Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:13
Harmen schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Thanks, zal eens gaan rondkijken. Vind het wel veel geld voor zo'n standaard. ;)
Ik heb deze en dat is voor deze aanbieding (160 euro) toch wel een no brainer als je budget zover reikt en je zoiets zoekt :)
https://www.futurumshop.n...ht-montagestandaard.phtml

Om het even in perspectief te plaatsen; een mountainbike die gebruikt wordt waar ie voor gemaakt is hangt in wat mindere seizoenen toch wel eens per twee ritten in die standaard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ruud schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Ik heb deze en dat is voor deze aanbieding (160 euro) toch wel een no brainer als je budget zover reikt en je zoiets zoekt :)
https://www.futurumshop.n...ht-montagestandaard.phtml

Om het even in perspectief te plaatsen; een mountainbike die gebruikt wordt waar ie voor gemaakt is hangt in wat mindere seizoenen toch wel eens per twee ritten in die standaard :)
Voor dat geld koop je er 4 joh.

Bol.com staat vol met standaards van 25-50 euro. Ik heb die van Lidl en ik zou niet weten wat ik mis of beter zou willen.

Afbeeldingslocatie: https://racefietsblog.nl/wp-content/uploads/2013/07/lidl-2013-actie-8.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Jpjedi op 28-10-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Harmen schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Thanks, zal eens gaan rondkijken. Vind het wel veel geld voor zo'n standaard. ;)
Ja ik had ff die van ParkTool gepost. Kosten aso veel geld (maargoed alles van parktool kost aso veel geld). Ging me om die voet van dat ding. Zon voet is stabieler (mits je een beetje een vlakke ondergrond hebt. Dus op de straat voor je huis of wat dan ook)
Voor dat geld zou ik ook naar Feedback Sports kijken. Daar zit zon snelspanner op ofzo en ik heb gehoord dat die dingen helemaal het ventje zijn. Maar je bent gewaarschuwd. Dat heeft Feedback sports zelf ook in de €gaten€

Ik heb zelf zon ding van Red mountain ofzo. Gekocht bij Bikester.nl. Alleen heeft die van mij zon 3 poot. En ik hang er een dubbelgeveerde 29er aan. Was volgens mij ook niet perse goedkoop dat ding. Maar achteraf had ik beter gewoon het geld bij kunnen leggen voor een wat duurdere. want als je het in 1 keer goed doet hoef je ook nooit meer wat anders. En zeker een feedback of een parktool zijn echt robuust. gaan jarenlang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jpjedi schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:20:
[...]

Voor dat geld koop je er 4 joh.

Bol.com staat vol met standaards van 25-50 euro. Ik heb die van Lidl en ik zou niet weten wat ik mis of beter zou willen.

[Afbeelding]
Ik heb ook zo'n ding gehad van een paar tientjes, Decathlon toentertijd. In deze Feedback Sports hang ik mijn fiets wel met een gerust hart. (al past het nu niet meer door de achterdemper) Dat Decathlon-ding was een prut-apparaat. Manier van klemmen, klemkracht, stabiliteit, afwerking en fabricage.

En daarbij, als er een fiets van uch duizend euro in moet kan ook de standaard netjes afgewerkt zijn. Het hoeft niet het goedkoopste te zijn zeg maar. Goed gereedschap is het geld dubbel en dwars waard. Overigens zwerft hier ook een Tacx rond. Dat ding is eerder geschikt voor lichte racefietsen. Een MTB van 12,9KG is net te voor het mooie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 28-10-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ruud schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

Ik heb ook zo'n ding gehad van een paar tientjes, Decathlon toentertijd. In deze Feedback Sports hang ik mijn fiets wel met een gerust hart. (al past het nu niet meer door de achterdemper) Dat Decathlon-ding was een prut-apparaat. Manier van klemmen, klemkracht, stabiliteit, afwerking en fabricage.

En daarbij, als er een fiets van uch duizend euro in moet kan ook de standaard netjes afgewerkt zijn. Het hoeft niet het goedkoopste te zijn zeg maar. Goed gereedschap is het geld dubbel en dwars waard. Overigens zwerft hier ook een Tacx rond. Dat ding is eerder geschikt voor lichte racefietsen. Een MTB van 12,9KG is net te voor het mooie.
Decathlon ken ik niet verder maar zoals gezegd, niets mis met de Lidl standaard. Werkt handig, klemt goed, rubber op contactpunten en compact in te klappen. Fiets is in te spannen op diverse manieren met een simpele handeling.

Afwerking is gewoon zeer goed te noemen al interesseert de afwerking van een fietsstandaard me werkelijk geen drol. Evenals gewicht... ding komt zelden de schuur uit en wat zwaarder geeft me een degelijk gevoel als ik aan de fiets werk.

De Tacx is inderdaad een (duur) onding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Alleen is die van de LIDL uitverkocht, vandaar dat ik voor die van Ibood ben gegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jpjedi schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Decathlon ken ik niet verder maar zoals gezegd, niets mis met de Lidl standaard. Werkt handig, klemt goed, rubber op contactpunten en compact in te klappen. Fiets is in te spannen op diverse manieren met een simpele handeling.

Afwerking is gewoon zeer goed te noemen al interesseert de afwerking van een fietsstandaard me werkelijk geen drol. Evenals gewicht... ding komt zelden de schuur uit en wat zwaarder geeft me een degelijk gevoel als ik aan de fiets werk.

De Tacx is inderdaad een (duur) onding.
Dan koop ik als deze kapot is een Lidl-standaard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Maar waar klem je op. Je frame of je zadelpen. Ik klem mn fiets altijd om mn zadelpen namelijk. (Zou ik bij carbon fietsen ook aanraden overigens)

Ik heb een aantal van die standaarden geprobeerd maar ik snap wel waarom die duurdere dingen zoveel geld kosten. Ze zijn wel retegoed. Die Lidl standaard heb ik nooit gehad tho. Krengen zijn een soort van permanent uitverkocht. Maar kan je in die standaard je fiets ook 90 graden omhoog kantelen? (voor als je te lui bent om je remmen te demonteren voor het ontluchten) Want dat vertikt ie van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torakk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:04:
Maar waar klem je op. Je frame of je zadelpen. Ik klem mn fiets altijd om mn zadelpen namelijk. (Zou ik bij carbon fietsen ook aanraden overigens)

Ik heb een aantal van die standaarden geprobeerd maar ik snap wel waarom die duurdere dingen zoveel geld kosten. Ze zijn wel retegoed. Die Lidl standaard heb ik nooit gehad tho. Krengen zijn een soort van permanent uitverkocht. Maar kan je in die standaard je fiets ook 90 graden omhoog kantelen? (voor als je te lui bent om je remmen te demonteren voor het ontluchten) Want dat vertikt ie van mij.
Zadelpen heeft de voorkeur maar met een dropper dan weer niet. Dus maar om de bovenbuis met beleid.

En daar zie je het voordeel voor mij tussen een Lidl-standaard en degene die ik heb. Je bepaalt elke keer de juiste klemkrach door simpel de klem aan te draaien. Dat werkt zo ontzettend logisch en feilloos. Vele malen beter dan zo'n vooraf in te stellen druk-maar-door-klem. Toch jammer als je frame in eens gaat kraken en het carbon delamineert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Ruud schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Zadelpen heeft de voorkeur maar met een dropper dan weer niet. Dus maar om de bovenbuis met beleid.

En daar zie je het voordeel voor mij tussen een Lidl-standaard en degene die ik heb. Je bepaalt elke keer de juiste klemkrach door simpel de klem aan te draaien. Dat werkt zo ontzettend logisch en feilloos. Vele malen beter dan zo'n vooraf in te stellen druk-maar-door-klem. Toch jammer als je frame in eens gaat kraken en het carbon delamineert ;)
Zie mensen die droppers gebruiken veel en doek tussen de dropper en de klem doen. Kan ook. sommigen maken de dropper los en proppen er een random zadelpen in. Maar dat kan alleen als je geen Reverb hebt. (zijn hydraulisch ipv kabel en dan sta je te ontluchten tot je erbij neervalt). Om een carbon frame zou ik wel ietwat voorzichtig zijn idd.

Gebruik zelf (nog) geen dropper. Wil eerst ff de boel ombouwen van 2x11 naar 1x11. anders wordt een een zootje op het stuur met al die hendels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:46
Het is niet zozeer het probleem dat je aan de pen van de dropper klemt, alsmeer dat het binnenwerk van de gemiddelde dropperpost niet zo lekker gaat op trekkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Helaas wel een pech gevalletje gehad. Aan het einde van de eerste dag, bovenaan de laatste klim draaide m'n derailleur in m'n spaken... Hoe het precies gebeurd is, geen idee, maar het resultaat was wel evident: pad helemaal krom, ketting gebroken, twee losse spaken. Einde fietsdag. Gelukkig kon de eigenaar van de herberg ons ophalen, en had hij een goed uitgeruste werkplaats. Dus m'n hanger in de bankschroef gezet, en met een lange bahco weer stukje bij beetje recht'ish gebogen. In elk geval goed genoeg om de tweede dag nog een rondje te maken. Lekker beetje lopen spelen op het oude Worldcup Parcours van Houffalize (aanrader) :)
Dat kan je in de toekomst gemakkelijk voorkomen. Gewoon die derailleur eraf. Shifters eraf, versnellingen ook. Ga je meteen ook sneller klimmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
@Sjoewe Wat er waarschijnlijk gebeurde met de fiets is dat je bovenaan de klim zat, net dat laatste sprintje trok want het eind is in zicht. Vervolgens je frame/wielen net wat meer flex hadden en zodoende de derailleur in de spaken meepakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Meestal is de oorzaak dat de ketting te scheef lag. Dat geeft zijwaartse kracht op de derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, is GX Eagle, dus schuine ketinglijn moet 'ie gewoon kunnen hebben.

Vast inderdaad ietsjes flex gehad. Heb de low limit nog wat scherper gezet, kijken wat er gebeurd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Jpjedi schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:22:
Meestal is de oorzaak dat de ketting te scheef lag. Dat geeft zijwaartse kracht op de derailleur.
Maar dan wel naar de buitenkant en niet richting wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ruud schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Maar dan wel naar de buitenkant en niet richting wiel.
das ook waar ja, en las dat het een eagle groep is, met enkel blad is dat risico ook wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
Derailleur krijg nagenoeg geen kracht te verduren als je vol op de pedalen staat, die krachten gaan van de cassette via de ketting naar je voorblad, de rest bungelt er een beetje bij. Als je schakelt kan er meer op komen maar ook dan is het minimaal gezien er wat er op de ketting staat. Dit is ‘gewoon’ geval van tak of steen die uit stak en je derailleur het wiel in duwde. Blijft k*t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:09

Typhone

Who Dares Wins

Prulleman schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

ik zat even naar het frame design te kijken, en de meest logische plek voor dit issue is een losse bout van het achterste scharnierpunt van je achterbrug (of aan de andere kant uiteraard)
[Afbeelding]
Jackpot inderdaad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YPqPd40exh2ke7QORT9k8QJP/medium.jpg

Hang inmiddels met Canyon in de chat en die gaan één en ander regelen voor mij. Gelukkig geen al te grote schade al zie ik wel wat krasjes. Maar in tegenstelling tot velen hier geef ik niks om de looks van de fiets (misschien 10%) en wil ik gewoon lekker knallen. Wordt vervolgd!

Wel vreemd hoe zo'n ding los kan gaan. Straks met behulp van de technische tekening toch maar even alles nalopen van de fiets. Dat soort shit ben ik niet van gediend namelijk en de mountainbikes móeten goed zijn. Ik fiets als een krekel zodra ik geen vertrouwen heb in de fiets met alle gevolgen van dien.

[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 29-10-2019 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
Typhone schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:27:
[...]

Jackpot inderdaad...

[Afbeelding]

Hang inmiddels met Canyon in de chat en die gaan één en ander regelen voor mij. Gelukkig geen al te grote schade al zie ik wel wat krasjes. Maar in tegenstelling tot velen hier geef ik niks om de looks van de fiets (misschien 10%) en wil ik gewoon lekker knallen. Wordt vervolgd!

Wel vreemd hoe zo'n ding los kan gaan. Straks met behulp van de technische tekening toch maar even alles nalopen van de fiets. Dat soort shit ben ik niet van gediend namelijk en de mountainbikes móeten goed zijn. Ik fiets als een krekel zodra ik geen vertrouwen heb in de fiets met alle gevolgen van dien.
Met ook credits voor @Roozzz , die kwam met de opmerking om de draaipunten te checken, op basis daarvan ging ik kijken welk punt het dan zou kunnen zijn.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torakk
Typhone schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:27:
[...]

Jackpot inderdaad...

[Afbeelding]

Hopelijk ben je binnenkort weer up and running kerel. Dat spul trilt en rammelt vanzelf los. Heb ik al eens met een voorderailleur gehad. (ga ik nog een keer ditchen) Die zat ook nog eens zo bevestigd dat ik de crank moest loshalen om erbij te komen. |:(

Klinkt een beetje onnozel maartoch. Ik doe dat met schoonmaken. Knikker de fiets in de standaard maak em netjes schoon. Niet met de hogedruk als je lagers je lief zijn. maar gewoon met een beetje water met autozeep ofzo (zolang er geen wax inzit). Dreft op de ketting (kettingreinigertje van parktool). want dan kan je tegelijk de fiets nalopen. als dan dingen niet zijn zoals het moet zie je het meteen. En als je klaar bent dan na het smeren van de ketting nog ff met een imbussetje al die scharnierpunten nalopen. Ff spelingcheck op je balhoofd (YouTube: How To Service Your Mountain Bike Headset op 7:30).

Als laatste fiets de schuur in. Met je pootjes omhoog op de bank met een pot bier. Dan kan je de volgende rit gewoon met vol vertrouwen remmen los naar beneden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Al hoewel ik meer van het motto "remmen is angst" ben, heb ik liever dat m'n remmen vast dan los zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
Ik zit met een klein probleempje.
Ik krijg mijn derailleur/versnelling niet goed afgesteld.
Gaat om een XO eagle groep en de grootste 5 a 6 bladen schakelen wel redelijk soepel, maar daarna heeft hij moeite met op en afschakelen.

Wat heb ik al geprobeerd?
- nieuwe versnellingskabel
- nieuw derailleurpadje
- liemieten afgesteld

Derailleurbeweging ziet er goed uit en de derailleur zelf trouwens ook, maar toch pakt hij niet of heel moeilijk de volgende versnelling.

Iemand nog tips wat ik kan proberen?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Voor de rijders of andere geinteresseerden die bekend zijn met de routes in Nijmegen. Jullie zullen vast gemerkt hebben dat we al een tijd bezig zijn met de nieuwe routes, hoewel dit gestaag gaat zijn meer handjes altijd handig!

Voor de ingewijden: we zijn vorige week begonnen met het Traumapad, (samen met de machinist van Harry Slinger). Hoewel het eerste deel alweer vrij is gegeven om te berijden is het na de eerste afdaling nog steeds afgesloten. Hier worden echter wel grote stappen gemaakt zoals je hieronder kunt zien!

Om mensen toch ook wat lekker te maken zijn hier wat foto's van het nieuwe Traumapad in wording (voornamelijk het laatste deel). Er is een facebookgroep waarin evenementen worden gehouden om mee te helpen aan de nieuwe route, mocht je hier interesse in hebben kun je via onderstaande link aanmelden :)

https://www.facebook.com/...1121044&hc_location=group

Ondanks dat het eerste deel van het Traumapad alweer vrij is gegeven blijft ook hier uitdrukkelijk de vraag om bordjes en afzetlinten niet te negeren, de nieuwe tracks wachten op regen (veel los zand nu) en afwerking. Nu rijden betekent jammer genoeg extra werk, waardoor het alleen maar langer duurt voordat iedereen weer helemaal los kan. >:)

Wil je wat actiever op de hoogte gehouden worden, of meer foto's willen zien kijk dan op de facebookpagina van MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen :*) :

https://www.facebook.com/...Nijmegen-106802280751786/

Vele handjes maken licht werk zullen we maar zeggen! Dus een paar extra handen is nooit mis!

PS: mocht het zo zijn dat dit niet helemaal de bedoeling is, hoor ik dat ook graag, maar gezien iedereen in dit topic dezelfde hobby deelt en altijd op zoek is naar mooie tracks leek me dit niet een groot probleem 8)

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan kun je altijd een dm sturen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/73322136_2645427962147405_9118116737915551744_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_oc=AQmRUiZIOrFjPt5GCdpOc1vycsmwkACnERJ7Mwg6M4kXXqABZkOcQW3qlCWo7kP6nbc&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=5d50af492025bb14d546029336cb394e&oe=5E23422C

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/72539530_2645428155480719_3797628268014731264_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQnH7fOeBH7bqi0gjTNgswo0ZnDrwDGY3KRJkLqWRB3MqJR_jbyNkce1TZO7WXzSLSk&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=f91a83766938bb7ed0d5b3fd69771c77&oe=5E5D842B

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75534728_2645427718814096_7069030369760116736_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQnqa3RYoXJMCClzNmYshKJqepYTTLH2tlXL7V4UnbvbV-Q-9vvr9Jyf5TkPKTRRppU&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=13e79e2e7faf11f9fe7a9ac46d312d16&oe=5E52F95C

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75580264_2645462395477295_2057659805778051072_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_oc=AQkbsFU2KtfYeEh54wasKLdZJPX8DPuP4r0AJssjLywZOYj99pZeN30H5dQtKk85Zpc&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=60fa507b7bd7c64227a3d21fae822a1b&oe=5E60227C

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75450145_2645462922143909_6106082295221846016_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_oc=AQnJyK_2lUdDabS_rB6-V6FjOeRqP1LpQCm9eVQMw_Cy_Pnl-Pg9kPPzzI9IlvVMeSE&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=f6fe3994799e518d7a1b7766bc859be4&oe=5E246CCE

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/73200797_2645462855477249_5751419619793436672_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_oc=AQmHD_QTQz8_SvReBSxNN1hLdsc12UAfn4oq8i2ujk-OYZuSBKRbTIoiQ_VERli3Nes&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=7546e7a3ae0338e9bc747bf38bf1746b&oe=5E1CF725

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/74717141_2645462962143905_6597842521466863616_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQlejYnTY6y46Su-aPHUQ1rZaC6SrWtB6qRIzOD49UnuOg3RBgYho5udi5grGKuKSso&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=7e5b75d37b17f0d97bda11e2daeb0119&oe=5E57FE69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
s0ulmaster schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:08:
Gaat om een XO eagle groep en de grootste 5 a 6 bladen schakelen wel redelijk soepel, maar daarna heeft hij moeite met op en afschakelen.

- nieuw derailleurpadje
- liemieten afgesteld

Derailleurbeweging ziet er goed uit en de derailleur zelf trouwens ook, maar toch pakt hij niet of heel moeilijk de volgende versnelling.

Afstand van derailleur tot cassette heb je goed staan? Met dat rode tooltje (of opgemeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Klitse schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:20:
[...]

Afstand van derailleur tot cassette heb je goed staan? Met dat rode tooltje (of opgemeten).
Yup :/

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Klitse schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:20:
[...]

@s0ulmaster Dat^^ maar ook een nieuw padje kan niet helemaal recht zijn, dus als de afstand goed is, padje toch richten.

En je binnen een buiten kabel vervangen, als die niet soepel lopen krijg je ook deze issues

/Edit.. als de boel wat verder versleten is, kan je de derailleur nog iets dichter op de cassette zetten

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 30-10-2019 07:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Prulleman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:16:
[...]

@s0ulmaster Dat^^ maar ook een nieuw padje kan niet helemaal recht zijn, dus als de afstand goed is, padje toch richten.

En je binnen een buiten kabel vervangen, als die niet soepel lopen krijg je ook deze issues
De afstand van de derailleur staat met het tooltje afgesteld. Binnen en buitenmantel zijn vervangen (de vorige eigenaar vond het een goed idee om een 3 delige buitenmantel te fabriceren....)

Edit: ik ga voor de zekerheid toch nog maar eens met die afstelling spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 30-10-2019 07:20 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@s0ulmaster sorry je eerste post niet goed gezien... Is de nieuwe kabel niet te kort? (Scherpe bochten)

En anders toch gaan richten en b schroef iets dichter erop

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
@Soulmaster Is er geen kans dat de derailleur hanger is verbogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

s0ulmaster schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:08:

- nieuw derailleurpadje
- liemieten afgesteld

Is het alleen onderaan en voor zowel op als af schakelen? Heb je de kabel initieel wel strak genoeg?

Toen ik een paar weken geleden de NX verving voor de GX had ik heel veel aan deze tutorial:

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 11:49

Hegeman

Weet van alles wat

Sinny schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:53:
Voor de rijders of andere geinteresseerden die bekend zijn met de routes in Nijmegen. Jullie zullen vast gemerkt hebben dat we al een tijd bezig zijn met de nieuwe routes, hoewel dit gestaag gaat zijn meer handjes altijd handig!

Voor de ingewijden: we zijn vorige week begonnen met het Traumapad, (samen met de machinist van Harry Slinger). Hoewel het eerste deel alweer vrij is gegeven om te berijden is het na de eerste afdaling nog steeds afgesloten. Hier worden echter wel grote stappen gemaakt zoals je hieronder kunt zien!

Om mensen toch ook wat lekker te maken zijn hier wat foto's van het nieuwe Traumapad in wording (voornamelijk het laatste deel). Er is een facebookgroep waarin evenementen worden gehouden om mee te helpen aan de nieuwe route, mocht je hier interesse in hebben kun je via onderstaande link aanmelden :)

Ondanks dat het eerste deel van het Traumapad alweer vrij is gegeven blijft ook hier uitdrukkelijk de vraag om bordjes en afzetlinten niet te negeren, de nieuwe tracks wachten op regen (veel los zand nu) en afwerking. Nu rijden betekent jammer genoeg extra werk, waardoor het alleen maar langer duurt voordat iedereen weer helemaal los kan. >:)

Wil je wat actiever op de hoogte gehouden worden, of meer foto's willen zien kijk dan op de facebookpagina van MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen :*) :

Vele handjes maken licht werk zullen we maar zeggen! Dus een paar extra handen is nooit mis!

PS: mocht het zo zijn dat dit niet helemaal de bedoeling is, hoor ik dat ook graag, maar gezien iedereen in dit topic dezelfde hobby deelt en altijd op zoek is naar mooie tracks leek me dit niet een groot probleem 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ligt er mooi bij, puik werk!
Even in het algemeen, applaus voor mensen die hun energie en tijd steken om te zorgen dat het grote publiek weer op steeds veranderende en goed onderhouden routes kan rijden! _/-\o_
Wordt vaak onderschat en men gaat er maar vanuit dat het er goed bij ligt.

Ik ben allen wel benieuwd, vanwaar de naam Traumapad? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@Prulleman @Torakk @Tylen
Kabel loopt soepel door de mantel, was voorheen niet zo vandaar dat ik het ben gaan vervangen.
De derailleurpad/hanger is vervangen en ziet er goed uit. De vorige leek niet helemaal goed.
Gaat zowel op als afschakelen. Kabelspanning is goed.
Is er nog een mannier waarop de casette verkeerd kan uitlijnen met je wiel ofzo?

Heb al zo vaak GX (eagles) geserviced dat ik hrt echt niet meer snap....

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:24:
@Prulleman @Torakk @Tylen
Kabel loopt soepel door de mantel, was voorheen niet zo vandaar dat ik het ben gaan vervangen.
De derailleurpad/hanger is vervangen en ziet er goed uit. De vorige leek niet helemaal goed.
Gaat zowel op als afschakelen. Kabelspanning is goed.
Is er nog een mannier waarop de casette verkeerd kan uitlijnen met je wiel ofzo?

Heb al zo vaak GX (eagles) geserviced dat ik hrt echt niet meer snap....
ik zou toch het padje proberen te richten, als je in de buurt van Breda woont, heb ik een richter voor je te leen. In het ergste geval is je derailleur niet mee goed... Kooi krom, veerspanning te laag, ...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Prulleman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:30:
[...]
ik zou toch het padje proberen te richten, als je in de buurt van Breda woont, heb ik een richter voor je te leen. In het ergste geval is je derailleur niet mee goed... Kooi krom, veerspanning te laag, ...
Was ik binnenkort al van plan bij mij broer in de winkel. Ik zit er zelfs over te twijfelen om het hele setje maar te vervangen met een GX eagle, want die XO casette zijn me ook veel te duur :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:34:
[...]

Was ik binnenkort al van plan bij mij broer in de winkel. Ik zit er zelfs over te twijfelen om het hele setje maar te vervangen met een GX eagle, want die XO casette zijn me ook veel te duur :X
Voordat je een fortuin gaat uitgeven. Zou je niet eerst kijken naar je schakelaar of derailleur. Anders vervang je de hele groep maar dat kost ook flink wat. En als die X0 cassette gewoon nog goed is zou ik die niet vervangen voor een GX. Al dat spul werkt gewoon met elkaar. Het gaat pas lastig worden zodra je shimano met sram wilt combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:34:
[...]

Ruilen? :P Jij mijn nieuwe GX ik jou XO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Torakk schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:44:
[...]

Voordat je een fortuin gaat uitgeven. Zou je niet eerst kijken naar je schakelaar of derailleur. Anders vervang je de hele groep maar dat kost ook flink wat. En als die X0 cassette gewoon nog goed is zou ik die niet vervangen voor een GX. Al dat spul werkt gewoon met elkaar. Het gaat pas lastig worden zodra je shimano met sram wilt combineren.
De casette is ook al op, hij slaat door wanneer ik volle kracht op de pedalen zet. De casette vervangen kost me net zo veel als alles vervangen voor een GX setje
@Tylen als je en versleten casette wil met een brak af te stellen derailleur :+

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 30-10-2019 08:50 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@s0ulmaster Is die derailleur niet nieuw dan? (ik had het alleen over derailleurs overigens :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:50:
[...]

De casette is ook al op, hij slaat door wanneer ik volle kracht op de pedalen zet. De casette vervangen kost me net zo veel als alles vervangen voor een GX setje
punt is dat je ook gewoon een GX cassette erop kan zetten, eagle is 100% uitwisselbaar met elkaar (op NX cassette body na), je zou bv ook een NX derailleur kunnen pakken en een XO shifter en een GX cassette en een NX ketting, om maar een gekke combi te noemen.

Maar als je cassette versleten is, en mogelijk je derailleur niet meer OK, dan is een nieuw setje wellicht een betere deal dan een paar losse onderdelen..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Tylen schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:52:
@s0ulmaster Is die derailleur niet nieuw dan? (ik had het alleen over derailleurs overigens :P)
Nee de derailleur is zeker niet nieuw O-) anders overweeg ik natuurlijk niet om het spul te vervangen.
Ik heb de fiets in het voorjaar voor veel te goedkoop gekocht en kon erop wachten dat er wellicht wat issues zouden ontstaan.

@Prulleman sinds wanneer is de XO derailleur compatibel met een GX casette? Ik dacht dat GX en XO niet compatibel waren :X

Maar voorlopig zit ik er dus aan te denken om de casette + derailleur de vervangen. De schifter doet het nog perfect en mijn crancks ga ik niet wegdoen O+

[ Voor 24% gewijzigd door s0ulmaster op 30-10-2019 08:55 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Nee de derailleur is zeker niet nieuw O-) anders overweeg ik natuurlijk niet om het spul te vervangen.
Ik heb de fiets in het voorjaar voor veel te goedkoop gekocht en kon erop wachten dat er wellicht wat issues zouden ontstaan
Ahh oke. Ik heb nog voor weinig een NX derailleur liggen met shifter ;) 350Km mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@s0ulmaster we hebben het over 12 speed Eagle* toch? dan is alles compatible met elkaar, alles waar eagle op staat kan je mixen. Het enige waar je op moet letten is dat je geen NX cassette op een XD freehub zet, of een GX(of hoger) op een spline hub (kan geen 10T kransje op, vandaar dat NX eagel 11-50 is)

*de 11 speed groepen hebben (deels?) dezelfde namen en zijn uiteraard niet uitwisselbaar met 12 speed

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Heb je een fully? En staat deze ook onder sag afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo de onderdelen van Canyon komen vandaag binnen. Mooi de fiets weer in elkaar zetten en ik kan weer genieten *O*

Wel leuk dat bericht van @Sinny nog eventjes wachten en dan daar eens wat routes aandoen in het voorjaar 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
@s0ulmaster Cranks maken ook geen piep uit. Hooguit zou je het kettingblad kunnen vervangen als die versleten is. Ik wil mijn XT 2blad ook gaan vervangen voor een SLX 1blad. Geld wat ik overhoud is genoeg om een 36t ovaal te kopen voor het crankstel in kwestie. (plus de SLX afwerking op de crank is beter dan van XT)

Wat volgens mij wel kan bij Sram cassettes zodra ze verslijten dat die grootste 2 bladen moeilijk gaan. Komt doordat die 2 kransjes narrow wide zijn. Volgens mij om te vookomen dat de ketting eraf loopt als je terugtrapt. (is niet extreem narrow wide zoals het voorblad). Kan ook de reden zijn waarom die skipt als je in de lichtste versnelling staat.dan moet de ketting even een stapje overslaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Torakk op 30-10-2019 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
@ElmarJ16 heb inderdaad een fully, maar wat moet er onder sag afgesteld zijn?
@Prulleman het gaat inderderdaad om eagle, maar goed om te weten dat ik ook gewoon een goedkopere casette kan gebruiken :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:28:
@ElmarJ16 heb inderdaad een fully, maar wat moet er onder sag afgesteld zijn?
@Prulleman het gaat inderderdaad om eagle, maar goed om te weten dat ik ook gewoon een goedkopere casette kan gebruiken :)
de b-tension (met het rode tooltje) moet je onder sag afstellen, soms kan dit uitmaken (niet altijd).
Maar wellicht een beetje verdwaald tussen de vele posts, maar je gaf ook aan dat de boel (bijna) versleten is, dan mag je de b-tension wat strakker afstellen, als de tandjes wat kleiner worden en de ketting wat ruimer, dan mag het iets dichter op elkaar.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
Hegeman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:15:
[...]

Dat ligt er mooi bij, puik werk!
Even in het algemeen, applaus voor mensen die hun energie en tijd steken om te zorgen dat het grote publiek weer op steeds veranderende en goed onderhouden routes kan rijden! _/-\o_
Wordt vaak onderschat en men gaat er maar vanuit dat het er goed bij ligt.

Ik ben allen wel benieuwd, vanwaar de naam Traumapad? :+
Gezien het gebied heeft het te lang moeten duren om de routes aan te passen naar huidige maatstaven, des te meer respect voor de mensen die hier al jaren in gesprek over zijn met de betrokken organisaties en niet opgegeven hebben. Het gebied verdient de nieuwe routes zeker. De naam traumapad, geen idee eigenlijk, fiets pas sinds februari, het enige wat ik mij kan bedenken is dat sommige mensen de geulen die er lagen niet altijd de meester waren 8)7
Typhone schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:23:
Zo de onderdelen van Canyon komen vandaag binnen. Mooi de fiets weer in elkaar zetten en ik kan weer genieten *O*

Wel leuk dat bericht van @Sinny nog eventjes wachten en dan daar eens wat routes aandoen in het voorjaar 8)
Als het goed is moet een groot deel van de nieuwe routes tegen het voorjaar al een eind op weg zijn. Als natuurmonumenten uiteindelijk ook meegaat in de huidige plannen zouden we richting de 75km moeten gaan. Voorlopig blijven we tegen de 50 aan zitten.

Hieronder nog een plaatje met de geplande routes zoals ze er uiteindelijk allemaal moeten komen. (Een deel hiervan zijn bestaande routes.) De groene route rechts van de weg ligt er inmiddels volledig, het blauwe deel wordt momenteel aan gewerkt :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/wp-content/uploads/2019/09/69387218_2609753345709568_3176070174419714048_n-1-768x859.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:00:
@s0ulmaster we hebben het over 12 speed Eagle* toch? dan is alles compatible met elkaar, alles waar eagle op staat kan je mixen. Het enige waar je op moet letten is dat je geen NX cassette op een XD freehub zet, of een GX(of hoger) op een spline hub (kan geen 10T kransje op, vandaar dat NX eagel 11-50 is)

*de 11 speed groepen hebben (deels?) dezelfde namen en zijn uiteraard niet uitwisselbaar met 12 speed
Eagle = 12 speed :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
(I know, voor de duidelijkheid een dubbelop pleonasme er tegenaan gegooid)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Prulleman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

de b-tension (met het rode tooltje) moet je onder sag afstellen, soms kan dit uitmaken (niet altijd).
Maar wellicht een beetje verdwaald tussen de vele posts, maar je gaf ook aan dat de boel (bijna) versleten is, dan mag je de b-tension wat strakker afstellen, als de tandjes wat kleiner worden en de ketting wat ruimer, dan mag het iets dichter op elkaar.
Ik ga het vanavond nog eens even rustig bekijken. Al met al schakelt hij nu iig voor geen meter. Ook de versnelling die het wel doen gaan niet zo snappy als ik van mijn GX eagle gewend ben. Maar wellich dat er meer naar de kloten is dan ik denk (krijg je met 2e hands fietsen voor een "prikkie"). Anders maar eens stap voor stap onderdeeltjes vervangen (eerst casette, daarna derailleur).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinny schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klasse werk man! Afgelopen zaterdag nog een 'oud' rondje Rood en Groen gedaan (voor het eerst na een half jaar racefietsen op de weg) en zag al aardig wat nieuwe bordjes, afzettingen etc. Goed werk!!!

Kort vraagje, waar jij mogelijk wel antwoord op hebt: Zijn de nieuwe bordjes (fel groen en rood heb ik gezien) bedoeld om de nieuwe route aan te duiden? Of hangen die er nog van Groesbeeks Gruwelijkste o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

Ik ga het vanavond nog eens even rustig bekijken. Al met al schakelt hij nu iig voor geen meter. Ook de versnelling die het wel doen gaan niet zo snappy als ik van mijn GX eagle gewend ben. Maar wellich dat er meer naar de kloten is dan ik denk (krijg je met 2e hands fietsen voor een "prikkie"). Anders maar eens stap voor stap onderdeeltjes vervangen (eerst casette, daarna derailleur).
Hoe zit het met je kettinglengte? Daarnaast is een Eagle-setup (en Shimano 12-speed ook btw) gevoelig voor de juiste B-tension. Daar zou ik echt dat tooltje van SRAM voor gebruiken en niet zelf gokken. Als je moet afwijken van dat tooltje dan is er 9 vd 10 keer iets anders aan de hand.

Kun je de wielen (cassette) uitwisselen met je GX-Eagle setup? Dan kun je dat al uitsluiten. En dan zou ik daarna stuk voor stuk gaan wisselen met je andere fiets. Dan kom je snel genoeg achter de boosdoener :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ruud schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Hoe zit het met je kettinglengte? Daarnaast is een Eagle-setup (en Shimano 12-speed ook btw) gevoelig voor de juiste B-tension. Daar zou ik echt dat tooltje van SRAM voor gebruiken en niet zelf gokken. Als je moet afwijken van dat tooltje dan is er 9 vd 10 keer iets anders aan de hand.

Kun je de wielen (cassette) uitwisselen met je GX-Eagle setup? Dan kun je dat al uitsluiten. En dan zou ik daarna stuk voor stuk gaan wisselen met je andere fiets. Dan kom je snel genoeg achter de boosdoener :)
Ja uitwisselen met mijn andere fiets had ik nog niet aan gedacht omdat ik dacht dat het (zoals de bij niet eagle variant) niet compatibel zou zijn. Ga ik vanavond eens proberen :) De b-tention heb ik afgesteld met het bijbehorende tooltje, maar zou volgens @Prulleman wellicht dus wat strakker mogen bij andere onderdelen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
bij een nieuwe setup zou het tooltje perfect moeten werken, maar zoals @Ruud aangeeft, als je er vanaf moet wijken is er iets aan de hand, in jou geval ver gevorderde slijtage van je cassette en ketting

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
Smultie schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Klasse werk man! Afgelopen zaterdag nog een 'oud' rondje Rood en Groen gedaan (voor het eerst na een half jaar racefietsen op de weg) en zag al aardig wat nieuwe bordjes, afzettingen etc. Goed werk!!!

Kort vraagje, waar jij mogelijk wel antwoord op hebt: Zijn de nieuwe bordjes (fel groen en rood heb ik gezien) bedoeld om de nieuwe route aan te duiden? Of hangen die er nog van Groesbeeks Gruwelijkste o.i.d.?
Volgend mij hangen er her en der nog bordjes van tourtochten van afgelopen en komend weekend. De organisatie van het onderhoud heeft enkel witte onderhoudsbordjes op wat plekken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Kluus is je nieuwe fiets al binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04

Kluus

Gang is alles

Yes, die is maandag binnen gekomen! Ik wilde dit nog wel even posten, maar ik wachtte nog op een moment dat ik wat foto's kon plaatsen.

Anyway, maandag middag was de fiets binnen gekomen, dus gelijk uitgepakt en in elkaar gezet. Als je alles standaard houd is hierbij het meeste werk het verwijderen van het plastic, want voor de rest was de fiets prima afgesteld. De doos was een minimaal beschadigd, maar de fiets is geheel onbeschadigd door de transport gekomen.

Anyway, gelijk de wijzigingen doorgevoerd die ik bij voorbaat al van plan was:
- Stuurpen van 100mm vervangen voor de 80mm variant die ik al in huis had gehaald.
- Plastic schijf achter cassette verwijderd waarbij ik ook even de nieuwe micro-spline body/cassette heb kunnen bekijken.
- De nog weinig gebruikte Racing Ray/Ralph combi over gezet van mijn oude bike over gezet en direct tubeless gemonteerd. Dat ging met de tubeless ready DT Swiss velgen echt een stuk makkelijker dan ik gewend was van vroegere probeersels met non-tubeless velgen icm een Joe's No-flats Tubeless kit. De Schwalbe Tire Booster heb ik voor niets aangeschaft, ik kreeg de banden gemakkelijk met een normale Joe Blow gemonteerd.

Uiteindelijk alles in elkaar en eerste testritje gemaakt icm het inremmen en wat kleine afstellings dingetjes. Kon helaas niet zo heel ver omdat het al begon te schemeren, maar toch een stukje singletrack in de buurt kunnen pakken. De bike stuurt echt een stuk fijner in de bochten dan mijn oude fiets, hij gaf mij in ieder geval een stuk meer zekerheid.

De wijziging van een L frame naar XL is de juiste keuze geweest, naar mijn idee past deze fiets mij perfect. Ik heb zelfs het idee compacter te zitten dan op mijn 21" Cube. Voor mijn gevoel zit ik wel prettig, maar dit moet ik nog even langer uitproberen. Een L was echt te klein geweest verwacht ik.

Naar aanleiding van de discussies in dit topic heb ik gisteren ook nog de grepen gewijzigd van de standaard Canyon grepen naar Ergon G2.

Toen ik vanmorgen met de bike naar het werk ging viel me op dat ik de neiging heb voor van het zadel te glijden als ik het stuur los laat. Ik denk dat deze wat te ver voorover gekanteld staat, helaas ben ik imbussleutels vergeten (stom natuurlijk op zo'n eerste echte rit!) dus dat kan ik thuis pas weer aanpassen. Straks op de terugweg maar eens wat stukken onverhard meepikken en proberen wat foto's te schieten om hier te plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Goed te lezen dat de maat toch de juiste is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Hoe bergen jullie je fiets op? Zag eerder hier een standaard voor je onderhoud, maar is zo'n muur beugel hiervoor prettig? Ik heb een garage en zat zelf aan zo iets te denken voor in de garage ipv een muurbeugel maar weet niet of dit handig is of een onding:

https://www.grandado.com/...islip-muur-parking-rekken

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:29:
Hoe bergen jullie je fiets op? Zag eerder hier een standaard voor je onderhoud, maar is zo'n muur beugel hiervoor prettig? Ik heb een garage en zat zelf aan zo iets te denken voor in de garage ipv een muurbeugel maar weet niet of dit handig is of een onding:

Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/tacx-t3145-muurbeugel-zilver-zwart-8714895043166-370947-l.jpg

Voornamelijk dat de kids er geen fietsen of andere zooi tegenaan gooien

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

Ik heb deze:
[Afbeelding]

Voornamelijk dat de kids er geen fietsen of andere zooi tegenaan gooien
Zoiets bedoelde ik inderdaad als muurbeugel.

Kids fietsen zitten voorin in de garage. Tis meer mijn vriendin die moet uitkijken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb deze: https://www.powerplustool...rticaal-aan-voorwiel.html

En dan met het achterwiel op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Ik heb deze voor de MTB:
https://www.decathlon.nl/...512645?mc=8512645&c=ZWART

En deze voor de racerts:
https://www.decathlon.nl/...tsen/_/R-p-923?mc=3230614

Werkt ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

@Tylen @L0we

Dat systeem is zelfs praktischer voor mijn garage indeling. Wist niet eens dat zoiets bestand (niet goed gezocht blijkbaar)

Doelde op de standaard met voorwiel omhoog.

[ Voor 14% gewijzigd door Meneer iCy op 30-10-2019 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:25

Ik heb smalle tafelpoten van de IKEA aan de muur geschroefd. Kost geen drol en werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Meneer iCy schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:39:
@Tylen @L0we

Dat systeem is zelfs praktischer voor mijn garage indeling. Wist niet eens dat zoiets bestand (niet goed gezocht blijkbaar)

Doelde op de standaard met voorwiel omhoog.
Ik vind het ideaal. Heb 2 MTB's en 1 Racefiets zo hangen. Mijn vrouw heeft kleine fietsjes dus zo kan ik het mooi strak naast elkaar zetten zonder de de sturen in elkaar verstrikt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb de Aliexpress-versie van deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=114458&w=760&h=570

https://www.thehornit.com/getclug

Prima spul. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GsGUMMwl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
* Ruud is jaloers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:57
Sjoewe schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:31:
Ik heb de Aliexpress-versie van deze dingen:
[Afbeelding]
Heb je ook een linkje naar de Alie variant? Ziet er wel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb deze beugels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ocp5kwAyfoZpsudIBUADqkIc/medium.jpg

Erg fijn en praktisch in gebruik in elk geval! Ik let er wel altijd op dat ik hem 'aan de velg' hang en dat het beugeltje niet tegen de spaken aankomt. Zijn wel carbon fietsen wat het ophangen wat makkelijker maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 31-10-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Bij het verticaal ophangen zou ik wel opletten met een verende voorvork, de olie loopt dan namelijk weg van de seals. Althans dat is mij een keertje verteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
De olie loopt dan toch juist in de seals? Wat dan weer een positieve werking heeft op de vork. Ik zou me er iig niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Stofkapje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Heb je ook een linkje naar de Alie variant? Ziet er wel goed uit!
De verkoper die ik heb gebruikt bestaat niet meer, maar als je een beetje zoekt op bike wall mount kom je ze vanzelf wel tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56
Typhone schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Ik heb deze beugels:

[Afbeelding]

Erg fijn en praktisch in gebruik in elk geval! Ik let er wel altijd op dat ik hem 'aan de velg' hang en dat het beugeltje niet tegen de spaken aankomt. Zijn wel carbon fietsen wat het ophangen wat makkelijker maakt.
Ik heb deze beugels ook. Veruit de meest ruimte besparende versie. en idd even uitkijken dat het beugeltje niet tegen de spaken aankomt :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Mijn fiets staat gewoon achter in de schuur op een verhoging van ongeveer 60 cm waardoor daar zooi onder kan. MTB past precies tussen de staanders van de schuur, kan niets tegen aan vallen of butsen. Klein nadeel is er uit halen, kost iets meer moeite

Staat vast met een sjorband zodat de fiets niet kan omvallen

[ Voor 11% gewijzigd door Holk op 31-10-2019 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 19:04

Kluus

Gang is alles

Gisteren begon het toch al snel te schemeren en had ik niet zo'n geweldige route uitgezocht. Vandaag lekker kunnen testen op bekend terrein (ik woon praktisch aan de route Herperduin) en hij bevalt uitstekend, veel meer zekerheid in bochten en de overgang van technisch naar snelle stukken zijn nu een stuk minder uitputtend. Zonder mijn best te doen gelijk een paar PR's kunnen zetten!

De beloofde foto's:
CanyonExceed1
CanyonExceed2
CanyonExceed3

Nogmaals dank voor de adviezen hier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31

Galois

1811 - 1832

Ik heb een klein slagje in het achterwiel van mijn MTB. Nu is het eruit halen van zo'n klein slagje niet heel moeilijk, maar mijn spaakspannertooltje voldoet niet goed. Hij klemt niet goed om de spaaknippel en draait dus bij sommige spaken 'door'.

Ik heb deze eenvoudige spaakspanner. Ligt het aan de spaakspanner en moet ik een 'betere' hebben (en zo ja, iets aan te raden?), of ligt er ergens anders aan? Ik heb nl geen idee wat de 'maten' zijn van mijn nippels.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-08 21:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

Torakk schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:36:
@Soulmaster Is er geen kans dat de derailleur hanger is verbogen?
eeeeeh ik fiets niet eens :) je moet de o vervangen voor een 0 in soulmaster :) dus s0ulmaster :)

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Galois schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:52:
Ik heb een klein slagje in het achterwiel van mijn MTB. Nu is het eruit halen van zo'n klein slagje niet heel moeilijk, maar mijn spaakspannertooltje voldoet niet goed. Hij klemt niet goed om de spaaknippel en draait dus bij sommige spaken 'door'.

Ik heb deze eenvoudige spaakspanner. Ligt het aan de spaakspanner en moet ik een 'betere' hebben (en zo ja, iets aan te raden?), of ligt er ergens anders aan? Ik heb nl geen idee wat de 'maten' zijn van mijn nippels.
Als je een echte goeie wil kopen (en niet duur) koop er dan een van Spokey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Soulmaster schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:17:
[...]

eeeeeh ik fiets niet eens :) je moet de o vervangen voor een 0 in soulmaster :) dus s0ulmaster :)
Hoogste tijd om daar mee te beginnen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
Soulmaster schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:17:
[...]

Excuus. Foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kluus schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:29:
Gisteren begon het toch al snel te schemeren en had ik niet zo'n geweldige route uitgezocht. Vandaag lekker kunnen testen op bekend terrein (ik woon praktisch aan de route Herperduin) en hij bevalt uitstekend, veel meer zekerheid in bochten en de overgang van technisch naar snelle stukken zijn nu een stuk minder uitputtend. Zonder mijn best te doen gelijk een paar PR's kunnen zetten!

De beloofde foto's:
[Afbeelding: CanyonExceed1]
[Afbeelding: CanyonExceed2]
[Afbeelding: CanyonExceed3]

Nogmaals dank voor de adviezen hier! :)
Ziet er netjes uit, Frame ziet er ook mooi afgewerkt uit. Temminste ook mooie lasnaden, was voor mij best wel een afknapper bij bepaalde merken. nvm zie nu dat het Carbon is... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:52:

+1 voor de spokey, daar heb ik mijn wielen ook mee gebouwd.
Het nadeel van je gelinkte spanner is dat je makkelijk de verkeerde pakt die net te ruim is en dan je nippels afrond (waarna als je pech hebt de juiste maat ook niet meer goed pakt....)
De rode spokey is voor 3.25mm nippels (gebruikt in EU en US) in Japan gebruiken ze een afwijkende maat, maar eigenlijk is alles wat je hier ziet hetzelfde... Zo'n multi size ding is dus niet zo handig ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Ligt er wel een beetje aan hoeveel verschillende fietsen je hebt natuurlijk. Als ik alles hier in de garage doe heb ik 3 verschillende nodig. Voor MTB en Racefietsen is 14 meestal normaal though. Dus die heb je eigenlijk alleen nodig.

Maar ben het wel eens dat je beter geen multi-tool kunt hebben daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Heb een vraagje trouwens. Eigenlijk de hoofdreden waarom ik dit topic gezocht heb ;) (het is zo gezellig he dan blijf je hangen)

Anyways. Lang verhaal kort. Mijn fiets (Drossiger XMA 29er) heeft op het moment een 2x11 Shimano XT M8000 schakelsysteem. Mijn plan is om dit om te bouwen naar 1x11. Fiets heeft 148mm spacing (Boost)

De 2x11 is als volgt.
11-40 cassette
26-36 crank.

Wil ik omzetten naar:
11-50 cassette (Sunrace of Garbaruk)
36 blad voor op een SLX crank (betere krasprotectie) en 36T omdat anders mn zwaarste versnelling niet zwaar genoeg is.

Staat bij een enkele crank het tandwiel nu op dezelfde plek als bij een dubbele crank het grootste tandwiel of komt ie verder naar binnen te staan? Ik heb namelijk op het frame niet veel ruimte en ik ben bang dat een 36T tegen mn achterbrug aankomt (komt omdat die achterbrug taffesbreed is omdat ze gemaakt zijn ook plusbanden te huizen).

Foto fiets:
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb17923681/p5pb17923681.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Torakk op 01-11-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Torakk volgens mij valt een SLX 1x kettging blad er een beetje tussen in (als ik op de product plaatjes af ga, en overigens ook op logica, want je wilt je kettinglijn ook optimaliseren), dus als je nu amper clearance hebt met de 36T van de 2x setup, dan zal een 1x met een 36T niet passen...

Heb je goed geken of je wel echt een 36T nodig hebt? Met 36x11@90 rpm fiets je 41 km/u, tijdelijk ff 100 rpm trappen en je trapt 45 km/u, korte stukken (eigen ervaring) kan je ook 110rpm trappen (50km/u)
(Als je regelmatig mee trapt op dat soort snelheden, dan zit je wellicht op de verkeerde fiets...)
http://ritzelrechner.de/?...10&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 01-11-2019 09:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Prulleman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:27:
@Torakk volgens mij valt een SLX 1x kettging blad er een beetje tussen in (als ik op de product plaatjes af ga, en overigens ook op logica, want je wilt je kettinglijn ook optimaliseren), dus als je nu amper clearance hebt met de 36T van de 2x setup, dan zal een 1x met een 36T niet passen...

Heb je goed geken of je wel echt een 36T nodig hebt? Met 26x11@90 rpm fiets je 41 km/u, tijdelijk ff 100 rpm trappen en je trapt 45 km/u, korte stukken (eigen ervaring) kan je ook 110rpm trappen (50km/u)
(Als je regelmatig mee trapt op dat soort snelheden, dan zit je wellicht op de verkeerde fiets...)
Kijk nu gebruik ik die 36 voor zonbeetje alleen maar en ik kom overal boven op mn standaard rondje (Amerongen) Vandaar dat ik de noodzaak niet echt zie die kleiner te maken. En een zwaar verzet is best wel leuk om te hebben voor over de weg fietsen (ik woon 5-10min fietsen van die route vandaan).

Ik zal vanavond wel ff een foto maken van hoeveel ruimte er tussen zit. Zal het ook wel effe opmeten met de schuifmaat wat de afstand is. Ik dacht ik vraag het effe want die fiets van mij heeft ruimte voor echt idioot brede banden. dus de achterbrug is breed

Wijzig. Die calculator is best nice. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik fiets ook graag door op weg naar de route, meestal 8 km naar Dorst, maar ook weleens 22km naar 013, met ~30km/u, dat gaat normaal gesproken met 34/13, met veel wind mee of een viaduct heel soms 34/11 of wind tegen 34/15. Ik zie geen reden om groter te gaan aan de voorkant.

Bedenk wel, nu KAN je nog een blad kleiner schakelen als je de bergen in gaat.. straks MOET je het met 36/46 doen. naar beneden coasten kan dan nog steeds met vrij hoge snelheid, maar naar boven trappen zal niet altijd meer lukken... Het is maar net wat je liever doet, maar ik weet het wel...
Zelf heb ik nog een 30T voor in de Ardennen e.d. en die is soms echt nodig (maar ik heb ook een 11-42 achter)

je kan op ritzelrechner ook mooi 2 setups vergelijken, dan kan je zien hoe groot (of klein) het verschil is tussen 2 setups en waar je mogelijk tegen problemen aanloopt

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 01-11-2019 10:01 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
@Torakk
Een Shimano Boost 2X crankset heeft een gemiddelde kettinglijn van 51,8mm. (Tussen de twee bladen in) De meeste aftermarket 1x kettingwielen hebben een kettinglijn van 49mm.

Non-boost 2x is gemiddeld 48,8mm.

Komt dus flink verder naar binnen.

Op mijn fiets past een 34T (32 ovaal) maar net. Maar goed dat ik die ook echt nodig heb op Amerongen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Ik wil deze maand voor het eerst gaan fietsen op de Utrechtse heuvelrug. Als ik nu een vignet koop, krijg ik er dan meteen eentje voor 2020 (net als bij natuurmonumenten), of loopt het echt per kalenderjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@_l_Arjan_l_ Vanaf 1 december uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Met ‘groot’ onderhoud bezig aan mijn fiets en dan kom je altijd dingen tegen waar ik over twijfel. Dus weer een vraag hier...

Ik heb steekassen en een carbon frame. Weet niet goed hoe strak ik deze aan moet draaien. Ben toch een beetje ‘bang’ voor te strak bij carbon en de schade die eruit van voortvloeien.

De afgelopen twee keer heb ik ‘m in ieder geval niet strak genoeg aangedraaid aangezien hij nu weer een paar slagen ‘los’ zat... :(

Is mijn ‘angst’ terecht bij steekassen en carbon? Of moet ik gewoon niet bang zijn en harder vastdraaien? Indicatie voor met welk aanhaalmoment? (staat niets over in de handleidingen van Specialized).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
@Ruud @Prulleman

Daar hebben jullie wel gelijk. En zeker met die calculator heb ik nu een wat beter beeld bij die snelheden en dergelijke. (ik stier ook niet met 40 naar het bos toe tenslotte)
Tot zover heel erg bedankt. Ik zal nog ff die foto maken thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Galois

Massief carbon is best massief ;) Dat kan wel wat hebben. Meestal 12-16Nm zo'n beetje. Gewoon met de hand goed vast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:03
@Galois En je klemt je frame tegen je naaf aan, die zorgt ook wel voor voldoende stevigheid

[ Voor 3% gewijzigd door roda_djavulen op 01-11-2019 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
@Torakk Hou je rekening met je hub. Ik weet zo niet wat een Sunrace of Garbaruk cassette doet maar de nieuwe 8100 groepset heeft een nieuwe hub layout omdat anders het 10 kransje niet paste (of zoiets marketing technisch). Je zou ook over kunnen gaan op SRAM (GX, XO, XX) want je hebt een boost maat en dan past dat ook.

@Galois Bij Cube is dat 10-15nm achter en 8-13nm voor. Maar je carbon frame heeft op dit positie alu bevestigingen (althans, vaak). dus ik zou me niet al te veel zorgen maken

[ Voor 21% gewijzigd door Holk op 01-11-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Holkers schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:44:
@Torakk Hou je rekening met je hub. Ik weet zo niet wat een Sunrace of Garbaruk cassette doet maar de nieuwe 8100 groepset heeft een nieuwe hub layout omdat anders het 10 kransje niet paste (of zoiets marketing technisch). Je zou ook over kunnen gaan op SRAM (GX, XO, XX) want je hebt een boost maat en dan past dat ook.
Ik heb standaard shimano HG. De nieuwe shimano gebruikt inderdaad Microspline adapters om die 10T krans te kunnen gebruiken. Sram gebruikt XD adapters dus dat past ook niet.

Die sunrace is niet duur en volgens mij is het verschil in kwaliteit met shimano zelf nihil. De Garbaruk weekt 1/3 minder maar is wel 2 keer zo duur. Voor dat geld koop ik een SLX boost crank en kettingblad (Die moet je los kopen namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx iedereen. Heb 'm nu met 10 Nm aangedraait.
roda_djavulen schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:09:
@Galois En je klemt je frame tegen je naaf aan, die zorgt ook wel voor voldoende stevigheid
Snap niet wat je bedoelt.

Pagina: 1 ... 40 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic