“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
als het een 12 speed NX Eagle is wel ja, maar je hebt ook 11 speed NX, dan uiteraard niet.Tylen schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:05:
Iemand hier die weet of de SRAM eagle GX en/of X01 derailleur past op een NX cassette en ketting?
Eagle is volledig uitwisselbaar, op de montage van de cassette na, SX en NX hebben de ouderwetse spline body nodig (en hebben daardoor een 11T als kleinste kransje, dus 11-50). GX en hoger passen door de 10T (10-50) enkel op een XD freehub
Ja is 12 speed (allebei dus de eagle). Thanks.Prulleman schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:21:
[...]
als het een 12 speed NX Eagle is wel ja, maar je hebt ook 11 speed NX, dan uiteraard niet.
Eagle is volledig uitwisselbaar, op de montage van de cassette na, SX en NX hebben de ouderwetse spline body nodig (en hebben daardoor een 11T als kleinste kransje, dus 11-50). GX en hoger passen door de 10T (10-50) enkel op een XD freehub
Dank voor je uitgebreide reactie.Sjoewe schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:48:
[...]
De FM rekent daar zoveel voor omdat hij het waarschijnlijk niet zelf gaat doen. Dus dan zit er bij de prijs in: een uur arbeid voor demontage/montage, de verzendkosten heen/terug naar RS Service NL, en dan de vaste prijs die zij hanteren voor de service. Er zijn ook een aantal bedrijfjes door het land die wel zelf de hele service doen. Die zijn dan ook meestal gelijk een stuk goedkoper, zo rond de €125 voor een full service en €75 voor een lower leg service.
Of je het zelf wilt doen, ligt er een beetje aan welke service je wilt gaan doen. Bij een zogenaamde "lower leg service" vervang je eigenlijk alleen de seals (en dust wipers) tussen de bovenkant en de onderkant van de vork. Dat is een relatief simpel klusje wat je ongeveer een uur kost. Ik zou iedereen aanraden die erover denkt om z'n vork zelf te onderhouden, deze service eerst een keer uit te voeren. Valt het je mee, dan zal de full service je ook wel lukken. Valt het tegen, laat de full service dan vooral aan de profs over.
Een full service is beduidend meer werk, en ook wel wat ingewikkelder (én een stuk viezer). Goed gereedschap en een bankschroef met zachte grip zijn echt onmisbaar. Moeilijk is het niet persé. Alle ringetjes zitten in aparte zakjes en als je de volgorde in de werkplaatshandleiding volgt, kan dat verder niet echt misgaan, mits je geduldig en zorgvuldig te werk gaat.
Je bent er ongeveer 3 uur zoet mee, zeker de eerste keer en zoals gezegd het is ook best wel een vies klusje. Vorkolie is dunne troep en je 'besmet' er makkelijk je werkplaats mee.
Aangezien de vork echt wel een full service nodig heeft (na 2500 km geen onderhoud gehad te hebben), denk ik dat ik 'm maar wegbreng en dan de 'basisonderhoud' de volgende keer (na 1000 km?) zelf probeer.
Ik vond het bedrijf mtbworks.nl wat er wel goed uitzag en inderdaad een stuk goedkoper dan de LBS die 'm naar RS opstuurt.
Al vind ik het wel erg duur hoor... Een nieuwe Reba-vork kost (in een aanbieding) een kleine 400 euro, dan is de prijs van een onderhoudsbeurt er wel een groot percentage van.
Als ik overigens in mijn omgeving rondvraag hoe vaak zo'n onderhoud gedaan wordt, dan krijg ik van de meesten eigenlijk het antwoord 'nooit' of 'als er problemen zijn'.
Lijkt onverstandig, maar goed... doen jullie het wel netjes elke 100 uur (dus elke 1500-2500 km)?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Professionele cilinder installaties kennen onderhoudsintervallen van 1 tot 25 mln cycles waar de interval tijd vooral bepaald wordt door olie vervuiling en temperatuur.
100uur/2500km lijkt me kolder overigens.. dat is bij mij 1 seizoen...
En het klopt dat een onderhoudsbeurtje duur is, maar ook met een nieuwe vork ga je dit krijgen. Het probleem is dat het vooral tijd kost. Qua materialen valt het nog best mee en dan is onderhoud op een goedkopere vork in verhouding veel duurder dan van een duurdere vork.
Dat is ook gelijk de reden waarom ik juist de lower leg service erg belangrijk vind. Onderhoud je die goed, dan komt er ook minder troep in je internals en gaat een vork langer mee voordat deze een volledige servicebeurt nodig heeft. Ik heb verder geen idee of ik het elke 100 uur doe, maar ik haal altijd 2 keer per jaar even de lowers eraf, maak alles schoon, inspecteer het en zet het weer in elkaar. Dit kost ongeveer een uur van je tijd als je doorhebt hoe het werkt. Als je de olie en het vet hebt dan kost het je verder niks. Misschien een keer een basis service setje elke 2(?) jaar die je vaak voor onder de 50 euro wel hebt.
Ik heb het zelf ook nog nooit laten doen en mijn vork is van 2013. Ik spaar het onderhoud liever uit om er vervolgens een nieuwe voorvork van te kopen. Al moet ik wel zeggen dat ik het bij een gloednieuwe dure voorvork waarschijnlijk wel ooit zou laten doenGalois schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:11:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie.
Aangezien de vork echt wel een full service nodig heeft (na 2500 km geen onderhoud gehad te hebben), denk ik dat ik 'm maar wegbreng en dan de 'basisonderhoud' de volgende keer (na 1000 km?) zelf probeer.
Ik vond het bedrijf mtbworks.nl wat er wel goed uitzag en inderdaad een stuk goedkoper dan de LBS die 'm naar RS opstuurt.
Al vind ik het wel erg duur hoor... Een nieuwe Reba-vork kost (in een aanbieding) een kleine 400 euro, dan is de prijs van een onderhoudsbeurt er wel een groot percentage van.
Als ik overigens in mijn omgeving rondvraag hoe vaak zo'n onderhoud gedaan wordt, dan krijg ik van de meesten eigenlijk het antwoord 'nooit' of 'als er problemen zijn'.
Lijkt onverstandig, maar goed... doen jullie het wel netjes elke 100 uur (dus elke 1500-2500 km)?
De remblokjes van mijn Avid elixir 7 remmen zijn op, aangezien ik ze zelf niet kan ontluchten wil ik de remmen gewoon vervangen. Ze lopen ook vaak een beetje aan waar ik zelf ook wel klaar mee ben.
Aangezien mijn Canyon alweer uit 2013 is wil ik hier niet al te veel geld meer in gaan stoppen. Welke goedkope maar toch goede remmen kunnen jullie aanraden?
BlaBlaBla
Als je niet te veel geld uit wilt geven kun je het beste naar Shimano kijken. Een setje Deore heb je al voor rond de 80 euro en dat remt prima.Strider schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:24:
[...]
Ik heb het zelf ook nog nooit laten doen en mijn vork is van 2013. Ik spaar het onderhoud liever uit om er vervolgens een nieuwe voorvork van te kopen. Al moet ik wel zeggen dat ik het bij een gloednieuwe dure voorvork waarschijnlijk wel ooit zou laten doen![]()
De remblokjes van mijn Avid elixir 7 remmen zijn op, aangezien ik ze zelf niet kan ontluchten wil ik de remmen gewoon vervangen. Ze lopen ook vaak een beetje aan waar ik zelf ook wel klaar mee ben.
Aangezien mijn Canyon alweer uit 2013 is wil ik hier niet al te veel geld meer in gaan stoppen. Welke goedkope maar toch goede remmen kunnen jullie aanraden?
Rudolf schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:08:
@jochy
grand canyon AL 4.0 nu end of season sale voor € 649,-
beter ga je niet krijgen voor jouw budget denk ik.
Dank iedereen hier. Het is de Grand Canyon AL 4.0 geworden. En wat betreft de voorvork: op de site wordt het niet helemaal duidelijk of het nu een coil of luchtvork is. Heb via de chat navraag gedaan en geduid op de foute info op site, daar werd me verteld dat het een Coil zou zijn. Ze dankten me voor de tip en zouden het aanpassen op de site Ondanks dat gegeven de fiets toch besteld (alsnog beste deal leek me).Klitse schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:51:
[...]
Die vork op de Canyon is een air vork en die op de cube een Coil.
Dat staat er wat ongelukkig bij Canyon (Titel zegt xc30, tekst heeft het over de 30 Silver. Deze dus:
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-30s-tk-a4
op de Cube zit deze:
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-xc30-tk-b4
Als die Canyon dus de 30 Silver heeft, heeft die duidelijk de voorkeur.
EDIT: Lijkt er bij verder lezen toch op dat de tekst bij de vork niet klopt en het dus bij de Canyon ook een COIL betreft.
Nu krijg ik gisteravond de fiets binnen, en lijkt het toch om een luchtveer te gaan?! Op de binnenkant van de voorvork staat de volgende info: Model: TK, Travel: 100mm, Spring: Solo air.
Maar dan rij je dus (in theorie) al 5 van de 6 jaar rond met een vork die sub optimaal presteert.. @Jpjedi Leuk verhaal over proffesionele cilinder installaties en de onderhouds intervallen, maar bij een vork heb je te maken met zand en ander vuil icm met een zijwaartse krachten waardoor de belasting en slijtage anders uitpakt dan bij een (wellicht) perfecte opstelling.Strider schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:24:
[...]
Ik heb het zelf ook nog nooit laten doen en mijn vork is van 2013 alweer. Ik spaar liever het onderhoud uit om er vervolgens een nieuwe voorvork van te kopen. Al moet ik wel zeggen dat ik het bij een gloednieuwe dure voorvork waarschijnlijk wel ooit zou laten doen![]()
...
Feit is dat je bij een vork te maken hebt met frictie, seals, dust wipers etc. Als je deze niet op tijd vervangt krijg je een vork die niet soepel aanspreekt, waar speling op komt en die gaat slijten op plekken die duur zijn om te repareren. Een simpele lower leg service (1 of bij veel km 2 x per jaar) zorgt ervoor dat je vork soepel en in goede conditie blijft. Maak je niet veel km, dan kan je best een keuze maken om de uitgebreide beurt te laten zitten, of misschien in x in de 2-3 jaar te doen (of gewoon wachten tot het stuk gaat en een andere vork kopen).
Als je vork nu al 6 jaar zonder onderhoud heeft gezeten, dan zou ik kijken of een lower leg service (zelf) voor een paar euro aan materiaal de vork weer in conditie brengt en de rest gewoon laten zitten.
Vreemd verhaal. Zit er een ventiel op waar je lucht in kunt pompen? Zo ja, zorg even voor een vorkpompje en pomp hem op naar het juiste aantal PSI. Als het echt lucht is heb je een goeie deal.jochy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:44:
[...]
[...]
Dank iedereen hier. Het is de Grand Canyon AL 4.0 geworden. En wat betreft de voorvork: op de site wordt het niet helemaal duidelijk of het nu een coil of luchtvork is. Heb via de chat navraag gedaan en geduid op de foute info op site, daar werd me verteld dat het een Coil zou zijn. Ze dankten me voor de tip en zouden het aanpassen op de site Ondanks dat gegeven de fiets toch besteld (alsnog beste deal leek me).
Nu krijg ik gisteravond de fiets binnen, en lijkt het toch om een luchtveer te gaan?! Op de binnenkant van de voorvork staat de volgende info: Model: TK, Travel: 100mm, Spring: Solo air.
maar ga je zoeken op XCR 32, dan vind je ook bv deze: SR Suntour XCR32-AirDe XCR 32 vork met springveer vervult een echte favorietenrol dankzij de afstelbare compressie, uitstekende gevoeligheid en indrukwekkende stevigheid. Andere highlights zijn de superlichte magnesium lowers en stijve 32mm vorkpoten. Deze vork heeft alles in huis voor de vetste trailritten!
van de XCR32 zijn dus meerdere varianten, met coil en met lucht,
Als er solo air op staat, dan zit er een verkeerde sticker op, of je hebt geluk, kijk of je een dopje hebt met een ventiel eronder (niet de lockout kant, maar de andere, volgens mij links)
Ik heb het over cilinders in bagger en grondwerk als wel over dempingscilinders onder vrachtwagens en op landbouwvoertuigen. Niet over industriële cilinders in schone opstellingen. Techniek en omstandigheden zijn gelijkwaardig met een voorvorkdemper. Kracht is lager echter oppervlakte ook evenredig. Cilinderstang conservering is soms zelfs beter bij een voorvorkdemper als je bijv die Kashima coating bekijkt tov thermisch.Prulleman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:45:
[...]
Maar dan rij je dus (in theorie) al 5 van de 6 jaar rond met een vork die sub optimaal presteert.. @Jpjedi Leuk verhaal over proffesionele cilinder installaties en de onderhouds intervallen, maar bij een vork heb je te maken met zand en ander vuil icm met een zijwaartse krachten waardoor de belasting en slijtage anders uitpakt dan bij een (wellicht) perfecte opstelling.
Feit is dat je bij een vork te maken hebt met frictie, seals, dust wipers etc. Als je deze niet op tijd vervangt krijg je een vork die niet soepel aanspreekt, waar speling op komt en die gaat slijten op plekken die duur zijn om te repareren. Een simpele lower leg service (1 of bij veel km 2 x per jaar) zorgt ervoor dat je vork soepel en in goede conditie blijft. Maak je niet veel km, dan kan je best een keuze maken om de uitgebreide beurt te laten zitten, of misschien in x in de 2-3 jaar te doen (of gewoon wachten tot het stuk gaat en een andere vork kopen).
Als je vork nu al 6 jaar zonder onderhoud heeft gezeten, dan zou ik kijken of een lower leg service (zelf) voor een paar euro aan materiaal de vork weer in conditie brengt en de rest gewoon laten zitten.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Korte antwoord is ja.Sherlock schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:04:
Domme vraag wellicht, maar is dat onderhoud ook nodig bij coil voorvorken?
Lange antwoord is dat het ook nodig is, maar de gevolgen zijn een stuk minder. Bij lucht zit je met afdichtingen en als die niet goed is, dan gaat het lekken. Met coil heb je dat niet, maar je wilt wel dat alles soepel aanspreekt. Dat betekend wel gewoon het onderhoud moet uitvoeren.
Vaak zitten er ook in luchtvorken betere dempers met meer techniek, waardoor onderhoud belangrijker wordt. Bij simpele coil vorken ga je er minder snel iets van maken, maar helemaal negeren zou ik persoonlijk niet doen.
Haha nu maak je me helemaal in de war.. Maar jij bekijkt het 2020 model, degene die ik besteld heb is deze;Prulleman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:57:
zat net te kijken.. op de site staat bij de spec list: SR Suntour XCR, meer niet, het stukje over de vork staat dit:
[...]
maar ga je zoeken op XCR 32, dan vind je ook bv deze: SR Suntour XCR32-Air
Als er solo air op staat, dan zit er een verkeerde sticker op, of je hebt geluk, kijk of je een dopje hebt met een ventiel eronder (niet de lockout kant, maar de andere, volgens mij links)
https://www.canyon.com/nl...nfarbe=RD%2FBK&quantity=1
Bij dat model staan dus, zoals @Klitse noemde, twee verschillende voorvorken genoemd bij de specificaties (RockShox XC 30)/omschrijving (RockShox Silver 30). Bij navraag op chat werd me verteld dat het om een coil ging, bij uitpakken gisteren leek het om een luchtveer te gaan.
In deze review: https://www.bikeradar.com...and-canyon-al-4-0-review/jochy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:31:
[...]
Haha nu maak je me helemaal in de war.. Maar jij bekijkt het 2020 model, degene die ik besteld heb is deze;
https://www.canyon.com/nl...nfarbe=RD%2FBK&quantity=1
Bij dat model staan dus, zoals @Klitse noemde, twee verschillende voorvorken genoemd bij de specificaties (RockShox XC 30)/omschrijving (RockShox Silver 30). Bij navraag op chat werd me verteld dat het om een coil ging, bij uitpakken gisteren leek het om een luchtveer te gaan.
hebben ze het zelfs over een "air-sprung RockShox Recon fork".
[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 24-09-2019 13:21 ]
[ Voor 59% gewijzigd door Galois op 24-09-2019 13:58 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Zo af en toe controleer ik de druk maar ik heb eigenlijk nog nooit bij hoeven pompen. Merk pomp maakt volgens mij niet zo veel uit. Die van Rockshox zou prima moeten zijn.Galois schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:56:
En nu de vorkdiscussie toch gaande is... hoe vaak pompen jullie je voorvork bij? Hoe vaak is het nodig? En is er een vorkpomp die jullie aanraden? Een originele Rockshox op Amazon.de is 25 euro...
(of als je een lefty hebt, dan moet je eens in de zoveel tijd de lucht eruit laten, de lagers resetten en weer oppompen...

De theorie is leuk en zal best, het probleem met een vork en je gevoel is dat de degradatie heel langzaam gaat. Je merkt het niet. Totdat je na een jaar weer met een frisse vork onderweg bent. Dat voel je echt en je hebt merkbaar meer grip op de grens omdat je wiel beter de ondergrond volgt.Jpjedi schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:59:
[...]
Ik heb het over cilinders in bagger en grondwerk als wel over dempingscilinders onder vrachtwagens en op landbouwvoertuigen. Niet over industriële cilinders in schone opstellingen. Techniek en omstandigheden zijn gelijkwaardig met een voorvorkdemper. Kracht is lager echter oppervlakte ook evenredig. Cilinderstang conservering is soms zelfs beter bij een voorvorkdemper als je bijv die Kashima coating bekijkt tov thermisch.
Of het voor jou de moeite waard is kan ik niet bepalen. Ik voel duidelijk het verschil tussen de ene vork en de andere. En dat is niet alleen op de MTB dat was ook op de motor op het circuit. Dus ja, vorkonderhoud matters.
Maar als je soms ziet dat vorken vol water zijn en volledig geoxideerd dan is het niet voor iedereen voelbaar en belangrijk
Een pomp is altijd nodig. Het is niet belangrijk welke druk erin zit, als die druk maar elke keer gelijk is.
Voor een vork is de kwaliteit niet zo boeiend. Ik heb wel gemerkt dat bij dempers met hoge druk de RockShox 600PSI wel mijn favoriet is. De gemiddelde pomp die tot 300PSI zou moeten gaan trok meer dan 280PSI niet. Nou bestaat er volgens mij ook maar 1 pompenfabriek op de hele wereld. Al die dingen lijken gelijk
[ Voor 14% gewijzigd door Ruud op 24-09-2019 16:09 ]
Luchtdruk in de vork is iets waar je mee kan spelen, net zoals je bandendruk, en helemaal als je meer hoogteverschil gaat rijden wordt dat belangrijker omdat je te maken krijgt met luchtdruk verschillen waardoor het gedrag van de vork verandert. Aan de andere kant, Nederland is vlak en je rijdt toch niet om die laatste seconde eraf te rijden.
Wat betreft onderhoud, zeker nodig om het opvangvermogen van kleine schokjes op niveau te houden. Bij de grote klappen werken alle vorken wel omdat de hoeveelheid frictie in de vork grotendeels overwonnen wordt door de hoeveelheid energie die vrijkomt. Die frictie neemt toe door vervuilde olie.
[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 24-09-2019 17:24 ]
Klinkt logisch (dat de olie langzaam vervuild en de vork dan minder presteert).Torched schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:23:
En de hoeveelheid lucht in de vork, wat de fabrikant aangeeft is een richtlijn waarin zij waarschijnlijk achten dat de vork goed werkt. Ik gebruik het woord goed, en niet optimaal.
Luchtdruk in de vork is iets waar je mee kan spelen, net zoals je bandendruk, en helemaal als je meer hoogteverschil gaat rijden wordt dat belangrijker omdat je te maken krijgt met luchtdruk verschillen waardoor het gedrag van de vork verandert. Aan de andere kant, Nederland is vlak en je rijdt toch niet om die laatste seconde eraf te rijden.
Wat betreft onderhoud, zeker nodig om het opvangvermogen van kleine schokjes op niveau te houden. Bij de grote klappen werken alle vorken wel omdat de hoeveelheid frictie in de vork grotendeels overwonnen wordt door de hoeveelheid energie die vrijkomt. Die frictie neemt toe door vervuilde olie.
Ik heb mijn vork opgepompt volgens de richtlijnen van de fabrikant. Dat beviel goed, vond 'm goed presteren. Toen gespeeld met wat meer en wat minder lucht (volgens mij heb ik met 0,3 bar meer en minder gespeeld) en merkte eigenlijk weinig verschil. Misschien wel 'anders', maar niet beter. Ook met de rebound lopen spelen en er is inderdaad een instelling (helemaal open en helemaal dicht) wat niet juist is, maar alles daar tussen vond ik prima en kon ik niet echt aangeven wat beter of slechter was.
Dat vond ik lastig. Nu heb ik mijn vork al 3 jaar in deze instelling staan en misschien dat ik toch een vorkpompje ga aanschaffen om er weer wat uit te proberen met de luchtdruk (de vorige keer had ik een paar weken een pompje van een maatje geleend). Misschien dat ik tegenwoordig wel grotere verschillen merk (???) en anders is het altijd wel handig om zo'n pompje te hebben...
Ok dan, er zit een ventiel op! Dus ik heb er op de een of andere manier een luchtvork bij gekregen. En dus zelfs ook een pompje zag ik. Al met al een prima deal dus voor die 650e.Prulleman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:57:
zat net te kijken.. op de site staat bij de spec list: SR Suntour XCR, meer niet, het stukje over de vork staat dit:
[...]
maar ga je zoeken op XCR 32, dan vind je ook bv deze: SR Suntour XCR32-Air
Nu op zoek naar een mooie opvolger, heb een C:62 race op het oog. Ze gaan nu in de 'opruiming'.
Whatever.
@Tylen zat er standaard NX op je oiz?
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 26-09-2019 15:34 ]
Volgens de verkoper 10x gebruikt. Ik heb hem uiteraard nog niet in het echt bekeken maar op de foto's afgaande lijkt dat ook wel zo te zijn, er zitten verder ook geen accessoires op (wat je wel zou verwachten als een fiets vaker is gebruikt). Ik neem aan de je vrij eenvoudig aan de tandwielen kan ziet qua slijtage of hij vaker dan 10x is gebruikt..Prulleman schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:33:
@Rev! wat is "echt ZGAN"? mooi poetsen is niet zo moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat er niet gewoon 4000 km door de blubber mee is gefietst en je dus de tandwielen en ketting gelijk mag vervangen. + is de vork van binnen in goede staat etc.
@Tylen zat er standaard NX op je oiz?
Dit is hem:
https://link.marktplaats.nl/m1456068724
Het is precies mijn maat en de kleuren die ik ook mooi vind dus hij past wel in het plaatje wat dat betreft.
Yuup. Zat nog te twijfelen om voor de xo1 te gaan. Maar lees overal dat het meer een gewichts verschil is.
Die markt wordt kleiner, vooral omdat "iedereen" tegenwoordig het advies geeft om 29 te gaan rijden.Malt007 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:09:
Is er nog een beetje interesse in 27,5 fietsen of is alles 29 tegenwoordig? Heb een prachtige fiets te koop staan voor een naar mijns inziens hele goede prijs maar geen enkele reactie na een week op marktplaats.
Ik zie 27,5 inch als een voordeel voor een speelfiets (gooien, smijten, springen) maar het gros van de mtb'ers in NL zijn wielrenners die alleen maar rondjes willen fietsen.
Ik zou zelf alleen 27,5 inch nog overwegen als ik klein was (<165cm) of als bikepark/speelfiets maar dan moet ie dus wel wat veerweg hebben.
De interesse is er dus nog wel maar wordt rap minder vrees ik. Je ziet zelfs downhill bikes al verschuiven naar 29".
@Klitse heeft het al prima verwoord.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lrRuud schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:19:
Doe eens een link? Kijken of we de tekst wat aan kunnen scherpen.
@Klitse heeft het al prima verwoord.
Blijft lastig te bepalen waar dat aan ligt zoiets. Maar om eerlijk te zijn doet de eerste foto die je hebt uitgekozen de zeer goed afgemonteerde fiets ook niet echt eer aan. Staat beetje lamlendig tegen een bloembak geleund, met de niet ketting (verkeerde) kant naar de camera toe (niet vervelend bedoeld, maar om een idee te geven hoe de gemiddelde Marktplaatser er wellicht voorbij scrollt). Probeer wat nieuwe foto's te maken en de fiets opnieuw op Marktplaats te zetten
Tja, das een behoorlijk specifieke fiets. Een lichtgewicht met een Lefty. Daar zullen sowieso minder gegadigden voor zijn. Lefty onderhoud is moeilijk zelf te doen en het moet ook je smaak zijn. Daarnaast is er op deze fiets weinig voordeel van 27,5 wielen omdat dit niet een "speel"fiets is maar een racebak. En mensen die echt hard willen kopen dan liever een 29".
Je moet denk ik een beetje geluk hebben dat je hem aan een Cannondale liefhebber kwijt kunt.
Liefhebbersfiets. De kenner zal geïnteresseerd zijn in deze fiets maar weet ook dat het in de basis een oude 26'er is uit maximaal 2012.
Correct me if I'm wrong.
Daarnaast zit er best leuk spul op voor de liefhebber maar ook daarmee trek je alleen liefhebbers aan. En voor die doelgroep is het in de basis weer een oude 26'er, you catch my drift.
Zoals @Klitse al zei, de doelgroep van een hardcore racebak wil een 29'er.
Dus of wachten op die Cannondale-fan of je prijs omlaag. Ik vind 'm veel te duur voor een oude 26'er. (niet lullig bedoeld)
Noem het onderhoud van de vork nog even specifiek.
Denk dat Ruud gelijk heeft. Probleem met deze fiets is dat de geometrie verouderd is. Dat is bij een oude 26" met bijvoorbeeld een SLX groep niet zo'n probleem want die raak je voor €200-250 nog wel kwijt aan iemand die het mountainbiken eens wil proberen. Maar jouw fiets heeft top-onderdelen die je eigenlijk op een 29" fiets wilt zien. Je zou nog kunnen overwegen om de fiets in onderdelen te verkopen. Maar ook dat is lastig gezien je een Lefty hebt en de vork en het wiel liever niet los verkoopt.Malt007 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:09:
En wat betreft de prijs? Kan best wat vanaf maar als ik kijk wat vergelijkbare fietsen kosten vind ik dit best acceptabel. Heb hem zelf ook 2e hands gekocht maar degene die hem in elkaar heeft gezet heeft er wel de nodige duizendjes ingestopt.
Moeilijke case. Liefhebber zoeken is het beste. Wellicht eens op het mountainbike.nl forum of op pinkbike.com proberen?
Totaal onduidelijk hoe snel je hier onderhoud aan hebt.Rev! schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:39:
[...]
Volgens de verkoper 10x gebruikt. Ik heb hem uiteraard nog niet in het echt bekeken maar op de foto's afgaande lijkt dat ook wel zo te zijn, er zitten verder ook geen accessoires op (wat je wel zou verwachten als een fiets vaker is gebruikt). Ik neem aan de je vrij eenvoudig aan de tandwielen kan ziet qua slijtage of hij vaker dan 10x is gebruikt..
Dit is hem:
https://link.marktplaats.nl/m1456068724
Het is precies mijn maat en de kleuren die ik ook mooi vind dus hij past wel in het plaatje wat dat betreft.
Ik zou lekker die nieuwe in de winkel kopen. Langer garantie dan tot aan het eind van de straat.
Verkopen op marktplaats doe ik (m’n vrouw) als dagelijkse hobby en alles valt of staat met de foto’s en tekst. Begint met de foto, je hebt een specifieke fiets met vork; maak dat je eerste foto. Foto van boven op asfalt van de vork en je valt op. Daarnaast meer foto’s, van elk detail en elk onderdeel wat aandacht nodig heeft, de vork, achter derailleur, de cassette, voor (single) crank, de remmen, de hendels op het stuur, de lockout. Afsluiten met wat overzicht op mooie plekken en positie (laag).
Tekst; highlight de vork, de geometrie, het onderhoud, nieuwe onderdelen, Vermeld dat je de drivetrain nog een keer helemaal schoon gemaakt hebt (zorg) voordelen maar ook een nadeel (“een hoge drop afgaan is lastig, zelf dus ook nooit gedaan”). Reden van verkoop, openstaan voor vragen etc.
Als je dan niemand krijgt kun je altijd nog lager gaan zitten (tip; 1199 of 1150 doet al wonderen). Oh ja, bieden open zetten maar er nooit bij zetten “onzin biedingen worden weggehaald” of “bieden boven 1000 euro”, want het eerste is onvriendelijk en het tweede geeft je minimumprijs weer
Succes!
Maar waarom dan?Tylen schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:02:
GX gemonteerd. Dat ging makkelijker dan verwacht. Mooi afgesteld en schakels weer top. Morgen hopelijk wat tijd voor een ritje.
En stel hij is aantoonbaar maar 10x bereden, is die prijs dan ok? Lijkt me sterk dat hij dan snel onderhoud nodig heeft toch?bas-r schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:39:
[...]
Totaal onduidelijk hoe snel je hier onderhoud aan hebt.
Ik zou lekker die nieuwe in de winkel kopen. Langer garantie dan tot aan het eind van de straat.
Nieuwe in de winkel is natuurlijk beter maar met alle extra's die je toch wel nodig hebt zit je dan al snel op weer op 800+ euro en de resell waarde lijkt niet echt denderend te zijn mocht ik willen upgraden of het juist niks vinden..
Omdat de nx niet zo fijn schakelt als de gx.

Dit is hem geworden!
Waardige upgrade van m'n Reaction R1 mag.
[ Voor 44% gewijzigd door Harmen op 27-09-2019 08:17 . Reden: Ff thumbnail gemaakt. ]
Whatever.
De binnenband achter zit niet helemaal jofel.Harmen schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:42:
[Afbeelding]
Dit is hem geworden!![]()
Waardige upgrade van m'n Reaction R1 mag.
@Tylen oké duidelijk. Wist niet dat daar zo'n groot verschil tussen zit.
Dat is zo niet te zeggen. Met de huidige groepen vanaf SLX-niveau zit daar geen groot verschil tussen. Het verschil wordt daar gemaakt door een lichter verzet schakelen onder last.Wes46 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:05:
Dit jaar heb ik voor het eerst een aantal keer gemountainbiked. Meestal op een vrij simpele gehuurde fiets. Één keer op een duurdere fiets. Wat me opviel is dat deze veel sneller reageerde met schakelen waarbij dit metname bij het terugschakelen een stuk beter aanvoelde. Je hoefde niet te 'wachten' totdat het schakelen klaar was. Komt dit voornamelijk door een betere afmontage of maakt dat niet zo'n verschil en zou het meer in onderhoud gezocht moeten worden?
Dus als het een acceptabele groep is (niveau huidige SLX) moet je het zoeken in afstelling of slijtage. Het grootste probleem qua slijtage zit meestal in weerstand in de schakelkabel.
Leen af en toe een drager van mn ouders, een Twinnyload Traditional C, deze is redelijk stevig maar ook zwaar. Iemand goede ervaringen met bepaalde merken?
Whatever.
Ik ben zelf voor een nieuwe Hapro atlas 3 gegaan, meestal 1 of 2 fietsen erop, en dan lekker 1 gootje vrij in het midden waardoor je niet hoeft te puzzelen. 3 fietsen lukt ook, maar is echt pasen en meten met boost maten e.d.
Super degelijk, makkelijk te bevestigen op de auto en fietsen ook makkelijk en goed te bevestigen, maar wel aan de zware kant, de opstaan de beugel kan je inklappen, maar dan is het nog steed een groot/lomp/zwaar ding. Maar voor sporadisch gebruik liever degelijk, zwaar en goedkoop, dan degelijk, licht/compact en duur.
[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 30-09-2019 11:54 . Reden: budget ]
[ Voor 17% gewijzigd door BreadFan op 30-09-2019 11:52 ]
Die ziet er wel goed uit, maar ik wilde het liefst onder de €50 blijven, tenzij dat betekent dat er alleen maar rommel gekocht kan worden, dan koop ik nog liever niks.BreadFan schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:51:
Ik heb net mijn ervaringen opgeschreven in het wielrentopic mbt het Futurum 4-seasons jack: BreadFan in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21", maar die valt niet in de categorie "zo goedkoop mogelijk"
Thanks, vind het ook wel een beetje extreem dat je voor 50 euro extra een nieuwe drager kan kopen. (Hapro Atlas 2). Ga ff rondzoeken, Bauhaus verkoopt ze ook las ik. Loop daar ff langs in de pauze.Prulleman schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:21:
Thule is goed, maar gelijk ook aan de dure kant, omdat het een grote naam is zijn ze (denk ik) 2e hands ook niet de goedkoopste (hoewel dat ook weer positief kan zijn als je zelf weer wilt verkopen).
Maar voor sporadisch gebruik liever degelijk, zwaar en goedkoop, dan degelijk, licht/compact en duur.
Edit, Atlas 2 ff bekeken, ziet er prima uit moet ik zeggen. Lekker robuust.
[ Voor 5% gewijzigd door Harmen op 30-09-2019 13:24 ]
Whatever.
Ik ken alleen de Castelli Gabba. Maar ook dat ga je niet redden voor het gestelde budget. Ik denk dat het sowieso lastig wordt om een goed ademend jasje te vinden voor dat bedrag.Sherlock schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:49:
Gisteren weer lekker in het bos wezen spelen, was uiteraard behoorlijk glibberen maar heerlijk om lekker buiten te zijn. Temperatuur was ook nog prima. Het hardloopjasje wat ik voorheen gebruikte als regenjasje is intussen zover verweerd dat ik wel aan een nieuw jasje toe ben, hebben jullie nog tips? Ik zoek een jasje wat me redelijk droog houdt als het 1 tot 2 uur regent (langer ga ik dan toch niet weg), zakje of opening voor telefoon is handig en zoals het een echte Nederlander betaamt moet het zo goedkoop mogelijk zijn (is er voor <€50 iets fatsoenlijks te koop?).
En juist dat ademen vind ik erg belangrijk in vochtige omstandigheden. Of je blijft uit het bos als het een natte, glibberige bende is
Ik ben ook op zoek naar een fietsendrager voor mijn mountainbike en na een vergelijking via internet kwam ik ook uit op de Hapro atlas premium serie. Goed om te lezen dat hij bij jou goed bevalt.Prulleman schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:21:
Thule is goed, maar gelijk ook aan de dure kant, omdat het een grote naam is zijn ze (denk ik) 2e hands ook niet de goedkoopste (hoewel dat ook weer positief kan zijn als je zelf weer wilt verkopen).
Ik ben zelf voor een nieuwe Hapro atlas 3 gegaan, meestal 1 of 2 fietsen erop, en dan lekker 1 gootje vrij in het midden waardoor je niet hoeft te puzzelen. 3 fietsen lukt ook, maar is echt pasen en meten met boost maten e.d.
Super degelijk, makkelijk te bevestigen op de auto en fietsen ook makkelijk en goed te bevestigen, maar wel aan de zware kant, de opstaan de beugel kan je inklappen, maar dan is het nog steed een groot/lomp/zwaar ding. Maar voor sporadisch gebruik liever degelijk, zwaar en goedkoop, dan degelijk, licht/compact en duur.
Ik heb echter redelijk dikke banden (5.7cm) op mijn mtb. Volgens sommige website is deze drager geschikt voor banden tot 60mm breedte. De fabrikant zelf heeft het over de hoogte van de band + velg die maximaal 60mm mag zijn (linkje) (omdat het trekbandje niet lang genoeg is???). Dat laatste zou betekenen dat het niet zou passen, maar ik heb het idee dat er fotos op internet staan waar de hoogte van band en velg > 6cm is.
Zou jij voor mij even een centimeter langs de drager kunnen houden en kunnen checken of er een band van bijna 6mm in past en of het trekbandje lang genoeg is voor een hoogte van de band + velg van ongeveer 7cm?
Heb deze jack ook, erg tevreden over. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Voor een bedrag van onder de € 50,- ga je niet veel vinden vrees ik, wellicht bij de Decathlon iets... maar of je dan content bent?BreadFan schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:51:
Ik heb net mijn ervaringen opgeschreven in het wielrentopic mbt het Futurum 4-seasons jack: BreadFan in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21", maar die valt niet in de categorie "zo goedkoop mogelijk"
Edit: eveneens een Hapro drager hier (voor 2 fietsen), werkt zèèr fijn. Wat @Prulleman ook zegt, soms wat krap met 2 fietsen (in het speciaal MTB's). Als ik er nog eens een zou kopen, dan zou ik de meerprijs overwegen voor de variant voor 3 stuks. Destijds gaf het die volgens mij (nog) niet?
Wat ik vooral fijn vind bij de Hapro, het makkelijk de/monteren van de drager op de trekhaak. Stelt niets voor, is afsluitbaar (ook erg fijn, zo dat je niet altijd de drager op de parking moet demonteren) maar vooral ook stevig achter de auto, zelfs met hogere snelheden.
[ Voor 34% gewijzigd door RR46 op 30-09-2019 13:55 ]
ik heb 2.25" Ralph/Ray banden op een 26.5mm velg (voor xc begrippen bredere dan normaal), dus de banden vallen ook wat breder dan op een 21 of 23 mm velg (zoals de gemiddelde xc wielen). Omgerekend is 2.25" ook 57 mm, en daar zitten ze bij mij zeker niet onder. (2.25"/ 57mm is compleet gemiddeld voor een moderne MTB)_l_Arjan_l_ schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:46:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een fietsendrager voor mijn mountainbike en na een vergelijking via internet kwam ik ook uit op de Hapro atlas premium serie. Goed om te lezen dat hij bij jou goed bevalt.
Ik heb echter redelijk dikke banden (5.7cm) op mijn mtb. Volgens sommige website is deze drager geschikt voor banden tot 60mm breedte. De fabrikant zelf heeft het over de hoogte van de band + velg die maximaal 60mm mag zijn (linkje) (omdat het trekbandje niet lang genoeg is???). Dat laatste zou betekenen dat het niet zou passen, maar ik heb het idee dat er fotos op internet staan waar de hoogte van band en velg > 6cm is.
Zou jij voor mij even een centimeter langs de drager kunnen houden en kunnen checken of er een band van bijna 6mm in past en of het trekbandje lang genoeg is voor een hoogte van de band + velg van ongeveer 7cm?
De velgen zijn verder niet al te plat (maar niet zoals hoge wielren velgen):

~25 mm hoog, maar dat is inc de opstaande rand, die voor andere velgen misschien een paar mm meer of minder kan zijn
(ik heb wel het vorige model, dus niet met de blauwe bandjes en rubbers op de klemmen, geen idee of daar nog een verschil in maatgeving zit)
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 30-09-2019 13:54 ]
Dat vraag ik me dus af ja... Wellicht nog eens doorsparen, maar dan ben ik toch bang dat het te veel geld wordt voor iets wat ik maar een paar keer per jaar gebruik. En er staat al/nog zoveel op het lijstjeRR46 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:49:
[...]
Heb deze jack ook, erg tevreden over. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Voor een bedrag van onder de € 50,- ga je niet veel vinden vrees ik, wellicht bij de Decathlon iets... maar of je dan content bent?

beter in 1 x goed, dan eerst 50 euro uitgeven voor iets wat niet voldoet en dan alsnog een andere kopen,Sherlock schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:00:
[...]
Dat vraag ik me dus af ja... Wellicht nog eens doorsparen, maar dan ben ik toch bang dat het te veel geld wordt voor iets wat ik maar een paar keer per jaar gebruik. En er staat al/nog zoveel op het lijstje![]()
Voor wat het waard is, ik heb hem met een 20% kortingscode gekocht. Futurum heeft wel vaker dergelijke acties. Scheelt al weer een stukje sparenSherlock schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:00:
[...]
Dat vraag ik me dus af ja... Wellicht nog eens doorsparen, maar dan ben ik toch bang dat het te veel geld wordt voor iets wat ik maar een paar keer per jaar gebruik. En er staat al/nog zoveel op het lijstje![]()
En uiteindelijk heeft hier ook een fiets met 2.35" banden op 29mm velgen gestaan. Dat is al helemaal breder dan Nederlandse xc begrippen.Prulleman schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:51:
[...]
ik heb 2.25" Ralph/Ray banden op een 26.5mm velg (voor xc begrippen bredere dan normaal), dus de banden vallen ook wat breder dan op een 21 of 23 mm velg (zoals de gemiddelde xc wielen). Omgerekend is 2.25" ook 57 mm, en daar zitten ze bij mij zeker niet onder. (2.25"/ 57mm is compleet gemiddeld voor een moderne MTB)
(ik heb wel het vorige model, dus niet met de blauwe bandjes en rubbers op de klemmen, geen idee of daar nog een verschil in maatgeving zit)
Ik zou zelf jezelf niet zo vast zetten op die 60mm.vaak zit daar nog een flinke marge in.
Voor mijn vriendin een Liv Obsess Advanced 2 uit 2016 gekocht. Ook hier eerste eigenaar want is een ex testfiets. Deze fiets heeft ze zelf ook een keer gebruikt tijdens een tocht.
Vrijdag kunnen we ze ophalen en hebben we er weer een nieuwe hobby bij.
[ Voor 0% gewijzigd door Wes46 op 01-10-2019 11:12 . Reden: Typo ]
Ik heb vroeger veel rommel van onder de €50 gehad. Op een gegeven moment allemaal weggemikt. Troep, nat, zweten. Echt meuk.Sherlock schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:53:
[...]
Die ziet er wel goed uit, maar ik wilde het liefst onder de €50 blijven, tenzij dat betekent dat er alleen maar rommel gekocht kan worden, dan koop ik nog liever niks.
Ik heb nu een Jack en een Body van Mavic (niet goedkoop, wel goed) arm- en beenwarmers van GribGrab met anti-nat spul erin, (zo’n €50 per stuk).
Nat zorgt ervoor dat je het megakoud krijgt. Koop niks, of wat goeds.
Kijk je uit voor de jagers?!?!Sjoewe schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:28:
Eind oktober naar de Ardennen. Zal wel een glibber-bende worden dus maar eens kijken hoe het daar gaat in traktor-modus met een 2.4 Mountain King voor, en een 2.3 Cross King achter.
Ik heb zelf een Spinder Tour, rijd voornamelijk met 2.2, dat past prima. 2.4 zie ik ook nog wel passen._l_Arjan_l_ schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:46:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een fietsendrager voor mijn mountainbike en na een vergelijking via internet kwam ik ook uit op de Hapro atlas premium serie. Goed om te lezen dat hij bij jou goed bevalt.
Verder werkt die prima met 2 29”-ers, issie makkelijk te bevestigen maar wel wat zwaar. Voelt als gietijzer
Ja zeker! De eigenaar van ons verblijf is ook een MTB'er en goed op de hoogte van waar de actieve jachtzones zijn. We gaan de routes met hem plannen
Er zijn 2 manieren:
-meerdere keren hard remmen tot stilstand
-slepend op een lichte versnelling fietsen +/- 4min
Wat is de beste manier? Deed zelf voorheen 10x hardremmen, had voorheen Formula R1 remmen, op de nieuwe fiets welke ik morgen op haal zitten XT remmen.
Morgen ook maar ff aan de gang met de druk van de voorvork.
Whatever.
Budget gooi ik op 600 euro zonder kleding/schoenen/helm.
Wat zijn op dit moment de leuke modellen voor dat bedrag? Zag bij onze lokale fietsenwinkel de Giant Talon 29 2 voor 575 euries.
2ehands durf ik wel aan, maar niet via marktplaats want ik mijn god niet waar ik specifiek op moet letten bij de aankoop.
Let op, ik ga recreatief MTB-en met een kameraad en niet professioneel MTB-en. Ik weet dat een fiets van Decathlon gewoonweg niet gaat worden qua kwaliteit zoals ik hier heb begrepen, of is de kwaliteit van de MTB ROCKRIDER ST 540 wel redelijk?
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
@Meneer iCy een Decathlon fiets van 600 euro is niet minder dan en Giant van 600 euro. Ik zou vooral op zoek gaan naar een goede aanbieding van een 2018 of 2019 model. Liefst met Deore of hoger en een lucht vork, hoewel dat een uitdaging wordt met dit budget. In dit geval is de advies prijs van de Giant een stuk hoger en de afmontage is dan ook beter
Dus meerdere keren hard remmen.
Overigens krijg ik mijn blokken nooit fatsoenlijk ingeremd in Nederland. Dus ik zoek altijd maar een hoge berg op als ik ze wel nodig ga hebben. Als ze roken als je beneden staat doen ze het daarna meestal wel prima.
Daarnet HC3 hevels op de Magura MT7's gezet. Wat een fijn remgevoel geven die dingen. Gigantisch verschil met de originele HC's. Testen stel ik nog even uit
De sleepmethode geeft een soort zompig remgevoel waarbij je het idee hebt dat je geen remdruk hebt ondanks dat je die wel hebt. Anders omschrijven kan ik het helaas niet haha.
Ik heb nog steeds de hope pro floating remschijven en op de BMC recent voorzien van nieuwe blokken (tijdens mijn vakantie). Fiets heeft toen ook een voorvorkservice gehad en nog wat verder onderhoud. Staat er weer perfect bij en ik ben er zeer content mee.
Volgend jaar geen vakantie naar de USA maar iets in Europa. Dan gaat de fiets mooi mee zodat mijn conditie geen klap van de molen krijgt. Merkte gisteren op de terugweg dat ik moeite (veel) had om boven de 24km/h te blijven met zachte wind tegen en van de zijkant. Ondergrond in het bos hier in Brabant ZO was wel een biljartlaken. Het rulle en die grillige kombochten zijn verdwenen

Gisteren het Stadsbos maar weer eens gereden. Het remgevoel is echt een stuk beter. Nu kan ik de kracht van de remmen mooi afstellen op hoeveelheid grip van banden/ondergrond, perfect!
Ander voordeel, ze hebben net een iets andere vorm dan de HC's. Past beter bij mijn handen en rijhouding.
Had op een aantal single tracks rondom Gieten al een paar nieuwere PR's.
Wat zijn jullie ervaringen met zwarte cranks? Is de lak er na een paar jaar af?
[ Voor 13% gewijzigd door Harmen op 06-10-2019 20:59 ]
Whatever.
Ligt eraan of je schoenen (of overschoenen) in aanraking komen met je cranks. Dan is het snel gebeurd. Ik heb er nog nooit last van gehadHarmen schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:49:
Vandaag eerste rondje gereden met mn nieuwe Cube 29er. Het is nog even wennen in de bochten maar voor de rest fietst het stukken fijner, zal ook wel de combi van 29" en carbon zijn.
Je kunt een beschermsticker kopen als deze er niet op zit. SRAM heeft bij carbon cranks standaard een beschermsticker gemonteerd.
29er is inderdaad wel ff anders sturen dan 26, maar wennen gaat gelukkig snel.
Vanochtend een toertocht hier in de buurt gereden (Chaam). Flinke afstand door de modder en regen gefietst, maar gelukkig warm kunnen houden. Route viel niet tegen, nog best wat single-track. Alleen nogal vlak, maar ja dat is niet anders hier in de buurt
Zeker! Na een jaar heb ik aan beide kanten 2 mooie blank metalen strepen op m’n cranks. Als ik aanzet duw ik m’n hakken iets naar binnen waardoor ik tegen de crank aan wrijf. Met overschoenen aan is het nog erger. Is verf, minder verf dus is de fiets minder zwaarHarmen schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:49:
Vandaag eerste rondje gereden met mn nieuwe Cube 29er. Het is nog even wennen in de bochten maar voor de rest fietst het stukken fijner, zal ook wel de combi van 29" en carbon zijn.
Ik heb ook Chaam gereden, 80km plus nog heen en terug naar Hoogstraten. Ik vind het een van de betere VTT’s. Het extra deel bij de Alphense bergen is een mooie uitbreiding.Prulleman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:49:
Ook geen problemen met zwarte cranks, maar kom er ook niet tegen een met mijn schoenen.
29er is inderdaad wel ff anders sturen dan 26, maar wennen gaat gelukkig snel.
Vanochtend een toertocht hier in de buurt gereden (Chaam). Flinke afstand door de modder en regen gefietst, maar gelukkig warm kunnen houden. Route viel niet tegen, nog best wat single-track. Alleen nogal vlak, maar ja dat is niet anders hier in de buurt
- Nieuwe blokken steken als het droog is en gewoon gaan fietsen.Harmen schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:15:
Vraag over inremmen, al rond gekeken op internet.
Er zijn 2 manieren:
-meerdere keren hard remmen tot stilstand
-slepend op een lichte versnelling fietsen +/- 4min
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hoe is de prijs/kwaliteit verhouding en hoe staat hij in verhouding tegenover de performance lijn
Ik krijg hem ook nergens in een webshop gevonden, zijn dit vorken die alleen standaard op een fiets geleverd worden?
BlaBlaBla
Tja, hoe die in de praktijk vergelijken...
Er zit een andere demper in. Minder zou ik namelijk niet direct willen zeggen. Het is belangrijk dat de sweetspot van de vork past bij jouw rijstijl. De sweetspot van een Fox32 Grip is klein. De sweetspot van de Fit4 is kleiner. Dus hopen dat jouw eigen sweetspot breed genoeg is om bij de vork te passen.Strider schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:36:
Iemand ervaring of kennis van deze voorvork: 2019 Rhythm Series 32 FLOAT 29 GRIP 100mm voorvork
Hoe is de prijs/kwaliteit verhouding en hoe staat hij in verhouding tegenover de performance lijn![]()
Ik krijg hem ook nergens in een webshop gevonden, zijn dit vorken die alleen standaard op een fiets geleverd worden?
Een Fit4 demper is net ietsjes lichter.
De vork is veel te duur trouwens. Dus jij zult moeten bepalen of je de vraagprijs wilt bepalen voor een vork zonder garantie.
Ik zou de RCZ-nieuwsbrief in de gaten houden..
https://www.rczbikeshop.com/nl/
Leesvoer https://m.pinkbike.com/ne...ble-trail-bike-forks.html
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 08-10-2019 05:47 ]
Dank je voor de tips.Prulleman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:40:
@Meneer iCy een Decathlon fiets van 600 euro is niet minder dan en Giant van 600 euro. Ik zou vooral op zoek gaan naar een goede aanbieding van een 2018 of 2019 model. Liefst met Deore of hoger en een lucht vork, hoewel dat een uitdaging wordt met dit budget. In dit geval is de advies prijs van de Giant een stuk hoger en de afmontage is dan ook beter
Zie dat ze voor 650 een Giant Talor 29er 1 Lemon hebben. Das 1 met deore en luchtvoorvering.
Ik ga volgende maand goed op zoek :-)
Edit:
Zie eventueel ook nog dit, heeft ook deore en volgens mij een luchtvoorvering.
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-sella-27-29-2019
[ Voor 10% gewijzigd door Meneer iCy op 08-10-2019 07:56 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Sjoewe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:00:
Rhythm is de OEM-serie van Fox, dus dat je die (bijna) nergens los te koop vindt, klopt wel. Er zit een wat mindere demper in, FIT GRIP in plaats van FIT4.
Tja, hoe die in de praktijk vergelijken...
Thanks! Maar wat voor vorken zijn dan interessant om in de RCZ-nieuwsbrief in de gaten te houden?Ruud schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 05:45:
[...]
Er zit een andere demper in. Minder zou ik namelijk niet direct willen zeggen. Het is belangrijk dat de sweetspot van de vork past bij jouw rijstijl. De sweetspot van een Fox32 Grip is klein. De sweetspot van de Fit4 is kleiner. Dus hopen dat jouw eigen sweetspot breed genoeg is om bij de vork te passen.
Een Fit4 demper is net ietsjes lichter.
De vork is veel te duur trouwens. Dus jij zult moeten bepalen of je de vraagprijs wilt bepalen voor een vork zonder garantie.
Ik zou de RCZ-nieuwsbrief in de gaten houden..
https://www.rczbikeshop.com/nl/
Leesvoer https://m.pinkbike.com/ne...ble-trail-bike-forks.html
BlaBlaBla
Volgens mij is dat wel coil vering.Meneer iCy schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:29:
[...]
Dank je voor de tips.
Zie dat ze voor 650 een Giant Talor 29er 1 Lemon hebben. Das 1 met deore en luchtvoorvering.
Ik ga volgende maand goed op zoek :-)
Edit:
Zie eventueel ook nog dit, heeft ook deore en volgens mij een luchtvoorvering.
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-sella-27-29-2019
Zit in het zelfde schuitje als jou (als in ik zoek een beginners MTB). Via marktplaats lijkt het bijna niet te doen (of te duur, of niet je maat, of te ver weg,staat,etc). En voor 650 nieuw kan ik eigenlijk niks vinden wat aan mijn eisen voldoet (liefst XT, luchtvering). Nou zit ik eraan te denken om dat maar iets meer uit te geven en dan leek deze fiets me wel wat (gezien door mijn lekenoog). Volgens mij heeft die wel luchtvering namelijk en een gedeeltelijke XT afmontage.
http://vosfietsen.nl/inde...article&id=147&Itemid=179
De bovenste. Alleen 750 + 200 aanvullende spullen die je nodig hebt zit ik toch weer bijna op 1000euro dus ik ben er nog niet helemaal over uit. Liefts heb ik iets voor rond de 350 van marktplaats af maar ik kom gewoon niks geschiktst tegen (ook niet echt als ik mijn eisen laat vallen).
De Giant is ook interessant voor de prijs maar uiteraard weer niet in mijn maat (ben 1.84).
[ Voor 3% gewijzigd door Rev! op 08-10-2019 16:34 ]
Whatever.
Zoek eens op MP specifiek op een Cube in 29er uitvoering, laatst gezocht voor een bekende en vond een ruime selectie van rond de 300-350 euro.Rev! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:32:
[...]
Volgens mij is dat wel coil vering.
Zit in het zelfde schuitje als jou (als in ik zoek een beginners MTB). Via marktplaats lijkt het bijna niet te doen (of te duur, of niet je maat, of te ver weg,staat,etc). En voor 650 nieuw kan ik eigenlijk niks vinden wat aan mijn eisen voldoet (liefst XT, luchtvering). Nou zit ik eraan te denken om dat maar iets meer uit te geven en dan leek deze fiets me wel wat (gezien door mijn lekenoog). Volgens mij heeft die wel luchtvering namelijk en een gedeeltelijke XT afmontage.
http://vosfietsen.nl/inde...article&id=147&Itemid=179
De bovenste. Alleen 750 + 200 aanvullende spullen die je nodig hebt zit ik toch weer bijna op 1000euro dus ik ben er nog niet helemaal over uit. Liefts heb ik iets voor rond de 350 van marktplaats af maar ik kom gewoon niks geschiktst tegen (ook niet echt als ik mijn eisen laat vallen).
De Giant is ook interessant voor de prijs maar uiteraard weer niet in mijn maat (ben 1.84).
Funfact: je vork is belangrijker dan of er Deore of xt op je derraileur staat. Drivetrain komt pas altijd laat in mijn lijstje voor. Ik vind banden, vering en frame een stuk belangrijker dan welke groep erop zit.
Die sensa is een mooie fiets om mee te beginnen. Kan je al best veel mee rijden zonder tekort te komen. En als 750 al te veel is, onderschat dan niet wat je allemaal aan onderhoud kwijt bent. Imo is het een redelijk dure sport waar je best wat tijd in moet investeren. Het is iets meer dan fiets pakken, rondje rijden, fiets wegzetten.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic