Ik deel je mening. Ben ook op zoek naar een MTB en budget maakt me niet veel uit. Als ik dan meerdere ruggen zou uitgeven zou ik altijd voor elektrisch gaan, veel meer waar voor je geld. Kun je hem meteen eventueel voor lange afstand gebruiken als je ergens zonder auto heen wilt. Zijn ook honderdduizend keer mooier dan een elektrische bejaardenfiets .Pufster schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:29:
Vandaag net mijn eerste mtb gekocht, het is een e-mtb geworden: Trek Powerfly 7
Afgelopen 2 weken ontzettend veel youtube filmpjes, reviews, forums gelezen over het wel of niet van een e-mtb.
Het ging oorspronkelijk tussen 3 fietsen: Trek X Caliber (1299€), Canyon Exceed (2999€) en de Trek Powerfly 7 (4199€). Mijn budget was vrij ruim en ik wou zien of een duurdere fiets ook zijn geld waard was. Heb met alle 3 een testrit gedaan en het was iedere keer een andere beleving. Een full suspension wou ik niet vanwege de meerprijs en dat het voor mijn omgeving niet echt nodig was.
Zelfs voor een complete beginneling merk je toch wat verschil tussen een x caliber en exceed. Die laatste was veel wendbaarder, lichter en afmontage werkte soepeler.
En dan kwam de e-mtb. Dat ding is gewoon fun. Ik ging er ook naar toe met de voordelen dit is voor luie mensen en ik wou net mijn conditie opkrikken. Na de testrit ben ik niet meer van die mening. Je kan de pedal assist zo instellen dat je nog weinig moet meeduwen of nog veel. En dit sprak me net aan. Als ik een work out wil, zet ik dat ding gewoon op laagste stand. Ik merkte toen niet echt een verschil op dan met een gewone fiets. Als ik toch wil gaan fietsen na een lange vermoeiende dag, zou ik een gewone fiets aan de kant laten staan mss, maar met een e-mtb zul je toch sneller gaan fietsen. Dit was wat ik van de lbs en anderen met een e-bike toch ook vaak hoor.
Anderen halen mss veel voldoening van een zware klim, maar ik geraak liever boven zonder mij daarna eerst 10 minuten te moeten leggen.
Er zijn nog ontzettend veel vooroordelen over een e-mtb en vaak zijn deze onzin. Je kiest zelf het ondersteuningsniveau. Het is heus niet dat je elke berg opvliegt aan 30km/u en er geen zweetdruppeltje komt.
De Powerfly 7 vond ik zelf ook erg fijn. Uiteindelijk vond ik de hardtail e-MTB van Cannondale nog net iets mooier, maar die had ook de nieuwe Bosch motor al. Ik wil heel graag nog de Focus Raven2 proberen, voordeel is dat die weer een stuk lichter is. Als je motor en accu verwijdert rond de 13 kg.