Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe doen jullie het met schoonmaken en smeren? Ik maak nu iedere keer de fiets schoon met een drukpompje, maar de op de ketting & tandwielen krijg ik niet helemaal schoon, moet je die iedere keer compleet ontvetten en weer insmeren? Verder viel me op dat elke schroef/montage punt is ingevet. Vetten jullie dat regenmatig opnieuw in en waarmee dan? Kom genoeg tegen over het schoonmaken en invetten van je ketting, maar dit is echt een vastere soort (je kunt het vergelijken met vaseline).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 18:34
Dat is waarschijnlijk lagervet. Dat kun je bijna overal voor gebruiken, maar ik zou er niet m'n ketting mee smeren.

Schoonmaken doe ik eigenlijk zo min mogelijk. Na een droge rit alleen even een droge doek over de ketting halen. Als er veel stof of modder op m'n fiets zit, dan spoel ik 'm even af met de tuinslang (op de nevelstand), dan met een beetje afwassop en een spons erover, toptip: aparte spons voor de ketting gebruiken. Dan nog een keer spoelen en droog wrijven. Dan als alles droog is de ketting nog even smeren.

Als de ketting echt heel vies is, dan spray ik de ketting, cassette en het voorblad in met Dasty, even opwrijven met een oude tandenborstel en dan 5 minuten laten intrekken. Dan afspoelen met warm water en droogwrijven. Dan opnieuw smeren, liefst met zo min mogelijk lube. Dan dat even 12 uur laten intrekken en dan goed afvegen.

Maar goed, iedereen heeft z'n eigen methode. Ik maak m'n ketting het liefste zo min mogelijk (grondig) schoon. Uiteindelijk hoeven alleen de rollers inwendig goed gesmeerd te zijn, en het is veel makkelijker om daar het vet uit te trekken dan om het er weer goed terug in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik denk eerder aan een montagepasta. Naast roestbestendigheid zorgt dat dat de schroeven at beter blijven zitten. Die hoef je niet steeds opnieuw te behandelen, enkel bij (re-)montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

Galois

1811 - 1832

Eens met @Sjoewe, maar bij mij is dat meer uit 'gemak', want eens in de zoveel tijd maak ik mijn ketting wel goed schoon (ontvetten en opnieuw invetten) en dan merk ik zeker verschil in weerstand.

Zand en troep komt echt wel tussen je kettingschakels en dat zorgt gewoon voor extra weerstand. Dit spuit je niet zomaar schoon met de tuinslang. Misschien wel voor 90% (??) waardoor het (meer dan) prima is voor de volgende rit, maar er zit zeker verschil in met een keurig schone ketting.

Maar goed, aan de andere kant (zeker met dit weer) heb je zoveel moeite gedaan om je ketting goed schoon en zand-vrij te maken, zit er binnen 10 minuten in het bos weer net zoveel als daarvoor :) Dus of het heel zinvol is, betwijfel ik dan ook weer ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kluus schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:24:
Ik denk eerder aan een montagepasta. Naast roestbestendigheid zorgt dat dat de schroeven at beter blijven zitten. Die hoef je niet steeds opnieuw te behandelen, enkel bij (re-)montage.
Montagepasta hard uit naar verloop van tijd. Als het vet blijft is het iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Sjoewe schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Montagepasta hard uit naar verloop van tijd. Als het vet blijft is het iets anders.
Ja klopt, maar ik dacht dat het om een relatief nieuwe fiets ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Zal dan wel zoiets zijn idd, mtb heb ik net iets langer dan een week maar geen idee hoelang hij er al stond. Viel me gewoon op ik heb het nog niet eerder gezien bij een nieuwe fiets (maar dat waren gewone herenfietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Rev! schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:31:
Hoe doen jullie het met schoonmaken en smeren? Ik maak nu iedere keer de fiets schoon met een drukpompje, maar de op de ketting & tandwielen krijg ik niet helemaal schoon, moet je die iedere keer compleet ontvetten en weer insmeren? Verder viel me op dat elke schroef/montage punt is ingevet. Vetten jullie dat regenmatig opnieuw in en waarmee dan? Kom genoeg tegen over het schoonmaken en invetten van je ketting, maar dit is echt een vastere soort (je kunt het vergelijken met vaseline).
Zo min mogelijk. Frame, wielen en cranks/stuur etc met een nat doekje, de ketting neem ik af met een stukje keukenpapier en als ik niet te lui ben zet ik die opnieuw in de wax. Verder één of twee keer per jaar de hele zooi uit elkaar om her en der een klodder lagervet aan te brengen.
Vwb 'seizoen', elk seizoen (op de kalender) heeft zo zijn charme om te mountainbiken, dus dat doe ik ook. Met regen ga ik niet naar buiten omdat ik daar zelf een hekel aan heb, als de routes een grote natte bende zijn kijk ik naar de trailrespect-berichten en als het niet wordt afgeraden, pak ik de singlespeed :P Wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Vandaag nog even snel om 5 uur het bos bij Zeist in gedoken, had daar al een tijdje niet gereden. Route lag er heerlijk bij, vochtig maar niet zuigend, zonder plassen. Zo veel mogelijk met mijn vingers van de rem afgebleven en de fiets gewoon wat platter in de bocht gelegd. Heb zowel mijn voor- als achterwiel één keer duidelijk voelen schuiven en voor de rest gewoon een hoop (persoonlijke) medailles gescoord op Strava :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-06 16:27
Gisteren in Amerongen geweest. Zou er een verband zijn tussen het seizoen, het weer, het aantal fietsers in groepen met hetzelfde pakje (allemaal hardtails, meestal carbon, meestal duur) en sporen rechtdoor terwijl de track toch echt een bocht bevat? :D

Doorfietsen was er in ieder geval niet bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 14:58
Ruud schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:48:
Gisteren in Amerongen geweest. Zou er een verband zijn tussen het seizoen, het weer, het aantal fietsers in groepen met hetzelfde pakje (allemaal hardtails, meestal carbon, meestal duur) en sporen rechtdoor terwijl de track toch echt een bocht bevat? :D

Zondag is inmiddels redelijk berucht daar ja... ;)

Nu is ook wel het moment dat de wielrenners switchen naar de mountainbike. En die rijden natuurlijk het liefst rechtdoor :+
Rev! schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:31:
Zo min mogelijk. Wat ik tussen de ritten iig doe is het schoonmaken van de ketting. Die hou ik zo schoon en droog mogelijk. Ik rij nu met wax op de MTB, dat is ideaal spul. Grote voordeel van het zo schoon mogelijk houden is dat er een stuk minder prut aan blijft plakken. Daardoor merk ik zelfs na een paar modderritjes dat de boel redelijk schoon blijft, en het beetje zand wat er zit kan je met een borsteltje afdoen als het droog is.

Tussen de ritten door haal ik ook even een doekje langs de voorvork en dropper, maar de rest doe ik alleen als ik daar zin in heb. Over het algemeen laat ik ook de boel eerst drogen, en borstel ik hem daarna hoogstens alleen even af.

[ Voor 6% gewijzigd door L0we op 21-10-2019 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zeer zeker, het valt bij de UHR vrijwilligers ook ieder jaar weer op. Wij blijven ongewenste afstekers onvermoeibaar afsluiten met takken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja, ergste is als er een paar plassen op de trail liggen. Dan zie je opeens overal afsteeksporen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
En na drukke weekenden is zo'n plas ineens 2x zo breed omdat iedereen er omheen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Groepen in hetzelfde pakje. Dan ben ik meestal snel rechtsomkeert. Laatste reden er vier van die types voor me in Helmond (rondje is maar 9,2km) en ik heb dezelfde twee heren 6x in kunnen halen zonder dat ik zelf ingehaald ben... dan weet je wel hoe 'serieus' die het nemen. Hoogst irritant. Offroad gaan met een mountainbike terwijl je al offroad rijdt... ik vind het knap :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:15
zaterdag middag viel het bij Vrachelen/Oosterhout nog wel mee, 2 rondjes gereden, eerste was wat drukker, zo'n typisch clubje mooi voorbij kunnen steken op een stukje weg (aardig moeten trappen, want die gasten gaan een stuk harder over die asfalt secties :X, maar op single track had het meer moeite gekost, maar dan niet fysiek).

De jongste telg (gisteren 7 geworden) heeft nu ook een "echte" MTB, die ging al wel vaker mee op een 16" terugtrap rem single speed naar cadettenkamp, maar die heeft nu een 24" orbea met 1x8 en trigger shifter gekregen voor zijn verjaardag, de meeste fietsen in deze klasse zijn 3x7 en gripshift (mijn andere zoontje heefte zo'n cube 240), maar dit leek me een stuk beter geschikt voor die kleine mannen. Eens kijken of we woensdag of komend weekend een rondje door het bos kunnen maken!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Ketting maak ik schoon met babydoekjes. Ik heb die tip ooit eens gehad van iemand een paar jaar geleden en dat werkt echt goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Plassen op de route. Voor al die boscrossers een reden om van het pad af te wijken, voor mij een reden om te kijken of die bunnyhop nu ver genoeg komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Klitse schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:11:
Plassen op de route. Voor al die boscrossers een reden om van het pad af te wijken, voor mij een reden om te kijken of die bunnyhop nu ver genoeg komt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-06 13:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Merk dat de standaard Cube Race grips weinig bieden, veel grip maar geen demping = slapende handen. Met welke grips hebben jullie goede ervaringen? Er is zoveel keuze! Gripon heeft mijn voorkeur.
Iemand ervaringen met Supacaz?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Klitse schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:11:
Als ik echt nodig moet dan ga ik toch altijd een stukje van de route af hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:49
Harmen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:56:
Merk dat de standaard Cube Race grips weinig bieden, veel grip maar geen demping = slapende handen. Met welke grips hebben jullie goede ervaringen? Er is zoveel keuze! Gripon heeft mijn voorkeur.
Ik ben opzoek naar handvaten die mijn polsen in een rechtere positie houden. Daar krijg ik slapende handen van.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Als ik echt nodig moet dan ga ik toch altijd een stukje van de route af hoor ;)
(ik ook hoor :X, met mijn bunny hop red ik het niet over alle plassen)
Ik heb met ESI chunkies gereden, die bevielen best goed, maar voornamelijk als je iets grotere handen hebt denk ik. Om wat anders te proberen (en ik van groen af moest :D) heb ik ODI elite lockons gekocht (http://odigrips.com/store...ts/elitelock-ongrips-2318). Deze zijn ook net iets dikker dan standaard en hebben wat meer vorm (in tegenstelling tot de standaard esi chunky).

Qua demping zijn de esi grips denk ik beter, maar qua grip de ODI's, Verder rij ik met endura singletrack lange vinger zomer handschoenen (tot zolang het te doen is (+/- 6-8 graden)). Voor de winter heb ik grip grab, maar die hebben vrij dikke padding wat ik achteraf niet prettig vind, vandaar dat ik de endura ook heb uitgekozen omdat deze geen padding hebben.

De ODI grips zijn wat mij betreft echt wel een aanrader, maar ik zou de gevormde ESI ook nog wel eens willen proberen: https://esigrips.com/mtb-grips/fit-xc-grips
Strider schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Ik ben opzoek naar handvaten die mijn polsen in een rechtere positie houden. Daar krijg ik slapende handen van.
Kan je dan niet beter naar een ander stuur kijken, met meer of minder backsweep? of probeer bij je huidige stuur de "roll" aan te passen, wellicht steken de uiteinden te ver omhoog of juist omlaag

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 21-10-2019 11:14 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
[...]

Is het niet mogelijk om je zithouding anders af te stellen zodat je wel een goede houding hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Is het niet mogelijk om je zithouding anders af te stellen zodat je wel een goede houding hebt?
dat is inderdaad ook nog wel een goede om te checken, als je te kort zit, dan moet je je handen bv naar buiten draaien, als je te lang zit, naar binnen.
Maar ook als je dieper zit dan je rug/heupen aan kunnen, dan verhoog je ook de druk op je handen, maar aan de andere kant is hoog zitten op een MTB ook niet altijd een oplossing, aangezien je daarmee weer de klappen in je rug verhoogt.

anyway, genoeg kleine nuances in bikefit die voor problemen, maar dus ook voor oplossingen kunnen zorgen.
Als je nu dus een probleem hebt met je handen, kijk eens naar de stand van je armen/polsen/handen. Als je een rare knik moet maken om je stuur vast te houden, dan gaat dat zeker voor problemen zorgen, maar de kans bestaat ook dat je bv wat meer je best moet doen om een juiste houding aan te nemen, dus ellebogen wat meer naar buiten, bovenlichaam wat meer naar beneden, maar dan zonder extra druk op je handen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:10
De standaard Cube handvaten zijn gewoon slecht, bieden weinig comfort en demping. Heb nu ESI chunky erop zitten en dat is een stuk lekkerder, wil je nog meer comfort hebben ze ook Extra chunky. Kek kleurtje kiezen en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Had ik ook last van. Ik rijd nu altijd met Ergon GA3 handvaten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.ergonbike.com/img/png/583/42419088_detail_1.png
Zijn ook in andere kleurtjes.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Check ook even de positie van je remgrepen ten opzichte van je arm. Bij de gemiddelde fiets worden die vaak echt op een nogal rare plek vastgeschroefd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
Hier rij ik ook mee. Hiervoor ESI Chunky die ook prima bevielen maar zocht naar iets meer ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:30:
Check ook even de positie van je remgrepen ten opzichte van je arm. Bij de gemiddelde fiets worden die vaak echt op een nogal rare plek vastgeschroefd...
nog een goede inderdaad, let op de afstand tussen de je grip en de klem van je hendel, af fabriek of fietsenmakers die zelf niet MTB-en zetten de klemmen vaak tegen de grip aan, terwijl er best 2-3 cm tussen mag zitten om de hendel goed met 1 vinger te kunnen bedienen.
De hoek is erg persoonlijk, en afhankelijk van je houding, arm lengte etc, maar let erop dat je hand niet hoeft te verdraaien om te kunnen remmen (je pols moet neutraal blijven, en niet extra naar boven of beneden knikken)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ruud schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Gaat eigenlijk vanzelf, ik heb zelf niet het idee dat ik verkeerd op mijn fiets zit. Vandaar dat ik het met andere handgrepen wil aanpakken.
Tylen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
Die ben ik ook wel eens tegengekomen, is die steun voldoende? Gaat het niet irriteren in je handpalm?

Ik heb ook wel eens gekeken naar de Ergon GS1, maar die lijken mij weer te groot op een MTB:

Afbeeldingslocatie: https://www.centrumrowerowe.pl/photo/product/chwyty-ergon-gs1-2-75370-f-sk6-w1550-h1080_2.png

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

nog een goede inderdaad, let op de afstand tussen de je grip en de klem van je hendel, af fabriek of fietsenmakers die zelf niet MTB-en zetten de klemmen vaak tegen de grip aan, terwijl er best 2-3 cm tussen mag zitten om de hendel goed met 1 vinger te kunnen bedienen.
De hoek is erg persoonlijk, en afhankelijk van je houding, arm lengte etc, maar let erop dat je hand niet hoeft te verdraaien om te kunnen remmen (je pols moet neutraal blijven, en niet extra naar boven of beneden knikken)
En ik zou met de hoek even opletten of er geen contact is met je bovenbuis mocht je stuur eens (te) ver doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Strider schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:26:
[...]

Gaat eigenlijk vanzelf, ik heb zelf niet het idee dat ik verkeerd op mijn fiets zit. Vandaar dat ik het met andere handgrepen wil aanpakken.
Het is sowieso een goedkope en snelle test.

Ik heb geen ervaring met de specifieke handgrepen van Ergon maar wel met andere Ergon grepen, zadels en zadelpennen.

Gewoon goed spul, niet heel goedkoop maar wel goed!

Bij mij heeft een andere vork het probleem van slapende handen opgelost. Geometrie is niet veranderd. De vork is gewoon een stuk soepeler in vergelijking met de vorige vork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Nog een Ergon rijder hier. Ik heb de GE1 handgrepen, errug fijn in gebruik.

Het is een gevormde handgreep (niet recht toe recht aan), heel belangrijk om die "flap" in de goede hoek te draaien. Maakt veel verschil tussen wel niet slapende handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Strider schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:26:
[...]

[...]

Die ben ik ook wel eens tegengekomen, is die steun voldoende? Gaat het niet irriteren in je handpalm?

Ik heb ook wel eens gekeken naar de Ergon GS1, maar die lijken mij weer te groot op een MTB:

[Afbeelding]
Werkt perfect. Voor de eerste ritten even een imbus meenemen om ze perfect af te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
pjlgt schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

En ik zou met de hoek even opletten of er geen contact is met je bovenbuis mocht je stuur eens (te) ver doordraaien.
Hmm.. Ben ik het niet mee eens... Goed en ergonomisch kunnen remmen vind ik belangrijker... Mocht je dan in de problemen komen met je stuuruitslag dan zou ik daar een andere fix voor verzinnen dan je stuur hoogte of remhendel hoek... (Of het risico voor lief nemen)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:30
Heb op mijn ongeveerde fiets een setje ESI Fit XC zitten. Bevallen erg goed en de demping is aangenaam. Het is dat deze qua kleur grijs zijn voor de zwarte grips anders zou ik ze op mijn andere fiets ook zetten.

Heb zelf ook goede ervaringen met de Ritchey Foam grips, maar foam is ook iets waar je van moet houden.

Ik heb hier een setje Ergon GS1's liggen en ik vind die dingen absoluut waardeloos. Ik kreeg van deze juist zere handen, maakte niet uit op welke fiets. Maar er zijn veel mensen die bij Ergon grips zweren, zo zie je maar het is heel persoonlijk. (Mocht je interesse hebben, stuur maar een PB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:45:
[...]

Maar dan rij je dus (in theorie) al 5 van de 6 jaar rond met een vork die sub optimaal presteert.. @Jpjedi Leuk verhaal over proffesionele cilinder installaties en de onderhouds intervallen, maar bij een vork heb je te maken met zand en ander vuil icm met een zijwaartse krachten waardoor de belasting en slijtage anders uitpakt dan bij een (wellicht) perfecte opstelling.

Feit is dat je bij een vork te maken hebt met frictie, seals, dust wipers etc. Als je deze niet op tijd vervangt krijg je een vork die niet soepel aanspreekt, waar speling op komt en die gaat slijten op plekken die duur zijn om te repareren. Een simpele lower leg service (1 of bij veel km 2 x per jaar) zorgt ervoor dat je vork soepel en in goede conditie blijft. Maak je niet veel km, dan kan je best een keuze maken om de uitgebreide beurt te laten zitten, of misschien in x in de 2-3 jaar te doen (of gewoon wachten tot het stuk gaat en een andere vork kopen).

Als je vork nu al 6 jaar zonder onderhoud heeft gezeten, dan zou ik kijken of een lower leg service (zelf) voor een paar euro aan materiaal de vork weer in conditie brengt en de rest gewoon laten zitten.
Aangezien ik nog geen nieuwe MTB heb, de service kits die ik tegenkom gaan toch al snel richting de € 40,- zonder olie.

https://www.bikesuspensio...rtridge-o-c-ctd-vork.html

Toch wel meer dan een 'paar euro' aan materiaal, of waar koop jij je kits? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat is een full service kit, je moet een lower leg service kit (of dust wiper kit) hebben.
Bij de Fox setjes zit trouwens over het algemeen al een zakje met precies de juiste hoeveelheid olie (mits nodig).

Fox is wel iets duurder dan Rock Shox.

Maar goed, nieuwe vork is nog minimaal 10 keer duurder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks voor de tips mannen! Heb een setje Ergon GE1 Evo besteld.
Ben benieuwd. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 20:33
Zijn er hier veel rijders die in donker rijden, dus met verlichting? Ik heb zelf rondgekeken en bij de meeste fiets- en outdoorzaken zie ik deze verlichting in de schappen hangen. Lezyne Macro Drive 1300XXL. Iemand daar ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://www.bakkerracingproducts.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/-/1-led-4-v604_2.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Oggy op 22-10-2019 12:01 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Oggy schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:01:
Zijn er hier veel rijders die in donker rijden, dus met verlichting? Ik heb zelf rondgekeken en bij de meeste fiets- en outdoorzaken zie ik deze verlichting in de schappen hangen. Lezyne Macro Drive 1300XXL. Iemand daar ervaring mee?

[Afbeelding]
In het donker op de trails (wat vrijwel nergens is toegestaan) of in het donker op de weg?
(dat maakt nogal wat uit namelijk..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 14:58
Oggy schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:01:

[Afbeelding]
Wel met de 1100XL. Nu na een jaartje gaat hij nog maar de helft van de opgegeven tijdsduur mee, dat is wel even iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Geen nieuwe accu leverbaar? Lezyne heeft een vrij goede onderdelenvoorziening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Prulleman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:04:
[...]

In het donker op de trails (wat vrijwel nergens is toegestaan) of in het donker op de weg?
(dat maakt nogal wat uit namelijk..)
Bij mij is een lokale MTB-route zonder tijdsgrenzen vanuit bosbeheer oid.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
L0we schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Wel met de 1100XL. Nu na een jaartje gaat hij nog maar de helft van de opgegeven tijdsduur mee, dat is wel even iets om rekening mee te houden.
Gebruik je dat nog icm met een hoofd/helplamp of is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sjoewe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:30:
Dat is een full service kit, je moet een lower leg service kit (of dust wiper kit) hebben.
Bij de Fox setjes zit trouwens over het algemeen al een zakje met precies de juiste hoeveelheid olie (mits nodig).

Fox is wel iets duurder dan Rock Shox.

Maar goed, nieuwe vork is nog minimaal 10 keer duurder
A thanks! Merk je hier nu eigenlijk ook verschil mee? Of is dat alleen bij een volledige servicebeurt.

Zijn dit overigens de onderdelen die ik nodig heb:
1. https://www.bike-componen...t-for-32-34-36-40-p44558/
2. https://www.bike-componen...-Fluid-Gold-20-WT-p41413/
3. https://www.bike-componen...l-for-32-34-36-40-p56362/

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, of je er wat van gaat merken, dat is niet te zeggen. Slechter wordt het er niet van.
Een full service merk je potentieel wel meer van als het nu matig is.

Lower leg service is vooral preventief. Je vervangt nu de sluitringen en de 'stoffilters', dat is de eerste barriere tegen vuil in je vork en daar zal zich dus ook wat troep in ophopen in de loop van de jaren. Als dat teveel wordt beschadigen je vorkpoten en gaan de O-ringen lekken. Dus je vervangt ze om later ellende te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Strider schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:22:
[...]

A thanks! Merk je hier nu eigenlijk ook verschil mee? Of is dat alleen bij een volledige servicebeurt.

Zijn dit overigens de onderdelen die ik nodig heb:
1. https://www.bike-componen...t-for-32-34-36-40-p44558/
2. https://www.bike-componen...-Fluid-Gold-20-WT-p41413/
3. https://www.bike-componen...l-for-32-34-36-40-p56362/
Bij die vloeistof staat: suspension forks: for FIT and O/C damper cartridges (not suitable for open bath), maar ook dat het geschikt is voor wipers. Ik heb geen ervaring met Fox, maar ik zou op basis hiervan niet durven zeggen of dit de juiste olie is voor smering in je vorkpoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sjoewe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:14:
Tja, of je er wat van gaat merken, dat is niet te zeggen. Slechter wordt het er niet van.
Een full service merk je potentieel wel meer van als het nu matig is.

Lower leg service is vooral preventief. Je vervangt nu de sluitringen en de 'stoffilters', dat is de eerste barriere tegen vuil in je vork en daar zal zich dus ook wat troep in ophopen in de loop van de jaren. Als dat teveel wordt beschadigen je vorkpoten en gaan de O-ringen lekken. Dus je vervangt ze om later ellende te voorkomen.
Stel ik zet mijn vork gewoon te koop en koop er naderhand een RockShox 30 Gold RL Solo Air 29" voor terug.

Is dit dan een upgrade? Of is Fox 32 Float 29 FIT Terralogic, 100mm (2013), toch wel een treedje hoger?

Wellicht is er met black friday nog een mooie deal te scoren.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een Canyon Lux 7.0, maar ik blijf ze gewoon te duur vinden :+ . Ik blijf denk ik toch nog maar een tijdje met mijn huidige Canyon doorrijden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
De enduro/park wielset is compleet.

DT Swiss

Gezien de oude wielen ook een nieuwe cassette konden gebruiken en de fiets toch ter onderhoud bij de bikeshop stond heb ik de onwillige cassette daar ook ingeleverd. Een tweede GX cassette wilde wel en deze prijkt nu op dit setje. DT Swiss 350 hubs, met de standaard hoeveelheid (18) rachets. Upgrade naar 36 staat in de ijskast. De velgen zijn van het type DT Swiss EX511. Een paar dikke floating stoppers van Hope om mij af te stoppen. Maxxis 2.5 DHF rubber voor en een Maxxis 2.4 DHR2 slof achter moet voor de grip zorgen, dankzij Milkit was mijn eerste montage ervaring met tubeless ook een doddle (zeer aan te raden dus). :9~ B-)

Hopelijk is de LBS snel klaar met de fiets, na de Whistler trip (en twee jaar verder gebruik) is er een hoop aan vervanging toe. Daarbij laat ik gelijk een grotere volume spacer in de achterdemper plaatsen, bij grotere drops en jumps bottom ik toch wel heel snel uit met mijn 85kg :P

Kan niet wachten om de fiets weer de sporen steil naar beneden te geven. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Strider schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:50:
[...]

Stel ik zet mijn vork gewoon te koop en koop er naderhand een RockShox 30 Gold RL Solo Air 29" voor terug.

Is dit dan een upgrade? Of is Fox 32 Float 29 FIT Terralogic, 100mm (2013), toch wel een treedje hoger?

Wellicht is er met black friday nog een mooie deal te scoren.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een Canyon Lux 7.0, maar ik blijf ze gewoon te duur vinden :+ . Ik blijf denk ik toch nog maar een tijdje met mijn huidige Canyon doorrijden.
Mja, die Fox is wel uit een hoger segment, terwijl die Rockshox 30 juist een instapmodel is. Ik zou gewoon m'n huidige vork (laten) servicen en er verder niet meer teveel over nadenken.

Soms moet je effe bloeden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:47:
[...]

Mja, die Fox is wel uit een hoger segment, terwijl die Rockshox 30 juist een instapmodel is. Ik zou gewoon m'n huidige vork (laten) servicen en er verder niet meer teveel over nadenken.

Soms moet je effe bloeden :+
Nu heb je een Fox uit 2013 toch iets te hoog ingeschat. Daar moet echt heel veel aan gedaan worden wil het een beetje ondersteuning bieden. Of het ding is knalhard of je vliegt door de travel heen.

En dat terralogic verhaal is helemaal een grap. Fox bouwde ze op verzoek gratis om naar non-terralogic.

Ik durf te stellen dat een recente motion control demper een miljoen keer beter is dan een 2013 Fox 32.

@Strider schrijf je in op de RCZ nieuwsbrief en sla daar je slag voor een Yari of Pike. Al is dat weer geen 100mm.

Een Reba dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41
We zijn nu een weekje in de Ardennen en heb voor het eerst door de Ardennen gecrosst met een mountainbike.. wat is dat kicken zeg!! Ik ben erg enthousiast geworden. Hoewel we in Nederland natuurlijk niet zulke hoogte verschillen hebben, denk ik dat Appelscha ook wel leuk is om te biken. Ik woon zelf in Leeuwarden dus dat is ongeveer een half uurtje rijden.

Zijn er Tweakers die daar al zijn te geweest ? En wat is nou echt een leuke beginner fiets?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:59:
[...]

Nu heb je een Fox uit 2013 toch iets te hoog ingeschat.
Ok ok, wijs eens op het plaatje aan waar de Fox 32 je pijn gedaan heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hehe, nee echt, ik heb Fox hoog zitten (36 Grip2) maar ze hebben echt hele slechte vorken gemaakt. En de 2013 32 vorken zijn echt heel erg slecht.

Even in perspectief plaatsen: zo'n vork was toentertijd ook gewoon 800+ euro. En dan vind ik de presentaties van zo'n vork gewoon echt ver onder de maat.

Is het voor iedereen een slechte vork? Nee, hij dempt wel iets en zorgt voor controle en comfort voor iemand die gewoon wil rondfietsen.

[ Voor 50% gewijzigd door Ruud op 22-10-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:00:
We zijn nu een weekje in de Ardennen en heb voor het eerst door de Ardennen gecrosst met een mountainbike.. wat is dat kicken zeg!! Ik ben erg enthousiast geworden. Hoewel we in Nederland natuurlijk niet zulke hoogte verschillen hebben, denk ik dat Appelscha ook wel leuk is om te biken. Ik woon zelf in Leeuwarden dus dat is ongeveer een half uurtje rijden.

Zijn er Tweakers die daar al zijn te geweest ? En wat is nou echt een leuke beginner fiets?
Appelscha nog niet eerder gereden, maar Beetsterzwaag heeft een geinige XC ronde liggen. Die maakt wel maximaal gebruik van het minimale aan hoogteverschil in de bossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Cube grips vanavond vervangen door de GE1 EVO. Eerste gevoel is goed, ziet er strak uit. Stuk meer comfort, zaterdag maar eens uitproberen. :)

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:00:

Wat betreft je laatste vraag, dat hangt erg af van je budget ;)

Maar lees om te beginnen dit filter eens door: Het grote mountainbike topic (deel 14)

Dan kom je al een hoop info en fietsen tegen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Wat een voldoening geeft dat toch om je hele drivetrain een onderhoudsbeurt te geven. Nieuwe ketting, nieuwe derailleurwieltjes, cassette in de wasbenzine, voorblad met een tandenstoker bewerken.

Nu is alles schoon en vetvrij, zo beginnen met squirten, heel benieuwd hoe dat me gaat bevallen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Holkers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:39:

Nu is alles schoon en vetvrij, zo beginnen met squirten, heel benieuwd hoe dat me gaat bevallen
Context is toch wel belangrijk hè... :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Smultie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:12:
[...]

Context is toch wel belangrijk hè... :P
Nou, ik wilde kijken waar het spul a) het goedkoopste was en b) hoe het beste aan te brengen. Dat eerste was ik snel achter maar voor b) googlede ik ‘squirt’ en dan op videos. Móét zeggen dat de eerste hit daadwerkelijk squirt wax is; maar de rest was duidelijk 18+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ruud schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:59:
[...]

Nu heb je een Fox uit 2013 toch iets te hoog ingeschat. Daar moet echt heel veel aan gedaan worden wil het een beetje ondersteuning bieden. Of het ding is knalhard of je vliegt door de travel heen.

[...snip...]

Ik durf te stellen dat een recente motion control demper een miljoen keer beter is dan een 2013 Fox 32.
De small bump compliance van mijn 2013 fox32 DRCV is ruk, dus ik hoopte dat een service beurtje (wat al long overdue is) zou helpen
Of zeg je: doe vooral geen moeite 😳

Sowieso wilde ik het zelf doen omdat ik de kosten nogal hoog vind voor zo'n oude vork om uit te besteden

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tacoos schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

De small bump compliance van mijn 2013 fox32 DRCV is ruk, dus ik hoopte dat een service beurtje (wat al long overdue is) zou helpen
Of zeg je: doe vooral geen moeite 😳

Sowieso wilde ik het zelf doen omdat ik de kosten nogal hoog vind voor zo'n oude vork om uit te besteden
Hoe vond je m toen ie nieuw was? Goed? Dan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ruud schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Hoe vond je m toen ie nieuw was? Goed? Dan doen. :)
Geen idee, fiets is tweedehands :9

Maar gevoelsmatig is de werking wel achteruit gegaan. Toen ik de fiets drie jaar gelden overnam was ik meer tevreden, maar toen kwam ik wel van een instap coil vork en fietste ik minder lang en intensief.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Krijg deze net door van een teammaatje... :D
Wie spot 'm?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JKgConO.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dan krijg je wel echt last van een harde tail. :)

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Vork verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 15:34

Meneer iCy

swarma

Is zoiets handig:
https://nl.aliexpress.com/item/33061834830.html

Of aan het stuur handiger:
https://nl.aliexpress.com/item/33010532901.html

Zit zelf aan de bovenste te denken.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bovenste of onderste maakt niet veel uit, het is namelijk hetzelfde linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:39:
Krijg deze net door van een teammaatje... :D
Wie spot 'm?

[Afbeelding]
inderdaad de vork verkeerd om, maar dat komt atuurlijk omdat het verbindingsstuk aan de verkeerde kant zit, bij de meeste vorken zit die voor, bij slechts enkele achter...

@Meneer iCy wat wil je erin gaan stoppen? als het puur om een telefoon mount gaat zijn er betere opties (quad lock bv). Als het voornamelijk om het tasje gaat zijn er ook betere oplossingen (zadel, rugzak, bidon, straps, ...). Ik zou geen rammelend gereedschap op die plek willen hebben.

Maar persoonlijk zou ik een simpele garmin of wahoo kopen (bv de garmin edge 25 of 130).

[ Voor 32% gewijzigd door Prulleman op 25-10-2019 11:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 15:34

Meneer iCy

swarma

Il Maravilla schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Bovenste of onderste maakt niet veel uit, het is namelijk hetzelfde linkje.
Aangepast, maar bedoelde zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/33010532901.html

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

inderdaad de vork verkeerd om, maar dat komt atuurlijk omdat het verbindingsstuk aan de verkeerde kant zit, bij de meeste vorken zit die voor, bij slechts enkele achter...
Klopt. Ik moet ook nog steeds wennen aan de Manitou op mijn dirtjumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Prulleman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Ja, maar dan zit ook niet de as en de rem aan de verkeerde kant :+
Dit is nu echt de ultieme OTB-machine :X

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 25-10-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Lijkt mij persoonlijk uitermate lomp voor op je stuur, tis maar net wat je zelf fijn vind.

Bij de lidl hebben ze ook zoiets, kun je hem nog terugsturen:
https://www.lidl-shop.nl/...smartphonehoes/p100261077

Kwam er net achter dat mijn derailleur al die tijd niet op lock stond, had ook geen idee dat dat kon btw :+

[ Voor 13% gewijzigd door Rev! op 25-10-2019 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Net een berichtje van Canyon dat mijn Exceed onderweg is, Maandag zou hij moeten worden afgeleverd, een week eerder dan oorspronkelijk aangegeven zelfs na (of dankzij?) het wijzigen van de maat.

Zin in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Nog meer rijders hier die de tocht in putten zo gaan rijden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Eerste dagje Houffa erop zitten. Mooie GPX gekregen van de eigenaar van de accommodatie, man man man, paar vette afdelingen gepakt. Honzo vrat ze allemaal op, nieuwe vork helemaal in z'n element. Dit is toch wel waar mountainbiken over gaat O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 17:15
Tylen schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:34:
Nog meer rijders hier die de tocht in putten zo gaan rijden??
Heb vandaag daar de 50 km gereden op de Elliptigo MSUB..👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:25:
Eerste dagje Houffa erop zitten. Mooie GPX gekregen van de eigenaar van de accommodatie, man man man, paar vette afdelingen gepakt. Honzo vrat ze allemaal op, nieuwe vork helemaal in z'n element. Dit is toch wel waar mountainbiken over gaat O+
Goede fiets die veel controle en vertrouwen geeft zo te horen. Klinkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Jemig. Ik had afgelopen week m’n ketting van de MTB vervangen, lekker gepoetst en in het kaarsenvet gezet. Helemaal blij, totdat ik net ging fietsen...

De ketting schiet over de tanden van de achter cassette heen, op de meeste bladen. Dus snel terug gereden en maar de oude ketting erop gelegd om te zien of dat het probleem verhielp. En ja hoor, oude ketting erop en alles liep weer prima.

De cassette heeft ongeveer 1800 kilometer gedaan met dezelfde ketting (en dus voorblad). Mag dat zo snel inslijten dat een nieuwe ketting er niet meer op past?

Nu denk ik er dus over na om een nieuwe cassette te bestellen en een tweede ketting om zo alles te vervangen en dan na elke rit de ketting om te wisselen en dan meer dan een jaar met een set doen. Maar moet ik dan ook m’n voorblad vervangen? Die ziet er nog goed uit...

SRAM GX Eagle groepset trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Holkers schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:48:
Jemig. Ik had afgelopen week m’n ketting van de MTB vervangen, lekker gepoetst en in het kaarsenvet gezet. Helemaal blij, totdat ik net ging fietsen...

De ketting schiet over de tanden van de achter cassette heen, op de meeste bladen. Dus snel terug gereden en maar de oude ketting erop gelegd om te zien of dat het probleem verhielp. En ja hoor, oude ketting erop en alles liep weer prima.

De cassette heeft ongeveer 1800 kilometer gedaan met dezelfde ketting (en dus voorblad). Mag dat zo snel inslijten dat een nieuwe ketting er niet meer op past?

Nu denk ik er dus over na om een nieuwe cassette te bestellen en een tweede ketting om zo alles te vervangen en dan na elke rit de ketting om te wisselen en dan meer dan een jaar met een set doen. Maar moet ik dan ook m’n voorblad vervangen? Die ziet er nog goed uit...

SRAM GX Eagle groepset trouwens.
Je oude ketting doet het toch nog? Mijn advies is om die op te rijden en dan over te gaan naar een nieuwe cassette en 2 kettingen. Zeker nu de winter er aan komt. Als het voorblad nog goed is dan hoeft dat geen probleem te zijn volgens mij.

En kaarsenvet? Letterlijk?

Ik rij inmiddels met een GX Eagle groep al meer dan 3000km. 1 ketting heeft het opgegeven (die sprong over) de andere niet. Waarom? Geen idee want ik wisselde ze om de 3-500km. Gebeurt bij mij maar op 1 kransje. De andere kettign werkt dus nog prima dus ik fiets nu met 1 ketting door tot ook die niet meer goed loopt en dan vervang ik alles. Ik hoop de winter nog door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Kaarsevet = squirt

Issue is een beetje dat de ketting al eens gebroken is, net naast de Quick link dus kon het makkelijk repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Holkers schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:35:
Kaarsevet = squirt

Issue is een beetje dat de ketting al eens gebroken is, net naast de Quick link dus kon het makkelijk repareren.
Juist, squirt! 8)

Maar je nieuwe ketting loopt niet goed dus de boel zal inderdaad te ver ingesleten zijn. Dan kun je of nu de hele boel vervangen, of nog doorrijden op de oude ketting. Ik zou het laatste doen met de winter in aantocht. 1800km is voor een groep niet bijzonder veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Hmmz... derstraks wilde ik rondje doen op de Neuron maar 400m into the route komt opeens de band continue tegen het frame aan en lijkt te zwabberen. Gebeurt alleen wanneer ik op de fiets ziet.

Spaken even gecheckt maar die lijken ok. Wiel kan ik niet ‘bewegen’ zijdelings maar toch is er iets niet goed. Ik ontdek zo snel niet wat helaas. Rit afgebroken omdat ik teveel band tegen frame en metaal tegen metaal hoor wat nooit goed kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22

Roozzz

Plus ultra

Typhone schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:05:
Hmmz... derstraks wilde ik rondje doen op de Neuron maar 400m into the route komt opeens de band continue tegen het frame aan en lijkt te zwabberen. Gebeurt alleen wanneer ik op de fiets ziet.

Spaken even gecheckt maar die lijken ok. Wiel kan ik niet ‘bewegen’ zijdelings maar toch is er iets niet goed. Ik ontdek zo snel niet wat helaas. Rit afgebroken omdat ik teveel band tegen frame en metaal tegen metaal hoor wat nooit goed kan zijn.
Dat is mooi köt.
Steekas zit er in? Geen slagen in je wiel?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Roozzz schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Dat is mooi köt.
Steekas zit er in? Geen slagen in je wiel?
Erin en ik zie geen slagen in het wiel op het eerste gezicht. Pas als ik op de fiets zit zwabbert ie, draai ik hem normaal rond dan issie kaarsrecht. Weird!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Als je erop zit gaat je velg dan alle kanten op of je hele wiel?

Ik denk je hele wiel aangezien je ook metaal op metaal hoort. Remschijf die aan gaat lopen?

Zit er speling op de naaf als je het wiel eruit pakt? Lager kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22

Roozzz

Plus ultra

Indien niet hierboven, een andere richting: zitten alle bouten op de scharnierpunten van de achterbrug goed vast? Zijn de lagers van deze draaipunten nog in orde?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 19:59
Sjoewe schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:25:
Kan je die GPX delen? Ik ga aankomend weekend naar Houffaliza.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen weer eens op stap geweest. Heb de Ergon grips goed kunnen testen, merk dat mn handen veel minder snel gaan slapen. Dat is mooi meegenomen. Mooi rondje van 55km gedaan, ging best lekker door het Drentse landschap.

Cube

Moet nu nog op zoek naar een goede werkstandaard, had verwacht dat mn huidige tacx de mtb kon ondersteunen, echter is de wielbasis veel langer. Zet nu meestal mn fiets met het achterwiel tegen een muurtje, schoonmaken is wel te doen maar niet handig.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Harmen schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:59:
Vanmorgen weer eens op stap geweest. Heb de Ergon grips goed kunnen testen, merk dat mn handen veel minder snel gaan slapen. Dat is mooi meegenomen. Mooi rondje van 55km gedaan, ging best lekker door het Drentse landschap.

[Afbeelding: Cube]

Moet nu nog op zoek naar een goede werkstandaard, had verwacht dat mn huidige tacx de mtb kon ondersteunen, echter is de wielbasis veel langer. Zet nu meestal mn fiets met het achterwiel tegen een muurtje, schoonmaken is wel te doen maar niet handig.
Top. Fijne handvaten he ;). 👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online

Ziet er goed uit (y)

Gisteren ook nog even een kort rondje gedaan door het kennemer bos met de nieuwe flatpedals (Race Face Chester van Amazon) en op een paar schoenen geschikt voor MTB, voelde een heel stuk beter dan op de standaard pedalen en mijn New Balance sneakers ;)

Vanmorgen deze standaard besteld bij Ibood, geen ervaring nog maar ik denk dat dat prima gaat werken:
https://www.ibood.com/diy...standaard-voor-fiets.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Ruud schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:27:
Als je erop zit gaat je velg dan alle kanten op of je hele wiel?

Ik denk je hele wiel aangezien je ook metaal op metaal hoort. Remschijf die aan gaat lopen?

Zit er speling op de naaf als je het wiel eruit pakt? Lager kapot?
Hele wiel volgens mij maar het komt wel alleen aan de voorkant (achterwiel dus) tegen het frame aan vlak bij de trapper. De eerste 3,5km gingen probleemloos overigens en ook niks 'raars' gevoeld of gehoord. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan zien. Grrrr en het was zo'n lekker weer gisteren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Typhone schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Hele wiel volgens mij maar het komt wel alleen aan de voorkant (achterwiel dus) tegen het frame aan vlak bij de trapper. De eerste 3,5km gingen probleemloos overigens en ook niks 'raars' gevoeld of gehoord. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan zien. Grrrr en het was zo'n lekker weer gisteren :(
ik zat even naar het frame design te kijken, en de meest logische plek voor dit issue is een losse bout van het achterste scharnierpunt van je achterbrug (of aan de andere kant uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UfasAq8kOr7fUUBBGedCX5Lk/full.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKrijt
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 16:54

DeKrijt

NERD and proud of it

Bovenste werkt erg prettig. Heb iets soortgelijks. Gebruik het ook tijdens triathlons om gelletjes en dergelijke bij de hand te houden.

pong, nes, gameboy, megadrive, playstation 2, psp, pc, ipad, android phone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52

Ik heb die standaard van de Lidl, perfect ding.

Hier ook de Ergon GS1 grips besteld, de standaard Cube grips zijn voor lange tochten niet comfortabel imo. Gisteren 80km gedaan en voelde mn handen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:03:
[...]

Goede fiets die veel controle en vertrouwen geeft zo te horen. Klinkt goed :)
Zeker weten, altijd leuk om weer even positief verrast te worden door je eigen materiaal!
Hele weekend alles kunnen rijden (omlaag dan :+ ) en overal eigen heel erg in control gevoeld.

Met de 140mm vork klim je wel als een bejaarde, dat verschil was wel duidelijk te merken, maar goed met 30x50 kom je uiteindelijk wel overal boven en de meerwaarde omlaag is zo overduidelijk dat ik dat wel wil slikken.

Helaas wel een pech gevalletje gehad. Aan het einde van de eerste dag, bovenaan de laatste klim draaide m'n derailleur in m'n spaken... Hoe het precies gebeurd is, geen idee, maar het resultaat was wel evident: pad helemaal krom, ketting gebroken, twee losse spaken. Einde fietsdag. Gelukkig kon de eigenaar van de herberg ons ophalen, en had hij een goed uitgeruste werkplaats. Dus m'n hanger in de bankschroef gezet, en met een lange bahco weer stukje bij beetje recht'ish gebogen. In elk geval goed genoeg om de tweede dag nog een rondje te maken. Lekker beetje lopen spelen op het oude Worldcup Parcours van Houffalize (aanrader) :)

Denk dat ik nu maar gelijk de oude QR-dropouts ga vervangen door de 12mm steekas variant, hebben we dat ook maar gelijk gehad. Alleen nog ergens even een setje DT-Swiss verloopjes zien te scoren voor de achternaaf. Belachelijk dat die dingen los 35 euro moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Typhone schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Erin en ik zie geen slagen in het wiel op het eerste gezicht. Pas als ik op de fiets zit zwabbert ie, draai ik hem normaal rond dan issie kaarsrecht. Weird!
Zijn de spaken goed op spanning. Je zou zeg maar 2 spaken naar elkaar toe kunnen knijpen zegmaar. Het kan zijn dat die gewoon wat aangedraaid moeten worden.

Wat je ook kan doen is met je ene hand het wiel pakken en met je andere hand het zadel of zadelpen. en dan te kijken of je het wiel heen en weer kan wrikken. zo ja dan zit er wat los aan je achterbrug.

[ Voor 18% gewijzigd door Torakk op 28-10-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022

Mooie fiets btw. Voor die standaard zou je kunnen kijken naar zoiets: https://d1hbm078fhnj3b.cl...mage_id=44385&w=760&h=570. is zon 2poot. staat stabieler dan een 3poot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Torakk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:12:
[...]
Mooie fiets btw. Voor die standaard zou je kunnen kijken naar zoiets: https://d1hbm078fhnj3b.cl...mage_id=44385&w=760&h=570. is zon 2poot. staat stabieler dan een 3poot.
Thanks, zal eens gaan rondkijken. Vind het wel veel geld voor zo'n standaard. ;)

Whatever.

Pagina: 1 ... 39 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic