Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:53
Als je lange tochten gaat maken heb je toch ook wel iets van een rugtas mee of bagage op je fiets, waarom wil je je powerbank los hebben?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:28
Maarten_E schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:17:
Is er iemand die mij in de goede richting kan sturen?
Ik zou voor een toptube bag gaan, zoiets: https://road.cc/content/review/226809-restrap-top-tube-bag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28
Maar weet iemand of daar een soort houder voor beschikbaar is? Zat te denken aan een soort McGyver met tiewraps om de powerbank vast te maken, maar bestaat er iets wat duurzamer is dan dat? In feite hoeft het niet meer dan een klein houdertje onder het stuur te zijn, maar ben bang dat dat niet kant-en-klaar bestaat. Is er iemand die mij in de goede richting kan sturen?
Dit? https://www.allekabels.nl...153wh4EAQYASABEgIRK_D_BwE

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:21

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Maar weet iemand of daar een soort houder voor beschikbaar is? Zat te denken aan een soort McGyver met tiewraps om de powerbank vast te maken, maar bestaat er iets wat duurzamer is dan dat? In feite hoeft het niet meer dan een klein houdertje onder het stuur te zijn, maar ben bang dat dat niet kant-en-klaar bestaat. Is er iemand die mij in de goede richting kan sturen?
Kei goedkoop voor aan het stuur, heel erg overpriced voor op je top tube.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Voor de geinteresseerde, bij Bikecomponents zijn er easter eggs. 15% op bijv Endura, POC en 10% Maxxis en bij meer dan 50 euro geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik zat al een tijdje na te denken om mijn enduro bak om te bouwen naar een mullet bike. D.w.z 27.5" achter en 29" voor (nu beide 27.5"). Nu kwam er een erg mooie actie op een 2020 fox 36 factory voorbij op rcz, waardoor ik de knoop heb doorgehakt. Deze besteld en nu komt de opdracht om naar een 29" voorwiel te gaan kijken. Aangezien de conversie geen prioriteit heeft ga ik in eerste instantie op aanbiedingen af.

Nu was mijn eerste gedachte om weer een no-nonse wiel met een goede alu velg en een hope naaf, dat heb ik tenminste nu ook naar tevredenheid. Deze keer wil ik het wiel zelf gaan spaken. Deze skill wil ik toch nog echt wel leren en is universeel toepasbaar. Mijn andere skill die ik nog wil leren is het servicen van dempers, maar daar heb je toch vaak van zulk specieke tools nodig dat ik dat dan weer liever uitbesteed.

Aangezien ik toch zelf ga bouwen gaat mijn interesse ook steeds meer naar Chinees carbon. Niet het aliexpress spull, maar naar een nextie/lightbicycle. Waar de voorkeur naar de laatste gaat, aangezien hun website toch echt een stuk professioneler oogt met een stuk meer info. Nu ben ik opzoek naar ervaringen tussen goed alu en carbon. Ik doe het niet voornamelijk voor het gewicht, maar de rijeigenschappen in het totaal. Ik denk dat je carbon namelijk een stuk flexibeler in bepaalde richtingen kan krijgen dan alu.

Zijn er hier die deze ervaring hebben of andere kennen met deze ervaring? Ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe groot het verschil nog is tussen de 'standaard' carbon velgen en de premium velgen bij een nextie/lightbicycle. Voor 1 premium velg kan ik namelijk 3 alu velgen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
@ElmarJ16 ik weet niet of je bij carbon velgen van 200-300 euro over duidelijk betere rij eigenschappen kan spreken.... Je krijgt voornamelijk een licht en stijf wiel. Dit is niet per definitie slecht. Ik moet zeggen het mij nog steeds prima bevalt. (Maar dan hebben we het wel over xc ipv enduro).

Ik denk niet dat je betere rijeigenschappen zoals bij enve of zipp 3zero moto (https://m.pinkbike.com/ne...o-moto-carbon-wheels.html)
Dan zul je dieper in de buidel moeten tasten..

Maar ik denk wel dat je een lichter en evensterk wiel of even zwaar, maar sterker wiel kan maken met een carbon velg.

Als je tzt tools wilt lenen, laat maar weten, die van mij staan al weer bijna 1.5 jaar in de schuur :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:00
@ElmarJ16:

EIE past ook in je rijtje maar verliest sowieso qua website. Leuk projectje by the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit nogal te twijfelen over een banden (en wielen) upgrade.

Momenteel rijd ik op Schwalbe Rocket Ron Evo Liteskin (fiets uit 2016, dus van ergens voor die tijd); schijnbaar één van de lichtst rollende MTB-banden op de markt.

Ik wil een setje https://www.huntbikewheel...et?variant=12211051233357 aanschaffen, en daar licht rollende banden bij aanschaffen.

In eerste instantie was (ben) ik erg gecharmeerd van de set https://www.mantel.com/sc...ray-buitenband?spec[]=285 in Skinwall.
Echter schijnen deze zwaarder te rollen dan de Liteskins die ik nu heb.

Nadeel van de Rocket Ron's is echter dat deze moeilijk(er) Tubeless te maken zouden zijn.

Mijn vragen:
* Iemand ervaring met het tubeless maken van Rocket Ron Liteskin? Is het echt zo'n drama of valt het wel mee?
* Stel dat Tubeless + Rocket Ron geen optie is... Zou Racing Ralph + Racing Ray Tubeless dan sneller zijn Rocket Ron met binnenbanden?

Ik rijd bijna uitsluitend in de regio Nijmegen. Veel wortel, zand.
Ondanks de matige wang-bescherming van de Rocket Ron heb ik nog nooit lek gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Smultie schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:36:

Momenteel rijd ik op Schwalbe Rocket Ron Evo Liteskin (fiets uit 2016, dus van ergens voor die tijd); schijnbaar één van de lichtst rollende MTB-banden op de markt.

Ik wil een setje https://www.huntbikewheel...et?variant=12211051233357 aanschaffen, en daar licht rollende banden bij aanschaffen.

In eerste instantie was (ben) ik erg gecharmeerd van de set https://www.mantel.com/sc...ray-buitenband?spec[]=285 in Skinwall.

Nadeel van de Rocket Ron's is echter dat deze moeilijk(er) Tubeless te maken zouden zijn.

Mijn vragen:
* Iemand ervaring met het tubeless maken van Rocket Ron Liteskin? Is het echt zo'n drama of valt het wel mee?
* Stel dat Tubeless + Rocket Ron geen optie is... Zou Racing Ralph + Racing Ray Tubeless dan sneller zijn Rocket Ron met binnenbanden?

Ondanks de matige wang-bescherming van de Rocket Ron heb ik nog nooit lek gereden.
De Rocket Ron's zijn niet heel stevig en dat zorgt ervoor dat je met veel hogere druk moet rijden om geen omklappende banden te krijgen. De lite skin doet daar nog een schepje bovenop. De band (non-lite skin) was vroeger echt best goed maar is aan alle kanten ingehaald.

Als je ze tubeless krijgt is het prima. Maar ze gaan eerder zweten door de zijwang. Ze zijn dan gewoon versleten om tubeless te gebruiken. En ja, het is een stuk lastiger dan andere banden zoals Vittoria's of Wolfpacks.

Of een Racing Ray/Ralph tubeless sneller is dan een Rocket Ron met binnenband is de verkeerde vraag. Je hebt dan twee variabelen. Is een Rocket Ron tubeless sneller dan met binnenband? Nee, je moet toch met een hoge druk rijden omdat het een instabiele band is.

Hoe breed wil je gaan?

Tip: Wolfpack race/speed of speed/speed en ander Vittoria Barzo/Mezcal of Mezcal/Mezcal. Waarom? Het Wolfpack-stel is van horen zeggen. De Vittoria's zijn beter dan de Schwalbe's vind ik. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Prulleman Mijn vraag naar de duurdere varianten slaat eigenlijk op de mooie getallen die op de website van Lightbicycle staan (ik ben me ervan bewust dat deze relatief zijn). Daar zie je dat de duurdere versie lichter, zijdelings stijver, maar radiaal soepeler is. Ik ben niet op zoek naar een keiharde velg (wel op zijdelingse kracht), maar 1 die ook nog vergevingsgezint is op technische trails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYseDjMgGgjOmP0tiywWTPcPs1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhqicARoUyMTA9pyH0n2XU69.png?f=fotoalbum_large

Als ik de prijzen van de velgen vergelijken met de high end carbon wiel fabrikanten, dan geloof ik wel dat de premium Chinese velgen daar best mee kunnen concurreren. €500 voor een set, ex btw en invoerkosten, en zet daar de kosten van de naven, spaken en nippels bij en je komt dan al over de 1000 voor een wielset die nog gebouwd moet worden. Die high end merken zijn nog steeds een stuk duurder, maar die hebben nog meer kosten in after sales, marketing, distributie en tussenhandelaren. Onder de streep zal het denk ik weinig uitmaken.

Nu moet ik enkel nog de goede redenen hebben om de aankoop te rechtvaardigen :)

@Ruud bedankt voor de tip! Ik zet eie ook op het lijstje. Deze lijken op eerste zicht ook niet verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door ElmarJ16 op 13-04-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:39:
[...]

De Rocket Ron's zijn niet heel stevig en dat zorgt ervoor dat je met veel hogere druk moet rijden om geen omklappende banden te krijgen. De lite skin doet daar nog een schepje bovenop. De band (non-lite skin) was vroeger echt best goed maar is aan alle kanten ingehaald.

Als je ze tubeless krijgt is het prima. Maar ze gaan eerder zweten door de zijwang. Ze zijn dan gewoon versleten om tubeless te gebruiken. En ja, het is een stuk lastiger dan andere banden zoals Vittoria's of Wolfpacks.

Of een Racing Ray/Ralph tubeless sneller is dan een Rocket Ron met binnenband is de verkeerde vraag. Je hebt dan twee variabelen. Is een Rocket Ron tubeless sneller dan met binnenband? Nee, je moet toch met een hoge druk rijden omdat het een instabiele band is.

Hoe breed wil je gaan?

Tip: Wolfpack race/speed of speed/speed en ander Vittoria Barzo/Mezcal of Mezcal/Mezcal. Waarom? Het Wolfpack-stel is van horen zeggen. De Vittoria's zijn beter dan de Schwalbe's vind ik. YMMV
Ik rijd nu 1.8bar met een binnenband, geen last van dubbelklappende wangen (ben geen held in afdalingen, dus ga niet heel hard)

Ik rij nu 2.25", breder wil ik eigenlijk niet, iets smaller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:52:
@Prulleman Mijn vraag naar de duurdere varianten slaat eigenlijk op de mooie getallen die op de website van Lightbicycle staan (ik ben me ervan bewust dat deze relatief zijn). Daar zie je dat de duurdere versie lichter, zijdelings stijver, maar radiaal soepeler is. Ik ben niet op zoek naar een keiharde velg (wel op zijdelingse kracht), maar 1 die ook nog vergevingsgezint is op technische trails.

[Afbeelding]

Als ik de prijzen van de velgen vergelijken met de high end carbon wiel fabrikanten, dan geloof ik wel dat de premium Chinese velgen daar best mee kunnen concurreren. €500 voor een set, ex btw en invoerkosten, en zet daar de kosten van de naven, spaken en nippels bij en je komt dan al over de 1000 voor een wielset die nog gebouwd moet worden. Die high end merken zijn nog steeds een stuk duurder, maar die hebben nog meer kosten in after sales, marketing, distributie en tussenhandelaren. Onder de streep zal het denk ik weinig uitmaken.

Nu moet ik enkel nog de goede redenen hebben om de aankoop te rechtvaardigen :)

@Ruud bedankt voor de tip! Ik zet eie ook op het lijstje. Deze lijken op eerste zicht ook niet verkeerd.
Ik rijd al bijna een jaar op een setje EIE's. 29'ers asym V-shaped 30,5mm intern en ze blijven heel bij me. :)

De getallen zijn duidelijk maar wat laten ze zien? Hoe groot is dat verschil nou eigenlijk? Begrijp me niet verkeerd, ik kan uren staren naar cijfers en theoretische blabla. En daarna alles kapot redeneren. Maar hoeveel daar nou van over blijft op de trails? Meestal niet zoveel...

Wat je ziet is dat sterkere velgen meestal een wat grotere wanddikte hebben bij de wang van de band. Dus die theorie volgend is de rechtse van de twee beter bestand tegen doorslag van je band.

@Smultie een Racing Ray/Ralph zal echt niet moeilijker rollen dan een Rocket Ron. Een Mezcal of Speed al helemaal niet.

Waar komt je vraag over sneller/langzamer eigenlijk vandaan? Waar ben je bang iets te verliezen?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 13-04-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Smultie schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:36:

Mijn vragen:

Ben onlangs van een setje 27.5+ Maxxis Minion/Rekon 2.8 naar een setje Wolfpacks 29" Cross/Race 2.25 gegaan. Natuurlijk appels met peren vergelijken, maar die Wolfpacks lopen echt heel licht. Makkelijk tubeless te maken. Heb nu op de 27.5+ velgen een setje Rocket Rons gelegd. Ook makkelijk tubeless te maken. Waren al een keer gebruikt, waardoor ze wellicht minder via de wang zijn gaan zweten, want ze bleven mooi op druk. Moet ze nog gaan uitproberen, maar heb eerder op een setje RR 2.8 gereden en vond dat goed bevallen. Zijkanten zijn idd wat zacht, maar voor de UHR voldoende sterk. Voor terrein met rotsen zou ik ze niet gebruiken.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:00:
[...]

@Smultie een Racing Ray/Ralph zal echt niet moeilijker rollen dan een Rocket Ron. Een Mezcal of Speed al helemaal niet.

Waar komt je vraag over sneller/langzamer eigenlijk vandaan? Waar ben je bang iets te verliezen?
Data van https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews (waar de Rocket Ron zeer gunstig uit komt)

Rocket Ron 520gr 22.6W
Mezcal 690gr 28W
Barzo 680gr 30W
Racing Ralph (TLE) 625gr 27W
Racing Ray (TLE) 620gr 28W

Dus naar Vittoria is 350gr zwaarder en +12W
Naar RaRa/RaRa 200gr zwaarder en +9W

Beiden lijkt dan niet echt een vooruitgang. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Smultie schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:37:
[...]

Data van https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews (waar de Rocket Ron zeer gunstig uit komt)

Rocket Ron 520gr 22.6W
Mezcal 690gr 28W
Barzo 680gr 30W
Racing Ralph (TLE) 625gr 27W
Racing Ray (TLE) 620gr 28W

Dus naar Vittoria is 350gr zwaarder en +12W
Naar RaRa/RaRa 200gr zwaarder en +9W

Beiden lijkt dan niet echt een vooruitgang. Mis ik iets?
En dat is dus data waar je niets aan hebt. Zelfs niet op asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:46:
[...]

En dat is dus data waar je niets aan hebt. Zelfs niet op asfalt.
Snap ik deels, maar waar moet ik dan van uit gaan?

Overigens vind ik 350 gram zwaarder best aanzienlijk.
Even uitgaande van 100ml sealant ipv een 225gr binnenband, heb je nog steeds +100gram met de nieuwe set-up. In mijn boekje nog niet echt een vooruitgang...

[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 13-04-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tov van Rocket Ron is elke band een vooruitgang. Ik heb nog nooit met zo'n klote band gereden en ruil graag 200 gram in voor meer grip en voorspelbaarheid. Barzo/mezcal is een zeer licht lopend setje met voorspelbare grip. 20x between dan een Rocket Ron

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Okay, hoe meer ik over de Vittoria's lees, hoe enthousiaster ik word.
Mezcal achter lijkt me een prima keus, maar twijfel nog wel een beetje Mezcal of Barzo voor.
Barzo heeft meer grip, ten koste van de lagere rolweerstand van de Mezcal, toch?

Maar als ik qua grip met een Mezcal al flink vooruit ga t.o.v. de Rocket Ron, denk ik dat het voor mij voldoende is. Rare gedachtenkronkel?

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 13-04-2020 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Smultie schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:12:
[...]

Snap ik deels, maar waar moet ik dan van uit gaan?

Overigens vind ik 350 gram zwaarder best aanzienlijk.
Even uitgaande van 100ml sealant ipv een 225gr binnenband, heb je nog steeds +100gram met de nieuwe set-up. In mijn boekje nog niet echt een vooruitgang...
Puur naar gewicht en rolweerstand kijken, is eigenlijk niet interessant. Waarom niet?

Theoretische en praktische rolweerstand zijn sowieso twee verschillende zaken. De theoretische rolweerstand wordt bepaald tussen de band en een glad oppervlak, maar de echte wereld is niet glad, dus gaat ook de vervormbaarheid van de band een rol spelen. Als de band immers oneffenheden van het oppervlak absorbeert dan verlies je minder energie dan wanneer de band (plus het gewicht van fiets en berijder) over het obstakel heen moet rollen. Die vervormbaarheid wordt bepaald door hoofdzakelijk twee dingen: compound/opbouw van de band en de bandendruk. Echter de effectiviteit van de compound ligt ook weer aan de ondergrond, de weersomstandigheden, de fiets, de berijder, het systeemgewicht etc, en de bandendruk hangt ook weer van veel andere zaken af. De breedte van de velg, tubeless of niet, de techniek van de berijder, en wederom het systeemgewicht.

Dus we kunnen wel een hoop getallen en ervaringen naast elkaar zetten, buiten de specifieke context waarin ze zijn gevormd hebben ze weinig echte betekenis.

De Liteskin banden die jij noemt slachtofferen de grip en opbouw van de band voor een vrij extreme compromis, een zo laag mogelijk gewicht en een lage theoretische rolweerstand. Dat maakt ook dat iedere vergelijking mank gaat, maar er is natuurlijk wel een stuk meer dat telt.

Je snelheid kan ook enorm kan afhangen van de grip. Als je bij elke bocht in het parcours een halve seconde wint omdat je door de extra grip sneller door de bocht kan, dan maakt die paar watt rolweerstand opeens weinig meer uit. Als je door de grip minder vaak hoeft te remmen, en dus ook minder te accelereren, dan is die 100 gram extra roterende massa ook opeens niet zo belangrijk meer. Daarnaast kan een stevig karkas misschien iets zwaarder zijn, maar als je daardoor 0.2 bar minder in je band hoeft te pompen dan neemt de praktische rolweerstand enorm af, en de grip ook weer flink toe. Dan heb je al twee zaken drastisch verbeterd ten opzichte van één relatief klein minpunt.

De suggesties die hierboven worden gegeven zijn banden die weliswaar misschien iets zwaarder zijn, maar dat verschil in gewicht ruimschoots goedmaken als je naar het totaalpakket kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:22

MJV

Smultie schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:26:
Okay, hoe meer ik over de Vittoria's lees, hoe enthousiaster ik word.
Mezcal achter lijkt me een prima keus, maar twijfel nog wel een beetje Mezcal of Barzo voor.
Barzo heeft meer grip, ten koste van de lagere rolweerstand van de Mezcal, toch?

Maar als ik qua grip met een Mezcal al flink vooruit ga t.o.v. de Rocket Ron, denk ik dat het voor mij voldoende is. Rare gedachtenkronkel?
Ik zou eerder voor de combinatie gaan. Banden voor/achter hoeven bij de MTB niet hetzelfde te zijn, integendeel. Dus pak voor de band met meer grip/de bredere band, en achter de makkelijker lopende band (ik ken het Vittoria assortiment niet precies dus weet niet welke-welke is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Smultie 2x Wolfpack Speed in 2.25x29? 590gr per band (gewogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:35:
@Smultie 2x Wolfpack Speed in 2.25x29? 590gr per band (gewogen)
Is ook zeker een optie, maar ik vind Skinwall wel erg mooi.
MJV schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:27:
[...]

Ik zou eerder voor de combinatie gaan. Banden voor/achter hoeven bij de MTB niet hetzelfde te zijn, integendeel. Dus pak voor de band met meer grip/de bredere band, en achter de makkelijker lopende band (ik ken het Vittoria assortiment niet precies dus weet niet welke-welke is).
Het hoeft niet, maar mág toch wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:23

JJJ

Even advies inwinnen: ik heb geprobeerd mijn achterrem te fixen (ik heb schijfremmen, Shimano M315 volgens mij). Het probleem was dat de remhendel, na ingeknepen te zijn, niet meer goed terugging. Ik voelde daarbij ook dat de schijfrem achter nog vast zat en niet meer ontspande.

Na YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104 gekeken te hebben dacht ik dus de zuigers te moeten reinigen. In het filmpje doen ze dat met minerale olie, ik heb hierbij alcohol gebruikt (bij gebrek aan minerale olie). Verder is hierbij een klein beetje remolie gelekt (doordat de zuiger naar buiten stond bij het reinigen).

Het probleem is nu dat 1) mijn schijfrem een stuk meer herrie maakt (voorheen was ie min of meer geluidloos) en belangrijker, 2) hij heeft behoorlijk aan remkracht ingeboet. Ik merk dat het aangrijppunt nu ookk iets later komt. Daarnaast komt 3) de zuiger nog niet altijd perfect terug (maar het is wel een heel stuk beter als voorheen).

Mijn hoofdvraag is: hoe zorg ik ervoor dat ik de oorspronkelijke remkracht terug krijg? Komt dit door de gelekte remolie? Het is echt maar een klein beetje geweest maar misschien heeft dit al impact.

De tweede vraag: dat de zuiger nog niet perfect terugkomt is wel irritant, want soms slaat de achterrem vast. Moet ik hetzelfde reinigsingsproces nog een keer uitvoeren, maar dan met minerale olie?

En 3) hoe kan het dat de rem opeens herrie maakt? Voor zover ik weet is er geen olie gelekt op de rotor of op de remblokjes. Ik heb de rem zelf wel opnieuw uitgelijnd dus hij moet er wel goed in zitten...

Alvast dank voor de goede adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@JJJ zoveel olie zit er niet in zo'n systeem, dus ook een klein beetje gelekte olie kan dit effect hebben. Ook is het zorgwekkend dat er olie langs de zuiger/seal is gekomen. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, of je moet hem met schoonmaken erg ver hebben naar buiten hebben geduwd.

Behalve reinigen valt er aan die zuigers/seals niet echt veel te servicen, wellicht is ie gewoon aan het einde van zijn levensduur. Nu zijn Shimano-remmen van dit prijs-kwaliteitsniveau niet heel duur, dus anders gewoon een set nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Deze week een nieuwe FOX ranger MTB broek ontvangen en net om even uit te waaien rondje door de polder gedaan. Bij Noordeloos langs de N-weg op het kleine MTB-parkje even heerlijk paar geknald.
Het ging zo lekker, had er plezier in en mn broek zat lekker (voorheen steeds gekloot met de oude broek). Zo leuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:05
Gisteravond voor het eerst een rondje gedaan met mijn nieuwe (eigenlijk tweedehands) XT remmen. Wat een verademing ten op zichten van mijn oude remmen (Shimano BR-M315). Het was mij initieel voornamelijk te doen vanwege de remgrepen. De BR-315 zijn 3-vingerig terwijl de XT 2-vingerig zijn (en kun je ook makkelijk met 1 vinger bedienen). Ik merk ook dat de nieuwe remmen fijner doseren en wat directer reageren. Ik zat als een blij ei op de fiets. Komende week maar even wat leukere paadjes opzoeken. Uiteindelijk was het gisteren redelijk veel recht toe recht aan rammen. Ook wel leuk, maar ik word toch blijer van singletrails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@wisselwerking die XT’s (mits je een beetje nieuwe hebt) zijn geschikt om met een vinger te bedienen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:17:
Gisteravond voor het eerst een rondje gedaan met mijn nieuwe (eigenlijk tweedehands) XT remmen. Wat een verademing ten op zichten van mijn oude remmen (Shimano BR-M315). Het was mij initieel voornamelijk te doen vanwege de remgrepen. De BR-315 zijn 3-vingerig terwijl de XT 2-vingerig zijn (en kun je ook makkelijk met 1 vinger bedienen). Ik merk ook dat de nieuwe remmen fijner doseren en wat directer reageren. Ik zat als een blij ei op de fiets. Komende week maar even wat leukere paadjes opzoeken. Uiteindelijk was het gisteren redelijk veel recht toe recht aan rammen. Ook wel leuk, maar ik word toch blijer van singletrails.
Uhm, heb jij 6 vingers aan 1 hand? ;) 2 vs 1 vinger. (M315 vs XT)

Welke XT's heb je? De trekking variant heeft wel langere hevels. Maar die zijn weer voor 2 vingers.

En je MOET ze ook met 1 vinger bedienen. Als je dan niet genoeg kracht kunt zetten voor voldoende vertraging (zonder lichamelijke beperkingen) moet je het zoeken in betere/grotere schijven of andere blokken. (Of ontluchten ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
@Ruud Ik heb gewoon 5 vingers (nog even nageteld), maar ik zie toch echt op meerdere sites staan dat de M315 voor 3 vingers is bedoeld (niet dat ik dat deed) en de XT voor 2 vingers. Dat je dat in de praktijk ook met een vinger minder kan doen (op een totaal van 5 vingers) begrijp ik hoor. Maar misschien is greepmaat (zie ook https://bike.shimano.com/...re-xt-m8100/BL-M8100.html) wat anders dan het bedienen zelf?
Ik heb Shimano XT BL-M8000 remmen. En die kan ik dus inderdaad prima met 1 vinger bedienen. Daarom had ik ze ook gekocht. Meer controle en vertrouwen om de bochten nog wat harder te nemen :)

[ Voor 20% gewijzigd door wisselwerking op 14-04-2020 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:28:
@Ruud Ik heb gewoon 5 vingers (nog even nageteld), maar ik zie toch echt op meerdere sites staan dat de M315 voor 3 vingers is bedoeld (niet dat ik dat deed) en de XT voor 2 vingers. Dat je dat in de praktijk ook met een vinger minder kan doen (op een totaal van 5 vingers) begrijp ik hoor. Maar misschien is greepmaat (zie ook https://bike.shimano.com/...re-xt-m8100/BL-M8100.html) wat anders dan het bedienen zelf?
Ik heb Shimano XT BL-M8000 remmen. En die kan ik dus inderdaad prima met 1 vinger bedienen. Daarom had ik ze ook gekocht. Meer controle en vertrouwen om de bochten nog wat harder te nemen :)
Onderstaande verhaal is niet specifiek voor jou, waarschijnlijk is het helemaal niet voor jou. Maar voor elke beginner die het maar wil lezen.

Wat er in een handleiding staat maakt me niet zoveel uit. Ik hoop niet dat iemand de handleiding gelooft boven tips en advies van ongeveer de hele MTB-community, die sneller is dan ik. Remmen doe je met 1 vinger per kant.

Elke rem die goed genoeg is heeft ruim voldoende remkracht om met 1 vinger te remmen. En dat zijn echt niet alleen de remmen van 100+ euro per kant. Met een 40 a 50 euro per kant kun je al vooruit. (Shimano M6000 bijvoorbeeld) Misschien zelfs al met minder maar daarvan heb ik geen voorbeelden.

Je stelt je remmen dus ook zo af dat je er maar met 1 vinger bij kunt. Met 2 vingers remmen heeft geen enkele zin. Als je dan toch meer remkracht hebt is er of iets niet goed met je remsysteem of je remmen zijn eigenlijk niet goed genoeg.

Waarom? Controle, je handvatten zijn één van de weinige contactpunten met je fiets. En dan ga je geen vingers opofferen om te remmen. Juist niet met al die knalharde XC-fietsen in Nederland die alle kanten op stuiteren.

Waarom2? Schrikreacties, als je jezelf aanleert om met 2 vingers te remmen heb je door een schrikreactie ineens veel minder controle. Want je trekt de hevel veel sneller te snel in. Je doseerbaarheid is dan veel minder. Gevolg? Gebroken sleutelbeen, of een deuk in je ego en een kras op je fiets.

Bron? Ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:52
wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:17:
Rem jij dan?

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:38

Meneer iCy

swarma

Advies mbt binnenband. Zag gisteravond al dat de voorband zachter was na mijn rit van zaterdag, dus opgepompt en ben gaan fietsen. Vanochtend weer zo goed als leeg.

Net even de binnenband (en buitenband/velglint) bekeken en op het oog niets zichtbaar, in een emmerwater 2 minescule lekken vlak bij elkaar. Waarschijnlijk ivm gewicht dus puncture opgelopen van een boomstronk of iets dergelijks.

Wat zouden jullie doen ivm de 120kg beer dat ik ben. Plakken of binnenband vervangen? Zijn 2 minescule lekjes die je gewoon niet kan zien op het oog, maar wel onder water. Binnenband heeft na aankoop 600km overleefd tot gisteren :-). Heb binnenbanden op voorraad.
wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:28:
M315 voor 3 vingers is bedoeld (niet dat ik dat deed)
315 goed positioneren zoals @Prulleman mij adviseerde en je kan het meeste qua remwerk gewoon aan. Heb zelf deze remmen ook op mijn fiets.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:56:
Advies mbt binnenband. Zag gisteravond al dat de voorband zachter was na mijn rit van zaterdag, dus opgepompt en ben gaan fietsen. Vanochtend weer zo goed als leeg.

Net even de binnenband (en buitenband/velglint) bekeken en op het oog niets zichtbaar, in een emmerwater 2 minescule lekken vlak bij elkaar. Waarschijnlijk ivm gewicht dus puncture opgelopen van een boomstronk of iets dergelijks.

Wat zouden jullie doen ivm de 120kg beer dat ik ben. Plakken of binnenband vervangen? Zijn 2 minescule lekjes die je gewoon niet kan zien op het oog, maar wel onder water. Binnenband heeft na aankoop 600km overleefd tot gisteren :-). Heb binnenbanden op voorraad.
Plakken als dat mogelijk is, iets met wegwerpmaatschappij :) Alleen onderweg zou ik een nieuwe gebruiken en de oude thuis plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Meneer iCy als ik tijd heb plak ik binnenbanden, tenzij ze echt oud (poreus) zijn.
Zijn je velgen en banden geschikt voor tubeless? dat is nog "beter" :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:58:
[...]

Plakken als dat mogelijk is, iets met wegwerpmaatschappij :) Alleen onderweg zou ik een nieuwe gebruiken en de oude thuis plakken.
Normaal gesproken ben ik ook zo, maar zat wel met het puntje eigen gewicht wat ik mee neem. Ga hem plakken en daarna even checken of ik niet nog een gaatje over het hoofd ziet.
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:59:
@Meneer iCy als ik tijd heb plak ik binnenbanden, tenzij ze echt oud zijn.
Zijn je velgen en banden geschikt voor tubeless? dat is nog beter :)
Heb een fiets van 850 euro, dus ik gok van niet. Velg net even gecheckt, maar zie nergens tubeless ready staan en ook niet op de website. (Merida Big Nine 300)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
Meneer iCy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:05:
[...]

Normaal gesproken ben ik ook zo, maar zat wel met het puntje eigen gewicht wat ik mee neem. Ga hem plakken en daarna even checken of ik niet nog een gaatje over het hoofd ziet.
Kijk ook even goed de buitenband na. Misschien dat er een klein doorntje in zit ofzo. Had ik vorige week ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Rudolf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:07:
[...]

Kijk ook even goed de buitenband na. Misschien dat er een klein doorntje in zit ofzo. Had ik vorige week ook.
Had ik al gecheckt, van binnen en van buiten maar kan echt niets vinden en dan zou ik het op 2 plekken moeten hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
@Ruud Goede uitleg hoor!
@Rudolf nee, maar BMW rijders hebben toch ook een knipperlicht die ze niet gebruiken :+
@Meneer iCy ik had ze al beter gepositioneerd hoor. Maar vond dat nog steeds niet goed genoeg in relatie tot mijn rijgedrag. Wat betreft binnenbanden. Gewoon plakken. Als ik onderweg lek rijd, doe ik er snel een andere binnenband in, maar thuis plak ik de band.

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 14-04-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:08:
@Meneer iCy ik had ze al beter gepositioneerd hoor. Maar vond dat nog steeds niet goed genoeg in relatie tot mijn rijgedrag. Wat betreft binnenbanden. Gewoon plakken. Als ik onderweg lek rijd, doe ik er snel een andere binnenband in, maar thuis plak ik de band.
Mijn eerste upgrade van de fietsen zal ook de remmerij zijn hoor. Maar dus echt zoveel verbetering ivm de 315?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Meneer iCy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:18:
[...]

Mijn eerste upgrade van de fietsen zal ook de remmerij zijn hoor. Maar dus echt zoveel verbetering ivm de 315?
Ja, ik vind van wel. Maar moet ook bekennen dat ik inmiddels al 2 jaar fiets met 315 remmen (op mijn Cube Reaction Pro (2018)). En eigenlijk ging dat op zich wel prima, maar ik merkte vooral dat als ik echt tempo wilde rijden ik net dat kleine beetje extra vertrouwen miste. Dat gevoel was er gisteren wel. Ik probeer morgenavond nog even tijd vrij te maken voor nog een "testritje" en dan wat meer singletrails te pakken. Heerlijk om de grens op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:24:
[...]

Ja, ik vind van wel. Maar moet ook bekennen dat ik inmiddels al 2 jaar fiets met 315 remmen (op mijn Cube Reaction Pro (2018)). En eigenlijk ging dat op zich wel prima, maar ik merkte vooral dat als ik echt tempo wilde rijden ik net dat kleine beetje extra vertrouwen miste. Dat gevoel was er gisteren wel. Ik probeer morgenavond nog even tijd vrij te maken voor nog een "testritje" en dan wat meer singletrails te pakken. Heerlijk om de grens op te zoeken.
Heb je trouwens ook de schijven vervangen? Meestal zitten er met dat soort budget-remmen ook Resin-only schijven op. En dat gaat niet zo goed samen met gesinterde blokjes :) Check dus even de combinatie de je hebt, als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Op het MTB forum ben ik een gebruikte Rockshox Yari 130mm tegengekomen.

https://www.mountainbike....040c802f7ee9f954#p2478386

Zou dit een waardige opvolger zijn voor mijn 'Fox 32 Float 29 FIT Terralogic, 100mm (2013)?

Ik heb wel wat twijfels over de nieuwe geometrie van mijn MTB:
Mijn huidige stuurbuis is nu 18cm, die van de Yari is 19cm, maar die zou ik wel 1cm kunnen inkorten. Je kunt ze immers gewoon afzagen toch?

Maar dan nog komt de voorkant van mijn MTB 3cm omhoog. 3cm klinkt wel veel. Wat denken jullie?

Mijn huidige fiets is een Grand Canyon uit 2013.
Sinny schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:19:
Voor de geinteresseerde, bij Bikecomponents zijn er easter eggs. 15% op bijv Endura, POC en 10% Maxxis en bij meer dan 50 euro geen verzendkosten.
Ik kon ze niet vinden, heb jij de discount codes nog? :+

[ Voor 20% gewijzigd door Strider op 14-04-2020 10:38 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Da's een hardtail toch? Dan zou ik zeker geen 3cm langere vork er in zetten. Je zithoek en stuurhoek gaan 1.5 graden onderuit. Je BB gaat 1cm omhoog, je reach wordt ook korter. Je kan de Yari misschien laten ombouwen naar 100 of 110mm, dan lijkt het me geen probleem.

Je Fox vork heeft een auto lockout feature, dat heeft deze Yari niet. Nou is het niet erg om rond te rijden zonder lockout, maar het is wel iets om over na te denken. Vond je dat fijn van je Fox? Dan gaat de Yari erg soppig aanvoelen. Stuurbuis kun je inderdaad gewoon afzagen (wel even de star fangled nut een cm dieper er in slaan).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Strider schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:36:
Zou dit een waardige opvolger zijn voor mijn 'Fox 32 Float 29 FIT Terralogic, 100mm (2013)?
Zelfs een bezemsteel is al een upgrade ten opzichte van een 7 jaar oude Fox 32. Maar van 100 naar 130mm op een XC fiets is echt teveel. Wat er gebeurd is het volgende: Je de hoek van je zitbuis wordt minder steil ('slacker') dat heeft negatieve gevolgen voor hoe makkelijk je fiets klimt. Je gewicht komt meer naar achter en je zal ook last krijgen van een licht voorwiel bij steile hellingen. Verder komt je trapas verder van de grond. Dat heeft negatieve gevolgen voor de rij-eigenschappen in de bochten. Een lage BB betekent dat je ze zwaartepunt ook laag is, wat gunstig is voor het nemen van snelle bochten, als dat hoger komt, dan lever je daar op in. Ook de hoek van de stuurbuis wordt slacker doordat de voorkant van de fiets verder omhoog komt. Dat is leuk als je vooral downhill snel wilt rijden, maar het betekent ook dat je inboet aan draaicirkel, plus je zithouding verandert ook daardoor. Dus ik zou deze zeker laten liggen.
Ik heb wel wat twijfels over de nieuwe geometrie van mijn MTB:
Mijn huidige stuurbuis is nu 18cm, die van de Yari is 19cm, maar die zou ik wel 1cm kunnen inkorten. Je kunt ze immers gewoon afzagen toch?
Ja afzagen is geen probleem, maar je moet wel weten wat je doet. Je hebt ook een nieuwe starnut nodig dan.
Maar dan nog komt de voorkant van mijn MTB 3cm omhoog. 3cm klinkt wel veel. Wat denken jullie?
Ja dus. Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je niet remt, dan ga je te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ruud schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:29:
[...]

Heb je trouwens ook de schijven vervangen? Meestal zitten er met dat soort budget-remmen ook Resin-only schijven op. En dat gaat niet zo goed samen met gesinterde blokjes :) Check dus even de combinatie de je hebt, als dat nodig is.
Ik heb nu inderdaad nog Resin-only schijven, dus die worden binnenkort ook nog vervangen. Maar op dit moment heb ik er de juiste blokken voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik ben ook van budget shimano overgestapt op XT (m8000) remmen met nieuwe (xt icetech) schijven. Het was niet zo dat ik remkracht miste, maar ik zat net te vaak te kloten met ontluchten en ook een paar keer vette blokken zonder duidelijke aanleiding (met name achter, voor eigenlijk nooit problemen mee gehad). De XT's draaien al bijna 2 jaar zonder onderhoud

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
@zonoskar & @Sjoewe bedankt, dan laat ik de vork zitten!

Ombouwen kan ik niet zelf, dan gaat het teveel in de kosten lopen voor deze oude MTB.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
zonoskar schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:48:
[...]

Als je niet remt, dan ga je te langzaam.
Deze stelling is nog wel eens leuk om uit te testen. Op lange ritten lijkt me dat een goede flow sneller is dan steeds remmen en optrekken. Omdat je veel energie bespaard en het uiteindelijk langer vol houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Rudolf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:23:
[...]

Deze stelling is nog wel eens leuk om uit te testen. Op lange ritten lijkt me dat een goede flow sneller is dan steeds remmen en optrekken. Omdat je veel energie bespaard en het uiteindelijk langer vol houdt.
Ik snap de gedachtengang. Maar als ik leger begin te raken ga ik dan toch gewoon dezelfde snelheid als de ander rijden zonder te remmen en dus te acceleren? Heb ik het eerste deel iig winst gepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort route het is. In principe zo min mogelijk remmen en als je remt moet je dat op de juiste punten doen. En ik denk dat je ondanks het wel remmen toch wel een goede flow kan behouden. Juist door op de goede momenten te remmen. Dan hoef je niet eens perse echt te accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Bandje is geplakt in de beeldschermpauze. Zaten 2 minescule lekjes naast elkaar (5cm er tussen) zoals eerder genoemd, daarna geen luchtbellen meer gezien na het plakken. Uiteraard de buitenband weer met het logo bij het ventiel geplaatst.

Kan ik morgenavond mooi weer crossen en hoop stiekem alleen, want dan ga ik veel sneller want heb op het moment moeite om in te houden bij mijn kameraad qua afstand. Probeer de 10 meter aan te houden, maar ga veel sneller over de tracks waardoor ik soms er erg krap op zit zonder bij na te denken. Als ik voorop fiets dan is hij zo in niemandsland :+

[ Voor 39% gewijzigd door Meneer iCy op 14-04-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Meneer iCy #ridesolo (y)

nieuwe adviezen op de fiets gaan al over 20 meter afstand ivm met slipstream en snelheid enzo. nou is dat op de MTB gemiddeld wat minder dan op de racfiets, maar genoeg plekken waar je toch nog ff piekt in snelheid
https://www.omroepbrabant...20-meter-bij-hard-fietsen

wat betreft remmen.. uiteraard kan je een (fatsoenlijke) track niet sneller rijden zonder te remmen. Maar het is wel belangrijk om de juiste balans te vinden tussen flow en remmen. Voor een rondje op maximale snelheid is dat afhankelijk van de track (scherpe bochten, off camber bochten, mulle bochten, ...) de lengte (op een korte track zal je meer meer energie hebben om meer snelheid tussen bochten op te bouwen, en dus moet je ook meer remmen).

wat in ieder geval goed is om te doen is focussen op je bochten en bewust snelheid vasthouden door niet/minder te remmen. Op een rondje als Dorst is dat ook goed te merken dat je niet veel tijd inlevert door rustiger te rijden, maar focussen op bochten.

[ Voor 146% gewijzigd door Prulleman op 14-04-2020 12:16 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 09:52
Zou er iemand het exacte gewicht weten van een Kona Honzo cr 2020 frame?

ik had ergens gelezen/gezien dat dit rond de 1.3kg a 1.4kg zou vallen, klopt dit?

zijn er hier mensen met een kona honzo cr en zo ja op welk gewicht komen jullie in het totaal als de fiets volledig is opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
aaronito schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:13:
Zou er iemand het exacte gewicht weten van een Kona Honzo cr 2020 frame?

ik had ergens gelezen/gezien dat dit rond de 1.3kg a 1.4kg zou vallen, klopt dit?

zijn er hier mensen met een kona honzo cr en zo ja op welk gewicht komen jullie in het totaal als de fiets volledig is opgebouwd?
Welke maat? Ook al scheelt het niet zoveel, het scheelt wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:15:
[...]

Welke maat? Ook al scheelt het niet zoveel, het scheelt wel :P
:) Large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@aaronito ik zou zeggen dat een hardtail carbon frame in die prijsklasse inderdaad rond die koers uit gaat komen. Als je naar een M kijkt zie je dat de superlichte carbon frames vaak net onder 1kg zitten, de zware carbon frames ~1,5 kg, dus het lijkt me aannamelijk dat deze wel ruim onder de 1500 gram uitkomt.
Per maat mag je er vaak 100 gram bijtellen, dus ik denk dat je met 1350 gram + of - 100 gram aardig in de buurt zit.

Over het totaal gewicht na opbouw is natuurlijk weinig te zeggen, maar als je genoeg geld uitgeeft is < 10 prima mogelijk, sub 9 ook wel, maar dan moet je serieus aan de slag met carbon onderdelen en hele lichte wielen van 1200 gram etc. Met een gemiddelde goede afmontage kom je mogelijk rond de 10 - 10.5 kg uit (voor zover er iets zinnigs over te zeggen is).
Als je licht wil, let op het volgende:
- wielen (setje van 1500 of lichter indien je eigen gewicht en rijstijl dit toelaat)
- banden (setje van 550-600 gram indien je rijstijl en omgeving dit toelaat)
- lichte vork (indien je eigen gewicht en rijstijl dit toelaat)
- geen dropper, maar carbon zadelpen
- 1x drivetrain, let met name op het gewicht van de cassette, een NX eagle is bv erg zwaar.
- licht crankstel, scheelt ook zo 150 gram
- lichte stuurpen en stuur combo, scheelt ook zo 200 gram

(eigenlijk moet alles licht zijn als je echt een lichte build wilt :P )

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 14-04-2020 13:35 ]

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wisselwerking
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:32:
@aaronito ik zou zeggen dat een hardtail carbon frame in die prijsklasse inderdaad rond die koers uit gaat komen. Als je naar een M kijkt zie je dat de superlichte carbon frames vaak net onder 1kg zitten, de zware carbon frames ~1,5 kg, dus het lijkt me aannamelijk dat deze wel ruim onder de 1500 gram uitkomt.
Per maat mag je er vaak 100 gram bijtellen, dus ik denk dat je met 1350 gram + of - 100 gram aardig in de buurt zit.

Over het totaal gewicht na opbouw is natuurlijk weinig te zeggen, maar als je genoeg geld uitgeeft is < 10 prima mogelijk, sub 9 ook wel, maar dan moet je serieus aan de slag met carbon onderdelen en hele lichte wielen van 1200 gram etc. Met een gemiddelde goede afmontage kom je mogelijk rond de 10 - 10.5 kg uit (voor zover er iets zinnigs over te zeggen is).
- wielen (setje van 1500 of lichter indien je eigen gewicht en rijstijl dit toelaat)
- 1x drivetrain, let met name op het gewicht van de cassette, een NX eagle is bv erg zwaar.

En je kunt de portemonnee tijdens de rit ook thuis laten, want die is tegen die tijd toch leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@wisselwerking true!
Ook geen bidon mee en wat laxeermiddel van te voren zodat je zelf ook nog een paar kg kwijt bent :D

uiteraard is het voor ons amateurs geneuzel in de marge en hangt er niks vanaf (zoals bij pro's). Maar dat neemt niet weg dat het leuk is om lekker bezig te zijn met de spulletjes en de techniek, afhankelijk van je doelstelling kan een lichte fiets een leuk project zijn (maar helaas wel erg kostbaar).

Een lichte wielset is bij een 29er overigens wel serieus interessant. Het verschil met kleinere wielen is aan alle kanten vrij groot, als je een deel van de nadelen van 29ers wilt opvangen dan begint dat met lekkere lichte velgen. Door de grote diameter zijn de effecten hiervan groot en snel merkbaar.
(maar zoals bij alle lichte onderdelen.. helaas niet goedkoop)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:32:

bedankt voor de uitleg

ik heb namelijk al bijna alle onderdelen liggen.

voor de vork ben ik voor de rockshox pike ultimate gegaan en alsook op aanraden.
en anders heb ik de volledig XTR M9100 groupset liggen enkel met andere trapas die is de raceface next sl g5. zadelpen is de raceface next sl geworden en + stuur is de raceface next 35

en voor wielset is er een wielset in de maak met dt swiss 240s naven en raceface arc 25 velgen, in allu verlopig want die kosten nogal in carbon :) en voor de banden wordt het wss de maxxis ikon maxspeed

dus ik hoop onder de 11 kg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
aaronito schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:46:
[...]

bedankt voor de uitleg

voor de vork ben ik voor de rockshox pike ultimate gegaan en alsook op aanraden.
en anders heb ik de volledig XTR M9100 groupset liggen enkel met andere trapas die is de raceface next sl g5. zadelpen is de raceface next sl geworden en + stuur is de raceface next 35

en voor wielset is er een wielset in de maak met dt swiss 240s naven en raceface arc 25 velgen, in allu verlopig want die kosten nogal in carbon :) en voor de banden wordt het wss de maxxis ikon maxspeed

dat gaat zeker lukken met XTR en carbon cranks. De wielen zullen (afhankelijk van de spaken) ook rond de 1700 gram uitkomen denk ik, dus dat zit allemaal wel goed!
Ik vermoed rond de 10kg

/edit ow wacht.. .de vork niet meegenomen.. met een pike ga je dat inderdaad niet redden.. was even van een vork met een bijpassend gewicht uitgegaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 14-04-2020 13:57 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
aaronito schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:46:
[...]

bedankt voor de uitleg

Met een Pike van 2KG? Die keuze snap ik echt niet met jouw doel. (zo licht mogelijk) Hoewel ik echt geen fan ben van Fox Step casts of SID's lijkt me dat toch echt beter op zijn plaats. Ook met 120mm. Fox 34SC of de nieuwe SID 35mm. Dat moet toch wel 400gr schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:42:
@wisselwerking true!
Ook geen bidon mee en wat laxeermiddel van te voren zodat je zelf ook nog een paar kg kwijt bent :D

uiteraard is het voor ons amateurs geneuzel in de marge en hangt er niks vanaf (zoals bij pro's). Maar dat neemt niet weg dat het leuk is om lekker bezig te zijn met de spulletjes en de techniek, afhankelijk van je doelstelling kan een lichte fiets een leuk project zijn (maar helaas wel erg kostbaar).

Een lichte wielset is bij een 29er overigens wel serieus interessant. Het verschil met kleinere wielen is aan alle kanten vrij groot, als je een deel van de nadelen van 29ers wilt opvangen dan begint dat met lekkere lichte velgen. Door de grote diameter zijn de effecten hiervan groot en snel merkbaar.
(maar zoals bij alle lichte onderdelen.. helaas niet goedkoop)
idd het is leuk om er mee bezig te zijn en voor ons hangt er natuurlijk niets van af.
het is nu niet dat ik het lichtste van het lichtste wil, maar toch lichter dan mijn fiets nu niet dat ik er sneller zal van rijden en zeker mu niet met een enkel blessure die toch al 5 maanden aansleept en sindsdien niet meer veel kunnen rijden en de conditie ondertussen al ver zoek is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:52:
[...]

Met een Pike van 2KG? Die keuze snap ik echt niet met jouw doel. (zo licht mogelijk) Hoewel ik echt geen fan ben van Fox Step casts of SID's lijkt me dat toch echt beter op zijn plaats. Ook met 120mm. Fox 34SC of de nieuwe SID 35mm. Dat moet toch wel 400gr schelen :)
mijn doel is niet om zo licht mogelijk te gaan. daarvan ook de keuze op de pike anders had ik natuurlijk andere vork gekozen. wou gewoon eens het gewicht weten van de frame omdat die bijna nergens te vinden was exact.

ik ken niks van vorken en daarom ook de keuze gelaten aan mijn LBS. om tot een goede vork te bekomen en hij was ook geen van van de step cast of SID's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:23

JJJ

MJV schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:08:
@JJJ zoveel olie zit er niet in zo'n systeem, dus ook een klein beetje gelekte olie kan dit effect hebben. Ook is het zorgwekkend dat er olie langs de zuiger/seal is gekomen. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, of je moet hem met schoonmaken erg ver hebben naar buiten hebben geduwd.

Behalve reinigen valt er aan die zuigers/seals niet echt veel te servicen, wellicht is ie gewoon aan het einde van zijn levensduur. Nu zijn Shimano-remmen van dit prijs-kwaliteitsniveau niet heel duur, dus anders gewoon een set nieuwe halen.
Dank, ik heb een bleeding kitje besteld en minerale olie, dus ga de zuigers maar opnieuw insmeren en olie aanvullen, kijken of dat helpt :)

Einde van zijn levensduur lijkt me sterk - deze fiets is van eind 2018 (en zoveel heb ik er niet op gereden). Ik zou toch hopen dat remmen langer meegaan dan dit! (En als het toch echt kapot blijkt te zijn zal ik toch andere remmen moeten halen, maar ik wil het eerst proberen te fixen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
@JJJ paar symptomen bij hydraulische remmen:

- hendel tot aan het stuur kunnen trekken zonder remkracht:
te weinig olie en/of veel lucht, in beide gevallen op te lossen door fatsoenlijk te vullen/bleeden

- wisselend gedrag van de hendel
waarschijnlijk lucht in het systeem --> ontluchten, remmen niet OK, of eerste generatie XT remmen, die hadden hier ook last van

- remhendel voelt "sponzig" (normaal kan je niet ver doorknijpen nadat de pads contact maken met de schijf)
zeker lucht in het systeem --> ontluchten

- normaal drukpunt, maar geen remkracht
waarschijnlijk vette blokken en of schijven --> blokken afschuren, afbranden, schoonmaken, maar meestal beter gewoon vervangen :) (been there, done that), en niet vergeten ook de schijven goed te ontvetten.

- lawaai/piepen:
niet goed uitgelijnd, misschien beetje vettig, of gewoon pech en de combinatie is niet stil te krijgen (resonanitie van je vork/frame, ...).
Kan ook zijn dat de schijf niet goed is gemonteerd, het kan helpen om de schroeven los te draaien, de schijf goed in de remrichting te draaien en weer met het juiste moment vast te zetten. (hiermee zit de schijf net een fractie strakker en mogelijk minder resonantie.

- aanlopen
uitlijnen, maar kan ook zitten in het slecht(er) terug keren van 1 van de pistons (of beide).
of schijf krom, als het een beetje is kan je deze makkelijk met een (schone!!) bahco recht buigen, als ie echt goed krom is krijg je dit nooit meer goed --> vervangen

In jou geval kan er dus samen met het uitlopen van de olie makkelijk wat lucht in het systeem zijn gekomen. een beetje minder olie hoeft niet gelijk een probleem te zijn (er zit wat zelf regulatie in om slijtage van de blokken op te vangen, maar mogelijk krijg je dan problemen als je blokken een slijten). Maar lucht erin is altijd een probleem. Dus beste gewoon de juiste procedure gebruiken en met een bleedblock juist afvullen en ontluchten. En als je daarna geen remkracht hebt, maar wel een hard drukpunt op de juiste plek, dan blokken vervangen en schijven schoonmaken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:59:
@Meneer iCy als ik tijd heb plak ik binnenbanden, tenzij ze echt oud (poreus) zijn.
Zijn je velgen en banden geschikt voor tubeless? dat is nog "beter" :)
Terug te komen hier op. Kan nergens terugvinden dat mijn Merida Comp CC velgen tubeless ready zijn dus ga er van uit van niet.

Dus blijf dan maar lekker binnenbandjes lekrijden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ook non-TLR-velgen zijn tubeless te krijgen hoor. Het is ietsje meer prutsen, maar het lukt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:17:

- wisselend gedrag van de hendel
waarschijnlijk lucht in het systeem --> ontluchten, remmen niet OK, of eerste generatie XT remmen, die hadden hier ook last van
En SRAM Guides ook. Maar die gaan meestal helemaal vast zitten.
- remhendel voelt "sponzig" (normaal kan je niet ver doorknijpen nadat de pads contact maken met de schijf)
zeker lucht in het systeem --> ontluchten
Of je rem zit niet helemaal goed gecentreerd tov je schijf. Dat kan ook een sponzig gevoel opleveren. En het kan best zijn dat je frame net buiten de tolerantie valt. Dan is het gewoon niet op te lossen zonder te de pasvlakken te vlakken.

Of een lange remleiding. De achterrem kan dus altijd wat minder voel dan de voorkant.

Maar als een rem olie lekt is er altijd iets mis, altijd! Zelfs als er alleen maar olie zweet. Dat hoort gewoon niet. Het is een gesloten systeem en het kleinste beetje lekkage/zweten is een issue.

@Prulleman: Goede complete post over remproblemen als je fiets stil staat! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 15-04-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud thanks voor de aanvulling :)

Nog een tip om te kijken of de klauw goed gecentreerd is, vaak is het lastig om de gap links en rechts goed te vergelijken. Je kan dan gaan rommelen met een zaklamp en dat soort dingen om meer contrast te creëren, maar het snelste en duidelijkste vind ik om gewoon naar de beweging van de schijf te kijken als je in de rem knijpt. Dus als je stil staat, goed naar de schijf kijken, knijpen en kijken of de schijf op zijn plek blijft (dan is het goed). zie je de schijf een mm naar links bewegen, dan zit de rechter zuiger dichter bij (en andersom).

Het uitlijnen zelf gaat soms goed door de bouten los te draaien en met inknijpen weer vast te zetten, soms moet je dit meerdere keren herhalen voor een goed resultaat. Meestal heb ik de klauw sneller uitgelijnd door met de hand een beetje bij te sturen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Sjoewe schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:35:
Ook non-TLR-velgen zijn tubeless te krijgen hoor. Het is ietsje meer prutsen, maar het lukt wel.
Hou het eerst nog even bij binnenbandjes. Ben nog wat minder ervaren in het sleutelen met een fiets dus dan wordt prutsen denk ik ook prutswerk.

Bedacht mij vanochtend ook ineens, heb ik wel opgelet op de rolrichting van de band. Bekeken en ja hoor, verkeerde kant. Net even snel opnieuw bandje omgelegd en nu de goede rolrichting. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Aangezien het over remmen gaat.

Wat voor remmen zouden jullie kiezen voor een oude Grand Canyon 2013 MTB:

Shimano BR-MT400 + BL-MT401 Disc Brake Set - € 52,86
https://www.bike-componen...01-Disc-Brake-Set-p72603/

Shimano Deore BR-M6000 Disc Brake - € 91.50
https://www.bike-componen...c-Brake-Set-J-Kit-p74933/

Mijn huidige remblokjes zijn echt op, en ik wil van mijn Avid 9 remmen af, teveel problemen met aanlopen. Maar omdat het een oude MTB is wil ik hier ook weer niet al te veel geld in gaan stoppen. Ik krijg het bij een eventuele verkoop toch niet meer terug.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Meneer iCy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:26:
[...]

Hou het eerst nog even bij binnenbandjes. Ben nog wat minder ervaren in het sleutelen met een fiets dus dan wordt prutsen denk ik ook prutswerk.

Bedacht mij vanochtend ook ineens, heb ik wel opgelet op de rolrichting van de band. Bekeken en ja hoor, verkeerde kant. Net even snel opnieuw bandje omgelegd en nu de goede rolrichting. :+
Is ook niks mis met binnenbanden hoor. Ik rijd op mijn ATB bijna nooit lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Strider Heb de mt 400 op een fiets zitten, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:45:

Mijn huidige remblokjes zijn echt op, en ik wil van mijn Avid 9 remmen af, teveel problemen met aanlopen. Maar omdat het een oude MTB is wil ik hier ook weer niet al te veel geld in gaan stoppen. Ik krijg het bij een eventuele verkoop toch niet meer terug.
als je er zelf nog meer dan 1 seizoen op wilt fietsen, 100% de deore

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Strider schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:45:

Mijn zgan setje Guide R's die op de nieuwe fiets zaten :o

Maar de MT400's zijn prima! Niets fancy maar gewoon prima. Dat is een prima setje in aanvulling op mijn eerdere post. Wist niet dat deze nog te leveren waren. Dacht dat het een ouder setje was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ruud schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:10:
[...]

Mijn zgan setje Guide R's die op de nieuwe fiets zaten :o

Maar de MT400's zijn prima! Niets fancy maar gewoon prima. Dat is een prima setje in aanvulling op mijn eerdere post. Wist niet dat deze nog te leveren waren. Dacht dat het een ouder setje was. :)
Ik denk dat die Guide R's veels te duur zijn ;)
Heb je niet nog een mooie betaalbare vork liggen :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@strider als je van plan bent om over niet al te lange tijd een andere fiets aan te schaffen dan zou ik voor die MT400 gaan. De Deore is waarschijnlijk een upgrade ten op zichte van wat je nu hebt, maar ik vraag mij af of je nu nog moeten willen upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Strider schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat die Guide R's veels te duur zijn ;)
Heb je niet nog een mooie betaalbare vork liggen :+
Valt denk ik mee, maar elke euro meer dan de MT400's is eigenlijk 'zonde' voor de fiets denk ik.

Ja twee, maar allebei best overkill voor een Grand Canyon ;) (Pike Charger2 DebonAir en Fox34 Elite, allebei 140mm, 29, boost)

En betaalbaar is een lastige vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Bedankt voor de adviezen, ik ben voor de MT400 gegaan, ik weet niet precies hoelang de periode naar een nieuwe MTB gaat zijn, maar ik verwacht en hoop dat ik hiermee die periode wel goed genoeg kan overbruggen.
Ruud schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:58:
[...]

Valt denk ik mee, maar elke euro meer dan de MT400's is eigenlijk 'zonde' voor de fiets denk ik.

Ja twee, maar allebei best overkill voor een Grand Canyon ;) (Pike Charger2 DebonAir en Fox34 Elite, allebei 140mm, 29, boost)

En betaalbaar is een lastige vraag :)
Eens, maar het ligt er een beetje aan wat ik nog voor die oude Fox kan krijgen, € 100,-?. Ik kan hem natuurlijk ook gewoon te koop zetten en kijken wat de gek er nog voor wil geven, maar dan moet ik wel een andere vork kunnen kopen, en ik heb er nu geen in het vizier.
Opzich zou ik zelf nog wel €100,- in een andere vork will steken + de opbrengst van de Fox. Maar dan moet het wel echt een merkbaar betere vork zijn, die investering zou ook betekenen dat ik waarschijnlijk pas volgend jaar naar een andere MTB ga kijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou de vork uit je hoofd zetten. Voor een vork die je concreet voordeel gaat opleveren ten opzichte van je huidige situatie betaal je toch al snel ergens tussen de 400-600 euro nieuw.

Tweedehands zou ik zomaar niet aan beginnen in dit segment, dikke kans dat je vooral andermans ellende opkoopt. Volgens mij denkt de gemiddelde boswielrenner nog steeds dat als je een voorvork überhaupt moet servicen, je dit pas hoeft te doen als 'ie kapot is. Ik zou voor die 100 euro je huidige vork een beurt laten geven, nieuwe seals, nieuwe olie etc. Dan rijdt 'ie waarschijnlijk al weer een stuk beter en hou je de rest van je geld lekker op zak voor een nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sjoewe schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:40:
Ik zou de vork uit je hoofd zetten. Voor een vork die je concreet voordeel gaat opleveren ten opzichte van je huidige situatie betaal je toch al snel ergens tussen de 400-600 euro nieuw.

Tweedehands zou ik zomaar niet aan beginnen in dit segment, dikke kans dat je vooral andermans ellende opkoopt. Volgens mij denkt de gemiddelde boswielrenner nog steeds dat als je een voorvork überhaupt moet servicen, je dit pas hoeft te doen als 'ie kapot is. Ik zou voor die 100 euro je huidige vork een beurt laten geven, nieuwe seals, nieuwe olie etc. Dan rijdt 'ie waarschijnlijk al weer een stuk beter en hou je de rest van je geld lekker op zak voor een nieuwe fiets.
Oke, daar heb je een punt in, in het overnemen van andernams ellende met mijn budget heb ik weinig zin in.

Ik neem aan dat als ik onderhoud laat plegen, ik direct voor het volledige onderhoud moet gaan?
@Ruud, zelfs jij vind dit een goed idee? Ik herinner jouw mening over deze vork nog ;)

Waar laten jullie het onderhoud plegen? Er zit best een fors prijsverschil tussen bijv. bikesupsension (€110,- ex verzenden) en mountainbikeonderhoud (€150,- ex verzenden).

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:17:

knip
Misschien is het wel handig om deze post te pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 10:02
Strider schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:26:
Waar laten jullie het onderhoud plegen? Er zit best een fors prijsverschil tussen bijv. bikesupsension (€110,- ex verzenden) en mountainbikeonderhoud (€150,- ex verzenden).
Heb hier zelf nog geen ervaring mee (beetje budgetvork momenteel, waar ik denk ik niet veel aan ga laten doen).
Bikesuspension heb ik echter wel vaker op het mountainbike.nl forum voorbij zien komen als aanbeveling. Wellicht zijn daar ook nog ervaringen te vinden? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
MTB-works in (inmiddels) Rhenen is ook een prima zaak voor onderhoud aan vorken & dempers.

https://www.mtbworks.nl/

[ Voor 18% gewijzigd door Sjoewe op 15-04-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Thanks, ik was overigens zelf toch nog eens aan het kijken of ik het niet zelf kan, volgens deze video lijkt het toch wel erg gemakkelijk:

YouTube: How to service the lower legs on your Fox FIT suspension fork

Ik vraag me alleen af wat ik nu precies nodig heb, zover ik heb begrepen: dust & wiper set + olie, dat zou dus moeten zijn:

Fox dust wiper set 32mmØ met foam ringen - € 38,95
https://www.bikesuspensio...t-foam-ringen-flange.html

Fox 20wt gold olie 250 ml - € 17,95
https://www.bikesuspensio...0wt-gold-olie-250-ml.html

R.S.P Slick Kick grease 50ml - € 10,95
https://www.bikesuspensio...ick-kick-grease-50ml.html

Maar dat is bij elkaar € 68,-, waarom zou je dan zelf je onderhoud nog willen uitvoeren?
Mijn vork is dus een: Fox 32 Float 29 FIT Terralogic, 100mm" uit 2013

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 15-04-2020 18:29 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Keer een Reba naar de lbs gebracht en toen was ik 80 euro kwijt voor een onderhoudsbeurt. Dan zou ik voor die 12 euro verschil (in dit geval dan) niet zelf lopen prutsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Strider schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:28:
Thanks, ik was overigens zelf toch nog eens aan het kijken of ik het niet zelf kan, volgens deze video lijkt het toch wel erg gemakkelijk:

Ik vraag me alleen af wat ik nu precies nodig heb, zover ik heb begrepen: dust & wiper set + olie, dat zou dus moeten zijn:

Maar dat is bij elkaar € 68,-, waarom zou je dan zelf je onderhoud nog willen uitvoeren?
Omdat het de tweede keer veel goedkoper is. En omdat het leuk is om te doen. En omdat je dan niet hoeft te wachten op de lbs. Etc etc.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat is een lower leg service, idealiter voer je die iedere 50 uur uit. Gezien de leeftijd van de vork zou ik een full service doen (iedere 200 uur). Daarbij vervang je ook alle interne seals etc. Een lower leg service is wel zelf te doen, maar een full service is wel van een ander niveau. Ik heb dat bij m'n oude RS Revelation gedaan, en ik was ongeveer twee uur bezig en het is echt een vies klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
En ik zou zelf niet aanbevelen om als eerste zelf service een fox volledig uit elkaar te halen en te servicen. Daar zit doorgaans zulke specialistische tools bij dat je het beter uit kan besteden.

Een lower leg service is makkelijk zelf te doen. Wat olie en vet en je bent er eigenlijk al. Als je op tijd bent kan je makkelijk de seals en foam ringen hergebruiken. Daarover gesproken: weet iemand hier een adresje voor enkel de foam ringen voor een fox 34 en 36? Ik haal mijn vorken vaak 2x per jaar uit elkaar en ik ben dus echt niet van plan om telkens die seals aan te schaffen. Ik heb voor deze keer een setje van aliexpress gehaald en wacht nog totdat deze binnenkomen. Het is ronduit schandalig dat ik het daar moet halen omdat het hier voor de consument niet los te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
ElmarJ16 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:21:
Daarover gesproken: weet iemand hier een adresje voor enkel de foam ringen voor een fox 34 en 36?
http://www.sabma.be/ is de importeur voor de Benelux, misschien kun je ze vragen of je een keer een batch kan bestellen bij ze?

Zelf net de Wolfpack Speed/Race op de Honzo gegooid (thanks @Ruud!) lekker bandje zover. Makkelijk tubeless te krijgen en ze voelen lekker licht aan. Moet wel bekennen dat ik vind dat 2.25 er heel lullig uitziet als je 2.3 / 2.4 gewend bent, maar goed, ik wil wel graag een wat sneller rollende set hebben onder die fiets, dus we slikken het maar (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Sjoewe: dat was ook mijn probleem. Ze zijn echt best ielig als je wat dikkere banden gewend bent :)

Ben benieuwd naar je ervaring ermee. Ze zien er namelijk echt goed uit. Als de 2.4 race leverbaar is ga ik in de herkansing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Sjoewe schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:47:
MTB-works in (inmiddels) Rhenen is ook een prima zaak voor onderhoud aan vorken & dempers.

https://www.mtbworks.nl/
Heb hier onlangs nog een oude Reba vork (2007) gebracht. Hij heeft hem geserviced en mijn zoontje geniet nu weer van een goed werkend vorkje 8) Hij heeft me ook wat voorbeelden laten zien van vorken waar onderhoud te laat kwam. Moet hierbij wel zeggen dat ik tot voor een jaar geleden niet wist dat die vorken geserviced moesten worden. Die van mij uit 2007 - met de laatste jaren niet al te veel rij-uren - zag er nog goed uit. Bijkomstig voordeel is dat hij na de service van 80mm naar 100 is gegaan _/-\o_

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:55
Heeft iemand hier ervaring met flats voor iemand met brede voet. Heb de 5 ten van adidas geprobeerd, maar die is te smal (sleuth)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Tomas_ schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:51:
Heeft iemand hier ervaring met flats voor iemand met brede voet. Heb de 5 ten van adidas geprobeerd, maar die is te smal (sleuth)
Uhm? met een platform van 110*110mm moet je wel voldoende hebben. Goedkopere flats die best oke zijn kun je vinden bij Superstar Components. Ze hebben 1 nadeeltje, ze zijn wel echt vierkant en niet afgerond. Je raakt dus iets sneller de grond en dan hebben ze last van battle scars.

Maar volgens mij vraag je om schoenen voor flat pedals/flats. ;) Ik heb geen hele smalle voeten (SIDI gaat net, Shimano gaat niet) en gebruik de:

5Ten Impact Pro VXR
5Ten Freerider
5Ten Sleuth, duidelijk het smalste maar geen issue aangezien ik ze niet op de MTB gebruik
5Ten Freerider Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:28
Ruud schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:38:
[...]

Uhm? met een platform van 110*110mm moet je wel voldoende hebben. Goedkopere flats die best oke zijn kun je vinden bij Superstar Components. Ze hebben 1 nadeeltje, ze zijn wel echt vierkant en niet afgerond. Je raakt dus iets sneller de grond en dan hebben ze last van battle scars.
Je zou -zeker gezien de topic-waarschuwing- bijna in de war raken he?! ;)

Je gebruikt niet alles in 1 keer op. Zeker die olie; daar kan je 20-25 keer je vork mee servicen?

[ Voor 58% gewijzigd door L0we op 16-04-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:40:
[...]

Je zou -zeker gezien de topic-waarschuwing- bijna in de war raken he?! ;)
Haha,

Ze worden gewoon vermomd als flats! Dan kun je de topic-warning negeren :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb maat 48 en eerder eendenflippers dan voeten, maar Five-Ten Freeride zit echt als gegoten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:55
-edit- oeps, had de topicwarning even niet gezien, ik ben weg hier _/-\o_

[ Voor 89% gewijzigd door Tomas_ op 16-04-2020 10:23 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic