Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

zonoskar schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:51:
Vandaag lekker gebiked in Eersel. Van de 6 bikers die ik tegen kwam, groettte er geen enkele terug. Wandelaars en andere fietsers wel. Ik snap dat niet. Of is dat onderdeel van het social distancing?
Mijn ervaring was zaterdag op de UHR precies andersom, op één dwaas na (schouder aan schouder inhalen wtf) was iedereen erg vriendelijk, "Wil je er langs?", puffend en steunend in een zware klim "Zeker ook alleen maar thuisgewerkt?" van achter me, ik werd er blij van hoe men reageerde :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het zullen wel super-Pro boswielrenners zijn geweest.

Het viel me ook op dat het heel erg droog was in het bos, zelfs op de beruchte paden op de route was het droog. 2 weken geleden dit nog geschoten, dat zat er zondag niet in, het stofte zelfs hier en daar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Ja de bandjes kunnen weer zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik moest op Leersum al een keer afstappen omdat ik een verkeerde lijn koos :X Maar mij hoor je niet klagen, ik vind het heerlijk die stofwolken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
2 weken terug met de onderhouds kerel van Dorst/Cadettenkamp/Vrachelen staan kletsen, die gaf al aan dat het snel droog zou worden. Kwam met name door de wind blijkbaar.
Voorspeld niet veel goeds voor deze zomer :( afgelopen zomer zijn de routes hier best wel ff afgesloten geweest.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Viel mij de afgelopen dagen ook al op. Het is overal al weer behoorlijk droog. Dat had ik een paar weken geleden nog niet verwacht. Van mij mag er (in de nacht) wel weer wat regen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Demo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:41:
[...]
Mijn ervaring was zaterdag op de UHR precies andersom, op één dwaas na (schouder aan schouder inhalen wtf) was iedereen erg vriendelijk, "Wil je er langs?", puffend en steunend in een zware klim "Zeker ook alleen maar thuisgewerkt?" van achter me, ik werd er blij van hoe men reageerde :)
Mooie opmerking dit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Mocht je je afvragen waarom carbon frames zo duur (kunnen) zijn:
YouTube: DREAM BUILD MTB - Unno Burn

Zit echt veel handwerk in!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Holk schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:
[...]

Kak, ik zeg altijd wat. Heb ik weer... No-pro
Same here :D

Ik vind het vooral irritant als ze 'm er vol naast zetten op een smalle trail, zonder belletje of roep. :X

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Heeft iemand van jullie wel eens gehad dat een steekas er gewoon niet uit wil? Hij wil er niet in, wil er ook niet uit. Hij lijkt alleen maar vrij rond te draaien. Heb ook al geprobeerd er iets aan de andere kant tegen te zetten dat ik een klein beetje kan duwen tegen de as maar dat hielp ook niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ZanielGa schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:14:
Heeft iemand van jullie wel eens gehad dat een steekas er gewoon niet uit wil? Hij wil er niet in, wil er ook niet uit. Hij lijkt alleen maar vrij rond te draaien. Heb ook al geprobeerd er iets aan de andere kant tegen te zetten dat ik een klein beetje kan duwen tegen de as maar dat hielp ook niets.
@JvS had het laatst met zijn steekas voor, maar dat was een bijzonder type (Q-loc van suntour, met een soort parapluutje om de as op zijn plaats te houden mocht ie spontaan losdraaien). Uiteindelijk was het een kwestie van hard slaan.

Heb je misschien een foto? Er zijn zoveel verschillende systemen..
Is het een rockshox as, waarbij je de hendel in de inkeping van het kapje moet zetten om te draaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46CSkVBnTYQUK20Y2ku8xaPDp8s=/f/image/vk0WzfQfqSmDrZfdYy92hRYk.png
en dan de nieuwe versie die gewoon met schroefdraad in de andere poot zit of met een dopje aan de andere kant?

(ofwel meer informatie :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Het is een QR-stijl as, andere kant moet er gewoon met schroefdraad in draaien. Zover ik kan zien zit hij er aan de andere kant verder niet meer in geschroeft en aangezien hij vrij rond draait lijkt dat ook te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4xWftxsByKpZfSOGQctRPx1t3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BX0xHxRa7lKXL7MkiWkuHyIi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Heel voorzichtig deze via de schroefdraad-kant er proberen uit te tikken? Het kan ook zo zijn dat je wiel nu scheef staat en daardoor de as niet lekker eruit gaat.

Zelf smeer ik altijd de hele as is met een dunne laag lagervet. Sommigen vinden het onnodig, maar naar mijn idee wordt er niks slechterer van en kan je nooit een vastzittende as krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kijk eens of hij aan de schroefdraad kant meedraait als je aan de hendel draait om hem los te draaien. Als hij aan de hendel vrij rond draait, maar aan de schroefdraad kant niet, dan is de as gebroken. Ik ben bang dat je dan flink van huis bent.

/edit: Aan de andere kant, je zou dan het deel met de hendel wel uit je wiel moeten kunnen trekken...

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 31-03-2020 14:03 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik ben zelf ook altijd wel van een klein beetje vet op mijn as. Heb er ooit 1 gehad die toch wat begon te oxideren en daardoor toch wat vaster zat als hoort. Het wiel staat niet scheef, dat was ook mijn eerste idee.

De schroefdraad kant draait ook, maar je zei het zelf al, dan had de andere kant er toch wel uit moeten komen.

Heb hem net maar naar de LBS gebracht, misschien dat zij iets zien wat ik over het hoofd gezien heb. Ik snap er namelijk niks van en heb ook nog nooit zo iets mee gemaakt met steekassen. In elk geval bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@ZanielGa in dat geval zou ik een houtje tegen de draadkant zetten en er tegenaan tikken
ah, hij staat al bij de LBS :)

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 31-03-2020 14:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:20

Toppertje

www.davideografie.nl

Vandaag de inbus 11 van de Lasaulec binnen gekregen om de body los te krijgen, met de hoop info te vinden wat het exacte type is om een nieuwe te kunnen bestellen...

