Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hij is luider dan die van de karwei, dus ben benieuwd. Nog niet echt nodig gehad.zonoskar schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:07:
[...]
Hoor je deze wel? Want het origineel (van Knogg) horen de meeste mensen niet.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Je hoort em absoluut. Het is een vrij hoge ping.zonoskar schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:07:
[...]
Hoor je deze wel? Want het origineel (van Knogg) horen de meeste mensen niet.
Gebruik ook al een paar maanden zo'n namaakding van een paar euro en hij is nog steeds niet uitelkaar gevallen, zoals sommigen beweren.
Kort en bondig.Drwho1 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:51:
Ik ben aan het uitkijken voor een vervanging van mijn HT na 3 jaar...het zal zéker een fully worden. Ik wil iets met meer speelsheid en een dropper, zodat ik de ruigere afdalingen beter aankan en mij op jumps ook beter kan amuseren.
Pedalen wegen geen 900 gram, ook niet met een bidonhouder erbij.
Je moet gaan proefrijden. En dan geen lullig rondje op de parkeerplaats maar echt proefrijden.
Waar rijd je de meeste kilometers? Wat weeg je?
En als laatste: ik heb nog niemand met een Lux-achtige gezien die sneller is dan ik op mijn trailfiets op technische vlak parcours zoals Zeist. (gelijke motor en baankennis)
Natuurlijk zijn er snellere rijders dan ik maar het verschil tussen een Lux- of Neuron-achtige op vlakke Mickey Mouse-baantjes is makkelijk op te vangen met techniek. Tenzij het om de laatste wereldbeker-seconde gaat.
Gewoon meer snelheid meenemen door de bocht heen
[ Voor 51% gewijzigd door Ruud op 05-08-2020 19:41 ]
Proefrijden is altijd het probleem wanneer je een nieuwe fiets wil kiezen. In dit geval moet je naar Koblenz bij Canyon en wat Scott betreft zijn er hier in België nog amper verdelers te vinden met stock. Modelreeks 2020 is er nagenoeg overal uit, najaar komt 2021 eraan.Ruud schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:39:
[...]
Kort en bondig.
Pedalen wegen geen 900 gram, ook niet met een bidonhouder erbij.
Je moet gaan proefrijden. En dan geen lullig rondje op de parkeerplaats maar echt proefrijden.
Waar rijd je de meeste kilometers? Wat weeg je?
En als laatste: ik heb nog niemand met een Lux-achtige gezien die sneller is dan ik op mijn trailfiets op technische vlak parcours zoals Zeist. (gelijke motor en baankennis)
Natuurlijk zijn er snellere rijders dan ik maar het verschil tussen een Lux- of Neuron-achtige op vlakke Mickey Mouse-baantjes is makkelijk op te vangen met techniek. Tenzij het om de laatste wereldbeker-seconde gaat.
Gewoon meer snelheid meenemen door de bocht heen
Alle kilometers maal ik in Vlaanderen. Bos(paden), singletracks, pittige heuveltjes, holle wegen, hier is echt vanalles te vinden...ik vind het altijd moeilijk omschrijven. Eindeloze downhill kom je hier alvast niet tegen natuurlijk. Een uitstap naar de ardennen is eerder zelden.
Ik zet ongeveer 77kg op de weegschaal en heb een normale lichaamsbouw.
Je hebt gelijk natuurlijk, techniek is wat een mtb snel maakt en dan pas het materiaal.
Kijk eens verder dan Scott of Canyon. Het soort fiets is bij veel meer merken te leveren. En dat zegt al veelDrwho1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:52:
[...]
Proefrijden is altijd het probleem wanneer je een nieuwe fiets wil kiezen. In dit geval moet je naar Koblenz bij Canyon en wat Scott betreft zijn er hier in België nog amper verdelers te vinden met stock. Modelreeks 2020 is er nagenoeg overal uit, najaar komt 2021 eraan.
Alle kilometers maal ik in Vlaanderen. Bos(paden), singletracks, pittige heuveltjes, holle wegen, hier is echt vanalles te vinden...ik vind het altijd moeilijk omschrijven. Eindeloze downhill kom je hier alvast niet tegen natuurlijk. Een uitstap naar de ardennen is eerder zelden.
Ik zet ongeveer 77kg op de weegschaal en heb een normale lichaamsbouw.
Je hebt gelijk natuurlijk, techniek is wat een mtb snel maakt en dan pas het materiaal.
Overigens heeft Canyon de beste proefrit ever volgens mij. 30 dagen no questions asked? Wel even laten bevestigen bij bestelling
Merksuggesties die ik zeker eens moet bekijken? Ik heb onderhand wat last van tunnelvisieRuud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:57:
[...]
Kijk eens verder dan Scott of Canyon. Het soort fiets is bij veel meer merken te leveren. En dat zegt al veel
Overigens heeft Canyon de beste proefrit ever volgens mij. 30 dagen no questions asked? Wel even laten bevestigen bij bestelling
Bestaat er geen tool waarin je wat specs kan opgeven en dat je dan een lijst van merken/modellen krijgt? Dat zou handig zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Drwho1 op 06-08-2020 09:03 ]
Ik zou vooral bij je lokale fietsenmaker (die volop mtb’s heeft) kijken.Drwho1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Merksuggesties die ik zeker eens moet bekijken? Ik heb onderhand wat last van tunnelvisie
Merk maakt imho niet zoveel uit. Meeste grote merken hebben een hele range aan soorten fietsen. Je lbs helpt je makkelijk verder, zeker met zo’n budget.
Of de LBS'en op dit moment veel voorraad hebben vraag ik me af... maar ik zou het zeker proberen.bas-r schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:03:
[...]
Ik zou vooral bij je lokale fietsenmaker (die volop mtb’s heeft) kijken.
Merk maakt imho niet zoveel uit. Meeste grote merken hebben een hele range aan soorten fietsen. Je lbs helpt je makkelijk verder, zeker met zo’n budget.
@Drwho1 Hier een mooi overzichtje van merken en winkels: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=15&t=143482
Giant Anthem - Stance (?)Drwho1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Merksuggesties die ik zeker eens moet bekijken? Ik heb onderhand wat last van tunnelvisie
Bestaat er geen tool waarin je wat specs kan opgeven en dat je dan een lijst van merken/modellen krijgt? Dat zou handig zijn.
Orbea Oiz - Occam
Trek Top fuel - Fuel EX (Misschien zelfs de SuperCaliber?)
Cube?
Santa Cruz?
Yeti SB100 - SB130?
IBIS Ripley V4 - Ripmo?
Transition heeft ook iets nieuws met minder veerweg toch?
https://www.pinkbike.com/...eld-test-round-table.html
https://enduro-mtb.com/en/the-best-trail-bike-mtb-review/
https://www.bikemag.com/2020-bible-bike-tests-park-city/
Specialized heeft niet iets trail-achtigs wat ik de moeite waard vind, Cannondale hetzelfde issue. Bianchi al helemaal niet.
Het nadeel van een goede hardtail naar een leuke fully is altijd prijs. Want een mijn carbon hardtail met XT was nog best wel goedkoop. Als ik dat nu in een Fully wil hebben betaal ik de hoofdprijs.Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:32:
[...]
Giant Anthem - Stance (?)
Orbea Oiz - Occam
Trek Top fuel - Fuel EX (Misschien zelfs de SuperCaliber?)
Cube?
Santa Cruz?
Yeti SB100 - SB130?
IBIS Ripley V4 - Ripmo?
Transition heeft ook iets nieuws met minder veerweg toch?
https://www.pinkbike.com/...eld-test-round-table.html
https://enduro-mtb.com/en/the-best-trail-bike-mtb-review/
https://www.bikemag.com/2020-bible-bike-tests-park-city/
Specialized heeft niet iets trail-achtigs wat ik de moeite waard vind, Cannondale hetzelfde issue. Bianchi al helemaal niet.
Giant vind ik op dit moment eigenlijk op wel erg XC of wel er Trail bikes maken. Meestal zijn die niet zo snel in het volgen van trends. Ze hebben er dus nog niks tussenin. Dus ik zou dan eerder een Stance nemen dan een Anthem, want die is nog wel heel er XC.
Orbea heeft die Oiz, die ook in een 120mm trailversie kunt krijgen dan heb je een redelijke XC fiets met 120mm veerweg en dat zit ook een beetje tussen XC en trail in maar wel meer richting XC. Vallen qua prijzen ook best wel mee. Ik ben met mezelf in discussie of ik die niet zal kopen.
Trek vind ik nu lastig. Want een Fuel 8 XT is wel redelijk goed geprijst voor een Alu XT trailbike en en EX 9.7 ook wel maar dat zijn echt trail bikes dus die wegen ook meteen een stuk meer. Een top fuel is eigenlijk een stuk leukere fiets want die zit nu echt tussen trail en XC in maar die heeft een veel mindere afmontage. Maar wel een geometrie waar je een stuk meer aan hebt in NL en Stukken Belgie. Een supercaliper is wel weer heel erg XC al is hij wel goedkoper geworden hoorde ik gisteren.
Ze hebben wel beide een down country versie van hun XC bikes.
Namelijk een Specialized Epic Evo, Cannondale Scalpel SE.
Maar die zijn beide niet echt goedkoop.
Transition heeft een 120mm spur. Maar daar weet ik niks van qua prijzen.
Cube Stereo 120 zou ook nog wel kunnen. Dan heb je ook een leuke fiets.
Het volgende stuk van Pinkbike test gaat denk ik meer over fietsen waar je naar aan het kijken bent, meer Trailversie van een XC fiets.
Nickname KasPlantje.

Maar in welke budgetreeks zoek je exact? Ca 3,5k? Er zit namelijk nogal een gaatje tussen een Cube Stereo (prima trouwens) of de Ibis Ripley of Yeti van @Ruud (wat echte droomfietsen zijn in mijn wereld). Maar die laatste zullen wel wat buiten dit budget liggen

If you can see, look. If you can look, observe
Moest het een complete fiets zijn voor de 3500 euro?Roozzz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:26:
Nog niet genoemd: YT Izzo![]()
Maar in welke budgetreeks zoek je exact? Ca 3,5k? Er zit namelijk nogal een gaatje tussen een Cube Stereo (prima trouwens) of de Ibis Ripley of Yeti van @Ruud (wat echte droomfietsen zijn in mijn wereld). Maar die laatste zullen wel wat buiten dit budget liggen
JK, heb je gelijk in natuurlijk.
Let wel op de demper bij een Izzo, niet te vervangen door iets fatsoenlijks helaas.
Waarom is die niet te vervangen? Beperkte ruimte in het frame?Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:29:
Let wel op de demper bij een Izzo, niet te vervangen door iets fatsoenlijks helaas.En dat gaat je parten spelen in trail-situaties. (Een Fox DPS is echt een middelmatige demper, wordt gewoon snel warm)
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Goede tip! Ikzelf ben *niet* in de markt voor een nieuwe fiets (blijf ik mezelf vertellenRuud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Moest het een complete fiets zijn voor de 3500 euro?![]()
JK, heb je gelijk in natuurlijk.
Let wel op de demper bij een Izzo, niet te vervangen door iets fatsoenlijks helaas.En dat gaat je parten spelen in trail-situaties. (Een Fox DPS is echt een middelmatige demper, wordt gewoon snel warm)
If you can see, look. If you can look, observe
Jep, hij zit sowieso op zijn kop en onderaan heb je heel weinig ruimte. Omdraaien lijkt ook niet te gaan door de beperkte ruimte bovenaan. Dus je zit vast aan een demper met beperkte hoeveelheid olie. Combineer dat met een IFP die veel warmte opwekt en dat is al snel teveel van het goedeDemo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:49:
[...]
Waarom is die niet te vervangen? Beperkte ruimte in het frame?
Althans dat zijn mijn ervaringen met de non-piggybacks met IFP van RockShox en Fox.
De Canyon lux is tot de 8.0 ook met 120mm veerweg, de 9.0 is 100mm. Dan heb je nog de Neuron voor wat meer trial bike. Value for money kom je niet onder deze fietsen uitGerGio schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Het nadeel van een goede hardtail naar een leuke fully is altijd prijs. Want een mijn carbon hardtail met XT was nog best wel goedkoop. Als ik dat nu in een Fully wil hebben betaal ik de hoofdprijs.
Giant vind ik op dit moment eigenlijk op wel erg XC of wel er Trail bikes maken. Meestal zijn die niet zo snel in het volgen van trends. Ze hebben er dus nog niks tussenin. Dus ik zou dan eerder een Stance nemen dan een Anthem, want die is nog wel heel er XC.
Orbea heeft die Oiz, die ook in een 120mm trailversie kunt krijgen dan heb je een redelijke XC fiets met 120mm veerweg en dat zit ook een beetje tussen XC en trail in maar wel meer richting XC. Vallen qua prijzen ook best wel mee. Ik ben met mezelf in discussie of ik die niet zal kopen.
Trek vind ik nu lastig. Want een Fuel 8 XT is wel redelijk goed geprijst voor een Alu XT trailbike en en EX 9.7 ook wel maar dat zijn echt trail bikes dus die wegen ook meteen een stuk meer. Een top fuel is eigenlijk een stuk leukere fiets want die zit nu echt tussen trail en XC in maar die heeft een veel mindere afmontage. Maar wel een geometrie waar je een stuk meer aan hebt in NL en Stukken Belgie. Een supercaliper is wel weer heel erg XC al is hij wel goedkoper geworden hoorde ik gisteren.
Het volgende stuk van Pinkbike test gaat denk ik meer over fietsen waar je naar aan het kijken bent, meer Trailversie van een XC fiets.
I'm in love! En snap niet waarom ik niet eerder zo'n ding gekocht heb..Holk schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:51:
Thanks voor alle tips! Ik heb een Osprey Raptor 10 besteld (die zijn best kloten te verkrijgen) omdat ik die toch het mooiste vond en goede reviews kreeg. Mocht ik twijfelen zal ik de Evoc Stage 12L erbij kopen om te zien welke me beter bevalt (puur qua comfort, zal niet de blaas gebruiken; duh).
(en o m g wat drink je snel 2.5 liter water weg als je er geen erg in hebt op een warme avond..)
Volgens mij zijn alle lux varianten tot aan de 9 110mm. Dat samen met de 70 graden hta maakt het volgens mij (geen vergelijkingsmateriaal) wel echt een hele andere fiets als de Neuron.Holk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
De Canyon lux is tot de 8.0 ook met 120mm veerweg, de 9.0 is 100mm. Dan heb je nog de Neuron voor wat meer trial bike. Value for money kom je niet onder deze fietsen uit
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Inderdaad, die zijn nog onwijs XC. Het huidige model is ook al een aantal jaar oud. Dus hij heeft op papier inderdaad 110mm travel maar zover ik begrijp en lees gebruikt hij die niet heel erg efficiënt. In de Pinkbike test zeiden ze dat een Supercaliper meer deed met de 60 en 100mm travel dan die Lux.Michaelg schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Volgens mij zijn alle lux varianten in 110mm. Dat samen met de 70 graden hta maakt het volgens mij (geen vergelijkingsmateriaal) wel echt een hele andere fiets als de Neuron.
Nickname KasPlantje.
De huidige Lux heeft een redesign gehad vorig jaar en 3 jaar geleden de verplaatsing van de demper naar de bovenbuis. Redesign was vooral het juk meende ik. De SL is de wat luiere en de SLX de racy XC. Maar als we het gaan hebben over de Supercaliber dan heb je het over extreem XC fietsen. En demper efficiëntie is ook hoe je hem instelt natuurlijkGerGio schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
Inderdaad, die zijn nog onwijs XC. Het huidige model is ook al een aantal jaar oud. Dus hij heeft op papier inderdaad 110mm travel maar zover ik begrijp en lees gebruikt hij die niet heel erg efficiënt. In de Pinkbike test zeiden ze dat een Supercaliper meer deed met de 60 en 100mm travel dan die Lux.
bas-r schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:03:
[...]
Mijn LBS is hier letterlijk om de hoek. Is een verdeler van Bergamont (onderdeel van de Scott groep) maar laat Bergamont nou net weinig interessants hebben qua fully in het genre dat ik zoek. Hij zou wel een Scott kunnen indoen op verzoek, maar doorgaans verkoopt hij dat niet (beperkingen dealnetwerk). Verder heeft hij geen andere merken.bas-r schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:03:
[...]
Vrijwel geen. Een maat van me is in NL bij Wim De Vos geloof ik gaan shoppen naar een nieuwe MTB, bij de dealers die hij heeft afgereden was alles op. En ook bij die De Vos was het een beperkt aanbod. Is uiteindelijk een Kuota HT geworden.Canard schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
Of de LBS'en op dit moment veel voorraad hebben vraag ik me af... maar ik zou het zeker proberen.
@Drwho1 Hier een mooi overzichtje van merken en winkels: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=15&t=143482
Bedankt voor het overzicht, dat ga ik eens nakijken.
Ja een fully is sowieso al duurder, logisch want meer techniek aan en moet je het budget al een eind oprekken om niet onderaan de ladder te staan. Ik wil er max 3500€ op stukslaan, dat zou mij ergens 'the middle of the road' moeten krijgen af fabriek.GerGio schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Het nadeel van een goede hardtail naar een leuke fully is altijd prijs. Want een mijn carbon hardtail met XT was nog best wel goedkoop. Als ik dat nu in een Fully wil hebben betaal ik de hoofdprijs.
Ik heb dan de bias om een 9.0 te hebben met wat betere dempers. En ook nog wat minder ervaring met allerlei andere types, maar dat geldt voor velen met mijRuud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:34:
Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens @Holk. Je kunt er iets mee spelen bij simpele dempers (lagere druk en een kleinere positieve luchtkamer voor een soepele veer maar toch voldoende weerstand tegen doorslaan bijvoorbeeld) maar het gevoel wordt grotendeels bepaald door het ontwerp van de achterkant.
Maar die Super-caliber is nog steeds 0.5 graden slacker dan die Lux SL en een volle graad slacker dan de Lux SLX Dat maakt echt wel verschil. Die Orbea Oiz heeft een 68 en een 69 graden variant. Die Topfuel kun je instellen op 68 of 67.5. Die nieuwe specialized hebben ook rond de 67 graden hta.Holk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:26:
[...]
De huidige Lux heeft een redesign gehad vorig jaar en 3 jaar geleden de verplaatsing van de demper naar de bovenbuis. Redesign was vooral het juk meende ik. De SL is de wat luiere en de SLX de racy XC. Maar als we het gaan hebben over de Supercaliber dan heb je het over extreem XC fietsen. En demper efficiëntie is ook hoe je hem instelt natuurlijk
De reden dat ik niet naar een Lux kijk nu is daarom omdat ik een iets breder inzetbare fiets wil hebben. Daar is de Lux me te XC voor en de Neuron me te Trail. Ondanks dat ik ze wel lekker goedkoop vind. Vind ik de geo te achterhaald. Als je ziet wat merken nu aan het doen zijn met fietsen. Dan vind ik dat Canyon niet genoeg heeft gekeken naar wat de niet racers rijden of willen rijden. Lux is prima als je meedoet voor de wereldbeker voor de rest zou ik het niet doen. Ja een goede rijder kan alles rijden met alles. Maar ik ben misschien iets beter dan gemiddeld maar niet top. Dat ik alles kan rijden met een Lux betekend niet dat ik het zou willen. Ik rijd nu ook veel met een fiets met 69.5 hta. maar leuk is het niet altijd. Dat geld overigens ook voor een Oiz TR daar kan meer mee ook niet alles is niet erg als het me die ene keer maar iets meer helpt.
Misschien kijken naar een Orbea Oiz H10 TR met upgrade voor wielen en remmen. Dan zit je nog onder je budget en heb je denk ik toch een hele goede fiets. Geen Carbon maar wel een goede montage en heel capabele fiets.Drwho1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:06:
Ja een fully is sowieso al duurder, logisch want meer techniek aan en moet je het budget al een eind oprekken om niet onderaan de ladder te staan. Ik wil er max 3500€ op stukslaan, dat zou mij ergens 'the middle of the road' moeten krijgen af fabriek.
Een Trek Fuel EX 8 XT valt ook nog binnen het budget. Die is wel redelijk aan de zware kant maar wel een goed inzetbare fiets.
Nickname KasPlantje.
Hoe merk je zoiets? Wordt de olie dunner door de warmte waardoor de karakteristiek verandert? (aangezien je het specifiek over de non-piggyback versies hebt) Hoe gek moet je het maken voordat die warmte je in de weg gaat zitten, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat op een vlak Nederlands rondje merkbaar/hinderlijk wordt?Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:05:
[...]
Jep, hij zit sowieso op zijn kop en onderaan heb je heel weinig ruimte. Omdraaien lijkt ook niet te gaan door de beperkte ruimte bovenaan. Dus je zit vast aan een demper met beperkte hoeveelheid olie. Combineer dat met een IFP die veel warmte opwekt en dat is al snel teveel van het goede![]()
Althans dat zijn mijn ervaringen met de non-piggybacks met IFP van RockShox en Fox.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Het is een hele fijne fiets, maar als je op ruwer terrein komt dan straight forward downcountry, dan wordt de performance van de achtervering dus een soort bottleneck voor een fiets die eigenlijk meer potentie heeft.
Een demper wordt heter naarmate hij meer te doen krijgt. Dus een zwaardere rijder kan er eerder tegenaan lopen dan een lichtere rijder. Op de gemiddelde NL-route is het inderdaad een non-issue.Demo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Hoe merk je zoiets? Wordt de olie dunner door de warmte waardoor de karakteristiek verandert? (aangezien je het specifiek over de non-piggyback versies hebt) Hoe gek moet je het maken voordat die warmte je in de weg gaat zitten, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat op een vlak Nederlands rondje merkbaar/hinderlijk wordt?
Push Industries had dit een keer mooi uiteengezet.
De olie wordt dunner maar dat is niet eens je grootste probleem. Daar kun je namelijk rekening mee houden qua olie.
Olie die warmer is heeft eerder last van cavitatie. Kleine luchtbelletjes die heel erg instabiel zijn. Niet echt iets wat je wilt. De ene shock heeft er meer last van dan de ander. Een shock met shimstacks heeft hier veel minder last van dan een shock met gaatjes om de flow te controleren.
Maar ook dat is pas bij extremen. Het grootste probleem zit in het uitzetten van materiaal. Daardoor ontstaat meer wrijving = nog meer warmte = meer wrijving etc etc.
De olie zorgt juist ook voor geleiding van warmte van binnen naar de buitenkant van de shock. En meer olie kan gewoon tijdelijk meer warmte opslaan dus kom je minder snel in het kritische gebied. Komt nog bij dat die olie deels buiten de shock zit.
Overigens wordt een MTB shock niet heel heet, bij een graad of 40 a 45 is het echt wel gedaan. Dus een paar graden meer is procentueel ineens al veel.
Ik heb al een tijdje zitten kijken naar 2e hands mtb's maar het valt me tegen hoe weinig die verkrijgbaar zijn.
Zelf neig ik naar een Canyon, lijkt mij de meeste bang for buck. Hier mijn lijstje, volgorde op gewicht, het liefst zat ik wat goedkoper maar wellicht zijn sommige 2020 fietsen straks in de aanbieding. De vraag is dan, zijn er betere alternatieven?
1. Canyon Lux CF SLX 9.0, SRAM XX1 Eagle, gewicht 10.8, RockShox SID Ultimate Remote, RockShox Deluxe Ultimate Remote, velgen Reynolds TR 249, Prijs: 4999
2. Giant Anthem Pro Advanced 29 1, XT SLX, gewicht 11?, Fox 32 float, Fox Float DPS, velgen carbon, prijs: 4499
3. Canyon Lux CF SL 8.0, SRAM XO1 Eagle, gewicht 11.4, RockShox SID Select+ Remote, RockShox Deluxe Ultimate Remote, velgen Reynolds TR 249, prijs 3999
4. Scott 910, XT 1x12, prijs 12.2, Fox 34 float, Fox nude evol, prijs: 4799
5. Trek Top Fuel 9.7, SRAM NX Eagle 1x12, gewicht 12.7, Reba RL, Fox Performance Float, prijs: 4299
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Een keuze maak je op dit moment grotendeels op verkrijgbaarheid, dus wat is er te leveren?cbr600f4i schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:41:
Ik ben na zo'n kleine 10 jaar wel weer toe aan een nieuwe atb toe. De laatste waren een Cadex CFM1 ('94) en daarna een Trek Top Fuel 8 (2011) 26". De laatste is volledig geveerd. Zoals u ziet doe ik heel lang met een fiets dus ik ben nu op zoek naar een 29'er fiets die lang mee kan, hoeft niet de top te zijn maar ik wil wel proberen zoveel mogelijk op gewicht te besparen en de fiets moet comfortabel zijn. Vandaar een fully maar een semi-racehouding vind ik me nog niet te oud voor. Het is ook meer voor het XC werk waarbij voornamelijk de vele boomwortels en kuiltjes de bottleneck zijn, die wil ik zo comfortabel mogelijk nemen.
Ik heb al een tijdje zitten kijken naar 2e hands mtb's maar het valt me tegen hoe weinig die verkrijgbaar zijn.
Zelf neig ik naar een Canyon, lijkt mij de meeste bang for buck. Hier mijn lijstje, volgorde op gewicht, het liefst zat ik wat goedkoper maar wellicht zijn sommige 2020 fietsen straks in de aanbieding. De vraag is dan, zijn er betere alternatieven?
1. Canyon Lux CF SLX 9.0, SRAM XX1 Eagle, gewicht 10.8, RockShox SID Ultimate Remote, RockShox Deluxe Ultimate Remote, velgen Reynolds TR 249, Prijs: 4999
2. Giant Anthem Pro Advanced 29 1, XT SLX, gewicht 11?, Fox 32 float, Fox Float DPS, velgen carbon, prijs: 4499
3. Canyon Lux CF SL 8.0, SRAM XO1 Eagle, gewicht 11.4, RockShox SID Select+ Remote, RockShox Deluxe Ultimate Remote, velgen Reynolds TR 249, prijs 3999
5. Trek Top Fuel 9.7, SRAM NX Eagle 1x12, gewicht 12.7, Reba RL, Fox Performance Float, prijs: 4299
Canyon doet overigens niet heel erg aan uitverkoop. Met 100 a 200 euro houdt het wel op meestal.
Wat is het Budget ongeveer eigenlijk?cbr600f4i schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:41:
Ik ben na zo'n kleine 10 jaar wel weer toe aan een nieuwe atb toe. De laatste waren een Cadex CFM1 ('94) en daarna een Trek Top Fuel 8 (2011) 26". De laatste is volledig geveerd. Zoals u ziet doe ik heel lang met een fiets dus ik ben nu op zoek naar een 29'er fiets die lang mee kan, hoeft niet de top te zijn maar ik wil wel proberen zoveel mogelijk op gewicht te besparen en de fiets moet comfortabel zijn. Vandaar een fully maar een semi-racehouding vind ik me nog niet te oud voor. Het is ook meer voor het XC werk waarbij voornamelijk de vele boomwortels en kuiltjes de bottleneck zijn, die wil ik zo comfortabel mogelijk nemen.
Nickname KasPlantje.
Welke Cube heb je? Ik heb een reaction pro c:62 carbon van 2020 en zit ook te denken om eens tubeless te gaan, maar geen idee of de velgen ervoor geschikt zijn. Wil dan allicht voor een wat soepeler/sneller bandje hebben. Sowieso iets wat beter lost want deze schwalbes zitten in het duin snel helemaal vol.BraX schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:03:
Hallo!
Gisteren mijn "standaard" Cube reaction banden (rapid rob, tough tom) geupgrade naar Vittoria Barzo G2 Skinwall (2.25 / 55-622) + Vittoria Mezcal G2 Skinwall (2.25 / 55-622). Tevens gelijk tubeless gemaakt. Daar had ik nog geen ervaring mee, maar het ging een stuk makkelijker dan gedacht!
Echter nu mijn vraag, band druk.
Op de Vittoria's staat minimum 2 Bar. Mijn standaard Cube velgen zijn 21mm breed, en ik weeg rond de 75kg.
2 Bar lijkt mij al vrij veel voor de banden? Kan ik gerust hier onder gaan zitten tubeless?
En wat is een goede manier om de bar af te meten, buiten de standaard fietspomp manier om?
Weet iemand eigenlijk wat nog meer de voordelen zijn anders dan minder snel lek rijden en niet een binnenband te hoeven vervangen?
[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 06-08-2020 19:21 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat zijn de EX21 velgen als het goed is en die heb ik tubeless gemaakt. Sterker nog, velglint zit er al inNox schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:19:
[...]
Welke Cube heb je? Ik heb een reaction pro c:62 carbon van 2020 en zit ook te denken om eens tubeless te gaan, maar geen idee of de velgen ervoor geschikt zijn. Wil dan allicht voor een wat soepeler/sneller bandje hebben. Sowieso iets wat beter lost want deze schwalbes zitten in het duin snel helemaal vol.
Weet iemand eigenlijk wat nog meer de voordelen zijn anders dan minder snel lek rijden en niet een binnenband te hoeven vervangen?
Rol weerstand is minder en je kunt lagere druk rijden waardoor je meer grip hebt. Win win
[ Voor 6% gewijzigd door Holk op 06-08-2020 19:25 ]
Geen andere voordelen.Nox schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:19:
[...]
Welke Cube heb je? Ik heb een reaction pro c:62 carbon van 2020 en zit ook te denken om eens tubeless te gaan, maar geen idee of de velgen ervoor geschikt zijn. Wil dan allicht voor een wat soepeler/sneller bandje hebben. Sowieso iets wat beter lost want deze schwalbes zitten in het duin snel helemaal vol.
Cube reaction race 2019. Tubeless maken ging verassend makkelijk gewoon met de normale fietspomp.Nox schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:19:
[...]
Ik heb wel het standaard tube-lint vervangen.
Op de velg zal waarschijnlijk wel "Tubeless ready" staan.
Mooie selectie, zo uit het hoofd vraag ik me dan af waarom je voor een Spark 910 gaat en niet voor de meer 'racy' RC versies met minder travel op je vering en geen dropper. Bespaar je wel wat mee in gewicht.cbr600f4i schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:41:
Gewoon het niet meer hebben van een aparte tube die in je band zit te wringen en werken wanneer je aan het rijden bent, je voelt dat effectief. Tijdje terug door omstandigheden mijn tubeless vooraan uit noodzaak effe terug tube moeten steken, ik voelde dat in mijn rijstijl in negatieve zin.Nox schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:19:
[...]
Wat voel je dan precies? In het laboratorium zal het vast meetbaar zijn. Ik was er ook van overtuigd. Nu na wat meer gewisseld te hebben niet meer. Ik merk er niets van. Rolweerstand en grip, ik voel geen verschil. Wel een ander soort lekbestendigheid.Drwho1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:28:
Gewoon het niet meer hebben van een aparte tube die in je band zit te wringen en werken wanneer je aan het rijden bent, je voelt dat effectief. Tijdje terug door omstandigheden mijn tubeless vooraan uit noodzaak effe terug tube moeten steken, ik voelde dat in mijn rijstijl in negatieve zin.
Het valt voor mij in de categorie rolweerstand meten op een trommel. Dat geeft ook een vertekend beeld.
Moeilijk te omschrijven natuurlijk. Ik voelde het niet constant, maar ik heb het wel degelijk gevoeld in het bochtenwerk. Die binnenband ondergaat zijn eigen krachten tov de buitenband en dat vertaalt zich op het rijgevoel. Ik vermoed dat iemand met een duurder (lees: lichter) setje velgen dat nog veel meer kan voelen.Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:35:
[...]
Wat voel je dan precies? In het laboratorium zal het vast meetbaar zijn. Ik was er ook van overtuigd. Nu na wat meer gewisseld te hebben niet meer. Ik merk er niets van. Rolweerstand en grip, ik voel geen verschil. Wel een ander soort lekbestendigheid.
Het valt voor mij in de categorie rolweerstand meten op een trommel. Dat geeft ook een vertekend beeld.
Ik ben in elk geval overtuigd van tubeless, rij er al een jaar of twee mee en wil niet meer terug.
Hier in de regio zitten een aantal superior dealers, dat hoor ik hier eigenlijk niet voorbij komen. Ik ben pas net aan het fietsen, dus heb er te weinig verstand van, maar volgens mij zijn dit toch ook prima fietsen...cbr600f4i schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:41:
Ik had al zo'n vermoeden qua beschikbaarheid. Ik heb geen haast, dat scheelt.Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:48:
[...]
Een keuze maak je op dit moment grotendeels op verkrijgbaarheid, dus wat is er te leveren?
Canyon doet overigens niet heel erg aan uitverkoop. Met 100 a 200 euro houdt het wel op meestal.
Max. 5K, ik zat meer in de hoek van de 4K want dat vind ik ook aardig fors voor een atb. Maar gewichtsbesparing vind ik het belangrijkst dus dan zit je al snel in de duurdere fietsen.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Goed dat je het zegt, bij Canyon heb ik daar wel naar gekeken en een paar weken/maanden bij Scott ook alleen op een of andere manier - in het kader van door de bomen het bos niet meer zien - heb ik die over het hoofd gezien.Drwho1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:28:
[...]
Mooie selectie, zo uit het hoofd vraag ik me dan af waarom je voor een Spark 910 gaat en niet voor de meer 'racy' RC versies met minder travel op je vering en geen dropper. Bespaar je wel wat mee in gewicht.
Wat vind je leuk aan mountainbiken? Waar fiets je? Omschrijf de ideale 5km voor jou eens?
Waar ik je ook op wil wijzen is dat een racy zithouding niets te maken heeft met leeftijd maar met inzet van de fiets.
Het gewicht tussen fabrikanten is niet te vergelijken. Dat kan thuis ineens 500gr meer zijn. Nog steeds zonder pedalen en accessoires.
De fietsen die je noemt zijn stuk voor stuk niet comfortabel maar wat bedoel je met 'zo comfortabel mogelijk'? Dat zegt me nog niet zoveel.
[ Voor 26% gewijzigd door Ruud op 07-08-2020 06:03 ]
350 euro voor een cassette, 70 euro voor een ketting, 90 euro voor een chainring. Voor dat geld zet je ieder jaar een nieuwe GX groep op je fiets...

https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=20&t=146793
Fiets is mij onbekend en de eigenaar ook dus daar heb ik verder geen info over.
[ Voor 19% gewijzigd door Ruud op 07-08-2020 08:31 ]
Jeetje! Mooie fietsRuud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:24:
Leuke fiets voor iemand die op zoek is hier? (Anthem 29 uit 2019 met nette onderdelen voor <1700 euro)
Koopje voor die specs!
Eigenaar is vrienden van vrienden, die zal niet bewust troep of iets met verborgen gebreken verkopen.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:24:
Leuke fiets voor iemand die op zoek is hier? (Anthem 29 uit 2019 met nette onderdelen voor <1700 euro)
https://strava.app.link/lVoefwYzK8
En gelijk ontdekt waar nou die vervelende kraak zat. Achterwiel voelde na een bocht wat vaag. Snelspanner iets strakker en voila. Kraak weg en weer het goede gevoel. Soms is het zo simpel.
[ Voor 37% gewijzigd door pjlgt op 07-08-2020 09:02 ]
Komende week ga ik die kant op en het plan is om toch nog wel eens een dag een MTB te huren en een lekkere (trail/enduro style) tocht te maken.
Alle tips zijn welkom
Als ik het geld had liggen. Maar vind de blauw/oranje kleur net ff wat mooier. Weet het bouwjaar niet van die kleurRuud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:24:
Maar ben klaar voor de hitte
Fietskleding ingepakt, check
Fietsonderhoud/reparatie ingepakt, check
Fiets op het dak, check
Fiets van zoontje in de auto, check
2x bidon (1L en 700ML) en een waterzak maar meegenomen, bijna 3 liter water moet wel voldoende zijn gok ik :-). Kan kijken of een 2 liter waterzak ook past in de decathlon tas die ik heb, maar denk ik niet. Zit een 1L waterzak bij namelijk.
Onderweg naar mijn ouders vanmiddag even via veenendaal rijden om een vignet te halen en morgenvroeg maar even Amerongen beklimmen.
Je kan vanaf de P Bergweg ook de Marmottenbak doorrijden (niet de afslag naar links pakken maar rechtdoor gaan) dan kom je na 100 meter bij de oversteek van de asfaltweg, daar staat een waterpaal. Hoef je minder mee te sjouwenMeneer iCy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Als ik het geld had liggen. Maar vind de blauw/oranje kleur net ff wat mooier. Weet het bouwjaar niet van die kleur![]()
Maar ben klaar voor de hitte![]()
![]()
Fietskleding ingepakt, check
Fietsonderhoud/reparatie ingepakt, check
Fiets op het dak, check
Fiets van zoontje in de auto, check
2x bidon (1L en 700ML) en een waterzak maar meegenomen, bijna 3 liter water moet wel voldoende zijn gok ik :-). Kan kijken of een 2 liter waterzak ook past in de decathlon tas die ik heb, maar denk ik niet. Zit een 1L waterzak bij namelijk.
Onderweg naar mijn ouders vanmiddag even via veenendaal rijden om een vignet te halen en morgenvroeg maar even Amerongen beklimmen.
Ik fiets vertrek vanaf Maurik met de fiets, ga dat stukje de pond over niet met de auto doen ;-)Demo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:54:
[...]
Je kan vanaf de P Bergweg ook de Marmottenbak doorrijden (niet de afslag naar links pakken maar rechtdoor gaan) dan kom je na 100 meter bij de oversteek van de asfaltweg, daar staat een waterpaal. Hoef je minder mee te sjouwen
Bidon's zitten in de fiets dus zoveel sjouwen is het ook niet.
Ik denk dat die Top Fuel en die Scot Spark 910 nog het meest Comfy zijn. Maar met dat budget kun je wel echt een breed scala aan fietsen kopen. Zelfs een Santa Cruz Blur zit dan nog in de range.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 05:58:
@cbr600f4i: waarom ben je bij deze fietsen uitgekomen? Ik mis in je post het inzetbereik en je eigen gewicht. Nu lijkt het vooral een keuze op specificaties en dat is fout.
Wat vind je leuk aan mountainbiken? Waar fiets je? Omschrijf de ideale 5km voor jou eens?
Waar ik je ook op wil wijzen is dat een racy zithouding niets te maken heeft met leeftijd maar met inzet van de fiets.
Het gewicht tussen fabrikanten is niet te vergelijken. Dat kan thuis ineens 500gr meer zijn. Nog steeds zonder pedalen en accessoires.
De fietsen die je noemt zijn stuk voor stuk niet comfortabel maar wat bedoel je met 'zo comfortabel mogelijk'? Dat zegt me nog niet zoveel.
Maar zoals hierboven staat. waar wil je hem voor gebruiken. Als jij er Marathons mee wil gaan reiden dat gaat iets extra comfort een heel eind. Dan kun je daar beter op focussen.
Nickname KasPlantje.
Als je toch gaat huren, zou ik me bij de verhuurlocatie laten informeren. De laatste keer dat ik er was (4 jaar terug) vond ik het een beetje tegenvallen qua officiële MTB routes. Veel doubletrack en slechte bewegwijzering. Je kan beter een goede wandelkaart kopen en zelf een route maken via de wandelroutes. Overigens vond ik het wel echt een topgebied om rondjes op de racefiets te maken. Weinig verkeer, meeste hellingen zo tussen de 6-9%, heerlijk fietsen:)drBunhead schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:04:
Iemand in het verleden al eens in de Ardeche in Frankrijk wezen mountainbiken?
Komende week ga ik die kant op en het plan is om toch nog wel eens een dag een MTB te huren en een lekkere (trail/enduro style) tocht te maken.
Alle tips zijn welkom
Ik weet niet hoeveel km jullie gaan rijden, maar die hoeveelheid lijkt me sowieso minimaal... en met dit weer al helemaal ?Meneer iCy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Maar ben klaar voor de hitte![]()
![]()
...
Mogelijk kun je onderweg wel ergens bijvullen... wel goed om dit te checken.
[ Voor 6% gewijzigd door Canard op 07-08-2020 10:58 ]
Zaterdag alleen de route van amerongen denk ik ivm de hitte. Dus iets van 35 km is het totaal. Kan in Amerongen bijvullen dus dat scheelt weer ;-)Canard schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:57:
[...]
Ik weet niet hoeveel km je gaat rijden, maar die hoeveelheid lijkt me sowieso minimaal... en met dit weer al helemaal ?
Ga in de ochtend fietsen voor de extreme hitte aan.
Met zo'n afstand vind ik die hoeveelheid vocht dan weer extreem veel.. Ik zou het met een 3/4L bidonnetje wel redden.Meneer iCy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:58:
[...]
Zaterdag alleen de route van amerongen denk ik ivm de hitte. Dus iets van 35 km is het totaal. Kan in Amerongen bijvullen dus dat scheelt weer ;-)
Ga in de ochtend fietsen voor de extreme hitte aan.
Maar dan ga ik er vanuit dat je 'echt' vroeg kunt starten. Die 3L moeten voldoende zijn!
[ Voor 9% gewijzigd door bas-r op 07-08-2020 11:08 ]
Ik heb een iets groter goddelijk lichaam wat gehydrateerd moet worden.bas-r schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:07:
[...]
Met zo'n afstand vind ik die hoeveelheid vocht dan weer extreem veel.. Ik zou het met een 3/4L bidonnetje wel redden
Normaal gesproken red ik met 40km het ook net aan met 1 bidon van een 1L, maar dan wel met normale temperaturen van 20 graden. Deze temperaturen heb ik nog niet gefietst. Wel een keer tegen de 30 graden aan, en toen bijna beide bidon's leeggedronken.
Maar zoals gezegd, kan zijn dat het mij goed bevalt en dan pak ik er nog een route bij. Doe lekker rustig aan en geniet er maar van en vul voor de zekerheid de bidons bij in amerongen
[ Voor 6% gewijzigd door Meneer iCy op 07-08-2020 11:11 ]
Ja qua geo zou ik voor de scott gaan maar ik houd echt van mijn XT. Dus dat is dan wel weer een dingetje.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:13:
Tjonge als ik de specs van de Scott Spark 930 en de Canyon Lux CF SL 7.0 naast elkaar leg dan is de Canyon zó veel meer waar voor je geld qua afmontage en kost ook nog eens 200€ minder dan de Spark. Qua karakter natuurlijk 2 totaal verschillende beestjes...Jammer dat Koblenz 250km verderop ligt.
Nickname KasPlantje.
Ik heb nu ook XT met SLX cranks en ben er ook erg tevreden van. Om dan naar de instapper van Sram en wat vaag huismerk te gaan is inderdaad niet zo'n aantrekkelijk vooruitzicht.GerGio schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:20:
[...]
Ja qua geo zou ik voor de scott gaan maar ik houd echt van mijn XT. Dus dat is dan wel weer een dingetje.
Zal ik toch moeten afwachten wat de modeljaar 2021 voor de Neuron zal betekenen...die valt nog het beste te vergelijken met de Spark qua geo. De CF9.0 is ook aantrekkelijk geprijsd en afgemonteerd.
Ik mountainbike al 30 jaar maar kom moeilijk vooruit tegenwoordig, vooral op de klimmetjes , zelf weeg ik 78 kilo. Voornamelijk het singletrack werk in Appelscha, Diever, Havelte. Vooral die laatste zijn tracks waar je weinig tot rust komt (of je moet stoppen). Zoals ik al beschreef zijn het veel boomwortels en bochtjes, kuiltjes waarvoor alleen een voorvering mij te weinig comfort geeft, vandaar een full suspension. De huidige fiets is me te zwaar en 26" wielen. Omdat ik de racehouding gewend ben zoek ik precies daar het extra comfort in. Ik weet dat de fietsen zelf opzich niet de comfortabelste zijn dus ik zoek het dan ook in de vering en gewichtsbesparing.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 05:58:
@cbr600f4i: waarom ben je bij deze fietsen uitgekomen? Ik mis in je post het inzetbereik en je eigen gewicht. Nu lijkt het vooral een keuze op specificaties en dat is fout.
E-MTB al overwogen als je wat moeilijker vooruitkomt? Voor een -met respect- 'oldtimer' zijn dat toch geknipte oplossingen? Wel een serieuze gewichtspenalty natuurlijk, wat de wendbaarheid zal compromitteren.cbr600f4i schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:38:
[...]
Ik mountainbike al 30 jaar maar kom moeilijk vooruit tegenwoordig, vooral op de klimmetjes , zelf weeg ik 78 kilo. Voornamelijk het singletrack werk in Appelscha, Diever, Havelte. Vooral die laatste zijn tracks waar je weinig tot rust komt (of je moet stoppen). Zoals ik al beschreef zijn het veel boomwortels en bochtjes, kuiltjes waarvoor alleen een voorvering mij te weinig comfort geeft, vandaar een full suspension. De huidige fiets is me te zwaar en 26" wielen. Omdat ik de racehouding gewend ben zoek ik precies daar het extra comfort in. Ik weet dat de fietsen zelf opzich niet de comfortabelste zijn dus ik zoek het dan ook in de vering en gewichtsbesparing.
Lijkt me wel dat als je van 26" old school naar een nieuwe 29" moderne geo gaat dat het wel flink aanpassen zal zijn. Als ik je goed begrijp dan zoek je dus toch meer een meer racy geo met extra demping, genre Lux en Spark RC.
Hmm ik zag de pinkbike review van de Supercaliper en die was scoorde behoorlijk goed in dat gebied. Die is kort, heeft met 60mm achtervering toch een beetje vering maar toch wat efficiëntie en ging wel redelijk makkelijk over wortels heen. Hij is redelijk licht maar wel redelijk duur voor wat je er voor krijgt.cbr600f4i schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:38:
[...]
Ik mountainbike al 30 jaar maar kom moeilijk vooruit tegenwoordig, vooral op de klimmetjes , zelf weeg ik 78 kilo. Voornamelijk het singletrack werk in Appelscha, Diever, Havelte. Vooral die laatste zijn tracks waar je weinig tot rust komt (of je moet stoppen). Zoals ik al beschreef zijn het veel boomwortels en bochtjes, kuiltjes waarvoor alleen een voorvering mij te weinig comfort geeft, vandaar een full suspension. De huidige fiets is me te zwaar en 26" wielen. Omdat ik de racehouding gewend ben zoek ik precies daar het extra comfort in. Ik weet dat de fietsen zelf opzich niet de comfortabelste zijn dus ik zoek het dan ook in de vering en gewichtsbesparing.
Nickname KasPlantje.
Wel overwogen maar ofschoon op weg naar de 50 vind ik dat net nog een brug te ver. Ik ken mezelf en dan laat ik de fiets al het werk doen. Ik fiets ook met anderen en wil nog wel weten waar ik sta qua niveau. Dat is niet heel slecht maar zij rijden onderhand op een 29'er en lichtere fietsen, het zijn dan geen fully's. Dus dat is ook een onderdeel waarom ik iets lichts zoek. Als ik bijvoorbeeld naar de Top Fuel 9.7 kijk, mooie fiets maar vind ik qua gewicht 12,65 kg wat te duur, prijs/gewicht verhouding. De houding op die fiets bevalt me wel.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:44:
[...]
E-MTB al overwogen als je wat moeilijker vooruitkomt? Voor een -met respect- 'oldtimer' zijn dat toch geknipte oplossingen? Wel een serieuze gewichtspenalty natuurlijk, wat de wendbaarheid zal compromitteren.
Lijkt me wel dat als je van 26" old school naar een nieuwe 29" moderne geo gaat dat het wel flink aanpassen zal zijn. Als ik je goed begrijp dan zoek je dus toch meer een meer racy geo met extra demping, genre Lux en Spark RC.
ja daar heb je aan de ene kant helemaal gelijk in. Maar je kunt er beter goed op zitten dan een kilo besparen.cbr600f4i schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Wel overwogen maar ofschoon op weg naar de 50 vind ik dat net nog een brug te ver. Ik ken mezelf en dan laat ik de fiets al het werk doen. Ik fiets ook met anderen en wil nog wel weten waar ik sta qua niveau. Dat is niet heel slecht maar zij rijden onderhand op een 29'er en lichtere fietsen, het zijn dan geen fully's. Dus dat is ook een onderdeel waarom ik iets lichts zoek. Als ik bijvoorbeeld naar de Top Fuel 9.7 kijk, mooie fiets maar vind ik qua gewicht 12,65 kg wat te duur, prijs/gewicht verhouding. De houding op die fiets bevalt me wel.
Nickname KasPlantje.
Ik heb me erg vermaakt bij het drielandenpunt in Vaals. Erg leuke uitdagende routes die deels in Duitsland liggen.Arend_Akelig schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:29:
Iemand nog tips voor leuke routes in de buurt van Valkenburg? Vorig jaar al Gulpen, Epen- Vijlen en Valkenburg al gefietst. Is er nog wat leuks daar over de grens evt?
Weet niet of je 30min rijden vanaf Valkenburg als ‘in de buurt’ beschouwd.
Gooi je dan ook je bidon leeg voor een klim? Dat is al 500 gram... Die KG meer of minder merk je echt niet.*cbr600f4i schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Wel overwogen maar ofschoon op weg naar de 50 vind ik dat net nog een brug te ver. Ik ken mezelf en dan laat ik de fiets al het werk doen. Ik fiets ook met anderen en wil nog wel weten waar ik sta qua niveau. Dat is niet heel slecht maar zij rijden onderhand op een 29'er en lichtere fietsen, het zijn dan geen fully's. Dus dat is ook een onderdeel waarom ik iets lichts zoek. Als ik bijvoorbeeld naar de Top Fuel 9.7 kijk, mooie fiets maar vind ik qua gewicht 12,65 kg wat te duur, prijs/gewicht verhouding. De houding op die fiets bevalt me wel.
Wat je wel merkt is de stijfheid van de fiets, de wielen en de vork. Een opmerking als 'elke trap is raak' hoor je vaak. En als je dan gaat timen is die elke-trap-is-raak-fiets langzamer dan een wat meer vergevingsgezinde trailfiets om maar iets te noemen. Maar hij voelt wel snel!
Je zult sowieso al veel gaan winnen in het gemak dat je wielen rollen door de stap van 26 naar 29 inch.
Ik heb bijna overal een weerwoord op, irritant, ik heb de wijsheid niet in pacht, ik kan alleen maar delen wat ik voel en ervaren heb. Wat ik je graag mee wil geven is dat je niet moet focussen op cijfertjes. (Ik heb dat zelf ook te lang gedaan) Gewicht is maar gewicht. Het gaat erom hoe de fiets rijdt! En dan blijken die cijfertjes ineens niet zoveel meer waard. Want de fiets rijdt heel anders dan de cijfers doen vermoeden.
*: tuurlijk kun je stellen dat een kilogram meer omhoog trappen meer energie kost. Klopt, daar is natuurkundig geen speld tussen te krijgen. Maar wat is het verschil op rijder + fiets? Net 1%...
Hier eerder op weg naar de 60 .... een e-mtb komt er nog niet in.cbr600f4i schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Vergelijk me maar niet met anderen, maak wel ruimte voor die jonge gasten. Als ik maar zelf plezier heb en kijk alleen naar hoe het zit met eigen prestaties. Fiets dan wel bijna altijd alleen, als je in groepje zit dan kan dat natuurlijk anders zijn.
Op weg naar de 50 is idd nog niet noodzakelijk e-mtb materiaal, als je fysiek meekan eigen motor gebruiken! Valt me wel op dat ik steeds vaker/meer e-mtb's zie verschijnen en volgens mij niet noodzakelijk bij mensen die het 'nodig' hebben maar eerder bij mensen die wel willen gaan fietsen maar nogal lui zijn.cbr600f4i schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Ik ben geen weight-weenie die elke gram wil besparen waar mogelijk, maar om nou blind te blijven voor het gewicht van mijn fiets dat ook niet. Momenteel rijdt ik op een HT van 11kg en een beetje. Als ik morgen op een fully stap die me 3kg extra droog aan de haak oplevert, dan ga ik dat voelen.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
*: tuurlijk kun je stellen dat een kilogram meer omhoog trappen meer energie kost. Klopt, daar is natuurkundig geen speld tussen te krijgen. Maar wat is het verschil op rijder + fiets? Net 1%...
Je hebt gelijk dat het gaat om rijgevoel, rijstijl en rijtechniek, maar ik ga even graag omhoog als omlaag.
Het is natuurlijk in mijn eigen nadeel dat ik geen uitgesproken rijvoorkeur heb en daardoor op zoek moet naar een compromis tussen snelheid en speelsheid. Het budget voorziet ook slechts in 1 bike, dus het moet meteen goed zijn.
Momenteel ligt de Canyon Neuron CF 9.0 in pole, maar wegens geen voorraad moet ik toch wachten op een nieuwe productieronde. Er zal dus vermoedelijk ten vroegste in het najaar iets nieuws komen, maar wie weet wat ik nog in het vizier krijg.
Volgens mij twijfelt @cbr600f4i niet tussen 11 of 14KG. Maar tussen een veel kleiner verschil.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
Op weg naar de 50 is idd nog niet noodzakelijk e-mtb materiaal, als je fysiek meekan eigen motor gebruiken! Valt me wel op dat ik steeds vaker/meer e-mtb's zie verschijnen en volgens mij niet noodzakelijk bij mensen die het 'nodig' hebben maar eerder bij mensen die wel willen gaan fietsen maar nogal lui zijn.
[...]
Ik ben geen weight-weenie die elke gram wil besparen waar mogelijk, maar om nou blind te blijven voor het gewicht van mijn fiets dat ook niet. Momenteel rijdt ik op een HT van 11kg en een beetje. Als ik morgen op een fully stap die me 3kg extra droog aan de haak oplevert, dan ga ik dat voelen.
Je hebt gelijk dat het gaat om rijgevoel, rijstijl en rijtechniek, maar ik ga even graag omhoog als omlaag.
Het is natuurlijk in mijn eigen nadeel dat ik geen uitgesproken rijvoorkeur heb en daardoor op zoek moet naar een compromis tussen snelheid en speelsheid. Het budget voorziet ook slechts in 1 bike, dus het moet meteen goed zijn.
Momenteel ligt de Canyon Neuron CF 9.0 in pole, maar wegens geen voorraad moet ik toch wachten op een nieuwe productieronde. Er zal dus vermoedelijk ten vroegste in het najaar iets nieuws komen, maar wie weet wat ik nog in het vizier krijg.
Wat voel jij dan op die 14KG fully? Of is het alleen maar een verwachting?
Als je mijn posts goed gelezen hebt zeg ik ook dat de ene fiets veel directer aanvoelt dan de andere fiets. Maar dat het ook heel goed mogelijk is dat je op die directe fiets toch langzamer bent. En die snelheid is wat belangrijk is als ik tussen de regels door lees.
Het verschil tussen een fiets van 12 of 12,5KG voel je niet. Dat zou betekenen dat je kunt voelen of je bidon vol of leeg is. Je voelt een verschil in rijwiegedeelte in wielen of in banden tussen die verschillende fietsen.
@Sjoewe dat klinkt wel tegenvallend... Misschien dan toch maar overwegen om een keer vroeg op te staan en de twee/drie uur rijden richting de Franse Alpen... Informeren bij de bikeshop is een goede, ga ik doen. Thanks
[ Voor 22% gewijzigd door drBunhead op 07-08-2020 16:56 ]
Ik héb (nog) geen fully, maar ik weet wel dat ik er géén wil die 14kg droog aan de haak hangt.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
Volgens mij twijfelt @cbr600f4i niet tussen 11 of 14KG. Maar tussen een veel kleiner verschil.
Wat voel jij dan op die 14KG fully? Of is het alleen maar een verwachting?
Als je mijn posts goed gelezen hebt zeg ik ook dat de ene fiets veel directer aanvoelt dan de andere fiets. Maar dat het ook heel goed mogelijk is dat je op die directe fiets toch langzamer bent. En die snelheid is wat belangrijk is als ik tussen de regels door lees.
Het verschil tussen een fiets van 12 of 12,5KG voel je niet. Dat zou betekenen dat je kunt voelen of je bidon vol of leeg is. Je voelt een verschil in rijwiegedeelte in wielen of in banden tussen die verschillende fietsen.
Die redenering dat je kilo's niet voelt als amateur klopt m.i. niet. Van 11 naar 14kg is 27% meergewicht, dat voel je minstens al in de acceleratie.
Over grammen (lege vs volle bidon) ga ik niet discussiëren, dat voelen amateurs niet.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het een verschil maakt waar dat gewicht zit, een stel lichte of zware wielen gaat een wereld van verschil maken op een zwaarder frame.
Ik respecteer je mening en ik wil je niet overtuigen van mijn 'gelijk', net zo min als ik volledig mee ga in jouw 'gelijk'...we vinden heus wel common grounds om het over eens te zijn zonder elkaar te doen overlopen.

Haha, als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niks zeggen.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
Op weg naar de 50 is idd nog niet noodzakelijk e-mtb materiaal, als je fysiek meekan eigen motor gebruiken! Valt me wel op dat ik steeds vaker/meer e-mtb's zie verschijnen en volgens mij niet noodzakelijk bij mensen die het 'nodig' hebben maar eerder bij mensen die wel willen gaan fietsen maar nogal lui zijn.

Zelf ook al aan het oriënteren voor een volgende fiets (ergens eind volgend jaar) en redelijk zelfde wensen pakket.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
[...]
Ik ben geen weight-weenie die elke gram wil besparen waar mogelijk, maar om nou blind te blijven voor het gewicht van mijn fiets dat ook niet. Momenteel rijdt ik op een HT van 11kg en een beetje. Als ik morgen op een fully stap die me 3kg extra droog aan de haak oplevert, dan ga ik dat voelen.
Zelf nog geen idee of je nu echt veel verschil gaat merken tussen 100mm of 120 icm iets slackere hta.
Dus dat zal tzt zeker even goed proef rijden worden.
Mijn shortlist tot nu toe, wellicht staat er iets interessants voor je tussen:
-
https://www.cube.eu/nl/20...8-tm-29-flashgreynorange/
-
https://www.orbea.com/nl-...ntainbike/oiz/cat/oiz-m30
-
https://www.mantel.com/scott-spark-rc-900-team-2020
-
https://www.cube.eu/nl/20...s-100-c68-sl-29-teamline/
En daarnaast nog zowel de Neuron als de Lux.
Edit:
Volgens mij dus voornamelijk de keuze tussen 100mm en 70graden hta. Dus echt full on race houding en de 120mm 67/68,5 graden hta.
Voor nu neig ik zelf meer richting dat laatste, maar wil het wel graag zelf ervaren welk verschil het nu echt is.
[ Voor 5% gewijzigd door Michaelg op 07-08-2020 17:32 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Toch zou ik eens een keer zo "lui" willen zijn. Kijken hoe het is om op zo'n ding te rijden. Of je er dezelfde voldoening uit haalt Plezier haal je er ongetwijfeld uit, ook al krijg je hulp het blijft een fiets. Ik moet er eigenlijk gewoon een keer 1 huren om eens rond te scheuren.Wootism schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:20:
[...]
Haha, als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niks zeggen.
Wat? Ik stel vast dat ik op toertochten meer e-bikes zie, wat valt daar nou meer over te weten? Ik heb ook niets tegen een e-bike, ik rij zelf recreatief met eentje voor pendelverkeer.Wootism schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:20:
[...]
Haha, als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niks zeggen.
Idem hier. Wil ook wel een keer op zo’n ding rijden.ZanielGa schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:39:
[...]
Toch zou ik eens een keer zo "lui" willen zijn. Kijken hoe het is om op zo'n ding te rijden. Of je er dezelfde voldoening uit haalt Plezier haal je er ongetwijfeld uit, ook al krijg je hulp het blijft een fiets. Ik moet er eigenlijk gewoon een keer 1 huren om eens rond te scheuren.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Toevallig had ik het daar woensdag over met twee fietsmaten, waarvan er één een tijdje de KOM had op de afdaling van Hoge Ginkel - met een stalen trailbike. Die is er van overtuigd dat hij op een lichte XC-fiets een hoop PR's op de UHR zou verbeteren. Wel met een aangepaste rijstijl natuurlijk, wat voor hem (en mijzelf) de reden is om niet op zo'n fiets over te stappen want gooien en smijten is veel leuker.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Gooi je dan ook je bidon leeg voor een klim? Dat is al 500 gram... Die KG meer of minder merk je echt niet.*
Wat je wel merkt is de stijfheid van de fiets, de wielen en de vork. Een opmerking als 'elke trap is raak' hoor je vaak. En als je dan gaat timen is die elke-trap-is-raak-fiets langzamer dan een wat meer vergevingsgezinde trailfiets om maar iets te noemen. Maar hij voelt wel snel!
Je zult sowieso al veel gaan winnen in het gemak dat je wielen rollen door de stap van 26 naar 29 inch.
Ik heb bijna overal een weerwoord op, irritant, ik heb de wijsheid niet in pacht, ik kan alleen maar delen wat ik voel en ervaren heb. Wat ik je graag mee wil geven is dat je niet moet focussen op cijfertjes. (Ik heb dat zelf ook te lang gedaan) Gewicht is maar gewicht. Het gaat erom hoe de fiets rijdt! En dan blijken die cijfertjes ineens niet zoveel meer waard. Want de fiets rijdt heel anders dan de cijfers doen vermoeden.
Deze moet je ook even uitleggen, ik ben er namelijk van overtuigd dat de meeste mensen - mezelf incluis - op Zeist sneller rond zouden gaan op een XC-fiets (fully of hardtail maakt niet veel uit) dan op een trailbike. Anderzijds staan er de nodige KOM's op Zeist op naam van dhr. Bouwpakket (op een Ibis Ripley) en ook een aantal op naam van Alwin van Schaik (op een starre Scott Scale) wat bepaald geen vergelijkbare fietsen zijn..Ruud schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:39:
Gelijke motor en baankennisDemo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:22:
[...]
Toevallig had ik het daar woensdag over met twee fietsmaten, waarvan er één een tijdje de KOM had op de afdaling van Hoge Ginkel - met een stalen trailbike. Die is er van overtuigd dat hij op een lichte XC-fiets een hoop PR's op de UHR zou verbeteren. Wel met een aangepaste rijstijl natuurlijk, wat voor hem (en mijzelf) de reden is om niet op zo'n fiets over te stappen want gooien en smijten is veel leuker.
[...]
Deze moet je ook even uitleggen, ik ben er namelijk van overtuigd dat de meeste mensen - mezelf incluis - op Zeist sneller rond zouden gaan op een XC-fiets (fully of hardtail maakt niet veel uit) dan op een trailbike. Anderzijds staan er de nodige KOM's op Zeist op naam van dhr. Bouwpakket (op een Ibis Ripley) en ook een aantal op naam van Alwin van Schaik (op een starre Scott Scale) wat bepaald geen vergelijkbare fietsen zijn..
Een trailbike hoeft niet minder capabel te zijn dan een XC-fiets in Nederland. Jouw vergelijk tussen een starre Scott Scale en Ripley geeft dat goed weer.
Overigens is de trailbike in Nederland niet echt een trailbike want er liggen natuurlijk vergelijkbare bandjes op als op de XC-fiets. Mag dat?
[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 07-08-2020 18:59 ]
En je opmerking over banden veranderd natuurlijk niks aan de houding, stuur en acceleratie gedrag van de fiets.
Overigens ook wel benieuwd op welke segmenten de Scott de kom heeft en op welke segmenten de Ripley de kom heeft. Zijn deze te vergelijken met elkaar?
Edit: zie dat bouwpakket ook top 10 staat over een heel rondje.
[ Voor 4% gewijzigd door Michaelg op 07-08-2020 19:31 ]
Het klopt wat je zegt over hoe de fiets rijdt. Moeilijk uit te leggen soms, maar er zijn fietsen die voor geen meter 'bollen' en dan maakt een kilo minder ook niet uit. Wat die bidon betreft, je moet toch ergens een lijn zien te trekken en het basisgewicht is daar 1 van, die bidon gaat op zowel een lichte als zware fiets hetzelfde zijn. Ik ga binnenkort wat fietsen huren om wat meer te weten te komen. In Overijssel en Drente zitten er wel wat dichtbij of aan atb routes.Ruud schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Gooi je dan ook je bidon leeg voor een klim? Dat is al 500 gram... Die KG meer of minder merk je echt niet.*
Ik stond laatst nog te praten met de lokale fietsenmaker, die had 2 e-mtb's verkocht aan een echtpaar. Die zaten normaal gesproken nooit op de atb maar doordat ze nu met gemak door het bos konden rijden rijden ze regelmatig aardige ritjes. De e-bikes en e-mtb's spreken een breed publiek aan, van de sporter die wat verder wil rijden tot de recreatieve rijders die wel willen bewegen maar op een ontspannen manier.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:43:
[...]
Wat? Ik stel vast dat ik op toertochten meer e-bikes zie, wat valt daar nou meer over te weten? Ik heb ook niets tegen een e-bike, ik rij zelf recreatief met eentje voor pendelverkeer.
https://www.cube.eu/nl/20...c-tm-29-flashgreynorange/
Helemaal mee eens. Ik heb 2020 model en ben er zeer tevreden over! Twijfelde ook tussen deze en de neuron. Maar lbs met onderhoud en het kunnen testen gaf duidelijk voorkeur aan de cube.Ruud schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 07:34:
De Cube Stereo 120 HPC TM is toch wel heel veel waar voor je geld. Daar kan Canyon misschien zelfs nog iets van leren.
Vind de afdaling na de harry slinger de leukste, met de kleine dropjes achter elkaar waar je ff de lucht in kan zonder al te veel risico.
Heb rustig aan gedaan maar de hitte sloeg echt in icm mijn overgewicht bij het klimmen. Kom later dit jaar wel weer terug. ✌️
2 heuvels omhoog gelopen 🙈
Ik vind al die vergelijkingen met Stravatijden enorm mank gaan. Laatst een keer met een paar vrienden die nog nooit op Den Treek hadden gefietst een paar rondjes gedaan. Ik was - mede omdat ik er vaker was geweest - die avond op alles stukken sneller en reed ver voor ze uit. Wat schetst mijn verbazing bij het kijken naar de stravatijden die avond... beiden hebben snellere tijden neergezet dan ik. Onmogelijk want ik reed telkens voor ze uit. Verschil wel is dat zij de GPS van hun telefoon gebruiken en ik die van de Wahoo. Die van de Wahoo is veel malen nauwkueriger waardoor je al een vertekend beeld krijgt. Kortom, naast weers- en baanomstandigheden. kennis en kunde, is de soort GPS ook een grote factor.Michaelg schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:09:
Wat ik ervan begrijp is een echte xc fiets veel sneller en directer in de korte stuurbeweging. Terwijl een trail fiets met name naar beneden veel stabieler en rustiger is waardoor je daar dan vaak weer sneller mee bent. Dan zou het dus heel goed kunnen dat op de banen met veel kort draai werk een xc bak gewoon fijner/sneller is dan een trail fiets. Neem daarbij dat deze ook nog eens lichter zijn (en dan doel ik op de 11vs14 kilo vergelijking) bij iedere bocht gewoon sneller accelereert dan de trail fiets.
En je opmerking over banden veranderd natuurlijk niks aan de houding, stuur en acceleratie gedrag van de fiets.
Overigens ook wel benieuwd op welke segmenten de Scott de kom heeft en op welke segmenten de Ripley de kom heeft. Zijn deze te vergelijken met elkaar?
Edit: zie dat bouwpakket ook top 10 staat over een heel rondje.
Handtekening
Ook al ben je de snelste overal, dan nog kan iemand natuurlijk prima een sector/segment sneller afleggen dan jou.Balboa schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:05:
[...]
Ik vind al die vergelijkingen met Stravatijden enorm mank gaan. Laatst een keer met een paar vrienden die nog nooit op Den Treek hadden gefietst een paar rondjes gedaan. Ik was - mede omdat ik er vaker was geweest - die avond op alles stukken sneller en reed ver voor ze uit. Wat schetst mijn verbazing bij het kijken naar de stravatijden die avond... beiden hebben snellere tijden neergezet dan ik. Onmogelijk want ik reed telkens voor ze uit. Verschil wel is dat zij de GPS van hun telefoon gebruiken en ik die van de Wahoo. Die van de Wahoo is veel malen nauwkueriger waardoor je al een vertekend beeld krijgt. Kortom, naast weers- en baanomstandigheden. kennis en kunde, is de soort GPS ook een grote factor.
Vergelijking met de F1. Als Hamilton pole pakt, kan Verstappen natuurlijk prima 1 of 2 sectoren sneller zijn.
Tuurlijk, dat begrijp ik ook welpjlgt schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:51:
[...]
Ook al ben je de snelste overal, dan nog kan iemand natuurlijk prima een sector/segment sneller afleggen dan jou.
Vergelijking met de F1. Als Hamilton pole pakt, kan Verstappen natuurlijk prima 1 of 2 sectoren sneller zijn.
Handtekening
Net even gekeken en die is zeker netjes afgemonteerd. Gaat er uiteindelijk om hoe jij er op zit, maar de basis is niet verkeerd!Ruud schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 07:34:
De Cube Stereo 120 HPC TM is toch wel heel veel waar voor je geld. Daar kan Canyon misschien zelfs nog iets van leren.
Handtekening
mtb tracks zijn rond 30-34 km lang(hier in het noorden tenminste), natuurlijk kan je iederkeer gaan stoppen en even uitrusten maar het is veel leuker om in 1x uit te rijden op redelijk snelheid waar de track op ontworpen is.Drwho1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
[...]
Dus nee het is niet puur luiheid wat men al te graag wil denken(vaak zijn het mensen uit jalousie dat ze geen kunnen betalen of met allerlei vooroordelen komen dat het ding altijd op maximaal staat), er zijn ook genoeg mensen met een mindere conditie of minder spieren maar niet de tijd hebben om dagelijks te gaan trainen.
Dat een e-bike altijd op stand maximaal staat is een hele grote aanname wat men al te graag wil maken, want vaak is dat helemaal niet zo dat de bestuurder het daar op heeft ingesteld.
Ik ben 30 en een ebike, zonder ebike reed ik een track gewoon niet volledig uit of ging het veel te langzaam, eenmaal fiets omgebouwd heb ik er plezier in en rijdt ik ze volledig uit, en natuurlijk fiets ik ook regelmatig op eigen kracht en staat de boel uit(zit vrijloop op).
Je kan mtb track bouwers ook verwijten een kortere versies in te maken voor casual lui ipv alleen maar naar de getrainde lui te kijken.
[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2020 19:03 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb net iets nieuws.Balboa schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:20:
[...]
Net even gekeken en die is zeker netjes afgemonteerd. Gaat er uiteindelijk om hoe jij er op zit, maar de basis is niet verkeerd!
Maar je hebt 100% gelijk, het gaat erom hoe het rijdt en dan is een lokale leverancier toch wel handig.
Ik wil al een hele tijd (sinds corona eigenlijk) Mountainbiken op pakken.
Heb het uiteindelijk een ruime week geleden gedaan met een fiets van iemand anders om te checken of ik het wel leuk zou vinden. Ik vond het heerlijk om weer buiten te zijn en me energie kwijt te kunnen.
Nou heb ik zelf alleen geen enkel materiaal (op helm en broek na)
Het is best een dure hobby als je er vanaf niks mee wil beginnen.
Nou zie ik wel fietsen op Decathlon staan voor 250-399 euro maar ga er vanuit dat die eigenlijk niet echt geschikt zijn voor de echte off road routes enz. Tevens is bijna alles uitverkocht en 2e hand heb ik echt moeite om iets goed te vinden.
Heeft iemand nog suggesties waar ik zou kunnen kijken ? het budget voor de fiets is in principe 500 euro. wil niet gelijk een ding van 1500 euro kopen als eerste fiets.
Ook twijfel ik een beetje over het wiel formaat en fiets grootte.
Ik ben 1.87m en dat zit net tussen L en XL in bij de meeste. doe je er beter aan om wat groter te rijden of kleiner? En voor de wielen lees ik dat veel mensen 26" nog steeds het fijnst vinden door de agility en andere zijn weer heel goed te spreken over 29"
Is 27.5 ook een goeie optie of beter niet ?
alvast bedankt.
[ Voor 17% gewijzigd door Ricmaniac op 09-08-2020 00:57 ]
Kortom ik zou kijken naar een instap 29'er bij merken als Cube, Merida, Sensa, en dan het duurste model dat je budget toelaat.
Het fijnste dat je kan hebben in deze prijsklasse is een luchtgeveerde vork, ipv een met coils. De rest is minder van belang, en relatief goedkoop te upgraden voor iets beters als de onderdelen eenmaal versleten zijn.
Het is heel simpel, of kan simpel zijn. Als je zonder e-bike 1 berg op fietst kan je met een e-bike 2 bergen op fietsen. Hoeft niet, het kan. Of het helpt je net die berg op waarvan je anders gezegd zou hebben, laat maar. Ik heb het geluk een paar atb routes naast de deur te hebben maar voor de routes verderop gaat de atb in de auto. Met een e-mtb zou ik die routes kunnen doen zonder er heen te hoeven rijden met de auto.mr_evil08 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:53:
[...]
mtb tracks zijn rond 30-34 km lang(hier in het noorden tenminste), natuurlijk kan je iederkeer gaan stoppen en even uitrusten maar het is veel leuker om in 1x uit te rijden op redelijk snelheid waar de track op ontworpen is.
Dus nee het is niet puur luiheid wat men al te graag wil denken(vaak zijn het mensen uit jalousie dat ze geen kunnen betalen of met allerlei vooroordelen komen dat het ding altijd op maximaal staat), er zijn ook genoeg mensen met een mindere conditie of minder spieren maar niet de tijd hebben om dagelijks te gaan trainen.
Dat een e-bike altijd op stand maximaal staat is een hele grote aanname wat men al te graag wil maken, want vaak is dat helemaal niet zo dat de bestuurder het daar op heeft ingesteld.
Ik ben 30 en een ebike, zonder ebike reed ik een track gewoon niet volledig uit of ging het veel te langzaam, eenmaal fiets omgebouwd heb ik er plezier in en rijdt ik ze volledig uit, en natuurlijk fiets ik ook regelmatig op eigen kracht en staat de boel uit(zit vrijloop op).
Je kan mtb track bouwers ook verwijten een kortere versies in te maken voor casual lui ipv alleen maar naar de getrainde lui te kijken.
Met alle respect, maar als ik een rondje van 34km in het noorden niet uit zou kunnen rijden als 30-jarige, zou ik me ernstig zorgen maken over mijn lichamelijke conditie.mr_evil08 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:53:
[...]
mtb tracks zijn rond 30-34 km lang(hier in het noorden tenminste), natuurlijk kan je iederkeer gaan stoppen en even uitrusten maar het is veel leuker om in 1x uit te rijden op redelijk snelheid waar de track op ontworpen is.
[...]
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic