Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:16
Meneer iCy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:48:
Wat een ontzettend gave route die van Amerongen, maar ook wat een hitte. Toch gedaan, morgen skip ik maar want ik trek de hitte in combinatie met het klimmen echt niet. Ik mis helaas nog wel 5km van de heenrit, want gear Tracker crashte na 5km voor degene die de tweakers Strava checken.

Vind de afdaling na de harry slinger de leukste, met de kleine dropjes achter elkaar waar je ff de lucht in kan zonder al te veel risico.

Heb rustig aan gedaan maar de hitte sloeg echt in icm mijn overgewicht bij het klimmen. Kom later dit jaar wel weer terug. ✌️

2 heuvels omhoog gelopen 🙈
Hoe is het met die 3L drank afgelopen? Ik ben zelf uit voorzorg ook om 7.30 vertrokken direct een koel bos in. Wel een hoop hoogtemeters die het wat warmpjes maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 22:57

Meneer iCy

swarma

bas-r schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Met alle respect, maar als ik een rondje van 34km in het noorden niet uit zou kunnen rijden als 30-jarige, zou ik me ernstig zorgen maken over mijn lichamelijke conditie.
De routes van het Noorden heb ik inderdaad minder moeite mee dan een rondje van 18km in Amerongen. Heb dan wel nog 15km weg erbij gereden en de temperatuur speelde helaas wel erg in. Kan niet zo super goed tegen de hitte, maar zonder de hitte was het nog wel zwaar geweest.

De routes van Exloo/Sleen rij kan ik gemakkelijk aan. Ik weet net welke routes @mr_evil08 in het Noorden rij, maar meer richting Rijssen schijnen ze wel iets zwaarder te zijn heb ik begrepen.
bas-r schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Hoe is het met die 3L drank afgelopen? Ik ben zelf uit voorzorg ook om 7.30 vertrokken direct een koel bos in. Wel een hoop hoogtemeters die het wat warmpjes maakten.
Had eerder problemen met het warm worden van het drinken dan dat het op was. Ben begonnen bij het watertappunt en daar ook geëindigd, heb daar ff vers water genomen. Zon begon rond haf 12 wel erg fel te worden dus heb geen terrasje gepakt maar de 7,5km teruggefietst.

[ Voor 26% gewijzigd door Meneer iCy op 09-08-2020 21:06 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:21
cbr600f4i schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:33:
[...]

Het is heel simpel, of kan simpel zijn. Als je zonder e-bike 1 berg op fietst kan je met een e-bike 2 bergen op fietsen. Hoeft niet, het kan. Of het helpt je net die berg op waarvan je anders gezegd zou hebben, laat maar. Ik heb het geluk een paar atb routes naast de deur te hebben maar voor de routes verderop gaat de atb in de auto. Met een e-mtb zou ik die routes kunnen doen zonder er heen te hoeven rijden met de auto.
Hier hebben wij er ook genoeg tracks in de buurt maar de e-mtb gaat vrijwel altijd in de auto, heeft te maken als je problemen krijgt onderweg zoals ketting stuk, band lek whatever dan staat hulp dichtbij, en reparatiesets meenemen onderweg vind ik behoorlijk vervelend ik ga dan ook gewoon met niets op pad behalve de telefoon.

Veelal staat de auto midden op de route(niet op de route maar parkeerplaats natuurlijk).
Ook een e-mtb gooi je zo in de auto, het gewicht valt reuze mee, vroeger deed ik het op de fietsendrager maar dat is mij teveel gedoe om hem te pakken en opruimen, op slot doen van trekhaak, stekker erin, fiets erop vastzetten etc, ik heb standaard een oude laken in de kofferbak liggen, gewoon kofferbak los en bank plat en hup erin is veel makkelijker en sneller.

@Meneer iCy Sleen, Gieten, Assen, oftewel de toppers van Drenthe, Exloo rij ik 1x per jaar omdat daar amper techniek in zit behalve oude crossbaan en zandafgraving is de rest allemaal wortels of alleen rechtuit rijden(route is te lang naar mijn idee).

Ik ben meer een techniek persoon, een route moet bochten en heuvels hebben, hoe lastiger hoe beter.
Route Wijster (VAM-berg) is wel heerlijk met een e-mtb.

@Ricmaniac Als je net tussen 2 framematen in zit zou ik altijd de kleinere kiezen(aanname dat je niet meer in de groei zit), Dat had ik ook (1,85m) en bewust de kleinere maat gekozen, de fiets is dan een klein stukje lichter en makkelijker met vervoeren.

@bas-r Conditie is niks mis mee, fiets gaat te zwaar op redelijke snelheid, rit is wel te rijden alleen duurt het langer... een behoorlijk stuk (hard)lopen heb ik totaal geen problemen mee en loop zo met anderen mee, zodoende kan ik concluderen dat er niks mis is.

Ik heb een slank postuur, niet iedereen is "dik".

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 10-08-2020 09:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:41
R0y. schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Die nieuwe fiets? Ja zeker, daar zit geen haast achter. Ook zodat ik eerst het e.e.a. kan uitvogelen.

Een tweedehands fiets is wel iets waar ik echt serieus voor aan het kijken ben. Mijn vriendin had een 19 inch fiets en dat zat goed, de 21 inch was voor mij (+- 1.72) echt te groot. Het bereik van zadel naar stuur was te ver waardoor ik bijna horizontaal op dat ding lag _O- (zo voelt het na 25 km althans..).
Nou de zoektocht naar een tweedehands fiets is alles behalve leuk. Meer als de helft van de mensen (via een lokaal marktplaats alternatief) reageert niet als ik vraag wat de maat van het frame is en of er meer foto’s zijn van de fiets (vaak maar 1 of 2 foto’s gemaakt met een pastinaak).

Zou vanochtend gaan kijken naar een trek 3500, mailt diegene gisteravond om 23:00 dat de fiets verkocht is :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:10
Ach, die 3500 heb je waarschijnlijk ook niet veel aan gemist. Als het me goed herinner, was dat het absolute kelderklasse model van Trek. Denk dat de schrootwaarde bijna hoger is dan wat je er tweedehands voor zou kunnen vragen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Sjoewe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:20:
Ach, die 3500 heb je waarschijnlijk ook niet veel aan gemist. Als het me goed herinner, was dat het absolute kelderklasse model van Trek. Denk dat de schrootwaarde bijna hoger is dan wat je er tweedehands voor zou kunnen vragen :X
Weet ik, het was ook puur om te onderzoeken of het mountainbiken iets voor mij is. Ik verwacht dan ook niet te veel van een tweedehandsje.

Zodra het bevalt komt er een nieuwe fiets vanuit het fietsplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 22:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

R0y. schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Weet ik, het was ook puur om te onderzoeken of het mountainbiken iets voor mij is. Ik verwacht dan ook niet te veel van een tweedehandsje.

Dan kun je beter één of twee keer gaan huren bij een zaak met goed spul, dan zo'n ondermaats ding kopen. Qua schakelen, remmen en afhankelijk van de leeftijd een vreselijk verouderde geometrie gaat dat niet heel representatief zijn voor mountainbiken anno 2020. Betekent niet dat je geen lol gaat hebben, maar als je dan besluit om een fiets te gaan kopen, weet je alsnog niet wat je meer of minder fijn vindt aan een moderne fiets.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:23
[...]

Ja het probleem is wel een beetje dat er geen redelijke prijs MTB meer te koop zijn. Als ik keek naar de levertijden zaterdag schrok ik daar wel een beetje van

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
[...]

Is het dan niet een beter idee om er een paar keer een te huren? Iets meer gedoe, maar heb je wel beter het idee of het wat voor je kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
@Demo @L0we
Huren had ik idd nog niet over nagedacht! Eerst maar eens de hittegolf uitzitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een Cube LTD sl uit 2013 met redelijk onderhoud. De originele bb's waren Shimano bb-50 uit mijn hoofd, en die heb ik vervangen voor Saint bb-80. Wat vele malen beter gaat.
Dit weekend in Brilon redelijk veel getrapt (totaal 130km) en het kraakt als de ziekte. Rustig trappen kan, hard kracht zetten en t lijkt een grindbak.
Nu zijn die dingen onderhoudsvrij, dus echt smeren gaat niet voor zover ik weet.

Het gekke is, na ongeveer 20 minuten rijden is dit wel weg. Maar dan na 1 nachtje rust, is het de volgende dag weer terug.

Vervangen? Smeren? Of accepteren? Iemand goede tip?

Het is eigenlijk voor tijdelijk.. ik wil deze winter een nieuwe bike kopen.. dus wil niet een dure beurt doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou beginnen de cups eruit te draaien en de boel even schoon te maken en te inspecteren. Als dat geen soelaas beidt, een vervangende BB kost je maximaal 3 tientjes, ik zou 'm gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ok, half gedaan, rest volgt vanavond/morgen. Ook nieuwe in t mandje bij een duitse webwinkel. Prijs is t niet waard om te prutsen.

Maar, mijn originele zadel is ook geheel versleten. Niet echt erg, maar toch. Ik ga maar eea een beurt geven. Ketting, bladen en cassette. Laatste actie.

Nieuw zadel, iemand hier nog iets over te zeggen? Mijn standaard Cube-zadel was gewoon altijd prima. Ik zie ook zadels van Heel Veel Euro's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

R0y. schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Nou de zoektocht naar een tweedehands fiets is alles behalve leuk. Meer als de helft van de mensen (via een lokaal marktplaats alternatief) reageert niet als ik vraag wat de maat van het frame is en of er meer foto’s zijn van de fiets (vaak maar 1 of 2 foto’s gemaakt met een pastinaak).

Zou vanochtend gaan kijken naar een trek 3500, mailt diegene gisteravond om 23:00 dat de fiets verkocht is :(
2e hands betekend vaak dat de ketting + voor + achter bladen vervangen moeten worden.
Dat is vaak het moment waarop mensen hun MTB weg doen en op marktplaats zetten namelijk.
Als je niet oplet betaal je dan alsnog hetzelfde als voor een nieuwe.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
@mr_evil08 Eens dat het allemaal wat saai is. Al vind ik Gieten wel erg leuke stukken hebben. De lange rechte stukken zijn dan weer lekker door de natuur en vaak weinig andere bosgebruikers, ook zijn charme.
Appelscha Bosberg (net niet Drenthe, vooruit) is dan wel weer erg gaaf, maar kort. En in het toeristenseizoen zeker geen aanrader met alle huurfietsen daar. Ik gun iedereen plezier, maar bij Kramer mogen ze best even waarschuwen dat Appelscha Bosberg niet voor iedereen geschikt is.
Assen Baggelhuizen is ook wel aardig, maar kort.
Iemand hier Assen nieuw al eens gedaan? Moet er nog steeds even heen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
R0y. schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:15:
[...](vaak maar 1 of 2 foto’s gemaakt met een pastinaak)
Foto’s gemaakt met een pastinaak? Hoe werkt dat?

Sowieso huren om te kijken of je het leuk vindt. Dan kun je daarna maandenlang je budget oprekken voor een superfiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Tweedehands is inderdaad leuk maar tel het nog een paar honderd euro boven op voor onderhoud. Als je gereedschap hebt liggen kan je het makkelijk zelf maar anders moet je dat ook nog allemaal aan gaan schaffen. Of je brengt m naar een fietsenmaker en dan betaal je daar ook voor.

Daarnaast hoe "complexer" de setupo, hoe duurder de onderdelen. Casette voor een 1x12 zit je al snel op 100euro+

Overigens is met deze droogte ook niet de beste periode om te beginnen met MTB'en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
K Hergersheimer schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:03:
@mr_evil08 Eens dat het allemaal wat saai is. Al vind ik Gieten wel erg leuke stukken hebben. De lange rechte stukken zijn dan weer lekker door de natuur en vaak weinig andere bosgebruikers, ook zijn charme.
Appelscha Bosberg (net niet Drenthe, vooruit) is dan wel weer erg gaaf, maar kort. En in het toeristenseizoen zeker geen aanrader met alle huurfietsen daar. Ik gun iedereen plezier, maar bij Kramer mogen ze best even waarschuwen dat Appelscha Bosberg niet voor iedereen geschikt is.
Assen Baggelhuizen is ook wel aardig, maar kort.
Iemand hier Assen nieuw al eens gedaan? Moet er nog steeds even heen fietsen.
Assenaar hier. Nieuwe stuk/route bij Assen is wel leuk. Beetje slingeren door het bos bij de golfbaan en je pakt alle heuvels die daar liggen mee, dus ook nog wat hoogtemeters. Zou hem persoonlijk als toetje doen na de Baggelhuizerplas route, of als opwarmer natuurlijk.

Vind persoonlijk dat er zat leuks in Drenthe is. Of je dat mountainbiken kunt noemen valt over te discussiëren. Mooiste omgeving vind ik persoonlijk de norgerberg, maar dat is geen vaste route. Ga meestal gewoon op pad en kijk wel waar ik uitkom en wat voor nieuws ik ontdek. En anders gewoon de route in Assen of die van Gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
bas-r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Sowieso huren om te kijken of je het leuk vindt. Dan kun je daarna maandenlang je budget oprekken voor een superfiets!
Daarmee bedoelde ik aan te geven dat de foto’s vaak erg slecht zijn of vanuit een hoek genomen dat je amper iets ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Sjoewe NIeuwe lagers zijn besteld, samen met alles voor de aandrijflijn. Dan is t weer als nieuw.
Thnx.

Nog te wensen, een goede dropper. Ik kan enkel externe kabel.. Is dat verstandig of gewoon niet doen en wachten op de nieuwe mtb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Blomminator schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:55:
@Sjoewe NIeuwe lagers zijn besteld, samen met alles voor de aandrijflijn. Dan is t weer als nieuw.
Thnx.

Nog te wensen, een goede dropper. Ik kan enkel externe kabel.. Is dat verstandig of gewoon niet doen en wachten op de nieuwe mtb?
Ik zou wachten als het echt maar voor die paar maanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Balboa schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:17:
[...]

Tuurlijk, dat begrijp ik ook wel ;) Maar bij ons ging het om meerdere sectoren over de gehele ronde. Met als uitschieter de laatste afdaling bij Den Treek. Had m'n fiets al op de auto en toen kwam de laatste (we waren ongeveer tegelijk vertrokken op dat laatste stuk) aan op de parkeerplaats.....Laat die op de afdaling nou alsnog een snellere tijd hebben..... heel bijzonder. Kortom. Strava is leuk en zal ongetwijfeld een beeld geven maar ik ga er steeds minder waarde aan hechten. Het enige wat je zou kunnen stellen is dat je je eigen tijden goed kunt vergelijken als deze steeds met dezelfde GPS zijn opgenomen.
Dit inderdaad, zie dat Zelf ook, rijd vaak trails waar er meerdere vlak naast elkaar liggen, snelste tijden zijn enkel GPS fouten die toch op de ene IPV de andere trail gemapt worden. Wel jammer want dacht in een avondje echt even te rammen en mezelf de top 10 in te denderen (zijn in Duitsland een stuk minder Strava gebruikers) nadat ik eerst al verbaasd was zo dicht bij de top 10 te staan :p

Aaridge prijsjes voor die Cube stereo's ook voor de 140mm varianten. Kocht m'n Fuel EX 8 voor de grote hausse los barste maar als je die qua list prijs vergelijkt is het simpelweg geen match voor de cubes.

Iemand nog tips voor voordelige aardig afgemonteerde 27,5+ fietsen? Maatje van me zoekt wat maar heeft het budget niet voor een trail fully hoewel dat voor het terrein waarin we fietsen opzich wel lekker zou zijn (een bossnut is amper/niet te krijgen en zou echt een enorme stretch zijn). Eigenlijk is een Roscoe 7 of 8 wel prima maar die gaan enkel voor de adviesprijs weg ben ik bang. Mag in NL of Duitsland zijn overigens en online only is prima.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 11-08-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nukeproof Scout is wel redelijk bang for buck als je een 27,5+ LTHT zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02
bas-r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Vermoedelijk bedoelde hij met de rabo random reader.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Nukeproof scout 290 is ook m'n volgende bike.. nu sparen. Lijkt mij erg goede fiets voor prima prijs en een leuke hardtail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
GoldenSample schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:56:
[...]
....

Iemand nog tips voor voordelige aardig afgemonteerde 27,5+ fietsen? Maatje van me zoekt wat maar heeft het budget niet voor een trail fully hoewel dat voor het terrein waarin we fietsen opzich wel lekker zou zijn (een bossnut is amper/niet te krijgen en zou echt een enorme stretch zijn). Eigenlijk is een Roscoe 7 of 8 wel prima maar die gaan enkel voor de adviesprijs weg ben ik bang. Mag in NL of Duitsland zijn overigens en online only is prima.
Trek is heel erg slecht leverbaar op dit moment. Ik was zaterdag aan het werk bij een vriend van mij en het is dat hij fietsen in backorder heeft staan anders zijn ze er ergens eind dit jaar, begin volgend jaar. Dus die zullen alleen voor advies weg gaan inderdaad.

Ik durf het bijna niet voor te stellen maar ik was even aan het kijken en ik zag bij Mantel nog een Giant LIV staan. Dat is wel een dames fiets maar goed als hij goed rijd Who cares
https://www.mantel.com/liv-embolden-2

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Alivio afmontage? Jeetje. Dat dat op een fiets zit van 1300 euro. Volgens mij moet je daar toch niet mee willen rond trappen?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
Michaelg schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:06:
Alivio afmontage? Jeetje. Dat dat op een fiets zit van 1300 euro. Volgens mij moet je daar toch niet mee willen rond trappen?
Een beetje fatsoenlijke fully begint bij 2000 euro. Zie daar het verschil ;)

Alivo is inderdaad heel basic, maar als je rekening houdt met een upgrade van zo'n 300 euro heb je denk ik alsnog een prima fiets voor een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
L0we schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Alivo is inderdaad heel basic, maar als je rekening houdt met een upgrade van zo'n 300 euro heb je denk ik alsnog een prima fiets voor een prima prijs.
Zoiets inderdaad, Het frame en zo is even het belangrijkste de rest kun je nog redelijk upgraden

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:05
De Transition Spur lijkt ook wel een interessante xc/trail uit met 120mm travel F&R. Maar dan de prijs valt tegen. Net geen 5k voor de 'instapper' met GX pff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
GerGio schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

Zoiets inderdaad, Het frame en zo is even het belangrijkste de rest kun je nog redelijk upgraden
Ik zou zeggen frame, vork en demper zijn het belangrijkste. Als je een knaken demper/vork hebt rijdt de fiets niet lekker, en een upgrade naar iets fatsoenlijks voor van beide kost je minmaal €1000 euro.
Drwho1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:13:
De Transition Spur lijkt ook wel een interessante xc/trail uit met 120mm travel F&R. Maar dan de prijs valt tegen. Net geen 5k voor de 'instapper' met GX pff...
Maar goed, dat is een full carbon frame. Dat is sowieso ingewikkeld qua productie en dus altijd duurder.

[ Voor 31% gewijzigd door Sjoewe op 11-08-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
L0we schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Ik denk als je concrete interesse hebt, en je vraagt een mooie prijs voor wat onderdelen upgrades, dat er een mooi eindprijsje uit kan rollen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Drwho1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:13:
Er is net een Pinkbike review van deze fiets
YouTube: Transition Spur Review: The Most Downcountry? | 2020 Field Test XC/DC
Sjoewe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Ik zou zeggen frame, vork en demper zijn het belangrijkste. Als je een knaken demper/vork hebt rijdt de fiets niet lekker, en een upgrade naar iets fatsoenlijks voor van beide kost je minmaal €1000 euro.

[...]

Maar goed, dat is een full carbon frame. Dat is sowieso ingewikkeld qua productie en dus altijd duurder.
Jeb carbon fully ben je wel aan de beurt. De kans is overigens wel aanwezig dat ik een Top Fuel 9.8 ga kopen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
pjlgt schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Assenaar hier. Nieuwe stuk/route bij Assen is wel leuk. Beetje slingeren door het bos bij de golfbaan en je pakt alle heuvels die daar liggen mee, dus ook nog wat hoogtemeters. Zou hem persoonlijk als toetje doen na de Baggelhuizerplas route, of als opwarmer natuurlijk.

Vind persoonlijk dat er zat leuks in Drenthe is. Of je dat mountainbiken kunt noemen valt over te discussiëren. Mooiste omgeving vind ik persoonlijk de norgerberg, maar dat is geen vaste route. Ga meestal gewoon op pad en kijk wel waar ik uitkom en wat voor nieuws ik ontdek. En anders gewoon de route in Assen of die van Gieten.
Vind ik ook, ga meestal ook naar Norg (woon in Roden), en genoeg paden en grappige dingen nog te doen in de buurt. Dan ga ik ook maar weer eens in Assen.
Iets naar het noorden zijn ze ook met Marum bezig natuurlijk. En voor mij is Dijkzand (Jonkersvaart) ook dichtbij, dat is erg leuk om te doen, als je techniek wilt oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:23
GerGio schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Jeb carbon fully ben je wel aan de beurt. De kans is overigens wel aanwezig dat ik een Top Fuel 9.8 ga kopen
Zeer bruikbare informatie op de pinkbike site, ik kende die voordat je die recent noemde niet. Maar even voor mijn info, wat is de reden om voor een 9.8 te gaan? Ik zelf zit te wikken en wegen over de Canyon Lux CF SLX 9.0. Die weegt 10.8 kg, de Trek is duurder en weegt een kilo zwaarder.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
cbr600f4i schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

Zeer bruikbare informatie op de pinkbike site, ik kende die voordat je die recent noemde niet. Maar even voor mijn info, wat is de reden om voor een 9.8 te gaan? Ik zelf zit te wikken en wegen over de Canyon Lux CF SLX 9.0. Die weegt 10.8 kg, de Trek is duurder en weegt een kilo zwaarder.
250gr in de banden, 250 gr in de wielen, XX1 vs XT (of GX). 220gr in de vork. Eigenlijk is die TF dus zo zwaar nog niet.... En dan is het hopen dat ze dezelfde maat hebben gewogen. (M bij Trek)

Ik probeer het nog 1x, de Topfuel is door de wielen en de vork meer fiets dan de Lux. Alleen vergelijken op gewicht is niet verstandig. Laatste keer, hierna zullen jullie geen last meer hebben van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
cbr600f4i schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

Daar zijn een aantal redenen voor;

1. Waarschijnlijk is de trek echt aanzienlijk goedkoper (voor mij iets van een bevriende fietsenmaker)

2. Dat heeft te maken met de Geometrie van beide fietsen. De lux is echt een hardcore XC fiets wat betekend dat bijvoorbeeld de vork er 70 graden hoek staat wat best wel recht op is. Dit betekend een directere sturende fiets. Maar als je een berg af gaat is dat niet altijd wat je wilt hebben. Dus merken zijn deze hoef aan het afvlakken. De trek heeft er bijvoorbeeld een van 68 of 67.5 (afhankelijk van de mino link positie) Daardoor zit hij iets meer tussen een trail en een XC fiets in.

Dat zie je nu bij meer fietsen. De Orbea Oiz heeft een Tr versie die het heeft. Cannondale heeft aangepaste scalpel SE en Specialized heeft ook een Epic EVO versie. Dat zijn allemaal fietsen die een broertje hebben die wat meer XC gefocust is. Maar deze fietsen gaan iets meer de Trail kant op waardoor je hem ook makkelijker mee kan nemen naar het buitenland of de UHR wat makkelijker rijd.

3 Dit klinkt wat raar maar Gewicht, Geometrie en Afmontage is niet alles. Het gaat erom hoe het pakket fietst voor jou. Welk gevoel de fiets je geeft. Ik zou mijn fiets wat meer in willen zetten voor langere ritten en dan heb ik iets meer comfort nodig en ik denk dat die Trek me dat iets meer geeft. Maar ik ben wel opzoek waar ik ze zou kunnen testen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Net even een rondje fietswinkels gedaan op zoek naar een zadeltasje. Kwam daarbij ook de Orbea Oiz tegen. Precieze type weet ik niet, sowieso alu, maar dat is ook zeker wel veel fiets voor het geld. 2.5K. Sowieso al een lijstje aan het maken, maar die zal in de 3,5 jaar dat het nog duurt tot aan mijn 50e nog wel tig keer veranderen.

Tasje is er trouwens 1 van Vaude geworden , de grootste die ze hadden. Kan ik tenminste fatsoenlijk een binnenband en wat tools in kwijt. Zelfs mijn huissleutels kan ik er nog wel bij in duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voordeel van de Canyon is dat je over 3-4 jaar een nieuw frame krijgt. Als het verleden een maatstaf is voor de huidige frames (er gaan veel Canyon frames kapot). :X

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
pjlgt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:50:
Net even een rondje fietswinkels gedaan op zoek naar een zadeltasje. Kwam daarbij ook de Orbea Oiz tegen. Precieze type weet ik niet, sowieso alu, maar dat is ook zeker wel veel fiets voor het geld. 2.5K. Sowieso al een lijstje aan het maken, maar die zal in de 3,5 jaar dat het nog duurt tot aan mijn 50e nog wel tig keer veranderen.

Tasje is er trouwens 1 van Vaude geworden , de grootste die ze hadden. Kan ik tenminste fatsoenlijk een binnenband en wat tools in kwijt. Zelfs mijn huissleutels kan ik er nog wel bij in duwen.
Dat zal dan wel een Oiz H30 zijn geweest wel leuke fietsen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 12:57
Ik overweeg na het bestellen van mijn racefiets om mijn BMC Agonist 02 One (2018) te verkopen aangezien die meer op de weg heeft gefietst dan offroad. Is een XT groepset (30T en casette is 11-46T, 2500km oud ongeveer, elke 600km nieuwe ketting) met SLX remmen en een remote lockout van DT Swiss voor de dempers.
Maat medium (ben 1m75 met BBL van 88,2cm).

Iemand een idee hoeveel deze fiets nog waard is ongeveer. Tandwielen zijn nog in perfecte staat en de rear derailleur staat er 150-200km op nu. Catalogusprijs was in 2018 4500€, de huidige versie met slx groepset heeft een adviesprijs van 4800€.
Ik heb wel de originele velgen nietmeer (deze zijn van Mavic) en ik heb er een 1x11 ipv 2x11 van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50166137712_2545aab9de_c.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer Stewie op 11-08-2020 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 15:40

Sherlock

No Shit

Engineer Stewie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:05:
Ik overweeg na het bestellen van mijn racefiets om mijn BMC Agonist 02 One (2018) te verkopen aangezien die meer op de weg heeft gefietst dan offroad. Is een XT groepset (30T en casette is 11-46T, 2500km oud ongeveer, elke 600km nieuwe ketting) met SLX remmen en een remote lockout van DT Swiss voor de dempers.

Iemand een idee hoeveel deze fiets nog waard is ongeveer. Tandwielen zijn nog in perfecte staat en de rear derailleur staat er 150-200km op nu.
Ik heb wel de originele velgen nietmeer (deze zijn van Mavic) en ik heb er een 1x11 ipv 2x11 van gemaakt.
[Afbeelding]
Sorry, ik kan je geen prijsindicatie geven maar wat een gaaf ding! _/-\o_

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio

Iemand een idee hoeveel deze fiets nog waard is ongeveer. Tandwielen zijn nog in perfecte staat en de rear derailleur staat er 150-200km op nu. Catalogusprijs was in 2018 4500€, de huidige versie met slx groepset heeft een adviesprijs van 4800€.
[Afbeelding]
Er staat een nieuwe te koop voor 3500, ex demo fiets. Ik denk ergens tussen de 2000 en de 3000. Het is een beetje een rare markt. Dus hoe populair hij is en of een paar mensen hem graag willen hebben. Sommige verkopen een Fully binnen een dag en andere krijgen hem bijna niet verkocht.

Misschien ook even op https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=20 zetten daar heb je ook nog wel kans dat iemand hem graag wil hebben.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-06 14:28
zonoskar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:58:
Voordeel van de Canyon is dat je over 3-4 jaar een nieuw frame krijgt. Als het verleden een maatstaf is voor de huidige frames (er gaan veel Canyon frames kapot). :X
Laat maar komen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zonoskar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:58:
Ach m'n broer heeft ook al 2 Fuel EX frames gebroken in 6 jaar. Hij rijd geen Bikeparks en grote sprongen oid.

Zonder gezeur vervangen overigens, één van de redenen voor mij om weer voor een trek te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:55

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Guys ik heb eigenlijk maar een budget van 550 euro wat niet veel is natuurlijk voor een goeie MTB, al helemaal niet voor een 29er maar kan nog wel iets oprekken en zat te denken aan deze mtb.

Is dit een goeie Bike voor de recreatieve nederlandse singletrail ritjes?

https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-1

Is dit een beetje de juiste kwaliteit voor het geld?

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07

Rmg

Ricmaniac schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:09:
Guys ik heb eigenlijk maar een budget van 550 euro wat niet veel is natuurlijk voor een goeie MTB, al helemaal niet voor een 29er maar kan nog wel iets oprekken en zat te denken aan deze mtb.

Een trek x-calber 7 2020 is ook te vinden voor 799. Dan heb je iig een luchtgeveerde voorvork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Ricmaniac schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:09:

Ik heb een maandje of 2 geleden gezocht en vond veel meer fietsen op FB dan op marktplaats, ik weet niet of je daar al gekeken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
GerGio schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

Er staat een nieuwe te koop voor 3500, ex demo fiets. Ik denk ergens tussen de 2000 en de 3000. Het is een beetje een rare markt. Dus hoe populair hij is en of een paar mensen hem graag willen hebben. Sommige verkopen een Fully binnen een dag en andere krijgen hem bijna niet verkocht.

Misschien ook even op https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=20 zetten daar heb je ook nog wel kans dat iemand hem graag wil hebben.
Fiets die twee jaar oud is, die weliswaar maar 2500km heeft gereden?
Ik zou max de helft van die 3500 voor betalen. Hebben de voorvork en demper onderhoud gehad? Lagers van wielen, balhoofd, crank gecheckt? Cassette 'echt' nog goed?
Maar misschien ben ik te kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Ben benieuwd of dit ook zo makkelijk gaat op een hardtail.
5 treden lukt me nog wel, maar misschien toch maar proberen meer naar achteren te leunen. :+

Nog een reden waarom ik niet met clips rijd. Zou niet durven.. :D

[ Voor 11% gewijzigd door NewbieNeo op 11-08-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 06:34
NewbieNeo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:12:
[YouTube: This Week I Learned to Cycle Up Stairs]

Ben benieuwd of dit ook zo makkelijk gaat op een hardtail.
5 treden lukt me nog wel, maar misschien toch maar proberen meer naar achteren te leunen. :+

Nog een reden waarom ik niet met clips rijd. Zou niet durven.. :D
Nee, dit soort dingen ga ik ook niet doen met clips...

Zorg wel voor voldoende bandenspanning ter voorkoming van snakebites :)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
bas-r schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Ik zou max de helft van die 3500 voor betalen. Hebben de voorvork en demper onderhoud gehad? Lagers van wielen, balhoofd, crank gecheckt? Cassette 'echt' nog goed?
De fiets heeft na het wisselen van de cassette en crank nog 2600 km gebold, waarvan 2500km+ op asfalt, daarom voor een racefiets gekozen nu.
Ook veel goedkoper in running costs door het ontbreken van dempers.

De BMC is trouwens 2+ jaar oud nu, heeft er zowat zijn 3de seizoen opzitten. Ik rij maar van April tot September ongeveer, 2018 heb ik er 600km mee gereden, 2019 een 1000km en 2020 tot nu toe 1000km.
Was eerst een 11-42 casette en dubbel vooraan maar dat vond ik niks, heb er toen een 11-46 achteraan en 30T single vooraan op gemonteerd.

Dempers hebben hun onderhoud gehad vorig jaar en een algeheel nazicht voor de hele fiets, dit jaar nog niet. Al heb ik wel al 1000km gefietst dit jaar, doe hem wss in September wel eens binnen bij de dealer voor een algeheel nazicht.
Voor 1750- 2000 euro zou ik het wel overwegen om hem weg te doen overigens, als het minder is heb ik meer zoiets van hij kan nog dienen voor de ontspannende familieritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

coldasice schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:45:
[...]

Ik heb een maandje of 2 geleden gezocht en vond veel meer fietsen op FB dan op marktplaats, ik weet niet of je daar al gekeken hebt?
Nee daar heb ik nog niet gekeken. zal wel is zoeken. Is moeilijk man om een leuke deal te vinden voor mijn budget met een goeie fiets :P maar ja kan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
bas-r schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Goed lezen, de fiets is nieuw 4800. Een nieuwstaat demo fiets is 3500. Dan is een schatting van tussen 2000 en de 3000 toch niet raar het is net wat mensen er voor over hebben.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik raak echt gefrustreerd 8)7

Kan gewoon geen juiste fiets vinden. En dan denk je iets te zien maar is het uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 15:40

Sherlock

No Shit

Ricmaniac schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:12:

Kan gewoon geen juiste fiets vinden. En dan denk je iets te zien maar is het uitverkocht.
Geduld is het toverwoord (en nee, dat heb ik ook niet ;))

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Iemand ervaring met het vervangen van een voorvork wat de kosten zijn bij een fietsenmaker ong als je de voorvork al hebt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
GerGio schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:43:
[...]

Goed lezen, de fiets is nieuw 4800. Een nieuwstaat demo fiets is 3500. Dan is een schatting van tussen 2000 en de 3000 toch niet raar het is net wat mensen er voor over hebben.
Een 2ehands prijs is geen exacte wetenschap. Als ik een bod zou doen op deze fiets, doet voor mij die nieuwprijs niet ter zake wanneer ik een zgan exemplaar voor 3500 kan kopen, en deze fiets zijn 3e seizoen ingaat, met al het mogelijke onderhoud wat eraan komt, zichtbaar en onzichtbaar.

Ieder zijn mening, maar doe niet alsof jij precies weet wat deze fiets gaat opleveren. Ik begrijp, en dat deed ik ook al nadat je het één keer had gezegd, dat jij de fiets meer waard vind dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
bas-r schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:49:
[...]

Een 2ehands prijs is geen exacte wetenschap. Als ik een bod zou doen op deze fiets, doet voor mij die nieuwprijs niet ter zake wanneer ik een zgan exemplaar voor 3500 kan kopen, en deze fiets zijn 3e seizoen ingaat, met al het mogelijke onderhoud wat eraan komt, zichtbaar en onzichtbaar.

Ieder zijn mening, maar doe niet alsof jij precies weet wat deze fiets gaat opleveren. Ik begrijp, en dat deed ik ook al nadat je het één keer had gezegd, dat jij de fiets meer waard vind dan ik.
Het zal wel een mij liggen, maar reageren op een quote waarin staat; "het is net wat mensen er voor over hebben" met; "doe niet net alsof je precies weet wat deze fiets gaat opleveren" is wel een beetje raar.

Het is net wie hem wil hebben en het is door alle schaarste wel een beetje een rare markt nu. Dus nee ik weet niet wat hij precies op gaat brengen. Maar ik zou een bedrag wat tussen deze twee bedragen ligt redelijk vinden, en voor deze fiets en er voor betalen als ik hem zou wilde hebben.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ricmaniac schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:12:

Ik heb nu een racefiets gekocht (Trek emonda 2021), levertijd December/Januari... Ik had er nog gevonden op stock, maar zoiets wil ik wel lokaal kopen en bij een LNS waarin ik vertrouwen heb.

Heb zelfs nog nooit zo lang op een auto moeten wachten (en ik zit aan de 7de nieuwe wagen).

[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 12-08-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
Ricmaniac schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:30:
Iemand ervaring met het vervangen van een voorvork wat de kosten zijn bij een fietsenmaker ong als je de voorvork al hebt.?
Dat lijkt mij een makkelijk klusje. Max half uurtje werk? 40/50 euro ofzo?

Ik ken je technische skills niet, maar dit zou je zelf ook kunnen doen, evt met wat hulp hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Canard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:30:
[...]

Ik ken je technische skills niet, maar dit zou je zelf ook kunnen doen, evt met wat hulp hier.
Nee ik heb echt 2 linker handen zonder duimen zelfs :P ik ga me daar niet aan wagen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Engineer Stewie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb nu een racefiets gekocht (Trek emonda 2021), levertijd December/Januari... Ik had er nog gevonden op stock, maar zoiets wil ik wel lokaal kopen en bij een LNS waarin ik vertrouwen heb.

Heb zelfs nog nooit zo lang op een auto moeten wachten (en ik zit aan de 7de nieuwe wagen).
Dat is inderdaad echt verschrikkelijk, ik heb levertijden van maart voorbij zien komen bij de trekdealer vorige week. Maar moet je nu ook nog een MTB of ben je er nu klaar mee?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Canard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:30:
[...]

Als je weet wat je moet doen en het nodige gereedschap hebt wel ja, maar zonder gereedschap ga je de crown race er niet op krijgen (kan wel met 40 mm pvc buis maar die moet je ook maar net hebben), stuurbuis op de juiste lengte en netjes recht afzagen, star nut netjes recht installeren (ook tricky zonder het juiste gereedschap of een workaround zoals een lang draadeind) dus voor een paar tientjes door de LBS laten doen is voor veel mensen geen slecht idee.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
Demo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:06:
[...]
Als je weet wat je moet doen en het nodige gereedschap hebt wel ja, maar zonder gereedschap ga je de crown race er niet op krijgen (kan wel met 40 mm pvc buis maar die moet je ook maar net hebben), stuurbuis op de juiste lengte en netjes recht afzagen, star nut netjes recht installeren (ook tricky zonder het juiste gereedschap of een workaround zoals een lang draadeind) dus voor een paar tientjes door de LBS laten doen is voor veel mensen geen slecht idee.
Mmm, ik heb dit klusje dus iets te makkelijk ingeschat, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Demo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:06:
[...]
Dit dus. Ik heb het zelf wel eens gedaan maar daarvoor wel een PVC buis gehaald en een tool om die starnut fatsoenlijk recht er in te krijgen. Zonder zou ik het niet proberen want dan gaat het waarschijnlijk toch scheef en ben je nog veel langer bezig. Tools liggen nu in de gereedschapskist dus kan ik het de volgende keer ook zelf. Maar het is geen klusje wat je vaak doet dus door je fietsenmaker laten doen is helemaal niet raar.
Afzagen kan trouwens heel makkelijk met een pijpensnijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik doe eigelijk alles zelf aan m'n fiets, maar ik heb ook mooi m'n Fox 34 Factory er door de FM in laten zetten.

Ga voor die 45 euro echt geen risico lopen met een onderdeel van die prijs, waarbij je precies één kans hebt om het goed te doen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
GerGio schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:17:
[...]

Het zal wel een mij liggen, maar reageren op een quote waarin staat; "het is net wat mensen er voor over hebben" met; "doe niet net alsof je precies weet wat deze fiets gaat opleveren" is wel een beetje raar.

Het is net wie hem wil hebben en het is door alle schaarste wel een beetje een rare markt nu. Dus nee ik weet niet wat hij precies op gaat brengen. Maar ik zou een bedrag wat tussen deze twee bedragen ligt redelijk vinden, en voor deze fiets en er voor betalen als ik hem zou wilde hebben.
Het zal er wel aan liggen hoe je het formuleert, maar voor mij komt het over dat je vindt dat je gelijk hebt, terwijl we gewoon een andere mening hebben. Laten we het daar gewoon bij laten, want we gaan allebei geen bod doen op deze fiets 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Sjoewe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:55:
Ik doe eigelijk alles zelf aan m'n fiets, maar ik heb ook mooi m'n Fox 34 Factory er door de FM in laten zetten.

Ga voor die 45 euro echt geen risico lopen met een onderdeel van die prijs, waarbij je precies één kans hebt om het goed te doen. :X
Geheel terecht. Ik heb hem ook eerst geinstalleerd met volle lengte, 2x gemeten, nog eens nagedacht en gemeten en toen pas korter gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
GerGio schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Dat is inderdaad echt verschrikkelijk, ik heb levertijden van maart voorbij zien komen bij de trekdealer vorige week. Maar moet je nu ook nog een MTB of ben je er nu klaar mee?
Ik heb de MTB zelden gebruikt waarvoor hij dient. Heb er wel eens mee over een bospaadje gereden of op een gravel weg. Maar stevig terrein heeft die nooit gezien.
Ik rij ook overwegend met SPD-SLpedalen, behalve als ik met mijn zoontje een tochtje doe, dan zet ik er flat pedals onder.
Dus echt MTB rijden zal ik niet doen, maar kan hem wel perfect houden voor de familie ritjes natuurlijk. Een fiets eet nog altijd geen brood en in de tuinberging staat hij ook niet in de weg natuurlijk.
Aan de andere kant kunnen er ook perfect plaatjes op de SPD pedalen gemonteerd worden zodat die ook kan dienen. Dus hij mag in principe weg, bij een goed bod maar moet er eerst nog eens wat over slapen. Blijft een coole en goed rijdende fiets natuurlijk, maar heb in 2018 niet echt goed nagedacht bij wat ik nodig had.

Foto van de MTB's ten huize Stewie en Stewie Jr. :).
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50218007392_b088c41241_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:48
Engineer Stewie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb de MTB zelden gebruikt waarvoor hij dient. Heb er wel eens mee over een bospaadje gereden of op een gravel weg. Maar stevig terrein heeft die nooit gezien.
Ik rij ook overwegend met SPD-SLpedalen, behalve als ik met mijn zoontje een tochtje doe, dan zet ik er flat pedals onder.
Dus echt MTB rijden zal ik niet doen, maar kan hem wel perfect houden voor de familie ritjes natuurlijk. Een fiets eet nog altijd geen brood en in de tuinberging staat hij ook niet in de weg natuurlijk.
Aan de andere kant kunnen er ook perfect plaatjes op de SPD pedalen gemonteerd worden zodat die ook kan dienen. Dus hij mag in principe weg, bij een goed bod maar moet er eerst nog eens wat over slapen. Blijft een coole en goed rijdende fiets natuurlijk, maar heb in 2018 niet echt goed nagedacht bij wat ik nodig had.

Foto van de MTB's ten huize Stewie en Stewie Jr. :).
[Afbeelding]
Rationeel gezien, kun je het beste afscheid nemen van je BMC. Je gebruikt hem amper en dat ding staat enorm af te schrijven (zeker als je het omrekend naar gereden kilometers).

Koop voor 1000 euro een leuke hardtail terug voor de familieritjes en je houd nog ca 1000 euro over voor andere leuke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Argumenten als "Ik heb de MTB zelden gebruikt waarvoor hij dient." en "Maar stevig terrein heeft die nooit gezien." zullen potentiele kopers niet interesseren. Het feit is gewoon dat de MTB wereld enorm evolueert op dit moment. Een fiets van 2 jaar oud heeft een oude geometrie. Die wordt alleen maar ouder naar mate de fiets in het tuinhuisje staat. Hij zal er niet minder om fietsen, maar de kopers kijken er wel naar en vergelijken met iets wat ze nu kunnen kopen. Hetzelfde gebeurde toen 29ers populair werden. De 26ers waren ineens niet meer te slijten. Ik weet nog dat mijn '2007 Bike of the Year' Titus voor schamele 1100 euro weg ging (de fiets had meer dan 6000 euro gekost).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Wat zijn de meningen over de Specialized Epic Evo Comp 2020? Heb er eentje tweedehands gevonden van april dit jaar. Ziet er wel interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
zonoskar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:30:
Argumenten als "Ik heb de MTB zelden gebruikt waarvoor hij dient." en "Maar stevig terrein heeft die nooit gezien." zullen potentiele kopers niet interesseren. Het feit is gewoon dat de MTB wereld enorm evolueert op dit moment. Een fiets van 2 jaar oud heeft een oude geometrie. Die wordt alleen maar ouder naar mate de fiets in het tuinhuisje staat. Hij zal er niet minder om fietsen, maar de kopers kijken er wel naar en vergelijken met iets wat ze nu kunnen kopen. Hetzelfde gebeurde toen 29ers populair werden. De 26ers waren ineens niet meer te slijten. Ik weet nog dat mijn '2007 Bike of the Year' Titus voor schamele 1100 euro weg ging (de fiets had meer dan 6000 euro gekost).
Mss wel, maar model 2020 heeft nog steeds deze geometrie hoor. die is nog niet veranderd.
Op dit moment, zelfs al zou ik hem weg willen doen, ik heb mijn nieuwe fiets nog niet :).
Maar het idee om deze weg te doen en een eenvoudigere hardtail kopen is wel een goede. Die kost ook minder naar onderhoud toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Drwho1 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:35:
Wat zijn de meningen over de Specialized Epic Evo Comp 2020? Heb er eentje tweedehands gevonden van april dit jaar. Ziet er wel interessant uit.
Tweede helft van het jaar is een nieuwe uitgekomen. Dat je het weet. Voor de rest als je in Nederland rijd is het een prima fiets. Als je naar het buitenland gaat. Kan je er ook veel mee rijden maar dat is niet altijd leuk.
Belangrijkste verschil met de nieuwe:
- 10mm minder travel achter
- Head Angle 2 graden verschil
Vooral dat laatste (is de hoek waarin de voorvork staat) maakt hem wat directer voor de oude fiets maar iets minder makkelijk op trails downhill tenopzichte van de nieuwe fiets.
Engineer Stewie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Mss wel, maar model 2020 heeft nog steeds deze geometrie hoor. die is nog niet veranderd.
Op dit moment, zelfs al zou ik hem weg willen doen, ik heb mijn nieuwe fiets nog niet :).
Maar het idee om deze weg te doen en een eenvoudigere hardtail kopen is wel een goede. Die kost ook minder naar onderhoud toe.
Als je er niks mee doet is het inderdaad zonde en heb je veel meer aan een hardtail. Dat de nieuwe dezelfde geo heeft betekend overigens niet dat het geen oude geo is. Je kunt er overigens prima mee rijden dat is ook geen probleem. Maar om de head angle te nemen (die is nu een beetje aan het veranderen) wijkt hij 1 graden af tenopzichte van de oude specialized en dus 3 graden tenopzichte van die nieuwe EVO. Dat is best een hoop. In nederland zal je daar trouwens weinig last van hebben.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

Gezien de fiets waar ik normaal op fiets (leen) aan zijn einde lijkt te komen ben ik nu opzoek naar een eigen fiets. Wil hiermee voornamelijk in de bossen fietsen (niks super uitdagends maar wel veel door het bos incl. singletracks, wat gravel paadjes e.d.).

Nu is mijn budget onder de €1000 en zag ik een cube die me wel aanstond: Cube Attention SL 2021. O.a. omdat ik het merk ken (ben niet thuis in de fiets wereld verder), deze luchtvering heeft, degelijke groepen voor de prijs en een single versnelling heeft (must-have).

Nu is deze niet meer op voorraad bij de shops waar ik deze eerder wel op voorraad zag en ik wil toch dit seizoen nog fietsen. Ik vind het eigenlijk erg moeilijk om een vergelijkbare fiets te vinden die op voorraad is (of snel leverbaar), en ik kan 2de hands erg moeilijk inschatten op waarde omdat ik er niet genoeg in thuis ben.

Tevens heb ik moeite met de maatvoering omdat ik tegenstrijdigheden tegen kom. Op de website van cube staat hier informatie: https://www.cubestores.nl/faq. Hier staat bij mijn lengte (178) een framemaat van 18"/19". Als ik de berekening doe die daar ook op staat: (binnenbeenlengte) 80cm * 0,266 = ~21". Dit is dus volgens de tabel normaal gesproken voor langere personen. Ok, dat kan. Máár in standaard tabellen is juist te vinden dat mijn benen dus net iets korter zijn dan gemiddeld (o.a. hier en hier). Advies is zeer welkom, ik ga binnenkort langs bij een lokale fietswinkel, maar die had al aangeven dat ik in deze budget range waarschijnlijk aan het wachten kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
GerGio schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Tweede helft van het jaar is een nieuwe uitgekomen. Dat je het weet. Voor de rest als je in Nederland rijd is het een prima fiets. Als je naar het buitenland gaat. Kan je er ook veel mee rijden maar dat is niet altijd leuk.
Belangrijkste verschil met de nieuwe:
- 10mm minder travel achter
- Head Angle 2 graden verschil
Vooral dat laatste (is de hoek waarin de voorvork staat) maakt hem wat directer voor de oude fiets maar iets minder makkelijk op trails downhill tenopzichte van de nieuwe fiets.
[...]
Nee wist ik niet, niet erg bekend met het Specialized gamma. Is het vorige model dus na wat verder onderzoek. Mooie bike, maar toch niet wat ik zoek. Iets teveel XC race pedigree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Anoniem: 33272 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:11:
Gezien de fiets waar ik normaal op fiets (leen) aan zijn einde lijkt te komen ben ik nu opzoek naar een eigen fiets. Wil hiermee voornamelijk in de bossen fietsen (niks super uitdagends maar wel veel door het bos incl. singletracks, wat gravel paadjes e.d.).

Nu is mijn budget onder de €1000 en zag ik een cube die me wel aanstond: Cube Attention SL 2021. O.a. omdat ik het merk ken (ben niet thuis in de fiets wereld verder), deze luchtvering heeft, degelijke groepen voor de prijs en een single versnelling heeft (must-have).

Nu is deze niet meer op voorraad bij de shops waar ik deze eerder wel op voorraad zag en ik wil toch dit seizoen nog fietsen. Ik vind het eigenlijk erg moeilijk om een vergelijkbare fiets te vinden die op voorraad is (of snel leverbaar), en ik kan 2de hands erg moeilijk inschatten op waarde omdat ik er niet genoeg in thuis ben.

Tevens heb ik moeite met de maatvoering omdat ik tegenstrijdigheden tegen kom. Op de website van cube staat hier informatie: https://www.cubestores.nl/faq. Hier staat bij mijn lengte (178) een framemaat van 18"/19". Als ik de berekening doe die daar ook op staat: (binnenbeenlengte) 80cm * 0,266 = ~21". Dit is dus volgens de tabel normaal gesproken voor langere personen. Ok, dat kan. Máár in standaard tabellen is juist te vinden dat mijn benen dus net iets korter zijn dan gemiddeld (o.a. hier en hier). Advies is zeer welkom, ik ga binnenkort langs bij een lokale fietswinkel, maar die had al aangeven dat ik in deze budget range waarschijnlijk aan het wachten kom.
Het budget van 1000 is prima, ik ga er van uit dat je alle andere spullen zoals helm, en handschoentjes enzo al hebt. Anders is dat handig om over na te denken.

Qua fietsen zijn die Cubes prima, je kunt ook een Trek X caliber, Giant Talon of Terrago, Merida big Nine.
Als je wat hebt gevonden wat leverbaar is, of wat je snel kan kopen kun je altijd even een berichtje sturen. Dan wil ik er best even snel naar kijken maar meestal ontloopt het elkaar niet veel.
2de hands is momenteel erg duur vanwege de ongelofelijk slechte leveringstijden van nieuwe fietsen.
Ik zou normaal (maar nu ook) zeggen ga een rondje fietsen, want hoe jij hem vind fietsen is het belangrijkste. Belangrijker dan wat voor onderdelen hij heeft. Misschien even snel bij de fietsenmaker in de buurt kijken wat er snel te krijgen is en daar een rondje op gaan fietsen.

Ik ben 179 en voor mij is een frame maat van 18-19 prima. Wil je wat meer comfort en twijfel je over de binnenbenenlengte neem een 18 dan zit je wat relaxter. Wil je wat actiever neem je een 19. Trek heeft volgens mijn frame 18.5 dus dat zou ook kunnen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17:07

Rmg

Anoniem: 33272 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:11:

https://www.cube.eu/nl/20...-attention-sl-blackngrey/

Cube zelf zegt een 19" of een L. 21" inch lijkt me echt te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

GerGio schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Het budget van 1000 is prima, ik ga er van uit dat je alle andere spullen zoals helm, en handschoentjes enzo al hebt. Anders is dat handig om over na te denken.

Qua fietsen zijn die Cubes prima, je kunt ook een Trek X caliber, Giant Talon of Terrago, Merida big Nine.
Als je wat hebt gevonden wat leverbaar is, of wat je snel kan kopen kun je altijd even een berichtje sturen. Dan wil ik er best even snel naar kijken maar meestal ontloopt het elkaar niet veel.
2de hands is momenteel erg duur vanwege de ongelofelijk slechte leveringstijden van nieuwe fietsen.
Ik zou normaal (maar nu ook) zeggen ga een rondje fietsen, want hoe jij hem vind fietsen is het belangrijkste. Belangrijker dan wat voor onderdelen hij heeft. Misschien even snel bij de fietsenmaker in de buurt kijken wat er snel te krijgen is en daar een rondje op gaan fietsen.

Ik ben 179 en voor mij is een frame maat van 18-19 prima. Wil je wat meer comfort en twijfel je over de binnenbenenlengte neem een 18 dan zit je wat relaxter. Wil je wat actiever neem je een 19. Trek heeft volgens mijn frame 18.5 dus dat zou ook kunnen.
Even bij mijn lokale fietsentoko gekeken, deze heeft (nu nog) de Cube Acid 2021 op voorraad, ik wilde eigenlijk het stapje lager dus, de Cube Attention SL 2021, maar deze ziet er ook wel mooi uit (de oranje versie). Hij gaf aan, en dat leek me zelf ook de juiste maat te zijn, dat ik de L nodig had (19").

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik heb een fiets via marktplaats gekocht :)

Mooi uitziende fiets. (lijkt) amper gebruikt (persoon zei +- 10 keer 10km mee gefietst.
Remblokken waren goed, schakelde soepeltjes en snel en was de perfecte hoogte af te stellen voor mij.
Nette bandjes etc.

Het betreft de Trek Xcalibur 7.
Heeft een Shimano afstelling maar wel de el cheapo variant van shimano. Maar vanwege mijn budget kon ik niet veel meer vinden. Vanavond even kort rondje gefiets en fietst lekker.

Het is mijn instap model in mountainbiken dus eerst maar eens kijken of ik het over een half jaar nog steeds leuk vind en vaak wil blijven doen dan kunnen we altijd deze weer verkopen en een duurdere kopen :)

• Drwho1
De eerste beelden en details van de scott spark reeks 2021 zijn bekend.

https://forums.mtbr.com/s...pdated-spark-1134471.html

De RC serie gaat naar 110mm travel voor, de gewone naar 130mm.

Blijkbaar zou er volgens een andere bron op het forum voor 2022 een grote update komen.
Coming from a very reliable source I can say yes to that. The 2022 version will get a hidden shock like bold cycles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Anoniem: 33272 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:27:
[...]
Even bij mijn lokale fietsentoko gekeken, deze heeft (nu nog) de Cube Acid 2021 op voorraad, ik wilde eigenlijk het stapje lager dus, de Cube Attention SL 2021, maar deze ziet er ook wel mooi uit (de oranje versie). Hij gaf aan, en dat leek me zelf ook de juiste maat te zijn, dat ik de L nodig had (19").
Ze ontlopen elkaar denk ik niet zo veel, Lijkt me wel een leuke fiets waar je veel plezier van zult hebben. Daarnaast je MTB mooi vind is ook erg belangrijk. Ik geniet er namelijk nog steeds van.
Ricmaniac schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:04:
Ik heb een fiets via marktplaats gekocht :)

Mooi uitziende fiets. (lijkt) amper gebruikt (persoon zei +- 10 keer 10km mee gefietst.
Remblokken waren goed, schakelde soepeltjes en snel en was de perfecte hoogte af te stellen voor mij.
Nette bandjes etc.

Het betreft de Trek Xcalibur 7.
Heeft een Shimano afstelling maar wel de el cheapo variant van shimano. Maar vanwege mijn budget kon ik niet veel meer vinden. Vanavond even kort rondje gefiets en fietst lekker.

Het is mijn instap model in mountainbiken dus eerst maar eens kijken of ik het over een half jaar nog steeds leuk vind en vaak wil blijven doen dan kunnen we altijd deze weer verkopen en een duurdere kopen :)
Veel plezier ermee, maar dat komt wel goed denk ik. Gewoon een keer mee gaan als we vanuit tweakers weer een keer een ronde gaan rijden.

Overigens kom je relatief veel redelijke dure mtb's tegen van mensen die hem gekocht hebben. In de schuur gezet hebben en er niks meer mee gedaan hebben op Marktplaats. Dus dat is inderdaad zonde dan kun je beter gewoon met een instapper beginnen. Als je het leuk vind kun je altijd nog upgraden.
Drwho1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:38:
De eerste beelden en details van de scott spark reeks 2021 zijn bekend.

https://forums.mtbr.com/s...pdated-spark-1134471.html

De RC serie gaat naar 110mm travel voor, de gewone naar 130mm.

Blijkbaar zou er volgens een andere bron op het forum voor 2022 een grote update komen.
Dat vind ik dan wel weer jammer ik vond die 120mm eigenlijk wel een mooie veerweg voor een combi tussen een XC en een trail fiets. 130mm vind ik dan weer teveel naar een trail fiets neigen. Wordt weer net wat zwaarder enzo. Voor de rest zullen het prima fietsen zijn overigens.

Nickname KasPlantje.

• Sjoewe
Ik denk dat het verschil in gewicht echt verwaarloosbaar is, paar honderd gram hooguit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

zonoskar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:30:
Een fiets van 2 jaar oud heeft een oude geometrie. Die wordt alleen maar ouder naar mate de fiets in het tuinhuisje staat. Hij zal er niet minder om fietsen, maar de kopers kijken er wel naar en vergelijken met iets wat ze nu kunnen kopen. Hetzelfde gebeurde toen 29ers populair werden. De 26ers waren ineens niet meer te slijten. Ik weet nog dat mijn '2007 Bike of the Year' Titus voor schamele 1100 euro weg ging (de fiets had meer dan 6000 euro gekost).
Geo's worden steeds langer, lager en slacker, maar je ziet ook dat het voor veel mensen té wordt. In het gat wat daardoor ontstaan is, is een nieuwe hype bedacht, de downcountry bike. 3 jaar geleden hadden we dat een trailbike genoemd en 6 jaar terug een 'all-mountain fiets'.
De reach van mijn frame uit 2017 is 460 mm, de reach van het 2020 model is gestegen naar 475. Daarbij zijn de chainstays een centimeter langer geworden waardoor de hele wielbasis 24 mm gegroeid is. Effectief zou dat betekenen dat ik nu voor het medium frame zou kiezen, want de large is me veel te lang geworden. Als die hele extreme geo's echt meerwaarde zouden hebben, waarom vind je dat dan alleen bij een nichemerk zoals Pole en komen de grote merken niet met zoiets? Wat je ook ziet gebeuren is dat mensen een Pole een maat kleiner kiezen dan bedoeld, omdat die beter past, wat de overdreven reach van het ding dus weer teniet doet.

De verandering van 26" naar 29" en de daarbij behorende geometrie om het enigszins rijdbaar te maken was een redelijke revolutie, de veranderingen in geo van de afgelopen twee jaar zijn vooral evolutie, waarbij je je kunt afvragen of dat ook werkelijk toegevoegde waarde heeft of vooral verandering om het veranderen is..

[ Voor 9% gewijzigd door Demo op 13-08-2020 11:58 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Demo Alle merken gaan langer en slacker, niet alleen Pole. De nieuwe BMC Twostroke hardtail is bijvoorbeeld al een stuk langer en slacker dan de rest van de lineup, dus je kunt er vanuit gaan dat de rest zal volgen.

Dat de reach zo groeit heeft vooral te maken met de steeds steilere zithoeken die gebruikt worden. En dit wordt mogelijk gemaakt door de wijde acceptatie van dropper posts. En dat is IMHO een positieve trend, je krijg er immers een beter klimmende fiets voor terug die ook nog eens lekker stabiel is op de afdalingen. Dat is echt wel toegevoegde waarde.

Maar dat we nu elke 10mm travel een andere categorie krijgen vind ik ook een beetje maf.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[Afbeelding]
Mooie fiets!
Even uit interesse: waarom heb je elke 600km een nieuwe ketting erop gelegd en je rear-derailleur vervangen?
De manier hoe jij hem hebt gebruikt geeft toch minimale slijtage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
zonoskar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:04:
@Demo Alle merken gaan langer en slacker, niet alleen Pole. De nieuwe BMC Twostroke hardtail is bijvoorbeeld al een stuk langer en slacker dan de rest van de lineup, dus je kunt er vanuit gaan dat de rest zal volgen.

Dat de reach zo groeit heeft vooral te maken met de steeds steilere zithoeken die gebruikt worden. En dit wordt mogelijk gemaakt door de wijde acceptatie van dropper posts. En dat is IMHO een positieve trend, je krijg er immers een beter klimmende fiets voor terug die ook nog eens lekker stabiel is op de afdalingen. Dat is echt wel toegevoegde waarde.

Maar dat we nu elke 10mm travel een andere categorie krijgen vind ik ook een beetje maf.
Nou dat nog niet eens er zit nu behoorlijk overlap tussen alle categorieën. Want iets met 120mm travel kan nu of een marathon fully zijn of een DC fully, net hoe hij is afgesteld en welke geo hij heeft. Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets en ik kijk nu gewoon naar de geo en laat de hele benaming maar voor wat het is. want anders wordt je echt gek als je een nieuwe fiets wil hebben

Nickname KasPlantje.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wootism schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Mooie fiets!
Even uit interesse: waarom heb je elke 600km een nieuwe ketting erop gelegd en je rear-derailleur vervangen?
De manier hoe jij hem hebt gebruikt geeft toch minimale slijtage?
Ach een derailleur naar de getver is gewoon 1x pech met een tak. Qua ketting; mijn eerste GX-eagle ketting was na 500km ook versleten :| en dat terwijl ik het ding na bijna elke rit schoonmaak, vaak ook ontvet en weer in de knappe Shimano dry-lube zet..

Eens zien/bijhouden of het met de nieuwe ketting beter gaat..

• Aapenootjes
  • Laatst online: 15-06 23:44
Pinkbike: Merida heeft een LTHT aangekondigd

Op zich een aardige geo wat mij betreft. Al zoek ik persoonlijk een iets deftigere afmontage.
Maar ik spaar sowieso nog even door, ben ook benieuwd naar de 2021 Nukeproof Scout 290.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Holy moly. Na 8 jaar trouwe dienst op m'n Cube ltd sl vanavond (op de wielen na) alle draaiende delen vervangen. Ketting. Bracket. Derailleur wieltjes. Kettingbladen. Remblokken. Cassette. Achterwiel was 3 maanden geleden vervangen.

Wat een ongekend verschil! Net rondje door de wijk.. alles schakelde in 1x perfect. Niks krakt en kraakt. En t voelt 3x zo soepel!

Erg blij mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
GoldenSample schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Ach een derailleur naar de getver is gewoon 1x pech met een tak. Qua ketting; mijn eerste GX-eagle ketting was na 500km ook versleten :| en dat terwijl ik het ding na bijna elke rit schoonmaak, vaak ook ontvet en weer in de knappe Shimano dry-lube zet..

Eens zien/bijhouden of het met de nieuwe ketting beter gaat..
Wellicht te vaak ontvet... Dat helpt in mijn ervaring niet om slijtage te voorkomen, eerder andersom.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Prulleman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:22:
[...]

Wellicht te vaak ontvet... Dat helpt in mijn ervaring niet om slijtage te voorkomen, eerder andersom.
Idd, ontvetten zo min mogelijk. Gewoon doekje langs de ketting na de rit en alleen smeren/ontvetten als de ketting echt te lijden heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

Volgend weekend gaan we met een aantal vrienden naar Houffalize. Of althans, dat was de bedoeling... Door een misverstand binnen de groep ("jij zou toch boeken? Nee jij toch?" :)) hebben we het huisje niet geboekt :(

Veel is al vol in die regio, te ver van de MTB routes af of je betaalt de hoofdprijs. Het liefst willen we niet met de auto naar de routes toe te moeten. Een ander weekend is niet mogelijk op korte termijn. Lastig te regelen waarop iedereen kan. Dus we gaan sowieso en desnoods maar wat meer betalen...

Nu gaan we al jaren naar Houffalize en is het een beetje 'traditie' geworden, maar we zitten daar niet aan vast. We zijn ook een keer in Vielsalm geweest (10 jaar geleden), maar wat ik mij kan herinneren zijn die routes daar een stuk minder leuk dan in Houffalize (???).

Heeft iemand een alternatief voor Houffalize in de Ardennen met (minstens) zulke mooie routes? We zijn een ervaren groep met een goede conditie, dus de 'beginnersroutes' vinden we niet zo interessant...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:49
@Galois misschien ook goed om jouw vraag te stellen op het mountainbike forum (https://www.mountainbike.nl/forum/). Daar zit ook veel kennis met betrekking tot routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Galois schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:16:
Heeft iemand een alternatief voor Houffalize in de Ardennen met (minstens) zulke mooie routes? We zijn een ervaren groep met een goede conditie, dus de 'beginnersroutes' vinden we niet zo interessant...
Theux, Malmedy, Spa, La Roche-en-Ardennes staan bij mij op de todo-list, goed verhalen over gehoord, maar niet zelf gereden. Blijft natuurlijk wel België, dus de echt toffe stukken staan meestal niet online ivm privéland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Paar geleden naar Theux geweest om the MTBen. Niet super spannend kwa routes, maar wel een mooie omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Sjoewe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Theux, Malmedy, Spa, La Roche-en-Ardennes staan bij mij op de todo-list, goed verhalen over gehoord, maar niet zelf gereden. Blijft natuurlijk wel België, dus de echt toffe stukken staan meestal niet online ivm privéland.
pjlgt schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:39:
Paar geleden naar Theux geweest om the MTBen. Niet super spannend kwa routes, maar wel een mooie omgeving.
Theux/La Reid en Malmedy/Waimes hebben in mijn ervaring leuke routes.
De rode route in Theux is niet heel technisch, maar wel lang met zware klims en een mooie omgeving. Bij Malmedy/Waimes zijn wat technischer routes te vinden. Er zijn ongetwijfeld gpx'en van de Raid des hautes Fagnes en Cimes de Waimes (bij Malmedy/Waimes) te vinden om te rijden.

De routes rondom La Roche zijn wat korter, technisch niet uitdagend en moeten het vaak hebben van het feit dat La Roche laag in een dal heeft waar je in het begin van de route heel steil uit moet klimmen.
Spa heb ik geen herinneringen aan, wel eens gefietst.
Bij La Reid start vaak de Ardennes Trophy, vast een gpx'je van te vinden.

Rode route Theux: https://trails.bike/mtb-route/belgie/luik/theux-rood/1245
Tochtje vanaf Malmedy: https://www.komoot.com/tour/230441726

Sowieso staan er op Komoot altijd wel aardige routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 22:13

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Voor mijn verjaardag eind september wil ik mijn mountainbike gaan vervangen. Ik rij nu op een Giant ATX 850 26” uit het begin van dit milennium.

Mijn wensen zijn simpel:
- 29 inch
- hydraulische remmen
- remote lockout
- budget 6 á 700 euro

Ik heb nu een tweetal optie die mij aanspreken:

Cube aim SL
https://www.cubestores.nl...ybluered-2021-14/40151014
Die spreekt mij aan vanwege de kleur en de skinwalls.

Scott aspect 940
https://www.scott-sports....ey-bike?article=274666007
Deze spreekt me aan vanwege de kleur en de betere afmontage.

Dezelfde lbs kan ook Giant leveren, maar daar is het 2021 gamma nog niet van bekend.

Welke van de twee is de beste keuze volgens jullie? Zijn er alternatieven?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-06 15:07
Vandaag net mijn eerste mtb gekocht, het is een e-mtb geworden: Trek Powerfly 7

Afgelopen 2 weken ontzettend veel youtube filmpjes, reviews, forums gelezen over het wel of niet van een e-mtb.

Het ging oorspronkelijk tussen 3 fietsen: Trek X Caliber (1299€), Canyon Exceed (2999€) en de Trek Powerfly 7 (4199€). Mijn budget was vrij ruim en ik wou zien of een duurdere fiets ook zijn geld waard was. Heb met alle 3 een testrit gedaan en het was iedere keer een andere beleving. Een full suspension wou ik niet vanwege de meerprijs en dat het voor mijn omgeving niet echt nodig was.

Zelfs voor een complete beginneling merk je toch wat verschil tussen een x caliber en exceed. Die laatste was veel wendbaarder, lichter en afmontage werkte soepeler.

En dan kwam de e-mtb. Dat ding is gewoon fun. Ik ging er ook naar toe met de voordelen dit is voor luie mensen en ik wou net mijn conditie opkrikken. Na de testrit ben ik niet meer van die mening. Je kan de pedal assist zo instellen dat je nog weinig moet meeduwen of nog veel. En dit sprak me net aan. Als ik een work out wil, zet ik dat ding gewoon op laagste stand. Ik merkte toen niet echt een verschil op dan met een gewone fiets. Als ik toch wil gaan fietsen na een lange vermoeiende dag, zou ik een gewone fiets aan de kant laten staan mss, maar met een e-mtb zul je toch sneller gaan fietsen. Dit was wat ik van de lbs en anderen met een e-bike toch ook vaak hoor.
Anderen halen mss veel voldoening van een zware klim, maar ik geraak liever boven zonder mij daarna eerst 10 minuten te moeten leggen.
Er zijn nog ontzettend veel vooroordelen over een e-mtb en vaak zijn deze onzin. Je kiest zelf het ondersteuningsniveau. Het is heus niet dat je elke berg opvliegt aan 30km/u en er geen zweetdruppeltje komt.
Pagina: 1 ... 85 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic