Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het is natuurlijk niet teveel mocht het een hobby zijn die ik langdurig blijk te beoefenen en leuk blijk te vinden. Vroeger in mijn jeugd wel veel op de MTB gezeten maar dat is zolang geleden....

Vandaar mijn eerste voorkeur om om een MP modelletje te beginnen, alleen lijkt het gewoon moeilijk iets geschikts te vinden. Ga binnenkort bij die Sensa kijken ik woon er toch heel vlak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:27
Ik ben het eens met ElmarJ16 over XT laten vallen. Ik rij zelf met een deore groep(3x10) en dat gewoon prima hoor. Ik schat mijzelf nog wel als beginnend in(nu bijna 2 jaar mijn mtb). Het schakelt gewoon goed, ook als je nog wat kracht zet. En beduidend beter dan lagere groepen. Dat xt beter schakelt en lichter is geloof ik meteen maar als beginner kun je op andere vlakken veel meer winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:28
Strider schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:47:
Thanks! Maar wat voor vorken zijn dan interessant om in de RCZ-nieuwsbrief in de gaten te houden?
Ligt er een beetje aan wat je wilt. Als het goedkope 100mm luchtvork moet zijn, dan uitkijken voor een RS Recon Gold, Sektor RL of een Judy Gold. Wellicht nog Reba als je er een goede deal op kan krijgen.

Suntour maakt ook prima vorken, fabriceren ook veel OEM voor andere fabrikanten. Dus vaak best gunstig qua prijs. Alleen je moet ff weten welke je moet hebben, dus ff reviews checken vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 21:48

Meneer iCy

swarma

Rev! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:32:
[...]
De Giant is ook interessant voor de prijs maar uiteraard weer niet in mijn maat (ben 1.84).
1 van de lokale fietsenwinkels levert ze voor 649 en in jouw maat. Volgens mij verzenden ze ook:

http://www.fietsbetaalbaar.nl/giant-talon-29er-1

Mijn maat helaas niet. Ik moet de XL hebben en daarnaast wil ik liever naar een andere winkel dan deze, want de andere is mijn vaste fietsenleverancier, want alle andere fietsen komen daar weg.

Ik ga daar volgende week even kijken wat ze in de aanbieding hebben voor restanten, want ze hebben verouderde modellen en ze willen deze dan apart zetten voor mij. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 09-10-2019 07:44 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Sjoewe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je wilt. Als het goedkope 100mm luchtvork moet zijn, dan uitkijken voor een RS Recon Gold, Sektor RL of een Judy Gold. Wellicht nog Reba als je er een goede deal op kan krijgen.

Suntour maakt ook prima vorken, fabriceren ook veel OEM voor andere fabrikanten. Dus vaak best gunstig qua prijs. Alleen je moet ff weten welke je moet hebben, dus ff reviews checken vooral.
Zag laatst zo'n decathlon suntour vork van binnen en dat was toch wel drama!
Er zat in de rechter poot gewoon helemaal niks :? en de andere was zo slecht afgewerkt dat ik mij afvraag hoe lang dat heel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Suntour maakt heel veel verschillende vorken. Van tientjesprullen tot pro-spul, veel ervan wordt rebranded verkocht door andere merken. Dus nee blind kopen zou ik zeker niet doen, maar het merk in z'n geheel afschrijven is ook niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
@kneusteun niet alle suntour vorken zijn slecht, naast de low end vorken met een beetje ongedempte travel hebben ook gewoon high end vorken en van alles er tussen in. Het is echt niet zo dat suntour per definitie slecht is. Punt is, op een fiets van 600 euro zit gewoon geen top vork... die kost namelijk alleen al ongeveer dat bedrag. En op een fiets van 400 euro zit een vork die helemaal niks doet, kan je bij wijze van nog beter een vaste vork hebben

/edit @Sjoewe was me net voor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2019 09:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Meneer iCy schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:42:
[...]

1 van de lokale fietsenwinkels levert ze voor 649 en in jouw maat. Volgens mij verzenden ze ook:

http://www.fietsbetaalbaar.nl/giant-talon-29er-1

Mijn maat helaas niet. Ik moet de XL hebben en daarnaast wil ik liever naar een andere winkel dan deze, want de andere is mijn vaste fietsenleverancier, want alle andere fietsen komen daar weg.

Ik ga daar volgende week even kijken wat ze in de aanbieding hebben voor restanten, want ze hebben verouderde modellen en ze willen deze dan apart zetten voor mij. :D
Die heeft als ik de vork google een voorvork met lucht & coils als ik het goed begrijp, wist niet dat dat ook nog een mogelijkheid was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41

Kluus

Gang is alles

Zijn er hier mensen met ervaring met Canyon? Ik ben zoetjes aan aan het kijken naar een nieuwe MTB en neig erg richting de Exceed CF SL7.0 (eventueel in de Pro Race variant). Maar deze staat al enige tijd op "Notify me" voor mijn maat.

Is dit in verband met de nieuwe modellen? Kan ik ongeveer dezelfde prijzen range verwachten zodra deze modellen weer beschikbaar komen of gaat dit allemaal op de schop?

Verder twijfel ik nog over de keuze 1x12 (Pro Race) vs 2x11 (normaal). Ik heb nu nog een triple, maar dat bevalt me echt niet (kleinste blad wordt sowieso nooit gebruikt). Het lijkt me wel lekker om voor niet te hoeven schakelen, maar krijg je zo grote gaten of merk je daar niets van bij gebruik in de bossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ik snap dat ze verschillende segmenten maken, maar dit was wel het segment "ik vertrouw dat voor geen meter" Het hele gebeuren zat dus in elkaar en alles hing af van 1 draad van M6 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-05 10:22
@Kluus Zeker tevreden over Canyon, iedereen wel die er een heeft volgens mij. Wat betreft 1x12, ik ben dit jaar ook van een triple naar 1x12 gegaa (sram eagle) en mij bevalt het prima. Voor MTB dan toch, op mijn racefiets denk ik dat ik de gaten wel zou merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus 1x12 is wel meer future proof, zeker nu Shimano ook over is op 12 speed vanaf slx.
Als je veel lange rechte paden hebt zijn kleine stapjes misschien fijner, maar juist in wisselend terrein is 1x prettiger en maken de stappen minder uit of is het zelfs prettiger. In in de lage range schelen de stappen ook niet zoveel, vergelijk maar eens de kleine kransjes

vaak wordt er een 11-42 met een 2x11 XT setup gemonteerd:
kransjes 11-42 XT: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
kranjes eagle 10-50: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50

tot de 18/19T zitten in beide gevallen telkens 2 tandjes verschil, maar 1 versprongen (maar zelfde stappen). Dan heb je bij eagle een stap van 3, 3, 4 en bij XT 2, 3,4

dus zolang je niet andere tussenstappen gaat zoeken met je kleine blad voor, maakt het erg weinig verschil tot aan de 42.

[ Voor 39% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2019 13:11 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 17:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds de overstap naar 29" wielen past de mtb binnenband haast niet meer in mijn toolbottle. (Pro, helaas niet super stevig) Voorheen fietste ik met een binnenband in mn shirt, vind een toolbottle een stuk fijner. Waar bewaren jullie je tools en binnenband? Camelbag is ook een optie, echter vind ik niets op mn rug het fijnste. :)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Galois

1811 - 1832

Harmen schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:54:
Sinds de overstap naar 29" wielen past de mtb binnenband haast niet meer in mijn toolbottle. (Pro, helaas niet super stevig) Voorheen fietste ik met een binnenband in mn shirt, vind een toolbottle een stuk fijner. Waar bewaren jullie je tools en binnenband? Camelbag is ook een optie, echter vind ik niets op mn rug het fijnste. :)
Tubeless: dus geen binnenband :) (als ik ‘lange’ tocht doe, dan voor de zekerheid binnenband in mn shirt).
Tools in een bidon.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-06 20:26
@Harmen gewoon een rugzak, ideaal. Mijn shirts hebben geen zakken dus daar past sowieso niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik rij zelf niet op een MTB, maar ik zou altijd een fietstasje prefereren boven een rugzakje.

Zoiets bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93deca5b-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/8654d36434751e453afeff5b6ee439d828c8873f.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 09-10-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ernemmer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:04:
Ik rij zelf niet op een MTB, maar ik zou altijd een fietstasje prefereren boven een rugzakje.

Zoiets bijvoorbeeld.

[Afbeelding]
Is ook een cultuur ding blijkbaar, op de racefiets mag een rugzak niet van de stijlpolitie, op de MTB mag het gelukkig wel gewoon. Ik vind het erg prettig om genoeg spullen bij te hebben, zeker op de wat langere ritten. Last heb ik er niet van, maar tegenwoordig zie je ook steeds meer fanny packs, misschien dat dat comfortabeler is ivm een kleine rugzak (met een grote kan je het denk ik niet vergelijken). Zelf geen ervaring met fanny packs trouwens.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Laatst online: 13:41
Na ergens tussen de 10 en 15 jaar niet op een mountainbike trail meer gereden te hebben in de VS een MTB gehuurd en een stukje wezen rijden. Is dermate goed bevallen, behalve het gebrek aan enige vorm van conditie, dat ik nu echt het fietsen wil oppikken.

Ik heb al meerdere malen shops en google geraadpleegd wat te doen met mijn overjarige Giant Track Expert uit 1998 oid.
De voorvork is een Marzocchi Bomber Z4 met geloof een veren pakket in olie en hoewel niet lek, lijkt het me tijd voor service. Ik kan echter geen nieuwe keringen of nieuwe olie vinden. Zelf ook nooit uit elkaar gehad dus weet ook niet hoe het ding precies opgebouwd is.

Ketting, Deore LX cassette, STX-RC crankset tandwielen hebben hun beste tijd gehad en ook hier wegens het oude 3x8 systeem is er niet goed te vinden wat waardige vervangings onderdelen zijn.

Deze fiets is waarschijnlijk het oudste bezit wat ik heb en heeft vooral sentimentale waarde, waardoor ik toch graag degelijk spul erop zou willen hebben en liefst gelijk aan gewicht of lichter(niet dat ik er wat van zal merken).

Ik verwacht ook dat er best rap een wiel aan zou kunnen gaan, dus weet ook niet of ik moeite moet steken in het houden van de 3x8 setup.

Tips?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Razkin schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:37:
Na ergens tussen de 10 en 15 jaar niet op een mountainbike trail meer gereden te hebben in de VS een MTB gehuurd en een stukje wezen rijden. Is dermate goed bevallen, behalve het gebrek aan enige vorm van conditie, dat ik nu echt het fietsen wil oppikken.

Ik heb al meerdere malen shops en google geraadpleegd wat te doen met mijn overjarige Giant Track Expert uit 1998 oid.
De voorvork is een Marzocchi Bomber Z4 met geloof een veren pakket in olie en hoewel niet lek, lijkt het me tijd voor service. Ik kan echter geen nieuwe keringen of nieuwe olie vinden. Zelf ook nooit uit elkaar gehad dus weet ook niet hoe het ding precies opgebouwd is.

Ketting, Deore LX cassette, STX-RC crankset tandwielen hebben hun beste tijd gehad en ook hier wegens het oude 3x8 systeem is er niet goed te vinden wat waardige vervangings onderdelen zijn.

Deze fiets is waarschijnlijk het oudste bezit wat ik heb en heeft vooral sentimentale waarde, waardoor ik toch graag degelijk spul erop zou willen hebben en liefst gelijk aan gewicht of lichter(niet dat ik er wat van zal merken).

Ik verwacht ook dat er best rap een wiel aan zou kunnen gaan, dus weet ook niet of ik moeite moet steken in het houden van de 3x8 setup.

Tips?
Nieuwe fiets kopen en deze aan de muur hangen.
(Betere geometrie, betere vork, betere remmen, betere drivetrain etc. En dat al met een klein budget, waar je met het fixen van oud spul al snel in de buurt komt)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik denk dat je met een 100 tot 150 euro zo'n fiets wel rijklaar kan maken. 8 speed cassettes worden nog wel gemaakt, hetzij wel in het lage segment, maar schakelen doet het wel. Tandbladen voor durf ik zo niet te zeggen. Dan nieuwe buiten- en binnenkabels en nieuw rubber en je kan weer fietsen.

De vork blijft wel een risico. Misschien dat het enkel met wat smeren klaar is, maar hou rekening mee dat dit een dure grap kan worden (>300 euro). Investeren in een nieuwe budgetvork is een optie, maar mid to high-end vorken passen 99% zeker niet in je oude fiets (bandenmaat, nieuwe as standaarden, schijfremmen ipv v-brakes.

Afhankelijk van de sentimentele waarde kan je em beter ophangen en een nieuwe kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Laatst online: 13:41
https://manualzz.com/doc/10588921/1999-z4_alloy

De manual van de vork blijkt vrij eenvoudig online te vinden :) Olie kan ik zo te zien verversen zonder de vork uit elkaar te halen. Ga van het weekend de olie eruit laten lopen en hoe die eruit ziet zal veel zeggen over de interne staat. De vork werkt nog soepel dus verwacht niet dat er echt iets mis is.

Gezien het functioneren van de voorvork de grootste impact zal hebben op kosten, ga ik eerst eens zien hoe het daarmee staat voor ik verder andere delen koop.

Voor zo'n 600,- zie ik fietsen met een 3x10 Deore setup en RockShox XC30 vork. Dat lijkt een hoop fiets voor het geld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Gisteren en vandaag nog bij wat fietsenwinkels langs geweest waaronder het beruchte Vos fietsen in Zwanenburg (loopt een topic van 96 pagina's op Fiets.nl, vermakelijk om te lezen)

Uiteindelijk toch de Sensa Merano Comp bij Vos fietsen gekocht, ik werd gisteren ook gewoon fatsoenlijk geholpen en het is wel gewoon een officiele Sensa dealer. Je moet daar wel gewoon weten wat je wilt hebben het is niet bepaald een zaak de je uitgebreid advies gaat geven, stond vandaag nadat ik had aangegeven dat ik de fiets wel wou hebben en ze hem hadden afgesteld op mijn maat denk ik binnen 10 minuten weer buiten met de fiets in de kofferbak zonder enig uitleg over de fiets :D . Bijverkoop doen ze ook niet echt aan, ze hebben er letterlijk niks proberen bij te verkopen en ook niet gevraagd of ik niet een helm, spatborden of nog iets anders nodig zou hebben(ze verkopen ook alles qua accessoires). Setje pedalen kreeg ik er wel gratis bij. Maargoed voor 750 kon ik echt niks beters vinden, ik zie hem op andere sites ook voorbij komen rond de 980~1100 en ook 2de hands word het lastig met deze specs.

Heb nog enkele noob vragen:
Rijden jullie met spatborden?
Hebben jullie een standaard op de fiets?

Zit nog te twijfelen of deze zaken wil gaan monteren, voor het uiterlijk is het iig niet erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Rev! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:38:
Nee
Nee

Thuis staat mijn fiets in een standaard (dus niet op zijn eigen standaard) en onderweg heb ik geen standaard nodig.
En vies worden heb ik geen problemen mee dus spatborden komen er niet op. Zo'n mudgard voor, voor als het erg modderig is vind ik nog wel te pruimen maar zo'n achterspatbord vind ik echt superlelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
@Rev! Allemaal extra gewicht, dat willen we niet! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
een spatbordje bij je voorwiel kan nog wel, maar zo'n enorme spoiler die een halve meter boven je achterwiel uitsteekt kan echt niet.

Een standaard hoort niet op een sport fiets naar mijn idee.. in het bos werkt het toch niet en voor thuis zijn er meer dan genoeg fraaie oplossingen.

(eigenlijk wat @Klitse ook zegt zie ik nu :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Rev! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:38:

Heb nog enkele noob vragen:

Zit nog te twijfelen of deze zaken wil gaan monteren, voor het uiterlijk is het iig niet erg goed.
Als je weet wat je hebben wilt zie ik geen enkel probleem in een dozenschuiver die alleen naar zijn eigen marge kijkt.

Ik heb een spatbordje bij mijn voorvork. Maar alleen omdat het netjes op originele montagepunten gemonteerd kan worden. Zo'n mudguard met tiewraps komt er bij mij niet op.

Een standaard is niet levensgevaarlijk maar zeker wel gevaarlijk. Sowieso is ie zo kapot als je gaat mountainbiken. (boscrossen daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Rijd ook zonder spatborden, mocht het extreem blubberachtig zijn dan monteer ik wel eens eentje achter.
Heb mn nieuwe fiets goed schoongemaakt en voorzien van wax (kroon polish wax). Als ik terugkom spuit ik de fiets zo schoon. :7

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Ruud schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:25:
[...]
Ik heb een spatbordje bij mijn voorvork. Maar alleen omdat het netjes op originele montagepunten gemonteerd kan worden. Zo'n mudguard met tiewraps komt er bij mij niet op.
Haha, ik rijd wel met zo'n tiewrap ding. Maar dat syncros spatbordje die in mn vork schroeft ziet er wel fraaier uit :)

Als het harstikke modderig is stap ik wel op de racefiets trouwens, zonde van mnn ketting, tandwielen en remblokken om door de bagger te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Bokmaaa schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

Haha, ik rijd wel met zo'n tiewrap ding. Maar dat syncros spatbordje die in mn vork schroeft ziet er wel fraaier uit :)

Als het harstikke modderig is stap ik wel op de racefiets trouwens, zonde van mnn ketting, tandwielen en remblokken om door de bagger te fietsen.
En beter voor de trails.... Mtb is meer zomersport dan fietsen op de weg ;)

Zo'n syncros-spatbord ziet er ook goed uit. Dat zou ik ook best monteren als ik een Fox-vork zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

En ja hoor. Bedankt mannen. Nu moet ik dus mijn tyrips mudguard vervangen voor zo’n syncros 😅

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb ook zo'n tyrap-unit, lekker cheap en beter dan modder in je bakkus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Dit is dus not done? :+
https://www.action.com/nl...ntainbike-spatbordenset-/

Gebruiken jullie nog een losse fietscomputer? Heb nu eerst even een telefoonhouder gehaald want ik zag dat je ook mooie apps hebt die als fietscomputer dienen, alleen geen idee hoe nauwkeurig dit is. Zag op Ali wel een paar leuke modelletjes die ook niet al te veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Rev! schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:25:
Gebruiken jullie nog een losse fietscomputer? Heb nu eerst even een telefoonhouder gehaald want ik zag dat je ook mooie apps hebt die als fietscomputer dienen, alleen geen idee hoe nauwkeurig dit is. Zag op Ali wel een paar leuke modelletjes die ook niet al te veel kosten.
Wat verwacht je van een fietscomputer? En wat ga je met die data doen? Strava?

Ik gebruik wel eens een Garmin maar kan ook prima zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ruud schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:38:
[...]

Wat verwacht je van een fietscomputer? En wat ga je met die data doen? Strava?

Ik gebruik wel eens een Garmin maar kan ook prima zonder.
Dingen als snelheid, gemiddelde snelheid en tijd zijn wel leuk om bij te houden vind ik. Echt een must is het niet eigenlijk maar meer voor de leuk. Zal Strava eens installeren daar hoor ik mijn wielrennende collega's ook altijd over. Had zelf al Bikeometer geinstalleerd die heeft zo'n beetje dezelfde functies als een fietscomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@rev meestal is de GPS van je telefoon niet nauwkeurig en snel genoeg om goed te loggen. Maar het kan voor jou goed genoeg zijn. Gewoon proberen.

Let even op de privacy-settings van Strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Mijn ervaring, iedereen begint met een telefoon op z'n stuur, en koopt dan na twee maanden alsnog een fietscomputer. Een gemiddelde telefoon trekt echt in no-time de batterij leeg met de GPS en het scherm vol aan. Ritje van een uur is te doen, maar veel langer wordt al snel tricky.

Er is ook een heel topic over trouwens:
Het grote fietscomputer topic

Overigens gebruik ik mijn Garmin 810 eigenlijk alleen nog op de MTB als ik GPX routes wil volgen.
Verder mag dat ding lekker op de racer blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjoewe op 10-10-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ah ok daar is ook al een topic voor..

Als je een keer flink op je muil gaat dan is de kans dat je telefoon eraan gaat er ook bedenk ik me net, dus een fietscomputertje is sowieso wel handig. Ik ga me erin verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ik begon met een fietscomputertje en nu heb ik een smartwatch die al die functies overgenomen heeft. Weer minder op mn stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Over dat spatbordje: ik heb ook zo'n klein tyrap gevalletje. Ik vind die qua looks echt wel tof staan. Het omhoudt enigzins wat modder uit je gezicht, maar mijn grootste reden om zo'n ding te monteren is om alle zooi van je vorkpoten en balhoofdlager te houden. Dat scheelt namelijk wel echt heel veel!

Hiermee hou ik uiteindelijk een soepelere vork, goed werkend balhoofdlager en gaat het een stuk langer mee. Mij dat tientje wel waard.

Koop er wel 1 met een mooi design en geen plastic stuk reclame. Dat is namelijk wel zonde voor de looks van je fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Het is een Merida Big 9 300 geworden. Een rode.

Fietst heerlijk en heb niet verder gekeken bij de fietsenzaak naar een 2ehandse. Waren nog wel andere nieuwe modellen maar buiten het budget 😱

Deze is ook in de aanbieding gekocht.

[ Voor 60% gewijzigd door Meneer iCy op 10-10-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:53
Sjoewe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:04:
Mijn ervaring, iedereen begint met een telefoon op z'n stuur, en koopt dan na twee maanden alsnog een fietscomputer. Een gemiddelde telefoon trekt echt in no-time de batterij leeg met de GPS en het scherm vol aan. Ritje van een uur is te doen, maar veel langer wordt al snel tricky.

Er is ook een heel topic over trouwens:
Het grote fietscomputer topic

Overigens gebruik ik mijn Garmin 810 eigenlijk alleen nog op de MTB als ik GPX routes wil volgen.
Verder mag dat ding lekker op de racer blijven.
Ik doe het nog steeds, maar het is al wel een aparte telefoon geworden, met 5000mah accu. Zonder sim en dan valt het nog wel mee. Dat gaat net zo'n 3 tot 4 uur mee. Dat is al langer dan ik mtb leuk vind (in nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:31
Ik heb een tijdje terug de Topeak Drybag telefoonhouder gekocht voor op de fiets. Extra klem erbij gekocht zodat ie op zowel de MTB als de wielrenfiets kan. Ben er erg over te spreken en met m'n iPhone XR prima bruikbaar voor langere tijd: scherm op 100% gaat ongeveer 5 uur mee continu aan. Ik gebruik Komoot voor de navigatie (heb in de aanbieding de volledige versie voor ~ € 17 gekocht): hiermee kan ik makkelijk routes plannen en (offline) opslaan.

Een korte review van de houder staat hier, om een indruk te krijgen:
https://www.fiets.nl/2019...ak-drybag-telefoonhouder/

Ook met veel gestuiter op de MTB blijft ie prima zitten. De bediening is semi-okay door het plastic schermpje, je moet gewoon iets harder drukken. Als het nat is werkt de touch gewoon slecht, dus als het regent moet je niet te veel willen doen op je telefoon. Voordeel is wel dat ie waterdicht is en je dus met een gerust hart door de regen en modder kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Wat moet ik eigenlijk nog meer aanschaffen naast een warme fiets jack, warme broek, schoenen, helm, pedalen?

Handschoenen nog handig? Denk dat ik ook nog verlichting ga halen, maar wat zijn goede en handige lampen? Kan uiteraard de verlichting via Alie of iets dergelijks bestellen, want de eerste keren wil ik niet in het schemer/donker fietsen.
Zal die in de nabije toekomst ook maar aanschaffen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:34
Ik vind handschoenen echt een must. Zowel voor warmte als voor bescherming.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@Meneer iCy Als je het een beetje te pakken krijgt komt er nog veeel meer op je wensenlijstje te staan. :P

Handschoenen sowieso. Weet niet of je zomer en winter gaat rijden, maar denk bijv. aan:

• ondershirts
• fietsbril
• sokken
• regenjack
• overschoenen
• korte broek
• armstukken
• beenstukken
• kniestukken :P
• buff
• muts

etc etc :P Als je eenmaal begonnen bent... :D Maar de eerste 3 zou ik nog wel toevoegen aan je lijstje. De rest moet je vanzelf ervaren wat je nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

BreadFan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:46:
@Meneer iCy Als je het een beetje te pakken krijgt komt er nog veeel meer op je wensenlijstje te staan. :P

Handschoenen sowieso. Weet niet of je zomer en winter gaat rijden, maar denk bijv. aan:

• ondershirts
• fietsbril
• sokken
• regenjack
• overschoenen
• korte broek
• armstukken
• beenstukken
• buff
• muts

etc etc :P Als je eenmaal begonnen bent... :D Maar de eerste 3 zou ik nog wel toevoegen aan je lijstje. De rest moet je vanzelf ervaren wat je nodig vind.
Fietsbril is dat wel fijn als je al brildragend ben? Volgens mij is mijn jasje die besteld is al wind/regenproof. Weet iig wat ik volgend jaar in mei ga vragen :+ :+ :+ (of met de sint cadeautjes :+ )

Heb wel direct een broek/jack/schoenen/helm er bij besteld.

SPD 520L pedalen, Giro Footwear Privateer R. Merk kleding weet ik niet meer en net als de helm :+

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 11-10-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:35
BreadFan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:46:

• ondershirts
• fietsbril
• sokken
• regenjack
• overschoenen
• korte broek
• armstukken
• beenstukken
• buff
• muts

Arm en beenstukken heb ik nooit fijn gevonden. Draag liever lange kleding. Fietsbril ben ik tijdens mtb helemaal vanaf gestapt. Met al die viezigheid zie ik de helft van de tijd niet fatsoenlijk. Zonder bril zie ik altijd goed. Daarnaast ia een lichte bril te licht in de zon en een donkere bril te donker in de bossen.

Overschoenen vind ik ook wat onhandig, dan heb ik liever mijn sealskin waterdichte sokken.

Een buf in de winter is heilig _/-\o_

Voor de lange ritten (en tegenwoordig eigenlijk alle ritten) heb ik ook een rugzak met water reservoir.
Veel meer comfort (m.i.) dan bidons en je kunt er ook nog eens wat gereedschap en een jack in kwijt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 13:41

Typhone

Who Dares Wins

Meneer iCy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:30:
Wat moet ik eigenlijk nog meer aanschaffen naast een warme fiets jack, warme broek, schoenen, helm, pedalen?

Handschoenen nog handig? Denk dat ik ook nog verlichting ga halen, maar wat zijn goede en handige lampen? Kan uiteraard de verlichting via Alie of iets dergelijks bestellen, want de eerste keren wil ik niet in het schemer/donker fietsen.

[...]

Zal die in de nabije toekomst ook maar aanschaffen. Bedankt voor de tip.
Handschoenen wil je vaak zo niet altijd. Als is het maar om te beschermen tegen takken. Ik zou overigens niet per definitie een warme jas of warme broek regelen maar wel goede onder(thermo)kleding. Daar heb je een stuk meer aan in mijn optiek.

Verlichting is een geval apart maar vergeet niet dat je stuur wat anders doet dan je ogen. Daarom zou ik altijd kiezen voor stuurverlichting met een goede helmlamp. Jij kijkt de bocht in (op zoek naar de flow en obstakels) maar jouw stuur staat dan nog een andere kant op met als gevolg dat je weinig ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Typhone schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Handschoenen wil je vaak zo niet altijd. Als is het maar om te beschermen tegen takken. Ik zou overigens niet per definitie een warme jas of warme broek regelen maar wel goede onder(thermo)kleding. Daar heb je een stuk meer aan in mijn optiek.

Verlichting is een geval apart maar vergeet niet dat je stuur wat anders doet dan je ogen. Daarom zou ik altijd kiezen voor stuurverlichting met een goede helmlamp. Jij kijkt de bocht in (op zoek naar de flow en obstakels) maar jouw stuur staat dan nog een andere kant op met als gevolg dat je weinig ziet.
Handschoendjes dan maar (elders) bestellen. Heb al leuke zwart/rode gezien die passen perfect bij de outfit en fiets. :9

Qua verlichting, bedankt voor de tips! Ga daar volgend jaar wat in verdiepen. Ben wel benieuwd naar het niveau van mijn kameraad, qua gewicht zitten we straks niet ver van elkaar (hij is groeiende en ik ben slinkende :+) en in de tijd dat hij de fiets heeft gekocht heeft hij er maar 1 keer op gezeten dus qua conditie hoop ik op gelijke hoogte te zitten. Met de huurfiets was ik een stuk zwaarder en minder conditie. Toen had ik moeite om hem bij te benen.

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 11-10-2019 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zorg er wel voor dat je in het begin overdag rijdt en de route goed leert kennen. Zelfs op mijn vaste routes is het in het donker héél wat anders dan overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Bidon + bidonhouders? :+

Kijk ook eens bij de Lidl webshop, hebben ook redelijk wat fietskleding voor een zacht prijsje. Heb daar overigens ook verlichting besteld die je via USB kan opladen (gruwelijke hekel aan telkens batterijen vervangen)

En de action heeft een telefoon houder die vergelijkbaar is met diegene die hierboven gepost is, maar dan voor 2 euro ;).

[ Voor 102% gewijzigd door Rev! op 11-10-2019 09:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud
Even een belangrijk iets aanhalen;
Het is niet toegestaan om in het bos te zijn tussen zonsondergang en zonsopkomst. Tenzij anders aangegeven.

Dan mijn persoonlijke mening:
Je bent altijd al het bosleven tot last in het donker. Ook al is het toegestaan.

Nog een persoonlijke mening:
Blijf weg van de trails als ze het water niet meer aankunnen. Je rijdt ze kapot en de vrijwilligers hebben weer dagen werk om alles te repareren.

Handschoenen: neem wel handshoenen met lange vingers die zo dun mogelijk zijn. Dan heb je de beste feeling met je remmen en de rest van je fiets.

[ Voor 14% gewijzigd door Ruud op 11-10-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

vergeten te editten, sorry!

[ Voor 90% gewijzigd door Meneer iCy op 11-10-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Die heb ik al! :+

Had een bidon nodig voor sporten en daar zat toen een houder bij :+
Ruud schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:02:
Even een belangrijk iets aanhalen;
Het is niet toegestaan om in het bos te zijn tussen zonsondergang en zonsopkomst. Tenzij anders aangegeven.

Dan mijn persoonlijke mening:
Je bent altijd al het bosleven tot last in het donker. Ook al is het toegestaan.

Nog een persoonlijke mening:
Blijf weg van de trails als ze het water niet meer aankunnen. Je rijdt ze kapot en de vrijwilligers hebben weer dagen werk om alles te repareren.

Handschoenen: neem wel handshoenen met lange vingers die zo dun mogelijk zijn. Dan heb je de beste feeling met je remmen en de rest van je fiets.
Dat wist ik niet qua avond fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
verlichting zou ik nog even mee wachten inderdaad, of je moet een paar knipper ledjes van de hema meenemen om thuis te komen nadat je in het licht in het bos bent geweest, goede verlichting voor offroad is vrij duur en met een half spul kan je precies niks offroad.

handschoenen, ik ben er achter gekomen dat ik mijn dunne zomerhandschoenen met lange vingers (met behoorlijk wat doorluchting) toch nog comfortabel kan dragen tot een graad of 6, afgelopen weekend 80 km gereden bij 9-10 graden zonder koude handen. onder de 5-6 graden heb je wel echt winterhandschoenen nodig, maar dan heb je wel meer nodig, overschoenen, anders vriezen je tenen eraf, thermo shirt etc.

zelf vind ik een bril wel prettig, ik heb er 1 met meekleurende glazen, nooit te donker in het bos en aan de lichte kant in de open lucht bij mooi weer, maar nog altijd beter dan zonder. Alleen bij slecht weer is het onmogelijk om een bril schoon te houden....

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren aan het eind van de middag vertrokken voor een rondje. (17:30)
Man wat een blubber overal, glibberen en glijen. Laatste half uurtje met verlichting gefietst, was aan de rand van het bos. Kwam rond 19u een aantal reeën tegen, volgende keer maar overdag fietsen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Harmen op 11-10-2019 09:29 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:16:

zelf vind ik een bril wel prettig, ik heb er 1 met meekleurende glazen, nooit te donker in het bos en aan de lichte kant in de open lucht bij mooi weer, maar nog altijd beter dan zonder. Alleen bij slecht weer is het onmogelijk om een bril schoon te houden....
Wat voor bril heb je? Ben me aan het orienteren op een photochromatische bril maar wil er niet de wereld aan uitgeven. Neem nu weleens 2 brillen mee, dan wissel ik als het me te donker wordt. Op zich niks mis mee, maar voor de snelle licht/donker wisselingen werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik heb een bril met oranje glazen. In mijn ervaring is een bril met kleurende glazen te langzaam om te goed werken in het bos. Het werkt dan eigenlijk alleen maar tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BreadFan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Wat voor bril heb je? Ben me aan het orienteren op een photochromatische bril maar wil er niet de wereld aan uitgeven. Neem nu weleens 2 brillen mee, dan wissel ik als het me te donker wordt. Op zich niks mis mee, maar voor de snelle licht/donker wisselingen werkt dat niet.
Tifosi Camrock Fototec
Ruud schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:32:
Ik heb een bril met oranje glazen. In mijn ervaring is een bril met kleurende glazen te langzaam om te goed werken in het bos. Het werkt dan eigenlijk alleen maar tegen.
er zijn scenarios waarbij het niet lekker werkt, maar dat is eigenlijk alleen bij een felle zon die tussen de bladeren door piept. Maar in zo'n situatie heb je daar met een lichte bril ook last van. En een donkere bril is in het bos ook niet relaxed. photochromatic glazen kunnen in zo'n situatie misschien in beide gevallen het net niet zijn, maar in heel veel situaties werkt het wel gewoon prima en praktischer dan 2 brillen of 2 sets lenzen, of niet de juiste lenzen bij je hebbben. Perfect, nee, maar als ik ga afwegen dan blijven er genoeg voordelen over. De conclusie in de link hierboven zegt ongeveer hetzelfde:
One thing to note is the transmission time. Tifosi claims it takes the Fototec lenses about 12 seconds to transition from full clear to full dark. I’ve ridden with these around open moorland climbs and down valley descents, where this transition has been quick and unnoticeable. However, if you’re riding through wooded singletrack under bright, sunny conditions where there’s lots of dappled light, this is the kind of scenario that any photochromatic lens struggles with. One moment you hit a bright beam of sunlight through the treetops, the next you’re plunged into a dark patch of shade. Because the transmission time takes a few seconds, you can sometimes find the tint of the Fototec lens to be too dark or too bright for those split second changes. It’s no fault of the Camrock glasses, as every photochromatic lens does the same thing, but it’s worth bearing in mind if that sounds like a scenario you encounter a lot. If the conditions aren’t so bright and glarey, then it doesn’t present itself as a problem, and for me, having the glasses do the work so I don’t have to change lenses is well worth it.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Tifosi Camrock Fototec

[...]

er zijn scenarios waarbij het niet lekker werkt, maar dat is eigenlijk alleen bij een felle zon die tussen de bladeren door piept. Maar in zo'n situatie heb je daar met een lichte bril ook last van. En een donkere bril is in het bos ook niet relaxed. photochromatic glazen kunnen in zo'n situatie misschien in beide gevallen het net niet zijn, maar in heel veel situaties werkt het wel gewoon prima en praktischer dan 2 brillen of 2 sets lenzen, of niet de juiste lenzen bij je hebbben. Perfect, nee, maar als ik ga afwegen dan blijven er genoeg voordelen over. De conclusie in de link hierboven zegt ongeveer hetzelfde:

[...]
Misschien toch maar weer eens een setje proberen dan :) (Wel van Shimano dan, niet van Tifosi maar de werking/techniek zal niet veel afwijken denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud persoonlijk zou ik een bril kiezen waarbij de ondergrens niet te donker is, felle flitsen op sommige stukken hou je toch wel, maar een bril die in het bos te donker blijft is niet relaxed.
In de meest lichte stand zou die van mij 76% licht moeten doorlaten, wat best veel is (voor mij iig prettig). Tifosi heeft een aantal varianten, waarvan deze "light night" de meest lichte is:
https://www.tifosioptics.com/photochromic-lenses/

Naar mijn idee het meest geschikt voor MTB in NL, Maar voor op de racefiets (meer open lucht) of bv in Spanje (minder bos/beschuttin voor de zon) zou je een bril met een meer donkere range moeten/kunnen pakken.

Ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot shimano brillen, maar die hebben ongetwijfeld ook verschillende ranges

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Goed punt, maar een nieuwe bril ga ik sowieso niet kopen (dat betekent ook weer een nieuwe optische insert en daar heb ik geen zin in ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Meneer iCy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

Die heb ik al! :+

Had een bidon nodig voor sporten en daar zat toen een houder bij :+

[...]

Dat wist ik niet qua avond fietsen!
Ik tot vorig jaar ook niet :+
En toen wees blauw blauw mij daar even fijntjes op en hing er een minuscuul bordje dat het dus niet mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41

Kluus

Gang is alles

Vandaag stonden de nieuwe modellen van de Exceed ineens online! Gelijk even gekeken, en de nieuwe SL6.0 is eigenlijk bijna gelijk aan de oude SL7.0 die ik eerst op het oog had alleen met de 1x12 XT groep in plaats van 2x11 die de oude 7.0 had. Hiermee was ik overtuigt en heb gelijk op die bestelknop gedrukt!

Ik ga denk ik nog wel de 2x RoRo banden omwisselen met de (vrijwel nieuwe) Racing Ralph/Ray combi die ik op mijn Cube heb en dan ben ik benieuwd. Zin in, het wachten is begonnen!

De nieuwe SL 7.0 vind ik ook erg vet, vooral kwa kleurstelling, mooie Eagle GX group en betere voorvork, maar aangezien ik toch voornamelijk roady ben is dat net boven het budget wat ik voor mezelf gesteld had.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 11-10-2019 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:16:
verlichting zou ik nog even mee wachten inderdaad, of je moet een paar knipper ledjes van de hema meenemen om thuis te komen nadat je in het licht in het bos bent geweest, goede verlichting voor offroad is vrij duur en met een half spul kan je precies niks offroad.
Ik heb zoiets: https://www.ebay.nl/itm/U...994fc1:g:6GQAAOSwGvhUG~iC (https://www.ebay.nl/itm/N...cdbf53:g:qqYAAOSw4yJdJa0L is nog goedkoper) Het is een beetje een loterij qua accu, maar de lamp is redelijk oke. 8000 lumen haalt ie niet, maar het is meer dan genoeg om vrijwel het hele bos te verlichten :) En ik heb 2x schijnbaar geluk, want ik kan 2 a 3 uur rijden, waarvan ca 50% van de tijd op vol vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 11-10-2019 11:25 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@zonoskar da's een flinke ! is de verdeling ook een beetje OK, dus niet 1 felle spot, of juist teveel verstrooid?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb er 3 :) De rode is 1 grote spot die aan de randen niet echt veel licht geeft. Wel veel licht, maar in het midden, dus qua bochtjes rijden nogal spannend in het donker. Ik heb nog een andere die lijkt op de rode, die heeft een spot en een breed-straal LED. Je kunt ze ook beide tegelijk aanzetten. Die rijdt super fijn. De 3de lijkt op de grijze die ik linkte. Die zit tussen de 2 anderen in. Maar ik rij niet zoveel in het donker meer, is ook eigenlijk nergens toegestaan.

Hier wat meer info: https://forums.mtbr.com/l...-fandyfire-x2-844802.html

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 11-10-2019 11:40 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Even verdiept hoe het zit met schoentjes/pedalen en waar ik moet letten als beginner.

Zitten de 520L pedalen default zo stroef? Heb 3 video's bekeken en die geven allen aan dat je hem "slapper" moet instellen.

Ga uiteraard eerst stilstaand en in de straat (speeltuin) oefenen met weinig verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:42:
Even verdiept hoe het zit met schoentjes/pedalen en waar ik moet letten als beginner.

Zitten de 520L pedalen default zo stroef? Heb 3 video's bekeken en die geven allen aan dat je hem "slapper" moet instellen.

Ga uiteraard eerst stilstaand en in de straat (speeltuin) oefenen met weinig verkeer.
Je hebt twee soorten fietsers. Of je bent al gevallen door je klikpedalen of je gaat nog vallen. Dat is gewoon een feit. Ik heb het jaren en jaren uit kunnen stellen maar een jaar of twee geleden was ik aan de beurt op de racefiets.

Let wel, ik heb weinig ervaring met verschillende pedalen op de MTB. Ik rijd al lange tijd met flats en daarvoor en Shimano XT-trails.

Maar voor de racefiets heb ik de volgende ervaring. Ik rijd altijd met Ultegra-pedalen en kan daar perfect mee overweg. (Behalve die ene keer ;) ) Voor mijn betere helft bestelde ik dan ook blind een setje Ultegra's. Want ik kon ze altijd lichter afstellen als ze te strak zouden staan.

Dat was dus een verkeerde aanname. Ja ik kon ze lichter instellen maar dat was nog steeds teveel. Ultegra's zijn dus veel sterker dan de standaard pedaaltjes van een paar tientjes. Nu heeft ze R540's (uit mijn hoofd, de composiet pedalen onder de Ultegra's) en die zijn perfect.

Dus instellen zodat ze net strak genoeg zitten. (Dat zal wel met inbus 3 zijn) Met MTB'en zet je vaak een voetje aan de grond en wil je dus snel uit kunnen klikken. Alleen daarom al vind ik flats ideaal. Ze geven mij meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Meneer iCy ik heb ook de 520 (niet L voor zover ik weet, maar zien er verder hetzelfde uit) en ik vind deze niet te strak met het stelschroefje ongeveer in het midden.. .maar het is uiteraard erg persoonlijk en afhankelijk wat je gewend bent.

Als je niks gewend bent, dan kan je het best met een slappe instelling beginnen, aangezien het een 2 zijdig pedaal is, vergeet niet boven en onder bij te stellen (dus 4 schroefjes totaal). Begin gewoon met de slapste stand (inbus naar de min draaien) en je komt er vanzelf achter of je liever wat vaster zit. Als je (bijna) nooit per ongeluk los klikt dan is het prima, als je wel per ongeluk los klikt kan je ze strakker gaan zetten.

Maar op zich logisch om het op te bouwen ipv af te bouwen als je geen ervaring met SPD hebt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:01:
@Meneer iCy ik heb ook de 520 (niet L voor zover ik weet, maar zien er verder hetzelfde uit) en ik vind deze niet te strak met het stelschroefje ongeveer in het midden.. .maar het is uiteraard erg persoonlijk en afhankelijk wat je gewend bent.

Als je niks gewend bent, dan kan je het best met een slappe instelling beginnen, aangezien het een 2 zijdig pedaal is, vergeet niet boven en onder bij te stellen (dus 4 schroefjes totaal). Begin gewoon met de slapste stand (inbus naar de min draaien) en je komt er vanzelf achter of je liever wat vaster zit. Als je (bijna) nooit per ongeluk los klikt dan is het prima, als je wel per ongeluk los klikt kan je ze strakker gaan zetten.

Maar op zich logisch om het op te bouwen ipv af te bouwen als je geen ervaring met SPD hebt.
Dank je! Dan zal ik ze op zijn slapste stand instellen en naar mate opbouwen.

Bedankt voor alle tips en tricks hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-06 23:51
als je rock gardens pakt of veel boomwortels zou ik niet de slapste stand aanraden, dan schiet je zo van je pedaal af hahah.

Ik heb ook shimano spd pedalen en ben er al een tijd zo vertrouwd mee dat het eigenlijk niet meer uitmaakt met uitklikken, heb evensnel mn voet van het pedaal als zonder.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Wellicht stomme vraag hoor, maar kan ik een 105 crankarm (4IIII PRECISION 105 FC-5800) monteren op een slx m7000 crankset?

Zou in de toekomst graag ook een power meter willen op de mtb, maar de m8000 variant van de 4i is gewoon 2 keer zo duur.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Meneer iCy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:03:
[...]

Dank je! Dan zal ik ze op zijn slapste stand instellen en naar mate opbouwen.

Bedankt voor alle tips en tricks hier!
Ik heb ook pas gekeken maar ik vind de m8000 te duur idd. Echter ik rij altijd op vermogen dus hou de prijzen scherp in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hoe rijden jullie op vermogen als je aan het mountainbiken bent? Is het qua karakter niet veel te explosief?

Op de weg begrijp ik het goed. Dan heb je veel directer feedback ipv als je op hartslag rijdt. Maar op een MTB-parcours lijkt het me niet handig.

Tenzij het MTB-parcours bestaat uit lange brede paden maar dan kun je beter een gravelracer kopen met 105-groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Nah ik zou het meer willen om te data te vergaren / achteraf te kunnen analyseren. Enige wanneer je het live goed zou kunnen gebruiken is bij langere klimmen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Michaelg schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:37:
Nah ik zou het meer willen om te data te vergaren / achteraf te kunnen analyseren. Enige wanneer je het live goed zou kunnen gebruiken is bij langere klimmen bijvoorbeeld.
Eens, langere klimmen kun je het goed gebruiken. Maar ik denk dat je toch echt maar weinig aan de data hebt.

Net weer in het Stadsbos013 geweest, 1 blauwe schouder rijker. Te weinig focus.. Geen idee wat ik verkeerd deed. Ik zal wel te vroeg ingestuurd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Toch maar een kleine Fender besteld, Marsh Guard style. Scheelt denk ik toch aardig wat troep, na 1 simpel rondje waren de Fork en onderbuis al aardig smerig en het ziet er imo niet lelijk uit.

Weet iemand toevallig of dit pompje ook geschikt is voor de Fork? Lijkt te passen als ik zo de foto bekijk.
https://www.lidl-shop.nl/...et-gereedschap/p100258277

Kwam erachter dat ik trouwens een Recon RL 15x100 erop heb zitten terwijl volgens de specs er een Recon Silver TK op zit, zal wel overstock zijn geweest ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:06

MJV

Rev! schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:55:
Toch maar een kleine Fender besteld, Marsh Guard style. Scheelt denk ik toch aardig wat troep, na 1 simpel rondje waren de Fork en onderbuis al aardig smerig en het ziet er imo niet lelijk uit.

Weet iemand toevallig of dit pompje ook geschikt is voor de Fork? Lijkt te passen als ik zo de foto bekijk.
https://www.lidl-shop.nl/...et-gereedschap/p100258277

Kwam erachter dat ik trouwens een Recon RL 15x100 erop heb zitten terwijl volgens de specs er een Recon Silver TK op zit, zal wel overstock zijn geweest ofzo.
Hoewel dit pompje erg op een vorkpomp lijkt betwijfel ik of je er iets aan hebt. Sowieso qua nauwkeurigheid (of het gebrek daaraan) van de manometer zal het lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Pomp past er ongetwijfeld op, en je kan je vork oppompen, maar een echte shockpomp kan hogere druk aan en heeft een betere meter + als je een goede hebt nog een speciale kop die voor minimaal druk verlies zorgt bij het ontkoppelen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Kan inderdaad niet een hoge druk aan zie ik nu, zie dat decathlon er ook 1 heeft voor een redelijke prijs. Vind zelf 40e wel aardig aan de prijs voor een pompje (officiële RockShox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ruud schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

Eens, langere klimmen kun je het goed gebruiken. Maar ik denk dat je toch echt maar weinig aan de data hebt.

Net weer in het Stadsbos013 geweest, 1 blauwe schouder rijker. Te weinig focus.. Geen idee wat ik verkeerd deed. Ik zal wel te vroeg ingestuurd hebben.
In dat licht: twee mountainbikers gisteren met spoed van Valkenswaard naar Tilburg gebracht met de ambulance. Beiden gecrasht binnen 30m van elkaar zonder ander verkeer erbij....ná de MTB toertocht. Vraag me dan toch af wat ze gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Typhone schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 06:42:
[...]

In dat licht: twee mountainbikers gisteren met spoed van Valkenswaard naar Tilburg gebracht met de ambulance. Beiden gecrasht binnen 30m van elkaar zonder ander verkeer erbij....ná de MTB toertocht. Vraag me dan toch af wat ze gedaan hebben.
Jep, er kan altijd iets mis gaan. Hopen dat ze er snel weer bovenop zijn.

Overigens werkt niet iedere pomp voor een schrader-ventiel op een vork. Los van de druk en manometer dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 14-10-2019 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Iemand hier een idee of er nog andere schijfrem varianten zijn dan de TRP hylex RS die top mounted zijn er zonder shifters? of met shifters en dan compatibel met mijn sram gx (kom niet verder dan de apex 1)?

Ik heb nu de non RS van de TRP hylex, maar daar heb ik wat issues mee gehad dat ik eigenlijk liever wat anders probeer.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

s0ulmaster schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 07:42:
Iemand hier een idee of er nog andere schijfrem varianten zijn dan de TRP hylex RS die top mounted zijn er zonder shifters? of met shifters en dan compatibel met mijn sram gx (kom niet verder dan de apex 1)?

Ik heb nu de non RS van de TRP hylex, maar daar heb ik wat issues mee gehad dat ik eigenlijk liever wat anders probeer.
Huh wat? Zit je niet in het verkeerde topic? Of bedoel je niet van die wielren remhendels?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Tylen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:23:
[...]

Huh wat? Zit je niet in het verkeerde topic? Of bedoel je niet van die wielren remhendels?
Yup op mijn MTB :+ (mijn 2e mtb)

mijn andere mtb heeft sram guide remmen en daar ben ik helemaal content mee, maar ik zoek iets vergelijkbaars maar dan top mounted. Als daar shifter bij in zitten, moet het wel compatibel zijn met mijn 1x11 GX

[ Voor 30% gewijzigd door s0ulmaster op 14-10-2019 08:26 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 07:42:

Ik heb echt geen idee waar je het over hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ruud schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:29:
[...]

Ik heb echt geen idee waar je het over hebt :+
Over mijn frankenstijn fiets :+

kona unit met vast vork 1x11 gx, was vroeger een single speed. Beachcruiser stuurtje erop met top mounted remmen. In te tijd gebouwd dat mijn broer nog in een fietsenzaak werkte waar er best leuke onderdelen vaak "over" waren en ik voor weinig een nieuwe fiets nodig had nadat mijn oude gestolen was en ik wou beginnen met mountainbiken. O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren voor de verandering weer eens lek gereden. Was snel weer op pad, echter was zat de band niet helemaal goed om te velg. Heb thuis met zeep en 3-4bar de band weer goed gezet.
Kreeg de tip van een clubgenoot.

Straks ff nieuwe binnenband bestellen.
Moet ook nog even nieuwe kettingsmeer bestellen, met welk smeermiddel hebben jullie de beste ervaringen? (gebruik Squirt lube voor de racefiets)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Harmen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:19:

Tubeless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Sjoewe Meh, fiets al jaren met binnenbanden, rijdt bijna nooit lek. Vind het wel prima zo. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Ruud schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

Ik kan je de hand schudden. Ben gisteren ook op het gezichtje gegaan. Gelukkig viel het mee. Wel wat last van m´n ribben. Ook geen idee wat er fout ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Harmen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:38:
@Sjoewe Meh, fiets al jaren met binnenbanden, rijdt bijna nooit lek. Vind het wel prima zo. :)
Lagere druk, meer grip FTW! ;) (En minder lekke banden)

@Rudolf: Beterschap, dan deed ik het iets beter. Ik kwam alleen een boompje tegen maar bleef wel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Harmen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:19:
Gisteren voor de verandering weer eens lek gereden. Was snel weer op pad, echter was zat de band niet helemaal goed om te velg. Heb thuis met zeep en 3-4bar de band weer goed gezet.
Kreeg de tip van een clubgenoot.

Moet ook nog even nieuwe kettingsmeer bestellen, met welk smeermiddel hebben jullie de beste ervaringen? (gebruik Squirt lube voor de racefiets)
Inderdaad tubeless en qua smering zweer ik bij holmenkol lube extreme.
Vorige week nog 80 km door de regen en modder gereden zonder droog te lopen (zoals bij wax of dry lube vaak wel gebeurd). En bij droge omstandigheden werkt het uiteraard ook uitstekend!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Over bandjes gesproken;

Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe nieuwe Vittoria Agarro. Ik ben sowieso fan van Vittoria en deze vult net het gat in de line up op waar ze niets hadden. Ik wil ze graag proberen in de juiste omstandigheden :)

https://www.vittoria.com/eu/agarro-trail-tire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:16:
Over bandjes gesproken;

Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe nieuwe Vittoria Agarro. Ik ben sowieso fan van Vittoria en deze vult net het gat in de line up op waar ze niets hadden. Ik wil ze graag proberen in de juiste omstandigheden :)

https://www.vittoria.com/eu/agarro-trail-tire
Als je klaar bent, kan ik ze dan een paar weken uitproberen? :) lijkt me een prima voorband voor m'n Stanton icm de barzo als achterband. Door de enorm luie balhoofdhoek is het lastig genoeg druk op het voorwiel te zetten. Een band met iets meer grip is soms wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:46
Hallo allemaal,
ik ben aan het oriënteren om een mountainbike aan te schaffen en te beginnen met wat recreatief mountainbiken. Vooral voor conditie kweken, maar ook plezier natuurlijk. Nu vind ik het erg lastig oordelen wat nou een goede mountainbike is om mee te beginnen.. Op internet genoeg informatie te vinden natuurlijk, maar lees overal iets anders over velgmaten en dergelijke. Ik ben 1,83m trouwens.

Heb deze fiets op het oog, kan iemand mij adviseren of dit een goede start fiets is en of de prijs een beetje juist is? https://link.marktplaats.nl/m1444455265

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Galois

1811 - 1832

Maatje van mij is aan het kijken voor een nieuwe MTB (prijsklasse 2500 euro). En omdat ik het leuk vind, kijk ik hier en daar met 'm mee en voorzie 'm van mijn mening/advies.

Nu is hij helemaal voor Shimano. Hij laat alle modellen met SRAM links liggen, want: "Shimano XT is veel beter dan SRAM GX Eagle." is zijn opmerking. Zonder echt argumenten (zegt hij ook), maar meer op gevoel en jarenlange ervaring met XT. Zijn vorige twee fietsen waren allebei met XT afgemonteerd en zijn huidige heeft hij 10 jaar. Kortom: gevoel dus :)

Maar goed, mijn mening is dat de schakelgroep van Shimano XT en die van SRAM GX Eagle volledig vergelijkbaar zijn en de ene het niet wint van de andere. Zijn jullie dat met mij eens?

Het maakt mij niet uit, ik wil 'm helemaal niet overtuigen, dat is ook niet de reden van mijn vraag, meer voor mijzelf, omdat ik het interessant vind wat jullie mening is over deze twee groepen?

Als ik nu voor een nieuwe fiets aan het kijken was, zou ik in ieder geval geen voorkeur hebben en de kleur van de handvatten zou voor mij belangrijker zijn dan XT of GX :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Galois schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:51:
Maatje van mij is aan het kijken voor een nieuwe MTB (prijsklasse 2500 euro). En omdat ik het leuk vind, kijk ik hier en daar met 'm mee en voorzie 'm van mijn mening/advies.

Nu is hij helemaal voor Shimano. Hij laat alle modellen met SRAM links liggen, want: "Shimano XT is veel beter dan SRAM GX Eagle." is zijn opmerking. Zonder echt argumenten (zegt hij ook), maar meer op gevoel en jarenlange ervaring met XT. Zijn vorige twee fietsen waren allebei met XT afgemonteerd en zijn huidige heeft hij 10 jaar. Kortom: gevoel dus :)

Maar goed, mijn mening is dat de schakelgroep van Shimano XT en die van SRAM GX Eagle volledig vergelijkbaar zijn en de ene het niet wint van de andere. Zijn jullie dat met mij eens?

Het maakt mij niet uit, ik wil 'm helemaal niet overtuigen, dat is ook niet de reden van mijn vraag, meer voor mijzelf, omdat ik het interessant vind wat jullie mening is over deze twee groepen?

Als ik nu voor een nieuwe fiets aan het kijken was, zou ik in ieder geval geen voorkeur hebben en de kleur van de handvatten zou voor mij belangrijker zijn dan XT of GX :)
Opzich ben ik het met je eens al zit er 1 probleem aan. Als je XT op je fiets hebt zitten is de kans dat je XT (of XLS) remmen hebt heel groot. Op een fiets met SRAM GX zitten vaak SRAM Level (T/TL/TLM) remmen. En met SRAM remmen heb ik niks dan problemen gehad. Dus ben ik overgestapt op SLX remmen.

Dus voor mij zou het ook niet uitmaken of er XT/GX schakelspul op zit, zolang de remmen maar geen SRAM Level remmen zijn.
Pagina: 1 ... 37 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic