Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Pufster schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:29:
Vandaag net mijn eerste mtb gekocht, het is een e-mtb geworden: Trek Powerfly 7

Afgelopen 2 weken ontzettend veel youtube filmpjes, reviews, forums gelezen over het wel of niet van een e-mtb.

Het ging oorspronkelijk tussen 3 fietsen: Trek X Caliber (1299€), Canyon Exceed (2999€) en de Trek Powerfly 7 (4199€). Mijn budget was vrij ruim en ik wou zien of een duurdere fiets ook zijn geld waard was. Heb met alle 3 een testrit gedaan en het was iedere keer een andere beleving. Een full suspension wou ik niet vanwege de meerprijs en dat het voor mijn omgeving niet echt nodig was.

Zelfs voor een complete beginneling merk je toch wat verschil tussen een x caliber en exceed. Die laatste was veel wendbaarder, lichter en afmontage werkte soepeler.

En dan kwam de e-mtb. Dat ding is gewoon fun. Ik ging er ook naar toe met de voordelen dit is voor luie mensen en ik wou net mijn conditie opkrikken. Na de testrit ben ik niet meer van die mening. Je kan de pedal assist zo instellen dat je nog weinig moet meeduwen of nog veel. En dit sprak me net aan. Als ik een work out wil, zet ik dat ding gewoon op laagste stand. Ik merkte toen niet echt een verschil op dan met een gewone fiets. Als ik toch wil gaan fietsen na een lange vermoeiende dag, zou ik een gewone fiets aan de kant laten staan mss, maar met een e-mtb zul je toch sneller gaan fietsen. Dit was wat ik van de lbs en anderen met een e-bike toch ook vaak hoor.
Anderen halen mss veel voldoening van een zware klim, maar ik geraak liever boven zonder mij daarna eerst 10 minuten te moeten leggen.
Er zijn nog ontzettend veel vooroordelen over een e-mtb en vaak zijn deze onzin. Je kiest zelf het ondersteuningsniveau. Het is heus niet dat je elke berg opvliegt aan 30km/u en er geen zweetdruppeltje komt.
Ik deel je mening. Ben ook op zoek naar een MTB en budget maakt me niet veel uit. Als ik dan meerdere ruggen zou uitgeven zou ik altijd voor elektrisch gaan, veel meer waar voor je geld. Kun je hem meteen eventueel voor lange afstand gebruiken als je ergens zonder auto heen wilt. Zijn ook honderdduizend keer mooier dan een elektrische bejaardenfiets .

De Powerfly 7 vond ik zelf ook erg fijn. Uiteindelijk vond ik de hardtail e-MTB van Cannondale nog net iets mooier, maar die had ook de nieuwe Bosch motor al. Ik wil heel graag nog de Focus Raven2 proberen, voordeel is dat die weer een stuk lichter is. Als je motor en accu verwijdert rond de 13 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:17
Mijn Trek is de 2021 versie. Dus die heeft ook de nieuwste Bosch motor met de software update tot 85nm koppel.

De beste motor is op zich de Specialized 2.1, maar voor die prijs kan je een auto kopen... Meeste Canyons habben de Shimano motor en die is vergeleken met de concurrentie net ietsje ouder dus was geen optie voor me. Gerucht is wel dat volgend jaar een update komt van die motor.

Voor mij hebben e-mtb’s maar 2 nadelen: 1) de motor maakt een zoemend geluid. Meer dan een stadsfiets. 2) meer onderhoud. De belasting op ketting/cassette is groter. Achter 10 jaar zal de batterij wss ook wel vervangen moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
Ik heb nog 2 interessante bikes gespot in de +/- 3000€-3500€ range, ongeveer het budget dat ik ervoor over heb als vervanging van mijn huidige door een fully. Beide zijn 2021 jaargang.

Wat zijn de meningen over:

Scott spark RC 900 Comp
https://www.12gobiking.nl...k-rc-900-comp-2021-127221

En
Trek top fuel 8
https://www.12gobiking.nl/trek-top-fuel-8-2021

De scott is carbon met alu, de trek alu. Gewicht scheelt een kilo, maar de Trek heeft al een dropper. De scott heeft dan weer de vaak geroemde twin loc lockout. Verder is het grotendeels instap NX afmontage. Remmen zijn een sram level T op de Trek, tegenover een shimano deore M6100 met beide zelfde 160/180mm diameter en beide two piston.

Ze ontlopen elkaar echt niet veel in afmontage, lijkt me dat je vooral de meerprijs van een carbon kader betaalt bij Scott.

[ Voor 9% gewijzigd door Drwho1 op 16-08-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

(jarig!)
magic_nl schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:33:
Voor mijn verjaardag eind september wil ik mijn mountainbike gaan vervangen. Ik rij nu op een Giant ATX 850 26” uit het begin van dit milennium.

Mijn wensen zijn simpel:
- 29 inch
- hydraulische remmen
- remote lockout
- budget 6 á 700 euro

Ik heb nu een tweetal optie die mij aanspreken:

Cube aim SL
https://www.cubestores.nl...ybluered-2021-14/40151014
Die spreekt mij aan vanwege de kleur en de skinwalls.

Scott aspect 940
https://www.scott-sports....ey-bike?article=274666007
Deze spreekt me aan vanwege de kleur en de betere afmontage.

Dezelfde lbs kan ook Giant leveren, maar daar is het 2021 gamma nog niet van bekend.

Welke van de twee is de beste keuze volgens jullie? Zijn er alternatieven?
Is er niemand die antwoord heeft op de vragen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

magic_nl schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Het zijn beide zware hardtails met antieke aandrijving. Dus ja, doorsparen dan maar tot je 1200 euro kunt uitgeven?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Laatst online: 21:21
[...]

Ik kan er niet heel over zeggen, maar wil je wel graag vertellen dat beide fietsen een "coil" voorvork hebben. De duurdere fietsen werken met een luchtvering. Bv. de Merida Big Nine 400 heeft een luchtverende voorvork, die kost €949 en heeft dan Deore 1x11 en ook meer als voldoende schijfremmen (M4100, ik denk dat alles boven de 200 serie (inclusief) in dit topic als voldoende voor BE/NL wordt beschouwt)
Zo'n budget vork met een veer (coil) werkt niet zo goed als een lucht vork en zal ook na een tijdje slechter en slechter werken, zonder dat dit echt herstelt kan worden.
Deze cube van 899 heeft een ROCKSHOX Judy Silver https://www.cubestores.nl...lackgrey-2021-21/40315021 . De cube heeft wel 1x12 wat moderner is. Dat is zeker niet de beste vork van rockshox (volgens sommige slechter dan de manitou van Merida), maar zal wel beter zijn dan een coil vork.

Je moet zelf de overweging maken. Als je enkel graag op bospaden rijdt en daarom een MTB koopt denk ik dat een coil vork wel vostaat, maar als je parcourten met kleine jumps enzo wilt maken zal je beter af zijn met de luchtvork.

De kenners in dit topic zullen misschien het misschien nog iets juister kunnen uitleggen :P Maar ik zou toch over deze keuze nadenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Vandaag mijn eerste keer single trail gereden. Tevens pas de 2e keer op mijn mountainbike :p maar wat was het leuk zeg :) moet wel beter oefenen met het bijtijds terugschakelen voor een klim haha :p

Nu nog een beetje angstig soms ook met een stijle afdaling als je onderaan dan dat mulle zand ziet. Had de route lage vuursche gedaan. De bedoeling was de groene van 11km te doen als eerste keer maar hadden het fout gelezen en waren dus de rode gaan doen haha. Pas toen we ergens de grote weg moesten oversteken dachten we al van Heey dit klopt niet nu gaan we lage vuursche echt uit.

Al met al een lekkere ochtend gehad en ga het zekerweten vaker doen. Eindelijk een nieuwe hobby gevonden buiten gamen haha

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

(jarig!)
zonoskar schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Het zijn beide zware hardtails met antieke aandrijving. Dus ja, doorsparen dan maar tot je 1200 euro kunt uitgeven?
LEDfan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Ik kan er niet heel over zeggen, maar wil je wel graag vertellen dat beide fietsen een "coil" voorvork hebben. De duurdere fietsen werken met een luchtvering. Bv. de Merida Big Nine 400 heeft een luchtverende voorvork, die kost €949 en heeft dan Deore 1x11 en ook meer als voldoende schijfremmen (M4100, ik denk dat alles boven de 200 serie (inclusief) in dit topic als voldoende voor BE/NL wordt beschouwt)
Zo'n budget vork met een veer (coil) werkt niet zo goed als een lucht vork en zal ook na een tijdje slechter en slechter werken, zonder dat dit echt herstelt kan worden.
Deze cube van 899 heeft een ROCKSHOX Judy Silver https://www.cubestores.nl...lackgrey-2021-21/40315021 . De cube heeft wel 1x12 wat moderner is. Dat is zeker niet de beste vork van rockshox (volgens sommige slechter dan de manitou van Merida), maar zal wel beter zijn dan een coil vork.

Je moet zelf de overweging maken. Als je enkel graag op bospaden rijdt en daarom een MTB koopt denk ik dat een coil vork wel vostaat, maar als je parcourten met kleine jumps enzo wilt maken zal je beter af zijn met de luchtvork.

De kenners in dit topic zullen misschien het misschien nog iets juister kunnen uitleggen :P Maar ik zou toch over deze keuze nadenken.
Zoals eerder aangegeven zijn dit must haves.
Ook het budget.
- 29 inch -> grote verbetering tov 26”
- hydraulische remmen -> beter dan de huidige mechanische remmen*
- remote lockout -> fijn op verharde wegen en geen hand los nodig
- budget 6 á 700 euro -> ophogen geen optie

* dit is wel een punt wat heel belangrijk is. Bij de laatste rit heb ik de remkabels door de bout getrokken en geen remkracht meer over de laatste kilometers. De bouten zaten nog gewoon vast.

Ik ben geen rijder die voor spannende sprongen oid gaat. Ik rij toertochten door bos en modder van zo’n 50-60km.

Ik snap de argumenten voor luchtvering en een andere groep. Maar dat is alleen een optie als ik binnen budget blijf.

Is de Cube analog een beter alternatief?
https://www.cubestores.nl...eenblack-2021-17/40211017
Die heeft wel 1x12, hoewel dit de instap SX-groep van SRAM is. En er zit geen air vork op.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ricmaniac schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:48:
Vandaag mijn eerste keer single trail gereden. Tevens pas de 2e keer op mijn mountainbike :p maar wat was het leuk zeg :) moet wel beter oefenen met het bijtijds terugschakelen voor een klim haha :p

Nu nog een beetje angstig soms ook met een stijle afdaling als je onderaan dan dat mulle zand ziet. Had de route lage vuursche gedaan. De bedoeling was de groene van 11km te doen als eerste keer maar hadden het fout gelezen en waren dus de rode gaan doen haha. Pas toen we ergens de grote weg moesten oversteken dachten we al van Heey dit klopt niet nu gaan we lage vuursche echt uit.

Al met al een lekkere ochtend gehad en ga het zekerweten vaker doen. Eindelijk een nieuwe hobby gevonden buiten gamen haha
Hoewel iedereen zegt dat alles op de UHR makkelijk voor iedereen te doen is en ik ooit ook met Lage Vuursche begonnen ben, is dat best een pittige route om 'goed' te rijden. Hoge Vuursche (de rode, die jij gedaan hebt) is langer maar ook iets minder technisch. Op dit moment behoorlijk mul, wat ook wel weer lastig is.
Ik kan je van harte aanraden om een clinic te doen, Mountainbike Challenge doet dat ook op Lage Vuursche. (kom je uit de buurt daar?)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ricmaniac schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:48:

Rood is over het algemeen minder mul dan groen, geluk gehad dus ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
Vandaag ook weer op de UHR geweest en weer een lekker aantal kilometers gereden. We hadden een iemand bij die al even niet was wezen fietsen dus we zijn niet te ver geweest. We hebben nu Rhenen, Amerongen en Amerongen - leersum gedaan. Het was wel warm in de middag. Grappig we waren op zoek naar het waterpunt bij de bergweg. Bleken we er naast te staan. Wie maakt die dingen ook groen in een bos.

Goed leuke tijd gehad.
YakuzA schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:45:
[...]

Rood is over het algemeen minder mul dan groen, geluk gehad dus ;)
Rood is toch meestal muller dan groen. Altans de keren dat ik gereden heb wel.
Drwho1 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:24:
Ik heb nog 2 interessante bikes gespot in de +/- 3000€-3500€ range, ongeveer het budget dat ik ervoor over heb als vervanging van mijn huidige door een fully. Beide zijn 2021 jaargang.

Scott spark RC 900 Comp

En
Trek top fuel 8

De scott is carbon met alu, de trek alu. Gewicht scheelt een kilo, maar de Trek heeft al een dropper. De scott heeft dan weer de vaak geroemde twin loc lockout. Verder is het grotendeels instap NX afmontage. Remmen zijn een sram level T op de Trek, tegenover een shimano deore M6100 met beide zelfde 160/180mm diameter en beide two piston.

Ze ontlopen elkaar echt niet veel in afmontage, lijkt me dat je vooral de meerprijs van een carbon kader betaalt bij Scott.
Ja trek heeft overigens ook nog een XT versie van de Top fuel dan heb je een XT of SLX afmontage, en Fox vering voor en achter. Die scott heeft ook vol Fox dus dat ik ook wel lekker. Dat is beter dan die rockshox die er op de standaard Top Fuel 8 zit. Ik weet dat bij Trek Nijmegen een Top Fuel testfiets staat als je wilt kun je kijken of je een dagje Groesbeek ermee kunt rijden.

Ik zeg altijd tegen mensen. Belangrijkse is het frame, daarna de vering en daar afmontage. Want dat is ook de volgorde waarin je het kunt vervangen en de prijs die je ervoor betaald.

Qua type zijn dit wel twee goede fietsen beide nieuwe geo waarmee je wat makkelijker af kan dalen en niet veel verliest met klimmen dus dat is zowiezo wel een goede keuze.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Demo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:16:
[...]
Ik kan je van harte aanraden om een clinic te doen, Mountainbike Challenge doet dat ook op Lage Vuursche. (kom je uit de buurt daar?)
Ja woon in Hilversum en redelijk aan de kant van lage/hoge vuursche toe. Dus kan er fietsend naartoe.

Thanks Ik zal er is naar kijken

[ Voor 4% gewijzigd door Ricmaniac op 17-08-2020 00:26 ]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
GerGio schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:18:
.

[...]

[...]

Ja trek heeft overigens ook nog een XT versie van de Top fuel dan heb je een XT of SLX afmontage, en Fox vering voor en achter. Die scott heeft ook vol Fox dus dat ik ook wel lekker. Dat is beter dan die rockshox die er op de standaard Top Fuel 8 zit. Ik weet dat bij Trek Nijmegen een Top Fuel testfiets staat als je wilt kun je kijken of je een dagje Groesbeek ermee kunt rijden.

Ik zeg altijd tegen mensen. Belangrijkse is het frame, daarna de vering en daar afmontage. Want dat is ook de volgorde waarin je het kunt vervangen en de prijs die je ervoor betaald.

Qua type zijn dit wel twee goede fietsen beide nieuwe geo waarmee je wat makkelijker af kan dalen en niet veel verliest met klimmen dus dat is zowiezo wel een goede keuze.
De volgende Trek TF die ik op de ladder tegenkom is de 9.7 en die is een 800$ (3999$ - US site info) duurder dan de TF8 NX. (3199$)
Die 9.7 heeft een carbon frame en een ander type rockshox vork. Verder grotendeels zelfde NX afmontage en huismerk componenten.

De XT waarover je het hebt, volgens de site van Trek US, is de 9.8 XT (of desgewenst in GX uitvoering) en die heeft een vanafprijs van 5699$. Dat is ver buiten categorie wat prijs betreft, in Euro zal dat zo'n 5500€ zijn.

Op mijn shortlist staat ook nog de Canyon Neuron CF 9.0, die met 3299€ misschien nog wel het meest interessante afmontage en onderdelen heeft met shimano slx/xt en een Fox voor/achter. Ook met carbon frame.

Gooi ik nog de factor LBS in de mix, die achter de hoek ligt een waar mijn twee andere fietsen in vandaan komen, dan is mijn keuze eigenlijk enkel Scott. Hij doet Bergamont en dat is onderdeel van de scott groep, hij zou me dus wel aan een scott kunnen helpen via zijn verdeler. Nee, Bergamont heeft geen interessante xc-trail-achtige modellen.

Een Trek zou ik al een dorp verderop moeten gaan kopen bij een andere BS en Canyon is zoals geweten enkel online.

Testen heb ik hier niet meteen de mogelijkheid voor zover ik al gevonden heb (België btw).

It's complicated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Drwho1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:04:
[...]

De volgende Trek TF die ik op de ladder tegenkom is de 9.7 en die is een 800$ (3999$ - US site info) duurder dan de TF8 NX. (3199$)
Die 9.7 heeft een carbon frame en een ander type rockshox vork. Verder grotendeels zelfde NX afmontage en huismerk componenten.

De XT waarover je het hebt, volgens de site van Trek US, is de 9.8 XT (of desgewenst in GX uitvoering) en die heeft een vanafprijs van 5699$. Dat is ver buiten categorie wat prijs betreft, in Euro zal dat zo'n 5500€ zijn.

Op mijn shortlist staat ook nog de Canyon Neuron CF 9.0, die met 3299€ misschien nog wel het meest interessante afmontage en onderdelen heeft met shimano slx/xt en een Fox voor/achter. Ook met carbon frame.

Gooi ik nog de factor LBS in de mix, die achter de hoek ligt een waar mijn twee andere fietsen in vandaan komen, dan is mijn keuze eigenlijk enkel Scott. Hij doet Bergamont en dat is onderdeel van de scott groep, hij zou me dus wel aan een scott kunnen helpen via zijn verdeler. Nee, Bergamont heeft geen interessante xc-trail-achtige modellen.

Een Trek zou ik al een dorp verderop moeten gaan kopen bij een andere BS en Canyon is zoals geweten enkel online.

Testen heb ik hier niet meteen de mogelijkheid voor zover ik al gevonden heb (België btw).

It's complicated.
Leuk he het zoeken van een nieuwe fiets. Ik ben ook al even bezig en ik ga nu wachten tot ik er een kan testen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:28:
[...]

Leuk he het zoeken van een nieuwe fiets. Ik ben ook al even bezig en ik ga nu wachten tot ik er een kan testen.
Keuzestress... Ik heb ook al diverse 'boutique' merken bekeken (rocky mountain, ibis, norco, santa cruz, yeti,...) die ik tegengekomen ben op de diverse fora op het internet, maar dat is geen optie. Meestal te duur met vanafprijzen +4000€ en dan is er nog het zeer beperkte/onbestaande dealernetwerk.

Ben ik er ook nog niet helemaal uit of ik carbon wil. Enerzijds echt wel vanwege het gewicht, de stijfheid en strak vormgegeven frame, anderzijds maak ik me zorgen om de breekbaarheid ervan. Fijngevoelig rijden is niet mijn ding, trekken, sleuren en springen waar het kan. Anderzijds tot nu toe wel gespaard gebleven van ernstige valpartijen met materiële/lichamelijke schade. Hout vasthouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20
Wootism schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Mooie fiets!
Even uit interesse: waarom heb je elke 600km een nieuwe ketting erop gelegd en je rear-derailleur vervangen?
De manier hoe jij hem hebt gebruikt geeft toch minimale slijtage?
Ik wissel de ketting vaak, eigenlijk wissel ik tussen 4 kettingen, waarbij de eerste ketting nu terug opligt. Een ketting die geen zand/modder ziet slijt immers niet op 600km. Naar het schijnt geeft dat een langere levensduur van de cassette.
De derailleur is door een onhandigheid stuk gegaan, eigenlijk niet de derailleur, maar de derailleurpad, maar dat had ik pas door toen de derailleur vervangen was. Dus beide zijn pas een paar honderd kilometer oud.

Mijn cassette na 2600km:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50235233408_26f6d79327_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Drwho1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Keuzestress... Ik heb ook al diverse 'boutique' merken bekeken (rocky mountain, ibis, norco, santa cruz, yeti,...) die ik tegengekomen ben op de diverse fora op het internet, maar dat is geen optie. Meestal te duur met vanafprijzen +4000€ en dan is er nog het zeer beperkte/onbestaande dealernetwerk.

Ben ik er ook nog niet helemaal uit of ik carbon wil. Enerzijds echt wel vanwege het gewicht, de stijfheid en strak vormgegeven frame, anderzijds maak ik me zorgen om de breekbaarheid ervan. Fijngevoelig rijden is niet mijn ding, trekken, sleuren en springen waar het kan. Anderzijds tot nu toe wel gespaard gebleven van ernstige valpartijen met materiële/lichamelijke schade. Hout vasthouden...
Wat voor soort fiets zoek je precies? Zoek je een wat meer XC fiets of een XC fiets met meer travel of meer een trail fiets?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:33
Drwho1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Ik vind het frame het minst interessante deel van de fiets in de vergelijking. Een alu frame met een high-end setup dan hetzelfde frame in carbon met mindere mindere onderdelen, en dan wil ik eigenlijk de groepset nog buiten beschouwing laten verder. Puur naar de groepset kijken is iets voor racefietsers. :+

Het enige dat een set boven GX/XT je oplevert een paar honderd gram en een gat in je portemonnee. Vork, demper, remmen, wielen gaan een groter verschil maken, dus dat is waar ik m'n geld in zou stoppen (en heb gedaan trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Wat voor soort fiets zoek je precies? Zoek je een wat meer XC fiets of een XC fiets met meer travel of meer een trail fiets?
Welja... Een kruising tussen XC en trail. Downcountry is een nieuwe term die ik recent zien passeren heb. Ik wil geen pure racer, maar ik wil ook geen te slacke long travel trail. Een HTA van rond de 67° moet volstaan en qua travel iets in de range van 110mm tot 130mm max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Sjoewe schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Ik vind het frame het minst interessante deel van de fiets in de vergelijking. Een alu frame met een high-end setup dan hetzelfde frame in carbon met mindere mindere onderdelen, en dan wil ik eigenlijk de groepset nog buiten beschouwing laten verder. Puur naar de groepset kijken is iets voor racefietsers. :+

Het enige dat een set boven GX/XT je oplevert een paar honderd gram en een gat in je portemonnee. Vork, demper, remmen, wielen gaan een groter verschil maken, dus dat is waar ik m'n geld in zou stoppen (en heb gedaan trouwens).
GX/XT is wat mij betreft ook het maximum wat ik wil hoor, daarboven zoals je zegt is het een grammenjacht en veel te duur. Zelf heb ik nu een mix XT/SLX en daar ben ik perfect tevreden mee. Bij ombouw naar 1x11 heb ik gekozen voor een Sunrace cassette en Black Oval vooraan.

Je hebt een punt met wat je zegt over het frame, maar in de 3000€ regio kom je op een kantelpunt alu-carbon. Daar is het dan weer zoeken naar het meest complete pakket. Op de site van Trek zag ik dat een alu frame van de TF 2000$ kost... Om dan nog voor 1000$ de volledige afmontage op enig niveau te doen... Dan snap ik wel waarom ze naar hun eigen huismerk gaan om prijzen te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Downcountry is puur de marketingterm om een short travel trailbike mee aan te duiden, dus iets dat tussen de 100mm XC en de 140mm trailbike categorie invalt. We waren een paar jaar lekker onderweg om de hokjes waar fietsen in moesten passen weer af te schaffen... Alsof je per 10mm extra veerweg ineens een nieuwe categorie fiets hebt die écht heel erg anders is dan wat er boven of onder zit :')
Drwho1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:33:
Op de site van Trek zag ik dat een alu frame van de TF 2000$ kost... .
Losse frames worden altijd buiten proportioneel duur verkocht. Dat frame kost ze intern hooguit 400 USD, en met de demper erbij iets van 600 USD, en dan schat ik het nog hoog in denk ik.

Minimaal 50% marge voor de fabrikant en dan nog ook zoiets voor de dealer...

[ Voor 36% gewijzigd door Sjoewe op 17-08-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Sjoewe schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:34:
Downcountry is puur de marketingterm om een short travel trailbike mee aan te duiden, dus iets dat tussen de 100mm XC en de 140mm trailbike categorie invalt. We waren een paar jaar lekker onderweg om de hokjes waar fietsen in moesten passen weer af te schaffen... Alsof je per 10mm extra veerweg ineens een nieuwe categorie fiets hebt die écht heel erg anders is dan wat er boven of onder zit :')
Inderdaad. Als het kind maar een naam heeft zou ik zeggen, boeit me zo niet. Begint wat op de automerken te lijken, daar vinden ze ook voor elk model plots een nieuw segment uit. Jongens en meisjes van de marketing moeten ook een reden vinden voor hun job natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Engineer Stewie schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Ik wissel de ketting vaak, eigenlijk wissel ik tussen 4 kettingen, waarbij de eerste ketting nu terug opligt. Een ketting die geen zand/modder ziet slijt immers niet op 600km. Naar het schijnt geeft dat een langere levensduur van de cassette.
De derailleur is door een onhandigheid stuk gegaan, eigenlijk niet de derailleur, maar de derailleurpad, maar dat had ik pas door toen de derailleur vervangen was. Dus beide zijn pas een paar honderd kilometer oud.

Mijn cassette na 2600km:
[Afbeelding]
Ah op die manier, dacht even dat je werkelijk de ketting steeds verving en de oude weg deed. :p
Die cassette ziet er inderdaad zeer goed uit voor die afstand (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 20:07

Sjod

Ik ben goed luisterend

Heb 2 weken geleden mijn versleten Rapid Rob (acther) vervangen voor een Racing Ralph. Ik had niet verwacht dat banden zoveel verschil zouden maken :) (Ben een beginner). Heb vooral nu voor meer grip, omdat achter niet meer steeds gecorrigeerd hoeft te worden.

Gelijk voor mijn zoon 2x nobby nic's aangeschaft. Ik had niet niet goed gekeken en dit blijken helaas draadbanden te zijn. Ik krijg deze niet mooi gecentreerd op de velg. Al geprobeerd:
  • Dreft
  • Leeglopen/Kneden, oppompen en continu herhalen
  • Druk verhogen naar 5 bar.
  • Nieuwe binnenband (omdat de druk te hoog was :) )
Iemand nog tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Drwho1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

Welja... Een kruising tussen XC en trail. Downcountry is een nieuwe term die ik recent zien passeren heb. Ik wil geen pure racer, maar ik wil ook geen te slacke long travel trail. Een HTA van rond de 67° moet volstaan en qua travel iets in de range van 110mm tot 130mm max.
Ja een beetje wat de oude Fuel EX was en wat de nieuwe Top Fuel is, sinds 2020 en de supercaliber er is in elk geval. Zoiets ben ik naar aan het kijken. Ik zit zelf tussen de keuze van een Top Fuel en een Orbea Oiz Tr . Die eerste vind ik iets meer downcountry die tweede is meer een marathon Fully (XC met meer Travel) Die scott is ook prima als zie je wel dat de niet RC versie van de Spark meer travel hebben tot 130mm op de 2021 modellen. Een Cube Stereo HPC 120 zou ook nog kunnen en die bieden misschien alles wat je zoekt.
Allemaal 67-68 HTA

Wat ik hoor is dat deze fietsen veel snelheid inleveren ten opzichte van echte XC fully's zoals bijvoorbeeld een Giant Anthem of een Trek Supercaliper of een Canyon Lux. Ik denk dat het wel meevalt. Veelal wordt de snelheid omhoog bepaalt door mij niet echt door de fiets. Ja natuurlijk klimt een trailbike minder maar dan zitten we alweer een stap verder dan de DC of marathon Fully.
Drwho1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

GX/XT is wat mij betreft ook het maximum wat ik wil hoor, daarboven zoals je zegt is het een grammenjacht en veel te duur. Zelf heb ik nu een mix XT/SLX en daar ben ik perfect tevreden mee. Bij ombouw naar 1x11 heb ik gekozen voor een Sunrace cassette en Black Oval vooraan.

Je hebt een punt met wat je zegt over het frame, maar in de 3000€ regio kom je op een kantelpunt alu-carbon. Daar is het dan weer zoeken naar het meest complete pakket. Op de site van Trek zag ik dat een alu frame van de TF 2000$ kost... Om dan nog voor 1000$ de volledige afmontage op enig niveau te doen... Dan snap ik wel waarom ze naar hun eigen huismerk gaan om prijzen te drukken.
Ja klopt dat punt zat ik ook. Ik ben aan het kijken naar een trek met korting via een dealer (anders had ik het niet gedaan omdat ik het te duur vond. Dan was ik waarschijnlijk voor een OIZ gegaan.
Overigens misschien een goede tussenweg (mits je een tweedehands wilt kopen en de maat goed is)
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Heb je alles wat je wilt. 120mm travel Shimano XT en carbon frame.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:45:
[...]
Wat ik hoor is dat deze fietsen veel snelheid inleveren ten opzichte van echte XC fully's zoals bijvoorbeeld een Giant Anthem of een Trek Supercaliper of een Canyon Lux. Ik denk dat het wel meevalt. Veelal wordt de snelheid omhoog bepaalt door mij niet echt door de fiets. Ja natuurlijk klimt een trailbike minder maar dan zitten we alweer een stap verder dan de DC of marathon Fully.
Zelf zit ik ook nog steeds in dilemma voor een nieuwe fiets. Huidige is Scott scale 970 (2016) (https://www.12gobiking.nl/scott-scale-970-2016). En ook veel te dubben tussen trail, XC or 'downcountry'.

Verschil tussen een scott spark RC en gewone spark was trouwens wel aanzienlijk op lokale brabantse rondjes. Gewone spark was echt een stuk langzamer. Voelde ook allemaal veel minder snel aan.
Ook de Oiz getest en was ook een raket. En ik denk ook dat de spark RC en oiz meer dan genoeg veerweg hebben voor alle Nederlandse rondjes.

Maargoed ga ook de zwarte downhill in Willingen af met de scott scale. Wel op gematigde snelheid uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Die Oiz is zoooo mooi!! Die staat tot nu toe op mijn nr 1 van me shortlist. Helaas moet eerst de spaarpot wat verder gevuld worden😅😅.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:38
Vorige week toch nog een tweedehands fiets gevonden voor een leuke prijs! Een Bulls Sharptail 3. Voor de meeste van jullie waarschijnlijk speelgoed maar prima om mee te starten.

Vrijdag de MTB route van Vlissingen gedaan (+- 32 km) en helaas zitten er veel saaie stukken tussen. Het stuk van Vlissingen naar Zoutelande vond ik wel erg leuk en heb ik dan vanochtend weer gedaan. Is voor mij zo’n 20 km (route vanaf Vlissingen naar Zoutelande en via de kustroute (fiets) terug naar huis.

MTB broek had ik al. Ooit eens gekocht omdat ik last van mijn kont kreeg bij lange motor ritten, handschoenen had ik van de bootcamp en een helm heb ik aangeschaft bij de decathlon.

Ik merk wel dat ik in de bochtige stukjes erg moet wennen. Waar je op de motor de bocht in gaat “hangen” moet je de fiets (van wat ik begrijp) juist de bocht in duwen en zelf rechtop blijven om het gewicht er op te houden.

Maar ik vind het echt tof!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

Ik heb een paar weken geleden de X-Caliber 7 (In de Factory Orange kleur) besteld bij de trek store. En toen ook gelijk een MTB Clinic geboekt in de buurt (was gister, huurfiets bijgeboekt)

De levertijd was eind september, alleen zaterdag kreeg ik een telefoontje, geen september maar eind november. Vet balen dus. Maarrrrr er was wel een Rode trek X-Caliber 8, 1x12 (Sram) ipv 1x10 (Shimano), een thru axle voorvork ipv QR en wat andere kleinere upgrades. Die was dezelfde dag nog af te halen voor een meerprijs van 200 euro. Als tegemoetkoming een goeie helm er bij gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp_xI8RQ9mfOrWkNQfd9kA6sXeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PmkrYzELwfnVlpWNQ32B9WP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze staat nu dus in de schuur *O*

Was ook meteen optijd voor de clinic, dus huurfiets afgeboekt en op eigen fiets gereden. Eerste deel van de clinic op het eigen terrein daar oefeningen gedaan, schakelen, remmen, fietsbeheersing, klimmen/dalen, attack position enz enz. En daarna een stuk gedaan van de Rode route in Best.

Erg tof, 3 uur op de fiets met zulke warme dagen was wel een goeie work-out maar wel genoten, de clinic was een goeie basis om met wat extra zelfvertrouwen de trails op te gaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
steel123 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Zelf zit ik ook nog steeds in dilemma voor een nieuwe fiets. Huidige is Scott scale 970 (2016) (https://www.12gobiking.nl/scott-scale-970-2016). En ook veel te dubben tussen trail, XC or 'downcountry'.

Verschil tussen een scott spark RC en gewone spark was trouwens wel aanzienlijk op lokale brabantse rondjes. Gewone spark was echt een stuk langzamer. Voelde ook allemaal veel minder snel aan.
Ook de Oiz getest en was ook een raket. En ik denk ook dat de spark RC en oiz meer dan genoeg veerweg hebben voor alle Nederlandse rondjes.

Maargoed ga ook de zwarte downhill in Willingen af met de scott scale. Wel op gematigde snelheid uiteraard.
Over welke lokale brabandse rondjes hebben we het dan? want ik kan het me bijna niet echt voorstellen om eerlijk te zijn. Gewicht is niet zo heel verschillend volgens mij. Ik weet wel dat bandenkeuze een hoop uit maakt op sommige rondjes. Ik ben namelijk iets sneller en lichtvoetiger op racing ralph 2.25 dan op Rocket Ron 2.6 maar in LDD is dat geen rijden in de zomer. Dus dan maar wat minder snel en overal wel gewoon door kunnen fietsen. Maar goed ik wil best wel wat opgeven voor een breder inzetbare fiets. Uiteindelijk komt het toch aan op de rijder.

Maar goed iedereen vind een fiets weer anders aanvoelen. Ik moet van mezelf nog 4 minuten goedmaken. Op 1.03.69 op mijn rondje LDD dus dat gaat met bijna elke XC/DC fully wel lukken. Voor de rest wil ik toertochten gewoon beter volhouden dus dat moet ook wel lukken met een fully
Michaelg schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:58:
Die Oiz is zoooo mooi!! Die staat tot nu toe op mijn nr 1 van me shortlist. Helaas moet eerst de spaarpot wat verder gevuld worden😅😅.
Inderdaad ik zag er vorige week nog een rijden in Utrecht in het mint groen. Die zijn echt mooi. Maar mijn Trek Dealer heeft nogal twijfel gezaaid. Misschien komt hij er wel aangezien de UK bedacht heeft mijn vakantie te verpesten.
Rmg schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:34:

Deze staat nu dus in de schuur *O*
Mooi ding, Leuke kleur.

[ Voor 10% gewijzigd door GerGio op 17-08-2020 14:19 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Sjod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:35:
Heb 2 weken geleden mijn versleten Rapid Rob (acther) vervangen voor een Racing Ralph. Ik had niet verwacht dat banden zoveel verschil zouden maken :) (Ben een beginner). Heb vooral nu voor meer grip, omdat achter niet meer steeds gecorrigeerd hoeft te worden.

Gelijk voor mijn zoon 2x nobby nic's aangeschaft. Ik had niet niet goed gekeken en dit blijken helaas draadbanden te zijn. Ik krijg deze niet mooi gecentreerd op de velg. Al geprobeerd:
  • Dreft
  • Leeglopen/Kneden, oppompen en continu herhalen
  • Druk verhogen naar 5 bar.
  • Nieuwe binnenband (omdat de druk te hoog was :) )
Iemand nog tips ?
Ik zou even kijken of het velglint/tape niet toevallig het probleem kan zijn. Dat is soms ook nog wel eens waar het niet lekker wil. Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat de band zelf niet helemaal lekker is als deze wel netjes op de velg komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 20:07

Sjod

Ik ben goed luisterend

ZanielGa schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Ik zou even kijken of het velglint/tape niet toevallig het probleem kan zijn. Dat is soms ook nog wel eens waar het niet lekker wil. Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat de band zelf niet helemaal lekker is als deze wel netjes op de velg komt te zitten.
Wat moet ik controleren aan het lint ? Of deze overal er goed op zit (en dus niet los laat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
[...]

Ja een beetje wat de oude Fuel EX was en wat de nieuwe Top Fuel is, sinds 2020 en de supercaliber er is in elk geval. Zoiets ben ik naar aan het kijken. Ik zit zelf tussen de keuze van een Top Fuel en een Orbea Oiz Tr . Die eerste vind ik iets meer downcountry die tweede is meer een marathon Fully (XC met meer Travel) Die scott is ook prima als zie je wel dat de niet RC versie van de Spark meer travel hebben tot 130mm op de 2021 modellen. Een Cube Stereo HPC 120 zou ook nog kunnen en die bieden misschien alles wat je zoekt.
Allemaal 67-68 HTA

[...]

Ja klopt dat punt zat ik ook. Ik ben aan het kijken naar een trek met korting via een dealer (anders had ik het niet gedaan omdat ik het te duur vond. Dan was ik waarschijnlijk voor een OIZ gegaan.
Overigens misschien een goede tussenweg (mits je een tweedehands wilt kopen en de maat goed is)

Die Cube Stereo HPC 120 is wel een mooi pakket voor een erg scherpe prijs.

En die Orbea Oiz H10 TR ziet er er idd erg goed uit, ook qua totaalpakket...

Maar kijk ik nu al naar modeljaar 2021 of niet, is niet altijd even duidelijk op gsm.

Damn keuzes keuzes.
Michaelg schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:58:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Sjod schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Wat moet ik controleren aan het lint ? Of deze overal er goed op zit (en dus niet los laat)
Inderdaad, en of deze niet te breed is. Het zal waarschijnlijk niet het probleem zijn maar het is een makkelijke check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Inderdaad ik zag er vorige week nog een rijden in Utrecht in het mint groen. Die zijn echt mooi. Maar mijn Trek Dealer heeft nogal twijfel gezaaid. Misschien komt hij er wel aangezien de UK bedacht heeft mijn vakantie te verpesten.
Ik krijg altijd complimenten over mijn Oiz ;)

Hij is ook echt wel mooi :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Over welke lokale brabandse rondjes hebben we het dan? want ik kan het me bijna niet echt voorstellen om eerlijk te zijn. Gewicht is niet zo heel verschillend volgens mij. Ik weet wel dat bandenkeuze een hoop uit maakt op sommige rondjes. Ik ben namelijk iets sneller en lichtvoetiger op racing ralph 2.25 dan op Rocket Ron 2.6 maar in LDD is dat geen rijden in de zomer. Dus dan maar wat minder snel en overal wel gewoon door kunnen fietsen. Maar goed ik wil best wel wat opgeven voor een breder inzetbare fiets. Uiteindelijk komt het toch aan op de rijder.

Maar goed iedereen vind een fiets weer anders aanvoelen. Ik moet van mezelf nog 4 minuten goedmaken. Op 1.03.69 op mijn rondje LDD dus dat gaat met bijna elke XC/DC fully wel lukken. Voor de rest wil ik toertochten gewoon beter volhouden dus dat moet ook wel lukken met een fully
Het verschil enkel getest op routes Helmond/Vlierden/Liessel. Dus zeer snelle parcoursen met snelle bochten zonder technische stukken.
Verschil in banden waren Maxis rekon race en maxis rekon. Weet niet of die veel verschillen.
Moet wel zeggen dat de rondes op max snelheid waren, dus niet representatief voor elk rondje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
steel123 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Het verschil enkel getest op routes Helmond/Vlierden/Liessel. Dus zeer snelle parcoursen met snelle bochten zonder technische stukken.
Verschil in banden waren Maxis rekon race en maxis rekon. Weet niet of die veel verschillen.
Moet wel zeggen dat de rondes op max snelheid waren, dus niet representatief voor elk rondje.
Ja als je elk rondje op volle snelheid rijd ga je dat wel merken, max 15 kilometer per rondje zie ik. Redelijk vlak, dan is een XC racer altijd in het voordeel. Nu zit een topfuel qua TBA wel tussen de Spark en de Spark RC in dus in. Ik zou er qua HTA aardig op vooruit gaan ik zit nu op een best wel extreme 69.5 dan zou ik naar de 68 gaan door een Top Fuel in de XC stand te zetten. In het buitenland kan ik nog iets winnen door over de gaan naar de Trail 67.5. Dat is overigens nog steeds minder dan de normale Spark met 67.2. Een Oiz en Oiz Tr zitten met 69 en 68 ook redelijk aan de XC kant. Overigens ga ik gewoon testrijden want uiteindelijk is het gevoel wat een fiets je geeft het belangrijkste. Ik kan nog zo graag een topfuel willen als ik hem niet lekker vind rijden ga ik hem niet kopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:11:
[...]
Ja als je elk rondje op volle snelheid rijd ga je dat wel merken, max 15 kilometer per rondje zie ik. Redelijk vlak, dan is een XC racer altijd in het voordeel. Nu zit een topfuel qua TBA wel tussen de Spark en de Spark RC in dus in. Ik zou er qua HTA aardig op vooruit gaan ik zit nu op een best wel extreme 69.5 dan zou ik naar de 68 gaan door een Top Fuel in de XC stand te zetten. In het buitenland kan ik nog iets winnen door over de gaan naar de Trail 67.5. Dat is overigens nog steeds minder dan de normale Spark met 67.2. Een Oiz en Oiz Tr zitten met 69 en 68 ook redelijk aan de XC kant. Overigens ga ik gewoon testrijden want uiteindelijk is het gevoel wat een fiets je geeft het belangrijkste. Ik kan nog zo graag een topfuel willen als ik hem niet lekker vind rijden ga ik hem niet kopen.
Uiteraard is testen absoluut het beste EN ook wat je met de fiets wil doen. Ik ben er wel van overtuigd dat ik uiteindelijk 2 fietsen nodig heb. Eentje voor de rondjes in NL/BE en een fiets voor bikeparken. Dit jaar voornamelijk fietsen gehuurd in plaats van mijn XC hardtail van alle rode trails af te laten donderen in duitsland/oostenrijk en dat beviel veel beter. Veel meer fun en vooruitgang dan 'overleven' op de hardtail.

Daarom gaat het waarschijnlijk een XC race fully worden en dan kijken of ik ergens in het komende jaar een goede deal kan krijgen op een enduro fiets(150-170mm veerweg).

Onze vriendengroep is ook aardig competitief op klimmetjes in Limburg/Ardennen en klimmen vind ik een leuke bezigheid. Dus liever niet teveel compromis daarvoor. Afdalen zal al 200% beter zijn op een XC fully dan op mijn XC hardtail (70 graden HTA) met suntour coil vork die al volledig afgeschreven is en niet meer veert.

[ Voor 9% gewijzigd door steel123 op 17-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Zit net eens te 'kopen' op site van orbea, zie daar op 2 modellen Oiz een leverdatum van feb en mei voorbij komen...zonder jaartal maar vermoedelijk zal dat dus wel 2021 zijn. yikes. :/
steel123 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Uiteraard is testen absoluut het beste EN ook wat je met de fiets wil doen. Ik ben er wel van overtuigd dat ik uiteindelijk 2 fietsen nodig heb. Eentje voor de rondjes in NL/BE en een fiets voor bikeparken. Dit jaar voornamelijk fietsen gehuurd in plaats van mijn XC hardtail van alle rode trails af te laten donderen in duitsland/oostenrijk en dat beviel veel beter. Veel meer fun en vooruitgang dan 'overleven' op de hardtail.

Daarom gaat het waarschijnlijk een XC race fully worden en dan kijken of ik ergens in het komende jaar een goede deal kan krijgen op een enduro fiets(150-170mm veerweg).

Onze vriendengroep is ook aardig competitief op klimmetjes in Limburg/Ardennen en klimmen vind ik een leuke bezigheid. Dus liever niet teveel compromis daarvoor. Afdalen zal al 200% beter zijn op een XC fully dan op mijn XC hardtail (70 graden HTA) met suntour coil vork die al volledig afgeschreven is en niet meer veert.
Met een race HT is het idd vaak 'overleven' op afdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:17
Vandaag een interessante discussie gehad met de lbs over de prijzentrend van de afgelopen jaren.
Het gaat de toer op de van de gsm. 10 jaar geleden was een premium gsm 600-700 euro. Nu is dat het dubbele. Zelfde met de fietsen.
Een 2000-3000 euro fiets wordt nu vaak gezien als low to mid end. Als je ziet dat er massas fietsen zijn van 5000 euro met nog steeds sram NX... die winstmarges moeten daar enorm op zijn. De lbs was dan ook van mening dat deze trend nefast is voor de sport. Vroeger kon je voor veel minder geld een extreem goede fiets kopen en jan met de pet kon dat ervaren. Nu kost zulke fiets evenveel als een moto. Het is nog steeds... een fiets, ook een specialized s-works van 12k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
Pufster schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:46:
Vandaag een interessante discussie gehad met de lbs over de prijzentrend van de afgelopen jaren.
Het gaat de toer op de van de gsm. 10 jaar geleden was een premium gsm 600-700 euro. Nu is dat het dubbele. Zelfde met de fietsen.
Een 2000-3000 euro fiets wordt nu vaak gezien als low to mid end. Als je ziet dat er massas fietsen zijn van 5000 euro met nog steeds sram NX... die winstmarges moeten daar enorm op zijn. De lbs was dan ook van mening dat deze trend nefast is voor de sport. Vroeger kon je voor veel minder geld een extreem goede fiets kopen en jan met de pet kon dat ervaren. Nu kost zulke fiets evenveel als een moto. Het is nog steeds... een fiets, ook een specialized s-works van 12k.
Tja, marktwerking.. Er komt een punt waarop men het niet meer wil/kan betalen en dan stagneert of daalt de prijs weer. Recent bij een nieuwe Suzuki SV650XA gekeken (motor) die voor 7.000,- mee te nemen was. Dat bedrag sla je met het zelfde gemak stuk op een MTB inderdaad, waarbij mijn inziens een motor toch een behoorlijk stukje complexer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:45
Motorrijders in mijn omgeving keken me al een beetje ongelovig aan toen ik een wielsetje voor 600 euro kwijt was en ik zei dat dat nog redelijk goedkope wielen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
[...]
.
.

[...]

.

Ik pik je link nu pas op, wat een gruwelijk sexy ding! 8)
Erg mooi pakket dat klopt... Ik vraag me wel af, die M10 TR kan ik niet terugvinden op hun site enkel de gewone M10, ook niet in die kleur. Dat zal wss een custom paintjob zijn via myO.

Kan/wil je mij toevallig zijn nummer pm'en? Ik kan het niet zien zonder account op marktplaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Drwho1 op 17-08-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Anniedrew schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:52:
[...]

Tja, marktwerking.. Er komt een punt waarop men het niet meer wil/kan betalen en dan stagneert of daalt de prijs weer. Recent bij een nieuwe Suzuki SV650XA gekeken (motor) die voor 7.000,- mee te nemen was. Dat bedrag sla je met het zelfde gemak stuk op een MTB inderdaad, waarbij mijn inziens een motor toch een behoorlijk stukje complexer is.
Ja, naar verhouding zijn de prijzen van MTB absurd. Zou bijna verwachten dat de prijs bepaald wordt door vraag en aanbod. Het kan hem niet in de complexiteit van je product zitten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Joris748 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:24:
[...]

Ja, naar verhouding zijn de prijzen van MTB absurd. Zou bijna verwachten dat de prijs bepaald wordt door vraag en aanbod. Het kan hem niet in de complexiteit van je product zitten.
Nope, en ook niet in de R&D schat ik in! Mountainbikes hoeven bijvoorbeeld geen rekening te houden met emissie-eisen e.d. Scheelt bijvoorbeeld weer een kostenpost. Tenzij ze besluiten dat mountainbikers met een eiwitrijk dieet binnenkort belast zullen worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Anniedrew schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:41:
[...]

Nope, en ook niet in de R&D schat ik in! Mountainbikes hoeven bijvoorbeeld geen rekening te houden met emissie-eisen e.d. Scheelt bijvoorbeeld weer een kostenpost. Tenzij ze besluiten dat mountainbikers met een eiwitrijk dieet binnenkort belast zullen worden :+
Vind je? Ik denk dat je daarin vergist. Wij doen niet alles wat met die mtb kan, maar ik vind het toch een kunst dat iets wat 10 zakken suiker weegt, heel beneden komt ook als er ruim 100 kg op zit (niet ik) Dat wordt dan nog in allerlei rare bochten gewrongen door iemand die er kracht op uit oefent en iets wat de bodem er mee doet in een totaal andere manier. Ik weet ook wel dat er beste marges op zitten. Maar om nu net te doen alsof het helemaal van de gekke is dat nu ook weer niet.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Het is gewoon zo dat alle nieuwe technologie niet meer de oude serie vervangt maar meestal een serie erboven wordt.
Tevens speelt er ook wel een behoorlijk stuk schaalgrootte mee. Er worden flink wat meer motoren verkocht dan MTB fietsen. (dan maak ik even geen onderscheid tussen de categorieën.)

Als ik dan cijfers van de Rabobank zie dat maar 10% van de verkochte nieuwe fietsen MTB/Race of vouwfietsen zijn (dan wel over 2016) en het toenemende deel van E-bikes in dat segment.

Nu gaat het wel zo zijn dat nu de e-mtb een golf nieuwe mensen de sport in gaat brengen, dit helpt wel met schaalgrootte maar het valt toch flink tegen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

Galois

1811 - 1832

Zo... toch een huisje in Houffa (Mormont dan) kunnen vinden voor weekendje MTB’en.

De zaterdag gaan we een tocht doen van 80 km en het leek mij wel leuk om ‘delen van routes’ aan elkaar te koppelen ipv 2 of 3 volledige routes te doen.

Dit zijn de 6 routes daar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yu3Shl27Dan8XQB4SVJ-ukrMM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPj8FmbsCHnBFlqn3v4TIyzg.jpg?f=fotoalbum_large

En wij gaan de lichtblauw geplotte route doen: 79 km en 1500 hm (volgens Basecamp, volgens Komoot 1300). We maken (vanwege de verplichte rijrichting) een soort van achtje en komen 2x in Houffalize.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xap4Fpm_N5lzZNXnBT7yDaiOa1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0WJaWcSkiB0hsrvrDLNamTy.jpg?f=fotoalbum_large

Erg veel zin in. Of kent iemand deze routes zo goed en vindt het zonde dat ik nu een deel oversla die ik eigenlijk wel moet doen?

(Ik had dit bericht paar dagen geleden per ongeluk in het wielrenervaringentopic gepost :( Heb dat nu pas door! Volg beide topics en dan krijg je dat... :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:35
Galois schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:26:
Erg veel zin in. Of kent iemand deze routes zo goed en vindt het zonde dat ik nu een deel oversla die ik eigenlijk wel moet doen?
Ik ben daar vorig jaar geweest, toen vanaf Mont vooral richting La Roche gereden om daar delen van het worldcup parcours te rijden. Was toen in totaal een rit van +- 75 km/1850 hm

Ik heb niet perse aanraders, volgens mij is heel die omgeving fantastisch om rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
GerGio schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:05:
[...]

Vind je? Ik denk dat je daarin vergist. Wij doen niet alles wat met die mtb kan, maar ik vind het toch een kunst dat iets wat 10 zakken suiker weegt, heel beneden komt ook als er ruim 100 kg op zit (niet ik) Dat wordt dan nog in allerlei rare bochten gewrongen door iemand die er kracht op uit oefent en iets wat de bodem er mee doet in een totaal andere manier. Ik weet ook wel dat er beste marges op zitten. Maar om nu net te doen alsof het helemaal van de gekke is dat nu ook weer niet.
Ik zal maar lekker gematigd reageren; natuurlijk is het in die zin ook knap. Al is het frame in de basis al jaren het zelfde, en worden daar meer tweaks aan toegebracht dan revoluties (jaar op jaar gezien).

Ik zou mij oprecht willen laten voorlichten over waar de kosten van een premium mountainbike in zitten ten opzichte van een motorfiets (ook extreme krachten van soms >200PK en >300KM/H). Als ik zelf deze 2 producten tegenover elkaar zet kan ik mij niet indenken waarom een MTB op het zelfde prijsniveau zou moeten zitten. Maar ik sta open voor een goede argumentatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anniedrew schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Ik zal maar lekker gematigd reageren; natuurlijk is het in die zin ook knap. Al is het frame in de basis al jaren het zelfde, en worden daar meer tweaks aan toegebracht dan revoluties.

Ik zou mij oprecht willen laten voorlichten over waar de kosten van een premium mountainbike in zitten ten opzichte van een motorfiets (ook extreme krachten van soms >200PK en >300KM/H). Als ik zelf deze 2 producten tegenover elkaar zet kan ik mij niet indenken waarom een MTB op het zelfde prijsniveau zou moeten zitten. Maar ik sta open voor een goede argumentatie!
Die >200 pk motoren kosten ook geen 5000 euro hè. Een degelijke MTB heb je natuurlijk ook gewoon voor 1000 euro, daar heb je geen nieuwe degelijke motor voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Galois schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:26:

Ik heb je een DM gestuurd met een route-tip : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Iemand ervaring met SRAM en garantie inspectie? Mijn voorvork moet van Canyon naar SRAM voor inspectie. Nou is Canyon al niet heel erg snel. Benieuwd hoe lang het dan nog duurt bij SRAM.

Beginnen straks in september (hopelijk) de toertochtjes weer een beetje op gang te komen, zit ik zonder fiets. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Op zich heeft SRAM normaliter een turnaround van ergens zo tussen 2 en 4 weken, en ze zijn meestal erg coulant wat betreft defecten binnen de garrantie. SRAM heeft trouwens een Nederlandse service-vestiging in Nijkerk. Wellicht kan je voorstellen dat Canyon een ticket voor je aanmaakt en je de vork direct daarheen kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Anniedrew schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Ik zal maar lekker gematigd reageren; natuurlijk is het in die zin ook knap. Al is het frame in de basis al jaren het zelfde, en worden daar meer tweaks aan toegebracht dan revoluties (jaar op jaar gezien).

In feite is het simpel. In feite vergelijken we een high end mountainbike met een entry level motor (beide nieuw) Ja je kunt zeggen dat je op een fiets van bijna € 4000,- een entry level groupset hebt en soms wat basic vering. Maar dan hebben we het wel over een high end carbon frame. Iets waarvoor het maken van een mal om deze frames misschien al meer dan 100k kan kosten waarvoor je ook niet het meest huis tuin en keuken carbon kan gebruiken. Dat ga je dan verkopen in een niche markt.

Lees het onderstaande artikel maar eens:

https://www.singletracks....tain-bikes-are-expensive/

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
GerGio schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

In feite is het simpel. In feite vergelijken we een high end mountainbike met een entry level motor (beide nieuw) Ja je kunt zeggen dat je op een fiets van bijna € 4000,- een entry level groupset hebt en soms wat basic vering. Maar dan hebben we het wel over een high end carbon frame. Iets waarvoor het maken van een mal om deze frames misschien al meer dan 100k kan kosten waarvoor je ook niet het meest huis tuin en keuken carbon kan gebruiken. Dat ga je dan verkopen in een niche markt.

Lees het onderstaande artikel maar eens:

https://www.singletracks....tain-bikes-are-expensive/
Prima stuk, interessante argumenten. Wat mij betreft wel alleen vanuit het perspectief van de producenten. Een kritische blik vanuit een andere hoek zou een hele andere conclusie kunnen geven.

Het vergelijk van een high end mountainbike en een low end motor afdoen met alleen het argument van competiviteit vind ik iets te gemakkelijk (7k is mijn inziens middelhoog in het MTB segment en in de wereld van motorfietsen ongeveer het midden). De schaalgrootte daarentegen is begrijpelijk, alleen verantwoord voor mij nog niet geheel de hoge vraagprijs.

Mijn eigen ervaring is dat mijn eerste MTB een Cube Limited PRO 2016 een volledige XT schakelgroep had voor ik meende destijds €1200,- Nu ik zoekende ben voor een Trail MTB volledig XT van aluminium, maar waar wel een extra veer op zit ben ik minstens €3000 kwijt. Gecorrigeerd voor inflatie en die extra achterveer vind ik dit een significante stijging die ik mijzelf niet geheel kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Uiteraard is een deel te herleiden tot marktwerking, maar vergeet niet een full suspension frame bevat meer onderdelen (behalve de demper, denk ook aan lagers, bussen etc) zijn veel complexer om te fabriceren (meer handwerk), er is (veel) meer R&D nodig om tot een goed werkend platform te komen (en veel ontwerpen zijn gepatenteerd, dus daar moet een licentie over betaald worden), en ook de afzetmarkt is kleiner dan voor hardtails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Anniedrew schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Prima stuk, interessante argumenten. Wat mij betreft wel alleen vanuit het perspectief van de producenten. Een kritische blik vanuit een andere hoek zou een hele andere conclusie kunnen geven.

Het vergelijk van een high end mountainbike en een low end motor afdoen met alleen het argument van competiviteit vind ik iets te gemakkelijk (7k is mijn inziens middelhoog in het MTB segment en in de wereld van motorfietsen ongeveer het midden). De schaalgrootte daarentegen is begrijpelijk, alleen verantwoord voor mij nog niet geheel de hoge vraagprijs.

Mijn eigen ervaring is dat mijn eerste MTB een Cube Limited PRO 2016 een volledige XT schakelgroep had voor ik meende destijds €1200,- Nu ik zoekende ben voor een Trail MTB volledig XT van aluminium, maar waar wel een extra veer op zit ben ik minstens €3000 kwijt. Gecorrigeerd voor inflatie en die extra achterveer vind ik dit een significante stijging die ik mijzelf niet geheel kan verklaren.
Persoonlijk vind ik 7k echt niet meer middel hoog. Dat is gewoon hoog segment. De duurste canyon lux is net 7,5K. Cube heeft net 3 fietsen boven de 7K en Giant heeft 2 fietsen boven de 7K. Ik denk dat je eerder kunt zeggen dat alles (niet elektrisch) boven de 2,5k-3k al in het redelijke hoge segment zit. Meestal heb je dan al een Fully met goede vering en een net geen race groepset.

Je vraagt dus de raceversie XT(Race) na groepset. In combinatie met een vol geveerde fiets. Waarbij je waarschijnlijk ook nog goede vering krijgt, iets van Fox of Rockshox SID. Dan is 3k nog steeds erg veel geld maar je krijgt wel 2 van de 3 dingen topklasse. Die niet voor race bestemt zijn. Ergens snap ik dat dan wel.

Laten we wel wezen ik zou ook veel blijer worden als er 30% afging

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:43
Sjoewe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:43:
Uiteraard is een deel te herleiden tot marktwerking, maar vergeet niet een full suspension frame bevat meer onderdelen (behalve de demper, denk ook aan lagers, bussen etc) zijn veel complexer om te fabriceren (meer handwerk), er is (veel) meer R&D nodig om tot een goed werkend platform te komen (en veel ontwerpen zijn gepatenteerd, dus daar moet een licentie over betaald worden), en ook de afzetmarkt is kleiner dan voor hardtails.
Is de afzetmarkt wel kleiner? In Nederland wel, maar ik zie in het buitenland toch echt wel veel fullies rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
GerGio schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Laten we wel wezen ik zou ook veel blijer worden als er 30% afging
Hier hebben we elkaar in ieder geval gevonden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
wisselwerking schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Is de afzetmarkt wel kleiner? In Nederland wel, maar ik zie in het buitenland toch echt wel veel fullies rijden.
Ik durf daar echt wel op in te zetten, alleen al als je kijkt hoeveel fabrikanten hardtails aanbieden in het low/mid prijssegment, die zijn echt niet allemaal voor de Nederlandse markt ontwikkeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Anniedrew schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:31:
Misschien een andere insteek. Je kan zelf voor vrijwel evenveel geld een fiets maken die dan vervolgens vrijwel identiek presteert aan een fiets die je kunt kopen. Dat is iets wat met een motorfiets vrijwel niet kan. Of je geeft veel meer geld uit, of je maakt iets wat minder presteert (op basis van gewicht, vermogen, houdbaarheid, etc). Dat is IMHO een teken dat de schaal waarop motorfietsen en MTBs verkocht worden totaal verschillend zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 22:53
Was gisteren in de Cube store aan het rondkijken, want ik had lekgereden op het parcours (zonder reserveband en reparatieset |:( ) en toen zat ik naar MTB schoenen te kijken. En ik kwam er niet uit welk model nou slim is in mijn geval.

Momenteel heb ik pedalen met extra veel grip die je dus met normale schoenen kan gebruiken. Maar ik zie het ook wel gebeuren dat ik na een tijdje weer in wil klikken aangezien ik die pedalen ook heb liggen. Als redelijk onervaren mountainbiker vind ik het voor nu lekker om mijn voet snel neer te kunnen zetten.

Nu zat ik dus te twijfelen tussen een stugge schoen die je kan vast klikken of meer de skater achtige schoen met veel grip op de zool. Wat ik mij vooral af vroeg of die stugge schoen ook op normale (met extra grip dus) pedalen te gebruiken is of dat dit gewoon ronduit een vervelende ervaring wordt (zonder het kliksysteem op de schoen natuurlijk) . Iemand hier ervaring mee of goede tips om de juiste keuze te maken? Er zitten wel 2 schroefjes onder het "skate"model, maar ik denk niet dat je er mee kan klikken.

"stugge" model

https://tredz.azureedge.net/prodimg/200644_2_Supersize.jpg

"skate" model

https://www.bikester.co.u...x-shoes-olive-868048.html

Wil voor het weekend de schoenen hebben, want ik blijf nu nette gympen verzieken :+ Misschien wil ik ook een ander merk dan Cube, maar het gaat mij nu echt om de keuze in modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Beakzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:57:
Was gisteren in de Cube store aan het rondkijken, want ik had lekgereden op het parcours (zonder reserveband en reparatieset |:( ) en toen zat ik naar MTB schoenen te kijken. En ik kwam er niet uit welk model nou slim is in mijn geval.

Momenteel heb ik pedalen met extra veel grip die je dus met normale schoenen kan gebruiken. Maar ik zie het ook wel gebeuren dat ik na een tijdje weer in wil klikken aangezien ik die pedalen ook heb liggen. Als redelijk onervaren mountainbiker vind ik het voor nu lekker om mijn voet snel neer te kunnen zetten.

Nu zat ik dus te twijfelen tussen een stugge schoen die je kan vast klikken of meer de skater achtige schoen met veel grip op de zool. Wat ik mij vooral af vroeg of die stugge schoen ook op normale (met extra grip dus) pedalen te gebruiken is of dat dit gewoon ronduit een vervelende ervaring wordt (zonder het kliksysteem op de schoen natuurlijk) . Iemand hier ervaring mee of goede tips om de juiste keuze te maken? Er zitten wel 2 schroefjes onder het "skate"model, maar ik denk niet dat je er mee kan klikken.

"stugge" model

https://tredz.azureedge.net/prodimg/200644_2_Supersize.jpg

"skate" model

https://www.bikester.co.u...x-shoes-olive-868048.html

Wil voor het weekend de schoenen hebben, want ik blijf nu nette gympen verzieken :+ Misschien wil ik ook een ander merk dan Cube, maar het gaat mij nu echt om de keuze in modellen.
Nu heb je dus Flats, (platte pedalen met schroefjes die eruit steken, gok ik). Ik zou daar niet met de bovenstaande stugge schoenen op gaan rijden. Dat is niet fijn. Die schoenen zijn gemaakt om op een punt druk op de pedalen te geven en voor de rest de functie als trapper op zich te nemen. Ze zijn niet gemaakt om op flats te staan, dat is zonde.

Het andere paar schoenen (skate) kun je op beide gebruiken. Onder die twee schroefjes en het zwarte stuk rubber zit de bevestiging voor de Clips. Die clips zitten als het goed is bij je pedalen. Dus als je die niet hebt moet je die los kopen. Deze zijn geschikt voor alle mountainbike clips, Dus SPD-SL (wielrennen) kunnen er niet onder.

Persoonlijk zou ik met Clipless gaan rijden als je dat uiteindelijk wil gaan doen. Stel ze in het begin gewoon wat los af zodat je er makkelijk in en uitstapt. Ik heb het nooit echt als een probleem ervaren. Gewoon stilstaand geoefend en nu gaat het eigenlijk vanzelf. Al mijn vrienden zijn op de stijve gestart met SPD pedalen waren er eigenlijk zo aan gewend. Overigens ja iedereen gaat er een keer afvallen als ze nog ingeklikt zitten, is niet te vermijden maar voor de rest bijna alleen maar voordelen. Overigens heb ik nooit met flats gereden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 22:53
GerGio schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

Nu heb je dus Flats, (platte pedalen met schroefjes die eruit steken, gok ik). Ik zou daar niet met de bovenstaande stugge schoenen op gaan rijden. Dat is niet fijn. Die schoenen zijn gemaakt om op een punt druk op de pedalen te geven en voor de rest de functie als trapper op zich te nemen. Ze zijn niet gemaakt om op flats te staan, dat is zonde.

Het andere paar schoenen (skate) kun je op beide gebruiken. Onder die twee schroefjes en het zwarte stuk rubber zit de bevestiging voor de Clips. Die clips zitten als het goed is bij je pedalen. Dus als je die niet hebt moet je die los kopen. Deze zijn geschikt voor alle mountainbike clips, Dus SPD-SL (wielrennen) kunnen er niet onder.

Persoonlijk zou ik met Clipless gaan rijden als je dat uiteindelijk wil gaan doen. Stel ze in het begin gewoon wat los af zodat je er makkelijk in en uitstapt. Ik heb het nooit echt als een probleem ervaren. Gewoon stilstaand geoefend en nu gaat het eigenlijk vanzelf. Al mijn vrienden zijn op de stijve gestart met SPD pedalen waren er eigenlijk zo aan gewend. Overigens ja iedereen gaat er een keer afvallen als ze nog ingeklikt zitten, is niet te vermijden maar voor de rest bijna alleen maar voordelen. Overigens heb ik nooit met flats gereden.
Top, dat klinkt als goed advies. Ben zelf ook begonnen met clipless, maar ik rij vooral met flats omdat ik niet op een redelijke afstand van routes woon (hoe dan ook weinig natuur onder de rook van R'dam) dus ik maak ook aardig wat kilometers op asfalt en dan vind ik het gewoon lekker om met mijn normale sneakers te fietsen. En te lui om steeds te wisselen :D

Dan wordt het hoe dan ook het skatemodel als dat met beide werkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Sjoewe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:50:
Op zich heeft SRAM normaliter een turnaround van ergens zo tussen 2 en 4 weken, en ze zijn meestal erg coulant wat betreft defecten binnen de garrantie. SRAM heeft trouwens een Nederlandse service-vestiging in Nijkerk. Wellicht kan je voorstellen dat Canyon een ticket voor je aanmaakt en je de vork direct daarheen kan sturen?
5 tot 10 werkdagen krijg ik nu in een mail van Canyon, en mag de vork zelf opsturen. Valt dus nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sjoewe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Ik heb je een DM gestuurd met een route-tip : )
Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig, ik was vorige maand op vakantie in dat gebied, heb een deel van de paden op die kaart gereden en was lichtelijk teleurgesteld.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
edit: ik was verkeerd.

[ Voor 93% gewijzigd door Drwho1 op 19-08-2020 17:35 ]

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik was benieuwd naar de bandendruk waar jullie mee rijden. Uiteraard is dit moeilijk te vergelijken maar zou wel een beeld willen hebben van anderen. Ikzelf heb nu een tubeless Canyon LuxCF 8.0 en rijd met 1,8 bar voor en achter. Ben zelf 82Kg en moet een 10km vlak naar het dichtstbijzonde MTB parcours.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
artharpe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:47:
Ik was benieuwd naar de bandendruk waar jullie mee rijden. Uiteraard is dit moeilijk te vergelijken maar zou wel een beeld willen hebben van anderen. Ikzelf heb nu een tubeless Canyon LuxCF 8.0 en rijd met 1,8 bar voor en achter. Ben zelf 82Kg en moet een 10km vlak naar het dichtstbijzonde MTB parcours.
Lijkt me normaal. Als het voor jou werkt dan werkt het voor jou. Eventueel dan kan je de druk in je voorwiel nog iets verlagen, daar rust immers minder gewicht op. Dan krijg je nog iets meer tractie in de bochten en kan je wat agressiever insturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59

Grin

Ride si sapis.

* Grin meldt zich in het MTB topic en drukt op 'Bookmark'. :w
Gisteren ging de kogel door de kerk, volgende maand staat dit (hopelijk) in de hal: Sensa Fiori Evo Ice Grey Limited Elite (2021 model). Het zal mij benieuwen... Vroeger vond ik ATB'en altijd wel leuk, lekker wat toertochten rijden. Zat lang te kijken naar een BMC maar om nu gelijk 4K te betalen voor iets wat ik toch weer even moet proberen... Daarom maar deze instapper gekocht, wellicht gaan we wat zaken upgraden wanneer de sport bevalt.

Iemand ervaring met de Zipp 3ZERO Moto wielen? De fiets is er nog niet maar ben nu al bezig met upgrades... GAS is strong... :F :X

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Grin schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:32:
* Grin meldt zich in het MTB topic en drukt op 'Bookmark'. :w
Gisteren ging de kogel door de kerk, volgende maand staat dit (hopelijk) in de hal: Sensa Fiori Evo Ice Grey Limited Elite (2021 model). Het zal mij benieuwen... Vroeger vond ik ATB'en altijd wel leuk, lekker wat toertochten rijden. Zat lang te kijken naar een BMC maar om nu gelijk 4K te betalen voor iets wat ik toch weer even moet proberen... Daarom maar deze instapper gekocht, wellicht gaan we wat zaken upgraden wanneer de sport bevalt.

Iemand ervaring met de Zipp 3ZERO Moto wielen? De fiets is er nog niet maar ben nu al bezig met upgrades... GAS is strong... :F :X
haha, welkom aan deze kant :)
die zipp wielen zijn zeker tof, maar passen naar mijn inzien niet helemaal bij een xc hardtail.. dit zijn trail/enduro wielen. Met bijna 2 kg voor de 29er set zijn ze zeker ook niet licht. verder is 30mm aan de brede kant voor xc, als je 2.25 banden gaat gebruiken dan zou je beter af zijn met iets tussen de 25 en 28 mm.

Maar alles is uiteraard ook afhankelijk van je gebruikt en inzet bereik. :) wellicht weet je dit zelf nog niet en dan zijn dit soort aankopen beter even uit te stellen tot je meer over jezelf weet :)

(als je toch een hoop geld wilt stuk slaan op een xc wielset: https://www.enve.com/en/products/m525/ met i9 hydra hubs)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 20-08-2020 11:57 ]

Strava

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ah thanks @Prulleman. Dan gaat dat hem idd niet worden. Naar welke wielen zou ik dan moeten kijken? Zipp heeft verder niks en Campa maakt niet eens ATB wielen... Zijn er überhaupt wel goede ATB wielen te koop? :+

Mijn gebruik zal zich voornamelijk richten op toertochten in de weekenden en af en toe een rondje door het bos.
Zit nu even te kijken naar de beste helm (zal ik nooit op bezuinigen) en goede schoenen, helm wordt waarschijnlijk deze Giro, en schoenen zal wel Sidi (Drako of Jarin) worden. Beide bevallen voor de weg ook prima. Dat zal wel geen miskoop worden, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Grin ik had nog een edit gedaan met enve 525 wielen als je genoeg te besteden hebt ;)
maar voor MTB wielen moet je op de volgende zaken letten:
- velg breedte, ~27mm is perfect voor xc (~2.25" banden), 25 mm als je zo licht mogelijk wilt.
- een achternaaf met veel POE (point of engagement/ ratel) is fijn bij technische secties, je dode punt is dan minimaal en beginnen met trappen is ook echt beginnen met trappen. (hope heeft standaard 44 poe, DT 240 18 of 36, en upgrade naar 54 mogelijk, exclusieve merken zelf 100+)
- Aantal spaken en het totaal gewicht moet aansluiten bij je inzet bereik, met 70 kg en XC in NL kan je best een set met 28 spaken en 1400 gram pakken.
- custom laten spaken is meestal een goed idee, lekker zelf velgen, spaken en naven kiezen die aansluiten bij je wensen.

Enve maakt goede maar achterlijk dure wielen
DT heeft veel keuze, van weinig tot weet ik hoeveel, van alu tot carbon

wat betreft helm en schoenen.. gewoon passen, niks is zo persoonlijk als schoenen en een helm

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 20-08-2020 12:28 ]

Strava

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Thanks voor deze info @Prulleman! d:)b
2600 euro voor een Enve 525 ATB-wielset is bijna net zoveel als m'n complete ATB, laten we dat nog even niet gaan doen... En dan heb je nog niet eens 60mm aero wielen, sjonge jonge... :)

Ik zal eens rustig oriënterend internet-window-shoppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Grin schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:28:
Thanks voor deze info @Prulleman! d:)b
2600 euro voor een Enve 525 ATB-wielset is bijna net zoveel als m'n complete ATB, laten we dat nog even niet gaan doen... En dan heb je nog niet eens 60mm aero wielen, sjonge jonge... :)

Ik zal eens rustig oriënterend internet-window-shoppen...
die zipps zijn ook niet goedkoop. Voor 600 euro heb je een mooie handgespaakte set met alu velgen, voor 1000 een mooie carbon set. Alles daarboven is vooral meer exclusief

Strava

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:27
Heb ook wel eens naar hubs gekeken en voor mij zouden het waarschijnlijk Onyx hubs worden.
Het ontbreken van het geratel lijkt mij echt heerlijk.. :*)

Daarentegen zou ik denk ik echt gek worden van Chris King hubs. Net alsof de 3e wereldoorlog uitbreekt met dat luchtalarm.

• Prulleman
ik heb zelf een hope pro 4 achter, betaalbaar, degelijk, 44 poe en geen bel nodig :D (voor een tune cannonbal 2.0 lefty naaf). en carbon velgen van nextie, 26.5mm breed, 390 (spec) / 400 gram gewogen.
Enige nadeel van hope is het gewicht, maar aangezien het rond het middelpunt van je wiel zit is de impact minimaal. Voor de prijs is er eigenlijk weinig beters te krijgen, als je meer wilt uitgeven kan je uiteraard lichter.

[ Voor 36% gewijzigd door Prulleman op 20-08-2020 12:57 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:13
@Grin Overloper. Je hebt geen eens bossen in Groningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Alsof we hier in de provincie verharde wegen hebben, heeft mij ook nooit weerhouden om een racefiets te kopen... :)

Zonder dollen, er zijn hier best wel bossen, noord Drenthe is niet ver weg en Zuidlaren heeft zeker wel een paar mooie tracks. Daarbij best veel zandgrond om te trainen. Het is hier geen Ardennen maar er zijn zeker wel wat tochten te maken.

• GrooV
  • Laatst online: 24-09 10:00
Drwho1 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:24:

Scott spark RC 900 Comp

En
Trek top fuel 8

Nadeel van NX is dat je geen XD body hebt. Mocht je ooit dus willen upgraden naar GX/X01/XX1 dan moet je dat dus ook vervangen.

Ik zou geen 3000 euro uitgeven aan een fiets met NX afmontage, dat is toch de instap groep van SRAM (SX is het laagste tegenwoordig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:13
Grin schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:51:
@Ypuh Alsof we hier in de provincie verharde wegen hebben, heeft mij ook nooit weerhouden om een racefiets te kopen... :)

Zonder dollen, er zijn hier best wel bossen, noord Drenthe is niet ver weg en Zuidlaren heeft zeker wel een paar mooie tracks. Daarbij best veel zandgrond om te trainen. Het is hier geen Ardennen maar er zijn zeker wel wat tochten te maken.
Nog steeds geen Groningen, haha ;). Maar inderdaad, Zuidlaren is wel goed aan te rijden, net als de Drentse Aa en Dwingeloo etc. Appelscha is wel een aanrader voor op de MTB.

Daarmee heb je voor mij ook direct het grootste nadeel aan MTB'en. Er is best veel in de buurt hier (o.a. Dorst, Heuvelrug, Zeist). Het nadeel is dat je wel altijd eerst zo'n 40-50km met de auto moet en het ligt vaak niet langs een snelweg, dus je bent al snel een uurtje onderweg enkele reis. Tel daarbij op nog een uurtje schoonmaken fiets in/uit de auto en ik ben de eerste 3 uren al kwijt nog voordat ik één trap gedaan heb. Als ik naast een bos gewoond had, had ik het 10x leuker gevonden.

* Ypuh zit er stiekem aan te denken zijn mountainbike misschien toch weg te doen en er een R3/Roadmachine voor terug te kopen. Enige nadeel is dat ik dan de MTB toertochten met vrienden (stuk of 5 per jaar) in de winter moet missen en de fiets niet veel gekost heeft/oplevert i.t.t. wat ik dan weer uit ga geven aan iets nieuws.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 20-08-2020 14:19 ]

• Drwho1
GrooV schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Nadeel van NX is dat je geen XD body hebt. Mocht je ooit dus willen upgraden naar GX/X01/XX1 dan moet je dat dus ook vervangen.

Ik zou geen 3000 euro uitgeven aan een fiets met NX afmontage, dat is toch de instap groep van SRAM (SX is het laagste tegenwoordig)
Ik ga de knoop doorhakken. Niks van bovenstaand uiteindelijk :P

Ik ben helemaal om voor een Orbea Oiz H10 TR.
De H10 TR is de bovenste van 3 alu modellen, de stap naar het volgende TR model (M20) is +800€ voor een carbon kader maar grotendeels dezelfde afmontage. Het verschil zou 600gr zijn. Dan investeer ik volgend jaar liever in een upgrade van m'n wielen. Voor 3000€ heeft de H10TR een mooi totaalpakket.

2 dealers bezocht, 7 andere gemaild in een omtrek van 50-60km. Vandaag bij eentje geweest die in dit najaar (sept-nov) 4 Oiz H10 TR binnen krijgt in mijn maat en ik heb de mogelijkheid tot testen van zo'n Oiz TR (wel een carbon). Hij had ook nog een H20 (alu) staan, wat een strak frame zeg. :9 Amper lasnaden te zien enkel op de achterste driehoek.

Het is duidelijk een kwestie van niet lang meer te wachten, want bij de 2 dealers die ik bezocht heb waren er van de reeds bestelde al toegezegd. Momenteel nieuw bestellen is wachten tot feb-apr 2021, ze zeggen allemaal dat de sluiting door corona + de massale vraag zorgt voor enorme levertijden.

• GrooV
Drwho1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Ik ga de knoop doorhakken. Niks van bovenstaand uiteindelijk :P

Ik ben helemaal om voor een Orbea Oiz H10 TR.
De H10 TR is de bovenste van 3 alu modellen, de stap naar het volgende TR model (M20) is +800€ voor een carbon kader maar grotendeels dezelfde afmontage. Het verschil zou 600gr zijn. Dan investeer ik volgend jaar liever in een upgrade van m'n wielen. Voor 3000€ heeft de H10TR een mooi totaalpakket.

2 dealers bezocht, 7 andere gemaild in een omtrek van 50-60km. Vandaag bij eentje geweest die in dit najaar (sept-nov) 4 Oiz H10 TR binnen krijgt in mijn maat en ik heb de mogelijkheid tot testen van zo'n Oiz TR (wel een carbon). Hij had ook nog een H20 (alu) staan, wat een strak frame zeg. :9 Amper lasnaden te zien enkel op de achterste driehoek.

Het is duidelijk een kwestie van niet lang meer te wachten, want bij de 2 dealers die ik bezocht heb waren er van de reeds bestelde al toegezegd. Momenteel nieuw bestellen is wachten tot feb-apr 2021, ze zeggen allemaal dat de sluiting door corona + de massale vraag zorgt voor enorme levertijden.
Mooie fiets!

32t voor is wel te licht voor vlakke routes in mijn ogen, helemaal omdat die XT 51 achter heeft. Zou toch minimaal 34T er op zetten. En je wilt ook niet te veel op de kleine kransjes rijden ivm slijtage.

Ben zelf overigens meer fan van de SRAM 12speed's dan die van Shimano, helemaal met XD body

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 20-08-2020 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Wat maakt het uit of je veelal op middelste drie krasjes rijdt of onderste drie? Met een cadans van 90 zou je met een 10-51 cassette de volgende snelheden rijden:
10-36,9
12-30,7
14-26,4
16-23,1
18-20,5
21-17,6
24-15,4
Etc

Volgens mij moet je in Nederland dus overal wel lekker mee uit de voeten kunnen met een 32/10-51.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Michaelg schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:13:
Wat maakt het uit of je veelal op middelste drie krasjes rijdt of onderste drie? Met een cadans van 90 zou je met een 10-51 cassette de volgende snelheden rijden:
10-36,9
12-30,7
14-26,4
16-23,1
18-20,5
21-17,6
24-15,4
Etc

Volgens mij moet je in Nederland dus overal wel lekker mee uit de voeten kunnen met een 32/10-51.
Slijtage als je veel kracht zet, minder tanden die de kracht kunnen verdelen, rij zelf 34/10-50 is dat is perfect maar een 36 zou ook kunnen

• ZanielGa
Dat 32 voorblad is prima om mee te proberen of dat goed is voor. Voor heel veel mensen geeft het een prima verzet. Als je wat harder rijdt, meer kilometers over de weg gaat of graag wat meer op kracht als op souplesse rijdt zal je dat snel genoeg merken en kan er altijd een groter tandwiel op. Niets mis mee om nog een kleinere reserve te hebben mocht je een keer naar wat bergachtiger gebied gaan.

Het is echt gewoon zo'n persoonlijk dingetje.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
Gisteren Texel de bosroute gereden. Op zich leuke route met redelijk veel hoogteverschil voor een plat eiland. Droogte heeft het parkoers geen goed gedaan, in combinatie met de trial crew handelingen (gok ik) die in bijna elke bocht een bal wit zand hebben gegooid wat het best verraderlijk maakte.

Grootste minpunt; elke natte scheet hier heeft z’n eigen routebeschrijving en borden over het hele eiland. De melktap, een obscuur museum of camping met 2 plekken. Maar een fatsoenlijke routebeschrijving van de route is er bijna niet. Gele bordjes met bolletjes en driehoek staan ver uit elkaar en er tussen heb je meerdere opties. Punt van aandacht

• Drwho1
GrooV schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Mooie fiets!

32t voor is wel te licht voor vlakke routes in mijn ogen, helemaal omdat die XT 51 achter heeft. Zou toch minimaal 34T er op zetten. En je wilt ook niet te veel op de kleine kransjes rijden ivm slijtage.

Ben zelf overigens meer fan van de SRAM 12speed's dan die van Shimano, helemaal met XD body
Ik rij momenteel 34T Oval van AbsoluteBlack op mijn HT.

Vermoedelijk ga ik gewoon van in het begin opnieuw naar een 34T oval, ben het zo gewoon. Ik zou ook kunnen swappen, maar het kettingblad is ondertussen al wel bijna 2 jaar ingereden dus misschien maar beter gewoon laten zitten op mijn HT.

[ Voor 4% gewijzigd door Drwho1 op 20-08-2020 17:02 ]

• Prulleman
GrooV schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Slijtage als je veel kracht zet, minder tanden die de kracht kunnen verdelen, rij zelf 34/10-50 is dat is perfect maar een 36 zou ook kunnen
klopt, maar... beetje midden in je cassette is inderdaad beter qua slijtage, maar met een 32 en een normale conditie/kracht komt dat in het terrein wel goed. Ben je beter getraint en of rij je meer op de weg, dan zou ik ook een groter voorblad steken.

De vlakke routes die ik hier rij, rij ik met gemiddeld 20-25 km per uur, dan zit je op kransje 3-4-5, wat prima is.

Als je dan een keer naar de ardennen of verder gaat, dan heb je tenminste nog een goed klimverzet over :)

Strava

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:41:
Dat 32 voorblad is prima om mee te proberen of dat goed is voor. Voor heel veel mensen geeft het een prima verzet. Als je wat harder rijdt, meer kilometers over de weg gaat of graag wat meer op kracht als op souplesse rijdt zal je dat snel genoeg merken en kan er altijd een groter tandwiel op. Niets mis mee om nog een kleinere reserve te hebben mocht je een keer naar wat bergachtiger gebied gaan.

Het is echt gewoon zo'n persoonlijk dingetje.
Wat ik zelf merk is dat het ook erg afhangt van de routes van/naar/tussen je singletrack. Als die erg vlak en hard zijn, 10km enkele reis, dan rijd je veel meer op de kleine kransjes dan wanneer je bij wijze van spreken naast de trail.

Ga zelf daarom van 30 naar 32 of 34 volgende keer dat ik online bestel/de rose shop om de hoek ook onderdelen gaat verkopen. Omhoog kom ik met 32 of zelfs 34 ook wel in m'n normale rondes (gebruik nu de 50 alleen als ik echt moe ben en is dan nogal licht). Waar ik nu ook al niet omhoog kom komt het meer door los zand, stenen + een trail fiets met hoog zadel, simpelweg het stuur niet beneden kunnen houden icm genoeg grip op het achterwiel.

De 30T ram ik er dan wel weer op als ik de Alpen in ga.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:06
[...]

Ideetje om voor dat budget tweedehands te kijken? Zeker in deze periode zijn er zat mensen die tijdens corona een (dure) fiets gekocht hebben en het na 3-4 weken wel weer gezien hebben (zoals vaak in iedere hobby het geval is). Meer bang-for-buck dan een nieuwe low-level fiets in ieder geval.

Ik zou mij trouwens niet blind staren op de remote-lockout op de vork. Op mijn fiets zit er géén en ik heb dat ding in een jaar tijd slechts tweemaal handmatig verzet. Voor korte hellingen omhoog of asfalt rijden heeft het weinig zin (tenzij je sprintjes trekt op verharde wegen..). Zo'n lockout wil je liever bij lange klimmen en kun je met 2 seconden moeite (1 sec stil staan + 1 sec voorover buigen) uitvoeren voordat je verder rijdt. Wat ik veel vaker mis is een dropper post om mijn zadel on-the-fly te verlagen.

• Prulleman
* ik rij zelf ook met een 34 (+11-42). Laatst nog vanuit Zeeland teug naar Breda. Gemiddeld 30.5 per uur en eigenlijk alle 107 kms op de 11 en 13 gereden

Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
Prulleman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:16:
* ik rij zelf ook met een 34 (+11-42). Laatst nog vanuit Zeeland teug naar Breda. Gemiddeld 30.5 per uur en eigenlijk alle 107 kms op de 11 en 13 gereden. Met een stevig rugwind
Fixed that for you ;)

Ik draai een 36 voor, kom ik twee keer per jaar mee in de problemen als ik het nodig heb, misschien wat vaker als je Limburg / Ardennen aandoet maar voor de rest prima verzetje. 10-50 achter (en m’n verzet op asfalt is de 3de krans achter, is dat een 13? )

• Prulleman
Holk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:52:
[...]

Fixed that for you ;)

Ik draai een 36 voor, kom ik twee keer per jaar mee in de problemen als ik het nodig heb, misschien wat vaker als je Limburg / Ardennen aandoet maar voor de rest prima verzetje. 10-50 achter (en m’n verzet op asfalt is de 3de krans achter, is dat een 13? )
Nee, dat was de heenweg ;)
De terug weg kwam de wind uit het zuiden. Strava registreert volgens mij de richting op het vertrekpunt dat was zuidwest

(3e kransje is waarschijnlijk een 14 (10, 12, 14, ....))

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 21-08-2020 08:10 ]

Strava

• coldasice
  • Laatst online: 16:11
Vermoedelijk is dit een beginnersvraag: maar mijn hendeltje van de versnelling springt niet meer goed terug. Ik heb hem opgemaakt en gesmeerd maar helaas lijkt dit geen effect te hebben en zit nu te denken om hem te vervangen. Nu heb ik geen zin om de hele groep te vervangen, maar kom er eigenlijk niet wijs uit, wat ik nu als vervanger kan installeren zodat het gewoon werkt. Het betreft een Shimano SLX M670 shifter voor achter. Het is een 10 speed. Kan ik hierop een 11 speed shift zetten of gaat dit niet passen? Normaal zou ik proberen dezelfde shifter te vinden, maar die is niet meer te krijgen. Nu ben ik op zoek naar een opvolger, maar waar dien ik op te letten. Als er goede uitlegsites zijn, ben ik daar zeker net zo blij ben en zal ik jullie niet lastig vallen....

inmiddels ben ik erachter dat deze shimano bij de dyna-sys groep 10 speed hoort.
https://bike.shimano.com/...ent/details/dyna-sys.html

en volgens mij kan ik de andere shifters ook nemen:
SL-M980-B-IR
SL-M780-R
SL-M780-B-IR
SLX-M7000

mocht ik ergens fout zitten, hoor ik dat heel graag....

[ Voor 17% gewijzigd door coldasice op 20-08-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@coldasice ik heb de shifters uit je lijstje niet gechecked, maar de laatste is een slx 11 speed shifter, dat gaat niet werken.
Je kan het beste gewoon een 10 speed Deore shifter pakken
Deze dus: https://www.bike-componen...wRCOxweZ8Im4aAit5EALw_wcB

Strava

• coldasice
  • Laatst online: 16:11
Prulleman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:08:
@coldasice ik heb de shifters uit je lijstje niet gechecked, maar de laatste is een slx 11 speed shifter, dat gaat niet werken.
Je kan het beste gewoon een 10 speed Deore shifter pakken
Deze dus: https://www.bike-componen...wRCOxweZ8Im4aAit5EALw_wcB
Dankje, dit was precies wat ik nodig had...gelukkig ook wel de nodige kennis opgedaan....ik heb hem besteld :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
artharpe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:47:
Ik rijd met 1,3 bar tubeless Maxxis Aspen/Rekon onder m'n Lux. Ik weeg 71kg.
In de bochten doen de banden nog niks geks, dus zou zelfs nog ietsje lager kunnen. Wel zo fijn met al dat losse zand in de zomer :)

Steam: McKluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Band en (interne) velg breedte zijn belangrijke factoren!
Maar voor mij ook 1.3 bar (voor 1.2), 75 kg, 26.5 mm velg, 2.25" banden (Ray/Ralph)

Strava

Pagina: 1 ... 86 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic