Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

Klitse schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Opzich ben ik het met je eens al zit er 1 probleem aan. Als je XT op je fiets hebt zitten is de kans dat je XT (of XLS) remmen hebt heel groot. Op een fiets met SRAM GX zitten vaak SRAM Level (T/TL/TLM) remmen. En met SRAM remmen heb ik niks dan problemen gehad. Dus ben ik overgestapt op SLX remmen.

Dus voor mij zou het ook niet uitmaken of er XT/GX schakelspul op zit, zolang de remmen maar geen SRAM Level remmen zijn.
Ja? Vind je XT remmen stuk beter dan die Level remmen? Ik had ze ook op het 'vergelijkbare' geplaatst. Zou voor mij geen voorkeur hebben tot jouw post :) (geen ervaring met beide remmen niet, heb nu Magura MT's die erg goed bevallen en had hiervoor Formula Oro's die vond ik een stuk minder, maar zeker prima).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Galois schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:07:
[...]

Ja? Vind je XT remmen stuk beter dan die Level remmen? Ik had ze ook op het 'vergelijkbare' geplaatst. Zou voor mij geen voorkeur hebben tot jouw post :) (geen ervaring met beide remmen niet, heb nu Magura MT's die erg goed bevallen en had hiervoor Formula Oro's die vond ik een stuk minder, maar zeker prima).
Kort antwoord: Ja.
Shimano remmen zijn betrouwbaarder en ze gebruiken minerale olie ipv DOT wat ik ook een voordeel vind. Daarnaast vond ik de level TL remmen sponzig (ook na herhaaldelijk bleeden door zowel mijzelf als mijn fietsenmaker) en heb ik problemen gehad met zuigers die niet terug gingen en lekkende remhendels. Mijn SLX set voelde direct al beter aan dan de destijds nieuwe Level TL remmen. En tot nu toe ook zonder problemen. SLX/XT remmen staan bekend om hun betrouwbaarheid. SRAM Level remmen staan bekend(er) om hun onbetrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 23:32
Ik vind GX Eagle echt een hele fijne groep. Schakelt goed, ook onder belasting, blijft goed geïndexeerd, en duurzame onderdelen. Qua remmen rijd ik nu met Shimano Zee's, vooral omdat ik 4-pots wil hebben. Prima combo zo. SRAM-remmen komen er hier ook niet in, niet eens vanwege de prestaties, maar DOT 5.1 is echt vieze troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Leviathius schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:27:
Hallo allemaal,
ik ben aan het oriënteren om een mountainbike aan te schaffen en te beginnen met wat recreatief mountainbiken. Vooral voor conditie kweken, maar ook plezier natuurlijk. Nu vind ik het erg lastig oordelen wat nou een goede mountainbike is om mee te beginnen.. Op internet genoeg informatie te vinden natuurlijk, maar lees overal iets anders over velgmaten en dergelijke. Ik ben 1,83m trouwens.

Heb deze fiets op het oog, kan iemand mij adviseren of dit een goede start fiets is en of de prijs een beetje juist is? https://link.marktplaats.nl/m1444455265
Een echte kenner ben ik nog niet maar hij lijkt me gezien de afmontage aan de dure kant. Zo te zien heeft deze Cube redelijk dezelfde afmontage en die is nieuw... (tijdje terug kwam ik met dezelfde vragen hier en ik heb me intussen redelijk ingelezen )

https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2019

Ik heb intussen heb ik zelf ook het gevoel gekregen dat je een MTB gewoon nieuw moet kopen, ik bedoel ze zijn bedoelt om "afgeragd" te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Rev! schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:23:
ik bedoel ze zijn bedoelt om "afgeragd" te worden ;)
Sorry maar dat is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Sjoewe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:24:
[...]

Sorry maar dat is echt onzin.
Staat ook tussen quotes, dus niet letterlijk bedoelt. Je rijdt met een MTB niet over keurig geasfalteerde weggetjes dus de boel slijt gewoon harder. Zo wel duidelijk? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:02
Rev! schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Staat ook tussen quotes, dus niet letterlijk bedoelt. Je rijdt met een MTB niet over keurig geasfalteerde weggetjes dus de boel slijt gewoon harder. Zo wel duidelijk? :>
De gemiddelde MTB'er doet niets aan preventief onderhoud dus de gemiddelde MTB is afgeragd. Als je het zo stelt, eens! Een goed onderhouden MTB hoeft niet slechter te zijn dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dan is het nog steeds geen absolute waarheid. Als je puur kijkt naar de gebruiksduur en verder gewoon normaal onderhoud pleegt en niet voortdurend door de bagger rijdt, vind ik de slijtage niet perse significant groter dan op m'n racefiets. Sterker nog, ik heb op m'n racefiets al beduidend meer kettingen/cassette's versleten... :X

vraag me eens hoe ik laatst een compleet kransje van mn Dura Ace 9100 cassette in tweeën heb gespleten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:19
Rev! schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Een echte kenner ben ik nog niet maar hij lijkt me gezien de afmontage aan de dure kant. Zo te zien heeft deze Cube redelijk dezelfde afmontage en die is nieuw... (tijdje terug kwam ik met dezelfde vragen hier en ik heb me intussen redelijk ingelezen )

https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2019

Ik heb intussen heb ik zelf ook het gevoel gekregen dat je een MTB gewoon nieuw moet kopen, ik bedoel ze zijn bedoelt om "afgeragd" te worden ;)
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je precies met 'gezien de afmontage'? Ik ben het met je eens wat betreft het nieuw kopen verhaal, maar aangezien ik nog beginnend ben wil ik niet meteen voor een dure nieuwe MTB gaan.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
De fiets is te duur in verhouding met de kwaliteit van de onderdelen die erop zitten. Al moet ik wel zeggen, aan de foto's te zien is er maar weinig op gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:51
Leviathius schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:27:
Hallo allemaal,
ik ben aan het oriënteren om een mountainbike aan te schaffen en te beginnen met wat recreatief mountainbiken.
...
Tsja, dit roept vragen op :) wat is je max budget? En koop je dan nieuw (met advies, garantie en servicebeurten) of 2e hands? Kun je zelf het reguliere onderhoud doen of ben je afhankelijk van je LBS (local bike shop)?

Mijn mening is dat je als beginnende biker een prima (nieuwe) fiets van een gangbaar merk kunt kopen vanaf ongeveer 450 euro. Eigenlijk zijn er geen slechte mtb's van die merken, het is vooral welke wensen je (niet) hebt.
Let wel op de maten van de fiets of die past bij jou, qua framehoogte en geometrie, dit bepaalt o.a. hoe diep je zit en hoe sportief/comfortabel je de fiets ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

De gemiddelde MTB'er doet niets aan preventief onderhoud dus de gemiddelde MTB is afgeragd. Als je het zo stelt, eens! Een goed onderhouden MTB hoeft niet slechter te zijn dan een nieuwe.
Ja dat klopt maar dat weet je bij 2de hands nooit zeker, tenzij je echt facturen erbij krijgt. En ik denk dat vooral fietsen in het duurdere segment goed onderhouden worden, bij die goedkopere modellen is vaak te duur in verhouding....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Leviathius: kun je niet een paar keer een fiets huren? Ja dat kost je wat geld maar dan weet je wel of het blijft plakken bij je.

Aan de andere kant kun je ook een fiets kopen van 600ish euro en die met 100 euro verlies verkopen als het niets is. Daar kun je 5x iets voor huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Canard schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Tsja, dit roept vragen op :) wat is je max budget? En koop je dan nieuw (met advies, garantie en servicebeurten) of 2e hands? Kun je zelf het reguliere onderhoud doen of ben je afhankelijk van je LBS (local bike shop)?

Mijn mening is dat je als beginnende biker een prima (nieuwe) fiets van een gangbaar merk kunt kopen vanaf ongeveer 450 euro. Eigenlijk zijn er geen slechte mtb's van die merken, het is vooral welke wensen je (niet) hebt.
Let wel op de maten van de fiets of die past bij jou, qua framehoogte en geometrie, dit bepaalt o.a. hoe diep je zit en hoe sportief/comfortabel je de fiets ervaart.
Thanks voor de reactie! Budget zat ik eigenlijk te denken aan max €500, maar stel er is een fiets te koop die écht de betere keus is dan zou ik het kunnen rekken naar €600. Onderhoud kan ik wel zelf denk ik, doe ik bij mijn motoren grotendeels ook zelf namelijk. En anders zal het de LBS worden.

Pfoe qua wensen weet ik het dus echt nog niet. Aantal versnellingen, framehoogte etc zeggen mij nog vrij weinig wat de verschillen nou daadwerkelijk zijn in de praktijk. Het plan is om in lokale bossen wat te rijden, Mastbos Breda, Liesbos Etten-Leur en bij Dorst ligt een leuk baantje weet ik toevallig.

Ik ben redelijk normaal van bouw, 1.83m, 94kg en heb alleen wat dikkere benen (vroeger 10jaar lang iedere dag naar school gefietst a 11km enkele reis en gehockeyed). De gangbare merken zijn Trek, Cube en Giant gok ik die binnen mijn budget zouden vallen? Om een of andere reden trekt Giant mij wel als merk en Cube iets minder. Maar dat is volledig ongegrond op basis van kennis of iets dergelijks :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is niet zo moeilijk.

Heb je twee linkerhanden: Ga naar een goed aangeschreven zaak en koop de "duurste" nieuwe hardtail die je jezelf binnen je budget kan veroorloven.
Ben je een knutselaar: koop dezelfde fiets tweedehands en tel in je hoofd 100 euro op bij de prijs voor onderhoud in het eerste jaar. (Cassette, ketting, remblokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:50
Sjoewe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:39:

vraag me eens hoe ik laatst een compleet kransje van mn Dura Ace 9100 cassette in tweeën heb gespleten :')
Denk dat de nog grotere focus op laag gewicht in de race categorie niet echt helpt met durabiliteit. MTB is al ontworpen op meer vuil en moet dus sterker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hey @Sjoewe, hoe heb jij laatst eigenlijk een Dura Ace 9100 kransje in tweeën gespleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:19:
Hey @Sjoewe, hoe heb jij laatst eigenlijk een Dura Ace 9100 kransje in tweeën gespleten?
:+

Sprintjes trekken op de (ex-)landingsbaan van de vliegbasis in Soesterberg. Hoor ik ineens klingklingkling en m'n ketting schiet eraf. Blijkt dat de 18 precies op de kinknagel gespleten te zijn, en er tussenuit getrokken in de sprint. Zit ook precies op een blokje van 3 (18-19-21) Als het de 17 was geweest was het 15 euro voor een nieuwe kransje, nu 117 euro ;(

Dus nu zit er een 105 cassette op. Fuck racefietsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
[...]

Opzich ben ik het met je eens al zit er 1 probleem aan. Als je XT op je fiets hebt zitten is de kans dat je XT (of XLS) remmen hebt heel groot. Op een fiets met SRAM GX zitten vaak SRAM Level (T/TL/TLM) remmen. En met SRAM remmen heb ik niks dan problemen gehad. Dus ben ik overgestapt op SLX remmen.

Dus voor mij zou het ook niet uitmaken of er XT/GX schakelspul op zit, zolang de remmen maar geen SRAM Level remmen zijn.
Gelukkig heeft sram ook hele leuke andere remmen. Sram guide ultimate is echt liefde O+

Ook niet de grootste fan van dot 5.1, maar tot nu toe weinig klagen moet ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door s0ulmaster op 14-10-2019 18:28 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
s0ulmaster schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

Gelukkig heeft sram ook hele leuke andere remmen. Sram guide ultimate is echt liefde O+

Ook niet de grootste fan van dot 5.1, maar tot nu toe weinig klagen moet ik zeggen.
Geen ervaring mee met die guides maar dan heb je het ook over een ander prijsspectrum. Als een fiets met Gx eagle en guide ultimate remmen komt dan zie ik niet zoveel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
[...]

De keuze GX vs XT is denk ik erg persoonlijk. Ik rij nu GX Eagle, aangezien shimano destijds nog geen goede high-range cassette had (enkel de 11-46 met een hele rare sprong op het einde). Ik vind het spul gewoon goed schakelen en doet echt niet onder mijn vorige XT set (M785).

Qua remmen heb ik tot nu toe alleen maar positieve ervaring met de sram guide RS en de code rsc. Deze vind ik zelfs een pak beter dan mijn vorige xt m785 set. De doseerbaarheid is flink beter en ik kan veel gecontroleerder remmen. En de betrouwbaarheid van shimano xt en is met de m8000 ook iets afgenomen tov de vorige serie. Van de m8000 hoor je ook nog met enige regelmaat klachten over een wisselend drukpunt.

Over sram remmen gesproken: ik ben gisteren naar het Yeti test event van Funride in bikepark malmedy geweest. Daar zowel de nieuwe yeti sb130 en de sb150 getest. Op de sb130 zaten de nieuwe sram G2 rsc remmen en de sb150 de code rsc. Nu zou de G2 qua remkracht veel dichter op de Code's moeten zitten dan de oude guide rsc, maar de Code's blijven toch echt wel mijn favoriet. Duidelijk meer remkracht dan de G2's.

OH, en die yeti's zijn echt enorm dikke bakken. Wie weet dat er in de verre toekomst ook wel een upgrade gepland staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
Klitse schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Geen ervaring mee met die guides maar dan heb je het ook over een ander prijsspectrum. Als een fiets met Gx eagle en guide ultimate remmen komt dan zie ik niet zoveel problemen.
Ik heb 1000x liever gx met guide ultimate dan xo met lt of vergelijkbaar en in die prijsklasse kan dat gelukkig ook wel :D

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@ElmarJ16 de sb130 is erg gaaf. Die zou ik graag opbouwen. Mja de prijs is me echt te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Ruud helemaal waar! Ik vond uiteindelijk de sb130 ook beter. Niet perse qua snelheid, want die sb150 is echt een ploeg die alles opvreet, maar meer qua speelsheid. De sb130 ging verbazingwekkend goed mee op de technische trails en hij is stukken beter omhoog te trappen.

Ik zou overigens wel de shocktravel verlengen naar 55mm (is standaard 52.5) en er in basis de lunch ride edition van maken. Ik merkte goed op dat met drops de 130 te strak was. Die 6mm extra compenseren dat dan weer aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@ElmarJ16: Je hebt jezelf er al aardig in verdiept ;) Wanneer komt ie? :P

Ik vind je SB150-opmerking wel een fijne. Dat geeft wel aan dat 150mm aan de achterkant te gek is voor mijn gebruik. Scheelt mij weer twijfelen over een licht blauwe Hightower LT. Natuurlijk is het een andere fiets met een ander veergedrag maar heel veel zal het niet afwijken van een 150mm Yeti.

Heeft iemand ervaring met het opnieuw spuiten van een carbon-frame inclusief logo's en dergelijke? Wat zou zoiets kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Zijn dit soort spatborden ook not done in de MTB wereld? Zit er over na te denken om deze kleine spatborden te kopen zodat ik de fiets ook kan gebruiken als ik een rondje ga fietsen met mijn kids.

Dan koop ik er ook van die converters bij zodat ik er normale pedalen tijdelijk van kan maken.

Gaat alleen om de vorm, heb andere gezien die beter bij de fiets passen (zwart met rood)

https://nl.aliexpress.com/item/32893047539.html

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Meneer iCy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:23:
Zijn dit soort spatborden ook not done in de MTB wereld? Zit er over na te denken om deze kleine spatborden te kopen zodat ik de fiets ook kan gebruiken als ik een rondje ga fietsen met mijn kids.

Dan koop ik er ook van die converters bij zodat ik er normale pedalen tijdelijk van kan maken.

Gaat alleen om de vorm, heb andere gezien die beter bij de fiets passen (zwart met rood)

Monteer gewoon op je fiets waar jij je fijn bij voelt. Uiteindelijk moet jij de rest van de dag met een vieze/natte kont/rug rondlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Monteer gewoon op je fiets waar jij je fijn bij voelt. Uiteindelijk moet jij de rest van de dag met een vieze/natte kont/rug rondlopen ;)
Die grote flappen vind ik sowieso niets of er moet even zoeken of ik er 1 kan vinden die makkelijk en snel demonteerbaar is qua grote flap.

Gezien de prijs bestel ik ze gewoon en zie ik vanzelf wel of het wat is en anders kan ik altijd kijken dan naar de snel demonteerbare. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36

Dit is meer om je achter demper te beschermen zo te zien, vraag me af wat dit op een hardtail doet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online

Zoiets heb ik ook besteld, staat best mooi imo en het houd je fiets een stuk schoner. Je hebt ook officiële van Rockshox BTW. Trouwens dan wel voor de voorvork maar ik heb er 2 besteld dus misschien dat ik ook 1 aan de achterzijde monteer.

[ Voor 7% gewijzigd door Rev! op 15-10-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Rev! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Zoiets heb ik ook besteld, staat best mooi imo en het houd je fiets een stuk schoner. Je hebt ook officiële van Rockshox BTW. Trouwens dan wel voor de voorvork maar ik heb er 2 besteld dus misschien dat ik ook 1 aan de achterzijde monteer.
Hou het ook een beetje vocht tegen bij de achterzijde of moet je dan echt naar die afgrijselijke lange spatborden kijken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Meneer iCy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Hou het ook een beetje vocht tegen bij de achterzijde of moet je dan echt naar die afgrijselijke lange spatborden kijken? :+
Geen idee ik heb ze nog niet binnen. Maar ik rijd nu zonder rond en het valt me mee hoe vies me rug word als ik gewoon op redelijke wegen blijf, ook gisteren met die nattigheid bijvoorbeeld.

Nog op de to buy list voor mij:
Goede flatpedalen, zit te denken aan Sickpack menace pedalen.
Goede schoenen, Adidas Five-ten schijnen aanraders te zijn.
Een lange broek, ben daar nog niet helemaal uit wat ik wil. Die van de Decathlon zien er bijvoorbeeld wel ok uit maar het is meteen een heel pak, weet nog niet of ik dat wil.

[ Voor 27% gewijzigd door Rev! op 15-10-2019 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als het echt vies en nat is gebruik ik gewoon zo'n lang spatbord. Vind vies worden niet erg, maar probeer het wel een beetje te beperken als het ff kan. Als de stijlpolitie zich er aan stoort kijken ze maar even de andere kant op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Meneer iCy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Nee, die spatbordjes houden niets tegen. Je hoeft alleen maar te kijken welk pad het water moet afleggen naar je kont/rug om te beseffen dat deze spatbordjes daar niet gaan helpen. Die zijn alleen geschikt om je demper schoon te houden. Dan kun je beter een ass-saver kopen.

Afbeeldingslocatie: https://www.jebiga.com/wp-content/uploads/2014/03/MUDGUARD_ASS_SAVERS_001.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 16:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Als je in een groepje fietst heeft het ook niet veel nut. Vies wordt je toch wel. :+
Had op mn 26" een spatbord aan mn zadelpen, die bleef nooit goed zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Harmen op 15-10-2019 11:03 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

zonoskar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Nee, die spatbordjes houden niets tegen. Je hoeft alleen maar te kijken welk pad het water moet afleggen naar je kont/rug om te beseffen dat deze spatbordjes daar niet gaan helpen. Die zijn alleen geschikt om je demper schoon te houden. Dan kun je beter een ass-saver kopen.

[Afbeelding]
Dank je! Die zag ik ook wel bij vriendje ali en die zijn ook snel te vervangen/er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:09

McMiGHtY

- burp -

Die zijn ook voor 2,95 gewoon te halen bij de Decathlon volgens mij,..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:54

Kluus

Gang is alles

Ik heb een Canyon Exceed SL 6.0 in de bestelling staan en vroeg me nog wat af over de afstelling. Ik zit op de grens van maat L/XL (lengte 1.92, bbl: 90cm) en heb uiteindelijk in overleg met de medewerker achter de chat de L besteld (dit kwam ook uit de size tool op de site en komt ook het meest overeen met de Cube Reaction HPA Pro 21" die ik nu heb).

Ik zag echter dat er standaard een 90mm stuurpen bij deze maat van de Exceed zit, terwijl die op mijn huidige cube 110 mm meet. Op mijn racefiets heb ik ook een stuurpen van 100 mm. Zal deze pen van 90 mm niet aan de korte kant zijn, of kan ik dit beter eerst een poosje uitproberen? Een van de doelen van deze bike ten opzichte van mijn cube is dat deze hopelijk wat fijner stuurt, ik kan me voorstellen dat dat ook mee speelt bij de keuze voor een stuurpen.

De vraag is dus eigenlijk ook of er op het gebied van MTB veel te halen is kwa geometrie met de keuze voor de stuurpen of dat dit met name het stuurgedrag beinvloed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
In principe hebben moderne frames veel meer reach dan vroeger, dus ook een kortere stuurpen nodig. Een lange stuurpen is ook nadelig voor het stuurgedrag, hoe langer die is des te indirecter de fiets zal sturen. Ik vind 90mm eigenlijk al best lang voor een 2020 frame.

@Ruud De kosten voor opnieuw spuiten liggen een beetje aan het aantal kleuren en patroon dat er terug op moet. Voor één kleur + logo's + blanke lak kom je denk ik ergens rond de 250 - 350 euro, voor een meer complex ontwerp richting de 500. In het racefiets topic zijn paar mensen die carbon frames hebben laten spuiten, die zullen het wel exact weten.

[ Voor 43% gewijzigd door Sjoewe op 15-10-2019 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zou je altijd op een XL gezet hebben. Je hebt nu een hele lange stuurpen nodig en dat is niet bevorderlijk voor het stuurgedrag. En je gewicht zit nog meer boven je voorwiel. Leuk als het naar beneden gaat ;)

Ik heb overigens bijna dezelfde maten: 2cm langere bbl, totale lengte gelijk.

Canyon adviseert meestal te klein als je op de grens van twee maten zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 15-10-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja, vandaar ook wel de twijfel. Inmiddels een geometrie tabel van mijn huidige fiets gevonden en die is haast gelijk, seat tube wordt 5mm langer, reach (van alleen het frame uiteraard) 8mm langer bij de canyon. Als ik naar een XL ga wordt het gelijk cm's langer (en is de standaard stuurpen die wordt meegeleverd ook weer groter, namelijk 100mm).

Ik heb nu niet het idee dat ik op een te klein frame zit op zich, dus ik laat deze L gewoon komen. Kan altijd nog na 30 dagen omruilen, al zou dat wel zuur zijn met de wachttijden die Canyon heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:43:
Ik zou je altijd op een XL gezet hebben. Je hebt nu een hele lange stuurpen nodig en dat is niet bevorderlijk voor het stuurgedrag. En je gewicht zit nog meer boven je voorwiel. Leuk als het naar beneden gaat ;)
Als je je zadel naar achteren zet zijn beide problemen opgelost ;)

Qua racefietsen adviseert men doorgaans de kleinere te nemen bij twijfel. Is dat bij MTB's anders?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja en nee. Een te grote fiets blijft altijd te groot natuurlijk, maar bij een racefiets is de zithouding wel fundamenteel anders dan op een mountainbike. Op een kleiner frame rijden met een langere stem is ook wat de meeste wielerprofs doen, puur omdat het aerodynamisch gunstiger is. Je komt dieper te zitten en de hoek tussen je rug en je benen wordt gunstiger om efficient kracht over te dragen. Factoren als controle bij het dalen en grip houden op de klim spelen eigenlijk niet op de weg. Dus in dat opzicht is het eigenlijk ook beter om de kleinste fiets te kopen waar je nog comfortabel op kan zitten.

Op de MTB wil je in het algemeen sowieso meer rechtop zitten omdat een neutrale gewichtsverdeling van veel groter belang is voor goede handling. Dus een langere stem plaatsen is eigenlijk best wel een matige oplossing, want het is nadeling voor je gewichtsverdeling en voor je stuurgedrag. Ik zou dan eerder gaan kijken naar een breder/smaller stuur, met meer/minder rise om het verschil in reach te compenseren. Ik zou zelf met moderne MTB-frames eigenlijk juist altijd adviseren juist om de grootste fiets te kopen waar je nog mee wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Meneer iCy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Die grote flappen vind ik sowieso niets of er moet even zoeken of ik er 1 kan vinden die makkelijk en snel demonteerbaar is qua grote flap.

Gezien de prijs bestel ik ze gewoon en zie ik vanzelf wel of het wat is en anders kan ik altijd kijken dan naar de snel demonteerbare. :+
https://www.decathlon.nl/...119922?mc=8363747&c=ZWART

Zag er zo nog wel acceptabel uit

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1042302/k$4b7ff5faea8ed6a0a4692e4901f241fa/sq/MTB+SPATBORD+700+ACHTERWIEL.webp?f=500x500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
BreadFan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:30:
[...]

Als je je zadel naar achteren zet zijn beide problemen opgelost ;)

Qua racefietsen adviseert men doorgaans de kleinere te nemen bij twijfel. Is dat bij MTB's anders?
@Sjoewe legt het al goed uit. Maar ik wil er graag nog iets aan toevoegen.

Je zadel stel je af om de lengte van je bovenbenen te compenseren. Niet om meer lengte in je fiets te krijgen.

Door je zadel naar achteren te verplaatsen kom je meer boven je achterwiel te zitten waardoor je controle over de voorkant verliest tijdens een klim. Je trekt je voorwiel de lucht in.

Een lapmiddel om een te klein frame te compenseren. Fabrikanten doen er juist alles aan om de zadelbuis zo steil mogelijk in het frame te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Precies wat @Ruud zegt, plus je wil ook niet dat je knie voorbij de bal van je voet komt in de pedaalslag, dat is wachten op knieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Precies wat ik zoek en is er makkelijk op te zetten wanneer ik met de kids wil gaan fietsen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Thanks voor de adviezen hier. Het blijft lastig om te kiezen wanneer beide frames je eigenlijk passen zeg... Ik heb de geometrie tabellen bij elkaar gehaald en daaruit komt eigenlijk dat de Canyon in maat L erg overeenkomt met mijn huidige Cube maat 21" die destijds opgemeten is bij een dealer. Het voornaamste verschil is dat de Canyon op papier inderdaad een paar centimeter meer reach heeft (en standaard een wat kortere stuurpen dan de cube).

Mijn zadelhoogte zou de L aan moeten kunnen (ik heb op al mijn fietsen een zadelhoogte van 82 cm en dat zit prima), de max van de Canyon L MTB's lijkt rond de 84/85 te zitten en ik weet al zeker dat ik daar nooit aan ga komen aangezien ik daar al eens mee heb geexpirimenteerd. Ik zeg hierbij "lijkt", omdat de complete maattabel van Canyon nog niet online staat (max zadelhoogte staat er nog niet op) dus ik ga even uit van de maten bij de XC afgemonteerde Grand Canyon.

Voor wat betreft het gedrag van de fiets ben ik meer op zoek naar wat speelser, ik vind mijn huidige fiets soms al lastig door de bochten sturen (wat natuurlijk ook komt door de lange stuurpen en gewicht). Mijn focus ligt toch op de weg, dus voor rechte wegen pak ik de racefiets.

Al met al laat ik denk ik het beste toch de L komen met de aanname dat er geen langere stuurpen op hoeft dan wat er standaard al op zit (en ik het zadel niet extreem naar achter hoef te zetten). Als ik er mee weg kom de fiets zonder trucs (alleen zadelhoogte) af te stellen is de L goed. Zodra ik maar iets hoef te doen beschouw ik de fiets als te klein en ga ik gebruik maken van omruilen bij Canyon binnen 30 dagen.

@Sjoewe, @Ruud, bedankt zo ver voor de adviezen, ook al laat ik nu in eerste instantie nog de L komen weet ik in ieder geval nu beter waar ik op moet gaan letten in mijn afweging deze maat al dan niet te houden en kan ik hopelijk een afgewogen keuze maken.

Lastig hoor, zo precies tussen maten vallen, geef mij dan maar de racefiets maten, daar val ik mooi midden in een segment ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Kluus: Jij moet fijn op de fiets zitten, dat is het belangrijkste. Tussen jouw oren moet het goed zitten. Wat the internet er verder ook van vindt :)

Een speelse fiets krijg je natuurlijk in de eerste plaats door de geometrie. Maar vergeet de stijfheid van vork en wielset niet. (En frame, maar dat zit meestal wel goed)

Een stijve vork en wielset levert je een snappy gevoel op doordat de gehele fiets direct reageert op input ipv dat alles eerst moet vervormen. (overdreven ;) )

Een XC-racebak is in vergelijking met een trail-fiets per definitie niet speels. Daar klopt de geometrie gewoon niet voor en is de fiets niet vergevingsgezind genoeg voor. Maar een XC-racebak kan voor jou speels genoeg zijn. Dat is wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Toch nog een update, ik had nog eens een chat met Canyon geopend en gevraagd naar de max zadelhoogte van de Exceed L aangezien deze nog niet op de website stond en deze was 83,4. Aangezien mijn huidige zadelhoogte dan op de grens zit adviseerde Canyon nu toch ook om voor de XL te gaan.

Mede aan de hand van de adviezen hier ga ik deze nu dus toch laten aanpassen. Vooralsnog lijkt het voor de levertijd niet uit te maken. Als ie binnen is zal ik de ervaringen hier laten weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Laatst mijn fiets naar de lokale fietsenmakert gebracht om een nieuwe achterderailleur te laten plaatsen. Deze was afgebroken door een tak. Sindsdien bijna niet gefietst vanwege de geboorte van mijn zoon. Vorige keer merkte ik al geratel bij de achterderailleur. Zondag weer. Stoorde me er enorm aan. Ik klink als een wielrenner zo >:).

Anyways. Bij terugkomst de fiets grondig geïnspecteerd en zie ik dit stukje geleider. Hier zit een blokje waar de schakels van de ketting precies tegenaan lopen. Volgens mij hoort dit hier helemaal niet te zitten bij een Shimano XT Deore kooi. Staat me nog iets van bij dat de beste man zei dat hij deze kooi nog had liggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CJRcu9e.jpg?1

Weet iemand waar ik een losse kooi kan kopen? Kan het bij een Mantel of Futurum niet vinden op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:47
Rudolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:49:
Laatst mijn fiets naar de lokale fietsenmakert gebracht om een nieuwe achterderailleur te laten plaatsen. Deze was afgebroken door een tak. Sindsdien bijna niet gefietst vanwege de geboorte van mijn zoon. Vorige keer merkte ik al geratel bij de achterderailleur. Zondag weer. Stoorde me er enorm aan. Ik klink als een wielrenner zo >:).

Anyways. Bij terugkomst de fiets grondig geïnspecteerd en zie ik dit stukje geleider. Hier zit een blokje waar de schakels van de ketting precies tegenaan lopen. Volgens mij hoort dit hier helemaal niet te zitten bij een Shimano XT Deore kooi. Staat me nog iets van bij dat de beste man zei dat hij deze kooi nog had liggen.

[Afbeelding]

Weet iemand waar ik een losse kooi kan kopen? Kan het bij een Mantel of Futurum niet vinden op de website.
Zit de ketting dan wel goed door de achterderailleur heen? :? Fietsenmakers kunnen de kooi gewoon los bestellen bij Shimano met het juiste artikelnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dat nokje hoort er wel te zitten, maar er lijkt iets verkeerd te zitten. Zonder een foto van het geheel is het lastig beoordelen.
Sjoewe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:22:

Ik zou zelf met moderne MTB-frames eigenlijk juist altijd adviseren juist om de grootste fiets te kopen waar je nog mee wegkomt.
Precies dit. Je kan betere een kortere stuurpen monteren dan een langere. Ik kijk tegenwoordig altijd naar de reach en stack op de framemaat te bepalen. De tekst M of al zegt mij gewoon te weinig. Ik controleer altijd nog wel de zadelbuislengte om zeker te zijn dat er een lange dropper in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:03
Het is inderdaad lastig te zien op de foto maar het lijkt er op dat de ketting ONDER het nokje door hoort te lopen. De ketting moet namelijk deze normaal niet aanraken, dat is dus ook het geluid wat je hoort. Verkeerd gemonteerd dus, dat mag je de fietsenmaker best aanrekenen. Vervanging lijkt me dan ook op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:02
Thijs? schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:31:
Het is inderdaad lastig te zien op de foto maar het lijkt er op dat de ketting ONDER het nokje door hoort te lopen. De ketting moet namelijk deze normaal niet aanraken, dat is dus ook het geluid wat je hoort. Verkeerd gemonteerd dus, dat mag je de fietsenmaker best aanrekenen. Vervanging lijkt me dan ook op z'n plaats.
Precies dat. Zou me ook niet verbazen als je ketting raar versleten is en dat je die ook kunt vervangen. Wat een prutser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 16:36
Rudolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:49:
Nieuwe kooi ga je niet nodig hebben, classic mistake maar zou niet mogen.
shimano documentatie =>
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/PVllQ.jpg
Als je langs achter kijkt moet je de ketting volledig zien zonder onderbreking, bij jouw foto zit je dus in rechtse situatie.
Klein foutje maar valt snel op te lossen: ketting losmaken en langs de andere kant laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Er zijn echt zoveel mensen die dat verkeerd doen, inclusief fietsenmakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat blijkt inderdaad, indien je de ketting niet makkelijk los kan maken kan je ook de derailleur kooi even openmaken (opletten dat de wieltjes niet wegschieten) en het oplossen door deze weer correct terug te monteren.

Ik keek er even vreemd tegenaan, maar zie nu dat je de fiets op zijn kop hebt staan, foei! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
@Kluus inderdaad! was even makkelijke voor de foto, maar dat maakt het wel verwarrend.

@Chakam Hij moet dus zoals het links plaatje zitten? Dat een fietsenmaker die zich voordoet als MTB specialist dit verkeerd doet vind ik wel een beetje prutswerk.

Bedankt voor de reacties. Dit kan ik makkelijk zelf oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
@Kluus , kan ook nog even voor de zekerheid advies vragen op mountainbike.nl, daar zit het vol met Canyon fappers.

Gisteren er ook achter gekomen dat door los zand met je MTB niet echt wil, zag een mooi glooiend weggetje met hoogteverschillen van zand, maar dat ging echt moeizaam. Kan ook natuurlijk aan mijn nog niet bestaande techniek of banden liggen maar ik lees wel meer dat dat problematisch gaat. Ook een paar trappetjes meegepakt, best nog spannend maar wel leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Rev!

Trappetjes: laat de hele fiets onder je bewegen, gewicht achter je zadel en gaan met die banaan :)

Los zand: brede banden, hogere cadans en vooral niet sturen. Dat heeft echt nul zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
En je bandendruk lekker laag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 16:36
Rudolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:10:
@Chakam Hij moet dus zoals het links plaatje zitten? Dat een fietsenmaker die zich voordoet als MTB specialist dit verkeerd doet vind ik wel een beetje prutswerk.
Links is idd zoals het moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Heb op dit moment Rapid Rob banden, zaten er standaard onder en het zijn wss niet de beste banden. Wil ze ooit nog wel vervangen al is het alleen maar al om de naam, maar eerst maar conditie opbouwen en een beetje goede technieken leren voordat ik dat soort zaken ga upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Before:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VHhHV5jHmK3Rsr8mYugVDmxE/full.jpg

After:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UKqZppXzB4WMadaz1lKp8uEQ/full.jpg

Zoveel beter/steviger. Thanks for the tip guys.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:57:
Before:

[Afbeelding]

After:

[Afbeelding]

Ik heb een scheve nek nu. Maar inderdaad veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 16-10-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:53
BreadFan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:56:
Als het echt vies en nat is gebruik ik gewoon zo'n lang spatbord. Vind vies worden niet erg, maar probeer het wel een beetje te beperken als het ff kan. Als de stijlpolitie zich er aan stoort kijken ze maar even de andere kant op. :P
Ik MTB gewoon altijd met een lang spatbord :+
Merk je tijdens het fietsen toch niets van.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Ik ben dus aan het oriënteren naar een MTB. Momenteel heb ik deze twee op het oog:

- Cube Aim SL 2019 €529 (https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2019 ): Goede prijs, prima onderdelen volgens mij en gewoon prima beginner MTB lijkt mij.
- Cube Analag 2019 €599 (https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2019 ): Ook leuke korting op de prijs, en qua onderdelen vergelijkbaar met de Aim SL. Enige verschil die ik kan ontdekken is de XT t.o.v de Deore op de Aim SL en de voorvork is van RockShox ipv SR Suntour.

Mijn vraag is nu, is de meerprijs van €70 van de Analog 2019 ten opzichte van de Aim SL 2019 het waard?

En een mini deelvraag is welke framemaat beter zou zijn voor mij (1.83m). Beide opties van 19" en 21" omvatten de lichaamslengte van 1.83m. Is het dan beter om voor een kleinere framemaat te gaan of juist een grotere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Before:

[Afbeelding]

After:

[Afbeelding]

Welk spatbord heb je gekocht? Linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Spatborden? Neppers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Smultie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:24:
[...]

Welk spatbord heb je gekocht? Linkje?
https://www.syncros.com/kr/ko/product/syncros-trail-fender

Is voor FOX vorken. Zelf heb ik een Factory Stepcast 32 boost. En daar past hij ook gewoon op. Ondanks dat ze zeggen dat hij voor 34 en 36 mm is.
Ik vind het gewoon dik. Maakt de fiets af. Achter doen we natuurlijk geen spatbord.

[ Voor 23% gewijzigd door Tylen op 17-10-2019 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Leviathius schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:53:
Ik ben dus aan het oriënteren naar een MTB. Momenteel heb ik deze twee op het oog:

- Cube Aim SL 2019 €529 (https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2019): Goede prijs, prima onderdelen volgens mij en gewoon prima beginner MTB lijkt mij.
- Cube Analag 2019 €599 (https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2019): Ook leuke korting op de prijs, en qua onderdelen vergelijkbaar met de Aim SL. Enige verschil die ik kan ontdekken is de XT t.o.v de Deore op de Aim SL en de voorvork is van RockShox ipv SR Suntour.

Mijn vraag is nu, is de meerprijs van €70 van de Analog 2019 ten opzichte van de Aim SL 2019 het waard?

En een mini deelvraag is welke framemaat beter zou zijn voor mij (1.83m). Beide opties van 19" en 21" omvatten de lichaamslengte van 1.83m. Is het dan beter om voor een kleinere framemaat te gaan of juist een grotere?
Voor die 70 zou ik persoonlijk wel de upgrade nemen. Ik ben zelf ook 1.83 en ik heb een 19inch genomen. Heb ook een 21inch geprobeerd maar die voelde echt te groot, en dan vooral de afstand tov het stuur. Maar het beste is zelf even proberen....

Heb trouwens race face chester pedalen besteld, maar dan een verbeterde kloon :+. Moet wel helemaal uit de USA komen dus dat duurt nog ff.

[ Voor 5% gewijzigd door Rev! op 17-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Leviathius schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:53:

- Cube Aim SL 2019 €529 (https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2019): Goede prijs, prima onderdelen volgens mij en gewoon prima beginner MTB lijkt mij.
- Cube Analag 2019 €599 (https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2019): Ook leuke korting op de prijs, en qua onderdelen vergelijkbaar met de Aim SL. Enige verschil die ik kan ontdekken is de XT t.o.v de Deore op de Aim SL en de voorvork is van RockShox ipv SR Suntour.

Ik krijg op beide pagina's een 404 error :X

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Even de ) weghalen :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok, dat was stom :) De duurdere heeft een beter balhoofd, betere achterderailleur en een rockshox vork. De vork is alsnog geen hoogvlieger, maar ik vermoed dat voor rockshox meer onderdelen verkrijgbaar zullen zijn dan voor Suntour. Dat kan van belang zijn als je veel meer/minder dan 80Kg weegt. Dan moet je waarschijnlijk een andere veer in de vork aangezien deze niet op lucht veert.

Aan jou de keus. Ben je rond de 80kg en rijd je deze fiets op en koopt daarna een andere fiets, dan zou ik de goedkopere nemen. Zo niet, dan is de duurdere een goede keuze.

\edit: framemaat L zou mijn keuze zijn, ik ben ook rond de 1m80 en rij altijd op een 18-19".

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 17-10-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
zonoskar schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

Ik krijg op beide pagina's een 404 error :X
Fixed it. Blijkbaar werd inderdaad het ) meegenomen in de url.. 8)7
zonoskar schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:31:
Ok, dat was stom :) De duurdere heeft een beter balhoofd, betere achterderailleur en een rockshox vork. De vork is alsnog geen hoogvlieger, maar ik vermoed dat voor rockshox meer onderdelen verkrijgbaar zullen zijn dan voor Suntour. Dat kan van belang zijn als je veel meer/minder dan 80Kg weegt. Dan moet je waarschijnlijk een andere veer in de vork aangezien deze niet op lucht veert.

Aan jou de keus. Ben je rond de 80kg en rijd je deze fiets op en koopt daarna een andere fiets, dan zou ik de goedkopere nemen. Zo niet, dan is de duurdere een goede keuze.

\edit: framemaat L zou mijn keuze zijn, ik ben ook rond de 1m80 en rij altijd op een 18-19".
Thanks! Ik neig nu meer naar de duurdere, vooral omdat die blijkbaar echt betere componenten heeft. Ik weeg rond de 90kg, dat zal niet een probleem vormen denk ik toch? En hoe meer ik fiets, hoe lager gewicht ik uiteindelijk krijg lijkt me :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 16:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

After:
[Afbeelding]
Nice, raakt hij jouw onderbuis bij het inveren van de vork? Waar heb je deze besteld als ik vragen mag?
Heb een Fox 32 Rhythm, zal wel passen las ik.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Harmen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:22:
[...]

Nice, raakt hij jouw onderbuis bij het inveren van de vork? Waar heb je deze besteld als ik vragen mag?
Heb een Fox 32 Rhythm, zal wel passen las ik.
Heb nog niet gefietst ermee. Maar volgens mij raakt hij hem niet. Ff googlen en je vind legio webshops. Hij kost drie keer niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Onlangs heb ik een nieuwe wielset aangeschaft. Nu heb ik een probleem met de installatie van de cassette.

Het draait om een DT350 hub met XD driver en een GX cassette. Volgens de informatie op YouTube en elders op het internet moet dit een walk in the park zijn, echter is dat in mijn geval niet bepaald zo. Ik kan namelijk de interne lockring sleeve van de cassette niet vrij draaien ten opzichte van de cassette zelf, dit is echter wel iets wat ik terug zie komen in de how-to's. Doe ik iets verkeerds, heb ik het verkeerde gereedschap, zie ik iets over het hoofd en vooral hoe los ik dit op?

Ter info 1: Dit is de gekochte cassette
Ter info 2: Dit is mijn cassette tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@drBunhead

dat kan wel eens stroef gaan maar het moet toch echt los van elkaar kunnen draaien. Gereedschap should work. Ik gebruik ook een tool die ik al jaren gebruikt heb op Shimano-cassettes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Het 'oplossen/verdampen' van de latex in tubeless banden gaat langzaam en is afhankelijk van weersinvloeden (temperatuur in de schuur bv). Dus moet de latex af en toe bijgevuld worden.

Nu lees ik dingen als 'bijvullen elke 3 tot 9 maanden'.

Hoe vaak vullen jullie bij en hoe weten jullie wanneer je bij moet vullen? Ik kan niet in mijn band kijken... :)
Gewoon op gevoel? Elke 3 maanden een beetje? En hoeveel per keer? Minder dan bij een nieuwe band omdat er sowieso nog wel wat in zit?

Verversen jullie ook wel eens alles? Dus dat de band eraf gaat, de oude latex eruit, beetje schoonmaken en nieuwe verse latex erin?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Laatst online: 05-09 19:18

AntonT

One Ton!

Ik denk dat er weinig situaties zijn dat je het 9 maanden met latex uithoudt. Ik heb een langere tijd op Curaçao gezeten voor werk, daar moest zeker elke 6-8 weken wel latex bij. Dat werd enerzijds veroorzaakt doordat alles langs de trail steekt (rotsen, cactussen, stekelstruiken aka pica's) en ik dus elke rit wel een paar keer een lek had en anderzijds vermoedelijk ook door de temperatuur.

De makkelijkste manier om te bepalen wanneer je moet bijvullen is je wiel loshalen en schudden. Dan hoor je of er nog wat in zit. Als je niets hoort klotsen ben je te laat, bij een beetje ben je mooi op tijd. Ik giet er gewoonlijk zo'n 100ml bij. Hangt ook een beetje van je verwachte verbruik af. In NL rijd ik praktisch nooit lek dus zou iets minder kunnen.

Heb laatst een keer mijn voorband losgehaald na zo'n 3000km rijden over 6 maanden. Toen heb ik er zo'n 125g aan opgedroogde latex uitgehaald. Nogal een rotwerk. Vond het ook nogal veel. Omdat ik in die periode bij diverse shops (en ook zelf) latex heb laten bijvullen kan ik me voorstellen dat er diverse merken gemixt zijn wat het wellicht wat sneller heeft doen uitharden. Maar dat weet ik niet zeker. Als de band er goed op ligt zou ik niet snel aan de schoonmaak-klus beginnen. Verwacht dat je in de meeste gevallen prima door kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hoewel ik me zeker kan vinden in de gedachtengang van @AntonT zou ik niet alleen vertrouwen op het geluid/de vloeibaarheid. Het dichtend vermogen van de latex neemt na verloop van tijd af. Het is nog steeds vloeibaar maar dicht geen gat meer.

Meestal haal ik de houdbaarheid niet. (Denk ik, nog nooit gehad dat latex een gat niet meer dicht kreeg door ouderdom) Dan wissel ik altijd wel weer naar een nieuw bandje of wiel om te proberen en gaat er dus ook nieuwe latex in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:33:
Hoewel ik me zeker kan vinden in de gedachtengang van @AntonT zou ik niet alleen vertrouwen op het geluid/de vloeibaarheid. Het dichtend vermogen van de latex neemt na verloop van tijd af. Het is nog steeds vloeibaar maar dicht geen gat meer.

Meestal haal ik de houdbaarheid niet. (Denk ik, nog nooit gehad dat latex een gat niet meer dicht kreeg door ouderdom) Dan wissel ik altijd wel weer naar een nieuw bandje of wiel om te proberen en gaat er dus ook nieuwe latex in.
Maar om de hoeveel tijd (of wanneer) vul je bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Dat is dus een periode die er niet echt toe doet bij mij. Want ik vul niet bij omdat het vanwege de houdbaarheid moet. Ik denk dat ik 2x per jaar verse latex heb. (Stans/Schwalbe) Mijn jaar loopt ongeveer van april tot en met oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Galois schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

Maar om de hoeveel tijd (of wanneer) vul je bij?
Ik check elke maand en vul bij als er niets tot weinig meer over is.

Ik heb nog nooit gehad dat er nog wel latex in de band zat maar de gaten niet meer dicht kreeg.

[edit]
Hoewel, ik heb wel eens wat groter gat gehad dat niet goed wilde dichten. Met een reparatieprop lukte het toen wel. Ik kan me voorstellen dat de latex toen bijna aan het einde van de levensduur zat.

Ik bedenk me wel dat ik zeker eens per jaar een band helemaal los haal (hetzij vernieuwen, hetzij andere reden) en daarbij dus nieuwe latex gebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door AntonT op 18-10-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:45:
Dat is dus een periode die er niet echt toe doet bij mij. Want ik vul niet bij omdat het vanwege de houdbaarheid moet. Ik denk dat ik 2x per jaar verse latex heb. (Stans/Schwalbe) Mijn jaar loopt ongeveer van april tot en met oktober.
Maar dus op gevoel. Je 'meet' niet op de één of andere manier hoeveel er nog in zit.

En waarom MTB je na oktober niet meer? Ik vind het juist heerlijk om in de wintermaanden te MTB'en. Als het goed koud is, de ondergrond hard en droog... dat zijn mijn snelste rondjes :)
Wat doe je tijdens de wintermaanden om je conditie op peil te houden?
AntonT schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Ik check elke maand en vul bij als er niets tot weinig meer over is.

Ik heb nog nooit gehad dat er nog wel latex in de band zat maar de gaten niet meer dicht kreeg.
Maar jouw check is dus 'schudden en luisteren'?

[ Voor 19% gewijzigd door Galois op 18-10-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Galois schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:59:
[...]

Maar dus op gevoel. Je 'meet' niet op de één of andere manier hoeveel er nog in zit.

En waarom MTB je na oktober niet meer? Ik vind het juist heerlijk om in de wintermaanden te MTB'en. Als het goed koud is, de ondergrond hard en droog... dat zijn mijn snelste rondjes :)
Wat doe je tijdens de wintermaanden om je conditie op peil te houden?
De stuiter-en-luister-methode werkt best oke. Maar is dus niet zaligmakend :)

Ik MTB na oktober bijna niet meer omdat ik niet tegen bagger kan, mijn fiets niet tegen bagger kan en de trails kapot gaan van rijden in de bagger.

Droge trails, dan kan ik best mijn fiets pakken maar dat komt niet heel veel voor.

Ik begin in het voorjaar weer met conditie opbouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Galois schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:59:
[...]

Maar jouw check is dus 'schudden en luisteren'?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb begin augustus voor het laatst latex bijgevuld en zal er voor de tocht van vandaag nog even 30 mL bijgieten. In mijn band moet 60 mL in (Schwalbe spul) en ik neem aan dat die 60 mL is voor een nieuwe band. Als er al wat in zit, dan vast wel minder dan 60 mL neem ik aan.

Is verrassend weinig over te vinden moet ik zeggen (over hoeveel je moet bijvullen).

De check van Schwalbe zelf is overigens:

"Met een naald kun je eenvoudig nagaan of het antilekvloeistof nog werkt. Prik gewoon in de band en laat het wiel ronddraaien. Als het gat niet wordt gedicht, is het tijd om bij te vullen. Het 'testgat' wordt door de nieuwe antilekvloeistof gerepareerd."

Hehehehe... voelt toch raar om dat te doen...

[ Voor 32% gewijzigd door Galois op 19-10-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Don't overthink it :)

60ML vind ik meestal aan de krappe kant. Wat voor bandenmaat gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

2.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
26, 27.5 of 29 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
Ik rij met 90 ml stans, in 2.25/29". Ik vervang dit ongeveer 2x per jaar. Bijvullen ook weleens gedaan, maar ook gelezen dat dit wordt afgeraden. Het hangt er een beetje vanaf, als alles verdampt is, is bijvullen uiteraard geen probleem, maar bij mij (stans) heb ik dit nog niet gehad, wel dat het erg dun is geworden. Dan kan je beter de waterige zooi verwijderen, anders blijft het te waterig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zit ook op zoiets voor smallere banden (57mm Vittoria's 2.35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ruud schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:07:
[...]

De stuiter-en-luister-methode werkt best oke. Maar is dus niet zaligmakend :)

Ik MTB na oktober bijna niet meer omdat ik niet tegen bagger kan, mijn fiets niet tegen bagger kan en de trails kapot gaan van rijden in de bagger.

Droge trails, dan kan ik best mijn fiets pakken maar dat komt niet heel veel voor.

Ik begin in het voorjaar weer met conditie opbouwen :+
Oktober begint mn seizoen juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

29 inch.

Vanochtend bijgevuld. Eerst geschud en ik hoorde niets. Na het bijvullen (60 mL) weer geschud om te kijken of ik dan wel iets zou horen en dan hoor ik inderdaad duidelijk dat er iets in zit. Kennelijk was de vorige latex verdampt (of uitgehard, heb de band niet losgehaald).

Band blijft overigens altijd goed op druk. Neem voor de zekerheid altijd wel een binnenbandje mee, maar volgens mij wordt het tijd dat ik ga vertrouwen op mijn latex en geen binnenband meer meeneem :)

Had vanochtend overigens ook iets raars met mijn Garmin Edge 1000. Het gps-bestand dat hij gemaakt heeft spring na 7 minuten over naar 22 mei 2038 :D
Heel vreemd... heb er hier ook een vraag over gesteld (maar dat forum is niet zo actief :)). Ben erg nieuwsgierig naar hoe dit komt!
Jpjedi schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Oktober begint mn seizoen juist.
Ik MTB het hele jaar door. Zomer en winter. In de zomer ook op de racefiets, dus dan fiets ik meer, in de winter alleen op de MTB. Niet zo heel veel, denk zo'n 200-300 km per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Galois: altijd een binnenband meenemen! Latex is niet iets magisch en soms heb je gewoon pech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Mijn mtb seizoen stopt ook binnenkort. Morgen nog eerst een weekje naar ainsa om de Spaanse Pyreneeën te ontdekken :D

Daarna begint mijn boscross seizoen weer. Hele weekenden lang door de Nederlandse bossen crossen en misschien af en toe nog een mtb uitstapje naar het buitenland. Tenzij het echt hard regent. Dan blijf ik liever binnen :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 19:23

vrotogel

leest vooral mee

Als je begint met mountainbiken is het raadzaam om een fiets aan te schaffen met een redelijk niveau van afmontage. Die fiets is dan naderhand ook nog weer tweede- of derdehands te verkopen. Deore is wel een goed instapniveau, doet het prima in verschillende omstandigheden en voorkomt dat je regelmatig moet afstappen om je ketting weer op de tandwielen te leggen, wat mijn ervaring is met goedkopere sets. Kijk wel uit met tweedehands fietsen, vaak ligt daar nog een rekening van achterstallig onderhoud te wachten, hetgeen wel eens heel duur kan uitpakken als je zelf niet handig bent met het onderhoud aan je fiets.

Life 's hard and then you die

Pagina: 1 ... 38 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic