Dix0r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:14:
De 1x suggestie had ik al verwacht
Net inderdaad de kabel maar even gecheckt. Die kreeg ik met geen mogelijkheid uit de shifter. Besloten om de hele shifter dus toch open te schroeven. Geconstateerd dat er een stuk plastic is afgebroken

. Daar bleef de kabeleinde/stop ook op hangen. Dat kan dus idd in de prullenbak.
Kortom, de opties in volgorde van economisch voordeligst (?):
- Nieuwe linkse shifter
- Nieuwe shifterset bestellen (XT) -> dubbel kunnen afschakelen i.p.v. m'n huidige SLX voor de rear derrie.
- Boel ombouwen naar 1x
Wat betreft ombouwen naar 1x. Ik heb nu een 11-speed 36/26 11/42. Op de single tracks hier in de buurt (regio Eindhoven) gaat dat wel lukken met 1x. Maar ik ga ook 1 a 2x per jaar Ardennen/Limburg doen; gaat dat lukken met 11 speed en 1x c.q. welke setup is aan te raden? Ben eigenlijk een wielrenner en wil mijn MTB wel zo breed mogelijk inzetbaar houden..

1x met een 42 cassette is het eigenlijk net niet (ik heb het zelf ook, zat er standaard op). Ik heb er voor gekozen om in NL een 34 (oval) voor en in de Ardennen een 30 (oval) te rijden. maar ook 30-42 was vorig jaar met een 62 km marathon nog best een uitdaging. Hoewel ik nu wat beter getrained ben en het nu wel zou moeten lukken. (FTP ongeveer van 250 naar 300).
Een 32 met een 11-46 cassette is nog wel mooie tussenoplossing waar je bijna overal wel mee uit de voeten moet kunnen, hoewel je met 32x11 misschien op vlakke stukken of weg overgangen weer te kort komt.
van sunrace zou je eventueel nog een 11-50 kunnen pakken, dan heb je aardig wat range.
(check ook de verschillen met je huidige setup in ritzelrechner.de !)
met je huidige cassette blijft het behelpen, maar aangezien je toch naar een narrow wide kettingblad moet om ervoor te zorgen dat je ketting erop blijft, zou je ook 2 een goedkoper 30 en 34 kunnen kopen en wisselen, (zoals in mijn voorbeeld). andere cassette betekend ook een nieuwe ketting en dan ben je uiteindelijk duurder uit dan een nieuwe shifter..
qua shifters, als je alleen links vervangt zou ik niet de moeite nemen om naar XT te upgraden, links is dat het niet waard.. voor enkel een slx ben je voor 3 tientjes klaar, voor een setje XT rond de 90 euro.
Rechts is de upgrade naar XT het naar mijn idee wel waard, met name de dubbele klik naar 2 kransjes kleiner is erg fijn + het voelt wat degelijker en sneller dan SLX (maar is wellicht ook placebo effect

)
ofwel enkel links door slx vervangen is uiteraard de goedkoopste optie, maar dat is logisch, 2 nieuwe shifters leuk, maar wellicht niet 90 euro leuk.. voor 90 (misschien iets meer) euro kan je ook de ombouw naar 1x met grote range regelen. Wat je ook kan doen is nu enkel een 34T nw blad kopen, waar je in NL prima mee uit de voeten kan icm je huidige 11-42, als je naar de ardennen gaat schaf je een ander blad of andere cassette aan (afhankelijk van hoever je ketting en cassette versleten zijn.
ik zou een voorkeur hebben voor een stapsgewijze move naar 1x, welke chainring(s) en cassette je nodig hebt kan je het beste zelf checken in ritzelrechner