Helaas, er staat helemaal niks op.
Dus is er hier misschien iemand die onderstaande herkend en het type weet? en waar ik deze nieuw zou kunnen bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6MA8oIxBm98sc4AUi6RvI-RkrE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeGYM94FhouevgRitVZYBJda.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzhj99nWei-8GyvN3PTJmZ1D1Wk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8EJ8afaUYxjvzgs9s8QVolI.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:27
Geen enkele zekerheid geboden, maar het lijkt op een SRAM-naaf.

Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/sram-body-tbv-406-naaf-308938-0-l.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Moest ook denken aan mijn formula naaf van mijn vorige (stock) wielset...
https://www.cannondale-pa...ducts/K81068&Locale=en_US

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks__E4pGTccAMyb9NQ9sLaSUtcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90TGBPnfCWoa4KtTfos1bpTe.jpg?f=fotoalbum_large
Formula doet vrij veel oem spul, ook onder andere namen, misschien ook wel de goedkope sram naven..?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Dikke kans inderdaad, dat die Sram een rebranded Formula hub is. Zit wat te googlen en je komt 'm overal tegen, wordt ook verkocht als Bontrager zie ik. Maar goed, in dat geval maakt het trouwens niet zoveel uit welke je pakt, gewoon de goedkoopste. Ze zitten allemaal tussen de 20-50 euro, wat best wel okay is voor een vervangende body.

Het is in elk geval geen Shimano body, die hebben allemaal de pallen aan de binnenkant van de body-shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Denk het ook ja.. had er uiteindelijk 1 gevonden (Cannondale/formula branded) voor 30 euro Inc shopping uit Engeland, maar als ik had geweten dat ze ook onder Sram verkocht werden had het minder moeite gekost een goedkope te vinden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Sjoewe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:52:
Dikke kans inderdaad, dat die Sram een rebranded Formula hub is. Zit wat te googlen en je komt 'm overal tegen, wordt ook verkocht als Bontrager zie ik. Maar goed, in dat geval maakt het trouwens niet zoveel uit welke je pakt, gewoon de goedkoopste. Ze zitten allemaal tussen de 20-50 euro, wat best wel okay is voor een vervangende body.

Het is in elk geval geen Shimano body, die hebben allemaal de pallen aan de binnenkant van de body-shell.
Dat viel mij ook op inderdaad, thanks voor de tip!

@Prulleman, was dat ook een 11-speed body?
Die van mij namelijk wel, was ik nog vergeten te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ja, maar de breedte van 9, 10 en 11, 12 speed is gelijk
(12 speed bv Sram eagle nx of sunrace cassettes, niet gx of hoger of de nieuwe 12 speed Shimano groepen, die passen niet op deze)

[ Voor 57% gewijzigd door Prulleman op 31-03-2020 22:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Prulleman schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:07:
Ja, maar de breedte van 9, 10 en 11, 12 speed is gelijk
...bij MTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
En race 11 past hier ook op zonder spacer. Voor MTB 11 speed heb je een spacer nodig.
Race 10 ook met spacer, 9 denk ik ook ,maar weet ik niet zeker

(Of ik ben in de war met mijn nieuwe hope naaf.. weet eigenlijk niet meer of hier een spacer op zat, dus misschien alleen MTB 11 en race tot 10.. maar uiteindelijk maakt dat niet uit gaat hier om MTB 11)

[ Voor 68% gewijzigd door Prulleman op 31-03-2020 22:37 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Een MTB 11-speed cassette past op een Road 10-speed body, maar niet (vanzelfsprekend) andersom. Een 11-speed road-body is 1.8mm breder.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjoewe op 31-03-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wat moderner spul is inderdaad road 11 en MTB +spacer.. dit ontwerp gaat al wat langer mee en is waarschijnlijk road max 10 en MTB 9, 10, 11, 12

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

@Sjoewe & @Prulleman dank voor de hulp en tips.
Ik wil eigenlijk ook gelijk de lagers en conus vervangen.

Van Shimano vind ik dan wel eentje die erop lijkt, maar of dat de juiste is? en de kogellagers kan ik geen maat van vinden, weten jullie die toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPR7S4clXtiLBAhIQ5FJyO-KArU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/0YroHh32FeACofqGkBUZmW5o.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door Toppertje op 01-04-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Toppertje nee, geen idee, ik ben ooit voor kogeltjes gewoon de LBS binnengestapt, dan kan je ze naast elkaar houden, of je moet er een schuifmaat op zetten..
Wat betreft de conus.. je zou kunnen gokken, maar misschien heeft de LBS ook wel wat liggen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:18
Toppertje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:02:

Van Shimano vind ik dan wel eentje die erop lijkt, maar of dat de juiste is? en de kogellagers kan ik geen maat van vinden, weten jullie die toevallig?

[Afbeelding]
Kogellagers eruit halen en met een beetje geluk staat het type er nog op. En anders pak je de schuifmaat en meet je ze op. Ze zijn daarna niet meer te gebruiken met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 01-04-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Afgelopen januari een Canyon Neuron AL 7.0 gekocht via Canyon website (a 2000 euro). De fiets bevalt echt super, echter omdat de casette redelijk prijzig is om te vervangen (150 euro) heb ik er een extra ketting bijgekocht om deze te wissel na een paar honder KM.

Nu heb ik een 12 speed SRAM GX Eagle systeem en daar is op dit maar 1 ketting voor verkrijgbaar van SRAM zelf, deze heb ik nieuw bij Mantel gekocht.

Bij het opleggen van de nieuwe ketting en het opmeten van de zelfde lengte bleek de ketting en de quicklink er anders uit te zien, en na een nadere inspectie blijkt de ketting die Canyon er af fabriek op heeft gelegd een SRAM Eagle 11 speed ketting te zijn aangezien er op de quicklink 11S staat en op mijn nieuwe 12 speed ketting 12S. Ik ga er dus vanuit dat dit betekend voor welke casette deze ketting geschikt is.

Nu heb ik dus al bijna 500KM met een verkeerde ketting rond gereden, ook heb ik na 300KM al het derailleurwieltje moeten vervangen omdat een tand was afgebroken (kan gebeuren in het bos maar wel toevallig)

Voordat ik dadelijk Canyon ga bellen zou ik graag willen weten wat de mogelijk schade aan mijn volledige aandrijving is veroorzaakt door het rijden met een verkeerde ketting en kan het afgebroken derailleur wieltje hier ook door komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Toppertje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:02:

[Afbeelding]
Ja lastig te zeggen, de maten van de kogels en conussen kunnen verschillen met tiende millimeters. Vanaf dit punt is het denk ik vooral pionieren en kijken wat er werkt. Al dat OEM-spul is haast onmogelijk om (als particulier) reserve-onderdelen voor te krijgen.
GrooV schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:16:
[...] daar is op dit maar 1 ketting voor verkrijgbaar van SRAM zelf
Nee hoor, je hoeft niet perse een GX ketting op de GX groep te gebruiken. Je kan ook prima een SRAM NX, of een X0, of XX-ketting gebruiken. Daarnaast, KMC (en zelfs Shimano) 12-speed kettingen werken ook prima. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Sjoewe op 01-04-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GrooV schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:16:
Bij het opleggen van de nieuwe ketting en het opmeten van de zelfde lengte bleek de ketting en de quicklink er anders uit te zien, en na een nadere inspectie blijkt de ketting die Canyon er af fabriek op heeft gelegd een SRAM Eagle 11 speed ketting te zijn aangezien er op de quicklink 11S staat en op mijn nieuwe 12 speed ketting 12S. Ik ga er dus vanuit dat dit betekend voor welke casette deze ketting geschikt is.

Nu heb ik dus al bijna 500KM met een verkeerde ketting rond gereden, ook heb ik na 300KM al het derailleurwieltje moeten vervangen omdat een tand was afgebroken (kan gebeuren in het bos maar wel toevallig)

Voordat ik dadelijk Canyon ga bellen zou ik graag willen weten wat de mogelijk schade aan mijn volledige aandrijving is veroorzaakt door het rijden met een verkeerde ketting en kan het afgebroken derailleur wieltje hier ook door komen?
11speed Eagle bestaat niet :)

Staat er Eagle op je ketting? Dan is je ketting 12 speed. Als dit zo is dan heb je de juiste ketting en is de schade dus niet ontstaan door een verkeerde ketting.

Afbeeldingslocatie: https://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2018/01/Chain-close-up-1024x682.jpg

Zo te lezen heb je op zijn minst een 11 speed quick link. Maar daar komt die schade niet door.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 01-04-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 19:39
Als die ketting 11 speed is dan is hij van buiten breder. De binnenbreedte is gelijk gebleven. Schade derailleurwieltje komt daar niet door dus.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Verschil tussen een SRAM 11s en 12s quick link is de totale breedte. Die is 5,6 vs 5,35mm. (11vs12s) Meetfouten van mijn schuifmaat daargelaten. Verder is de 12s beter geschikt voor narrow/wide-bladen als ik het profiel bekijk. Maar dat is een aanname die ik doe.

Wat je van de andere breedte kan merken is dat de ketting bij de quicklink niet netjes tussen de cassette door loopt. Maar dat had je dan al lang gemerkt lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
@Ruud @MrAngry

Thnx voor de uitleg

Maar wat voor een ketting heb ik dan? Aangezien het niet de zelfde is die je bij Mantel kan kopen ( https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-ketting )

Die van Canyon staat 419 aan de andere kant en die ik van Mantel heb staat 040

Ook is die van Canyon helemaal zilver en die ik heb gekocht zijn de "binnen links" zwart

Edit: er staat meerdere keren Eagle op de ketting

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 01-04-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
GrooV schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:38:
@Ruud @MrAngry

Thnx voor de uitleg

Maar wat voor een ketting heb ik dan? Aangezien het niet de zelfde is die je bij Mantel kan kopen ( https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-ketting )

Die van Canyon staat 419 aan de andere kant en die ik van Mantel heb staat 040

Ook is die van Canyon helemaal zilver en die ik heb gekocht zijn de "binnen links" zwart

Edit: er staat meerdere keren Eagle op de ketting
Dan heb je een Eagle-ketting, misschien een OEM of Eagle NX-ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ruud schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:46:
[...]

Dan heb je een Eagle-ketting, misschien een OEM of Eagle NX-ketting?
Het lijkt inderdaad meer op een NX ketting, zit daar nog zichtbaar/merkbaar verschil in tussen de NX en de GX ?

Hij lijkt hier erg op: https://storage.googleapi...iles/2018/06/DSC00740.jpg

Alleen komen de nummers niet overeen maar die lijken sowieso bij NX kettingen niet altijd het zelfde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
nee, zat ook al naar plaatjes te zoeken en dat nummer is eerder een batch of productie nr denk ik.
NX is in ieder geval niet zwart, en volgens mij heeft je fiets ook een NX hendel, dus een NX ketting is niet heel gek ik deze prijsklasse fully.

een 11 speed quicklink is wel vreemd..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Nummer is een batch inderdaad. Misschien om plaatjes uit dezelfde plaat(dikte) bij elkaar te houden? Zoiets zal het wel zijn. Ik heb allemaal verschillende nummers op de Eagle GX-kettingen die ik heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Thnx voor de uitleg, het valt wel mee dus. Alleen slordig dat ze een verkeerde quicklink er op hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21

JJJ

Zijn er hier mensen die op een xc fiets rijden en de manual/american bunny hop beheersen zonder dropper post?

Het lijkt me leuk mijn behendigheid op de fiets te vergroten maar in tutorials zie ik veel mensen op enduro fietsen rijden met laag zadel.
Is dit een must of een kwestie van vaardigheid?

Ik heb zelf wel eea geoefend door m'n zadel lager te zetten (en dat ging best aardig), maar als ik het in de praktijk niet kan gebruiken door gemis van een dropper is het natuurlijk relatief minder nuttig...

Dus, dropper min of meer verplicht of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is makkelijker met je zadel omlaag, maar zeker geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
(een deel van) de veldrijders doen het ook zonder dropper. Het is dus mogelijk, maar wel een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21

JJJ

Ik heb nu vooral het idee dat ik de beweging dan extra moet uitvergroten (iets meer explosiviteit in preload van voorwiel, nog beter proberen m'n gewicht naar achteren te gooien) omdat ik (door het zadel) wss dan toch relatief iets hoger zit... maar ik zal volgende keer eens experimenteren met m'n zadel op de oude hoogte en dan te kijken hoe het gaat.

Voor de lokale trails hoef ik geen dropper (noorden vh land) dus dat zou wat dat betreft niet echt iets zijn waar ik veel rendement uit zou halen (denk ik). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dit filmpje legt de CX-techniek redelijk uit:

https://www.youtube.com/watch?v=cI2gyx2sU90

Wat wel fijner is aan een laag zadel is dat je inplaats van een ruk aan je stuur een mooie L-beweging kan maken, waarbij je eerst recht naar beneden gaat en dan naar achter. Als je dat een beetje onder de knie hebt dan is het opeens heel makkelijk om je voorwiel op te tillen.

Maar goed, ik denk dat een dropper, zelfs in Nederland echt wel van pas kan komen. Ik hoef in elk geval nooit meer een fiets zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:01:
Dit filmpje legt de CX-techniek redelijk uit:

https://www.youtube.com/watch?v=cI2gyx2sU90

Wat wel fijner is aan een laag zadel is dat je inplaats van een ruk aan je stuur een mooie L-beweging kan maken, waarbij je eerst recht naar beneden gaat en dan naar achter. Als je dat een beetje onder de knie hebt dan is het opeens heel makkelijk om je voorwiel op te tillen.

Maar goed, ik denk dat een dropper, zelfs in Nederland echt wel van pas kan komen. Ik hoef in elk geval nooit meer een fiets zonder.
Bij elk verkeerslicht waar ik af moet stappen heb ik er profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dat stoplicht is 1 ding, maar we zijn legio andere momenten waarbij een dropper handig is. Op een erg bochtige singletrack vind ik het ideaal om m'n zadel 2 a 3 cm te laten zakken. Dat geeft me net dat beetje meer om m'n fiets om te gooien en toch is de positie dan voldoende om nog goed door te trappen.

In een afdaling langer dan 3 seconden gaat die sowieso naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
JJJ schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:00:
Zijn er hier mensen die op een xc fiets rijden en de manual/american bunny hop beheersen zonder dropper post?

Het lijkt me leuk mijn behendigheid op de fiets te vergroten maar in tutorials zie ik veel mensen op enduro fietsen rijden met laag zadel.
Is dit een must of een kwestie van vaardigheid?

Ik heb zelf wel eea geoefend door m'n zadel lager te zetten (en dat ging best aardig), maar als ik het in de praktijk niet kan gebruiken door gemis van een dropper is het natuurlijk relatief minder nuttig...

Dus, dropper min of meer verplicht of niet? :)
Meeste veldrijders beheersen dat wel, op parcours liggen 40cm hoge balkjes waar je overheen kunt springen. Bij veld tourtochten in zuid-west brabant en de Kempen zie je sporadisch droppers overigens. Meeste parcours op Hoogerheide en Alphen na, zijn nagenoeg vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ElmarJ16 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:10:
(een deel van) de veldrijders doen het ook zonder dropper. Het is dus mogelijk, maar wel een stuk lastiger.
Volgens mij trekken die gewoon aan de pedalen doordat ze ingeklikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
zonoskar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:59:
[...]

Denk je ook over de volle 40 cm? Dat ze het laatste stukje zo doen kan ik ergens wel inkomen, maar niet de hele sprong. Kwestie van oefenen denk ik. Gelukkig heb ik op beide fietsen een dropper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:46:
Dat stoplicht is 1 ding, maar we zijn legio andere momenten waarbij een dropper handig is. Op een erg bochtige singletrack vind ik het ideaal om m'n zadel 2 a 3 cm te laten zakken. Dat geeft me net dat beetje meer om m'n fiets om te gooien en toch is de positie dan voldoende om nog goed door te trappen.

In een afdaling langer dan 3 seconden gaat die sowieso naar beneden.
Heb je helemaal gelijk in. Een dropper zorgt ervoor dat je makkelijker controle kunt houden als je iets meer gaat doen dan vlakke, rechte paden rijden. (Niet bedoeld als rode-lap-stier-opmerking, waarbij ik weet dat de kleur van de lap er minder toe doet maar zo is het gezegde nou eenmaal)

Zelfs op de 'switchback' naar beneden vlakbij het spoor op SB013 gebruik ik 'm. En tussen mijn oren helpt ie daar ook om hard te kunnen remmen en in te sturen op instabiele ondergrond.

Waarom doet een dropper dat?
Je krijgt veel meer bewegingsvrijheid en kunt je gewicht veel preciezer plaatsen omdat je zadel niet in de weg zit.

Is een dropper verplicht?
Ligt aan je voorkeur. Zonder dropper zou ik minder vertrouwen hebben en dus minder risico's nemen. Terwijl met dropper die risico's niet eens risico's zijn.

Maar zoals zo vaak zit de basis van grip en controle tussen je oren. Het toverwoord is vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
zonoskar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:59:
[...]

Dat is lastig, op een crosser gebruiken de meesten time pedalen waar je rechtstandig uit kunt. Spd zie je ook steeds vaker en die staan dan erg slap afgesteld. Als je aan de pedalen trekt dan heb je het risico van ineens voor je fiets te liggen.

Het is gewoon techniek, meeste crossers rijden ook al wel vanaf jonge leeftijd.

De fiets is lichter dus in principe gaat het springen makkelijker dan met een gemiddelde mtb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:17
Jpjedi schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:46:
[...]

Dat is lastig, op een crosser gebruiken de meesten time pedalen waar je rechtstandig uit kunt. Spd zie je ook steeds vaker en die staan dan erg slap afgesteld. Als je aan de pedalen trekt dan heb je het risico van ineens voor je fiets te liggen.

Het is gewoon techniek, meeste crossers rijden ook al wel vanaf jonge leeftijd.

De fiets is lichter dus in principe gaat het springen makkelijker dan met een gemiddelde mtb.
Zoek eens wat video's op van Tom Meeusen die springt (staat zo'n beetje bekend als beste bunnyhopper uit het peloton volgens mij). Ik denk dat daar weinig op aan te merken is qua techniek en materiaal en ik vind het gaaf om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ruud schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:05:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. Een dropper zorgt ervoor dat je makkelijker controle kunt houden als je iets meer gaat doen dan vlakke, rechte paden rijden. (Niet bedoeld als rode-lap-stier-opmerking, waarbij ik weet dat de kleur van de lap er minder toe doet maar zo is het gezegde nou eenmaal)

Zelfs op de 'switchback' naar beneden vlakbij het spoor op SB013 gebruik ik 'm. En tussen mijn oren helpt ie daar ook om hard te kunnen remmen en in te sturen op instabiele ondergrond.

Waarom doet een dropper dat?
Je krijgt veel meer bewegingsvrijheid en kunt je gewicht veel preciezer plaatsen omdat je zadel niet in de weg zit.

Is een dropper verplicht?
Ligt aan je voorkeur. Zonder dropper zou ik minder vertrouwen hebben en dus minder risico's nemen. Terwijl met dropper die risico's niet eens risico's zijn.

Maar zoals zo vaak zit de basis van grip en controle tussen je oren. Het toverwoord is vertrouwen.
En het staat gewoon vet 8)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
edoappelhof schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:51:
[...]

Zoek eens wat video's op van Tom Meeusen die springt (staat zo'n beetje bekend als beste bunnyhopper uit het peloton volgens mij). Ik denk dat daar weinig op aan te merken is qua techniek en materiaal en ik vind het gaaf om te zien.
Ik doelde erop dat het niet enkel uit de pedalen komt.

Ik ken Tom redelijk inderdaad, nog met hem gereden bij de nieuwelingen. Top coureur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Nou, het probleem van de steekas is boven water. Als ik het goed begrepen heb was de bus waar de as in moet schroeven los gegaan en draaide dus mee met de de as. Die bus zie je van de buitenkant van het frame dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@ZanielGa En hoe hebben ze dan de steekas er alsnog uitgekregen en de bus dan terug vast gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
roda_djavulen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:59:
@ZanielGa En hoe hebben ze dan de steekas er alsnog uitgekregen en de bus dan terug vast gezet?
Met gepiel hebben ze hem er uitgekregen. Geen idee hoe precies. Die bus zat met loctite vast en dat hebben ze nu weer gedaan. Ik hoop dus dat het nu wel blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Wat een frame ontwerp zeg. Ik zou persoonlijk zelf geen loctite (op de rode na) niet gebruiken voor dat soort dingen. Een 2 componenten lijm lijkt me eerder geschikt hiervoor, al moet je dan wel weten dat het carbon niet aangetast wordt.

Mag je nog blij zijn dat je je as hebt ingevet. Stel dat die een beetje vast komt te zitten, dan ga je misschien die bus er nooit meer uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Het klinkt wel een beetje eng ja. Maar goed in alle carbon frames zit de schroefdraad er op de een of andere manier ingelijmd. Ze kunnen geen schroefdraad tappen in het carbon zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heeft iemand hier zijn fiets verzekerd voor schade? Ik heb nu een carbon fiets en zou bij een val toch wel graag wat zekerheid willen. Ik heb er al een paar bekeken, maar ben op zoek naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Ik ben lid van de NTFU, dan is je fiets verzekerd maar niet voor het hele bedrag.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:13
Ik rij momenteel op een Scott Aspect 950 (2018), ik hoop deze in juli te vervangen door een beter exemplaar, maar voorlopig wil ik deze nog wel even gebruiken.

Ik heb sinds kort wat problemen met de remmen. Eerst ging de rem vooraan steeds wat aanlopen/schuren, ik heb deze dan gecentreerd, maar dat heeft het niet permanent opgelost. Ik heb toen de rempads van zowel de voor als achter remmen eruit gehaald en ik dacht toen dat ze nog wel even meegingen.
Bij de laatste rit begon de achterrem nog veel harder te schuren. Ik heb gisteren de remblokjes er terug uitgehaald. Een van de twee blokjes vanachter is volledig blank en je ziet ook dat het metaal effectief tegen de remschijf heeft gezeten. Achteraf gezien had ik de remblokjes dus moeten vervangen. Dat wil ik nu dus ook doen, maar nu vraag ik mij af of ik de achterste remschijf best ook vervang. Op de binnenkant zitten er zeker wel krassen, maar ik weet niet hoe erg deze zijn. Ik voel dat deze zeker niet diep zijn.
De remschijf kost niet zo veel, maar ik heb dan ook een speciale sleutel nodig om deze los te maken.

De achterste remblokjes zijn trouwens totaal niet gelijk afgesleten, het niet blanke exemplaar heeft nog wel 1mm materiaal over. Is dit normaal? Ik ben sowieso van plan om de remleiding te ontluchten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnYYCmGSK6iTmfvL6Tw7fRpF_jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDqtX22dxils0d2JoKYGkD6B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1HAfyrcwTmiNH8jDln3hRdk8s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sBzNT8z9NUT8vTQqA8ZgWmX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
artharpe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:58:
Heeft iemand hier zijn fiets verzekerd voor schade? Ik heb nu een carbon fiets en zou bij een val toch wel graag wat zekerheid willen. Ik heb er al een paar bekeken, maar ben op zoek naar jullie ervaringen.
als je lid wordt van een fietsvereniging (MTB, wielren), dan wordt je automatisch lid van de NTFU. Bij dat lidmaatschap zit een verzekering voor je fiets tm €1000,- en accesoires tm €350,- met een eigen risico van €100.

Daarnaast kan je je verzekering uitbreiden tm €10000

En daarnaast kan je ook lid worden van de NTFU, met dezelfde voordelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
LEDfan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:13:
Ik rij momenteel op een Scott Aspect 950 (2018), ik hoop deze in juli te vervangen door een beter exemplaar, maar voorlopig wil ik deze nog wel even gebruiken.

Ik heb sinds kort wat problemen met de remmen. Eerst ging de rem vooraan steeds wat aanlopen/schuren, ik heb deze dan gecentreerd, maar dat heeft het niet permanent opgelost. Ik heb toen de rempads van zowel de voor als achter remmen eruit gehaald en ik dacht toen dat ze nog wel even meegingen.
Bij de laatste rit begon de achterrem nog veel harder te schuren. Ik heb gisteren de remblokjes er terug uitgehaald. Een van de twee blokjes vanachter is volledig blank en je ziet ook dat het metaal effectief tegen de remschijf heeft gezeten. Achteraf gezien had ik de remblokjes dus moeten vervangen. Dat wil ik nu dus ook doen, maar nu vraag ik mij af of ik de achterste remschijf best ook vervang. Op de binnenkant zitten er zeker wel krassen, maar ik weet niet hoe erg deze zijn. Ik voel dat deze zeker niet diep zijn.
De remschijf kost niet zo veel, maar ik heb dan ook een speciale sleutel nodig om deze los te maken.

De achterste remblokjes zijn trouwens totaal niet gelijk afgesleten, het niet blanke exemplaar heeft nog wel 1mm materiaal over. Is dit normaal? Ik ben sowieso van plan om de remleiding te ontluchten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je blokken niet gelijk slijten, en regelmatig toch blijven aanlopen na opnieuw centreren, dan zijn de zuigers niet even gangbaar. de ene komt dan langzamer/slechter terug dan de andere. Je moet de zuigers dan voorzichtig naar buiten duwen (zonder dat ze eruit vallen) en schoonmaken.
Soms helpt het al als je de zuigers 1 voor 1 heen en weer laat gaan (en de andere dus tegenhouden). Vaak zie je al dat 1 langzamer naar buiten en of terug komt, als je de soepele dan tegenhoudt, dan kan je de andere soepeler maken.

Die remschijf zou ik niet direct vervangen. maar dat is lastig te bepalen aan de hand van een foto

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Toch even mijzelf quoten. Bedacht me namelijk, omdat dit een Canyon was, ik de betaling op de website met creditcard had gedaan.

De voorwaarden:

Aankoopverzekering: samengevat zijn vrijwel alle goederen die u met uw Card heeft betaald verzekerd
tegen verlies, diefstal en beschadiging tot 180 dagen (270 dagen bij de ANWB Silver Card en 365 dagen bij
de Visa Gold Card) na de dag van de aankoop. Per gebeurtenis geldt steeds een eigen risico van € 25,-.

Het eerste jaar ben ik dus voorzien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
roda_djavulen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:47:
Het klinkt wel een beetje eng ja. Maar goed in alle carbon frames zit de schroefdraad er op de een of andere manier ingelijmd. Ze kunnen geen schroefdraad tappen in het carbon zelf
Klopt, maar soms is de draad ook onderdeel van de derailleurhanger :)

@artharpe: zijn fietsen en voertuigen niet ergens anders in de voorwaarden uitgesloten? Overigens zou ik me meer zorgen maken bij een alu fiets. Dat is net zo kwetsbaar en zeker afgeschreven als het stuk is. Carbon is in veel gevallen nog perfect te repareren.

@LEDfan: wat @Prulleman zegt maar ik zou de remschijf of vervangen of minimaal goed bekijken. Hij ziet er wel erg ruw uit op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

[Afbeelding][Afbeelding]
kwaad kan het inprincipe niet maar als je schijf ruw is slijten je nieuwe remblokjes weer harder.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ruud schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:57:
[...]

@artharpe: zijn fietsen en voertuigen niet ergens anders in de voorwaarden uitgesloten? Overigens zou ik me meer zorgen maken bij een alu fiets. Dat is net zo kwetsbaar en zeker afgeschreven als het stuk is. Carbon is in veel gevallen nog perfect te repareren.
De kans dat je wat hebt met je carbon frame is toch een stuk groter dan een alu frame en ook repareren is nooit gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:57:
[...]

Klopt, maar soms is de draad ook onderdeel van de derailleurhanger :)

@LEDfan: wat @Prulleman zegt maar ik zou de remschijf of vervangen of minimaal goed bekijken. Hij ziet er wel erg ruw uit op de foto.
Je hebt gelijk, fietsen vallen hier niet onder. Stond in de voorwaarden die naar andere voorwaarden wijzen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:08:
[...]

De kans dat je wat hebt met je carbon frame is toch een stuk groter dan een alu frame en ook repareren is nooit gratis
valt wel mee hoor.. een lichtgewicht alu frame is ook erg kwetsbaar, lichtgewicht oversized alu buizen zijn zo dun dat een tik ertegen ook gelijk een deuk is.. en dat is je frame ook afgeschreven, en dan hebben we het nog niet over scheuren bij lasnaden..

(en repareren is inderdaad niet gratis, maar een carbon reparatie is goedkoper dan een alu afschrijving)

kortom, alles kan kapot, hoe lichter, hoe zwakker. Carbon is zeker niet perfect, maar om te zeggen dat Alu beter/betrouwbaarder is, is te kort door de bocht. Je moet low/high end, licht gewicht/robuust in beide gevallen in de afweging meenemen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Prulleman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:16:
[...]

valt wel mee hoor.. een lichtgewicht alu frame is ook erg kwetsbaar, lichtgewicht oversized alu buizen zijn zo dun dat een tik ertegen ook gelijk een deuk is.. en dat is je frame ook afgeschreven, en dan hebben we het nog niet over scheuren bij lasnaden..

(en repareren is inderdaad niet gratis, maar een carbon reparatie is goedkoper dan een alu afschrijving)

kortom, alles kan kapot, hoe lichter, hoe zwakker. Carbon is zeker niet perfect, maar om te zeggen dat Alu beter/betrouwbaarder is, is te kort door de bocht. Je moet low/high end, licht gewicht/robuust in beide gevallen in de afweging meenemen
Fair enough, ook moet je niet zeggen dat je bij carbon zomaar een stickertje erop kan plakken want dat ligt nogal aan de locatie van het defect of het uberhaupt te repareren is. Al ben ik ook geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jampot007 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:08:
[...]

Nee hoor, carbon is net zo kwetsbaar als alu. Tenzij je als BA Baracus een klem van een fietsendrager of iets dergelijks op je frame zet. Bij puntbelasting is het allebei zo stuk.

Repareren is inderdaad nooit gratis maar liever iets dat nog te repareren is dan een frame door een lullige val afschrijven en weggooien.

Spuit 11 zo te lezen :o

Daarnaast wordt nergens gezegd dat carbon altijd te repareren is en al helemaal niet dat het gefixt is met een stickertje. Daar is deskundigheid, materiaal en apparatuur voor nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 03-04-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
roda_djavulen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:47:
Mijn ervaringen met 2 steekas systemen:
- de bus zit los in het frame, met een kleine inkeping van het frame. Door die inkeping zat een bout, waardoor je het frame klemde rondom de bus
- het schroefdraad is onderdeel van de derraileur hanger en die zit vast met een moer via de andere kant (wat eigenlijk @Ruud al heeft aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:45:
[...]

Nee hoor, carbon is net zo kwetsbaar als alu.
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar heb je ergens een betrouwbaar klinkende bron waarmee je dat kunt staven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Smultie schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:56:
[...]

Niet dat ik je niet geloof hoor, maar heb je ergens een betrouwbaar klinkende bron waarmee je dat kunt staven?
Nee natuurlijk niet, ik verkoop hier alleen maar onzin :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Remschijf ziet er niet dramatisch genoeg uit om te vervangen. Met nieuwe remblokken gaan die krasjes vanzelf weg. Een kaal remblok en eentje met 1mm kijk ik ook niet van op, je zou idd even de cylinders schoon kunnen maken. 1mm remvoering is normaal bij mij het signaal om te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 17:44
Ik heb geen idee wat voor fiets je precies hebt, maar ik rijd al jaren met carbon (zowel race als mtb) en heb echt goede valpartijen meegemaakt, waarbij er van alles kapot is geweest (vooral ikzelf) behalve de frames :)

Ik weet het, N=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:13
@Prulleman @Ruud @Jampot007 @zonoskar
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zonet de zuigers goed proper gemaakt en remblokjes besteld.
Ik laat de remschijf dan maar even (maar zal deze ook wel goed proper maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Aangezien de onderdelen voor het monteren van de body nog niet binnen zijn, begonnen aan het schoonmaken van de balhoofdlagers. Nu lopen ze niet zanderig (af en toe een korreltje misschien),
maar ze draaien wel wat stroperig.

Kan ik die lagers het beste vervangen of gewoon weer flink insmeren met vet ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU5W-y57RfK-73ZVBcjDVRynxcU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj2lVjvv54NrBdCFpU8jf98i.jpg?f=fotoalbum_small

Nu kwam ik bij het demonteren onderstaande tegen wat er niet zo fraai uitzag, dit is de stuurbuis aan de onderkant in de brug van de voorvork, kan dit kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2_LiHODGONiqUY4Uee7QwCY7aY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJs0LP04rcG52MM9dWGVnYK8.jpg?f=fotoalbum_small

Op de buis zelf zat ook wat roest, maar dat kan ik misschien wel weghalen met een licht schuurpapier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt7zWPff4Y3EpSk9n9-NpK6Nq9g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TT9b8fhzhQWPlAcwxSup2e0.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Het heeft even geduurd, maar hij is er! 🥰😍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbuqKGCUShoL73wwm9UuMyvKETk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK0kvJJZLeJJiT13LDpR6cGd.jpg?f=fotoalbum_large

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Toppertje schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:50:
Aangezien de onderdelen voor het monteren van de body nog niet binnen zijn, begonnen aan het schoonmaken van de balhoofdlagers. Nu lopen ze niet zanderig (af en toe een korreltje misschien),
maar ze draaien wel wat stroperig.

Kan ik die lagers het beste vervangen of gewoon weer flink insmeren met vet ?
[Afbeelding]

Nu kwam ik bij het demonteren onderstaande tegen wat er niet zo fraai uitzag, dit is de stuurbuis aan de onderkant in de brug van de voorvork, kan dit kwaad?
[Afbeelding]

Op de buis zelf zat ook wat roest, maar dat kan ik misschien wel weghalen met een licht schuurpapier?
[Afbeelding]
Balhoofdlagers gewoon monteren en afdichten met flink vet. Ze lopen altijd wat zwaarder want er zit vrij dik vet in. Dus dat is goed.

Zolang de roest oppervlakkig is kan het geen kwaad maar dat is aan de onderkant van de vorkkroon niet te zien op de foto... Als de vork daar kraakt zou ik er echt goed naar laten kijken.

Stuurbuis met een doek en WD40 poetsen, dat zou al voldoende kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Deze week ook weer 2 rondjes gemaakt na 2,5 week binnen te hebben gezeten, omdat ik mogelijk besmet kon zijn via mijn collega. Vandaag heb ik met mijn dikke pokkel op een strava segment in de route de nummer 1 plaats bezet dit jaar, zal vast binnenkort wel weer verdwijnen maar was er wel trots op. Sta nu op 24 van de 160 op de totale ranglijst.

Wederom mijn buddies die "niet" kunnen (naja geen zin hebben :+).
joint_me schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:08:
Het heeft even geduurd, maar hij is er! 🥰😍

[Afbeelding]
Mooie rooiuh!

[ Voor 3% gewijzigd door Meneer iCy op 04-04-2020 18:42 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:58

charrel

Cortisol4life..

Meneer iCy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:39:
Deze week ook weer 2 rondjes gemaakt na 2,5 week binnen te hebben gezeten, omdat ik mogelijk besmet kon zijn via mijn collega. Vandaag heb ik met mijn dikke pokkel op een strava segment in de route de nummer 1 plaats bezet dit jaar, zal vast binnenkort wel weer verdwijnen maar was er wel trots op. Sta nu op 24 van de 160 op de totale ranglijst.

Wederom mijn buddies die "niet" kunnen (naja geen zin hebben :+).

[...]

Mooie rooiuh!
Je mag ook alleen maar alleen fietsen, dus niet kunnen was alleen maar handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

charrel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:44:
[...]

Je mag ook alleen maar alleen fietsen, dus niet kunnen was alleen maar handig ;)
Dat is ook zo, maar de laatste keer dat ik met hun fietste, moest ik na elk stukje toch weer stoppen ivm geen conditie :+

Sjah als je nooit of amper fietst bouw je ook niets op (ze doen ook geen andere sport).

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ochtend "gesleuteld" en de DVO Topaz geplaatst, ging bijzonder makkelijk. Ook maar gewoon de Magpeds besteld en uitgeprobeerd op de Hulsbeek route. Waar de DVO al een uitstekende indruk achterliet zijn de pedalen toch wel wennen.

Om het topic maar vol te spammen met plaatjes

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bM8z5swv1BI9ItoahUhAfPnmX_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WebGZKlK2rmdNXoWcLAUjMEy.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLoFDVuZ-8aPCv_fXisdKSzZ63A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqHjGt63gWdQryILSjmSWx1p.jpg?f=fotoalbum_large

"Vol beladen" met om de rug te ontlasten op de langere ritten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj6y38eI-yej7_bRuSsT_u_xI8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDy2ITieTCuGeSt4GXf8a0K1.jpg?f=fotoalbum_large

Om het af te maken, een reminder voor wat er aan het einde van de rit staat te wachten in de koelkast 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLmfKvXGXYfstdeuWF_YsZ8fsLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R28Qfxajb91OTpfseFTDTo5C.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het sparen voor de volgende upgrade. DVO Sapphire lonkt al... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Topaz is een erg lekkere demper voor een prima prijs. @drBunhead perfecte upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:48:
Topaz is een erg lekkere demper voor een prima prijs. @drBunhead perfecte upgrade!
Qua prijs echter super, had ik niet verwacht. Moet er nu alleen nog induiken. Heel wat meer afstel mogelijkheden dan de vorige demper. Het liefst wil ik eens een Shockwizz huren en naar Willingen/Winterberg om de Topaz goed af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik dacht dat ik wel handig was met google; maar blijkbaar niet. :+

Zoek een onderdeel voor een oude Giant NRS XTC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wT2N7AIWht50SkbRMpmCBLg_dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYQXPGMCnlvvkajD2wh6HlmN.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een scharnierend frame, maar op de plek van de dubbele rode streep (zie bovenstaande foto) zit een lager wat helemaal uitgesleten is.
Ik merk het vooral goed als ik flink aanzet, dan beweegt gewoon het frame de verkeerde kant op. ;) En ik zie het scharnierpunt, als ik recht naar beneden kijk vanaf het zadel, gewoon heen en weer bewegen richting de trapas. De rechtuit stabiliteit is ook niet meer wat het geweest is. :-(

Nu dacht ik ff, daar bestel ik een nieuwe voor.
Maar hoe heet dat onderdeel in vredesnaam? Ik heb eigenlijk geen idee; dus dan is het lastig om te beginnen met zoeken.

Iemand die me ff op weg wil helpen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:56:
[...]

Qua prijs echter super, had ik niet verwacht. Moet er nu alleen nog induiken. Heel wat meer afstel mogelijkheden dan de vorige demper. Het liefst wil ik eens een Shockwizz huren en naar Willingen/Winterberg om de Topaz goed af te stellen.
En de bereidwilligheid van DVO om vragen te beantwoorden en mee te denken met persoonlijke tuning is echt out of this world.

@ehtweak
Iets van main pivot of chainstay pivot denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 05-04-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:16:
[...]

En de bereidwilligheid van DVO om vragen te beantwoorden en mee te denken met persoonlijke tuning is echt out of this world.
Goed om te weten, zal ze eens een keer een mail sturen voor advies. Helpt altijd om een top basis te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Net even een rondje Lage Vuursche gedaan, was lekker rustig. Jammergenoeg heeft de droogte behoorlijk toegeslagen, zeker in het eerste deel behoorlijk veel los zand.

Wel weer een nieuw hoogtepuntje qua MTB-amateurs gespot. Gast van middelbare leeftijd zonder helm, maar met een noisecanceling koptelefoon op. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Sjoewe schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:01:
Net even een rondje Lage Vuursche gedaan, was lekker rustig. Jammergenoeg heeft de droogte behoorlijk toegeslagen, zeker in het eerste deel behoorlijk veel los zand.

Wel weer een nieuw hoogtepuntje qua MTB-amateurs gespot. Gast van middelbare leeftijd zonder helm, maar met een noisecanceling koptelefoon op. :')
Hoe ga je daar langs dan? (Even vanuit gaan dat je sneller was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 10:02
Holk schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:43:
[...]

Ook wel benieuwd naar ... :X

Moest mezelf vandaag ook een beetje inhouden, maar toch maar niet gegaan (omgeving Dorst). Komende week, door de week dus, maar weer eens kijken of er tussen het thuiswerken nog rustige momenten te vinden zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:42
ehtweak schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:58:
Ik dacht dat ik wel handig was met google; maar blijkbaar niet. :+

Zoek een onderdeel voor een oude Giant NRS XTC:
[Afbeelding]

Het is een scharnierend frame, maar op de plek van de dubbele rode streep (zie bovenstaande foto) zit een lager wat helemaal uitgesleten is.
Ik merk het vooral goed als ik flink aanzet, dan beweegt gewoon het frame de verkeerde kant op. ;) En ik zie het scharnierpunt, als ik recht naar beneden kijk vanaf het zadel, gewoon heen en weer bewegen richting de trapas. De rechtuit stabiliteit is ook niet meer wat het geweest is. :-(

Nu dacht ik ff, daar bestel ik een nieuwe voor.
Maar hoe heet dat onderdeel in vredesnaam? Ik heb eigenlijk geen idee; dus dan is het lastig om te beginnen met zoeken.

Iemand die me ff op weg wil helpen?
Heeft giant geen complete lagerset voor dit frame?

Als 1 van die lagers slecht is dan is de rest ook niet best meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Torched schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:20:
[...]

Heeft giant geen complete lagerset voor dit frame?

Als 1 van die lagers slecht is dan is de rest ook niet best meer.
Hoezo zou dat zo zijn? Zijn verschillende types lagers met verschillende belastingen en misschien zit in deze wel een scheurtje of vuil erin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Holk schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:43:
[...]

Kleine anti-climax, maar terwijl ik ditzelfde vraagstuk aan het overpeinzen was, draaide hij bij de splitsing de route van Hooge Vuursche op, dus daarmee was ik er vanaf. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Jampot007 schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:26:
[...]

Hoezo zou dat zo zijn? Zijn verschillende types lagers met verschillende belastingen en misschien zit in deze wel een scheurtje of vuil erin...
Ik kan me voorstellen dat door de speling ook op andere een verkeerde kracht komt waardoor ze ongemerkt ook slijten.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

drBunhead schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:05:

Nu is het sparen voor de volgende upgrade. DVO Sapphire lonkt al... >:)
Pluspunten voor de matching decals op de banden (of andersom). Als het een 27er is, misschien is deze DVO Diamond D1 wat? Stuk goedkoper dan een nieuwe :)

Pagina: 1 ... 59 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic