren? Ik moet toch op een of andere manier het fiets- en loopschema gaan combineren
...Was vandaag bij de Decathlon voor wat chamois creme en liep ineens naar buiten met een Garmin Edge 520.. ouder model, maar wel leuk denk ik om eens te loggen wat ik zoal fiets...
Ik had in het begin een drempel op 2.5 uur. Maakt niet uit hoe snel ik fietste, na 2,5 uur ging de hartslag omhoog en de benen verzuren. Daarom is het belangrijk dat je lichaam gewend raakt aan lange ritten, ongeacht het tempo.
Ik zie dat de rit 3.500 HM kent in 120 km. Veel succes
[ Voor 8% gewijzigd door AequitasII op 31-08-2020 20:13 ]
Thnx. Ik ga dit eens verwerken in wat weekeinden en lange duurritten.
Reken maar dat je verzuurd over de finish komt met 3.500HMBlomminator schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:13:
@AequitasII , of dat je helemaal verzuurd dood en ellendig over de finish komt.
Ik kom uit op de Cube Attention SL 2021. Deze is als enige afgemonteerd met Deore XT RD-8100 + Deore SL-M6100 shifters en een luchtgeveerde voorvork (RockShox Judy) voor een prijs van 899,-
Of staar ik te veel op deze onderdelen, en de overige onderdelen op deze fiets een stuk minder zijn. Misschien zijn er andere mtb's voor hetzelfde geld die completer/gebalanceerder zijn?
Vind het nogal lastig als mtb noob om door alle bomen het bos te zien.
Hierbij de productpagina:
https://www.cube.eu/nl/20...-attention-sl-blackngrey/
Yep, dat is de bedoeling. Hier in de buurt (Lochem - Rijssen) zijn een aantal leuke routes volgens mij.Blomminator schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:36:
@baronruud Wat wil je doen? IN NL rondjes knallen? Zeker een mooie fiets om de sport mee te ontdekken
[ Voor 13% gewijzigd door DeBaroN op 31-08-2020 20:43 ]
Deze Merida heeft dat bijv wel met vergelijkbare onderdelen.
Enige XT onderdeel wat wel het verschil zou maken, maar beide fietsen niet hebben, is de shifter. De overige onderdelen zijn vanaf Deore gewoon prima.
Ok, wat is het voordeel van een tapered? Kan nergens vinden wat de Cube exact heeft trouwens.NewbieNeo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:57:
@baronruud Ziet er prima uit voor een beginner mtb. Enige puntje is volgens mij dat ie geen tapered headset heeft.
Deze Merida heeft dat bijv wel met vergelijkbare onderdelen.
Enige XT onderdeel wat wel het verschil zou maken, maar beide fietsen niet hebben, is de shifter. De overige onderdelen zijn vanaf Deore gewoon prima.
Mooie fiets, die Merida. Alleen hebben ze volgens mij geen Merida bij Goossens.
Is het een groot verschil tussen de Deore XT8100 en de Deore M5100?
Deze Trek Marlin X-Caliber 7 heeft dan weer een Deore M5120.
https://www.trekbikes.com.../?colorCode=bluedark_grey
Die Trek heeft een vrij gedateerde groepset van 2 generaties terug.
Heeft zo te zien maar 10 versnellingen met een 11-46 cassette en 30t chainring.
De Cube heeft 12 versnellingen met een 10-51 cassette en 32t chainring. Veel beter imo, want en meer versnellingen en grotere range en hogere topsnelheid.
Zie nu dat de Merida ook een oudere Deore set (1 generatie terug) heeft met 11 versnellingen met 11-51 cassette en 32t chainring.
Van die 3 zou ik persoonlijk denk ik de Cube kiezen, ook al heeft ie geen tapered headtube.
Ik denk dat de laatste straight tube mtb voorvork minimaal 8 jaar geleden de voor het laatst de fabriek heeft verlaten. Dit is gewoon een tapered vork en headset. Dat de headtube niet tapered is maakt echt niks uit.NewbieNeo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:57:
@baronruud Ziet er prima uit voor een beginner mtb. Enige puntje is volgens mij dat ie geen tapered headset heeft.
Klopt niet, Deore 5100 is de nieuwste generatie, die heb je in 10/11/12 speed uitvoering, maar allemaal pas in 2020 op de markt gebracht. Hardstikke nieuw dusNewbieNeo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:19:
Zie nu dat de Merida ook een oudere Deore set (1 generatie terug) heeft met 11 versnellingen met 11-51 cassette en 32t chainring.
Van die 3 zou ik persoonlijk denk ik de Cube kiezen, ook al heeft ie geen tapered headtube.
[ Voor 42% gewijzigd door Sjoewe op 31-08-2020 22:36 ]
@ iedereen
Ik hoop dat er nog andere mensen zijn die met een mooi alternatief kunnen komen.
M'n vriendin wil er nl ook 1 en we willen niet dezelfde
Ja, in 2 verschillende kleuren, maar toch ben ik heel erg benieuwd naar een mooi alternatief op de Cube Attention SL 2021. Hoor het graag!
Kogel is door de kerk, ik heb een bestelbon getekend voor een Oiz M20 TR.KingCrash schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:41:
Prachtige machine. Ben er zelf ook naar aan het kijken.
[...]
Mijn dealer had van elke kleur een exemplaar staan. Testfiets was dus in coral/black.
De uitvoering in "Lichen green" (gloss/mat) was prachtig in het echt, op de productfoto leek het mij nochtans niet zo overtuigend. Hij had zelf niet verwacht dat die kleur het zo goed zou doen, maar die verkoopt nu het best.
De antraciet sparkle/zwart vond ik persoonlijk de minste, die ontbreekt wat visuele punch, maar dat is voor mensen die het misschien liever wat discreter houden.
Ik kom zelf van een volledig mat zwarte, dus voor mij mocht het nu wel eens iets anders zijn.
Hij verwacht er eentje levering laatste week september...

Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic