Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
Op de Oiz H10TR zijn qua wielen 2 keuzes, standaard staat er een RaceFace AR 30C op, optioneel tegen meerprijs (+149€) kan je een DT Swiss X1900 Spline 25c 15/110mm kiezen.
Ik heb een voorkeur voor de DT Swiss, maar ken zelf niet zoveel van wielen. Iemand die me hier wat advies in kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

magic_nl schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Is er niemand die antwoord heeft op de vragen?
100 euro er bij en je hebt een merida big nine 200 2021 model (1x10, luchtvoorvork, Deore/XT) (let op is anders afgemonteerd als voorgaande jaren!)

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 21-08-2020 09:42 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Drwho1 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:41:
Op de Oiz H10TR zijn qua wielen 2 keuzes, standaard staat er een RaceFace AR 30C op, optioneel tegen meerprijs (+149€) kan je een DT Swiss X1900 Spline 25c 15/110mm kiezen.
Ik heb een voorkeur voor de DT Swiss, maar ken zelf niet zoveel van wielen. Iemand die me hier wat advies in kan geven?
de raceface velgen zijn 30mm intern, de DT velgen 25. Ga je 2.25 banden rijden, dan zou DT de betere keuze zijn. Ga je wat bredere banden erop leggen, dan is de RF set interessant. Ik kan zo snel het gewicht van de RF set niet vinden, maar het zou zo maar kunnen dat de gewichten niet veel uit elkaar lopen, de DT set is namelijk ook niet superlicht.

De DT set is nog niet een super luxe set met bv het DT ratchet systeem, maar de wat eenvoudigere 370 hubs met palletjes. Het verschil verder in naven/velgen zit dan ook voornamelijk in de breedte

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil mijn Bontrager X2 voorband vervangen vanwege gebrek aan grip en controle in bochten. Ik vlieg letterlijk de bocht uit. Rijden jullie in de zomer met Nobby Nic? Voorheen had ik die maar dan voor herfst en winter. Ik twijfel of ik nu niet te veel inlever op snelheid in het droge bos. X-king zou nog kunnen als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Qua bandenspanning:
75kg
2.25"
1.4 voor, 1.6 achter, beide 21mm

Na een over-the-bar afgelopen weekend heb ik m'n voorvelg moeten laten vervangen, die gaat nu naar 25mm intern. Is het nog de moeite om daar in de druk rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Aghanim schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:24:
Ik wil mijn Bontrager X2 voorband vervangen vanwege gebrek aan grip en controle in bochten. Ik vlieg letterlijk de bocht uit. Rijden jullie in de zomer met Nobby Nic? Voorheen had ik die maar dan voor herfst en winter. Ik twijfel of ik nu niet te veel inlever op snelheid in het droge bos. X-king zou nog kunnen als alternatief.
Continental cross king vooraan het hele jaar door. Hebt vooraan ook de Mountain King liggen gehad, maar die was me te zwaar op mijn bike.

Achter in de winter een forekaster en in de zomer een continental raceking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:33:
Qua bandenspanning:
75kg
2.25"
1.4 voor, 1.6 achter, beide 21mm

Na een over-the-bar afgelopen weekend heb ik m'n voorvelg moeten laten vervangen, die gaat nu naar 25mm intern. Is het nog de moeite om daar in de druk rekening mee te houden?
zeker, ik heb mijn druk van 1,6/1,7 naar 1,2/1,3 bar aangepast toen ik van 21 mm naar 26,5 mm ging.
je verhoogt je volume met een bredere velg, maar de band ligt ook een stuk meer stabiel op de velg in bochten, waardoor deze er minder makkelijk "afrolt" als er meer zijdelingse druk op komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 21-08-2020 09:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

zeker, ik heb mijn druk van 1,6/1,7 naar 1,2/1,3 bar aangepast toen ik van 21 mm naar 26,5 mm ging.
je verhoogt je volume met een bredere velg, maar de band ligt ook een stuk meer stabiel op de velg in bochten, waardoor deze er minder makkelijk "afrolt" als er meer zijdelingse druk op komt.
Top, 1.2-1.6 it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
uiteraard wel ff zelf experimenteren!!

ik heb 2 x banden voor een maat opgepompt, met een voor mijn gevoel juiste druk, maar die reden beide lek (snakebite, niet tubeless) in de eerste rit, dus dat doe ik ook niet meer :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

uiteraard wel ff zelf experimenteren!!

ik heb 2 x banden voor een maat opgepompt, met een voor mijn gevoel juiste druk, maar die reden beide lek (snakebite, niet tubeless) in de eerste rit, dus dat doe ik ook niet meer :D
Haha, tuurlijk. Ik ga via de tussenstap van 1.3. Ben wel benieuwd hoe de nieuwe velg gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:45
Ik wil graag mijn remmen (Shimano MT400.......) upgraden van mijn MTB, en kijk naar de volgende setjes:
- Sram G2 RSC
- Magura MT5

Iemand ervaring hiermee? Fiets voornamelijk in omgeving van Belgische Ardennen en fiets liever berg op, dan berg af :+

Is bovenstaand een leuke set of zijn er nog andere die ik mogelijk over het hoofd zie in deze prijsklasse? Of doorsparen? Upgrade naar 4 cilinders lijkt me sowieso een toevoeging tav remkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:27
RR46 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:49:
Ik wil graag mijn remmen (Shimano MT400.......) upgraden van mijn MTB, en kijk naar de volgende setjes:
- Sram G2 RSC
- Magura MT5

Iemand ervaring hiermee? Fiets voornamelijk in omgeving van Belgische Ardennen en fiets liever berg op, dan berg af :+

Is bovenstaand een leuke set of zijn er nog andere die ik mogelijk over het hoofd zie in deze prijsklasse? Of doorsparen? Upgrade naar 4 cilinders lijkt me sowieso een toevoeging tav remkracht.
Geen ervaring met verschillende remgroepen, maar heb wel begrepen dat diameter van je remschijven veel meer invloed hebben in remkracht dan het verschil tussen 2 en 4 cilinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Naar aanleiding van de vraag van @Smultie zal ik ook nog eens met de bandenspanning spelen op mijn XC2 band. Misschien helpt dat ook nog wat qua grip. Al blijft de band in reviews slecht scoren op grip in bochten.

Vond net een Nobby Nic in de garage, vergeten dat ik die nog had. Dus die ga ik sowieso eens proberen op de voorvelg.

[ Voor 21% gewijzigd door Aghanim op 21-08-2020 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:33
@RR46 Waarom wil je precies upgraden? Mis je nu iets, of heb je gewoon last van GAS? :+

Ik zou beginnen met de schijven upgraden naar 203/180mm schijven voor/achter, dat is gelijk al een flinke boost in remkracht. Verder zou ik niet perse voor een van deze twee setjes gaan. Als je voor SRAM gaat, neem dan de CODE-serie, RS is prima, RSC als je het je kan veroorloven. de G/GUIDE serie is het gewoon net niet. Iedereen heeft uiteindelijk toch (een beetje) wroeging dat ze niet voor de CODE zijn gegaan. Magura, tja... @Ruud kom er maar in :+

Als Shimano je bevalt zou ik zelf kijken naar een setje Zee remmen, of een SLX BR-M7120, dat is de 4 pots versie van de SLX. Ik heb zelf een setje Zee's op m'n hardtail en een setje XT 4-potters op m'n Enduro, ik ben helemaal fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Meneer iCy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

100 euro er bij en je hebt een merida big nine 200 2021 model (1x10, luchtvoorvork, Deore/XT) (let op is anders afgemonteerd als voorgaande jaren!)
Als ik af ga op de informatie bij 12gobiking (https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2021) dan heeft deze geen luchtvering. En ik vind 1x10 ondanks dat het Shimano Deore is niet geweldig. Het word bij 12Gobiking ook niet voor niets een 'voorproefje' op 1x12 genoemd. Geen remote lockout. Kortom die €100 zou voor mij op die fiets weggegooid geld zijn.

Mijn keuze is gemaakt. Ik ga een Cube Analog (https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2021) in het groen bestellen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
magic_nl schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Als ik af ga op de informatie bij 12gobiking (https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2021) dan heeft deze geen luchtvering. En ik vind 1x10 ondanks dat het Shimano Deore is niet geweldig. Het word bij 12Gobiking ook niet voor niets een 'voorproefje' op 1x12 genoemd. Geen remote lockout. Kortom die €100 zou voor mij op die fiets weggegooid geld zijn.

Mijn keuze is gemaakt. Ik ga een Cube Analog (https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2021) in het groen bestellen.
Kijk even op de site van de fabrikant (https://www.merida.nl/mou...tt-light-blue-white/2021/) Hij heeft zowel een luchtvork als een remote lockout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 11:37

Rmg

Smultie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Kijk even op de site van de fabrikant (https://www.merida.nl/mou...tt-light-blue-white/2021/) Hij heeft zowel een luchtvork als een remote lockout.
Waar staat dat dan? Suntour XC32 heb je in zowel coil als lucht, staat geen type bij, en er zit wel een lockout op maar die is niet remote, er loopt ook geen kabel van de vork naar t stuur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik gok dat @Smultie dit stukje tekst bedoeld:
"Suntour XC32 voorvork (100 mm, lockout)"
en
"VOORVORK: Suntour XC32 LOR 100 mm Lockout"

En op de rechterpoot zit een klein blauw hendeltje. Lastig zichtbaar, maar ik vermoed dat dat de lockout is.

Ik heb zelf een lockout op de Poot (Fox) en mis de kabel nooit. Integendeel. Scheelt gedoe, onderhoud en ellende. Maar inderdaad, je moet er wel naar toe rijken als je wilt wisselen. Ondanks dat, aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Waar staat dat dan? Suntour XC32 heb je in zowel coil als lucht, staat geen type bij, en er zit wel een lockout op maar die is niet remote, er loopt ook geen kabel van de vork naar t stuur :?
Woops, inderdaad. Wel een lockout, maar geen remote (niet dat je daar veel aan mist, maar goed).
De vork is inderdaad wat onduidelijk. Het betreft in ieder geval een absoluut instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Volgend weekend gaan we met een klein groepje (aantal hardtail en aantal full suspension) fietsen in de buurt van Brugge. We hebben een site gevonden met verschillende routes "Brugse Ommeland": https://www.brugseommelan...iratie/mountainbikeroutes

Toevallig ervaringen van mede Tweakers hier die wat tips kunnen geven? De groep is een gelegenheidsgezelschap, we gaan vooral voor het gezellig samenkomen en willen een uurtje of vier per dag op de fiets zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

de raceface velgen zijn 30mm intern, de DT velgen 25. Ga je 2.25 banden rijden, dan zou DT de betere keuze zijn. Ga je wat bredere banden erop leggen, dan is de RF set interessant. Ik kan zo snel het gewicht van de RF set niet vinden, maar het zou zo maar kunnen dat de gewichten niet veel uit elkaar lopen, de DT set is namelijk ook niet superlicht.

De DT set is nog niet een super luxe set met bv het DT ratchet systeem, maar de wat eenvoudigere 370 hubs met palletjes. Het verschil verder in naven/velgen zit dan ook voornamelijk in de breedte
Dit, persoonlijk ben ik helemaal voor de 'bredere bandjes hype' maar dat komt ook omdat ik vaak op redelijke losse/uitgedroogde ondergrond rijd, dan zakt een bredere band altijd minder/heb je meer volume in je band en kan je met minder druk rijden. Zou zelfs met 2.25 bandjes waarschijnlijk nog de RF nemen vanwege de prijs & de optie om flink breder te gaan.

Eigenlijk is de enige uitzondering: je rijd echt die-hard cross country, elke seconde wil je er uit persen en je hebt heel erg weinig mulle ondergrond.
- Sram G2 RSC
- Magura MT5

Waarom wil je upgraden/wat zit je in de weg?
Verder: hoe groot zijn je huidige schijven en met wat voor blokken rijd je?

Als je meer pure remkracht wilt maar geen last van fading of gebrek aan modulatie dan kan het upgraden van de schijven alleen waarschijnlijk je probleem verhelpen

Heb je wel fading maar niet heel erg kan het zijn dat met grotere schijven en mogelijk metalen blokken (als je nu organisch rijd)

Heb je enorm fading (verbeter eerst je techniek :+) en/of is de modulatie slecht -> 4 piston.

Als het je vooral om onderhoudgelul gaat, de Shimano M6000 remmen (Deore 2 piston) schijnen de eerste te zijn die wat dat betreft 'goed' zijn. Vind zelf bij Shimano de minerale remvloeistof een voordeel maar dat is persoonlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 21-08-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 10:45
kraakjes aflevering N+1:

mn Trek kraakt sinds een jaar, begon heel licht.. werd steeds zwaarder.
na inspectie had die wel wat maintenance nodig.

Vervangen: ketting, kettingbladen voor en achter, derailleur en trap-as. Zo ver als mogelijk, frame schoongemaakt, door los te maken, te smeren en weer netjes op de juiste Nm aan te draaien. Dus stuur, trapper, zadel en zadel pen. Achtervork geserviced. Speling nagelopen in lagers, aan gedraaid of juist iets losser (van allerlei zaken).

Wat blijft die is verdomme de kraak: Meestal in de lagere range (dus zwaarder trappen). Soms is het er helemaal niet, soms bij elke trapbeweging, maar ook wel eens (ja je let op alles) 3 omwentelingen wel en dan 6 niet. Een soort eigen resonantie of zo.

Zit op punt van de FM en zoek het maar uit totdat je het gevonden hebt. Met de kans dat die het in 10 min gefixed heeft en ik denk, niet? fak? hoe dan?
Dus hoop ik dat men hier een "woest" idee heeft.

Ik heb zelfs al helemaal nagelopen of er niet een scheurtje fysiek int frame zit, kan niks zien. (ben overigens nooit ernstig op de plaat gegaan oid.)

no comment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik had op m'n racefiets ooit een onvindbare kraak, dat bleek toen de verbinding te zijn tussen de zadelrails en het zadel. Ook spaken kunnen kraken, een tijdelijke fix kan zijn op een drupje olie op de kruisingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 19:35
Verkeerde topic.

[ Voor 99% gewijzigd door versay op 22-08-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 10:45
Sjoewe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:08:
Ik had op m'n racefiets ooit een onvindbare kraak, dat bleek toen de verbinding te zijn tussen de zadelrails en het zadel. Ook spaken kunnen kraken, een tijdelijke fix kan zijn op een drupje olie op de kruisingen te doen.
zadel ook te grazen gehad >:)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
- Sram G2 RSC
- Magura MT5

Sram of Magura is wel persoonlijk. Plastic fanastic vs metaal (goed, nu kan ik zelf prima om dat plastic heen te kijken. Ze gaan volgens mij echt niet sneller kapot dan een metalen rem), maar vooral remkracht is waar je naar moet kijken. De MT5 zijn echt een stuk krachtiger dan de G2 RSC. Die laatste is een stuk beter te moduleren, maar ik vind ze zelf niet krachtig genoeg overkomen. Dat komt dan ook wel meer omdat ik deze in het bikepark Ferme Libert getest heb en dan gaan de snelheden al snel best hard omhoog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 21:28

charrel

Cortisol4life..

Twijfel twijfel. Op mijn 2010 marin xmount xm9 zit een fox voorvork. Met talas (wat ik nooit gebruik) en 150-120cm veerweg. Nu merk ik de afgelopen ritten aanzienlijke speling tussen de onderkant en de stanchion/ poten die aan de kroonplaat vastzitten. Schijnt vaker te gebeuren maar niemand kan zeggen hoeveel speling nu precies normaal is. Vinger op de kering en dan de voorrem in en je voelt aanzienlijk wat beweging als je de fiets voor en achteruit beweegt. Dat wordt dus waarschijnlijk de glijbussen vervangen en een beurt.
Losse bussen kosten 50€ als je die er zelf in en uit kan halen en anders wordt het minimaal 85€ om het ergens te laten doen en dan nog een service beurt van minimaal 65€-120€ om alles weer prima te hebben. Bijna 200€ verder....voor een 10 jaar oude voorvork
Nu is er ook die optie om een 2e hands rockshox pike 160 te kopen geschikt voor 26inch. Weinig gebruikt en redelijk recent onderpoten onderhoud gehad.
Die is uit 2015, waarschijnlijk toch alweer een beetje nieuwer en beter en maar een fractie duurder dan de fox. Kan iemand me overhalen wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
Ik heb even een leken vraag.
Vandaag is een schakel van mijn ketting geknapt (uiteraard op het verste punt vanaf huis) en ben met een kapotte ketting terug gegaan naar huis.
Nu wil ik mijn ketting vervangen en zie dat mijn cassette en kettingblad (buitenblad. Binnenblad is nog goed) ook aan vervanging toe zijn.
Ik heb er nu XT M8000 11 speed cassette en XT M8000 voorblad (36 tanden) op liggen. Aangezien ik met de huidige set ook ongeveer 4000 km heb gefietst ga ik die 1 op 1 vervangen.
Maar als ik wil bestellen dan vraagt die om de cassetteverhouding. Keuzes zijn: 11/40, 11/42 en 11/46. Welke moet je kiezen en waarom die keus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
mike0001 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:42:
Ik heb even een leken vraag.
Vandaag is een schakel van mijn ketting geknapt (uiteraard op het verste punt vanaf huis) en ben met een kapotte ketting terug gegaan naar huis.
Nu wil ik mijn ketting vervangen en zie dat mijn cassette en kettingblad (buitenblad. Binnenblad is nog goed) ook aan vervanging toe zijn.
Ik heb er nu XT M8000 11 speed cassette en XT M8000 voorblad (36 tanden) op liggen. Aangezien ik met de huidige set ook ongeveer 4000 km heb gefietst ga ik die 1 op 1 vervangen.
Maar als ik wil bestellen dan vraagt die om de cassetteverhouding. Keuzes zijn: 11/40, 11/42 en 11/46. Welke moet je kiezen en waarom die keus?
Wat heb je nu en kom je tekort als je moet klimmen? Als het nu goed is neem je dezelfde, als je te kort komt neem je een grotere cassette en als je de grootste krans nooit (echt nooit) gebruikt kan je een kleinere nemen (als je nu een 43 hebt natuurlijk, andere kan je niet groter of kleiner).

Voor de stapjes hoef je het niet te doen, de verschillen komen pas boven de 30 tandjes geloof ik, dan worden de stapjes groter.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
Prulleman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Wat heb je nu en kom je tekort als je moet klimmen? Als het nu goed is neem je dezelfde, als je te kort komt neem je een grotere cassette en als je de grootste krans nooit (echt nooit) gebruikt kan je een kleinere nemen (als je nu een 43 hebt natuurlijk, andere kan je niet groter of kleiner).

Voor de stapjes hoef je het niet te doen, de verschillen komen pas boven de 30 tandjes geloof ik, dan worden de stapjes groter.
Sorry. Ik heb nu inderdaad 11/40 erop liggen.
Ik was meer benieuwd wat het voordeel of nadeel is van 42 of 46. Ik kom nu niet echt te kort maar dat is natuurlijk ook wat je bent gewend. Ik rij inmiddels 4 jaar met deze cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
charrel schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:14:
Twijfel twijfel. Op mijn 2010 marin xmount xm9 zit een fox voorvork. Met talas (wat ik nooit gebruik) en 150-120cm veerweg. Nu merk ik de afgelopen ritten aanzienlijke speling tussen de onderkant en de stanchion/ poten die aan de kroonplaat vastzitten. Schijnt vaker te gebeuren maar niemand kan zeggen hoeveel speling nu precies normaal is. Vinger op de kering en dan de voorrem in en je voelt aanzienlijk wat beweging als je de fiets voor en achteruit beweegt. Dat wordt dus waarschijnlijk de glijbussen vervangen en een beurt.
Losse bussen kosten 50€ als je die er zelf in en uit kan halen en anders wordt het minimaal 85€ om het ergens te laten doen en dan nog een service beurt van minimaal 65€-120€ om alles weer prima te hebben. Bijna 200€ verder....voor een 10 jaar oude voorvork
Nu is er ook die optie om een 2e hands rockshox pike 160 te kopen geschikt voor 26inch. Weinig gebruikt en redelijk recent onderpoten onderhoud gehad.
Die is uit 2015, waarschijnlijk toch alweer een beetje nieuwer en beter en maar een fractie duurder dan de fox. Kan iemand me overhalen wat te doen?
ik zou voor de pike gaan, check wel even of je tapered of non tapered mot hebben en of de stuurbuis lang genoeg is

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Prulleman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
ik zou voor de pike gaan, check wel even of je tapered of non tapered mot hebben en of de stuurbuis lang genoeg is
stuurbuis is 1 cm korter dat is wel op te vangen, tapered zijn ze beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Vandaag een optie gaan nemen op een Orbea Oiz H10 TR...volgend weekend volgt normaal gezien een testrit. Die optie toch al maar genomen, want de vraag is groter dan het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hoeveel toegevoegde waarde heeft de trailforks integratie op de Edge 530? Ik overweeg deze aan te schaffen met als doel om nieuwe routes te ontdekken die afwijken van de standaard officiële MTB routes. Als ik echter op de website kijk zie ik in mijn regio geen enkele trail/route anders dan de officiële MTB routes. Is ook jullie ervaring dat er weinig andere routes zijn of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-09 07:30
Ik zit te overwegen om in mijn 26 inch frame 29 inch wielen te zetten, maar ik heb totaal geen verstand wat daarvoor de vereisten zijn en wanneer het wel/niet past in je frame. Ik krijg het ook niet zo heel goed gevonden met Google of Youtube, dus mocht iemand er meer van af weten hoor ik dat graag :)

Helaas heb ik op dit moment niet het budget om een nieuwe 29'er te kopen, want potverdrie dat zou ik wel graag willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Stel het past wel in je frame, maar niet in je vork, dan zul je daar dus ook geld aan moet spenderen. Dan loopt het kwa kosten allemaal wel op natuurlijk. Zou dus het geld voor die 29" wielen + banden en eventueel andere zaken lekker in mijn spaarpot laten zitten en doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
@CydexTM Ik denk dat de kans niet erg groot is dat een 29" wiel in jouw 26" frame past. Misschien dat een 27,5" wiel nog wel past in enkele gevallen. Wat voor frame en vork heb je?

Daarnaast is het de vraag of je niet beter uit bent met een 2e hands 29'er, wielen + banden zijn immers ook niet gratis. Bovendien lijkt het mij niet ideaal voor de geo, je zwaartepunt komt iets hoger te liggen wat de balans niet bevordert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Aghanim schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:22:
Hoeveel toegevoegde waarde heeft de trailforks integratie op de Edge 530? Ik overweeg deze aan te schaffen met als doel om nieuwe routes te ontdekken die afwijken van de standaard officiële MTB routes. Als ik echter op de website kijk zie ik in mijn regio geen enkele trail/route anders dan de officiële MTB routes. Is ook jullie ervaring dat er weinig andere routes zijn of kijk ik verkeerd?
Volgens mij wordt trailforks niet zoveel gebruikt in NL inderdaad.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33

Roozzz

Plus ultra

CydexTM schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:48:
Ik zit te overwegen om in mijn 26 inch frame 29 inch wielen te zetten, maar ik heb totaal geen verstand wat daarvoor de vereisten zijn en wanneer het wel/niet past in je frame. Ik krijg het ook niet zo heel goed gevonden met Google of Youtube, dus mocht iemand er meer van af weten hoor ik dat graag :)

Helaas heb ik op dit moment niet het budget om een nieuwe 29'er te kopen, want potverdrie dat zou ik wel graag willen.
Ik zou er niet vanuit dat dat gaat passen in je frame. Een 29inch wiel is ruim 6cm groter dan een 26 inch. (zie voor de verschillen bijv: https://bike.bikegremlin....els-26-vs-275-vs-29-29er/)
Dus dat kan je gelukkig zo nameten. Vergeet ook even niet dat er nog een bandje omheen moet O-)

Mocht het passen, dan zou ik me eerst even verdiepen in de verandering van de rij-eigenschappen voordat je een nieuwe voorvork aanschaft. Mijn gevoel zegt dat dit een onzalig plan is en je een stuk beter af bent om gewoon een moderne 29er (tweedehands?) te kopen :>

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 22:53
Vandaag 2 rondjes gemaakt in Vlaardingen en gemerkt dat ik wat meer moet gaan oefenen om er niet af gereden te worden door mijn vrienden (ik sport zo goed als niet). Mijn benen branden nu nog steeds :+

Nu heb ik helaas geen track of iets dergelijks op fietsafstand dus ik zit er aan te denken om aparte velgen en banden te kopen om wat asfalt kilometers te draaien. Weet iemand een goede band voor op de weg voor een 27,5 MTB zonder dat het rare dunnen wieltjes worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-09 07:30
Roozzz schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:53:
[...]
Mijn gevoel zegt dat dit een onzalig plan is en je een stuk beter af bent om gewoon een moderne 29er (tweedehands?) te kopen :>
Aapenootjes schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:29:
@CydexTM
Daarnaast is het de vraag of je niet beter uit bent met een 2e hands 29'er
Tja misschien wel, enige probleem is dat ik dan wel gelijk iets goeds zou willen. Het liefst minimaal Deore en singlespeed zou al helemaal mooi meegenomen zijn, maar die kans is in mijn budget van 500-600 miniem. Ik ga maar eens goed rondzoeken of ik ergens een 29er op de kop kan tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mike0001 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Sorry. Ik heb nu inderdaad 11/40 erop liggen.
Ik was meer benieuwd wat het voordeel of nadeel is van 42 of 46. Ik kom nu niet echt te kort maar dat is natuurlijk ook wat je bent gewend. Ik rij inmiddels 4 jaar met deze cassette.
Hoe groot is je binnenblad? Verder gewend zijn is wat anders dan niet te kort komen.
Buiten dat je geen klachten hebt, 11 speed komt vaak als 1x11 en jij hebt 2x11 wat je range al enorm vergroot, verwacht dus niet dat je wat wint als je naar 11/40 gaat.
Aghanim schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:22:
Enorm verschil per regio. Ik ben _veel_ verhuisd in m'n leven maar altijd naar armetierige mountainbike omgevingen :/ Of als ik ergens woonde reed ik die periode überhaupt niet. Er zijn echter _veel_ regios waar je daadwerkelijk veel extra trials vind. Vaak wel korte stukjes die je zelf in een route moet breien of deel zijn van een trailforks route (daar al naar gekeken? zit op de website een tabje verder). Als er echter niets is in de regios waar je fietst/mogelijk zou willen fietsen, dan heeft het weinig nut natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Laatst online: 22:58
Gisteren een tochtje gaan maken met mijn MTB tot ik achteraan de fiets heel veel lawaai hoorde en ik niet meer kon trappen. Eerst dacht ik nog dat de ketting aan het voorste blad er af was (maar ik was niet door een put gereden ofzo), helaas was het veel erger en was er een wieltje uit de SRAM NX derailleur verdwenen.
Gelukkig is er iemand mij kunnen komen halen.
Fiets is van eind juni nieuw, ik heb er net 500km mee gereden.
Heeft iemand al zoiets meegemaakt? Morgen ga ik er mee naar de LBS maar ik verwacht eigenlijk wel dat dit onder garantie valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaGnMlBT3AMjzhJ0ljjaHVaGIrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXYQofdkdpTd5xoHgvOrtNwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Dit is meestal waarom er bij een nieuwe fiets nog een 500km servicebeurt is. Om dingen als de derailleur nog even netjes af te stellen en te kijken of er geen schroeven los getrilt zijn. Wat hier waarschijnlijk gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
@ZanielGa inderdaad, de fiets is 200km geleden (ongeveer 4 weken) binnen gedaan voor eerste nazicht. Toen stond het balhoofd een beetje los, maar voor de rest was eigenlijk alles in orde.
De fiets schakelde trouwens perfect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Een balhoofdstel zet altijd een klein beetje, dus dat is normaal. Slordig dan dat ze dit gemist lijken te hebben. Het is altijd wel verstandig, zeker bij een nieuwe fiets, om bij het schoonmaken even te kijken of er geen boutjes los zitten. Zelfde bij het smeren van de ketting even te kijken of deze niet beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Geloof dat het derailleurwieltje bij NX met een pin IPV een schroef zit. Komt vaker voor dat ie verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:11
CydexTM schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:17:
[...]

[...]

Tja misschien wel, enige probleem is dat ik dan wel gelijk iets goeds zou willen. Het liefst minimaal Deore en singlespeed zou al helemaal mooi meegenomen zijn, maar die kans is in mijn budget van 500-600 miniem. Ik ga maar eens goed rondzoeken of ik ergens een 29er op de kop kan tikken.
Je kunt je eigen fiets toch ook verkopen? Dat geeft mogelijk wat meer ruimte in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Een tien jaar oude 26" fully met gebrekkige voorvork... Als je er nog 150 euro voor terugkrijgt heb je het goed gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DGGfvV5/IMG-20200823-114452.jpg

Wat is er mis met een 10 jaar oude fully? Gaat nog steeds prima, nu met Pike aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
charrel schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:47:
[Afbeelding]

Wat is er mis met een 10 jaar oude fully? Gaat nog steeds prima, nu met Pike aan de voorkant.
Helemaal nix . Ik rij rond op de laatste Dale Scalpel Carbon, 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
[Afbeelding]

Is er de laatste 10 jaar op fiets gebied geen ontwikkeling geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Torched schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Is er de laatste 10 jaar op fiets gebied geen ontwikkeling geweest?
Vast, maar heb ik door 10 jaar ontwikkeling minder lol met mountainbiken op een 10 jaar oude fiets? :F
Als ik op marktplaats kijk trekken vooral de oude downhill fietsen me meer dan de nieuwe.

[ Voor 17% gewijzigd door charrel op 23-08-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Er is ook in principe niet perse iets mis met 26" fullies, behalve dat de restwaarde heel laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
charrel schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Vast, maar heb ik door 10 jaar ontwikkeling minder lol met mountainbiken op een 10 jaar oude fiets? :F
Als ik op marktplaats kijk trekken vooral de oude downhill fietsen me meer dan de nieuwe.
Als je de 10 jaar oude fiets als referentie neemt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Torched schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Je laat het echt klinken alsof je alleen maar lol kan hebben op een nieuwe fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
ZanielGa schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Je laat het echt klinken alsof je alleen maar lol kan hebben op een nieuwe fiets.
Nee, je gaat van het ene extreem naar de andere extreem.

Nieuwe fietsen zijn capabeler dan een model van 10 jaar geleden. Dus je hebt meer lol van een nieuwe fiets.

Verder van de geposte fiets zijn er een aantal onderdelen die verre van 10 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Torched schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Dus je rijdt nu ook een electrische auto? Je huis is verwarmd met een warmtepomp en gebruikt geen gas meer, de nieuwste watergekoelde en dubbelzijdige zonnepanelen liggen op je huis en de nieuwste smartphone met 10 camera's?
Alles veranderd, maar maakt dat het oude minder waard?
Wat heeft lol hebben met een hobby nu met referentie te maken. Omdat je niet het nieuwste van het nieuwste hebt kan je het niet naar je zin hebben :?
Ik heb meer hobbies waar ik lol in heb, dus mijn prioriteit ligt niet bij de nieuwste fiets...
Maar ik begrijp ik niet de goede"referentie" heb *O*
Maar nog wel steeds lol met de oude. Ook met nieuwere onderdelen, want soms gaan er dingen stuk en moet je die vervangen. Gelukkig wel nog de oude geometrie ;)
Zo ook mijn gestel dus toen maar een motor eronder.

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 23-08-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Torched schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Nee, je gaat van het ene extreem naar de andere extreem.

Nieuwe fietsen zijn capabeler dan een model van 10 jaar geleden. Dus je hebt meer lol van een nieuwe fiets.

Verder van de geposte fiets zijn er een aantal onderdelen die verre van 10 jaar oud zijn.
Dat een fiets meer capabel is betekend niet direct dat je er meer lol van zal hebben. Je verlegt de limit van wat je met de fiets kan doen. Het is dan aan jou om te kijken waar jij de lol vandaan haalt.
Met een fiets die minder vergevingsgezind is worden uitdagingen groter. Dus een hobbeltje waar jij niets van merkt kan voor een ander een uitdaging worden. Dat kan voor sommige mensen de lol zelfs groter maken.

Als je graag harder gaat of groter, dan zal je voor jou inderdaad meer lol halen uit een nieuwere fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 23-08-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
charrel schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

Dus je rijdt nu ook een electrische auto? Je huis is verwarmd met een warmtepomp en gebruikt geen gas meer, de nieuwste watergekoelde en dubbelzijdige zonnepanelen liggen op je huis en de nieuwste smartphone met 10 camera's?
Alles veranderd, maar maakt dat het oude minder waard?
Ja, dat is hoe progressie werkt. En dan kan het voor jou genoeg zijn, en dat is prima.

Ik rijd een 20 jaar oude auto, vind ik prima, maar ik ga niet lopen beweren dat mijn auto net zo goede ervaring biedt als een auto uit 2020.
Ja ik heb ook aan mijn auto lopen sleutelen. In mijn optiek rijdt hij beter dan in 1999 maar de ervaring is verre van die je krijgt met een nieuwe auto. En daar gaat het me een beetje om.

Er wordt elke keer de stelling geposeerd dat oude fietsen ook prima zijn. Maar prima hangt helemaal af van referentiekader. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
Beakzz schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:09:
Vandaag 2 rondjes gemaakt in Vlaardingen en gemerkt dat ik wat meer moet gaan oefenen om er niet af gereden te worden door mijn vrienden (ik sport zo goed als niet). Mijn benen branden nu nog steeds :+

Nu heb ik helaas geen track of iets dergelijks op fietsafstand dus ik zit er aan te denken om aparte velgen en banden te kopen om wat asfalt kilometers te draaien. Weet iemand een goede band voor op de weg voor een 27,5 MTB zonder dat het rare dunnen wieltjes worden?
Daarvoor heb ik dus een wielrenfiets maar dat terzijde. Daarmee train ik de tijden die ik moet fietsen op mijn mountainbike. Dus niet de Afstand.

Hier heb je een lijstje:
Schwalbe thunder burt/ Rock Razer (de eerste wat beter voor op de weg)
Maxxis Pace
Continental Speed king

Je kunt ook gewoon zo gaan fietsen want dat je niet veel kilometer fietst betekend niet dat je geen conditie opbouwt. Op de straat rijd het waarschijnlijk wel zwaarder (Dan met straat banden) maar je krijgt er wel conditie voor terug. Als het alleen voor trainen is is dat prima en dan wen je ook aan het de moeite die het kost om de fiets vooruit te krijgen. Want in het terrein wordt het alleen maar zwaarder.

Ik heb vandaag Ede een Oosterbeek gefietst. Die eerste was wel een stuk leuker. Die tweede was goed voor de afstand maar alleen het laatste stukje was lekkere single track. Toch weer bijna 80 kilometer gedaan dus eigenlijk was het best wel lekker. En mooi dat de heide in bloei stand

[ Voor 10% gewijzigd door GerGio op 23-08-2020 19:23 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20
Ik rij ook met mijn mtb banden op de weg. Weinig efficiënt en 30 km/h constant rijden is Net te doen voor mij. Gisteren 52km gereden in net iets minder dan 2h, veel meer moet ik dit jaar niet meer verwachten vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59

Grin

Ride si sapis.

Exact @Torched. Lol en plezier hangt uiteraard niet af van je materiaal. Laat staan van de leeftijd van je materiaal. Maar er zijn wel ontwikkelingen geweest... Dat zijn twee verschillende zaken die jij hier prima benoemd.

Het is echt jaren geleden dat ik op de MTB heb gezeten, maar altijd heel veel lol gehad tijdens toertochtjes en trainingen. Ik had ook prima, met m'n beperkte budget, voor een 2de hands kunnen gaan maar uiteindelijk toch gekozen voor een instap 2021-model. Fiets ik als beginner slechter op een 2016 model? Nope. Fiets ik beter als ik m'n budget had verdubbeld? Nope. Laat ik eerst maar eens werken aan mijn MTB-vaardigheid voordat ik eisen ga stellen aan m'n materiaal.
Gewoon leuk tijdverdrijf voor in de herfst/winter.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Grin schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:40:
Exact @Torched. Lol en plezier hangt uiteraard niet af van je materiaal. Laat staan van de leeftijd van je materiaal. Maar er zijn wel ontwikkelingen geweest... Dat zijn twee verschillende zaken die jij hier prima benoemd.

Het is echt jaren geleden dat ik op de MTB heb gezeten, maar altijd heel veel lol gehad tijdens toertochtjes en trainingen. Ik had ook prima, met m'n beperkte budget, voor een 2de hands kunnen gaan maar uiteindelijk toch gekozen voor een instap 2021-model. Fiets ik als beginner slechter op een 2016 model? Nope. Fiets ik beter als ik m'n budget had verdubbeld? Nope. Laat ik eerst maar eens werken aan mijn MTB-vaardigheid voordat ik eisen ga stellen aan m'n materiaal.
Gewoon leuk tijdverdrijf voor in de herfst/winter.
Daar zit een kanttekening aan. Het materiaal moet wel goed werken want ik heb echt een hekel aan een slecht werkende fiets. Niet alles hoeft meteen een vermogen te kosten inderdaad. Ik heb wel wat meer geld uitgegeven aan mijn MTB maar goed ik had het budget en ik rijd redelijk veel. Elke week een of twee keer soms langere afstanden, altijd redelijk snel. Maar ik houd ook alles netje bij. Fiets wordt netjes schoon gespoten bij thuiskomst en de ketting wordt weer netjes schoon gemaakt en gesmeerd.

Maar zoals gezegd, skills zijn ook handig om te leren, een gedeelte daarvan is gewoon doen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
Sjoewe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:02:
Er is ook in principe niet perse iets mis met 26" fullies, behalve dat de restwaarde heel laag is.
Precies. Ik kocht dus jaren gelden voor 650 mijn Scalpel. Bakkie van 4000 paar jaar daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59

Grin

Ride si sapis.

GerGio schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:48:
[...]
Daar zit een kanttekening aan. Het materiaal moet wel goed werken want ik heb echt een hekel aan een slecht werkende fiets. Niet alles hoeft meteen een vermogen te kosten inderdaad. Ik heb wel wat meer geld uitgegeven aan mijn MTB maar goed ik had het budget en ik rijd redelijk veel. Elke week een of twee keer soms langere afstanden, altijd redelijk snel. Maar ik houd ook alles netje bij. Fiets wordt netjes schoon gespoten bij thuiskomst en de ketting wordt weer netjes schoon gemaakt en gesmeerd.

Maar zoals gezegd, skills zijn ook handig om te leren, een gedeelte daarvan is gewoon doen.
Absoluut, het moet gewoon werken. Het mag dan niet de duurste MTB zijn, maar het moet wel degelijk spul zijn. Sensa Fiori Evo met Shimano XT is een prima fietsje waar je best wat plezier uit kan halen. Omdat de 2021 alleen nog in de folder bestaat, hier een plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jplpH8REkGVHdfwxwZ3-566Mf7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TINldt40G15GTJOt1chqyeks.jpg?f=fotoalbum_tile

Trouwens, rijden hier ook mensen met: Look X-Track? Het is 'gewoon SPD' maar als ik de recensies mag geloven dan is het net iets beter (o.a. door het grotere contactoppervlak). En uiteraard MOET ik wel iets van Look op mijn MTB hebben... ;) :+

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[Afbeelding]

Motortje is een Bafang gok ik? tzt nog wel wat voor m'n pa, die heeft een flink zwikje (oude) fietsen staan (van m'n broer gekregen als hij ging upgraden) waar van een 2008 Trek 6500 or een 2013 Fuel EX 7 wel geschikte kandidaten zijn.

Vandaag en gisteren eindelijk weer lopen trappen, had helaas wel beide dagen het gevoel alsof ik een elastiek aan m'n kont had.. Zwoegen.. Verder is flink wat regen op een gortdroge zanderige grond lekker link, veel grip tot je her en der door de bovenlaag heen gaat en in de mulle bende zit. Beide dagen dus toch een keertje op m'n waffel gegaan.. Schade? Afgebroken stelschroefje van de dropper bediening (2,50€) en wat speling op m'n knock block.. Iemand ervaring daar mee, lijkt meer voor te komen:

Vork raakt het frame lang niet, morgen eens loshalen en opnieuw vastzetten maar denk dat het gewoon zo blijft en dan houden we het in de gaten maar vervangen we niets.

Iemand nog tips voor trails in de zuidkant van de alpen (oostenrijk of sud-tyrol? Wilde naar Saalbach Hinterglemm maar de voorspellingen zijn slecht qua weer. Geen bikepark oid want daar heb ik niet genoeg sprong techniek voor (moet daar echt aan gaan werken, hopelijk kan een collega aanhaken, die heeft ook op landelijk (duits) niveau gereden. Leert toch wat makkelijker dan youtube :P

[ Voor 53% gewijzigd door GoldenSample op 24-08-2020 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 22:53
GerGio schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Daarvoor heb ik dus een wielrenfiets maar dat terzijde. Daarmee train ik de tijden die ik moet fietsen op mijn mountainbike. Dus niet de Afstand.

Hier heb je een lijstje:
Schwalbe thunder burt/ Rock Razer (de eerste wat beter voor op de weg)
Maxxis Pace
Continental Speed king

Je kunt ook gewoon zo gaan fietsen want dat je niet veel kilometer fietst betekend niet dat je geen conditie opbouwt. Op de straat rijd het waarschijnlijk wel zwaarder (Dan met straat banden) maar je krijgt er wel conditie voor terug. Als het alleen voor trainen is is dat prima en dan wen je ook aan het de moeite die het kost om de fiets vooruit te krijgen. Want in het terrein wordt het alleen maar zwaarder.
Thanks voor de uitgebreide reactie _/-\o_ Het zal wel met mijn conditie te maken hebben (5 jaar merendeels stil gezeten), maar ik haal weinig lol uit het fietsen op asfalt met mijn mountainbike nu. Het gaat niet hard, er is geen actie en ik ga kapot :+ Op de trials ga ik ook kapot, maar dan heb ik alsnog lol.

Dus vandaar mijn gedachte om er 2 wielen en banden bij te kopen met cassette om ze redelijk snel te kunnen wisselen. Altijd goedkoper dan een echte wielrenfiets en ik wil daar verder toch niets mee. Als het wat harder gaat en makkelijker zal ik waarschijnlijk meer gemotiveerd blijven om door te trainen. Als mijn conditie beter is kan ik er altijd voor kiezen om met de standaard banden te trainen.

Nu alleen nog op zoek naar de juiste wielen. Hoeft geen hoge kwaliteit te zijn, maar ook geen rommel. Aan de andere kant...er zitten nu WTB XC25 wielen onder (helaas niet meer verkrijgbaar) dus dat zal ook niet veel zijn op een fiets van €1300 (Bulls copperhead 3) :o

Edit : Kan natuurlijk ook mijn huidige wielen een upgrade geven en de oude gebruiken voor op de weg.

Edit 2 : Oh op jou kan ik rekenen zie ik net. Je had mij ook al schoenadvies gegeven. Ben uiteindelijke voor Adidas Five Ten Freerider Pro schoenen gegaan en die geven echt een wereld van grip. Erg blij mee en als ik ooit clipless ga rijden dan koop ik daar wel aparte schoenen voor. Ik had nog even door gezocht en de conclusie gemaakt dat een combinatie schoen altijd een compromis is.

[ Voor 11% gewijzigd door Beakzz op 24-08-2020 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Nalv feedback misschien maar eerst de remschijven upgraden, wellicht dat dat al voldoende - extra - remkracht geeft :)

Remblokken zijn origineel Shimano, maar bij het laatste setje heb ik toch erg veel last van faden... (voorheen was dit dus niet, op dezelfde routes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
RR46 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:12:
Nalv feedback misschien maar eerst de remschijven upgraden, wellicht dat dat al voldoende - extra - remkracht geeft :)

Remblokken zijn origineel Shimano, maar bij het laatste setje heb ik toch erg veel last van faden... (voorheen was dit dus niet, op dezelfde routes).
welke blokken heb je nu? resin of metal?
https://bike.shimano.com/...-what-you-need-to-kn.html

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

Galois

1811 - 1832

Afgelopen weekend een heerlijk weekendje Houffa gedaan!

We rijden allen tubeless en één van ons had een lekke band die de latex niet dicht kreeg (lekke band waarschijnlijk ontstaan door met hoge snelheid over de scherpe stenen oid te rijden). Er zat een heel klein scheurtje in (denk 5 mm lang).

Gelukkig had één van ons zo'n zelfvulkaniserende plug mee. Die hebben we erin gedaan en binnen no time waren we weer up and running! Het was voor ons allen de eerste ervaring met zo'n plug.

Maar goed, ik wil dus ook zo'n setje! :)
Die deze jongen mee had was een beetje groot. Ik ben dus op zoek naar een handzamer, lichtgewicht alternatief.

Iemand ervaring met deze setjes? Ik heb deze gegoogled en leek mij wel een mooi formaat hebben.

Het was overigens niet de enige pech: de ketting van mijn fiets knapte ook nog! Aan de voet van een (onverwachte) klim, schakelde ik snel van mijn buitenblad naar mijn binnenblad en gaf teveel kracht terwijl de ketting nog niet op het binnenblad zat... Helaas: ketting door midden.

Ik had uiteraard wel zo'n quick link mee. Dus ik deze erop proberen te zetten... grrrr... het was een 11-speed quick link van mijn racefietsketting! Nooit bij stil gestaan dat deze niet past op een 10-speed ketting (stom, ik weet het :)). Dus dan maar voorzichtig een pinnetje eruit te ponsen dat deze er niet niet helemaal doorheen gaat en weer terugplaatsen aan de volgende schakel. Dat ging verbazingwekkend goed: binnen 5 minuten waren we weer up and running :D

Mooi weekend, maar je materiaal heeft het maar zwaar te verduren daar... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:09:

We rijden allen tubeless en één van ons had een lekke band die de latex niet dicht kreeg (lekke band waarschijnlijk ontstaan door met hoge snelheid over de scherpe stenen oid te rijden). Er zat een heel klein scheurtje in (denk 5 mm lang).

Gelukkig had één van ons zo'n zelfvulkaniserende plug mee. Die hebben we erin gedaan en binnen no time waren we weer up and running! Het was voor ons allen de eerste ervaring met zo'n plug.

Die deze jongen mee had was een beetje groot. Ik ben dus op zoek naar een handzamer, lichtgewicht alternatief.

Iemand ervaring met deze setjes? Ik heb deze gegoogled en leek mij wel een mooi formaat hebben.

Het was overigens niet de enige pech: de ketting van mijn fiets knapte ook nog! Aan de voet van een (onverwachte) klim, schakelde ik snel van mijn buitenblad naar mijn binnenblad en gaf teveel kracht terwijl de ketting nog niet op het binnenblad zat... Helaas: ketting door midden.

Ik had uiteraard wel zo'n quick link mee. Dus ik deze erop proberen te zetten... grrrr... het was een 11-speed quick link van mijn racefietsketting! Nooit bij stil gestaan dat deze niet past op een 10-speed ketting (stom, ik weet het :)). Dus dan maar voorzichtig een pinnetje eruit te ponsen dat deze er niet niet helemaal doorheen gaat en weer terugplaatsen aan de volgende schakel. Dat ging verbazingwekkend goed: binnen 5 minuten waren we weer up and running :D

setje van de decathlon is volgens mij ook prima, hoewel die in jou link wel wat meer chique is.

Ik zou niet met die ketting blijven rijden, als noodoplossing uiteraard prima, maar het terug ponsen van normale pinnen is niet de bedoeling (zwakke plek). vroeger wist ik niet beter en deed is dit ook altijd, tot ik een keer na een gebroken ketting (uiteraard met volle kracht op de pedalen inclusief een OTB en een bult ter grote van een tennisbal op mijn knie..) bij de LBS een nieuwe (8 speed destijds) ketting ging halen, toen kreeg ik de vraag of ik nog breekpennetjes had.. (quicklinks bestonden volgens mij nog niet, maar een breekpen had ik ook nog nooit gezien..)

Persoonlijk zou ik deze ketting ASAP vervangen. een ketting breken bij vol aanzetten is geen pretje en het risico in dit geval is gewoon een stuk hoger

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Galois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:09:

11 speed quicklink op een 10 speed ketting past wel hoor, gewoon wat meer geduld hebben. Zo strak mogelijk er tussen hangen, achterrem inhouden en op de pedalen gaat staan.

Ketting wel zsm vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:24:
[...]

setje van de decathlon is volgens mij ook prima, hoewel die in jou link wel wat meer chique is.

Ik zou niet met die ketting blijven rijden, als noodoplossing uiteraard prima, maar het terug ponsen van normale pinnen is niet de bedoeling (zwakke plek). vroeger wist ik niet beter en deed is dit ook altijd, tot ik een keer na een gebroken ketting (uiteraard met volle kracht op de pedalen inclusief een OTB en een bult ter grote van een tennisbal op mijn knie..) bij de LBS een nieuwe (8 speed destijds) ketting ging halen, toen kreeg ik de vraag of ik nog breekpennetjes had.. (quicklinks bestonden volgens mij nog niet, maar een breekpen had ik ook nog nooit gezien..)

Persoonlijk zou ik deze ketting ASAP vervangen. een ketting breken bij vol aanzetten is geen pretje en het risico in dit geval is gewoon een stuk hoger
Ja, uiteraard: deze ketting wordt deze week nog vervangen (heb altijd een reserveketting in huis). Maar als noodoplossing ging het verbazingwekkend goed! Al werd ik wel onzeker van elk geluidje dat er vanaf kwam :) Ik heb nog zo'n 40 km moeten doorrijden met deze ketting.
Maar voor die (max) 20 euro van een nieuwe ketting (SRAM PC1031 of 1051), ga ik geen risico's nemen. Deze ketting is een dikke 1000 km gebruikt. De vorige ketting heb ik bij 3000 km vervangen. Dat, 3000 km, vind ik wel een beetje de max (of zoveel eerder de .75 van de slijtagemeter erin valt).

Trouwens... momenteel is op Amazon de PC1051 goedkoper dan de PC1031. De PC1051 is het 'duurdere' model. Ik kan alleen niet goed vinden wat de verschillen zijn, behalve dat er andere (nikkel)legering is gebruikt wat de 1051 lichter maakt. Maar is deze, de PC1051, dan ook 'minder sterk'? De PC1071 en 1091 die hebben weer 'hollow pins'.

Of heeft iemand goede ervaringen met andere merken? Ik bestal nl gelijk een nieuwe ketting als deze erop gaat om altijd één reserve te hebben liggen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GrooV schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

11 speed quicklink op een 10 speed ketting past wel hoor, gewoon wat meer geduld hebben. Zo strak mogelijk er tussen hangen, achterrem inhouden en op de pedalen gaat staan.

Ketting wel zsm vervangen
Nou, ik heb echt mijn best gedaan. Maar het 'oogje' kwam niet om het pinnetje heen. Met geen mogelijkheid. Wellicht dat het met een 100% schone ketting zonder viezigheid er tussen wel zou gaan...

Is zo'n quick link trouwens te hergebruiken? Hij slijt natuurlijk mee met de ketting, maar om als reserve mee te hebben (dus de quick link van deze ketting die nog 'maar' 1000 km heeft gereden), wellicht wel goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:24:
[...]

Zit er aan te denken om ook zo'n setje aan te schaffen, maar krijg het op de NL'se site van Decathlon niet gevonden. Heb jij misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Beakzz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 01:54:
[...]

Thanks voor de uitgebreide reactie _/-\o_ Het zal wel met mijn conditie te maken hebben (5 jaar merendeels stil gezeten), maar ik haal weinig lol uit het fietsen op asfalt met mijn mountainbike nu. Het gaat niet hard, er is geen actie en ik ga kapot :+ Op de trials ga ik ook kapot, maar dan heb ik alsnog lol.

Dus vandaar mijn gedachte om er 2 wielen en banden bij te kopen met cassette om ze redelijk snel te kunnen wisselen. Altijd goedkoper dan een echte wielrenfiets en ik wil daar verder toch niets mee. Als het wat harder gaat en makkelijker zal ik waarschijnlijk meer gemotiveerd blijven om door te trainen. Als mijn conditie beter is kan ik er altijd voor kiezen om met de standaard banden te trainen.

Nu alleen nog op zoek naar de juiste wielen. Hoeft geen hoge kwaliteit te zijn, maar ook geen rommel. Aan de andere kant...er zitten nu WTB XC25 wielen onder (helaas niet meer verkrijgbaar) dus dat zal ook niet veel zijn op een fiets van €1300 (Bulls copperhead 3) :o

Edit : Kan natuurlijk ook mijn huidige wielen een upgrade geven en de oude gebruiken voor op de weg.

Edit 2 : Oh op jou kan ik rekenen zie ik net. Je had mij ook al schoenadvies gegeven. Ben uiteindelijke voor Adidas Five Ten Freerider Pro schoenen gegaan en die geven echt een wereld van grip. Erg blij mee en als ik ooit clipless ga rijden dan koop ik daar wel aparte schoenen voor. Ik had nog even door gezocht en de conclusie gemaakt dat een combinatie schoen altijd een compromis is.
Probeer het gewoon in te plannen. Elke week op een dag een uurtje gaan fietsen. Het gaat vanzelf sneller en beter, maar niet in het meteen. Het grootste nadeel is gewoon een gebrek aan ervaring. Ik rijd bijvoorbeeld meer dan een paar vrienden van mij. Maar ik train ook nog op een wielrenfiets. Dat betekend niet alleen dat ik een betere conditie heb, maar ook omdat ik meer op een MTB rijd ik soms gewoon stukken met veel minder moeite rijd. Daardoor houd ik het makkelijke langere stukken uit.

Dingen die mij onwijs geholpen hebben het laatste jaar, zijn trainen op hartslag, Dus goed in de gaten hebben met welke hartslag je rijd. Daardoor krijg je meer gevoel bij in welke zone je aan het rijden bent. Als je meer in het rood rijd ga je sneller verrot. Eten; ik eet anders tijdens het sporten en rondom het sporten. waardoor ik bijna geen last meer heb van spierpijn. Herstel is onwijs belangrijk. Oke vandaag voelen mijn benen wel gewoon moe maar dat is anders en te begrijpen na twee redelijk ritten; Zaterdag 70 km wielrennen en gisteren 80km MTBen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Zit er aan te denken om ook zo'n setje aan te schaffen, maar krijg het op de NL'se site van Decathlon niet gevonden. Heb jij misschien een linkje?
ik zie em ook niet meer... ik heb ruim 1 jaar terug een keer een setje in de winkel meegenomen. (maar nog niet gebruikt..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Galois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Nou, ik heb echt mijn best gedaan. Maar het 'oogje' kwam niet om het pinnetje heen. Met geen mogelijkheid. Wellicht dat het met een 100% schone ketting zonder viezigheid er tussen wel zou gaan...

Is zo'n quick link trouwens te hergebruiken? Hij slijt natuurlijk mee met de ketting, maar om als reserve mee te hebben (dus de quick link van deze ketting die nog 'maar' 1000 km heeft gereden), wellicht wel goed genoeg?
Officieel zeggen de fabrikanten dat je ze niet moet hergebruiken maar ik doe dat al jaren. Neem overigens wel altijd 2 reserve linkjes mee. (1 als de bestaande weg zou schieten en dan nog 1 voor nood) en gebruik ze niet langer dan de ketting zelf.

Je merkt overigens wel het verschil tussen een nieuwe en een gebruikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Galois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

GrooV schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Officieel zeggen de fabrikanten dat je ze niet moet hergebruiken maar ik doe dat al jaren. Neem overigens wel altijd 2 reserve linkjes mee. (1 als de bestaande weg zou schieten en dan nog 1 voor nood) en gebruik ze niet langer dan de ketting zelf.

Je merkt overigens wel het verschil tussen een nieuwe en een gebruikte
Je hebt bij KMC Chain twee soorten, de ene kun je niet hergebruiken, de ander wel. Staat er dan ook specifiek bij. Ik heb er ook altijd twee bij weegt niks en je hebt er altijd wel wat aan als je ketting van jezelf of die van een ander breekt.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GerGio schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

[...]

Je hebt bij KMC Chain twee soorten, de ene kun je niet hergebruiken, de ander wel. Staat er dan ook specifiek bij. Ik heb er ook altijd twee bij weegt niks en je hebt er altijd wel wat aan als je ketting van jezelf of die van een ander breekt.
Ja, dat zag ik ook. Maar snap niet zo goed wat bedoeld wordt. Want dat ook de quick link slijt, lijkt mij logisch. En dat dus deze ook 'oprekt' (?). Dus bedoelen ze met hergebruik als je 'm open haalt om de ketting oid schoon te maken? Of bedoelen ze dat je deze quick link gedurende 50.000 km kunt gebruiken op 20 verschillende kettingen? Dit laatste lijkt mij niet namelijk... maar kan niet vinden wat ze met 'hergebruik' bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
Niet hergebruiken is meer dat je hem officieel maar 1 keer kan vergrendelen. Als je dan de ketting uit elkaar haalt moet je een nieuwe link hebben. De andere is geschikt voor de levensduur van de ketting, ookal merk ik dat die ook al slapper wordt als je hem vaak los haalt.

Bij een nieuwe ketting krijg je normaal een nieuwe quick link, zou niet weten waarom je de oude dan nog weer gaat gebruiken, hooguit als reserve dan.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Galois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Ja, dat zag ik ook. Maar snap niet zo goed wat bedoeld wordt. Want dat ook de quick link slijt, lijkt mij logisch. En dat dus deze ook 'oprekt' (?). Dus bedoelen ze met hergebruik als je 'm open haalt om de ketting oid schoon te maken? Of bedoelen ze dat je deze quick link gedurende 50.000 km kunt gebruiken op 20 verschillende kettingen? Dit laatste lijkt mij niet namelijk... maar kan niet vinden wat ze met 'hergebruik' bedoelen.
Daarmee wordt bedoeld dat je hem weer uit elkaar kan halen. Het is niet vast is vast.
Natuurlijk als hij tussen je ketting zit gaat hij net zo lang mee als je ketting want ook je quicklink rekt uit. Maar meestal als ik hem nodig hebt betekend dat ik of iets verkeerd heb gedaan qua schakelen en dat mijn ketting sowieso aan vervanging toe was en is de quicklink een noodoplossing. Dan thuis vervang ik de ketting en zou ik de quicklink eruit kunnen halen en later weer gebruiken als noodoplossing.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Duidelijk... die 'niet hergebruiken' is dus 'vast is vast' en dus niet mogelijk om je ketting halverwege zijn levensduur eraf te halen om schoon te maken oid...

En die hergebruiken is dat je die dus wel kunt loshalen en dat deze gewoon meeslijt met de rest van je ketting en zo'n quick link dus hoogstens als nood gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik gebruik nu al ruim 1,5 jaar 2 SRAM PC X1 11 speed kettingen met de bijgeleverde "powerlock" master/quick link. Deze zijn officieel voor 1 malig gebruik, maar ik heb de kettingen denk ik een keer of 10 gewisseld zonder problemen.

(ik besef ook dat ik mezelf tegenspreek met geen risico's nemen met een normale pin terugduwen.. maar wellicht kom ik hier ook op terug :+ )

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 24-08-2020 11:30 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
Na dat voorval met mijn derailleur, ga ik ook eens investeren in een multitool met ketting-pongs, een quick-link (of powerlink voor SRAM) en misschien nog een breekpen.
Als het echt had gemoeten, had ik de derailleur er kunnen afhalen en de ketting kunnen in korten om zo een single speed te krijgen en dan toch naar huis te kunnen. Geeft toch een geruster gevoel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

LEDfan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:24:
Na dat voorval met mijn derailleur, ga ik ook eens investeren in een multitool met ketting-pongs, een quick-link (of powerlink voor SRAM) en misschien nog een breekpen.
Als het echt had gemoeten, had ik de derailleur er kunnen afhalen en de ketting kunnen in korten om zo een single speed te krijgen en dan toch naar huis te kunnen. Geeft toch een geruster gevoel :)
Verstandig! :)

Ik heb laatst deze gehaald: zit echt alles op wat je nodig hebt onderweg en weegt heel weinig. Erg compact. Aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:18
Bij het afstellen van mijn voorderailleur heb ik volgens mij mijn (linker) SLX SL-M7000 shifter om zeep geholpen.

Op de een of andere manier kreeg ik met verhogen van de kabelspanning de ketting niet meer op het grote voorblad. Ansich al opmerkelijk want ik had de kabel al zo strak mogelijk / op spanning staan.

Vermoed dat ik vervolgens te hard heb doorgedrukt waardoor hij nu helemaal niet meer werkt.

Althans hij klikt helemaal niet meer bij het indrukken van beide knoppen. Is dit normaal gedrag, wanneer er geen spanning op staat, of valt deze nog te reanimeren?

Zag wat filmpjes op YouTube waarbij de shifter open gemaakt werd, maar weet niet of ik aan die exercitie wil beginnen. Wellicht gelijk upgraden naar XT shifters.

@Grin
Ik rij op mijn CX met Look X-Track (carbon variant). Werkt prima maar merk niet echt verschil t.o.v. mijn XT pedalen op MTB.

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 24-08-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Galois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

Verstandig! :)

Ik heb laatst deze gehaald: zit echt alles op wat je nodig hebt onderweg en weegt heel weinig. Erg compact. Aanrader.
Ik heb een Toppeak Alien 2, Die heeft eigenlijk ook alles wat ik me wensen kan.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

Super_ik

haklust!

Dix0r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:55:
Bij het afstellen van mijn voorderailleur heb ik volgens mij mijn (linker) SLX SL-M7000 shifter om zeep geholpen.

Op de een of andere manier kreeg ik met verhogen van de kabelspanning de ketting niet meer op het grote voorblad. Ansich al opmerkelijk want ik had de kabel al zo strak mogelijk / op spanning staan.

Vermoed dat ik vervolgens te hard heb doorgedrukt waardoor hij nu helemaal niet meer werkt.

Althans hij klikt helemaal niet meer bij het indrukken van beide knoppen. Is dit normaal gedrag, wanneer er geen spanning op staat, of valt deze nog te reanimeren?
Heb je een tripple blade voor? mogelijk heb je het 1 klikje verschoven geïnstalleerd? Dus dat de shifter eigenlijk op het middelste blad stond, maar dat je die hebt ingesteld op het kleinste blad.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Super_ik schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Heb je een tripple blade voor? mogelijk heb je het 1 klikje verschoven geïnstalleerd? Dus dat de shifter eigenlijk op het middelste blad stond, maar dat je die hebt ingesteld op het kleinste blad.
Nee een dubbel. Maar de shifter support wel triple aangezien ik 3 kliks kon maken (1x van groot naar klein, en 2x op klein).

Was dit dan de fout dan bij het aanpassen van de kabelspanning waarom hij niet meer naar groot wilde? Heb flink lopen draaien en hiermee de kabel 'opnieuw' geinstalleerd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Dix0r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Nee een dubbel. Maar de shifter support wel triple aangezien ik 3 kliks kon maken (1x van groot naar klein, en 2x op klein).

Was dit dan de fout dan bij het aanpassen van de kabelspanning waarom hij niet meer naar groot wilde? Heb flink lopen draaien en hiermee de kabel 'opnieuw' geinstalleerd oid?
Sommige shifters voor de voorderailleur hebben ook een selectie knop voor 2 of 3 bladen. Daar wellicht per ongeluk aan gezeten? Zou sowieso eerst de kabel eens compleet uit de shifter halen en kijken of hij dan nog wel wil schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

Super_ik

haklust!

Je hebt daarvoor vaak wel de veerspanning van de derailleur nodig. Zonder kabel in de shifter blijft die gewoon hangen in de uiterste stand.

Ik zou de kabel eens losmaken bij de derailleur en er dan met de hand aan trekken. Dan krijg je wel een idee of je shifter nog werkt.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
eigenlijk gewoon vanaf 0 beginnen met afstellen..
  • kabel los
  • hoogte checken
  • checken of ie nog evenwijdig staat
  • limieten controleren /aanpassen
  • shifter op 2x zetten
  • barrel adjuster indraaien
  • shifter op kleine blad schakelen
  • kabel vastzetten met de hand strak trekken en de derailleur gewoon onderin laten staan
  • barrel paar slagen draaien en kijken of je naar het grote blad kan schakelen
  • als je niet eens kan klikken is er waarschijnlijk wat stuk
  • anders is het een kwestie van finetunen.
(of de boel in de kliko gooien en 1x rijden :D)

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 24-08-2020 15:51 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:46:
eigenlijk gewoon vanaf 0 beginnen met afstellen..
  • kabel los
  • hoogte checken
  • checken of ie nog evenwijdig staat
  • limieten controleren /aanpassen
  • shifter op 2x zetten
  • barrel adjuster indraaien
  • shifter op kleine blad schakelen
  • kabel vastzetten met de hand strak trekken en de derailleur gewoon onderin laten staan
  • barrel paar slagen draaien en kijken of je naar het grote blad kan schakelen
  • als je niet eens kan klikken is er waarschijnlijk wat stuk
  • anders is het een kwestie van finetunen.
(of de boel in de kliko gooien en 1x rijden :D)
Dan is het probleem wel in 1x opgelost :+

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
De 1x suggestie had ik al verwacht ;)

Net inderdaad de kabel maar even gecheckt. Die kreeg ik met geen mogelijkheid uit de shifter. Besloten om de hele shifter dus toch open te schroeven. Geconstateerd dat er een stuk plastic is afgebroken :/. Daar bleef de kabeleinde/stop ook op hangen. Dat kan dus idd in de prullenbak.

Kortom, de opties in volgorde van economisch voordeligst (?):
- Nieuwe linkse shifter
- Nieuwe shifterset bestellen (XT) -> dubbel kunnen afschakelen i.p.v. m'n huidige SLX voor de rear derrie.
- Boel ombouwen naar 1x

Wat betreft ombouwen naar 1x. Ik heb nu een 11-speed 36/26 11/42. Op de single tracks hier in de buurt (regio Eindhoven) gaat dat wel lukken met 1x. Maar ik ga ook 1 a 2x per jaar Ardennen/Limburg doen; gaat dat lukken met 11 speed en 1x c.q. welke setup is aan te raden? Ben eigenlijk een wielrenner en wil mijn MTB wel zo breed mogelijk inzetbaar houden.. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Dix0r schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:14:

Net inderdaad de kabel maar even gecheckt. Die kreeg ik met geen mogelijkheid uit de shifter. Besloten om de hele shifter dus toch open te schroeven. Geconstateerd dat er een stuk plastic is afgebroken :/. Daar bleef de kabeleinde/stop ook op hangen. Dat kan dus idd in de prullenbak.

- Nieuwe linkse shifter
- Nieuwe shifterset bestellen (XT) -> dubbel kunnen afschakelen i.p.v. m'n huidige SLX voor de rear derrie.
- Boel ombouwen naar 1x

Wat betreft ombouwen naar 1x. Ik heb nu een 11-speed 36/26 11/42. Op de single tracks hier in de buurt (regio Eindhoven) gaat dat wel lukken met 1x. Maar ik ga ook 1 a 2x per jaar Ardennen/Limburg doen; gaat dat lukken met 11 speed en 1x c.q. welke setup is aan te raden? Ben eigenlijk een wielrenner en wil mijn MTB wel zo breed mogelijk inzetbaar houden.. O-)
Met een 30 (of 32) 11-46 kom je een aardig eind.
Qua topsnelheid houdt het bijtrappen bij ~35 wel aardig op. Dat is overigens meer bij de weg náár een trail, dan op de trail zelf, daar helpt de zwaartekracht meestal wel genoeg.
Bergop verlies je met een 30 niks, met een 32 ~8 procent t.o.v. je huidige opstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

- Nieuwe linkse shifter
- Boel ombouwen naar 1x

1x met een 42 cassette is het eigenlijk net niet (ik heb het zelf ook, zat er standaard op). Ik heb er voor gekozen om in NL een 34 (oval) voor en in de Ardennen een 30 (oval) te rijden. maar ook 30-42 was vorig jaar met een 62 km marathon nog best een uitdaging. Hoewel ik nu wat beter getrained ben en het nu wel zou moeten lukken. (FTP ongeveer van 250 naar 300).

Een 32 met een 11-46 cassette is nog wel mooie tussenoplossing waar je bijna overal wel mee uit de voeten moet kunnen, hoewel je met 32x11 misschien op vlakke stukken of weg overgangen weer te kort komt.
van sunrace zou je eventueel nog een 11-50 kunnen pakken, dan heb je aardig wat range.
(check ook de verschillen met je huidige setup in ritzelrechner.de !)

met je huidige cassette blijft het behelpen, maar aangezien je toch naar een narrow wide kettingblad moet om ervoor te zorgen dat je ketting erop blijft, zou je ook 2 een goedkoper 30 en 34 kunnen kopen en wisselen, (zoals in mijn voorbeeld). andere cassette betekend ook een nieuwe ketting en dan ben je uiteindelijk duurder uit dan een nieuwe shifter..

qua shifters, als je alleen links vervangt zou ik niet de moeite nemen om naar XT te upgraden, links is dat het niet waard.. voor enkel een slx ben je voor 3 tientjes klaar, voor een setje XT rond de 90 euro.
Rechts is de upgrade naar XT het naar mijn idee wel waard, met name de dubbele klik naar 2 kransjes kleiner is erg fijn + het voelt wat degelijker en sneller dan SLX (maar is wellicht ook placebo effect :D)

ofwel enkel links door slx vervangen is uiteraard de goedkoopste optie, maar dat is logisch, 2 nieuwe shifters leuk, maar wellicht niet 90 euro leuk.. voor 90 (misschien iets meer) euro kan je ook de ombouw naar 1x met grote range regelen. Wat je ook kan doen is nu enkel een 34T nw blad kopen, waar je in NL prima mee uit de voeten kan icm je huidige 11-42, als je naar de ardennen gaat schaf je een ander blad of andere cassette aan (afhankelijk van hoever je ketting en cassette versleten zijn.

ik zou een voorkeur hebben voor een stapsgewijze move naar 1x, welke chainring(s) en cassette je nodig hebt kan je het beste zelf checken in ritzelrechner

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

- Nieuwe linkse shifter
- Boel ombouwen naar 1x

Hoezo XT? Koop lekker Deore of SLX en je bent voor nog geen 30 euro klaar. houd je lekker je range, SLX is degelijk en precies zat (zeker voor een shifter) en als het gewicht je echt zo veel uitmaakt reed je al lang op 1x11. Dan heb je nog wel lekker je range, natuurlijk als je 11/46 gaat rijden lukt het vast wel maar zit je toch net even grotere stappen te maken en heb je met een range van 380% nu ook weer niet een enorm pallet aan mogelijkheden + dat je eigenlijk je voorkant moet ombouwen want je wilt met je buitenblad niet op de 42/46 gaan rijden qua kettinglijn.

-edit-
met bovenstaande dus eienlijk, voor het mooie moet je dan of een andere cassette of gaan ombouwen (met One-Up kan je naar 11-47 waar je je 42T houd maar je 17-19 vervangt door een 18T) + dat je iets met je crank-set moet gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 24-08-2020 23:27 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic